Kies een periode
Vergaderingen
13-11-2025 19:30 It Petear - Raadszaal Dokkum, Suupmarkt 2
1 Iepenjen
2 Presintaasje - Parkear- en ferkearssirkulaasjeprogramma binnenstêd Dokkum
3 Presintaasje - Startnotysje Panwurk Dokkum
4 Sluten
20-11-2025 19:30 It Beslút - Raadszaal Dokkum, Suupmarkt 2
0 It Fragemomint
1 Iepenjen
3 Meidielings
4 Fêststelle beslutelist It Beslút 6 novimber 2025
5 Opheffen geheimhouding relevante zaken uit geheimhoudingsregister
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt om de geheimhouding op te heffen van bepaalde documenten die eerder door het college geheim zijn verklaard. Deze documenten staan vermeld in een uittreksel van het Geheimhoudingsregister. De reden voor de geheimhouding is vervallen, en het doel is om maximale openbaarheid van overheidsinformatie te bereiken, zoals de Wet Open Overheid voorschrijft. De gemeenteraad is de enige die bevoegd is om deze geheimhouding op te heffen. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit besluit. Na een positief besluit worden de documenten openbaar gemaakt. Er is geen extra communicatie of participatie nodig, omdat de openbaarheid van het voorstel voldoende is.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget om de geheimhâlding op te heffen fan bepaalde dokuminten dy't earder troch it kolleezje geheim ferklearre binne. Dizze dokuminten steane fermeld yn in úttreksel fan it Geheimhâldingsregister. De reden foar de geheimhâlding is ferfallen, en it doel is om maksimale iepenbierheid fan oerheidsynformaasje te berikken, sa't de Wet Open Overheid foarskriuwt. De gemeenteried is de iennige dy't foech hat om dizze geheimhâlding op te heffen. Der binne gjin finansjele gefolgen of risiko's ferbûn oan dit beslút. Nei in posityf beslút wurde de dokuminten iepenbier makke. Der is gjin ekstra kommunikaasje of partisipaasje nedich, om't de iepenbierheid fan it foarstel foldwaande is.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Opheffen geheimhouding van met de gemeenteraad gedeelde informatie". Het betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de geheimhouding op te heffen van bepaalde documenten die eerder door het college van burgemeester en wethouders geheim zijn verklaard. De geheimhouding is niet langer noodzakelijk omdat de gronden voor geheimhouding, zoals bepaald in de Wet Open Overheid, zijn vervallen. Het doel is om maximale openbaarheid van overheidsinformatie te bereiken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor het opheffen van de geheimhouding uiteenzet en verwijst naar de relevante wetgeving. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat de eenvoud en duidelijkheid van het voorstel ten goede komt.
Rol van de raad:
De raad heeft de exclusieve bevoegdheid om de geheimhouding op te heffen, zoals bepaald in artikel 89 lid 4 van de Gemeentewet. Het is de taak van de raad om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over het opheffen van de geheimhouding.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met het opheffen van de geheimhouding, wat een afweging vereist tussen transparantie en eventuele belangen die geheimhouding zouden rechtvaardigen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een juridische en administratieve handeling betreft. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het opheffen van de geheimhouding van de genoemde documenten.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke transparantie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld. Er is geen sprake van kosten of dekking.
6 Vaststellen rol gemeente Noardeast-Fryslan als Regiokassier van Regiodeal Noordoost-Fryslan II
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt om de rol van regiokassier op zich te nemen voor de Regio Deal Noordoost-Fryslân II. Dit betekent dat de gemeente verantwoordelijk zou worden voor het beheren en verdelen van € 36 miljoen aan investeringen in de regio, waarvan de helft afkomstig is van het Rijk. De gemeente zou ook verantwoording moeten afleggen aan het Rijk en de regio over de besteding van deze middelen. Er zijn plannen om een aparte projectadministratie op te zetten om de financiële stromen goed te kunnen volgen. De gemeente heeft al ervaring met deze rol en de kosten voor de uitvoering zouden gedekt zijn door de Regio Deal zelf. Er zijn echter enkele risico's, zoals het niet tijdig ontvangen van cofinanciering van partners, die door duidelijke afspraken en extra controlemaatregelen beheersbaar zouden moeten blijven. De gemeenteraad moet nog instemmen met dit voorstel tijdens de vergadering op 20 november 2025.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget om de rol fan regiokassier op him te nimmen foar de Regio Deal Noardeast-Fryslân II. Dit betsjut dat de gemeente ferantwurdlik wurde soe foar it behearen en ferdielen fan € 36 miljoen oan ynvestearringen yn de regio, wêrfan de helte ôfkomstich is fan it Ryk. De gemeente soe ek ferantwurding ôflizze moatte oan it Ryk en de regio oer de besteging fan dizze middels. Der binne plannen om in aparte projektadministraasje op te setten om de finansjele streamen goed folgje te kinnen. De gemeente hat al ûnderfining mei dizze rol en de kosten foar de útfiering soene dekt wêze troch de Regio Deal sels. Der binne lykwols guon risiko's, lykas it net op 'e tiid ûntfangen fan kofinansiering fan partners, dy't troch dúdlike ôfspraken en ekstra kontrôlemaatregels behearskber bliuwe moatte. De gemeenteried moat noch ynstimme mei dit foarstel tidens de gearkomste op 20 novimber 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen rol gemeente Noardeast-Fryslân als regiokassier Regio Deal Noordoost-Fryslân II". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de rol van de gemeente Noardeast-Fryslân als regiokassier voor de Regio Deal Noordoost-Fryslân II. Dit houdt in dat de gemeente verantwoordelijk wordt voor het beheer van € 36 miljoen aan investeringen in de regio, waarvan de helft afkomstig is van het Rijk en de andere helft van regionale cofinanciering. De gemeente moet de financiële administratie en verantwoording verzorgen en kan betalingen opschorten als regiopartners niet aan hun verplichtingen voldoen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële aspecten, de verantwoordelijkheden van de gemeente als regiokassier, en de risico's en maatregelen om deze te beheersen. Echter, de exacte details over de BTW-positie zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de rol van de gemeente als regiokassier en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. De raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang en financiële stand van zaken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de rol van de gemeente als regiokassier, wat inhoudt dat zij de verantwoordelijkheid voor het beheer van aanzienlijke financiële middelen op zich neemt. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er problemen ontstaan met de cofinanciering of projectuitvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en verantwoordelijkheden. Het is tijdgebonden met een looptijd tot 2030. Echter, de onzekerheid rond de BTW-positie kan als een inconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de rol van de gemeente als regiokassier en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad jaarlijks wordt geïnformeerd via voortgangsrapportages. Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en administratieve aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met een totale investering van € 36 miljoen. De gemeente moet € 18 miljoen aan rijksmiddelen beheren. De kosten voor de kassiersrol zijn gedekt uit de middelen van de Regio Deal, en er zijn geen aanvullende middelen van de gemeente nodig. Risico's zoals kasrisico's en BTW-verwerking worden genoemd, maar er zijn maatregelen om deze te beheersen.
7 Toekomst MFC it Spektrum Burdaard
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt verschillende opties voor de toekomst van het Multifunctioneel Centrum (MFC) It Spektrum in Burdaard. Het MFC kampt met financiële problemen en de gemeente onderzoekt hoe de basisvoorzieningen behouden kunnen blijven op een financieel verantwoorde manier. Er zijn vier scenario's onderzocht: herstructurering, kleinschalige nieuwbouw, gedeeltelijke sloop en een upgrade van het huidige gebouw. Elk scenario blijkt echter financieel ongunstig, met een negatief bedrijfsresultaat.
De gemeente overweegt nu om verder onderzoek te doen naar haalbare oplossingen binnen nieuwe uitgangspunten. Deze uitgangspunten zijn het behoud van sport- en dorpsvoorzieningen en het minimaliseren van het financiële tekort. Voor dit vervolgonderzoek is een budget van € 160.000 nodig, waarvoor de gemeente de algemene reserve wil aanspreken.
Het besluit over de toekomst van het MFC wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2027. Tot die tijd zal de gemeente in overleg blijven met de gemeenschap en betrokken partijen om tot een duurzame oplossing te komen.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget ferskate opsjes foar de takomst fan it Multifunksjoneel Sintrum (MFC) It Spektrum yn Burdaard. It MFC hat te krijen mei finansjele problemen en de gemeente ûndersiket hoe't de basisfoarsjennings behâlden bliuwe kinne op in finansjeel ferantwurde wize. Der binne fjouwer senario's ûndersocht: herstrukturearring, lytskealige nijbou, dielde sloop en in upgrade fan it hjoeddeistige gebou. Elk senario blykt lykwols finansjeel ûngeunstich, mei in negatyf bedriuwsresultaat.
De gemeente oerwaget no om fierder ûndersyk te dwaan nei helbere oplossingen binnen nije útgongspunten. Dizze útgongspunten binne it behâld fan sport- en doarpsfoarsjennings en it minimalisearjen fan it finansjele tekoart. Foar dit ferfolchûndersyk is in budzjet fan € 160.000 nedich, wêrfoar't de gemeente de algemiene reserve oansprekke wol.
It beslút oer de takomst fan it MFC wurdt ferwachte yn it earste fearnsjier fan 2027. Oant dy tiid sil de gemeente yn oerlis bliuwe mei de mienskip en belutsen partijen om ta in duorsume oplossing te kommen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Toekomst MFC Burdaard
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toekomst MFC Burdaard" en richt zich op het niet kiezen voor het herstructureringsscenario voor MFC It Spektrum in Burdaard. Het doel is om verder te onderzoeken welke oplossing het meest haalbaar is, met behoud van sport- en dorpsvoorzieningen en het minimaliseren van het bedrijfsresultaattekort. Er wordt €160.000 gevraagd voor externe deskundigen, gedekt door de Algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige analyse van verschillende scenario's en financiële implicaties. Het biedt een duidelijk overzicht van de uitdagingen en mogelijke oplossingen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het niet kiezen van het herstructureringsscenario en het starten van verder onderzoek naar haalbare oplossingen binnen nieuwe kaders.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van een negatief bedrijfsresultaat of het zoeken naar alternatieve oplossingen die mogelijk meer kosten met zich meebrengen.
SMART Analyse:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en doelen. Echter, het is minder tijdgebonden, aangezien de planning voor een toekomstbestendige oplossing pas in 2027 wordt verwacht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het herstructureringsscenario niet te kiezen en akkoord gaan met verder onderzoek binnen nieuwe uitgangspunten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van een participatieproces met de gemeenschap om de basisvoorzieningen te behouden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van het behouden van het gebouw en het voldoen aan CO₂-neutrale eisen tegen 2050.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een negatief bedrijfsresultaat en een eenmalige kostenpost van €160.000 voor externe deskundigen, gedekt door de Algemene reserve. Er is geen dekking voor het structurele tekort in de meerjarenbegroting.
8 Concept Omgevingsprogramma landbouw
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een besluit over het concept Omgevingsprogramma landbouw. Dit programma is bedoeld om de landbouwsector in de gemeente toekomstbestendig te maken. Het programma biedt een samenhangend kader van maatregelen en kansen voor agrariërs. Het is ontwikkeld in samenwerking met de landbouwsector, overheden en de gemeenschap. Het programma richt zich op tien thema's, waaronder economie, duurzaamheid, waterbeheer, klimaatadaptatie en innovatie. Het doel is om een gezonde leefomgeving, economische vitaliteit en landschappelijke kwaliteit te bevorderen. Er is een participatietraject doorlopen waarbij belanghebbenden hun input hebben gegeven. Het programma sluit aan bij de Omgevingsvisie van de gemeente en draagt bij aan de realisatie van de doelen daarin. Er zijn echter onzekerheden door landelijke en provinciale regelgeving, en de uitvoering hangt mede af van steun van het rijk en de provincie. De gemeenteraad zal op 20 november 2025 een besluit nemen over het programma.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget in beslút oer it konsept Omjouwingsprogramma lânbou. Dit programma is bedoeld om de lânbousektor yn de gemeente takomstbestindich te meitsjen. It programma biedt in gearhingjend ramt fan maatregels en kânsen foar agrariërs. It is ûntwikkele yn gearwurking mei de lânbousektor, oerheden en de mienskip. It programma rjochtet him op tsien tema's, wêrûnder ekonomy, duorsumens, wetterbehear, klimaatadaptaasje en ynnovaasje. It doel is om in sûne leefomjouwing, ekonomyske vitaliteit en lânskiplike kwaliteit te befoarderjen. Der is in partisipaasjetrajekt trochrûn wêrby't belanghawwenden harren ynbring jûn hawwe. It programma slút oan by de Omjouwingsfyzje fan de gemeente en draacht by oan de realisaasje fan de doelen dêryn. Der binne lykwols ûnwissens troch lanlike en provinsjale regeljouwing, en de útfiering hinget ek ôf fan stipe fan it ryk en de provinsje. De gemeenteried sil op 20 novimber 2025 in beslút nimme oer it programma.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept Omgevingsprogramma landbouw". Het voorstel betreft de uitwerking van een Omgevingsprogramma voor de landbouwsector in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het programma is een vervolg op de Omgevingsvisie van 2024 en richt zich op het bieden van een toekomstperspectief voor agrariërs door middel van concrete maatregelen en kansen binnen tien thema's, zoals duurzaamheid, biodiversiteit, waterbeheer en innovatie. Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met de landbouwsector, medeoverheden en de mienskip, en heeft als doel een samenhangend beleidskader te bieden dat bijdraagt aan een duurzame en economisch sterke landbouwsector.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke structuur en uitwerking van de tien thema's. Het bevat een participatieverslag en een planning voor de uitvoering, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over het concept Omgevingsprogramma. Het uiteindelijke besluit over het vaststellen van het programma ligt bij het college.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van thema's en maatregelen binnen het programma, en hoe deze aansluiten bij de bredere doelen van de gemeente, zoals duurzaamheid en economische vitaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) door de concrete uitwerking van thema's en maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van rijks- en provinciaal beleid kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken over het concept Omgevingsprogramma landbouw.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatietraject met inloopbijeenkomsten en werksessies, wat heeft geleid tot een breed draagvlak en input van diverse belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met aandacht voor biodiversiteit, kringlooplandbouw en energietransitie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot reguliere ambtelijke uren, met mogelijkheden voor externe financiering. Eventuele extra middelen worden besproken in het kader van de jaarlijkse kadernota.
9 Uitwerking aanbevelingen rekenkamer voor grote participatieve projecten
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt aanbevelingen van de rekenkamer op te volgen om de aanpak van grote participatieve projecten te verbeteren. Dit betreft projecten waarbij de betrokkenheid van de gemeenschap essentieel is. Het voorstel richt zich op het bieden van een duidelijk kader en afspraken om bestuurlijke verantwoordelijkheid, participatie en financiële haalbaarheid te combineren. Er wordt gedacht aan frequentere rapportages, het opnemen van participatie als vast onderdeel in rapportages, en het opstellen van startnotities voor nieuwe projecten. Ook wordt een procedure voorgesteld voor het aanwijzen en afvoeren van deze projecten. De verbeterde werkwijze moet aansluiten op de interne methodiek van projectmatig werken. Het doel is om meer grip te krijgen op grote projecten en de communicatie met de raad te verbeteren. De besluitvorming hierover staat gepland voor 20 november 2025.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget oanbefellings fan de rekkenkeamer op te folgjen om de oanpak fan grutte partisipaasjeprojekten te ferbetterjen. Dit giet om projekten wêrby't de belutsenens fan de mienskip essinsjeel is. It foarstel rjochtet him op it bieden fan in dúdlik ramt en ôfspraken om bestjoerlike ferantwurdlikens, partisipaasje en finansjele helberens te kombinearjen. Der wurdt tocht oan faker rapportaazjes, it opnimmen fan partisipaasje as fêst ûnderdiel yn rapportaazjes, en it opstellen fan startnotysjes foar nije projekten. Ek wurdt in proseduere foarsteld foar it oanwizen en ôfvoeren fan dizze projekten. De ferbettere wurkwize moat oanslute op de ynterne metodyk fan projektmjittich wurkjen. It doel is om mear grip te krijen op grutte projekten en de kommunikaasje mei de ried te ferbetterjen. De beslútfoarming hjir oer stiet pland foar 20 novimber 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Uitwerking aanbevelingen rekenkamer voor grote participatieve projecten". Het richt zich op het implementeren van aanbevelingen uit een rekenkameronderzoek naar de aanpak van grote participatieve projecten, specifiek het project MFC It Spektrum. Het doel is om een verbeterde werkwijze te ontwikkelen voor dergelijke projecten, met nadruk op kaderstelling, regie, en participatie. Dit omvat frequentere rapportages, startnotities voor nieuwe projecten, en een procedure voor het aanwijzen en afvoeren van majeure projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn uitwerking van de aanbevelingen en biedt een gedetailleerde aanpak voor het verbeteren van de werkwijze bij grote participatieve projecten. Het bevat concrete stappen en procedures, hoewel het ontbreken van financiële details een lacune vormt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Het moet besluiten over de voorgestelde verbeterde werkwijze en toezien op de implementatie ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en controle die zij wil uitoefenen op grote participatieve projecten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van middelen en aandacht voor deze projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke acties en tijdlijnen bevat. Echter, de afwezigheid van financiële details en concrete meetbare doelen voor succes kan als een inconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen van de rekenkamer te volgen en de voorgestelde verbeterde werkwijze voor majeure projecten goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie als een vast onderdeel van de rapportage en besluitvorming bij majeure projecten, wat wijst op een sterke focus op betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.
10 Uitwerking aanbevelingen gericht aan de raad uit het rekenkameronderzoek MFC Burdaard
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt aanbevelingen van de Rekenkamer op te volgen na een onderzoek naar het participatieproces rond MFC It Spektrum in Burdaard. De aanbevelingen richten zich op het verbeteren van de besluitvorming en betrokkenheid van de raad. De raad wordt geadviseerd om bij complexe projecten duidelijke, toetsbare kaders vast te stellen en vast te leggen in formele besluiten. Daarnaast wordt voorgesteld om tijdelijke raadswerkgroepen of themacommissies in te richten voor betere dossieropvolging en om actief betrokken te zijn bij het proces. Deze maatregelen moeten helpen om verwarring en wantrouwen te voorkomen en het vertrouwen van de gemeenschap te herstellen. De raad zal hierover een besluit nemen tijdens de vergadering op 20 november 2025.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget oanbefellings fan de Rekkenkeamer op te folgjen nei in ûndersyk nei it partisipaasjeproses rûn MFC It Spektrum yn Burdaard. De oanbefellings rjochtsje har op it ferbetterjen fan de beslútfoarming en belutsenens fan de ried. De ried wurdt advisearre om by komplekse projekten dúdlike, toetsbere kaders fêst te stellen en fêst te lizzen yn formele besluten. Derneist wurdt foarsteld om tydlike rieds wurkgroepen of temakommisjes yn te rjochtsjen foar bettere dossieropfolging en om aktyf belutsen te wêzen by it proses. Dizze maatregels moatte helpe om betizing en wantrouwen foar te kommen en it fertrouwen fan de mienskip te herstellen. De ried sil hjir oer in beslút nimme tidens de gearkomste op 20 novimber 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Aanbevelingen Rekenkameronderzoek MFC Burdaard". Het betreft aanbevelingen van de Rekenkamer aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân naar aanleiding van een onderzoek naar de besluitvorming en het participatieproces rond MFC It Spektrum in Burdaard. De aanbevelingen richten zich op het formuleren van duidelijke kaders, het instellen van raadswerkgroepen voor dossieropvolging, en het actief opvolgen van dossiers door de raad. Het doel is om de controlerende en kaderstellende rol van de raad te versterken en het vertrouwen van de gemeenschap te herstellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke aanbevelingen bevat die voortkomen uit een gedetailleerd onderzoek. Het biedt concrete stappen voor de raad om de aanbevelingen te implementeren.
Rol van de Raad:
De raad moet de aanbevelingen van de Rekenkamer overnemen en implementeren. Dit omvat het vaststellen van toetsbare kaders, het instellen van werkgroepen, en het actief opvolgen van dossiers.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de Rekenkamer overneemt en hoe zij deze in de praktijk wil brengen. Dit kan invloed hebben op de werkwijze en cultuur binnen de raad.
SMART en Inconsistenties:
De aanbevelingen zijn specifiek en meetbaar, maar er is ruimte voor interpretatie in hoe ze precies moeten worden uitgevoerd. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld, wat een SMART-criterium is dat ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de aanbevelingen van de Rekenkamer over te nemen en te implementeren zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en het herstellen van vertrouwen in de gemeenschap. Er wordt echter niet specifiek ingegaan op hoe participatie in de toekomst verbeterd kan worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de werkwijze en cultuur binnen de raad.
In conclusie, het voorstel biedt een duidelijke richting voor de raad om de aanbevelingen van de Rekenkamer te implementeren, met een focus op het verbeteren van de besluitvorming en participatieprocessen.
11 Participatieverordening
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt om op 20 november 2025 een besluit te nemen over de Participatieverordening 2025. Deze verordening is bedoeld om de betrokkenheid van inwoners bij gemeentelijk beleid te vergroten. Het besluit is de laatste stap in een proces dat begon met een toelichting op het concept Participatiebeleid in oktober 2024 en de vaststelling van dat beleid in maart 2025. De verordening moet zorgen voor duidelijkheid over rollen en verwachtingen en sluit aan bij bestaande beleidskaders zoals de Omgevingsvisie. Het doel is om de lokale democratie en samenwerking tussen de gemeente en inwoners te versterken. Er zijn enkele aandachtspunten, zoals het belang van goede interne samenwerking en de voorwaarden voor het Right to Challenge, waarbij inwoners taken van de overheid kunnen overnemen. Een evaluatie van het beleid staat gepland voor eind 2026. De raad heeft al eerder besloten over de benodigde middelen, dus er zijn geen financiële gevolgen voor dit besluit.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget om op 20 novimber 2025 in beslút te nimmen oer de Partisipaasjeferoardering 2025. Dizze feroardering is bedoeld om de belutsenens fan ynwenners by gemeentlik belied te fergrutsjen. It beslút is de lêste stap yn in proses dat begûn mei in taljochting op it konsept Partisipaasjebelied yn oktober 2024 en de fêststelling fan dat belied yn maart 2025. De feroardering moat soargje foar dúdlikens oer rollen en ferwachtingen en slút oan by besteande beliedskaders lykas de Omjouwingsfyzje. It doel is om de lokale demokrasy en gearwurking tusken de gemeente en ynwenners te fersterkjen. Der binne inkele oandachtspunten, lykas it belang fan goede ynterne gearwurking en de betingsten foar it Right to Challenge, wêrby't ynwenners taken fan de oerheid oernimme kinne. In evaluaasje fan it belied stiet pland foar ein 2026. De ried hat al earder besletten oer de nedige middels, dus der binne gjin finansjele gefolgen foar dit beslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Participatieverordening
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Participatieverordening van de gemeente Noardeast-Fryslân voor 2025. Deze verordening is de laatste stap in het participatiebeleid en stelt de randvoorwaarden vast voor de betrokkenheid van inwoners bij beleidsontwikkeling, uitvoering en evaluatie. Het doel is om de uitvoerbaarheid, transparantie en duidelijkheid omtrent rollen en verwachtingen te bevorderen. De verordening sluit aan bij bestaande beleidskaders zoals de Omgevingsvisie en Omgevingswet en regelt de medezeggenschap en inspraak van inwoners, met speciale aandacht voor het Right to Challenge.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur en achtergrondinformatie over het proces dat tot nu toe is doorlopen. Het bevat argumenten voor de noodzaak van de verordening en beschrijft de toetsing aan de Omgevingsvisie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de verordening zelf zou de volledigheid verder verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de Participatieverordening vast te stellen. Dit is de laatste stap in het besluitvormingsproces rondom het participatiebeleid, waarbij de raad eerder al betrokken was bij de goedkeuring van het Participatiebeleid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en inspraak van inwoners in beleidsprocessen. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe participatie wordt vormgegeven en welke instrumenten worden ingezet om de betrokkenheid van inwoners te waarborgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, met een geplande evaluatie in het laatste kwartaal van 2026. Echter, het mist meetbare criteria en concrete acties om de effectiviteit van de participatie te beoordelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde doelstellingen zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Participatieverordening vast te stellen, waarmee de randvoorwaarden voor participatie worden vastgelegd.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van inwoners bij de ontwikkeling van de verordening en het gebruik van input van de voormalige Participatieraad Sociaal Domein. Het Right to Challenge is een belangrijk aspect dat inwoners de mogelijkheid biedt om overheidstaken over te nemen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door middel van participatie en betrokkenheid van inwoners.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor dit besluit, aangezien de middelen al in eerdere besluitvorming zijn vastgesteld. Het voorstel vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn voor dit specifieke besluit.
12 Tweede tussentijdse rapportage 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt een besluit te nemen over de tweede tussentijdse rapportage van 2025. Dit besluit omvat het vaststellen van de rapportage en het aanpassen van de begroting voor 2025. De aanpassingen zouden een positief resultaat van ongeveer € 8,818 miljoen opleveren. Daarnaast overweegt de raad investeringskredieten voor verschillende projecten, zoals Arbo-investeringen, vervanging van lichtmasten, en herinrichting van wegen in Dokkum. Ook wordt overwogen om enkele projecten naar 2026 te verschuiven, zoals de aanleg van een rondweg in Wânswert en de impulsaanpak van het winkelgebied in Dokkum. Verder zou de status van het Klimaatplan worden aangepast naar een reguliere activiteit. De raad zal op 20 november 2025 een besluit nemen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget in beslút te nimmen oer it twadde tuskentiidske rapport fan 2025. Dit beslút omfiemet it fêststellen fan it rapport en it oanpassen fan de begrutting foar 2025. De oanpassingen soene in posityf resultaat fan sawat € 8,818 miljoen opsmite. Dêrneist oerwaget de ried ynvestearringskrediten foar ferskate projekten, lykas Arbo-ynvestearringen, ferfanging fan ljochtmêsten, en werinrjochting fan wegen yn Dokkum. Ek wurdt oerwage om guon projekten nei 2026 te ferskowen, lykas de oanlis fan in rûnwei yn Wânswert en de ympulsaanpak fan it winkelgebiet yn Dokkum. Fierder soe de status fan it Klimaatplan oanpast wurde nei in reguliere aktiviteit. De ried sil op 20 novimber 2025 in beslút nimme.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tweede tussenrapportage 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de tweede tussentijdse rapportage van 2025 en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Het doel is om de raad te informeren over de voortgang van de eerste acht maanden van 2025 en om de begroting aan te passen op basis van de rapportage. Het voorstel omvat diverse investeringskredieten voor infrastructuurprojecten en een verschuiving van enkele investeringen naar 2026. Het totale begrotingsresultaat voor 2025 wordt positief beïnvloed met een saldo van € 8,818 miljoen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke opsomming van de benodigde investeringskredieten en wijzigingen. Echter, er is weinig informatie over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheid van de projecten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de tweede tussentijdse rapportage vast te stellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren. Dit omvat het autoriseren van de financiële aanpassingen en investeringen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen, zoals de verschuiving van projecten naar 2026 en de toewijzing van extra middelen voor bepaalde projecten. Er moet ook worden overwogen of de focus op klimaatadaptatie voldoende is zonder de status van 'Majeur project'.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en investeringsbedragen. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, vooral met betrekking tot de planning van projecten die naar 2026 zijn verschoven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de verschuivingen op de lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de tweede tussentijdse rapportage vast te stellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie, behalve dat er een startnotitie is opgesteld voor het klimaatadaptatieprogramma. Er lijkt weinig directe betrokkenheid van burgers of belanghebbenden te zijn in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het klimaatplan, dat nu een reguliere activiteit wordt. Echter, de details over hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in de andere projecten zijn beperkt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een positief begrotingsresultaat van € 8,818 miljoen voor 2025. De financiële gevolgen van de investeringen worden gedekt door subsidies, vrijval van eerdere investeringskredieten, en verschuivingen naar latere jaren. De dekking van de extra kosten is over het algemeen goed uitgewerkt.
13 Wijzigen Financiële verordening 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt om de Financiële verordening 2025 aan te passen. Dit voorstel wordt besproken tijdens de raadsvergadering op 20 november 2025. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te voldoen aan de nieuwe regelgeving van de Gemeentewet, het BADO en het BBV. Deze aanpassingen moeten zorgen voor een betere interne beheersing van de budgetten en een verbeterde verantwoording door het college van burgemeester en wethouders. Er zijn in totaal 11 wijzigingen voorgesteld, waaronder aanpassingen in de artikelen die betrekking hebben op investeringen, budgetbeheer en afschrijvingskosten. De wijzigingen zijn gedetailleerd weergegeven in een bijlage bij het voorstel. Na goedkeuring zal de nieuwe verordening met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 in werking treden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget om de Finansjele feroardering 2025 oan te passen. Dit foarstel wurdt besprutsen tidens de riedsgearkomste op 20 novimber 2025. De foarstelde wizigingen binne bedoeld om te foldwaan oan de nije regeljouwing fan de Gemeentewet, it BADO en it BBV. Dizze oanpassingen moatte soargje foar in bettere ynterne behearsking fan de budzjetten en in ferbettere ferantwurding troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders. Der binne yn totaal 11 wizigingen foarsteld, wêrûnder oanpassingen yn de artikels dy't betrekking hawwe op ynvestearrings, budzjetbehear en ôfschrijvingskosten. De wizigingen binne detaillearre werjûn yn in bylage by it foarstel. Nei goedkarring sil de nije feroardering mei weromwurkjende krêft fanôf 1 jannewaris 2025 yn wurking trede.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigen van de Financiële verordening Noardeast-Fryslân 2025". Het voorstel beoogt de financiële verordening van de gemeente Noardeast-Fryslân te actualiseren om te voldoen aan de gewijzigde regelgeving van de Gemeentewet, het BADO en het BBV. Er worden 11 wijzigingen voorgesteld die onder andere betrekking hebben op de rechtmatigheidsverantwoording, verantwoordingsgrenzen, en intern budgetbeheer. Het doel is om de interne beheersing van de budgetten te verbeteren en de raad beter te informeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de redenen daarvoor. Het bevat ook een was/wordt-document dat inzicht biedt in de specifieke wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijzigingen in de financiële verordening vast te stellen. Dit is een formele rol waarbij de raad de wijzigingen beoordeelt en besluit of deze in werking treden.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voornamelijk gericht zijn op naleving van regelgeving. De raad moet echter beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de beoogde verbeteringen in budgetbeheer en rapportage te realiseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden met een terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening goed te keuren en deze met terugwerkende kracht per 1 januari 2025 in werking te laten treden.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het wijzigen van de financiële verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en administratieve aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen van het voorstel, aangezien het zich richt op het verbeteren van interne processen en naleving van regelgeving. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat er geen extra kosten worden verwacht.
14 Sluten
06-11-2025 It Fraachpetear - Raadszaal Dokkum, Suupmarkt 2
Hans Halbesma interviewt raadslid Digna Ferwerda (LNF).
06-11-2025 It Beslút - Raadszaal Dokkum, Suupmarkt 2
0 It Fragemomint
1 Iepenjen
3 Meidielings
5 Aanbesteding accountantsdiensten
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt een besluit te nemen over de aanbesteding van accountantsdiensten voor de periode 2025-2035. Het huidige contract met Eshuis Accountants loopt af na de controle van het boekjaar 2025, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is. De Werkgroep Aanbesteding Nieuwe Accountant heeft, met hulp van BIC bv, de aanbestedingsdocumenten voorbereid. Er wordt voorgesteld om geheimhouding op te leggen op bepaalde bijlagen om het aanbestedingstraject niet te verstoren. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de aanbesteding op 7 november 2025 worden gepubliceerd, met als doel in februari 2026 een nieuwe accountant aan te stellen. Er is structureel budget beschikbaar voor de accountantscontrole, maar er wordt rekening gehouden met hogere kosten vanaf 2026.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget in beslút te nimmen oer de oanbesteging fan accountantsdiensten foar de perioade 2025-2035. It hjoeddeistige kontrakt mei Eshuis Accountants rint ôf nei de kontrôle fan it boekjier 2025, wêrtroch in nije oanbesteging nedich is. De Wurkgroep Oanbesteging Nije Accountant hat, mei help fan BIC bv, de oanbestegingsdokuminten taret. Der wurdt foarsteld om geheimhâlding op te lizzen op bepaalde bylagen om it oanbestegingstrajekt net te fersteuren. Nei goedkarring troch de gemeenteried sil de oanbesteging op 7 novimber 2025 publisearre wurde, mei as doel yn febrewaris 2026 in nije accountant oan te stellen. Der is struktureel budzjet beskikber foar de accountantskontrôle, mar der wurdt rekken hâlden mei hegere kosten fanôf 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanbesteding accountantsdiensten" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om een nieuwe accountant aan te stellen voor de controle van de jaarrekening vanaf 2026, aangezien het huidige contract met Eshuis Accountants afloopt na het boekjaar 2025. De werkgroep, bestaande uit leden van de auditcommissie en andere gemeentelijke functionarissen, heeft samen met BIC bv de aanbestedingsdocumenten voorbereid. De raad wordt gevraagd om geheimhouding op te leggen op bepaalde bijlagen en de aanbestedingsdocumenten vast te stellen. De aanbesteding wordt op 7 november 2025 gepubliceerd, met als doel een nieuwe accountant in februari 2026 te contracteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen. Het omvat de achtergrond, argumenten, planning en financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de geheimhouding van bepaalde documenten en de aanbestedingsdocumenten vaststellen. Dit is essentieel voor het voortzetten van het aanbestedingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de geheimhouding van bijlage 6 en de goedkeuring van de aanbestedingsdocumenten. Dit zijn voornamelijk procedurele keuzes zonder grote politieke implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, met duidelijke deadlines en verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geheimhouding op te leggen op bijlage 6 en de aanbestedingsdocumenten vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere externe stakeholders in dit voorstel, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de aanbesteding van accountantsdiensten.
Financiële gevolgen:
Er is structureel geld beschikbaar voor de accountantscontrole, maar er wordt rekening gehouden met een verhoging van de kosten vanaf de begroting van 2026. De dekking hiervan wordt niet specifiek genoemd, maar lijkt binnen de bestaande financiële kaders te vallen.
6 Begroting en bijdrage Keningsdei 2026 Dokkum - Noardeast-Fryslân
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een voorstel voor de organisatie van Koningsdag 2026 in Dokkum. Het plan vraagt om een budget van € 3.000.000,- exclusief btw, dat gedekt zou worden door bijdragen van het ontwikkelfonds, de algemene reserve en de provincie Fryslân. Het evenement biedt een unieke kans om de regio nationaal en internationaal te presenteren en sluit aan bij de gemeentelijke ambities voor het organiseren van grootschalige evenementen. De gemeenteraad heeft budgetrecht en kan besluiten om de benodigde middelen beschikbaar te stellen. Er zijn echter risico's, zoals mogelijke budgetoverschrijdingen en de noodzaak van gemeentelijke bijdragen. De raad zal op 6 november 2025 een besluit nemen over de financiële bijdrage, waarna de provincie ook een besluit kan nemen. De organisatie van Koningsdag zou een positieve maatschappelijke en economische impact kunnen hebben op de regio.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget in foarstel foar de organisaasje fan Keningsdei 2026 yn Dokkum. It plan freget om in budzjet fan € 3.000.000,- eksklusyf btw, dat dekt wurde soe troch bydragen fan it ûntwikkelfûns, de algemiene reserve en de provinsje Fryslân. It evenemint biedt in unike kâns om de regio nasjonaal en ynternasjonaal te presintearjen en slút oan by de gemeentlike ambysjes foar it organisearjen fan grutskalige eveneminten. De gemeenteried hat budzjetrjocht en kin beslute om de nedige middels beskikber te stellen. Der binne lykwols risiko's, lykas mooglike budzjetoerskridingen en de needsaak fan gemeentlike bydragen. De ried sil op 6 novimber 2025 in beslút nimme oer de finansjele bydrage, dêrnei kin de provinsje ek in beslút nimme. De organisaasje fan Keningsdei soe in positive maatskiplike en ekonomyske ynfloed hawwe kinne op de regio.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Begroting en bijdrage Keningsdei 2026 Dokkum/Noardeast-Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting en bijdrage Keningsdei 2026 Dokkum/Noardeast-Fryslân". Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring van een budget van €3.000.000,- exclusief btw voor de organisatie van Koningsdag 2026 in Dokkum. Het budget wordt gedekt door bijdragen van het ontwikkelfonds, de algemene reserve en de provincie Fryslân. Het evenement biedt een unieke kans om de regio nationaal en internationaal te presenteren en draagt bij aan de lokale trots en economie. De raad wordt gevraagd om de begroting vast te stellen en het college van B en W mandaat te geven voor de uitgaven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de betrokken partijen en middelen. Het bevat ook een risicoanalyse en een beschrijving van de maatschappelijke en economische meerwaarde.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het budgetrecht uit te oefenen door het voorstel goed te keuren, de begroting vast te stellen en het college van B en W mandaat te geven voor de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van gemeentelijke middelen voor een eenmalig evenement en de samenwerking met de provincie. Er moet ook worden overwogen hoe het evenement bijdraagt aan de langetermijndoelen van de gemeente.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de goedkeuring van de provincie en de daadwerkelijke kostenbeheersing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begroting en de bijbehorende financiële dekking goed te keuren en het college van B en W mandaat te geven voor de uitvoering.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van lokale betrokkenheid en participatie, zowel in de voorbereiding als tijdens het evenement zelf. Er is een focus op het betrekken van lokale ondernemers en vrijwilligers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een uitgangspunt voor de organisatie, met nadruk op doelmatigheid en hergebruik van middelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale uitgave van €3.000.000,-, gedekt door het ontwikkelfonds, de algemene reserve en een provinciale bijdrage. Er is een buffer van €1.000.000,- voor onvoorziene kosten. De financiële impact op de reserves is gedetailleerd beschreven, met een verwachte eindstand na de onttrekkingen.
7 Begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân bereidt zich voor op de vaststelling van de begroting voor 2026. De gemeenteraad moet deze begroting goedkeuren en voor 15 november 2025 indienen bij de Provinsje Fryslân. Het doel is om de gemeente te autoriseren om investeringen te doen en doelen te realiseren binnen de vastgestelde kaders. De begroting voor 2026 toont een positief saldo van ongeveer € 3 miljoen, maar vanaf 2028 wordt een negatief saldo verwacht. Om de begroting sluitend te houden, zijn bezuinigingen gepland, met een gemiddelde besparing van € 6,3 miljoen per jaar van 2026 tot 2029. Er wordt gewerkt aan verdere besparingen voor de toekomst, met een rapport dat in mei 2026 aan het college wordt gepresenteerd. Na goedkeuring door de raad wordt de begroting naar de toezichthouder gestuurd en wordt er gecommuniceerd met de inwoners via persberichten en publicaties.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân makket him klear foar de fêststelling fan de begrutting foar 2026. De gemeenteried moat dizze begrutting goedkarre en foar 15 novimber 2025 yntsjinje by de Provinsje Fryslân. It doel is om de gemeente te autorisearjen om ynvestearrings te dwaan en doelen te realisearjen binnen de fêststelde kaders. De begrutting foar 2026 toant in posityf saldo fan sawat € 3 miljoen, mar fanôf 2028 wurdt in negatyf saldo ferwachte. Om de begrutting slútend te hâlden, binne besunigings pland, mei in gemiddelde besparring fan € 6,3 miljoen per jier fan 2026 oant 2029. Der wurdt wurke oan fierdere besparrings foar de takomst, mei in rapport dat yn maaie 2026 oan it kolleezje presintearre wurdt. Nei goedkarring troch de ried wurdt de begrutting nei de tafersjochhâlder stjoerd en wurdt der kommunisearre mei de ynwenners fia parseberjochten en publikaasjes.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de begroting voor 2026 vast te stellen, waarmee het college geautoriseerd wordt om investeringen te doen en doelen per programma uit te voeren. De begroting is sluitend voor 2026 met een positief saldo van €3 miljoen, maar vertoont een negatief meerjarenperspectief vanaf 2028. Er zijn bezuinigingsmaatregelen opgenomen om de begroting sluitend te houden, en verdere besparingen worden voorbereid voor de toekomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële gegevens en context biedt voor de besluitvorming. Het bevat een toelichting op de verschillen met de Kadernota 2026 en een overzicht van de bezuinigingsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de begroting vast te stellen, waarmee zij het college autoriseert om binnen de vastgestelde kaders te opereren. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de bezuinigingsmaatregelen en de voorbereiding van toekomstige besparingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde bezuinigingen en de begroting als geheel. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met het negatieve meerjarenperspectief vanaf 2028.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen voor 2026. Echter, het is minder specifiek over de maatregelen die nodig zijn om het negatieve saldo vanaf 2028 aan te pakken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige besparingen zijn nog niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting 2026 inclusief alle bijlagen vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie voorzien; de communicatie richt zich voornamelijk op informatieverstrekking via persberichten en gemeentepagina's. Er wordt een programmamarkt georganiseerd voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, wat suggereert dat het geen primaire focus is binnen deze begroting.
Financiële Gevolgen:
De begroting voor 2026 is sluitend met een positief saldo van €3 miljoen. Vanaf 2028 is er echter een negatief saldo, wat toekomstige financiële uitdagingen aangeeft. De dekking van de bezuinigingen is opgenomen in de begroting, maar verdere besparingen zijn nog in voorbereiding. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Structurele dekking Dorpen- en Wijkenfonds uit vrijgevallen statushoudersbudget". Het voorstel beoogt om het resterende bedrag van € 350.000, oorspronkelijk bestemd voor de opvang van statushouders, structureel in te zetten voor het Dorpen- en Wijkenfonds. Dit fonds, dat gericht is op het versterken van leefbaarheid en sociale samenhang in dorpen en wijken, had tot nu toe slechts incidentele dekking. Het amendement stelt voor om de incidentele toewijzing van € 300.000 voor 2026 te schrappen en in plaats daarvan een structurele financiering te realiseren door het budget van statushouders over te hevelen van het programma Soarch en Wolwêzen naar Mienskip.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke herbestemming van middelen en een toelichting op de noodzaak van structurele dekking voor het Dorpen- en Wijkenfonds. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de impact op de opvang van statushouders en de langetermijngevolgen voor beide betrokken programma's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de herbestemming van financiële middelen binnen de begroting en de prioritering van gemeentelijke doelen, zoals de opvang van statushouders versus de versterking van lokale gemeenschappen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de opvang van extra statushouders en het versterken van lokale gemeenschappen. Dit vraagt om een afweging van sociale prioriteiten en de verdeling van schaarse middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële herbestemming, maar mist tijdgebonden doelen en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen voor statushouders zijn onderbelicht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de financiële middelen structureel worden herbestemd naar het Dorpen- en Wijkenfonds.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming, hoewel het Dorpen- en Wijkenfonds gericht is op bewonersinitiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het versterken van sociale samenhang kan bijdragen aan duurzame gemeenschappen.
Financiële gevolgen:
Het amendement herverdeelt € 350.000 van statushoudersopvang naar het Dorpen- en Wijkenfonds. Er wordt geen specifieke dekking voor de gevolgen voor de opvang van statushouders genoemd, wat een potentieel risico vormt voor de financiële planning.