06-11-2025 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
Voorzitter - J.G. Kramer
R.J. Torensma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. Prins - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
M. Prins - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
L. Vellinga - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
F. Breeuwsma - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
L. Vellinga - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
F. Breeuwsma - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
L. Vellinga - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
L. Vellinga - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
R.J. Torensma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 1 Iepenjen
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 3 Meidielings
Voorzitter - J.G. Kramer
M. van der Staal - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 16 oktober 2025
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 5 Aanbesteding accountantsdiensten
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt een besluit te nemen over de aanbesteding van accountantsdiensten voor de periode 2025-2035. Het huidige contract met Eshuis Accountants loopt af na de controle van het boekjaar 2025, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is. De Werkgroep Aanbesteding Nieuwe Accountant heeft, met hulp van BIC bv, de aanbestedingsdocumenten voorbereid. Er wordt voorgesteld om geheimhouding op te leggen op bepaalde bijlagen om het aanbestedingstraject niet te verstoren. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de aanbesteding op 7 november 2025 worden gepubliceerd, met als doel in februari 2026 een nieuwe accountant aan te stellen. Er is structureel budget beschikbaar voor de accountantscontrole, maar er wordt rekening gehouden met hogere kosten vanaf 2026.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget in beslút te nimmen oer de oanbesteging fan accountantsdiensten foar de perioade 2025-2035. It hjoeddeistige kontrakt mei Eshuis Accountants rint ôf nei de kontrôle fan it boekjier 2025, wêrtroch in nije oanbesteging nedich is. De Wurkgroep Oanbesteging Nije Accountant hat, mei help fan BIC bv, de oanbestegingsdokuminten taret. Der wurdt foarsteld om geheimhâlding op te lizzen op bepaalde bylagen om it oanbestegingstrajekt net te fersteuren. Nei goedkarring troch de gemeenteried sil de oanbesteging op 7 novimber 2025 publisearre wurde, mei as doel yn febrewaris 2026 in nije accountant oan te stellen. Der is struktureel budzjet beskikber foar de accountantskontrôle, mar der wurdt rekken hâlden mei hegere kosten fanôf 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanbesteding accountantsdiensten" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om een nieuwe accountant aan te stellen voor de controle van de jaarrekening vanaf 2026, aangezien het huidige contract met Eshuis Accountants afloopt na het boekjaar 2025. De werkgroep, bestaande uit leden van de auditcommissie en andere gemeentelijke functionarissen, heeft samen met BIC bv de aanbestedingsdocumenten voorbereid. De raad wordt gevraagd om geheimhouding op te leggen op bepaalde bijlagen en de aanbestedingsdocumenten vast te stellen. De aanbesteding wordt op 7 november 2025 gepubliceerd, met als doel een nieuwe accountant in februari 2026 te contracteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen. Het omvat de achtergrond, argumenten, planning en financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de geheimhouding van bepaalde documenten en de aanbestedingsdocumenten vaststellen. Dit is essentieel voor het voortzetten van het aanbestedingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de geheimhouding van bijlage 6 en de goedkeuring van de aanbestedingsdocumenten. Dit zijn voornamelijk procedurele keuzes zonder grote politieke implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, met duidelijke deadlines en verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geheimhouding op te leggen op bijlage 6 en de aanbestedingsdocumenten vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere externe stakeholders in dit voorstel, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de aanbesteding van accountantsdiensten.
Financiële gevolgen:
Er is structureel geld beschikbaar voor de accountantscontrole, maar er wordt rekening gehouden met een verhoging van de kosten vanaf de begroting van 2026. De dekking hiervan wordt niet specifiek genoemd, maar lijkt binnen de bestaande financiële kaders te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Accountantsdiensten Geheimhouding Eshuis Accountants TenderNed Werkgroep BIC bv Controlewerkzaamheden Gemeentewet PlanningVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 6 Begroting en bijdrage Keningsdei 2026 Dokkum - Noardeast-Fryslân
Koningsdag 2026 in Dokkum: Een kans voor Noardeast-Fryslân
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een ambitieus plan om Koningsdag 2026 te organiseren in Dokkum. Met een voorgesteld budget van € 3.000.000,- exclusief btw, gefinancierd door het ontwikkelfonds, de algemene reserve en de provincie Fryslân, biedt het evenement een unieke kans om de regio nationaal en internationaal op de kaart te zetten. De gemeenteraad debatteerde over de voor- en nadelen van dit voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het voorstel om Koningsdag 2026 in Dokkum te organiseren uitgebreid besproken. De voorzitter, dhr. F. Breeuwsma, opende het debat en gaf het woord aan verschillende raadsleden die hun visie op het plan deelden.
B.B. van Dellen van de Fryske Nasjonale Partij (FNP) sprak haar enthousiasme uit: "It is in hele ear dat de kening syn jierdei yn 2026 by ús yn de gemeente fiert." Zij benadrukte het belang van betrokkenheid van zowel de stad als de dorpen bij de organisatie om er een feestelijke dag van te maken.
K. de Jager van de ChristenUnie (CU) wees op de historische betekenis van het evenement: "Dokkum als meest noordelijke, als elfstedentochtstad, Dokkum als admiraliteitsstad ook." Hij zag het als een investering in de regio en benadrukte de maatschappelijke waarde van Koningsdag als onderdeel van het cultureel erfgoed.
J.H. Lammering van de Partij van de Arbeid (PvdA) uitte zijn zorgen over de financiële kant van het voorstel. "Laten we vooral niet de argumenten gebruiken dat het ons zoveel zal brengen," waarschuwde hij, verwijzend naar eerdere evenementen die volgens hem niet de verwachte economische voordelen opleverden.
R.J. Torensma van Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N) zag het evenement als een "boppeslach" voor de regio en benadrukte de media-aandacht die het met zich mee zou brengen. Hij drong er echter op aan om de kosten goed in de gaten te houden.
D. Kooistra van het Christen-Democratisch Appèl (CDA) sprak over de verbindende kracht van Koningsdag: "It is de krêft fan ús mienskip fan ynwenners, ûndernimmers, frijwilligers, ferienings dy't dit feest drage sille." Hij prees het zorgvuldige en realistische plan van het college.
S.J. Vogelzang van Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF) benadrukte het belang van een duurzame en verbindende viering: "Laten we samen zorgen voor een duurzame en verbindende viering."
Voorzitter Breeuwsma sloot het debat af met de vraag of er behoefte was aan een tweede termijn, wat niet het geval bleek te zijn. Het voorstel werd in stemming gebracht en aangenomen met brede steun, op tegenstemmen van de PvdA na.
Met de goedkeuring van het voorstel lijkt de weg vrij voor Dokkum om in 2026 het nationale podium te betreden en Koningsdag te vieren met de rest van Nederland. De organisatie heeft nu de taak om van deze dag een onvergetelijk evenement te maken dat de regio in de schijnwerpers zet.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een voorstel voor de organisatie van Koningsdag 2026 in Dokkum. Het plan vraagt om een budget van € 3.000.000,- exclusief btw, dat gedekt zou worden door bijdragen van het ontwikkelfonds, de algemene reserve en de provincie Fryslân. Het evenement biedt een unieke kans om de regio nationaal en internationaal te presenteren en sluit aan bij de gemeentelijke ambities voor het organiseren van grootschalige evenementen. De gemeenteraad heeft budgetrecht en kan besluiten om de benodigde middelen beschikbaar te stellen. Er zijn echter risico's, zoals mogelijke budgetoverschrijdingen en de noodzaak van gemeentelijke bijdragen. De raad zal op 6 november 2025 een besluit nemen over de financiële bijdrage, waarna de provincie ook een besluit kan nemen. De organisatie van Koningsdag zou een positieve maatschappelijke en economische impact kunnen hebben op de regio.
Keningsdei 2026 yn Dokkum: In kâns foar Noardeast-Fryslân
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget in ambisjeus plan om Keningsdei 2026 te organisearjen yn Dokkum. Mei in foarsteld budzjet fan € 3.000.000,- eksklusyf btw, finansierd troch it ûntwikkelfûns, de algemiene reserve en de provinsje Fryslân, biedt it evenemint in unike kâns om de regio nasjonaal en ynternasjonaal op 'e kaart te setten. De gemeenteried debattearre oer de foardielen en neidielen fan dit foarstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it foarstel om Keningsdei 2026 yn Dokkum te organisearjen wiidweidich besprutsen. De foarsitter, dhr. F. Breeuwsma, iepene it debat en joech it wurd oan ferskate riedsleden dy't harren fisy op it plan dielden.
B.B. van Dellen fan de Fryske Nasjonale Partij (FNP) spruts har entûsjasme út: "It is in hiele eare dat de kening syn jierdei yn 2026 by ús yn de gemeente fiert." Hja beklamme it belang fan belutsenens fan sawol de stêd as de doarpen by de organisaasje om der in feestlike dei fan te meitsjen.
K. de Jager fan de ChristenUnie (CU) wiisde op de histoaryske betsjutting fan it evenemint: "Dokkum as meast noardlike, as alvestêdetochtstêd, Dokkum as admiraliteitsstêd ek." Hy seach it as in ynvestearring yn de regio en beklamme de maatskiplike wearde fan Keningsdei as ûnderdiel fan it kultureel erfguod.
J.H. Lammering fan de Partij van de Arbeid (PvdA) utere syn soargen oer de finansjele kant fan it foarstel. "Lit ús foaral net de arguminten brûke dat it ús safolle opsmite sil," warskôge hy, ferwizend nei eardere eveneminten dy't neffens him net de ferwachte ekonomyske foardielen opleveren.
R.J. Torensma fan Sosjaal yn Noardeast-Fryslân (S!N) seach it evenemint as in "boppeslach" foar de regio en beklamme de media-oandacht dy't it mei him meibringe soe. Hy drong der lykwols op oan om de kosten goed yn de gaten te hâlden.
D. Kooistra fan it Christen-Demokratysk Appèl (CDA) spruts oer de ferbinende krêft fan Keningsdei: "It is de krêft fan ús mienskip fan ynwenners, ûndernimmers, frijwilligers, ferienings dy't dit feest drage sille." Hy priizge it soarchfâldige en realistyske plan fan it kolleezje.
S.J. Vogelzang fan Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF) beklamme it belang fan in duorsume en ferbinende fiering: "Lit ús tegearre soargje foar in duorsume en ferbinende fiering."
Foarsitter Breeuwsma sleat it debat ôf mei de fraach oft der ferlet wie fan in twadde termyn, wat net it gefal bliek te wêzen. It foarstel waard yn stimming brocht en oannommen mei brede stipe, op tsjinstimmen fan de PvdA nei.
Mei de goedkarring fan it foarstel liket de wei frij foar Dokkum om yn 2026 it nasjonale poadium te betreden en Keningsdei te fieren mei de rest fan Nederlân. De organisaasje hat no de taak om fan dizze dei in ûnferjitlik evenemint te meitsjen dat de regio yn de skynwerpers set.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget in foarstel foar de organisaasje fan Keningsdei 2026 yn Dokkum. It plan freget om in budzjet fan € 3.000.000,- eksklusyf btw, dat dekt wurde soe troch bydragen fan it ûntwikkelfûns, de algemiene reserve en de provinsje Fryslân. It evenemint biedt in unike kâns om de regio nasjonaal en ynternasjonaal te presintearjen en slút oan by de gemeentlike ambysjes foar it organisearjen fan grutskalige eveneminten. De gemeenteried hat budzjetrjocht en kin beslute om de nedige middels beskikber te stellen. Der binne lykwols risiko's, lykas mooglike budzjetoerskridingen en de needsaak fan gemeentlike bydragen. De ried sil op 6 novimber 2025 in beslút nimme oer de finansjele bydrage, dêrnei kin de provinsje ek in beslút nimme. De organisaasje fan Keningsdei soe in positive maatskiplike en ekonomyske ynfloed hawwe kinne op de regio.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Begroting en bijdrage Keningsdei 2026 Dokkum/Noardeast-Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting en bijdrage Keningsdei 2026 Dokkum/Noardeast-Fryslân". Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring van een budget van €3.000.000,- exclusief btw voor de organisatie van Koningsdag 2026 in Dokkum. Het budget wordt gedekt door bijdragen van het ontwikkelfonds, de algemene reserve en de provincie Fryslân. Het evenement biedt een unieke kans om de regio nationaal en internationaal te presenteren en draagt bij aan de lokale trots en economie. De raad wordt gevraagd om de begroting vast te stellen en het college van B en W mandaat te geven voor de uitgaven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de betrokken partijen en middelen. Het bevat ook een risicoanalyse en een beschrijving van de maatschappelijke en economische meerwaarde.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het budgetrecht uit te oefenen door het voorstel goed te keuren, de begroting vast te stellen en het college van B en W mandaat te geven voor de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van gemeentelijke middelen voor een eenmalig evenement en de samenwerking met de provincie. Er moet ook worden overwogen hoe het evenement bijdraagt aan de langetermijndoelen van de gemeente.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de goedkeuring van de provincie en de daadwerkelijke kostenbeheersing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begroting en de bijbehorende financiële dekking goed te keuren en het college van B en W mandaat te geven voor de uitvoering.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van lokale betrokkenheid en participatie, zowel in de voorbereiding als tijdens het evenement zelf. Er is een focus op het betrekken van lokale ondernemers en vrijwilligers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een uitgangspunt voor de organisatie, met nadruk op doelmatigheid en hergebruik van middelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale uitgave van €3.000.000,-, gedekt door het ontwikkelfonds, de algemene reserve en een provinciale bijdrage. Er is een buffer van €1.000.000,- voor onvoorziene kosten. De financiële impact op de reserves is gedetailleerd beschreven, met een verwachte eindstand na de onttrekkingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Keningsdei 2026 Dokkum Begroting Provincie Fryslân Budget Organisatie Koningsdag Bestemmingsreserve Projectbegroting Economische meerwaardeVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - J.G. Kramer
Onbekende spreker
Voorzitter - J.G. Kramer
B.B. van Dellen - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
K. de Jager - ChristenUnie (CU)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
R.J. Torensma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
D. Kooistra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
Voorzitter - J.G. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Onbekende spreker
B.B. van Dellen - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
K. de Jager - ChristenUnie (CU)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
R.J. Torensma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
D. Kooistra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Agendapunt 7 Begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029
Gemeente Noardeast-Fryslân: Begroting 2026 vastgesteld ondanks zorgen over toekomst
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft de begroting voor 2026 vastgesteld, ondanks zorgen over toekomstige financiële tekorten. De begroting toont een positief saldo van € 3 miljoen, maar vanaf 2028 worden negatieve saldi verwacht. Bezuinigingen zijn gepland om de begroting sluitend te houden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân de begroting voor 2026 vastgesteld. De begroting laat een positief saldo zien van € 3 miljoen, maar de vooruitzichten voor de jaren daarna zijn minder rooskleurig. Vanaf 2028 worden negatieve saldi verwacht, wat de noodzaak van bezuinigingen onderstreept. De gemeente streeft naar een gemiddelde besparing van € 6,3 miljoen per jaar van 2026 tot 2029.
Tijdens de raadsvergadering uitte inspreker Mente namens Dorpsbelang De Vlieterpen zijn zorgen over de verkeersveiligheid op de Iedyk rond Jannum. "Met het huidige tempo ligt de voltooiing van de werkzaamheden over ongeveer 40 jaar," waarschuwde hij. De raad werd opgeroepen om het budget voor verkeersveiligheid te heroverwegen, vooral gezien de geplande halvering van dit budget.
Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF) uitte kritiek op het doorschuiven van moeilijke keuzes naar de volgende raad. "Keuzes doorschuiven is nog nooit een oplossing geweest," stelde S.J. Vogelzang van LNF. De partij diende een amendement in om € 350.000, oorspronkelijk bedoeld voor de huisvesting van extra statushouders, te herbestemmen voor het dorpen- en wijkenfonds. Het amendement werd echter verworpen.
De Fryske Nasjonale Partij (FNP) sprak haar steun uit voor de begroting, maar vroeg om duidelijkheid over de besteding van € 350.000 voor statushouders. "Is dat nu voor statushouders of is dat een integrale oplossing voor ook andere doelgroepen in onze gemeente?" vroeg A.A. Buwalda van de FNP.
De ChristenUnie (CU) benadrukte het belang van een sluitende begroting en riep op tot actie om de afvalstoffenheffing te verlagen. "De boarger wurdt nu om 'e nocht opsadele mei ek hegere lêsten," aldus D. van der Meulen van de CU.
De Partij van de Arbeid (PvdA) stemde tegen de begroting, met name vanwege de geplande verbouwing van het gemeentehuis en het gebrek aan investeringen in sociale en groene projecten. "Onze inzet en onze aandacht om te vergroenen en meer te doen om onze idealen en doelstellingen te bewerkstelligen is geld, nog in ieder geval gelden die ons inziens nu ontbreken in de begroting," verklaarde J.H. Lammering van de PvdA.
Ondanks de tegenstemmen van de PvdA en Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N), werd de begroting aangenomen met steun van de ChristenUnie, FNP, LNF en het CDA. De wethouder verzekerde dat er hard gewerkt wordt aan een tweede bezuinigingsronde en dat er plannen zijn om de verkeersveiligheid en andere belangrijke projecten aan te pakken.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân bereidt zich voor op de vaststelling van de begroting voor 2026. De gemeenteraad moet deze begroting goedkeuren en voor 15 november 2025 indienen bij de Provinsje Fryslân. Het doel is om de gemeente te autoriseren om investeringen te doen en doelen te realiseren binnen de vastgestelde kaders. De begroting voor 2026 toont een positief saldo van ongeveer € 3 miljoen, maar vanaf 2028 wordt een negatief saldo verwacht. Om de begroting sluitend te houden, zijn bezuinigingen gepland, met een gemiddelde besparing van € 6,3 miljoen per jaar van 2026 tot 2029. Er wordt gewerkt aan verdere besparingen voor de toekomst, met een rapport dat in mei 2026 aan het college wordt gepresenteerd. Na goedkeuring door de raad wordt de begroting naar de toezichthouder gestuurd en wordt er gecommuniceerd met de inwoners via persberichten en publicaties.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Begrutting 2026 fêststeld nettsjinsteande soargen oer takomst
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat de begrutting foar 2026 fêststeld, nettsjinsteande soargen oer takomstige finansjele tekoarten. De begrutting lit in posityf saldo fan € 3 miljoen sjen, mar fan 2028 ôf wurde negative saldo's ferwachte. Besunigings binne pland om de begrutting slútend te hâlden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân de begrutting foar 2026 fêststeld. De begrutting lit in posityf saldo sjen fan € 3 miljoen, mar de foarútsichten foar de jierren dêrnei binne minder roaskleurich. Fan 2028 ôf wurde negative saldo's ferwachte, wat de needsaak fan besunigings ûnderstreket. De gemeente stribbet nei in gemiddelde besparring fan € 6,3 miljoen per jier fan 2026 oant 2029.
Tidens de riedsgearkomste uterde ynsprekker Mente út namme fan Doarpsbelang De Flieterpen syn soargen oer de ferkearsfeiligens op de Iedyk rûn Jannum. "Mei it hjoeddeiske tempo leit de foltôging fan de wurksumheden oer sa'n 40 jier," warskôge hy. De ried waard oproppen om it budzjet foar ferkearsfeiligens te heroverwaagjen, foaral sjoen de plande halvering fan dit budzjet.
Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF) utere krityk op it trochskowen fan drege keuzes nei de folgjende ried. "Keuzes trochskowe is noch nea in oplossing west," stelde S.J. Vogelzang fan LNF. De partij tsjinne in amendemint yn om € 350.000, oarspronklik bedoeld foar de húsfesting fan ekstra statushâlders, te herbestimmen foar it doarpen- en wikefûns. It amendemint waard lykwols ferwurpen.
De Fryske Nasjonale Partij (FNP) spriek har stipe út foar de begrutting, mar frege om dúdlikheid oer de besteging fan € 350.000 foar statushâlders. "Is dat no foar statushâlders of is dat in yntegrale oplossing foar ek oare doelgroepen yn ús gemeente?" frege A.A. Buwalda fan de FNP.
De ChristenUnie (CU) beklamme it belang fan in slútende begrutting en rôp op ta aksje om de ôffalstoffenheffing te ferleegjen. "De boarger wurdt no om 'e nocht opsadele mei ek hegere lêsten," aldus D. van der Meulen fan de CU.
De Partij van de Arbeid (PvdA) stimde tsjin de begrutting, benammen fanwegen de plande ferbouwing fan it gemeentehûs en it gebrek oan ynvestearringen yn sosjale en griene projekten. "Us ynset en ús oandacht om te fergrienen en mear te dwaan om ús idealen en doelstellings te bewurkmasterjen is jild, noch yn elts gefal jilden dy't nei ús ynsjoch no ûntbrekke yn de begrutting," ferklearre J.H. Lammering fan de PvdA.
Nettsjinsteande de tsjinstimmen fan de PvdA en Sosjaal yn Noardeast-Fryslân (S!N), waard de begrutting oannommen mei stipe fan de ChristenUnie, FNP, LNF en it CDA. De wethâlder fersekere dat der hurd wurke wurdt oan in twadde besunigingsronde en dat der plannen binne om de ferkearsfeiligens en oare wichtige projekten oan te pakken.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân makket him klear foar de fêststelling fan de begrutting foar 2026. De gemeenteried moat dizze begrutting goedkarre en foar 15 novimber 2025 yntsjinje by de Provinsje Fryslân. It doel is om de gemeente te autorisearjen om ynvestearrings te dwaan en doelen te realisearjen binnen de fêststelde kaders. De begrutting foar 2026 toant in posityf saldo fan sawat € 3 miljoen, mar fanôf 2028 wurdt in negatyf saldo ferwachte. Om de begrutting slútend te hâlden, binne besunigings pland, mei in gemiddelde besparring fan € 6,3 miljoen per jier fan 2026 oant 2029. Der wurdt wurke oan fierdere besparrings foar de takomst, mei in rapport dat yn maaie 2026 oan it kolleezje presintearre wurdt. Nei goedkarring troch de ried wurdt de begrutting nei de tafersjochhâlder stjoerd en wurdt der kommunisearre mei de ynwenners fia parseberjochten en publikaasjes.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de begroting voor 2026 vast te stellen, waarmee het college geautoriseerd wordt om investeringen te doen en doelen per programma uit te voeren. De begroting is sluitend voor 2026 met een positief saldo van €3 miljoen, maar vertoont een negatief meerjarenperspectief vanaf 2028. Er zijn bezuinigingsmaatregelen opgenomen om de begroting sluitend te houden, en verdere besparingen worden voorbereid voor de toekomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële gegevens en context biedt voor de besluitvorming. Het bevat een toelichting op de verschillen met de Kadernota 2026 en een overzicht van de bezuinigingsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de begroting vast te stellen, waarmee zij het college autoriseert om binnen de vastgestelde kaders te opereren. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de bezuinigingsmaatregelen en de voorbereiding van toekomstige besparingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde bezuinigingen en de begroting als geheel. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met het negatieve meerjarenperspectief vanaf 2028.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen voor 2026. Echter, het is minder specifiek over de maatregelen die nodig zijn om het negatieve saldo vanaf 2028 aan te pakken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige besparingen zijn nog niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting 2026 inclusief alle bijlagen vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie voorzien; de communicatie richt zich voornamelijk op informatieverstrekking via persberichten en gemeentepagina's. Er wordt een programmamarkt georganiseerd voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, wat suggereert dat het geen primaire focus is binnen deze begroting.
Financiële Gevolgen:
De begroting voor 2026 is sluitend met een positief saldo van €3 miljoen. Vanaf 2028 is er echter een negatief saldo, wat toekomstige financiële uitdagingen aangeeft. De dekking van de bezuinigingen is opgenomen in de begroting, maar verdere besparingen zijn nog in voorbereiding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2026 Meerjarenraming 2027-2029 Bezuinigingsronde Investeringskredieten Toezicht Provinsje Fryslân Sluitende begroting Besparingsvoorstellen Algemene reserve Programmamarkt Kadernota 2026Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Structurele dekking Dorpen- en Wijkenfonds uit vrijgevallen statushoudersbudget". Het voorstel beoogt om het resterende bedrag van € 350.000, oorspronkelijk bestemd voor de opvang van statushouders, structureel in te zetten voor het Dorpen- en Wijkenfonds. Dit fonds, dat gericht is op het versterken van leefbaarheid en sociale samenhang in dorpen en wijken, had tot nu toe slechts incidentele dekking. Het amendement stelt voor om de incidentele toewijzing van € 300.000 voor 2026 te schrappen en in plaats daarvan een structurele financiering te realiseren door het budget van statushouders over te hevelen van het programma Soarch en Wolwêzen naar Mienskip.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke herbestemming van middelen en een toelichting op de noodzaak van structurele dekking voor het Dorpen- en Wijkenfonds. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de impact op de opvang van statushouders en de langetermijngevolgen voor beide betrokken programma's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de herbestemming van financiële middelen binnen de begroting en de prioritering van gemeentelijke doelen, zoals de opvang van statushouders versus de versterking van lokale gemeenschappen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de opvang van extra statushouders en het versterken van lokale gemeenschappen. Dit vraagt om een afweging van sociale prioriteiten en de verdeling van schaarse middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële herbestemming, maar mist tijdgebonden doelen en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen voor statushouders zijn onderbelicht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de financiële middelen structureel worden herbestemd naar het Dorpen- en Wijkenfonds.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming, hoewel het Dorpen- en Wijkenfonds gericht is op bewonersinitiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het versterken van sociale samenhang kan bijdragen aan duurzame gemeenschappen.
Financiële gevolgen:
Het amendement herverdeelt € 350.000 van statushoudersopvang naar het Dorpen- en Wijkenfonds. Er wordt geen specifieke dekking voor de gevolgen voor de opvang van statushouders genoemd, wat een potentieel risico vormt voor de financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpen- en Wijkenfonds Statushoudersbudget Begroting 2026 Structurele dekking Leefbaarheid Sociale samenhang Bewonersinitiatief Opvang statushouders Programma Soarch en Wolwêzen MienskipVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Inspreker Raad 2
Voorzitter - J.G. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
A.A. Buwalda - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
D. van der Meulen - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Onbekende spreker
Voorzitter - J.G. Kramer
M. Prins - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
M. Prins - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
M. Prins - wethouder
H. Jouta - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
Onbekende spreker
Voorzitter - J.G. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
A.A. Buwalda - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
A.A. Buwalda - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
A.A. Buwalda - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
D. van der Meulen - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
D. van der Meulen - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
D. van der Meulen - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. van der Meulen - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
D. van der Meulen - ChristenUnie (CU)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
A.A. Buwalda - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
A.A. Buwalda - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
A.A. Buwalda - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
Voorzitter - J.G. Kramer
M. Prins - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
M. Prins - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
L. Vellinga - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
Onbekende spreker
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
Onbekende spreker
Voorzitter - J.G. Kramer
H. Jouta - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
D. van der Meulen - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
H. Jouta - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
Onbekende spreker
Voorzitter - J.G. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
00:34:28 - 00:34:46 - 00:40:24 - 00:45:52 - 00:48:27 - 00:57:18 - 01:08:55 - 01:13:49 - 01:25:49 - 01:32:03 - 01:32:21 - 01:33:16 - 01:37:26 - 01:41:14 - 01:44:28 - 01:44:49 - 01:47:58 - 01:48:21 - 01:48:40 - 01:49:04 - 01:50:21 - 01:52:46 - 01:53:15 - 01:57:25 - 01:59:28 - 01:59:41 - 02:00:45 - 02:00:48 - 02:00:55 - 02:02:08 - 02:04:21 - 02:05:24 - 02:05:34 - 02:07:50 - 02:09:50 - 02:10:25 - 02:12:08 - 02:12:30 - 02:12:51 - 02:20:39 - 02:21:50 - 02:22:48