16-10-2025 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
L. Vellinga - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
L. Vellinga - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 1 Iepenjen
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 3 Meidielings
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 2 oktober 2025
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 5 Vaststellen en opname in begroting 2025 Rijksbijdrage VOP (Visserij Ontwikkel Plan)
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt om de begroting voor 2025 aan te passen in verband met het Visserij Ontwikkel Plan Noord Nederland (VOP NN). Er ligt een voorstel om zowel de inkomsten als de uitgaven van de begroting te verhogen met € 4.425.000. Dit bedrag is een rijksbijdrage die de gemeente heeft ontvangen om als regiokassier te fungeren voor het visserijplan. Het doel van het plan is om het visserij erfgoed te behouden en de visserijafslagen toekomstbestendig te maken. De gemeente werkt hiervoor samen met Harlingen en Het Hogeland. De aanpassing van de begroting is budgetneutraal, wat betekent dat het saldo van de begroting niet verandert. Niet uitgegeven bedragen moeten worden terugbetaald aan het Rijk. De gemeenteraad moet nog besluiten over deze begrotingswijziging tijdens de vergadering op 16 oktober 2025.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget om de begrutting foar 2025 oan te passen yn ferbân mei it Fiskerij Untwikkel Plan Noard Nederlân (VOP NN). Der leit in foarstel om sawol de ynkomsten as de útjeften fan de begrutting te ferheegjen mei € 4.425.000. Dit bedrach is in ryksbydrage dy't de gemeente ûntfongen hat om as regio-kassier te fungearjen foar it fiskerijplan. It doel fan it plan is om it fiskerij erfgoed te behâlden en de fiskerijôfslach takomstbestindich te meitsjen. De gemeente wurket hjirfoar gear mei Harns en It Hege Lân. De oanpassing fan de begrutting is budzjetneutraal, wat betsjut dat it saldo fan de begrutting net feroaret. Net útjûne bedragen moatte werombetelle wurde oan it Ryk. De gemeenteried moat noch beslute oer dizze begruttingswiziging tidens de gearkomste op 16 oktober 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Vaststellen en opname in begroting 2025 Rijksbijdrage VOP". Het betreft de opname van een rijksbijdrage van € 4.425.000 in de begroting van 2025 voor het Visserij Ontwikkel Plan Noord Nederland (VOP NN). De gemeente Noardeast-Fryslân fungeert als regiokassier en moet de ontvangen middelen beheren en verantwoorden. Het doel is om het visserij erfgoed te behouden en de visserijafslagen toekomstbestendig te maken. De begrotingswijziging is budgetneutraal, aangezien zowel de baten als de lasten met hetzelfde bedrag worden verhoogd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de financiële aspecten, de rol van de gemeente als regiokassier en de noodzaak van de begrotingswijziging beschrijft. Het bevat ook informatie over de samenwerking met andere gemeenten en de risico's die zijn afgedekt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de begroting aan te passen. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring voor de begrotingswijziging, zodat de gemeente haar rol als regiokassier kan uitvoeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de begrotingswijziging en de rol van de gemeente als regiokassier. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de raad met betrekking tot visserij en regionale samenwerking.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, aangezien het een duidelijk bedrag en tijdsbestek noemt. Het is echter minder specifiek over de concrete projecten die gefinancierd zullen worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om zowel de baten als de lasten van de begroting 2025 te verhogen met € 4.425.000 voor het VOP NN.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat deelnemende overheden geïnformeerd worden, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het voorstel bijdraagt aan het toekomstbestendig maken van de visserijsector, maar het wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn budgetneutraal voor de gemeente, aangezien de baten en lasten met hetzelfde bedrag worden verhoogd. Het voorstel geeft aan dat niet-uitgegeven bedragen moeten worden terugbetaald aan het Rijk, wat financiële risico's minimaliseert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visserij Ontwikkel Plan (VOP) Rijksbijdrage Regiokassier Begroting 2025 Convenant Noord Nederland Subsidie Gemeenten Harlingen en Het Hogeland Begrotingswijziging Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en NatuurVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Agendapunt 6 Vaststellen beleidsnotitie Fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een beleidsnotitie vast te stellen over fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik. Dit beleid moet helpen bij het voorkomen en aanpakken van deze problemen. Fraude krijgt steeds meer aandacht in de publieke sector en is vaak onderdeel van wetgeving. De accountant adviseert al enige tijd om een dergelijk beleid te ontwikkelen. Het doel is om bewustwording te creëren bij medewerkers en management. Hoewel het beleid niet alle risico's kan uitsluiten, biedt het wel richtlijnen voor het handelen bij incidenten. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het opstellen van deze beleidsnotitie. Na goedkeuring zal het beleid worden opgenomen in het personeelshandboek.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget in beliedsnotysje fêst te stellen oer fraude, misbrûk en ûneigenlik gebrûk. Dit belied moat helpe by it foarkommen en oanpakken fan dizze problemen. Fraude krijt hieltyd mear omtinken yn de publike sektor en is faak ûnderdiel fan wetjouwing. De akkountant advisearret al in skoft om in sok belied te ûntwikkeljen. It doel is om bewustwurding te kreëarjen by meiwurkers en management. Hoewol't it belied net alle risiko's útslute kin, biedt it wol rjochtlinen foar it hanthavenjen by ynsidinten. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan it opstellen fan dizze beliedsnotysje. Nei goedkarring sil it belied opnommen wurde yn it personielshânboek.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnotitie Fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik". Het voorstel betreft de vaststelling van een beleidsnotitie die richtlijnen biedt voor het voorkomen en bestrijden van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik binnen de gemeente Noardeast-Fryslân. Het document is een aanvulling op het bestaande beleid en speelt in op de toenemende aandacht voor fraude in de publieke sector. Het beoogde effect is om de bewustwording te vergroten en duidelijke stappen te bieden voor het geval fraude of misbruik zich voordoet.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, de context en de beoogde effecten van de beleidsnotitie duidelijk uiteenzet. Het biedt een goed overzicht van de redenen voor de beleidsontwikkeling en de wettelijke kaders die hierbij betrokken zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorgestelde besluit te nemen, namelijk het vaststellen van de beleidsnotitie. De raad moet beoordelen of de beleidsnotitie voldoet aan de gestelde eisen en of het in lijn is met de gemeentelijke doelstellingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van prioriteit die aan het onderwerp fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik wordt gegeven. De raad moet beslissen of de voorgestelde maatregelen en richtlijnen voldoende zijn om de risico's te beheersen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van beleid, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de beleidsnotitie hangt af van de implementatie en opvolging.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beleidsnotitie vast te stellen, zoals voorgesteld door burgemeester en wethouders.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel. Het lijkt een intern gericht document te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op integriteit en rechtmatigheid.
Financiële gevolgen:
Het opstellen van de beleidsnotitie heeft geen directe financiële gevolgen. Er wordt niet aangegeven dat er dekking nodig is, aangezien er geen extra kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fraude Misbruik Oneigenlijk gebruik Beleidsnotitie Bewustwording Reputatie Financiële schade Wetgeving Rechtmatigheidsverantwoording AccountantVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
B. Koonstra - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
B. Koonstra - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
00:06:27 - 00:06:37 - 00:11:20 - 00:11:20 - 00:13:12 - 00:13:12 - 00:15:46 - 00:15:46 - 00:19:00 - 00:19:00 - 00:19:57 - 00:19:57 - 00:20:35 - 00:20:35 - 00:23:28 - 00:23:28 - 00:24:42 - 00:24:42 - 00:27:30 - 00:27:30 - 00:29:06 - 00:29:06 - 00:31:03 - 00:31:03 - 00:32:37 - 00:32:37 - 00:33:36 - 00:33:36 - 00:34:48 - 00:34:48 - 00:36:29 - 00:36:29
Agendapunt 7 Vaststellen ‘Beleidsregel zonnepanelen en -collectoren, buitenunits van warmtepompen en airco’s, en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten’
Nieuwe regels voor zonnepanelen in Noardeast-Fryslân: Balans tussen duurzaamheid en erfgoed
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 16 oktober 2025 gedebatteerd over nieuwe regels voor zonnepanelen, warmtepompen en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten. Het doel is om duurzame energieoplossingen te bevorderen zonder de historische uitstraling van deze gebieden aan te tasten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân de voorgestelde beleidsregels die meer ruimte moeten bieden voor duurzame energieoplossingen in beschermde stads- en dorpsgezichten. De regels zijn bedoeld om bij te dragen aan de doelstelling om in 2030 minstens 70% van de elektriciteit duurzaam op te wekken, terwijl het behoud van de karakteristieke kwaliteiten van deze gebieden gewaarborgd blijft.
J.H. Lammering van de Partij van de Arbeid (PvdA) opende het debat met een motie om de beleidsregels te herzien. "Als je echt serieus werk wil maken van verduurzaming, dan moet je beperkende maatregelen uit de beleidsregels houden," stelde Lammering. Hij benadrukte dat de energietransitie offers vraagt en dat de regels te veel beperkingen opleggen.
Mevrouw Van Midlum van Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân toonde zich tevreden met het huidige voorstel, maar vond de regelgeving omtrent de kleur van zonnepanelen betuttelend. "Er zijn genoeg steden waar dat vrij gelaten wordt. Laten wij nou niet het braafste jongetje van de klas zijn," zei ze, terwijl ze haar steun uitsprak voor een amendement van Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N) dat meer flexibiliteit zou bieden.
M. de Boer van S!N benadrukte het belang van duidelijkheid voor de burgers. "Wij willen als partij zoveel mogelijk duidelijkheid voor de burgers en door dit op maatwerk te schuiven, krijg je onduidelijkheid," aldus De Boer. Het amendement van S!N, dat meer flexibiliteit in kleurgebruik van zonnepanelen voorstelde, kreeg brede steun in de raad.
Het college, vertegenwoordigd door wethouder B. Koonstra, adviseerde negatief over de motie van de PvdA, maar stond open voor maatwerk binnen de beleidsregels. "Er is altijd ruimte voor maatwerk binnen een beleidsregel," verzekerde Koonstra.
Na een korte schorsing stemde de raad over de motie en het amendement. De motie van de PvdA werd verworpen, maar het amendement van S!N werd aangenomen. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor een beleidsregel die meer ruimte biedt voor duurzame energieoplossingen, terwijl de historische uitstraling van de beschermde gezichten behouden blijft.
De nieuwe regels worden opgenomen in de welstandsnota en treden in werking na officiële bekendmaking. Met deze stap zet Noardeast-Fryslân een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst, zonder het erfgoed uit het oog te verliezen.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt nieuwe regels in te voeren voor zonnepanelen, warmtepompen en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten. Deze regels moeten meer ruimte bieden voor duurzame energieoplossingen zonder de historische uitstraling van deze gebieden aan te tasten. De gemeenteraad bespreekt dit voorstel op 16 oktober 2025. De beleidsregel is aangepast na reacties van inwoners en experts. Er zijn inloopavonden georganiseerd en zienswijzen verzameld om de ontwerp beleidsregel te verbeteren. De nieuwe regels moeten bijdragen aan de doelstelling om in 2030 minstens 70% van de elektriciteit duurzaam op te wekken. Hoewel de regels versoepeld worden, blijft het behoud van de karakteristieke kwaliteiten van de beschermde gezichten belangrijk. De beleidsregel wordt na goedkeuring opgenomen in de welstandsnota en treedt in werking na officiële bekendmaking.
Nije regels foar sinnepanielen yn Noardeast-Fryslân: Balâns tusken duorsumens en erfgoed
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 16 oktober 2025 in debat hân oer nije regels foar sinnepanielen, waarmtepompen en thúsbatterijen yn beskerme steds- en doarpgesichten. It doel is om duorsume enerzjyoplossingen te befoarderjen sûnder de histoaryske útstrieling fan dizze gebieten oan te tastjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat bespruts de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân de foarstelde beliedregels dy't mear romte biede moatte foar duorsume enerzjyoplossingen yn beskerme steds- en doarpgesichten. De regels binne bedoeld om by te dragen oan it doel om yn 2030 op syn minst 70% fan de elektrisiteit duorsum op te wekken, wylst it behâld fan de karakteristike kwaliteiten fan dizze gebieten garandearre bliuwt.
J.H. Lammering fan de Partij van de Arbeid (PvdA) iepene it debat mei in moasje om de beliedregels te wersjen. "As jo echt serieus wurk meitsje wolle fan ferduorsuming, dan moatte jo beheinde maatregels út de beliedregels hâlde," stelde Lammering. Hy beklamme dat de enerzjytransysje offers freget en dat de regels te folle beheiningen oplizze.
Mefrou Van Midlum fan Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân toande har tefreden mei it hjoeddeiske foarstel, mar fûn de regeljouwing oangeande de kleur fan sinnepanielen betutteljend. "Der binne genôch stêden dêr't dat frij litten wurdt. Litte wy no net it braafste jonkje fan de klasse wêze," sei se, wylst se har stipe útspruts foar in amendemint fan Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N) dat mear fleksibiliteit biede soe.
M. de Boer fan S!N beklamme it belang fan dúdlikheid foar de boargers. "Wy wolle as partij safolle mooglik dúdlikheid foar de boargers en troch dit op maatwurk te skowen, krije jo ûndúdlikheid," neffens De Boer. It amendemint fan S!N, dat mear fleksibiliteit yn kleurgebrûk fan sinnepanielen foarstelde, krige brede stipe yn de ried.
It kolleezje, fertsjintwurdige troch wethâlder B. Koonstra, advisearre negatyf oer de moasje fan de PvdA, mar stie iepen foar maatwurk binnen de beliedregels. "Der is altyd romte foar maatwurk binnen in beliedregel," fersekere Koonstra.
Nei in koarte skorsing stimde de ried oer de moasje en it amendemint. De moasje fan de PvdA waard fersmiten, mar it amendemint fan S!N waard oannommen. Hjirmei is de wei frijmakke foar in beliedregel dy't mear romte biedt foar duorsume enerzjyoplossingen, wylst de histoaryske útstrieling fan de beskerme gesichten behâlden bliuwt.
De nije regels wurde opnommen yn de welstandsnota en trede yn wurking nei offisjele bekendmakking. Mei dizze stap set Noardeast-Fryslân in wichtige stap rjochting in duorsumere takomst, sûnder it erfgoed út it each te ferliezen.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget nije regels yn te fieren foar sinnepanielen, waarmtepompen en thúsbatterijen yn beskerme steds- en doarpgesichten. Dizze regels moatte mear romte biede foar duorsume enerzjyoplossingen sûnder de histoaryske útstrieling fan dizze gebieten oan te tastjen. De gemeenteried besprekt dit foarstel op 16 oktober 2025. De beliedsregel is oanpast nei reaksjes fan ynwenners en saakkundigen. Der binne ynrinjûnen organisearre en mieningynbring sammele om de ûntwerp beliedsregel te ferbetterjen. De nije regels moatte bydrage oan de doelstelling om yn 2030 op syn minst 70% fan de elektrisiteit duorsum op te wekken. Hoewol't de regels ferromme wurde, bliuwt it behâld fan de karakteristike kwaliteiten fan de beskerme gesichten wichtich. De beliedsregel wurdt nei goedkarring opnommen yn de welstandsnota en treedt yn wurking nei offisjele bekendmakking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluitvorming ‘Beleidsregel zonnepanelen en -collectoren, buitenunits van warmtepompen en airco’s, en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten’." Het voorstel beoogt de regels voor het plaatsen van zonnepanelen, zonnecollectoren, buitenunits van warmtepompen, airco’s en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten te verruimen. Dit gebeurt met behoud van de uitstraling en authenticiteit van deze gebieden. De beleidsregel is aangepast op basis van reacties van inwoners en belanghebbenden. Het doel is om meer duurzame energieopwekking mogelijk te maken zonder de karakteristieke kwaliteiten van de beschermde gezichten aan te tasten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de achtergrond, de inspraakprocedure, de wijzigingen die zijn doorgevoerd, en de argumenten voor het voorstel. Er zijn bijlagen toegevoegd die de wijzigingen en reacties verder verduidelijken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de beleidsregel vast te stellen. Dit is in lijn met artikel 4:19 van de Omgevingswet, dat de raad de bevoegdheid geeft om beleidsregels over het uiterlijk van bouwwerken vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verruiming van de regels voor duurzame energieoplossingen in beschermde stads- en dorpsgezichten, waarbij een balans moet worden gevonden tussen duurzaamheid en behoud van historische waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen die het wil bereiken, zoals het verhogen van duurzame energieopwekking. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de reactienota en de gewijzigde beleidsregel vast te stellen, en de bestaande regels in te trekken en te vervangen door de nieuwe beleidsregel.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces waarbij inwoners en belanghebbenden hun zienswijzen konden indienen. Er zijn inloopavonden georganiseerd en de reacties zijn meegenomen in de reactienota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het richt zich op het vergroten van de mogelijkheden voor duurzame energieopwekking in beschermde gebieden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsregel Zonnepanelen Beschermde stads- en dorpsgezichten Thuisbatterijen Warmtepompen Welstandsnota Reactienota Duurzame elektriciteit Zienswijzen InspiratiedocumentVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Beleidsregel zonnepanelen en -collectoren, buitenunits van warmtepompen en airco’s, en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten" met als specifiek onderwerp de kleur van zonnepanelen en -collectoren. Het amendement stelt voor om de beleidsregels te wijzigen zodat zonnepanelen en -collectoren niet alleen in zwart, antraciet of donkergrijs, maar ook in een kleur overeenkomend met het achterliggende dakvlak geplaatst mogen worden. Dit biedt meer flexibiliteit voor burgers en draagt bij aan verduurzaming zonder afbreuk te doen aan cultuurhistorische waarden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke wijziging van de bestaande beleidsregels en motiveert de noodzaak van de wijziging. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de impact op cultuurhistorische waarden en verduurzaming.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en besluiten of het wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de beleidsregels die van invloed zijn op de plaatsing van zonnepanelen in beschermde gebieden.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige restrictieve regels of het aannemen van het amendement dat meer flexibiliteit biedt. Dit vraagt om een afweging tussen behoud van cultuurhistorische waarden en het stimuleren van verduurzaming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de kleurvereisten voor zonnepanelen. Het is echter minder specifiek over de implementatie en handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de praktische uitvoering van de kleurmatching met dakvlakken kan uitdagend zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. Dit besluit bepaalt of de beleidsregels worden aangepast zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het amendement beoogt de installatie van zonnepanelen te vergemakkelijken, wat bijdraagt aan de energietransitie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om te weten of er kosten zijn verbonden aan de implementatie van de wijziging en hoe deze worden gefinancierd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepanelen Collectoren Kleur Beschermde stads- en dorpsgezichten Matte kleur Egale kleur Achterliggend dakvlak Verduurzaming Cultuurhistorische waarden BeleidsregelsVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Art. 48 RvO naar aanleiding van agendapunt nr. 7 in de raadsvergadering van 16 oktober 2025
Samenvatting: De motie betreft het voorstel om beleidsregels vast te stellen voor het plaatsen van zonnepanelen en -collectoren in beschermde stads- en dorpsgezichten. Het college had voorgesteld om ook regels te maken voor buitenunits van warmtepompen, airco’s en thuisbatterijen. De motie stelt dat deze laatste categorieën geen significante invloed hebben op het aangezicht en daarom niet onder de beleidsregels hoeven te vallen. De raad wordt gevraagd de beleidsregels van de agenda te halen en het college op te roepen met een nieuw voorstel te komen dat alleen betrekking heeft op zonnepanelen en -collectoren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt welke wijzigingen de indiener wil zien in de beleidsregels. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de mogelijke gevolgen van het uitsluiten van warmtepompen, airco’s en thuisbatterijen.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde beleidsregels van de agenda haalt en het college vraagt om met een nieuw voorstel te komen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of afwijzen van de motie en het sturen van het beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke voorstel van het college of het aanpassen van de beleidsregels zoals voorgesteld in de motie. Dit omvat een afweging tussen esthetische overwegingen in beschermde gebieden en de noodzaak van energietransitie.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie kan leiden tot onduidelijkheid over de behandeling van andere energiebesparende technologieën.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het college vraagt om een nieuw voorstel te ontwikkelen dat alleen betrekking heeft op zonnepanelen en -collectoren.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van beleidsontwikkeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op energietransitie en het gebruik van alternatieve energievormen.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of het uitsluiten van bepaalde technologieën financiële voordelen of nadelen met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepanelen Energietransitie Alternatieve energievormen Beschermde stads- en dorpsgezichten Warmtepompen Airco’s Thuisbatterijen Klimaatverandering Energiearmoede BeleidsregelsVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
B. Koonstra - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
B. Koonstra - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
G.J. Schoorstra - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. Ferwerda - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Onbekende spreker
Voorzitter - J.G. Kramer
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
00:06:37 - 00:11:20 - 00:11:20 - 00:13:12 - 00:13:12 - 00:15:46 - 00:15:46 - 00:19:00 - 00:19:00 - 00:19:57 - 00:19:57 - 00:20:35 - 00:20:35 - 00:23:28 - 00:23:28 - 00:24:42 - 00:24:42 - 00:27:30 - 00:27:30 - 00:29:06 - 00:29:06 - 00:31:03 - 00:31:03 - 00:32:37 - 00:32:37 - 00:33:36 - 00:33:36 - 00:34:48 - 00:34:48 - 00:36:29 - 00:36:29 - 00:47:03 - 00:48:51 - 00:50:02
Onbekende spreker
Agendapunt 8 Evaluatie Transitievisie Warmte en vaststellen uitgangspunten en ambitie Warmteprogramma
Gemeente Noardeast-Fryslân zet ambitieuze stappen naar aardgasvrije toekomst
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft ambitieuze plannen om de energietransitie te versnellen. Het nieuwe warmteprogramma, dat in 2026 moet worden vastgesteld, streeft ernaar om in 2035 minimaal 6.000 woningen aardgasvrij-ready te maken. Daarnaast wil de gemeente 10.000 woningen isoleren en 100% duurzame elektriciteit realiseren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Noardeast-Fryslân werd het nieuwe warmteprogramma uitgebreid besproken. Het plan, dat voortkomt uit de evaluatie van de Transitievisie Warmte (TVW), kreeg brede steun van de raad. "Het CDA ziet het warmteprogramma als een nuchtere en gedragen stap vooruit," aldus H.S. Halbersma van het CDA. "We combineren ambitie met realisme, duurzaamheid met draagvlak en beleid met betrokkenheid."
De ambitie om 6.000 woningen aardgasvrij-ready te maken, voornamelijk door het gebruik van hybride warmtepompen, werd door de meeste partijen omarmd. "Het is ambitieus maar realistisch," voegde Halbersma toe. Ook de aandacht voor betaalbaarheid en de betrokkenheid van de mienskip werden geprezen. "Dorpen en coöperaties zetten zelf de schouders eronder," zei Halbersma, verwijzend naar succesvolle voorbeelden in It Fûgellân en Eanjum.
Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF) benadrukte het belang van keuzevrijheid voor inwoners. "Wij steunen en streven naar aardgasvrij, omdat dit inwoners vrijheid geeft om in hun eigen tempo en op hun eigen moment duurzame stappen te zetten," verklaarde S.J. Vogelzang. "Aardgas moet eigenlijk wat ons betreft altijd mogelijk blijven zijn."
De Partij van de Arbeid (PvdA) en Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân spraken hun steun uit, maar benadrukten de noodzaak van tussentijdse evaluaties. "Het is ambitieus, maar laten we hopen dat het haalbaar is," zei J. van Midlum van Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân. "Houd de vinger aan de pols."
Wethouder M. Prins reageerde tevreden op de brede steun vanuit de raad. "We zitten er bovenop om te zien dat we die netcongestie kunnen beheersen," verzekerde ze. "Mensen krijgen begeleiding van begin tot eind, dat staat ook in de evaluatie."
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem aangenomen, waarmee de gemeente een belangrijke stap zet in de richting van een duurzame toekomst. De raad benadrukte het belang van duidelijke communicatie en begeleiding voor inwoners, zodat iedereen mee kan in de energietransitie.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een nieuw warmteprogramma op te stellen als onderdeel van de energietransitie. Dit programma volgt op de evaluatie van de Transitievisie Warmte (TVW) en moet uiterlijk eind 2026 worden vastgesteld. Het doel is om de gemeenteraad vroegtijdig te betrekken bij het vaststellen van uitgangspunten en ambities voor dit programma. Een belangrijk onderdeel van het voorstel is de ambitie om in 2035 minimaal 6.000 woningen aardgasvrij-ready te maken. Dit betekent dat de woningen voorbereid zijn om zonder aardgas te functioneren, met name door het gebruik van hybride warmtepompen. De gemeente wil ook 10.000 woningen isoleren en streeft naar 100% duurzame elektriciteit in 2035. Het concept warmteprogramma wordt in 2026 verder uitgewerkt, waarbij ook de financiële consequenties worden bekeken. Er is al een participatiestrategie ontwikkeld om inwoners en andere belanghebbenden bij het proces te betrekken.
Gemeente Noardeast-Fryslân set ambisjeuze stappen nei in takomst sûnder ierdgas
De gemeente Noardeast-Fryslân hat ambisjeuze plannen om de enerzjytransysje te fersnellen. It nije waarmteprogramma, dat yn 2026 fêststeld wurde moat, stribbet dernei om yn 2035 minimaal 6.000 huzen ierdgasfrij-klear te meitsjen. Dêrneist wol de gemeente 10.000 huzen isolearje en 100% duorsume elektrisiteit realisearje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Noardeast-Fryslân waard it nije waarmteprogramma wiidweidich besprutsen. It plan, dat fuortkomt út de evaluaasje fan de Transysjefisy Waarmte (TVW), krige brede stipe fan de ried. "It CDA sjocht it waarmteprogramma as in nuchtere en droegen stap foarút," sei H.S. Halbersma fan it CDA. "Wy kombinearje ambysje mei realisme, duorsumens mei draachflak en belied mei belutsenens."
De ambysje om 6.000 wenten ierdgasfrij-klear te meitsjen, benammen troch it gebrûk fan hybride waarmtepompen, waard troch de measte partijen omearme. "It is ambisjeus mar realistysk," foege Halbersma ta. Ek de oandacht foar betelberens en de belutsenens fan de mienskip waarden priizge. "Doarpen en koöperaasjes sette sels de skouders derûnder," sei Halbersma, sjoch de suksesfolle foarbylden yn It Fûgellân en Eanjum.
Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF) beklamme it belang fan karfrijheid foar ynwenners. "Wy stypje en stribje nei ierdgasfrij, om't dit ynwenners frijheid jout om yn harren eigen tempo en op harren eigen momint duorsume stappen te setten," ferklearre S.J. Vogelzang. "Ierdgas moat eins wat ús oanbelanget altyd mooglik bliuwe."
De Partij van de Arbeid (PvdA) en Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân sprieken harren stipe út, mar beklammen de needsaak fan tuskentiidse evaluaasjes. "It is ambisjeus, mar lit ús hoopje dat it helber is," sei J. fan Midlum fan Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân. "Hâld de finger oan de pols."
Wethâlder M. Prins reagearre tefreden op de brede stipe út de ried. "Wy sitte der boppe-op om te sjen dat wy dy netkongestje behearskje kinne," fersekere se. "Minsken krije begelieding fan begjin oant ein, dat stiet ek yn de evaluaasje."
It foarstel waard úteinlik unanym oannommen, wêrmei't de gemeente in wichtige stap set yn de rjochting fan in duorsume takomst. De ried beklamme it belang fan dúdlike kommunikaasje en begelieding foar ynwenners, sadat elkenien meikomme kin yn de enerzjytransysje.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget in nij waarmteprogramma op te stellen as ûnderdiel fan de enerzjytransysje. Dit programma folget op de evaluaasje fan de Transysjevisy Waarmte (TVW) en moat úterlik ein 2026 fêststeld wurde. It doel is om de gemeenteried betiid te belûken by it fêststellen fan útgongspunten en ambysjes foar dit programma. In wichtich ûnderdiel fan it foarstel is de ambysje om yn 2035 minimaal 6.000 wenningen ierdgasfrij-klear te meitsjen. Dit betsjut dat de wenningen taret binne om sûnder ierdgas te funksjonearjen, benammen troch it gebrûk fan hybride waarmtepompen. De gemeente wol ek 10.000 wenningen isolearje en stribbet nei 100% duorsume elektrisiteit yn 2035. It konsept waarmteprogramma wurdt yn 2026 fierder útwurke, wêrby't ek de finansjele konsekwinsjes besjoen wurde. Der is al in partisipaasjestrategy ûntwikkele om ynwenners en oare belanghawwenden by it proses te belûken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Warmteprogramma Noardeast-Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Warmteprogramma: evaluatie TVW, uitgangspunten en ambitie". Het richt zich op de evaluatie van de Transitievisie Warmte (TVW) en het vaststellen van nieuwe uitgangspunten en ambities voor de warmtetransitie in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om in 2035 minimaal 6.000 woningen aardgasvrij-ready te maken. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de evaluatie, de uitgangspuntennotitie vast te stellen en ambitie 3 van het ambitiedocument goed te keuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van de huidige situatie, stelt nieuwe uitgangspunten en ambities voor, en biedt een kader voor toekomstige acties. Echter, de financiële consequenties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de uitgangspunten en ambities voor het warmteprogramma. Hoewel het college formeel het programma vaststelt, wordt de raad vroegtijdig betrokken om richting te geven aan het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de ambitie en de aanpak van de warmtetransitie, zoals de keuze voor een gemeentebrede aanpak en het gebruik van hybride warmtepompen in plaats van volledig aardgasvrije oplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De ambitie om 6.000 woningen aardgasvrij-ready te maken is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van verdere uitwerking van de financiële en operationele details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals duurzame elektriciteit kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de evaluatie, de uitgangspuntennotitie vast te stellen en ambitie 3 goed te keuren.
Participatie:
Er is aandacht voor participatie, met een strategie die wordt geïntegreerd in het concept warmteprogramma. Er is ruimte voor inspraak tijdens de terinzagelegging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met de focus op CO2-reductie en het gebruik van duurzame warmtebronnen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Er zijn middelen gereserveerd vanuit de CDOKE-regeling, maar verdere financiële planning is nodig om de ambitie te realiseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Warmtetransitie Transitievisie Warmte (TVW) Aardgasvrij-ready woningen Evaluatie Uitgangspuntennotitie Ambitiedocument Hybride warmtepompen Duurzame elektriciteit Isolatie CO2-reductieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - J.G. Kramer
H.S. Halbersma - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
Voorzitter - J.G. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Voorzitter - J.G. Kramer
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
Voorzitter - J.G. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
Voorzitter - J.G. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorzitter - J.G. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Voorzitter - J.G. Kramer
H.S. Halbersma - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Voorzitter - J.G. Kramer
M. Prins - wethouder
Voorzitter - J.G. Kramer
Voorzitter - J.G. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. Prins - wethouder
Agendapunt 9 Verlengen ontheffing vereiste ingezetenschap wethouder Prins
Wethouder Prins krijgt verlenging ontheffing woonplicht
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten om wethouder M. Prins-Meindertsma een jaar ontheffing te verlenen van de eis dat zij in de gemeente moet wonen. Dit besluit, dat mogelijk is volgens artikel 36a van de Gemeentewet, werd genomen om bestuurlijke continuïteit te waarborgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Noardeast-Fryslân werd het voorstel om wethouder M. Prins-Meindertsma een jaar ontheffing te verlenen van de woonplicht met brede steun ontvangen. De ontheffing, die in 2024 werd verleend, zou op 23 oktober 2025 aflopen. De raad moest nu beslissen of er sprake was van een bijzonder geval om de ontheffing met een jaar te verlengen.
J.G. Kramer, voorzitter van de vergadering, opende het debat met de vraag of er behoefte was aan stemming.
G.J. Schoorstra van het CDA benadrukte het belang van de ontheffing: "Wij zijn blij met mevrouw Prins als wethouder. De vraag is of er sprake is van een bijzonder geval? Wij vinden van wel, gezien de korte termijn van de coalitie."
S.J. Vogelzang van Liberaal Noardeast-Fryslân stemde in met de verlenging, maar benadrukte dat het een uitzondering moet blijven. "Een wethouder hoort deel uit te maken van de gemeenschap die hij of zij vertegenwoordigt," stelde hij.
Ook A.A. Buwalda van de FNP en D. van der Meulen van de ChristenUnie spraken hun steun uit. "Het valt natuurlijk niet mee om in een korte periode een wethouder te vinden," aldus Buwalda. Van der Meulen voegde toe: "Natuurlijk moet het een uitzondering blijven, maar we zijn blij dat mevrouw Prins bereid was om dit op zich te nemen."
G.T. Schaafstal van de PvdA en J. van Midlum van Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân sloten zich aan bij de eerdere sprekers. "De uitzondering bevestigt wel een beetje de regel," merkte Schaafstal op, terwijl Van Midlum de kundigheid van het bestuur prees.
S. Keizer van Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N) sloot het debat af met de woorden: "Wy stypje de wurden fan de oare fraksjes." Hiermee was de steun voor de verlenging unaniem.
Met een klap van de voorzittershamer werd het besluit bekrachtigd, waarmee de vergadering tot een einde kwam. De verlenging van de ontheffing zorgt ervoor dat wethouder Prins haar werk kan voortzetten zonder te hoeven verhuizen, wat volgens de raad essentieel is voor de bestuurlijke continuïteit in deze periode.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt om wethouder M. Prins-Meindertsma een jaar ontheffing te verlenen van de eis dat zij in de gemeente moet wonen. Dit besluit is mogelijk volgens artikel 36a van de Gemeentewet, dat toestaat dat de raad in bijzondere gevallen een dergelijke ontheffing verleent. De ontheffing die in 2024 is verleend, verloopt op 23 oktober 2025. De raad moet nu beslissen of er sprake is van een bijzonder geval om de ontheffing met een jaar te verlengen. Dit besluit heeft geen financiële gevolgen en is bedoeld om het gemeentebestuur op volle kracht te laten functioneren.
Wethâlder Prins krijt ferlinging ûntheffing wenplicht
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat besletten om wethâlder M. Prins-Meindertsma in jier ûntheffing te ferlienen fan de eask dat sy yn de gemeente wenje moat. Dit beslút, dat mooglik is neffens artikel 36a fan de Gemeentewet, waard nommen om bestjoerlike kontinuïteit te garandearjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Noardeast-Fryslân waard it foarstel om wethâlder M. Prins-Meindertsma in jier ûntheffing te ferlienen fan de wenplicht mei brede stipe ûntfongen. De ûntheffing, dy't yn 2024 ferliend waard, soe op 23 oktober 2025 ôfrinne. De ried moast no beslute oft der sprake wie fan in bysûnder gefal om de ûntheffing mei in jier te ferlingjen.
J.G. Kramer, foarsitter fan de gearkomste, iepene it debat mei de fraach oft der ferlet wie fan stimming.
G.J. Schoorstra fan it CDA beklamme it belang fan de ûntheffing: "Wy binne bliid mei frou Prins as wethâlder. De fraach is oft der sprake is fan in bysûnder gefal? Wy fine fan wol, sjoen de koarte termyn fan de koälysje."
S.J. Vogelzang fan Liberaal Noardeast-Fryslân stimde yn mei de ferlinging, mar beklamme dat it in útsûndering bliuwe moat. "In wethâlder heart diel út te meitsjen fan de mienskip dy't hy of sy fertsjintwurdiget," stelde hy.
Ek A.A. Buwalda fan de FNP en D. van der Meulen fan de ChristenUnie sprieken harren stipe út. "It falt fansels net ta om yn in koarte perioade in wethâlder te finen," aldus Buwalda. Van der Meulen foege ta: "Fansels moat it in útsûndering bliuwe, mar wy binne bliid dat frou Prins ree wie om dit op har te nimmen."
G.T. Schaafstal fan de PvdA en J. van Midlum fan Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân sleaten harren oan by de eardere sprekkers. "De útsûndering befêstiget wol in bytsje de regel," merkte Schaafstal op, wylst Van Midlum de kundigens fan it bestjoer priizge.
S. Keizer fan Sosjaal yn Noardeast-Fryslân (S!N) sleat it debat ôf mei de wurden: "Wy stypje de wurden fan de oare fraksjes." Hjirmei wie de stipe foar de ferlinging unanym.
Mei in klap fan de foarsittershammer waard it beslút bekrêftige, wêrmei't de gearkomste ta in ein kaam. De ferlinging fan de ûntheffing soarget derfoar dat wethâlder Prins har wurk fuortsette kin sûnder te ferhúzjen, wat neffens de ried essinsjeel is foar de bestjoerlike kontinuïteit yn dizze perioade.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget om wethâlder M. Prins-Meindertsma in jier ûntheffing te ferlienen fan de eask dat sy yn de gemeente wenje moat. Dit beslút is mooglik neffens artikel 36a fan de Gemeentewet, dat tastiet dat de ried yn bysûndere gefallen in sokke ûntheffing ferlient. De ûntheffing dy't yn 2024 ferliend is, ferrint op 23 oktober 2025. De ried moat no beslute oft der sprake is fan in bysûnder gefal om de ûntheffing mei in jier te ferlingjen. Dit beslút hat gjin finansjele gefolgen en is bedoeld om it gemeentebestjoer op folle krêft funksjonearje te litten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Titel: Verlenging ontheffing woonplaatsvereiste wethouder Prins
Samenvatting: Het voorstel betreft het verlenen van een verlenging van de ontheffing van het woonplaatsvereiste voor wethouder M. Prins-Meindertsma. Zij woont in Oentsjerk en voldoet daarmee niet aan het vereiste van ingezetenschap voor de gemeente Noardeast-Fryslân. De Gemeentewet biedt de mogelijkheid om in bijzondere gevallen een ontheffing te verlenen voor een jaar. De raad wordt gevraagd om deze ontheffing met een jaar te verlengen, zodat het gemeentebestuur op volle kracht kan blijven functioneren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante artikelen van de Gemeentewet aanhaalt en de context en noodzaak van de ontheffing duidelijk uitlegt. Er zijn geen ontbrekende elementen die essentieel zijn voor de besluitvorming.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het verlenen van de ontheffing van het woonplaatsvereiste. Het is aan de raad om te beoordelen of er sprake is van een bijzonder geval dat een verlenging rechtvaardigt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of het verlengen van de ontheffing in het belang is van de gemeente en of de situatie van wethouder Prins-Meindertsma als een bijzonder geval kan worden beschouwd.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een verlenging van een jaar betreft. Het is meetbaar in de zin dat het duidelijk is wanneer de ontheffing begint en eindigt. Het is echter niet specifiek over de criteria die een "bijzonder geval" definiëren, wat enige subjectiviteit in de besluitvorming kan introduceren.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het verlenen van een verlenging van de ontheffing van het woonplaatsvereiste voor wethouder Prins-Meindertsma voor een jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een juridische en bestuurlijke kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen sprake van een begrotingswijziging of extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing Woonplaatsvereiste Wethouder Gemeentewet Ingezetenschap Mevrouw M. Prins-Meindertsma Oentsjerk Artikel 36a Tijdsbestedingsnorm Bijzonder gevalVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken