11-09-2025 It Petear
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Beleidsregel zonnepanelen en -collectoren, buitenunits van warmtepompen en airco’s, en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten
Meer ruimte voor zonnepanelen in Noardeast-Fryslân: Gemeente zoekt balans tussen duurzaamheid en erfgoed
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt een nieuwe beleidsregel die meer ruimte moet bieden voor duurzame energieoplossingen in beschermde stads- en dorpsgezichten. Het doel is om de overgang naar duurzame energie te vergemakkelijken zonder de historische uitstraling van deze gebieden aan te tasten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 11 september 2025 werd het voorstel voor de nieuwe beleidsregel besproken. Deze regel moet het plaatsen van zonnepanelen, zonnecollectoren, buitenunits van warmtepompen, airco’s en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten vergemakkelijken. De beleidsregel is gebaseerd op een eerder onderzoek dat aangaf dat verruiming mogelijk is, mits de karakteristieken van de beschermde gezichten behouden blijven.Breed participatietraject
Wethouder Koonstra benadrukte het uitgebreide participatietraject dat aan de beleidsregel voorafging. "Wy hawwe sa folle mooglik de mienskip meinommen om in plausibel ferhaal te krijen," aldus Koonstra. Hij wees erop dat het belangrijk is om een balans te vinden tussen de kwaliteit van het erfgoed en de noodzaak voor duurzame energieoplossingen.
Presentatie van de beleidsregel
Mevrouw Van der Hout gaf een uitgebreide presentatie over de beleidsregel. Ze legde uit dat de focus ligt op het uiterlijk van de installaties, omdat dit bepalend is voor de uitstraling van de beschermde gezichten. "Het is belangrijk dat de installaties reversibel zijn, zodat ze geen permanente schade aanrichten," aldus Van der Hout. Ze benadrukte dat de beleidsregel ook ruimte biedt voor maatwerk, mits goed gemotiveerd.
Inspraak van Stichting Elkenien Grien
Namens Stichting Elkenien Grien sprak de heer Barten in. Hij uitte zijn zorgen over de restrictieve aard van de beleidsregel, vooral met betrekking tot de buitenunits van warmtepompen. "De vrijheid en verantwoordelijkheid van de burger worden niet bevorderd," stelde Barten. Hij pleitte voor een ambtelijke eenheid die burgers actief ondersteunt bij het verduurzamen van hun woningen, zonder extra kosten of verplichtingen.
Reacties uit de raad
Verschillende raadsleden stelden vragen over de praktische uitvoering van de beleidsregel. Raadslid Van Midlum van Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân vroeg zich af waarom organisaties zoals Elkenien Grien niet eerder bij het proces waren betrokken. Wethouder Koonstra erkende dat er altijd ruimte is voor verbetering in de participatieprocessen.
De raad zal op 18 september debatteren over het voorstel, waarna de besluitvorming gepland staat voor 16 oktober. Als de beleidsregel wordt goedgekeurd, zal deze worden opgenomen in de welstandsnota en na officiële bekendmaking in werking treden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt een nieuwe beleidsregel vast te stellen voor zonnepanelen, zonnecollectoren, buitenunits van warmtepompen en airco’s, en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten. Deze regel moet meer ruimte bieden voor duurzame energieoplossingen zonder de uitstraling en authenticiteit van deze gebieden aan te tasten. De beleidsregel is gebaseerd op een eerder onderzoek dat aangaf dat verruiming mogelijk is, mits de karakteristieken van de beschermde gezichten behouden blijven. De ontwerp beleidsregel heeft ter inzage gelegen en is aangepast op basis van ontvangen reacties. De raad bespreekt het voorstel op 16 oktober 2025. Na goedkeuring wordt de beleidsregel opgenomen in de welstandsnota en treedt deze in werking na officiële bekendmaking.
Mear romte foar sinnepanielen yn Noardeast-Fryslân: Gemeente siket lykwicht tusken duorsumens en erfguod
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget in nije beliedsregel dy't mear romte jaan moat foar duorsume enerzjyoplossingen yn beskerme steds- en doarpsgesichten. It doel is om de oergong nei duorsume enerzjy te ferienfâldigjen sûnder de histoaryske útstrieling fan dizze gebieten oan te tastjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 11 septimber 2025 waard it foarstel foar de nije beliedsregel besprutsen. Dizze regel moat it pleatsen fan sinnepanielen, sinnekollektors, bûtenienheden fan waarmtepompen, airco’s en thúsbatterijen yn beskerme steds- en doarpgesichten ferienfâldigje. De beliedsregel is basearre op in earder ûndersyk dat oanjûn hat dat ferromming mooglik is, mits de karakteristiken fan de beskerme gesichten beholden bliuwe.Breed partisipaasjetrajekt
Wethâlder Koonstra beklamme it útwreide partisipaasjetrajekt dat oan de beliedsregel foarôfgie. "Wy hawwe sa folle mooglik de mienskip meinommen om in plausibel ferhaal te krijen," sa sei Konstra. Hy wiisde derop dat it wichtich is om in lykwicht te finen tusken de kwaliteit fan it erfguod en de needsaak foar duorsume enerzjyoplossingen.
Presintaasje fan de beliedsregel
Frou Van der Hout joech in útwreide presintaasje oer de beliedsregel. Se lei út dat de fokus leit op it uterlik fan de ynstallaasjes, om't dit bepalend is foar de útstrieling fan de beskerme gesichten. "It is wichtich dat de ynstallaasjes reversibel binne, sadat se gjin permaninte skea oanrjochtsje," sei Van der Hout. Se beklamme dat de beliedsregel ek romte biedt foar maatwurk, mits goed motivearre.
Ynspraak fan Stichting Elkenien Grien
Namens Stichting Elkenien Grien spruts de hear Barten yn. Hy uterde syn soargen oer de restriktive aard fan de beliedsregel, foaral mei betrekking ta de bûtenienheden fan waarmtepompen. "De frijheid en ferantwurdlikheid fan de boarger wurde net befoardere," stelde Barten. Hy pleite foar in amtlike ienheid dy't boargers aktyf stipet by it ferduorsumjen fan harren wenningen, sûnder ekstra kosten of ferplichtingen.
Reaksjes út de ried
Ferskate riedsleden stelden fragen oer de praktyske útfiering fan de beliedsregel. Riedslid Van Midlum fan Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân frege har ôf wêrom't organisaasjes lykas Elkenien Grien net earder by it proses belutsen wiene. Wethâlder Koonstra erkende dat der altyd romte is foar ferbettering yn de partisipaasjeprosessen.
De ried sil op 18 septimber debattearje oer it foarstel, wêrnei't de beslútfoarming pland stiet foar 16 oktober. As de beliedsregel goedkard wurdt, sil dizze opnommen wurde yn de wolstânsnota en nei offisjele bekendmakking yn wurking trede.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget in nije beliedsregel fêst te stellen foar sinnepanielen, sinnekollektors, bûtenienheden fan waarmtepompen en airco’s, en thúsbatterijen yn beskerme steds- en doarpgesichten. Dizze regel moat mear romte biede foar duorsume enerzjyoplossingen sûnder de útstrieling en autentisiteit fan dizze gebieten oan te tastjen. De beliedsregel is basearre op in earder ûndersyk dat oanjûn hat dat ferromming mooglik is, mits de karakteristiken fan de beskerme gesichten beholden bliuwe. De ûntwerp beliedsregel hat ter ynsjen lein en is oanpast op basis fan ûntfongen reaksjes. De ried besprekt it foarstel op 16 oktober 2025. Nei goedkarring wurdt de beliedsregel opnommen yn de wolstânsnota en treedt dizze yn wurking nei offisjele bekendmakking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluitvorming ‘Beleidsregel zonnepanelen en -collectoren, buitenunits van warmtepompen en airco’s, en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten’". Het voorstel beoogt de regels voor het plaatsen van zonnepanelen, zonnecollectoren, buitenunits van warmtepompen en airco’s, en thuisbatterijen in beschermde stads- en dorpsgezichten te verruimen. Dit gebeurt met behoud van de uitstraling en authenticiteit van deze gebieden. De beleidsregel is aangepast op basis van reacties van inwoners en belanghebbenden en zal worden opgenomen in de welstandsnota. Het doel is om duurzame energieopwekking te bevorderen zonder de karakteristieke kwaliteiten van de beschermde gezichten aan te tasten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de achtergrond, de inspraakprocedure, de aanpassingen op basis van zienswijzen, en de beoogde effecten. Het biedt ook inzicht in de juridische en beleidsmatige context.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de beleidsregel vast te stellen. Dit is in lijn met artikel 4:19 van de Omgevingswet, dat de raad de bevoegdheid geeft om beleidsregels over het uiterlijk van bouwwerken vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet een balans vinden tussen het bevorderen van duurzame energieopwekking en het behoud van de esthetische en historische waarde van beschermde stads- en dorpsgezichten. Er moet worden besloten in hoeverre zichtbare duurzame installaties worden toegestaan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de doelen voor duurzame energieopwekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de regels hangt af van de praktische toepassing en handhaving.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde beleidsregel vast te stellen en de bestaande regels te vervangen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een inspraakprocedure waarbij zienswijzen zijn ingediend en verwerkt. Inwoners zijn betrokken bij het proces via inloopavonden en de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het richt zich op het bevorderen van duurzame energieopwekking in beschermde gebieden, wat bijdraagt aan de doelstelling om in 2030 ten minste 70% van de benodigde elektriciteit duurzaam op te wekken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties voor de gemeente. Er is geen begrotingswijziging nodig, en de financiële impact op inwoners wordt niet specifiek genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsregel Zonnepanelen Beschermde stads- en dorpsgezichten Thuisbatterijen Warmtepompen Welstandsnota Reactienota Duurzame elektriciteit Inspiratiedocument ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
B. Koonstra - FNP
F. Meindertsma - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
Inspreker Raad
F. Meindertsma - FNP
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Inspreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Meindertsma - FNP
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Inspreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
F. Meindertsma - FNP
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
F. Meindertsma - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Meindertsma - FNP
B. Koonstra - FNP
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Meindertsma - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
F. Meindertsma - FNP
B. Koonstra - FNP
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Meindertsma - FNP
B. Koonstra - FNP
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Meindertsma - FNP
J. Andringa - FNP
F. Meindertsma - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J. Andringa - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
D. van der Meulen - ChristenUnie
F. Meindertsma - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
D. van der Meulen - ChristenUnie
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
F. Meindertsma - FNP
00:06:10 - 00:27:22 - 00:32:35 - 00:34:08 - 00:35:01 - 00:35:47 - 00:36:00 - 00:37:29 - 00:38:10 - 00:41:31 - 00:46:03 - 00:47:06 - 00:48:33 - 00:49:51 - 00:50:31 - 00:51:23 - 00:51:24 - 00:51:59 - 00:52:07 - 00:52:45 - 00:53:09 - 00:53:19 - 00:54:28 - 00:55:04 - 00:55:47 - 00:57:27 - 00:58:11 - 01:00:14
Agendapunt 3 Wijziging omgevingsplan woningbouw Easternijtsjerk - Lou Sânen fase 3
Groen Licht voor Lou Sânen: Gemeenteraad Noardeast-Fryslân Bespreekt Woningbouwplan
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt een wijziging van het omgevingsplan voor de woningbouwlocatie Lou Sânen fase 3 in Easternijtsjerk. Dit plan maakt de bouw van maximaal 22 nieuwe woningen mogelijk en sluit aan bij regionale en gemeentelijke beleidsdoelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig gesprek in de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân werd het voorstel voor de ontwikkeling van Lou Sânen fase 3 in Easternijtsjerk besproken. Het plan, dat de bouw van maximaal 22 nieuwe woningen mogelijk maakt, werd door de raadsleden met enthousiasme ontvangen. "Een prachtig plan," aldus raadslid Halbersma van het CDA, die de nadruk legde op de innovatieve elementen zoals bio-based en circulair bouwen.Innovatie en Duurzaamheid
Het plan voor Lou Sânen fase 3 is niet zomaar een woningbouwproject. Het is een pilot voor circulair en bio-based bouwen, waarbij duurzaamheid centraal staat. Wethouder Koonstra benadrukte het belang van deze aanpak: "Wy binne as Noardeast-Fryslân de ambassadeur richting it noordoosten fan Fryslân en wy sjoch ek gewoan it bio-based en ek it sirkulêre." Het project moet dienen als voorbeeld voor toekomstige ontwikkelingen in de regio.
Parkeren en Groenvoorziening
Een belangrijk aspect van het plan is de aandacht voor parkeren en groenvoorziening. Raadslid Halbersma vroeg zich af of het aantal parkeerplaatsen voldoende zou zijn tijdens drukke momenten. Projectleider Veenstra verzekerde dat er in totaal 48 parkeerplaatsen zijn, wat volgens de normen voldoende moet zijn. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de biodiversiteit en klimaatadaptieve maatregelen, zoals groene bestrating en natuurlijke erfafscheidingen.
Zorg voor de Omgeving
De raad maakte zich ook zorgen over de impact van het project op de omliggende landbouwgronden. Raadslid Andringa van de FNP vroeg naar de gevolgen voor lokale boeren. Veenstra legde uit dat er geen extra beperkingen voor de boeren zouden zijn en dat de huidige zorgplicht voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen blijft gelden.
Toekomstige Stappen
Het plan ligt nu ter besluitvorming voor op 18 september. Als de raad akkoord gaat, kan de ontwikkeling van Lou Sânen fase 3 van start gaan. De verwachting is dat de eerste schop in januari de grond in gaat, waarna de kavels in de zomer van 2026 bouwrijp zullen zijn.
Met het oog op de toekomst benadrukte raadslid Lammering van de PvdA het belang van monitoring van de biodiversiteit en het gebruik van vruchtdragende bomen in het project. "Dit zou best een soort voorbeeldproject kunnen zijn," aldus Lammering.
Het gesprek toonde aan dat de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân klaar is om met dit innovatieve project een stap richting een duurzame toekomst te zetten. De betrokkenheid van de gemeenschap en de aandacht voor duurzaamheid maken Lou Sânen fase 3 tot een veelbelovend project voor Easternijtsjerk.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt een wijziging van het omgevingsplan voor de woningbouwlocatie Lou Sânen fase 3 in Easternijtsjerk. Dit plan maakt de bouw van maximaal 22 nieuwe woningen mogelijk. Het voorstel omvat het vaststellen van de wijziging van het omgevingsplan, het goedkeuren van de zienswijzennota, en het vaststellen van het beeldkwaliteitsplan en de grondexploitatie. De grondexploitatie bevat budgetten voor de ontwikkeling en stelt minimum grondprijzen vast. De raad moet ook beslissen over het afsluiten van het voorbereidingskrediet en het verwerken van deze besluiten in de begroting van 2025. De ontwikkeling draagt bij aan een gevarieerd woningaanbod en sluit aan bij regionale en gemeentelijke beleidsdoelen. Risico's zijn onder andere mogelijke prijsstijgingen en stagnatie van kavelverkoop. Na goedkeuring kan de ontwikkeling worden gerealiseerd en wordt de openbare ruimte uiteindelijk overgedragen aan beheer. Inwoners zijn betrokken bij de voorbereidingen en kunnen na besluitvorming beroep aantekenen.
Grien Ljocht foar Lou Sânen: Gemeenteried Noardeast-Fryslân Besprekt Wenningbouplan
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget in wiziging fan it omjouwingsplan foar de wenningbou lokaasje Lou Sânen faze 3 yn Easternijtsjerk. Dit plan makket de bou fan maksimaal 22 nije wenningen mooglik en slút oan by regionale en gemeentlike belied doelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in libben petear yn de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân waard it foarstel foar de ûntwikkeling fan Lou Sânen faze 3 yn Easternijtsjerk besprutsen. It plan, dat de bou fan maksimaal 22 nije wenten mooglik makket, waard troch de riedsleden mei entûsjasme ûntfongen. "In prachtich plan," neffens riedslid Halbersma fan it CDA, dy't de klam lei op de ynnovative eleminten lykas bio-based en sirkulêr bouwen.Ynnovaasje en Duorsumens
It plan foar Lou Sânen faze 3 is net samar in wenningbouprojekt. It is in pilot foar sirkulêr en bio-based bouwen, wêrby't duorsumens sintraal stiet. Wethâlder Koonstra beklamme it belang fan dizze oanpak: "Wy binne as Noardeast-Fryslân de ambassadeur rjochting it noardeasten fan Fryslân en wy sjogge ek gewoan it bio beest en ek it sirkulêre." It projekt moat tsjinje as foarbyld foar takomstige ûntwikkelings yn de regio.
Parkearjen en Grienfoarsjenning
In wichtich aspekt fan it plan is de oandacht foar parkearjen en grienfoarsjenning. Riedslid Halbersma frege him ôf oft it tal parkearplakken foldwaande wêze soe tidens drokke mominten. Projektlieder Veenstra fersekere dat der yn totaal 48 parkearplakken binne, wat neffens de noarmen foldwaande wêze moat. Derneist wurdt der in soad oandacht jûn oan de biodiversiteit en klimaatadaptyf maatregels, lykas griene bestrating en natuerlike erfskiedings.
Soarch foar de Omjouwing
De ried makke him ek soargen oer de ynfloed fan it projekt op de omlizzende lânbougrûn. Riedslid Andringa fan de FNP frege nei de gefolgen foar lokale boeren. Veenstra lei út dat der gjin ekstra beheining foar de boeren wêze soe en dat de hjoeddeistige soarchplicht foar it gebrûk fan bestridingsmiddels bliuwt jilden.
Takomstige Stappen
It plan leit no foar beslútfoarming op 18 septimber. As de ried akkoart giet, kin de ûntwikkeling fan Lou Sânen faze 3 fan start gean. De ferwachting is dat de earste skeppe yn jannewaris de grûn yn giet, wêrnei't de kavels yn de simmer fan 2026 bouklear wêze sille.
Mei it each op de takomst beklamme riedslid Lammering fan de PvdA it belang fan monitoring fan de biodiversiteit en it gebrûk fan fruchtdragende beammen yn it projekt. "Dit soe bêst in soarte foarbyldprojekt wêze kinne," neffens Lammering.
It petear toande oan dat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân klear is om mei dit ynnovative projekt in stap rjochting in duorsume takomst te setten. De belutsenens fan de mienskip en de oandacht foar duorsumens meitsje Lou Sânen faze 3 ta in tige beloftefol projekt foar Easternijtsjerk.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget in wiziging fan it omjouwingsplan foar de wenningbou lokaasje Lou Sânen faze 3 yn Easternijtsjerk. Dit plan makket de bou fan maksimaal 22 nije wenningen mooglik. It foarstel omfiemet it fêststellen fan de wiziging fan it omjouwingsplan, it goedkarren fan de beswiernôt, en it fêststellen fan it byldkwaliteitsplan en de grûneksploitaasje. De grûneksploitaasje befettet budzjetten foar de ûntwikkeling en stelt minimale grûnprizen fêst. De ried moat ek beslute oer it ôfsluten fan it tariedingskredyt en it ferwurkjen fan dizze besluten yn de begrutting fan 2025. De ûntwikkeling draacht by oan in fariearre wenningoanbod en slút oan by regionale en gemeentlike beliedsmjittige doelen. Risiko's binne ûnder oare mooglike priisstigingen en stagnaasje fan kavelferkeap. Nei goedkarring kin de ûntwikkeling realisearre wurde en wurdt de iepenbiere romte úteinlik oerdroegen oan behear. Ynwenners binne belutsen by de tariedings en kinne nei beslútfoarming berop oantekenje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling wijziging omgevingsplan voor woningbouwlocatie Easternijtsjerk – Lou Sânen fase 3 en bijbehorende grondexploitatie." Het doel is om het omgevingsplan te wijzigen om de bouw van maximaal 22 nieuwe woningen in Easternijtsjerk mogelijk te maken. Dit omvat het vaststellen van de grondexploitatie en het beschikbaar stellen van budgetten voor de ontwikkeling. De wijziging is nodig omdat de agrarische bestemming moet worden omgezet naar een woonbestemming. Er is een zienswijze ingediend, maar deze heeft niet geleid tot aanpassingen in het plan. De financiële aspecten zijn gedetailleerd uitgewerkt, inclusief de dekking van voorbereidingskosten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beschrijvingen van de benodigde stappen, financiële implicaties en juridische overwegingen. Het bevat alle relevante bijlagen en een zienswijzennota.
Rol van de Raad:
De raad moet het gewijzigde omgevingsplan en de grondexploitatie vaststellen, evenals de bijbehorende budgetten goedkeuren. Dit is essentieel voor de voortgang van de woningbouwontwikkeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de wijziging van het omgevingsplan en de grondexploitatie. Dit omvat het afwegen van de financiële risico's en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van marktontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de marktconforme grondprijzen moeten nog worden vastgesteld.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de wijziging van het omgevingsplan, de grondexploitatie en de financiële regelingen, inclusief het afsluiten van het voorbereidingskrediet.
Participatie:
Er is sprake van participatie, met een verslag van betrokkenheid van inwoners en belangstellenden. Er is een zienswijze ingediend en beantwoord.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de ontwikkeling past binnen de omgevingsvisie die streeft naar een aantrekkelijke woongemeente.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met kosten en opbrengsten die voor rekening van de gemeente komen. De grondexploitatie is economisch uitvoerbaar met een positieve eindwaarde. Voorbereidingskosten worden gedekt door de grondexploitatie, en er is een risicoanalyse voor prijsstijgingen en verkoopstagnatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsplan Woningbouwlocatie Easternijtsjerk Lou Sânen fase 3 Grondexploitatie Zienswijzennota Beeldkwaliteitsplan Omgevingswet Voorbereidingskosten GrondprijzenVerfijning van de zoekopdracht:
B. Koonstra - FNP
F. Meindertsma - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
G.J. Schoorstra - CDA
F. Meindertsma - FNP
H.S. Halbersma - CDA
F. Meindertsma - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
A.A. Buwalda - FNP
Spreker Raad
Spreker Raad
A.A. Buwalda - FNP
Spreker Raad
A.A. Buwalda - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Spreker Raad
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Spreker Raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Meindertsma - FNP
J. Andringa - FNP
J. Andringa - FNP
Spreker Raad
J. Andringa - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J. Andringa - FNP
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
J. Andringa - FNP
F. Meindertsma - FNP
G.J. Schoorstra - CDA
Spreker Raad
Spreker Raad
F. Meindertsma - FNP
B. Koonstra - FNP
Spreker Raad
G.J. Schoorstra - CDA
B. Koonstra - FNP
F. Meindertsma - FNP
Onbekende spreker
F. Meindertsma - FNP
F. Meindertsma - FNP
H.S. Halbersma - CDA
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Onbekende spreker -
Agendapunt 4 Omgevingsprogramma Warmte
Gemeente Noardeast-Fryslân zet ambitieuze stappen richting aardgasvrije toekomst
De gemeente Noardeast-Fryslân is vastberaden om haar bijdrage te leveren aan de energietransitie. Met een nieuw warmteprogramma, dat eind 2026 moet worden vastgesteld, wil de gemeente 6.000 woningen aardgasvrij-ready maken tegen 2035. Tijdens een recent debat werd de gemeenteraad geïnformeerd over de plannen en de uitdagingen die voor ons liggen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een uitgebreide presentatie aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân werd het nieuwe warmteprogramma besproken. Dit programma is een vervolg op de Transitievisie Warmte (TVW) uit 2021 en heeft als doel om de gemeente te helpen bij de overgang naar duurzame energiebronnen. De ambitie is om tegen 2035 minimaal 6.000 woningen voor te bereiden op een toekomst zonder aardgas, voornamelijk door het gebruik van hybride warmtepompen. Daarnaast wil de gemeente 10.000 woningen isoleren en streven naar 100% duurzame elektriciteit in 2035.Vroegtijdige betrokkenheid van de raad
Een belangrijk aspect van het nieuwe voorstel is de vroege betrokkenheid van de gemeenteraad. "Wy wolle jim as rie betiid belûke, sadat jim kaders mei jaan kinne," aldus een gemeentewoordvoerder. Dit betekent dat de raad al in een vroeg stadium input kan geven over de uitgangspunten en ambities van het programma.
Uitdagingen en keuzes
Tijdens het gesprek werd duidelijk dat de gemeente voor grote uitdagingen staat. Er zijn verschillende strategieën overwogen, waaronder de mogelijkheid van warmtenetten. Echter, uit de evaluatie van de huidige plannen blijkt dat warmtenetten in de meeste gevallen financieel niet haalbaar zijn. "Wy sjogge dêr gjin kânsen yn om dat fierder te ûntwikkeljen," werd er geconcludeerd.
De focus lijkt nu te liggen op het gebruik van hybride warmtepompen, mede omdat deze een aanzienlijke gasbesparing kunnen opleveren. "De lêste onderzoeken litte sjen dat it soms wol of gemiddeld sjoen sels 5 en sechtich prosint is," werd er tijdens de presentatie opgemerkt.
Participatie en ondersteuning
De gemeente heeft al een participatiestrategie ontwikkeld om inwoners en andere belanghebbenden bij het proces te betrekken. Er zijn plannen om energiemarkten en energieloketten in verschillende dorpen te realiseren, zodat inwoners goed geïnformeerd worden over de mogelijkheden en subsidies voor verduurzaming.
Toekomstige stappen
Hoewel het definitieve warmteprogramma pas in 2026 wordt vastgesteld, blijft de gemeente niet stilzitten. Er wordt al volop gewerkt aan verduurzaming, met onder andere de inzet van energiecoaches die inwoners helpen bij het verduurzamen van hun woningen. "It giet seker troch," werd er benadrukt.
De gemeenteraad zal in oktober debatteren over het warmteprogramma, waarna in november een besluit wordt genomen. Het is duidelijk dat Noardeast-Fryslân ambitieuze stappen zet richting een duurzame toekomst, met een sterke focus op samenwerking en innovatie.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een nieuw warmteprogramma op te stellen als onderdeel van de energietransitie. Dit programma volgt op de evaluatie van de Transitievisie Warmte (TVW) en moet uiterlijk eind 2026 worden vastgesteld. Het doel is om de gemeenteraad vroegtijdig te betrekken bij het vaststellen van uitgangspunten en ambities voor dit programma. Een belangrijk onderdeel van het voorstel is de ambitie om in 2035 minimaal 6.000 woningen aardgasvrij-ready te maken. Dit betekent dat de woningen voorbereid zijn om zonder aardgas te functioneren, met name door het gebruik van hybride warmtepompen. De gemeente wil ook 10.000 woningen isoleren en streeft naar 100% duurzame elektriciteit in 2035. Het concept warmteprogramma wordt in 2026 verder uitgewerkt, waarbij ook de financiële consequenties worden bekeken. Er is al een participatiestrategie ontwikkeld om inwoners en andere belanghebbenden bij het proces te betrekken.
Gemeente Noardeast-Fryslân set ambisjeuze stappen rjochting ierdgasfrije takomst
De gemeente Noardeast-Fryslân is fêstberet om har bydrage te leverjen oan de enerzjytransysje. Mei in nij waarmteprogramma, dat ein 2026 fêststeld wurde moat, wol de gemeente 6.000 huzen ierdgasfrij-klear meitsje foar 2035. Tidens in resint debat waard de gemeenteried ynformearre oer de plannen en de útdagings dy't foar ús lizze.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in útwreide presintaasje oan de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân waard it nije waarmteprogramma besprutsen. Dit programma is in ferfolch op de Transysjevisy Waarmte (TVW) út 2021 en hat as doel om de gemeente te helpen by de oergong nei duorsume enerzjyboarnen. De ambysje is om tsjin 2035 minimaal 6.000 wenten foar te bereiden op in takomst sûnder ierdgas, benammen troch it gebrûk fan hybride waarmtepompen. Dêrneist wol de gemeente 10.000 wenten isolearje en stribje nei 100% duorsume elektrisiteit yn 2035.Betide belutsenens fan de ried
In wichtich aspekt fan it nije foarstel is de betide belutsenens fan de gemeenteried. "Wy wolle jim as ried betiid belûke, sadat jim kaders mei jaan kinne," aldus in gemeentewurdvoerder. Dit betsjut dat de ried al yn in betiid stadium ynbring jaan kin oer de útgongspunten en ambysjes fan it programma.
Útdagings en keuzes
Tidens it petaer waard dúdlik dat de gemeente foar grutte útdagings stiet. Der binne ferskate strategyen oerwage, wêrûnder de mooglikheid fan waarmtenetten. Lykwols, út de evaluaasje fan de hjoeddeiske plannen docht bliken dat waarmtenetten yn de measte gefallen finansjeel net helber binne. "Wy sjogge dêr gjin kânsen yn om dat fierder te ûntwikkeljen," waard der konkludearre.
De fokus liket no te lizzen op it gebrûk fan hybride waarmtepompen, mei om't dizze in oansjenlike gasbesparring opleverje kinne. "De lêste ûndersiken litte sjen dat it soms wol of gemiddeld sjoen sels 5 en sechtich prosint is," waard der tidens de presintaasje opmurken.
Partisipaasje en stipe
De gemeente hat al in partisipaasjestrategy ûntwikkele om ynwenners en oare belanghawwenden by it proses te belûken. Der binne plannen om enerzjymerken en enerzjyloketten yn ferskate doarpen te realisearjen, sadat ynwenners goed ynformearre wurde oer de mooglikheden en subsydzjes foar ferduorsuming.
Takomstige stappen
Hoewol't it definitive waarmteprogramma pas yn 2026 fêststeld wurdt, bliuwt de gemeente net stil sitten. Der wurdt al folop wurke oan ferduorsuming, mei ûnder oare de ynset fan enerzjycoaches dy't ynwenners helpe by it ferduorsumjen fan harren wenten. "It giet seker troch," waard der beklamme.
De gemeenteried sil yn oktober debattearje oer it waarmteprogramma, wêrnei't yn novimber in beslút nommen wurdt. It is dúdlik dat Noardeast-Fryslân ambisjeuze stappen set rjochting in duorsume takomst, mei in sterke fokus op gearwurking en ynnovaasje.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân oerwaget in nij waarmteprogramma op te stellen as ûnderdiel fan de enerzjytransysje. Dit programma folget op de evaluaasje fan de Transysjevisy Waarmte (TVW) en moat úterlik ein 2026 fêststeld wurde. It doel is om de gemeenteried betiid te belûken by it fêststellen fan útgongspunten en ambysjes foar dit programma. In wichtich ûnderdiel fan it foarstel is de ambysje om yn 2035 minimaal 6.000 wenten ierdgasfrij-klear te meitsjen. Dit betsjut dat de wenten taret binne om sûnder ierdgas te funksjonearjen, benammen troch it gebrûk fan hybride waarmtepompen. De gemeente wol ek 10.000 wenten isolearje en stribbet nei 100% duorsume elektrisiteit yn 2035. It konsept waarmteprogramma wurdt yn 2026 fierder útwurke, wêrby't ek de finansjele konsekwinsjes besjoen wurde. Der is al in partisipaasjestrategy ûntwikkele om ynwenners en oare belanghawwenden by it proses te belûken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Warmteprogramma Noardeast-Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Warmteprogramma: evaluatie TVW, uitgangspunten en ambitie". Het richt zich op de evaluatie van de Transitievisie Warmte (TVW) en het vaststellen van nieuwe uitgangspunten en ambities voor de warmtetransitie in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om in 2035 minimaal 6.000 woningen aardgasvrij-ready te maken. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de evaluatie, de uitgangspuntennotitie vast te stellen en ambitie 3 van het ambitiedocument goed te keuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van de huidige situatie, stelt nieuwe uitgangspunten en ambities voor, en biedt een kader voor toekomstige acties. Echter, de financiële consequenties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de uitgangspunten en ambities voor het warmteprogramma. Hoewel het college formeel het programma vaststelt, wordt de raad vroegtijdig betrokken om richting te geven aan het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de ambitie en de aanpak van de warmtetransitie, zoals de keuze voor een gemeentebrede aanpak en het gebruik van hybride warmtepompen in plaats van volledig aardgasvrije oplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De ambitie om 6.000 woningen aardgasvrij-ready te maken is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van verdere uitwerking van de financiële en operationele details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals duurzame elektriciteit kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de evaluatie, de uitgangspuntennotitie vast te stellen en ambitie 3 goed te keuren.
Participatie:
Er is aandacht voor participatie, met een strategie die wordt geïntegreerd in het concept warmteprogramma. Er is ruimte voor inspraak tijdens de terinzagelegging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met de focus op CO2-reductie en het gebruik van duurzame warmtebronnen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Er zijn middelen gereserveerd vanuit de CDOKE-regeling, maar verdere financiële planning is nodig om de ambitie te realiseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Warmtetransitie Transitievisie Warmte (TVW) Aardgasvrij-ready woningen Evaluatie Uitgangspuntennotitie Ambitiedocument Hybride warmtepompen Duurzame elektriciteit Isolatie CO2-reductieVerfijning van de zoekopdracht: