Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 03-04-2025, It Petear
Met elkaar in debat zijn
  • J. Kramer - Burgemeester
  • J. Andringa - FNP

Fiets- en wandelpad "Tusken de Fearten" krijgt groen licht: Gemeente kiest voor alternatief West


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

Tijdens de raadsvergadering van 3 april 2025 heeft de gemeente Noardeast-Fryslân besloten om het recreatieve pad "Tusken de Fearten" aan te leggen volgens het tracé "alternatief West". Dit besluit volgt op een uitgebreid onderzoek naar de beste route, waarbij privacy en natuurbehoud de doorslag gaven.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In de raadsvergadering van 3 april 2025 werd het voorstel voor de aanleg van het fiets- en wandelpad "Tusken de Fearten" besproken. Na een amendement in juni 2024, waarin werd gevraagd om een nadere afweging van de tracering, is nu gekozen voor het tracé "alternatief West". Dit besluit is gebaseerd op het rapport 'Alternatievenonderzoek recreatief pad Tusken de Fearten', waarin twee mogelijke routes, Oost en West, werden beoordeeld op vier criteria: flora & fauna, aantrekkelijkheid, privacy en kosten.

Privacy en natuurbehoud doorslaggevend

Tijdens de vergadering benadrukte beleidsmedewerker Reitsma dat alternatief West minder negatieve impact heeft op flora en fauna en beter scoort op privacy. "Aan de westkant zitten verder eigenlijk geen huizen," legde Reitsma uit. "Daarom concluderen we dat alternatief West beter scoort op privacy." Hoewel alternatief Oost aantrekkelijker werd bevonden vanwege de ligging langs bredere waterpartijen, gaven de privacyzorgen van aanwonenden de doorslag voor de keuze van alternatief West.

Kosten en planning

Het tracé West is weliswaar €10.000 duurder, maar dit verschil werd als minimaal beschouwd in het totale projectbudget. De aanleg van het pad is gepland voor medio 2026, na de bouw van de omliggende woningen. "Het is belangrijk dat we een netwerk van aantrekkelijke routes creëren," aldus Reitsma. "We willen dat mensen kunnen genieten van een gezonde leefomgeving."

Reacties uit de raad

Tijdens de vergadering werden ook vragen gesteld over de bredere plannen voor recreatieve paden in Dokkum. Raadslid Andringa van de FNP vroeg naar de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling aan de noordkant van Dokkum. Reitsma antwoordde dat het nieuwe bolwerk een ambitieus document is en dat er bij elk project wordt gekeken naar het creëren van logische rondjes en het verbeteren van het netwerk.

Met de keuze voor alternatief West zet de gemeente Noardeast-Fryslân een belangrijke stap in de ontwikkeling van een recreatief netwerk dat bijdraagt aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de regio. Het pad "Tusken de Fearten" belooft een waardevolle toevoeging te worden voor zowel bewoners als bezoekers van Dokkum.

Samenvatting van het voorstel


Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de aanleg van een fiets-/wandelpad genaamd "Tusken de Fearten". Tijdens de raadsvergadering op 3 april 2025 is besloten om het tracé "alternatief West" uit te voeren, gebaseerd op het rapport 'Alternatievenonderzoek recreatief pad Tusken de Fearten'. Dit besluit volgt op een amendement dat tijdens de vaststelling van het bestemmingsplan in juni 2024 werd ingediend, waarin werd gevraagd om een nadere afweging van de tracering van het pad.

Het rapport beoordeelde twee tracés, Oost en West, op vier criteria: flora & fauna, aantrekkelijkheid, privacy en kosten. Alternatief West heeft minder negatieve impact op flora en fauna en scoort beter op privacy, ondanks dat het €10.000 duurder is. De aantrekkelijkheid van het pad is hoger bij alternatief Oost, maar de privacyzorgen van aanwonenden gaven de doorslag voor alternatief West. Het pad draagt bij aan een gezonde leefomgeving en een verbeterd netwerk van paden in Dokkum. De aanleg is gepland voor medio 2026, en er is uitgebreid gecommuniceerd met de buurt, waarbij inspraak en zienswijzen zijn meegenomen in het plan.