- Voorzitter - J.G. Kramer
- M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
- H.S. Halbersma - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
- J. Andringa - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
- K. de Jager - ChristenUnie (CU)
- J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
- J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op toekomstbestendig laadbeleid voor elektrische voertuigen
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft ambitieuze plannen om de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit te breiden. Met een groeiend aantal elektrische auto's, bestelwagens en vrachtwagens is er een dringende behoefte aan meer laadpunten. Het nieuwe beleid, dat in december 2025 wordt verwacht, moet zorgen voor voldoende laadmogelijkheden tot 2035 en richt zich op het stimuleren van laden op privaat terrein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Noardeast-Fryslân werd het voorstel voor een nieuw laadbeleid voor elektrische voertuigen besproken. De raadsleden waren het erover eens dat de toenemende vraag naar laadpunten vraagt om een strategische aanpak. "De ruimte is beperkt, niet alleen in onze gemeente, maar overal," benadrukte M. de Boer van Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N). Hij wees op de noodzaak van een goede uitvoering en voldoende capaciteit.
Het CDA, vertegenwoordigd door H.S. Halbersma, toonde zich tevreden met de duurzaamheidsambitie van de gemeente. "Het is belangrijk dat onze inwoners en bedrijven straks betere en meer mogelijkheden hebben om elektrische voertuigen te laden," aldus Halbersma. Wel vroeg hij om verduidelijking over de beperkte capaciteit die in de notitie werd genoemd.
J. Andringa van de Fryske Nasjonale Partij (FNP) onderstreepte het belang van goede communicatie richting inwoners. "Inwoners kunnen zelf een aanvraag doen als ze geen ruimte hebben voor laadpalen. Het is belangrijk dat dit goed onder de aandacht wordt gebracht," zei Andringa.
De ChristenUnie, bij monde van K. de Jager, wees op de noodzaak van handhaving bij het gebruik van laadplekken en de dreigende netcongestie.
Wethouder Braaksma, die de portefeuille voor dit onderwerp beheert, bedankte de raadsleden voor hun steun en erkende de uitdagingen. "We weten dat de elektrificatie snel doorzet en we willen graag klaar zijn," zei hij. Hij benadrukte dat de gemeente in samenspraak met netbeheerder Liander werkt aan een dekkend netwerk van laadpunten.
Het voorstel voor het laadbeleid werd unaniem aangenomen. De gemeente zet hiermee een belangrijke stap richting een toekomstbestendige laadinfrastructuur, waarbij zowel publieke als private laadmogelijkheden worden gestimuleerd. De komende jaren zal de gemeente nauw samenwerken met regionale partners om de plannen te realiseren.
Samenvatting van het voorstel
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een laadbeleid voor elektrische voertuigen vast te stellen. Dit beleid is belangrijk vanwege de toenemende vraag naar laadpunten door de groei van elektrische auto's, bestelwagens en vrachtwagens. Het beleid moet zorgen voor voldoende laadpunten tot 2035 en richt zich op het stimuleren van laden op privaat terrein om de druk op de openbare ruimte te verminderen. De gemeente wil de uitrol van publieke laadpunten coördineren en werkt samen met regionale partners om een dekkend netwerk te realiseren. Er zijn plannen om in 2026 de laadinfrastructuur regionaal aan te besteden. Ook wordt er aandacht besteed aan de veiligheid van laadinfrastructuur en de normen waaraan laadpalen moeten voldoen. De gemeente houdt rekening met netcongestie en wil slim laden bevorderen om de energievraag te spreiden. Inwoners kunnen via een webapplicatie opmerkingen maken over laadlocaties. Het besluit over het laadbeleid wordt in december 2025 verwacht.