Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 13-11-2025, It Petear
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - F. Meindertsma
  • F. Breeuwsma - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
  • J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
  • J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
  • J. Nutma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
  • L. Sijtsma - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
  • A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân

Dokkum overweegt grote veranderingen in verkeers- en parkeerbeleid


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Noardeast-Fryslân heeft ambitieuze plannen om de binnenstad van Dokkum aantrekkelijker en duurzamer te maken. Een nieuw verkeers- en parkeerprogramma moet de kwaliteit van de binnenstad verhogen van een 7 naar een 9. Het plan stuit echter op gemengde reacties.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In It Petear van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân werd het nieuwe verkeers- en parkeerprogramma voor de binnenstad van Dokkum gepresenteerd. Het programma, dat is opgesteld in samenwerking met de Werkgroep Binnenstad, richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van de binnenstad. Een van de meest opvallende voorstellen is het autoluwer maken van de binnenstad en het verbeteren van de bewegwijzering naar randparkeerplaatsen. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid van een ondergrondse parkeervoorziening, wat zowel technische als financiële uitdagingen met zich meebrengt.

Gemengde reacties uit de raad

In de vergadering kwamen verschillende raadsleden aan het woord. F. Breeuwsma van de FNP uitte zijn zorgen over de handhaving van de nieuwe verkeersregels: "Ik haw in bytsje noed oer hoe't dat mei elkoar gebeure en plak fine sil." Hij suggereerde dat camera's wellicht zouden kunnen helpen bij het afdwingen van de regels. J. Dekkema van de ChristenUnie vroeg zich af waarom het fietsparkeren pas in 2035 volledig gerealiseerd zou zijn: "Is dat niet wel heel ver in de toekomst?"

Inspreker uit Dokkum kritisch

Inspreker Harry Steggerda, een inwoner van Dokkum, uitte zijn zorgen over de kosten van de voorgestelde ondergrondse parkeergarage. "Een parkeergarage kost ongeveer nog 46 miljoen. Ik tink dat at it klear is wol 60 miljoen wurden is," zei hij. Steggerda pleitte voor alternatieve oplossingen die minder kostbaar zijn en stelde voor om de parkeerplaatsen buiten de stad gratis te maken om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor recreanten.

Toekomstige stappen

Het voorstel is nog niet definitief en de haalbaarheid van de plannen moet verder onderzocht worden. De planning is dat een uitvoeringsplan medio 2026 klaar is. De gemeenteraad zal op 4 december verder debatteren over het voorstel en op 18 december een besluit nemen.

De discussie over het nieuwe verkeers- en parkeerprogramma laat zien dat er nog veel vragen en zorgen zijn die moeten worden aangepakt voordat de plannen werkelijkheid kunnen worden. De gemeente staat voor de uitdaging om een balans te vinden tussen de wensen van bewoners, ondernemers en bezoekers, terwijl ze tegelijkertijd de binnenstad van Dokkum toekomstbestendig maakt.

Samenvatting van het voorstel


De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een nieuw verkeers- en parkeerprogramma voor de binnenstad van Dokkum. Dit programma richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van de binnenstad. Het doel is om de kwaliteit van de binnenstad te verhogen van een 7 naar een 9. Belangrijke punten zijn het autoluwer maken van de binnenstad en het verbeteren van de bewegwijzering naar randparkeerplaatsen. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om parkeren te centreren in een ondergrondse parkeervoorziening, wat technische en financiële uitdagingen met zich meebrengt. De Werkgroep Binnenstad, bestaande uit diverse belanghebbenden, heeft een belangrijke rol gespeeld in het opstellen van het programma. Er is nog geen definitief besluit genomen, en de haalbaarheid van de plannen moet nog verder onderzocht worden. De planning is dat een uitvoeringsplan medio 2026 klaar is.

Documenten