- Voorzitter - J.G. Kramer
- J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
- J. Nutma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
- L. Sijtsma - Christen-Democratisch Appèl (CDA)
- S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
- F. Breeuwsma - Fryske Nasjonale Partij (FNP)
- J. Dekkema - ChristenUnie (CU)
- G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Dokkum Streeft naar Autoluwe Binnenstad: Debat over Verkeers- en Parkeerplan
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft ambitieuze plannen om de binnenstad van Dokkum aantrekkelijker en veiliger te maken. Het nieuwe verkeers- en parkeerprogramma, dat momenteel in de gemeenteraad wordt besproken, moet de kwaliteit van de binnenstad verhogen van een 7 naar een 9.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân werd het nieuwe verkeers- en parkeerprogramma voor de binnenstad van Dokkum uitvoerig besproken. Het plan, dat is opgesteld met input van de Werkgroep Binnenstad, richt zich op het autoluwer maken van de binnenstad en het verbeteren van de bewegwijzering naar randparkeerplaatsen. Een van de meest besproken onderdelen is de mogelijkheid van een ondergrondse parkeervoorziening, die zowel technische als financiële uitdagingen met zich meebrengt.
Inspreker Feenstra, een inwoner van de binnenstad, benadrukte de noodzaak van verandering: "De eindeloze stroom auto's die wekelijks de Oostersingel passeert, moet worden aangepakt." Hij pleitte voor een herziening van de verkeerscirculatie, waarbij verkeer zonder bestemming in de binnenstad wordt omgeleid via de rondweg.
J. van Midlum van Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân sprak haar steun uit voor het plan: "Dokkum behoort tot de 25 mooiste binnensteden van Nederland. We moeten maatregelen nemen om dat te koesteren." Ze benadrukte het belang van goede bewegwijzering en het centreren van parkeerplaatsen om onnodige verkeersbewegingen te voorkomen.
J. Nutma van Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N) was overwegend positief, maar uitte zorgen over de ruimte voor vergunninghouders: "We zijn benieuwd waar de extra ruimte voor vergunninghouders wordt gecreëerd."
L. Sijtsma van het CDA benadrukte het belang van een autoluwe binnenstad: "Het kan toch niet zo zijn dat je op de Diepswal haast voor een terras overrijden moet."
S.J. Vogelzang van Liberaal Noardeast-Fryslân waarschuwde voor overhaaste beslissingen: "Wij zijn niet voor autoluw om het autoluw zijn. Het gaat om de uitwerking, om maatwerk."
F. Breeuwsma van de Fryske Nasjonale Partij (FNP) sprak zijn steun uit voor het plan, maar benadrukte het belang van toegankelijkheid voor minder mobiele mensen: "Houd het ook toegankelijk voor mensen met een wandelwagen of rolstoel."
J. Dekkema van de ChristenUnie vond het plan een goed uitgangspunt: "Het leven met de beperkingen in maximaal mogelijke veilige verkeerssituatie in de binnenstad van Dokkum."
Het debat maakte duidelijk dat er brede steun is voor het autoluwer maken van de binnenstad, maar dat er ook zorgen zijn over de praktische uitwerking en de toegankelijkheid. De gemeenteraad zal op 18 december een besluit nemen over het voorstel, waarna de haalbaarheid verder onderzocht zal worden. Het uitvoeringsplan wordt medio 2026 verwacht.
Samenvatting van het voorstel
De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt een nieuw verkeers- en parkeerprogramma voor de binnenstad van Dokkum. Dit programma richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van de binnenstad. Het doel is om de kwaliteit van de binnenstad te verhogen van een 7 naar een 9. Belangrijke punten zijn het autoluwer maken van de binnenstad en het verbeteren van de bewegwijzering naar randparkeerplaatsen. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om parkeren te centreren in een ondergrondse parkeervoorziening, wat technische en financiële uitdagingen met zich meebrengt. De Werkgroep Binnenstad, bestaande uit diverse belanghebbenden, heeft een belangrijke rol gespeeld in het opstellen van het programma. Er is nog geen definitief besluit genomen, en de haalbaarheid van de plannen moet nog verder onderzocht worden. De planning is dat een uitvoeringsplan medio 2026 klaar is.