Gemeente Noardeast-Fryslân: Kritische Blik op Mobiliteitsbegroting 2020
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft de ontwerpbegroting 2020 en de jaarstukken 2018 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân besproken. Hoewel er geen zienswijzen worden ingediend, zijn er kritische vragen over de stijgende kosten en de efficiëntie van het doelgroepenvervoer.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd de ontwerpbegroting 2020 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân onder de loep genomen. De begroting, die een stijging laat zien tot € 5.331.531, is voornamelijk verhoogd door indexering van kosten. De bijdrage van de gemeente Noardeast-Fryslân bedraagt € 1.824.709, een toename van € 87.909 ten opzichte van 2019. De jaarrekening 2018 toonde een overschrijding van € 182.406, wat vragen opriep bij de raadsleden.Mevrouw Sluijter opende het debat met een compliment voor de verbeterde organisatie van het mobiliteitsbureau, maar uitte ook haar zorgen over de financiële overschrijdingen. "Hoe kan het dat het budget niet toereikend was en wat wordt er gedaan om dit in de toekomst te voorkomen?" vroeg ze zich af.
De heer Kooistra van het CDA benadrukte de noodzaak van een betrouwbaar vervoerssysteem, vooral voor leerlingen. "Er moet rust en regelmaat komen. Als je moet wachten op vervoer, is dat een probleem," stelde hij. Hij wees op de negatieve financiële resultaten van 2018, mede veroorzaakt door extra vervoersstromen zoals gym- en jeugdvervoer.
Mevrouw Klinkerberg sloot zich aan bij de kritische vragen over de begroting en vroeg naar de controlemechanismen voor de eigen bijdragen van reizigers. "Hoe wordt dit in de toekomst gecontroleerd?" vroeg ze zich af.
Wethouder de Graaf reageerde op de vragen en erkende dat de start in 2018 niet vlekkeloos was. Hij legde uit dat de overschrijdingen deels te wijten waren aan eenmalige implementatie- en ontwikkelkosten. "We zetten in op de beheersing van de kosten, maar ontkomen niet aan bepaalde externe factoren zoals indexeringen," aldus de wethouder. Hij beloofde de raad op de hoogte te houden van de voortgang via de VSI-rapportages.
Ondanks de kritische noten besloot de raad geen zienswijzen in te dienen en stemde in met de ontwerpbegroting 2020. Het debat onderstreepte de noodzaak van een efficiënter regiemodel voor het doelgroepenvervoer, om de leefbaarheid in de regio te bevorderen.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de ontwerpbegroting 2020 en de jaarstukken 2018 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. Het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie heeft de ontwerpbegroting 2020 aangeboden, waarbij de gemeenteraad tot 7 juni 2019 zienswijzen kan indienen. Echter, er is geen aanleiding om dit te doen. De focus voor 2020 ligt op het verder ontwikkelen van een efficiënt regiemodel voor doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer in de regio, om de leefbaarheid te bevorderen. De ontwerpbegroting 2020 bedraagt € 5.331.531, een stijging ten opzichte van de vorige meerjarenbegroting, voornamelijk door indexering van kosten. De bijdrage van de gemeente Noardeast-Fryslân voor 2020 is € 1.824.709, een verhoging van € 87.909 ten opzichte van 2019. De jaarrekening 2018 toont een overschrijding van € 182.406, grotendeels door eenmalige kosten en niet-gerealiseerde budgetdalingen. Er zijn procesmatige aanpassingen doorgevoerd om toekomstige fouten in de Wmo-vervoerbijdragen te voorkomen. De raad heeft besloten kennis te nemen van de stukken en geen zienswijzen in te dienen.