Vaststellen nieuwe klachtenregeling
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van een nieuwe gezamenlijke klachtenregeling voor de gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân. De voorgestelde wijzigingen zijn gebaseerd op aanbevelingen van de commissie Liemburg en beogen meer duidelijkheid te bieden in het klachtenproces. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere dat klachten tegen de gemeenteraad voortaan door een onafhankelijke commissie worden behandeld en dat klachten tegen individuele raadsleden niet onder het klachtenrecht vallen. Voor klachten tegen het college kan per geval worden besloten of de burgemeester of een onafhankelijke commissie de klacht behandelt. Daarnaast wordt de tweede fase in de procedure voor klachten tegen medewerkers, waarbij de portefeuillehouder betrokken is, geschrapt omdat deze in de praktijk niet wordt gebruikt. Hierdoor kan een klager direct naar de Nationale Ombudsman stappen als de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld. De nieuwe regeling wordt na goedkeuring digitaal gepubliceerd.