Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 17-10-2024, It Beslút
Met elkaar in debat zijn
  • J. Kramer - Burgemeester
  • S. Keizer - S!N
  • L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
  • T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân
  • F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
  • K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
  • J.H. Lammering - PvdA
  • J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
  • M. van der Staal - S!N

Gemeente Noardeast-Fryslân presenteert ambitieus mobiliteitsplan


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 17 oktober 2024 het definitieve gemeentelijk mobiliteitsprogramma (gmp) besproken. Het plan, dat zich richt op verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid, kreeg overwegend positieve reacties, hoewel er ook enkele kritische noten werden gekraakt.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering werd het gmp gepresenteerd als een ambitieus plan dat de verkeersveiligheid en het fietsverkeer in de gemeente aanzienlijk moet verbeteren. Belangrijke maatregelen zijn onder andere snelheidsverlagingen op bepaalde wegen en het monitoren van geluidssituaties langs drukke wegen. Het plan is tot stand gekomen na een uitgebreid participatieproces, waarbij inwoners en maatschappelijke organisaties hun zienswijzen konden indienen. Dit leidde tot drie aanpassingen in het oorspronkelijke voorstel.

De fracties in de raad spraken hun waardering uit voor het plan, maar er waren ook kritische geluiden. De heer Keizer van de fractie Sin benadrukte het belang van de zienswijzen die door inwoners waren ingediend. "Het is essentieel dat de indieners bericht krijgen over wat er met hun input is gedaan," aldus Keizer. Hij diende twee amendementen in, waaronder een voorstel voor een veiliger oversteekplaats in Kollum.

Het CDA, bij monde van de heer Sytsma, gaf aan het plan te steunen, maar benadrukte dat de uitvoering een uitdaging zal zijn. "Veiligheid gaat voor alles, maar het gedrag van verkeersdeelnemers is minstens zo belangrijk," stelde Sytsma. Ook de ChristenUnie en de FNP spraken hun steun uit voor het plan, maar vroegen aandacht voor de lokale omstandigheden en de noodzaak van maatwerk.

De wethouder, de heer Braaksma, reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij benadrukte dat het college in gesprek blijft met dorpsbelangen en dat er gezocht wordt naar aanvullende subsidies om de plannen te realiseren. "We proberen zoveel mogelijk subsidies binnen te halen, want de beschikbare 700.000 euro is niet genoeg voor het hele plan," aldus Braaksma.

Uiteindelijk werd het amendement voor de oversteekplaats in Kollum aangenomen, terwijl het voorstel voor het fietspad bij de Triemsterlaan werd verworpen. Het mobiliteitsplan zelf werd unaniem aangenomen, waarmee de weg vrij is voor de uitvoering van de maatregelen in de tweede helft van 2025.

Samenvatting van het voorstel


Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het definitieve gemeentelijk mobiliteitsprogramma (gmp) dat op 17 oktober 2024 in de raadsvergadering wordt besproken. Het gmp richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid, met een nadruk op verkeersveiligheid en fietsverkeer. Belangrijke maatregelen zijn snelheidsverlagingen op bepaalde wegen en het monitoren van geluidssituaties langs drukke wegen. Het participatieproces omvatte een enquête onder inwoners en expertsessies met maatschappelijke organisaties. Er zijn 15 zienswijzen ontvangen, wat leidde tot drie aanpassingen in het gmp. De raad heeft geen wensen of bedenkingen geuit over het gmp, maar wel een voorstel gedaan voor een veiliger oversteekplaats in Kollum. Voor de uitvoering van het gmp is € 700.000 beschikbaar, en het college zal proberen aanvullende subsidies te verkrijgen. De realisatie van de maatregelen wordt verwacht in de tweede helft van 2025.

Documenten