24-09-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst d.d. 10 september 2020
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Agenda voor het Waddengebied 2050
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de instemming met de Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050. Het college heeft de raad geïnformeerd over de voortgang en de procedure van de Agenda, en er is een verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om in te stemmen met de Agenda. Het college adviseert de raad om geen wensen of bedenkingen te uiten. De Agenda is bedoeld om de doelen van rijk, provincies en gemeenten voor het Waddengebied op elkaar af te stemmen en is geen wettelijk instrument, maar een bestuurlijke verklaring. De raad heeft echter via amendementen enkele wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt, waaronder het behoud van het agrarische karakter van het binnendijkse gebied, het afwachten van evaluaties van zilte teelten, overleg met garnalenvissers, en het opstellen van beleid en maatregelenprogramma's voor de Waddenzee en klimaatverandering. De raad heeft deze wensen en bedenkingen in zijn vergadering van 24 september 2020 vastgesteld.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de ynstimming mei de Ûntwerp-Aginda foar it Waadgebiet 2050. It kolleezje hat de ried ynformearre oer de foargean en de proseduere fan de Aginda, en der is in fersyk fan it ministearje fan Ynfrastruktuer en Wettersaat om yn te stimmen mei de Aginda. It kolleezje advisearret de ried om gjin winsken of betinkingen út te sprekken. De Aginda is bedoeld om de doelen fan ryk, provinsjes en gemeenten foar it Waadgebiet op elkoar ôf te stimmen en is gjin wettelik ynstel, mar in bestjoerlike ferklearring. De ried hat lykwols troch amendeminten inkele winsken en betinkingen kenber makke, lykas it behâld fan it agraryske karakter fan it binnendykse gebiet, it ôfwachtsjen fan evaluaasjes fan sylte teelten, oerlis mei garnalefiskers, en it opstelle fan belied en maatregelprogramma's foar it Waadsee en klimaatferoaring. De ried hat dizze winsken en betinkingen fêststeld yn syn gearkomste fan 24 septimber 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Agenda voor het Waddengebied". Het voorstel betreft de instemming van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân met de Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050. Deze agenda is ontwikkeld in samenwerking met diverse overheden en organisaties en heeft als doel de bescherming en ontwikkeling van het Waddengebied te waarborgen. Het college adviseert de raad om geen wensen of bedenkingen kenbaar te maken, hoewel de raad uiteindelijk besluit om via amendementen specifieke wensen en bedenkingen te uiten. De agenda richt zich op integrale gebiedsontwikkeling, waarbij duurzaamheid, natuurbehoud en economische ontwikkeling centraal staan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een uitgebreide achtergrond biedt over de totstandkoming van de Agenda en de betrokkenheid van verschillende partijen. Het bevat ook specifieke amendementen die de raad wil toevoegen, wat duidt op een grondige evaluatie van de inhoud.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over de Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050. De raad heeft de mogelijkheid om via amendementen invloed uit te oefenen op de uiteindelijke inhoud van de Agenda.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de Agenda zonder wensen of bedenkingen, zoals het college adviseert, of dat ze specifieke amendementen willen toevoegen. Deze keuzes hebben betrekking op de bescherming van agrarische gebieden, de energietransitie, en het behoud van cultuurhistorische waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid voor amendementen suggereert dat er ruimte is voor verbetering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de Agenda en welke amendementen ze willen toevoegen om hun wensen en bedenkingen te uiten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat er veel aandacht is besteed aan participatie, met betrokkenheid van diverse overheden en een internetconsultatie voor belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor de energietransitie en klimaatverandering als belangrijke thema's binnen de Agenda.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied Agenda Omgevingswet Uitvoeringsprogramma Natura 2000 Klimaatverandering Enerzjyoergong (energietransitie) Zilte teelten Garnalefiskerij (garnalenvisserij) Cultuurhistorisch erfgoedVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
B. Koonstra - FNP
J.M. Klinkenberg
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:04:26 - 00:10:13 - 00:11:49 - 00:13:54 - 00:13:56 - 00:14:30 - 00:15:26 - 00:16:02 - 00:17:06 - 00:18:58 - 00:19:29 - 00:27:56 - 00:29:48 - 00:30:36 - 00:33:02 - 00:44:43 - 00:49:47 - 00:52:08 - 00:54:43 - 00:58:35 - 01:02:47 - 01:08:18 - 01:08:37 - 01:11:36 - 01:16:28 - 01:18:56 - 01:27:20 - 01:27:57 - 01:28:12 - 01:28:57 - 01:29:12 - 01:29:37 - 01:29:47 - 01:31:08 - 01:31:32 - 01:37:46 - 01:39:30 - 01:44:27 - 01:45:35 - 01:46:02 - 01:46:57 - 01:47:17 - 01:47:33 - 01:49:02 - 01:49:51 - 01:50:10 - 01:50:16 - 01:51:08 - 01:52:22 - 01:54:21 - 01:56:09 - 01:56:34 - 01:56:41 - 01:56:42 - 01:56:52 - 01:56:56 - 01:57:14 - 01:58:00 - 01:59:02 - 01:59:26 - 01:59:35 - 02:00:46 - 02:01:15 - 02:08:44 - 02:09:46 - 02:10:35
R. Slijver -
Agendapunt 5.1 Niet aangenomen - ap. 5-1 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - GROEN nof, PvdA
-
1 - Niet aangenomen - ap. 5-1 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - GROEN nof.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenagenda 2050 Waddenzee Klimaatverandering Fossiele grondstoffen Beheerautoriteit Energieclusters Ecologisch Economisch Natuurgebied VogelgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Niet aangenomen - ap. 5-1 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - GROEN nof.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenagenda 2050 Waddenzee Klimaatverandering Fossiele grondstoffen Beheerautoriteit Energieclusters Ecologisch Economisch Natuurgebied VogelgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2 Aangenomen - ap. 5-2 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - S!N, ALL
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenzee Klimaatverandering Natuurgebieden Hoofddoelstelling Voorzorgsprincipe Vogel- en habitatrichtlijnrapportage Kennislacunes Maatregelenprogramma Ontwerp-Agenda WaddennatuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Aangenomen - ap. 5-2 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - SN, ALL.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenzee Ontwerp-Agenda Klimaatverandering Natuurgebieden Hoofddoelstelling Voorzorgsprincipe Vogel- en habitatrichtlijnrapportage Kennislacunes Maatregelenprogramma WaddennatuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Aangenomen - ap. 5-3 Amendement Waddenagenda Agrarisch gebied - CDA, ALL, VVD, GBNF
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Binnendijks gebied Agrarisch gebied Pootaardappelteelt Akkerbouwsector Economische ontwikkeling Flora en fauna Voedselvoorziening Cultuurhistorische waarden LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Binnendijks gebied Agrarisch gebied Pootaardappelteelt Akkerbouwsector Economische ontwikkeling Flora en fauna Voedselvoorziening Cultuurhistorische waarden LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.4 Aangenomen - ap. 5-4 Amendement Waddenagenda Zoet-zout - CDA, ALL, VVD, GBNF
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenzee Zilte teelten Verzilting Natura 2000 Holwerd aan Zee Pootaardappelteelt Zoet-zout overgangen Natuurlijke dynamiek Pilots WerelderfgoedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Zoet-zout overgangen Zilte teelten Verzilting Natura 2000 Holwerd aan Zee Pootaardappelteelt Natuurlijke dynamiek Pilots BufferzonesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.5 Aangenomen - ap. 5-5 Amendemint Waadaginda Fiskerij - FNP, VVD, GBNF
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Garnalefiskerij Fiskers Boaiemberoering Byfangst Ekonomyske wearde Maatskiplike wearde Kultuerwearde Swalkôffal WrâlderfguodVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Garnalefiskerij Fiskers Boaiemberoering Byfangst Ekonomyske wearde Maatskiplike wearde Kultuerwearde Swalkôffal BeropsgarnalefiskersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.6 Aangenomen - ap. 5-6 Amendemint Waadaginda Enerzjyoergong - FNP, VVD
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyoergong Wynmûnen Sinneparken Fryske RES-opjefte Klaaigrûn Koalysjeakkoart Provinsjale bestjoersakkoart Klusterjen Enerzjyopjefte Bestjoerlik draachflakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyoergong Wynmûnen Sinneparken Fryske RES-opjefte Klaaigrûn Koalysjeakkoart Provinsjale bestjoersakkoart Klusterjen Enerzjyopjefte Bestjoerlik draachflakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.7 Aangenomen - ap. 5-7 Amendement Zomerpolders
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zomerpolders Cultuurhistorische kernwaarde Waddengebied 2050 Agrarische bestemming Verkweldering Beheersverordening Waddenzee Basiskaart Erfgoed Kwelders Ontwerp-AgendaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zomerpolders Cultuurhistorische kernwaarde Waddengebied 2050 Agrarische bestemming Verkweldering Beheersverordening Waddenzee Basiskaart Erfgoed VVD PvdAVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Beleidskader en uitgangspunten Tegenprestatie binnen de Participatiewet
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van een beleidskader voor de 'tegenprestatie' binnen de Participatiewet. Dit onderwerp wordt als beladen ervaren en gemeenten hanteren verschillende benaderingen. Er was behoefte aan meer richting vanuit de raad en de uitvoeringsorganisatie, omdat de huidige verordening te weinig houvast biedt. Het nieuwe beleidskader biedt professionals de mogelijkheid om maatwerk te leveren, rekening houdend met individuele omstandigheden en de doelen van de Participatiewet. Dit kader ondersteunt het programmadoel 'Meer maatschappelijke participatie' zonder extra financiële middelen te vereisen. Het beleid is ter inspraak voorgelegd aan de Participatieraad Sociaal Domein. De raad heeft ingestemd met het beleidskader tijdens de vergadering op 24 september 2020.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in beliedskader foar de 'tsjinstprestaasje' binnen de Participatiewet. Dit ûnderwerp wurdt as laden ûnderfûn en gemeenten hantearje ferskillende benaderings. Der wie behoefte oan mear rjochting fanút de ried en de útfieringsorganisaasje, omdat de hjoeddeistige feroardening te min hâldfêst biedt. It nije beliedskader jout professionals de mooglikheid om maatwurk te leverjen, rekken hâldend mei yndividuele omstannichheden en de doelen fan de Participatiewet. Dit kader stipelet it programmadoel 'Mear maatskiplike partisipaasje' sûnder ekstra finansjele middels te easkjen. It belied is ter ynspraak foarlein oan de Participatieraad Sociaal Domein. De ried hat ynstimd mei it beliedskader tiidens de gearkomste op 24 septimber 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Beleidskader en uitgangspunten Tegenprestatie". Het richt zich op het vaststellen van een beleidskader voor de tegenprestatie binnen de Participatiewet in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om meer richting en houvast te bieden aan de uitvoering van de tegenprestatie, rekening houdend met de individuele omstandigheden van burgers. Het beleidskader is ontwikkeld in samenwerking met raadsleden en professionals en vereist geen extra financiële middelen. Het is bedoeld om de maatschappelijke participatie te bevorderen en de doelen van de Participatiewet te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk beleidskader en uitgangspunten biedt voor de uitvoering van de tegenprestatie. Het bevat ook input van de Participatieraad Sociaal Domein.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol door in te stemmen met het beleidskader en de uitgangspunten, waarmee zij richting geeft aan de uitvoering van de tegenprestatie binnen de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde beleidskader, dat meer flexibiliteit en maatwerk in de uitvoering mogelijk maakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bieden van houvast en flexibiliteit, maar het ontbreken van concrete meetbare doelen kan een punt van aandacht zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het beleidskader en de uitgangspunten zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel is voorgelegd aan de Participatieraad Sociaal Domein voor inspraak, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra financiële middelen nodig voor de uitvoering van het beleid, wat betekent dat er geen directe financiële gevolgen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegenprestatie Participatiewet Beleidskader Maatschappelijke participatie Uitvoeringsorganisatie Maatwerk Project Meedoen! Participatieraad Sociaal Domein Verordening Inkomen en gebiedsteamsVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
L. Akkerman
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.M. Klinkenberg -
B.H. Wijbenga -
D. Ferwerda - VVD
K. de Jager - ChristenUnie
R. Slijver -
L. Akkerman -
D. Kooistra - CDA
J.D. De Vries -
Agendapunt 8 Concept regio advies windpark Ten Noorden van de Waddeneilanden
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een regioadvies voor de aanlanding van het net van het windpark Ten noorden van de Waddeneilanden, dat in samenwerking met Tennet en het Rijk wordt uitgebreid met 700 megawatt aan vermogen. De ingebruikname van het windpark is gepland voor 2026, en de aansluiting op het hoogspanningsnet moet dan gereed zijn. Het Rijk wil in oktober 2020 een voorkeurstracé vaststellen, waarvoor een Integrale Effectanalyse (IEA) is opgesteld. Lokale overheden zijn gevraagd een regioadvies te geven, dat de minister van Economische Zaken zal meenemen in de besluitvorming. De raad van Noardeast-Fryslân stemt in met het regioadvies, dat gezamenlijk met andere regiopartijen is opgesteld. Er zijn diverse informatiebijeenkomsten georganiseerd en de betrokkenheid van de gemeenteraad is gewaarborgd door eerdere informatievoorziening en bespreking van het concept-regioadvies. Het regioadvies moet uiterlijk september 2020 aan het Rijk worden kenbaar gemaakt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op in regioadvys foar de oanlanding fan it net fan it wynpark Ten noarden fan de Waadeilannen, dat yn gearwurking mei Tennet en it Ryk útwreide wurdt mei 700 megawatt oan fermeogen. De yngebrûknimme fan it wynpark is pland foar 2026, en de oansluting op it hegespanningsnet moat dan klear wêze. It Ryk wol yn oktober 2020 in foarkarstrase fêststelle, dêrfoar is in Integrale Effectanalyse (IEA) opsteld. Lokale oerheden binne frege in regioadvys te jaan, dat de minister fan Ekonomyske Saken mei nimme sil yn de beslútvorming. De ried fan Noardeast-Fryslân stimt yn mei it regioadvys, dat sûntemiid mei oare regiopartijen opsteld is. Der binne ferskate ynformaasjebijienkomsten organisearre en de belutsenheid fan de gemeenteried is wierborgge troch eardere ynformaasjefoarsjenning en besprek fan it konsept-regioadvys. It regioadvys moat yn elk gefal foar septimber 2020 oan it Ryk bekend makke wurde.
-
Raadsvoorstel Regioadvies aanlanding net windpark Ten Noorden van de Waddeneilanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regioadvies aanlanding net windpark TNW". Het Rijk en Tennet werken aan de uitbreiding van het windpark ten noorden van de Waddeneilanden met 700 megawatt, gepland voor 2026. Voor de aansluiting op het hoogspanningsnet moet een voorkeurstracé worden vastgesteld. De minister van Economische Zaken zal dit tracé in oktober 2020 kiezen, met input van een regioadvies van lokale overheden. De raad van Noardeast-Fryslân stemt in met het regioadvies, dat mede is gebaseerd op de Integrale Effectanalyse en reacties uit de regio.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van het proces, de betrokken partijen en de stappen die zijn ondernomen om tot een regioadvies te komen. Echter, specifieke details over de inhoud van het regioadvies zelf worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de Raad:
De raad van Noardeast-Fryslân heeft de rol om in te stemmen met het regioadvies dat aan het Rijk wordt voorgelegd. Dit advies is een belangrijke input voor de minister van Economische Zaken bij het bepalen van het voorkeurstracé.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het regioadvies, dat invloed heeft op de keuze van het tracé voor de netaansluiting. Dit kan gevolgen hebben voor lokale belangen, zoals archeologische en landschappelijke waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen, behalve de deadline voor het regioadvies. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de specificiteit van het regioadvies ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het regioadvies zoals voorgesteld door burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het organiseren van informatiebijeenkomsten en het betrekken van de regio bij het adviesproces. Er is ruimte gegeven voor reacties op de Integrale Effectanalyse.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op de uitbreiding van windenergie, een duurzame energiebron.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente vermeld in het voorstel. Het voorstel geeft aan dat er geen begrotingswijziging nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Windpark Tennet Routekaart windenergie Noordzee Hoogspanningsnet Integrale Effectanalyse Rijksinpassingsplan Omgevingswet Eemshaven TracéalternatievenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9 Vaststelling bestemmingsplan ‘Ee-Tibsterwei 1’
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "Ee - Tibsterwei 1" in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het college besloot op 23 juni 2020 om het ontwerpbestemmingsplan in procedure te brengen. Het plan lag ter inzage van 2 juli tot 12 augustus 2020, waarbij geen zienswijzen werden ingediend. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om op de locatie Tibsterwei 1 een bedrijfswoning te realiseren en landbouwmachines te stallen en onderhouden, wat een positieve invloed heeft op het woon- en leefklimaat. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten door de initiatiefnemer worden gedragen en er een planschadeovereenkomst is gesloten. De raad wordt geadviseerd het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen. Het besluit wordt gepubliceerd en belanghebbenden kunnen eventueel beroep aantekenen.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de fêststelling fan it bestimmingsplan "Ee - Tibsterwei 1" yn de gemeente Noardeast-Fryslân. It kolleezje besleat op 23 juny 2020 om it ûntwerpbestimmingsplan yn proseduere te bringen. It plan lei ter ynseach fan 2 july oant 12 augustus 2020, wêrby gjin sichtwizen yntsjinne binne. It bestemmingsplan makket it mooglik om op de lokaasje Tibsterwei 1 in bedriuwswenning te realisearjen en lânboumasines te stallen en ûnderhâlden, wat in posityf effekt hat op it wen- en libbensklimaat. Der is gjin exploitatieplan nedich, om't de kosten troch de ynitiatyfnimmer dragen wurde en der in planskadeoerienkomst is ôfsletten. De ried wurdt oanrêden it bestemmingsplan ûnwizige fêst te stellen. It beslút wurdt publisearre en belânbinnenden kinne eventueel berop yntekenje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Ee - Tibsterwei 1'". Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om een bedrijfswoning te realiseren in een loods aan de Tibsterwei 1 te Ee, en om landbouwmachines te stallen en te onderhouden. Het plan is in lijn met de wens om de bedrijfsactiviteiten te verminderen, wat het woon- en leefklimaat ten goede komt. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en er is geen exploitatieplan nodig vanwege een bestaande planschadeovereenkomst. De raad wordt geadviseerd het plan ongewijzigd vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de procedure, de inhoud van het bestemmingsplan, en de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure om het plan juridisch bindend te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan, die een bedrijfswoning en het stallen van landbouwmachines mogelijk maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan "Ee - Tibsterwei 1" vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is een participatieproces geweest waarbij het plan ter inzage heeft gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat kan duiden op een gebrek aan bezwaren of betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar de vermindering van bedrijfsactiviteiten kan indirect bijdragen aan een beter woon- en leefklimaat.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de procedurekosten door de initiatiefnemer worden gedragen en er een planschadeovereenkomst is gesloten. Er is geen exploitatieplan nodig, wat verdere kostenbesparingen oplevert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Ee - Tibsterwei 1" Bedrijfswoning Landbouwmachines Planschadeovereenkomst Terinzagelegging Stedenbouwkundig Woonbestemming Milieucategorieën Exploitatieplan OverlegpartnersVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9.a Niet aangenomen - Motie Lachgasverbod - GROEN nof, GBNF, PvdA
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 24 september 2020 een motie besproken over het invoeren van een lachgasverbod. De motie werd ingediend vanwege de toenemende populariteit van lachgas als partydrug en de schadelijke gevolgen ervan voor zowel gebruikers als de samenleving. Daarnaast is lachgas een sterk broeikasgas. De motie verzocht het college om plannen te ontwikkelen voor een lachgasverbod en om voorlichtingscampagnes te organiseren. De motie werd echter niet aangenomen, met 5 stemmen voor en 20 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 24 septimber 2020 in motie besprutsen oer it ynfieren fan in lachgasferbod. De motie waard yntsjinne fanwege de tanimmende populariteit fan lachgas as partydrug en de skadelike gefolgen dêrfan foar beide bruikers en de mienskip. Dêrneist is lachgas in sterk broeikasgas. De motie frege it kolleezje om plannen te ûntwikkeljen foar in lachgasferbod en om foarljochtingskampanjes te organisearjen. De motie waard lykwols net oannommen, mei 5 stimmen foar en 20 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Lachgasverbod
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Lammering namens GROEN nof, GB, PvdA, roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om initiatieven te nemen voor een lachgasverbod. Dit komt voort uit de toenemende populariteit en schadelijke gevolgen van lachgasgebruik, zowel voor individuen als de samenleving. De motie benadrukt ook de milieu-impact van lachgas als broeikasgas. Het college wordt verzocht om een voorstel voor een lachgasverbod in de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor te leggen en om voorlichtingscampagnes te organiseren. De motie werd echter niet aangenomen, met 5 stemmen voor en 20 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom lachgasgebruik en de noodzaak voor gemeentelijke actie. Het bevat concrete verzoeken aan het college, zoals het ontwikkelen van een verbod en het organiseren van voorlichtingscampagnes.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen en om te beslissen over de opname van een lachgasverbod in de APV. De raad moet ook de voorgestelde maatregelen beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of ze proactief willen optreden tegen lachgasgebruik door een lokaal verbod in te stellen, of dat ze wachten op een landelijke aanpak. Dit vraagt om een afweging tussen lokale autonomie en landelijke uniformiteit.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door het al dan niet instellen van een verbod), en tijdgebonden (zo snel mogelijk). Echter, het is minder specifiek over hoe de voorlichtingscampagnes eruit moeten zien en hoe de effectiviteit ervan gemeten wordt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en realistische tijdlijn zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om een lachgasverbod in de APV op te nemen en om voorlichtingscampagnes te organiseren. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van het ontwikkelen van het verbod of de voorlichtingscampagnes.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, gezien de nadruk op de milieu-impact van lachgas als broeikasgas.
Financiële gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden in een concreet voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgasverbod Schadelijke gevolgen Partydrug Broeikasgas Milieudefensie Voorlichtingscampagnes APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Onderwijs Jeugdwerk KlimaatopwarmingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Lachgasverbod
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Lammering namens GROEN nof, GB, PvdA, roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om initiatieven te nemen voor een lachgasverbod. Dit verzoek komt voort uit de toenemende populariteit en schadelijke gevolgen van lachgasgebruik, zowel voor individuen als de samenleving. De motie benadrukt ook de milieu-impact van lachgas als broeikasgas. Het college wordt gevraagd om plannen te ontwikkelen voor een verbod in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en om voorlichtingscampagnes te organiseren in onderwijs en jeugdwerk. De motie werd echter niet aangenomen met 5 stemmen voor en 20 tegen.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom lachgasgebruik en de noodzaak voor een lokaal verbod. Het bevat concrete verzoeken aan het college, zoals het ontwikkelen van plannen en het organiseren van voorlichtingscampagnes. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en handhaving van het voorgestelde verbod.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te debatteren over de motie en te beslissen of het college moet worden verzocht om actie te ondernemen richting een lachgasverbod. De raad heeft de motie uiteindelijk verworpen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een lokaal lachgasverbod of het afwachten van een landelijke aanpak. Dit omvat ook de keuze om al dan niet te investeren in voorlichtingscampagnes.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART:
- Specifiek: Ja, het vraagt om een lachgasverbod en voorlichtingscampagnes.
- Meetbaar: Nee, er zijn geen meetbare doelen of tijdlijnen.
- Acceptabel: Dit is subjectief en afhankelijk van politieke voorkeuren.
- Realistisch: Ja, maar afhankelijk van lokale middelen en prioriteiten.
- Tijdgebonden: Nee, er is geen specifieke tijdlijn genoemd.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details over de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om een lachgasverbod te ontwikkelen en voorlichtingscampagnes te organiseren. De motie werd niet aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt participatie in de vorm van voorlichtingscampagnes binnen onderwijs en jeugdwerk, maar er is geen verdere participatie van burgers of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien lachgas een sterk broeikasgas is. De motie benadrukt de milieu-impact van lachgas.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het ontwikkelen van een verbod en voorlichtingscampagnes kan financiële implicaties hebben, maar deze worden niet besproken in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgasverbod Lachgas Schadelijke gevolgen Broeikasgas Klimaat Voorlichtingscampagnes Onderwijs Jeugdwerk APV (Algemene Plaatselijke Verordening) MilieudefensieVerfijning van de zoekopdracht: