17-11-2022 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 11.a OANNAAM - Moasje frjemd - Doarpsapp
Samenvatting
Op 17 november 2022 heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân een motie aangenomen over het gebruik van een dorpsapp. Deze app, die al succesvol in gebruik is in Easternijtsjerk, biedt verschillende informatie aan dorpsbewoners. De raad overweegt dat de app ook in andere dorpen nuttig kan zijn en dat er mogelijk een koppeling gemaakt kan worden met de gemeentelijke informatievoorziening. De app kan dienen als laagdrempelig communicatiekanaal tussen de gemeente en haar inwoners. Momenteel betaalt het dorp zelf voor de app. De motie roept het college op om te inventariseren hoeveel dorpen de app willen gebruiken en om de kosten en mogelijkheden in kaart te brengen om de app beschikbaar te maken voor alle dorpen in de gemeente. Het college moet de gemeenteraad hierover in de eerste helft van 2023 informeren. De motie is ingediend door F. Meindertsma (FNP), PvdA en S!N en aangenomen met 15 stemmen voor en 10 tegen.
Samenvatting
Op 17 novimber 2022 hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân in motie oannommen oer it brûken fan in doarpsapp. Dizze app, dy't al suksesfol yn gebrûk is yn Easternijtsjerk, biedt ferskillende ynformaasje oan doarpsbewenners. De ried oerwaget dat de app ek yn oare doarpen nuttich wêze kin en dat der mooglik in keppeling makke wurde kin mei de gemeentlike ynformaasje-foarsjenning. De app kin tsjinst dwaan as tagonklik kommunikaasjekanaal tusken de gemeente en har ynwenners. Op dit stuit betellet it doarp sels foar de app. De motie ropt it kolleezje op om te ynfentarisearjen hoefolle doarpen de app brûke wolle en om de kosten en mooglikheden yn kaart te bringen om de app beskikber te meitsjen foar alle doarpen yn de gemeente. It kolleezje moat de gemeenteried hjir oer yn de earste helte fan 2023 ynformearje. De motie is yntsjinne troch F. Meindertsma (FNP), PvdA en S!N en oannommen mei 15 stimmen foar en 10 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp" met als onderwerp "Doarpsapp". De motie stelt voor om de succesvolle dorpsapp van Easternijtsjerk uit te breiden naar andere dorpen binnen de gemeente Noardeast-Fryslân. De app biedt een platform voor dorpsbewoners om informatie te delen en te ontvangen. De motie roept het college op om te onderzoeken hoeveel dorpen interesse hebben in de app, de kosten en mogelijkheden in kaart te brengen, en de gemeenteraad hierover te informeren in de eerste helft van 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie beschrijft, de voordelen van de app benoemt, en concrete stappen voorstelt voor verdere actie. Echter, het mist specifieke details over de technische en operationele aspecten van de app.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om toezicht te houden op de voortgang van het onderzoek naar de uitbreiding van de dorpsapp.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van de dorpsapp naar andere dorpen willen ondersteunen en of ze bereid zijn om de mogelijke kosten te dragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek, meetbaar (inventarisatie en kostenanalyse), en tijdgebonden (eerste helft van 2023). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door dorpsbewoners via de dorpscoördinatoren, maar geeft geen gedetailleerd plan voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de digitale communicatie kan bijdragen aan minder papiergebruik en efficiëntere informatieverspreiding.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een inventarisatie van de kosten, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Dit moet worden uitgewerkt in de vervolgonderzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpsapp Easternijtsjerk Ynformaasjefoarsjenning Kommunikaasje Ynventarisearjen Kosten Kearnen Doarpekoördinatoaren Súkses LeechdrompelichVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp" met als onderwerp "Doarpsapp". De motie stelt voor om de succesvolle dorpsapp van Easternijtsjerk uit te breiden naar andere dorpen binnen de gemeente Noardeast-Fryslân. De app biedt een platform voor dorpsbewoners om informatie te delen en te ontvangen. De motie roept het college op om te onderzoeken hoeveel dorpen interesse hebben in de app, de kosten en mogelijkheden in kaart te brengen, en de gemeenteraad hierover te informeren in de eerste helft van 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie beschrijft, de voordelen van de app benoemt, en concrete stappen voorstelt voor verdere actie. Echter, het mist specifieke details over de technische en operationele aspecten van de app.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om toezicht te houden op de voortgang van het onderzoek naar de uitbreiding van de dorpsapp.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van de dorpsapp naar andere dorpen willen ondersteunen en of ze bereid zijn om de mogelijke kosten te dragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek, meetbaar (inventarisatie en kostenanalyse), en tijdgebonden (eerste helft van 2023). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door dorpsbewoners via de dorpscoördinatoren, maar geeft geen gedetailleerd plan voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de digitale communicatie kan bijdragen aan minder papiergebruik en efficiëntere informatieverspreiding.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een inventarisatie van de kosten, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Dit moet worden uitgewerkt in de vervolgonderzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpsapp Easternijtsjerk Ynformaasjefoarsjenning Kommunikaasje Ynventarisearjen Kosten Kearnen Doarpekoördinatoaren Súkses LeechdrompelichVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Moasje doarpsapp Achte ried". Het voorstel betreft een motie van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de behoefte aan een dorpsapp te onderzoeken. Het college is gevraagd om te inventariseren hoeveel dorpen interesse hebben in een dorpsapp en om de kosten en mogelijkheden in kaart te brengen. Uit een enquête blijkt dat 50% van de dorpsverenigingen interesse heeft, maar er zijn knelpunten zoals vrijwilligersinzet en budget. De kosten voor een dorpsapp bedragen €3.000 voor aanschaf en €200 per maand voor onderhoud. Subsidies zijn mogelijk voor aanschaf, maar niet voor structurele kosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een inventarisatie van de behoefte, een kostenraming en mogelijke financieringsopties. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de implementatie of oplossingen voor de gesignaleerde knelpunten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om onderzoek te doen naar de behoefte en mogelijkheden van een dorpsapp. De raad moet nu beslissen of ze verder willen gaan met de implementatie op basis van de bevindingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de ontwikkeling van dorpsapps willen ondersteunen, gezien de gemengde behoefte en de financiële implicaties. Ze moeten ook overwegen of ze structurele ondersteuning willen bieden of het aan de dorpen zelf overlaten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van kosten en behoefte, maar mist een tijdlijn en concrete doelen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is een gebrek aan detail over hoe knelpunten worden aangepakt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze doorgaan met het ondersteunen van dorpsapps en hoe ze de financiering en ondersteuning willen structureren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat 75% van de dorpsverenigingen heeft gereageerd op de enquête, wat wijst op een redelijk niveau van participatie in het onderzoek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: €3.000 voor aanschaf en €200 per maand voor onderhoud per dorpsapp. Er is een mogelijkheid voor incidentele subsidies voor aanschaf, maar structurele kosten worden niet gesubsidieerd. Het is onduidelijk hoeveel dorpen subsidies zullen aanvragen en wat de impact hiervan zal zijn op het beschikbare budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpsapp Ynventarisaasje Kosten Enkête Frijwilligers Subsydzje Privacy Datafeiligens Kommunikaasje HiemsideVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 0 It Fragemomint
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 3 Meidielings
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 3 novimber 2022
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 5 Vaststellen bestemmingsplan Alddyk 14 Anjum
Groen licht voor nieuwe bestemming Alddyk 14: van boerderij naar woonbestemming met theetuin en minicamping
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor Alddyk 14 in Anjum. Het plan transformeert een voormalige boerderij naar een woonbestemming, introduceert een minicamping en bestendigt een eerder vergunde theetuin.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Alddyk 14 in Anjum. Het plan wijzigt de bestemming van een voormalige boerderij naar een woonbestemming, maakt een minicamping mogelijk, en bestendigt een eerder vergunde theetuin. Daarnaast wordt een onbenut agrarisch bouwvlak verwijderd om milieuhinder te voorkomen. Het ontwerp-bestemmingsplan lag ter inzage van 21 juli tot 31 augustus 2022, waarbij Wetterskip Fryslân om een obstakelvrije zone langs een sloot vroeg. Deze aanpassing is in het plan verwerkt. Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien er geen kosten zijn voor bouw- en woonrijp maken. De initiatiefnemer vergoedt eventuele planschade en draagt de kosten van de bestemmingsplanprocedure. Na vaststelling door de gemeenteraad gaat het plan nogmaals zes weken ter inzage, waarbij belanghebbenden beroep kunnen instellen.
Grien ljocht foar nije bestimming Alddyk 14: fan boerepleats nei wenbestimming mei teetún en minikamping.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienstimich ynstimd mei it bestimmingsplan foar Alddyk 14 yn Anjum. It plan transformeart in eardere boerderij nei in wenbestimming, yntrodusearret in minicamping en befestiget in earder fergunde teetún.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it bestimmingsplan foar Alddyk 14 yn Anjum. It plan feroaret de bestimming fan in eardere boerderij nei in wenbestimming, meitsje in minicamping mooglik, en fêstiget in earder fergunde teetún. Dêrneist wurdt in ûnbenut agrarysk bouflak fuorthelle om miljeu-oerlêst te foarkommen. It ûntwerp-bestimmingsplan lei ter ynseach fan 21 july oant 31 augustus 2022, dêr't Wetterskip Fryslân frege om in obstakel-frije sône langs in sleat. Dizze oanpassing is yn it plan ferwurke. Der is gjin exploitatieplan nedich, om't der gjin kosten binne foar bou- en wenrijp meitsjen. De ynitiatyfnimmer ferwurget eventuele planskade en draacht de kosten fan de bestemmingsplanproseduere. Nei fêststelling troch de gemeenteried giet it plan nochris seis wiken ter ynseach, dêr't belutsenen berop ynstelle kinne.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Alddyk 14 Anjum". Het bestemmingsplan beoogt de voormalige boerderij Alddyk 14 in Anjum een woonbestemming te geven, een minicamping mogelijk te maken, een reeds vergunde theetuin te bestemmen en een onbenut agrarisch bouwvlak te verwijderen. Het plan lag ter inzage van 21 juli tot 31 augustus 2022 en ontving één informele reactie, wat leidde tot een kleine wijziging. De gemeenteraad moet nu beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de voorgestelde wijzigingen, de reacties van belanghebbenden, en de juridische en financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde bestemmingswijzigingen en de afwezigheid van een exploitatieplan. Dit kan invloed hebben op de lokale ruimtelijke ordening en de balans tussen agrarisch en recreatief gebruik.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de politieke keuzes van de raad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage heeft gelegen en dat belanghebbenden de mogelijkheid hadden om zienswijzen in te dienen. Er is overleg geweest met relevante partijen zoals Wetterskip Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke ordening en recreatief gebruik.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de initiatiefnemer de kosten van de bestemmingsplanprocedure draagt en eventuele planschade vergoedt. Er is geen exploitatieplan nodig, wat verdere financiële verplichtingen voor de gemeente uitsluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Alddyk 14 Anjum Minicamping Theetuin Agrarisch bouwvlak Wetterskip Fryslân Zienswijzen Planschade Obstakelvrije zone VerbeeldingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 6 Vaststellen Erfgoedverordening
Nieuwe Erfgoedverordening 2023: Een Noodzakelijke Update voor Noardeast-Fryslân
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met de nieuwe Erfgoedverordening 2023, die de verordening uit 2019 vervangt. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet, die nieuwe definities en grondslagen introduceert.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van de nieuwe Erfgoedverordening 2023, ter vervanging van de verordening uit 2019. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet, die andere definities en grondslagen kent dan de oude wet- en regelgeving. De nieuwe verordening is gebaseerd op het VNG-model en treedt in werking zodra de Omgevingswet van kracht wordt. Er zijn enkele artikelen vervallen, maar deze worden in de nieuwe verordening nog wel vermeld als "vervallen". Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er is geen burgerparticipatie geweest, aangezien het om juridisch-technische wijzigingen gaat zonder nieuwe beleidskeuzes. De oude verordening blijft van kracht als de Omgevingswet niet wordt ingevoerd.
Nije Erfgoedferoardening 2023: In Nodige Update foar Noardeast-Fryslân
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei de nije Erfgoedferoardening 2023, dy't de feroardening út 2019 ferfongt. Dizze oanpassing is needsaaklik fanwege de ynfiering fan de Omjouwingswet, dy't nije definysjes en grûnslagen yntrodusearret.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan de nije Erfgoedferoardening 2023, ter ferfang fan de ferordening út 2019. Dizze feroaring is needsaaklik fanwege de ynfiering fan de Omgevingswet, dy't oare definysjes en grûnslagen hat as de âlde wet- en regeljouwing. De nije ferordening is basearre op it VNG-model en giet yn wurking as de Omgevingswet fan krêft wurdt. Der binne in pear artikels falle, mar dizze wurde yn de nije ferordening noch wol neamd as "falle". It beslút hat gjin finansjele gefolgen en der is gjin boargerpertisipaasje west, om't it giet om juridysk-technyske feroarings sûnder nije beliedskeuzes. De âlde ferordening bliuwt fan krêft as de Omgevingswet net ynfierd wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Erfgoedverordening Noardeast-Fryslân 2023". Het doel is om de bestaande Erfgoedverordening uit 2019 te actualiseren in lijn met de nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt. De huidige verordening bevat verouderde verwijzingen naar wet- en regelgeving die niet meer van toepassing zullen zijn. De nieuwe verordening is gebaseerd op het VNG-model en vervangt de oude verordening volledig. Er zijn geen nieuwe beleidskeuzes of financiële gevolgen verbonden aan deze wijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de reden voor de wijziging van de verordening uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie over de wijzigingen en de context van de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit nemen om de nieuwe Erfgoedverordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk juridisch-technische aanpassingen betreft zonder nieuwe beleidskeuzes.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het afhankelijk is van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het is meetbaar in de zin dat de verordening in werking treedt zodra de Omgevingswet van kracht wordt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Erfgoedverordening Noardeast-Fryslân 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie geweest, omdat het voorstel alleen juridisch-technische wijzigingen betreft zonder nieuwe beleidskeuzes.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische aanpassingen aan de verordening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen dekking nodig, aangezien het alleen om een actualisatie van de verordening gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfgoedverordening Omgevingswet VNG-model Inwerkingtreding Archeologie Wet- en regelgeving Verwijzingen Artikelnummers Begrotingswijziging BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 7 Wijziging gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem
Gemeente Noardeast-Fryslân Maakt Gemeenschappelijke Regeling Omgevingswet-Proof
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling "hûs en hiem" om deze in lijn te brengen met de nieuwe Omgevingswet. Het voorstel werd zonder zienswijze aangenomen, waardoor het college de gewijzigde regeling kan vaststellen en publiceren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van "hûs en hiem" in het kader van de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen over de ontwerpregeling en het college toestemming te verlenen om de gewijzigde regeling vast te stellen. De wijziging is noodzakelijk om de GR 'Omgevingswet-proof' te maken, waarbij vooral terminologie en bevoegdheden zijn aangepast. De raad heeft geen strijd met het recht of algemeen belang geconstateerd, waardoor toestemming kan worden verleend. Het besluitvormingsproces is in lijn met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen, die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De wijziging heeft geen financiële consequenties en na goedkeuring door de raad zal het college de regeling publiceren, waarna deze in werking treedt.
Gemeente Noardeast-Fryslân Meitsje Gemeenschappelijke Regeling Omjouwingswet-Proof
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei de feroaring fan de Gemeenschappelijke Regeling "hûs en hiem" om dizze yn line te bringen mei de nije Omjouwingswet. It foarstel waard sûnder beswierskrift oannommen, wêrtroch it kolleezje de feroare regeling fêststelle en publisearje kin.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de oanpassing fan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) fan "hûs en hiem" yn it ramt fan de yntreding fan de Omgevingswet op 1 jannewaris 2023. It foarstel freget de gemeenteried om gjin sicht op te jaan oer it ûntwerp fan de regeling en it kolleezje tastimming te jaan om de oanpaste regeling fêst te stellen. De oanpassing is needsaaklik om de GR 'Omgevingswet-proof' te meitsjen, dêr't benammen terminology en befoegdheden oanpast binne. De ried hat gjin striid mei it rjocht of algemiene belang fêststeld, wêrtroch tastimming jûn wurde kin. It beslútproses is yn oerienstimming mei de oanpaste Wet gemeenschappelijke regelingen, dy't sûnt 1 july 2022 fan krêft is. De oanpassing hat gjin finansjele gefolgen en nei goedkarjen troch de ried sil it kolleezje de regeling publisearje, wêrnei't dizze yn wurking treedt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gemeenschappelijke regeling hûs en hiem". Het doel is om de bestaande gemeenschappelijke regeling aan te passen zodat deze in lijn is met de nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt. De wijziging is voornamelijk terminologisch en bevoegdheidsgericht, zonder inhoudelijke veranderingen. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen en het college toestemming te geven om de regeling te wijzigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak van de wijziging en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen financiële consequenties en de juridische context is goed gedocumenteerd.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen over de ontwerpregeling en of zij het college toestemming geven om de gewijzigde regeling vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemmen met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en het college toestemming te geven. Dit is een keuze tussen het versnellen van het proces of het grondiger willen bekijken van de regeling.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van de Omgevingswet. Het is meetbaar in termen van de goedkeuring van de regeling. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen en het college toestemming te geven om de gewijzigde regeling te treffen.
Participatie:
Er is beperkte participatie in dit stadium, maar er wordt aangegeven dat er in de toekomst ruimte zal zijn voor participatie bij verdere aanpassingen van de regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van de gewijzigde regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Gemeenschappelijke Regeling (GR) Hûs en Hiem Wijziging Zienswijze College Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) Inwerkingtreding Besluitvorming Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 8 Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022
Geurverordening Noardeast-Fryslân: Ruimte voor Maatwerk, Maar Niet Zonder Discussie
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft de nieuwe Geurverordening 2022 besproken, een noodzakelijk document dat de afstanden tussen veehouderijen en geurgevoelige objecten zoals woningen reguleert. Het voorstel biedt ruimte voor maatwerk, maar roept ook vragen op over specifieke locaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 22 september en het daaropvolgende debat in oktober, stond de vaststelling van de Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022 centraal. Deze verordening is noodzakelijk geworden door recente jurisprudentie die invloed heeft op de bepaling van afstanden tussen veehouderijen en geurgevoelige objecten. Het voorstel biedt ruimte voor ontwikkeling van bestaande knelgevallen zonder de adressenlijst uit te breiden.Een belangrijk discussiepunt was de situatie rondom het perceel aan het Wielpaard. Raadslid Talsma uitte zijn zorgen: "Deze situatie is altijd gedoogd, maar nu zijn er plannen voor een nieuwe schuur die op zijn minst 50 meter van de oude locatie komt te staan." Hij vroeg zich af waarom dit adres niet op de lijst van uitzonderingen stond en pleitte voor een amendement om dit alsnog te regelen.
Het CDA, vertegenwoordigd door mevrouw Schoorsteen, benadrukte het belang van duidelijkheid en perspectief voor de veehouderij. "Wij pleiten ervoor dat regels in redelijkheid worden toegepast en perspectief bieden," aldus Schoorsteen. De fractie kon zich vinden in de geurverordening, mits er ruimte blijft voor vervangende nieuwbouw op bestaande locaties.
Andere fracties, zoals Gemeentebelangen en de ChristenUnie, benadrukten het belang van maatwerk en het bieden van perspectief. "Er is nog steeds maatwerk mogelijk, en dat is belangrijk voor ons," aldus de heer Andringa van de FNP.
Wethouder Braaksma reageerde op de zorgen van Talsma door te benadrukken dat het transportbedrijf op het Wielpaard geen permanente dierenverblijfplaats is en daarom niet op de uitzonderingslijst hoort. "De lijst is bedoeld om knelpunten te beschermen, niet om nieuwe situaties toe te voegen," legde Braaksma uit.
Het amendement van Talsma om het Wielpaard toe te voegen aan de uitzonderingslijst werd uiteindelijk verworpen. De geurverordening zelf werd echter aangenomen met steun van de meerderheid van de raad.
De discussie over de Geurverordening toont aan dat er binnen de raad verschillende opvattingen zijn over hoe om te gaan met bestaande en nieuwe situaties. De verordening biedt ruimte voor maatwerk, maar roept ook vragen op over de toepassing ervan in specifieke gevallen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022. Deze nieuwe verordening is noodzakelijk vanwege recente jurisprudentie die invloed heeft op de bepaling van afstanden tussen veehouderijen en geurgevoelige objecten, zoals woningen. De verordening biedt ruimte voor ontwikkeling van bestaande knelgevallen zonder de adressenlijst uit te breiden. Er zijn zienswijzen ontvangen van diverse belanghebbenden, waaronder veehouders en bewoners, die hebben geleid tot enkele aanpassingen in de verordening. Er is ruimte voor maatwerk opgenomen, hoewel dit momenteel juridisch beperkt is. De verordening zal na goedkeuring door de raad worden gepubliceerd. Het concept is voorafgaand aan de besluitvorming gedeeld met betrokken partijen en ter inzage gelegd.
Reukferoardening Noardeast-Fryslân: Romte foar Maatwurk, Mar Net sûnder Diskusje
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat de nije Reukferoardening 2022 besprutsen, in needsaaklik dokumint dat de ôfstannen tusken feeboerderijen en reukgefoelige objekten lykas wenningen regulearret. It foarstel biedt romte foar maatwurk, mar ropt ek fragen op oer spesifike lokaasjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering op 22 septimber en it dêropfolgjende debat yn oktober, stie de fêststelling fan de Geurferoardening Noardeast-Fryslân 2022 sintraal. Dizze feroardening is needsaaklik wurden troch resinte jurisprudentie dy't ynfloed hat op it bepalen fan ôfstannen tusken feeboerderijen en geurgefoelige objekten. It foarstel biedt romte foar ûntwikkeling fan besteande knelpunten sûnder de adressenlist út te wreidzjen.In wichtich diskusjepunt wie de situaasje om it perceel oan it Wielpaard. Riedslid Talsma útte syn soargen: "Dizze situaasje is altyd gedoogd, mar no binne der plannen foar in nije skuorre dy't op syn minst 50 meter fan de âlde lokaasje ôf komt te stean." Hy frege him ôf wêrom dit adres net op de list fan útsûnderingen stie en pleite foar in amendemint om dit alsnog te regeljen.
It CDA, fertsjintwurdige troch frou Skoarstien, benadrukke it belang fan dúdlikheid en perspektyf foar de feeboerderij. "Wy pleite derfoar dat regels yn redens wurde tapast en perspektyf biede," sa Skoarstien. De fraksje koe har fine yn de geurferoardening, as der romte bliuwt foar ferfangende nijbou op besteande lokaasjes.
Oare fraksjes, lykas Gemeentebelangen en de ChristenUnie, benadrukken it belang fan maatwurk en it bieden fan perspektyf. "Der is noch altyd maatwurk mooglik, en dat is wichtich foar ús," sa de hear Andringa fan de FNP.
Wethâlder Braaksma reagearre op de soargen fan Talsma troch te benadrukken dat it transportbedriuw op it Wielpaard gjin permaninte bistenferbliuwplak is en dêrom net op de útsûnderingslist thús heart. "De list is bedoeld om knelpunten te beskermjen, net om nije situaasjes ta te foegjen," leit Braaksma út.
It amendemint fan Talsma om it Wielpaard ta te foegjen oan de útsûnderingslist waard úteinlik ferworpen. De geurferoardening sels waard lykwols oannommen mei stipe fan de mearderheid fan de ried.
De diskusje oer de Geurferoardening toant oan dat der binnen de ried ferskillende opfettings binne oer hoe om te gean mei besteande en nije situaasjes. De feroardening biedt romte foar maatwurk, mar ropt ek fragen op oer de tapassing dêrfan yn spesifike gefallen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan de Geurferoardening Noardeast-Fryslân 2022. Dizze nije ferordening is needsaaklik fanwege resinte jurisprudentie dy't ynfloed hat op it bepalen fan ôfstannen tusken feeboerderijen en geurgefoelige objekten, lykas wenningen. De ferordening biedt romte foar ûntwikkeling fan besteande knelpunten sûnder de adressenlist út te wreidzjen. Der binne sichtwizen ûntfongen fan ferskate belanghawwenden, ûnder oaren feeboeren en bewenners, dy't ta oanpassingen yn de ferordening leiden hawwe. Der is romte foar maatwurk opnommen, alhoewol dit op it stuit juridysk beheind is. De ferordening sil nei goedkarring troch de ried publisearre wurde. It konsept is foarôfgeand oan de beslútvorming dielt mei belutsen partijen en ter ynseage lein.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement Art. 48 RvO Agendapunt: 8 Onderwerp: Geurverordening". Het voorstel beoogt een aanvulling op de bijlage 1 van de Geurverordening van de gemeente Noardeast-Fryslân, door het adres Wyldpaed 14, 9298 VP Kollumersweach toe te voegen. Dit amendement is ingediend door J. Talsma van BVNL en werd tijdens de raadsvergadering op 17 november 2022 besproken. Het amendement werd echter niet aangenomen, met slechts één stem voor en 24 stemmen tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt specifiek en beperkt in omvang, gericht op een enkel adres. Er is echter weinig context of onderbouwing gegeven over waarom dit adres moet worden toegevoegd aan de Geurverordening, wat de volledigheid van het voorstel kan beïnvloeden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en erover te stemmen. De raad moet beslissen of het voorgestelde adres moet worden toegevoegd aan de Geurverordening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afweging tussen het belang van het opnemen van het specifieke adres in de Geurverordening en de mogelijke gevolgen daarvan. De raad moet overwegen of het amendement in lijn is met de bredere beleidsdoelen en belangen van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk adres toevoegt. Echter, zonder verdere context of doelstellingen is het moeilijk te beoordelen op haalbaarheid, relevantie en tijdsgebondenheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld, maar de beperkte informatie kan leiden tot vragen over de noodzaak en impact.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten het amendement niet aan te nemen, met een meerderheid van 24 stemmen tegen en slechts één stem voor.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en het is onduidelijk of het een relevant onderwerp is in de context van de Geurverordening.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement, wat kan betekenen dat er geen directe financiële impact wordt verwacht, of dat dit aspect niet is uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft een wijziging van de Geurverordening van de gemeente Noardeast-Fryslân, specifiek om bijlage 1 aan te vullen met het adres Wyldpaed 14, 9298 VP Kollumersweach. Het doel van het amendement is om dit specifieke adres op te nemen in de geurverordening, wat waarschijnlijk invloed heeft op de regelgeving omtrent geurhinder voor dat gebied.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het toevoegen van één adres aan de bestaande verordening. Er ontbreekt echter een uitgebreide toelichting over de noodzaak en de gevolgen van deze toevoeging, wat de volledigheid van het voorstel beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging van de geurverordening. De raad moet beslissen of het toevoegen van het adres gerechtvaardigd en wenselijk is binnen de context van de bestaande regelgeving.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het opnemen van het specifieke adres in de geurverordening in lijn is met de bredere beleidsdoelen en belangen van de gemeente. Dit kan ook politieke overwegingen met betrekking tot lokale belangen en milieubeheer omvatten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk adres toevoegt aan de verordening. Echter, zonder verdere context of doelstellingen is het moeilijk te beoordelen of het haalbaar, relevant en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte toelichting kan leiden tot vragen over de relevantie en noodzaak.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten het amendement niet aan te nemen, met 1 stem voor en 24 tegen.
Participatie:
Het voorstel geeft geen informatie over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar geurverordeningen kunnen indirect invloed hebben op milieukwesties en leefbaarheid, wat relevant kan zijn voor duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement. Dit kan een gemiste kans zijn om de financiële impact van de wijziging te evalueren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022". Het doel is om de bestaande geurverordening te actualiseren in lijn met recente jurisprudentie en om ruimte te bieden voor ontwikkeling van bestaande knelgevallen zonder de adressenlijst verder uit te breiden. De verordening richt zich op het vaststellen van afstanden tussen veehouderijen en geurgevoelige objecten, waarbij maatwerk mogelijk is in uitzonderlijke gevallen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de geurverordening, inclusief jurisprudentie, zienswijzen en de mogelijkheid tot maatwerk. Het lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de Raad:
De raad moet de nieuwe geurverordening vaststellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde wijzigingen en het maken van een besluit over de vaststelling ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het bieden van ontwikkelingsruimte voor veehouderijen en het beschermen van geurgevoelige objecten. Ook moet de raad overwegen in hoeverre maatwerk mogelijk en wenselijk is.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde afstanden en de adressenlijst. Het is echter minder specifiek over de toekomstige technologische ontwikkelingen die nodig zijn voor maatwerk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van maatwerk is nog onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de vaststelling van de nieuwe geurverordening.
Participatie:
Er is participatie geweest door het concept voor te leggen aan betrokken veehouders, buurgemeenten en LTO. Ook heeft de verordening ter inzage gelegen, wat participatie van andere belanghebbenden mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, vooral in de context van milieubescherming en het beperken van geurhinder. Het voorstel benadrukt dat er geen toename van ammoniakemissies mag zijn.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of begrotingswijzigingen aangegeven in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn.
In conclusie, de raad moet een weloverwogen beslissing nemen over de vaststelling van de geurverordening, rekening houdend met juridische, milieutechnische en maatschappelijke aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geurverordening Melkveehouderij Bebouwde kom Jurisprudentie Maatwerk Ammoniakemissies Veehouderijen Zienswijzen Omgevingswet Technologische ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. de Boer - S!N
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Andringa - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
M. de Boer - S!N
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Andringa - FNP Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
Agendapunt 9 Cameratoezicht rondom schoolgebouwen
Cameratoezicht bij Scholen: Gemeente Noardeast-Fryslân Neemt Besluit
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een voorstel om richtlijnen voor cameratoezicht rondom schoolgebouwen toe te voegen aan de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Dit besluit komt na verzoeken van scholen om gemeentelijke steun voor camerasystemen, met als doel een veilige schoolomgeving te creëren en vandalisme en diefstal te voorkomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 17 november 2022 werd het voorstel uitgebreid besproken. De gemeente stelt voor om onder bepaalde voorwaarden maximaal de helft van de kosten voor de aanschaf van cameratoezicht te vergoeden, met een maximum van € 10.000. Schoolbesturen blijven verantwoordelijk voor het voldoen aan de AVG-wetgeving en het beheer van de systemen.De discussie in de raad was levendig. De heer Lammerink van de PvdA uitte zijn zorgen over de noodzaak van cameratoezicht en de controlemechanismen: "Wie controleert degene die controleert?" Hij benadrukte ook het belang van de mening van scholieren in deze kwestie. "We moeten voorkomen dat we een gemeente worden waar steeds meer camera's worden geplaatst," aldus Lammerink.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Van der Meulen, zag het voorstel als een "win-winsituatie" en benadrukte het belang van duidelijke kaders en voorwaarden. "Bescherming van de schoolomgeving is essentieel," stelde Van der Meulen.
Mevrouw Van der Midden van Gemeentebelangen Noordwest Friesland erkende de zorgen over privacy, maar wees op de preventieve werking van camera's. "Hang een bordje op: hier is cameratoezicht. Dat werkt afschrikwekkend," zei ze.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Sietsma, deelde persoonlijke ervaringen met vandalisme en benadrukte de preventieve functie van cameratoezicht. "Het is fijn dat alle partijen zich hierin kunnen vinden," aldus Sietsma.
Wethouder De Vries reageerde op de vragen en zorgen vanuit de raad en benadrukte dat de verantwoordelijkheid voor de AVG bij de scholen ligt. "We willen met dit voorstel vooral inspelen op de behoefte van scholen en hen ondersteunen in het creëren van een veilige omgeving," aldus De Vries.
Uiteindelijk stemde de raad unaniem in met het voorstel. Het besluit wordt opgenomen in het huisvestingsprogramma van 2023, waarmee scholen de mogelijkheid krijgen om onder de nieuwe richtlijnen cameratoezicht te implementeren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het toevoegen van richtlijnen voor cameratoezicht rondom schoolgebouwen aan de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Dit voorstel is opgesteld naar aanleiding van verzoeken van scholen voor gemeentelijke bekostiging van camerasystemen. Het doel is om een veilige schoolomgeving te creëren en schade door vandalisme of diefstal te voorkomen. De gemeente stelt voor om onder bepaalde voorwaarden maximaal de helft van de kosten voor aanschaf van cameratoezicht te vergoeden, met een maximum van € 10.000. Schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor het voldoen aan de AVG-wetgeving en het beheer van de systemen. Het voorstel is positief ontvangen door de schoolbesturen en besproken in het OOGO. De gemeenteraad heeft op 17 november 2022 besloten om de bijlage over cameratoezicht toe te voegen aan de verordening.
Kamera-toezicht by Skoallen: Gemeente Noardeast-Fryslân Nimt Beslút
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in foarstel om rjochlinen foar kamera-toezicht om skoallegebouwen ta te foegjen oan de Ferordening Foarsjennings Hûsfeesting Ûnderwiis. Dit beslút komt nei fersiken fan skoallen om gemeentlike stipe foar kamera-systemen, mei as doel in feilige skoalle-omjouwing te skeppen en vandalisme en diefstal te foarkommen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 17 novimber 2022 waard it foarstel útwreide besprutsen. De gemeente stelt foar om ûnder bepaalde betingsten maksimaal de helte fan de kosten foar de oanskaf fan kamera-toezicht te fergoedzjen, mei in maksimum fan € 10.000. Skoallebestjoeren bliuwe ferantwurdlik foar it foldwaan oan de AVG-wetjouwing en it behear fan de systemen.De diskusje yn de ried wie libbenich. De hear Lammerink fan de PvdA út syn soargen oer de needsaak fan kamera-toezicht en de kontrolemekanisme: "Wa kontrolearret de kontrolearjende?" Hy benadrukke ek it belang fan de miening fan skoalbern yn dizze kwestje. "Wy moatte foarkomme dat wy in gemeente wurde dêr't hieltyd mear kamera's plaatst wurde," sa sei Lammerink.
De ChristenUnie, fertsjintwurdige troch de hear Van der Meulen, seach it foarstel as in "win-win situaasje" en benadrukke it belang fan dúdlike kaders en betingsten. "Beskerming fan de skoalle-omjouwing is essensjeel," stelde Van der Meulen.
Frou Van der Midden fan Gemeentebelangen Noardwest Fryslân erkende de soargen oer privacy, mar wiisde op de previntive wurking fan kamera's. "Hingje in boerd op: hjir is kamera-toezicht. Dat wurket ôfskrikjend," sa sei se.
It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Sietsma, die persoanlike ûnderfiningen mei vandalisme en benadrukke de previntive funksje fan kamera-toezicht. "It is moai dat alle partijen hjirmei ynstimme kinne," sa sei Sietsma.
Wethâlder De Vries reagearre op de fragen en soargen fanút de ried en benadrukke dat de ferantwurdlikheid foar de AVG by de skoallen leit. "Wy wolle mei dit foarstel foaral ynspele op de behoefte fan skoallen en har stypje yn it kreëarjen fan in feilige omjouwing," sa sei De Vries.
Uteinlik stimde de ried ienriedich yn mei it foarstel. It beslút wurdt opnommen yn it hûsfeestingsprogramma fan 2023, wêrmei skoallen de mooglikheid krije om ûnder de nije rjochlinen kamera-toezicht te ymplemintearjen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it tafoegjen fan rjochlinen foar kamera-toezicht om skoallegebouwen hinne oan de Ferordening Foarsjennings Hûsfeesting Ûnderwiis. Dit foarstel is opsteld nei oanlieding fan fersiken fan skoallen foar gemeentlike bekostiging fan kamera-systemen. It doel is om in feilige skoalle-omjouwing te skeppen en skade troch vandalisme of diefstal te foarkommen. De gemeente stelt foar om ûnder bepaalde betingsten maksimaal de helte fan de kosten foar oanskaf fan kamera-toezicht te ferwurkjen, mei in maksimum fan € 10.000. Skoallebestjoeren binne ferantwurdlik foar it foldwaan oan de AVG-wetjouwing en it behear fan de systemen. It foarstel is posityf ûntfongen troch de skoallebestjoeren en besprutsen yn it OOGO. De gemeenteried hat op 17 novimber 2022 besletten om de bylage oer kamera-toezicht ta te foegjen oan de ferordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Cameratoezicht rondom schoolgebouwen" in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om voorwaarden vast te leggen voor het gebruik en de bekostiging van cameratoezicht bij scholen. Dit moet bijdragen aan een veilige schoolomgeving en schade door vandalisme of diefstal voorkomen. Scholen kunnen onder bepaalde voorwaarden een gemeentelijke bijdrage ontvangen voor de aanschaf van camerasystemen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van richtlijnen vanwege toenemende vragen van scholen en de verantwoordelijkheid van de gemeente voor schadeherstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de noodzaak, de financiële aspecten, en de juridische overwegingen zoals AVG-wetgeving. Echter, meer details over de specifieke voorwaarden en criteria voor de bijdrage zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toevoeging van de bijlage over cameratoezicht aan de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Dit is een beleidsmatige beslissing die de raad moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het gebruik van gemeentelijke middelen voor cameratoezicht willen ondersteunen en of ze de voorgestelde voorwaarden en financiële bijdragen passend vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorwaarden voor financiering kunnen specifieker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bijlage over cameratoezicht toe te voegen aan de verordening, waarmee ze instemmen met de voorgestelde richtlijnen en financiële regeling.
Participatie:
Het voorstel is besproken met schoolbesturen, die positief reageerden. Er lijkt voldoende participatie te zijn geweest in de voorbereidingsfase.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De gemeente stelt voor om maximaal de helft van de kosten voor cameratoezicht te dekken, met een maximum van €10.000 per aanvraag. De kosten voor beheer en onderhoud zijn voor de schoolbesturen. De dekking van deze kosten wordt geregeld via reguliere huisvestingsaanvragen en goedkeuring door de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cameratoezicht Schoolgebouwen Veiligheid Vandalisme Schadepreventie AVG-wetgeving Schoolbesturen Openbare toegankelijkheid Subsidies HuisvestingsaanvragenVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. vd Meij-Baron - S!N
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
M. vd Meij-Baron - S!N
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries -
Agendapunt 10 Huisvestingsprogramma- en overzicht onderwijshuisvesting 2023
Onderwijshuisvesting Noardeast-Fryslân: Raad stemt in met nieuw plan
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met het huisvestingsprogramma voor onderwijshuisvesting in 2023. Het plan voorziet in vergoedingen voor de uitbreiding van het onderwijsleerpakket en meubilair voor twee scholen, maar wijst aanvragen voor nieuwbouw af.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 17 november 2022 werd het voorstel voor het huisvestingsprogramma van de gemeente Noardeast-Fryslân besproken en goedgekeurd. Het plan omvat onder meer de toekenning van vergoedingen voor de Prof. Casimirschool in Kollum en de Burgerschool in Dokkum. Aanvragen voor voorbereidingskrediet voor vervangende nieuwbouw van drie andere scholen werden afgewezen, wat leidde tot een levendig debat in de raad.De heer Mertens van de fractie Sinn sprak zijn steun uit voor het voorstel, maar had vragen over de toekomstvisie voor kleine scholen in de regio. "We zijn blij dat er naar gekeken wordt, maar we zijn wel heel nieuwsgierig naar de uitkomsten van het onderzoek," aldus Mertens. Hij vroeg zich ook af waarom het college een afschrijvingstermijn van tien jaar hanteert voor het meubilair van de Prof. Casimirschool, terwijl vijftien jaar gebruikelijker lijkt.
Mevrouw Van Middelen van Gemeentebelangen sloot zich aan bij de vragen van Mertens en prees het integrale huisvestingsplan (IHP) dat eindelijk is gerealiseerd na jaren van discussie. "Ik ben blij dat er zo'n gedegen stuk ligt," zei ze.
De heer Sietsma van het CDA benadrukte het belang van robuuste scholen op het platteland en sprak zijn hoop uit dat er geen kaalslag zal plaatsvinden. "Onderwijshuisvesting is een kerntaak van de gemeente," stelde hij.
Wethouder De Vries reageerde op de vragen en benadrukte dat het IHP een dynamisch document is dat regelmatig wordt geactualiseerd. Hij legde uit dat de afschrijvingstermijn van tien jaar voor het meubilair is gekozen omdat het past binnen de gemeentelijke verordening. Over de toekomst van kleine scholen zei hij: "Wij zijn in gesprek met Allanta en zullen de raad betrekken zodra er concrete plannen zijn."
De raad stemde uiteindelijk unaniem in met het voorstel. Het huisvestingsprogramma voor 2023 is daarmee vastgesteld, met aandacht voor zowel de huidige behoeften als toekomstige ontwikkelingen in de onderwijshuisvesting van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van het huisvestingsprogramma en -overzicht voor onderwijshuisvesting in 2023. Het voorstel omvat de toekenning van vergoedingen voor de uitbreiding van het onderwijsleerpakket en meubilair voor de Prof. Casimirschool in Kollum (€ 43.803) en de Burgerschool in Dokkum (€ 8.344). Aanvragen voor voorbereidingskrediet voor vervangende nieuwbouw van CBS de Bron en CBS de Regenboog in Dokkum, en CBS ’t Oegh in Munnekezijl, zijn afgewezen. De afwijzing is gebaseerd op de timing en de huidige staat van de schoolgebouwen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van adequate onderwijshuisvesting en de uitvoering van verplichtingen volgens de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Daarnaast worden lopende projecten en toekomstige plannen besproken, zoals de vervangende nieuwbouw van CBS de Pionier en het Scholenpark Dokkum. De raad heeft het voorstel op 17 november 2022 goedgekeurd.
Ûnderwiisferbliuwing Noardeast-Fryslân: Ried stimt yn mei nij plan
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei it hûsfeestingsprogramma foar ûnderwiishûsfeesting yn 2023. It plan foarsjocht yn fergoedingen foar de útwreiding fan it ûnderwiislearpakket en meubilêr foar twa skoallen, mar wizet oanfragen foar nijbou ôf.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 17 novimber 2022 waard it foarstel foar it hûsfeestingsprogramma fan de gemeente Noardeast-Fryslân besprutsen en goedkard. It plan behellet ûnder oaren de takinning fan ferwurkings foar de Prof. Casimirschool yn Kollum en de Burgerschool yn Dokkum. Oanfragen foar foarberiedingskredyt foar ferfangende nijbou fan trije oare skoallen waarden ôfwêzen, wat liede ta in libbich debat yn de ried.De hear Mertens fan de fraksje Sinn spruts syn stipe út foar it foarstel, mar hie fragen oer de takomstfyzje foar lytse skoallen yn de regio. "Wy binne bliid dat der nei sjoen wurdt, mar wy binne wol hiel nijsgjirrich nei de útkomsten fan it ûndersyk," sa sei Mertens. Hy frege ek wêrom't it kolleezje in ôfskriuwtermyn fan tsien jier hantearret foar it meubilêr fan de Prof. Casimirschool, wylst fyftjin jier gewoanliks liket.
Frou Van Middelen fan Gemeentebelangen sloot har oan by de fragen fan Mertens en priizge it yntegrale hûsfeestingsplan (IHP) dat einlings realisearre is nei jierren fan diskusje. "Ik bin bliid dat der sa'n deeglik stik leit," sa sei se.
De hear Sietsma fan it CDA benadrukke it belang fan robuste skoallen op it plattelân en spruts syn hoop út dat der gjin kaalslach plakfine sil. "Ûnderwiishûsfeesting is in kearntaak fan de gemeente," stelde hy.
Wethâlder De Vries reagearre op de fragen en benadrukke dat it IHP in dynamysk dokumint is dat regelmjittich aktualisearre wurdt. Hy lege út dat de ôfskriuwtermyn fan tsien jier foar it meubilêr keazen is om't it binnen de gemeentlike feroardening past. Oer de takomst fan lytse skoallen sei hy: "Wy binne yn petear mei Allanta en sille de ried belûke as der konsistente plannen binne."
De ried stimde úteinlik ienriedich yn mei it foarstel. It hûsfeestingsprogramma foar 2023 is dêrmei fêststeld, mei omtinken foar sawol de hjoeddeiske behoeften as takomstige ûntwikkelingen yn de ûnderwiishûsfeesting fan de gemeente.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it hûsfeestingsprogramma en -oersjoch foar ûnderwiishûsfeesting yn 2023. It foarstel behelst de takinning fan ferwurkings foar de útwreiding fan it ûnderwiislearpakket en meubilêr foar de Prof. Casimirschool yn Kollum (€ 43.803) en de Burgerschool yn Dokkum (€ 8.344). Oanfragen foar foarbereidingskredyt foar ferfangende nijbou fan CBS de Bron en CBS de Regenboog yn Dokkum, en CBS ’t Oegh yn Munnekezijl, binne ôfwêzen. De ôfwizing is basearre op de timing en de hjoeddeistige steat fan de skoallegebouwen. It foarstel benadrukt de needsaak fan adekwate ûnderwiishûsfeesting en de útfiering fan ferplichtingen neffens de Ferordening Foarsjenningen Hûsfeesting Ûnderwiis. Dêrneist wurde rinnende projekten en takomstige plannen besprutsen, lykas de ferfangende nijbou fan CBS de Pionier en it Skoalpark Dokkum. De ried hat it foarstel op 17 novimber 2022 goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Huisvestingsprogramma en -overzicht onderwijshuisvesting 2023" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel omvat de toekenning van financiële middelen voor de uitbreiding van onderwijsleerpakketten en meubilair voor de Prof. Casimirschool en de Burgerschool. Daarnaast worden aanvragen voor voorbereidingskredieten voor vervangende nieuwbouw van CBS de Bron, CBS de Regenboog en CBS ’t Oegh afgewezen. Het doel is om adequate onderwijshuisvesting te waarborgen en te voldoen aan de verplichtingen van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke toekenningen en afwijzingen van aanvragen. Er zijn echter enkele kanttekeningen en risico's die verder onderzoek en overleg vereisen.
Rol van de Raad:
De raad moet het huisvestingsprogramma en -overzicht vaststellen en beslissen over de toekenning van budgetten voor de voorgestelde projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderwijshuisvestingsprojecten en de toekenning van financiële middelen, rekening houdend met urgentie en beschikbare budgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toekenningen, maar mist tijdgebonden elementen voor de afwijzingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de tijdsplanning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het huisvestingsprogramma en -overzicht 2023 vast te stellen en de voorgestelde financiële toekenningen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met schoolbesturen via het OOGO, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van €43.803 voor de Prof. Casimirschool en €8.344 voor de Burgerschool. De kosten worden ten laste gebracht van de onderwijshuisvestingsbudgetten, maar er is geen specifieke dekking voor de afwijzingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting Huisvestingsprogramma Prof. Casimirschool Burgerschool Roobol Arlanta Vervangende nieuwbouw Onderwijsleerpakket Verordening IHP (Integraal Huisvestingsplan)Verfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
K.c. Merkus
J. Kramer - Burgemeester
K.c. Merkus
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries -
Agendapunt 11 Meerjarenkoers en regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Fryslân
Gemeente Noardeast-Fryslân neemt veiligheidsplannen aan zonder zienswijze
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 17 november 2022 besloten om de beleidsplannen "Meerjarenkoers 2023-2026" en het "Regionaal Risicoprofiel 2022-2025" van de Veiligheidsregio Fryslân aan te nemen zonder zienswijze. Tijdens het debat werden vooral zorgen geuit over dierenwelzijn en de rol van dorpsapps in de communicatie met inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 17 november 2022 stond het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân centraal. Het betrof de beleidsplannen van de Veiligheidsregio Fryslân, die zonder zienswijze werden aangenomen. De meerjarenkoers schetst de verwachtingen op het gebied van veiligheid en gezondheid voor de komende vier jaar, terwijl het Regionaal Risicoprofiel zich richt op risico's zoals cyberveiligheid en klimaatverandering.Dierenwelzijn onderbelicht
Raadslid Jorrit Hut uitte zijn zorgen over het ontbreken van aandacht voor dierenwelzijn in de plannen. "Ik vind het een fantastisch stuk, maar ik mis het welzijn van dieren," aldus Hut. Hij riep het college op om hier meer aandacht aan te besteden, aangezien dierenwelzijn vaak als sluitstuk wordt gezien.
Dorpsapps als communicatiekanaal
Een ander belangrijk onderwerp van discussie was het voorstel van raadslid Meinersma van de FNP om dorpsapps te gebruiken als communicatiekanaal tussen de gemeente en inwoners. Meinersma prees de dorpsapp van Niawier als een laagdrempelig middel om informatie te delen en stelde voor om te onderzoeken of meer dorpen zo'n app willen gebruiken.
Hoewel het idee op steun kon rekenen van de PvdA, die benadrukte dat participatie van bewoners cruciaal is, waren er ook kritische geluiden. De ChristenUnie en Gemeentebelangen uitten hun zorgen over de rol van de gemeente in deze dorpsapps. "We moeten niet in die app gaan zitten roeren," stelde raadslid Van der Meulen van de ChristenUnie. Hij pleitte voor een aparte gemeentelijke app om informatie te delen.
Wethouder positief over dorpsapps
Wethouder Soepboer reageerde positief op het idee van dorpsapps en stelde voor om een inventarisatie te maken van de dorpen die interesse hebben. "Het is een krachtig middel om gemeentelijke informatie te combineren met dorpsinformatie," aldus Soepboer. Hij benadrukte dat de gemeente slechts een faciliterende rol zou spelen.
Uiteindelijk werd de motie van de FNP om dorpsapps te onderzoeken aangenomen, ondanks de kritische noten. De raad blijft verdeeld over de beste manier om de communicatie met inwoners te verbeteren, maar de dorpsapps lijken een stap in de goede richting.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de beleidsplannen "Meerjarenkoers 2023-2026" en het "Regionaal Risicoprofiel 2022-2025" van de Veiligheidsregio Fryslân. Deze plannen worden ter kennisgeving aangenomen zonder dat er een zienswijze wordt ingediend. De meerjarenkoers beschrijft de verwachtingen voor de komende vier jaar op het gebied van veiligheid en gezondheid, waarbij de input van gemeenten en netwerkpartners is meegenomen. Het Regionaal Risicoprofiel inventariseert en analyseert de risico's op rampen en crises, met aandacht voor nieuwe ontwikkelingen zoals cyberveiligheid, klimaatverandering en polarisatie. Er worden geen extra financiële middelen gevraagd voor de uitvoering van deze plannen. De raad heeft op 17 november 2022 besloten de plannen aan te nemen zonder zienswijze.
Gemeente Noardeast-Fryslân nimt feilichheidsplannen oan sûnder besjochsûnderfining.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 17 novimber 2022 besletten om de beliedsplannen "Mearjiererûte 2023-2026" en it "Regionaal Risikoprofiel 2022-2025" fan de Feiligensregio Fryslân oan te nimmen sûnder besjoch. Tidens it debat waarden benammen soargen útsprutsen oer bistenwolwêzen en de rol fan doarpsapps yn de kommunikaasje mei ynwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 17 novimber 2022 stie it riedsforslach fan de gemeente Noardeast-Fryslân sintraal. It gie om de beliedsplannen fan de Feiligensregio Fryslân, dy't sûnder sichtwize oannommen waarden. De mearjierenskoers sketst de ferwachtingen op it mêd fan feiligens en sûnens foar de kommende fjouwer jier, wylst it Regionaal Risikoprofiel him rjochtet op risiko's lykas cyberfeiligens en klimaatferoaring.Dierewelwêzen ûnderbeljochte
Riedslid Jorrit Hut utere syn soargen oer it ûntbrekken fan omtinken foar dierewelwêzen yn de plannen. "Ik fyn it in fantastysk stik, mar ik mis it wolwêzen fan dieren," sa sei Hut. Hy roan it kolleezje op om hjir mear omtinken oan te jaan, om't dierewelwêzen faak as ôfslúter sjoen wurdt.
Doarpsapps as kommunikaasjekanaal
In oar wichtich ûnderwerp fan diskusje wie it foarstel fan riedslid Meinersma fan de FNP om doarpsapps te brûken as kommunikaasjekanaal tusken de gemeente en ynwenners. Meinersma priizge de doarpsapp fan Niawier as in tagonklik middel om ynformaasje te dielen en stelde foar om te ûndersykjen oft mear doarpen sa'n app brûke wolle.
Al wie it idee stipe fan de PvdA, dy't benadrukke dat partisipaasje fan bewenners kritysk is, der wiene ek krityske lûden. De ChristenUnie en Gemeentebelangen útten har soargen oer de rol fan de gemeente yn dizze doarpsapps. "Wy moatte net yn dy app gean roeren," stelde riedslid Van der Meulen fan de ChristenUnie. Hy pleite foar in aparte gemeentlike app om ynformaasje te dielen.
Wethâlder posityf oer doarpsapps
Wethâlder Soepboer reagearre posityf op it idee fan doarpsapps en stelde foar om in ynfentarisatie te meitsjen fan de doarpen dy't ynteresse hawwe. "It is in krêftich middel om gemeentlike ynformaasje te kombinearjen mei doarpseigen ynformaasje," sa Soepboer. Hy benadrukke dat de gemeente allinnich in fasiliterjende rol spylje soe.
Uteinlik waard de motie fan de FNP om doarpsapps te ûndersykjen oannommen, ûndanks de krityske noaten. De ried bliuwt ferdield oer de bêste manier om de kommunikaasje mei ynwenners te ferbetterjen, mar de doarpsapps lykje in stap yn de goede rjochting te wêzen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de beliedsplannen "Mearjiererûte 2023-2026" en it "Regionaal Risikoprofiel 2022-2025" fan de Feiligensregio Fryslân. Dizze plannen wurde foar kennisname oannommen sûnder dat der in miening yntsjinne wurdt. De mearjiererûte beskriuwt de ferwachtingen foar de kommende fjouwer jier op it mêd fan feiligens en sûnens, dêr't de yngong fan gemeenten en netwurkpartners yn meinaam is. It Regionaal Risikoprofiel ynspektearret en analysearret de risiko's op rampen en krisissen, mei omtinken foar nije ûntwikkelingen lykas cyberfeiligens, klimaatferoarings en polarisaasje. Der wurde gjin ekstra finansjele middels frege foar de útfiering fan dizze plannen. De ried hat op 17 novimber 2022 besletten de plannen oan te nimmen sûnder miening.
-
Raadsvoorstel Meerjarenkoers en regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Meerjarenkoers 2023-2026 en Regionaal Risicoprofiel 2022-2025 van de Veiligheidsregio Fryslân". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om deze beleidsplannen ter kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen. De meerjarenkoers beschrijft de verwachtingen voor de komende vier jaar op het gebied van veiligheid en gezondheid, terwijl het risicoprofiel een inventarisatie en analyse biedt van de risico's op rampen en crises in de regio. Het voorstel benadrukt de integratie van eerdere beleidsplannen en de focus op preventie en veerkracht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante beleidsplannen en risicoprofielen omvat en de context en achtergrond van de plannen duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie over de inhoud en de totstandkoming van de plannen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de beleidsplannen ter kennisgeving aan te nemen en te besluiten geen zienswijze in te dienen. Dit betekent dat de raad instemt met de voorgestelde koers zonder verdere aanpassingen of opmerkingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze ligt in het al dan niet indienen van een zienswijze. Door geen zienswijze in te dienen, geeft de raad aan akkoord te gaan met de voorgestelde plannen en koers van de Veiligheidsregio Fryslân.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk ter kennisgeving is en geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de beleidsplannen ter kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er instuifbijeenkomsten zijn geweest met raadsleden en dat er overleg is geweest met bestuurders en netwerkpartners. Er is echter geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema binnen de beleidsplannen, met een focus op duurzaam en omgevingsbewust werken.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen extra middelen gevraagd met de bijgaande plannen, en er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Meerjarenkoers 2023-2026 Regionaal Risicoprofiel 2022-2025 Crisisbeheersing Beleidsplan Veiligheid Beleidsplan Gezondheid Preventie Cyber en connectiviteit Klimaatverandering Polarisatie van de samenlevingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
R.J. Torensma - S!N
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Talsma
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
01:05:49 - 01:07:23 - 01:11:19 - 01:12:23 - 01:13:35 - 01:16:44 - 01:20:36 - 01:26:36 - 01:34:37 - 01:37:12 - 01:39:20 - 01:40:56 - 01:42:13 - 01:44:09 - 01:44:43 - 01:45:05 - 01:46:31 - 01:47:00 - 01:47:08 - 01:47:13 - 01:47:17 - 01:49:13 - 01:51:18 - 01:51:22 - 01:52:24 - 01:54:26 - 01:54:28 - 01:55:15 - 01:57:21 - 01:58:12 - 01:58:44 - 01:59:11 - 02:00:04 - 02:00:47 - 02:02:27 - 02:02:49 - 02:03:08 - 02:03:19 - 02:03:32 - 02:04:54 - 02:05:55