17-11-2022 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 3 novimber 2022
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Vaststellen bestemmingsplan Alddyk 14 Anjum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Alddyk 14 in Anjum. Het plan wijzigt de bestemming van een voormalige boerderij naar een woonbestemming, maakt een minicamping mogelijk, en bestendigt een eerder vergunde theetuin. Daarnaast wordt een onbenut agrarisch bouwvlak verwijderd om milieuhinder te voorkomen. Het ontwerp-bestemmingsplan lag ter inzage van 21 juli tot 31 augustus 2022, waarbij Wetterskip Fryslân om een obstakelvrije zone langs een sloot vroeg. Deze aanpassing is in het plan verwerkt. Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien er geen kosten zijn voor bouw- en woonrijp maken. De initiatiefnemer vergoedt eventuele planschade en draagt de kosten van de bestemmingsplanprocedure. Na vaststelling door de gemeenteraad gaat het plan nogmaals zes weken ter inzage, waarbij belanghebbenden beroep kunnen instellen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it bestimmingsplan foar Alddyk 14 yn Anjum. It plan feroaret de bestimming fan in eardere boerderij nei in wenbestimming, meitsje in minicamping mooglik, en fêstiget in earder fergunde teetún. Dêrneist wurdt in ûnbenut agrarysk bouflak fuorthelle om miljeu-oerlêst te foarkommen. It ûntwerp-bestimmingsplan lei ter ynseach fan 21 july oant 31 augustus 2022, dêr't Wetterskip Fryslân frege om in obstakel-frije sône langs in sleat. Dizze oanpassing is yn it plan ferwurke. Der is gjin exploitatieplan nedich, om't der gjin kosten binne foar bou- en wenrijp meitsjen. De ynitiatyfnimmer ferwurget eventuele planskade en draacht de kosten fan de bestemmingsplanproseduere. Nei fêststelling troch de gemeenteried giet it plan nochris seis wiken ter ynseach, dêr't belutsenen berop ynstelle kinne.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Alddyk 14 Anjum". Het bestemmingsplan beoogt de voormalige boerderij Alddyk 14 in Anjum een woonbestemming te geven, een minicamping mogelijk te maken, een reeds vergunde theetuin te bestemmen en een onbenut agrarisch bouwvlak te verwijderen. Het plan lag ter inzage van 21 juli tot 31 augustus 2022 en ontving één informele reactie, wat leidde tot een kleine wijziging. De gemeenteraad moet nu beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de voorgestelde wijzigingen, de reacties van belanghebbenden, en de juridische en financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde bestemmingswijzigingen en de afwezigheid van een exploitatieplan. Dit kan invloed hebben op de lokale ruimtelijke ordening en de balans tussen agrarisch en recreatief gebruik.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de politieke keuzes van de raad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage heeft gelegen en dat belanghebbenden de mogelijkheid hadden om zienswijzen in te dienen. Er is overleg geweest met relevante partijen zoals Wetterskip Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke ordening en recreatief gebruik.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de initiatiefnemer de kosten van de bestemmingsplanprocedure draagt en eventuele planschade vergoedt. Er is geen exploitatieplan nodig, wat verdere financiële verplichtingen voor de gemeente uitsluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Alddyk 14 Anjum Minicamping Theetuin Agrarisch bouwvlak Wetterskip Fryslân Zienswijzen Planschade Obstakelvrije zone VerbeeldingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Vaststellen Erfgoedverordening
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van de nieuwe Erfgoedverordening 2023, ter vervanging van de verordening uit 2019. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet, die andere definities en grondslagen kent dan de oude wet- en regelgeving. De nieuwe verordening is gebaseerd op het VNG-model en treedt in werking zodra de Omgevingswet van kracht wordt. Er zijn enkele artikelen vervallen, maar deze worden in de nieuwe verordening nog wel vermeld als "vervallen". Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er is geen burgerparticipatie geweest, aangezien het om juridisch-technische wijzigingen gaat zonder nieuwe beleidskeuzes. De oude verordening blijft van kracht als de Omgevingswet niet wordt ingevoerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan de nije Erfgoedferoardening 2023, ter ferfang fan de ferordening út 2019. Dizze feroaring is needsaaklik fanwege de ynfiering fan de Omgevingswet, dy't oare definysjes en grûnslagen hat as de âlde wet- en regeljouwing. De nije ferordening is basearre op it VNG-model en giet yn wurking as de Omgevingswet fan krêft wurdt. Der binne in pear artikels falle, mar dizze wurde yn de nije ferordening noch wol neamd as "falle". It beslút hat gjin finansjele gefolgen en der is gjin boargerpertisipaasje west, om't it giet om juridysk-technyske feroarings sûnder nije beliedskeuzes. De âlde ferordening bliuwt fan krêft as de Omgevingswet net ynfierd wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Erfgoedverordening Noardeast-Fryslân 2023". Het doel is om de bestaande Erfgoedverordening uit 2019 te actualiseren in lijn met de nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt. De huidige verordening bevat verouderde verwijzingen naar wet- en regelgeving die niet meer van toepassing zullen zijn. De nieuwe verordening is gebaseerd op het VNG-model en vervangt de oude verordening volledig. Er zijn geen nieuwe beleidskeuzes of financiële gevolgen verbonden aan deze wijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de reden voor de wijziging van de verordening uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie over de wijzigingen en de context van de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit nemen om de nieuwe Erfgoedverordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk juridisch-technische aanpassingen betreft zonder nieuwe beleidskeuzes.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het afhankelijk is van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het is meetbaar in de zin dat de verordening in werking treedt zodra de Omgevingswet van kracht wordt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Erfgoedverordening Noardeast-Fryslân 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie geweest, omdat het voorstel alleen juridisch-technische wijzigingen betreft zonder nieuwe beleidskeuzes.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische aanpassingen aan de verordening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen dekking nodig, aangezien het alleen om een actualisatie van de verordening gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfgoedverordening Omgevingswet VNG-model Inwerkingtreding Archeologie Wet- en regelgeving Verwijzingen Artikelnummers Begrotingswijziging BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Wijziging gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van "hûs en hiem" in het kader van de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen over de ontwerpregeling en het college toestemming te verlenen om de gewijzigde regeling vast te stellen. De wijziging is noodzakelijk om de GR 'Omgevingswet-proof' te maken, waarbij vooral terminologie en bevoegdheden zijn aangepast. De raad heeft geen strijd met het recht of algemeen belang geconstateerd, waardoor toestemming kan worden verleend. Het besluitvormingsproces is in lijn met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen, die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De wijziging heeft geen financiële consequenties en na goedkeuring door de raad zal het college de regeling publiceren, waarna deze in werking treedt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de oanpassing fan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) fan "hûs en hiem" yn it ramt fan de yntreding fan de Omgevingswet op 1 jannewaris 2023. It foarstel freget de gemeenteried om gjin sicht op te jaan oer it ûntwerp fan de regeling en it kolleezje tastimming te jaan om de oanpaste regeling fêst te stellen. De oanpassing is needsaaklik om de GR 'Omgevingswet-proof' te meitsjen, dêr't benammen terminology en befoegdheden oanpast binne. De ried hat gjin striid mei it rjocht of algemiene belang fêststeld, wêrtroch tastimming jûn wurde kin. It beslútproses is yn oerienstimming mei de oanpaste Wet gemeenschappelijke regelingen, dy't sûnt 1 july 2022 fan krêft is. De oanpassing hat gjin finansjele gefolgen en nei goedkarjen troch de ried sil it kolleezje de regeling publisearje, wêrnei't dizze yn wurking treedt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gemeenschappelijke regeling hûs en hiem". Het doel is om de bestaande gemeenschappelijke regeling aan te passen zodat deze in lijn is met de nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt. De wijziging is voornamelijk terminologisch en bevoegdheidsgericht, zonder inhoudelijke veranderingen. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen en het college toestemming te geven om de regeling te wijzigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak van de wijziging en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen financiële consequenties en de juridische context is goed gedocumenteerd.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen over de ontwerpregeling en of zij het college toestemming geven om de gewijzigde regeling vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemmen met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en het college toestemming te geven. Dit is een keuze tussen het versnellen van het proces of het grondiger willen bekijken van de regeling.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van de Omgevingswet. Het is meetbaar in termen van de goedkeuring van de regeling. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen en het college toestemming te geven om de gewijzigde regeling te treffen.
Participatie:
Er is beperkte participatie in dit stadium, maar er wordt aangegeven dat er in de toekomst ruimte zal zijn voor participatie bij verdere aanpassingen van de regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van de gewijzigde regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Gemeenschappelijke Regeling (GR) Hûs en Hiem Wijziging Zienswijze College Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) Inwerkingtreding Besluitvorming Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 8 Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022. Deze nieuwe verordening is noodzakelijk vanwege recente jurisprudentie die invloed heeft op de bepaling van afstanden tussen veehouderijen en geurgevoelige objecten, zoals woningen. De verordening biedt ruimte voor ontwikkeling van bestaande knelgevallen zonder de adressenlijst uit te breiden. Er zijn zienswijzen ontvangen van diverse belanghebbenden, waaronder veehouders en bewoners, die hebben geleid tot enkele aanpassingen in de verordening. Er is ruimte voor maatwerk opgenomen, hoewel dit momenteel juridisch beperkt is. De verordening zal na goedkeuring door de raad worden gepubliceerd. Het concept is voorafgaand aan de besluitvorming gedeeld met betrokken partijen en ter inzage gelegd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan de Geurferoardening Noardeast-Fryslân 2022. Dizze nije ferordening is needsaaklik fanwege resinte jurisprudentie dy't ynfloed hat op it bepalen fan ôfstannen tusken feeboerderijen en geurgefoelige objekten, lykas wenningen. De ferordening biedt romte foar ûntwikkeling fan besteande knelpunten sûnder de adressenlist út te wreidzjen. Der binne sichtwizen ûntfongen fan ferskate belanghawwenden, ûnder oaren feeboeren en bewenners, dy't ta oanpassingen yn de ferordening leiden hawwe. Der is romte foar maatwurk opnommen, alhoewol dit op it stuit juridysk beheind is. De ferordening sil nei goedkarring troch de ried publisearre wurde. It konsept is foarôfgeand oan de beslútvorming dielt mei belutsen partijen en ter ynseage lein.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Geurverordening Noardeast-Fryslân 2022". Het doel is om de bestaande geurverordening te actualiseren in lijn met recente jurisprudentie en om ruimte te bieden voor ontwikkeling van bestaande knelgevallen zonder de adressenlijst verder uit te breiden. De verordening richt zich op het vaststellen van afstanden tussen veehouderijen en geurgevoelige objecten, waarbij maatwerk mogelijk is in uitzonderlijke gevallen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de geurverordening, inclusief jurisprudentie, zienswijzen en de mogelijkheid tot maatwerk. Het lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de Raad:
De raad moet de nieuwe geurverordening vaststellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde wijzigingen en het maken van een besluit over de vaststelling ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het bieden van ontwikkelingsruimte voor veehouderijen en het beschermen van geurgevoelige objecten. Ook moet de raad overwegen in hoeverre maatwerk mogelijk en wenselijk is.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde afstanden en de adressenlijst. Het is echter minder specifiek over de toekomstige technologische ontwikkelingen die nodig zijn voor maatwerk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van maatwerk is nog onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de vaststelling van de nieuwe geurverordening.
Participatie:
Er is participatie geweest door het concept voor te leggen aan betrokken veehouders, buurgemeenten en LTO. Ook heeft de verordening ter inzage gelegen, wat participatie van andere belanghebbenden mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, vooral in de context van milieubescherming en het beperken van geurhinder. Het voorstel benadrukt dat er geen toename van ammoniakemissies mag zijn.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of begrotingswijzigingen aangegeven in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn.
In conclusie, de raad moet een weloverwogen beslissing nemen over de vaststelling van de geurverordening, rekening houdend met juridische, milieutechnische en maatschappelijke aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geurverordening Melkveehouderij Bebouwde kom Jurisprudentie Maatwerk Ammoniakemissies Veehouderijen Zienswijzen Omgevingswet Technologische ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement Art. 48 RvO Agendapunt: 8 Onderwerp: Geurverordening". Het voorstel beoogt een aanvulling op de bijlage 1 van de Geurverordening van de gemeente Noardeast-Fryslân, door het adres Wyldpaed 14, 9298 VP Kollumersweach toe te voegen. Dit amendement is ingediend door J. Talsma van BVNL en werd tijdens de raadsvergadering op 17 november 2022 besproken. Het amendement werd echter niet aangenomen, met slechts één stem voor en 24 stemmen tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt specifiek en beperkt in omvang, gericht op een enkel adres. Er is echter weinig context of onderbouwing gegeven over waarom dit adres moet worden toegevoegd aan de Geurverordening, wat de volledigheid van het voorstel kan beïnvloeden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en erover te stemmen. De raad moet beslissen of het voorgestelde adres moet worden toegevoegd aan de Geurverordening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afweging tussen het belang van het opnemen van het specifieke adres in de Geurverordening en de mogelijke gevolgen daarvan. De raad moet overwegen of het amendement in lijn is met de bredere beleidsdoelen en belangen van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk adres toevoegt. Echter, zonder verdere context of doelstellingen is het moeilijk te beoordelen op haalbaarheid, relevantie en tijdsgebondenheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld, maar de beperkte informatie kan leiden tot vragen over de noodzaak en impact.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten het amendement niet aan te nemen, met een meerderheid van 24 stemmen tegen en slechts één stem voor.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en het is onduidelijk of het een relevant onderwerp is in de context van de Geurverordening.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement, wat kan betekenen dat er geen directe financiële impact wordt verwacht, of dat dit aspect niet is uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft een wijziging van de Geurverordening van de gemeente Noardeast-Fryslân, specifiek om bijlage 1 aan te vullen met het adres Wyldpaed 14, 9298 VP Kollumersweach. Het doel van het amendement is om dit specifieke adres op te nemen in de geurverordening, wat waarschijnlijk invloed heeft op de regelgeving omtrent geurhinder voor dat gebied.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het toevoegen van één adres aan de bestaande verordening. Er ontbreekt echter een uitgebreide toelichting over de noodzaak en de gevolgen van deze toevoeging, wat de volledigheid van het voorstel beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging van de geurverordening. De raad moet beslissen of het toevoegen van het adres gerechtvaardigd en wenselijk is binnen de context van de bestaande regelgeving.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het opnemen van het specifieke adres in de geurverordening in lijn is met de bredere beleidsdoelen en belangen van de gemeente. Dit kan ook politieke overwegingen met betrekking tot lokale belangen en milieubeheer omvatten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk adres toevoegt aan de verordening. Echter, zonder verdere context of doelstellingen is het moeilijk te beoordelen of het haalbaar, relevant en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte toelichting kan leiden tot vragen over de relevantie en noodzaak.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten het amendement niet aan te nemen, met 1 stem voor en 24 tegen.
Participatie:
Het voorstel geeft geen informatie over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar geurverordeningen kunnen indirect invloed hebben op milieukwesties en leefbaarheid, wat relevant kan zijn voor duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement. Dit kan een gemiste kans zijn om de financiële impact van de wijziging te evalueren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Andringa - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Andringa - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 9 Cameratoezicht rondom schoolgebouwen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het toevoegen van richtlijnen voor cameratoezicht rondom schoolgebouwen aan de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Dit voorstel is opgesteld naar aanleiding van verzoeken van scholen voor gemeentelijke bekostiging van camerasystemen. Het doel is om een veilige schoolomgeving te creëren en schade door vandalisme of diefstal te voorkomen. De gemeente stelt voor om onder bepaalde voorwaarden maximaal de helft van de kosten voor aanschaf van cameratoezicht te vergoeden, met een maximum van € 10.000. Schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor het voldoen aan de AVG-wetgeving en het beheer van de systemen. Het voorstel is positief ontvangen door de schoolbesturen en besproken in het OOGO. De gemeenteraad heeft op 17 november 2022 besloten om de bijlage over cameratoezicht toe te voegen aan de verordening.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it tafoegjen fan rjochlinen foar kamera-toezicht om skoallegebouwen hinne oan de Ferordening Foarsjennings Hûsfeesting Ûnderwiis. Dit foarstel is opsteld nei oanlieding fan fersiken fan skoallen foar gemeentlike bekostiging fan kamera-systemen. It doel is om in feilige skoalle-omjouwing te skeppen en skade troch vandalisme of diefstal te foarkommen. De gemeente stelt foar om ûnder bepaalde betingsten maksimaal de helte fan de kosten foar oanskaf fan kamera-toezicht te ferwurkjen, mei in maksimum fan € 10.000. Skoallebestjoeren binne ferantwurdlik foar it foldwaan oan de AVG-wetjouwing en it behear fan de systemen. It foarstel is posityf ûntfongen troch de skoallebestjoeren en besprutsen yn it OOGO. De gemeenteried hat op 17 novimber 2022 besletten om de bylage oer kamera-toezicht ta te foegjen oan de ferordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Cameratoezicht rondom schoolgebouwen" in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om voorwaarden vast te leggen voor het gebruik en de bekostiging van cameratoezicht bij scholen. Dit moet bijdragen aan een veilige schoolomgeving en schade door vandalisme of diefstal voorkomen. Scholen kunnen onder bepaalde voorwaarden een gemeentelijke bijdrage ontvangen voor de aanschaf van camerasystemen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van richtlijnen vanwege toenemende vragen van scholen en de verantwoordelijkheid van de gemeente voor schadeherstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de noodzaak, de financiële aspecten, en de juridische overwegingen zoals AVG-wetgeving. Echter, meer details over de specifieke voorwaarden en criteria voor de bijdrage zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toevoeging van de bijlage over cameratoezicht aan de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Dit is een beleidsmatige beslissing die de raad moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het gebruik van gemeentelijke middelen voor cameratoezicht willen ondersteunen en of ze de voorgestelde voorwaarden en financiële bijdragen passend vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorwaarden voor financiering kunnen specifieker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bijlage over cameratoezicht toe te voegen aan de verordening, waarmee ze instemmen met de voorgestelde richtlijnen en financiële regeling.
Participatie:
Het voorstel is besproken met schoolbesturen, die positief reageerden. Er lijkt voldoende participatie te zijn geweest in de voorbereidingsfase.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De gemeente stelt voor om maximaal de helft van de kosten voor cameratoezicht te dekken, met een maximum van €10.000 per aanvraag. De kosten voor beheer en onderhoud zijn voor de schoolbesturen. De dekking van deze kosten wordt geregeld via reguliere huisvestingsaanvragen en goedkeuring door de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cameratoezicht Schoolgebouwen Veiligheid Vandalisme Schadepreventie AVG-wetgeving Schoolbesturen Openbare toegankelijkheid Subsidies HuisvestingsaanvragenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
L. Sijtsma - CDA
J.D. De Vries -
Agendapunt 10 Huisvestingsprogramma- en overzicht onderwijshuisvesting 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van het huisvestingsprogramma en -overzicht voor onderwijshuisvesting in 2023. Het voorstel omvat de toekenning van vergoedingen voor de uitbreiding van het onderwijsleerpakket en meubilair voor de Prof. Casimirschool in Kollum (€ 43.803) en de Burgerschool in Dokkum (€ 8.344). Aanvragen voor voorbereidingskrediet voor vervangende nieuwbouw van CBS de Bron en CBS de Regenboog in Dokkum, en CBS ’t Oegh in Munnekezijl, zijn afgewezen. De afwijzing is gebaseerd op de timing en de huidige staat van de schoolgebouwen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van adequate onderwijshuisvesting en de uitvoering van verplichtingen volgens de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Daarnaast worden lopende projecten en toekomstige plannen besproken, zoals de vervangende nieuwbouw van CBS de Pionier en het Scholenpark Dokkum. De raad heeft het voorstel op 17 november 2022 goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it hûsfeestingsprogramma en -oersjoch foar ûnderwiishûsfeesting yn 2023. It foarstel behelst de takinning fan ferwurkings foar de útwreiding fan it ûnderwiislearpakket en meubilêr foar de Prof. Casimirschool yn Kollum (€ 43.803) en de Burgerschool yn Dokkum (€ 8.344). Oanfragen foar foarbereidingskredyt foar ferfangende nijbou fan CBS de Bron en CBS de Regenboog yn Dokkum, en CBS ’t Oegh yn Munnekezijl, binne ôfwêzen. De ôfwizing is basearre op de timing en de hjoeddeistige steat fan de skoallegebouwen. It foarstel benadrukt de needsaak fan adekwate ûnderwiishûsfeesting en de útfiering fan ferplichtingen neffens de Ferordening Foarsjenningen Hûsfeesting Ûnderwiis. Dêrneist wurde rinnende projekten en takomstige plannen besprutsen, lykas de ferfangende nijbou fan CBS de Pionier en it Skoalpark Dokkum. De ried hat it foarstel op 17 novimber 2022 goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Huisvestingsprogramma en -overzicht onderwijshuisvesting 2023" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel omvat de toekenning van financiële middelen voor de uitbreiding van onderwijsleerpakketten en meubilair voor de Prof. Casimirschool en de Burgerschool. Daarnaast worden aanvragen voor voorbereidingskredieten voor vervangende nieuwbouw van CBS de Bron, CBS de Regenboog en CBS ’t Oegh afgewezen. Het doel is om adequate onderwijshuisvesting te waarborgen en te voldoen aan de verplichtingen van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke toekenningen en afwijzingen van aanvragen. Er zijn echter enkele kanttekeningen en risico's die verder onderzoek en overleg vereisen.
Rol van de Raad:
De raad moet het huisvestingsprogramma en -overzicht vaststellen en beslissen over de toekenning van budgetten voor de voorgestelde projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderwijshuisvestingsprojecten en de toekenning van financiële middelen, rekening houdend met urgentie en beschikbare budgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toekenningen, maar mist tijdgebonden elementen voor de afwijzingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de tijdsplanning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het huisvestingsprogramma en -overzicht 2023 vast te stellen en de voorgestelde financiële toekenningen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met schoolbesturen via het OOGO, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van €43.803 voor de Prof. Casimirschool en €8.344 voor de Burgerschool. De kosten worden ten laste gebracht van de onderwijshuisvestingsbudgetten, maar er is geen specifieke dekking voor de afwijzingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting Huisvestingsprogramma Prof. Casimirschool Burgerschool Roobol Arlanta Vervangende nieuwbouw Onderwijsleerpakket Verordening IHP (Integraal Huisvestingsplan)Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
L. Sijtsma - CDA
J.J. Postema - FNP
J.D. De Vries -
Agendapunt 11 Meerjarenkoers en regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de beleidsplannen "Meerjarenkoers 2023-2026" en het "Regionaal Risicoprofiel 2022-2025" van de Veiligheidsregio Fryslân. Deze plannen worden ter kennisgeving aangenomen zonder dat er een zienswijze wordt ingediend. De meerjarenkoers beschrijft de verwachtingen voor de komende vier jaar op het gebied van veiligheid en gezondheid, waarbij de input van gemeenten en netwerkpartners is meegenomen. Het Regionaal Risicoprofiel inventariseert en analyseert de risico's op rampen en crises, met aandacht voor nieuwe ontwikkelingen zoals cyberveiligheid, klimaatverandering en polarisatie. Er worden geen extra financiële middelen gevraagd voor de uitvoering van deze plannen. De raad heeft op 17 november 2022 besloten de plannen aan te nemen zonder zienswijze.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de beliedsplannen "Mearjiererûte 2023-2026" en it "Regionaal Risikoprofiel 2022-2025" fan de Feiligensregio Fryslân. Dizze plannen wurde foar kennisname oannommen sûnder dat der in miening yntsjinne wurdt. De mearjiererûte beskriuwt de ferwachtingen foar de kommende fjouwer jier op it mêd fan feiligens en sûnens, dêr't de yngong fan gemeenten en netwurkpartners yn meinaam is. It Regionaal Risikoprofiel ynspektearret en analysearret de risiko's op rampen en krisissen, mei omtinken foar nije ûntwikkelingen lykas cyberfeiligens, klimaatferoarings en polarisaasje. Der wurde gjin ekstra finansjele middels frege foar de útfiering fan dizze plannen. De ried hat op 17 novimber 2022 besletten de plannen oan te nimmen sûnder miening.
-
Raadsvoorstel Meerjarenkoers en regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Meerjarenkoers 2023-2026 en Regionaal Risicoprofiel 2022-2025 van de Veiligheidsregio Fryslân". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om deze beleidsplannen ter kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen. De meerjarenkoers beschrijft de verwachtingen voor de komende vier jaar op het gebied van veiligheid en gezondheid, terwijl het risicoprofiel een inventarisatie en analyse biedt van de risico's op rampen en crises in de regio. Het voorstel benadrukt de integratie van eerdere beleidsplannen en de focus op preventie en veerkracht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante beleidsplannen en risicoprofielen omvat en de context en achtergrond van de plannen duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie over de inhoud en de totstandkoming van de plannen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de beleidsplannen ter kennisgeving aan te nemen en te besluiten geen zienswijze in te dienen. Dit betekent dat de raad instemt met de voorgestelde koers zonder verdere aanpassingen of opmerkingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze ligt in het al dan niet indienen van een zienswijze. Door geen zienswijze in te dienen, geeft de raad aan akkoord te gaan met de voorgestelde plannen en koers van de Veiligheidsregio Fryslân.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk ter kennisgeving is en geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de beleidsplannen ter kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er instuifbijeenkomsten zijn geweest met raadsleden en dat er overleg is geweest met bestuurders en netwerkpartners. Er is echter geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema binnen de beleidsplannen, met een focus op duurzaam en omgevingsbewust werken.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen extra middelen gevraagd met de bijgaande plannen, en er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Meerjarenkoers 2023-2026 Regionaal Risicoprofiel 2022-2025 Crisisbeheersing Beleidsplan Veiligheid Beleidsplan Gezondheid Preventie Cyber en connectiviteit Klimaatverandering Polarisatie van de samenlevingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Meindertsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R.J. Torensma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
G.J. Schoorstra - CDA
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Meindertsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Meindertsma - FNP
F. Meindertsma - FNP
F. Meindertsma - FNP
D. van der Meulen - ChristenUnie
F. Meindertsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Meindertsma - FNP
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Meindertsma - FNP
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Meindertsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:05:49 - 01:07:23 - 01:11:19 - 01:12:23 - 01:13:35 - 01:16:44 - 01:20:36 - 01:26:36 - 01:34:37 - 01:37:12 - 01:39:20 - 01:40:56 - 01:42:13 - 01:44:09 - 01:44:43 - 01:45:05 - 01:46:31 - 01:47:00 - 01:47:08 - 01:47:13 - 01:47:17 - 01:49:13 - 01:51:18 - 01:51:22 - 01:52:24 - 01:54:26 - 01:54:28 - 01:55:15 - 01:57:21 - 01:58:12 - 01:58:44 - 01:59:11 - 02:00:04 - 02:00:47 - 02:02:27 - 02:02:49 - 02:03:08 - 02:03:19 - 02:03:32 - 02:04:54 - 02:05:55
R.J. Torensma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Dekkema - ChristenUnie
Agendapunt 11.a OANNAAM - Moasje frjemd - Doarpsapp
Samenvatting
Op 17 november 2022 heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân een motie aangenomen over het gebruik van een dorpsapp. Deze app, die al succesvol in gebruik is in Easternijtsjerk, biedt verschillende informatie aan dorpsbewoners. De raad overweegt dat de app ook in andere dorpen nuttig kan zijn en dat er mogelijk een koppeling gemaakt kan worden met de gemeentelijke informatievoorziening. De app kan dienen als laagdrempelig communicatiekanaal tussen de gemeente en haar inwoners. Momenteel betaalt het dorp zelf voor de app. De motie roept het college op om te inventariseren hoeveel dorpen de app willen gebruiken en om de kosten en mogelijkheden in kaart te brengen om de app beschikbaar te maken voor alle dorpen in de gemeente. Het college moet de gemeenteraad hierover in de eerste helft van 2023 informeren. De motie is ingediend door F. Meindertsma (FNP), PvdA en S!N en aangenomen met 15 stemmen voor en 10 tegen.
Samenvatting
Op 17 novimber 2022 hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân in motie oannommen oer it brûken fan in doarpsapp. Dizze app, dy't al suksesfol yn gebrûk is yn Easternijtsjerk, biedt ferskillende ynformaasje oan doarpsbewenners. De ried oerwaget dat de app ek yn oare doarpen nuttich wêze kin en dat der mooglik in keppeling makke wurde kin mei de gemeentlike ynformaasje-foarsjenning. De app kin tsjinst dwaan as tagonklik kommunikaasjekanaal tusken de gemeente en har ynwenners. Op dit stuit betellet it doarp sels foar de app. De motie ropt it kolleezje op om te ynfentarisearjen hoefolle doarpen de app brûke wolle en om de kosten en mooglikheden yn kaart te bringen om de app beskikber te meitsjen foar alle doarpen yn de gemeente. It kolleezje moat de gemeenteried hjir oer yn de earste helte fan 2023 ynformearje. De motie is yntsjinne troch F. Meindertsma (FNP), PvdA en S!N en oannommen mei 15 stimmen foar en 10 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp" met als onderwerp "Doarpsapp". De motie stelt voor om de succesvolle dorpsapp van Easternijtsjerk uit te breiden naar andere dorpen binnen de gemeente Noardeast-Fryslân. De app biedt een platform voor dorpsbewoners om informatie te delen en te ontvangen. De motie roept het college op om te onderzoeken hoeveel dorpen interesse hebben in de app, de kosten en mogelijkheden in kaart te brengen, en de gemeenteraad hierover te informeren in de eerste helft van 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie beschrijft, de voordelen van de app benoemt, en concrete stappen voorstelt voor verdere actie. Echter, het mist specifieke details over de technische en operationele aspecten van de app.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om toezicht te houden op de voortgang van het onderzoek naar de uitbreiding van de dorpsapp.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van de dorpsapp naar andere dorpen willen ondersteunen en of ze bereid zijn om de mogelijke kosten te dragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek, meetbaar (inventarisatie en kostenanalyse), en tijdgebonden (eerste helft van 2023). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door dorpsbewoners via de dorpscoördinatoren, maar geeft geen gedetailleerd plan voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de digitale communicatie kan bijdragen aan minder papiergebruik en efficiëntere informatieverspreiding.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een inventarisatie van de kosten, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Dit moet worden uitgewerkt in de vervolgonderzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpsapp Easternijtsjerk Ynformaasjefoarsjenning Kommunikaasje Ynventarisearjen Kosten Kearnen Doarpekoördinatoaren Súkses LeechdrompelichVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp" met als onderwerp "Doarpsapp". De motie stelt voor om de succesvolle dorpsapp van Easternijtsjerk uit te breiden naar andere dorpen binnen de gemeente Noardeast-Fryslân. De app biedt een platform voor dorpsbewoners om informatie te delen en te ontvangen. De motie roept het college op om te onderzoeken hoeveel dorpen interesse hebben in de app, de kosten en mogelijkheden in kaart te brengen, en de gemeenteraad hierover te informeren in de eerste helft van 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie beschrijft, de voordelen van de app benoemt, en concrete stappen voorstelt voor verdere actie. Echter, het mist specifieke details over de technische en operationele aspecten van de app.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om toezicht te houden op de voortgang van het onderzoek naar de uitbreiding van de dorpsapp.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van de dorpsapp naar andere dorpen willen ondersteunen en of ze bereid zijn om de mogelijke kosten te dragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek, meetbaar (inventarisatie en kostenanalyse), en tijdgebonden (eerste helft van 2023). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door dorpsbewoners via de dorpscoördinatoren, maar geeft geen gedetailleerd plan voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de digitale communicatie kan bijdragen aan minder papiergebruik en efficiëntere informatieverspreiding.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een inventarisatie van de kosten, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Dit moet worden uitgewerkt in de vervolgonderzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpsapp Easternijtsjerk Ynformaasjefoarsjenning Kommunikaasje Ynventarisearjen Kosten Kearnen Doarpekoördinatoaren Súkses LeechdrompelichVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Moasje doarpsapp Achte ried". Het voorstel betreft een motie van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de behoefte aan een dorpsapp te onderzoeken. Het college is gevraagd om te inventariseren hoeveel dorpen interesse hebben in een dorpsapp en om de kosten en mogelijkheden in kaart te brengen. Uit een enquête blijkt dat 50% van de dorpsverenigingen interesse heeft, maar er zijn knelpunten zoals vrijwilligersinzet en budget. De kosten voor een dorpsapp bedragen €3.000 voor aanschaf en €200 per maand voor onderhoud. Subsidies zijn mogelijk voor aanschaf, maar niet voor structurele kosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een inventarisatie van de behoefte, een kostenraming en mogelijke financieringsopties. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de implementatie of oplossingen voor de gesignaleerde knelpunten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om onderzoek te doen naar de behoefte en mogelijkheden van een dorpsapp. De raad moet nu beslissen of ze verder willen gaan met de implementatie op basis van de bevindingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de ontwikkeling van dorpsapps willen ondersteunen, gezien de gemengde behoefte en de financiële implicaties. Ze moeten ook overwegen of ze structurele ondersteuning willen bieden of het aan de dorpen zelf overlaten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van kosten en behoefte, maar mist een tijdlijn en concrete doelen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is een gebrek aan detail over hoe knelpunten worden aangepakt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze doorgaan met het ondersteunen van dorpsapps en hoe ze de financiering en ondersteuning willen structureren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat 75% van de dorpsverenigingen heeft gereageerd op de enquête, wat wijst op een redelijk niveau van participatie in het onderzoek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: €3.000 voor aanschaf en €200 per maand voor onderhoud per dorpsapp. Er is een mogelijkheid voor incidentele subsidies voor aanschaf, maar structurele kosten worden niet gesubsidieerd. Het is onduidelijk hoeveel dorpen subsidies zullen aanvragen en wat de impact hiervan zal zijn op het beschikbare budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpsapp Ynventarisaasje Kosten Enkête Frijwilligers Subsydzje Privacy Datafeiligens Kommunikaasje HiemsideVerfijning van de zoekopdracht: