12-05-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - voorzitter
F.J. Klaver
J.G. Kramer - voorzitter
T. Berends
F.J. Klaver
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
T. Berends
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 1 Opening
J.G. Kramer - voorzitter
J. Talsma
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 4 Besluitenlijst It Beslút 15 april 2021
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 5 Vervanging wethouder
Samenvatting
In de gemeente Noardeast-Fryslân is besloten om de heer F. Breeuwsma uit Dokkum tijdelijk te benoemen als wethouder ter vervanging van mevrouw P.H. de Graaf-van der Meer, die wegens ziekteverlof is. Dit besluit werd genomen tijdens de raadsvergadering op 12 mei 2021. De benoeming van Breeuwsma is voorgesteld door de fractie van de FNP en goedgekeurd door de raad na een schriftelijke stemming. Een commissie, bestaande uit drie raadsleden, zal de benoembaarheid van de heer Breeuwsma onderzoeken. De tijdelijke vervanging duurt tot 31 augustus 2021, met de mogelijkheid tot verlenging. De kosten voor deze vervanging bedragen € 32.000 en worden verwerkt in de tweede tussentijdse rapportage van 2021.
Samenvatting
Yn de gemeente Noardeast-Fryslân is besletten om de hear F. Breeuwsma út Dokkum foarlopich te beneamen as wethâlder ter ferfangings fan frou P.H. de Graaf-van der Meer, dy't sykferlof hat. Dit beslút waard nommen tiidens de riedsfergadering op 12 maaie 2021. De beneaming fan Breeuwsma is foarsteld troch de fraksje fan de FNP en goedkard troch de ried nei in skriftlike stimming. In kommisje, besteande út trije riedsleden, sil de beneambaarheid fan de hear Breeuwsma ûndersykje. De foarlopige ferfangings duorret oant 31 augustus 2021, mei de mooglikheid ta ferlinging. De kosten foar dizze ferfangings binne € 32.000 en wurde ferwurke yn de twadde tuskenrapportaazje fan 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vervanging wethouder". Het voorstel betreft de tijdelijke vervanging van wethouder mevrouw P.H. de Graaf-van der Meer, die wegens ziekteverlof is. De raad wordt gevraagd om de heer F. Breeuwsma uit Dokkum als haar tijdelijke vervanger te benoemen. Het voorstel omvat de benoeming van een commissie om de benoembaarheid van wethouders te beoordelen en de procedure voor de benoeming van de tijdelijke wethouder, inclusief de vereiste documenten en eedaflegging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft de reden voor de vervanging, de procedure voor benoeming, de wettelijke vereisten, en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de tijdelijke vervanger van de wethouder te benoemen en de leden van de commissie "Benoembaarheid wethouders" aan te wijzen. De raad moet ook de geloofsbrieven van de kandidaat beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde tijdelijke vervanger en of de benoeming van de commissieleden passend is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke vervangingsperiode en procedure beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer F. Breeuwsma te benoemen als tijdelijke wethouder en de commissieleden voor de benoembaarheid aan te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de tijdelijke vervanging van een wethouder.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €32.000 voor de vervangingsperiode. Deze kosten worden verwerkt in de 2e tussentijdse rapportage van 2021. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar het wordt impliciet begrepen dat dit binnen de gemeentelijke begrotingsaanpassingen wordt opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Vervanging Verlof F. Breeuwsma P.H. de Graaf-van der Meer Benoeming Commissie "Benoembaarheid wethouders" Gemeentewet Integriteit BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - voorzitter
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - voorzitter
A. Van Der Aar
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - voorzitter
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - voorzitter
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
R. Slijver
J.G. Kramer - voorzitter
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - voorzitter
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - voorzitter
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - voorzitter
J. Talsma
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
B. Koonstra - FNP
A. Van Der Aar -
W. Van Der Veen -
S.K. Dijkstra - Griffier
R. Slijver -
K. de Jager - ChristenUnie
L. Sijtsma - CDA
D. Ferwerda - VVD
J. Talsma -
J.M. Klinkenberg -
Agendapunt 6 Installatie raadslid
J.G. Kramer - voorzitter
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - voorzitter
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 7 Benoemen raadsleden in commissies
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 8 Wijziging Gemeenschappelijk regeling Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de Gemeenschappelijke regeling FUMO. De belangrijkste reden voor deze wijziging is de aanpassing van de sturings- en financieringssystematiek, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur van de FUMO op 10 december 2020. Het college wil instemmen met deze wijziging, maar heeft hiervoor toestemming van de raad nodig. De wijziging is noodzakelijk om de financieringssystematiek eerlijker en transparanter te maken en om aan te sluiten bij nieuwe wet- en regelgeving, zoals de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en het nieuwe stelsel Omgevingsrecht. De raad wordt gevraagd om toestemming te geven voor deze wijzigingen, die niet in strijd zijn met het recht of het algemeen belang. Als de wijzigingen niet worden doorgevoerd, kan de nieuwe systematiek niet worden ingevoerd, wat nadelige financiële effecten kan hebben voor de gemeente.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in feroaring fan de Gemeenschappelijke regeling FUMO. De wichtichste reden foar dizze feroaring is de oanpassing fan de stjoerings- en finansieringssystematyk, sa't fêststeld troch it algemien bestjoer fan de FUMO op 10 desimber 2020. It kolleezje wol ynstimme mei dizze feroaring, mar hat hjirfoar tastimming fan de ried nedich. De feroaring is needsaaklik om de finansieringssystematyk earliker en transparanter te meitsjen en om oan te sluten by nije wet- en regeljouwing, lykas de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en it nije stelsel Omgevingsrecht. De ried wurdt frege om tastimming te jaan foar dizze feroaringen, dy't net yn striid binne mei it rjocht of it algemien belang. As de feroaringen net trochfierd wurde, kin de nije systematyk net ynfierd wurde, wat neidielige finansjele effekten hawwe kin foar de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Wijziging Gemeenschappelijke regeling FUMO
Samenvatting: Het voorstel betreft een herziening van de Gemeenschappelijke regeling FUMO, noodzakelijk vanwege wijzigingen in de sturings- en financieringssystematiek zoals vastgesteld door het algemeen bestuur van de FUMO. De raad moet toestemming geven aan het college om deze wijzigingen door te voeren. De herziening is ook nodig vanwege de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en het nieuwe stelsel Omgevingsrecht. Het doel is om de regeling actueel te houden en aan te passen aan de nieuwe wet- en regelgeving, met als belangrijkste focus een eerlijke en transparante financieringssystematiek.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijzigingen en de noodzaak ervan. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse van de impact op de begroting van de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en moet toestemming geven aan het college voor de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke regeling FUMO.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijzigingen, rekening houdend met de impact op de gemeentelijke financiën en de noodzaak van een eerlijke financieringssystematiek.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde financiële analyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te geven aan het college voor de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke regeling FUMO.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De wijziging van de financieringssystematiek heeft een nadelig effect van €79.000 op de deelnemersbijdrage van de gemeente. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven, maar verdere duidelijkheid wordt verwacht bij de advisering over de ontwerpbegroting FUMO 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling FUMO Financieringsystematiek Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Omgevingsrecht Ontwerpbegroting 2022 Toestemming Wijziging Deelnemersbijdrage Wet op de gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Ontwikkelagenda FUMO 2.0Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 9 Harmonisatie beleid dorpshuizen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de harmonisatie van het dorpshuizenbeleid na de herindeling van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. Het huidige beleid verschilt per voormalige gemeente op het gebied van beheer, eigendom en subsidies. Het plan van aanpak, dat door de raad is goedgekeurd, dient als startpunt voor het ontwikkelen van een geharmoniseerd beleid. Dit nieuwe beleid moet binnen twee jaar na de herindeling worden vastgesteld, zoals vereist door de wet Ahri. Het doel is om een eerlijke en passende verdeling van het beschikbare budget van € 62.000 over de dorpshuizen te realiseren, met behoud en versterking van vitale gemeenschappen en leefbaarheid als hoofddoelstelling. Het plan van aanpak bevat uitgangspunten en een planning voor de ontwikkeling van het nieuwe beleid.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de harmonisaasje fan it doarpshûsbelied nei de herynjouwing fan de foarige gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân c.a. It hjoeddeiske belied ferskilt per foarige gemeente op it mêd fan behear, eigendom en subsydzjes. It oanpakplan, dat troch de ried goedkard is, docht tsjinne as startpunt foar it ûntwikkeljen fan in harmonisearre belied. Dit nije belied moat binnen twa jier nei de herynjouwing fêststeld wurde, sa't easket wurdt troch de wet Ahri. It doel is om in earlike en passende ferdieling fan it beskikbere budzjet fan € 62.000 oer de doarpshuzen te realisearjen, mei behâld en fersterking fan vitale mienskippen en leefberens as haaddoelstelling. It oanpakplan befettet útgongspunten en in planning foar de ûntwikkeling fan it nije belied.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Harmonisatie beleid dorpshuizen". Het richt zich op het ontwikkelen van een nieuw dorpshuizenbeleid voor de gemeente Noardeast-Fryslân na de herindeling van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. Het huidige beleid verschilt per voormalige gemeente qua beheer, eigendom en subsidies. Het plan van aanpak dient als startpunt voor het harmoniseren van dit beleid, met als doel een eerlijke en passende verdeling van het beschikbare budget over de dorpshuizen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk plan van aanpak biedt voor de harmonisatie van het dorpshuizenbeleid. Het bevat uitgangspunten en een planning voor de ontwikkeling van het nieuwe beleid.
Rol van de raad:
De raad moet het plan van aanpak vaststellen, wat een essentiële stap is in het proces van beleidsontwikkeling. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat het beleid aansluit bij de doelstellingen van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verdeling van middelen en de prioriteiten binnen het nieuwe dorpshuizenbeleid. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over welke dorpshuizen meer of minder ondersteuning krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de wettelijke verplichting om binnen twee jaar na herindeling nieuw beleid te hebben. Het is echter minder meetbaar en realistisch zonder concrete doelen of indicatoren voor succes.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het plan van aanpak voor de harmonisatie van het dorpshuizenbeleid vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar participatie in het plan van aanpak, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe participatie van belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het huidige budget van € 62.000 wordt als uitgangspunt genomen. Er is geen sprake van een begrotingswijziging, en het voorstel lijkt geen extra financiële lasten te introduceren. De verdeling van het budget moet echter nog worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Dorpshuizenbeleid Herindeling Plan van aanpak Beheer Eigendomssituatie Subsidies Budget Mienskip LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 10 Renoveren trainingsveld Friese Boys
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de renovatie van het trainingsveld van voetbalvereniging vv Friese Boys. Tijdens de raadsvergadering van 12 mei 2021 wordt voorgesteld om € 30.000 beschikbaar te stellen voor deze renovatie, ten laste van de algemene reserve. Dit besluit volgt op een eerder aangenomen motie waarin het college werd verzocht om met de vereniging in gesprek te gaan over de haalbaarheid van de aanpassingen in 2021. Het trainingsveld verkeert in slechte staat en is bij slecht weer onbespeelbaar. De vereniging wil de renovatie gelijktijdig uitvoeren met de installatie van nieuwe veldverlichting om dubbele werkzaamheden te voorkomen. Hoewel er geen budget in de huidige begroting is, wordt voorgesteld de financiële consequenties in de eerste tussentijdse rapportage van 2021 te verwerken. Er zijn echter kanttekeningen, zoals het risico van precedentwerking voor andere verenigingen en de noodzaak van een integrale afweging van financiële middelen. De raad heeft uiteindelijk besloten om de renovatie goed te keuren en de kosten ten laste van de algemene reserve te brengen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de renovaasje fan it trainingsfjild fan fuotbalferiening vv Friese Boys. Tidens de riedsfergadering fan 12 maaie 2021 wurdt foarsteld om € 30.000 beskikber te stellen foar dizze renovaasje, ten koste fan de algemiene reserve. Dit beslút folget op in earder oannommen motyf dêr't it kolleezje frege waard om mei de feriening yn petear te gean oer de haalberens fan de oanpassingen yn 2021. It trainingsfjild ferkeart yn minne steat en is ûnbespeelber by min waar. De feriening wol de renovaasje tagelyk útfiere mei de ynstallaasje fan nije fjildferljochting om dûbele wurksumheden te foarkommen. Al is der gjin budzjet yn de hjoeddeistige begrutting, wurdt foarsteld om de finansjele gefolgen te ferwurkjen yn de earste tuskenrapportaazje fan 2021. Der binne lykwols kanttekeningen, lykas it risiko fan presedinsjewurking foar oare ferienings en de needsaak fan in yntegrale ôfweging fan finansjele middels. De ried hat úteinlik besletten om de renovaasje goed te keuren en de kosten ten koste fan de algemiene reserve te bringen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de renovatie van het trainingsveld van voetbalvereniging vv Friese Boys. De gemeente Noardeast-Fryslân stelt voor om €30.000 beschikbaar te stellen voor de renovatie, ten laste van de algemene reserve. Dit besluit volgt op een eerder aangenomen motie waarin het college werd verzocht om de haalbaarheid van de renovatie te onderzoeken. Het trainingsveld verkeert in slechte staat, vooral bij slecht weer, en de vereniging wil de renovatie combineren met de installatie van veldverlichting. De gemeente streeft naar een goed onderhouden en duurzame openbare ruimte en wil de renovatie binnen twee jaar realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor de renovatie en een overzicht van de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de uitvoering en een analyse van alternatieve financieringsmogelijkheden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de financiële middelen voor de renovatie en de verwerking hiervan in de begroting. De raad speelt een cruciale rol in het prioriteren van uitgaven binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct renoveren van het veld of het uitstellen tot een integrale afweging van alle sportvelden in de gemeente. Dit omvat ook de keuze om de algemene reserve aan te spreken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de tijdlijn. Echter, het is minder specifiek over de exacte renovatiewerkzaamheden en de planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een risico op precedentwerking voor andere verenigingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de €30.000 beschikbaar stellen voor de renovatie en hoe dit financieel verwerkt wordt in de rapportage.
Participatie:
Er is sprake van afstemming met vv Friese Boys, maar er is geen bredere participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel van de gemeente, maar het voorstel specificeert niet hoe de renovatie duurzaam zal zijn.
Financiële gevolgen:
De renovatie kost €30.000, die ten laste komt van de algemene reserve. Er is geen budget beschikbaar in de huidige begroting, en de financiële consequenties worden in de tussentijdse rapportage verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovatie Trainingsveld VV Friese Boys Algemene reserve Begrotingswijziging Veldverlichting Onderhoud Kapitaalgoederen Financiële consequenties InspectiesVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - voorzitter
L. Akkerman
J.G. Kramer - voorzitter
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - voorzitter
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - voorzitter
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - voorzitter
J. Talsma
J.G. Kramer - voorzitter
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - voorzitter
F. Reitsma-hazelhoff
J. Talsma
J.G. Kramer - voorzitter
F. Reitsma-hazelhoff
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - voorzitter
D. Ferwerda - VVD
F. Reitsma-hazelhoff
J. Talsma
J.G. Kramer - voorzitter
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
J. Talsma
J.G. Kramer - voorzitter
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - voorzitter
J.E. Boerema - wethouder
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.E. Boerema - wethouder
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - voorzitter
L. Vellinga - wethouder
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
00:51:52 - 00:52:59 - 00:54:09 - 00:56:11 - 00:57:12 - 00:58:17 - 01:00:16 - 01:02:11 - 01:02:45 - 01:08:00 - 01:08:21 - 01:13:48 - 01:14:53 - 01:17:39 - 01:18:26 - 01:19:10 - 01:20:44 - 01:23:05 - 01:23:20 - 01:23:39 - 01:24:45 - 01:25:20 - 01:27:09 - 01:27:26 - 01:27:48 - 01:28:15 - 01:30:16 - 01:31:07 - 01:31:28 - 01:31:44 - 01:32:39 - 01:33:57 - 01:34:09 - 01:34:48
L. Akkerman -
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 11 Ontwerp begroting Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) 2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de ontwerpbegroting 2022 van de FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing). De gemeenteraad wordt gevraagd om zijn zienswijze op deze begroting in te dienen. De ontwerpbegroting laat een toename zien van de reguliere begroting met € 552.000, waardoor deze uitkomt op € 16,7 miljoen. Voor Noardeast-Fryslân stijgt de deelnemersbijdrage met € 131.551 naar € 970.618, voornamelijk door een nieuwe sturings- en financieringssystematiek en bijgestelde kosten voor bodemtaken. De raad besluit de zienswijze in te dienen en het structurele effect van de ontwerpbegroting mee te nemen in de Perspectiefnota 2022. De nieuwe systematiek verdeelt de kosten eerlijker, maar leidt tot hogere kosten voor Noardeast-Fryslân. De impact van de Omgevingswet is nog niet verwerkt in de begroting, maar kan leiden tot verdere kostenstijgingen. De raad wordt geadviseerd om in de zienswijze aandacht te vragen voor kostenbeheersing door de FUMO.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de ûntwerpbegroting 2022 fan de FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing). De gemeenteried wurdt frege om syn miening oer dizze begroting yn te tsjinjen. De ûntwerpbegroting lit in tastimming sjen fan de reguliere begroting mei € 552.000, wêrtroch't dizze útkomt op € 16,7 miljoen. Foar Noardeast-Fryslân stiet de dielnimmersbydrage op € 131.551 nei € 970.618, foaral troch in nije stjoerings- en finansieringssystematyk en bystelde kosten foar boadetaken. De ried beslút om de miening yn te tsjinjen en it strukturele effekt fan de ûntwerpbegroting mei te nimmen yn de Perspectiefnota 2022. De nije systematyk ferdield de kosten earliker, mar liede ta hegere kosten foar Noardeast-Fryslân. De ynfloed fan de Omgevingswet is noch net ferwurke yn de begroting, mar kin liede ta fierdere kostenstigingen. De ried wurdt oanrieden om yn de miening omtinken te freegjen foar kostenbehear troch de FUMO.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting FUMO 2022". Het voorstel betreft de ontwerpbegroting van de FUMO voor 2022, waarin de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân wordt gevraagd zijn zienswijze te geven. De begroting stijgt met € 552.000 naar € 16,7 miljoen, met een deelnemersbijdrage voor Noardeast-Fryslân van € 970.618, een toename van € 131.551. Deze stijging komt door een nieuwe sturings- en financieringssystematiek en bijgestelde kosten voor bodemtaken. De raad wordt gevraagd de zienswijze in te dienen en het structurele effect mee te nemen in de Perspectiefnota 2022.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide uitleg over de financiële wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook een overzicht van de financiële positie van de FUMO en de impact van de nieuwe systematiek.
Rol van de raad:
De raad moet zijn zienswijze op de ontwerpbegroting indienen en het structurele effect van de begroting meenemen in de Perspectiefnota 2022.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en hoe zij de financiële impact van de nieuwe systematiek willen adresseren in de gemeentelijke begroting.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de implementatie van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de zienswijze op de ontwerpbegroting FUMO 2022 in te dienen en het structurele effect mee te nemen in de Perspectiefnota 2022.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een toename van de deelnemersbijdrage met € 131.551. Het voorstel geeft aan dat deze stijging voornamelijk wordt veroorzaakt door de nieuwe financieringssystematiek en bijgestelde kosten voor bodemtaken. Er wordt gesuggereerd dat de financiële impact deels kan worden gecompenseerd door het invoeren van leges en het overhevelen van formatie naar de FUMO.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO 2022 Nieuwe sturings- en financieringssystematiek Deelnemersbijdrage Basistaken regulering en toezicht Bodemtaken Omgevingswet Personeelskosten Transitiebegroting Financiële positie FUMO Zienswijze gemeenteraadVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
B. Visser
F.J. Klaver
J.G. Kramer - voorzitter
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - voorzitter
T. Bosgraaf
J.G. Kramer - voorzitter
T. Berends
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 11.a INGETROKKEN Motie vreemd PvdA - Zonnepanelen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie besproken over de herkomst van zonnepanelen in de gemeente. De raad constateert dat er vergunningen zijn verleend voor zonneparken en dat het aantal aanvragen voor zonnepanelen waarschijnlijk zal toenemen. Er zijn zorgen over de mogelijke betrokkenheid van dwangarbeid bij de productie van Chinese zonnepanelen, met name met betrekking tot de Oeigoerse minderheid. De motie roept het college op om onderzoek te doen naar de herkomst van de zonnepanelen en om geen medewerking te verlenen aan het plaatsen van zonnepanelen waarvan de productieomstandigheden niet menswaardig zijn. De kosten voor het onderzoek zouden uit het Duurzaamheidsfonds moeten komen. De motie werd uiteindelijk ingetrokken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat in motie besprutsen oer de herkomst fan sinnepanielen yn de gemeente. De ried konstatearret dat der fergunningen jûn binne foar sinneparken en dat it oantal oanfraach foar sinnepanielen nei alle gedachten tanimme sil. Der binne soargen oer de mooglike belieding fan dwangarbeid by de produksje fan Sineeske sinnepanielen, benammen mei betrekking ta de Oeigoerse minderheid. De motie ropt it kolleezje op om ûndersyk te dwaan nei de herkomst fan de sinnepanielen en om gjin meiwurking te ferlienen oan it pleatsen fan sinnepanielen dêr't de produksje-omstannichheden net minskweardich binne. De kosten foar it ûndersyk soene út it Duorsumensfûns komme moatte. De motie waard úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Zonnepanelen
Samenvatting: De motie, ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân, richt zich op de ethische en duurzame inkoop van zonnepanelen. De raad constateert dat er in de gemeente zonnepanelen kunnen zijn geplaatst die mogelijk door dwangarbeid in China zijn vervaardigd. De motie roept het college op om onderzoek te doen naar de herkomst van de zonnepanelen en om geen vergunningen te verlenen voor zonnepanelen waarvan de herkomst niet menswaardig is. De kosten voor het onderzoek moeten worden gedekt door het Duurzaamheidsfonds. De resultaten moeten aan de raad worden gerapporteerd en de provincie moet worden geïnformeerd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de ethische kwesties rondom de herkomst van zonnepanelen. Het bevat duidelijke constateringen en overwegingen, en het roept op tot specifieke acties. Echter, het mist gedetailleerde richtlijnen over hoe het onderzoek precies moet worden uitgevoerd en welke criteria worden gehanteerd om de herkomst van de zonnepanelen te beoordelen.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie door het college. De raad moet de resultaten van de onderzoeken beoordelen en beslissen over verdere stappen op basis van de bevindingen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan ethische overwegingen boven economische of praktische voordelen van zonne-energie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe strikt de criteria voor 'menswaardige' productie moeten zijn en hoe deze worden gehandhaafd.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden in de oproep tot onderzoek op "zo’n kort mogelijke termijn". Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het geen specifieke criteria of methodologie voor het onderzoek biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het onderzoek kan een uitdaging vormen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college willen opdragen de voorgestelde onderzoeken uit te voeren en de vergunningen te beperken op basis van de herkomst van de zonnepanelen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de acties van het college en de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, zowel in termen van ethische productie als in de bredere context van maatschappelijk verantwoord inkopen en werken.
Financiële gevolgen
De motie stelt voor dat de kosten van de onderzoeken worden gedekt door het Duurzaamheidsfonds. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of schatting van de kosten opgenomen, wat een potentieel risico kan vormen voor de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepanelen Dwangarbeid Oeigoeren Duurzaamheidsfonds Cofinanciering Chinese grondstoffenindustrie Mensenrechten Vergunningen Duurzaam inkopen ZonneparkenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - voorzitter
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - voorzitter
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
B. Koonstra - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Talsma
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
J. Talsma
J.G. Kramer - voorzitter
J. Talsma
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg -
W.A. Van Der Bent -
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 11.b INGETROKKEN Motie vreemd S!N - RTV NOF
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie besproken over de lokale omroep RTV NOF, die ook actief is in de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel en Tytsjerksteradiel. RTV NOF is een van de beste lokale omroepen in Nederland en heeft zich ontwikkeld van een vrijwilligersorganisatie tot een professioneel journalistiek platform. De omroep heeft tijdelijk financiële steun ontvangen via een proef van het ministerie van OCW, die in 2021 afloopt. De raad is van mening dat de regio een sterke, onafhankelijke journalistieke organisatie nodig heeft en dat RTV NOF niet alleen afhankelijk moet zijn van lokale ondernemers. Er wordt gepleit voor structurele financiële steun van de Rijksoverheid. De motie verzoekt het college om zich in te zetten voor het behoud van RTV NOF, te onderzoeken hoe structurele financiering kan worden gerealiseerd, en een gezamenlijke brief aan het ministerie van OCW te sturen om het belang van een structurele Rijksbijdrage te benadrukken. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat in motie besprutsen oer de lokale omrop RTV NOF, dy't ek aktyf is yn de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel en Tytsjerksteradiel. RTV NOF is ien fan de bêste lokale omroppen yn Nederlân en hat him ûntwikkele fan in frijwilligersorganisaasje ta in profesjoneel journalistyk platfoarm. De omrop hat tydlik finansjele stipe krigen troch in proef fan it ministerie fan OCW, dy't yn 2021 ôfrûn. De ried is fan miening dat de regio in sterke, ûnôfhinklike journalistike organisaasje nedich hat en dat RTV NOF net allinnich ôfhinklik wêze moat fan lokale ûndernimmers. Der wurdt pleite foar strukturele finansjele stipe fan de Ryksoerheid. De motie freget it kolleezje om him yn te setten foar it behâld fan RTV NOF, te ûndersykjen hoe strukturele finansiering realisearre wurde kin, en in gesamelike brief oan it ministerie fan OCW te stjoeren om it belang fan in strukturele Ryksbydrage te benadrukken. De motie is úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: RTV NOF
Samenvatting: De motie betreft de toekomst van RTV NOF, een lokale omroep voor meerdere gemeenten in Friesland. De motie benadrukt het belang van een sterke, onafhankelijke journalistieke organisatie in de regio, vooral gezien de terugtrekkende beweging van regionale kranten. Het verzoek aan het college is om zich in te zetten voor structurele financiële ondersteuning van RTV NOF, zowel lokaal als via de Rijksoverheid. De motie roept op tot overleg met het bestuur van RTV NOF en het sturen van een gezamenlijke brief aan het ministerie van OCW om de noodzaak van een structurele Rijksbijdrage te benadrukken.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de huidige situatie van RTV NOF en de uitdagingen die de omroep ondervindt. Het biedt concrete stappen voor het college om te ondernemen, zoals overleg met het bestuur van RTV NOF en het benaderen van het ministerie van OCW.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen. De raad moet ook op de hoogte worden gehouden van de voortgang van de voorgestelde acties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en daarmee de inzet voor structurele financiering van RTV NOF. Dit impliceert een keuze voor het versterken van lokale journalistiek en het mogelijk maken van financiële steun vanuit de gemeente en het Rijk.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de acties die het college moet ondernemen. Echter, het is minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college de opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar benadrukt wel het belang van RTV NOF als communicatiekanaal tussen gemeenten en inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt op journalistieke onafhankelijkheid en financiële stabiliteit.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om onderzoek naar structurele financiële middelen voor RTV NOF, maar specificeert niet hoe deze middelen gedekt moeten worden. Het suggereert wel dat naast gemeentelijke bijdragen ook een Rijksbijdrage noodzakelijk is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RTV NOF Lokale omroep Journalistiek platform Financiële middelen Vrijwilligers Onafhankelijke journalistiek Rijksoverheid Communicatie Structurele bijdrage Ministerie van OCWVerfijning van de zoekopdracht: