22-05-2019 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a It Debat: verzoek tot interpellatiedebat pluimveehouderij te Aalsum
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
H. Apotheker
R. Slijver
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
F. Reitsma-hazelhoff
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
R. Slijver -
B. Koonstra - FNP
F. Reitsma-hazelhoff -
J. Talsma -
K. de Jager - ChristenUnie
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 9 mei 2019
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
J.e. Boerema
H. Apotheker
A.r. Van Der Aar
H. Apotheker
A.r. Van Der Aar
H. Apotheker
Agendapunt 5 Raadsvoorstel Programma en Overzicht Onderwijshuisvesting 2019
Nieuwbouwplannen voor scholen in Noardeast-Fryslân goedgekeurd ondanks kritiek
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een voorstel voor de nieuwbouw van twee scholen, ondanks zorgen over de financiële onderbouwing en het ontbreken van een integraal huisvestingsplan. Het voorstel omvat de bouw van de Foeke Sjoerdsskoalle en een fusieschool in Holwerd, met een totale investering van bijna 4,4 miljoen euro.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 22 mei 2019 werd het voorstel voor de onderwijshuisvesting van 2019 besproken. Het plan, dat zich richt op de nieuwbouw van de Foeke Sjoerdsskoalle en een fusieschool in Holwerd, werd uiteindelijk goedgekeurd. De bouwkosten voor deze projecten bedragen respectievelijk € 2.116.000 en € 2.257.000. De aanvragen voor de CBS Bernewird en het Dockinga College Dokkum werden echter afgewezen.Het debat werd gekenmerkt door kritische vragen vanuit verschillende fracties. De heer Van der Bent van het CDA uitte zijn zorgen over de financiële cijfers in het voorstel: "Er worden allerlei bedragen genoemd en we krijgen ze niet helemaal op een rijtje." Hij vroeg om verduidelijking van de kosten en de impact van nieuwe regelgeving op de bouwplannen.
Mevrouw Ferwerda vroeg zich af waarom het voorstel vooruitliep op de behandeling van de perspectiefnota, waarin de financiële plannen van de gemeente worden besproken. "Dit is toch wel een fors bedrag, wat alweer voor de perspectiefnota wordt uitgegeven," merkte ze op.
De wethouder probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat de bedragen gebaseerd zijn op de huidige inzichten en dat eventuele wijzigingen later in de perspectiefnota kunnen worden verwerkt. Hij stelde voor om in september een concept van het integraal huisvestingsplan te presenteren, zodat de raad beter geïnformeerd kan worden over de lange termijn plannen.
Ondanks de goedkeuring van het voorstel, stemden de VVD en de Partij van de Arbeid tegen. Zij maakten bezwaar tegen het feit dat het voorstel vooruitliep op de perspectiefnota en dat er geen integraal huisvestingsplan beschikbaar was. "We willen een integrale afweging kunnen maken," aldus de VVD.
De goedkeuring van het voorstel markeert een belangrijke stap in de verbetering van de onderwijshuisvesting in Noardeast-Fryslân, maar de discussie over de financiële onderbouwing en de noodzaak van een integraal huisvestingsplan blijft voortduren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van het huisvestingsprogramma en -overzicht voor 2019, met focus op onderwijshuisvesting. Schoolbesturen hebben aanvragen ingediend voor vervangende nieuwbouw, die door het college zijn beoordeeld op basis van leerlingenprognoses, technische staat en andere criteria. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de nieuwbouw van de Foeke Sjoerdsskoalle en de fusieschool in Holwerd, waarvoor respectievelijk € 2.116.000 en € 2.257.000 aan bouwkosten worden aangevraagd via de perspectiefnota. Aanvragen voor de CBS Bernewird en het Dockinga College Dokkum worden geweigerd en op een overzicht geplaatst. De verordening voor onderwijshuisvesting wordt aangepast, met een voorgestelde verhoging van de normbedragen met 30% vanwege stijgende bouwkosten en duurzaamheidseisen. De raad heeft het voorstel op 22 mei 2019 goedgekeurd.
Nijbouplannen foar skoallen yn Noardeast-Fryslân goedkard ûndanks kritiek.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in foarstel foar de nijbou fan twa skoallen, ûndanks soargen oer de finansjele ûnderbouwing en it ûntbrekken fan in yntegraal hûsfeestingsplan. It foarstel behellet de bou fan de Foeke Sjoerdsskoalle en in fúzjeskoalle yn Holwert, mei in totale ynfestearring fan hast 4,4 miljoen euro.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 22 maaie 2019 waard it foarstel foar de ûnderwiishûsfeesting fan 2019 besprutsen. It plan, dat him rjochtet op de nijbou fan de Foeke Sjoerdsskoalle en in fúzjeskoalle yn Holwert, waard úteinlik goedkard. De boukosten foar dizze projekten binne respektivelik € 2.116.000 en € 2.257.000. De oanfragen foar de CBS Bernewird en it Dockinga College Dokkum waarden lykwols ôfwiisd.It debat waard kenmerke troch krityske fragen fanút ferskillende fraksjes. De hear Van der Bent fan it CDA útjoech syn soargen oer de finansjele sifers yn it foarstel: "Der wurde allerhande bedragen neamd en wy krije se net hielendal op in rychje." Hy frege om ferdúdliking fan de kosten en de ynfloed fan nije regeljouwing op de bouplannen.
Frou Ferwerda frege har ôf wêrom it foarstel foarútrûn op de behanneling fan de perspektyfnota, dêr't de finansjele plannen fan de gemeente besprutsen wurde. "Dit is dochs wol in flink bedrach, wat alwer foar de perspektyfnota útjûn wurdt," merke se op.
De wethâlder probearre de soargen wei te nimmen troch te benadrukken dat de bedragen basearre binne op de hjoeddeistige ynsichten en dat eventuele feroaringen letter yn de perspektyfnota ferwurke wurde kinne. Hy stelde foar om yn septimber in konsept fan it integraal hûsfeestingsplan te presintearjen, sadat de ried better ynformaasje krije kin oer de lange termynplannen.
Nettsjinsteande de goedkar fan it foarstel stimden de VVD en de Partij fan de Arbeid tsjin. Sy makken beswier tsjin it feit dat it foarstel foarútrûn op de perspektyfnota en dat der gjin integraal hûsfeestingsplan beskikber wie. "Wy wolle in integrale ôfweging meitsje kinne," sa sei de VVD.
De goedkar fan it foarstel makket in wichtige stap yn de ferbettering fan de ûnderwiishûsfeesting yn Noardeast-Fryslân, mar de diskusje oer de finansjele ûnderbou en de needsaak fan in integraal hûsfeestingsplan bliuwt oanhâlden.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it hûsfeestingsprogramma en -oersjoch foar 2019, mei de foarkar op ûnderwiishûsfeesting. Skoallebestjoeren hawwe oanfragen yntsjinne foar ferfangende nijbou, dy't troch it kolleezje beoardiele binne op basis fan learlingeprognoses, technyske steat en oare kritearia. De ried wurdt frege yn te stimmen mei de nijbou fan de Foeke Sjoerdsskoalle en de fúzjeskoalle yn Holwert, dêr't respektivelik € 2.116.000 en € 2.257.000 oan boukosten oanfrege wurde troch de perspektyfnota. Oanfragen foar de CBS Bernewird en it Dockinga College Dokkum wurde ôfwiisd en op in oersjoch set. De feroardening foar ûnderwiishûsfeesting wurdt oanpast, mei in foarstelde ferheging fan de normbedragen mei 30% fanwegen stiigjende boukosten en duorsumheidseasken. De ried hat it foarstel op 22 maaie 2019 goedkard.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Onderwijshuisvesting 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Programma en Overzicht Onderwijshuisvesting 2019" en betreft de beoordeling en toewijzing van aanvragen voor onderwijshuisvesting in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het college heeft aanvragen van schoolbesturen beoordeeld op basis van wettelijke criteria en leerlingenprognoses. De raad wordt gevraagd in te stemmen met vervangende nieuwbouw voor de Foeke Sjoerdsskoalle en de fusieschool in Holwerd, terwijl andere aanvragen worden afgewezen of aangehouden. De financiële implicaties worden besproken in de context van de perspectiefnota.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke criteria voor beoordeling en een overzicht van de aanvragen. Echter, de uiteindelijke plannen voor sommige projecten zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het huisvestingsprogramma en -overzicht vaststellen en besluiten over de financiële aanvragen voor nieuwbouwprojecten via de perspectiefnota.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderwijshuisvestingsprojecten en de toewijzing van financiële middelen, rekening houdend met de voorgestelde verhoging van normbedragen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en projecten. Echter, de tijdlijn en specifieke uitvoeringsplannen zijn niet altijd duidelijk, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het huisvestingsprogramma en -overzicht vast te stellen en de financiële aanvragen voor nieuwbouw goed te keuren.
Participatie:
Er is overleg gevoerd met schoolbesturen (OOGO), maar verdere participatie van andere belanghebbenden wordt niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de eis om scholen gasvrij en duurzamer te maken, wat ook invloed heeft op de kosten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met aanvragen voor miljoenen euro's aan bouwkosten. De dekking wordt gezocht via de perspectiefnota, maar er is geen directe verhoging van het gemeentefonds voorzien. De verhoging van normbedragen met 30% is een belangrijke factor in de financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting Vervangende nieuwbouw Foeke Sjoerdsskoalle Fusieschool Holwerd Groen van Prinstererschool Verordening Voorzieningen Bouwkosten Perspectiefnota Schoolbesturen NormbedragenVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
W.a. Van Der Bent
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
H. Apotheker
K.C. Merkus
H. Apotheker
J.d. De Vries
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
J.d. De Vries
H. Apotheker
K.C. Merkus
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
H. Apotheker
W.a. Van Der Bent
H. Apotheker
A.r. Van Der Aar
H. Apotheker
J.m. Klinkenberg
H. Apotheker
A.r. Van Der Aar
H. Apotheker
J.d. De Vries
H. Apotheker
A.r. Van Der Aar
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
J.m. Klinkenberg -
J. Talsma -
Agendapunt 6 Begroting 2020 en meerjarenraming 2021-2023 Recreatieschap De Marrekrite
Gemeente Noardeast-Fryslân bezorgd over financiële toekomst Marrekrite
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met het verzenden van een zienswijze over de financiële reserves van Recreatieschap Marrekrite. Hoewel de jaarrekening 2018 een positief resultaat laat zien, baart de oplopende negatieve algemene reserve zorgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het raadsvoorstel over de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 van Recreatieschap Marrekrite besproken. Marrekrite, verantwoordelijk voor het beheer van recreatieve voorzieningen in Fryslân, zoals ligplaatsen en fiets- en wandelnetwerken, speelt een cruciale rol in het bevorderen van recreatie en toerisme in de regio.De jaarrekening van 2018 toonde een positief resultaat van € 340.924, voornamelijk dankzij lagere baggerkosten. Toch blijft de gemeenteraad bezorgd over de negatieve algemene reserve, die naar verwachting kan oplopen tot ruim € 509.000 in 2023. Dit zou risico's kunnen opleveren voor de bedrijfsvoering en het weerstandsvermogen van de gemeente.
Tijdens het debat sprak een raadslid zijn waardering uit voor het duidelijke en goed geschreven jaarverslag van Marrekrite. "Het is heel goed geschreven en biedt een heldere toekomstvisie," aldus het raadslid. Er werd echter ook opgeroepen om meer informatie te verstrekken over de schoonheid en kwetsbaarheid van de gebieden achter de steigers en vaarwegen.
De fractie van de ChristenUnie stemde in met het raadsvoorstel, maar merkte op dat in de bijlagen nog oude gemeentenamen werden gebruikt. "Ik kan me niet voorstellen dat Noardeast-Fryslân geen bijdrage levert," klonk het.
De Partij van de Arbeid uitte zorgen over het oplopende tekort. "We moeten ons realiseren dat we nu € 150.000 armer zijn, oplopend tot ruim € 500.000 in 2023," aldus een PvdA-raadslid. De partij drong aan op duidelijkheid over de gevolgen voor het weerstandsvermogen van de gemeente.
Wethouder Boerma erkende de zorgen, maar wees op de goede liquiditeit van Marrekrite. "De investering in beton en gerecycled plastic zal op den duur de onderhoudskosten verlagen, waardoor de gemeentelijke bijdrage kan dalen," legde hij uit. Boerma beloofde de raad op de hoogte te houden van de herschikking van de reserves, die de financiële positie van Marrekrite moet verbeteren.
De raad stemde unaniem in met het voorstel, waarmee de zienswijze naar Marrekrite wordt verzonden. De gemeente hoopt dat de herschikking van de reserves snel plaatsvindt, zodat de financiële risico's voor de gemeente worden beperkt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 van Recreatieschap Marrekrite. De raad besluit kennis te nemen van de conceptbegrotingen en de jaarrekening 2018, en stemt in met het verzenden van een zienswijze over de stand van de algemene reserve aan de Marrekrite. Marrekrite beheert recreatieve voorzieningen in Fryslân, zoals ligplaatsen, afvalverwerking, en fiets- en wandelnetwerken, wat bijdraagt aan recreatie en toerisme. De jaarrekening 2018 toont een positief resultaat van € 340.924, mede door lagere baggerkosten. De gemeentelijke bijdrage aan Marrekrite blijft gelijk. Een punt van zorg is de negatieve algemene reserve, die kan oplopen tot ruim € 509.000 in 2023, wat risico's met zich meebrengt voor de bedrijfsvoering en het weerstandsvermogen van de gemeente. Marrekrite heeft toegezegd een nieuwe financiële verordening op te stellen en de reserves te herschikken.
Gemeente Noardeast-Fryslân is bekuorre oer de finansjele takomst fan Marrekrite.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei it ferstjoeren fan in sicht op de finansjele reserve fan Recreatieschap Marrekrite. Alhoewol't de jierrekken 2018 in posityf resultaat sjen lit, makket de oprinnende negative algemiene reserve soargen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it riedsfoarstel oer de begrutting 2020 en de mearjierrenraming 2021-2023 fan Recreatieschap Marrekrite besprutsen. Marrekrite, ferantwurdlik foar it behear fan rekreative foarsjennings yn Fryslân, lykas lizplakken en fyts- en kuierwegen, spilet in krúsjale rol yn it befoarderjen fan rekreaasje en toerisme yn de regio.De jierrekken fan 2018 toande in posityf resultaat fan € 340.924, foaral tankber oan leechere baggerkosten. Lykwols bliuwt de gemeenteried bekuorre oer de negatyf algemiene reserve, dy't nei ferwachting oprinne kin ta sa'n € 509.000 yn 2023. Dit soe risiko's mei har meibringe foar de bedriuwsfeardigens en it werstânsmjittichens fan de gemeente.
Tidens it debat spruts in riedslid syn wurdearring út foar it dúdlike en goed skreaune jierferslach fan Marrekrite. "It is tige goed skreaun en biedt in heldere takomstfisy," sa sei it riedslid. Der waard lykwols ek opropen om mear ynformaasje te jaan oer de skientme en kwetsberens fan de gebieten efter de steigers en farwegen.
De fraksje fan de ChristenUnie stimde yn mei it riedsfoarstel, mar makke op dat yn de bylagen noch âlde gemeentenammen brûkt waarden. "Ik kin my net yntinke dat Noardeast-Fryslân gjin bydrage leveret," sa klonk it.
De Partij van de Arbeid útte soargen oer it oprinnende tekoart. "We moatte ús realisearje dat we no € 150.000 earmoediger binne, oprinnende ta sa'n € 500.000 yn 2023," sa sei in PvdA-riedslid. De partij drong oan op dúdlikheid oer de gefolgen foar it werstânsmjittichens fan de gemeente.
Wethâlder Boerma erkende de soargen, mar wiisde op de goede liquiditeit fan Marrekrite. "De ynfestearring yn beton en rekycleare plastik sil op termyn de ûnderhâldskosten ferlagen, wêrtroch de gemeentlike bydrage dale kin," leine er út. Boerma beloofde de ried op 'e hichte te hâlden fan de herskikking fan de reserves, dy't de finansjele posysje fan Marrekrite ferbetterje moat.
De ried stimde ienriedich yn mei it foarstel, wêrmei't de sichtwize nei Marrekrite ferstjoerd wurdt. De gemeente hoopet dat de herskikking fan de reserves gau plakfine sil, sadat de finansjele risiko's foar de gemeente beheind wurde.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de begrutting 2020 en de mearjiereraming 2021-2023 fan Recreatieschap Marrekrite. De ried beslút kennis te nimmen fan de konseptbegrotingen en de jierrekken 2018, en stimt yn mei it ferstjoeren fan in sicht op de stân fan de algemiene reserve oan de Marrekrite. Marrekrite behearret rekreative foarsjennings yn Fryslân, lykas lizplakken, ôffalferwurking, en fyts- en kuierwegen, wat bydraacht oan rekreaasje en toerisme. De jierrekken 2018 toant in posityf resultaat fan € 340.924, mei-inoar troch leger baggerkosten. De gemeentlike bydrage oan Marrekrite bliuwt itselde. In punt fan soarch is de negatyve algemiene reserve, dy't oprinne kin ta sa'n € 509.000 yn 2023, wat rissiko's meibringt foar de bedriuwsfeardigens en it werstânsmjittich fan de gemeente. Marrekrite hat ta sein in nije finansjele feroardening op te stellen en de reserves te herskikken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2020 en meerjarenraming 2021-2023 van de Marrekrite". Het Recreatieschap Marrekrite vraagt de gemeente Noardeast-Fryslân om een zienswijze op hun begroting en meerjarenraming. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de conceptbegroting en in te stemmen met het verzenden van een zienswijze over de stand van de algemene reserve. De Marrekrite beheert recreatieve voorzieningen in Fryslân, zoals ligplaatsen en fiets- en wandelnetwerken. Zonder gemeentelijke bijdragen kunnen deze voorzieningen niet worden onderhouden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële situatie van de Marrekrite, de rol van de gemeente, en de gevolgen van het niet ondersteunen van de begroting. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de inhoud van de zienswijze.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de begroting en meerjarenraming en instemmen met het verzenden van de zienswijze. De raad heeft een adviserende rol en kan invloed uitoefenen op de financiële planning van de Marrekrite.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de zienswijze, vooral gezien de negatieve stand van de algemene reserve. Er moet worden overwogen of aanvullende maatregelen nodig zijn om de financiële risico's te beperken.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd voor het oplossen van de negatieve reserve. Er is wel een toezegging voor een nieuwe financiële verordening, maar zonder concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de begroting en meerjarenraming en in te stemmen met het verzenden van de zienswijze.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het onderhoud van recreatieve voorzieningen kan indirect bijdragen aan duurzame toerismepraktijken.
Financiële Gevolgen:
De financiële bijdrage van de gemeente blijft gelijk aan voorgaande jaren. Er is een risico door de negatieve algemene reserve, wat invloed kan hebben op het weerstandsvermogen van de gemeente. Er wordt geen specifieke dekking voor dit risico genoemd, behalve de toezegging van een herschikking van de reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Marrekrite Begroting 2020 Meerjarenraming 2021-2023 Algemene reserve Fiets- en wandelknooppuntennetwerken Waterrecreatie Landrecreatie Baggeren Weerstandsvermogen RisicoparagraafVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Dekkema - ChristenUnie
H. Apotheker
J.m. Klinkenberg
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
J.e. Boerema
H. Apotheker
Agendapunt 7 Jaarstukken 2018, eerste begrotingswijziging 2019 en concept begroting 2020 Veiligheidsregio Fryslân
Gemeente Noardeast-Fryslân stemt in met financiële stukken Veiligheidsregio Fryslân
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met de jaarstukken 2018, de eerste begrotingswijziging 2019 en de conceptbegroting 2020 van de Veiligheidsregio Fryslân. De stukken tonen een positief financieel resultaat en vragen geen extra gemeentelijke bijdrage.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 22 mei 2019 werd het voorstel om in te stemmen met de financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân besproken. De jaarstukken 2018 laten een positief resultaat van € 1,9 miljoen zien, waarvan een deel wordt gereserveerd voor toekomstige projecten. De begrotingswijziging 2019 en de begroting 2020 zijn opgesteld binnen het meerjarig financieel kader en vragen geen extra bijdrage van de gemeente.Mevrouw Ferdinand opende het debat met vragen over de toewijzing van het positieve resultaat. "Kan het niet anders? Er is een dusdanig overschot," vroeg ze zich af. Ze wees erop dat de gemeentelijke bijdrage voor 2020 hoger is dan verwacht, ondanks het overschot.
Mevrouw Klinkenberg sloot zich aan bij de vragen van de VVD en voegde een extra vraag toe over het budget voor de GGD, specifiek voor de jeugdgezondheidszorg. "Is het budget dat beschikbaar is gesteld echt voldoende?" vroeg ze.
Dirk Amstra sprak zijn vertrouwen uit in de Veiligheidsregio Fryslân, maar had vragen over de inlevering van een tweede spuitauto. "Er komt binnenkort een evaluatie van het dekkingsplan," antwoordde de portefeuillehouder veiligheid. "Wacht dat af, dan kunt u zien hoe het in andere gemeenten is verlopen."
De portefeuillehouder benadrukte het belang van het behouden van een buffer om tussentijdse schommelingen op te vangen. "Dat is de reden dat niet alles wordt uitgekeerd, maar dat er ook die egalisatie blijft gevoed worden," legde hij uit.
De portefeuillehouder GGD, de heer De Vries, verzekerde dat het budget voor de GGD toereikend is. "De rol die de GGD speelt is op dit moment voldoende," zei hij.
Na de beantwoording van de vragen stemde de raad unaniem in met het voorstel. De instemmende zienswijze zal naar de Veiligheidsregio Fryslân worden gestuurd.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van de jaarstukken 2018, de eerste begrotingswijziging 2019 en de conceptbegroting 2020 van de Veiligheidsregio Fryslân. Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio heeft deze financiële stukken aangeboden aan de colleges en gemeenteraden, met het verzoek om eventuele zienswijzen uiterlijk 12 juni in te dienen. De stukken zijn een uitwerking van eerder vastgesteld beleid en geven geen aanleiding tot het indienen van een zienswijze. De gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de stukken en een instemmende zienswijze kenbaar te maken. De jaarstukken 2018 tonen een positief financieel resultaat van € 1,9 miljoen, waarvan een deel wordt gereserveerd voor toekomstige projecten. De begrotingswijziging 2019 en de begroting 2020 zijn opgesteld binnen het meerjarig financieel kader en vragen geen extra gemeentelijke bijdrage. De raad heeft op 22 mei 2019 besloten in te stemmen met de voorstellen en de instemmende zienswijze naar de Veiligheidsregio Fryslân te sturen.
Gemeente Noardeast-Fryslân stimt yn mei finansjele stikken fan Feiligensregio Fryslân.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei de jierstikken 2018, de earste begrotingswiziging 2019 en de konseptbegroting 2020 fan de Feiligensregio Fryslân. De stikken litte in posityf finansjeel resultaat sjen en freegje gjin ekstra gemeentlike bydrage.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 22 maaie 2019 waard it foarstel om yn te stimmen mei de finansjele stikken fan de Feiligensregio Fryslân besprutsen. De jierstikken 2018 litte in posityf resultaat fan € 1,9 miljoen sjen, dêr't in part fan reservearre wurdt foar takomstige projekten. De begrotingswiziging 2019 en de begroting 2020 binne opsteld binnen it mearjierrich finansjeel kader en freegje gjin ekstra bydrage fan de gemeente.Frou Ferdinand iepene it debat mei fragen oer de taferdieling fan it posityf resultaat. "Kin it net oars? Der is in dusdanich oerskot," frege se har ôf. Se wiisde derop dat de gemeentlike bydrage foar 2020 heger is as ferwachte, ûndanks it oerskot.
Frou Klinkenberg sloot har oan by de fragen fan de VVD en foegde in ekstra fraach ta oer it budzjet foar de GGD, spesifiek foar de jeugdgeunstsoarch. "Is it budzjet dat beskikber steld is echt genôch?" frege se.
Dirk Amstra spruts syn fertrouwen út yn de Feiligensregio Fryslân, mar hie fragen oer it ynlieverjen fan in twadde spuitauto. "Der komt binnenkoart in evaluatie fan it dekkingsplan," antwurde de portefúljehâlder feiligens. "Wachtsje dat ôf, dan kinne jo sjen hoe't it yn oare gemeenten ferrûn is."
De portefúljehâlder benadrukte it belang fan it behâlden fan in buffer om tuskentiidske skommelingen op te fangen. "Dat is de reden dat net alles útkeard wurdt, mar dat der ek dy egalisatie bliuwt fuorre wurde," lege er út.
De portefúljehâlder GGD, de hear De Vries, fersekere dat it budzjet foar de GGD tagenoat is. "De rol dy't de GGD spilet is op dit momint genôch," sei er.
Nei it beäntwurdzjen fan de fragen stimde de ried ienstemmich yn mei it foarstel. De ynstimmende sichtwize sil nei de Feiligensregio Fryslân stjoerd wurde.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de goedkuring fan de jierstikken 2018, de earste begrotingswiziging 2019 en de konseptbegroting 2020 fan de Feiligensregio Fryslân. It deistich bestjoer fan de Feiligensregio hat dizze finansjele stikken oanbean oan de kolleezjes en gemeenterieden, mei it fersyk om eventuele sjenpunten foar 12 juny yn te tsjinjen. De stikken binne in útwurking fan earder fêststeld belied en jaan gjin oanlieding ta it yntsjinjen fan sjenpunten. De gemeenteried wurdt foarsteld om yn te stimmen mei de stikken en in ynstimmende sjenpunt kenber te meitsjen. De jierstikken 2018 toane in posityf finansjeel resultaat fan € 1,9 miljoen, dêr't in part fan reservearre wurdt foar takomstige projekten. De begrotingswiziging 2019 en de begroting 2020 binne opsteld binnen it mearjierich finansjeel kader en freegje gjin ekstra gemeentlike bydrage. De ried hat op 22 maaie 2019 besletten yn te stimmen mei de foarstellen en de ynstimmende sjenpunt nei de Feiligensregio Fryslân te stjoeren.
-
Raadsvoorstel jaarrekening 2018, eerste begrotingswijziging 2019 en concept begroting 2020 Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2018, eerste begrotingswijziging 2019 en concept begroting 2020" van de Veiligheidsregio Fryslân. Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân presenteert de jaarrekening 2018, de eerste begrotingswijziging 2019 en de conceptbegroting 2020 aan de gemeenteraden. De raden worden gevraagd om eventuele zienswijzen uiterlijk 12 juni in te dienen. Het voorstel is om een instemmende zienswijze te geven, aangezien er geen aanleiding is voor bezwaren. Het definitieve besluit wordt op 10 juli 2019 genomen door het algemeen bestuur.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide verantwoording van de jaarstukken en de financiële implicaties voor de komende jaren. Er zijn geen evidente lacunes in de informatie.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de jaarstukken en begrotingen en een instemmende zienswijze kenbaar te maken. De raad heeft de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen als er bezwaren zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële stukken en de bijbehorende beleidsplannen. Dit omvat keuzes over de besteding van reserves en de goedkeuring van toekomstige financiële plannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en beleidsdoelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de jaarstukken 2018, de eerste begrotingswijziging 2019 en de conceptbegroting 2020, en een instemmende zienswijze kenbaar te maken.
Participatie:
Er is sprake van participatie door gemeenteraadsleden in de beleidsvoorbereiding, met name bij de instuifbijeenkomsten voor het meerjarenbeleidsplan van GGD Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een speerpunt in het beleidsplan Organisatie, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het jaarrekeningresultaat wordt toegevoegd aan de egalisatiereserve om toekomstige tegenvallers op te vangen. De begrotingswijziging 2019 wordt gedekt uit de egalisatiereserve en de bestemmingsreserve JGZ 3.0, waardoor er geen extra financiële lasten voor de gemeenten ontstaan. De gemeentelijke bijdrage voor 2020 stijgt, maar minder dan eerder verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Jaarstukken 2018 Begrotingswijziging 2019 Begroting 2020 Zienswijze Egalisatiereserve JGZ 3.0 Crisisbeheersing Brandweer GezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
H. Apotheker
J.m. Klinkenberg
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
F. Breeuwsma - FNP
J.d. De Vries
F. Breeuwsma - FNP
Agendapunt 8 Begrotingswijziging 2019 FUMO
FUMO-begrotingswijziging: Een noodzakelijke stap of bodemloze put?
De gemeenteraad heeft ingestemd met een begrotingswijziging voor de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) voor 2019, ondanks zorgen over de efficiëntie en voortdurende financiële verzoeken. De wijziging, die een uitbreiding van € 633.000 omvat, is bedoeld om de bedrijfsvoering te versterken en de verwachte lasten in evenwicht te brengen met de deelnemersbijdrage.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de begrotingswijziging van de FUMO uitvoerig besproken. De wijziging is noodzakelijk vanwege nieuwe ontwikkelingen, zoals de terugname van taken door de Provincie Fryslân en de implementatie van de Omgevingswet. De gemeente Noardeast-Fryslân draagt € 183.416 bij aan de totale uitbreiding.De heer Klaver opende het debat met begrip voor de noodzaak van de wijziging, maar vroeg zich af of de FUMO in staat is om efficiënter te werken. "Met het professioneel worden van de organisatie kan een goede efficiencyslag worden gemaakt," stelde hij. De heer Van der Haar sloot zich hierbij aan, maar uitte zijn twijfels over de voortgang: "Zolang de FUMO er al is, loopt het niet echt lekker."
Mevrouw Klinkenberg van de Partij van de Arbeid was kritisch en vroeg zich af of de extra bijdrage van € 43.000 incidenteel of structureel is. Ze benadrukte dat haar partij tegen het voorstel zou stemmen als signaal dat het nu genoeg is. "We hebben zoveel geschiedenis en zoveel meegemaakt met de FUMO. Wij stemmen tegen dit voorstel," verklaarde ze.
Wethouder Berends erkende de zorgen en beloofde druk uit te oefenen op de FUMO om efficiënter te werken. "U mag ervan overtuigd zijn dat ik samen met mijn collega's zal zorgen dat die druk gezet wordt," verzekerde hij de raad.
Ondanks de kritische noten stemde de meerderheid van de raad in met de begrotingswijziging. De Partij van de Arbeid stemde als enige tegen, met de boodschap dat de FUMO moet aantonen dat het efficiënter kan werken zonder voortdurend om meer geld te vragen. De wethouder beloofde de raad op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele verbeteringen binnen de FUMO.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een begrotingswijziging voor de FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) voor het jaar 2019. De wijziging is nodig vanwege diverse ontwikkelingen die na de vaststelling van de oorspronkelijke begroting zijn opgetreden. Deze ontwikkelingen omvatten onder andere de terugname van taken door de Provincie Fryslân, de inbreng van basistaken door Noardeast-Fryslân en Dantumadiel, en de implementatie van de Omgevingswet. De totale voorgestelde begrotingsuitbreiding bedraagt € 633.000, waarvan € 183.416 voor de gemeente Noardeast-Fryslân. De raad besluit de begrotingswijziging ter kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen. De wijziging is voornamelijk bedoeld om de verwachte lasten in evenwicht te brengen met de deelnemersbijdrage en om de bedrijfsvoering te versterken. Er zijn geen kostenverlagende alternatieven onderzocht, maar het wordt aanbevolen om in de toekomst samenwerkingen te overwegen die kosten kunnen besparen.
FUMO-begrotingswiziging: In needsaaklike stap of ûnderfining sûnder ein?
De gemeenteried hat ynstimd mei in begrotingswiziging foar de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) foar 2019, ûndanks soargen oer de effisjinsje en oanhâldende finansjele fersiken. De wiziging, dy't in útwreiding fan € 633.000 befettet, is bedoeld om de bedriuwsfeart te fersterkjen en de ferwachte lêsten yn evenwicht te bringen mei de dielnimmersbydrage.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel foar de begrotingswiziging fan de FUMO út en troch besprutsen. De wiziging is needsaaklik fanwegen nije ûntwikkelingen, lykas it weromnimmen fan taken troch de Provinsje Fryslân en de ymplemintearring fan de Omgevingswet. De gemeente Noardeast-Fryslân draacht € 183.416 by oan de totale útwreiding.De hear Klaver iepene it debat mei begryp foar de needsaak fan de wiziging, mar frege him ôf oft de FUMO yn steat is om effisjinter te wurkjen. "Mei it profesjonalisearjen fan de organisaasje kin in goede effisjinsjeslach makke wurde," stelde er. De hear Van der Haar sloot him hjirby oan, mar út syn twifels oer de foargean: "Sa lang as de FUMO der al is, rint it net echt lekker."
Frou Klinkenberg fan de Partij fan de Arbeid wie kritysk en frege har ôf oft de ekstra bydrage fan € 43.000 ynsidinteel of struktioneel is. Se benadrukte dat har partij tsjin it foarstel stimme soe as sinjaal dat it no genôch is. "Wy hawwe safolle skiednis en safolle meimakke mei de FUMO. Wy stimme tsjin dit foarstel," ferklearre se.
Wethâlder Berends erkende de soargen en beloofde druk út te oefenjen op de FUMO om effisjinter te wurkjen. "Jo meie derfan oertsjûge wêze dat ik tegearre mei myn kollega's sorge sil dat dy druk set wurdt," fersekere er de ried.
Nettsjinsteande de krityske noaten stimde de mearderheid fan de ried yn mei de begrotingswiziging. De Partij fan de Arbeid stimde as iennige tsjin, mei de boadskip dat de FUMO oantoane moat dat it effisjinter wurkje kin sûnder stadichoan om mear jild te freegjen. De wethâlder beloofde de ried op 'e hichte te hâlden fan de foargean en eventuele ferbetterings binnen de FUMO.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet in begrotingswiziging foar de FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) foar it jier 2019. De wiziging is needsaaklik fanwege ferskate ûntwikkelingen dy't nei it fêststellen fan de oarspronklike begroting plakfûn hawwe. Dizze ûntwikkelingen behelje ûnder oaren it ûntfetsjen fan taken troch de Provinsje Fryslân, de ynbringing fan basistaken troch Noardeast-Fryslân en Dantumadiel, en de ymplemintaasje fan de Omgevingswet. De totale foarstelde begrotingsútwreiding is € 633.000, wêrfan € 183.416 foar de gemeente Noardeast-Fryslân. De ried beslút de begrotingswiziging ter kennisnimmen oan te nimmen sûnder in miening yn te tsjinjen. De wiziging is benammen bedoeld om de ferwachte kosten yn evenwicht te bringen mei de dielnimmersbydrage en om de bedriuwsfeart te fersterkjen. Der binne gjin kostenferlagjende alternativen ûndersocht, mar it wurdt oanret om yn de takomst gearwurkingen te oerwegen dy't kosten besparje kinne.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Begrotingswijziging 2019 FUMO
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging 2019 FUMO". Het voorstel betreft een wijziging van de begroting van de FUMO voor 2019, die nodig is vanwege onvoorziene ontwikkelingen na de oorspronkelijke vaststelling. De wijziging beoogt de lasten in evenwicht te brengen met de deelnemersbijdrage en deze aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. De belangrijkste oorzaken zijn de terugname van taken door de Provincie Fryslân, de inbreng van basistaken door Noardeast-Fryslân en Dantumadiel, en de versterking van de bedrijfsvoering. De totale uitbreiding bedraagt € 633.000, waarvan € 183.416 voor Noardeast-Fryslân.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de beschrijving van de redenen voor de begrotingswijziging en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van mogelijke kostenbesparende alternatieven.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de begrotingswijziging ter kennisgeving aan te nemen en te besluiten geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert dat de raad instemt met de voorgestelde wijzigingen zonder verdere discussie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijziging zonder aanvullende zienswijze. Dit omvat het accepteren van de financiële lasten en de voorgestelde versterking van de bedrijfsvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden doelen en specifieke acties voor kostenbesparing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan alternatieve scenario's.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de begrotingswijziging ter kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor Noardeast-Fryslân bedragen € 183.416, waarvan € 140.016 reeds gedekt is door het schrappen van vacatureruimte. Er resteert een extra bijdrage van € 43.400. Het voorstel geeft aan hoe een deel van de kosten gedekt wordt, maar niet volledig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging FUMO Omgevingswet Bedrijfsvoering Loonkosten Deelnemersbijdrage Flexibele schil Werk Kosten Regeling (WKR) Provincie Fryslân ImplementatieVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
F.j. Klaver
H. Apotheker
A.r. Van Der Aar
H. Apotheker
J.m. Klinkenberg
H. Apotheker
A.r. Van Der Aar
H. Apotheker
T. Berends
A.r. Van Der Aar
H. Apotheker
T. Berends
H. Apotheker
F. Breeuwsma - FNP
J.m. Klinkenberg
H. Apotheker
T. Berends
H. Apotheker
J.m. Klinkenberg
H. Apotheker
T. Berends
H. Apotheker
F.j. Klaver -
F. Breeuwsma - FNP
Agendapunt 9 Ontwerpbegroting 2020 en de jaarstukken 2018 Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân
Gemeente Noardeast-Fryslân: Kritische Blik op Mobiliteitsbegroting 2020
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft de ontwerpbegroting 2020 en de jaarstukken 2018 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân besproken. Hoewel er geen zienswijzen worden ingediend, zijn er kritische vragen over de stijgende kosten en de efficiëntie van het doelgroepenvervoer.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd de ontwerpbegroting 2020 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân onder de loep genomen. De begroting, die een stijging laat zien tot € 5.331.531, is voornamelijk verhoogd door indexering van kosten. De bijdrage van de gemeente Noardeast-Fryslân bedraagt € 1.824.709, een toename van € 87.909 ten opzichte van 2019. De jaarrekening 2018 toonde een overschrijding van € 182.406, wat vragen opriep bij de raadsleden.Mevrouw Sluijter opende het debat met een compliment voor de verbeterde organisatie van het mobiliteitsbureau, maar uitte ook haar zorgen over de financiële overschrijdingen. "Hoe kan het dat het budget niet toereikend was en wat wordt er gedaan om dit in de toekomst te voorkomen?" vroeg ze zich af.
De heer Kooistra van het CDA benadrukte de noodzaak van een betrouwbaar vervoerssysteem, vooral voor leerlingen. "Er moet rust en regelmaat komen. Als je moet wachten op vervoer, is dat een probleem," stelde hij. Hij wees op de negatieve financiële resultaten van 2018, mede veroorzaakt door extra vervoersstromen zoals gym- en jeugdvervoer.
Mevrouw Klinkerberg sloot zich aan bij de kritische vragen over de begroting en vroeg naar de controlemechanismen voor de eigen bijdragen van reizigers. "Hoe wordt dit in de toekomst gecontroleerd?" vroeg ze zich af.
Wethouder de Graaf reageerde op de vragen en erkende dat de start in 2018 niet vlekkeloos was. Hij legde uit dat de overschrijdingen deels te wijten waren aan eenmalige implementatie- en ontwikkelkosten. "We zetten in op de beheersing van de kosten, maar ontkomen niet aan bepaalde externe factoren zoals indexeringen," aldus de wethouder. Hij beloofde de raad op de hoogte te houden van de voortgang via de VSI-rapportages.
Ondanks de kritische noten besloot de raad geen zienswijzen in te dienen en stemde in met de ontwerpbegroting 2020. Het debat onderstreepte de noodzaak van een efficiënter regiemodel voor het doelgroepenvervoer, om de leefbaarheid in de regio te bevorderen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de ontwerpbegroting 2020 en de jaarstukken 2018 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. Het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie heeft de ontwerpbegroting 2020 aangeboden, waarbij de gemeenteraad tot 7 juni 2019 zienswijzen kan indienen. Echter, er is geen aanleiding om dit te doen. De focus voor 2020 ligt op het verder ontwikkelen van een efficiënt regiemodel voor doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer in de regio, om de leefbaarheid te bevorderen. De ontwerpbegroting 2020 bedraagt € 5.331.531, een stijging ten opzichte van de vorige meerjarenbegroting, voornamelijk door indexering van kosten. De bijdrage van de gemeente Noardeast-Fryslân voor 2020 is € 1.824.709, een verhoging van € 87.909 ten opzichte van 2019. De jaarrekening 2018 toont een overschrijding van € 182.406, grotendeels door eenmalige kosten en niet-gerealiseerde budgetdalingen. Er zijn procesmatige aanpassingen doorgevoerd om toekomstige fouten in de Wmo-vervoerbijdragen te voorkomen. De raad heeft besloten kennis te nemen van de stukken en geen zienswijzen in te dienen.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Krityske each op Mobiliteitsbegroting 2020
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat de ûntwerpbegroting 2020 en de jierstikken 2018 fan it Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân besprutsen. Alhoewol der gjin sichtwizen yntsjinne wurde, binne der krityske fragen oer de stigende kosten en de effisjinsje fan it doelgroepenferfier.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard de ûntwerpbegroting 2020 fan it Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân ûnder de loep nommen. De begroting, dy't in stiging sjen lit ta € 5.331.531, is benammen ferhege troch yndeksearring fan kosten. De bydrage fan de gemeente Noardeast-Fryslân is € 1.824.709, in tastimming fan € 87.909 fergees mei 2019. De jierrekken 2018 toande in oerskriding fan € 182.406, wat fragen opriep by de riedsleden.Frou Sluijter iepene it debat mei in komplimint foar de ferbettere organisaasje fan it mobiliteitsbureau, mar útte ek har soargen oer de finansjele oerskridingen. "Hoe kin it dat it budzjet net tagenoat kaam en wat wurdt der dien om dit yn de takomst te foarkommen?" frege se har ôf.
De hear Kooistra fan it CDA benadrukke de needsaak fan in betrouber ferfierstelsel, benammen foar learlingen. "Der moat rêst en regelmaat komme. As men wachtsje moat op ferfier, is dat in probleem," stelde hy. Hy wiisde op de negative finansjele resultaten fan 2018, mei-inoar feroarsake troch ekstra ferfierstreamen lykas gym- en jeugdferfier.
Frou Klinkerberg sloot har oan by de krityske fragen oer de begroting en frege nei de kontrolemekanismen foar de eigen bydragen fan reizgers. "Hoe wurdt dit yn de takomst kontrolearre?" frege se har ôf.
Wethâlder de Graaf reagearre op de fragen en erkende dat de start yn 2018 net flekkeloas wie. Hy lege út dat de oerskridingen diels te witen wienen oan ienmalige ymplementaasje- en ûntwikkelkosten. "Wy sette yn op it behearsjen fan de kosten, mar ûntkomme net oan bepaalde eksterne faktoren lykas yndeksearringen," sa sei de wethâlder. Hy beloofde de ried op 'e hichte te hâlden fan de foargean troch de VSI-rapportages.
Nettsjinsteande de krityske noaten besleat de ried gjin sichtwizen yn te tsjinjen en stimde yn mei de ûntwerpbegroting 2020. It debat benadrukte de needsaak fan in effisjinter regymodel foar it doelgroepenferfier, om de libbensberens yn de regio te befoarderjen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de ûntwerpbegroting 2020 en de jierstikken 2018 fan it Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân. It bestjoer fan de Bedriuwsfoeringsorganisaasje hat de ûntwerpbegroting 2020 oanbean, dêr't de gemeenteried oant 7 juny 2019 mienings yntsjinje kin. Lykwols is der gjin oanlieding om dit te dwaan. De fokus foar 2020 leit op it fierder ûntwikkeljen fan in effisjint regjemodel foar doelgroepenferfier en lytskals iepenbier ferfier yn de regio, om de leefberens te befoarderjen. De ûntwerpbegroting 2020 is € 5.331.531, in stiging ferljochte mei de foarige mearjierbegroting, foaral troch yndeksing fan kosten. De bydrage fan de gemeente Noardeast-Fryslân foar 2020 is € 1.824.709, in ferheging fan € 87.909 ferljochte mei 2019. De jierrekken 2018 toant in oerskriding fan € 182.406, foar in grut part troch ienmalige kosten en net-realisearre budzjetdalingen. Der binne prosesmatige oanpassings trochfierd om takomstige flaters yn de Wmo-ferfierbydragen te foarkommen. De ried hat besletten kennis te nimmen fan de stikken en gjin mienings yntsjinje.
-
Raadsvoorstel ontwerpbegroting 2020 en de jaarstukken 2018 Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2020 en de jaarstukken 2018 Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân". Het bestuur van het Mobiliteitsbureau biedt de ontwerpbegroting 2020 aan, samen met de jaarstukken 2018. De gemeenteraad kan tot 7 juni 2019 zienswijzen indienen, maar het advies is om dit niet te doen, aangezien er geen financiële of beleidsmatige redenen zijn. De focus ligt op het verder ontwikkelen van een efficiënt vervoerssysteem voor doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer, om de leefbaarheid in de regio te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële informatie en een duidelijke motivering voor het besluit om geen zienswijzen in te dienen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere specificaties en verklaringen bieden.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de jaarstukken en de ontwerpbegroting en beslissen of zij zienswijzen willen indienen. Het voorstel adviseert om dit niet te doen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het advies om geen zienswijzen in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in de huidige koers en financiële planning van het Mobiliteitsbureau.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast, vooral op het gebied van tijdsgebonden doelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de stukken en geen zienswijzen in te dienen over de ontwerpbegroting 2020.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. De communicatie lijkt voornamelijk intern gericht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op efficiëntie en bereikbaarheid.
Financiële Gevolgen:
De ontwerpbegroting voor 2020 bedraagt € 5.331.531, met een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, inclusief redenen voor afwijkingen en stijgingen in kosten. Er is geen specifieke dekking genoemd voor de stijgingen, maar de begroting lijkt binnen de verwachte parameters te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Ontwerpbegroting 2020 Jaarstukken 2018 Doelgroepenvervoer Openbaar vervoer Leefbaarheid Regiemodel Actieplan doorontwikkeling Financiële aspecten Wmo-vervoerVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
R. Slijver
H. Apotheker
D. Kooistra - CDA
H. Apotheker
J.m. Klinkenberg
H. Apotheker
E. Vellinga
H. Apotheker
P. De Graaf
D. Kooistra - CDA
P. De Graaf
H. Apotheker
J.m. Klinkenberg
P. De Graaf
J.m. Klinkenberg
P. De Graaf
H. Apotheker
D. Kooistra - CDA
H. Apotheker
P. De Graaf
H. Apotheker
R. Slijver -
E. Vellinga -
Agendapunt 10 Delegatie exploitatieplan voor een wijzigingsplan en omgevingsvergunning aan het college
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de delegatie van de bevoegdheid om te besluiten over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). Dit besluit is onderdeel van de harmonisatie van beleid en regelgeving na de gemeentelijke herindeling. Het doel is om de besluitvorming efficiënter te maken door de bevoegdheid voor exploitatieplannen, die samenhangen met wijzigingsplannen en omgevingsvergunningen, bij het college te leggen. Hierdoor wordt de werklast van de gemeenteraad verminderd en kan het college sneller en eenvoudiger procedures afhandelen. Het besluit treedt in werking de dag na de openbare bekendmaking.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de delegearre befoegdheid om te besluten oer it wol of net fêststellen fan in exploitatieplan oan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders (B&W). Dit beslút is in ûnderdiel fan de harmonisaasje fan belied en regeljouwing nei de gemeentlike herynjouwing. It doel is om de beslútfal effisjinter te meitsjen troch de befoegdheid foar exploitatieplannen, dy't gearhingje mei feroaringsplannen en omjouwingsfergunningen, by it kolleezje del te lizzen. Hjirmei wurdt de wurklast fan de gemeenteried ferljochte en kin it kolleezje flugger en ienvâldiger prosedueres ôfhannele. It beslút giet yn wurking de dei nei de iepenbiere bekendmakking.
-
Raadsvoorstel delegatie exploitatieplan voor een wijziging en omgevingsvergunning aan het college.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Delegatiebesluit exploitatieplan wijzigingsplan en omgevingsvergunning
- Samenvatting: Het voorstel betreft de delegatie van de bevoegdheid om te besluiten over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan aan het college van B&W van de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit is onderdeel van de harmonisatie van beleid na de gemeentelijke herindeling. Het doel is om de besluitvorming efficiënter te maken door de bevoegdheid bij het college te leggen, dat al verantwoordelijk is voor het vaststellen van wijzigingsplannen en het verlenen van omgevingsvergunningen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor de delegatie uiteenzet, de wettelijke basis benoemt en de voordelen van de delegatie toelicht. Het bevat echter geen informatie over participatie of duurzaamheid, en financiële aspecten worden als niet van toepassing beschouwd.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet besluiten of zij de bevoegdheid tot het vaststellen van exploitatieplannen wil delegeren aan het college van B&W. Dit is een belangrijke beslissing omdat het de rol van de raad in de besluitvorming over ruimtelijke plannen vermindert.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van directe controle over exploitatieplannen of het delegeren van deze bevoegdheid aan het college om de procedure te versnellen en de werklast te verminderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bevoegdheden die worden gedelegeerd. Het is realistisch en tijdgebonden, aangezien het besluit direct na openbare bekendmaking in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de delegatie van de bevoegdheid tot het vaststellen van exploitatieplannen aan het college van B&W.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen aspecten van participatie. Dit kan een gemiste kans zijn om belanghebbenden te betrekken bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn, afhankelijk van de aard van de ruimtelijke plannen die worden ontwikkeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel, en er wordt aangegeven dat financiële aspecten niet van toepassing zijn. Dit kan betekenen dat er geen directe kosten zijn verbonden aan de delegatie zelf, maar het is onduidelijk hoe toekomstige exploitatieplannen financieel worden beheerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Exploitatieplan Delegatie College van B&W Wijzigingsplan Omgevingsvergunning Harmonisatie Bevoegdheid Wet ruimtelijke ordening (Wro) Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Planologische besluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
H. Apotheker -
Agendapunt 11 Benoeming (plaatsvervangend) functionaris gegevensbeheer
Samenvatting
In het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân wordt voorgesteld om de heer R. Cuperus per 1 juni 2019 te benoemen als (plaatsvervangend) Functionaris Gegevensbescherming (FG). Dit is ter voorbereiding op zijn opvolging van de huidige FG, de heer K. Akkerman, die per 1 januari 2020 met pensioen gaat. De benoeming en registratie van Cuperus bij de Autoriteit Persoonsgegevens is noodzakelijk om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en om continuïteit te waarborgen bij afwezigheid van de FG. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit. De privacyverklaring op de website van de gemeente zal worden aangepast om de contactgegevens van de nieuwe FG duidelijk te maken. Het besluit is op 22 mei 2019 door de gemeenteraad goedgekeurd.
Samenvatting
Yn it riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân wurdt foarsteld om de hear R. Cuperus per 1 juny 2019 te beneamen as (ferfangend) Funksjonaris foar de Gegevensbeskerming (FG). Dit is ter foarbereiding op syn opfolging fan de hjoeddeistige FG, de hear K. Akkerman, dy't per 1 jannewaris 2020 mei pensjoen giet. De beneaming en registraasje fan Cuperus by de Autoriteit Persoansgegevens is needsaaklik om te foldwaan oan de Algemene Feroardening Gegevensbeskerming (AVG) en om kontinuïteit te wierborkjen by ôfwêzichheid fan de FG. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit beslút. De privacyferklearring op de webside fan de gemeente sil oanpast wurde om de kontaktgegevens fan de nije FG dúdlik te meitsjen. It beslút is op 22 maaie 2019 troch de ried fan de gemeente goedkard.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming (plaatsvervangend) Functionaris Gegevensbescherming" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel houdt in dat de heer R. Cuperus per 1 juni 2019 wordt benoemd als plaatsvervangend Functionaris Gegevensbescherming (FG) ter opvolging van de heer K. Akkerman, die zijn functie per 1 januari 2020 beëindigt. De benoeming en registratie bij de Autoriteit Persoonsgegevens worden vervroegd om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en om continuïteit te waarborgen tijdens vakanties of ziekte.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde actie, en de gevolgen van niet-handelen beschrijft. Het bevat alle relevante informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om het besluit te nemen over de benoeming van de heer Cuperus als plaatsvervangend FG en zijn registratie bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke verplichting betreft. De raad moet echter wel beslissen of ze akkoord gaan met de vervroegde benoeming en registratie.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) doordat het duidelijk de actie (benoeming en registratie), de verantwoordelijke persoon (R. Cuperus), en de tijdlijn (1 juni 2019) benoemt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de heer R. Cuperus per 1 juni 2019 te benoemen als plaatsvervangend Functionaris Gegevensbescherming en hem te registreren bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de privacyverklaring op de website wordt aangepast om de naam en bereikbaarheid van de FG duidelijk te maken, wat een vorm van communicatie naar de inwoners is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op gegevensbescherming en wettelijke naleving.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals expliciet vermeld. Er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Functionaris Gegevensbescherming R. Cuperus Autoriteit Persoonsgegevens Algemene Verordening Gegevensbescherming K. Akkerman Informatieveiligheid Privacy-verklaring Registratie Adviseur Gegevensbescherming BenoemingVerfijning van de zoekopdracht: