21-11-2019 It Debat
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
K.C. Merkus
K.C. Merkus
K.C. Merkus
Agendapunt 2 Inspreker:
Inspreker Raad
K.C. Merkus
A. Van Der Aar
K.C. Merkus
Inspreker Raad
K.C. Merkus
J. Talsma
K.C. Merkus
K.C. Merkus
K.C. Merkus
Agendapunt 3 It Debat: Centrale huisvesting ambtelijk apparaat in Dokkum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de centrale huisvesting van het ambtelijk apparaat in Dokkum. Het college heeft gekozen voor variant 3.2, waarbij de nieuwe raadzaal op het dak van de publiekshal wordt gerealiseerd. Deze variant biedt de meeste voordelen op het gebied van ruimtelijke functionaliteit en financiële neutraliteit. De totale investering bedraagt € 8.570.200, met jaarlijkse lasten die € 4.300 lager zijn dan de huidige kosten van de drie gemeentehuizen. Er wordt een krediet van € 90.000 beschikbaar gesteld voor verdere uitwerking van het plan, gedekt uit de algemene reserve. De keuze voor variant 3.2 zorgt voor een efficiënte concentratie van werkplekken in Dokkum, met een beperkte deconcentratie in Damwâld. De herontwikkeling van de voormalige gemeentehuizen in Ferwert en Kollum wordt voortgezet, met als doel een waardevolle invulling voor de dorpen te realiseren. Het plan voldoet aan de duurzaamheidsambities, met Energielabel A als doel voor 2030. De parkeersituatie in Dokkum wordt verder onderzocht. Het college heeft de ondernemingsraad om advies gevraagd en er is communicatie met belanghebbenden en inwoners.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de sintrale hûshâlding fan it amtlik apparaat yn Dokkum. It kolleezje hat keazen foar fariant 3.2, dêr't de nije riedseal op it dak fan de publykshal realisearre wurdt. Dizze fariant biedt de measte foardielen op it gebiet fan romtelike funksjonaliteit en finansjele neutraliteit. De totale ynfestearring is € 8.570.200, mei jierlikse kosten dy't € 4.300 leger binne as de hjoeddeistige kosten fan de trije gemeentehuzen. Der wurdt in kredyt fan € 90.000 beskikber steld foar fierdere útwurking fan it plan, dekt út de algemiene reserve. De kar foar fariant 3.2 soarget foar in effisjinte konsintraasje fan wurkpleatsen yn Dokkum, mei in beheind dekonsintraasje yn Damwâld. De herûntwikkeling fan de foarige gemeentehuzen yn Ferwert en Kollum wurdt fuortset, mei as doel in weardefolle ynfolling foar de doarpen te realisearjen. It plan foldocht oan de duorsumensambysjes, mei Enerzjylabel A as doel foar 2030. De parkearsituaasje yn Dokkum wurdt fierder ûndersocht. It kolleezje hat de ûndernimmingsried om advis frege en der is kommunikaasje mei belanghawwenden en ynwenners.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Centrale huisvesting ambtelijk apparaat in Dokkum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Centrale huisvesting ambtelijk apparaat in Dokkum". Het dagelijks bestuur van de GR DDFK-gemeenten heeft een verkennend onderzoek laten uitvoeren naar de huisvesting van het ambtelijk apparaat. Het college heeft gekozen voor variant 3.2, waarbij de centrale huisvesting in Dokkum wordt gerealiseerd met medegebruik van het gemeentehuis in Damwâld. Deze keuze is gebaseerd op argumenten zoals hogere efficiëntie, kostenvermindering en minder reistijden. De raad wordt gevraagd om deze variant over te nemen en een krediet van € 90.000 beschikbaar te stellen voor verdere uitwerking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke onderbouwing van de gekozen variant. Het bevat financiële, ruimtelijke en functionele overwegingen en biedt inzicht in de participatie en communicatie met belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, de keuze voor variant 3.2 bevestigen, en het krediet van € 90.000 beschikbaar stellen voor verdere uitwerking.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende huisvestingsvarianten, waarbij financiële haalbaarheid, efficiëntie en ruimtelijke impact belangrijke overwegingen zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdpaden. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het rapport als basis te nemen, te kiezen voor variant 3.2, en het krediet van € 90.000 goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie met een ambtelijke werkgroep, een medewerkerspanel en inloopbijeenkomsten voor omwonenden en ondernemers. Ook is er overleg met Plaatselijk Belang in Ferwert en Kollum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; variant 3.2 voldoet aan toekomstige energienormen, met Energielabel A als doel voor 2030 en energieneutrale nieuwbouw.
Financiële gevolgen:
De investering bedraagt € 8.570.200, met jaarlijkse lasten die € 4.300 lager zijn dan de huidige. Het krediet van € 90.000 wordt gedekt uit de algemene reserve en herindelingsgelden. De financiële dekking blijft binnen de huidige budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrale huisvesting Dokkum Variant 3.2 Ambtelijk apparaat Efficiency Kostenvermindering Ruimtelijke functionele criteria Herindelingsgelden Duurzaamheid ParkerenVerfijning van de zoekopdracht:
K.C. Merkus
L. Sijtsma - CDA
K.C. Merkus
K. de Jager - ChristenUnie
K.C. Merkus
B. Koonstra - FNP
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
K.C. Merkus
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
K.C. Merkus
A. Van Der Aar
K.C. Merkus
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K.C. Merkus
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
K.C. Merkus
L. Sijtsma - CDA
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Talsma
J. Talsma
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K.C. Merkus
K.C. Merkus
H. Apotheker
K.C. Merkus
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K.C. Merkus
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
K.C. Merkus
H. Apotheker
K.C. Merkus
J. Talsma
K.C. Merkus
T. Berends
J. Talsma
K.C. Merkus
J. Talsma
K.C. Merkus
K.C. Merkus
K.C. Merkus
A. Van Der Aar
T. Berends
T. Berends
K.C. Merkus
B. Koonstra - FNP
K.C. Merkus
T. Berends
K.C. Merkus
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
K.C. Merkus
T. Berends
K.C. Merkus
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K.C. Merkus
A. Van Der Aar
K.C. Merkus
K. de Jager - ChristenUnie
K.C. Merkus
K.C. Merkus
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
B. Koonstra - FNP
A. Van Der Aar
J. Talsma
K.C. Merkus
B. Koonstra - FNP
K.C. Merkus
L. Sijtsma - CDA
K.C. Merkus
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
K.C. Merkus
T. Berends
H. Apotheker
H. Apotheker
K.C. Merkus -
00:11:14 - 00:13:36 - 00:15:54 - 00:23:15 - 00:25:03 - 00:28:58 - 00:31:34 - 00:32:17 - 00:36:35 - 00:36:40 - 00:58:21 - 00:59:14 - 01:00:17 - 01:00:28 - 01:01:32 - 01:03:50 - 01:04:08 - 01:04:12 - 01:04:13 - 01:06:27 - 01:06:43 - 01:07:48 - 01:08:11 - 01:08:37 - 01:09:14 - 01:10:10 - 01:11:12 - 01:11:15 - 01:13:16 - 01:15:52 - 01:17:08 - 01:17:59