03-10-2019 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 2 Installatie bodebus (draaginsigne gemeentebode)
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.h. Apotheker
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
J. Talsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 4 Mededelingen
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.H. Lammering - PvdA
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 19 september 2019
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 6 Ontwerpbegroting 2020 FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing)
"Rupsje Nooit Genoeg" of "Bodemloze Put"? Gemeenteraad Noardeast-Fryslân Debatteert over FUMO-begroting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem besloten om een kritische zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2020 van de FUMO, de regionale omgevingsdienst. De discussie draaide vooral om de stijgende kosten en de efficiëntie van de FUMO.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 3 oktober 2019 werd de ontwerpbegroting van de FUMO uitvoerig besproken. De FUMO, verantwoordelijk voor milieutaken in de regio, heeft een begroting ingediend die leidt tot een extra uitgave van €164.890 voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Hiervan moet nog €82.200 worden gedekt in de gemeentebegroting 2020-2023.De heer Klaver van het CDA opende het debat met een scherpe vergelijking: "Het lijkt wel Rupsje Nooit Genoeg. Gemeenten moeten de broekriem aanhalen, maar bij de FUMO lijkt die niet eens aanwezig." Hij benadrukte dat de toezichtnormen voor asbesttaken en de handhavingstaken realistischer moeten worden ingeschat.
Mevrouw Wiebere van Gemeentebelangen uitte haar frustratie over de stijgende kosten: "In zes jaar tijd heeft de FUMO nooit kunnen bereiken wat wij voor ogen hadden. De kosten blijven stijgen en er moet iets veranderen."
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door mevrouw Klinkenberg, sloot zich hierbij aan en noemde de situatie een "point of no return". Ze benadrukte dat de berekende formatie voor asbesttaken en handhaving veel te hoog is en dat de gemeentelijke bijdrage omlaag moet.
De VVD, bij monde van de heer Van der Haar, noemde de FUMO een "bodemloze put" en vroeg zich af waar de beloofde verbeteringen blijven. "We kunnen deze zienswijze wel steunen, maar hoe zit het met de andere gemeenten? Hebben zij een zienswijze van gelijke strekking?"
Wethouder De Beers reageerde op de kritiek door te benadrukken dat de FUMO ooit is opgericht om bepaalde deskundigheden gezamenlijk te organiseren. "Het zou efficiënter en goedkoper moeten zijn, maar dat merken we niet," gaf hij toe. Hij beloofde zich in te zetten voor een kritische blik op de begroting en de efficiëntie van de FUMO.
De raad stemde uiteindelijk unaniem in met het indienen van de zienswijze, waarbij de nadruk ligt op het verlagen van de kosten en het verbeteren van de efficiëntie. De wethouder zal in de auditcommissie van de FUMO plaatsnemen om de belangen van de gemeente te behartigen en te zorgen voor een zo efficiënt mogelijke organisatie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het indienen van een zienswijze op de ontwerpbegroting 2020 van de FUMO, de regionale omgevingsdienst. De FUMO heeft haar ontwerpbegroting op 5 juli 2019 aan de gemeenteraad gestuurd, met de mogelijkheid om tot 11 oktober 2019 een zienswijze in te dienen. De zienswijze richt zich op de asbest- en handhavingstaken, waarbij wordt voorgesteld om de toezichtnorm voor asbesttaken te verlagen van 50% naar 25% en het kengetal voor het behandelen van een asbestmelding te verlagen van 3.7 uur naar 2.5 uur. Daarnaast wordt geadviseerd om de uitbreiding van handhavingstaken te starten met 3 fte, met de mogelijkheid tot uitbreiding naar 5 fte indien nodig. De ontwerpbegroting van de FUMO voor 2020 leidt tot een uitzetting van € 164.890 voor de gemeente Noardeast-Fryslân, waarvan € 82.200 nog moet worden gedekt in de gemeentebegroting 2020-2023. De raad heeft op 3 oktober 2019 besloten om de voorgestelde zienswijze in te dienen.
"Rûpske Nea Genôch" of "Bûtelose Poel"? Gemeenteried Noardeast-Fryslân Debattearret oer FUMO-begroting.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich besletten om in krityske beskôging yn te tsjinjen op de ûntwerpbegroting 2020 fan de FUMO, de regionale omjouwingsdients. De diskusje gie benammen oer de stigende kosten en de effisjinsje fan de FUMO.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 3 oktober 2019 waard de ûntwerpbegroting fan de FUMO út en troch besprutsen. De FUMO, ferantwurdlik foar miljeutaken yn de regio, hat in begroting yntsjinne dy't liedt ta in ekstra útjefte fan €164.890 foar de gemeente Noardeast-Fryslân. Dêrfan moat noch €82.200 dekt wurde yn de gemeentebegroting 2020-2023.De hear Klaver fan it CDA iepene it debat mei in skerpe fergeliking: "It liket wol Rupsje Noait Genôch. Gemeenten moatte de broekriem oanhelje, mar by de FUMO liket dy net iens oanwêzich te wêzen." Hy benadrukke dat de tafersjochsnormen foar asbesttaken en de hânfestingstaken realistysker ynskat wurde moatte.
Frou Wiebere fan Gemeentebelangen utere har frustraasje oer de stigende kosten: "Yn seis jier tiid hat de FUMO nea berikke kinnen wat wy foar eagen hienen. De kosten bliuwe stigen en der moat wat feroarje."
De Partij van de Arbeid, fertsjintwurdige troch frou Klinkenberg, sloot har hjirby oan en neamde de situaasje in "point of no return". Se benadrukke dat de berekkene formaty foar asbesttaken en hânfesting folle te heech is en dat de gemeentlike bydrage omleech moat.
De VVD, troch de hear Van der Haar, neamde de FUMO in "bodemleaze put" en frege him ôf wêr't de beloofde ferbetterings bliuwe. "Wy kinne dizze sichtwize wol stypje, mar hoe sit it mei de oare gemeenten? Hâlde sy in sichtwize fan lyksoartige strekking?"
Wethâlder De Beers reagearre op de krityk troch te benadrukken dat de FUMO eartiids oprjochte is om bepaalde deskundichheden gesamelik te organisearjen. "It soe effisjinter en goedkeaper wêze moatte, mar dat merkje wy net," joech er ta. Hy beloofde him yn te setten foar in krityske eachopslach op de begroting en de effisjinsje fan de FUMO.
De ried stimde úteinlik ienriedich yn mei it yntsjinjen fan de sichtwize, dêr't de nadruk leit op it ferleegjen fan de kosten en it ferbetterjen fan de effisjinsje. De wethâlder sil yn de auditkommissie fan de FUMO plaknimme om de belangen fan de gemeente te behertigjen en te soargjen foar in sa effisjint mooglike organisaasje.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it yndienen fan in sicht op de ûntwerpbegroting 2020 fan de FUMO, de regionale omjouwingsdients. De FUMO hat har ûntwerpbegroting op 5 july 2019 nei de gemeenteried stjoerd, mei de mooglikheid om oant 11 oktober 2019 in sicht yn te dienen. It sicht rjochtet him op de asbest- en hânfestingstaken, dêr't foarsteld wurdt om de tafersjochsnorm foar asbesttaken te ferleegjen fan 50% nei 25% en it kengetal foar it behanneljen fan in asbestmelding te ferleegjen fan 3.7 oere nei 2.5 oere. Dêrneist wurdt oanrieden om de útwreiding fan hânfestingstaken te starten mei 3 fte, mei de mooglikheid ta útwreiding nei 5 fte as dat nedich is. De ûntwerpbegroting fan de FUMO foar 2020 liedt ta in útsjoch fan € 164.890 foar de gemeente Noardeast-Fryslân, dêr't € 82.200 noch dekt wurde moat yn de gemeentebegroting 2020-2023. De ried hat op 3 oktober 2019 besletten om de foarstelde sicht yn te dienen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Ontwerpbegroting FUMO 2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting FUMO 2020" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. De gemeenteraad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van de FUMO, met specifieke aandacht voor asbest- en handhavingstaken. De raad wordt geadviseerd om de toezichtnorm voor asbesttaken te verlagen van 50% naar 25% en het kengetal voor het behandelen van asbestmeldingen te verlagen van 3.7 uur naar 2.5 uur. Voor handhavingstaken wordt voorgesteld te starten met 3 fte, met een mogelijke uitbreiding naar 5 fte, afhankelijk van nader onderzoek.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke specificaties over de financiële implicaties en de voorgestelde wijzigingen in toezicht- en handhavingstaken. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheidseffecten.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze indienen op de ontwerpbegroting van de FUMO, waarbij zij de voorgestelde wijzigingen in toezicht- en handhavingstaken moeten overwegen en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van toezicht op asbesttaken en de omvang van de handhavingstaken. Dit vereist een afweging tussen kosten, efficiëntie en de effectiviteit van de uitvoering van deze taken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, maar de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn afhankelijk van externe factoren zoals het onderzoek van Seinstra en Van der Laar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze in te dienen, met de specifieke aanpassingen in toezicht- en handhavingstaken.
Participatie:
Er is geen expliciete vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een extra begrotingsnadeel van € 82.200 voor de gemeentebegroting 2020-2023. Dit tekort wordt verwerkt in de meerjarenbegroting, maar er is geen gedetailleerd plan voor hoe dit tekort gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO 2020 Asbesttaken Handhavingstaken Toezichtnorm Zienswijze Begrotingsnadeel Basistaken Uitzetting begroting Formatie AmbitieniveauVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
F.j. Klaver
J. Talsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
B.h. Wijbenga
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.r. Van Der Aar
K.c. Merkus
Voorz.dhr.h. Apotheker
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
T. Berends
K.c. Merkus
A.r. Van Der Aar
Voorz.dhr.h. Apotheker
T. Berends
Voorz.dhr.h. Apotheker
T. Berends
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
F.j. Klaver -
J. Talsma -
B.h. Wijbenga -
J.m. Klinkenberg -
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Agendapunt 7 Vaststellen nota Grondbeleid, grondprijzen en algemene verkoopvoorwaarden
Nieuwe Nota Grondbeleid Noardeast-Fryslân: Transparantie en Toekomstgerichtheid Centraal
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een nieuwe Nota Grondbeleid 2020-2023 vastgesteld. Deze nota, die voortkomt uit de fusie van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Kollumerland c.a., en Ferwerderadiel, biedt een kader voor het grondbeleid in de komende jaren. Het document is ontworpen om gemeentelijke doelen op het gebied van wonen, werken, natuur, sport, cultuur, recreatie, zorg en onderwijs te ondersteunen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel zonder hoofdelijke stemming unaniem aangenomen. De nota zorgt voor transparantie richting bestuur en marktpartijen over de gemeentelijke handelwijze op de grondmarkt. De algemene verkoopvoorwaarden voor woningbouwkavels, bedrijventerreinen en reststroken zijn geactualiseerd. Hoewel het grondbeleid geen directe financiële gevolgen heeft, draagt het bij aan een gezonde financiële situatie voor de gemeente.De heer Jager opende het debat met een vraag over de verschillen in grondprijzen binnen de gemeente. "Waarom niet dezelfde tarieven voor de hele gemeente?" vroeg hij. De wethouder legde uit dat de prijsverschillen te maken hebben met de marktwaarde in stedelijke gebieden zoals Dokkum, waar de grondprijzen hoger liggen.
De heer Keizer complimenteerde de transparantie van de nota, maar vroeg zich af waarom er geen prijs voor de binnenstad van Dokkum vermeld stond. "Misschien is dat een reden, weet ik niet waarom," zei hij. De wethouder antwoordde dat er in de binnenstad van Dokkum geen grote stukken grond beschikbaar zijn die een prijsvermelding rechtvaardigen.
Mevrouw Jouhtha van de FNP vroeg naar de mogelijkheden voor inbreiding en de concrete marktvraag. De wethouder van ruimtelijke ordening antwoordde dat er momenteel afspraken worden gemaakt met de provincie over woningbouw en dat de woonvisie in ontwikkeling is.
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door mevrouw Klinkenberg, stemde in met de nota en benadrukte het belang van het convenant bedrijventerrein Noordoost Friesland. Ze vroeg ook om een overzicht van beschikbare vierkante meters en de voorwaarden voor een tweede bedrijfswoning.
De heer Braaksma prees de harmonisatie van het grondbeleid en benadrukte het belang van maatwerk. "Soms is er een beetje lenigheid nodig," zei hij. De wethouder bevestigde dat maatwerk mogelijk blijft binnen het nieuwe beleid.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van der Haren, vond de grondprijzen fors en vroeg zich af of de gemeente marktconform is. De wethouder verzekerde dat de prijzen marktconform zijn en dat het belangrijk is om individuele inwoners niet te bevoordelen door grond te goedkoop te verkopen.
De nieuwe Nota Grondbeleid 2020-2023 van Noardeast-Fryslân is een belangrijke stap in het ondersteunen van de gemeentelijke doelen en het bieden van duidelijkheid aan marktpartijen. De documenten worden binnenkort gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een nieuwe Nota Grondbeleid 2020-2023 vastgesteld, die het grondbeleid voor de komende jaren vastlegt. Deze nota is opgesteld naar aanleiding van de fusie van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Kollumerland c.a., en Ferwerderadiel, en houdt rekening met veranderde maatschappelijke en wettelijke kaders. Het grondbeleid biedt instrumenten om gemeentelijke doelen op het gebied van wonen, werken, natuur, sport, cultuur, recreatie, zorg en onderwijs te ondersteunen. De gemeente kiest afhankelijk van de situatie voor een faciliterend of actief grondbeleid. De nota zorgt voor transparantie richting bestuur en marktpartijen over de gemeentelijke handelwijze op de grondmarkt. Ook zijn de algemene verkoopvoorwaarden voor woningbouwkavels, bedrijventerreinen en reststroken geactualiseerd. De raad heeft ingestemd met de nota, de bijbehorende grondprijzen en de algemene verkoopvoorwaarden. Het grondbeleid heeft geen directe financiële gevolgen, maar draagt bij aan een gezonde financiële situatie voor de gemeente. Na vaststelling worden de documenten gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Nije Nota Grûnbelied Noardeast-Fryslân: Trochsichtichheid en Takomstgerjochtheid Sintraal
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in nije Nota Grûnbelied 2020-2023 fêststeld. Dizze nota, dy't ûntstien is út de fúzje fan de eardere gemeenten Dongeradiel, Kollumerlân c.a., en Ferwerderadiel, biedt in kader foar it grûnbelied yn de kommende jierren. It dokumint is ûntwurpen om gemeentlike doelen op it mêd fan wenjen, wurkjen, natuer, sport, kultuer, rekreaasje, soarch en ûnderwiis te stypjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering waard it foarstel sûnder haadlike stimming ienstemmich oannommen. De nota soarget foar trochsichtens nei it bestjoer en de merkpartijen oer de gemeentlike hannelwize op de grûnmerk. De algemiene ferkeapfoarwaarden foar wenningboukavels, bedriuwsterreinen en reststroken binne aktualisearre. Alhoewol it grûnbelied gjin direkte finansjele gefolgen hat, draacht it by oan in sûne finansjele situaasje foar de gemeente.De hear Jager iepene it debat mei in fraach oer de ferskillen yn grûnpriis binnen de gemeente. "Wêrom net itselde tariven foar de hiele gemeente?" frege er. De wethâlder lege út dat de priisferskillen te krijen hawwe mei de merkweardichheid yn stedlike gebieten lykas Dokkum, dêr't de grûnpriizen heger lizze.
De hear Keizer komplimentearre de trochsichtens fan de nota, mar frege him ôf wêrom der gjin priis foar de binnenstêd fan Dokkum neamd waard. "Miskien is dat in reden, ik wit net wêrom," sei er. De wethâlder antwurde dat der yn de binnenstêd fan Dokkum gjin grutte stikken grûn beskikber binne dy't in priisfermelding rjochtfeardigje.
Frou Jouhtha fan de FNP frege nei de mooglikheden foar ynbreidings en de konkrete merkvraach. De wethâlder fan romtlike oardering antwurde dat der op dit stuit ôfspraken makke wurde mei de provinsje oer wenningbou en dat de wenfisy yn ûntwikkeling is.
De Partij van de Arbeid, fertsjintwurdige troch frou Klinkenberg, stimde yn mei de nota en benadrukke it belang fan it konvenant bedriuwsterrein Noardeast Fryslân. Se frege ek om in oersjoch fan beskikbere fjouwerkante meters en de foarwaarden foar in twadde bedriuws wenning.
De hear Braaksma priizge de harmonisaasje fan it grûnbelied en benadrukke it belang fan maatwurk. "Soms is der in bytsje buigens nedich," sei er. De wethâlder befestige dat maatwurk mooglik bliuwt binnen it nije belied.
De VVD, fertsjintwurdige troch de hear Van der Haren, fûn de grûnpriizen heech en frege him ôf oft de gemeente merkkonform is. De wethâlder fersekere dat de priizen merkkonform binne en dat it wichtich is om yndividuele ynwenners net te befoardieljen troch grûn te goedkeap te ferkeapjen.
De nije Nota Grûnbelied 2020-2023 fan Noardeast-Fryslân is in wichtige stap yn it stipe fan de gemeentlike doelen en it bieden fan dúdlikheid oan merkpartijen. De dokuminten wurde binnenkoart publisearre op de gemeentlike webside.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in nije Nota Grûnbelied 2020-2023 fêststeld, dy't it grûnbelied foar de kommende jierren fêstlein. Dizze nota is opsteld nei oanlieding fan de fúzje fan de foarige gemeenten Dongeradiel, Kollumerlân c.a., en Ferwerderadiel, en hâldt rekken mei feroare maatskiplike en wetlike kaders. It grûnbelied biedt ynstjeminten om gemeentlike doelen op it mêd fan wenjen, wurkjen, natuer, sport, kultuer, rekreaasje, soarch en ûnderwiis te stypjen. De gemeente kiest ôfhinklik fan de situaasje foar in fasiliterjend of aktyf grûnbelied. De nota soarget foar trochsichtichheid nei bestjoer en merkpartijen oer de gemeentlike hannelwize op de grûnmerk. Ek binne de algemiene ferkeapfoarwaarden foar wenningboukavels, bedriuwsterreinen en reststrûken aktualisearre. De ried hat ynstimd mei de nota, de byhearrende grûnpriis en de algemiene ferkeapfoarwaarden. It grûnbelied hat gjin direkte finansjele gefolgen, mar draacht by oan in sûne finansjele situaasje foar de gemeente. Nei fêststelling wurde de dokuminten publisearre op de gemeentlike webside.
-
Raadsvoorstel vaststellen grondbeleid - grondprijzen - algemene verkoopvoorwaarden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen nota Grondbeleid, Grondprijzenbeleid, Algemene verkoopvoorwaarden". Het voorstel betreft de vaststelling van de Nota Grondbeleid 2020-2023 voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Deze nota legt het gemeentelijk grondbeleid vast, dat instrumenten biedt om doelen op het gebied van wonen, werken, natuur, sport, cultuur, recreatie, zorg en onderwijs te ondersteunen. Het beleid is aangepast naar aanleiding van de fusie van de gemeenten Dongeradeel, Kollumerland c.a., en Ferwerderadiel. Het voorstel beoogt transparantie te bieden aan bestuur en marktpartijen over de gemeentelijke handelwijze op de grondmarkt en actualiseert de verkoopvoorwaarden voor gronden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke beleidskaders en instrumenten beschrijft die de gemeente wil hanteren. Het biedt een duidelijke structuur voor hoe de gemeente haar grondbeleid wil vormgeven en welke doelen hiermee worden nagestreefd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het is aan de raad om in te stemmen met de Nota Grondbeleid, de grondprijzen en de algemene verkoopvoorwaarden vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de mate van actief versus faciliterend grondbeleid. De raad moet beslissen in hoeverre de gemeente zelf actief wil zijn in grondontwikkeling of dit aan de markt wil overlaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de Nota Grondbeleid 2020-2023, de grondprijzen vast te stellen en de algemene verkoopvoorwaarden goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de nota tot stand is gekomen na afstemming met beleidsmedewerkers binnen de ambtelijke organisatie. Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere externe stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan worden verondersteld binnen de bredere beleidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen en bevat geen financiële paragraaf. Financiële afwegingen worden per ruimtelijke ontwikkeling gemaakt, wat bijdraagt aan een gezonde financiële situatie voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Grondbeleid Grondprijzenbeleid Fusie Actief grondbeleid Harmonisatie Beleidsdoelstellingen Ruimtelijke ontwikkeling Verkoopvoorwaarden Transparantie MaatwerkVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
S. Keizer - S!N
Voorz.dhr.h. Apotheker
L.j. Jouta
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.h. Apotheker
P.l. Braaksma
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.r. Van Der Aar
Voorz.dhr.h. Apotheker
T. Berends
P.l. Braaksma
T. Berends
Voorz.dhr.h. Apotheker
Dhr.e. Van Esch
Voorz.dhr.h. Apotheker
S. Keizer - S!N
Voorz.dhr.h. Apotheker
L.j. Jouta
Voorz.dhr.h. Apotheker
Dhr.e. Van Esch
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.m. Klinkenberg -
A.r. Van Der Aar -
Agendapunt 7.a Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: meerkosten behoud fietsverbinding Reigersbrug Dokkum (niet aangenomen)
Fietsverbinding Reigersbrug: Gemeenteraad Verwerpt Motie voor Extra Financiering
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie verworpen die opriep tot het vinden van extra financiële middelen voor het behoud van de fietsverbinding bij de Reigersbrug. De motie, ingediend door de PvdA, kreeg slechts 7 stemmen voor en 20 tegen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 3 oktober 2019 werd de toekomst van de Reigersbrug in de wijk It Fûgellân besproken. De vervanging van de brug door een zogenoemde Hooghout zou een belangrijke fietsroute verstoren. Het college gaf aan dat er geen extra financiële middelen beschikbaar zijn om de hellingen van de Hooghout geschikt te maken voor fietsverkeer. Dit probleem is ontstaan door een eerder raadsbesluit in 2013 om bruggen in de wijk te verhogen, met als doel de leefbaarheid te verbeteren.De PvdA stelde in de motie dat het college zich moet inspannen om de benodigde financiële middelen te vinden, eventueel in overleg met de provincie Fryslân. "Het is onbegrijpelijk dat er in een recente nieuwsbrief vermeld wordt dat een andere brug in Dokkum wel fietsvriendelijk blijft, terwijl deze brug niet in een fietsroute ligt," aldus PvdA-raadslid Klinkenberg.
Wethouder Boerema reageerde namens het college en wees de motie af. "We hebben een besluit genomen, daar staan we achter en zo gaan we het doen. We moeten ons op een gegeven moment ook een keer bij neerleggen dat dit het is zoals het is," verklaarde hij. Boerema benadrukte dat de gemeente al veel heeft gedaan om tot een oplossing te komen en dat de huidige plannen het meest haalbare compromis zijn.
De VVD-fractie sloot zich aan bij het standpunt van het college. "Het is tijd om het dossier te sluiten," stelde VVD-raadslid Van der Aar. Hij vroeg wel aandacht voor de verkeersveiligheid op de alternatieve routes die nu meer gebruikt zullen worden door fietsers.
De motie werd uiteindelijk verworpen met een duidelijke meerderheid. De werkzaamheden aan de Hooghout zijn inmiddels gestart, en de gemeente heeft de inwoners geïnformeerd over de ontwikkelingen. De discussie over de Reigersbrug lijkt hiermee voorlopig ten einde.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 3 oktober 2019 een motie besproken over de meerkosten voor het behoud van de fietsverbinding bij de Reigersbrug. De vervanging van de brug door een Hooghout zou een belangrijke fietsroute verstoren. Het college gaf aan dat er geen extra financiële middelen zijn om de hellingen van de Hooghout geschikt te maken voor fietsverkeer. Dit probleem is ontstaan door een eerder raadsbesluit in 2013 om bruggen in de wijk It Fûgellân te verhogen, met als doel de leefbaarheid te verbeteren. De motie stelde dat het college zich moet inspannen om de benodigde financiële middelen te vinden, eventueel in overleg met de provincie Fryslân. De motie werd ingediend door de PvdA, maar werd niet aangenomen, met 7 stemmen voor en 20 tegen.
Fytsferbining Reigersbrêge: Gemeenteried ferwerpt moty foar ekstra finansiering.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat in motie ôfwiisd dy't oproppe ta it finen fan ekstra finansjele middels foar it behâld fan de fytsferbining by de Reigersbrêge. De motie, yntsjinne troch de PvdA, krige mar leafst 7 stimmen foar en 20 tsjin.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 3 oktober 2019 waard de takomst fan de Reigersbrêge yn de wyk It Fûgellân besprutsen. De ferfangende fan de brêge troch in sokneamde Hooghout soe in wichtige fytsrûte feroarje. It kolleezje joech oan dat der gjin ekstra finansjele middels beskikber binne om de hellingen fan de Hooghout geskikt te meitsjen foar fytsferkear. Dit probleem is ûntstien troch in earder riedsbeslút yn 2013 om brêgen yn de wyk te ferheegjen, mei as doel de leefberens te ferbetterjen.De PvdA stelde yn de motie dat it kolleezje him ynspanje moat om de nedige finansjele middels te finen, eventueel yn oerlis mei de provinsje Fryslân. "It is ûnbegryplik dat der yn in resinte nijsbrief neamd wurdt dat in oare brêge yn Dokkum wol fytsfreonlik bliuwt, wylst dizze brêge net yn in fytsrûte leit," sa sei PvdA-radsled Klinkenberg.
Wethâlder Boerema reagearre namens it kolleezje en wies de motie ôf. "Wy hawwe in beslút nommen, dêr steane wy efter en sa geane wy it dwaan. Wy moatte ús op in stuit ekris deljaan dat dit it is sa't it is," ferklearre er. Boerema benadrukke dat de gemeente al in soad dien hat om ta in oplossing te kommen en dat de hjoeddeiske plannen it meast berikbere kompromis binne.
De VVD-fraksje sloot him oan by it stânplak fan it kolleezje. "It is tiid om it dossier te sluten," stelde VVD-radsled Van der Aar. Hy frege wol omtinken foar de ferkearsfeiligens op de alternative rûtes dy't no mear brûkt wurde troch fytsers.
De motie waard úteinlik ferworpen mei in dúdlike mearderheid. De wurksumheden oan de Hooghout binne ynmiddels begûn, en de gemeente hat de ynwenners ynformearre oer de ûntwikkelingen. De diskusje oer de Reigersbrêge liket hjirmei foarlopich te einigjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 3 oktober 2019 in motie besprutsen oer de mearkosten foar it behâld fan de fytsferbining by de Reigersbrêge. De ferfangings fan de brêge troch in Hooghout soe in wichtige fytsrûte fersoargje. It kolleezje joech oan dat der gjin ekstra finansjele middels binne om de helingen fan de Hooghout geskikt te meitsjen foar fytsferkear. Dit probleem is ûntstien troch in earder riedsbeslút yn 2013 om brêgen yn de wyk It Fûgellân te ferheegjen, mei as doel de leefberens te ferbetterjen. De motie stelde dat it kolleezje him ynspanje moat om de nedige finansjele middels te finen, eventueel yn oerlis mei de provinsje Fryslân. De motie waard yntsjinne troch de PvdA, mar waard net oannommen, mei 7 stimmen foar en 20 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Meerkosten behoud fietsverbinding Reigersbrug" richt zich op het behoud van een belangrijke fietsverbinding in de gemeente Noardeast-Fryslân. De Reigersbrug wordt vervangen door een Hooghout, wat de toegankelijkheid voor fietsers vermindert. De motie stelt dat het college moet zorgen voor financiering om de hellingen van de Hooghout aan te passen, zodat deze geschikt blijven voor fietsverkeer. Dit is belangrijk voor de leefbaarheid van de wijk. De motie benadrukt dat het college eerder heeft aangegeven dat geld niet leidend zou zijn in deze beslissing.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie, de achtergrond en de gewenste actie. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de financiering precies verkregen moet worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de benodigde financiering te vinden voor de aanpassing van de Hooghout, zoals voorgesteld in de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat extra kosten met zich mee kan brengen, of het afwijzen ervan, wat kan leiden tot verminderde fietsverbindingen en mogelijk ontevredenheid onder bewoners.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een realistisch plan voor financiering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiering is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om financiering te zoeken voor de aanpassing van de Hooghout.
Participatie:
De motie verwijst naar de betrokkenheid van de ouderenbond, de fietsersbond en een werkgroep van gebruikers, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het behoud van fietsverbindingen bijdraagt aan milieuvriendelijke mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De motie erkent dat er meerkosten zijn voor de aanpassing van de Hooghout, maar biedt geen specifieke dekking voor deze kosten. Het college wordt opgedragen om de financiering te vinden, eventueel in overleg met de provincie Fryslân.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reigersbrug Hooghout Fietsverbinding Meerkosten Leefbaarheid SUD IE-project Provincie Fryslân Ouderenbond Fietsersbond HellingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Art. 49 RvO: Meerkosten behoud fietsverbinding Reigersbrug
Samenvatting: De motie betreft de vervanging van de Reigersbrug door een Hooghout, wat een belangrijke fietsverbinding dreigt te verstoren. Het college heeft aangegeven dat er geen extra financiële middelen zijn om de hellingen van de Hooghout fietsvriendelijk te maken. De motie stelt dat het college zich moet inspannen om de benodigde fondsen te vinden, aangezien eerder is aangegeven dat geld niet leidend zou zijn. De motie roept op tot overleg met de provincie Fryslân als laatste optie. De motie werd ingediend door de PvdA en verworpen met 20 stemmen tegen en 7 voor.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie en de voorgestelde acties. Het benoemt de problemen, de voorgeschiedenis, en de gewenste uitkomst. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de benodigde fondsen precies gevonden moeten worden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring van de motie en daarmee het college op te dragen om de benodigde financiële middelen te vinden voor de aanpassing van de Hooghout.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat betekent dat ze prioriteit geven aan het behoud van de fietsverbinding, of het afwijzen ervan, wat kan betekenen dat ze andere prioriteiten hebben of de financiële haalbaarheid betwijfelen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een realistisch plan voor het verkrijgen van de fondsen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het vinden van de fondsen is twijfelachtig.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de benodigde fondsen te vinden. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt dat er pleidooien zijn geweest van de ouderenbond, de fietsersbond en een werkgroep van gebruikers, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het behoud van fietsvriendelijke infrastructuur bijdraagt aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen
De motie erkent dat er meerkosten zijn voor de aanpassing van de hellingen, maar biedt geen concrete dekking voor deze kosten. Het college wordt opgedragen om de fondsen te vinden, maar er is geen duidelijk plan hoe dit bereikt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reigersbrug Hooghout Fietsverbinding Meerkosten Leefbaarheid SUD IE-project Provincie Fryslân Hellingen Ouderenbond FietsersbondVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.r. Van Der Aar
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.e. Boerema
J.m. Klinkenberg
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.r. Van Der Aar
Voorz.dhr.h. Apotheker
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
J. Talsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
R. Slijver
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.e. Boerema
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.m. Klinkenberg
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Talsma -
R. Slijver -
Agendapunt 7.b Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp: demonstraasjes by bern (moasje fersmiten)
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân Verwerpt Motie over Kinderdemonstraties
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie verworpen die oproept tot meer controle over demonstraties waarbij kinderen betrokken zijn. De motie, ingediend door de FNP, benadrukte het belang van kinderwelzijn en openbare veiligheid, maar kreeg onvoldoende steun.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 3 oktober 2019 werd een motie besproken die de aandacht vestigde op de impact van demonstraties op kinderen. De FNP, indiener van de motie, stelde dat de gemeenteraad weinig invloed heeft op de locatie en voorwaarden van demonstraties, en dat sommige demonstraties onredelijk zijn, vooral als kinderen worden blootgesteld aan (verbale) agressie. De motie riep het college op om bij demonstratieaanvragen rekening te houden met de gezondheid van kinderen en de kans op wanorde.De discussie in de raad was levendig. De VVD-fractie toonde zich verbaasd over de motie. "Wat willen wij allemaal gaan regelen met onze Raad?" vroeg een VVD-raadslid zich af. "Wij zijn van mening dat de burgemeester en het college voldoende in staat zijn om hier goede beslissingen over te nemen."
Ook het CDA stond kritisch tegenover de motie. "Dat demonstraties impact kunnen hebben, is duidelijk," aldus een CDA-raadslid. "Maar dat geldt niet alleen voor kinderen, ook voor ouderen en mensen met een beperking. De portefeuille veiligheid is aan de burgemeester toevertrouwd, die onafhankelijk is en met een deskundig team werkt."
De Partij van de Arbeid en de ChristenUnie deelden deze mening en benadrukten hun vertrouwen in het college en de burgemeester. "We vertrouwen erop dat het college en de burgemeester deze zaken goed afhandelen," klonk het vanuit de PvdA.
De burgemeester zelf gaf aan dat bij het verlenen van vergunningen voor demonstraties altijd rekening wordt gehouden met de gevolgen voor de aanwezigen. "Dat is een algemene opvatting die in de wet is verankerd," legde hij uit.
Uiteindelijk werd de motie met 7 stemmen voor en 20 tegen verworpen. De FNP en Gemeentebelangen waren de enige fracties die de motie steunden. De discussie over de balans tussen het recht op demonstratie en de openbare veiligheid blijft echter een belangrijk onderwerp binnen de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 3 oktober 2019 een motie besproken over demonstraties bij kinderen. De motie stelde dat de gemeenteraad weinig invloed heeft op de locatie en voorwaarden van demonstraties, en dat sommige demonstraties onredelijk zijn, vooral als kinderen worden blootgesteld aan (verbale) agressie. De motie benadrukte het belang van het welzijn van kinderen en openbare veiligheid, en riep het college op om bij demonstratieaanvragen rekening te houden met de gezondheid van kinderen en de kans op wanorde. De motie werd ingediend door de FNP, maar werd niet aangenomen, met 7 stemmen voor en 20 tegen.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân Ferwerpt Moty oer Bernedemonstraasjes
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat in motie ôfwiisd dy't opropet ta mear kontroale oer demonsstraasjes dêr't bern by belutsen binne. De motie, yntsjinne troch de FNP, benadrukke it belang fan bernswolwêzen en iepenbiere feiligens, mar krige net genôch stipe.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 3 oktober 2019 waard in moty besprutsen dy't de oandacht fêstige op de ynfloed fan demonsstraasjes op bern. De FNP, yndiener fan de moty, stelde dat de gemeenteried min ynfloed hat op de lokaasje en foarwaarden fan demonsstraasjes, en dat sommige demonsstraasjes ûnredelik binne, benammen as bern blootsteld wurde oan (ferbale) agressy. De moty ropt it kolleezje op om by demonsstraasjefragen rekken te hâlden mei de sûnens fan bern en de kâns op wanorde.De diskusje yn de ried wie libbenich. De VVD-fraksje toande har ferrast oer de moty. "Wat wolle wy allegearre regelje mei ús Ried?" frege in VVD-riedslid him ôf. "Wy binne fan miening dat de boargemaster en it kolleezje genôch yn steat binne om hjir goede beslútsen oer te nimmen."
Ek it CDA stie kritysk tsjinoer de moty. "Dat demonsstraasjes ynfloed hawwe kinne, is dúdlik," sa sei in CDA-riedslid. "Mar dat jildt net allinnich foar bern, ek foar âlderen en minsken mei in beheining. De portefúlje feiligens is oan de boargemaster tastien, dy't ûnôfhinklik is en mei in kundich team wurket."
De Partij van de Arbeid en de ChristenUnie dielen dizze miening en benadrukten har fertrouwen yn it kolleezje en de boargemaster. "Wy hawwe der fertrouwen yn dat it kolleezje en de boargemaster dizze saken goed ôfhannele," klonk it fanút de PvdA.
De boargemaster sels joech oan dat by it ferlienen fan fergunningen foar demonsstraasjes altyd rekken hâlden wurdt mei de gefolgen foar de oanwêzigen. "Dat is in algemiene miening dy't yn de wet fêstlein is," leine hy út.
Uteinlik waard de moty mei 7 stimmen foar en 20 tsjin ferworpen. De FNP en Gemeentebelangen wiene de iennichste fraksjes dy't de moty stipe. De diskusje oer de balâns tusken it rjocht op demonsstraasje en de iepenbiere feiligens bliuwt lykwols in wichtich ûnderwerp binnen de gemeenteried.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 3 oktober 2019 in motie besprutsen oer demonstraasjes by bern. De motie stelde dat de gemeenteried min ynfloed hat op de lokaasje en foarwaarden fan demonstraasjes, en dat sommige demonstraasjes ûnredelik binne, benammen as bern blootsteld wurde oan (ferbale) agressy. De motie benadrukte it belang fan it wolwêzen fan bern en iepenbiere feiligens, en roan it kolleezje op om by demonstraasje-oanfraach rekken te hâlden mei de sûnens fan bern en de kâns op wanorde. De motie waard yntsjinne troch de FNP, mar waard net oannommen, mei 7 stimmen foar en 20 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: MOASJE Art. 49 RfO Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp
Samenvatting: De motie, ingediend door de FNP, richt zich op het reguleren van demonstraties in de gemeente Noardeast-Fryslân, met speciale aandacht voor de bescherming van kinderen. De motie constateert dat de gemeenteraad weinig invloed heeft op de locatie en voorwaarden van demonstraties. Het benadrukt dat demonstraties soms onredelijk zijn en kinderen blootstellen aan agressie, wat schadelijk kan zijn. De motie roept het college op om bij het toestaan van demonstraties rekening te houden met de gezondheid van kinderen en de kans op wanordelijkheden, en deze factoren prioriteit te geven bij de besluitvorming.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over de impact van demonstraties op kinderen. Het biedt een duidelijke oproep aan het college om specifieke overwegingen mee te nemen in hun besluitvorming. Echter, het mist concrete richtlijnen of criteria voor het beoordelen van demonstraties, wat de uitvoerbaarheid kan bemoeilijken.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college op te roepen om bij het toestaan van demonstraties rekening te houden met de gezondheid en veiligheid van kinderen. De raad fungeert als een adviserende en richtinggevende instantie in dit proces.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de balans tussen het recht op demonstratie en de bescherming van kwetsbare groepen, zoals kinderen. De raad moet beslissen in hoeverre zij prioriteit geven aan openbare veiligheid en welzijn boven het recht op vrije meningsuiting.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoerbaarheid kan problematisch zijn zonder concrete richtlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het college willen oproepen om de genoemde overwegingen prioriteit te geven bij het toestaan van demonstraties. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie
De motie zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces over demonstraties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op openbare orde en veiligheid.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele kosten zouden kunnen voortkomen uit extra veiligheidsmaatregelen bij demonstraties, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Demonstraasjes by bern" (Demonstraties bij kinderen). De motie, ingediend door de FNP, roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om bij het toestaan van demonstraties rekening te houden met de gezondheid en veiligheid van kinderen. Het benadrukt dat demonstraties soms onredelijk zijn en kinderen blootstellen aan verbale agressie, wat schadelijk kan zijn. De motie stelt dat het recht op demonstratie belangrijk is, maar dat de bescherming van kinderen en openbare veiligheid prioriteit moeten krijgen. Het college wordt gevraagd om deze overwegingen mee te nemen bij het bepalen van de locatie en voorwaarden van demonstraties.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over de impact van demonstraties op kinderen. Het biedt een duidelijke oproep aan het college om specifieke overwegingen mee te nemen bij het toestaan van demonstraties. Echter, het mist concrete richtlijnen of criteria voor het beoordelen van de risico's.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te adviseren en richting te geven in het beleid omtrent demonstraties, met name in relatie tot de bescherming van kinderen. De raad kan via deze motie invloed uitoefenen op hoe het college demonstraties beoordeelt en toestaat.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes draaien om de balans tussen het recht op demonstratie en de bescherming van kwetsbare groepen, zoals kinderen. De raad moet beslissen in hoeverre ze prioriteit geven aan de veiligheid van kinderen boven het recht op vrije meningsuiting.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn oproep, maar mist meetbare criteria en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete richtlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen oproepen om de voorgestelde overwegingen mee te nemen bij het toestaan van demonstraties. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces over demonstraties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op sociale veiligheid en gezondheid.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige overwegingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.h. Apotheker
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
W.a. Van Der Bent
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
G.T. Schaafstal - PvdA
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J. Talsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.e. Boerema
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
G.T. Schaafstal - PvdA
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
W.a. Van Der Bent -
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Talsma -
J.e. Boerema -
Agendapunt 7.c Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: problemen ontstaan door verbod rookruimtes (ingetrokken)
Rookverbod in Horeca: Gemeenteraad Noardeast-Fryslân Worstelt met Gevolgen
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 3 oktober 2019 een verhitte discussie gevoerd over de impact van het recente rookverbod in de horeca. De motie om het deurbeleid tijdelijk stop te zetten werd uiteindelijk ingetrokken, maar niet zonder dat er flink wat stof opwaaide.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 3 oktober 2019 stond de motie over de gevolgen van het rookverbod in de horeca centraal. De uitspraak van de rechter op 27 september 2019, die rookruimtes in de horeca verbood, heeft volgens de raad geleid tot problemen voor zowel horecaondernemers als omwonenden. De raad vreest dat het verbod bezoekers naar illegale horecagelegenheden zal drijven.Wethouder Berends benadrukte dat de uitspraak van de rechter niet zomaar genegeerd kan worden. "We kunnen niet zomaar het deurbeleid stopzetten zonder een besluit van de raad," aldus Berends. Hij gaf aan dat er tijd nodig is om de gevolgen van het verbod in kaart te brengen en dat er op korte termijn overleg met betrokken partijen zal plaatsvinden.
Mevrouw Schaapstra uitte haar zorgen over de uitvoerbaarheid van de motie. "Lid 3 en 4 van de motie zijn haalbaar en reëel, maar de rest levert problemen op," stelde ze voor. Ze suggereerde dat de motie gedeeltelijk herzien zou kunnen worden om steun te krijgen.
De heer Van der Haar van de VVD sprak zijn sympathie uit voor de motie, maar benadrukte dat er een gerechtelijke uitspraak ligt waar rekening mee gehouden moet worden. "We zitten nu even in een soort vacuüm," zei hij. "De VVD is geen voorstander van het aanpassen van het deurbeleid op dit moment."
De discussie eindigde met de heer Talsma, die de motie had ingediend, en besloot deze in te trekken. "Ik wil de motie toch maar even heroverwegen," zei hij. De motie zal op een later moment opnieuw worden ingediend, nadat er meer duidelijkheid is over de situatie.
De vergadering eindigde zonder een directe oplossing, maar met de belofte dat het onderwerp op een later moment opnieuw besproken zal worden. De raad blijft zoeken naar een balans tussen het naleven van de wet en het ondersteunen van de lokale horeca.
Samenvatting
De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân heeft op 3 oktober 2019 een motie besproken over de problemen die zijn ontstaan door het verbod op rookruimtes in de horeca, zoals bepaald door een rechterlijke uitspraak op 27 september 2019. De raad constateert dat dit verbod problemen veroorzaakt voor horecaondernemers en omwonenden, en dat het kan leiden tot een verschuiving van bezoekers naar illegale horecagelegenheden. De raad benadrukt het belang van de reguliere horeca voor stad en dorp en verzoekt het college om de handhaving van het deurbeleid tijdelijk stop te zetten, te onderzoeken of er een verschuiving naar illegale horeca plaatsvindt, en om samen met betrokken partijen een oplossing te vinden. Daarnaast wordt gevraagd om een voorstel voor een nieuw horecabeleid voor de gemeente. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Rookferbod yn Horeka: Gemeenteried Noardeast-Fryslân Wrotset mei Gefolgen
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 3 oktober 2019 in ferhitte diskusje hân oer de ynfloed fan it resinte rookferbod yn de horeka. De motie om it doarbelied tige stop te setten waard úteinlik yntrokken, mar net sûnder dat der flink wat stof opwaaide.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 3 oktober 2019 stie de moty oer de gefolgen fan it rookferbod yn de horeka sintraal. De útspraak fan de rjochter op 27 septimber 2019, dy't rookrûmtes yn de horeka ferbiede, hat neffens de ried lied ta problemen foar sawol horeka-ûndernimmers as omwenners. De ried befret dat it ferbod besikers nei illegale horekagelegenheden driuwe sil.Wethâlder Berends benadrukte dat de útspraak fan de rjochter net samar negeare wurde kin. "Wy kinne net samar it doarbelied stopsette sûnder in beslút fan de ried," sa sei Berends. Hy joech oan dat der tiid nedich is om de gefolgen fan it ferbod yn kaart te bringen en dat der op koarte termyn oerlis mei belutsen partijen plakfine sil.
Frou Schaapstra út har soargen oer de útfierberens fan de moty. "Lid 3 en 4 fan de moty binne haalber en reëel, mar de rest levert problemen op," stelde se foar. Se suggerearre dat de moty diels herseach wurde koe om stipe te krijen.
De hear Van der Haar fan de VVD toande syn sympaty foar de moty, mar benadrukte dat der in rjochterlike útspraak leit dêr't rekken mei holden wurde moat. "Wy sitte no efkes yn in soarte fan fakuum," sa sei er. "De VVD is gjin foarstanner fan it oanpasse fan it doarbelied op dit momint."
De diskusje einige mei de hear Talsma, dy't de moty yntsjinne hie, en besleat dizze yn te lûken. "Ik wol de moty dochs mar even herbesjen," sa sei er. De moty sil op in letter momint opnij yntsjinne wurde, nei't der mear dúdlikheid is oer de situaasje.
De ferigening einige sûnder in direkte oplossing, mar mei de belofte dat it ûnderwerp op in letter momint opnij besprutsen wurde sil. De ried bliuwt sykjen nei in balâns tusken it neifoljen fan de wet en it stypjen fan de lokale horeka.
Samenvatting
De ried fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat op 3 oktober 2019 in motie besprutsen oer de problemen dy't ûntstien binne troch it ferbod op rookrûmtes yn de horeka, sa't bepaald troch in rjochterlike útspraak op 27 septimber 2019. De ried konstatearret dat dit ferbod problemen feroarsaket foar horeka-ûndernimmers en omwenners, en dat it kin liede ta in ferskowing fan besikers nei illegale horekagelegenheden. De ried benadrukt it belang fan de reguliere horeka foar stêd en doarp en freget it kolleezje om de hânhaving fan it doarbelied tige te setten, te ûndersykjen oft der in ferskowing nei illegale horeka plakfynt, en om tegearre mei belutsen partijen in oplossing te finen. Dêrneist wurdt frege om in foarstel foar in nij horekabeleid foar de gemeente. De motie is úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Problemen ontstaan door verbod rookruimtes". Het betreft een motie van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân, ingediend op 3 oktober 2019, naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak die rookruimtes in de horeca per direct verbiedt. De motie stelt dat dit verbod problemen veroorzaakt voor horecaondernemers en omwonenden, en mogelijk leidt tot een verschuiving van bezoekers naar illegale horecagelegenheden. De raad verzoekt het college om de handhaving van het deurbeleid tijdelijk stop te zetten, de situatie te monitoren, en in overleg met betrokken partijen tot een werkbare oplossing te komen. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe gevolgen van het rookruimteverbod en de mogelijke impact op de lokale horeca en omwonenden. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of lange termijn strategieën.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze vraagt het college om actie te ondernemen en terug te rapporteren met een voorstel voor nieuw beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige deurbeleid of het tijdelijk opschorten ervan om de impact van het rookruimteverbod te mitigeren. Daarnaast moet er een keuze gemaakt worden over hoe om te gaan met de mogelijke verschuiving naar illegale horeca.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (korte termijn), maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke criteria voor succes of evaluatie opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college willen verzoeken om de voorgestelde acties uit te voeren, hoewel de motie uiteindelijk is ingetrokken.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van overleg met betrokken partijen, zoals horecaondernemers, Horeca Nederland en omwonenden, maar specificeert niet hoe deze participatie vorm moet krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt op de sociale en economische impact van het rookruimteverbod.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich meer op beleidsmatige en handhavingskwesties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rookruimtes Horeca Overlast Deurbeleid Illegale plekken Ondernemers Handhaving Oplossing Bezoekers HarmonisatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Problemen ontstaan door verbod rookruimtes" en is ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân op 3 oktober 2019. De motie adresseert de problemen die zijn ontstaan door de rechterlijke uitspraak van 27 september 2019, die rookruimtes in de horeca per direct verbood. De raad maakt zich zorgen over de impact op horecaondernemers, mogelijke overlast voor omwonenden, en de verschuiving van bezoekers naar illegale plekken. De motie verzoekt het college om de handhaving van het deurbeleid tijdelijk stop te zetten, de situatie te monitoren, en samen met betrokken partijen naar een oplossing te zoeken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe gevolgen van het rookruimteverbod en de zorgen van verschillende belanghebbenden. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of lange termijn strategieën.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen en terug te rapporteren. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap en belanghebbenden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid of het tijdelijk versoepelen van regels om de impact op de horeca te mitigeren. Er moet ook een balans worden gevonden tussen de belangen van ondernemers, omwonenden en de volksgezondheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke acties worden gevraagd, ontbreken meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het stoppen van handhaving is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren en of ze akkoord gaan met het intrekken van de motie.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van overleg met betrokken partijen, waaronder ondernemers, Horeca Nederland en omwonenden, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt meer op economische en sociale aspecten.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Eventuele kosten voor handhaving of beleidswijzigingen worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rookruimtes Horeca Overlast Deurbeleid Illegale plekken Ondernemers Handhaving Oplossing Bezoekers HarmonisatieVerfijning van de zoekopdracht: