23-01-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Akkerman
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomsten 6 en 9 januari 2020
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Investering verbouw gebouw De Waegh Dokkum (doorgeschoven onderwerp van It Beslút 9 januari 2020)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een investering in de verbouwing van het Rijksmonument De Waegh in Dokkum, dat momenteel als restaurant wordt verhuurd. De huidige huurder wil het pand verbeteren voor een efficiëntere bedrijfsvoering, onder andere door de keuken te verplaatsen en meer zitplaatsen te creëren. De gemeente stelt voor om een deel van de verbouwingskosten te dragen en deze in de huurprijs te verrekenen, terwijl de huurder de kosten voor zijn eigen bedrijfsvoering op zich neemt. De markthuur wordt vastgesteld op € 30.000 per jaar, en het huurcontract wordt per 2021 met vijf jaar verlengd. Er wordt ook € 25.000 geïnvesteerd in de toiletvoorziening om het gebrek aan openbare toiletten in de omgeving te compenseren. De huurder krijgt het recht van eerste koop onder bepaalde voorwaarden. De totale investering bedraagt € 204.511, met een afschrijvingstermijn van 25 jaar. De kapitaallasten worden grotendeels doorberekend aan de huurder, met een netto structureel voordeel voor de gemeente. De raad heeft het investeringsbudget en de begrotingswijziging goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op in ynfestearring yn de ferbou fan it Ryksmonumint De Waegh yn Dokkum, dat op dit stuit ferhierd wurdt as in restaurant. De hjoeddeiske hierder wol it gebou ferbetterje foar in effisjintere bedriuwsfeart, ûnder oaren troch de keuken te ferpleatsen en mear sitplakken te meitsjen. De gemeente stelt foar om in part fan de ferboukosten te dragen en dizze te ferrekenjen yn de hierpriis, wylst de hierder de kosten foar syn eigen bedriuwsfeart op him nimt. De merkthier wurdt fêststeld op € 30.000 per jier, en it hierkontrakt wurdt per 2021 mei fiif jier ferlinge. Der wurdt ek € 25.000 ynfestearre yn de toiletfersetting om it gebrek oan iepenbiere toileten yn de omkriten te kompensearjen. De hierder krijt it earste kear rjocht ûnder bepaalde betingsten. De totale ynfestearring is € 204.511, mei in ôfskriuwtermyn fan 25 jier. De kapitaallasten wurde foar in grut part trochrekene oan de hierder, mei in nettosjettelik foardiel foar de gemeente. De ried hat it ynfestearingsbudzjet en de begrotingswiziging goedkard.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Investering verbouw gebouw De Waegh in Dokkum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Investering verbouw gebouw De Waegh in Dokkum". Het plan is om het Rijksmonument De Waegh, dat als restaurant wordt verhuurd, te verbouwen. De huidige huurder wil investeren in een betere indeling voor meer zitplaatsen en een verplaatste keuken. De gemeente stelt voor om een deel van de verbouwing te financieren, wat in de huurprijs wordt verrekend. Dit moet de verhuurbaarheid van het pand verbeteren. Daarnaast wordt € 25.000 geïnvesteerd in toiletvoorzieningen om het gebrek aan openbare toiletten te compenseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat financiële details, de motivatie voor de verbouwing, en de gevolgen als het niet wordt uitgevoerd. Echter, meer informatie over de exacte verbeteringen en de impact op de gemeenschap zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het investeringsbudget en de bijbehorende begrotingswijziging. Zij spelen een cruciale rol in het al dan niet doorgaan van de verbouwing.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de investering in het pand willen ondersteunen, rekening houdend met de financiële implicaties en de voordelen voor de gemeenschap en de huurder.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar qua financiële aspecten, maar mist details over de tijdlijn en specifieke doelen van de verbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer duidelijkheid over de lange-termijn impact zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het investeringsbudget van netto € 204.511 vast te stellen en vrij te geven, en de 4e begrotingswijziging op de begroting 2020 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de huurder.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te weten of de verbouwing duurzame materialen of methoden omvat.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Het investeringsbudget bedraagt € 204.511, met een kapitaallast die deels wordt gedekt door de verhoogde huur. De investering in de toiletvoorziening bedraagt € 25.000. De dekking komt uit de meeropbrengst van de huur en andere financiële voordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Waegh Verbouw Rijksmonument Huurder Investering Toiletvoorziening Exploitatie Kapitaallast Afschrijving BoekwaardeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
T. Berends
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
T. Berends
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:04:44 - 00:10:25 - 00:12:40 - 00:16:42 - 00:18:37 - 00:19:20 - 00:20:47 - 00:21:55 - 00:22:46 - 00:23:08 - 00:23:31 - 00:25:23 - 00:27:18 - 00:29:35 - 00:34:02 - 00:35:56 - 00:37:00 - 00:42:37 - 00:45:03 - 00:46:43 - 00:46:51 - 00:46:56 - 00:48:02 - 00:51:00 - 00:51:35 - 00:52:37 - 00:53:44 - 00:53:54 - 00:57:47 - 00:59:21 - 00:59:53 - 01:00:33 - 01:00:35 - 01:00:42 - 01:00:46 - 01:00:52 - 01:02:50 - 01:03:16 - 01:03:30 - 01:07:13 - 01:08:10 - 01:10:38 - 01:11:17
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
K. de Jager - ChristenUnie
P. de Graaf - wethouder
Agendapunt 5.a Motie Verkoop De Waegh
Samenvatting
In de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 23 januari 2020 werd een motie besproken met betrekking tot het gebouw De Waegh in Dokkum. Het college stelde voor om het gebouw te verbouwen en hiervoor een investeringsbudget van € 204.511 vrij te maken, waarbij de kosten grotendeels in de huur zouden worden verrekend. De indieners van de motie waren echter van mening dat het voordeliger zou zijn om het pand te verkopen, zodat de gemeente geen investeringen hoeft te doen en juist inkomsten uit de verkoop kan genereren. Ze stelden voor om het pand aan de huidige huurder te verkopen tegen een marktconforme prijs, met als voorwaarden dat alleen de huidige huurder het pand kan kopen en dat de gemeente het recht van eerste koop behoudt. De motie werd ingediend door ELP, VVD, GB, PvdA en ALL, maar werd niet aangenomen, met 7 stemmen voor en 16 tegen.
Samenvatting
Yn de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân op 23 jannewaris 2020 waard in moty besprutsen mei betrekking ta it gebou De Waegh yn Dokkum. It kolleezje stelde foar om it gebou te ferbouwen en hjirfoar in ynfesteringsbudzjet fan € 204.511 frij te meitsjen, wêrby't de kosten foar in grut part yn de hier ferrekene wurde soene. De yndieners fan de moty wiene lykwols fan miening dat it foardieler wêze soe om it pand te ferkeapjen, sadat de gemeente gjin ynfesterings dwaan hoecht en krekt ynkomsten út de ferkeap generearje kin. Se stelden foar om it pand oan de hjoeddeiske hierder te ferkeapjen tsjin in merkkonforme priis, mei as foarwurden dat allinnich de hjoeddeiske hierder it pand keapje kin en dat de gemeente it earste kear rjocht behâldt. De moty waard yndien troch ELP, VVD, GB, PvdA en ALL, mar waard net oannommen, mei 7 stimmen foar en 16 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Verkoop De Waegh" en werd ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 5 tijdens de raadsvergadering van 23 januari 2020. De motie stelt voor om het pand De Waegh in Dokkum te verkopen aan de huidige huurder tegen een marktconforme prijs, in plaats van te investeren in de verbouwing van het pand. De indieners zijn van mening dat verkoop financieel voordeliger is voor de gemeente en dat de gemeente grip moet houden op de bestemming en staat van het pand. De motie werd echter niet aangenomen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van het uiteenzetten van de argumenten voor verkoop en de voorwaarden die daarbij gesteld worden. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse van de langetermijngevolgen van verkoop versus verbouwing.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet aannemen van de motie en daarmee de richting te bepalen voor het beheer van gemeentelijk vastgoed.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen investeren in de verbouwing van De Waegh of het pand verkopen. Dit impliceert een keuze tussen directe financiële opbrengst en langetermijnbeheer van gemeentelijk vastgoed.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde acties (verkoop aan huidige huurder, recht van eerste koop). Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn en de exacte financiële implicaties, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid beïnvloedt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en daarmee de verkoop van De Waegh initiëren, of het oorspronkelijke voorstel van het college volgen om te investeren in de verbouwing.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van het behoud en de bestemming van het pand.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert dat verkoop financieel voordeliger is, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse. Er wordt niet aangegeven hoe de opbrengst van de verkoop gedekt wordt of hoe deze zich verhoudt tot de kosten van verbouwing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop De Waegh Investering Huur Marktconforme prijs Recht van eerste koop Huurder Verbouwing Status van het pand Resultaat informerenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Verkoop De Waegh" werd ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 5 tijdens de raadsvergadering van 23 januari 2020. De motie stelt voor om het gebouw De Waegh in Dokkum te verkopen aan de huidige huurder tegen een marktconforme prijs, in plaats van te investeren in de verbouwing van het pand. De indieners zijn van mening dat verkoop financieel voordeliger is voor de gemeente en dat de gemeente grip moet houden op de bestemming en staat van het pand. De motie stelt ook voor dat de gemeente het recht van eerste koop behoudt.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van de voorgestelde actie en de voorwaarden voor verkoop. Echter, het mist gedetailleerde financiële analyses en een evaluatie van de lange termijn gevolgen van de verkoop versus verbouwing.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring of afwijzing van de motie. Ze moeten de financiële en strategische implicaties van de verkoop versus verbouwing overwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het investeren in de verbouwing van het pand of het verkopen ervan. Dit omvat het afwegen van directe financiële voordelen tegen mogelijke lange termijn strategische belangen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, zoals een gedetailleerd financieel plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onderbouwing kan sterker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen of verwerpen. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in termen van de lange termijn onderhoud en gebruik van het pand.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert dat verkoop financieel voordeliger is, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse. Er wordt niet aangegeven hoe de financiële gevolgen precies gedekt worden, behalve dat de verkoopopbrengst een voordeel zou zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop De Waegh Dokkum Investeringsbudget Huur Marktconforme prijs Recht van eerste koop Huidige huurder Status van het pand StemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Motie De Waegh naar Stichting Monumentenbehoud
Samenvatting
In de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 23 januari 2020 is een motie aangenomen met betrekking tot het gebouw De Waegh. De raad heeft besloten het gebouw niet te verkopen en benadrukt het belang van het behoud en onderhoud van dit monument. Er wordt voorgesteld om De Waegh over te dragen aan de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel, wat zowel financiële als ambtelijke besparingen zou opleveren en de toegang tot onderhoudssubsidies zou vergemakkelijken. Het college is opgeroepen om te onderzoeken of deze overdracht mogelijk is en de raad hierover te informeren. De motie werd aangenomen met 12 stemmen voor en 11 tegen.
Samenvatting
Yn de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân op 23 jannewaris 2020 is in motie oannommen mei betrekking ta it gebou De Waegh. De ried hat besletten it gebou net te ferkeapjen en benadrukt it belang fan it behâld en ûnderhâld fan dit monumint. Der wurdt foarsteld om De Waegh oer te dragen oan de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel, wat sawol finansjele as ambtlike besparingen oplevere soe en de tagong ta ûnderhâldssubsydzjes makliker meitsje soe. It kolleezje is oproppen om te ûndersykjen oft dizze oerdracht mooglik is en de ried hjir oer te ynformearjen. De motie waard oannommen mei 12 stimmen foar en 11 tsjin.
-
200331 Collegebrief aan raad over Motie De Waegh naar Stichting Monumentenbehoud.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "De Waegh naar St. Monumentenbehoud". Het betreft een verzoek van de gemeenteraad aan het college om te onderzoeken of het gebouw De Waegh in Dokkum kan worden overgedragen aan de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel. De stichting heeft echter aangegeven dat zij nog geen beslissing kan nemen over een eventuele overname, omdat er onduidelijkheid bestaat over de toekomstige samenwerking met de gemeente. Het college heeft de raad geïnformeerd over de huidige stand van zaken en werkt aan duidelijkheid over de facilitering van de stichting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de huidige stand van zaken en de stappen die zijn ondernomen duidelijk beschrijft. Echter, het mist concrete tijdlijnen en oplossingen voor de gesignaleerde problemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval heeft de raad het college opgeroepen om onderzoek te doen naar de overdracht van De Waegh en moet zij op de hoogte worden gehouden van de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de huidige aanpak van het college steunt en of zij eventueel aanvullende eisen of richtlijnen wil stellen voor de samenwerking met de stichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onduidelijkheid over de facilitering is een knelpunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college blijft steunen in de huidige aanpak en of zij aanvullende richtlijnen wil geven voor de facilitering van de stichting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap, behalve de betrokkenheid van de stichting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het behoud van monumenten indirect bijdraagt aan culturele duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten van de overdracht of hoe deze gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Waegh Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel Overname Faciliteren Monumentenbeleid Erfgoedbeleid Onderzoek Dokkum Huidige werkwijze Toekomstige samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
200518 Collegebrief aan de raad Reactie op de motie Verkoop de Waegh aan de Stichting monumentenbehoud Dongeradeel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactie op de motie verkoop de Waegh aan de Stichting monumentenbehoud Dongeradeel." Het voorstel betreft de beslissing van de gemeente Noardeast-Fryslân om het eigendom van het monumentale pand De Waegh in Dokkum niet over te dragen aan de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel. In plaats daarvan blijft het pand eigendom van de gemeente, mede vanwege de beeldbepalende ligging en het huidige gebruik. De gemeente heeft besloten om samen met de huidige huurder, een horecaondernemer, te investeren in de modernisering van het pand. Dit besluit biedt de huurder meer zekerheid en continuïteit voor zijn bedrijfsvoering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de betrokken partijen, en de financiële implicaties van de beslissing beschrijft. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de voorwaarden van de samenwerking met de huurder en de specifieke plannen voor de modernisering.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het besluit van het college te beoordelen en al dan niet in te stemmen met het niet verder uitwerken van de motie. De raad moet de belangen van de gemeente en de huurder afwegen tegen de mogelijke voordelen van een eigendomsoverdracht.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het collegebesluit om het eigendom te behouden en te investeren in het pand, of het verder onderzoeken van de mogelijkheid tot eigendomsoverdracht aan de stichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is wel sprake van onzekerheid over de toekomstige eigendomsstructuur.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het besluit van het college om de motie niet verder uit te werken en het eigendom van De Waegh bij de gemeente te laten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de huurder en de stichting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de modernisering van het pand mogelijk duurzame elementen kan bevatten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van circa € 405.000,-, waarvan de helft door de huurder wordt gedragen. Het voorstel geeft aan dat deze investering noodzakelijk is voor de modernisering van het pand, maar het dekt niet hoe de gemeentelijke bijdrage gefinancierd wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Waegh Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel Huurder Investering Horeca ondernemer Onzekerheid Modernisering Samenwerking Eigendomsoverdracht Corona tijdVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "De Waegh naar St. Monumentenbehoud". Het voorstel betreft het onderzoeken van de mogelijkheid om het gebouw De Waegh over te dragen aan de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel. De raad heeft besloten het gebouw niet te verkopen en wil het in goede conditie houden. Door het gebouw aan de stichting over te dragen, verwacht men financiële en ambtelijke besparingen en een betere toegang tot onderhoudssubsidies. Het college wordt opgeroepen om dit te onderzoeken en de raad te informeren over de resultaten.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke oproep aan het college en geeft de redenen voor de voorgestelde actie. Echter, het mist specifieke details over de verwachte besparingen en de exacte voordelen van de overdracht.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en het college op te roepen tot actie. De raad moet ook de resultaten van het onderzoek beoordelen en verdere beslissingen nemen op basis van de bevindingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van eigendom van De Waegh of het overdragen aan de stichting. Dit omvat overwegingen over financiële besparingen, behoud van cultureel erfgoed en de rol van de gemeente in monumentenbeheer.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in de zin dat het college zo snel mogelijk moet rapporteren. Het is echter niet meetbaar of realistisch zonder concrete doelen of tijdlijnen voor de overdracht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan gedetailleerder zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie te steunen en het college op te dragen het onderzoek uit te voeren. Vervolgens moet de raad de resultaten evalueren en verdere stappen bepalen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de samenwerking tussen de gemeente en de stichting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van monumenten kan als een duurzame praktijk worden beschouwd, aangezien het bijdraagt aan het behoud van cultureel erfgoed.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert dat de overdracht financiële besparingen en een vermindering van ambtelijke uren kan opleveren. Er worden echter geen specifieke cijfers of dekkingsplannen genoemd. Het is belangrijk dat het onderzoek deze aspecten verder uitwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Waegh Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel Onderhoudssubsidies Financiële besparing Ambtelijke uren Onderzoek Overdracht Monumenten Herstel ConditieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "De Waegh naar St. Monumentenbehoud". Het betreft een voorstel van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om te onderzoeken of het historische gebouw De Waegh kan worden overgedragen aan de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel. De raad heeft besloten het gebouw niet te verkopen en ziet voordelen in de overdracht aan de stichting, zoals financiële besparingen en efficiënter onderhoud. De motie roept het college op om dit onderzoek uit te voeren en de resultaten zo snel mogelijk te delen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke constatering, mening en oproep tot actie. Echter, het mist specifieke details over de voorwaarden en criteria voor de overdracht.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze heeft de motie ingediend en aangenomen en roept het college op om het onderzoek uit te voeren en de resultaten terug te koppelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van eigendom van De Waegh of het overdragen aan een stichting. Dit omvat overwegingen over financiële voordelen, behoud van cultureel erfgoed en efficiëntie in onderhoud.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de actie (onderzoek naar overdracht), maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden de motie sterker maken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college opdracht te geven het onderzoek uit te voeren en de resultaten te evalueren zodra deze beschikbaar zijn.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar impliceert betrokkenheid van de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het behoud van monumenten kan als duurzaam worden beschouwd in termen van cultureel erfgoedbehoud.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert dat de overdracht financiële besparingen en een vermindering van ambtelijke uren kan opleveren. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Waegh Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel Onderhoudssubsidies Financiële besparing Ambtelijke uren Onderzoek Overdracht Monumenten Herstel ConditieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Motie Openbare toiletvoorziening
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft tijdens de vergadering op 23 januari 2020 een motie aangenomen met betrekking tot de behoefte aan een openbare toiletvoorziening en een overdekte fietsenstalling in de binnenstad van Dokkum. De raad constateert dat er momenteel geen centraal gelegen openbare toiletten zijn en dat de geplande verbouwing van de Waegh onvoldoende capaciteit biedt voor een volwaardige toiletvoorziening, inclusief invalidentoilet. Daarnaast is er door de toename van bewoners en fietsers in de binnenstad behoefte aan een overdekte fietsenstalling. De motie roept het college op om voor 1 december 2020 een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar een gecombineerde voorziening voor toiletten en fietsenstalling, met aandacht voor verschillende financieringsmogelijkheden. De motie werd unaniem aangenomen door de aanwezige partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat tiidens de gearkomste op 23 jannewaris 2020 in motie oannommen mei betrekking ta de behoefte oan in iepenbier toiletfasiliteit en in oerdekke fytsenstalling yn de binnenstêd fan Dokkum. De ried konstatearret dat der op dit stuit gjin sintraal lein iepenbiere toileten binne en dat de plande ferbou fan de Waegh net genôch kapasiteit biedt foar in folsleine toiletfasiliteit, ynklusyf invalidentoilet. Dêrneist is der troch de taheame fan bewenners en fytsers yn de binnenstêd behoefte oan in oerdekke fytsenstalling. De motie ropt it kolleezje op om foar 1 desimber 2020 in haalberheidsonderzoek út te fieren nei in kombinearre fasiliteit foar toileten en fytsenstalling, mei omtinken foar ferskillende finansieringsmooglikheden. De motie waard ienstemmich oannommen troch de oanwêzige partijen.
-
201112 Collegebrief aan raad Motie Openbare toiletvoorziening en openbare fietsenstalling.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van de Motie over Toiletvoorziening en Fietsenstalling in Dokkum
Titel en Samenvatting:
De motie betreft de haalbaarheid van een gecombineerde openbare toiletvoorziening en overdekte fietsenstalling in de binnenstad van Dokkum. Het college erkent de behoefte aan deze voorzieningen om de gastvrijheid te verhogen en een rommelig straatbeeld te voorkomen. Er zijn al enkele toiletvoorzieningen, maar er is behoefte aan betere bewegwijzering en toegankelijkheid. Een stagiaire onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor fietsparkeren. Het college wil ook oplaadpunten voor elektrische fietsen overwegen en de mogelijkheid van een gecombineerde voorziening bij de verbouw van het gemeentehuis onderzoeken.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke opsomming van bestaande voorzieningen en toekomstige stappen. Er zijn echter nog geen concrete financiële plannen of tijdlijnen gepresenteerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de motie aangenomen en speelt een toezichthoudende rol bij de uitvoering van het onderzoek en de uiteindelijke besluitvorming over de implementatie van de voorzieningen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de mate van investering in de voorzieningen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de samenwerking met lokale ondernemers en de inclusie van de voorzieningen in het bredere stadsbeleid.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is nog niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de plannen zijn nog in een verkennende fase.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde onderzoeken en de richting die het college voorstelt. Uiteindelijk zal de raad ook moeten beslissen over de financiering en uitvoering van de plannen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van de Ondernemersvereniging Dokkum en werkgroepen met ervaringsdeskundigen, wat wijst op een inclusieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral met betrekking tot het stimuleren van fietsgebruik en het overwegen van oplaadpunten voor elektrische fietsen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn nog geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen gepresenteerd. Het college belooft in het voorjaar met concrete voorstellen en financiële onderbouwing te komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare toiletvoorziening Fietsenstalling Gastvrijheid Inclusiebeleid Hoge Nood app Verkeersbeleid Bewegwijzering Oplaadpunten elektrische fietsen Stadslogistiek Ondernemersvereniging Dokkum (OVD)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Openbare toiletvoorziening". Het betreft een motie die de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân oproept om een onderzoek te laten uitvoeren naar de haalbaarheid van een gecombineerde openbare toiletvoorziening en overdekte fietsenstalling in de binnenstad van Dokkum. Dit komt voort uit de constatering dat de huidige plannen voor de Waegh niet voldoende capaciteit bieden voor een volwaardige openbare toiletvoorziening, inclusief invalidentoilet. Daarnaast is er een groeiende behoefte aan een overdekte fietsenstalling door de toename van fietsers en bewoners in de binnenstad. Het onderzoek moet zowel publieke als private financieringsmogelijkheden verkennen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van een onderzoek naar oplossingen. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of gedetailleerde plannen voor de uitvoering na het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het college op te roepen tot het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek. De raad moet toezien op de uitvoering en resultaten van dit onderzoek.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de ontwikkeling van openbare voorzieningen zoals toiletten en fietsenstallingen, en hoe deze gefinancierd moeten worden (publiek, privaat of een combinatie).
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (uitvoering van een onderzoek), en tijdgebonden (voor 1 december 2020). Het is echter minder specifiek over de criteria voor succes en de implementatie na het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete vervolgstappen na het onderzoek.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de resultaten te evalueren voor verdere actie.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces, maar het onderzoek kan mogelijk input van deze groepen vereisen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op fietsenstallingen kan bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een onderzoek naar financieringsmogelijkheden, maar geeft geen directe financiële gevolgen of dekking aan. Het onderzoek moet duidelijkheid bieden over de kosten en mogelijke financieringsbronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare toiletvoorziening Binnenstad van Dokkum Invalidentoilet Overdekte fietsenstalling Haalbaarheidsonderzoek Fietsen Investeringen Waegh Financieringsvormen AppartementenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Art. 49 RvO X - Openbare toiletvoorziening
Samenvatting: De motie betreft de behoefte aan een centrale openbare toiletvoorziening in de binnenstad van Dokkum. Het huidige voorstel voor de verbouwing van de Waegh voorziet niet in voldoende capaciteit voor een volwaardige openbare toiletvoorziening, inclusief invalidentoilet. Daarnaast is er een groeiende behoefte aan een overdekte fietsenstalling vanwege de toename van fietsers en bewoners in de binnenstad. De motie roept het college op om voor 1 december 2020 een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar een gecombineerde voorziening voor een openbare toiletvoorziening en een overdekte fietsenstalling, met aandacht voor diverse financieringsvormen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van een haalbaarheidsonderzoek. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of gedetailleerde plannen voor de uitvoering van de voorzieningen.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het indienen en aannemen van de motie. Ze geven richting aan het college om actie te ondernemen en een onderzoek uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioriteit van het investeren in openbare voorzieningen zoals toiletten en fietsenstallingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de financieringsvormen en de mate van samenwerking met private partijen.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek (openbare toiletvoorziening en fietsenstalling), meetbaar (haalbaarheidsonderzoek), en tijdgebonden (voor 1 december 2020). Het is minder specifiek over de haalbare en realistische aspecten, aangezien er geen concrete oplossingen of budgetten worden genoemd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college op te dragen het haalbaarheidsonderzoek uit te voeren en de resultaten te evalueren voor verdere actie.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het onderzoek of de uiteindelijke besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op fietsenstallingen kan indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een onderzoek naar financieringsmogelijkheden, maar geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is onduidelijk hoe de kosten voor de voorzieningen uiteindelijk gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare toiletvoorziening Binnenstad van Dokkum Invalidentoilet Overdekte fietsenstalling Haalbaarheidsonderzoek Fietsverkeer Investeringen Waegh Financieringsvormen AppartementengroeiVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Toepassen coördinatieregeling perceel D1555 te Dokkum, kruising N361-N356
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het toepassen van de coördinatieregeling op perceel D1555 in Dokkum, waar McDonald's een vestiging wil realiseren op de carpoolplaats bij de kruising N361-N356. Het college heeft op 24 september 2019 ingestemd met dit verzoek. De coördinatieregeling, op basis van artikel 3:30 van de Wet ruimtelijke ordening, wordt voorgesteld om de besluitvorming te coördineren en te versnellen. Dit houdt in dat het ontwerpbestemmingsplan en de ontwerp-omgevingsvergunning gelijktijdig ter inzage worden gelegd, wat de procedure verkort. Voordelen zijn onder andere dat de omgevingsvergunning direct na vaststelling van het bestemmingsplan kan worden verleend en dat er slechts één zienswijzenprocedure nodig is. De raad wordt geadviseerd in te stemmen met het verzoek om de coördinatieregeling toe te passen. Er zijn geen financiële aspecten of communicatie- en participatievereisten van toepassing. Het besluit is genomen door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân op 23 januari 2020.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet it tapassen fan de koördinaasjeregeling op perceel D1555 yn Dokkum, dêr't McDonald's in fêstiging realisearje wol op de karpoalplak by de krusing N361-N356. It kolleezje hat op 24 septimber 2019 ynstimd mei dit fersyk. De koördinaasjeregeling, op basis fan artikel 3:30 fan de Wet romtelike ynrjochting, wurdt foarsteld om de beslútvorming te koördinearjen en te fersnellen. Dat hâldt yn dat it ûntwerpbestimmingsplan en de ûntwerp-omjouwingsfergunning tagelyk ter ynseach lein wurde, wat de proseduere ferkoart. Foardielen binne ûnder oaren dat de omjouwingsfergunning direkt nei fêststelling fan it bestimmingsplan ferliend wurde kin en dat der mar ien besjochsprocedure nedich is. De ried wurdt oanrêden yn te stimmen mei it fersyk om de koördinaasjeregeling ta te passen. Der binne gjin finansjele aspekten of kommunikaasje- en partisipaasjefereasken fan tapassing. It beslút is nommen troch de ried fan de gemeente Noardeast-Fryslân op 23 jannewaris 2020.
-
Raadsvoorstel Toepassen coördinatieregeling perceel D155 te Dokkum, kruising N361-N356.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toepassen coördinatieregeling perceel D1555 te Dokkum, kruising N361-N356
Samenvatting: Het voorstel betreft de toepassing van de coördinatieregeling op grond van artikel 3:30 van de Wet ruimtelijke ordening voor perceel D1555 in Dokkum, waar McDonald's een vestiging wil realiseren. Door de coördinatieregeling toe te passen, kunnen het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning gelijktijdig worden behandeld, wat de procedure versnelt. Dit betekent dat de omgevingsvergunning direct na de vaststelling van het bestemmingsplan kan worden verleend, en er slechts één zienswijzenprocedure nodig is. De raad wordt geadviseerd in te stemmen met het verzoek om zo een efficiëntere besluitvorming te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de voordelen van de coördinatieregeling en de gevolgen van het niet toepassen ervan. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over mogelijke nadelen of risico's van de regeling.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de toepassing van de coördinatieregeling. Het is aan de raad om het voorstel goed te keuren of af te wijzen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de procedure willen versnellen door de coördinatieregeling toe te passen, wat kan leiden tot snellere economische ontwikkeling, of dat ze de reguliere, mogelijk langere procedures willen volgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de procedurele versnelling die het biedt. Het is echter minder specifiek over de tijdsduur van de versnelling en de exacte impact op de besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de coördinatieregeling van toepassing verklaren op het perceel, wat de procedure voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning zal versnellen.
Participatie
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat financiële aspecten niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coördinatieregeling McDonald’s Dokkum Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Wet ruimtelijke ordening Perceel D1555 Kruising N361-N356 Procedure ZienswijzenprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP
Agendapunt 9 Verkoop Eneco aandelen
Samenvatting
In het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân wordt voorgesteld om de aandelen in Eneco Groep N.V. te verkopen aan Diamond Chubu Europe B.V., een entiteit van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Inc. Deze beslissing volgt op een gecontroleerde veilingverkoop die in 2019 begon, waarbij het consortium van Mitsubishi en Chubu het beste bod deed. De verkoop wordt gesteund vanwege de gunstige voorwaarden, waaronder een sterke prijs, transactiezekerheid, en een commitment aan duurzaamheid en behoud van werkgelegenheid. De verkoop zou de gemeente een bruto-opbrengst van ongeveer € 22,2 miljoen opleveren, hoewel hier nog transactiekosten en de boekwaarde van de aandelen vanaf moeten worden gehaald. Het raadsbesluit om de verkoop goed te keuren werd genomen op 23 januari 2020.
Samenvatting
Yn it riedsferset fan de gemeente Noardeast-Fryslân wurdt foarsteld om de oandielen yn Eneco Groep N.V. te ferkeapjen oan Diamond Chubu Europe B.V., in entiteit fan Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Inc. Dizze beslissing folget op in kontrolearre feilingsferkeap dy't yn 2019 begûn, wêrby't it konsortium fan Mitsubishi en Chubu it bêste bod diich. De ferkeap wurdt stipe fanwegen de gunstige betingsten, lykas in sterke priis, transaksjesekerheid, en in ferplichting oan duorsumens en behâld fan wurkgelegenheid. De ferkeap soe de gemeente in bruto-opbringst fan sa'n € 22,2 miljoen oplevere, al moatte hjir noch transaksjekosten en de boekwearde fan de oandieln fan ôf lutsen wurde. It riedsbeslút om de ferkeap goed te keuren waard nommen op 23 jannewaris 2020.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verkoop Eneco Aandelen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop Eneco aandelen" door de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel stelt voor om de aandelen van de gemeente in Eneco Groep N.V. te verkopen aan Diamond Chubu Europe B.V., een entiteit van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Inc. Dit volgt op een gecontroleerde veiling waarin het consortium het beste bod heeft gedaan. De verkoop is bedoeld om te profiteren van de financiële opbrengst en om te zorgen voor een duurzame toekomst van Eneco, met behoud van werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van het verkoopproces, de overwegingen voor de verkoop, en de financiële implicaties. Echter, de geheimhouding van bepaalde documenten kan de transparantie beperken.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de verkoop van de aandelen. Dit is een formele goedkeuring van het principebesluit dat eerder door het college van B&W is genomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de financiële voordelen van de verkoop opwegen tegen het verlies van invloed in Eneco. Er moet ook worden overwogen of de duurzaamheidsbeloften van het consortium voldoende zijn.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verkoopopbrengst en de voorwaarden van de verkoop. Het is echter minder specifiek over de langetermijnimpact op duurzaamheid en werkgelegenheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de geheimhouding van documenten kan vragen oproepen over de volledigheid van de informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de verkoop van de aandelen aan het consortium.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie. De communicatie lijkt voornamelijk binnen de Aandeelhouderscommissie te zijn gebleven, zonder brede publieke consultatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het consortium zich heeft gecommitteerd aan de duurzaamheidsstrategie van Eneco en investeringen in duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De verkoop zal een bruto-opbrengst van ongeveer € 22,2 miljoen opleveren voor de gemeente, minus transactiekosten en de boekwaarde van de aandelen. Het verlies van dividendinkomsten is in de meerjarenbegroting opgenomen. Er kunnen extra kosten voortkomen uit de Remu-procedure. De dekking van deze kosten is niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eneco aandelen Consortium Mitsubishi/Chubu Verkoop Aandeelhouderscommissie (AHC) Duurzaamheidsstrategie Transactiezekerheid Werkgelegenheid Kredietwaardigheid Bruto verkoopopbrengst Remu procedureVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
T. Berends
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 10 Kaderbrief Veiligheidsregio Fryslân (zienswijze mogelijkheid)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de concept Kaderbrief 2021-2024 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF), die aan de colleges en gemeenteraden is aangeboden. De kaderbrief richt zich voornamelijk op investeringen in de bedrijfsvoering en vraagt gemeenteraden om eventuele zienswijzen in te dienen voor 7 februari 2020. De gemeente Noardeast-Fryslân besluit geen zienswijze in te dienen, omdat de kaderbrief daar geen aanleiding toe geeft. Belangrijke punten in de kaderbrief zijn de landelijke ontwikkelingen zoals de Omgevingswet en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, die invloed hebben op de VRF. Daarnaast worden er investeringen voorgesteld voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering en informatiemanagement. Inhoudelijke ontwikkelingen betreffen onder andere de uitbreiding van het Rijksvaccinatieprogramma, zorg en veiligheid, en veranderingen binnen de brandweer en crisisbeheersing. De financiële gevolgen voor de gemeente worden nog gekwantificeerd en meegenomen in de voorbereiding van de begroting 2021. De raad besluit kennis te nemen van de kaderbrief en geen zienswijze in te dienen.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de konsept Kaderbrief 2021-2024 fan de Feiligensregio Fryslân (VRF), dy't oan de kolleezjes en gemeenterieden oanbean is. De kaderbrief rjochtet him benammen op ynfestearringen yn de bedriuwsfeardigens en freget gemeenterieden om eventuele sjenwizen yn te tsjinjen foar 7 febrewaris 2020. De gemeente Noardeast-Fryslân beslút gjin sjenwize yn te tsjinjen, om't de kaderbrief dêr gjin oanlieding ta jout. Belangrike punten yn de kaderbrief binne de lanlike ûntwikkelingen lykas de Omgevingswet en de Wet normalisearring rjochtsposysje amtneren, dy't ynfloed hawwe op de VRF. Dêrneist wurde der ynfestearringen foarsteld foar in takomstbestindige bedriuwsfeardigens en ynformaasjemanemint. Ynhâldlike ûntwikkelingen binne ûnder oaren de útwreiding fan it Ryksfaksinaasjeprogramma, soarch en feiligens, en feroaringen binnen de brânwacht en krisisbehear. De finansjele gefolgen foar de gemeente wurde noch kwantifisearre en meinaam yn de foarbereiding fan de begrutting 2021. De ried beslút kennis te nimmen fan de kaderbrief en gjin sjenwize yn te tsjinjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Concept Kaderbrief 2021-2024 Veiligheidsregio Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Concept Kaderbrief 2021-2024 Veiligheidsregio Fryslân". De kaderbrief, aangeboden door het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF), richt zich op investeringen in de bedrijfsvoering voor de periode 2021-2024. Gemeenteraden worden gevraagd om eventuele zienswijzen uiterlijk 7 februari 2020 in te dienen. De kaderbrief geeft echter geen aanleiding voor een zienswijze, en de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante aspecten van de kaderbrief en de contextuele ontwikkelingen behandelt. Het biedt inzicht in de financiële en organisatorische uitdagingen en de noodzaak voor investeringen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de kaderbrief en te besluiten geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert een rol van goedkeuring en toezicht zonder actieve beleidswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit is een keuze om de voorgestelde investeringen en beleidsrichtingen te accepteren zonder verdere discussie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële gevolgen per gemeente nog niet zijn gekwantificeerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onzekerheid over de financiële impact kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de kaderbrief en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. De betrokkenheid lijkt beperkt tot gemeentelijke en regionale bestuursorganen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op organisatorische en financiële aspecten van de veiligheidsregio.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt, met een geschatte investering van 1,3 miljoen euro voor bedrijfsvoering en 1,2 miljoen euro voor informatiemanagement. De dekking van deze kosten is nog niet gespecificeerd, en de impact op de gemeente Noardeast-Fryslân moet nog worden gekwantificeerd en opgenomen in de Perspectiefnota 2021-2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2021-2024 Gezondheid en veiligheid Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Wet veiligheidsregio’s (Wvr) Toekomstbestendige bedrijfsvoering Informatiemanagement Rijksvaccinatieprogramma (RVP) Kansrijke start Forensische GeneeskundeVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Akkerman
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
E. Van Esch
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
W. Van Der Veen -
B. Koonstra - FNP
L. Akkerman -
D. Ferwerda - VVD
Agendapunt 11.a Moasje Baggerdepot Raard
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 23 januari 2020 een motie aangenomen over een baggerdepot in Raard. De raad constateert dat er de afgelopen jaren veel inspanningen en geld zijn gestoken in het beleid om de weidevogelpopulatie te laten groeien. Ondanks een stijgende lijn in het aantal broedparen, heeft de gemeente een vergunning verleend voor het baggeren van de Holwerter Feart en het opslaan van de bagger op een weidevogelgebied, wat negatieve adviezen van specialisten heeft gekregen. De raad is van mening dat een baggerdepot op deze locatie niet in lijn is met het beleid en dat de gemeente zorgvuldiger moet afwegen bij het verlenen van vergunningen die de weidevogelpopulatie kunnen schaden. De motie, ingediend door FNP, S!N, Gemeentebelangen, ChristenUnie, PvdA en ALL, is unaniem aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 23 jannewaris 2020 in motie oannommen oer in baggerdepot yn Raard. De ried konstatearret dat der de ôfrûne jierren in soad ynspanningen en jild stutsen binne yn it belied om de greidefûgelpopulaasje te litten groeien. Ûndanks in stigende lijn yn it tal briedparen, hat de gemeente in fergunning ferliend foar it baggerjen fan de Holwerter Feart en it opslaan fan de bagger op in greidefûgelgebiet, wat negatieve advizen fan spesjalisten krigen hat. De ried is fan miening dat in baggerdepot op dizze lokaasje net yn lijn is mei it belied en dat de gemeente soarchfâldiger ôfwage moat by it ferlienen fan fergunningen dy't de greidefûgelpopulaasje skea kinnen. De motie, yntsjinne troch FNP, S!N, Gemeentebelangen, ChristenUnie, PvdA en ALL, is ienstemmich oannommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp: Baggerdepot Raard
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen met betrekking tot een baggerdepot in Raard. De motie constateert dat de gemeente een vergunning heeft verleend voor het opslaan van bagger op een weidevogelgebied, wat in strijd is met het beleid om de weidevogelpopulatie te laten groeien. Verschillende specialisten hebben negatief geadviseerd over deze locatie. De motie draagt het college op om in de toekomst zorgvuldiger afwegingen te maken bij vergunningverlening en om verstoringen in de natuur te compenseren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de betrokken partijen en de negatieve adviezen van specialisten benoemt. Echter, het mist specifieke details over hoe de compensatie voor verstoringen precies vormgegeven moet worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze heeft de motie aangenomen en geeft daarmee richting aan het college voor toekomstig beleid en vergunningverlening.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, die pleit voor een zorgvuldiger afweging bij vergunningverlening, of het negeren van de adviezen van specialisten en doorgaan met de huidige plannen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van compensatie is vaag.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen, wat ze ook heeft gedaan, en daarmee het college op te dragen om zorgvuldiger om te gaan met vergunningverlening en compensatie van natuurverstoring.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar baseert zich op adviezen van specialisten en natuurverenigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel zich richt op het behoud en de groei van de weidevogelpopulatie en het minimaliseren van negatieve ecologische impact.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de motie. Er is geen duidelijkheid over hoe eventuele compensatie voor natuurverstoring financieel gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Baggerdepot Greidfûgelbelied Greidfûgelpopulaasje Fergunning Briedseisoen Natuerferiening Advys Fersteurings Kompensaasje Flora en fauna spesjalistVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp: Baggerdepot Raard
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen met betrekking tot het baggerdepot in Raard. De motie benadrukt dat het huidige beleid voor weidevogelbescherming in strijd is met de vergunning die is verleend voor het opslaan van bagger in een weidevogelgebied. Verschillende specialisten hebben negatief geadviseerd over deze vergunning. De motie roept het college op om in de toekomst zorgvuldiger afwegingen te maken bij het verlenen van vergunningen die de weidevogelpopulatie kunnen beïnvloeden en om eventuele verstoringen in de natuur te compenseren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante feiten en adviezen van specialisten benoemt. Het biedt een duidelijke opdracht aan het college voor toekomstig beleid.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om toezicht te houden op het gemeentelijk beleid en om richting te geven aan het college, vooral in kwesties die de lokale natuur en biodiversiteit beïnvloeden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de huidige vergunningenpraktijk of het aanpassen van het beleid om beter rekening te houden met ecologische adviezen en de bescherming van weidevogels.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de opdracht aan het college, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met specifieke deadlines voor het college.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen, wat ze ook hebben gedaan, en daarmee het college op te dragen om zorgvuldiger te werk te gaan bij toekomstige vergunningen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers, maar het betrekt wel specialisten en natuurverenigingen in het adviesproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het behoud van de weidevogelpopulatie en het minimaliseren van ecologische verstoringen.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, maar impliceert dat er kosten kunnen zijn verbonden aan het compenseren van natuurschade.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Baggerdepot Greidfûgelbelied Greidfûgelpopulaasje Fergunning Briedseisoen Natuerferiening Advys Fersteurings Kompensaasje Flora en fauna spesjalistVerfijning van de zoekopdracht: