29-02-2024 It Petear
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Regioplan Beschermd Wonen
Friese Gemeenten Samen Vooruit met Beschermd Wonen
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 7 maart 2024 het regioplan ‘Fryske oanpak Beschermd wonen’ vastgesteld. Dit plan moet zorgen voor een soepele overgang van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis, waarbij mensen met een psychische kwetsbaarheid of verslaving zo zelfstandig mogelijk in hun eigen omgeving kunnen wonen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van regionale samenwerking benadrukt. Wethouder De Vries opende de discussie met een pleidooi voor een gezamenlijke aanpak: "Het is vooral bedoeld om jongeren mee te nemen in wat Beschermd Wonen inhoudt en hoe we dit in de toekomst willen vormgeven."Mevrouw Schuurtje Venema, beleidsmedewerker sociaal domein, gaf een uitgebreide presentatie over de inhoud en de doelen van het regioplan. Ze legde uit dat de doordecentralisatie van Beschermd Wonen een verantwoordelijkheid wordt van alle individuele gemeenten. "Het regioplan formaliseert de afspraken die we al langer hebben en bereidt ons voor op de toekomstige situatie," aldus Venema.
De raadsleden stelden kritische vragen over de praktische uitvoering van het plan. Meneer Halbesma van het CDA vroeg naar de relatie met de woningbouw en de urgentieverordening. "Beschermd wonen vraagt ook om passende huisvesting," merkte hij op. Venema antwoordde dat er al afspraken zijn met woningbouwcorporaties om de uitstroom van cliënten goed te begeleiden.
Meneer Lammerink van de Partij van de Arbeid uitte zijn zorgen over de wachttijden in de GGZ en de impact daarvan op cliënten die zelfstandig moeten wonen. "Hoe waarborgen we dat de benodigde zorg ook daadwerkelijk beschikbaar is?" vroeg hij. Venema verzekerde dat er gedegen plannen worden opgesteld voordat cliënten uitstromen naar zelfstandig wonen.
Het debat maakte duidelijk dat er nog vragen zijn over de financiële verdeling en de exacte ingangsdatum van de doordecentralisatie. Toch was er consensus over de noodzaak van het plan. "We kunnen niet wachten op een exacte datum, we moeten nu al stappen zetten," benadrukte Venema.
Met de vaststelling van het regioplan zet Noardeast-Fryslân een belangrijke stap in de richting van een meer zelfstandige en geïntegreerde zorg voor kwetsbare inwoners. De samenwerking tussen de Friese gemeenten moet ervoor zorgen dat de overgang naar Beschermd Thuis soepel verloopt en dat de zorg voor deze doelgroep gewaarborgd blijft.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het regioplan ‘Fryske oanpak Beschermd wonen’. Dit plan formaliseert de samenwerkingsafspraken tussen de Friese gemeenten na de invoering van de Wmo 2015, met als doel een soepele overgang van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis te realiseren. Het plan richt zich op regionale samenwerking, verdeling van middelen en risico's, en de doordecentralisatie van Beschermd Wonen. Ondanks onduidelijkheden over de ingangsdatum van de doordecentralisatie, wordt het plan nu vastgesteld om te voldoen aan de verplichtingen van het Ministerie van VWS. Het plan heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente en is bedoeld om mensen met een psychische kwetsbaarheid of verslaving zo zelfstandig mogelijk in hun eigen omgeving te laten wonen. Het regioplan is eerder besproken in Webinars en er zijn geen wijzigingen meer aangebracht. De raad van Noardeast-Fryslân heeft het plan op 7 maart 2024 vastgesteld.
Fryske Gemeenten Gear Foarút mei Beskerme Wenjen
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 7 maart 2024 it regioplan 'Fryske oanpak Beskerme wenjen' fêststeld. Dit plan moat soargje foar in soepele oergong fan Beskerme Wenjen nei Beskerme Thús, wêrby't minsken mei in psychyske kwetsberens of ferslaving sa selsstannich mooglik yn har eigen omjouwing wenje kinne.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it belang fan regionale gearwurking benadrukt. Wethâlder De Vries iepene de diskusje mei in pleit foar in sûnderlinge oanpak: "It is foaral bedoeld om jongeren mei te nimmen yn wat Beskerme Wenjen ynhâldt en hoe't wy dit yn de takomst foarmja wolle."Frou Schuurtje Venema, beliedsmeiwurker sosjaal domein, joech in útwreide presintaasje oer de ynhâld en de doelen fan it regioplan. Se lege út dat de trochdestrukturalisaasje fan Beskerme Wenjen in ferantwurdlikheid wurdt fan alle yndividuele gemeenten. "It regioplan formalisearret de ôfspraken dy't wy al langer hawwe en beriedt ús foar op de takomstige situaasje," sa Venema.
De riedsleden stelden krityske fragen oer de praktykútfiering fan it plan. Meneer Halbesma fan it CDA frege nei de relaasje mei de wenningbou en de urginsjefoarskrift. "Beskerme wenjen freget ek om passende hûsfeesting," neamde er op. Venema antwurde dat der al ôfspraken binne mei wenningboukorporaasjes om de útstream fan kliïnten goed te begelieden.
Meneer Lammerink fan de Partij fan de Arbeid út syn soargen oer de wachttiden yn de GGZ en de ympakt dêrfan op kliïnten dy't selsstannich wenje moatte. "Hoe wierborgje wy dat de needsaaklike soarch ek daadwurklik beskikber is?" frege er. Venema fersekere dat der degele plannen wurde opsteld foardat kliïnten útstreame nei selsstannich wenjen.
It debat makke dúdlik dat der noch fragen binne oer de finansjele ferdieling en de eksakte yngongsdatum fan de trochdestrukturalisaasje. Doch wie der konsinsus oer de needsaak fan it plan. "Wy kinne net wachtsje op in eksakte datum, wy moatte no al stappen sette," benadrukte Venema.
Mei de fêststelling fan it regioplan set Noardeast-Fryslân in wichtige stap yn de rjochting fan in mear selsstannige en yntegrearre soarch foar kwetsbere ynwenners. De gearwurking tusken de Fryske gemeenten moat derfoar soargje dat de oergong nei Beskerme Thús glêd ferrint en dat de soarch foar dizze doelgroep warbere bliuwt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan it regioplan 'Fryske oanpak Beskerme wenjen'. Dit plan formalisearret de gearwurkingsôfspraken tusken de Fryske gemeenten nei de ynfiering fan de Wmo 2015, mei as doel in soepele oergong fan Beskerme Wenjen nei Beskerme Thús te realisearjen. It plan rjochtet him op regionale gearwurking, ferdieling fan middels en riziko's, en de trochdestralisatie fan Beskerme Wenjen. Ûndanks ûndúdlikheden oer de yngongsdato fan de trochdestralisatie, wurdt it plan no fêststeld om te foldwaan oan de ferplichtingen fan it Ministearje fan VWS. It plan hat gjin finansjele gefolgen foar de gemeente en is bedoeld om minsken mei in psychyske kwetsberens of ferslaving sa selsstannich mooglik yn har eigen omjouwing te litten wenjen. It regioplan is earder besprutsen yn Webinars en der binne gjin feroaringen mear oanbrocht. De ried fan Noardeast-Fryslân hat it plan op 7 maart 2024 fêststeld.
-
Raadsvoorstel It Beslút 7 maart - Vaststellen regioplan Fryske oanpak beschermd wonen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling regioplan ‘Fryske oanpak Beschermd wonen’". Het voorstel betreft de vaststelling van een regioplan dat de samenwerking tussen de Friese gemeenten formaliseert voor de overgang van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis. Het plan is gebaseerd op afspraken die zijn gemaakt na de invoering van de Wmo 2015 en richt zich op het verbeteren van de regionale samenwerking en het verdelen van middelen en risico’s. Het uiteindelijke doel is om mensen met een psychische kwetsbaarheid of verslaving zo zelfstandig mogelijk in hun eigen omgeving te laten wonen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de achtergrond, de doelstellingen als de argumenten voor het vaststellen van het regioplan beschrijft. Het bevat ook informatie over de financiële en organisatorische aspecten.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het regioplan vast te stellen, waarmee zij de formele goedkeuring geeft aan de regionale samenwerking en de afspraken die daarin zijn vastgelegd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde regionale samenwerking en de overgang naar Beschermd Thuis. Dit omvat het accepteren van de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van Beschermd Wonen op gemeentelijk niveau.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van het regioplan. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de daadwerkelijke implementatie, gezien de onduidelijkheid over de doordecentralisatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het regioplan ‘De Fryske oanpak Beschermd wonen vanaf 2022’ vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er Webinars zijn georganiseerd voor bestuursleden, raadsleden en adviesraden, waarin het regioplan is besproken. Dit wijst op een zekere mate van participatie en betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het bevorderen van zelfstandig wonen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen directe financiële gevolgen zijn voor de gemeente bij het vaststellen van het plan. Er zijn solidariteitsafspraken gemaakt voor de jaren 2024 en 2025, waarbij de middelen centraal bij de centrumgemeente blijven. De financiële impact van de doordecentralisatie wordt gemonitord.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fryske oanpak Beschermd wonen Doordecentralisatie Wmo 2015 Regioplan Beschermd Thuis Friese gemeenten Regionale samenwerking Zelfstandigheid Psychische kwetsbaarheid SolidariteitsafsprakenVerfijning van de zoekopdracht: