21-12-2023 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 12.a Motie vreemd - Gebiedsgerichte ontheffing spouwmuurisolatie
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 21 december 2023 een motie besproken over het versnellen van spouwmuurisolatie door gebruik te maken van de pre-SMP methodiek. Deze methodiek houdt in dat de gemeente, in plaats van individuele huiseigenaren, het ecologisch onderzoek uitvoert en de benodigde ontheffing aanvraagt voor een groter gebied. Dit zou de verduurzaming van woningen versnellen en kosten voor huiseigenaren verminderen. Hoewel het college eerder aangaf niet te willen starten met deze methodiek vanwege ontoereikende middelen, zijn er inmiddels door het Rijk middelen toegekend via de Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma. De motie verzoekt het college om het traject van de pre-SMP methodiek te starten en de kosten te dekken uit de toegekende middelen. De motie is ingediend door H. Halbersma (CDA), VVD, CU, en Tien.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 21 desimber 2023 in moty besprutsen oer it fersneld ynsulearjen fan spoumuorren troch gebrûk te meitsjen fan de pre-SMP-metoadyk. Dizze metoadyk hâldt yn dat de gemeente, yn plak fan yndividuele hûseigeners, it ekologysk ûndersyk útfiert en de needsaaklike ûnthef oanfraacht foar in grutter gebiet. Dit soe it ferduorsumjen fan wenningen fersneld en de kosten foar hûseigeners ferleegje. Alhoewol it kolleezje earder oanjûn hat net te wollen starten mei dizze metoadyk fanwegen ûntoereikende middels, binne der ynmidels troch it Ryk middels ta kend troch de Regeling lokale oanpak Isolaasje Nasjonaal Isolaasjeprogramma. De moty ropt it kolleezje op om it traject fan de pre-SMP-metoadyk te starten en de kosten te dekken út de ta kenninge middels. De moty is yntsjinne troch H. Halbersma (CDA), VVD, CU, en Tien.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gebiedsgerichte ontheffing spouwmuurisolatie". Het voorstel beoogt de verduurzaming van woningen te versnellen door de gemeente Noardeast-Fryslân verantwoordelijk te maken voor het uitvoeren van ecologische onderzoeken en het aanvragen van ontheffingen voor spouwmuurisolatie. Dit zou de lasten voor huiseigenaren verminderen en de verduurzaming versnellen. De motie vraagt het college om de pre-SMP methodiek te starten en de kosten te dekken uit de recent toegekende middelen van het Nationaal Isolatieprogramma.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorgestelde oplossing, en een financiële dekking. Echter, details over de uitvoering en eventuele risico's worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken de pre-SMP methodiek te starten en de financiële middelen hiervoor aan te wenden. De raad moet de motie goedkeuren om het college te bewegen tot actie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid voor ecologische onderzoeken en ontheffingen bij de gemeente willen leggen. Dit impliceert een keuze voor een proactieve rol in de verduurzaming van woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de toekenning van middelen), en tijdgebonden (2 tot 4 maanden voor implementatie). Het is minder duidelijk of het haalbaar en realistisch is, gezien de eerdere bezwaren van het college. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college verzoeken om de pre-SMP methodiek te starten en de financiering te regelen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders, behalve dat het de lasten voor huiseigenaren vermindert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, aangezien het gericht is op het versnellen van de verduurzaming van woningen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de toegekende € 979.000,- uit de Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma. Dit bedrag moet voldoende zijn om de kosten van de pre-SMP methodiek te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsgerichte ontheffing Spouwmuurisolatie Ecologisch onderzoek Wet natuurbescherming Pre-SMP methodiek Verduurzaming Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma VNG Middelen toegekendVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gebiedsgerichte ontheffing spouwmuurisolatie". Het voorstel beoogt de verduurzaming van woningen te versnellen door de gemeente Noardeast-Fryslân verantwoordelijk te maken voor het uitvoeren van ecologische onderzoeken en het aanvragen van ontheffingen voor spouwmuurisolatie. Dit zou de lasten voor huiseigenaren verminderen en vertragingen in het verduurzamingsproces voorkomen. De motie verzoekt het college om de pre-SMP methodiek te starten en de kosten te dekken uit de recent toegekende middelen van het Nationaal Isolatieprogramma.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorgestelde oplossing, en een financiële dekking. Echter, details over de uitvoering en eventuele risico's of nadelen van de pre-SMP methodiek worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken de pre-SMP methodiek te implementeren en om de financiële middelen hiervoor aan te wenden. De raad moet beslissen of zij het college hierin willen steunen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de verantwoordelijkheid voor ecologische onderzoeken en ontheffingen bij de gemeente willen leggen, wat een verschuiving van lasten van huiseigenaren naar de gemeente betekent. Ook moeten zij beslissen over de prioriteit van verduurzaming binnen de beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de toekenning van middelen), en tijdgebonden (2 tot 4 maanden voor implementatie). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder nadere details over de uitvoerbaarheid en impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer informatie over de praktische uitvoering zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoeken om de pre-SMP methodiek te starten en de kosten te dekken uit de toegekende middelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces, behalve dat het de lasten voor huiseigenaren vermindert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het voorstel gericht is op het versnellen van de verduurzaming van woningen door middel van isolatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de toegekende € 979.000,- uit de Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma. Het voorstel geeft aan dat deze middelen voldoende zijn om de kosten van de pre-SMP methodiek te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Spouwmuurisolatie Ecologisch onderzoek Wet natuurbescherming Verduurzaming Pre-SMP methodiek Natuurvriendelijk isoleren Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma VNG Middelen toegekendVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 0 It Fragemomint
J. Kramer - Burgemeester
M. van der Staal - S!N
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
M. van der Staal - S!N
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
M. van der Staal - S!N
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 3 Meidielings
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist 7 desimber 2023
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 5 Vaststelling bestemmingsplan 'Moarre – Skyligerwei’
Nieuwe Woning aan Skyligerwei: Gemeenteraad Noardeast-Fryslân Stemmen Unaniem Voor
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft groen licht gegeven voor de wijziging van het bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei'. Dit betekent dat er een nieuwe woning kan worden gerealiseerd aan de Skyligerwei in Moarre. Het voorstel werd zonder tegenstand aangenomen, aangezien er geen zienswijzen waren ingediend tijdens de inzageperiode.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei'. Het plan voorziet in de wijziging van de agrarische bestemming naar een woonbestemming voor de realisatie van een woning aan de Skyligerwei in Moarre. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend, waardoor het ongewijzigd kan worden vastgesteld. Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien er een exploitatieovereenkomst met de projectontwikkelaar is gesloten. De procedurekosten worden door de initiatiefnemer gedragen en er is een planschadeovereenkomst gesloten. Na besluitvorming worden de stukken gepubliceerd en ter inzage gelegd voor beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De ontsluiting van het nieuwe woonerf is in overleg met toekomstige buren en de gemeente gewijzigd naar de Skyligerwei. Het raadsbesluit is op 21 december 2023 genomen.
Nije Wenning oan Skyligerwei: Gemeenteried Noardeast-Fryslân Stimme Ienstemmich Foar
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat grien ljocht jûn foar de feroaring fan it bestimmingsplan 'Moarre - Skyligerwei'. Dat betsjut dat der in nije wenning realisearre wurde kin oan de Skyligerwei yn Moarre. It foarstel waard sûnder tsjinstân oannommen, om't der gjin sichtwizen yntsjinne wienen yn 'e ynsjochperioade.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan 'Moarre - Skyligerwei'. It plan foarsjocht yn de feroaring fan de agraryske bestimming nei in wenbestimming foar de realisaasje fan in wenning oan de Skyligerwei yn Moarre. It ûntwerpbestimmingsplan hat ter ynseage lein sûnder dat der beswieren yntsjinne binne, wêrtroch it ûnwizige fêststeld wurde kin. Der is gjin exploitatieplan nedich, om't der in exploitatieoerienkomst mei de projektûntwikkelder is ôfsletten. De proseduerekosten wurde troch de ynitiatyfnimmer droegen en der is in planskadeoerienkomst ôfsletten. Nei beslútfoarming wurde de stikken publisearre en ter ynseage lein foar berop by de ôfdieling bestjoersrjochtsspraak fan de Ried fan Steat. De ûntsluting fan it nije wenplak is yn oerlis mei takomstige buorren en de gemeente feroare nei de Skyligerwei. It riedsbeslút is nommen op 21 desimber 2023.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei'". Het bestemmingsplan voorziet in de wijziging van de bestemming van een perceel aan de Skyligerwei in Moarre van agrarisch naar wonen, om de bouw van een woning mogelijk te maken. Er is een landschappelijke inpassing gemaakt en er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. De raad wordt geadviseerd het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien er al een exploitatieovereenkomst met de projectontwikkelaar is gesloten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische borging van de landschappelijke inpassing en de afwezigheid van zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming en de bouw van de woning, en of zij akkoord gaat met het niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties aangetroffen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei' ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Participatie is beperkt geweest tot het voorleggen van het plan aan toekomstige buren, wat heeft geleid tot een wijziging in de ontsluiting van het woonerf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De procedurekosten worden gedragen door de initiatiefnemer. Er is een risico op planschade, maar hiervoor is een overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer. Er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei' Woningrealisatie Agrarische bestemming Landschappelijke inpassing Zienswijzen Exploitatieplan Ruimtelijke ordening Planschadeovereenkomst Skyligerwei Ontsluiting woonerfVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 6 Wijziging APV Noardeast-Fryslân 2020 i.v.m. inwerkingtreding Omgevingswet
Gemeente Noardeast-Fryslân past APV aan voor Omgevingswet
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een voorstel om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2020 te wijzigen in verband met de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en hebben tot doel de APV in lijn te brengen met de nieuwe wetgeving.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2020 in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zijn bedoeld om de APV in overeenstemming te brengen met de nieuwe wetgeving. De wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in begripsbepalingen, het vervangen van verwijzingen naar bestemmingsplannen door omgevingsplannen, en het aanpassen van artikelen die verwijzen naar oude regelgeving. Het voorstel is gebaseerd op een ontwerpbesluit van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De wijzigingen zullen worden gepubliceerd in het gemeenteblad. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan het voorstel. Het college zal in de eerste helft van 2024 met een aanvullend voorstel komen voor een vergunningplicht voor de exploitatie van recreatieparken.
Gemeente Noardeast-Fryslân past APV oan foar Omgevingswet.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in foarstel om de Algemene Plaklike Feroardening (APV) 2020 te feroarjen yn ferbân mei de oankommende ynwurkingstreding fan de Omjouwingswet op 1 jannewaris 2024. De feroarings binne benammen technysk fan aard en hawwe as doel de APV yn lyk te bringen mei de nije wetjouwing.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in oanpassing fan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2020 yn ferbân mei de yngong fan de Omgevingswet op 1 jannewaris 2024. De oanpassingen binne foaral technysk fan aard en binne bedoeld om de APV yn oerienstimming te bringen mei de nije wetjouwing. De oanpassingen behelje ûnder oaren oanpassingen yn begripsbepalingen, it ferfangen fan ferwizings nei bestemmingsplannen troch omgevingsplannen, en it oanpasse fan artikels dy't ferwize nei âlde regeljouwing. It foarstel is basearre op in ûntwerpbeslút fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG). De oanpassingen sille publisearre wurde yn it gemeenteblêd. Der binne gjin finansjele gefolgen of riziko's ferbûn oan it foarstel. It kolleezje sil yn de earste helte fan 2024 komme mei in oanfoljend foarstel foar in fergunningplicht foar de eksploitaasje fan rekreaasjeparken.
-
Raadsvoorstel Wijziging APV Noardeast-Fryslân 2020 i.v.m. inwerkingtreding Omgevingswet.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging APV Noardeast-Fryslân 2020 i.v.m. inwerkingtreding Omgevingswet
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Noardeast-Fryslân om deze in overeenstemming te brengen met de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en betreffen aanpassingen in begripsbepalingen en verwijzingen naar bestemmingsplannen, die nu omgevingsplannen worden. Ook worden enkele artikelen aangepast vanwege overgangsrecht. De wijzigingen zijn gebaseerd op een ontwerpbesluit van de VNG. Het voorstel voorziet niet in een begrotingswijziging en heeft geen financiële gevolgen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke technische wijzigingen beschrijft die nodig zijn om de APV in overeenstemming te brengen met de Omgevingswet. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat het voorstel goed doordacht is.
Rol van de Raad
De raad moet het voorgestelde besluit goedkeuren om de wijzigingen in de APV officieel vast te stellen. De raad heeft eerder het college verzocht om met een aanpassingsvoorstel te komen, wat nu is gebeurd.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technische aanpassingen betreft die noodzakelijk zijn vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Een toekomstige politieke keuze betreft de vergunningplicht voor de exploitatie van recreatieparken, waarvoor later een voorstel zal volgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de wijzigingen en de inwerkingtreding per 1 januari 2024 beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV vast te stellen conform het bijgevoegde ontwerp-wijzigingsbesluit.
Participatie
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. De wijzigingen worden gepubliceerd in het gemeenteblad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om technische en juridische aanpassingen gaat.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Wijziging Inwerkingtreding VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Begripsbepalingen Bestemmingsplan Beperkingengebiedsactiviteit Overgangsrecht OmgevingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 7 Vaststellen belastingverordeningen 2024
Gemeente Noardeast-Fryslân: Belastingverordeningen 2024 goedgekeurd ondanks verdeeldheid
Tijdens de raadsvergadering van 21 december 2023 heeft de gemeente Noardeast-Fryslân ingestemd met de nieuwe belastingverordeningen voor 2024. Hoewel de meeste tarieven met 3,2% stijgen, wordt de afvalstoffenheffing met 14,45% verlaagd. De invoering van de Omgevingswet zorgt voor veranderingen in de leges.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân voor de vergadering op 21 december 2023 betreft het vaststellen van de belastingverordeningen voor 2024 en het aanpassen van de begroting. De voorgestelde belastingverordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, reinigingsheffingen, riool- en waterzorgheffing, toeristenbelasting, en leges. De tarieven worden over het algemeen verhoogd met een inflatiepercentage van 3,2%, behalve voor afvalstoffenheffing, die met 14,45% wordt verlaagd. De nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 ingaat, beïnvloedt de leges, waarbij geen 100% kostendekkendheid wordt verwacht. De begrotingswijzigingen betreffen aanpassingen in de opbrengsten van leges en afvalstoffenheffing. Na goedkeuring worden de verordeningen gepubliceerd en gecommuniceerd met relevante partijen.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Belêstingferoardeningen 2024 goedkard ûndanks ferdieldens
Tidens de riedsfergadering fan 21 desimber 2023 hat de gemeente Noardeast-Fryslân ynstimd mei de nije belêstingferoardeningen foar 2024. Alhoewol de measte tariven mei 3,2% stige, wurdt de ôffalstoffenheffing mei 14,45% ferlege. De ynfiering fan de Omgevingswet soarget foar feroaringen yn de leechjes.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân foar de gearkomste op 21 desimber 2023 hat te krijen mei it fêststellen fan de belêstingferoardeningen foar 2024 en it oanpasse fan de begroting. De foarstelde belêstingferoardeningen behelje ûnder oaren ûnroerendezaakbelêstingen, reinigingsheffingen, riool- en wettersoarchheffing, toeristenbelêsting, en lege. De tariven wurde yn it algemien ferhege mei in ynfloaasjeprosint fan 3,2%, útsein foar ôffalstoffenheffing, dy't mei 14,45% ferlege wurdt. De nije Omgevingswet, dy't op 1 jannewaris 2024 yngiet, hat ynfloed op de lege, wêrby't gjin 100% kostendekkendheid ferwachte wurdt. De begrotingswizigingen hawwe te krijen mei oanpassings yn de opbringsten fan lege en ôffalstoffenheffing. Nei goedkarring wurde de ferordeningen publisearre en kommunisearre mei relevante partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen belastingverordeningen 2024" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor 2024 vast te stellen, zodat de gemeente de geraamde belastingopbrengsten kan realiseren. De tarieven worden aangepast aan de inflatie en andere specifieke kostenontwikkelingen. De verordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, reinigingsheffingen, rioolheffingen, toeristenbelasting en leges. De begroting voor 2024 wordt gewijzigd om de financiële effecten van deze verordeningen te verwerken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor 2024 omvat. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de voorgestelde belastingverordeningen en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Dit is essentieel om de financiële planning en uitvoering van de gemeente voor 2024 te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van belastingtarieven, rekening houdend met inflatie en kostendekkendheid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van kostendekkendheid voor leges in het licht van de nieuwe Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn echter onzekerheden, zoals de definitieve WOZ-waarderingen die later in december bekend worden, wat kan leiden tot aanpassingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren, zodat deze per 1 januari 2024 van kracht kunnen worden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verordeningen worden gepubliceerd op internet en dat er communicatie plaatsvindt met diverse clusters. Er is echter geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en administratieve aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten onder andere een aanpassing van de legesopbrengsten en afvalstoffenheffing. De begrotingswijzigingen zijn bedoeld om deze veranderingen te dekken, met specifieke aanpassingen in de begroting om de financiële balans te behouden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Omgevingswet Onroerendezaakbelastingen Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges WOZ-waarde Kostendekkendheid InflatiepercentageVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 8 Zienswijze wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio
Gemeente Noardeast-Fryslân: Geen Zienswijze op Wijzigingsbesluit Veiligheidsregio
In de raadsvergadering van 21 december 2023 heeft de gemeente Noardeast-Fryslân besloten geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit van de Veiligheidsregio Fryslân. Het voorstel, dat voortvloeit uit een wetswijziging in de Wet gemeenschappelijke regeling, beoogt gemeenteraden meer zeggenschap te geven.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijzigingsbesluit van de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) naar aanleiding van een wetswijziging in de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 juli 2022. Het doel van de wijziging is om gemeenteraden meer zeggenschap te geven door hen vaker de mogelijkheid te bieden een zienswijze in te dienen, wat invloed kan hebben op besluitvormingsprocessen met grote politieke, financiële of maatschappelijke impact. De gemeente Noardeast-Fryslân stelt voor om geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit VRF 2024, omdat de voorgestelde wijzigingen al tegemoetkomen aan de wensen van de gemeente en gemeenteraden. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit besluit. Na instemming met het raadsvoorstel zal de Veiligheidsregio geïnformeerd worden over het besluit om geen zienswijze in te dienen. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 21 december 2023.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Gjin Sjoch op Wizigingsbeslút Feiligensregio
Yn de riedsfergadering fan 21 desimber 2023 hat de gemeente Noardeast-Fryslân besletten gjin miening yntsjinje op it ûntwerp-wizigingsbeslút fan de Feiligensregio Fryslân. It foarstel, dat ûntstien is troch in wetswiziging yn de Wet gemeenschappelijke regeling, hat as doel om gemeenterieden mear sizzenskip te jaan.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op in feroaringsbeslút fan de gemeenschappelijke regeling foar de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) nei oanlieding fan in wetsferoaring yn de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 july 2022. It doel fan de feroaring is om gemeenterieden mear sizzenskip te jaan troch har faker de mooglikheid te bieden in beskôging yn te tsjinjen, wat ynfloed hawwe kin op beslútfoarmingprosessen mei grutte politike, finansjele of maatskiplike ympakt. De gemeente Noardeast-Fryslân stelt foar om gjin beskôging yn te tsjinjen op it ûntwerp-feroaringsbeslút VRF 2024, omdat de foarstelde feroaringen al foldogge oan de winsken fan de gemeente en gemeenterieden. Der binne gjin finansjele gefolgen of riziko's ferbûn oan dit beslút. Nei ynstimming mei it riedsfoarstel sil de Veiligheidsregio ynformearre wurde oer it beslút om gjin beskôging yn te tsjinjen. It beslút is nommen yn de riedsfergadering fan 21 desimber 2023.
-
Raadsvoorstel Zienswijze wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Zienswijze wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio". Het raadsvoorstel stelt voor om geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit voor de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor 2024. De wijziging is noodzakelijk vanwege een wetswijziging in de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 juli 2022. Het doel van de wijziging is om gemeenteraden meer zeggenschap te geven door hen vaker de mogelijkheid te bieden een zienswijze in te dienen, waardoor ze meer invloed kunnen uitoefenen op besluitvormingsprocessen met grote impact.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het beoogde effect, en de argumenten voor het niet indienen van een zienswijze beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat er geen significante bezwaren of problemen zijn geïdentificeerd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen of zij al dan niet een zienswijze willen indienen op het wijzigingsbesluit. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze. Door geen zienswijze in te dienen, stemt de raad impliciet in met de voorgestelde wijzigingen en de toegenomen zeggenschap die gemeenteraden krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie (geen zienswijze indienen). Het is relevant en tijdgebonden, gezien de deadline voor de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. De participatie lijkt beperkt tot de kring van Friese griffiers, de FUMO, en raadsleden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Zienswijze Wetswijziging Gemeenschappelijke regeling Invloed Besluitvorming Gemeenteraden Wijzigingsbesluit Zeggenschap Friese griffiersVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 9 Administratieve onteigeningsprocedure t.b.v. bestemmingsplan ‘Fietspad Súd Ie’
Fietspad Súd Ie: Gemeente Noardeast-Fryslân Streeft naar Onteigening voor Toeristische Ontwikkeling
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een raadsvoorstel ingediend voor de onteigening van gronden ten behoeve van het bestemmingsplan 'Fietspad Súd Ie'. Dit plan omvat de aanleg van een fietspad tussen Dokkum en Oostmahorn, inclusief toeristische rustpunten. Ondanks pogingen om de benodigde gronden via minnelijke weg te verwerven, is dit niet volledig gelukt. De gemeente vraagt nu de Kroon om de gronden te onteigenen, maar blijft streven naar overeenstemming met de grondeigenaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het voorstel voor de onteigening van gronden voor het Fietspad Súd Ie besproken. De wethouder benadrukte dat de gemeente nog steeds in gesprek is met de grondeigenaren. "Op dit moment zijn we met twaalf partijen in gesprek en hopen we op een minnelijke schikking," aldus de wethouder.De ChristenUnie steunde het voorstel en benadrukte dat het in lijn is met eerdere besluiten van de raad. "Als blijkt dat procedures gestart moeten worden omdat verwerving anders niet mogelijk is, dan is dat nog steeds uitvoering geven aan een reeds eerder genomen besluit," verklaarde de heer Dekkerma van de ChristenUnie.
De VVD uitte echter zorgen over de snelheid van de procedure en de impact op agrarische gronden. "We zijn tegen onteigening van grond, vooral omdat het kostbare agrarische grond betreft," zei mevrouw Februari van de VVD. Ze stelde voor om de grond in bruikleen te vragen tegen een gepaste vergoeding.
De PvdA sloot zich aan bij de zorgen van de VVD en benadrukte dat er geen winnaars zijn in deze situatie. "Het beste was geweest dat het hele fietspad niet was aangelegd," aldus de heer Lammering van de PvdA.
Ondanks de bezwaren van enkele partijen, stemden de fracties van de ChristenUnie, FNP, CDA, en Gemeentebelangen voor het voorstel. "Gezien het feit dat de wetgeving verandert, zijn wij het ermee eens dat we dit voorstel moeten aannemen," verklaarde mevrouw Van Middel van Gemeentebelangen.
De wethouder reageerde op de zorgen door te benadrukken dat de gemeente nog steeds streeft naar minnelijke overeenstemming. "Bij onteigening zijn we wettelijk verplicht om de grond te kopen, maar bij een minnelijke schikking kunnen we de grond in bruikleen nemen," legde de wethouder uit.
Het voorstel werd uiteindelijk aangenomen, maar de discussie onderstreepte de complexiteit en gevoeligheid van het project. De gemeente hoopt dat de onteigeningsprocedure niet nodig zal zijn en blijft in gesprek met de betrokken partijen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de administratieve onteigeningsprocedure voor de realisatie van het bestemmingsplan 'Fietspad Súd Ie'. Dit plan omvat de aanleg van een fietspad tussen Dokkum en Oostmahorn, inclusief toeristisch-recreatieve rustpunten en overstappunten. De gemeente heeft geprobeerd de benodigde gronden via minnelijke weg te verwerven, maar dit is niet volledig gelukt. Daarom wordt de Kroon verzocht om de gronden ten behoeve van de gemeente te onteigenen. Het voorstel benadrukt dat de gemeente blijft streven naar minnelijke overeenstemming met de grondeigenaren. De onteigening is noodzakelijk om de tijdige uitvoering van het plan te waarborgen, mede gezien de aanstaande invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024. De raad wordt gevraagd het verzoekbesluit goed te keuren en de uitvoering ervan over te dragen aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Fytspaad Súd Ie: Gemeente Noardeast-Fryslân stribbet nei ûntjouwing troch ûntjouwing.
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in riedsferset yntsjinne foar de ûntjouwing fan lannen foar it bestimmingsplan 'Fytspaad Súd Ie'. Dit plan behellet de oanlis fan in fytspaad tusken Dokkum en Eastmahorn, ynklusyf toeristyske rêstplakken. Ûndanks pogingen om de nedige lannen fia frijwillige wei te ferwurkjen, is dit net hielendal slagge. De gemeente freget no de Kroan om de lannen te ûntjouwe, mar bliuwt stribjen nei oerienkomst mei de lâneigeners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it foarstel foar de ûntjouwing fan grûn foar it Fytspaad Súd Ie besprutsen. De wethâlder benadrukke dat de gemeente noch altyd yn petear is mei de grûneigeners. "Op dit momint binne wy mei tolve partijen yn petear en hoopje wy op in minnelike skikking," sa sei de wethâlder.De ChristenUnie stipe it foarstel en benadrukke dat it yn lijn is mei eardere besluten fan de ried. "As bliken docht dat prosedueres start wurde moatte omdat ferwurving oars net mooglik is, dan is dat noch altyd útfiering jaan oan in al earder naam beslút," ferklearre de hear Dekkerma fan de ChristenUnie.
De VVD út hielendal soargen oer de snelheid fan de proseduere en de ynfloed op agraryske grûnen. "Wy binne tsjin ûntjouwing fan grûn, benammen om't it kostbere agraryske grûn belibbet," sa sei frou Februari fan de VVD. Se stelde foar om de grûn yn brûkleen te freegjen tsjin in passende fergoeding.
De PvdA sloot har oan by de soargen fan de VVD en benadrukke dat der gjin winners binne yn dizze situaasje. "It bêste wie west dat it hiele fytspaad net oanlein wie," sa sei de hear Lammering fan de PvdA.
Nettsjinsteande de bezwaren fan in pear partijen, stimden de fraksjes fan de ChristenUnie, FNP, CDA, en Gemeentebelangen foar it foarstel. "Sjoen it feit dat de wetjouwing feroaret, binne wy it iens dat wy dit foarstel oannimme moatte," ferklearre frou Van Middel fan Gemeentebelangen.
De wethâlder reagearre op de soargen troch te benadrukken dat de gemeente noch altyd stribbet nei in minnelike oerienkomst. "By ûntjouwing binne wy wettelik ferplichte om de grûn te keapjen, mar by in minnelike skikking kinne wy de grûn yn brûkleen nimme," lei de wethâlder út.
It foarstel waard úteinlik oannommen, mar de diskusje ûnderstreek de kompleksiteit en gefoelichheid fan it projekt. De gemeente hoopet dat de ûntjouwingsproseduere net nedich wêze sil en bliuwt yn petear mei de belutsen partijen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de administratieve ûntjouwingsproseduere foar de realisaasje fan it bestimmingsplan 'Fytsstipe Súd Ie'. Dit plan behellet de oanlis fan in fytsstipe tusken Dokkum en Eastmahorn, ynklusyf toeristysk-rekreatyve rêstpunten en oerstappunten. De gemeente hat besocht de nedige grûnen troch middel fan minnelike wei te ferwerven, mar dat is net hielendal slagge. Dêrom wurdt de Kroan frege om de grûnen foar de gemeente te ûntjouwen. It foarstel benadrukt dat de gemeente bliuwt stribjen nei minnelike oerienkomst mei de grûneigeners. De ûntjouwing is needsaaklik om de tiidige útfiering fan it plan te wierborkjen, ek sjoen de oankommende ynfiering fan de Omjouwingswet op 1 jannewaris 2024. De ried wurdt frege it fersykbeslút goed te keuren en de útfiering dêrfan oer te dragen oan it Kolleezje fan Boargemaster en Wethâlders.
-
Raadsvoorstel administratieve onteigeningsprocedure t.b.v. bestemmingsplan Fietspad Súd Ie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Administratieve onteigeningsprocedure t.b.v. bestemmingsplan ‘Fietspad Súd Ie’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Administratieve onteigeningsprocedure t.b.v. bestemmingsplan ‘Fietspad Súd Ie’". Het doel is om de gemeente Noardeast-Fryslân de benodigde gronden te laten onteigenen voor de realisatie van het fietspad langs de Súd Ie, inclusief toeristisch-recreatieve voorzieningen. Dit is noodzakelijk omdat niet alle gronden minnelijk zijn verworven. Het voorstel vraagt de raad om de Kroon te verzoeken de gronden ter onteigening aan te wijzen en de uitvoering van het besluit over te dragen aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief juridische context, financiële dekking, en bijlagen die de te onteigenen gronden specificeren. Het biedt een uitgebreide uitleg van de context en de noodzaak van het voorstel.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het verzoek aan de Kroon om de gronden ter onteigening aan te wijzen. Daarnaast draagt de raad de uitvoering van het besluit over aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de onteigeningsprocedure of het blijven proberen om de gronden minnelijk te verwerven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot eigendomsrechten en de impact op lokale grondeigenaren.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te onteigenen gronden en de juridische stappen. Het is tijdgebonden vanwege de aanstaande invoering van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Kroon en mogelijke juridische procedures kunnen de tijdigheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het verzoek aan de Kroon goed te keuren en de uitvoering van het besluit aan het College van Burgemeester en Wethouders over te dragen.
Participatie:
Er is beperkte participatie in de zin dat er overleg is geweest met grondeigenaren, maar het voorstel zelf biedt geen ruimte voor verdere participatie bij de indiening bij de Kroon.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project bijdraagt aan recreatieve en ecologische verbeteringen in de regio, wat kan leiden tot een duurzamere toeristische infrastructuur.
Financiële gevolgen:
De financiële dekking voor de investeringskosten is al vrijgegeven door de raad, met bijdragen van het Waddenfonds en de provincie Fryslân. Er zijn geen extra financiële gevolgen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Súd Ie Onteigeningsprocedure Bestemmingsplan Recreatieve voorzieningen Grondverwerving Súd Ie en Wetterfront Dokkum Minnelijke verwerving Ruimtelijke ontwikkeling Toerisme en recreatie Ecologische opgavenVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Nutma - S!N
J. Kramer - Burgemeester
T. Admiraal
J. Kramer - Burgemeester
T. Admiraal
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
J. Talsma -
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Nutma - S!N
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Agendapunt 10 Programma Onderwijshuisvesting 2024
Gemeente Noardeast-Fryslân keurt extra budget voor onderwijshuisvesting goed
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een aanvullend krediet voor het Programma Onderwijshuisvesting 2024. Het extra budget is bedoeld voor de inrichting van De Pionier en de tijdelijke uitbreiding van CBS Eben Haëzer.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 december 2023 werd het voorstel om extra financiële middelen vrij te maken voor onderwijshuisvesting goedgekeurd. Het voorstel vraagt om een aanvullend krediet van € 43.007 voor de inrichting van De Pionier en € 147.811 voor cameratoezicht en de tijdelijke uitbreiding van CBS Eben Haëzer. Deze maatregelen zijn noodzakelijk vanwege strengere regelgeving en stijgende bouwkosten. De totale kosten voor de voorzieningen worden geraamd op € 61.015.397, waarvan al een groot deel is opgenomen in de begroting voor 2024-2028.Tijdens het debat benadrukte Postema van de FNP het belang van goed onderwijs: "Het primair onderwijs is de basis van de verdere ontwikkeling van onze kinderen. Goede faciliteiten zijn essentieel." Hij wees op de noodzaak van de extra middelen voor De Pionier, die vanwege groei extra ruimte nodig heeft.
Een belangrijk punt van discussie was de tijdelijke uitbreiding van CBS Eben Haëzer. Mevrouw Van der Meij vroeg zich af hoe lang 'tijdelijk' precies zou zijn. De wethouder, de heer De Vries, legde uit dat de uitbreiding nodig is vanwege de groei van het aantal leerlingen en dat de situatie regelmatig geëvalueerd zal worden.
Mevrouw Vellinga van de ChristenUnie uitte haar zorgen over de kosten: "Waarom investeren we € 150.000 in tijdelijke uitbreiding als er theoretische leegstand is bij de Hoeksteen?" De wethouder antwoordde dat het onderwijskundig niet wenselijk is om leerlingen te verplaatsen en dat de investering noodzakelijk is om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.
Ondanks de vragen en zorgen stemden alle fracties uiteindelijk in met het voorstel. De wethouder benadrukte dat eventuele overschrijdingen via tussentijdse rapportages zullen worden aangepakt. "We willen kwalitatief goede en voldoende onderwijshuisvesting bieden," aldus De Vries.
Met de goedkeuring van het voorstel zet de gemeente Noardeast-Fryslân een stap richting betere onderwijshuisvesting, ondanks de uitdagingen van stijgende kosten en veranderende regelgeving.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het Programma Onderwijshuisvesting 2024, waarvoor extra financiële middelen nodig zijn. Het voorstel vraagt om een aanvullend krediet van € 43.007 voor de inrichting van De Pionier en € 147.811 voor cameratoezicht en de tijdelijke uitbreiding van CBS Eben Haëzer, ten laste van de algemene reserve. Deze maatregelen zijn noodzakelijk vanwege strengere regelgeving en stijgende bouwkosten. Het doel is om kwalitatief goede en voldoende onderwijshuisvesting te bieden. De schoolbesturen hebben ingestemd met het programma. De totale kosten voor de voorzieningen worden geraamd op € 61.015.397, waarvan al een groot deel is opgenomen in de begroting voor 2024-2028. Eventuele overschrijdingen zullen via tussentijdse rapportages worden aangepakt. Het voorstel is goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2023.
Gemeente Noardeast-Fryslân keurt ekstra budzjet foar ûnderwiisferbliuwing goed.
De ried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in oanfoljend kredyt foar it Programma Ûnderwiisfeesting 2024. It ekstra budzjet is bedoeld foar de ynrjochting fan De Pionier en de tydlike útwreiding fan CBS Eben Haëzer.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 21 desimber 2023 waard it foarstel om ekstra finansjele middels frij te meitsjen foar ûnderwiishûsfeesting goedkard. It foarstel freget om in oanfoljend kredyt fan € 43.007 foar de ynrjochting fan De Pionier en € 147.811 foar kamera-toezicht en de tydlike útwreiding fan CBS Eben Haëzer. Dizze maatregels binne needsaaklik fanwege strengere regeljouwing en stiigjende boukosten. De totale kosten foar de foarsjennings wurde rammele op € 61.015.397, wêrfan al in grut part opnaam is yn de begrutting foar 2024-2028.Tiidens it debat benadrukke Postema fan de FNP it belang fan goed ûnderwiis: "It primêr ûnderwiis is de basis fan de fierdere ûntwikkeling fan ús bern. Goede fasiliteiten binne essensjeel." Hy wiisde op de needsaak fan de ekstra middels foar De Pionier, dy't fanwege groei ekstra romte nedich hat.
In wichtich punt fan diskusje wie de tydlike útwreiding fan CBS Eben Haëzer. Frou Van der Meij frege har ôf hoe lang 'tydlik' krekt wêze soe. De wethâlder, de hear De Vries, lege út dat de útwreiding needsaaklik is fanwege de groei fan it oantal learlingen en dat de situaasje regelmjittich evaluearre wurde sil.
Frou Vellinga fan de ChristenUnie út har soargen oer de kosten: "Wêrom investearje wy € 150.000 yn tydlike útwreiding as der teoretyske leechstân is by de Hoeksteen?" De wethâlder antwurde dat it ûnderwiiskundich net winsklik is om learlingen te ferpleatsen en dat de ynfestearring needsaaklik is om de kwaliteit fan it ûnderwiis te warberjen.
Nettsjinsteande de fragen en soargen stimden alle fraksjes úteinlik yn mei it foarstel. De wethâlder benadrukke dat eventuele oerskridingen troch tuskenrapportaazjes oanpakt wurde sille. "Wy wolle kwalitatyf goede en genôch ûnderwiishûsfeesting biede," sa sei De Vries.
Mei de goedkarde fan it foarstel set de gemeente Noardeast-Fryslân in stap rjochting bettere ûnderwiishûsfeesting, nettsjinsteande de útdagings fan stiigjende kosten en feroarjende regeljouwing.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it Programma Ûnderwiishûsfeesting 2024, dêr't ekstra finansjele middels foar nedich binne. It foarstel freget om in oanfoljend kredyt fan € 43.007 foar de ynrjochting fan De Pionier en € 147.811 foar kamera-toezicht en de tydlike útwreiding fan CBS Eben Haëzer, te bekostigjen út de algemiene reserve. Dizze maatregels binne needsaaklik fanwege strengere regeljouwing en stigende boukosten. It doel is om kwalitatyf goede en genôch ûnderwiishûsfeesting te bieden. De skoallebestjoeren hawwe ynstimd mei it programma. De totale kosten foar de foarsjennings wurde rame op € 61.015.397, wêrfan al in grut part opnommen is yn de begrutting foar 2024-2028. Eventuele oerskrijdingen sille troch tuskenrapportages oanpakt wurde. It foarstel is goedkard troch de gemeenteried op 21 desimber 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Programma Onderwijshuisvesting 2024" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om kwalitatief goede en voldoende onderwijshuisvesting te bieden. Het voorstel vraagt om extra financiële middelen voor de inrichting van De Pionier en voor cameratoezicht en tijdelijke uitbreiding van CBS Eben Haëzer. Door stijgende bouwkosten en strengere regelgeving zijn de eerder gevraagde middelen onvoldoende. Het voorstel omvat een aanvullend krediet van €43.007 voor De Pionier en een incidentele €147.811 voor de andere voorzieningen, ten laste van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële specificaties en een overzicht van de benodigde middelen. Het bevat echter geen gedetailleerde risicoanalyse of alternatieve scenario's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de gevraagde financiële middelen en de begrotingswijzigingen goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de extra middelen willen toekennen, rekening houdend met de impact op de algemene reserve en de noodzaak van de investeringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften, maar mist tijdgebonden elementen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aanvullende krediet en de incidentele middelen beschikbaar te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Schoolbesturen hebben hun zienswijze kunnen geven en stemmen in met het programma, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de verwijzing naar Europese klimaatdoelstellingen en de noodzaak om oude gebouwen te vervangen voor energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De totale kosten worden geraamd op €61.015.397, met een tekort van €1.704.226. Het voorstel vraagt om €43.007 voor De Pionier en €147.811 voor andere voorzieningen, gedekt door de algemene reserve. De structurele kapitaallast bedraagt €5.800 per jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programma Onderwijshuisvesting 2024 Krediet Schoolgebouwen Bouwkosten Algemene Reserve Cameratoezicht CBS Eben Haëzer Uitbreiding Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Integraal huisvestingsplan (IHP)Verfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. vd Meij-Baron - S!N
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
M. vd Meij-Baron - S!N
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
Agendapunt 11 Verkoop voormalige basisschool Nijewier onder taxatiewaarde
Huisartsenpraktijk in Nijewier gered: Gemeente verkoopt school onder taxatiewaarde
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft besloten de voormalige basisschool in Nijewier te verkopen aan een huisarts voor € 200.000,-, een bedrag dat € 100.000,- onder de taxatiewaarde ligt. Dit besluit is genomen om de eerstelijnszorg in de regio te behouden en de huisvestingsproblematiek van de huisarts op te lossen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het voorstel om de voormalige basisschool in Nijewier onder de taxatiewaarde te verkopen, uitvoerig besproken. Het oorspronkelijke plan om het pand voor € 300.000,- te verkopen bleek financieel niet haalbaar voor de beoogde koper, een huisarts. Om de continuïteit van de zorg in de regio te waarborgen, werd besloten de verkoopprijs te verlagen naar € 200.000,-.Maatschappelijke waarde boven financiële winst
Verschillende raadsleden benadrukten het belang van het behoud van de huisartsenzorg in het dorp. "De verkoop van de voormalige school aan de huisarts is geen commerciële transactie, maar een investering in de leefbaarheid van ons platteland," aldus een raadslid van Gemeentebelangen. "We moeten soms de spreekwoordelijke veer laten om maatschappelijke doelen te bereiken."
Ook het CDA steunde het voorstel, ondanks de financiële concessie. "Een huisarts is ook een ondernemer, maar de maatschappelijke relevantie van dit voorstel is cruciaal," verklaarde een CDA-raadslid. "Dit is een unieke situatie die vraagt om een unieke oplossing."
Zorgen over speculatie
Niet alle raadsleden waren zonder meer akkoord met de verkoop onder de taxatiewaarde. BVNL en FNP uitten hun zorgen over mogelijke speculatie. "We missen een garantie dat de huisarts het pand niet binnen korte tijd met winst doorverkoopt," stelde een BVNL-raadslid voor. Zij stelden voor een anti-speculatiebeding op te nemen in de koopakte, zodat eventuele winst bij doorverkoop binnen tien jaar terugvloeit naar de gemeente.
De wethouder reageerde hierop door te benadrukken dat het opnemen van dergelijke voorwaarden de financieringsmogelijkheden van de huisarts zou kunnen bemoeilijken. "We willen de continuïteit van de zorg niet in gevaar brengen door te strenge voorwaarden," aldus de wethouder.
Vertrouwen in de toekomst
Ondanks de zorgen over speculatie, stemde de gemeenteraad unaniem in met het voorstel. De ChristenUnie sprak haar vertrouwen uit in zowel de wethouder als de huisarts. "We mogen enorm dankbaar zijn dat deze huisarts wil investeren in onze gemeente, zeker gezien het grote huisartsentekort," aldus een raadslid van de ChristenUnie.
Met de verkoop van de school aan de huisarts hoopt de gemeente niet alleen de zorg in Nijewier te behouden, maar ook een positieve impuls te geven aan de leefbaarheid van het dorp. De dorpsgemeenschappen zullen binnenkort worden geïnformeerd over de verkoop en de verplaatsing van de huisartsenpraktijk.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de verkoop van de voormalige basisschool in Nijewier onder de taxatiewaarde. Het oorspronkelijke besluit van 15 juni 2023 om het pand tegen de taxatiewaarde van € 300.000,- te verkopen, wordt herzien omdat dit financieel niet haalbaar is voor de beoogde koper, een huisarts. De verkoopprijs wordt verlaagd naar € 200.000,- om de huisvestingsproblematiek van de huisarts op te lossen en de eerstelijnszorg in de regio te behouden. Het voorstel past binnen het gemeentelijke beleid om niet-strategisch vastgoed af te stoten. De opbrengst van de verkoop wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Er zijn voorwaarden gesteld aan de koopovereenkomst, waaronder een verplichte start van de verbouwing binnen twee jaar na overdracht. Als de financiering niet rondkomt of de verbouwing niet tijdig start, kan de overeenkomst ontbonden worden. De dorpsgemeenschappen zullen geïnformeerd worden over de verkoop en de verplaatsing van de huisartsenpraktijk.
Hûsdokterspraktyk yn Nijewier rêden: Gemeente ferkeapet skoalle ûnder taksaasjewurde.
De gemeente Noardeast-Fryslân hat besletten om de eardere basisskoalle yn Nijewier te ferkeapjen oan in húsdokter foar € 200.000,-, in bedrach dat € 100.000,- ûnder de taksaasjewurde leit. Dit beslút is nommen om de earstelijnssoarch yn de regio te behâlden en de hûsfeestingsproblematyk fan de húsdokter op te lossen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it foarstel om de foarige basisskoalle yn Nijewier ûnder de taksaasjewaarde te ferkeapjen, út en troch besprutsen. It oarspronklike plan om it gebou foar € 300.000,- te ferkeapjen bleek finansjeel net haalber foar de beoogde keaper, in húsdokter. Om de kontinuïteit fan de soarch yn de regio te wierborkjen, waard besletten de ferkeappriis te ferleegjen nei € 200.000,-.Maatskiplike wearde boppe finansjele winst
Ferskate riedsleden benadrukten it belang fan it behâld fan de húsdoktersoarch yn it doarp. "De ferkeap fan de foarige skoalle oan de húsdokter is gjin kommersjele transaksje, mar in ynfestearring yn de libbensberens fan ús plattelân," sa in riedslid fan Gemeentebelangen. "Wy moatte soms de sprutsen fear litte om maatskiplike doelen te berikken."
Ek it CDA stipe it foarstel, ûndanks de finansjele konsekwinsje. "In húsdokter is ek in ûndernimmer, mar de maatskiplike relevantie fan dit foarstel is kritysk," ferklearre in CDA-riedslid. "Dit is in unike situaasje dy't freget om in unike oplossing."
Soargen oer spekulaasje
Net alle riedsleden wiene it sûnder mear iens mei de ferkeap ûnder de taksaasjewaarde. BVNL en FNP útten har soargen oer mooglike spekulaasje. "Wy misse in garânsje dat de húsdokter it gebou net binnen koarte tiid mei winst trochferkeapet," stelde in BVNL-riedslid foar. Sy stelden foar in anti-spekulaasjebeting op te nimmen yn de keapakte, sadat eventuele winst by trochferkeap binnen tsien jier weromfloeit nei de gemeente.
De wethâlder reagearre hjirop troch te benadrukken dat it opnimmen fan sokke foarwaarden de finansjele mooglikheden fan de húsdokter dwaan koe bemoeilikjen. "Wy wolle de kontinuïteit fan de soarch net yn gefaar bringe troch te strikte foarwaarden," sa de wethâlder.
Fertrouwen yn de takomst
Ûndanks de soargen oer spekulaasje, stimde de gemeenteried ienriedich yn mei it foarstel. De ChristenUnie spruts har fertrouwen út yn sawol de wethâlder as de húsdokter. "Wy meie tige tankber wêze dat dizze húsdokter wol ynfestearje yn ús gemeente, benammen sjoen it grutte húsdokterstekôrt," sa in riedslid fan de ChristenUnie.
Mei de ferkeap fan de skoalle oan de húsdokter hoopet de gemeente net allinnich de soarch yn Nijewier te behâlden, mar ek in posityf stimulâns te jaan oan de libbensberens fan it doarp. De doarpsmienskippen sille binnenkoart ynformearre wurde oer de ferkeap en de ferpleatsing fan de húsdokterspraktyk.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de ferkeap fan de eardere basisskoalle yn Nijewier ûnder de taksaasjewurde. It oarspronklike beslút fan 15 juny 2023 om it gebou foar de taksaasjewurde fan € 300.000,- te ferkeapjen, wurdt herbesjoen om't dit finansjeel net haalber is foar de beoogde keaper, in húsdokter. De ferkeappriis wurdt ferlege nei € 200.000,- om de húsfestingsproblematyk fan de húsdokter op te lossen en de earstelijnssoarch yn de regio te behâlden. It foarstel past binnen it gemeentlike belied om net-strategysk fêstgoed ôf te stiten. De opbringst fan de ferkeap wurdt tafoege oan de algemiene reserve. Der binne foarwurden steld oan de keapoerienkomst, wêrûnder in ferplichte start fan de ferbouwing binnen twa jier nei oerdracht. As de finansiering net rûnkomt of de ferbouwing net tiidich begjint, kin de oerienkomst ûntbonden wurde. De doarpsmienskippen sille ynformearre wurde oer de ferkeap en de ferpleatsing fan de húsdokterspraktyk.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop voormalige basisschool Nijewier onder taxatiewaarde." Het raadsvoorstel beoogt de verkoop van een voormalig schoolgebouw in Nijewier aan een huisarts voor € 200.000,-, wat onder de taxatiewaarde van € 300.000,- ligt. Dit besluit is bedoeld om de huisvestingsproblematiek van de huisarts op te lossen en de eerstelijnszorg in de regio te behouden. Het voorstel herziet een eerder besluit van 15 juni 2023 en past binnen het gemeentelijke beleid om niet-strategisch vastgoed af te stoten. De opbrengst van de verkoop wordt toegevoegd aan de algemene reserve van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de redenen voor de verkoop onder de taxatiewaarde, de financiële implicaties en de beleidsmatige context. Echter, meer details over de participatie van de gemeenschap en eventuele alternatieve oplossingen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet het eerdere besluit herzien en besluiten geen wensen of bedenkingen in te dienen over de verkoop onder de taxatiewaarde. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de verkoop en het waarborgen dat het voorstel voldoet aan de financiële verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de verkoop onder de taxatiewaarde om de zorgvoorzieningen te behouden of het vasthouden aan de taxatiewaarde, wat kan leiden tot het verlies van de huisartsenpraktijk in de regio.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist enige details over de haalbaarheid en realistische aspecten van de financiering door de huisarts. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het eerdere besluit te herzien en akkoord te gaan met de verkoop van het gebouw voor € 200.000,- zonder wensen of bedenkingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na de verkoop de dorpsbelangen van Nijewier en Mitselwier geïnformeerd zullen worden, maar er is geen sprake van voorafgaande participatie of inspraak van de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op het behoud van zorgvoorzieningen.
Financiële gevolgen:
De verkoop levert een netto-opbrengst van € 101.896,32 op, die aan de algemene reserve wordt toegevoegd. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de kosten voor taxatie en energielabel. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de opbrengst positief bijdraagt aan de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop Basisschool Nijewier Huisarts Taxatiewaarde Huisvestingsproblematiek Eerstelijnszorg Mitselwier Algemene reserve Verbouwing KoopovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. vd Meij-Baron - S!N
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. vd Meij-Baron - S!N
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
00:43:08 - 00:45:35 - 00:46:09 - 00:47:25 - 00:48:23 - 00:49:03 - 00:50:11 - 00:51:15 - 00:51:42 - 00:54:01 - 00:54:31 - 00:54:45 - 00:55:11 - 00:55:46 - 00:56:43 - 00:57:27 - 00:57:29 - 00:57:33 - 00:59:07 - 00:59:30 - 01:00:03 - 01:00:48 - 01:01:12 - 01:01:48 - 01:02:19 - 01:02:50 - 01:03:19
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
Agendapunt 12 Formatie dorpencoördinatoren uitbreiden
Gemeente Noardeast-Fryslân wil extra dorpencoördinator: debat over financiering en urgentie
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een voorstel ingediend om de formatie van dorpencoördinatoren uit te breiden met 1 FTE. Dit is nodig om de verbinding tussen de gemeente en de mienskip te versterken. Het voorstel vraagt om een structureel bedrag van € 93.000, maar de financiering roept vragen op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het voorstel om de formatie van dorpencoördinatoren uit te breiden met 1 FTE uitgebreid besproken. De uitbreiding is volgens het voorstel noodzakelijk vanwege de hoge werkdruk en de doelen van het coalitieakkoord. De kosten zouden ten laste komen van het begrotingsresultaat vanaf 2024, maar er is vanaf 2026 geen dekking.Sietsma van het CDA opende het debat met lof voor de dorpencoördinatoren, die hij omschreef als "de spin in het web tussen de inwoners en de gemeente". Hij uitte echter zijn zorgen over de financiering: "Waarom worden de kosten niet verhaald op de structurele desintegratieschade?" Hij wees erop dat er eerder een bedrag van meer dan 1,1 miljoen beschikbaar was gesteld voor personeelskosten in verband met de ontvlechting.
Lammering van de PvdA benadrukte de noodzaak om de rol van de dorpencoördinatoren verder te onderzoeken. "We horen dat het voor dorpscoördinatoren steeds moeilijker wordt om in gesprek te gaan met mensen op een dorp," zei hij. Hij pleitte voor meer informatie over de effectiviteit van de coördinatoren.
Mevrouw Meinersma van de FNP sprak haar steun uit voor de uitbreiding, maar wees op de druk waaronder de coördinatoren momenteel werken. "We willen voorkomen dat er uitval is onder de coördinatoren," aldus Meinersma.
Van der Meulen van de ChristenUnie vroeg om meer duidelijkheid over de timing van het voorstel en de relatie met het coalitieakkoord. "Waarom is dit niet eerder opgepakt?" vroeg hij zich af.
Mevrouw Van der Meulen van Gemeentebelangen benadrukte het belang van de coördinatoren als "ogen en oren van dorpen en wijken". Ze vroeg zich echter af of het tekort niet eerder voorzien had kunnen worden.
Wethouder Jouta reageerde op de vragen en benadrukte dat de uitbreiding noodzakelijk is vanwege de ontvlechting en de daarmee gepaard gaande werkdruk. Ze gaf aan dat het college de financiering zorgvuldig heeft overwogen en dat de uitbreiding niet uit de ontvlechtingskosten kan worden gedekt.
Na een levendig debat werd het voorstel unaniem aangenomen, hoewel er nog vragen blijven over de lange termijn financiering. De vacature voor de nieuwe dorpencoördinator zal in januari 2024 worden ingevuld.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het uitbreiden van de formatie van dorpencoördinatoren met 1 FTE, waarvoor een structureel bedrag van € 93.000 nodig is. Dit voorstel is een herziening van een eerder besluit in verband met de ontvlechting van de formatie door de scheiding met Dantumadiel. De uitbreiding is bedoeld om de verbinding tussen de gemeente en de mienskip te versterken, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord. Dorpencoördinatoren spelen een cruciale rol in het verkleinen van de afstand tussen burgers en de gemeente, en door de huidige werkdruk is uitbreiding noodzakelijk. De kosten worden ten laste gebracht van het begrotingsresultaat vanaf 2024, hoewel er vanaf 2026 geen dekking is. Het voorstel is urgent en onvermijdelijk vanwege de hoge werkdruk en de doelen van het coalitieakkoord. De vacature voor de nieuwe dorpencoördinator wordt in januari 2024 ingevuld.
Gemeente Noardeast-Fryslân wol in ekstra doarpkoördinator: debat oer finansiering en urginsje.
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in foarstel yntsjinne om de formaty fan doarpsskoördinatoaren út te wreidzjen mei 1 FTE. Dit is nedich om de ferbining tusken de gemeente en de mienskip te fersterkjen. It foarstel freget om in struktioneel bedrach fan € 93.000, mar de finansiering ropt fragen op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it foarstel om de formaty fan doarpsskoördinatoaren út te wreidzjen mei 1 FTE útwreide besprutsen. De útwreiding is neffens it foarstel needsaaklik fanwegen de hege wurkdruk en de doelen fan it koalysjeakkoart. De kosten soene foar rekkens fan it begrotingsresultaat fanôf 2024 komme, mar der is fanôf 2026 gjin dekking.Sietsma fan it CDA iepene it debat mei loft foar de doarpsskoördinatoaren, dy't er beskriuwde as "de spin yn it web tusken de ynwenners en de gemeente". Hy útte lykwols syn soargen oer de finansiering: "Wêrom wurde de kosten net ferhaald op de strukturele desintegraasjeskade?" Hy wiisde derop dat der earder in bedrach fan mear as 1,1 miljoen beskikber steld wie foar personielkosten yn ferbân mei de ûntflechting.
Lammering fan de PvdA benadrukke de needsaak om de rol fan de doarpsskoördinatoaren fierder te ûndersykjen. "Wy hearre dat it foar doarpskoördinatoaren stadichoan dreech wurdt om yn petear te gean mei minsken op in doarp," sei er. Hy pleite foar mear ynformaasje oer de effektiviteit fan de koördinatoaren.
Frou Meinersma fan de FNP spriek har stipe út foar de útwreiding, mar wiisde op de druk dêr't de koördinatoaren momintiel ûnder wurkje. "Wy wolle foarkomme dat der útfallen binne ûnder de koördinatoaren," sa sei Meinersma.
Van der Meulen fan de ChristenUnie frege om mear dúdlikheid oer de timing fan it foarstel en de relaasje mei it koalysjeakkoart. "Wêrom is dit net earder oppakt?" frege er him ôf.
Frou Van der Meulen fan Gemeentebelangen benadrukke it belang fan de koördinatoaren as "eagen en earen fan doarpen en wyken". Se frege har lykwols ôf oft it tekoart net earder foarsjoen wurde kinnen hie.
Wethâlder Jouta reagearre op de fragen en benadrukke dat de útwreiding needsaaklik is fanwegen de ûntflechting en de dêrmei gearhingjende wurkdruk. Se joech oan dat it kolleezje de finansiering soarchfâldich oerwage hat en dat de útwreiding net út de ûntflechtingskosten dekt wurde kin.
Nei in libbich debat waard it foarstel ienstemmich oannommen, al bliuwe der noch fragen oer de lange termyn finansiering. De fakatuer foar de nije doarpsskoördinator sil yn jannewaris 2024 ynfold wurde.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet it útwreidzjen fan de formatie fan doarpskoördinatoaren mei 1 FTE, dêrfoar is in struktureel bedrach fan € 93.000 nedich. Dit foarstel is in herzjenning fan in earder beslút yn ferbân mei de ûntflechting fan de formatie troch de skieding mei Dantumadiel. De útwreiding is bedoeld om de ferbining tusken de gemeente en de mienskip te fersterkjen, sa't fêstlein yn it koalysjeakkoart. Doarpskoördinatoaren spylje in krityske rol yn it ferlytsjen fan de ôfstân tusken boargers en de gemeente, en troch de hjoeddeistige wurkdruk is útwreiding needsaaklik. De kosten wurde ferrekene mei it begrotingsresultaat fanôf 2024, al is der fanôf 2026 gjin dekking mear. It foarstel is urgint en ûnûntkombaar fanwege de hege wurkdruk en de doelen fan it koalysjeakkoart. De fakatuer foar de nije doarpskoördinator wurdt yn jannewaris 2024 ynfuld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de uitbreiding van de formatie van dorpencoördinatoren in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het college stelt voor om de formatie met 1 FTE te verhogen, met een structurele kostenpost van € 93.000 per jaar, ten laste van het begrotingsresultaat vanaf 2024. Dit is noodzakelijk vanwege de ontvlechting met Dantumadiel en de verhoogde werkdruk. Dorpencoördinatoren spelen een cruciale rol in het verbinden van de gemeente met de lokale gemeenschap, en hun uitbreiding is in lijn met het coalitieakkoord dat streeft naar een hechte en levendige mienskip.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de lange termijn financiering na 2026.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de uitbreiding van de formatie en de bijbehorende financiële consequenties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de uitbreiding, wat de betrokkenheid met de gemeenschap kan verbeteren, of het afwijzen vanwege de financiële implicaties en het ontbreken van dekking na 2026.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist een lange termijn financiële dekking, wat een inconsequentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de uitbreiding van de formatie en de financiële lasten die daarmee gepaard gaan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van dorpencoördinatoren in het bevorderen van participatie door als brug te fungeren tussen de gemeenschap en de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 93.000 per jaar, ten laste van het begrotingsresultaat vanaf 2024. Er is geen dekking voorzien vanaf 2026, wat een financieel risico inhoudt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpencoördinatoren Formatie Ontvlechting Werkdruk Mienskip Coalitieakkoord Begrotingsresultaat Burgerparticipatie Omgevingswet Gemeentelijke herindelingenVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
R.J. Torensma - S!N
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.D. van der Schaaf - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. de Boer - S!N
J. Kramer - Burgemeester
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
01:03:19 - 01:04:38 - 01:06:10 - 01:07:22 - 01:10:31 - 01:12:22 - 01:13:54 - 01:16:01 - 01:16:51 - 01:18:32 - 01:19:56 - 01:21:06 - 01:23:36 - 01:23:52 - 01:24:20 - 01:26:56 - 01:28:50 - 01:29:54 - 01:31:05 - 01:31:55 - 01:33:01 - 01:33:40 - 01:34:16 - 01:34:35 - 01:35:44 - 01:36:24 - 01:36:30