21-12-2023 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. van der Staal - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. van der Staal - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. van der Staal - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist 7 desimber 2023
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Vaststelling bestemmingsplan 'Moarre – Skyligerwei’
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei'. Het plan voorziet in de wijziging van de agrarische bestemming naar een woonbestemming voor de realisatie van een woning aan de Skyligerwei in Moarre. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend, waardoor het ongewijzigd kan worden vastgesteld. Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien er een exploitatieovereenkomst met de projectontwikkelaar is gesloten. De procedurekosten worden door de initiatiefnemer gedragen en er is een planschadeovereenkomst gesloten. Na besluitvorming worden de stukken gepubliceerd en ter inzage gelegd voor beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De ontsluiting van het nieuwe woonerf is in overleg met toekomstige buren en de gemeente gewijzigd naar de Skyligerwei. Het raadsbesluit is op 21 december 2023 genomen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan 'Moarre - Skyligerwei'. It plan foarsjocht yn de feroaring fan de agraryske bestimming nei in wenbestimming foar de realisaasje fan in wenning oan de Skyligerwei yn Moarre. It ûntwerpbestimmingsplan hat ter ynseage lein sûnder dat der beswieren yntsjinne binne, wêrtroch it ûnwizige fêststeld wurde kin. Der is gjin exploitatieplan nedich, om't der in exploitatieoerienkomst mei de projektûntwikkelder is ôfsletten. De proseduerekosten wurde troch de ynitiatyfnimmer droegen en der is in planskadeoerienkomst ôfsletten. Nei beslútfoarming wurde de stikken publisearre en ter ynseage lein foar berop by de ôfdieling bestjoersrjochtsspraak fan de Ried fan Steat. De ûntsluting fan it nije wenplak is yn oerlis mei takomstige buorren en de gemeente feroare nei de Skyligerwei. It riedsbeslút is nommen op 21 desimber 2023.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei'". Het bestemmingsplan voorziet in de wijziging van de bestemming van een perceel aan de Skyligerwei in Moarre van agrarisch naar wonen, om de bouw van een woning mogelijk te maken. Er is een landschappelijke inpassing gemaakt en er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. De raad wordt geadviseerd het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien er al een exploitatieovereenkomst met de projectontwikkelaar is gesloten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische borging van de landschappelijke inpassing en de afwezigheid van zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming en de bouw van de woning, en of zij akkoord gaat met het niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties aangetroffen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei' ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Participatie is beperkt geweest tot het voorleggen van het plan aan toekomstige buren, wat heeft geleid tot een wijziging in de ontsluiting van het woonerf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De procedurekosten worden gedragen door de initiatiefnemer. Er is een risico op planschade, maar hiervoor is een overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer. Er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan 'Moarre - Skyligerwei' Woningrealisatie Agrarische bestemming Landschappelijke inpassing Zienswijzen Exploitatieplan Ruimtelijke ordening Planschadeovereenkomst Skyligerwei Ontsluiting woonerfVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Wijziging APV Noardeast-Fryslân 2020 i.v.m. inwerkingtreding Omgevingswet
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2020 in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zijn bedoeld om de APV in overeenstemming te brengen met de nieuwe wetgeving. De wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in begripsbepalingen, het vervangen van verwijzingen naar bestemmingsplannen door omgevingsplannen, en het aanpassen van artikelen die verwijzen naar oude regelgeving. Het voorstel is gebaseerd op een ontwerpbesluit van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De wijzigingen zullen worden gepubliceerd in het gemeenteblad. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan het voorstel. Het college zal in de eerste helft van 2024 met een aanvullend voorstel komen voor een vergunningplicht voor de exploitatie van recreatieparken.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in oanpassing fan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2020 yn ferbân mei de yngong fan de Omgevingswet op 1 jannewaris 2024. De oanpassingen binne foaral technysk fan aard en binne bedoeld om de APV yn oerienstimming te bringen mei de nije wetjouwing. De oanpassingen behelje ûnder oaren oanpassingen yn begripsbepalingen, it ferfangen fan ferwizings nei bestemmingsplannen troch omgevingsplannen, en it oanpasse fan artikels dy't ferwize nei âlde regeljouwing. It foarstel is basearre op in ûntwerpbeslút fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG). De oanpassingen sille publisearre wurde yn it gemeenteblêd. Der binne gjin finansjele gefolgen of riziko's ferbûn oan it foarstel. It kolleezje sil yn de earste helte fan 2024 komme mei in oanfoljend foarstel foar in fergunningplicht foar de eksploitaasje fan rekreaasjeparken.
-
Raadsvoorstel Wijziging APV Noardeast-Fryslân 2020 i.v.m. inwerkingtreding Omgevingswet.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging APV Noardeast-Fryslân 2020 i.v.m. inwerkingtreding Omgevingswet
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Noardeast-Fryslân om deze in overeenstemming te brengen met de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en betreffen aanpassingen in begripsbepalingen en verwijzingen naar bestemmingsplannen, die nu omgevingsplannen worden. Ook worden enkele artikelen aangepast vanwege overgangsrecht. De wijzigingen zijn gebaseerd op een ontwerpbesluit van de VNG. Het voorstel voorziet niet in een begrotingswijziging en heeft geen financiële gevolgen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke technische wijzigingen beschrijft die nodig zijn om de APV in overeenstemming te brengen met de Omgevingswet. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat het voorstel goed doordacht is.
Rol van de Raad
De raad moet het voorgestelde besluit goedkeuren om de wijzigingen in de APV officieel vast te stellen. De raad heeft eerder het college verzocht om met een aanpassingsvoorstel te komen, wat nu is gebeurd.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technische aanpassingen betreft die noodzakelijk zijn vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Een toekomstige politieke keuze betreft de vergunningplicht voor de exploitatie van recreatieparken, waarvoor later een voorstel zal volgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de wijzigingen en de inwerkingtreding per 1 januari 2024 beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV vast te stellen conform het bijgevoegde ontwerp-wijzigingsbesluit.
Participatie
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. De wijzigingen worden gepubliceerd in het gemeenteblad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om technische en juridische aanpassingen gaat.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Wijziging Inwerkingtreding VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Begripsbepalingen Bestemmingsplan Beperkingengebiedsactiviteit Overgangsrecht OmgevingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Vaststellen belastingverordeningen 2024
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân voor de vergadering op 21 december 2023 betreft het vaststellen van de belastingverordeningen voor 2024 en het aanpassen van de begroting. De voorgestelde belastingverordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, reinigingsheffingen, riool- en waterzorgheffing, toeristenbelasting, en leges. De tarieven worden over het algemeen verhoogd met een inflatiepercentage van 3,2%, behalve voor afvalstoffenheffing, die met 14,45% wordt verlaagd. De nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 ingaat, beïnvloedt de leges, waarbij geen 100% kostendekkendheid wordt verwacht. De begrotingswijzigingen betreffen aanpassingen in de opbrengsten van leges en afvalstoffenheffing. Na goedkeuring worden de verordeningen gepubliceerd en gecommuniceerd met relevante partijen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân foar de gearkomste op 21 desimber 2023 hat te krijen mei it fêststellen fan de belêstingferoardeningen foar 2024 en it oanpasse fan de begroting. De foarstelde belêstingferoardeningen behelje ûnder oaren ûnroerendezaakbelêstingen, reinigingsheffingen, riool- en wettersoarchheffing, toeristenbelêsting, en lege. De tariven wurde yn it algemien ferhege mei in ynfloaasjeprosint fan 3,2%, útsein foar ôffalstoffenheffing, dy't mei 14,45% ferlege wurdt. De nije Omgevingswet, dy't op 1 jannewaris 2024 yngiet, hat ynfloed op de lege, wêrby't gjin 100% kostendekkendheid ferwachte wurdt. De begrotingswizigingen hawwe te krijen mei oanpassings yn de opbringsten fan lege en ôffalstoffenheffing. Nei goedkarring wurde de ferordeningen publisearre en kommunisearre mei relevante partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen belastingverordeningen 2024" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor 2024 vast te stellen, zodat de gemeente de geraamde belastingopbrengsten kan realiseren. De tarieven worden aangepast aan de inflatie en andere specifieke kostenontwikkelingen. De verordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, reinigingsheffingen, rioolheffingen, toeristenbelasting en leges. De begroting voor 2024 wordt gewijzigd om de financiële effecten van deze verordeningen te verwerken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor 2024 omvat. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de voorgestelde belastingverordeningen en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Dit is essentieel om de financiële planning en uitvoering van de gemeente voor 2024 te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van belastingtarieven, rekening houdend met inflatie en kostendekkendheid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van kostendekkendheid voor leges in het licht van de nieuwe Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn echter onzekerheden, zoals de definitieve WOZ-waarderingen die later in december bekend worden, wat kan leiden tot aanpassingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren, zodat deze per 1 januari 2024 van kracht kunnen worden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verordeningen worden gepubliceerd op internet en dat er communicatie plaatsvindt met diverse clusters. Er is echter geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en administratieve aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten onder andere een aanpassing van de legesopbrengsten en afvalstoffenheffing. De begrotingswijzigingen zijn bedoeld om deze veranderingen te dekken, met specifieke aanpassingen in de begroting om de financiële balans te behouden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Omgevingswet Onroerendezaakbelastingen Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges WOZ-waarde Kostendekkendheid InflatiepercentageVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 8 Zienswijze wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijzigingsbesluit van de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) naar aanleiding van een wetswijziging in de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 juli 2022. Het doel van de wijziging is om gemeenteraden meer zeggenschap te geven door hen vaker de mogelijkheid te bieden een zienswijze in te dienen, wat invloed kan hebben op besluitvormingsprocessen met grote politieke, financiële of maatschappelijke impact. De gemeente Noardeast-Fryslân stelt voor om geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit VRF 2024, omdat de voorgestelde wijzigingen al tegemoetkomen aan de wensen van de gemeente en gemeenteraden. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit besluit. Na instemming met het raadsvoorstel zal de Veiligheidsregio geïnformeerd worden over het besluit om geen zienswijze in te dienen. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 21 december 2023.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op in feroaringsbeslút fan de gemeenschappelijke regeling foar de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) nei oanlieding fan in wetsferoaring yn de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 july 2022. It doel fan de feroaring is om gemeenterieden mear sizzenskip te jaan troch har faker de mooglikheid te bieden in beskôging yn te tsjinjen, wat ynfloed hawwe kin op beslútfoarmingprosessen mei grutte politike, finansjele of maatskiplike ympakt. De gemeente Noardeast-Fryslân stelt foar om gjin beskôging yn te tsjinjen op it ûntwerp-feroaringsbeslút VRF 2024, omdat de foarstelde feroaringen al foldogge oan de winsken fan de gemeente en gemeenterieden. Der binne gjin finansjele gefolgen of riziko's ferbûn oan dit beslút. Nei ynstimming mei it riedsfoarstel sil de Veiligheidsregio ynformearre wurde oer it beslút om gjin beskôging yn te tsjinjen. It beslút is nommen yn de riedsfergadering fan 21 desimber 2023.
-
Raadsvoorstel Zienswijze wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Zienswijze wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio". Het raadsvoorstel stelt voor om geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit voor de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor 2024. De wijziging is noodzakelijk vanwege een wetswijziging in de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 juli 2022. Het doel van de wijziging is om gemeenteraden meer zeggenschap te geven door hen vaker de mogelijkheid te bieden een zienswijze in te dienen, waardoor ze meer invloed kunnen uitoefenen op besluitvormingsprocessen met grote impact.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het beoogde effect, en de argumenten voor het niet indienen van een zienswijze beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat er geen significante bezwaren of problemen zijn geïdentificeerd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen of zij al dan niet een zienswijze willen indienen op het wijzigingsbesluit. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze. Door geen zienswijze in te dienen, stemt de raad impliciet in met de voorgestelde wijzigingen en de toegenomen zeggenschap die gemeenteraden krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie (geen zienswijze indienen). Het is relevant en tijdgebonden, gezien de deadline voor de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. De participatie lijkt beperkt tot de kring van Friese griffiers, de FUMO, en raadsleden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Zienswijze Wetswijziging Gemeenschappelijke regeling Invloed Besluitvorming Gemeenteraden Wijzigingsbesluit Zeggenschap Friese griffiersVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9 Administratieve onteigeningsprocedure t.b.v. bestemmingsplan ‘Fietspad Súd Ie’
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de administratieve onteigeningsprocedure voor de realisatie van het bestemmingsplan 'Fietspad Súd Ie'. Dit plan omvat de aanleg van een fietspad tussen Dokkum en Oostmahorn, inclusief toeristisch-recreatieve rustpunten en overstappunten. De gemeente heeft geprobeerd de benodigde gronden via minnelijke weg te verwerven, maar dit is niet volledig gelukt. Daarom wordt de Kroon verzocht om de gronden ten behoeve van de gemeente te onteigenen. Het voorstel benadrukt dat de gemeente blijft streven naar minnelijke overeenstemming met de grondeigenaren. De onteigening is noodzakelijk om de tijdige uitvoering van het plan te waarborgen, mede gezien de aanstaande invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024. De raad wordt gevraagd het verzoekbesluit goed te keuren en de uitvoering ervan over te dragen aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de administratieve ûntjouwingsproseduere foar de realisaasje fan it bestimmingsplan 'Fytsstipe Súd Ie'. Dit plan behellet de oanlis fan in fytsstipe tusken Dokkum en Eastmahorn, ynklusyf toeristysk-rekreatyve rêstpunten en oerstappunten. De gemeente hat besocht de nedige grûnen troch middel fan minnelike wei te ferwerven, mar dat is net hielendal slagge. Dêrom wurdt de Kroan frege om de grûnen foar de gemeente te ûntjouwen. It foarstel benadrukt dat de gemeente bliuwt stribjen nei minnelike oerienkomst mei de grûneigeners. De ûntjouwing is needsaaklik om de tiidige útfiering fan it plan te wierborkjen, ek sjoen de oankommende ynfiering fan de Omjouwingswet op 1 jannewaris 2024. De ried wurdt frege it fersykbeslút goed te keuren en de útfiering dêrfan oer te dragen oan it Kolleezje fan Boargemaster en Wethâlders.
-
Raadsvoorstel administratieve onteigeningsprocedure t.b.v. bestemmingsplan Fietspad Súd Ie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Administratieve onteigeningsprocedure t.b.v. bestemmingsplan ‘Fietspad Súd Ie’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Administratieve onteigeningsprocedure t.b.v. bestemmingsplan ‘Fietspad Súd Ie’". Het doel is om de gemeente Noardeast-Fryslân de benodigde gronden te laten onteigenen voor de realisatie van het fietspad langs de Súd Ie, inclusief toeristisch-recreatieve voorzieningen. Dit is noodzakelijk omdat niet alle gronden minnelijk zijn verworven. Het voorstel vraagt de raad om de Kroon te verzoeken de gronden ter onteigening aan te wijzen en de uitvoering van het besluit over te dragen aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief juridische context, financiële dekking, en bijlagen die de te onteigenen gronden specificeren. Het biedt een uitgebreide uitleg van de context en de noodzaak van het voorstel.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het verzoek aan de Kroon om de gronden ter onteigening aan te wijzen. Daarnaast draagt de raad de uitvoering van het besluit over aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de onteigeningsprocedure of het blijven proberen om de gronden minnelijk te verwerven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot eigendomsrechten en de impact op lokale grondeigenaren.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te onteigenen gronden en de juridische stappen. Het is tijdgebonden vanwege de aanstaande invoering van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Kroon en mogelijke juridische procedures kunnen de tijdigheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het verzoek aan de Kroon goed te keuren en de uitvoering van het besluit aan het College van Burgemeester en Wethouders over te dragen.
Participatie:
Er is beperkte participatie in de zin dat er overleg is geweest met grondeigenaren, maar het voorstel zelf biedt geen ruimte voor verdere participatie bij de indiening bij de Kroon.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project bijdraagt aan recreatieve en ecologische verbeteringen in de regio, wat kan leiden tot een duurzamere toeristische infrastructuur.
Financiële gevolgen:
De financiële dekking voor de investeringskosten is al vrijgegeven door de raad, met bijdragen van het Waddenfonds en de provincie Fryslân. Er zijn geen extra financiële gevolgen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Súd Ie Onteigeningsprocedure Bestemmingsplan Recreatieve voorzieningen Grondverwerving Súd Ie en Wetterfront Dokkum Minnelijke verwerving Ruimtelijke ontwikkeling Toerisme en recreatie Ecologische opgavenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Nutma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Talsma -
L. Sijtsma - CDA
J. Nutma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Agendapunt 10 Programma Onderwijshuisvesting 2024
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het Programma Onderwijshuisvesting 2024, waarvoor extra financiële middelen nodig zijn. Het voorstel vraagt om een aanvullend krediet van € 43.007 voor de inrichting van De Pionier en € 147.811 voor cameratoezicht en de tijdelijke uitbreiding van CBS Eben Haëzer, ten laste van de algemene reserve. Deze maatregelen zijn noodzakelijk vanwege strengere regelgeving en stijgende bouwkosten. Het doel is om kwalitatief goede en voldoende onderwijshuisvesting te bieden. De schoolbesturen hebben ingestemd met het programma. De totale kosten voor de voorzieningen worden geraamd op € 61.015.397, waarvan al een groot deel is opgenomen in de begroting voor 2024-2028. Eventuele overschrijdingen zullen via tussentijdse rapportages worden aangepakt. Het voorstel is goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2023.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it Programma Ûnderwiishûsfeesting 2024, dêr't ekstra finansjele middels foar nedich binne. It foarstel freget om in oanfoljend kredyt fan € 43.007 foar de ynrjochting fan De Pionier en € 147.811 foar kamera-toezicht en de tydlike útwreiding fan CBS Eben Haëzer, te bekostigjen út de algemiene reserve. Dizze maatregels binne needsaaklik fanwege strengere regeljouwing en stigende boukosten. It doel is om kwalitatyf goede en genôch ûnderwiishûsfeesting te bieden. De skoallebestjoeren hawwe ynstimd mei it programma. De totale kosten foar de foarsjennings wurde rame op € 61.015.397, wêrfan al in grut part opnommen is yn de begrutting foar 2024-2028. Eventuele oerskrijdingen sille troch tuskenrapportages oanpakt wurde. It foarstel is goedkard troch de gemeenteried op 21 desimber 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Programma Onderwijshuisvesting 2024" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om kwalitatief goede en voldoende onderwijshuisvesting te bieden. Het voorstel vraagt om extra financiële middelen voor de inrichting van De Pionier en voor cameratoezicht en tijdelijke uitbreiding van CBS Eben Haëzer. Door stijgende bouwkosten en strengere regelgeving zijn de eerder gevraagde middelen onvoldoende. Het voorstel omvat een aanvullend krediet van €43.007 voor De Pionier en een incidentele €147.811 voor de andere voorzieningen, ten laste van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële specificaties en een overzicht van de benodigde middelen. Het bevat echter geen gedetailleerde risicoanalyse of alternatieve scenario's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de gevraagde financiële middelen en de begrotingswijzigingen goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de extra middelen willen toekennen, rekening houdend met de impact op de algemene reserve en de noodzaak van de investeringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften, maar mist tijdgebonden elementen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aanvullende krediet en de incidentele middelen beschikbaar te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Schoolbesturen hebben hun zienswijze kunnen geven en stemmen in met het programma, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de verwijzing naar Europese klimaatdoelstellingen en de noodzaak om oude gebouwen te vervangen voor energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De totale kosten worden geraamd op €61.015.397, met een tekort van €1.704.226. Het voorstel vraagt om €43.007 voor De Pionier en €147.811 voor andere voorzieningen, gedekt door de algemene reserve. De structurele kapitaallast bedraagt €5.800 per jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programma Onderwijshuisvesting 2024 Krediet Schoolgebouwen Bouwkosten Algemene Reserve Cameratoezicht CBS Eben Haëzer Uitbreiding Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Integraal huisvestingsplan (IHP)Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
L. Sijtsma - CDA
J.D. De Vries
L. Sijtsma - CDA
J.D. De Vries
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Agendapunt 11 Verkoop voormalige basisschool Nijewier onder taxatiewaarde
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de verkoop van de voormalige basisschool in Nijewier onder de taxatiewaarde. Het oorspronkelijke besluit van 15 juni 2023 om het pand tegen de taxatiewaarde van € 300.000,- te verkopen, wordt herzien omdat dit financieel niet haalbaar is voor de beoogde koper, een huisarts. De verkoopprijs wordt verlaagd naar € 200.000,- om de huisvestingsproblematiek van de huisarts op te lossen en de eerstelijnszorg in de regio te behouden. Het voorstel past binnen het gemeentelijke beleid om niet-strategisch vastgoed af te stoten. De opbrengst van de verkoop wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Er zijn voorwaarden gesteld aan de koopovereenkomst, waaronder een verplichte start van de verbouwing binnen twee jaar na overdracht. Als de financiering niet rondkomt of de verbouwing niet tijdig start, kan de overeenkomst ontbonden worden. De dorpsgemeenschappen zullen geïnformeerd worden over de verkoop en de verplaatsing van de huisartsenpraktijk.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de ferkeap fan de eardere basisskoalle yn Nijewier ûnder de taksaasjewurde. It oarspronklike beslút fan 15 juny 2023 om it gebou foar de taksaasjewurde fan € 300.000,- te ferkeapjen, wurdt herbesjoen om't dit finansjeel net haalber is foar de beoogde keaper, in húsdokter. De ferkeappriis wurdt ferlege nei € 200.000,- om de húsfestingsproblematyk fan de húsdokter op te lossen en de earstelijnssoarch yn de regio te behâlden. It foarstel past binnen it gemeentlike belied om net-strategysk fêstgoed ôf te stiten. De opbringst fan de ferkeap wurdt tafoege oan de algemiene reserve. Der binne foarwurden steld oan de keapoerienkomst, wêrûnder in ferplichte start fan de ferbouwing binnen twa jier nei oerdracht. As de finansiering net rûnkomt of de ferbouwing net tiidich begjint, kin de oerienkomst ûntbonden wurde. De doarpsmienskippen sille ynformearre wurde oer de ferkeap en de ferpleatsing fan de húsdokterspraktyk.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop voormalige basisschool Nijewier onder taxatiewaarde." Het raadsvoorstel beoogt de verkoop van een voormalig schoolgebouw in Nijewier aan een huisarts voor € 200.000,-, wat onder de taxatiewaarde van € 300.000,- ligt. Dit besluit is bedoeld om de huisvestingsproblematiek van de huisarts op te lossen en de eerstelijnszorg in de regio te behouden. Het voorstel herziet een eerder besluit van 15 juni 2023 en past binnen het gemeentelijke beleid om niet-strategisch vastgoed af te stoten. De opbrengst van de verkoop wordt toegevoegd aan de algemene reserve van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de redenen voor de verkoop onder de taxatiewaarde, de financiële implicaties en de beleidsmatige context. Echter, meer details over de participatie van de gemeenschap en eventuele alternatieve oplossingen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet het eerdere besluit herzien en besluiten geen wensen of bedenkingen in te dienen over de verkoop onder de taxatiewaarde. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de verkoop en het waarborgen dat het voorstel voldoet aan de financiële verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de verkoop onder de taxatiewaarde om de zorgvoorzieningen te behouden of het vasthouden aan de taxatiewaarde, wat kan leiden tot het verlies van de huisartsenpraktijk in de regio.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist enige details over de haalbaarheid en realistische aspecten van de financiering door de huisarts. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het eerdere besluit te herzien en akkoord te gaan met de verkoop van het gebouw voor € 200.000,- zonder wensen of bedenkingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na de verkoop de dorpsbelangen van Nijewier en Mitselwier geïnformeerd zullen worden, maar er is geen sprake van voorafgaande participatie of inspraak van de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op het behoud van zorgvoorzieningen.
Financiële gevolgen:
De verkoop levert een netto-opbrengst van € 101.896,32 op, die aan de algemene reserve wordt toegevoegd. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de kosten voor taxatie en energielabel. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de opbrengst positief bijdraagt aan de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop Basisschool Nijewier Huisarts Taxatiewaarde Huisvestingsproblematiek Eerstelijnszorg Mitselwier Algemene reserve Verbouwing KoopovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:43:08 - 00:45:35 - 00:46:09 - 00:47:25 - 00:48:23 - 00:49:03 - 00:50:11 - 00:51:15 - 00:51:42 - 00:54:01 - 00:54:31 - 00:54:45 - 00:55:11 - 00:55:46 - 00:56:43 - 00:57:27 - 00:57:29 - 00:57:33 - 00:59:07 - 00:59:30 - 01:00:03 - 01:00:48 - 01:01:12 - 01:01:48 - 01:02:19 - 01:02:50 - 01:03:19
L. Sijtsma - CDA
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 12 Formatie dorpencoördinatoren uitbreiden
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het uitbreiden van de formatie van dorpencoördinatoren met 1 FTE, waarvoor een structureel bedrag van € 93.000 nodig is. Dit voorstel is een herziening van een eerder besluit in verband met de ontvlechting van de formatie door de scheiding met Dantumadiel. De uitbreiding is bedoeld om de verbinding tussen de gemeente en de mienskip te versterken, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord. Dorpencoördinatoren spelen een cruciale rol in het verkleinen van de afstand tussen burgers en de gemeente, en door de huidige werkdruk is uitbreiding noodzakelijk. De kosten worden ten laste gebracht van het begrotingsresultaat vanaf 2024, hoewel er vanaf 2026 geen dekking is. Het voorstel is urgent en onvermijdelijk vanwege de hoge werkdruk en de doelen van het coalitieakkoord. De vacature voor de nieuwe dorpencoördinator wordt in januari 2024 ingevuld.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet it útwreidzjen fan de formatie fan doarpskoördinatoaren mei 1 FTE, dêrfoar is in struktureel bedrach fan € 93.000 nedich. Dit foarstel is in herzjenning fan in earder beslút yn ferbân mei de ûntflechting fan de formatie troch de skieding mei Dantumadiel. De útwreiding is bedoeld om de ferbining tusken de gemeente en de mienskip te fersterkjen, sa't fêstlein yn it koalysjeakkoart. Doarpskoördinatoaren spylje in krityske rol yn it ferlytsjen fan de ôfstân tusken boargers en de gemeente, en troch de hjoeddeistige wurkdruk is útwreiding needsaaklik. De kosten wurde ferrekene mei it begrotingsresultaat fanôf 2024, al is der fanôf 2026 gjin dekking mear. It foarstel is urgint en ûnûntkombaar fanwege de hege wurkdruk en de doelen fan it koalysjeakkoart. De fakatuer foar de nije doarpskoördinator wurdt yn jannewaris 2024 ynfuld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de uitbreiding van de formatie van dorpencoördinatoren in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het college stelt voor om de formatie met 1 FTE te verhogen, met een structurele kostenpost van € 93.000 per jaar, ten laste van het begrotingsresultaat vanaf 2024. Dit is noodzakelijk vanwege de ontvlechting met Dantumadiel en de verhoogde werkdruk. Dorpencoördinatoren spelen een cruciale rol in het verbinden van de gemeente met de lokale gemeenschap, en hun uitbreiding is in lijn met het coalitieakkoord dat streeft naar een hechte en levendige mienskip.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de lange termijn financiering na 2026.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de uitbreiding van de formatie en de bijbehorende financiële consequenties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de uitbreiding, wat de betrokkenheid met de gemeenschap kan verbeteren, of het afwijzen vanwege de financiële implicaties en het ontbreken van dekking na 2026.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist een lange termijn financiële dekking, wat een inconsequentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de uitbreiding van de formatie en de financiële lasten die daarmee gepaard gaan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van dorpencoördinatoren in het bevorderen van participatie door als brug te fungeren tussen de gemeenschap en de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 93.000 per jaar, ten laste van het begrotingsresultaat vanaf 2024. Er is geen dekking voorzien vanaf 2026, wat een financieel risico inhoudt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpencoördinatoren Formatie Ontvlechting Werkdruk Mienskip Coalitieakkoord Begrotingsresultaat Burgerparticipatie Omgevingswet Gemeentelijke herindelingenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Meindertsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R.J. Torensma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H.S. Halbersma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. van der Schaaf - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H.S. Halbersma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H.S. Halbersma - CDA
H.S. Halbersma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H.S. Halbersma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:03:19 - 01:04:38 - 01:06:10 - 01:07:22 - 01:10:31 - 01:12:22 - 01:13:54 - 01:16:01 - 01:16:51 - 01:18:32 - 01:19:56 - 01:21:06 - 01:23:36 - 01:23:52 - 01:24:20 - 01:26:56 - 01:28:50 - 01:29:54 - 01:31:05 - 01:31:55 - 01:33:01 - 01:33:40 - 01:34:16 - 01:34:35 - 01:35:44 - 01:36:24 - 01:36:30
F. Meindertsma - FNP
R.J. Torensma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
D. Ferwerda - VVD
J. Dekkema - ChristenUnie
J.D. van der Schaaf - FNP
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 12.a Motie vreemd - Gebiedsgerichte ontheffing spouwmuurisolatie
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 21 december 2023 een motie besproken over het versnellen van spouwmuurisolatie door gebruik te maken van de pre-SMP methodiek. Deze methodiek houdt in dat de gemeente, in plaats van individuele huiseigenaren, het ecologisch onderzoek uitvoert en de benodigde ontheffing aanvraagt voor een groter gebied. Dit zou de verduurzaming van woningen versnellen en kosten voor huiseigenaren verminderen. Hoewel het college eerder aangaf niet te willen starten met deze methodiek vanwege ontoereikende middelen, zijn er inmiddels door het Rijk middelen toegekend via de Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma. De motie verzoekt het college om het traject van de pre-SMP methodiek te starten en de kosten te dekken uit de toegekende middelen. De motie is ingediend door H. Halbersma (CDA), VVD, CU, en Tien.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 21 desimber 2023 in moty besprutsen oer it fersneld ynsulearjen fan spoumuorren troch gebrûk te meitsjen fan de pre-SMP-metoadyk. Dizze metoadyk hâldt yn dat de gemeente, yn plak fan yndividuele hûseigeners, it ekologysk ûndersyk útfiert en de needsaaklike ûnthef oanfraacht foar in grutter gebiet. Dit soe it ferduorsumjen fan wenningen fersneld en de kosten foar hûseigeners ferleegje. Alhoewol it kolleezje earder oanjûn hat net te wollen starten mei dizze metoadyk fanwegen ûntoereikende middels, binne der ynmidels troch it Ryk middels ta kend troch de Regeling lokale oanpak Isolaasje Nasjonaal Isolaasjeprogramma. De moty ropt it kolleezje op om it traject fan de pre-SMP-metoadyk te starten en de kosten te dekken út de ta kenninge middels. De moty is yntsjinne troch H. Halbersma (CDA), VVD, CU, en Tien.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gebiedsgerichte ontheffing spouwmuurisolatie". Het voorstel beoogt de verduurzaming van woningen te versnellen door de gemeente Noardeast-Fryslân verantwoordelijk te maken voor het uitvoeren van ecologische onderzoeken en het aanvragen van ontheffingen voor spouwmuurisolatie. Dit zou de lasten voor huiseigenaren verminderen en de verduurzaming versnellen. De motie vraagt het college om de pre-SMP methodiek te starten en de kosten te dekken uit de recent toegekende middelen van het Nationaal Isolatieprogramma.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorgestelde oplossing, en een financiële dekking. Echter, details over de uitvoering en eventuele risico's worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken de pre-SMP methodiek te starten en de financiële middelen hiervoor aan te wenden. De raad moet de motie goedkeuren om het college te bewegen tot actie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid voor ecologische onderzoeken en ontheffingen bij de gemeente willen leggen. Dit impliceert een keuze voor een proactieve rol in de verduurzaming van woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de toekenning van middelen), en tijdgebonden (2 tot 4 maanden voor implementatie). Het is minder duidelijk of het haalbaar en realistisch is, gezien de eerdere bezwaren van het college. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college verzoeken om de pre-SMP methodiek te starten en de financiering te regelen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders, behalve dat het de lasten voor huiseigenaren vermindert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, aangezien het gericht is op het versnellen van de verduurzaming van woningen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de toegekende € 979.000,- uit de Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma. Dit bedrag moet voldoende zijn om de kosten van de pre-SMP methodiek te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsgerichte ontheffing Spouwmuurisolatie Ecologisch onderzoek Wet natuurbescherming Pre-SMP methodiek Verduurzaming Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma VNG Middelen toegekendVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gebiedsgerichte ontheffing spouwmuurisolatie". Het voorstel beoogt de verduurzaming van woningen te versnellen door de gemeente Noardeast-Fryslân verantwoordelijk te maken voor het uitvoeren van ecologische onderzoeken en het aanvragen van ontheffingen voor spouwmuurisolatie. Dit zou de lasten voor huiseigenaren verminderen en vertragingen in het verduurzamingsproces voorkomen. De motie verzoekt het college om de pre-SMP methodiek te starten en de kosten te dekken uit de recent toegekende middelen van het Nationaal Isolatieprogramma.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorgestelde oplossing, en een financiële dekking. Echter, details over de uitvoering en eventuele risico's of nadelen van de pre-SMP methodiek worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken de pre-SMP methodiek te implementeren en om de financiële middelen hiervoor aan te wenden. De raad moet beslissen of zij het college hierin willen steunen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de verantwoordelijkheid voor ecologische onderzoeken en ontheffingen bij de gemeente willen leggen, wat een verschuiving van lasten van huiseigenaren naar de gemeente betekent. Ook moeten zij beslissen over de prioriteit van verduurzaming binnen de beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de toekenning van middelen), en tijdgebonden (2 tot 4 maanden voor implementatie). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder nadere details over de uitvoerbaarheid en impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer informatie over de praktische uitvoering zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoeken om de pre-SMP methodiek te starten en de kosten te dekken uit de toegekende middelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces, behalve dat het de lasten voor huiseigenaren vermindert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het voorstel gericht is op het versnellen van de verduurzaming van woningen door middel van isolatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de toegekende € 979.000,- uit de Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma. Het voorstel geeft aan dat deze middelen voldoende zijn om de kosten van de pre-SMP methodiek te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Spouwmuurisolatie Ecologisch onderzoek Wet natuurbescherming Verduurzaming Pre-SMP methodiek Natuurvriendelijk isoleren Regeling lokale aanpak Isolatie Nationaal Isolatieprogramma VNG Middelen toegekendVerfijning van de zoekopdracht: