15-02-2024 It Debat
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 2 Debat - Strategisch Beleidskader Welzijn
Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op welzijn: "Samen maken we het verschil"
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een ambitieus Strategisch beleidskader Welzijn gepresenteerd. Het doel is om de sociale basis van de gemeenschap te versterken en de transitie van zorg naar gezondheid en preventie te bevorderen. Het beleidskader, dat in maart 2024 ter besluitvorming voorligt, is ontwikkeld in nauwe samenwerking met welzijnsorganisaties en de Participatieraad Sociaal Domein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het voorstel met enthousiasme ontvangen. Wethouder De Vries benadrukte de urgentie van de dubbele vergrijzing in Friesland en de noodzaak om de zorg te transformeren. "We willen van zorg naar gezondheid en welbevinden," aldus De Vries. Het beleidskader is een vervolg op de Verkenning Wel-Zijn en dient als basis voor de Fryske Mienskip Oanpak, die provinciebreed wordt omarmd.De insprekers, waaronder vertegenwoordigers van welzijnsorganisaties zoals Steunpunt Zelfregie en Herstel (Stewar), het Bolwerk en de bibliotheek, spraken hun vertrouwen uit in de aanpak van de gemeente. Eric Blank van Stewar prees de gemeente voor de wijze waarop het beleidskader tot stand is gekomen: "Het voelt als partnerschap en gelijkwaardigheid in de maatschappelijke opgave waar we met zijn allen voor staan."
Het beleidskader legt de nadruk op samenwerking en co-creatie met de gemeenschap. "We co-creëren de beste aanpak en bepalen met elkaar wie de uitvoering het beste kan doen," aldus een enthousiaste inspreker. De gemeente wil ontmoetingsplekken creëren in elk dorp en wijk, zodat inwoners elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen.
Hoewel er geen directe financiële gevolgen zijn, kan er in de toekomst behoefte ontstaan aan meer budget voor welzijnsactiviteiten. De gemeente hoopt op extra financiering vanuit landelijke en provinciale budgetten, vergelijkbaar met de situatie in Zeeland, waar al aanzienlijke middelen zijn verkregen.
De gemeenteraad toonde zich positief over het voorstel, maar benadrukte het belang van regelmatige evaluaties. "We willen graag goed op de hoogte gehouden worden van wat het uiteindelijk oplevert," stelde een raadslid. De wethouder verzekerde dat er halfjaarlijkse evaluaties zullen plaatsvinden en dat de voortgang nauwlettend wordt gemonitord.
Met dit beleidskader zet Noardeast-Fryslân een belangrijke stap richting een toekomstbestendige en gezonde gemeenschap. "Samen maken we echt het verschil," concludeerde wethouder De Vries.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een Strategisch beleidskader Welzijn. Dit kader is een vervolg op de Verkenning Wel-Zijn en richt zich op het versterken van de sociale basis van de gemeenschap. Het doel is om de transitie van zorg naar gezondheid en preventie te bevorderen, met een focus op vraaggerichte preventie en minder formele zorg. Het beleidskader dient als basis voor de Fryske Mienskip Oanpak, die provinciebreed is omarmd en financiële kansen biedt. Het kader is afgestemd met diverse welzijnsorganisaties en de Participatieraad Sociaal Domein. De gemeenteraad heeft eerder gedebatteerd over de hoofdlijnen en de opmerkingen zijn verwerkt in het huidige voorstel. Het beleidskader benadrukt samenwerking met welzijnsorganisaties en stelt een communicatiestrategie voor om de transitie naar preventie te communiceren. Hoewel er geen directe financiële gevolgen zijn, kan er in de toekomst behoefte ontstaan aan meer budget voor welzijnsactiviteiten. De besluitvorming vindt plaats in maart 2024, met een voortgangsmonitoring door de gemeenteraad.
Gemeente Noardeast-Fryslân set yn op wolwêzen: "Tusken ús meitsje wy it ferskil"
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in ambisjeus Strategysk beliedskader Wolwêzen presintearre. It doel is om de sosjale basis fan de mienskip te fersterkjen en de oergong fan soarch nei sûnens en previnsje te befoarderjen. It beliedskader, dat yn maart 2024 foar beslútfoarming leit, is ûntwikkele yn tichte gearwurking mei wolwênsorganisaasjes en de Partisipaasjeried Sosjaal Domein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried waard it foarstel mei entûsjasme ûntfongen. Wethâlder De Vries benadrukke de urginsje fan de dûbele fergrizing yn Fryslân en de needsaak om de soarch te transformearjen. "Wy wolle fan soarch nei sûnens en wolwêzen," sa sei De Vries. It beliedskader is in ferfolch op de Ferkenning Wol-Wêze en tsjintwurdich as basis foar de Fryske Mienskip Oanpak, dy't provinsjebreed omearme wurdt.De ynsprekkers, ûnder oaren fertegenwurdigers fan wolwêzensorganisaasjes lykas Steunpunt Zelfregie en Herstel (Stewar), it Bolwurk en de bibleteek, útsprutsen har fertrouwen yn de oanpak fan de gemeente. Eric Blank fan Stewar priizge de gemeente foar de wize wêrop't it beliedskader ta stân kaam is: "It fielt as partnerskip en lykwichtichheid yn de maatskiplike útdaging dêr't wy allegear foar steane."
It beliedskader leit de nadruk op gearwurking en meitsjen mei de mienskip. "Wy meitsje gear de bêste oanpak en bepale mei elkoar wa't de útfiering it bêste dwaan kin," sa sei in entûsjaste ynsprekker. De gemeente wol moetingplakken skeppe yn elts doarp en wyk, sadat ynwenners elkoar moetsje en stypje kinne.
Al is der gjin direkte finansjele gefolgen, kin der yn de takomst behoefte ûntstean oan mear budzjet foar wolwênsaktiviteiten. De gemeente hoopet op ekstra finansiering fanút lanlike en provinsjale budzjetten, lykas de situaasje yn Zeeland, dêr't al aardich wat middels ferkregen binne.
De gemeenteried toande har posityf oer it foarstel, mar benadrukke it belang fan regelmjittige evaluasjes. "Wy wolle graach goed op 'e hichte hâlden wurde fan wat it úteinlik oplevert," stelde in riedslid. De wethâlder fersekere dat der healjiers evaluasjes plakfine sille en dat de foargong skerp yn 'e gaten hâlden wurdt.
Mei dit beliedskader set Noardeast-Fryslân in wichtige stap rjochting in takomstbestindige en sûne mienskip. "Gear meitsje wy echt it ferskil," konkludearre wethâlder De Vries.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan in Strategysk beliedskader Wolwêzen. Dit kader is in ferfolch op de Ferkenning Wol-Wêzen en rjochtet him op it fersterkjen fan de sosjale basis fan de mienskip. It doel is om de oergong fan soarch nei sûnens en previnsje te befoarderjen, mei in fokus op fraachgerjochte previnsje en minder formele soarch. It beliedskader docht tsjin as basis foar de Fryske Mienskip Oanpak, dy't provinsjebreed omearme is en finansjele kânsen biedt. It kader is ôfstimd mei ferskate wolwêzensorganisaasjes en de Partisipaasjeried Sosjaal Domein. De gemeenteried hat earder debattearre oer de haadlinen en de opmerkings binne ferwurke yn it hjoeddeiske foarstel. It beliedskader benadrukt gearwurking mei wolwêzensorganisaasjes en stelt in kommunikaasjestrategy foar om de oergong nei previnsje te kommunisearjen. Al is der gjin direkte finansjele gefolgen, kin der yn de takomst behoefte ûntstean oan mear budzjet foar wolwêzensaktiviteiten. De beslútvorming fynt plak yn maart 2024, mei in foarútgongsmonitoring troch de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Strategisch Beleidskader Welzijn
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Strategisch beleidskader Welzijn" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het richt zich op het versterken van de sociale basis en het verbeteren van het welzijn van inwoners door een verschuiving van zorg naar preventie en gezondheid. Het beleidskader is een reactie op landelijke en provinciale trends en biedt een structuur voor samenwerking met welzijnsorganisaties. Het doel is om welzijnsactiviteiten beter te coördineren en te richten op vier pijlers: gezond ouder worden, sterke mienskip, bestaanszekerheid, en kansengelijkheid. Het kader is afgestemd met diverse stakeholders en moet leiden tot een efficiëntere inzet van middelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke argumenten en een overzicht van de betrokken partijen. Het bevat een SMART-doelstelling en geeft inzicht in de financiële en organisatorische aspecten. Echter, de exacte meetbare doelen en tijdlijnen voor evaluatie zijn minder concreet uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze moeten het beleidskader vaststellen en de uitvoering monitoren via jaarverslagen en tussentijdse rapportages.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van welzijnsdoelen en de balans tussen financiële haalbaarheid en ambitie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij de uitvoering (WAT vs. HOE).
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen en tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid op lange termijn is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het strategisch beleidskader welzijn vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest van welzijnsorganisaties en de Participatieraad Sociaal Domein. Inwonersparticipatie wordt voorzien bij de uitwerking van concrete activiteiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als thema, maar de focus op preventie en gezondheid kan bijdragen aan duurzame zorgoplossingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, maar er is een verwachting van toekomstige budgetverhogingen voor welzijnsactiviteiten. De huidige budgetten zijn toereikend, mede dankzij incidentele middelen zoals GALA en IZA. Eventuele toekomstige financiële behoeften worden in de reguliere P&C-cyclus besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategisch beleidskader Welzijn Fryske Mienskip Oanpak Sociale basis Preventie Zorgtransitie Participatieraad Sociaal Domein Gezond ouder worden Kansengelijkheid Communicatiestrategie SamenwerkingsplatformVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
M. van der Staal - S!N
J.g. Kramer
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
R.j. Buruma
J.g. Kramer
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
R.j. Buruma
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
J.R. Buruma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
M. van der Staal - S!N
J.g. Kramer
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.R. Buruma - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
00:08:59 - 00:16:50 - 00:16:55 - 00:16:58 - 00:24:05 - 00:27:50 - 00:32:07 - 00:34:19 - 00:34:53 - 00:35:55 - 00:39:26 - 00:42:32 - 00:44:48 - 00:45:33 - 00:52:36 - 00:53:03 - 00:56:25 - 01:00:59 - 01:01:59 - 01:02:09 - 01:08:14 - 01:09:47 - 01:09:53 - 01:11:14 - 01:12:02 - 01:12:14 - 01:13:23 - 01:15:06 - 01:15:38 - 01:16:18 - 01:16:59 - 01:17:42 - 01:19:01