21-11-2019 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
B. Koonstra - FNP
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst 7 november 2019
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 5 Aanvraag Fairtrade gemeente Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het streven naar de titel "Fairtrade Gemeente". De werkgroep Fairtrade Noardeast-Fryslân heeft de raad verzocht om deze titel na te streven en fairtradeproducten in kerstpakketten op te nemen. De voormalige gemeenten Kollumerland en Dongeradeel hadden al de titel Fairtrade Gemeente, en er is een actieve werkgroep van negen leden. De raad heeft besloten de campagne voort te zetten om bewustwording en gedragsverandering ten aanzien van eerlijke handel te bevorderen. De campagne ondersteunt duurzame en innovatieve bedrijvigheid en draagt bij aan de Sustainable Development Goals. Er is een budget van €4.000,- gereserveerd voor de werkgroep, en er worden activiteiten georganiseerd om fairtrade te promoten. Als de campagne niet wordt voortgezet, zal de gemeente de titel niet behalen en zullen de fairtrade-borden worden verwijderd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it streven nei de titel "Fairtrade Gemeente". De wurkgroep Fairtrade Noardeast-Fryslân hat de ried frege om dizze titel nei te streven en fairtradeprodukten yn krystpakketten op te nimmen. De eardere gemeenten Kollumerlân en Dongeradiel hiene al de titel Fairtrade Gemeente, en der is in aktyf wurkgroep fan njoggen leden. De ried hat besletten om de kampanje troch te setten om bewustwurding en gedrachsferoaring oangeande earlike hannel te befoarderjen. De kampanje stipelet duorsume en ynnovative bedriuwichheid en draacht by oan de Sustainable Development Goals. Der is in budzjet fan €4.000,- reservearre foar de wurkgroep, en der wurde aktiviteiten organisearre om fairtrade te promoatsjen. As de kampanje net trochset wurdt, sil de gemeente de titel net helje en sille de fairtrade-boarnen ferwiderd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het streven van de gemeente Noardeast-Fryslân naar de titel "Fairtrade Gemeente". De gemeente wil de bewustwording en het gebruik van fairtrade producten bevorderen. Er is al een actieve fairtrade werkgroep en voldoende fairtrade winkels en bedrijven in de regio. Het doel is om de titel te behalen en daarmee de aandacht voor eerlijke handel te vergroten. De campagne moet bijdragen aan een duurzame en rechtvaardige wereld, in lijn met de Sustainable Development Goals.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelen, de criteria waaraan moet worden voldaan, en de financiële aspecten. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak met specifieke stappen en tijdlijnen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voortzetten van de fairtrade campagne en het streven naar de titel Fairtrade Gemeente. De raad heeft een beslissende rol in het al dan niet voortzetten van deze campagne.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de fairtrade campagne willen ondersteunen en daarmee de titel Fairtrade Gemeente willen nastreven. Dit impliceert een keuze voor duurzaamheid en eerlijke handel als beleidsprioriteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan concreter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het voortzetten van de fairtrade gemeente campagne.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door lokale organisaties, bedrijven en burgers. Er worden activiteiten georganiseerd om de betrokkenheid bij fairtrade te vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het streven naar de titel Fairtrade Gemeente draagt bij aan duurzame en eerlijke handel, en sluit aan bij de Sustainable Development Goals.
Financiële gevolgen:
Er wordt €4.000,- gereserveerd uit het budget voor duurzaamheid ter ondersteuning van de werkgroep. Dit dekt ook de bijdrage aan het landelijke fairtrade campagnebureau. Het totale budget voor duurzaamheid is €173.562,-, wat aangeeft dat de kosten gedekt kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fairtrade Campagne Bewustwording Eerlijke handel Duurzaamheid Werkgroep Erkenning Criteria Media-aandacht Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)Verfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
L. Akkerman
H. Apotheker
D. Kooistra - CDA
H. Apotheker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
L. Vellinga - wethouder
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
E. Van Esch
H. Apotheker
H. Apotheker
L. Akkerman -
D. Kooistra - CDA
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
L. Vellinga - wethouder
J. Talsma -
E. Van Esch -
Agendapunt 6 Startdocument en Samenwerkingsovereenkomst Regionale Energie Strategie Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de deelname van de gemeente Noardeast-Fryslân aan de Friese Regionale Energiestrategie (RES). Het startdocument en de samenwerkingsovereenkomst beschrijven hoe de Friese gemeenten, provincie, waterschap, netbeheerders, bedrijven en andere organisaties samenwerken aan de RES, die bijdraagt aan de doelstellingen van het Nederlandse Klimaatakkoord. De RES richt zich op energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en de opwekking van duurzame elektriciteit. De gemeente Noardeast-Fryslân heeft besloten deel te nemen aan dit traject en een financiële bijdrage van € 0,30 per inwoner te leveren. De gemeente Leeuwarden zal als penvoerder optreden. Het doel is om regionale ambities en een uitvoeringsprogramma op te stellen voor 2030 en uiteindelijk een volledig duurzame energievoorziening in 2050 te realiseren. De samenwerkingsovereenkomst wordt tweejaarlijks geactualiseerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op de dielnimming fan de gemeente Noardeast-Fryslân oan de Fryske Regionale Enerzjystrategje (RES). It startdokumint en de gearwurkingsôfspraak beskriuwe hoe't de Fryske gemeenten, provinsje, wetterskip, netbehearders, bedriuwen en oare organisaasjes gearwurkje oan de RES, dy't bydraacht oan de doelstellings fan it Nederlânske Klimaatakkoart. De RES rjochtet him op enerzjybesparring, ferduorsumjen fan de boud omjouwing en de opwekking fan duorsume elektrisiteit. De gemeente Noardeast-Fryslân hat besletten om diel te nimmen oan dit trajekt en in finansjele bydrage fan € 0,30 per ynwenners te leverjen. De gemeente Ljouwert sil as penvoerder optrede. It doel is om regionale ambysjes en in útfieringsprogramma op te stellen foar 2030 en úteinlik in folslein duorsume enerzjyfoarsjenning yn 2050 te realisearjen. De gearwurkingsôfspraak wurdt twajierliks aktualisearre.
-
Raadsvoorstel startdocument en samenwerkingsovereenkomst Regionale Energie Strategie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Startdocument en Samenwerkingsovereenkomst Regionale Energie Strategie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Startdocument en Samenwerkingsovereenkomst Regionale Energie Strategie" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het document beschrijft de samenwerking tussen Friese gemeenten, de provincie, het waterschap, netbeheerders, bedrijven en andere organisaties om een Regionale Energie Strategie (RES) voor Fryslân te ontwikkelen. De RES is bedoeld om bij te dragen aan de doelstellingen van het Nederlandse Klimaatakkoord, met focus op energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en duurzame elektriciteitsopwekking. De samenwerkingsovereenkomst wordt elke twee jaar geactualiseerd. De raad wordt gevraagd om deelname aan het RES-traject goed te keuren en kennis te nemen van de financiële bijdrage en samenwerkingsovereenkomst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de betrokken partijen, en de financiële implicaties. Echter, er is enige onduidelijkheid over de kosten voor het tweede en derde jaar.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de deelname van de gemeente aan het RES-traject en kennisnemen van de financiële bijdrage en de samenwerkingsovereenkomst. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet zorgen voor bestuurlijk commitment.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij willen deelnemen aan het RES-traject, wat invloed heeft op de mate van zeggenschap die de gemeente heeft over de regionale energieplannen. Er moet ook worden besloten over de financiële bijdrage per inwoner.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage, maar er is onduidelijkheid over de kosten voor de komende jaren, wat het minder realistisch maakt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om deel te nemen aan het RES-traject en kennis te nemen van de financiële bijdrage en de samenwerkingsovereenkomst.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met maatschappelijke partners, bedrijfsleven en bewoners om tot regionaal gedragen keuzes te komen voor duurzame energieopwekking en warmtetransitie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en duurzame elektriciteitsopwekking.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de organisatie van de RES worden geraamd op €800.000, met een bijdrage van €0,30 per inwoner voor de gemeente Noardeast-Fryslân, wat neerkomt op €13.459. De dekking voor de eerste jaren is duidelijk, maar er is onzekerheid over de kosten voor de tweede en derde jaren. De gemeente Leeuwarden treedt op als penvoerder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energie Strategie (RES) Friese Bod Klimaatakkoord Duurzame elektriciteit Warmtetransitie Samenwerkingsovereenkomst Startdocument Energie-infrastructuur Regiegroep PenvoerderVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
J. Talsma
B. Visser
A.J. Soepboer
B. Visser
H. Apotheker
A.J. Soepboer
B. Visser
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
B. Koonstra - FNP
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
R. Slijver
H. Apotheker
E. Van Esch
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
J. Talsma
W. Van Der Veen
W. Van Der Veen
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
W. Van Der Veen
H. Apotheker
E. Van Esch
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
R. Slijver -
Agendapunt 6.1 Amendement RES
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement betreft "AMENDEMINT Art. 48 RfO Agindapunt: 6 Underwerp: RES Fryslân". Het voorstel beoogt dat de gemeente Noardeast-Fryslân deelneemt aan de Friese Regionale Energiestrategie (RES), maar met de voorwaarde dat de gemeente niet meer energie opwekt dan vrijwillig gekozen en in verhouding tot het eigen verbruik. Dit amendement werd ingediend door de FNP en kreeg steun van enkele partijen, maar werd uiteindelijk niet aangenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn intentie en voorwaarden. Het biedt een specifieke voorwaarde voor deelname aan de RES, namelijk dat de opgave voor energieopwekking in verhouding moet staan tot het eigen verbruik en vrijwillig moet zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de gemeente Noardeast-Fryslân deelneemt aan de RES onder de voorgestelde voorwaarden. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de mate van betrokkenheid en de voorwaarden waaronder de gemeente deelneemt aan regionale energie-initiatieven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een regionale aanpak voor energieopwekking met specifieke voorwaarden of het afwijzen van deze voorwaarden. Dit vraagt om een afweging tussen regionale samenwerking en lokale autonomie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarde dat de opwekking in verhouding moet staan tot het eigen verbruik. Echter, het is minder specifiek over hoe "vrijwillig gekozen" wordt gedefinieerd en gemeten. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen of specifieke acties beschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunen, wat zou betekenen dat de gemeente alleen onder de voorgestelde voorwaarden deelneemt aan de RES. Aangezien het amendement niet is aangenomen, heeft de raad besloten de voorwaarden niet te accepteren.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de voorwaarden voor gemeentelijke deelname aan de RES.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het amendement betrekking heeft op de opwekking van duurzame energie en de regionale strategie daarvoor.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op de voorwaarden voor deelname dan op de financiële implicaties daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Friese Regionale Energiestrategie Startdocument Regionale Energie Strategie Fryslân Energieopwekking Eigen verbruik Traject Deelname Wijziging Stemverhouding FNP AmendementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "AMENDEMINT Art. 48 RfO Agindapunt: 6 Underwerp: RES Fryslân". Het voorstel beoogt dat de gemeente Noardeast-Fryslân deelneemt aan de Friese Regionale Energiestrategie (RES), maar met de voorwaarde dat de gemeente geen grotere opgave voor energieopwekking accepteert dan vrijwillig gekozen en in verhouding met het eigen energieverbruik. Dit amendement is ingediend door de FNP en werd niet aangenomen, met 12 stemmen voor en 14 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de voorwaarden schetst waaronder de gemeente wil deelnemen aan de RES. Echter, het mist specifieke details over hoe de verhouding met het eigen verbruik wordt berekend en welke vrijwillige keuzes mogelijk zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de deelname aan de RES onder de voorgestelde voorwaarden. Dit betekent dat de raad een afweging moet maken tussen regionale samenwerking en lokale autonomie in energieopwekking.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van regionale energieopwekking, wat mogelijk grotere opgaven met zich meebrengt, of het beperken van de opgave tot wat de gemeente zelf verbruikt en vrijwillig kiest. Dit is een keuze tussen regionale solidariteit en lokale controle.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het niet duidelijk maakt hoe de verhouding met het eigen verbruik wordt vastgesteld en welke tijdslijnen worden gehanteerd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is wel een gebrek aan specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt of niet. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de RES. Dit kan een gemiste kans zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp van het voorstel, aangezien het gaat om de opwekking van duurzame energie en de bijdrage van de gemeente aan regionale duurzaamheidsdoelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden om een volledig beeld te krijgen van de impact op de gemeentelijke financiën.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Friese Regionale Energiestrategie Startdocument Regionale Energie Strategie Fryslân Energieopwekking Eigen verbruik Traject Deelname Wijziging Stemverhouding Amendement FNP (partij)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Startnotitie Actualisatie Beleidsvisie Wonen Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen 2016-2020, die door ontwikkelingen op de woningmarkt verouderd is en in 2020 afloopt. De nieuwe visie is essentieel voor prestatieafspraken, woningbouwprogrammering, de duurzaamheidsagenda en de Omgevingsvisie. De raad heeft ingestemd met de startnotitie die de aanpak en planning van de actualisatie beschrijft, met als doel toekomstbestendig wonen voor alle doelgroepen te bevorderen. De samenwerking met de gemeente Dantumadiel staat centraal, met ruimte voor eigen accenten. De kosten voor de actualisatie bedragen € 10.000, waarvan € 7.365 voor Noardeast-Fryslân, gedekt uit bestaand budget. Inwoners en stakeholders worden betrokken via bijeenkomsten en een digitale enquête. Het concept van de nieuwe visie wordt ter inzage gelegd voor inspraak.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de aktualisaasje fan de Beliedsvisy Wenjen 2016-2020, dy't troch ûntjouwingen op de wenningmerk ferâldere is en yn 2020 ôfrûn is. De nije visy is essensjeel foar prestaasjeôfspraken, wenningbouprogrammering, de duorsumensaginda en de Omjouwingsvisy. De ried hat ynstimd mei de startnotysje dy't de oanpak en planning fan de aktualisaasje beskriuwt, mei as doel takomstbestindich wenjen foar alle doelgroepen te befoarderjen. De gearwurking mei de gemeente Dantumadiel stiet sintraal, mei romte foar eigen akinten. De kosten foar de aktualisaasje binne € 10.000, dêrfan € 7.365 foar Noardeast-Fryslân, dekt út besteand budzjet. Ynwenners en belanghawwenden wurde belutsen troch byienkomsten en in digitale enkête. It konsept fan de nije visy wurdt ter ynseage lein foar ynspraak.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Beleidsvisie Wonen". Het voorstel betreft de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen 2016-2020 voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Door veranderingen op de woningmarkt is de huidige visie verouderd en loopt deze af in 2020. De startnotitie schetst de aanpak en planning voor de nieuwe beleidsvisie, die ook dient als basis voor prestatieafspraken en input voor andere beleidsdocumenten. De samenwerking met de gemeente Dantumadiel staat centraal, met ruimte voor eigen accenten. Het doel is om toekomstbestendig wonen te verbeteren en de actualisatie in juli 2020 af te ronden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de noodzaak en aanpak van de actualisatie, inclusief financiële aspecten en participatieplannen. Echter, specifieke details over de inhoudelijke veranderingen in de beleidsvisie ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de uitgangspunten voor de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen. Hiermee geeft de raad goedkeuring aan de voorgestelde aanpak en planning.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de startnotitie en de voorgestelde aanpak. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van samenwerking met Dantumadiel en de accenten die de gemeente Noardeast-Fryslân wil leggen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden planning, maar mist meetbare en realistische criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de inhoudelijke doelen zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de uitgangspunten voor de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen zoals geformuleerd in de startnotitie.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door middel van bijeenkomsten en een digitale enquête voor inwoners en stakeholders. Het concept van de nieuwe beleidsvisie zal ter inzage worden gelegd voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van de duurzaamheidsagenda voor Wonen, maar specifieke duurzaamheidsdoelen worden niet gedetailleerd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot € 10.000 voor externe ondersteuning, waarvan € 7.365 voor Noardeast-Fryslân. Deze kosten worden gedekt uit het bestaande budget voor stads- en dorpsvernieuwing, waardoor geen begrotingswijziging nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsvisie Wonen Actualisatie Startnotitie DDFK-gemeenten Woningmarkt Samenwerking Woningbouwprogrammering Toekomstbestendig wonen Prestatieafspraken Communicatie en participatieVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
K.C. Merkus
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
F. Reitsma-hazelhoff
H. Apotheker
E. Van Esch
K.C. Merkus
E. Van Esch
K.C. Merkus
E. Van Esch
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 8 Wmo - verordening vaststellen miv 2020
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een gewijzigde Wmo-verordening 2015, die ingaat op 1 januari 2020. De wijzigingen zijn ingegeven door uitspraken van de Centrale Raad van Beroep en de invoering van het abonnementstarief. Het Besluit nadere regels Wmo 2015 wordt ingetrokken, omdat het Uitvoeringsbesluit leidend is. De nieuwe verordening legt de nadruk op maatwerk en zelfredzaamheid, met minder bureaucratie en meer flexibiliteit. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en zijn besproken met de Participatieraad, die instemt met de aanpassingen. De verordening en de wijzigingen zijn vastgelegd in bijlagen bij het voorstel.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan inoarferoare Wmo-feroardening 2015, dy't yngiet op 1 jannewaris 2020. De feroaringen binne yngeven troch útspraken fan de Sintrale Ried fan Beroep en de ynfiering fan it abonnemintstarief. It Beslút neidere regels Wmo 2015 wurdt yntrokken, om't it Utjouwingsbeslút liedend is. De nije ferordening leit de nadruk op maatwurk en selsrêdstim, mei minder burokrasy en mear fleksibiliteit. De feroaringen hawwe gjin finansjele gefolgen en binne besprutsen mei de Partisipaasjeried, dy't ynstimt mei de oanpassings. De ferordening en de feroaringen binne fêstlein yn bylagen by it foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de verordening Wmo 2015 met ingang van 01 januari 2020" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel beoogt aanpassingen in de verordening Wmo 2015 naar aanleiding van uitspraken van de Centrale Raad van Beroep en de invoering van het abonnementstarief. Het Besluit nadere regels Wmo 2015 wordt ingetrokken ten gunste van het leidende Uitvoeringsbesluit. De verordening richt zich op het beantwoorden van de hulpvraag van inwoners met een focus op maatwerk en zelfredzaamheid, waarbij het aantal regels bewust beperkt is gehouden om bureaucratie te verminderen en flexibiliteit te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijzigingen en de impact ervan op de huidige verordening. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de wijzigingen, wat in bijlage 2 zou moeten staan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de gewijzigde verordening vast te stellen. Dit houdt in dat zij de voorgestelde wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die de focus leggen op maatwerk en zelfredzaamheid, en of zij akkoord gaan met het verminderen van bureaucratie door het beperken van regels.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het tijdgebonden is met een startdatum van 1 januari 2020, ontbreken specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde verordening Wmo 2015 vast te stellen.
Participatie:
Er is overleg geweest met de Participatieraad, die instemt met de wijzigingen. Een lid van de Participatieraad zal deelnemen aan de evaluatie van het Wmo-beleid, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor het budget, aangezien de uitvoering binnen de bestaande financiële kaders plaatsvindt. Er zijn aanpassingen nodig voor kostenbeheersing, zoals het beëindigen van de meerkostenregeling en wijziging van het Pgb-uurtarief eigen netwerk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo 2015 Abonnementstarief Centrale Raad van Beroep (CRvB) Eigen kracht Zelfredzaamheid Participatieraad Maatwerk Uitvoeringsbesluit Kostenbeheersing Pgb – uurtarief eigen netwerkVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
R. Slijver
H. Apotheker
D. Kooistra - CDA
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
J.D. De Vries
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.D. De Vries
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 9 Tweede tussentijdse rapportage 2019 (doorgeschoven onderwerp van It Beslút 7 november 2019)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van de tweede tussentijdse rapportage van 2019 en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad stemt in met de rapportage en besluit de financiële gevolgen te verwerken in de 11e begrotingswijziging van 2019. Daarnaast worden de meerjarige effecten meegenomen in de begroting van 2020. Vanwege het verscherpte toezicht door de Provincie Fryslân, als gevolg van het te laat indienen van de begroting 2019, moet de begrotingswijziging aan de provincie worden voorgelegd. De rapportage beschrijft de voortgang van alle programmadoelen en activiteiten van de gemeente.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de goedkarring fan de twadde tuskenrapportaazje fan 2019 en de byhearrende begrotingswiziging. De ried stimt yn mei de rapportaazje en beslút de finansjele gefolgen te ferwurkjen yn de 11e begrotingswiziging fan 2019. Dêrneist wurde de mearjierige effekten meinaam yn de begroting fan 2020. Fanwegen it skerpte tafersjoch troch de Provinsje Fryslân, as gefolch fan it te let yntsjinjen fan de begroting 2019, moat de begrotingswiziging foarlein wurde oan de provinsje. De rapportaazje beskriuwt de foarútgong fan alle programma-doelen en aktiviteiten fan de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Tweede tussentijdse rapportage 2019" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de raad in te laten stemmen met de rapportage en de bijbehorende begrotingswijziging. De rapportage geeft inzicht in de voortgang van programmadoelen en activiteiten. Vanwege verscherpt toezicht door de Provincie Fryslân, als gevolg van het te laat indienen van de begroting 2019, moet de begrotingswijziging aan de provincie worden voorgelegd. De raad wordt gevraagd de financiële gevolgen te verwerken in de begroting van 2019 en de meerjarige effecten mee te nemen in de begroting van 2020.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen beschrijft die de raad moet nemen om te voldoen aan de eisen van het provinciale toezicht. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële informatie, die in een bijlage wordt genoemd.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de rapportage en de begrotingswijziging, en deze wijzigingen verwerken in de begroting van 2019. Daarnaast moet de raad de meerjarige effecten meenemen in de begroting van 2020.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en hoe zij de financiële gevolgen willen verwerken. Dit kan invloed hebben op prioriteiten binnen de gemeentelijke programma's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete financiële cijfers in de hoofdtekst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van provinciaal toezicht kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de rapportage en de begrotingswijziging, en deze wijzigingen door te voeren in de begroting van 2019 en 2020.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is bij dit specifieke besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd, maar niet gespecificeerd in de hoofdtekst van het voorstel. Er wordt verwezen naar een bijlage voor gedetailleerde financiële informatie. Het voorstel geeft aan dat de financiële gevolgen verwerkt moeten worden in de begroting van 2019 en meegenomen in de begroting van 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Begrotingswijziging Provinciaal toezicht Programmadoelen Financiële gevolgen Verscherpt toezicht Begroting 2020 Budgetten Voortgang ToezichthouderVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
H. Apotheker
F.J. Klaver
H. Apotheker
F.J. Klaver
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
T. Berends
A. Van Der Aar
T. Berends
H. Apotheker
E. Van Esch
H. Apotheker
J.D. De Vries
H. Apotheker
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
T. Berends
H. Apotheker
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
B. Koonstra - FNP
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
E. Van Esch -
J.D. De Vries -
Agendapunt 9.a Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: moasje ôfskaffen fan de ferhierdersheffing (oannommen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 21 november 2019 een motie aangenomen om de verhuurderheffing af te schaffen. Deze heffing verplicht woningcorporaties om een deel van de huurinkomsten aan de staat af te dragen, wat hun investeringsmogelijkheden in nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en betaalbaarheid van huurprijzen beperkt. De motie benadrukt dat huurders hierdoor financieel benadeeld worden en dat er in Fryslân uitdagingen zijn op het gebied van leefbaarheid die alle beschikbare budgetten vereisen. De raad verzoekt het college om samen met andere Friese gemeenten en organisaties bij de overheid aan te dringen op afschaffing van de verhuurderheffing. De motie werd aangenomen met 22 stemmen voor en 4 tegen.
Samenvatting
De ried fan Noardeast-Fryslân hat op 21 novimber 2019 in motie oannommen om de ferhierdersheffing ôf te skaffen. Dizze heffing ferplichtet wenningkorporaasjes om in part fan de hierynkommen oan de steat ôf te dragen, wat harren ynfesteringsmooglikheden yn nijbou, libbenskwaliteit, ferduorsumjen en betaalberens fan hierprijzen beheint. De motie benadrukt dat hierders hjirmei finansjeel benadiele wurde en dat der yn Fryslân útdagings binne op it mêd fan libbenskwaliteit dy't alle beskikbere budzjetten fereaskje. De ried freget it kolleezje om tegearre mei oare Fryske gemeenten en organisaasjes by de oerheid oan te dringen op it ôfskaffen fan de ferhierdersheffing. De motie waard oannommen mei 22 stimmen foar en 4 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp: Ofskaffen fan de ferhierdersheffing
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om de verhuurdersheffing af te schaffen. Deze heffing verplicht woningcorporaties om een deel van de WOZ-waarde van sociale huurwoningen aan het Rijk af te dragen. Dit beperkt hun investeringsmogelijkheden in nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en betaalbaarheid van huurprijzen. De motie benadrukt de negatieve financiële gevolgen voor huurders en de noodzaak van beschikbare budgetten voor leefbaarheid in Friesland. De raad verzoekt het college om samen met andere Friese gemeenten en organisaties bij het Rijk aan te dringen op afschaffing van de heffing.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, de gevolgen van de verhuurdersheffing en een oproep tot actie. Echter, het mist specifieke details over hoe de afschaffing precies gerealiseerd kan worden en welke stappen concreet genomen moeten worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen richting het Rijk, in samenwerking met andere betrokken partijen. De raad fungeert als initiator en ondersteuner van het verzoek tot beleidsverandering.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de prioritering van investeringen in leefbaarheid, nieuwbouw en verduurzaming versus het handhaven van de verhuurdersheffing. Er is ook een keuze om samen te werken met andere gemeenten en organisaties om druk uit te oefenen op het Rijk.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doel (afschaffing van de verhuurdersheffing), maar mist meetbare doelen, een tijdspad en concrete stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en tijdlijn zijn onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken actie te ondernemen richting het Rijk voor de afschaffing van de verhuurdersheffing, zoals in de motie beschreven.
Participatie
Het voorstel vermeldt samenwerking met andere Friese gemeenten en organisaties, wat wijst op een zekere mate van participatie en samenwerking op regionaal niveau.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de verhuurdersheffing de investeringen in verduurzaming van sociale huurwoningen beperkt.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, aangezien de verhuurdersheffing een grote financiële last vormt voor woningcorporaties. Het voorstel geeft aan dat de afschaffing van de heffing meer budget zou vrijmaken voor investeringen in nieuwbouw en verduurzaming, maar het biedt geen gedetailleerd plan over hoe deze financiële gevolgen precies gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verhuurdersheffing Woningcorporaties Leefbaarheid Duurzaamheid Sociale woningbouw Huurprijzen Investeringen Fryslân Thús Wonen BudgettenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Ofskaffen fan de ferhierdersheffing" (Afschaffen van de verhuurdersheffing). De motie verzoekt het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om samen met andere Friese gemeenten en relevante organisaties bij de landelijke overheid aan te dringen op de afschaffing van de verhuurdersheffing. Deze heffing beperkt woningcorporaties in hun investeringsmogelijkheden voor nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en betaalbaarheid van huurprijzen. De motie benadrukt de negatieve financiële gevolgen voor huurders en de noodzaak van beschikbare budgetten voor leefbaarheid in Friesland.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek rondom de verhuurdersheffing en de impact ervan op woningcorporaties en huurders. Het biedt echter weinig concrete details over de stappen die genomen moeten worden na de afschaffing van de heffing.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen richting de landelijke overheid. De raad heeft de motie aangenomen, wat betekent dat zij het belang van het onderwerp erkent en het college de opdracht geeft om de voorgestelde actie uit te voeren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet steunen van de oproep tot afschaffing van de verhuurdersheffing. Dit impliceert een keuze voor het ondersteunen van woningcorporaties en huurders, en het prioriteren van investeringen in leefbaarheid en verduurzaming.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het doel duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare resultaten en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete vervolgstappen na de afschaffing.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen, waarmee zij het college verzoekt om actie te ondernemen richting de landelijke overheid voor de afschaffing van de verhuurdersheffing.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar benadrukt samenwerking met andere gemeenten en organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, aangezien de verhuurdersheffing wordt genoemd als een belemmering voor investeringen in verduurzaming van sociale huurwoningen.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de financiële beperkingen die de verhuurdersheffing oplegt aan woningcorporaties, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het benadrukt wel dat de afschaffing van de heffing financiële ruimte zou creëren voor investeringen in nieuwbouw en verduurzaming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verhuurdersheffing Woningcorporaties Leefbaarheid Duurzaamheid Sociale woningbouw Huurprijzen Investeringen Fryslân Thús Wonen BudgettenVerfijning van de zoekopdracht: