21-11-2019 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 6.1 Amendement RES
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement betreft "AMENDEMINT Art. 48 RfO Agindapunt: 6 Underwerp: RES Fryslân". Het voorstel beoogt dat de gemeente Noardeast-Fryslân deelneemt aan de Friese Regionale Energiestrategie (RES), maar met de voorwaarde dat de gemeente niet meer energie opwekt dan vrijwillig gekozen en in verhouding tot het eigen verbruik. Dit amendement werd ingediend door de FNP en kreeg steun van enkele partijen, maar werd uiteindelijk niet aangenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn intentie en voorwaarden. Het biedt een specifieke voorwaarde voor deelname aan de RES, namelijk dat de opgave voor energieopwekking in verhouding moet staan tot het eigen verbruik en vrijwillig moet zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de gemeente Noardeast-Fryslân deelneemt aan de RES onder de voorgestelde voorwaarden. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de mate van betrokkenheid en de voorwaarden waaronder de gemeente deelneemt aan regionale energie-initiatieven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een regionale aanpak voor energieopwekking met specifieke voorwaarden of het afwijzen van deze voorwaarden. Dit vraagt om een afweging tussen regionale samenwerking en lokale autonomie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarde dat de opwekking in verhouding moet staan tot het eigen verbruik. Echter, het is minder specifiek over hoe "vrijwillig gekozen" wordt gedefinieerd en gemeten. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen of specifieke acties beschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunen, wat zou betekenen dat de gemeente alleen onder de voorgestelde voorwaarden deelneemt aan de RES. Aangezien het amendement niet is aangenomen, heeft de raad besloten de voorwaarden niet te accepteren.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de voorwaarden voor gemeentelijke deelname aan de RES.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het amendement betrekking heeft op de opwekking van duurzame energie en de regionale strategie daarvoor.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op de voorwaarden voor deelname dan op de financiële implicaties daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Friese Regionale Energiestrategie Startdocument Regionale Energie Strategie Fryslân Energieopwekking Eigen verbruik Traject Deelname Wijziging Stemverhouding FNP AmendementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "AMENDEMINT Art. 48 RfO Agindapunt: 6 Underwerp: RES Fryslân". Het voorstel beoogt dat de gemeente Noardeast-Fryslân deelneemt aan de Friese Regionale Energiestrategie (RES), maar met de voorwaarde dat de gemeente geen grotere opgave voor energieopwekking accepteert dan vrijwillig gekozen en in verhouding met het eigen energieverbruik. Dit amendement is ingediend door de FNP en werd niet aangenomen, met 12 stemmen voor en 14 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de voorwaarden schetst waaronder de gemeente wil deelnemen aan de RES. Echter, het mist specifieke details over hoe de verhouding met het eigen verbruik wordt berekend en welke vrijwillige keuzes mogelijk zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de deelname aan de RES onder de voorgestelde voorwaarden. Dit betekent dat de raad een afweging moet maken tussen regionale samenwerking en lokale autonomie in energieopwekking.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van regionale energieopwekking, wat mogelijk grotere opgaven met zich meebrengt, of het beperken van de opgave tot wat de gemeente zelf verbruikt en vrijwillig kiest. Dit is een keuze tussen regionale solidariteit en lokale controle.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het niet duidelijk maakt hoe de verhouding met het eigen verbruik wordt vastgesteld en welke tijdslijnen worden gehanteerd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is wel een gebrek aan specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt of niet. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de RES. Dit kan een gemiste kans zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp van het voorstel, aangezien het gaat om de opwekking van duurzame energie en de bijdrage van de gemeente aan regionale duurzaamheidsdoelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden om een volledig beeld te krijgen van de impact op de gemeentelijke financiën.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Friese Regionale Energiestrategie Startdocument Regionale Energie Strategie Fryslân Energieopwekking Eigen verbruik Traject Deelname Wijziging Stemverhouding Amendement FNP (partij)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening
Voorz.dhr.h. Apotheker
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst 7 november 2019
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 5 Aanvraag Fairtrade gemeente Noardeast-Fryslân
Noardeast-Fryslân Streeft naar Fairtrade Gemeente Status
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten om de campagne voort te zetten om de titel "Fairtrade Gemeente" te behalen. Dit initiatief, dat al in de voormalige gemeenten Kollumerland en Dongeradeel bestond, heeft als doel bewustwording en gedragsverandering ten aanzien van eerlijke handel te bevorderen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om Noardeast-Fryslân tot een Fairtrade Gemeente te maken, met enthousiasme besproken. Mevrouw Akkerman benadrukte het belang van het voortzetten van de campagne en riep op om niet alleen fairtradeproducten, maar ook biologische en streekproducten te promoten. "De gemeente heeft een voorbeeldfunctie," stelde Akkerman. "We moeten inwoners, bedrijven en instanties stimuleren om zoveel mogelijk gebruik te maken van deze producten."Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Kooistra, sprak zijn steun uit voor het voorstel. "Het is belangrijk dat er op scholen activiteiten worden georganiseerd om de kennis over en de betrokkenheid bij fairtrade te vergroten," aldus Kooistra. Hij wees erop dat Friesland al veel gemeenten telt die bezig zijn met het behalen van het fairtrade keurmerk.
De heer Lammering van de partij SINN sloot zich hierbij aan en prees de initiatieven binnen de gemeente om meer fairtradeproducten te gebruiken. "Het is een goed en noodzakelijk initiatief," zei hij, verwijzend naar de plannen om andere koffiemachines aan te schaffen die fairtrade koffie gebruiken.
Hoewel de heer Braaksma van de FNP zijn steun uitsprak voor het bewustzijn rondom fairtrade, benadrukte hij ook het belang van binnenlandse producten. "Het is belangrijk dat we ook aandacht hebben voor onze eigen producenten," merkte hij op.
De wethouder, de heer Van Es, reageerde op de vragen en opmerkingen uit de raad. Hij legde uit dat het behalen van het fairtrade certificaat vooral draait om het gebruik van eerlijke producten, maar dat biologische en streekproducten zeker een aanvulling kunnen zijn. "Het is mooi als je lokale producten kunt gebruiken," zei Van Es. "Maar voor dit voorstel kunnen we dat niet als eis stellen."
Met de unanieme steun van de raad is de campagne om Noardeast-Fryslân tot een Fairtrade Gemeente te maken nu officieel van start gegaan. De werkgroep Fairtrade Noardeast-Fryslân krijgt een budget van €4.000,- om activiteiten te organiseren en de bewustwording te vergroten. Het doel is om de titel te behalen en zo bij te dragen aan de Sustainable Development Goals.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het streven naar de titel "Fairtrade Gemeente". De werkgroep Fairtrade Noardeast-Fryslân heeft de raad verzocht om deze titel na te streven en fairtradeproducten in kerstpakketten op te nemen. De voormalige gemeenten Kollumerland en Dongeradeel hadden al de titel Fairtrade Gemeente, en er is een actieve werkgroep van negen leden. De raad heeft besloten de campagne voort te zetten om bewustwording en gedragsverandering ten aanzien van eerlijke handel te bevorderen. De campagne ondersteunt duurzame en innovatieve bedrijvigheid en draagt bij aan de Sustainable Development Goals. Er is een budget van €4.000,- gereserveerd voor de werkgroep, en er worden activiteiten georganiseerd om fairtrade te promoten. Als de campagne niet wordt voortgezet, zal de gemeente de titel niet behalen en zullen de fairtrade-borden worden verwijderd.
Noardeast-Fryslân stribbet nei de status fan Fairtrade Gemeente.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat besletten om troch te gean mei de kampanje om de titel "Fairtrade Gemeente" te beheljen. Dit ynisjatyf, dat al bestie yn de eardere gemeenten Kollumerlân en Dongeradiel, hat as doel bewustwêzen en gedrachsferoaring oangeande earlike hannel te befoarderjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel om Noardeast-Fryslân ta in Fairtrade Gemeente te meitsjen, mei entûsjasme besprutsen. Frou Akkerman benadrukte it belang fan it fuortsetten fan de kampanje en ropt op om net allinnich fairtradeprodukten, mar ek biologyske en streekprodukten te promoatsjen. "De gemeente hat in foarbyldfunksje," stelde Akkerman. "Wy moatte ynwenners, bedriuwen en ynstânsjes stimulearje om sa folle mooglik fan dizze produkten te brûken."It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Kooistra, útspruts syn stipe foar it foarstel. "It is wichtich dat der op skoallen aktiviteiten organisearre wurde om de kennis oer en de belutsenheid by fairtrade te fergrutsjen," sa sei Kooistra. Hy wiisde derop dat Fryslân al in soad gemeenten hat dy't dwaande binne mei it heljen fan it fairtrade-keurmerk.
De hear Lammering fan de partij SINN sloot him hjirby oan en priisde de ynisjativen binnen de gemeente om mear fairtradeprodukten te brûken. "It is in goed en needsaaklik ynisjatyf," sa sei er, ferwizend nei de plannen om oare kofjemasines oan te skaffen dy't fairtrade kofje brûke.
Alhoewol de hear Braaksma fan de FNP syn stipe útspruts foar it bewustwêzen om fairtrade, benadrukte er ek it belang fan binnenlânske produkten. "It is wichtich dat wy ek omtinken hawwe foar ús eigen produksjers," merkte er op.
De wethâlder, de hear Van Es, reagearre op de fragen en opmerkings út de ried. Hy lege út dat it heljen fan it fairtrade-sertifikaat foaral draait om it brûken fan earlike produkten, mar dat biologyske en streekprodukten wis in oanfolling wêze kinne. "It is moai as jo lokale produkten brûke kinne," sa sei Van Es. "Mar foar dit foarstel kinne wy dat net as eask stelle."
Mei de ienstemmige stipe fan de ried is de kampanje om Noardeast-Fryslân ta in Fairtrade Gemeente te meitsjen no offisjeel fan start gien. De wurkgroep Fairtrade Noardeast-Fryslân krijt in budzjet fan €4.000,- om aktiviteiten te organisearjen en it bewustwêzen te fergrutsjen. It doel is om de titel te heljen en sa by te dragen oan de Sustainable Development Goals.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it streven nei de titel "Fairtrade Gemeente". De wurkgroep Fairtrade Noardeast-Fryslân hat de ried frege om dizze titel nei te streven en fairtradeprodukten yn krystpakketten op te nimmen. De eardere gemeenten Kollumerlân en Dongeradiel hiene al de titel Fairtrade Gemeente, en der is in aktyf wurkgroep fan njoggen leden. De ried hat besletten om de kampanje troch te setten om bewustwurding en gedrachsferoaring oangeande earlike hannel te befoarderjen. De kampanje stipelet duorsume en ynnovative bedriuwichheid en draacht by oan de Sustainable Development Goals. Der is in budzjet fan €4.000,- reservearre foar de wurkgroep, en der wurde aktiviteiten organisearre om fairtrade te promoatsjen. As de kampanje net trochset wurdt, sil de gemeente de titel net helje en sille de fairtrade-boarnen ferwiderd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het streven van de gemeente Noardeast-Fryslân naar de titel "Fairtrade Gemeente". De gemeente wil de bewustwording en het gebruik van fairtrade producten bevorderen. Er is al een actieve fairtrade werkgroep en voldoende fairtrade winkels en bedrijven in de regio. Het doel is om de titel te behalen en daarmee de aandacht voor eerlijke handel te vergroten. De campagne moet bijdragen aan een duurzame en rechtvaardige wereld, in lijn met de Sustainable Development Goals.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelen, de criteria waaraan moet worden voldaan, en de financiële aspecten. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak met specifieke stappen en tijdlijnen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voortzetten van de fairtrade campagne en het streven naar de titel Fairtrade Gemeente. De raad heeft een beslissende rol in het al dan niet voortzetten van deze campagne.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de fairtrade campagne willen ondersteunen en daarmee de titel Fairtrade Gemeente willen nastreven. Dit impliceert een keuze voor duurzaamheid en eerlijke handel als beleidsprioriteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan concreter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het voortzetten van de fairtrade gemeente campagne.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door lokale organisaties, bedrijven en burgers. Er worden activiteiten georganiseerd om de betrokkenheid bij fairtrade te vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het streven naar de titel Fairtrade Gemeente draagt bij aan duurzame en eerlijke handel, en sluit aan bij de Sustainable Development Goals.
Financiële gevolgen:
Er wordt €4.000,- gereserveerd uit het budget voor duurzaamheid ter ondersteuning van de werkgroep. Dit dekt ook de bijdrage aan het landelijke fairtrade campagnebureau. Het totale budget voor duurzaamheid is €173.562,-, wat aangeeft dat de kosten gedekt kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fairtrade Campagne Bewustwording Eerlijke handel Duurzaamheid Werkgroep Erkenning Criteria Media-aandacht Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)Verfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
L. Akkerman
Voorz.dhr.h. Apotheker
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.H. Lammering - PvdA
Voorz.dhr.h. Apotheker
P.l. Braaksma
Voorz.dhr.h. Apotheker
E. Vellinga
Voorz.dhr.h. Apotheker
J. Talsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
Dhr.e. Van Esch
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
L. Akkerman -
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
P.l. Braaksma -
E. Vellinga -
J. Talsma -
Dhr.e. Van Esch -
Agendapunt 6 Startdocument en Samenwerkingsovereenkomst Regionale Energie Strategie Fryslân
Gemeente Noardeast-Fryslân Stemt in met Friese Regionale Energiestrategie
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met deelname aan de Friese Regionale Energiestrategie (RES), ondanks felle discussies en een verworpen amendement. Het voorstel is onderdeel van een bredere inspanning om de doelstellingen van het Nederlandse Klimaatakkoord te halen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Noardeast-Fryslân werd het voorstel om deel te nemen aan de Friese RES besproken. De strategie richt zich op energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en de opwekking van duurzame elektriciteit. De gemeente zal een financiële bijdrage van € 0,30 per inwoner leveren, met Leeuwarden als penvoerder.Het debat was levendig en soms fel. Critici, zoals de FNP, uitten zorgen over de autonomie van de gemeente en de invloed van Den Haag. "Het lijkt wel alsof we alleen maar moeten volgen wat Den Haag dicteert," aldus een raadslid. Er was ook kritiek op de focus van de RES, waarbij sommige raadsleden meer nadruk wilden op energiebesparing en minder op grootschalige projecten zoals windparken.
Een amendement van de FNP, dat pleitte voor meer lokale zeggenschap en een beperking van de opgave tot het eigen energieverbruik van de gemeente, werd verworpen. "We willen niet dat Noardeast-Fryslân het afvalputje van energieprojecten wordt," verklaarde een FNP-raadslid.
Ondanks de tegenstand stemde een meerderheid van de raad in met het voorstel. Wethouder Van Esch benadrukte het belang van samenwerking: "We zijn geen eiland. Samenwerking binnen Friesland en met andere regio's is cruciaal om de energietransitie te laten slagen."
De VVD en het CDA steunden het voorstel, waarbij zij de nadruk legden op de kansen voor werkgelegenheid en innovatie. "Dit is een kans voor Friesland om voorop te lopen in de energietransitie," aldus een VVD-raadslid.
Met de goedkeuring van het voorstel zet Noardeast-Fryslân een stap richting een duurzamere toekomst, hoewel de discussie over de invulling en uitvoering van de RES ongetwijfeld zal doorgaan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de deelname van de gemeente Noardeast-Fryslân aan de Friese Regionale Energiestrategie (RES). Het startdocument en de samenwerkingsovereenkomst beschrijven hoe de Friese gemeenten, provincie, waterschap, netbeheerders, bedrijven en andere organisaties samenwerken aan de RES, die bijdraagt aan de doelstellingen van het Nederlandse Klimaatakkoord. De RES richt zich op energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en de opwekking van duurzame elektriciteit. De gemeente Noardeast-Fryslân heeft besloten deel te nemen aan dit traject en een financiële bijdrage van € 0,30 per inwoner te leveren. De gemeente Leeuwarden zal als penvoerder optreden. Het doel is om regionale ambities en een uitvoeringsprogramma op te stellen voor 2030 en uiteindelijk een volledig duurzame energievoorziening in 2050 te realiseren. De samenwerkingsovereenkomst wordt tweejaarlijks geactualiseerd.
Gemeente Noardeast-Fryslân stimt yn mei de Fryske Regionale Enerzjystrategje.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei dielnimming oan de Fryske Regionale Enerzjystrategie (RES), ûndanks fûle diskusjes en in ferworpen amendemint. It foarstel is in part fan in breedere ynspanning om de doelstellings fan it Nederlânske Klimaatakkoart te heljen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan Noardeast-Fryslân waard it foarstel om diel te nimmen oan de Fryske RES besprutsen. De strategy rjochtet him op enerzjybesparring, ferduorsumjen fan de boud omjouwing en de opwekking fan duorsume elektrisiteit. De gemeente sil in finansjele bydrage fan € 0,30 per ynwenners leverje, mei Ljouwert as penvoerder.It debat wie libbenich en soms fel. Kritisy, lykas de FNP, útten soargen oer de autonomie fan de gemeente en de ynfloed fan Den Haach. "It liket wol as moatte wy allinnich mar folgje wat Den Haach dictearret," sa sei in riedslid. Der wie ek krityk op de fokus fan de RES, dêr't in pear riedsleden mear nadruk op enerzjybesparring woene en minder op grutskalige projekten lykas wynparken.
In amindemint fan de FNP, dat pleite foar mear lokale sizzenskip en in beheining fan de opjefte ta it eigen enerzjyferbrûk fan de gemeente, waard ferworpen. "Wy wolle net dat Noardeast-Fryslân it ôffalputskje fan enerzjyprojekten wurdt," ferklearre in FNP-riedslid.
Nettsjinsteande de tsjinstân stimde in mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. Wethâlder Van Esch benadrukke it belang fan gearwurking: "Wy binne gjin eilân. Gearwurking binnen Fryslân en mei oare regio's is kritysk om de enerzjytransysje te slagjen te litten."
De VVD en it CDA stipe it foarstel, dêr't hja de nadruk leinen op de kânsen foar wurkgelegenheid en ynnovaasje. "Dit is in kâns foar Fryslân om foarop te rinnen yn de enerzjytransysje," sa sei in VVD-riedslid.
Mei de goedkarst fan it foarstel set Noardeast-Fryslân in stap rjochting in duorsumere takomst, al sil de diskusje oer de ynfolling en útfiering fan de RES ûngetwifelde trochgong fine.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op de dielnimming fan de gemeente Noardeast-Fryslân oan de Fryske Regionale Enerzjystrategje (RES). It startdokumint en de gearwurkingsôfspraak beskriuwe hoe't de Fryske gemeenten, provinsje, wetterskip, netbehearders, bedriuwen en oare organisaasjes gearwurkje oan de RES, dy't bydraacht oan de doelstellings fan it Nederlânske Klimaatakkoart. De RES rjochtet him op enerzjybesparring, ferduorsumjen fan de boud omjouwing en de opwekking fan duorsume elektrisiteit. De gemeente Noardeast-Fryslân hat besletten om diel te nimmen oan dit trajekt en in finansjele bydrage fan € 0,30 per ynwenners te leverjen. De gemeente Ljouwert sil as penvoerder optrede. It doel is om regionale ambysjes en in útfieringsprogramma op te stellen foar 2030 en úteinlik in folslein duorsume enerzjyfoarsjenning yn 2050 te realisearjen. De gearwurkingsôfspraak wurdt twajierliks aktualisearre.
-
Raadsvoorstel startdocument en samenwerkingsovereenkomst Regionale Energie Strategie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Startdocument en Samenwerkingsovereenkomst Regionale Energie Strategie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Startdocument en Samenwerkingsovereenkomst Regionale Energie Strategie" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het document beschrijft de samenwerking tussen Friese gemeenten, de provincie, het waterschap, netbeheerders, bedrijven en andere organisaties om een Regionale Energie Strategie (RES) voor Fryslân te ontwikkelen. De RES is bedoeld om bij te dragen aan de doelstellingen van het Nederlandse Klimaatakkoord, met focus op energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en duurzame elektriciteitsopwekking. De samenwerkingsovereenkomst wordt elke twee jaar geactualiseerd. De raad wordt gevraagd om deelname aan het RES-traject goed te keuren en kennis te nemen van de financiële bijdrage en samenwerkingsovereenkomst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de betrokken partijen, en de financiële implicaties. Echter, er is enige onduidelijkheid over de kosten voor het tweede en derde jaar.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de deelname van de gemeente aan het RES-traject en kennisnemen van de financiële bijdrage en de samenwerkingsovereenkomst. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet zorgen voor bestuurlijk commitment.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij willen deelnemen aan het RES-traject, wat invloed heeft op de mate van zeggenschap die de gemeente heeft over de regionale energieplannen. Er moet ook worden besloten over de financiële bijdrage per inwoner.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage, maar er is onduidelijkheid over de kosten voor de komende jaren, wat het minder realistisch maakt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om deel te nemen aan het RES-traject en kennis te nemen van de financiële bijdrage en de samenwerkingsovereenkomst.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met maatschappelijke partners, bedrijfsleven en bewoners om tot regionaal gedragen keuzes te komen voor duurzame energieopwekking en warmtetransitie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en duurzame elektriciteitsopwekking.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de organisatie van de RES worden geraamd op €800.000, met een bijdrage van €0,30 per inwoner voor de gemeente Noardeast-Fryslân, wat neerkomt op €13.459. De dekking voor de eerste jaren is duidelijk, maar er is onzekerheid over de kosten voor de tweede en derde jaren. De gemeente Leeuwarden treedt op als penvoerder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energie Strategie (RES) Friese Bod Klimaatakkoord Duurzame elektriciteit Warmtetransitie Samenwerkingsovereenkomst Startdocument Energie-infrastructuur Regiegroep PenvoerderVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
J. Talsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
J. Talsma
B. Visser
A.j. Soepboer
B. Visser
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.j. Soepboer
B. Visser
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
P.l. Braaksma
Voorz.dhr.h. Apotheker
G.T. Schaafstal - PvdA
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
R. Slijver
Voorz.dhr.h. Apotheker
Dhr.e. Van Esch
Voorz.dhr.h. Apotheker
J. Talsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
J. Talsma
W. Van Der Veen
W. Van Der Veen
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
W. Van Der Veen
Voorz.dhr.h. Apotheker
Dhr.e. Van Esch
Voorz.dhr.h. Apotheker
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
P.l. Braaksma -
G.T. Schaafstal - PvdA
R. Slijver -
Agendapunt 7 Startnotitie Actualisatie Beleidsvisie Wonen Noardeast-Fryslân
Nieuwe Woonvisie Noardeast-Fryslân: Ambitieus of Algemeen?
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân debatteerde over de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen 2016-2020. De nieuwe visie moet inspelen op de veranderende woningmarkt en is cruciaal voor toekomstige prestatieafspraken en woningbouwprogrammering. Maar is de startnotitie ambitieus genoeg?
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Noardeast-Fryslân stond de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen centraal. De huidige visie, die in 2020 afloopt, is volgens de gemeente verouderd door recente ontwikkelingen op de woningmarkt. De nieuwe visie moet toekomstbestendig wonen voor alle doelgroepen bevorderen en wordt in samenwerking met de gemeente Dantumadiel opgesteld.De heer Merkers opende het debat met een kritische noot. "Het is goed dat het college nadenkt over een nieuwe visie, maar het stuk is wel erg algemeen," merkte hij op. Hij benadrukte dat de gemeente zich juist nu kan profileren als woongemeente, gezien de goede bereikbaarheid door de Centrale As. "Waar zijn de innovatieve ideeën zoals natuurinclusief bouwen en gemeentelijke erfpacht?" vroeg Merkers zich af.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Raar, erkende de noodzaak van een goede woonvisie, maar wees op de grilligheid van de woningmarkt. "Hoe kunnen wij daar nog een woonvisie op loslaten?" vroeg hij zich af, en vroeg om de mening van het college.
Mevrouw Reitsma van het CDA zag de startnotitie als een kans om in te spelen op demografische veranderingen en de specifieke woonbehoeften van inwoners. "Er moet aandacht zijn voor mantelzorg en tiny houses," stelde ze. Ze benadrukte het belang van flexibiliteit en maatwerk in de nieuwe visie.
Wethouder Jouke Spoelstra reageerde op de opmerkingen door te benadrukken dat de startnotitie slechts het begin is van een proces dat moet leiden tot een uitgebreide beleidsvisie. "Bij het opstellen van de woonvisie worden alle relevante documenten en meningen meegenomen," verzekerde hij. Spoelstra benadrukte dat de visie uiteindelijk moet resulteren in een woonagenda met praktische uitwerkingen.
Hoewel er geen moties of amendementen werden ingediend, bleef de vraag hangen of de startnotitie voldoende richting geeft. De raad stemde uiteindelijk in met de startnotitie, waarmee de weg vrij is voor verdere uitwerking van de nieuwe woonvisie. De betrokkenheid van inwoners en stakeholders via bijeenkomsten en een digitale enquête moet ervoor zorgen dat de visie breed gedragen wordt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen 2016-2020, die door ontwikkelingen op de woningmarkt verouderd is en in 2020 afloopt. De nieuwe visie is essentieel voor prestatieafspraken, woningbouwprogrammering, de duurzaamheidsagenda en de Omgevingsvisie. De raad heeft ingestemd met de startnotitie die de aanpak en planning van de actualisatie beschrijft, met als doel toekomstbestendig wonen voor alle doelgroepen te bevorderen. De samenwerking met de gemeente Dantumadiel staat centraal, met ruimte voor eigen accenten. De kosten voor de actualisatie bedragen € 10.000, waarvan € 7.365 voor Noardeast-Fryslân, gedekt uit bestaand budget. Inwoners en stakeholders worden betrokken via bijeenkomsten en een digitale enquête. Het concept van de nieuwe visie wordt ter inzage gelegd voor inspraak.
Nije Wenfisy Noardeast-Fryslân: Ambisjeus of Algemiener?
De ried fan de gemeente Noardeast-Fryslân debattearre oer de aktualisaasje fan de Beliedsvisy Wonen 2016-2020. De nije visy moat ynspele op de feroarjende wenmerk en is kruciaal foar takomstige prestaasjeôfspraken en wenbouprogrammering. Mar is de startnotysje ambisjeus genôch?
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan Noardeast-Fryslân stie de aktualisaasje fan de Beliedsvisy Wonen sintraal. De hjoeddeistige visy, dy't yn 2020 ôfrûn, wurdt troch de gemeente beskôge as ferâldere troch de lêste ûntwikkelingen op de wenningmerk. De nije visy moat takomstbestindich wenjen foar alle doelgroepen befoarderje en wurdt yn gearwurking mei de gemeente Dantumadiel opsteld.De hear Merkers iepene it debat mei in krityske noat. "It is goed dat it kolleezje neitinkt oer in nije visy, mar it stik is wol hiel algemien," neamde er. Hy benadrukke dat de gemeente krekt no har sels profilerje kin as wenninggemeente, sjoen de goede berikberens troch de Sintrale As. "Wêr binne de ynnovative ideeën lykas natuerynklusyf bouwen en gemeentlike erfpacht?" frege Merkers him ôf.
De VVD, fertsjintwurdige troch de hear Van Raar, erkende de needsaak fan in goede wenvisy, mar wiisde op de grilligens fan de wenningmerk. "Hoe kinne wy dêr noch in wenvisy op loslitte?" frege er him ôf, en frege om de miening fan it kolleezje.
Frou Reitsma fan it CDA seach de startnotysje as in kâns om yn te spyljen op demografyske feroaringen en de spesifike wenbehoeften fan ynwenners. "Der moat omtinken wêze foar mantelsoarch en tiny houses," stelde se. Se benadrukke it belang fan fleksibiliteit en maatwurk yn de nije visy.
Wethâlder Jouke Spoelstra reagearre op de opmerkings troch te benadrukken dat de startnotysje allinnich it begjin is fan in proses dat ta in útwreide beliedsvisy liede moat. "By it opstellen fan de wenvisy wurde alle relevante dokuminten en mienings meinommen," fersikere er. Spoelstra benadrukke dat de visy úteinlik resulterje moat yn in wenôfslút mei praktyske útwurkingen.
Al wie der gjin motysjes of amindeminten yntsjinne, bleau de fraach hingjen oft de startnotysje genôch rjochting jout. De ried stimde úteinlik yn mei de startnotysje, wêrmei't de wei frij is foar fierdere útwurking fan de nije wenvisy. De belutsenheid fan ynwenners en belanghâlders troch byienkomsten en in digitale enkête moat derfoar soargje dat de visy breed droegen wurdt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de aktualisaasje fan de Beliedsvisy Wenjen 2016-2020, dy't troch ûntjouwingen op de wenningmerk ferâldere is en yn 2020 ôfrûn is. De nije visy is essensjeel foar prestaasjeôfspraken, wenningbouprogrammering, de duorsumensaginda en de Omjouwingsvisy. De ried hat ynstimd mei de startnotysje dy't de oanpak en planning fan de aktualisaasje beskriuwt, mei as doel takomstbestindich wenjen foar alle doelgroepen te befoarderjen. De gearwurking mei de gemeente Dantumadiel stiet sintraal, mei romte foar eigen akinten. De kosten foar de aktualisaasje binne € 10.000, dêrfan € 7.365 foar Noardeast-Fryslân, dekt út besteand budzjet. Ynwenners en belanghawwenden wurde belutsen troch byienkomsten en in digitale enkête. It konsept fan de nije visy wurdt ter ynseage lein foar ynspraak.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Beleidsvisie Wonen". Het voorstel betreft de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen 2016-2020 voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Door veranderingen op de woningmarkt is de huidige visie verouderd en loopt deze af in 2020. De startnotitie schetst de aanpak en planning voor de nieuwe beleidsvisie, die ook dient als basis voor prestatieafspraken en input voor andere beleidsdocumenten. De samenwerking met de gemeente Dantumadiel staat centraal, met ruimte voor eigen accenten. Het doel is om toekomstbestendig wonen te verbeteren en de actualisatie in juli 2020 af te ronden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de noodzaak en aanpak van de actualisatie, inclusief financiële aspecten en participatieplannen. Echter, specifieke details over de inhoudelijke veranderingen in de beleidsvisie ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de uitgangspunten voor de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen. Hiermee geeft de raad goedkeuring aan de voorgestelde aanpak en planning.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de startnotitie en de voorgestelde aanpak. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van samenwerking met Dantumadiel en de accenten die de gemeente Noardeast-Fryslân wil leggen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden planning, maar mist meetbare en realistische criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de inhoudelijke doelen zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de uitgangspunten voor de actualisatie van de Beleidsvisie Wonen zoals geformuleerd in de startnotitie.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door middel van bijeenkomsten en een digitale enquête voor inwoners en stakeholders. Het concept van de nieuwe beleidsvisie zal ter inzage worden gelegd voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van de duurzaamheidsagenda voor Wonen, maar specifieke duurzaamheidsdoelen worden niet gedetailleerd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot € 10.000 voor externe ondersteuning, waarvan € 7.365 voor Noardeast-Fryslân. Deze kosten worden gedekt uit het bestaande budget voor stads- en dorpsvernieuwing, waardoor geen begrotingswijziging nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsvisie Wonen Actualisatie Startnotitie DDFK-gemeenten Woningmarkt Samenwerking Woningbouwprogrammering Toekomstbestendig wonen Prestatieafspraken Communicatie en participatieVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
K.c. Merkus
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.r. Van Der Aar
Voorz.dhr.h. Apotheker
P.l. Braaksma
Voorz.dhr.h. Apotheker
F. Reitsma-hazelhoff
Voorz.dhr.h. Apotheker
Dhr.e. Van Esch
K.c. Merkus
Dhr.e. Van Esch
K.c. Merkus
Dhr.e. Van Esch
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 8 Wmo - verordening vaststellen miv 2020
Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op maatwerk en zelfredzaamheid in nieuwe Wmo-verordening
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een nieuwe Wmo-verordening die per 1 januari 2020 van kracht wordt. De verordening legt de nadruk op maatwerk en zelfredzaamheid, met als doel minder bureaucratie en meer flexibiliteit. De wijzigingen zijn ingegeven door recente uitspraken van de Centrale Raad van Beroep en de invoering van het abonnementstarief.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de gewijzigde Wmo-verordening 2015 besproken. Mevrouw Slijter benadrukte het belang van de 'kanteling' in de Wmo, waarbij de hulpvraag centraal staat. "Het gaat erom wat mensen nog zelf kunnen en hoe we hen daarbij kunnen ondersteunen," aldus Slijter. Ze wees erop dat de verordening vooral gericht is op het stimuleren van eigen kracht en zelfredzaamheid.De CDA-fractie, vertegenwoordigd door de heer Kooistra, sprak zijn steun uit voor de nieuwe verordening. "Het draait om maatwerk en het beperken van regels," zei Kooistra. Hij stelde echter vragen over de ondersteuning van mantelzorgers, naar aanleiding van een artikel in het Friesch Dagblad. "Op veel websites van Friese gemeenten is moeilijk te vinden hoe zij mantelzorgers belonen," merkte hij op.
Mevrouw Schaapsthal uitte haar zorgen over de mogelijke gevolgen van de wijzigingen voor informele zorgnetwerken. "Ik ben bang dat dit soort besluiten de druk op professionele zorginstellingen vergroot," waarschuwde ze. Ze vroeg om verduidelijking over de beoordeling van zorgaanvragen en de bescherming van privacygevoelige informatie.
Wethouder Zalm reageerde op de vragen en benadrukte dat de nieuwe verordening is afgestemd op landelijke richtlijnen. "We willen de focus leggen op de hulpvraag en niet op het verstrekken van hulpmiddelen," legde hij uit. Over de mantelzorgers zei hij: "We hebben een mantelzorgcompliment in de vorm van een cadeaubon van €40, ondanks bezuinigingen."
De wethouder verzekerde dat de gemeente zich houdt aan de AVG-richtlijnen voor privacybescherming. "We handelen volgens de richtlijnen en zorgen ervoor dat privacygevoelige informatie goed wordt beschermd," aldus Zalm.
Na de beraadslagingen werd de verordening zonder verdere moties of amendementen aangenomen. De raad stemde unaniem in met het voorstel, waarmee de weg vrij is voor de invoering van de nieuwe Wmo-verordening per 1 januari 2020.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een gewijzigde Wmo-verordening 2015, die ingaat op 1 januari 2020. De wijzigingen zijn ingegeven door uitspraken van de Centrale Raad van Beroep en de invoering van het abonnementstarief. Het Besluit nadere regels Wmo 2015 wordt ingetrokken, omdat het Uitvoeringsbesluit leidend is. De nieuwe verordening legt de nadruk op maatwerk en zelfredzaamheid, met minder bureaucratie en meer flexibiliteit. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en zijn besproken met de Participatieraad, die instemt met de aanpassingen. De verordening en de wijzigingen zijn vastgelegd in bijlagen bij het voorstel.
Gemeente Noardeast-Fryslân set yn op maatwurk en selsrêdstberens yn nije Wmo-feroardening.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in nije Wmo-feroardening dy't fan krêft wurdt op 1 jannewaris 2020. De feroardening leit de nadruk op maatwurk en selsrêdstim, mei as doel minder burokrasy en mear fleksibiliteit. De feroarings binne ynstutsen troch resinte útspraken fan de Sintrale Ried fan Berop en de ynfiering fan it abonnemintstarief.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel foar de feroare Wmo-feroardening 2015 besprutsen. Frou Slijter benadrukte it belang fan de 'kanteling' yn de Wmo, dêr't de helpfraach sintraal stiet. "It giet derom wat minsken noch sels kinne en hoe't wy har dêrby stypje kinne," sa Slijter. Se wiisde derop dat de feroardening benammen rjochte is op it stimulearjen fan eigen krêft en selsrêdsumheid.De CDA-fraksje, fertsjintwurdige troch de hear Kooistra, útspruts syn stipe foar de nije feroardening. "It draait om maatwurk en it beheinen fan regels," sa sei Kooistra. Hy stelde lykwols fragen oer de stipe oan mantelsoarchers, nei oanlieding fan in artikel yn it Friesch Dagblad. "Op folle websiden fan Fryske gemeenten is dreech te finen hoe't hja mantelsoarchers beleanje," merkte hy op.
Frou Schaapsthal út har soargen oer de mooglike gefolgen fan de feroaringen foar ynformele soarchnetwurken. "Ik bin bang dat dit soarte besluten de druk op profesjonele soarchynstellingen fergruttet," warskôge se. Se frege om dúdlikheid oer de beoardieling fan soarchoanfragen en de beskerming fan privacygefoelige ynformaasje.
Wethâlder Zalm reagearre op de fragen en benadrukte dat de nije feroardening ôfstimd is op lanlike rjochlinen. "Wy wolle de fokus lizze op de helpfraach en net op it ferstrekken fan helpmiddels," lei hy út. Oer de mantelsoarchers sei hy: "Wy hawwe in mantelsoarchkomplimint yn de foarm fan in kadobon fan €40, ûndanks besunigingen."
De wethâlder fersekere dat de gemeente him hâldt oan de AVG-rjochlinen foar privacybeskerming. "Wy hannelje neffens de rjochlinen en soargje derfoar dat privacygefoelige ynformaasje goed beskerme wurdt," sa Zalm.
Nei de beraadslagingen waard de feroardening sûnder fierdere moties of amindeminten oannommen. De ried stimde ienriedich yn mei it foarstel, wêrmei't de wei frij is foar de ynfiering fan de nije Wmo-feroardening per 1 jannewaris 2020.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan inoarferoare Wmo-feroardening 2015, dy't yngiet op 1 jannewaris 2020. De feroaringen binne yngeven troch útspraken fan de Sintrale Ried fan Beroep en de ynfiering fan it abonnemintstarief. It Beslút neidere regels Wmo 2015 wurdt yntrokken, om't it Utjouwingsbeslút liedend is. De nije ferordening leit de nadruk op maatwurk en selsrêdstim, mei minder burokrasy en mear fleksibiliteit. De feroaringen hawwe gjin finansjele gefolgen en binne besprutsen mei de Partisipaasjeried, dy't ynstimt mei de oanpassings. De ferordening en de feroaringen binne fêstlein yn bylagen by it foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de verordening Wmo 2015 met ingang van 01 januari 2020" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel beoogt aanpassingen in de verordening Wmo 2015 naar aanleiding van uitspraken van de Centrale Raad van Beroep en de invoering van het abonnementstarief. Het Besluit nadere regels Wmo 2015 wordt ingetrokken ten gunste van het leidende Uitvoeringsbesluit. De verordening richt zich op het beantwoorden van de hulpvraag van inwoners met een focus op maatwerk en zelfredzaamheid, waarbij het aantal regels bewust beperkt is gehouden om bureaucratie te verminderen en flexibiliteit te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijzigingen en de impact ervan op de huidige verordening. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de wijzigingen, wat in bijlage 2 zou moeten staan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de gewijzigde verordening vast te stellen. Dit houdt in dat zij de voorgestelde wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die de focus leggen op maatwerk en zelfredzaamheid, en of zij akkoord gaan met het verminderen van bureaucratie door het beperken van regels.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het tijdgebonden is met een startdatum van 1 januari 2020, ontbreken specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde verordening Wmo 2015 vast te stellen.
Participatie:
Er is overleg geweest met de Participatieraad, die instemt met de wijzigingen. Een lid van de Participatieraad zal deelnemen aan de evaluatie van het Wmo-beleid, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor het budget, aangezien de uitvoering binnen de bestaande financiële kaders plaatsvindt. Er zijn aanpassingen nodig voor kostenbeheersing, zoals het beëindigen van de meerkostenregeling en wijziging van het Pgb-uurtarief eigen netwerk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo 2015 Abonnementstarief Centrale Raad van Beroep (CRvB) Eigen kracht Zelfredzaamheid Participatieraad Maatwerk Uitvoeringsbesluit Kostenbeheersing Pgb – uurtarief eigen netwerkVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
R. Slijver
Voorz.dhr.h. Apotheker
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
G.T. Schaafstal - PvdA
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.d. De Vries
Voorz.dhr.h. Apotheker
G.T. Schaafstal - PvdA
J.d. De Vries
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 9 Tweede tussentijdse rapportage 2019 (doorgeschoven onderwerp van It Beslút 7 november 2019)
Gemeente Noardeast-Fryslân: Financiële Rapportage Zorgt voor Vragen en Toezeggingen
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met de tweede tussentijdse rapportage van 2019 en de bijbehorende begrotingswijziging. Het debat over de rapportage bracht echter enkele zorgen en vragen naar voren, vooral met betrekking tot financiële overschrijdingen en de voortgang van gemeentelijke projecten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd agendapunt 9, de tweede tussentijdse rapportage, besproken. De voorzitter riep op tot orde en vroeg de raadsleden om hun aandacht bij het debat te houden. De rapportage, die de voortgang van alle programmadoelen en activiteiten van de gemeente beschrijft, werd over het algemeen positief ontvangen, maar niet zonder kritische kanttekeningen.De heer Klaver van het CDA sprak zijn tevredenheid uit over het positieve financiële resultaat in vergelijking met de eerste rapportage. "We zijn blij met het positieve verschil en kunnen nu met een positieve blik vooruitkijken," aldus Klaver. Hij uitte echter zijn teleurstelling over de niet-uitgevoerde pilot voor het bezorgen van reisdocumenten en vroeg naar de status van het gezondheidsbeleid, dat vertraging heeft opgelopen.
Een ander punt van discussie was de financiële overschrijding bij de bouw van de fietsbrug. De heer Van der Waal van de VVD uitte zijn verbazing over de extra kosten van €750.000. "We willen graag duidelijke tekst en uitleg over waar deze overschrijding vandaan komt," zei Van der Waal. De wethouder van Financiën, de heer Beelds, beloofde een gedetailleerd feitenrelaas te leveren om de Raad volledig te informeren over de financiële gang van zaken rondom de brug.
De heer Keizer van de fractievoorsteen benadrukte het belang van verkeersveiligheid en vroeg om meer middelen en aandacht voor dit onderwerp. De wethouder verzekerde dat verkeersveiligheid een prioriteit blijft en dat er wordt samengewerkt met omliggende gemeenten en de provincie om verbeteringen door te voeren.
Na een schorsing van de vergadering werd besloten dat de wethouder binnen 14 dagen een gedetailleerd rapport zou leveren over de financiële en bestuurlijke aspecten van de fietsbrug. Dit rapport zal actief op de agenda worden geplaatst, zodat de Raad het kan bespreken.
Met deze toezeggingen en de instemming met de rapportage werd het agendapunt afgesloten. De Raad gaat nu verder met de volgende punten op de agenda, waaronder een motie over de afschaffing van de verhuurdersvereniging.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van de tweede tussentijdse rapportage van 2019 en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad stemt in met de rapportage en besluit de financiële gevolgen te verwerken in de 11e begrotingswijziging van 2019. Daarnaast worden de meerjarige effecten meegenomen in de begroting van 2020. Vanwege het verscherpte toezicht door de Provincie Fryslân, als gevolg van het te laat indienen van de begroting 2019, moet de begrotingswijziging aan de provincie worden voorgelegd. De rapportage beschrijft de voortgang van alle programmadoelen en activiteiten van de gemeente.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Finansjele Rapportaazje Soarget foar Fragens en Tegearrekomsten
De ried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei de twadde tuskenrapportaazje fan 2019 en de byhearrende begrotingswiziging. It debat oer de rapportaazje brocht lykwols in pear soargen en fragen nei foaren, benammen mei betrekking ta finansjele oerskrijingen en de foargong fan gemeentlike projekten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard agindapunt 9, de twadde tuskenstânrapportaazje, besprutsen. De foarsitter ropt op ta oarder en frege de riedsleden om har oandacht by it debat te hâlden. De rapportaazje, dy't de foargong fan alle programma-doelen en aktiviteiten fan de gemeente beskriuwt, waard oer it algemien posityf ûntfongen, mar net sûnder krityske kanttekenings.De hear Klaver fan it CDA spriek syn tefredenheid út oer it posityf finansjeel resultaat yn fergeliking mei de earste rapportaazje. "Wy binne bliid mei it posityf ferskil en kinne no mei in posityf each foarútsjen," sa sei Klaver. Hy utere lykwols syn teleurstelling oer de net-útfierde pilot foar it besoargjen fan reisdoekuminten en frege nei de status fan it sûnensbelied, dat fertraging oprûn hat.
In oar diskusjepunt wie de finansjele oerskriding by de bou fan de fytsbrêge. De hear Van der Waal fan de VVD utere syn ferbazing oer de ekstra kosten fan €750.000. "Wy wolle graach dúdlike tekst en útlis oer wêr't dizze oerskriding wei komt," sa sei Van der Waal. De wethâlder fan Finânsjes, de hear Beelds, beloofde in detaillere feitenferhaal te leverjen om de Ried folledich te ynformearjen oer de finansjele gong fan saken om de brêge hinne.
De hear Keizer fan de fraksjevoorsteen benadrukte it belang fan ferkearsfeiligens en frege om mear middels en oandacht foar dit ûnderwerp. De wethâlder fersekere dat ferkearsfeiligens in prioriteit bliuwt en dat der mei omlizzende gemeenten en de provinsje wurke wurdt om ferbetterings troch te fieren.
Nei in skorsing fan de ferhanneling waard besletten dat de wethâlder binnen 14 dagen in detaillere rapport leverje soe oer de finansjele en bestjoerlike aspekten fan de fytsbrêge. Dit rapport sil aktief op 'e aginda set wurde, sadat de Ried it besprekke kin.
Mei dizze tastimmingen en de ynstimming mei de rapportaazje waard it agindapunt ôfsletten. De Ried giet no fierder mei de folgjende punten op 'e aginda, wêrûnder in moty oer de ôfskaffing fan de ferhierdersferiening.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de goedkarring fan de twadde tuskenrapportaazje fan 2019 en de byhearrende begrotingswiziging. De ried stimt yn mei de rapportaazje en beslút de finansjele gefolgen te ferwurkjen yn de 11e begrotingswiziging fan 2019. Dêrneist wurde de mearjierige effekten meinaam yn de begroting fan 2020. Fanwegen it skerpte tafersjoch troch de Provinsje Fryslân, as gefolch fan it te let yntsjinjen fan de begroting 2019, moat de begrotingswiziging foarlein wurde oan de provinsje. De rapportaazje beskriuwt de foarútgong fan alle programma-doelen en aktiviteiten fan de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Tweede tussentijdse rapportage 2019" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de raad in te laten stemmen met de rapportage en de bijbehorende begrotingswijziging. De rapportage geeft inzicht in de voortgang van programmadoelen en activiteiten. Vanwege verscherpt toezicht door de Provincie Fryslân, als gevolg van het te laat indienen van de begroting 2019, moet de begrotingswijziging aan de provincie worden voorgelegd. De raad wordt gevraagd de financiële gevolgen te verwerken in de begroting van 2019 en de meerjarige effecten mee te nemen in de begroting van 2020.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen beschrijft die de raad moet nemen om te voldoen aan de eisen van het provinciale toezicht. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële informatie, die in een bijlage wordt genoemd.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de rapportage en de begrotingswijziging, en deze wijzigingen verwerken in de begroting van 2019. Daarnaast moet de raad de meerjarige effecten meenemen in de begroting van 2020.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en hoe zij de financiële gevolgen willen verwerken. Dit kan invloed hebben op prioriteiten binnen de gemeentelijke programma's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete financiële cijfers in de hoofdtekst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van provinciaal toezicht kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de rapportage en de begrotingswijziging, en deze wijzigingen door te voeren in de begroting van 2019 en 2020.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is bij dit specifieke besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd, maar niet gespecificeerd in de hoofdtekst van het voorstel. Er wordt verwezen naar een bijlage voor gedetailleerde financiële informatie. Het voorstel geeft aan dat de financiële gevolgen verwerkt moeten worden in de begroting van 2019 en meegenomen in de begroting van 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Begrotingswijziging Provinciaal toezicht Programmadoelen Financiële gevolgen Verscherpt toezicht Begroting 2020 Budgetten Voortgang ToezichthouderVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
F.j. Klaver
Voorz.dhr.h. Apotheker
F.j. Klaver
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.r. Van Der Aar
Voorz.dhr.h. Apotheker
S. Keizer - S!N
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
T. Berends
A.r. Van Der Aar
T. Berends
Voorz.dhr.h. Apotheker
Dhr.e. Van Esch
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.d. De Vries
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.r. Van Der Aar
Voorz.dhr.h. Apotheker
A.r. Van Der Aar
Voorz.dhr.h. Apotheker
T. Berends
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
Dhr.e. Van Esch -
J.d. De Vries -
Agendapunt 9.a Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: moasje ôfskaffen fan de ferhierdersheffing (oannommen)
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân wil af van verhuurderheffing
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om de verhuurderheffing af te schaffen. Deze heffing beperkt woningcorporaties in hun investeringsmogelijkheden, wat volgens de raad ten koste gaat van de leefbaarheid en betaalbaarheid van huurwoningen in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 november 2019 werd er stevig gedebatteerd over de toekomst van de verhuurderheffing. Deze belastingmaatregel, die woningcorporaties verplicht een deel van hun huurinkomsten aan de staat af te dragen, ligt al langer onder vuur. De motie om de heffing af te schaffen werd uiteindelijk met een ruime meerderheid aangenomen: 22 stemmen voor en 4 tegen.De heer Keizer opende het debat met een kritische noot: "De verhuurderheffing is ooit ingevoerd door de VVD en de Partij van de Arbeid, maar het is tijd om deze financiële last van de woningcorporaties af te halen." Hij benadrukte dat de heffing de investeringsmogelijkheden van corporaties in nieuwbouw en verduurzaming beperkt.
Mevrouw Jouter voegde daaraan toe: "De verhuurderheffing is alleen maar ingesteld om de staatskas te spekken. Het is tijd dat we de focus verleggen naar het verbeteren van de leefbaarheid en betaalbaarheid van woningen."
De discussie werd verder aangezwengeld door de heer De Jager, die wees op de druk op de woningmarkt: "De bouwproductie van woningen blijft achter. Er moet echt iets gebeuren, en deze motie is een belangrijk signaal naar Den Haag."
Hoewel er enige tegenstand was, met name van de fractie VVDELP, die tegen de motie stemde, was de meerderheid van de raad het erover eens dat de verhuurderheffing afgeschaft moet worden. De raad verzoekt het college om samen met andere Friese gemeenten en organisaties bij de overheid aan te dringen op afschaffing van de heffing.
Met de aangenomen motie hoopt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân dat er meer financiële ruimte komt voor woningcorporaties om te investeren in betaalbare en duurzame woningen, wat volgens hen hard nodig is in de regio.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 21 november 2019 een motie aangenomen om de verhuurderheffing af te schaffen. Deze heffing verplicht woningcorporaties om een deel van de huurinkomsten aan de staat af te dragen, wat hun investeringsmogelijkheden in nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en betaalbaarheid van huurprijzen beperkt. De motie benadrukt dat huurders hierdoor financieel benadeeld worden en dat er in Fryslân uitdagingen zijn op het gebied van leefbaarheid die alle beschikbare budgetten vereisen. De raad verzoekt het college om samen met andere Friese gemeenten en organisaties bij de overheid aan te dringen op afschaffing van de verhuurderheffing. De motie werd aangenomen met 22 stemmen voor en 4 tegen.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân wol ôf fan ferhierdersheffing.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat in motie oannommen om de ferhierdersheffing ôf te skaffen. Dizze heffing beheint wenningkorporaasjes yn harren ynvestearsmogelijkheden, wat neffens de ried te kostet giet fan de leefberens en betaalberens fan hierwenningen yn de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 21 novimber 2019 waard der hurd diskusjearre oer de takomst fan de ferhierdersheffing. Dizze belêstingmaatregel, dy't wenningkorporaasjes ferplichtet in part fan harren hierynkommen oan de steat ôf te dragen, stiet al wat langer ûnder fjoer. De motie om de heffing ôf te skaffen waard úteinlik mei in ruime mearderheid oannommen: 22 stimmen foar en 4 tsjin.De hear Keizer iepene it debat mei in krityske noat: "De ferhierdersheffing is eartiids ynfierd troch de VVD en de Partij van de Arbeid, mar it is tiid om dizze finansjele lêst fan de wenningkorporaasjes ôf te heljen." Hy benadrukke dat de heffing de ynfesteringsmogelikheden fan korporaasjes yn nijbou en ferduorsumjen beheint.
Frou Jouter foegde dêr oan ta: "De ferhierdersheffing is allinnich ynsteld om de steatskas te folskjen. It is tiid dat wy de fokus ferskowe nei it ferbetterjen fan de leefberens en betaalberens fan wenningen."
De diskusje waard fierder oanwakkerd troch de hear De Jager, dy't wiisde op de druk op de wenningmerk: "De bouproduksje fan wenningen bliuwt efter. Der moat echt wat barre, en dizze motie is in wichtich signaal nei Den Haach."
Al wie der wat tsjinstân, benammen fan de fraksje VVDELP, dy't tsjin de motie stimde, wie de mearderheid fan de ried it iens dat de ferhierdersheffing ôfskaft wurde moat. De ried freget it kolleezje om tegearre mei oare Fryske gemeenten en organisaasjes by de oerheid oan te dringen op ôfskaffing fan de heffing.
Mei de oannommene motie hoopet de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân dat der mear finansjele romte komt foar wenningkorporaasjes om te ynfestearjen yn betaalbere en duorsume wenningen, wat neffens harren hurd nedich is yn de regio.
Samenvatting
De ried fan Noardeast-Fryslân hat op 21 novimber 2019 in motie oannommen om de ferhierdersheffing ôf te skaffen. Dizze heffing ferplichtet wenningkorporaasjes om in part fan de hierynkommen oan de steat ôf te dragen, wat harren ynfesteringsmooglikheden yn nijbou, libbenskwaliteit, ferduorsumjen en betaalberens fan hierprijzen beheint. De motie benadrukt dat hierders hjirmei finansjeel benadiele wurde en dat der yn Fryslân útdagings binne op it mêd fan libbenskwaliteit dy't alle beskikbere budzjetten fereaskje. De ried freget it kolleezje om tegearre mei oare Fryske gemeenten en organisaasjes by de oerheid oan te dringen op it ôfskaffen fan de ferhierdersheffing. De motie waard oannommen mei 22 stimmen foar en 4 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp: Ofskaffen fan de ferhierdersheffing
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om de verhuurdersheffing af te schaffen. Deze heffing verplicht woningcorporaties om een deel van de WOZ-waarde van sociale huurwoningen aan het Rijk af te dragen. Dit beperkt hun investeringsmogelijkheden in nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en betaalbaarheid van huurprijzen. De motie benadrukt de negatieve financiële gevolgen voor huurders en de noodzaak van beschikbare budgetten voor leefbaarheid in Friesland. De raad verzoekt het college om samen met andere Friese gemeenten en organisaties bij het Rijk aan te dringen op afschaffing van de heffing.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, de gevolgen van de verhuurdersheffing en een oproep tot actie. Echter, het mist specifieke details over hoe de afschaffing precies gerealiseerd kan worden en welke stappen concreet genomen moeten worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen richting het Rijk, in samenwerking met andere betrokken partijen. De raad fungeert als initiator en ondersteuner van het verzoek tot beleidsverandering.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de prioritering van investeringen in leefbaarheid, nieuwbouw en verduurzaming versus het handhaven van de verhuurdersheffing. Er is ook een keuze om samen te werken met andere gemeenten en organisaties om druk uit te oefenen op het Rijk.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doel (afschaffing van de verhuurdersheffing), maar mist meetbare doelen, een tijdspad en concrete stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en tijdlijn zijn onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken actie te ondernemen richting het Rijk voor de afschaffing van de verhuurdersheffing, zoals in de motie beschreven.
Participatie
Het voorstel vermeldt samenwerking met andere Friese gemeenten en organisaties, wat wijst op een zekere mate van participatie en samenwerking op regionaal niveau.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de verhuurdersheffing de investeringen in verduurzaming van sociale huurwoningen beperkt.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, aangezien de verhuurdersheffing een grote financiële last vormt voor woningcorporaties. Het voorstel geeft aan dat de afschaffing van de heffing meer budget zou vrijmaken voor investeringen in nieuwbouw en verduurzaming, maar het biedt geen gedetailleerd plan over hoe deze financiële gevolgen precies gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verhuurdersheffing Woningcorporaties Leefbaarheid Duurzaamheid Sociale woningbouw Huurprijzen Investeringen Fryslân Thús Wonen BudgettenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Ofskaffen fan de ferhierdersheffing" (Afschaffen van de verhuurdersheffing). De motie verzoekt het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om samen met andere Friese gemeenten en relevante organisaties bij de landelijke overheid aan te dringen op de afschaffing van de verhuurdersheffing. Deze heffing beperkt woningcorporaties in hun investeringsmogelijkheden voor nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en betaalbaarheid van huurprijzen. De motie benadrukt de negatieve financiële gevolgen voor huurders en de noodzaak van beschikbare budgetten voor leefbaarheid in Friesland.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek rondom de verhuurdersheffing en de impact ervan op woningcorporaties en huurders. Het biedt echter weinig concrete details over de stappen die genomen moeten worden na de afschaffing van de heffing.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen richting de landelijke overheid. De raad heeft de motie aangenomen, wat betekent dat zij het belang van het onderwerp erkent en het college de opdracht geeft om de voorgestelde actie uit te voeren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet steunen van de oproep tot afschaffing van de verhuurdersheffing. Dit impliceert een keuze voor het ondersteunen van woningcorporaties en huurders, en het prioriteren van investeringen in leefbaarheid en verduurzaming.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het doel duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare resultaten en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete vervolgstappen na de afschaffing.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen, waarmee zij het college verzoekt om actie te ondernemen richting de landelijke overheid voor de afschaffing van de verhuurdersheffing.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar benadrukt samenwerking met andere gemeenten en organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, aangezien de verhuurdersheffing wordt genoemd als een belemmering voor investeringen in verduurzaming van sociale huurwoningen.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de financiële beperkingen die de verhuurdersheffing oplegt aan woningcorporaties, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het benadrukt wel dat de afschaffing van de heffing financiële ruimte zou creëren voor investeringen in nieuwbouw en verduurzaming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verhuurdersheffing Woningcorporaties Leefbaarheid Duurzaamheid Sociale woningbouw Huurprijzen Investeringen Fryslân Thús Wonen BudgettenVerfijning van de zoekopdracht: