20-07-2023 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslut 13 july 2023
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Medewerking COA opvang
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de opvang van asielzoekers. Het voorstel omvat twee hoofdpunten: ten eerste wordt er geen medewerking verleend aan het verzoek van het COA om het voormalig gemeentehuis in Kollum te gebruiken voor noodopvang van asielzoekers. Het college vindt deze locatie ongeschikt vanwege de schaal van de opvang, veiligheidsrisico's door een nabijgelegen gasleiding, en eerdere verwachtingen over de bestemming van het pand. Ten tweede wordt er een locatiescan uitgevoerd om mogelijkheden te onderzoeken voor een permanente opvanglocatie voor circa 250 asielzoekers in Dokkum. Hierbij worden zowel leegstaande panden als beschikbare grond in kaart gebracht. De gemeenteraad zal na de locatiescan een besluit nemen over de medewerking aan een permanente opvanglocatie. Het voorstel benadrukt de noodzaak van voldoende en stabiele opvangcapaciteit en de wens van de gemeente om zelf regie te voeren in de opvangcrisis. Er wordt ook aandacht besteed aan communicatie en participatie met de lokale gemeenschap.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de opfang fan asylsykje. It foarstel befettet twa haadpunten: earst wurdt der gjin meiwurking ferliend oan it fersyk fan it COA om it foarige gemeentehûs yn Kollum te brûken foar noadopfang fan asylsykje. It kolleezje fynt dizze lokaasje ûngeskikt fanwege de skala fan de opfang, feiligensrisko's troch in neilizzende gaslieding, en eardere ferwachtingen oer de bestimming fan it gebou. Twadde wurdt der in lokaasjescan útfierd om mooglikheden te ûndersykjen foar in permaninte opfanglokaasje foar sa'n 250 asylsykje yn Dokkum. Hjirby wurde sawol leechstannende gebouwen as beskikbere grûn yn kaart brocht. De gemeenteried sil nei de lokaasjescan in beslút nimme oer de meiwurking oan in permaninte opfanglokaasje. It foarstel benadrukt de needsaak fan genôch en stabile opfangkapasiteit en de winsk fan de gemeente om sels regy te foeren yn de opfangkrisis. Der wurdt ek omtinken jûn oan kommunikaasje en partisipaasje mei de lokale mienskip.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân, zaaknummer 2023-151208, betreft de medewerking aan het COA voor opvanglocaties. Het voorstel omvat twee delen: geen medewerking verlenen aan noodopvang in het voormalig gemeentehuis te Kollum en een locatiescan uitvoeren voor een permanente opvanglocatie in Dokkum voor circa 250 plekken. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een stabiele opvangcapaciteit en de wens van de gemeente om zelf regie te voeren in de opvangcrisis.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten en procesbeschrijvingen voor beide onderdelen. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke criteria voor de locatiescan en de financiële implicaties van de permanente opvang.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet verlenen van medewerking aan de noodopvang in Kollum en de uitvoering van een locatiescan voor permanente opvang in Dokkum. De raad heeft ook een rol in het vaststellen van wensen en bedenkingen voorafgaand aan de onderzoeken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van tijdelijke noodopvang of het zoeken naar een permanente oplossing. Dit omvat overwegingen over veiligheid, maatschappelijke draagkracht en de verdeling van opvanglocaties.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal opvangplekken en de locatiescan. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de locatiescan binnen de gestelde tijd is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten geen medewerking te verlenen aan de noodopvang in Kollum en akkoord gaan met de locatiescan voor permanente opvang in Dokkum.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inspraaktrajecten en communicatie met de lokale gemeenschap. Er is een plan voor informatie- en inspraakavonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een criterium voor de locatiekeuze, maar verdere details over hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in het besluitvormingsproces ontbreken.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de noodopvang, maar de kosten voor de locatiescan worden gedekt uit de algemene reserve. De financiële implicaties van een permanente opvanglocatie zijn nog niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
COA (Centraal orgaan Opvang Asielzoekers) Noodopvang Permanente opvang Locatiescan Dokkum Kollum Asielzoekers Opvangcapaciteit Veiligheid GemeentehuisVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Communicatietraject over COA opvang in Dokkum". Het beoogt een communicatietraject op te zetten voor de vestiging van een permanente opvanglocatie voor asielzoekers in Dokkum. Het amendement stelt voor om een locatiescan uit te voeren voor ongeveer 250 opvangplekken, waarbij zowel leegstaande panden als beschikbare grond worden onderzocht. Het benadrukt het belang van maatschappelijk draagvlak en stelt voor om het 'Heerenveens model' te volgen, dat een gestructureerd communicatie- en participatietraject omvat. Het uiteindelijke doel is om een weloverwogen raadsbesluit te nemen over de vestiging van de opvanglocatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de stappen die moeten worden genomen om tot een besluit te komen. Het omvat zowel de technische aspecten (locatiescan) als de sociale aspecten (communicatie en participatie).
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces. Ze moeten het amendement goedkeuren en uiteindelijk een besluit nemen over de vestiging van de opvanglocatie, gebaseerd op de uitkomsten van de locatiescan en het communicatietraject.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de locatie van de opvang, rekening houdend met maatschappelijke draagvlak, veiligheid, leefbaarheid, en duurzame inpassing. Ze moeten ook kiezen of ze het 'Heerenveens model' willen volgen voor het communicatietraject.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal opvangplekken en de te volgen stappen. Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) en de haalbaarheid (realistisch) van de voorgestelde acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verkrijgen van maatschappelijk draagvlak kan een uitdaging zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het voorgestelde communicatietraject en de locatiescan, en uiteindelijk of ze medewerking verlenen aan de vestiging van de opvanglocatie.
Participatie:
Het voorstel legt een sterke nadruk op participatie, waarbij inwoners, bedrijven en organisaties worden betrokken in het besluitvormingsproces via informatiebijeenkomsten en inloopbijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met nadruk op de duurzame inpassing van de opvanglocatie in de wijk, zowel sociaal als fysiek.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Communicatietraject Locatiescan Permanente opvang Draagvlak Heerenveens model Asielzoekers Veiligheid en leefbaarheid Participatie Informatie ophalen InloopbijeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "2023-151208 AMENDEMINT Art. 47 RfO Agindapunt: 5 (Meiwurking COA opfang) Underwerp: Undersyk draachflak". Het richt zich op het onderzoeken van de mogelijkheden voor een permanent asielzoekerscentrum (AZC) in of nabij Dokkum, gemeente Noardeast-Fryslân. Het amendement stelt voor om een locatiescan uit te voeren voor een AZC met circa 250 plekken, zowel leegstaande panden als beschikbare grond in kaart te brengen, en een draagvlakonderzoek te doen onder de inwoners van de gemeente. De raad moet wensen en bedenkingen aangeven voordat de onderzoeken plaatsvinden. De kosten worden gedekt uit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de noodzaak van een locatiescan als een draagvlakonderzoek adresseert. Het biedt een gestructureerde aanpak door de onderzoeken door een extern bureau te laten uitvoeren en de raad te betrekken bij het vaststellen van de kaders.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders voor de onderzoeken en het uiteindelijke besluit over de vestiging van een AZC. De raad moet wensen en bedenkingen aangeven voordat de onderzoeken plaatsvinden en neemt een definitief besluit na de uitkomsten van de onderzoeken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de geschiktheid van een permanente AZC-locatie in Dokkum, rekening houdend met de uitkomsten van de draagvlakonderzoeken en locatiescan. Politieke keuzes betreffen de locatie, omvang en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van het uitvoeren van onderzoeken, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdlijn voor de uitvoering en besluitvorming kan specifieker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of er een permanent AZC in of nabij Dokkum komt, gebaseerd op de uitkomsten van de onderzoeken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het uitvoeren van een gemeentebreed draagvlakonderzoek, waardoor inwoners hun mening kunnen geven over de vestiging van een AZC.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen bij de keuze van locaties (bijvoorbeeld hergebruik van leegstaande panden).
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de kosten van de onderzoeken, die worden gedekt uit de algemene reserve. Verdere financiële implicaties, zoals de kosten van het opzetten van een AZC, worden niet besproken in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AZC (Asielzoekerscentrum) Dokkum Locatiescan Onderzoek Draagvlak Leegstaande panden Beschikbare grond Extern onderzoeksbureau Algemene reserve BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Art. 48 RvO Agendapunt: 5 (Medewerking COA opvang)
Samenvatting: Het amendement richt zich op het aanpassen van besluitpunten met betrekking tot de opvang van asielzoekers in Dokkum. Het stelt voor om een locatiescan uit te voeren voor een permanente opvanglocatie voor ongeveer 250 personen, waarbij zowel leegstaande panden als beschikbare grond worden overwogen. Daarnaast wordt een communicatie- en participatietraject voorgesteld volgens het 'Heerenveens model', om maatschappelijk draagvlak te creëren. Na afronding van de locatiescan en het communicatietraject zal de raad beslissen over de medewerking aan de vestiging van de opvanglocatie.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de praktische als de sociale aspecten van de opvanglocatie behandelt. Het omvat een locatiescan, een communicatie- en participatietraject, en criteria voor besluitvorming. Echter, details over de uitvoering van het 'Heerenveens model' en de specifieke tijdslijnen ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces. Ze moeten de locatiescan en het communicatietraject goedkeuren en uiteindelijk beslissen over de medewerking aan de vestiging van de opvanglocatie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de locatie van de opvang, de mate van participatie van de gemeenschap, en hoe ze de balans willen vinden tussen maatschappelijke draagvlak en de noodzaak voor opvang.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, concrete tijdslijnen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van het 'Heerenveens model' kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde locatiescan en het communicatie- en participatietraject, en uiteindelijk of ze medewerking verlenen aan de vestiging van de opvanglocatie.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door het betrekken van inwoners, bedrijven en organisaties in het besluitvormingsproces via het 'Heerenveens model'.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in termen van de sociale en fysieke inpassing van de opvanglocatie in de wijk.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Communicatietraject COA opvang Dokkum Locatiescan Permanente opvang Asielzoekers Heerenveens model Maatschappelijk draagvlak Veiligheid en leefbaarheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "2023-151208 AMENDEMINT Art. 47 RfO Agindapunt: 5 (Meiwurking COA opfang) Underwerp: Undersyk draachflak". Het richt zich op het onderzoeken van de mogelijkheden voor een permanent asielzoekerscentrum (AZC) in of nabij Dokkum, gemeente Noardeast-Fryslân. Het amendement stelt voor om een locatiescan uit te voeren voor een AZC met circa 250 plekken, zowel leegstaande panden als beschikbare grond in kaart te brengen, en een draagvlakonderzoek te doen onder de inwoners van de gemeente. De raad moet wensen en bedenkingen aangeven voordat de onderzoeken plaatsvinden. De kosten worden gedekt uit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de noodzaak van een locatiescan als een draagvlakonderzoek adresseert. Het biedt een gestructureerde aanpak door de onderzoeken door een extern bureau te laten uitvoeren en de raad te betrekken bij het vaststellen van de kaders.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders voor de onderzoeken en het uiteindelijke besluit over de vestiging van een AZC. De raad moet wensen en bedenkingen aangeven voordat de onderzoeken plaatsvinden en neemt een definitief besluit na de uitkomsten van de onderzoeken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de geschiktheid van een permanente AZC-locatie in Dokkum, rekening houdend met de uitkomsten van de draagvlakonderzoeken en locatiescan. Politieke keuzes betreffen de locatie, omvang en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van het uitvoeren van onderzoeken, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdlijn voor de uitvoering en besluitvorming kan specifieker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of er een permanent AZC in of nabij Dokkum komt, gebaseerd op de uitkomsten van de onderzoeken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het uitvoeren van een gemeentebreed draagvlakonderzoek, waardoor inwoners hun mening kunnen geven over de vestiging van een AZC.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen bij de keuze van locaties (bijvoorbeeld hergebruik van leegstaande panden).
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de kosten van de onderzoeken, die worden gedekt uit de algemene reserve. Verdere financiële implicaties, zoals de kosten van het opzetten van een AZC, worden niet besproken in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AZC (Asielzoekerscentrum) Dokkum Locatiescan Onderzoek Draagvlak Leegstaande panden Beschikbare grond Extern onderzoeksbureau Algemene reserve BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
G.J. Schoorstra - CDA
H. Jouta - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
G.J. Schoorstra - CDA
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
L. Vellinga - wethouder
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:02:05 - 00:02:33 - 00:07:37 - 00:13:16 - 00:17:23 - 00:22:41 - 00:27:29 - 00:31:05 - 00:33:39 - 00:37:08 - 00:39:54 - 00:43:19 - 00:44:15 - 00:46:06 - 00:46:13 - 00:46:27 - 00:50:07 - 00:53:31 - 00:56:26 - 00:58:48 - 00:59:23 - 00:59:50 - 01:00:37 - 01:04:37 - 01:07:08 - 01:08:17 - 01:08:47 - 01:08:53 - 01:10:40 - 01:13:04 - 01:13:38 - 01:13:55 - 01:14:04 - 01:14:56 - 01:17:17 - 01:17:23 - 01:21:37 - 01:21:40 - 01:22:42 - 01:22:55 - 01:23:55 - 01:24:16 - 01:25:35 - 01:33:47 - 01:35:07 - 01:35:08 - 01:35:14 - 01:35:32 - 01:38:24 - 01:41:09 - 01:47:36 - 01:52:19 - 01:53:27 - 01:53:29
Agendapunt 6 Vaststelling bestemmingsplan 'Burum - Schipsloot’
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Burum - Schipsloot', dat de bouw van negen woningen aan de Schipsloot in Burum mogelijk maakt. Het plan is eerder goedgekeurd door het college en heeft ter inzage gelegen, waarbij één zienswijze en een aanvulling daarop zijn ingediend. Deze zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassingen in het plan. De raad wordt voorgesteld het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien er al een exploitatie- en planschadeovereenkomst met de ontwikkelaar is gesloten. De gemeente heeft een faciliterende rol, terwijl de ontwikkelaar verantwoordelijk is voor de realisatie en de bijbehorende kosten. Na besluitvorming worden de stukken ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it bestimmingsplan 'Burum - Schipsloot', dat de bou fan njoggen wenningen oan de Schipsloot yn Burum mooglik makket. It plan is earder goedkard troch it kolleezje en hat ter ynseach lein, wêrby ien sichtwize en in oanfolling dêrop yntsjinne binne. Dizze sichtwizen hawwe net liede ta oanpassingen yn it plan. De ried wurdt foarsteld it bestemmingsplan ûnferoare fêst te stellen en gjin exploitatieplan fêst te stellen, om't der al in exploitatie- en plannen fan skade-oerienkomst mei de ûntwikkelder is ôfsletten. De gemeente hat in fasiliterjende rol, wylst de ûntwikkelder ferantwurdlik is foar de realisaasje en de dêrby behoarende kosten. Nei beslútfoarming wurde de stikken ter ynseach lein foar berop by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Burum - Schipsloot'". Het bestemmingsplan voorziet in de realisatie van negen woningen aan de Schipsloot in Burum. Het plan is eerder goedgekeurd door het college en heeft ter inzage gelegen, waarbij één zienswijze is ingediend. Deze zienswijze heeft niet geleid tot aanpassing van het plan. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de Reactienota zienswijzen. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld, omdat er al een exploitatie- en planschadeovereenkomst met de ontwikkelaar is gesloten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke documenten en overwegingen bevat, inclusief de Reactienota zienswijzen en de juridische onderbouwing voor het niet vaststellen van een exploitatieplan.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan formeel vaststellen en instemmen met de Reactienota zienswijzen. Daarnaast moet de raad besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde woningbouwontwikkeling en de bijbehorende wijzigingen in het bestemmingsplan. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot ruimtelijke ordening en woningbouwbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de locatie. Het is haalbaar en relevant binnen de context van ruimtelijke ordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de Reactienota zienswijzen. Tevens moet de raad besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de indiener van de zienswijzen is geïnformeerd en de mogelijkheid heeft gehad om in te spreken. Na besluitvorming worden de stukken gepubliceerd en ter inzage gelegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op ruimtelijke ordening en woningbouw.
Financiële Gevolgen:
Er is een risico op planschade, maar er is een planschadeovereenkomst met de ontwikkelaar. De kosten en opbrengsten zijn voor de ontwikkelaar, en de gemeente heeft een faciliterende rol. Kosten voor de gemeente worden verhaald op de ontwikkelaar via een anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan 'Burum - Schipsloot' Zienswijzen Woningbouw Ontwikkelaar Ruimtelijke ordening Reactienota Planschade Stedenbouwkundig inrichtingsplan Grondexploitatieregeling Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:53:29 - 01:57:50 - 01:57:50 - 01:58:55 - 01:58:55 - 01:59:16 - 01:59:16 - 01:59:48 - 01:59:48 - 02:00:05 - 02:00:05 - 02:00:54 - 02:00:54 - 02:01:49 - 02:01:49 - 02:02:43 - 02:02:43 - 02:02:57 - 02:02:57 - 02:04:12 - 02:04:12 - 02:04:33 - 02:04:33 - 02:04:36 - 02:04:36 - 02:05:22 - 02:05:22 - 02:05:47 - 02:05:47 - 02:06:48 - 02:06:48
Onbekende spreker -
Agendapunt 7 Vaststelling bestemmingsplan 'Augsbuurt - Steenharst 1'
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Augsbuurt – Steenharst 1'. Het plan wijzigt de bestemming van agrarisch naar wonen op het perceel Steenharst 1 in Augsbuert-Lytsewâld, waardoor de bouw van maximaal drie woningen en zes recreatieverblijven mogelijk wordt, met een totaal van maximaal zeven eenheden. Het ontwerpbestemmingsplan lag ter inzage van 23 maart tot 4 mei 2023, waarbij één zienswijze werd ingediend die geen aanpassing van het plan vereiste. Het plan wordt gewijzigd vastgesteld om een bouwvlak correct op te nemen. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege een anterieure overeenkomst. Na besluitvorming worden de stukken ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State. De procedurekosten worden door de initiatiefnemer gedragen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan 'Augsbuurt - Steenharst 1'. It plan feroaret de bestimming fan agrarysk nei wenjen op it perceel Steenharst 1 yn Augsbuert-Lytsewâld, wêrtroch't de bou fan maksimaal trije wenningen en seis rekreaasjeferbliuwen mooglik wurdt, mei in totaal fan maksimaal sân ienheiten. It ûntwerpbestimmingsplan lei ter ynseach fan 23 maart oant 4 maaie 2023, dêr't ien beswier yntsjinne waard dy't gjin oanpassing fan it plan fereaske. It plan wurdt oanpast fêststeld om in bouflak korrekt op te nimmen. Der is gjin exploitatieplan nedich fanwegen in anterieure oerienkomst. Nei beslútfoarming wurde de stikken ter ynseach lein foar berop by de Ried fan Steat. De proseduerekosten wurde troch de ynitiatyfnimmer droegen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan ‘Augsbuurt – Steenharst 1’
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan ‘Augsbuurt – Steenharst 1’ in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het plan wijzigt de bestemming van een agrarisch perceel naar een woonbestemming, waardoor de bouw van maximaal drie woningen en zes recreatieverblijven mogelijk wordt, met een maximum van zeven verblijven in totaal. Het plan omvat ook de sloop van een vervallen bedrijfswoning op een aangrenzend perceel. Na een inzageperiode en één ingediende zienswijze, die geen aanpassing van het plan vereiste, wordt het plan nu ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de procedurele stappen die zijn gevolgd, en de reacties op de ingediende zienswijze. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de zienswijze en de argumenten waarom deze niet tot aanpassing hebben geleid.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan formeel vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de wijzigingen en het instemmen met de Reactienota zienswijzen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de herbestemming van agrarisch naar woon- en recreatiegebied, wat invloed kan hebben op de lokale gemeenschap en het landschap. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde ontwikkeling in lijn is met de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de Reactienota zienswijzen. Ook moet worden besloten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er één zienswijze is ingediend tijdens de inzageperiode. Er is echter weinig detail over hoe participatie verder is vormgegeven of gestimuleerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn gezien de impact van de bestemmingswijziging op het milieu en de lokale gemeenschap.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de procedurekosten door de initiatiefnemer worden gedragen. Er is een planschadeovereenkomst gesloten, en er is geen exploitatieplan nodig vanwege een anterieure overeenkomst. De dekking van eventuele kosten is daarmee verzekerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Augsbuurt – Steenharst 1 Woonbestemming Zienswijze Recreatieverblijven Bouwvlak Ruimtelijke ordening Anterieure overeenkomst Planschadeovereenkomst WellnessVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:53:27 - 01:53:29 - 01:57:50 - 01:57:50 - 01:58:55 - 01:58:55 - 01:59:16 - 01:59:16 - 01:59:48 - 01:59:48 - 02:00:05 - 02:00:05 - 02:00:54 - 02:00:54 - 02:01:49 - 02:01:49 - 02:02:43 - 02:02:43 - 02:02:57 - 02:02:57 - 02:04:12 - 02:04:12 - 02:04:33 - 02:04:33 - 02:04:36 - 02:04:36 - 02:05:22 - 02:05:22 - 02:05:47 - 02:05:47 - 02:06:48 - 02:06:48 - 02:08:16 - 02:08:44 - 02:09:22