19-12-2019 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Voorz.dhr.h. Apotheker
W. Van Der Veen
Voorz.dhr.h. Apotheker
P.l. Braaksma
Voorz.dhr.h. Apotheker
G.T. Schaafstal - PvdA
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 3 Mededelingen
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst 4 december 2019
Voorz.dhr.h. Apotheker
Onbekende spreker
Voorz.dhr.h. Apotheker
P. De Graaf
Voorz.dhr.h. Apotheker
J.H. Lammering - PvdA
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 6 1e wijziging legesverordening 2020
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de legesverordening 2020, specifiek gericht op de tarieven voor trouw- en partnerschapsboekjes. Door een fout waren de tarieven te laag vastgesteld. Het voorstel verhoogt het tarief voor een trouw- of partnerschapsboekje van € 14,55 naar € 18,40 en voor een boekje met een uittreksel van € 27,95 naar € 32,20. Deze aanpassing voorkomt dat de gemeente kosten moet dragen die eigenlijk door de tarieven gedekt zouden moeten worden. De wijziging zorgt ervoor dat de tarieven weer in lijn zijn met die van 2019 en voorkomt een verwachte opbrengstderving van ongeveer € 700,00. De raad heeft besloten de voorgestelde wijziging vast te stellen. De bekendmaking van deze wijziging zal op de gebruikelijke manier plaatsvinden.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in oanpassing fan de legeferoardening 2020, spesifiek rjochte op de tariven foar trou- en partnerskipsboekjes. Troch in flaters wiene de tariven te leech fêststeld. It foarstel ferheget it tarief foar in trou- of partnerskipsboekje fan € 14,55 nei € 18,40 en foar in boekje mei in úttreksel fan € 27,95 nei € 32,20. Dizze oanpassing foarkomt dat de gemeente kosten drage moat dy't eins troch de tariven dekt wurde soene. De wiziging soarget derfoar dat de tariven wer yn line binne mei dy fan 2019 en foarkomt in ferwachte opbringstderving fan sa'n € 700,00. De ried hat besletten de foarstelde wiziging fêst te stellen. De bekendmaking fan dizze wiziging sil op de gebrûkelike wize plakfine.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging legesverordening 2020 (eerste wijziging)
Samenvatting: Het voorstel betreft een aanpassing van de tarieven voor het verstrekken van trouw- en partnerschapsboekjes in de legesverordening 2020 van de gemeente Noardeast-Fryslân. De tarieven waren per abuis te laag vastgesteld. Het nieuwe tarief voor een trouw- of partnerschapsboekje wordt € 18,40 en voor een boekje met een uittreksel uit de burgerlijke stand € 32,20. Deze wijziging voorkomt dat de gemeente kosten moet dragen die eigenlijk door de aanvragers betaald zouden moeten worden. De aanpassing brengt de tarieven weer in lijn met die van 2019 en voorkomt een opbrengstderving van circa € 700,00.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de wijziging, de nieuwe tarieven, en de financiële implicaties beschrijft. Er is echter weinig detail over de bredere context of alternatieve opties.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijziging van de legesverordening officieel vast te stellen. Dit is een formele rol waarbij de raad de financiële en administratieve correctheid van de voorgestelde wijziging beoordeelt.
Politieke keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, gezien het voorstel een correctie betreft van een administratieve fout. De raad moet kiezen of zij de tarieven willen aanpassen om de kosten voor de gemeente te dekken of de lagere tarieven willen handhaven met een verlies aan inkomsten als gevolg.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de nieuwe tarieven en de financiële impact. Het is echter niet tijdgebonden, hoewel impliciet wordt aangenomen dat de wijziging per 2020 ingaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de legesverordening 2020 vast te stellen, waarmee de nieuwe tarieven officieel worden.
Participatie
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld, behalve dat de bekendmaking op reguliere wijze zal plaatsvinden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve aanpassing betreft zonder directe milieu-impact.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een verhoging van de inkomsten met € 700,00 door de correctie van de tarieven. Er is geen sprake van extra kosten of dekking, aangezien het om een verhoging van de inkomsten gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Tarieven Trouwboekje Partnerschapsboekje Uittreksel burgerlijke stand Inkomstenverhoging Kosten Misslag Opbrengstderving BekendmakingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 7 Verlenging vervanging wethouder
Van Esch opnieuw benoemd als wethouder in Noardeast-Fryslân
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem besloten om de tijdelijke benoeming van de heer E. van Esch als wethouder te verlengen. Dit besluit werd genomen vanwege het verlengde ziekteverlof van wethouder E. Hanemaaijer, die tot 11 april 2020 afwezig zal zijn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de heer Van Esch opnieuw te benoemen als vervanger van de zieke wethouder Hanemaaijer zonder veel discussie aangenomen. De heer Sietsma opende het debat met een kort statement: "Het voorstel spreekt eigenlijk voor zich. We wensen mevrouw Hanemaaijer een spoedig herstel toe."Ook mevrouw Klinkenberg sprak haar steun uit voor het voorstel en benadrukte het gemis van haar collega: "Onze gedachten gaan uit naar wethouder Hanemaaijer. Persoonlijk mis ik haar en hoop dat ze snel weer in ons midden mag zijn."
Na deze korte uitingen van steun werd overgegaan tot de schriftelijke stemming, een vereiste bij de benoeming van personen in bestuursfuncties. De stemming verliep vlot en de uitslag was duidelijk: 26 van de 28 uitgebrachte stemmen waren voor de herbenoeming van Van Esch. "Dat betekent dat de heer Van Esch is benoemd," verklaarde de heer De Jager, die de uitslag bekendmaakte.
Na de stemming werd de ambtseed afgenomen, een ceremonieel moment dat door de voorzitter werd begeleid. "Wilt u allen daarbij gaan staan?" vroeg hij, waarna de eed in het Fries werd voorgelezen en door Van Esch werd beantwoord.
Met de herbenoeming van Van Esch is de continuïteit binnen het college van burgemeester en wethouders gewaarborgd. De financiële gevolgen van deze vervanging zullen worden opgenomen in de eerste tussentijdse rapportage van 2020. De vergadering ging vervolgens verder met de volgende agendapunten, waaronder het verlengen van de ontheffing van de woonplaatsvereisten voor een andere wethouder.
Samenvatting
In het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân wordt voorgesteld om de tijdelijke benoeming van de heer E. van Esch als wethouder te verlengen. Dit is nodig omdat wethouder mevrouw E. Hanemaaijer wegens ziekteverlof haar werkzaamheden niet kan hervatten. Haar verlof is met 16 weken verlengd, tot 11 april 2020. De raad wordt gevraagd om de heer Van Esch opnieuw te benoemen als haar vervanger voor deze periode. De benoeming van Van Esch, die niet woonachtig is in de gemeente, is eerder al goedgekeurd met een ontheffing van het ingezetenschapsvereiste. De financiële gevolgen van deze vervanging worden opgenomen in de eerste tussentijdse rapportage van 2020.
Fan Esch opnij beneamd as wethâlder yn Noardeast-Fryslân
De ried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich besletten om de tydlike beneaming fan de hear E. van Esch as wethâlder te ferlingjen. Dit beslút is nommen fanwege it ferlingge sykteferlof fan wethâlder E. Hanemaaijer, dy't oant 11 april 2020 ôfwêzich wêze sil.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel om de hear Van Esch opnij te beneamen as ferfanger fan de sykte wethâlder Hanemaaijer sûnder folle diskusje oannommen. De hear Sietsma iepene it debat mei in koart statement: "It foarstel sprekt eins foar himsels. Wy winskje frou Hanemaaijer in fluch herstel ta."Ek frou Klinkenberg útspruts har stipe foar it foarstel en benadrukke it ûntbrek fan har kollega: "Us tinzen geane út nei wethâlder Hanemaaijer. Persoanlik mis ik har en hoopje dat se gau wer by ús wêze mei."
Nei dizze koarte útings fan stipe waard oergean ta de skriftlike stimming, in fereaske by de beneaming fan persoanen yn bestjoersfunksjes. De stimming ferliep flot en de útslach wie dúdlik: 26 fan de 28 útbrochte stimmen wiene foar de herbeneaming fan Van Esch. "Dat betsjut dat de hear Van Esch beneamd is," ferklearre de hear De Jager, dy't de útslach bekendmakke.
Nei de stimming waard de amtseed ôfnommen, in seremoanjeel momint dat troch de foarsitter waard begeleide. "Wolle jo allegear dêrby stean gean?" frege er, wêrnei't de eed yn it Frysk foarlêzen waard en troch Van Esch beäntwurde.
Mei de herbeneaming fan Van Esch is de kontinuïteit binnen it kolleezje fan boargemaster en wethâlders wierborgd. De finansjele gefolgen fan dizze ferfangings sille opnommen wurde yn de earste tuskenrapportaazje fan 2020. De fergadering gie dêrnei fierder mei de folgjende agindapunten, wêrûnder it ferlingjen fan de ûnthefing fan de wenplakferplichtingen foar in oare wethâlder.
Samenvatting
Yn it riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân wurdt foarsteld om de tydlike beneaming fan de hear E. van Esch as wethâlder te ferlingjen. Dit is nedich om't wethâlder frou E. Hanemaaijer troch sykteferlof har wurk net wer oppakke kin. Har ferlof is ferlinge mei 16 wiken, oant 11 april 2020. De ried wurdt frege om de hear Van Esch op 'e nij te beneamen as har ferfanger foar dizze perioade. De beneaming fan Van Esch, dy't net wenjend is yn de gemeente, is earder al goedkard mei in ûnthefte fan it yngesetenskipsferplichting. De finansjele gefolgen fan dizze ferfangings wurde opnommen yn de earste tuskenrapportaazje fan 2020.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming van de heer E. van Esch als tijdelijk wethouder van de gemeente Noardeast-Fryslân ter vervanging van mevrouw E. Hanemaaijer". Het college heeft het ziekteverlof van wethouder Hanemaaijer verlengd met 16 weken. De raad wordt voorgesteld om de tijdelijke benoeming van de heer Van Esch, die al eerder als vervanger was aangesteld, eveneens te verlengen tot 11 april 2020. De benoeming is noodzakelijk vanwege de omvang van de werkzaamheden en wordt gedaan op basis van de Gemeentewet. De financiële gevolgen worden in de tussentijdse rapportage verwerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke juridische en procedurele aspecten behandelt, inclusief de wettelijke basis, de noodzaak van de vervanging, en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de tijdelijke benoeming van de heer Van Esch goed te keuren. Dit gebeurt via een schriftelijke stemming, zoals vereist door de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verlenging van de tijdelijke benoeming van de heer Van Esch als wethouder. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de voorkeuren en prioriteiten van de raadsleden.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (looptijd van 16 weken). Het is relevant en haalbaar binnen de wettelijke kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer Van Esch te benoemen als tijdelijk wethouder voor de verlengde periode.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het primair gaat om personele vervanging.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van de vervanging zijn niet opgenomen in de oorspronkelijke begroting van 2020, maar zullen worden verwerkt in de eerste tussentijdse rapportage van dat jaar. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, wat kan betekenen dat dit nog moet worden bepaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ziekteverlof Vervanging E. van Esch E. Hanemaaijer Benoeming Gemeentewet Tijdelijk wethouder Oosterwolde Verlenging IngezetenschapVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
L. Sytsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
Onbekende spreker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
P. De Graaf
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
Agendapunt 8 Verlenging ontheffing woonplaatsvereiste wethouder
Wethouder Berends krijgt ontheffing woonplaatsvereiste: "Een uitzonderlijk geval"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten om wethouder T. Berends een ontheffing te verlenen van het woonplaatsvereiste. Berends, die in Onnen woont, voldoet niet aan de wettelijke eis om ingezetene te zijn van de gemeente waarin hij dient. De ontheffing is verleend voor een jaar, ingaande op 2 januari 2020, zonder extra kosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 19 december 2019 werd het voorstel om de ontheffing van het woonplaatsvereiste voor wethouder Berends te verlengen, uitvoerig besproken. De discussie draaide vooral om de vraag of er sprake was van een "bijzonder geval", zoals de Gemeentewet vereist voor het verlenen van een dergelijke ontheffing.De heer De Jager van de ChristenUnie opende het debat door te benadrukken dat de huidige zittingsperiode van de raad uitzonderlijk is. "Deze periode duurt nog maar drie maanden, en dat maakt het een bijzonder geval," stelde hij. De Jager vond het daarom redelijk om de ontheffing te verlengen.
Niet iedereen was het daarmee eens. De heer Braaksma uitte zijn twijfels over de noodzaak van de ontheffing. "Wij als oppositie zullen nooit een wethouder tegenhouden, maar we vinden dat een wethouder in de gemeente moet wonen," zei hij. Braaksma benadrukte dat het belangrijk is dat wethouders betrokken zijn bij de gemeenschap waarin ze dienen.
Mevrouw Klinkenberg steunde echter de heer De Jager en vond dat het functioneren van de wethouder voorop moet staan. "Of je nou net over de grens woont of ergens anders, dat gaat me niet om. Het functioneren van de wethouder is wat telt," aldus Klinkenberg.
De stemming over het voorstel verliep uiteindelijk zonder grote verrassingen. De meerderheid van de raad stemde voor de verlenging van de ontheffing, met uitzondering van de heer Talsma van de fractie Gemeentebelangen en mevrouw Schaafstal, die tegenstemden.
Met de verlenging van de ontheffing kan wethouder Berends zijn werkzaamheden voortzetten zonder te hoeven verhuizen naar de gemeente Noardeast-Fryslân. Het debat toonde aan dat er binnen de raad verschillende opvattingen bestaan over de interpretatie van de wet en de betrokkenheid van wethouders bij hun gemeente.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 december 2019 heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân besloten om wethouder T. Berends een ontheffing te verlenen van het woonplaatsvereiste voor een jaar, ingaande op 2 januari 2020. Berends woont in Onnen en voldoet daardoor niet aan de wettelijke eis dat een wethouder ingezetene moet zijn van de gemeente waarin hij dient. De Gemeentewet biedt echter de mogelijkheid om in bijzondere gevallen een ontheffing van deze eis te verlenen. De raad heeft geoordeeld dat er sprake is van een bijzonder geval en heeft daarom besloten de ontheffing te verlengen. Aan deze verlenging zijn geen extra kosten verbonden.
Wethâlder Berends krijt ûnthefning fan wenplakferplichting: "In útsûnderlik gefal"
De ried fan Noardeast-Fryslân hat besletten om wethâlder T. Berends in ûnthef te ferlienen fan it wenplakferplichte. Berends, dy't yn Onnen wennet, foldocht net oan de wettelike eask om ynwenners te wêzen fan de gemeente dêr't er tsjinst docht. De ûnthef is ferliend foar in jier, yngong op 2 jannewaris 2020, sûnder ekstra kosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 19 desimber 2019 waard it foarstel om de ûnthef fan it wenplakferplicht foar wethâlder Berends te ferlingjen, út en troch besprutsen. De diskusje draaide foaral om de fraach oft der sprake wie fan in "bysûnder gefal", sa't de Gemeentewet ferget foar it ferlienen fan sa'n ûnthef.De hear De Jager fan de ChristenUnie iepene it debat troch te benadrukken dat de hjoeddeistige sittingsperioade fan de ried útsûnderlik is. "Dizze perioade duorret noch mar trije moannen, en dat makket it in bysûnder gefal," stelde er. De Jager fûn it dêrom redelik om de ûnthef te ferlingjen.
Net elkenien wie it dêrmei iens. De hear Braaksma útette syn twifels oer de needsaak fan de ûnthef. "Wy as opposysje sille nea in wethâlder tsjinhâlde, mar wy fine dat in wethâlder yn de gemeente wenje moat," sa sei er. Braaksma benadrukke dat it wichtich is dat wethâlders belutsen binne by de mienskip dêr't se tsjinst dwaan.
Frou Klinkenberg stipe lykwols de hear De Jager en fûn dat it funksjonearjen fan de wethâlder foarop stean moat. "Of't jo no krekt oer de grinzen wenje of earne oars, dat giet my net oan. It funksjonearjen fan de wethâlder is wat telt," sa sei Klinkenberg.
De stimming oer it foarstel ferrûn úteinlik sûnder grutte ferrassingen. De mearderheid fan de ried stimde foar de ferlinging fan de ûnthef, mei útsûndering fan de hear Talsma fan de fraksje Gemeentebelangen en frou Schaafstal, dy't tsjin stimden.
Mei de ferlinging fan de ûnthef kin wethâlder Berends syn wurksumheden fuortsette sûnder te hoeven ferhúzjen nei de gemeente Noardeast-Fryslân. It debat toande oan dat der binnen de ried ferskillende opfettings besteane oer de ynterpretaasje fan de wet en de belutsenheid fan wethâlders by har gemeente.
Samenvatting
Yn de riedsfergadering fan 19 desimber 2019 hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân besletten om wethâlder T. Berends in ûnthef te ferlienen fan it wenplakferplichte foar ien jier, yngong op 2 jannewaris 2020. Berends wennet yn Onnen en foldocht dêrom net oan de wettelike eask dat in wethâlder ynwennner wêze moat fan de gemeente dêr't er tsjinst docht. De Gemeentewet biedt lykwols de mooglikheid om yn bysûndere gefallen in ûnthef fan dizze eask te ferlienen. De ried hat oardiele dat der sprake is fan in bysûnder gefal en hat dêrom besletten de ûnthef te ferlingjen. Oan dizze ferlinging binne gjin ekstra kosten ferbûn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Ontheffing woonplaatsvereiste wethouder Berends". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de ontheffing van het woonplaatsvereiste voor wethouder T. Berends te verlengen. Berends woont in Onnen en voldoet daarmee niet aan de wettelijke vereisten voor het wethouderschap in Noardeast-Fryslân. De Gemeentewet biedt echter de mogelijkheid om in bijzondere gevallen een ontheffing te verlenen. De huidige ontheffing verloopt op 2 januari 2020, en de raad moet beslissen of er sprake is van een bijzonder geval om de ontheffing met een jaar te verlengen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke context, de huidige situatie en de benodigde actie van de raad duidelijk uiteenzet. Er zijn geen bijlagen, maar de informatie lijkt voldoende voor de besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet beoordelen of er sprake is van een bijzonder geval dat een verlenging van de ontheffing rechtvaardigt. Vervolgens moet de raad beslissen of de ontheffing voor een jaar wordt verlengd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de ontheffing als een bijzonder geval beschouwen en of zij de ontheffing willen verlengen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de visie van de raad op de noodzaak van lokale betrokkenheid van wethouders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria voor wat een "bijzonder geval" inhoudt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de subjectiviteit van "bijzonder geval" kan tot discussie leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontheffing voor wethouder Berends verlengen voor een jaar, zodat hij zijn functie kan blijven uitoefenen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een juridische en administratieve kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het verlengen van de ontheffing, zoals in het voorstel vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing Ingezetenschap Wethouder Berends Gemeentewet Onnen Artikel 36a Verlenging Wettelijke vereisten Bijzonder geval TermijnVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
P.l. Braaksma
Voorz.dhr.h. Apotheker
J. Talsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
Onbekende spreker
Voorz.dhr.h. Apotheker
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.dhr.h. Apotheker
L. Sytsma
Voorz.dhr.h. Apotheker
R. Slijver
Voorz.dhr.h. Apotheker
Voorz.dhr.h. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
P.l. Braaksma -
J. Talsma -
Onbekende spreker -
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
L. Sytsma -
R. Slijver -
Agendapunt 9 Bekrachtiging geheimhouding stukken Eneco
Geheimhouding Eneco-documenten: Raad Noardeast-Fryslân stemt in met voorstel
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 19 december 2019 ingestemd met het voorstel om de geheimhouding van documenten met betrekking tot de verkoop van Eneco-aandelen te bekrachtigen. Deze beslissing werd genomen om de economische belangen van de gemeente en gevoelige bedrijfsinformatie te beschermen.
Samenvatting
In december 2019 heeft de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân een voorstel ontvangen om de geheimhouding van bepaalde documenten met betrekking tot de verkoop van Eneco-aandelen te bekrachtigen. Deze documenten omvatten de koopovereenkomst, het offerprotocol, een leeswijzer en een overeenkomst tussen verkopende aandeelhouders. Het college heeft deze geheimhouding opgelegd op basis van de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur, om bedrijfs- en fabricagegegevens en de economische belangen van de gemeente te beschermen. De geheimhouding is onbeperkt in tijd, maar vervalt als de raad deze niet in de eerstvolgende vergadering bekrachtigt. Op 19 december 2019 heeft de raad besloten de geheimhouding te bekrachtigen.
Geheimhâlding Eneco-dokuminten: Ried Noardeast-Fryslân stiet yn mei foarstel
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 19 desimber 2019 ynstimd mei it foarstel om de geheimhâlding fan dokuminten oangeande de ferkeap fan Eneco-oandelen te bekrêftigjen. Dizze beslissing is nommen om de ekonomyske belangen fan de gemeente en gefoelige bedriuwsynformaasje te beskermjen.
Samenvatting
Yn desimber 2019 hat de ried fan de gemeente Noardeast-Fryslân in foarstel ûntfongen om de geheimhâlding fan bepaalde dokuminten oangeande de ferkeap fan Eneco-oandelen te bekrêftigjen. Dizze dokuminten behelje de keapoerienkomst, it oanbodprotokol, in lêswizer en in oerienkomst tusken ferkeapjende oandielhâlders. It kolleezje hat dizze geheimhâlding oplein op basis fan de Gemeentewet en de Wet iepenbierheid fan bestjoer, om bedriuws- en fabrikaasjedata en de ekonomyske belangen fan de gemeente te beskermjen. De geheimhâlding is ûnbeheind yn tiid, mar ferfallt as de ried dizze net yn de earstfolgjende gearkomste bekrêftiget. Op 19 desimber 2019 hat de ried besletten de geheimhâlding te bekrêftigjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bekrachtiging geheimhouding stukken Eneco". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de door het college opgelegde geheimhouding van documenten met betrekking tot de verkoop van Eneco-aandelen te bekrachtigen. Deze documenten omvatten de koopovereenkomst, het offer protocol, een leeswijzer en een overeenkomst tussen verkopende aandeelhouders. De geheimhouding is gebaseerd op de bescherming van bedrijfs- en fabricagegegevens en de economische of financiële belangen van de gemeente, zoals vastgelegd in de Wet openbaarheid van bestuur. Indien de raad de geheimhouding niet bekrachtigt, vervalt deze.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de juridische basis voor de geheimhouding uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie die de raad nodig heeft om een besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet de door het college opgelegde geheimhouding bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is om de geheimhouding van kracht te laten blijven.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de geheimhouding bekrachtigt of niet. Dit kan afhangen van de afweging tussen transparantie en de bescherming van vertrouwelijke bedrijfsinformatie en gemeentelijke belangen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie die van de raad wordt gevraagd (bekrachtiging van geheimhouding). Het is relevant en tijdgebonden, aangezien de geheimhouding vervalt als deze niet in de eerstvolgende vergadering wordt bekrachtigd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de genoemde documenten te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de documenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en financiële aspecten van de verkoop van aandelen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het alleen betrekking heeft op de geheimhouding van documenten. Eventuele financiële gevolgen zouden voortkomen uit de verkoop van de Eneco-aandelen, maar deze worden niet in dit voorstel behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Eneco aandelen Koopovereenkomst Offer Protocol Verkopende Aandeelhouders Wet openbaarheid van bestuur Gemeentewet Bekrachtiging Economische belangen BedrijfsgegevensVerfijning van de zoekopdracht: