09-01-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 6.a Amendement Integraal HuisvestingsPlan (aangenomen)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "2020 / Z242956-2019 AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: nr. 6 Onderwerp: Integraal Huisvestingsplan Basisonderwijs". Het amendement betreft de wijziging van een besluit over het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het basisonderwijs in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het plan wordt gekwalificeerd als een startdocument voor verdere uitwerking en moet worden opgesteld als een strategisch visiedocument gebaseerd op zes uitgangspunten, waaronder nabijheid van onderwijs, duurzaamheid en ruimte voor de identiteit van schoolbesturen. Het amendement voegt ook bijlagen toe die jaarlijks geactualiseerd moeten worden om de raad te ondersteunen bij besluitvorming over onderwijshuisvesting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen en uitgangspunten biedt voor de verdere ontwikkeling van het IHP. Het bevat ook een mechanisme voor periodieke actualisatie van belangrijke informatie.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en vaststellen van het IHP als startdocument en in het maken van toekomstige beslissingen over onderwijshuisvesting op basis van de geactualiseerde bijlagen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van de zes uitgangspunten, zoals de balans tussen nabijheid van onderwijs en duurzaamheid, en hoe de identiteit van schoolbesturen wordt gewaarborgd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke uitgangspunten en een tijdsframe voor actualisatie bevat. Echter, het mist concrete meetbare doelen en tijdslijnen voor de implementatie van het strategisch visiedocument.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat het IHP als startdocument wordt gekwalificeerd en dat de voorgestelde bijlagen worden toegevoegd en geactualiseerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals ouders, leraren of de bredere gemeenschap in de ontwikkeling van het IHP.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een expliciet uitgangspunt in het voorstel, wat aangeeft dat het een belangrijk aspect is van het toekomstige IHP.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een doorkijk moet zijn naar te verwachten huisvestingsinvesteringen voor de komende vier jaar, maar het biedt geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit zal waarschijnlijk in de verdere uitwerking van het IHP aan bod komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Huisvestingsplan (IHP) Basisonderwijs Strategisch visiedocument Duurzaamheid Onderwijshuisvesting Vervangende nieuwbouw Mienskip Ontwikkellijnen Schoolbesturen HuisvestingsinvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Integraal Huisvestingsplan Basisonderwijs". Het amendement stelt voor om het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het basisonderwijs in Noardeast-Fryslân te kwalificeren als een startdocument voor verdere uitwerking. Het IHP moet dienen als een strategisch visiedocument gebaseerd op zes uitgangspunten, waaronder nabijheid van onderwijs, duurzaamheid, en ruimte voor de identiteit van schoolbesturen. Daarnaast moeten er bijlagen worden toegevoegd die jaarlijks worden geactualiseerd om de raad te ondersteunen bij besluitvorming over onderwijshuisvesting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen en uitgangspunten biedt voor de verdere ontwikkeling van het IHP. Het bevat ook een mechanisme voor periodieke actualisatie, wat helpt bij het up-to-date houden van de informatie.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en vaststellen van het IHP als startdocument en in het maken van strategische keuzes op basis van de voorgestelde uitgangspunten. De raad moet ook jaarlijks besluiten nemen op basis van de geactualiseerde bijlagen.
Politieke Keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten het prioriteren van nabijheid van onderwijs, duurzaamheid, en het behoud van de identiteit van schoolbesturen. De raad moet ook beslissen over investeringen in nieuwbouw en andere huisvestingsoplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden door de jaarlijkse actualisatie van bijlagen, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van doelen zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, waarmee het IHP als startdocument wordt goedgekeurd en de voorgestelde uitgangspunten en bijlagen worden vastgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals ouders of leerkrachten, in de ontwikkeling van het IHP. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een expliciet uitgangspunt in het voorstel, wat aangeeft dat het een belangrijk aspect is bij de ontwikkeling van het IHP.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel noemt de noodzaak van een doorkijk naar te verwachten huisvestingsinvesteringen, maar geeft geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen. Dit vereist verdere uitwerking in het uiteindelijke IHP.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Huisvestingsplan (IHP) Basisonderwijs Strategisch visiedocument Duurzaamheid Onderwijshuisvesting Vervangende nieuwbouw Mienskip Ontwikkellijnen Schoolbesturen HuisvestingsinvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Art. 48 RvO Agendapunt: nr. 6 Onderwerp: Integraal Huisvestingsplan Basisonderwijs
Samenvatting: Het amendement betreft de wijziging van een besluit over het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het basisonderwijs in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het IHP wordt gekwalificeerd als een startdocument voor verdere uitwerking en moet dienen als een strategisch visiedocument gebaseerd op zes uitgangspunten, waaronder nabijheid van onderwijs, duurzaamheid, en ruimte voor de identiteit van schoolbesturen. Het plan moet minimaal twee bijlagen bevatten die jaarlijks worden geactualiseerd: een actueel huisvestingsoverzicht en een doorkijk naar toekomstige investeringen. Dit stelt de raad in staat om weloverwogen beslissingen te nemen over onderwijshuisvesting.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen en uitgangspunten biedt voor de verdere uitwerking van het IHP. Het bevat ook een mechanisme voor periodieke actualisatie, wat belangrijk is voor de dynamische aard van onderwijshuisvesting.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en bewaken van de uitvoering van het IHP. Door het amendement aan te nemen, stelt de raad de kaders vast waarbinnen het IHP verder moet worden uitgewerkt en geïmplementeerd.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de prioritering van de zes uitgangspunten, zoals de nabijheid van onderwijs en duurzaamheid, en hoe deze in balans worden gebracht met financiële en maatschappelijke overwegingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar door de jaarlijkse actualisatie van bijlagen, maar mist concrete tijdlijnen voor de volledige uitwerking van het IHP. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat reeds is gebeurd, en toezien op de verdere uitwerking en implementatie van het IHP volgens de vastgestelde uitgangspunten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders zoals ouders, leraren of de bredere gemeenschap, hoewel het wel verbindingen met de "mienskip" (gemeenschap) benadrukt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een expliciet uitgangspunt in het voorstel, wat aangeeft dat het een belangrijk aspect is bij de ontwikkeling van het IHP.
Financiële Gevolgen
Het voorstel wijst op de noodzaak van een doorkijk naar toekomstige huisvestingsinvesteringen, maar geeft geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen. Dit moet waarschijnlijk worden uitgewerkt in de verdere ontwikkeling van het IHP.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Huisvestingsplan (IHP) Basisonderwijs Strategisch visiedocument Duurzaamheid Onderwijshuisvesting Vervangende nieuwbouw Mienskip Ontwikkellijnen Schoolbesturen HuisvestingsinvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.b Moasje Pionier (oannommen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 9 januari 2020 een motie aangenomen met betrekking tot basisschool De Pionier in Dokkum. De raad constateert dat er in het Integraal Huisvestingsplan (IHP) geen concrete plannen zijn voor het onderwijs in Dokkum en dat er zorgen zijn over het voortbestaan van De Pionier en de mogelijke gedwongen verhuizing naar een toekomstige campus, waarvoor geen draagvlak is. De raad benadrukt het belang van De Pionier als sociaal-culturele instelling in de gemeenschap en wijst op gezonde demografische ontwikkelingen en nieuwbouw in de omgeving. De raad geeft het college de opdracht om duidelijkheid te verschaffen over het bestaansrecht van De Pionier als permanente school en om rekening te houden met toekomstige groei en multifunctionaliteit bij de bouw. De kosten voor de huisvesting moeten door de gemeente worden gedekt. Het college moet uiterlijk voor de zomervakantie met een concreet voorstel komen. De motie is unaniem aangenomen door de raad.
Samenvatting
De ried fan Noardeast-Fryslân hat op 9 jannewaris 2020 in motie oannommen mei betrekking ta basisskoalle De Pionier yn Dokkum. De ried konstatearret dat der yn it Integraal Hûsvestingsplan (IHP) gjin konkreet plannen binne foar it ûnderwiis yn Dokkum en dat der soargen binne oer it fuortbestean fan De Pionier en de mooglike ferplichte ferhuzing nei in takomstige campus, dêr't gjin draachflak foar is. De ried benadrukt it belang fan De Pionier as sosjaal-kulturele ynstelling yn de mienskip en wizet op sûne demografyske ûntwikkelingen en nijbou yn de omkriten. De ried jout it kolleezje de opdracht om dúdlikheid te jaan oer it besteanrjocht fan De Pionier as permaninte skoalle en om rekken te hâlden mei takomstige groei en multifunksjonaliteit by de bou. De kosten foar de hûsvesting moatte troch de gemeente dekt wurde. It kolleezje moat úterlik foar de simmerfakânsje mei in konkreet foarstel komme. De motie is ienstemmich oannommen troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje nei oanlieding fan agendapunt nû. 6 yn de riedsgearkomste fan 9 jannewaris 2020" met als onderwerp "De Pionier". De motie richt zich op de toekomst van basisschool De Pionier in Dokkum. Er zijn zorgen over het voortbestaan van de school en de mogelijke gedwongen verhuizing naar een toekomstige campus, waarvoor geen draagvlak is. De motie benadrukt het belang van de school in de gemeenschap en vraagt om duidelijkheid over het bestaansrecht van De Pionier als permanente school. Het college wordt opgedragen om voor de zomervakantie met een concreet voorstel te komen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen en het geven van duidelijke opdrachten aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde acties uitgevoerd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze geeft het college de opdracht om met een voorstel te komen en houdt toezicht op de uitvoering ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de huidige locatie van De Pionier of het verplaatsen naar de campus. Dit omvat ook beslissingen over financiering en prioritering van onderwijsvoorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het geeft een specifieke opdracht en een tijdsframe (voor de zomervakantie). Echter, het mist meetbare criteria en specifieke acties voor het college. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de tijdslijn kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college de opdracht te geven om met een voorstel te komen dat de toekomst van De Pionier veiligstelt.
Participatie:
De motie erkent de zorgen van betrokken burgers en ouders, maar geeft geen specifieke details over verdere participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de bouw en multifunctionaliteit van de school.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat de toekomstige kosten voor huisvesting door de gemeente gedekt moeten worden, vergelijkbaar met andere scholen. Er worden geen specifieke financiële details of dekkingsplannen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Pionier Onderwijs Dokkum Campus Huisvesting Demografische ontwikkelingen Groen van Prinsterer Multifunctionaliteit Kosten ToekomstbestendigheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje nei oanlieding fan agendapunt nû. 6 yn de riedsgearkomste fan 9 jannewaris 2020" met als onderwerp "De Pionier". De motie richt zich op de toekomst van basisschool De Pionier in Dokkum. Er is bezorgdheid over het voortbestaan van de school en de mogelijke gedwongen verhuizing naar een toekomstige campus, waarvoor geen draagvlak is. De motie benadrukt het belang van de school in de gemeenschap en vraagt het college om duidelijkheid te verschaffen over het bestaansrecht van De Pionier als permanente school. Ook wordt gevraagd om rekening te houden met demografische ontwikkelingen en multifunctionaliteit bij de bouw, en om de toekomstige kosten door de gemeente te laten dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen rondom de school De Pionier. Het benoemt de problemen, de rol van de school in de gemeenschap, en de noodzaak voor duidelijkheid en planning. Echter, het mist specifieke details over hoe de gemeente de kosten zal dekken en hoe de betrokkenheid van de gemeenschap verder vorm krijgt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college opdracht te geven om duidelijkheid te verschaffen over de toekomst van De Pionier en om te zorgen voor een plan dat rekening houdt met de demografische ontwikkelingen en multifunctionaliteit. De raad moet ook toezien op de uitvoering van deze motie.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de motie, die vraagt om het behoud van De Pionier als permanente school en de financiering van de toekomstige huisvesting door de gemeente. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteit van deze kwestie binnen het bredere onderwijsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (uiterlijk voor de zomervakantie met een voorstel komen), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college de opdracht te geven om de gevraagde duidelijkheid en plannen te ontwikkelen.
Participatie:
De motie vermeldt dat er zorgen zijn geuit door betrokken burgers, maar er is weinig detail over hoe participatie verder wordt vormgegeven. Er lijkt behoefte aan meer betrokkenheid van de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in de motie, maar kan impliciet een rol spelen bij de bouw en multifunctionaliteit van de school.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om de toekomstige kosten van de huisvesting door de gemeente te laten dekken, vergelijkbaar met andere scholen. Er is echter geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Pionier Onderwijs Dokkum Campus Huisvesting Demografische ontwikkelingen Groen van Prinsterer Multifunctionaliteit Kosten ToekomstbestendigheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft de toekomst van CBS De Pionier in de wijk De Trije Terpen in Dokkum. Het college van B&W informeert de raad over de uitkomsten van een extern onderzoek naar het bestaansrecht van de school en de reacties van betrokken schoolbesturen. Het college heeft besloten de nieuwe wetgeving 'Meer ruimte voor nieuwe scholen' af te wachten, die verplaatsing binnen 3 kilometer mogelijk maakt. Daarnaast wordt de nieuwbouw van De Pionier als permanente vestiging meegenomen in de onderwijshuisvestingsplannen, in lijn met een eerder aangenomen motie. De besluiten worden besproken met schoolbesturen tijdens een overleg in september.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het informeren van de raad over de huidige stand van zaken en de geplande stappen. Het bevat informatie over de externe onderzoeksresultaten, de reacties van schoolbesturen, en de invloed van nieuwe wetgeving.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en moet een besluit nemen over de verdere stappen, met name in het kader van de onderwijshuisvestingsplannen en de permanente vestiging van De Pionier.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het afwachten van de nieuwe wetgeving en de voorgestelde plannen voor de permanente vestiging van De Pionier. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met het bestaande bezwaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (wachten op wetgeving per 1 juni 2021), maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van nieuwe wetgeving kan als onzekerheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het afwachten van de nieuwe wetgeving en de voorgestelde plannen voor de permanente vestiging van De Pionier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de besluiten worden besproken met schoolbesturen tijdens een overleg, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
CBS De Pionier De Trije Terpen Extern onderzoek Schoolbesturen Arlanta ROOBOL ICS Adviseurs Nieuwe wetgeving Onderwijshuisvestingsplannen Permanente vestigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3 Mededelingen
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
S. Keizer - S!N
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst d.d. 19 december 2019
J.g. Kramer
Dhr.e. Van Esch
Dhr.e. Van Esch
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 5 Programma onderwijshuisvesting 2020
Onderwijs in Noardeast-Fryslân: Huisvestingsplan 2020 zorgt voor verhitte discussies
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft het Huisvestingsprogramma 2020 voor onderwijshuisvesting besproken. Het voorstel omvatte goedkeuring voor tijdelijke uitbreidingen van CBS It Fundamint in Hallum en St. Bonifatius in Dokkum, terwijl andere aanvragen werden afgewezen. Het debat over de uitvoering van het plan leidde tot een levendige discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân stond het Huisvestingsprogramma 2020 voor onderwijshuisvesting centraal. Het voorstel, dat tijdelijke uitbreidingen voor CBS It Fundamint in Hallum en St. Bonifatius in Dokkum goedkeurde, maar andere aanvragen afwees, zorgde voor een verhitte discussie onder de raadsleden en insprekers.Mevrouw Corina Hilbers, directeur van OBS Op 't Dobbe in Hallum, sprak haar zorgen uit over de geplande verhuizing van leerlingen van CBS It Fundamint naar haar school. "Het is voor ons cruciaal dat de verhuizing na de Cito-toetsen plaatsvindt," benadrukte Hilbers. Ze pleitte voor een verhuizing na de voorjaarsvakantie om de impact op de leerlingen en leerkrachten te minimaliseren.
De heer Ben Mooibroek, directeur-bestuurder van PCBO Ferwerderadiel, uitte zijn verbazing over de discussie rondom de verhuisdatum. "De datum van 4 februari is in overleg met de wethouder en de scholen tot stand gekomen," legde Mooibroek uit. Hij benadrukte de nijpende situatie waarin de leerlingen van CBS It Fundamint zich bevinden en drong aan op een snelle oplossing.
De raadsleden toonden begrip voor de zorgen van de insprekers. Mevrouw Schaapstra van de PvdA vroeg zich af of er nog mogelijkheden waren om de verhuizing uit te stellen tot na de voorjaarsvakantie. "De Cito-toetsen zijn een cruciaal moment voor de leerlingen," aldus Schaapstra.
Wethouder De Vries erkende de complexiteit van de situatie en beloofde te bemiddelen tussen de betrokken partijen. "Het signaal van de raad is duidelijk. We zullen opnieuw om de tafel gaan zitten om te kijken of er een oplossing mogelijk is," verzekerde De Vries.
Naast de discussie over de verhuizing, werden ook andere aspecten van het huisvestingsprogramma besproken. De raad drong aan op meer financiële middelen voor scholen die nu geen goedkeuring kregen voor hun aanvragen. Ook werd er gevraagd om een overzicht van leegstaande leslokalen in de gemeente.
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem goedgekeurd, met de belofte van de wethouder om de zorgen van de raad en de insprekers serieus te nemen en naar oplossingen te zoeken. Het debat onderstreepte de uitdagingen waarmee de gemeente te maken heeft bij het faciliteren van passend onderwijs in een veranderende demografische omgeving.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van het Huisvestingsprogramma 2020 voor onderwijshuisvesting. Schoolbesturen hebben begin 2019 aanvragen ingediend voor voorzieningen die in 2020 uitgevoerd moeten worden. Na beoordeling zijn enkele aanvragen goedgekeurd en andere afgewezen. Goedgekeurde aanvragen betreffen tijdelijke uitbreidingen voor CBS It Fundamint in Hallum en St. Bonifatius in Dokkum. Afgewezen aanvragen betreffen vervangende nieuwbouw en herstelwerkzaamheden voor andere scholen. De raad besluit een eenmalig krediet van € 26.872 beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van CBS It Fundamint, te dekken uit de algemene reserve. De begroting wordt dienovereenkomstig aangepast. Het programma en overzicht zijn wettelijk verplicht en dienen een beter passend voorzieningenmodel.
Ûnderwiis yn Noardeast-Fryslân: Hûsfeestingsplan 2020 soarget foar ferhitte diskusjes.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat it Hûsfeestingsprogramma 2020 foar ûnderwiishûsfeesting besprutsen. It foarstel behelske goedkarring foar tydlike útwreidings fan CBS It Fundamint yn Hallum en St. Bonifatius yn Dokkum, wylst oare oanfragen ôfwiisd waarden. It debat oer de útfiering fan it plan liede ta in libbige diskusje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân stie it Hûsfeestingsprogramma 2020 foar ûnderwiishûsfeesting sintraal. It foarstel, dat tigeleaze útwreidings foar CBS It Fundamint yn Hallum en St. Bonifatius yn Dokkum goedkarre, mar oare oanfragen ôfwiisde, soarge foar in ferhitte diskusje ûnder de riedsleden en ynsprekkers.Frou Corina Hilbers, direkteur fan OBS Op 't Dobbe yn Hallum, útspruts har soargen oer de plande ferhuzing fan learlingen fan CBS It Fundamint nei har skoalle. "It is foar ús krityk dat de ferhuzing nei de Cito-toetsen plakfynt," benadrukke Hilbers. Se pleite foar in ferhuzing nei de foarjaarsfakânsje om de ynfloed op de learlingen en leararen te minimalisearjen.
De hear Ben Mooibroek, direkteur-bestjoerder fan PCBO Ferwerderadiel, utere syn ferbazing oer de diskusje om de ferhuzingsdatum. "De datum fan 4 febrewaris is yn oerlis mei de wethâlder en de skoallen ta stân kommen," lege Mooibroek út. Hy benadrukke de nijende situaasje dêr't de learlingen fan CBS It Fundamint har yn befinne en drong oan op in fluchte oplossing.
De riedsleden toanden begryp foar de soargen fan de ynsprekkers. Frou Schaapstra fan de PvdA frege har ôf oft der noch mooglikheden wiene om de ferhuzing út te stellen oant nei de foarjaarsfakânsje. "De Cito-toetsen binne in krityk momint foar de learlingen," sa Schaapstra.
Wethâlder De Vries erkende de kompleksiteit fan de situaasje en beloofde te bemiddeljen tusken de belutsen partijen. "It signaal fan de ried is dúdlik. Wy sille opnij om 'e tafel gean om te sjen oft der in oplossing mooglik is," fersekere De Vries.
Neist de diskusje oer de ferhuzing, waarden ek oare aspekten fan it hûsfeestingsprogramma besprutsen. De ried drong oan op mear finansjele middels foar skoallen dy't no gjin goedkarre krigen foar harren oanfragen. Ek waard der frege om in oersjoch fan leechsteande leslokalen yn de gemeente.
It foarstel waard úteinlik ienriedich goedkarre, mei de belofte fan de wethâlder om de soargen fan de ried en de ynsprekkers serieus te nimmen en nei oplossingen te sykjen. It debat ûnderstreek de útdagings dêr't de gemeente mei te krijen hat by it fasilitearjen fan passend ûnderwiis yn in feroarjende demografyske omjouwing.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it Hûsfeestingsprogramma 2020 foar ûnderwiishûsfeesting. Skoalbestjoeren hawwe begjin 2019 oanfraach dien foar foarsjennings dy't yn 2020 útfierd wurde moatte. Nei beoardieling binne in pear oanfragen goedkard en oare ôfwêzen. Goedkarde oanfragen binne tige útwreidings foar CBS It Fundamint yn Hallum en St. Bonifatius yn Dokkum. Ôfwêzen oanfragen binne ferfongjende nijbou en herstelwurk foar oare skoallen. De ried beslút om in ienmalich kredyt fan € 26.872 beskikber te stellen foar de útwreiding fan CBS It Fundamint, te dekken út de algemiene reserve. De begrutting wurdt dêrmei oanpast. It programma en oersjoch binne wettich ferplicht en moatte in better passend foarsjenningsmodel hawwe.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Programma Onderwijshuisvesting 2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Programma Onderwijshuisvesting 2020" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het richt zich op de beoordeling en toekenning van aanvragen voor onderwijshuisvesting voor het jaar 2020. Aanvragen van scholen voor tijdelijke uitbreidingen en nieuwbouw zijn beoordeeld. Twee aanvragen voor tijdelijke uitbreiding worden goedgekeurd, terwijl vier andere aanvragen, waaronder vervangende nieuwbouw en asbestsanering, worden afgewezen. De goedgekeurde investeringen worden gedekt uit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke onderbouwing voor de beslissingen. Het bevat financiële aspecten, juridische overwegingen en een overzicht van de aanvragen.
Rol van de Raad:
De raad moet het huisvestingsprogramma en -overzicht vaststellen, een krediet goedkeuren voor de tijdelijke uitbreiding van CBS It Fundamint, en de begroting dienovereenkomstig aanpassen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderwijshuisvesting, het gebruik van de algemene reserve, en de afweging tussen tijdelijke oplossingen en structurele investeringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie kunnen variëren afhankelijk van toekomstige leerlingenaantallen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet het huisvestingsprogramma en -overzicht vaststellen, het krediet voor CBS It Fundamint goedkeuren, en de begroting aanpassen.
Participatie:
Er is geen directe vermelding van participatie van belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij beslissingen over nieuwbouw en renovatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige investering van € 26.872, gedekt uit de algemene reserve. De algemene reserve bedraagt na de begrotingswijziging € 8.445.000.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting Huisvestingsprogramma 2020 Tijdelijke uitbreiding Vervangende nieuwbouw Leegstand Algemene reserve Constructiefouten Asbestsanering Levensduurverlengende maatregelen BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
Inspreker Raad
G.T. Schaafstal - PvdA
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - PvdA
Inspreker Raad
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
Inspreker Raad
Inspreker Raad
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
Inspreker Raad
J.g. Kramer
M. vd Meij-Baron - S!N
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
M. vd Meij-Baron - S!N
Inspreker Raad
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
Inspreker Raad
E. Vellinga
Inspreker Raad
E. Vellinga
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - PvdA
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
A.j. Soepboer
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
W.a. Van Der Bent
J.g. Kramer
B.h. Wijbenga
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - PvdA
J.g. Kramer
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - PvdA
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.d. De Vries
E. Vellinga
E. Vellinga
J.g. Kramer
J.d. De Vries
E. Vellinga
E. Vellinga
J.d. De Vries
J.g. Kramer
W.a. Van Der Bent
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
A.j. Soepboer
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
W.a. Van Der Bent
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
P. De Graaf
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. Talsma
A.j. Soepboer
J.g. Kramer
A.j. Soepboer
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
00:07:49 - 00:14:06 - 00:15:18 - 00:16:23 - 00:19:14 - 00:20:39 - 00:21:02 - 00:22:11 - 00:23:29 - 00:23:53 - 00:25:05 - 00:26:04 - 00:26:46 - 00:28:00 - 00:29:03 - 00:29:33 - 00:34:09 - 00:34:27 - 00:35:50 - 00:42:41 - 00:44:16 - 00:44:35 - 00:49:42 - 00:50:34 - 00:50:43 - 00:50:58 - 00:51:02 - 00:52:53 - 00:56:26 - 00:56:46 - 00:58:40 - 00:59:54 - 01:00:38 - 01:01:23 - 01:01:57 - 01:02:24 - 01:05:06 - 01:05:13 - 01:06:20 - 01:06:35 - 01:10:37 - 01:10:45 - 01:11:31 - 01:12:37 - 01:13:15 - 01:13:57
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
B.h. Wijbenga -
P. De Graaf -
Agendapunt 6 Vaststellen Integraal HuisvestingsPlan Basisonderwijs
Kop: Ouders eisen behoud basisschool in wijk
In een emotioneel debat over het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het basisonderwijs in Noardeast-Fryslân, eisen ouders van basisschool De Pionier in Dokkum dat de school in hun wijk blijft. Het plan, dat de kaders voor de komende 12 jaar beschrijft, biedt volgens hen onvoldoende zekerheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 9 januari 2020 stond het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het basisonderwijs in Noardeast-Fryslân centraal. Het plan, dat in samenwerking met schoolbesturen en de gemeente is opgesteld, moet richting geven aan de onderwijshuisvesting voor de komende 12 jaar. Echter, de ouders van basisschool De Pionier in Dokkum zijn bezorgd over de toekomst van hun school.Richard Bouma, inspreker namens de ouders, benadrukte het belang van een permanente schoollocatie in de wijk De Trije Terpen. "Onze school is meer dan een school; het is een ontmoetingsplek voor de wijk," aldus Bouma. Hij wees op de verjonging van de wijk en de geplande nieuwbouw, die volgens hem niet zijn meegenomen in de leerlingenprognoses van het IHP.
De wethouder, De Vries, gaf aan dat er oriënterende gesprekken plaatsvinden over de invulling van de Campus Dokkum, waar De Pionier mogelijk zou worden gehuisvest. Dit stuitte op weerstand van de ouders, die kleinschalig onderwijs in de wijk prefereren. De Vries vroeg om geduld, maar Bouma benadrukte dat de ouders een duidelijke toezegging willen.
De raadsleden toonden begrip voor de zorgen van de ouders. Meerdere fracties, waaronder het CDA en de FNP, spraken hun steun uit voor een motie die de positie van De Pionier in de wijk moet versterken. "Het belang van de mienskip staat voorop," aldus FNP-raadslid Soepboer.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is voor de gemeente. De wethouder erkende dat het IHP een dynamisch document is dat jaarlijks wordt aangepast. Hij beloofde de zorgen van de ouders serieus te nemen en het plan verder uit te werken.
De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel om het IHP als startdocument te kwalificeren, met de toezegging dat er een strategisch visiedocument komt. Dit document moet de uitgangspunten van het IHP verder concretiseren en jaarlijks geactualiseerd worden. De motie voor het behoud van De Pionier in de wijk werd unaniem aangenomen.
Het debat over het IHP toont aan dat de toekomst van het basisonderwijs in Noardeast-Fryslân een onderwerp is dat de gemoederen bezighoudt. De gemeente staat voor de uitdaging om de balans te vinden tussen de wensen van de ouders en de bredere visie op onderwijshuisvesting.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het basisonderwijs in de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit plan beschrijft de kaders voor onderwijshuisvesting voor de komende 12 jaar en is opgesteld in samenwerking met schoolbesturen en de gemeente. Het IHP biedt een overzicht van alle basisscholen, de status van het IHP, en maatschappelijke ontwikkelingen. Het plan sluit af met een meerjarenplanning die verder wordt uitgewerkt. De verordening voor onderwijshuisvesting en leerlingenprognoses zijn hierbij belangrijke kaders. Het IHP is een dynamisch document dat jaarlijks wordt aangepast op basis van huisvestingsaanvragen. De visie en afspraken zijn tot stand gekomen in overleg met de gemeente en schoolbesturen en richten zich op onderwijs op korte afstand, doorgaande ontwikkellijnen, verbindingen met maatschappelijke voorzieningen, duurzaamheid, en ruimte voor de identiteit van schoolbesturen. De meerjarenplanning geeft inzicht in de huisvestingsplannen voor de komende jaren, met specifieke aandacht voor vervangende nieuwbouw in Kollum, Holwerd, Oosternijkerk, en de ontwikkeling van Campus Dokkum. Het IHP biedt geen directe financiële middelen, maar geeft inzicht in te verwachten aanvragen. Het plan is besproken in meerdere bijeenkomsten met schoolbesturen en wordt verder uitgewerkt in januari 2020. De raad heeft het IHP op 9 januari 2020 vastgesteld.
Holpen: Alden easkje behâld fan basisskoalle yn wyk
Yn in emoasjoneel debat oer it Integraal Hûsfeestingsplan (IHP) foar it basisûnderwiis yn Noardeast-Fryslân, easkje âlders fan basisskoalle De Pionier yn Dokkum dat de skoalle yn harren wyk bliuwt. It plan, dat de ramten foar de kommende 12 jier beskriuwt, biedt neffens harren ûnvoldwaande sekerheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 9 jannewaris 2020 stie it Integraal Hûsfeestingsplan (IHP) foar it basisonderwiis yn Noardeast-Fryslân sintraal. It plan, dat yn gearwurking mei skoalbestjoeren en de gemeente is opsteld, moat rjochting jaan oan de ûnderwiishûsfeestings foar de kommende 12 jier. Lykwols, binne de âlders fan basisskoalle De Pionier yn Dokkum bekuorre oer de takomst fan harren skoalle.Richard Bouma, ynsprekker namens de âlders, benadrukke it belang fan in permaninte skoallelokaasje yn de wyk De Trije Terpen. "Us skoalle is mear as in skoalle; it is in ûntmoetingsplak foar de wyk," sa Bouma. Hy wiisde op de ferjonging fan de wyk en de plande nijbou, dy't neffens him net meinaam binne yn de learlingeprognoses fan it IHP.
De wethâlder, De Vries, joech oan dat der oriïntearjende petearen plakfine oer de ynfolling fan de Campus Dokkum, dêr't De Pionier mooglik hûsfeest wurde soe. Dit stjitte op werstân fan de âlders, dy't lytskealich ûnderwiis yn de wyk foarkarje. De Vries frege om geduld, mar Bouma benadrukke dat de âlders in dúdlike tastimming wolle.
De riedsleden toanden begryp foar de soargen fan de âlders. Meardere fraksjes, ûnder oaren it CDA en de FNP, sprutsen har stipe út foar in motyf dy't de posysje fan De Pionier yn de wyk fersterkje moat. "It belang fan de mienskip stiet foarop," sa FNP-riedslid Soepboer.
It debat makke dúdlik dat der noch in soad wurk oan de winkel is foar de gemeente. De wethâlder erkende dat it IHP in dynamysk dokumint is dat jierliks oanpast wurdt. Hy beloofde de soargen fan de âlders serieus te nimmen en it plan fierder út te wurkjen.
De ried stimde úteinlik yn mei it foarstel om it IHP as startdokumint te kwalifisearjen, mei de tastimming dat der in strategysk fyzjedokumint komt. Dit dokumint moat de útgongspunten fan it IHP fierder konkretisearje en jierliks aktualisearre wurde. De motyf foar it behâld fan De Pionier yn de wyk waard ienstemmich oannommen.
It debat oer it IHP toant oan dat de takomst fan it basisonderwiis yn Noardeast-Fryslân in ûnderwerp is dat de gemoederen dwaande hâldt. De gemeente stiet foar de útdaging om it balâns te finen tusken de winsken fan de âlders en de breedere fyzje op ûnderwiishûsfeestings.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet it fêststellen fan it Integraal Hûsfeestingsplan (IHP) foar it basisûnderwiis yn de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit plan beskriuwt de kaders foar ûnderwiishûsfeestings foar de kommende 12 jier en is opsteld yn gearwurking mei skoalbestjoeren en de gemeente. It IHP biedt in oersjoch fan alle basisskoallen, de status fan it IHP, en maatskiplike ûntwikkelingen. It plan slút ôf mei in mearjierplanning dy't fierder útwurke wurdt. De feroardening foar ûnderwiishûsfeestings en learlingeprognoses binne hjirby wichtige kaders. It IHP is in dynamysk dokumint dat jierliks oanpast wurdt op basis fan hûsfeestingsoanfragen. De fisy en ôfspraken binne ta stân kommen yn oerlis mei de gemeente en skoalbestjoeren en rjochtsje har op ûnderwiis op koarte ôfstân, trochgeande ûntwikkelingslinen, ferbiningen mei maatskiplike foarsjennings, duorsumens, en romte foar de identiteit fan skoalbestjoeren. De mearjierplanning jout ynsjoch yn de hûsfeestingsplannen foar de kommende jierren, mei spesifike oandacht foar ferfangende nijbou yn Kollum, Holwert, Easternijtsjerk, en de ûntwikkeling fan Campus Dokkum. It IHP biedt gjin direkte finansjele middels, mar jout ynsjoch yn te ferwachtsjen oanfragen. It plan is besprutsen yn meardere byienkomsten mei skoalbestjoeren en wurdt fierder útwurke yn jannewaris 2020. De ried hat it IHP op 9 jannewaris 2020 fêststeld.
-
Raadsvoorstel vaststellen Integraal HuisvestingsPlan Basisonderwijs (besluit is gewijzigd i.v.m. aangenomen amendement).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Integraal Huisvestingsplan Basisonderwijs Noardeast-Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Huisvestingsplan (IHP) Basisonderwijs Noardeast-Fryslân". Het plan schetst de kaders voor de onderwijshuisvesting in de gemeente voor de komende 12 jaar. Het biedt een overzicht van basisscholen, de status van het IHP, en maatschappelijke ontwikkelingen. Het plan is een samenwerking tussen schoolbesturen en de gemeente, met een focus op duurzaamheid en vervangende nieuwbouw. Het IHP is dynamisch en wordt jaarlijks bijgewerkt op basis van huisvestingsaanvragen en leerlingenprognoses. Het besluit betreft de vaststelling van het IHP door de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een uitgebreide visie, afspraken, en een meerjarenplanning. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële toewijzingen, aangezien deze jaarlijks worden aangevraagd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het IHP vast te stellen en daarmee de kaders voor de onderwijshuisvesting te bevestigen. De raad moet ook toezien op de uitvoering en eventuele bijstellingen van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van nieuwbouwprojecten, de mate van duurzaamheid in de bouw, en de balans tussen behoud van bestaande scholen en centralisatie naar campussen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van planning en doelen, maar mist specifieke meetbare doelen voor duurzaamheid en financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige prognoses kan tot onzekerheden leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het IHP vast te stellen, waarmee de visie en planning voor de komende jaren worden bevestigd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door gezamenlijke bijeenkomsten met schoolbesturen en formele overleggen. Er is ruimte voor feedback en samenwerking in de ontwikkeling van het IHP.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met een hoge ambitie voor duurzaam bouwen en bewuste afwegingen voor vervangende nieuwbouw.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf kent geen directe financiële toewijzingen. Financiële middelen worden jaarlijks aangevraagd en afgestemd met nieuwe beleidsvoorstellen. Het IHP biedt inzicht in te verwachten aanvragen, maar de dekking wordt niet specifiek genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Huisvestingsplan (IHP) Basisonderwijs Onderwijshuisvesting Meerjarenplanning Leerlingenprognoses Duurzaamheid Vervangende nieuwbouw Schoolbesturen Campus Dokkum Maatschappelijke voorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
W.a. Van Der Bent
J.g. Kramer
A.j. Soepboer
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
K.c. Merkus
K.c. Merkus
J.g. Kramer
J.d. De Vries
W.a. Van Der Bent
J.g. Kramer
J.d. De Vries
A.j. Soepboer
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
A.j. Soepboer
J.d. De Vries
W.a. Van Der Bent
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
W.a. Van Der Bent
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
A.j. Soepboer
J.g. Kramer
B.h. Wijbenga
J.g. Kramer
K.c. Merkus
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Inspreker Raad
B.h. Wijbenga -
Agendapunt 8 Toepassen coördinatieregeling Samenlevingsschool Holwerd
Sneller bouwen aan de toekomst: Gemeente Noardeast-Fryslân kiest voor coördinatieregeling
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met de toepassing van de coördinatieregeling voor het plangebied 'Holwerd - Samenlevingsschool'. Deze beslissing versnelt de procedure voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning, waardoor de bouw van de nieuwe samenlevingsschool sneller kan beginnen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de toepassing van de coördinatieregeling voor het plangebied 'Holwerd - Samenlevingsschool' in de gemeente Noardeast-Fryslân. Van 26 september tot 6 november 2019 lag het voorontwerpbestemmingsplan ter inzage, en er is een verzoek ingediend om de coördinatieregeling volgens artikel 3:30 van de Wet ruimtelijke ordening toe te passen. De raad wordt geadviseerd hiermee in te stemmen, wat betekent dat het ontwerpbestemmingsplan en de ontwerp-omgevingsvergunning gelijktijdig zes weken ter inzage worden gelegd. Dit bespoedigt de procedure, omdat de omgevingsvergunning direct na vaststelling van het bestemmingsplan verleend kan worden. Voordelen zijn onder andere een gecombineerde zienswijzenprocedure en een directe beroepsmogelijkheid bij de Raad van State. Als de coördinatieregeling niet wordt toegepast, moeten afzonderlijke procedures worden gevolgd, wat de besluitvorming vertraagt. De raad heeft op 9 januari 2020 besloten in te stemmen met het voorstel.
Flugger bouwe oan de takomst: Gemeente Noardeast-Fryslân kiest foar koördinaasjeregeling.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei it tapassen fan de koördinaasjeregeling foar it plangebiet 'Holwert - Mienskipsskoalle'. Dizze beslissing fersneld de proseduere foar it bestimmingsplan en de omjouwingsfergunning, wêrtroch't de bou fan de nije mienskipsskoalle earder begjinne kin.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op it tapassen fan de koördinaasjeregeling foar it plangebiet 'Holwert - Mienskipsskoalle' yn de gemeente Noardeast-Fryslân. Fan 26 septimber oant 6 novimber 2019 lei it foarûntwerpbestimmingsplan ter ynseach, en der is in fersyk yntsjinne om de koördinaasjeregeling te tapassen neffens artikel 3:30 fan de Wet romtelike ynrjochting. De ried wurdt oanrêden hjirmei yn te stimmen, wat betsjut dat it ûntwerpbestimmingsplan en de ûntwerp-omjouwingsfergunning tagelyk seis wiken ter ynseach lein wurde. Dit fersneld de proseduere, om't de omjouwingsfergunning direkt nei fêststelling fan it bestimmingsplan ferliend wurde kin. Foardielen binne ûnder oaren in kombinearre sichtwizenproseduere en in direkte mooglikheid fan berop by de Ried fan Steat. As de koördinaasjeregeling net tapast wurdt, moatte ôfsûnderlike prosedueres folge wurde, wat de beslútfoarming fertrage. De ried hat op 9 jannewaris 2020 besletten yn te stimmen mei it foarstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Coördinatieregeling Samenlevingsschool Holwerd". Het raadsvoorstel adviseert de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de coördinatieregeling volgens artikel 3:30 van de Wet ruimtelijke ordening toe te passen op het plangebied voor de Samenlevingsschool in Holwerd. Dit houdt in dat het ontwerpbestemmingsplan en de ontwerp-omgevingsvergunning gelijktijdig ter inzage worden gelegd, wat de procedure versnelt en vereenvoudigt. De coördinatieregeling zorgt ervoor dat de omgevingsvergunning direct kan worden verleend na vaststelling van het bestemmingsplan, waardoor de besluitvorming efficiënter verloopt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de voordelen van de coördinatieregeling uiteenzet en de procedurele stappen beschrijft. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de financiële aspecten of participatieprocessen, wat als een tekortkoming kan worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de toepassing van de coördinatieregeling. Het is aan de raad om het voorstel goed te keuren en de voorgestelde procedure te volgen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de coördinatieregeling willen toepassen, wat de procedure versnelt, of dat zij de traditionele, langere procedure willen volgen. Dit kan afhangen van de prioriteit die de raad geeft aan snelheid en efficiëntie versus zorgvuldigheid en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de procedurele stappen en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de betrokkenheid van belanghebbenden en de financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de toepassing van de coördinatieregeling voor het plangebied van de Samenlevingsschool in Holwerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatieprocessen, wat een gemis is, aangezien participatie van belanghebbenden vaak een belangrijk onderdeel is van ruimtelijke ordeningsprocedures.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn gezien de aard van het project (een school) en de bredere maatschappelijke context.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit is een belangrijk aspect dat nader uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coördinatieregeling Holwerd - Samenlevingsschool Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Wet ruimtelijke ordening Terinzagelegging Uniforme voorbereidingsprocedure Zienswijzenprocedure Rechtsbescherming MFA de YnsetVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 9 Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Noardeast-Fryslân 2020
Nieuwe Beheerverordening Begraafplaatsen: Meer Keuze en Flexibiliteit voor Inwoners Noardeast-Fryslân
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een nieuwe beheerverordening voor de gemeentelijke begraafplaatsen goedgekeurd. Deze verordening biedt inwoners meer keuzevrijheid en speelt in op maatschappelijke veranderingen rondom begraven en cremeren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een nieuwe beheerverordening voor de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Noardeast-Fryslân. Deze nieuwe verordening vervangt de oude verordeningen van de voormalige gemeenten en speelt in op maatschappelijke veranderingen rondom begraven en cremeren. Er is nu meer keuze in asbestemmingen en grafrechttermijnen, en de regelgeving voor grafbedekkingen is versoepeld. De verordening bevat ook de laatste wijzigingen vanuit wet- en regelgeving. Het niet vaststellen van deze verordening zou betekenen dat de gemeente niet voldoet aan de wettelijke eisen. De financiële aspecten worden apart geregeld in een andere verordening. Na vaststelling wordt de beheerverordening openbaar gemaakt op de gemeentelijke website.
Nije Behearferoardening Begraafplakken: Mear Kar en Fleksibiliteit foar Ynwenners Noardeast-Fryslân
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat in nije behearferoardening foar de gemeentlike begraafplakken goedkard. Dizze feroardening biedt ynwenners mear karfrijheid en spilet yn op maatskiplike feroaringen om utens begraven en kremaasje.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op it fêststellen fan in nije behearferoardening foar de gemeentlike begraafplakken yn de gemeente Noardeast-Fryslân. Dizze nije ferordening ferfongt de âlde ferordeningen fan de foarige gemeenten en spilet yn op maatskiplike feroaringen rûnom begroeven en kremaasje. Der is no mear kar yn asbestimmingen en grafregelingstermijnen, en de regeljouwing foar grafbedekkingen is ferrommele. De ferordening befettet ek de lêste feroaringen fanút wet- en regeljouwing. It net fêststellen fan dizze ferordening soe betsjutte dat de gemeente net foldocht oan de wetlike easken. De finansjele aspekten wurde apart regeld yn in oare ferordening. Nei fêststelling wurdt de behearferordening iepenbier makke op de gemeentlike webside.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Noardeast-Fryslân 2020". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe beheerverordening voor de gemeentelijke begraafplaatsen in Noardeast-Fryslân. Dit is noodzakelijk omdat de oude verordeningen van de voormalige gemeenten moeten worden geharmoniseerd. De nieuwe verordening speelt in op maatschappelijke veranderingen, zoals de toename van crematies en de komst van een crematorium in Dokkum. Er is meer keuze in asbestemmingen en grafrechttermijnen. Voor grafbedekkingen is deregulering doorgevoerd, waarbij meestal een melding volstaat in plaats van een vergunning. De verordening bevat ook de laatste wijzigingen in wet- en regelgeving.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, inhoudelijke wijzigingen en juridische grondslagen van de nieuwe verordening duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een toelichting op de artikelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe beheerverordening vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de verordening van kracht te laten worden.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de harmonisatie van de verordeningen en de mate van deregulering bij grafbedekkingen. De raad moet beslissen of deze keuzes aansluiten bij de wensen en behoeften van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten worden niet gedetailleerd behandeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Noardeast-Fryslân 2020" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verordening openbaar wordt gemaakt via de gemeentelijke website, maar er is geen specifieke informatie over participatie van burgers in de totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld in het voorstel. De tarieven voor de begraafplaatsen worden apart vastgesteld in een andere verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerverordening Gemeentelijke begraafplaatsen Harmonisatie Asbestemmingen Crematorium Grafrecht Deregulering Wet- en regelgeving Openbare ruimte LijkbezorgingsrechtenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 10 Benoeming lid van de Raad van Toezicht Stichting ROOBOL
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van de heer P. Maasbommel als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL, na het vertrek van een ander lid. De gemeenteraden in het werkgebied van de stichting hebben de bevoegdheid om toezicht te houden en besluiten te nemen over benoemingen en ontslagen van de Raad van Toezicht. De voordracht voor de benoeming van de heer Maasbommel is getoetst aan de statutaire bepalingen van de stichting en voldoet aan de benoemingsvereisten. Er zijn geen onverenigbare belangen geconstateerd. De benoeming zorgt ervoor dat de Raad van Toezicht weer compleet is. Het voorstel heeft geen financiële of andere programmatische gevolgen. De benoeming is op 9 januari 2020 door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de beneaming fan de hear P. Maasbommel as lid fan de Ried fan Tafersjoch by Stichting ROOBOL, nei it ferstjerren fan in oar lid. De gemeenterieden yn it wurkgebiet fan de stichting hawwe de befoegdheid om tafersjoch te hâlden en besluten te nimmen oer beneamings en ûntslagen fan de Ried fan Tafersjoch. De foardracht foar de beneaming fan de hear Maasbommel is toetst oan de statutêre bepalingen fan de stichting en foldocht oan de beneamingsferplichtingen. Der binne gjin ûnferienbere belangen fêststeld. De beneaming soarget derfoar dat de Ried fan Tafersjoch wer kompleet is. It foarstel hat gjin finansjele of oare programmatische gefolgen. De beneaming is op 9 jannewaris 2020 troch de ried fan de gemeente Noardeast-Fryslân goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid Raad van Toezicht Stichting ROOBOL." Het voorstel betreft de benoeming van de heer P. Maasbommel als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het vertrek van een huidig lid. De gemeenteraden in het werkgebied van de stichting hebben de bevoegdheid om toezicht te houden en besluiten te nemen over benoemingen en ontslagen van de Raad van Toezicht. De voordracht van de heer Maasbommel voldoet aan de statutaire benoemingsvereisten, en er zijn geen onverenigbare belangen geconstateerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming, de procedure, en de toetsing aan de statutaire vereisten. Er zijn geen aanvullende documenten of informatie nodig om een besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de benoeming van de heer P. Maasbommel te bekrachtigen. De raad heeft de bevoegdheid om toezicht te houden en te beslissen over benoemingen en ontslagen binnen de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL.
Politieke Keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken, aangezien de voordracht als bindend wordt beschouwd. De raad kan de voordracht in zijn geheel overnemen of afwijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een specifiek individu. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de statutaire verplichtingen van de raad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer P. Maasbommel te benoemen als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een benoemingsprocedure.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raad van Toezicht Stichting ROOBOL P. Maasbommel Benoeming Marginale toetsing Statuaire benoemingsvereisten Openbaar onderwijs Gemeenteraden Voordracht Onverenigbare belangenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 11 Instellen twee klankbordgroepen raad (huisvesting en omgevingswet)
Samenvatting
In 2020 worden er binnen de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân twee klankbordgroepen ingesteld: één voor de centrale huisvesting van het ambtelijke apparaat en één voor de Omgevingswet. De klankbordgroepen bestaan uit raadsleden die advies geven over respectievelijk de locatie van een nieuwe raadszaal en de invoering van de Omgevingswet. De raad heeft de samenstelling van beide groepen bepaald, waarbij diverse raadsleden zich kandidaat hebben gesteld. Het doel van deze klankbordgroepen is om zorgvuldige besluitvorming te bevorderen en de betrokkenheid van de raad te waarborgen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het instellen van deze klankbordgroepen.
Samenvatting
Yn 2020 wurde der binnen de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân twa klankboerdgroepen ynsteld: ien foar de sintrale hûshâlding fan it amtlike apparaat en ien foar de Omgevingswet. De klankboerdgroepen bestean út riedsleden dy't advis jaan oer respektivelik de lokaasje fan in nije riedseal en de ynfiering fan de Omgevingswet. De ried hat de gearstalling fan beide groepen bepaald, dêr't ferskate riedsleden har kandidaat foar steld hawwe. It doel fan dizze klankboerdgroepen is om soarchfâldige beslútfoarming te befoarderjen en de belutsenheid fan de ried te wierborgjen. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan it ynstellen fan dizze klankboerdgroepen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Klankbordgroep centrale huisvesting ambtelijk apparaat in Dokkum". Het amendement voegt een besluitpunt toe aan een bestaand raadsvoorstel, waarin het college samen met een klankbordgroep, bestaande uit raadsleden, de opdracht krijgt om zes aspecten van de centrale huisvesting in Dokkum te onderzoeken. Het doel is om een zorgvuldig en breed gedragen besluit te nemen over de locatie van de raadszaal, gezien het belang van deze ruimte als democratisch centrum van de nieuwe gemeente Noardeast-Fryslân.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het betrekken van de raad bij het onderzoek naar de huisvesting. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de zes te onderzoeken aspecten.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol door deel te nemen aan de klankbordgroep en samen met het college de aspecten van de huisvesting te onderzoeken. Dit bevordert een gezamenlijk en breed gedragen besluitvormingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de klankbordgroep en de prioritering van de te onderzoeken aspecten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de uiteindelijke locatie van de raadszaal.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de zes aspecten worden niet gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat reeds is gebeurd, en vervolgens de klankbordgroep in te stellen en te starten met het onderzoek.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door raadsleden actief te betrekken in de klankbordgroep, wat de betrokkenheid en inspraak van de raad vergroot.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan een relevant onderwerp zijn bij de keuze van de locatie en de inrichting van de huisvesting.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen of de dekking daarvan. Dit zou in het bredere raadsvoorstel of in latere stadia van het proces moeten worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klankbordgroep Centrale huisvesting Ambtelijk apparaat Dokkum College Raadsleden Motivering Democratisch centrum Locatie Breedgedragen besluitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel instellen twee klankbordgroepen raad (huisvesting en omgevingswet).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het instellen van twee klankbordgroepen door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân: één voor de centrale huisvesting van het ambtelijke apparaat en één voor de Omgevingswet. De klankbordgroepen zullen bestaan uit raadsleden die advies geven over respectievelijk de locatie van een nieuwe raadszaal en de invoering van de Omgevingswet. De raad bepaalt de samenstelling van deze groepen. Het doel is om zorgvuldige besluitvorming te bevorderen en de betrokkenheid van de raad te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak, de samenstelling van de klankbordgroepen, en de taken die zij moeten uitvoeren. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de klankbordgroepen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de klankbordgroepen in te stellen en de leden te benoemen. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het gebruik van de adviezen van deze groepen in hun besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de klankbordgroepen en hoe zij de adviezen van deze groepen zullen integreren in hun besluitvorming. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van verschillende fracties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, behalve de rapportagedatum van 1 maart 2020 voor de huisvestingsgroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de doelen kunnen specifieker worden geformuleerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde raadsleden te benoemen tot de klankbordgroepen en de groepen formeel in te stellen.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie van raadsleden in de klankbordgroepen, maar er is geen vermelding van bredere publieke participatie of betrokkenheid van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de keuze van locaties voor huisvesting.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klankbordgroepen Centrale huisvesting Omgevingswet Raadsleden Dokkum Invoeringstraject Gemeentebestuur Locatie raadszaal Stuurgroep Bestuurlijke voorbereidingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 12 Aanwijzen i.v.m. Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (Wnra) van de griffier, adjunct-griffier en benoemen 2e loco-griffier
Nieuwe Aanwijzingen voor Griffiers in Noardeast-Fryslân: Continuïteit en Rechtsgeldigheid Gewaarborgd
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem ingestemd met het voorstel om de griffier en loco-griffiers formeel aan te wijzen, in lijn met de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Deze stap is essentieel om de publiekrechtelijke bevoegdheden van de griffie te behouden zonder extra kosten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de formele aanwijzing van de griffier en loco-griffiers in het kader van de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) op 1 januari 2020. Deze wet verandert de rechtspositie van ambtenaren, waaronder die van de griffie, van een eenzijdig aanstellingsbesluit naar een privaatrechtelijke arbeidsovereenkomst. Hierdoor is het noodzakelijk om de griffier en loco-griffiers formeel aan te wijzen om hun publiekrechtelijke bevoegdheden te behouden. De raad besluit daarom om de heer S.K. Dijkstra aan te wijzen als griffier, mevrouw T. Toren als adjunct-griffier/1e loco-griffier, en mevrouw E. de Vries als 2e loco-griffier. Deze aanwijzingen zijn nodig om de continuïteit en rechtsgeldigheid van de griffiersbevoegdheden te waarborgen en brengen geen extra kosten met zich mee.
Nije Oanwizingen foar Griffiers yn Noardeast-Fryslân: Kontinuïteit en Rjochtsgeldigens Fersekere
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich ynstimd mei it foarstel om de griffier en loco-griffiers offisjeel oan te wizen, yn line mei de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Dizze stap is essensjeel om de publykrechtlike befoegdheden fan de griffy te behâlden sûnder ekstra kosten.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de formele oanwizing fan de griffier en loco-griffiers yn it ramt fan de yntreding fan de Wet normalisearring rjochtsposysje amtneren (Wnra) op 1 jannewaris 2020. Dizze wet feroaret de rjochtsposysje fan amtneren, wêronder dy fan de griffy, fan in iensidich oanstelbeslút nei in privaatrechtlike arbeids-oerienkomst. Dêrtroch is it needsaaklik om de griffier en loco-griffiers formeel oan te wizen om harren publykrechtlike befoegdheden te behâlden. De ried beslút dêrom om de hear S.K. Dijkstra oan te wizen as griffier, frou T. Toren as adjunct-griffier/1e loco-griffier, en frou E. de Vries as 2e loco-griffier. Dizze oanwizings binne needsaaklik om de kontinuïteit en rjochtsjildigens fan de griffiersbefoegdheden te warberjen en bringe gjin ekstra kosten mei har mei.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanwijzing van griffier en loco-griffiers" in de gemeente Noardeast-Fryslân. Met de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020, moeten de griffier en loco-griffiers formeel worden aangewezen om hun publiekrechtelijke bevoegdheden te behouden. Dit voorstel beoogt de formele aanwijzing van de heer S.K. Dijkstra als griffier, mevrouw T. Toren als adjunct-griffier/1e loco-griffier, en mevrouw E. de Vries als 2e loco-griffier. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de continuïteit en rechtsgeldigheid van de griffiersbevoegdheden te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het biedt een uitgebreide uitleg over de noodzaak van de wijzigingen en de gevolgen van de Wnra. De motivering en de risico's bij het niet uitvoeren van het voorstel zijn goed onderbouwd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de formele aanwijzingen van de griffier en loco-griffiers goed te keuren. Dit is essentieel om de continuïteit van de griffie te waarborgen en de rechtsgeldigheid van raadsbesluiten te garanderen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een juridische en administratieve noodzaak betreft. De raad moet echter beslissen over de benoeming van een 2e loco-griffier om de kwetsbaarheid te verminderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde personen formeel aan te wijzen als griffier en loco-griffiers, zoals beschreven in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne en juridische aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de aanwijzingen, aangezien deze geen extra kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Griffier Loco-griffiers Arbeidsovereenkomst Gemeentewet Publiekrechtelijke bevoegdheden Aanwijzing Rechtsgeldigheid Kwetsbaarheid OndersteuningVerfijning van de zoekopdracht: