20-05-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst d.d. 7 mei 2020
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Tijdelijke huisvesting Oosternijkerk
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de tijdelijke huisvesting van basisschoolleerlingen van de Wrâldwizer in Oosternijkerk. De beweegzaal in dorpshuis De Terp is verouderd en voldoet niet meer aan de eisen. De raad heeft besloten om de leerlingen tijdelijk in De Terp te huisvesten tijdens de sloop en nieuwbouw van hun school. De gemeente stelt € 310.312 beschikbaar voor deze tijdelijke huisvesting en de structurele verbetering van de beweegzaal. De verhuiskosten worden geschat op € 19.500 en worden gefinancierd op basis van daadwerkelijke kosten. De middelen die anders aan tijdelijke units besteed zouden worden, gaan naar De Terp voor de verbetering van de beweegzaal. Het dorpshuis moet zelf aanvullende middelen aantrekken voor verdere verbeteringen. De totale kosten worden gedekt uit de Algemene Reserve van de gemeente.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de tydlike húsfesting fan basisskoallelearlingen fan de Wrâldwizer yn Easternijtsjerk. De bewegingsseal yn doarpshûs De Terp is ferâldere en foldocht net mear oan de easken. De ried hat besletten om de learlingen tydlik yn De Terp te húsfestjen tidens de sloop en nijbou fan harren skoalle. De gemeente stelt € 310.312 beskikber foar dizze tydlike húsfesting en de strukturele ferbettering fan de bewegingsseal. De ferhûskosten wurde rûsd op € 19.500 en wurde finansierd op basis fan werklike kosten. De middels dy't oars oan tydlike ienheden bestege wurde soene, geane nei De Terp foar de ferbettering fan de bewegingsseal. It doarpshûs moat sels oanfoljende middels oanlûke foar fierdere ferbetteringen. De totale kosten wurde dekt út de Algemiene Reserve fan de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Tijdelijke huisvesting Oosternijkerk
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Tijdelijke huisvesting Oosternijkerk" en richt zich op het organiseren van tijdelijke huisvesting voor basisschoolleerlingen van de Wrâldwizer in Dorpshuis de Terp, terwijl hun huidige schoolgebouw wordt gesloopt voor nieuwbouw. De middelen die anders aan tijdelijke units zouden worden besteed, worden ingezet voor de verbetering van de beweegzaal in De Terp. De totale kosten worden geraamd op € 329.500, gedekt uit de Algemene Reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de situatie, de noodzaak van tijdelijke huisvesting, de financiële implicaties en de betrokken partijen. Echter, het mist specifieke details over de planning en uitvoeringstijdlijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde tijdelijke huisvesting en de bijbehorende financiële middelen goedkeuren. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde locatie en financiële dekking vanuit de Algemene Reserve acceptabel zijn. Ook moet worden overwogen of de investering in de beweegzaal gerechtvaardigd is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van kosten, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering voor de beweegzaal kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de tijdelijke huisvesting in De Terp, de financiële middelen goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking tussen de gemeente, het dorpshuis en de school. Er is sprake van participatie van verschillende gemeentelijke afdelingen en betrokken partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de structurele verbetering van de beweegzaal kan bijdragen aan een duurzamere voorziening.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 329.500, gedekt uit de Algemene Reserve. Er is geen dekking in de huidige begroting, wat de reserve verder onder druk zet. Het dorpshuis moet aanvullende middelen aantrekken voor de beweegzaalverbetering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tijdelijke huisvesting Beweegzaal Dorpshuis De Terp Wrâldwizer Oosternijkerk Verhuiskosten Renovatie Algemene Reserve Begrotingswijziging Externe geldenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga -
J. Talsma -
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.J. Vander Tol -
Agendapunt 6 Voorbereidingsbudget project uitbreiding bedrijventerrein Betterwird
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de uitbreiding van het bedrijventerrein Betterwird in Dokkum. Door de opening van de Centrale As en de aantrekkende economie is er een groeiende vraag naar bedrijfsgronden voor zwaardere bedrijven. Het huidige terrein is bijna volledig uitgegeven, waardoor uitbreiding noodzakelijk is om een gezond ondernemersklimaat te behouden. In het 'Convenant bedrijventerreinen Noordoost Fryslân 2018-2025' is een uitbreiding van 10 hectare opgenomen. Het project moet resulteren in een stedenbouwkundige totaalvisie, een juridisch houdbaar bestemmingsplan, een sluitende exploitatie en een civieltechnische uitwerking. De raad heeft besloten een voorbereidingsbudget van € 207.000 beschikbaar te stellen, te dekken uit de Algemene reserve, totdat een gebiedsexploitatie is vastgesteld. De uitbreiding is ook gerelateerd aan de wens voor een Westelijke Rondweg, die de bereikbaarheid verder zou verbeteren.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de útwreiding fan it bedriuweterrein Betterwird yn Dokkum. Troch de iepening fan de Sintrale As en de oanlûkende ekonomy is der in groeiende fraach nei bedriuwsgrûn foar swierdere bedriuwen. It hjoeddeistige terrein is hast folslein útjûn, wêrtroch útwreiding needsaaklik is om in sûn ûndernimmersklimaat te behâlden. Yn it 'Konvenant bedriuweterreinen Noardeast Fryslân 2018-2025' is in útwreiding fan 10 hektare opnommen. It projekt moat resultearje yn in stêdeboukundige totaalfisy, in juridysk hâldber bestimmingsplan, in slutende eksploitaasje en in sivyltechnyske útwurking. De ried hat besletten in tariedingsbudzjet fan € 207.000 beskikber te stellen, te dekken út de Algemiene reserve, oant in gebietseksploitaasje fêststeld is. De útwreiding is ek relatearre oan de winsk foar in Westlike Rûnwei, dy't de berikberens fierder ferbetterje soe.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingsbudget project uitbreiding Betterwird". Het doel is om het bedrijventerrein Betterwird in Dokkum uit te breiden vanwege de groeiende vraag naar bedrijfsgronden voor zwaardere categorie bedrijven. Dit is noodzakelijk om de continuïteit van de uitgifte van bedrijfskavels te waarborgen en een gezond ondernemersklimaat te behouden. Er wordt een voorbereidingsbudget van € 207.000 gevraagd, voorlopig gedekt uit de Algemene reserve, om de stedenbouwkundige totaalvisie, een juridisch houdbaar bestemmingsplan, een sluitende exploitatie en civieltechnische uitwerking te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de financiële aspecten en de stappen die genomen moeten worden. Echter, de geheime bijlage beperkt de transparantie over het volledige plan van aanpak.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het voorbereidingsbudget en de dekking daarvan uit de Algemene reserve. Daarnaast moet de raad de geheimhouding van het plan van aanpak bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het belangrijk vinden om te investeren in de uitbreiding van het bedrijventerrein om economische groei te stimuleren, ondanks de risico's van het gebruik van de Algemene reserve.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden planning (tweede kwartaal 2021). Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk door de afhankelijkheid van toekomstige exploitatieberekeningen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingsbudget van € 207.000 beschikbaar te stellen en de kosten voorlopig te dekken uit de Algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakmogelijkheden zijn in het kader van de wettelijke bestemmingsplanprocedure, maar verdere details over participatie zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een kerndoel, maar het voorstel geeft geen specifieke details over hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in de uitbreiding.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een voorbereidingsbudget van € 207.000, voorlopig gedekt uit de Algemene reserve. Er is een risico dat deze kosten als verlies worden beschouwd als een sluitende exploitatie niet haalbaar blijkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Betterwird Bedrijventerrein Uitbreiding Voorbereidingsbudget Bedrijfskavels Economie Stedenbouwkundige totaalvisie Bestemmingsplan Algemene reserve Westelijke RondwegVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 6.a NIET AANGENOMEN Motie Groene Bedrijvigheid
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 20 mei 2020 een motie besproken met betrekking tot de ontwikkeling van het bedrijventerrein Betterwird in Dokkum. Het college wil dit terrein geschikt maken voor zware en middelzware bedrijvigheid (Hinderwet categorie 4), waarvoor financiële middelen worden gevraagd. De motie benadrukt de risico's van milieuschade en gezondheidsproblemen die dergelijke bedrijven kunnen veroorzaken, ondanks bestaande maatregelen. De raad wil dat de uitbreiding van het bedrijventerrein zich richt op duurzame, milieuvriendelijke bedrijven (categorieën 1, 2 en 3) die zelfvoorzienend zijn in energie. De motie, ingediend door J. Lammering (GROEN nof), PvdA en ALL, werd echter niet aangenomen, met 3 stemmen voor en 23 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 20 maaie 2020 in moasje besprutsen oangeande de ûntwikkeling fan it bedriuweterrein Betterwird yn Dokkum. It kolleezje wol dit terrein geskikt meitsje foar swiere en middel-swiere bedriuwichheid (Hinderwet kategory 4), wêrfoar't finansjele middels frege wurde. De moasje beklammet de risiko's fan miljeuskea en sûnensproblemen dy't soksoarte bedriuwen feroarsaakje kinne, nettsjinsteande besteande maatregels. De ried wol dat de útwreiding fan it bedriuweterrein him rjochtet op duorsume, miljeufreonlike bedriuwen (kategoryen 1, 2 en 3) dy't selsfoarsjennend binne yn enerzjy. De moasje, yntsjinne troch J. Lammering (GROEN nof), PvdA en ALL, waard lykwols net oannommen, mei 3 stimmen foar en 23 tsjin.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groene bedrijvigheid Betterwird bedrijventerrein Hinderwet categorie 4 Milieuschade Luchtvervuiling Gezondheidsproblemen Ontwikkelgemeente Biovergisters Duurzame bedrijven EnergievoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Groene Bedrijvigheid
Samenvatting: De motie roept op om het bedrijventerrein Betterwird in Dokkum te ontwikkelen met een focus op groene bedrijvigheid. Dit betekent dat bedrijven die vallen onder de Hinderwet categorieën 1, 2 en 3, die minder milieubelastend zijn, de voorkeur krijgen boven categorie 4 bedrijven. De motie benadrukt het belang van duurzaamheid en het behoud van schone lucht, gezien de zorgen over milieuschade en gezondheidsproblemen. Het stelt voor om de benodigde gelden te gebruiken voor het bevorderen van duurzame bedrijven die zelfvoorzienend zijn in energie. De motie werd echter niet aangenomen.
Oordeel over Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over milieuschade en de noodzaak voor duurzame ontwikkeling. Het biedt een duidelijke richting voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein, maar mist gedetailleerde stappen of een concreet plan voor de implementatie van de voorgestelde veranderingen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen over de goedkeuring van de motie en daarmee de richting van de ontwikkeling van het bedrijventerrein te beïnvloeden. De raad moet de balans vinden tussen economische ontwikkeling en milieubescherming.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van economische groei door middel van mogelijk vervuilende industrieën of het bevorderen van duurzame en milieuvriendelijke bedrijvigheid. Dit omvat ook het afwegen van de belangen van economische ontwikkeling tegen die van milieu en volksgezondheid.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doel om groene bedrijvigheid te bevorderen, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en een gedetailleerd plan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en meetbaarheid van de doelen zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en daarmee de focus op groene bedrijvigheid willen ondersteunen. Aangezien de motie niet is aangenomen, heeft de raad besloten de voorgestelde richting niet te volgen.
Participatie
De motie verwijst naar een enquête onder inwoners, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. Echter, verdere participatieplannen of betrokkenheid van belanghebbenden worden niet genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, met een nadruk op het bevorderen van bedrijven die duurzaam werken en niet milieubelastend zijn.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om het gebruik van de gevraagde gelden voor de ontwikkeling van een plan dat groene bedrijvigheid bevordert. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze gelden precies gedekt worden of wat de financiële implicaties zijn van het niet aannemen van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groene bedrijvigheid Betterwird bedrijventerrein Hinderwet categorie 4 Milieuschade Luchtvervuiling Gezondheidsproblemen Ontwikkelgemeente Biovergisters Duurzame bedrijven EnergievoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.M. Klinkenberg
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:44:16 - 00:47:30 - 00:48:07 - 00:50:37 - 00:51:33 - 00:52:56 - 00:53:05 - 00:54:13 - 00:56:21 - 00:58:29 - 00:59:10 - 01:04:01 - 01:04:26 - 01:08:48 - 01:09:43 - 01:10:05 - 01:10:44 - 01:10:50 - 01:11:37 - 01:12:06 - 01:13:36 - 01:14:39 - 01:15:45 - 01:16:27 - 01:16:57 - 01:17:26 - 01:17:55 - 01:19:02 - 01:19:30 - 01:19:54 - 01:20:27 - 01:21:08 - 01:21:22 - 01:22:25 - 01:23:16 - 01:23:54 - 01:24:33 - 01:24:54 - 01:25:02 - 01:25:54 - 01:26:03 - 01:26:38 - 01:26:50 - 01:29:20 - 01:29:36
B.H. Wijbenga -
W.A. Van Der Bent -
Agendapunt 7 Startnotitie Cultuur
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft het college gevraagd een startnotitie voor een nieuwe Cultuurnota op te stellen. Deze startnotitie, getiteld ‘Kultuer tichtby, tichtby Kultuer’, biedt een kader voor de ontwikkeling van de Cultuurnota en beschrijft hoe inwoners, cultuurmakers, cultuurliefhebbers en raadsleden betrokken worden bij het proces. De raad heeft ingestemd met de startnotitie en staat open voor ideeën en ambities die mogelijk tot een beperkte uitbreiding van budgetten leiden. De Cultuurnota moet bijdragen aan de harmonisatie van subsidieregelingen binnen de gemeente. Het proces omvat verschillende fasen van participatie en besluitvorming, met een planning die loopt van juni 2020 tot en met de presentatie van het beleidskader aan de gemeenteraad aan het einde van het jaar.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat it kolleezje frege in startnotysje foar in nije Kultuernota op te stellen. Dizze startnotysje, mei de titel ‘Kultuer tichtby, tichtby Kultuer’, biedt in kader foar de ûntwikkeling fan de Kultuernota en beskriuwt hoe't ynwenners, kultuermeiwurkers, kultuerleafhawwers en riedsleden belutsen wurde by it proses. De ried hat ynstimd mei de startnotysje en stiet iepen foar ideeën en ambysjes dy't mooglik ta in beheinde útwreiding fan budzjetten liede kinne. De Kultuernota moat bydrage oan de harmonisaasje fan subsydzjeregelingen binnen de gemeente. It proses omfiemet ferskate fazen fan partisipaasje en beslútfoarming, mei in planning dy't rint fan juny 2020 oant en mei de presintaasje fan it beliedskader oan de gemeenteried oan 'e ein fan it jier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Cultuur". Het voorstel betreft de voorbereiding van een Cultuurnota voor de gemeente Noardeast-Fryslân. De gemeenteraad heeft het college gevraagd een startnotitie op te stellen die het kader voor de nieuwe Cultuurnota schetst. Deze startnotitie beschrijft hoe inwoners, cultuurmakers, cultuurliefhebbers en raadsleden betrokken worden bij de totstandkoming van de nota. De raad moet beslissen over de financiële kaders voor de Cultuurnota, met opties variërend van kostenbesparing tot budgetuitbreiding voor nieuwe ideeën en ambities.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een duidelijk kader biedt voor de ontwikkeling van de Cultuurnota en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden beschrijft. Echter, specifieke details over de inhoudelijke richting van de Cultuurnota ontbreken nog.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de startnotitie en het bepalen van de financiële kaders voor de Cultuurnota. Ze moeten ook betrokken blijven bij het proces via participatie in sessies en besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen drie financiële opties: kostenbesparing, behoud van huidige budgetten met herprioritering, of budgetuitbreiding voor nieuwe initiatieven. Deze keuzes reflecteren verschillende politieke prioriteiten en visies op cultuurbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële opties kunnen tegenstrijdige belangen vertegenwoordigen.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de startnotitie en een keuze maken uit de voorgestelde financiële opties voor de Cultuurnota.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners, cultuurmakers en raadsleden te betrekken bij de ontwikkeling van de Cultuurnota via brainstormsessies en verdiepingsbijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen afhankelijk van de gekozen culturele initiatieven.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de gekozen optie: kostenbesparing, budgetherprioritering, of budgetuitbreiding. De kosten voor het opstellen van de Cultuurnota kunnen binnen de huidige begroting worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurnota Startnotitie Subsidieverlening Harmonisatie Financiële consequenties Publiekssessies Communicatie Participatie Subsidiebedragen BeleidskaderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurnota Financiële consequenties Startnotitie Cultuur Budgetten Ambities Nieuwe ideeën Kaders Inventarisatie Uitgaven Nota CultuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Financiële consequenties" en betreft agendapunt 7 (Startnotitie Cultuur) van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân. Het amendement stelt voor om de financiële consequenties voor de Cultuurnota te baseren op de huidige, opgetelde budgetten van de drie voormalige gemeenten. Dit biedt ruimte voor ambities en nieuwe ideeën. De indieners vinden het te vroeg om financiële keuzes te maken zonder duidelijke kaders en een inventarisatie van het culturele veld. Het amendement beoogt een zorgvuldige uitwerking en kaderstelling van de nieuwe Cultuurnota "Kultuer tichtby, tichtby Kultuer".
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg waarom het huidige voorstel te voorbarig is. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve budgetvoorstellen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de financiële uitgangspunten voor de nieuwe Cultuurnota en of ze akkoord gaan met het amendement dat meer tijd en ruimte voor uitwerking vraagt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct vaststellen van financiële kaders of het volgen van het amendement dat pleit voor meer tijd en ruimte voor verdere uitwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke financiële doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid voor "ambities en nieuwe ideeën" kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze de financiële kaders later vaststellen na verdere uitwerking.
Participatie:
Het amendement benadrukt het belang van participatie door te wijzen op het ontbreken van een inventarisatie vanuit het culturele veld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn als onderdeel van de ambities en nieuwe ideeën die ruimte krijgen.
Financiële Gevolgen:
Het amendement stelt voor om de huidige budgetten als uitgangspunt te nemen, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het benadrukt dat het te vroeg is voor gedetailleerde financiële beslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurnota Financiële consequenties Startnotitie Cultuur Budgetten Ambities Nieuwe ideeën Kaders Inventarisatie Uitgaven Nota CultuurVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
F. Reitsma-hazelhoff
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:35:02 - 01:38:11 - 01:38:21 - 01:42:05 - 01:42:39 - 01:42:46 - 01:44:22 - 01:44:47 - 01:45:00 - 01:47:15 - 01:50:56 - 01:53:07 - 01:53:56 - 01:54:08 - 01:55:37 - 01:57:46 - 01:58:20 - 02:00:04 - 02:06:39 - 02:08:06 - 02:08:20 - 02:09:22 - 02:10:01 - 02:10:17 - 02:10:54 - 02:10:58 - 02:11:14 - 02:11:37 - 02:11:48 - 02:11:57 - 02:12:17 - 02:13:49 - 02:14:45 - 02:14:58 - 02:15:47 - 02:17:05 - 02:18:08 - 02:18:40 - 02:19:13 - 02:19:21 - 02:19:39 - 02:19:55 - 02:20:17 - 02:20:33 - 02:20:41 - 02:21:18 - 02:21:36 - 02:21:48 - 02:21:58 - 02:30:58 - 02:32:22 - 02:32:42 - 02:32:55 - 02:33:09 - 02:34:37 - 02:35:06 - 02:35:40 - 02:35:57 - 02:36:13 - 02:36:26 - 02:37:10 - 02:39:35
D. Kooistra - CDA
B. Visser -
Agendapunt 8 Beschikbaar stellen middelen Versnellingsagenda
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een raadsvoorstel ingediend om een budget van € 28.537.435 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de Versnellingsagenda Noordoost Fryslân. Deze agenda is een samenwerkingsproject tussen verschillende overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen, gericht op het versterken van de regionale economie door innovatie en het optimaal benutten van arbeidskrachten. De gemeente fungeert als penvoerder en ontvangt bijdragen van het Rijk, de provincie en andere gemeenten. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging om de financiële middelen beschikbaar te maken volgens een vastgesteld kasritme. Indien de raad geen budget beschikbaar stelt, kan de agenda niet worden uitgevoerd en moeten de ontvangen gelden worden teruggestort. Het project is onderdeel van een bredere Regio Deal en heeft als doel het verdienvermogen van de regio te versterken.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in riedsfoarstel yntsjinne om in budzjet fan € 28.537.435 beskikber te stellen foar de útfiering fan de Fersnellingsaginda Noardeast Fryslân. Dizze aginda is in gearwurkingsprojekt tusken ferskate oerheden, ûndernimmers en ûnderwiisynstellingen, rjochte op it fersterkjen fan de regionale ekonomy troch ynnovaasje en it optimaal benutten fan arbeidskrêften. De gemeente fungearret as pinfierder en ûntfangt bydragen fan it Ryk, de provinsje en oare gemeenten. It foarstel omfiemet ek in begruttingswiziging om de finansjele middels beskikber te meitsjen neffens in fêststeld kasritme. As de ried gjin budzjet beskikber stelt, kin de aginda net útfierd wurde en moatte de ûntfongen jilden weromstoart wurde. It projekt is ûnderdiel fan in bredere Regio Deal en hat as doel it fertsjinfermogen fan de regio te fersterkjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Beschikbaar stellen middelen Versnellingsagenda Noordoost Fryslân". Het betreft een verzoek aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om een budget van € 28.537.435 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de Versnellingsagenda Noordoost Fryslân. Deze agenda omvat een reeks projecten gericht op het versterken van de regionale economie door innovatie, ondernemerschap en een betere benutting van arbeidskrachten. De gemeente fungeert als penvoerder en ontvangt bijdragen van het Rijk, de provincie en andere gemeenten. Het voorstel vraagt ook om een begrotingswijziging om deze middelen formeel beschikbaar te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële paragraaf, een overzicht van de betrokken partijen en de benodigde stappen voor uitvoering. Echter, meer details over de specifieke projecten binnen de Versnellingsagenda zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het budget en het aanpassen van de begroting. Dit is essentieel voor de voortgang van de Versnellingsagenda.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de financiële middelen willen vrijmaken en de begroting willen aanpassen om de regionale economische ontwikkeling te ondersteunen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten zoals werkgelegenheid en innovatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar qua financiële middelen, maar mist concrete tijdlijnen en meetbare doelen voor de projecten zelf. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde projectdoelen zouden helpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de financiële middelen beschikbaar te stellen en de begroting aan te passen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat communicatie met betrokken partners zal plaatsvinden zodra de middelen beschikbaar zijn. Er is echter weinig detail over hoe participatie van burgers of andere stakeholders wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. Het zou relevant kunnen zijn, afhankelijk van de aard van de projecten binnen de Versnellingsagenda.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De totale financiering bedraagt € 28.537.435, met bijdragen van het Rijk, de provincie en gemeenten. Het voorstel geeft aan hoe deze middelen gedekt worden en hoe ze over de jaren verdeeld zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versnellingsagenda Noordoost Fryslân Regio Deal Subsidieverordening Bestuursovereenkomst Innovatie Ondernemerschap Arbeidsmarkt Begrotingswijziging Financiering ProgrammalijnenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9 Begroting 2021, jaarstukken 2019 en eerste begrotingswijziging 2020 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de jaarstukken 2019, de eerste begrotingswijziging 2020 en de begroting 2021 van de Veiligheidsregio Fryslân. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze stukken en geen zienswijze in te dienen. De financiële stukken zijn gebaseerd op eerder vastgesteld beleid en de kaderbrief 2021-2024. Belangrijke aandachtspunten zijn de impact van de coronacrisis, cao-aanpassingen en autonome ontwikkelingen. De raad besluit om de stukken te accepteren zonder zienswijze en vraagt het college om de financiële effecten van de begrotingswijziging 2020 op te nemen in de Tussenrapportage. De totale financiële bijdrage van de gemeente voor 2021 bedraagt € 4.756.000, een stijging ten opzichte van de meerjarenraming. De betrokken teams worden geïnformeerd en het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân wordt per brief op de hoogte gesteld.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de jierstikken 2019, de earste begruttingswiziging 2020 en de begrutting 2021 fan de Feiligensregio Fryslân. De gemeenteried wurdt frege om kennis te nimmen fan dizze stikken en gjin sjochwize yn te tsjinjen. De finansjele stikken binne basearre op earder fêststeld belied en de kaderbrief 2021-2024. Wichtige oandachtspunten binne de ynfloed fan de coronakrisis, cao-oanpassingen en autonome ûntwikkelingen. De ried beslút om de stikken te akseptearjen sûnder sjochwize en freget it kolleezje om de finansjele effekten fan de begruttingswiziging 2020 op te nimmen yn de Tussenrapportage. De totale finansjele bydrage fan de gemeente foar 2021 bedraacht € 4.756.000, in stiging yn ferliking mei de mearjierrenraming. De belutsen teams wurde ynformearre en it algemien bestjoer fan de Feiligensregio Fryslân wurdt per brief op 'e hichte brocht.
-
Raadsvoorstel begroting 2021, jaarstukken 2019 en eerste begrotingswijziging 2020 Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2021, jaarstukken 2019 en eerste begrotingswijziging 2020 Veiligheidsregio Fryslân". Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân biedt de jaarstukken aan de colleges en gemeenteraden aan en vraagt om eventuele zienswijzen. De stukken zijn een uitwerking van de eerder vastgestelde kaderbrief. Er zijn autonome aanpassingen, zoals cao-aanpassingen en de impact van de coronacrisis. De gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van de stukken en geen zienswijze in te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële stukken en contextuele informatie bevat. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de impact van externe factoren zoals de coronacrisis.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de stukken en te besluiten of er een zienswijze moet worden ingediend. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële stukken en of ze al dan niet een zienswijze willen indienen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral gezien de financiële onzekerheden door de coronacrisis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk door de onzekerheden rond de coronacrisis. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden vormen een uitdaging.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken 2019, de eerste begrotingswijziging 2020 en de begroting 2021, en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie. De betrokken teams binnen de gemeente zijn betrokken bij de beleidsvoorbereiding en uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een extra budgetbehoefte van bijna €1.823.000 in 2020. De dekking komt grotendeels uit de egalisatiereserve, die hierdoor aanzienlijk daalt. De gemeentelijke bijdrage voor 2020 stijgt met €39.000. De stijging van de bijdrage voor 2021 bedraagt €356.000. De financiële onzekerheden door de coronacrisis worden erkend, maar niet volledig gekwantificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Begroting 2021 Jaarstukken 2019 Begrotingswijziging 2020 Coronacrisis Kaderbrief 2021-2024 Egalisatiereserve Financiële effecten Zienswijze Gemeentelijke bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 10 Begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024 Marrekrite
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de begroting 2021 en de meerjarenraming 2022-2024 van Recreatieschap Marrekrite. De raad heeft besloten kennis te nemen van de conceptbegroting en meerjarenraming, en in te stemmen met het verzenden van een concept zienswijze aan Marrekrite. Ook is de jaarrekening 2019, die een positief resultaat van € 613.314 laat zien, goedgekeurd. Marrekrite beheert recreatieve voorzieningen in Fryslân, zoals ligplaatsen en fiets- en wandelnetwerken, en vraagt om een jaarlijkse zienswijze van de provincie en gemeenten. De gemeente Noardeast-Fryslân betaalt in 2021 bijdragen voor water- en landrecreatie, baggeren en onderhoud van fiets- en wandelpaden. Er is een advies om de doelen van de programma's meetbaarder te maken.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de begrutting 2021 en de mearjierrenraming 2022-2024 fan Recreatieschap Marrekrite. De ried hat besletten kennis te nimmen fan de konseptbegrutting en mearjierrenraming, en yn te stimmen mei it ferstjoeren fan in konsept miening oan Marrekrite. Ek is de jierrekken 2019, dy't in posityf resultaat fan € 613.314 sjen lit, goedkard. Marrekrite behearret rekreative foarsjennings yn Fryslân, lykas lisplakken en fyts- en kuiernetwurken, en freget om in jierlikse miening fan de provinsje en gemeenten. De gemeente Noardeast-Fryslân betellet yn 2021 bydragen foar wetter- en lânrekreaasje, baggerjen en ûnderhâld fan fyts- en kuierpaden. Der is in advys om de doelen fan de programma's mear mjitber te meitsjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024 van de Marrekrite". De gemeente Noardeast-Fryslân wordt gevraagd een zienswijze te geven op de begroting van Recreatieschap Marrekrite. Dit schap beheert recreatieve voorzieningen zoals ligplaatsen, afvalverwerking en knooppuntennetwerken voor fietsen en wandelen in Fryslân. De raad moet kennisnemen van de begroting en instemmen met het verzenden van een zienswijze. De jaarrekening 2019 toont een positief resultaat, mede door grondverkoop. De bijdragen voor 2021 blijven gelijk aan 2020, maar stijgende kosten vereisen een indexatie van 2% vanaf 2022.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke meetbare doelen binnen de programma's. Er wordt geadviseerd om deze doelen meetbaarder te maken.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de begroting en de jaarrekening en instemmen met het verzenden van de zienswijze.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde begroting en de bijbehorende financiële bijdragen, en of ze de zienswijze willen verzenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART, aangezien de doelen niet specifiek en meetbaar zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de meetbaarheid van de doelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de begroting en de jaarrekening en in te stemmen met het verzenden van de zienswijze.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het beheer van recreatieve voorzieningen kan indirect bijdragen aan duurzame recreatie en toerisme.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De gemeente betaalt specifieke bedragen voor verschillende recreatieonderdelen. De kostenstijgingen worden deels opgevangen door een indexatie van 2% vanaf 2022. De dekking van deze kosten is impliciet, aangezien de bijdragen voor 2021 gelijk blijven aan 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Marrekrite Begroting 2021 Meerjarenraming 2022-2024 Zienswijze Jaarrekening 2019 Fiets- en wandelknooppuntennetwerk Waterrecreatie Landrecreatie Baggeren OnderhoudskostenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 11 Begroting 2020 en ontwerpbegroting 2021 Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de begroting 2020 en de ontwerpbegroting 2021 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. Het bestuur van deze organisatie heeft de begrotingen aangeboden in overeenstemming met de gemeenschappelijke regeling. De gemeenteraad heeft besloten kennis te nemen van deze begrotingen en geen zienswijzen in te dienen. Het doel van de gemeenschappelijke regeling is het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer in de regio, om zo de leefbaarheid te verbeteren. De begroting is geactualiseerd op basis van de kosten en vervoersvolumes van 2019, met een verwachte toename van kosten door afwijkende indicaties. De effecten van de pilot "Voor elkaar Pas" zijn nog onbekend. De mogelijke impact van het coronavirus is niet in de begrotingen opgenomen, maar er zijn tijdelijke maatregelen getroffen om vervoerders financieel te ondersteunen tijdens de crisis. De raad heeft in zijn vergadering op 20 mei 2020 besloten geen zienswijzen in te dienen en heeft de stukken formeel geaccepteerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de begrutting 2020 en de ûntwerpbegrutting 2021 fan it Mobiliteitsburo Noardeast-Fryslân. It bestjoer fan dizze organisaasje hat de begruttingen oanbean yn oerienstimming mei de mienskiplike regeling. De gemeenteried hat besletten kennis te nimmen fan dizze begruttingen en gjin sjenswizen yn te tsjinjen. It doel fan de mienskiplike regeling is it effisjinter organisearjen fan doelgroepenferfier en lytskealich iepenbier ferfier yn de regio, om sa de libbensberens te ferbetterjen. De begrutting is bywurke op basis fan de kosten en ferfiervoluminten fan 2019, mei in ferwachte taname fan kosten troch ôfwikende yndikaasjes. De effekten fan de pilot "Foar elkoar Pas" binne noch ûnbekend. De mooglike ynfloed fan it coronafirus is net yn de begruttingen opnaam, mar der binne tydlike maatregels nommen om ferfierders finansjeel te stypjen tidens de krisis. De ried hat yn syn gearkomste op 20 maaie 2020 besletten gjin sjenswizen yn te tsjinjen en hat de stikken formeel akseptearre.
-
Raadsvoorstel begroting 2020 en ontwerpbegroting Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2020 en ontwerpbegroting 2021 MB Noordoost Fryslân". Het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân presenteert de begroting voor 2020 en de ontwerpbegroting voor 2021. De gemeenteraad kan zienswijzen indienen, maar besluit hiervan af te zien. Het doel is efficiënter doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer te organiseren, wat de leefbaarheid in de regio moet verbeteren. De voorlopige jaarrekening 2019 is nog niet vastgesteld vanwege een lopende accountantscontrole.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke presentatie van de begrotingen en de context van het mobiliteitsproject. Echter, de effecten van de pilot "Voor elkaar Pas" en de impact van COVID-19 zijn nog niet volledig inzichtelijk.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de begrotingen en kan zienswijzen indienen. In dit geval besluit de raad geen zienswijzen in te dienen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingen zonder zienswijzen in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in het huidige beleid en de voorgestelde financiële plannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden rond de pilot en COVID-19. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de begrotingen en geen zienswijzen in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad schriftelijk op de hoogte wordt gesteld, maar er is weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De begroting leidt tot een toename van de kosten in 2020 en 2021. Er is geen specifieke dekking voor deze kostenstijgingen genoemd, en de impact van COVID-19 is nog niet volledig verwerkt. De raad moet rekening houden met mogelijke toekomstige financiële aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Begroting 2020 Ontwerpbegroting 2021 Doelgroepenvervoer Wmo- en Leerlingenvervoer Opstappervervoer Leefbaarheid Bereikbaarheid Voor elkaar Pas (VeP) Coronavirus effectenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 12 Investeringen Digitaal Stelsel Omgevingswet
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft investeringen in het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) vanwege de invoering van de Omgevingswet. Deze wet vereist nieuwe software om aan te sluiten op het landelijke DSO, wat de huidige systemen niet kunnen. Voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) wordt een upgrade van de huidige software voorgesteld, terwijl voor plansoftware een Europese aanbesteding in samenwerking met andere gemeenten wordt aanbevolen. De raad heeft besloten om in 2020 eenmalig maximaal € 260.000 te investeren en de jaarlijkse exploitatielasten van € 45.500 in het financiële perspectief van 2021 op te nemen. De investering wordt over acht jaar afgeschreven, waarbij Dantumadiel 26,5% van de kosten draagt. De extra netto last voor Noardeast-Fryslân bedraagt € 23.887,50. De investeringen zijn in lijn met het Plan van Aanpak voor de implementatie van de Omgevingswet, dat op 19 november 2019 door het college is vastgesteld.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer ynvestearrings yn it Digitale Stelsel Omjouwingswet (DSO) fanwegen de ynfiering fan de Omjouwingswet. Dizze wet freget nije software om oan te sluten op it lanlike DSO, wat de hjoeddeiske systemen net kinne. Foar Fergunningferliening, Tafersjoch en Hanthavening (VTH) wurdt in upgrade fan de hjoeddeiske software foarsteld, wylst foar plansoftware in Jeropeeske oanbesteging yn gearwurking mei oare gemeenten oanrikkemandearre wurdt. De ried hat besletten om yn 2020 ienmalich maksimaal € 260.000 te ynvestearjen en de jierlikse eksploitaasjelêsten fan € 45.500 yn it finansjele perspektyf fan 2021 op te nimmen. De ynvestearring wurdt oer acht jier ôfsletten, wêrby't Dantumadiel 26,5% fan de kosten draacht. De ekstra netto lêst foar Noardeast-Fryslân bedraacht € 23.887,50. De ynvestearrings binne yn oerienstimming mei it Plan fan Oanpak foar de ymplemintaasje fan de Omjouwingswet, dat op 19 novimber 2019 troch it kolleezje fêststeld is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Investeringen Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)". Het doel is om de gemeente Noardeast-Fryslân voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet door te investeren in nieuwe software die aansluit op het landelijke Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). De huidige systemen zijn niet geschikt voor de nieuwe wetgeving. Voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) wordt een upgrade van de huidige software voorgesteld, terwijl voor plansoftware een Europese aanbesteding wordt aanbevolen. De raad wordt gevraagd om eenmalig € 260.000 te investeren en de jaarlijkse exploitatielasten van € 45.500 in de begroting van 2021 op te nemen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële implicaties en een overzicht van de benodigde stappen. Er is echter beperkte informatie over de exacte inhoud van de software-upgrades en aanbestedingsdetails, wat deels te wijten is aan de geheimhouding vanwege de aanbesteding.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde investeringen en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit omvat het vaststellen van de financiële middelen voor de implementatie van het DSO.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde investeringen en de financiële lasten willen accepteren. Dit omvat ook de keuze om al dan niet in te stemmen met de regionale samenwerking voor de aanbesteding van plansoftware.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte technische specificaties van de software en de verwachte resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding beperkt de transparantie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de eenmalige investering van € 260.000 goed te keuren en de jaarlijkse exploitatielasten van € 45.500 in de financiële planning van 2021 op te nemen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale investering bedraagt maximaal € 260.000, met jaarlijkse afschrijvingslasten van € 32.500. De extra jaarlijkse exploitatielasten bedragen € 45.500. De kosten worden deels gedekt door een bestaande stelpost voor vervangingsinvesteringen. De financiële lasten worden gedeeld met de gemeente Dantumadiel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) Investeringen Software Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) Europese aanbesteding Plan van Aanpak Afschrijvingslasten Exploitatielasten Stelpost vervangingsinvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
E. Van Esch -
Agendapunt 13 Voorgenomen besluit FUMO inzake het lidmaatschap aan de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (NF)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het voorgenomen besluit van de FUMO om lid te worden van de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO) als gevolg van de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Deze wet zorgt ervoor dat ambtenaren van de FUMO niet langer onder de gemeentelijke rechtspositieregeling vallen, maar onder de Cao SGO. Het lidmaatschap van de WSGO is verplicht en de kosten hiervoor worden binnen de bestaande FUMO-begroting opgevangen. De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân heeft besloten geen zienswijzen in te dienen tegen dit besluit, aangezien het lidmaatschap als een logische en kostenefficiënte keuze wordt gezien. Het besluit werd genomen tijdens de raadsvergadering op 20 mei 2020.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer it foarnommen beslút fan de FUMO om lid te wurden fan de Wurkjouwersferiening Gearwurkjende Gemeentlike Organisaasjes (WSGO) as gefolch fan de ynfiering fan de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Dizze wet soarget derfoar dat amtners fan de FUMO net langer ûnder de gemeentlike rechtspositieregeling falle, mar ûnder de Cao SGO. It lidmaatskip fan de WSGO is ferplichte en de kosten hjirfoar wurde binnen de besteande FUMO-begroting opfongen. De ried fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat besletten gjin beswieren yn te tsjinjen tsjin dit beslút, om't it lidmaatskip as in logyske en kosteneffisjinte kar sjoen wurdt. It beslút waard nommen tidens de riedsgearkomste op 20 maaie 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorgenomen besluit FUMO inzake het lidmaatschap van de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties". Door de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren vallen FUMO-ambtenaren nu onder de Cao SGO, waardoor FUMO lid moet worden van de WSGO. De raad kan zienswijzen indienen, maar het voorstel geeft hier geen aanleiding toe. De kosten voor het lidmaatschap worden binnen de bestaande begroting opgevangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het bevat alle relevante informatie over de aanleiding, de financiële implicaties en de procedurele stappen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om zienswijzen kenbaar te maken over het voorgenomen besluit, maar besluit hiervan af te zien.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het lidmaatschap een logisch gevolg is van de wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties.
Besluit van de Raad:
De raad besluit geen zienswijzen in te dienen tegen het voorgenomen besluit van de FUMO.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het lidmaatschap bedragen €1000 tot €3000 en worden binnen de bestaande FUMO-begroting opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Cao SGO Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO) Zienswijze Gemeenschappelijke regeling Begroting Lidmaatschap Rechtspositie KostenVerfijning van de zoekopdracht:
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 13.a NIET AANGENOMEN - Motie vreemd Horeca-(her)opening
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 20 mei 2020 een motie besproken over de (her)opening van de horeca in het kader van de coronacrisis. De motie benadrukte het belang van toerisme, recreatie en horeca voor de lokale economie en stelde voor om deze sectoren te ondersteunen met flexibel beleid. Enkele voorgestelde maatregelen waren het vrijstellen van precariorechten, verruimen van openingstijden, toestaan van tijdelijke terrasoverkappingen, en het faciliteren van terrasuitbreidingen. Ook werd voorgesteld om centrumstraten deels autovrij te maken en mobiele toiletunits toe te staan. De motie riep op tot een waarschuwende handhaving van regels door de politie. De motie werd ingediend door J. Talsma (ELP Noardeast-Fryslân) en gesteund door ELP-NEF, VVD, ALL, en PvdA, maar werd niet aangenomen met 6 stemmen voor en 20 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 20 maaie 2020 in moasje besprutsen oer de (wer)iepening fan de hoareka yn it ramt fan de coronakrisis. De moasje beklamme it belang fan toerisme, rekreaasje en hoareka foar de lokale ekonomy en stelde foar om dizze sektoaren te stypjen mei fleksibel belied. Guon foarstelde maatregels wiene it frijstellen fan precariorechten, ferromming fan iepeningstiden, tastean fan tydlike terrasoverkappingen, en it fasilitearjen fan terrasútwreidings. Ek waard foarsteld om sintrumstrjitten diels autofrij te meitsjen en mobile toiletunits ta te stean. De moasje rôp op ta in warskôgjende hanthavening fan regels troch de plysje. De moasje waard yntsjinne troch J. Talsma (ELP Noardeast-Fryslân) en stipe troch ELP-NEF, VVD, ALL, en PvdA, mar waard net oannommen mei 6 stimmen foar en 20 tsjin.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horeca-(her)opening Coronacrisis Anderhalve-meter-samenleving Toerisme Precariorechten Terrassen Autovrij maken Mobiele toiletunits Informatiepanelen Handhaving regelsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horeca-(her)opening Coronacrisis Anderhalve-meter-samenleving Toerisme Precariorechten Terrassen Autovrij maken Mobiele toiletunits Informatiepanelen Handhaving regelsVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
E. Van Esch -
B.H. Wijbenga -
A. Van Der Aar -
J.M. Klinkenberg -
J.E. Boerema - wethouder
S.K. Dijkstra - Griffier
Agendapunt 13.b AANGENOMEN - Motie vreemd Vluchtelingenkinderen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 20 mei 2020 een motie aangenomen over de opvang van alleenstaande vluchtelingenkinderen. De motie werd ingediend vanwege de humanitaire crisis in Griekenland en het grensgebied met Turkije, waar duizenden vluchtelingenkinderen onder slechte omstandigheden leven. De raad erkent de noodzaak van solidariteit en wil dat de gemeente zich aansluit bij de 'Coalition of the Willing' om 500 kinderen op te vangen, zoals gevraagd door hulporganisaties. Het college wordt verzocht te onderzoeken hoe en op welke termijn opvang mogelijk is en om het kabinet te informeren over de bereidheid van de gemeente om kinderen op te nemen. De motie werd aangenomen met 23 stemmen voor en 4 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 20 maaie 2020 in moasje oannommen oer de opfang fan allinnichsteande flechtlingebern. De moasje waard yntsjinne fanwegen de humanitêre krisis yn Grikelân en it grinsgebiet mei Turkije, wêr't tûzenen flechtlingebern ûnder minne omstannichheden libje. De ried erkent de needsaak fan solidariteit en wol dat de gemeente him oanslút by de 'Coalition of the Willing' om 500 bern op te fangen, sa't frege wurdt troch helporganisaasjes. It kolleezje wurdt frege te ûndersykjen hoe en op hokker termyn opfang mooglik is en om it kabinet te ynformearjen oer de reeëns fan de gemeente om bern op te nimmen. De moasje waard oannommen mei 23 stimmen foar en 4 tsjin.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvang Alleenstaande vluchtelingenkinderen Humanitaire ramp Griekenland Turkije Coalition of the Willing Solidariteit Crisisgebied Hulporganisaties UrgentieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvang Alleenstaande vluchtelingenkinderen Humanitaire ramp Griekenland Turkije Coalition of the Willing Solidariteit Crisisgebied Hulporganisaties UrgentieVerfijning van de zoekopdracht: