09-02-2023 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Fêststelle aginda en fersyk spoeddebat (2a)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Beslutelist It Beslút 26 jannewaris 2023
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Vaststellen kwijtscheldingsverordening 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2023. Deze verordening is aangepast naar aanleiding van de Motie Krol en de gewijzigde Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, waardoor het mogelijk wordt om het totale bedrag aan financiële middelen te verhogen. Dit voorkomt dat burgers met een kleine vermogensbuffer hun recht op kwijtschelding verliezen. De voorgestelde verhogingen zijn € 2.000 voor gehuwden, 75% daarvan voor alleenstaanden, en 90% voor alleenstaande ouders. De gemeente wil deze verruiming met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023 toepassen, maar niet voor 2022, om juridische complicaties te vermijden. De wijziging zal leiden tot meer toegewezen kwijtscheldingsverzoeken, maar het exacte financiële effect is moeilijk te voorspellen. Na goedkeuring zal de verordening gepubliceerd worden en de afdeling Kommunikaasje zal de wijzigingen communiceren.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan de Feroardening kwytsskelding gemeentlike belêstingen 2023. Dizze feroardening is oanpast nei oanlieding fan de Motie Krol en de feroare Utfieringsregeling Ynforderingswet 1990, wêrtroch it mooglik wurdt om it totale bedrach oan finansjele middels te ferheegjen. Dit foarkomt dat boargers mei in lytse fermeitsbuffer har rjocht op kwytsskelding ferlieze. De foarstelde ferhegingen binne € 2.000 foar trouden, 75% dêrfan foar ienlingen, en 90% foar ienâldige âlders. De gemeente wol dizze ferromming mei weromwurkjende krêft fanôf 1 jannewaris 2023 tapasse, mar net foar 2022, om juridyske komplikaasjes te fermeitsjen. De feroaring sil liede ta mear takende kwytsskeldingsfersiken, mar it krekte finansjele effekt is dreech te foarsizzen. Nei goedkarjen sil de feroardening publisearre wurde en de ôfdieling Kommunikaasje sil de feroaringen kommunisearje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2023". Het voorstel beoogt de gemeentelijke verordening aan te passen om de vermogensgrens voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen te verhogen. Dit volgt uit de Motie Krol en de aanpassing van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. De verhoging van de vermogensgrens moet door de gemeenteraad worden vastgesteld en is bedoeld om burgers met een kleine financiële buffer niet te benadelen. De wijziging gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari 2023, maar wordt niet aanbevolen voor 2022 vanwege juridische complicaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante wijzigingen en hun juridische basis duidelijk uiteenzet. Het bevat ook argumenten voor de voorgestelde wijzigingen en bespreekt mogelijke risico's.
Rol van de Raad:
De raad moet de verordening vaststellen, waarmee de verhoging van de vermogensgrens voor kwijtschelding officieel wordt goedgekeurd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verhoging van de vermogensgrens willen goedkeuren en of ze deze met terugwerkende kracht willen toepassen vanaf 1 januari 2023.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vermogensgrenzen, maar de financiële implicaties zijn minder concreet omdat het kwijtscheldingsbudget een open regeling is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toepassing met terugwerkende kracht kan juridische vragen oproepen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en de voorgestelde wijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers in het voorstel, maar de afdeling Kommunikaasje zal de wijzigingen communiceren na besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en sociale aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zal waarschijnlijk leiden tot meer toegewezen verzoeken om kwijtschelding, maar de exacte financiële impact is moeilijk te voorspellen vanwege de variabele aard van banksaldi. Het kwijtscheldingsbudget is een open regeling, wat betekent dat de voorwaarden belangrijker zijn dan het budget zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwijtschelding Vermogensnorm Financiële middelen Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 Regeling belastingen medeoverheden Vermogenstoets Armoedebeleid Rechtszekerheidsbeginsel Spaarzame burger Terugwerkende krachtVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Projectleider bouwkunde monumentenbeheer
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het eenmalig beschikbaar stellen van € 87.000 vanuit de algemene reserve voor de aanstelling van een projectleider bouwkunde monumentenbeheer binnen het cluster Iepenbiere Romte. Deze functie is bedoeld om de kwaliteit van monumentenbeheer te verbeteren, met aandacht voor advisering, toezicht, werkvoorbereiding en ondersteuning van stichtingen. De gemeente heeft veel monumenten en erfgoed, waaronder 515 rijksmonumenten en Unesco werelderfgoed, en wil meer controle en promotie over het behoud ervan. De functie sluit aan bij de prioriteiten van de Contourennota Erfgoedbeleid en biedt kansen voor onderzoek naar innovatieve waardering en economische waarde van erfgoed. Het voorstel benadrukt dat inhuur of uitbesteding van deze functie kan leiden tot verlies van kennis en binding met stichtingen. De financiering voor 2023 komt uit de algemene reserve, met de intentie om de functie structureel op te nemen in de begroting van 2024. Na goedkeuring worden stichtingen en belanghebbenden geïnformeerd over de ontwikkelingen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet it ienmalich beskikber stellen fan € 87.000 út de algemiene reserve foar de oanstelling fan in projektlieder bouwkunde monumintenbehear binnen it kluster Iepenbiere Romte. Dizze funksje is bedoeld om de kwaliteit fan it monumintenbehear te ferbetterjen, mei omtinken foar advisearring, tafersjoch, wurkfoarberieding en ûndersteuning fan stichtingen. De gemeente hat in soad monuminten en erfgoed, wêrûnder 515 ryksmonuminten en Unesco-wrâlderfgoed, en wol mear kontrolearje en promoasje oer it behâld dêrfan. De funksje slút oan by de prioriteiten fan de Kontourennota Erfgoedbelied en biedt kânsen foar ûndersyk nei ynnovative weardearring en ekonomyske wearde fan erfgoed. It foarstel benadrukt dat ynhier of útbesteging fan dizze funksje kin liede ta ferlies fan kennis en bining mei stichtingen. De finansiering foar 2023 komt út de algemiene reserve, mei de yntinsje om de funksje struktureel op te nimmen yn de begrutting fan 2024. Nei goedkarring wurde stichtingen en belanghawwenden ynformaasje jûn oer de ûntwikkelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanstelling van een projectleider bouwkunde monumentenbeheer in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de kwaliteit van monumentenbeheer te verbeteren door een focus op advisering, toezicht, werkvoorbereiding en ondersteuning van stichtingen. De functie moet bijdragen aan het behoud van kennis en kunde binnen de gemeente en het optimaal benutten van subsidiemogelijkheden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de functie, de taken die de projectleider zal vervullen, en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de lange termijn financiering na 2023.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de eenmalige toewijzing van €87.000 uit de algemene reserve voor de aanstelling van de projectleider. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze financiële uitgave en het ondersteunen van het monumentenbeleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde investering in monumentenbeheer ondersteunen, wat een prioriteitstelling van cultureel erfgoed boven andere mogelijke uitgaven impliceert. Er moet ook worden overwogen of de functie structureel moet worden opgenomen in toekomstige begrotingen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële toewijzing en de beoogde functie. Het is echter minder specifiek over de lange termijn doelen en hoe de effectiviteit van de functie zal worden geëvalueerd. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen na 2023.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet €87.000 beschikbaar te stellen voor de functie van projectleider bouwkunde monumentenbeheer.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na de invulling van de functie alle betrokken stichtingen en belanghebbenden op de hoogte worden gebracht en betrokken bij de verdere ontwikkeling van de functie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het behoud van monumenten en erfgoed bijdraagt aan cultureel en historisch behoud, wat een vorm van duurzaamheid is.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van €87.000 uit de algemene reserve. Er is geen structurele dekking voor de functie na 2023, wat een risico vormt voor de continuïteit van de functie. Het voorstel suggereert dat de functie in de begroting van 2024 als nieuw beleid kan worden opgenomen voor structurele financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Monumentenbeheer Projectleider Erfgoedbeleid Subsidiemogelijkheden Industrieel erfgoed Omgevingswet Monumentenstichtingen Cultureel erfgoed Financiering RestauratieVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Bediening Oostervallaatsluis
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het in eigen beheer nemen van de bediening van de Oostervallaatsluis in Dokkum. Tot nu toe werd deze sluis bediend door een externe partij, maar met het aflopen van het contract is besloten om de bediening door het gemeentelijke team TD-SB te laten uitvoeren. Dit besluit past binnen het beleid van de gemeente om zoveel mogelijk taken zelf uit te voeren. Het vrijgekomen budget van € 58.033, dat eerder was bestemd voor de externe bediening, wordt overgeheveld naar de personeelskosten. Het doel is om de kwaliteit en flexibiliteit van de dienstverlening te verbeteren en een goed gastheerschap te tonen aan (toeristische) watersporters. Na goedkeuring van het voorstel worden de belanghebbenden geïnformeerd. Het besluit is genomen tijdens de raadsvergadering op 9 februari 2023.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it sels yn behear nimmen fan de bediening fan de Eastervallaatslús yn Dokkum. Oant no ta waard dizze slús bedien troch in eksterne partij, mar mei it ôfrinnen fan it kontrakt is besletten om de bediening troch it gemeentlike team TD-SB út te fieren. Dit beslút past binnen it belied fan de gemeente om sa folle mooglik taken sels út te fieren. It frijkaamde budzjet fan € 58.033, dat earder bestimd wie foar de eksterne bediening, wurdt oerhevele nei de personielkosten. It doel is om de kwaliteit en fleksibiliteit fan de tsjinstferliening te ferbetterjen en in goed gasthearsskip te toanen oan (toeristyske) wettersporters. Nei goedkarring fan it foarstel wurde de belutsenen ynformearre. It beslút is nommen tiidens de riedsfergadering op 9 febrewaris 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bediening Oostervallaatsluis Begrotingswijziging" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel beoogt de bediening van de Oostervallaatsluis in Dokkum in eigen beheer te nemen, na het aflopen van het contract met een derde partij. Het vrijgekomen budget van € 58.033, dat eerder was toegewezen voor externe bediening, wordt overgeheveld naar personeelskosten. Dit besluit past binnen het beleid van de gemeente om taken zelf uit te voeren tenzij anders noodzakelijk. Het doel is om de kwaliteit en flexibiliteit van de dienstverlening te verbeteren en een beter gastheerschap te bieden aan watersporters.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de situatie, de financiële implicaties, en de beoogde voordelen van het in eigen beheer nemen van de bediening. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte implementatie en eventuele personele aanpassingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de bediening van de sluis in eigen beheer te nemen en de begrotingswijziging door te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het in eigen beheer nemen van de bediening de beste optie is voor de gemeente, gezien de kosten en de beoogde voordelen. Er moet ook overwogen worden of de verschuiving van budgetten de meest efficiënte manier is om de dienstverlening te verbeteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van budget en doelstellingen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte personele veranderingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bediening van de Oostervallaatsluis in eigen beheer te nemen en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden op de hoogte zullen worden gebracht na goedkeuring, maar er is geen sprake van voorafgaande participatie of inspraak van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een verschuiving van het budget van € 58.033 van externe inhuur naar personeelskosten. Dit wordt gedekt door het beëindigen van het contract met de derde partij, waardoor het budget vrijkomt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oostervallaatsluis Dokkum Bediening Eigen beheer Budget Team TD-SB Bruggen Derden Personeelskosten GastheerschapVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 8 Kaderbrief 2024- 2027 Veiligheidsregio Fryslân -Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de kaderbrief 2024-2027 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De raad besluit geen zienswijze in te dienen over deze kaderbrief, mits scenario 3 verder wordt uitgewerkt in de begroting van 2024. Scenario 3 houdt in dat de indexatie van de materiële kosten voorlopig wordt beperkt tot 8% en achteraf wordt geëvalueerd op basis van de werkelijke loonprijscompensatie die gemeenten ontvangen. Dit scenario verdeelt het risico tussen de gemeenten en VRF en biedt een praktische oplossing voor de huidige financiële onzekerheden. De kaderbrief gaat gepaard met onzekerheden vanwege de dynamische context waarin VRF opereert, zoals de coronacrisis en landelijke ontwikkelingen. De financiële bijdrage van de gemeente Noardeast-Fryslân aan VRF wordt beïnvloed door de kaderbrief en scenario 3, wat leidt tot een aanpassing van de gemeentelijke begroting. Het besluit wordt gecommuniceerd aan VRF via een brief van de gemeenteraad.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de kaderbrief 2024-2027 fan de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De ried beslút gjin sicht op te jaan oer dizze kaderbrief, ûnder foarbehâld dat scenario 3 fierder útwurke wurdt yn de begrutting fan 2024. Scenario 3 hâldt yn dat de yndeksânsje fan de materiële kosten foarlopich beheind wurdt ta 8% en achterôf wurde evaluearre op basis fan de werklike loonpriiscompensaasje dy't gemeenten ûntfange. Dit scenario ferdield it risiko tusken de gemeenten en VRF en biedt in praktyske oplossing foar de hjoeddeistige finansjele ûnsekerheden. De kaderbrief giet mei ûnsekerheden fanwegen de dynamyske kontekst dêr't VRF yn operearret, lykas de coronakrisis en lanlike ûntwikkelingen. De finansjele bydrage fan de gemeente Noardeast-Fryslân oan VRF wurdt beynfloede troch de kaderbrief en scenario 3, wat liedt ta in oanpassing fan de gemeentlike begrutting. It beslút wurdt kommunisearre oan VRF troch in brief fan de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2024-2027 Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft de kaderbrief van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor de jaren 2024-2027. De gemeente Noardeast-Fryslân wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen over deze kaderbrief, onder de voorwaarde dat scenario 3 verder wordt uitgewerkt in de begroting van 2024. Scenario 3 houdt in dat de indexatie van de materiële kosten voorlopig wordt beperkt tot 8% en achteraf wordt geëvalueerd op basis van de werkelijke ontwikkeling van het gemeentefonds. Dit scenario biedt een gedeelde oplossing voor de financiële onzekerheden tussen de gemeenten en de VRF.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de financiële implicaties en de verschillende scenario's voor indexatie van de materiële kosten beschrijft. Het biedt ook een duidelijke aanbeveling voor scenario 3.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze over de kaderbrief in te dienen. In dit geval wordt de raad gevraagd geen zienswijze in te dienen, mits scenario 3 verder wordt uitgewerkt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het niet indienen van een zienswijze onder de voorwaarde van verdere uitwerking van scenario 3. Dit houdt in dat de raad moet overwegen of zij het risico van financiële onzekerheid wil delen met de VRF.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral gezien de financiële onzekerheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige evaluaties kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen over de kaderbrief, onder de voorwaarde dat scenario 3 verder wordt uitgewerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de VRF door middel van een brief op de hoogte wordt gebracht van het besluit van de gemeente. Er is geen verdere participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een verwachte verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Het voorstel geeft aan dat de financiële consequenties in de eigen begroting van de gemeente zullen worden verwerkt, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor de extra kosten. Scenario 3 probeert de financiële impact te beperken door de indexatie voorlopig te beperken tot 8%.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2024-2027 Indexatie Scenario 3 Gemeentefonds Inflatie Materiële kosten Autonome ontwikkelingen Loonontwikkeling Financieel kaderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement gemeenteraad Weststellingwerf - Zienswijze Kaderbrief Veiligheidsregio Fryslân 2024-2027.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9 Aanvullend krediet nieuwbouw CBS de Pionier
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het beschikbaar stellen van een aanvullend krediet van € 1.589.070 voor de vervangende nieuwbouw van CBS de Pionier. Dit extra budget is nodig vanwege de huidige bouwmarkt, waarin de eerder toegekende budgetten niet toereikend zijn. Het voorstel omvat onder andere de realisatie van extra ruimte voor kinderopvang, cameratoezicht en een aparte 'tút-en-d’r-út' voor verkeersveiligheid. De investering in kinderopvang wordt terugverdiend via huurinkomsten. De bouw van de school is gepland om te starten in maart 2023 en de oplevering is voorzien in februari 2024. Het voorstel is in overleg met betrokken partijen opgesteld en er is aandacht besteed aan communicatie met de buurt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet it beskikber stellen fan in oanfoljend kredyt fan € 1.589.070 foar de ferfangende nijbou fan CBS de Pionier. Dit ekstra budzjet is nedich fanwege de hjoeddeistige boumerk, dêr't de earder takende budzjetten net tagonklik binne. It foarstel behellet ûnder oaren de realisaasje fan ekstra romte foar bernedeistige, kamera-toezicht en in aparte 'tút-en-d’r-út' foar ferkearsfeiligens. De ynfestearring yn bernedeistige wurdt weromferdien troch hierynkommen. De bou fan de skoalle is pland om te begjinnen yn maart 2023 en de oplevering is foarsjoen yn febrewaris 2024. It foarstel is yn oerlis mei belutsen partijen opsteld en der is omtinken jûn oan kommunikaasje mei de buert.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een aanvullend krediet voor de nieuwbouw van CBS de Pionier in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel vraagt om een extra budget van €1.589.070 voor de vervangende nieuwbouw van de basisschool, extra ruimte voor kinderopvang, cameratoezicht, een verkeersvoorziening ('tút-en-d’r-út'), en een risicoregeling. De investering in kinderopvang wordt terugverdiend via huur. Het doel is om adequate onderwijshuisvesting te bieden en te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. De bouwmarktontwikkelingen hebben geleid tot hogere kosten dan oorspronkelijk begroot, waardoor extra financiering noodzakelijk is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de nieuwbouw, inclusief financiële implicaties en risico's. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor de gevraagde kredieten en de noodzaak ervan.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het aanvullende krediet en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet doorgaan van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van onderwijshuisvesting, de mate van financiële risico's die de gemeente bereid is te nemen, en de ondersteuning van integrale kindcentra (IKC).
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en vierkante meters. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het aanvullende krediet wordt goedgekeurd en of de voorgestelde begrotingswijziging wordt doorgevoerd.
Participatie:
Er is sprake van participatie met betrokken partijen zoals Stichting Arlanta en SKF. Er zijn bijeenkomsten geweest met ouders en wijkbewoners, en er is communicatie gepland tijdens de bouw.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt in het voorstel, hoewel de keuze voor materialen zoals kalkzandsteen enige implicaties kan hebben.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een aanvullend krediet van €1.589.070 en extra kapitaallasten. De investering in kinderopvang wordt terugverdiend via huurinkomsten. De dekking komt ten laste van het meerjarige begrotingssaldo. Risico's zijn verbonden aan de bouwmarkt en de huurcontracten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
CBS de Pionier Nieuwbouw Kinderopvang Aanvullend krediet Bouwmarkt IKC-vorming Cameratoezicht Tút-en-d’r-út Risicoregeling BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
Inspreker Raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Nutma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J. Nutma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
L. Vellinga - wethouder
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 10 Tijdelijke huisvesting Dalton Dokkum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een spoedaanvraag voor tijdelijke huisvesting van Dalton Dokkum vanwege een ruimtetekort door een groeiend aantal leerlingen. De raad wordt gevraagd om € 417.044 uit de Algemene Reserve beschikbaar te stellen voor de bekostiging van tijdelijke units tot zomer 2025. De permanente uitbreiding van de school is onderdeel van het project 'Scholenpark Dokkum', maar dit vergt nog tijd. De tijdelijke oplossing is noodzakelijk om de voortgang van het onderwijs te waarborgen. De aanvraag is urgent omdat de reguliere procedure te lang duurt. De raad heeft ingestemd met de spoedaanvraag en de bijbehorende financiële middelen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in spoedaanfraach foar tydlike hûsfeesting fan Dalton Dokkum fanwegen in romtetekort troch in groeiend tal learlingen. De ried wurdt frege om € 417.044 út de Algemiene Reserve beskikber te stellen foar de bekostiging fan tydlike units oant simmer 2025. De permaninte útwreiding fan de skoalle is ûnderdiel fan it projekt 'Skolepark Dokkum', mar dat freget noch tiid. De tydlike oplossing is needsaaklik om de foargong fan it ûnderwiis te warberjen. De oanfraach is urgint om't de reguliere proseduere te lang duorret. De ried hat ynstimd mei de spoedaanfraach en de byhearrende finansjele middels.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Tijdelijke huisvesting Dalton Dokkum". Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring voor een spoedaanvraag van OVO Fryslân-Noord voor tijdelijke uitbreiding van Dalton Dokkum vanwege een ruimtetekort door een toename van het aantal leerlingen. De tijdelijke huisvesting is noodzakelijk totdat een permanente uitbreiding gerealiseerd kan worden als onderdeel van het project ‘Scholenpark Dokkum’. Het voorstel vraagt om € 417.044 uit de Algemene Reserve te onttrekken voor de bekostiging van de tijdelijke units tot zomer 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de noodzaak, de financiële implicaties, en de achtergrond van de situatie. Er is echter weinig informatie over alternatieve oplossingen of een gedetailleerde risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van het benodigde budget voor de tijdelijke huisvesting, aangezien het beschikbaar stellen van budget een raadsbevoegdheid is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met het onttrekken van middelen uit de Algemene Reserve voor tijdelijke huisvesting en of zij de afwijking van de formele ruimtebehoefte volgens de verordening accepteert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële toewijzing en de tijdsperiode voor de tijdelijke huisvesting. Het is echter minder specifiek over de lange termijn planning en de exacte stappen naar permanente huisvesting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een risico op precedentwerking door af te wijken van de verordening.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de spoedaanvraag goed te keuren en het voorgestelde bedrag uit de Algemene Reserve beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er vooraf afstemming is geweest met het schoolbestuur en dat andere schoolbesturen akkoord zijn gegaan of geen bezwaar hebben gemaakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om € 417.044 uit de Algemene Reserve voor de tijdelijke huisvesting. Er wordt geen specifieke dekking genoemd buiten de Algemene Reserve, en er is geen gedetailleerde financiële planning voor de permanente uitbreiding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dalton Dokkum Tijdelijke huisvesting Spoedaanvraag Leerlingenaantal Algemene Reserve Begrotingswijziging Ruimtetekort Scholenpark Dokkum OVO Fryslân-Noord UnitsVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
L. Vellinga - wethouder
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.D. De Vries -
Agendapunt 11 Dienstverlening aan Dantumadiel na 1-1-2024
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de dienstverlening aan de gemeente Dantumadiel na de ontvlechting per 1 januari 2024. Het voorstel houdt in dat er geen wensen of bedenkingen worden geuit tegen de uitwerking van dienstverleningsafspraken op specifieke gebieden. Na een bestuurlijk overleg en een verkenning zijn er enkele gebieden geïdentificeerd waar samenwerking voordelen biedt, zoals gegevensbescherming, afvalinzameling en salarisadministratie. De samenwerking moet financieel voordelig zijn voor Noardeast-Fryslân en de risico's zijn klein. De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld om wensen en bedenkingen kenbaar te maken, hoewel er geen ingrijpende gevolgen worden verwacht. Het uiteindelijke doel is om duidelijke afspraken te maken en de samenwerking op een manier te structureren die beide gemeenten ten goede komt. De financiële consequenties worden nog verder uitgewerkt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de tsjinstferliening oan de gemeente Dantumadiel nei de ûntflechting per 1 jannewaris 2024. It foarstel behellet dat der gjin winsken of betinkings wurde útsprutsen tsjin de útwurking fan tsjinstferlieningsofspraken op spesifike gebieten. Nei in bestjoerlik oerlis en in ferkenning binne der in pear gebieten identifisearre dêr't gearwurking foardielen biedt, lykas gegegebeskerming, ôffalynsamling en salarisadministraasje. De gearwurking moat finansjeel foardielen opleverje foar Noardeast-Fryslân en de riziko's binne lyts. De gemeenteried krijt de kâns om winsken en betinkings kenber te meitsjen, al wurde der gjin yngripende gefolgen ferwachte. It úteinlike doel is om dúdlike ôfspraken te meitsjen en de gearwurking op in manier te struktuerjen dy't beide gemeenten te'n goede komt. De finansjele gefolgen wurde noch fierder útwurke.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Dienstverlening aan Dantumadiel na 1-1-2024". Het betreft een raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân om na de ontvlechting van de centrumregeling met Dantumadiel per 1 januari 2024, op beperkte schaal diensten te blijven verlenen aan Dantumadiel. Dit voorstel is ontstaan na een verzoek van Dantumadiel en heeft als doel om de ontvlechtingsschade te beperken en voordelen te behalen voor beide gemeenten. Het voorstel vraagt de raad om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over de uitwerking van de dienstverleningsovereenkomsten op specifieke gebieden zoals afvalinzameling en salarisadministratie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële uitwerkingen en concrete afspraken over de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's). Het biedt echter wel een duidelijk overzicht van de beoogde samenwerkingsgebieden en de voordelen daarvan.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over de voorgestelde dienstverleningsovereenkomsten. Dit is in lijn met artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet, waarbij de raad in de gelegenheid wordt gesteld om zijn mening te geven over besluiten met mogelijke ingrijpende gevolgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het verlenen van diensten aan Dantumadiel na de ontvlechting en onder welke voorwaarden dit zou moeten gebeuren. Dit omvat het maken van afspraken over de kosten en de verdeling van de werkuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege het ontbreken van specifieke financiële details en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de uitwerking van de DVO's moet nog plaatsvinden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij wensen en bedenkingen kenbaar wil maken over de voorgestelde dienstverleningsovereenkomsten en onder welke voorwaarden deze moeten worden opgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ondernemingsraad om advies zal worden gevraagd, maar er is weinig informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Het voorstel stelt dat toekomstige dienstverlening financieel voordelig moet zijn voor Noardeast-Fryslân, en als dat niet het geval is, zullen er geen DVO's worden opgesteld. De dekking van eventuele kosten is nog niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverlening Dantumadiel Ontvlechting Samenwerking College Verkenning Functionaris Gegevensbescherming (FG) Afvalinzameling Salarisadministratie BasisregistratiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Untflechting" en betreft de dienstverlening aan Dantumadiel na 1 januari 2024. Het amendement stelt dat de gemeente Noardeast-Fryslân per 1 januari 2024 volledig moet ontvlechten van Dantumadiel. Indien Dantumadiel na deze datum nog diensten wil afnemen, moeten daar duidelijke afspraken over worden gemaakt en moet Dantumadiel voor deze diensten betalen. Er mogen geen dienstverleningsovereenkomsten worden afgesloten op basis van een verdeelsleutel; in plaats daarvan moeten de daadwerkelijke uren worden berekend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen geeft voor de ontvlechting en toekomstige dienstverlening. Het bevat echter geen gedetailleerde implementatieplannen of tijdlijnen voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te stemmen en goed te keuren. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de ontvlechting en de naleving van de nieuwe afspraken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de volledige ontvlechting en de voorwaarden voor toekomstige dienstverlening. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de impact op de samenwerking met Dantumadiel en de financiële gevolgen voor beide gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de ontvlechting en de voorwaarden voor toekomstige dienstverlening. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering, wat het minder haalbaar en tijdgebonden maakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden de uitvoerbaarheid kunnen verbeteren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren, wat ze hebben gedaan, zoals blijkt uit de stemming.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van ontvlechting of het maken van nieuwe afspraken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel impliceert financiële gevolgen, zoals de kosten voor Dantumadiel voor toekomstige diensten. Er wordt echter niet gedetailleerd beschreven hoe deze kosten worden gedekt of welke financiële impact de ontvlechting heeft op Noardeast-Fryslân.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Untflechting Tsjinstferliening Dantumadiel Tsjinstferlieningsôfspraken Oerienkomsten Folslein Oeren Betelje Gearkomste AmendemintVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Untflechting" en betreft de dienstverlening aan Dantumadiel na 1 januari 2024. Het amendement stelt voor om de dienstverlening tussen de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel volledig te ontvlechten per 1 januari 2024. Indien Dantumadiel na deze datum nog diensten wil afnemen, moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt en moet Dantumadiel hiervoor betalen. Er mogen geen dienstverleningsovereenkomsten worden afgesloten op basis van een verdeelsleutel; in plaats daarvan moeten de daadwerkelijke uren worden berekend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen geeft voor de ontvlechting en toekomstige dienstverlening. Het bevat echter geen gedetailleerde implementatieplannen of tijdlijnen voor de uitvoering van deze afspraken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te stemmen en goed te keuren. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de ontvlechting en de naleving van de nieuwe afspraken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de volledige ontvlechting steunen en onder welke voorwaarden toekomstige dienstverlening aan Dantumadiel kan plaatsvinden. Er moet ook worden gekozen voor een model van kostenberekening op basis van daadwerkelijke uren in plaats van een verdeelsleutel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (ontvlechting per 1 januari 2024), maar mist meetbare en haalbare doelen, zoals specifieke stappen of evaluatiemomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering kan complex zijn zonder verdere details.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat ze hebben gedaan, en de uitvoering ervan te monitoren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van ontvlechting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat over administratieve en financiële afspraken.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel impliceert dat Dantumadiel moet betalen voor diensten na de ontvlechting, maar geeft geen specifieke financiële details of hoe deze kosten worden gedekt. Het ontbreken van een verdeelsleutel kan leiden tot meer transparantie in kosten, maar ook tot complexere administratieve processen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Untflechting Tsjinstferliening Dantumadiel Tsjinstferlieningsôfspraken Tsjinstferlieningsoerienkomsten Ferdielkaai Oeren berekkenje FNP CU VVDVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:03:31 - 01:03:59 - 01:04:07 - 01:04:51 - 01:07:18 - 01:08:06 - 01:09:02 - 01:12:03 - 01:12:55 - 01:14:05 - 01:14:11 - 01:14:50 - 01:14:58 - 01:15:29 - 01:15:42 - 01:20:29 - 01:21:03 - 01:21:28 - 01:22:05 - 01:22:19 - 01:23:02 - 01:23:30 - 01:24:19 - 01:24:30 - 01:24:35
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. Ferwerda - VVD
Agendapunt 12 Benoemen leden commissies
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 12.a Motie vreemd - PvdA - NK Tegelwippen - niet aangenomen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 9 februari 2023 een motie besproken over deelname aan het NK Tegelwippen, een initiatief om verharding in tuinen en pleinen te vervangen door groen. Dit zou bijdragen aan biodiversiteit en betere waterbuffering, wat belangrijk is gezien de toenemende extreme weersomstandigheden. In 2022 deden 135 gemeenten mee aan dit initiatief, waarbij meer dan 4 miljoen stoeptegels werden vervangen. De motie, ingediend door J. Lammering van de PvdA, verzocht het college om deel te nemen aan het NK Tegelwippen en de raad op de hoogte te houden van de voortgang. De motie werd echter niet aangenomen, met 3 stemmen voor (PvdA, VVD) en 25 tegen (FNP, CU, GB, S!N, CDA, BVNL).
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 9 febrewaris 2023 in motie besprutsen oer dielnimming oan it NK Tegelwippen, in ynisjatyf om ferdiging yn tún en pleinen te ferfangen troch grien. Dit soe bydrage oan biodiversiteit en bettere wetterbuffering, wat wichtich is sjoen de tanimmende ekstreme waaromstannichheden. Yn 2022 dienen 135 gemeenten mei oan dit ynisjatyf, dêr't mear as 4 miljoen stoeptegels ferfongen waarden. De motie, yntsjinne troch J. Lammering fan de PvdA, frege it kolleezje om diel te nimmen oan it NK Tegelwippen en de ried op 'e hichte te hâlden fan de foargong. De motie waard lykwols net oannommen, mei 3 stimmen foar (PvdA, VVD) en 25 tsjin (FNP, CU, GB, S!N, CDA, BVNL).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "MOTIE Art. 49 RvO Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp" en richt zich op de deelname van de gemeente Noardeast-Fryslân aan het NK Tegelwippen. Dit initiatief moedigt gemeenten aan om verharding in tuinen en pleinen te vervangen door groen, wat bijdraagt aan biodiversiteit en betere waterbuffering. De motie verzoekt het college om deel te nemen aan dit initiatief en de raad te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de voordelen van deelname aan het NK Tegelwippen. Het bevat echter geen gedetailleerd plan van aanpak of financiële onderbouwing.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de deelname van de gemeente aan het NK Tegelwippen en om het college te verzoeken de voortgang te rapporteren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan vergroening en biodiversiteit door deelname aan het NK Tegelwippen, ondanks mogelijke kosten of andere prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen om deel te nemen aan het NK Tegelwippen. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
De motie impliceert participatie door inwoners te motiveren hun tuinen te vergroenen, maar biedt geen gedetailleerd plan voor burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op vergroening en biodiversiteit, wat bijdraagt aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat ontbreekt en mogelijk heeft bijgedragen aan het niet aannemen van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
NK Tegelwippen Verharding Biodiversiteit Regenwater Groen Klimaatverandering Inwonersmotivatie Stoeptegels Droogte Hevige regenvalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "MOTIE Art. 49 RvO Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp" en richt zich op de deelname van de gemeente Noardeast-Fryslân aan het NK Tegelwippen. Dit landelijke initiatief moedigt gemeenten aan om stoeptegels te vervangen door groen, met als doel de biodiversiteit te bevorderen en wateroverlast te verminderen. De motie verzoekt het college om deel te nemen aan dit initiatief en de raad op de hoogte te houden van de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de voordelen van deelname aan het NK Tegelwippen. Het bevat echter geen gedetailleerd plan van aanpak of financiële onderbouwing.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over deelname aan het NK Tegelwippen en om het college te verzoeken de voortgang te monitoren en te rapporteren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan vergroening en klimaatadaptatie door deelname aan het NK Tegelwippen, ondanks mogelijke financiële of praktische bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en de gemeente Noardeast-Fryslân laten deelnemen aan het NK Tegelwippen. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
De motie impliceert participatie door inwoners aan te moedigen hun tuinen te vergroenen, maar er is geen gedetailleerd plan voor burgerparticipatie opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op vergroening en klimaatadaptatie.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een reden zijn voor de tegenstemmen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
NK Tegelwippen Verharding Biodiversiteit Regenwater Groen Klimaatverandering Tuinen Pleinen Inwoners StoeptegelsVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. van der Schaaf - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
D. Ferwerda - VVD
D. Kooistra - CDA
J.D. van der Schaaf - FNP
Agendapunt 12.b Motie vreemd - S!N-FNP-GB-VVD-PvdA-BVNL - Handhaving subsidie Provinsje Fryslân voor Doarpswurk - aangenomen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 9 februari 2023 een motie aangenomen waarin zij het college oproept om bij de Provinsje Fryslân te pleiten voor het behoud van financiële ondersteuning voor Doarpswurk. Dit besluit kwam nadat de provincie had aangekondigd de subsidie voor Doarpswurk vanaf 2023 af te bouwen en in 2026 volledig stop te zetten. De raad benadrukt het belang van Doarpswurk als onafhankelijke en deskundige partner die de leefbaarheid in Friese dorpen ondersteunt en een voortrekkersrol speelt in duurzaamheidsvraagstukken. De motie werd unaniem aangenomen door alle aanwezige partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 9 febrewaris 2023 in motie oannommen wêryn't hja it kolleezje oproppet om by de Provinsje Fryslân te pleitsjen foar it behâld fan finansjele stipe foar Doarpswurk. Dit beslút kaam nei't de provinsje bekend makke hie dat de subsydzje foar Doarpswurk fanôf 2023 ôfboud wurde soe en yn 2026 hielendal stopset wurde soe. De ried benadrukt it belang fan Doarpswurk as ûnôfhinklike en kundige partner dy't de leefberens yn Fryske doarpen stipe en in foartrekkerrol spilet yn duorsumensfraachstikken. De motie waard ienstemmich oannommen troch alle oanwêzige partijen.
-
12b Motie vreemd - Handhaving subsidie Provinsje Fryslân voor Doarpswurk - 230206 - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Handhaving subsidie Provinsje Fryslân voor Doarpswurk". Het betreft een oproep aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om bij de provincie Fryslân te pleiten voor het behoud van financiële ondersteuning voor Doarpswurk. Doarpswurk speelt een cruciale rol in het ondersteunen van dorpsbelangen en gemeenschapsaccommodaties in Friesland, met een focus op leefbaarheid en duurzaamheid. De provincie is van plan de subsidie af te bouwen en in 2026 te stoppen, wat de raad wil voorkomen om het opgebouwde netwerk en de voortrekkersrol van Doarpswurk te behouden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom de subsidie voor Doarpswurk behouden moet blijven. Het bevat overwegingen en een duidelijke oproep aan het college.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en sturende rol door het college op te roepen actie te ondernemen richting de provincie. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat de urgentie en het belang van het onderwerp onderstreept.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het behoud van de subsidie voor Doarpswurk steunen en daarmee de leefbaarheid en duurzaamheid in de dorpen willen waarborgen. Dit vraagt om een afweging tussen financiële prioriteiten en maatschappelijke impact.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen en het college op te roepen om actie te ondernemen richting de provincie.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van Doarpswurk als partner voor dorpsbelangen en gemeenschapsaccommodaties, wat impliceert dat participatie van lokale gemeenschappen essentieel is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien Doarpswurk een voortrekkersrol vervult in het duurzaamheidsvraagstuk van Friese gemeenschapsaccommodaties.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, maar roept op tot behoud van provinciale subsidie. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële tekorten gedekt zouden worden als de subsidie wegvalt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpswurk Subsidie Provinsje Fryslân Leefbaarheid Dorpsbelangen Duurzaamheidsvraagstuk Gemeenschapsaccommodaties Netwerk Ondersteuning Friese dorpenVerfijning van de zoekopdracht:
-
12b Motie vreemd - Handhaving subsidie Provinsje Fryslân voor Doarpswurk - 230209 - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Handhaving subsidie Provinsje Fryslân voor Doarpswurk". Het betreft een oproep aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om bij de provincie Fryslân aan te dringen op het behoud van financiële ondersteuning voor Doarpswurk. Doarpswurk speelt een cruciale rol in het ondersteunen van dorpsbelangen en gemeenschapsaccommodaties in Friesland, met een focus op leefbaarheid en duurzaamheid. De provincie is van plan de subsidie af te bouwen en in 2026 stop te zetten, wat de raad wil voorkomen om het opgebouwde netwerk en de voortrekkersrol van Doarpswurk te behouden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de situatie schetst, de gevolgen van het stopzetten van de subsidie benoemt en een specifieke actie van het college vraagt. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor alternatieve financiering of een analyse van de impact als de subsidie daadwerkelijk wordt stopgezet.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en adviserende rol door het college op te roepen actie te ondernemen richting de provincie. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat de urgentie en het belang van het onderwerp onderstreept.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de gemeente zich actief moet inzetten om de subsidie voor Doarpswurk te behouden. Dit impliceert een keuze voor het ondersteunen van lokale gemeenschappen en duurzaamheid, versus mogelijke andere prioriteiten binnen het gemeentelijk beleid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor succes gedefinieerd, en er is geen plan B voor het geval de provincie niet ingaat op het verzoek.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen en het college op te roepen om bij de provincie aan te dringen op het behoud van de subsidie voor Doarpswurk.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van Doarpswurk als partner voor dorpsbelangen en gemeenschapsaccommodaties, wat impliceert dat participatie van lokale gemeenschappen een kernonderdeel is van hun werk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien Doarpswurk een voortrekkersrol vervult in het duurzaamheidsvraagstuk met betrekking tot Friese gemeenschapsaccommodaties.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt niet direct de financiële gevolgen voor de gemeente, maar richt zich op het behoud van provinciale subsidie. Er wordt geen alternatieve financiering of dekking vanuit de gemeente besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpswurk Subsidie Provinsje Fryslân Leefbaarheid Dorpsbelangen Buurt- en dorpshuizen Duurzaamheidsvraagstuk Gemeenschapsaccommodaties Netwerk Financiële ondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje Doarpswurk". De motie vraagt om blijvende financiële steun voor Doarpswurk, een organisatie die cruciaal is voor het behoud van de leefbaarheid in de dorpen van de gemeente Noardeast-Fryslân. Doarpswurk ondersteunt dorpshuizen en vrijwilligers met advies en hulp bij projecten, subsidieaanvragen en verduurzaming. De motie benadrukt het belang van deze professionele ondersteuning, gezien de toenemende complexiteit van bestuursfuncties en regelgeving.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het beschrijft de rol van Doarpswurk, de uitdagingen waarmee dorpsbesturen te maken hebben, en geeft voorbeelden van succesvolle ondersteuning. Echter, specifieke financiële details en een concreet plan voor de gevraagde steun ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet continueren van financiële steun aan Doarpswurk. Ze moeten de noodzaak en impact van deze steun evalueren en een besluit nemen dat de leefbaarheid van de dorpen ondersteunt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het ondersteunen van lokale gemeenschappen via Doarpswurk, en hoe ze dit financieel willen realiseren. Dit kan invloed hebben op andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee financiële steun aan Doarpswurk continueren of uitbreiden.
Participatie:
De motie impliceert participatie door te benadrukken dat Doarpswurk dorpsbesturen en vrijwilligers ondersteunt, wat bijdraagt aan de betrokkenheid van inwoners bij hun gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, aangezien Doarpswurk dorpshuizen helpt met verduurzamingsprojecten en energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om financiële steun, maar specificeert niet hoeveel geld nodig is of hoe dit gedekt wordt. Dit is een belangrijk punt dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpswurk Leefberens Frijwilligers Stipe Subsydzjes Ferduorsumjen Doarpshûs Mienskip Akkommodaasje EnerzjyscanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Moasje Doarpswurk". Het betreft een motie die op 9 februari 2023 door de gemeenteraad is aangenomen. De motie vraagt aandacht voor de organisatie Doarpswurk en benadrukt het belang van voortdurende financiële steun om de voortzetting van hun activiteiten te waarborgen. In een bijgevoegde brief wordt de Provinciale Staten verzocht om deze financiële steun te blijven bieden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk het doel en de noodzaak van financiële steun voor Doarpswurk uiteenzet. Echter, details over de specifieke financiële behoeften of de impact van het niet verkrijgen van steun worden niet vermeld.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te steunen en de Provinciale Staten te verzoeken om financiële steun voor Doarpswurk te waarborgen. De raad fungeert als pleitbezorger voor de belangen van Doarpswurk.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en daarmee prioriteit geeft aan de financiering van Doarpswurk. Dit kan invloed hebben op de verdeling van middelen en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en de bijbehorende brief aan de Provinciale Staten goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om financiële steun, maar specificeert niet de exacte financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of er alternatieve financieringsbronnen zijn overwogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moasje Doarpswurk Finansjele stipe Deputearre Steaten Kolleezje fan boargemaster en wethâlders H.J.C.M. Verbunt J.G. Kramer Aukje Dijkstra Brief BelangVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Meindertsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H.S. Halbersma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.B. van Dellen - FNP
B.B. van Dellen - FNP
Onbekende spreker -
F. Meindertsma - FNP
D. Ferwerda - VVD
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
H.S. Halbersma - CDA
Onbekende spreker -
Agendapunt 12.c Moasje frjemd - FNP-S!N-BVNL-VVD-CDA-GB - Mei-inoar op de barrikaden foar de garnalefiskerij - oannaam
Samenvatting
Op 9 februari 2023 heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân een motie aangenomen om de garnalenvisserij in Lauwersoog te ondersteunen. De raad maakt zich zorgen over de toekomst van de garnalenvissers vanwege strenge eisen en beperkte tijd om aanpassingen te doen aan hun schepen. Er is een oproep aan het college om samen met andere gemeenten en provincies in verzet te komen tegen de Haagse plannen die de visserij bedreigen. De motie benadrukt het belang van de visserij voor de werkgelegenheid en cultuur in de regio en roept op tot samenwerking met de garnalenvissers. De motie werd aangenomen met 22 stemmen voor en 6 tegen.
Samenvatting
Op 9 febrewaris 2023 hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân in motie oannommen om de garnalefiskerij yn Lauwersoog te stypjen. De ried makket him soargen oer de takomst fan de garnalefiskers fanwege strikte easken en beheinde tiid om oanpassings te dwaan oan har skippen. Der is in oprop oan it kolleezje om tegearre mei oare gemeenten en provinsjes yn ferzet te kommen tsjin de Haachse plannen dy't de fiskerij bedrige. De motie benadrukt it belang fan de fiskerij foar de wurkgelegenheid en kultuer yn de regio en ropt op ta gearwurking mei de garnalefiskers. De motie waard oannommen mei 22 stimmen foar en 6 tsjin.
-
1 - 12c Moasje frjemd - Mei-inoar op de barrikaden foar de garnalefiskerij 230209 - oannaam.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Mei-inoar op de barrikaden foar de garnalefiskerij." De motie richt zich op de zorgen van garnalenvissers in Lauwersoog over hun toekomst. Het benadrukt het belang van de visserij voor de werkgelegenheid en cultuur in de regio. De motie bekritiseert de korte termijn voor vissers om hun boten aan te passen aan CO2-uitstootnormen, terwijl andere sectoren meer tijd krijgen. Het roept op tot samenwerking met andere gemeenten en provincies om de garnalenvisserij te beschermen tegen Haagse plannen en onredelijke eisen van natuurorganisaties.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problemen en de gewenste acties. Het biedt echter weinig concrete oplossingen of alternatieven voor de vissers.
Rol van de Raad:
De raad speelt een ondersteunende en besluitvormende rol door de motie aan te nemen en het college te verzoeken actie te ondernemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de garnalenvisserij actief willen ondersteunen en zich willen verzetten tegen landelijke regelgeving en natuurorganisaties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de acties is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om de motie aan te nemen en het college te verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt overleg met garnalenvissers, maar er is geen bredere participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant vanwege de eisen voor CO2-uitstoot en bodemverstoring, maar de motie legt hier niet de nadruk op.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op beleidsmatige en politieke steun.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Garnalefiskerij Wurkgelegenheid Fiskôfslach Roetfanger Co2-útstjit Natoerorganisaasjes Boaiemfersteuring Rykswettersteat Sânsupletie Ekonomysk belangVerfijning van de zoekopdracht:
-
12c Moasje frjemd - Mei-inoar op de barrikaden foar de garnalefiskerij 230209 - oannaam.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp: Mei-inoar op de barrikaden foar de garnalefiskerij
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om de garnalenvisserij in de regio te ondersteunen. De motie benadrukt de zorgen van garnalenvissers over hun toekomst, de culturele en economische waarde van de visserij, en de oneerlijke eisen die aan hen worden gesteld. Het college wordt verzocht om samen met andere gemeenten en provincies weerstand te bieden tegen landelijke plannen die de garnalenvisserij bedreigen. De motie roept op tot samenwerking en snelle actie om de visserij te behouden en alternatieven te zoeken voor de vissers.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in het beschrijven van de problemen en de gewenste acties. Het benoemt de zorgen van de vissers, de culturele en economische impact, en de specifieke eisen die als oneerlijk worden ervaren. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe de voorgestelde acties precies uitgevoerd moeten worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen en om samen te werken met andere gemeenten en provincies. De raad heeft de motie aangenomen en daarmee het college de opdracht gegeven om de belangen van de garnalenvisserij te verdedigen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet steunen van de garnalenvisserij, het al dan niet samenwerken met andere gemeenten en provincies, en het bepalen van de mate van weerstand tegen landelijke plannen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in de acties die het college moet ondernemen, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de acties is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het college in overleg moet treden met de garnalenvissers, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen gedetailleerd plan voor bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de eisen rondom CO2-uitstoot en bodemverstoring. De motie lijkt echter meer gericht op het behoud van de visserij dan op duurzame praktijken.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt wel gesproken over investeringen die vissers moeten doen zonder garantie op vergunningen, wat financiële onzekerheid impliceert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Garnalefiskerij Wurkgelegenheid Fiskôfslach Roetfanger Co2-útstjit Natoerorganisaasjes Boaiemfersteuring Rykswettersteat Sânsupletie Ekonomysk belangVerfijning van de zoekopdracht:
-
230403 Collegebrief aan raad - Reactie op motie Mei-in oar op de barrikaden foar de garnalenfiskerij.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is “Mei-in oar op de barrikaden foar de garnalenfiskerij”. Deze motie, aangenomen op 9 februari 2023, roept op tot actie ter ondersteuning van de garnalenvisserij. Het college van burgemeester en wethouders van Noardeast-Fryslân heeft een reactie opgesteld en gaat ervan uit dat met het verzenden van deze brief de motie is afgedaan.
Oordeel over de volledigheid:
De brief lijkt beknopt en biedt geen gedetailleerde informatie over de inhoudelijke reactie op de motie. Er ontbreekt een uitgebreide toelichting op de stappen die het college heeft ondernomen of zal ondernemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de motie aangenomen en ontvangt nu een reactie van het college. De raad moet beoordelen of de reactie van het college voldoet aan de verwachtingen en of verdere actie nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij tevreden is met de reactie van het college of dat er aanvullende maatregelen nodig zijn om de belangen van de garnalenvisserij te behartigen.
SMART en Inconsistenties:
De brief zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete doelen of tijdlijnen genoemd, wat het moeilijk maakt om de effectiviteit van de reactie te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de reactie van het college accepteert als afdoende of dat zij verdere actie of verduidelijking wenst.
Participatie:
Er wordt in de brief niet specifiek ingegaan op participatie van belanghebbenden of de betrokkenheid van de gemeenschap bij de uitvoering van de motie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de brief, maar kan een relevant onderwerp zijn gezien de impact van visserij op het milieu.
Financiële gevolgen:
De brief vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder verduidelijkt moet worden om de financiële implicaties van de motie te begrijpen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Garnalenfiskerij Reactie College Barrikaden Burgemeester Wethouders Secretaris Verzenden BriefVerfijning van de zoekopdracht:
B.B. van Dellen - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Dekkema - ChristenUnie
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.B. van Dellen - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.B. van Dellen - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.B. van Dellen - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
B.B. van Dellen - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
02:16:55 - 02:17:45 - 02:19:01 - 02:19:03 - 02:19:53 - 02:21:06 - 02:22:16 - 02:24:36 - 02:29:26 - 02:32:01 - 02:33:20 - 02:33:35 - 02:34:17 - 02:35:19 - 02:36:06 - 02:37:50 - 02:38:23 - 02:40:13 - 02:41:10 - 02:41:22 - 02:41:45 - 02:44:33 - 02:46:44 - 02:47:08 - 02:47:49 - 02:48:27