26-04-2023 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Meidielings
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 13 april 2023
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Begrotingswijziging 2023 en ontwerpbegroting 2024 Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de begrotingswijziging 2023 en de ontwerpbegroting 2024 van de FUMO. De raad wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen op beide begrotingen. De begrotingswijziging 2023 leidt tot een verhoging van de deelnemersbijdrage met €176.504, waarvoor een beroep op de algemene reserve wordt gedaan. De ontwerpbegroting 2024 is opgesteld conform de Kadernota 2024-2028 en leidt tot een stijging van de deelnemersbijdrage met €196.512. De impact van de Omgevingswet is nog niet verwerkt in de ontwerpbegroting 2024, waardoor toekomstige wijzigingen nodig kunnen zijn. Het besluit van de gemeenteraad wordt uiterlijk 30 april 2023 aan het dagelijks bestuur van de FUMO gecommuniceerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de begrotingswiziging 2023 en de ûntwerpbegroting 2024 fan de FUMO. De ried wurdt foarsteld om gjin sicht op beide begrotingen yn te tsjinjen. De begrotingswiziging 2023 sil liede ta in ferheging fan de dielnimmersbydrage mei €176.504, dêrfoar wurdt in berop dien op de algemiene reserve. De ûntwerpbegroting 2024 is opsteld yn oerienstimming mei de Kadernota 2024-2028 en sil liede ta in stiging fan de dielnimmersbydrage mei €196.512. De ynfloed fan de Omgevingswet is noch net ferwurke yn de ûntwerpbegroting 2024, wêrtroch takomstige wizigingen nedich wêze kinne. It beslút fan de gemeenteried wurdt foar 30 april 2023 oan it deistich bestjoer fan de FUMO kommunisearre.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begrotingswijziging 2023 en ontwerpbegroting 2024 FUMO" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging 2023 en de ontwerpbegroting 2024 van de FUMO. Daarnaast wordt voorgesteld om de financiële effecten van deze begrotingswijzigingen te verwerken in de gemeentelijke begroting en kadernota. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege stijgende personeelskosten, de implementatie van de Omgevingswet en andere organisatorische aanpassingen. De financiële impact wordt deels gedekt door de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en toelichting op de wijzigingen. Echter, de impact van de Omgevingswet is nog niet volledig verwerkt, wat een belangrijk aandachtspunt is.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen en hoe de financiële effecten van de wijzigingen in de gemeentelijke begroting verwerkt moeten worden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiële aanpassingen en of zij de voorgestelde begrotingswijzigingen zonder zienswijze willen accepteren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, vooral met betrekking tot de impact van de Omgevingswet. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de onzekerheid rond de Omgevingswet is een risico.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en de financiële effecten van de begrotingswijzigingen te verwerken in de gemeentelijke begroting en kadernota.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een verhoging van de deelnemersbijdrage die deels gedekt wordt door de algemene reserve. De exacte dekking voor toekomstige jaren is nog onzeker vanwege de impact van de Omgevingswet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Begrotingswijziging 2023 Ontwerpbegroting 2024 Omgevingswet Deelnemersbijdrage Personeelskosten Specifieke uitkeringen (SPUK) Collectieve opdrachten Kadernota 2024 Besluit BodemkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje nei oanlieding fan agendapunt nû. 5 yn de riedsgearkomste fan 26 april 2023". De motie betreft de nieuwe missie en visie van de FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing). De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân constateert dat er onvoldoende draagvlak is binnen het algemeen bestuur van de FUMO om de nieuwe missie en visie te verwerken in de kadernota zonder consultatie van de volksvertegenwoordigende organen. De motie verzoekt het college om binnen het AB van de FUMO geen steun uit te spreken voor de nieuwe missie en visie en deze niet te verwerken in de Kadernota 2024-2028.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en overwegingen van de raad uiteenzet. Het benoemt de financiële en personele implicaties van de nieuwe missie en visie en de onzekerheden rondom de invoering van de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De raad speelt een controlerende en adviserende rol. Ze geeft richting aan het college over hoe te handelen binnen het algemeen bestuur van de FUMO.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de nieuwe missie en visie van de FUMO willen ondersteunen, gezien de financiële en personele gevolgen en de onzekerheden rondom de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het niet ondersteunen van de missie en visie zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken geen steun uit te spreken voor de nieuwe missie en visie van de FUMO binnen het AB.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van consultatie van volksvertegenwoordigende organen, maar geeft geen specifieke details over participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie erkent dat de nieuwe missie en visie financiële consequenties hebben, maar geeft geen specifieke details over de dekking van deze kosten. De onzekerheden rondom de Omgevingswet en het financiële ravijn vanaf 2026 worden genoemd als aandachtspunten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Missy en fisy Umjouwingswet Finansjele konsekwinsjes Personiele ynset Kadernota 2024-2028 Finansjele ravyn Wetlike taken Ynfiering Dielnimmende gemeenten/ledenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Oannaam - Moasje - FNP-SN-GBNF-Fractie Tien-PvdA-CU-CDA-VVD - Missy en fisy FUMO.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje nei oanlieding fan agendapunt nû. 5 yn de riedsgearkomste fan 26 april 2023". De motie betreft de nieuwe missie en visie van de FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing). De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân constateert dat er onvoldoende draagvlak is binnen het algemeen bestuur van de FUMO om de nieuwe missie en visie te verwerken in de kadernota zonder consultatie van de volksvertegenwoordigende organen. De motie verzoekt het college om binnen het AB van de FUMO geen steun uit te spreken voor de nieuwe missie en visie en deze niet te verwerken in de Kadernota 2024-2028.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en overwegingen van de raad uiteenzet. Het benoemt de financiële en personele implicaties van de nieuwe missie en visie en de onzekerheden rondom de invoering van de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De raad speelt een controlerende en adviserende rol. Ze geeft richting aan het college over hoe te handelen binnen het algemeen bestuur van de FUMO.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de nieuwe missie en visie van de FUMO willen ondersteunen, gezien de financiële en personele gevolgen en de onzekerheden rondom de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het niet ondersteunen van de missie en visie zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken geen steun uit te spreken voor de nieuwe missie en visie van de FUMO binnen het AB.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van consultatie van volksvertegenwoordigende organen, maar geeft geen specifieke details over participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie erkent dat de nieuwe missie en visie financiële consequenties hebben, maar geeft geen specifieke details over de dekking van deze kosten. De onzekerheden rondom de Omgevingswet en het financiële ravijn vanaf 2026 worden genoemd als aandachtspunten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Missy en fisy Umjouwingswet Finansjele konsekwinsjes Personiele ynset Kadernota 2024-2028 Finansjele ravyn Wetlike taken Ynfiering Dielnimmende gemeenten/ledenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje Missy en Fisy Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing." De motie, ingediend door de heer A. Buwalda (FNP) en gesteund door meerdere partijen, verzoekt de raad van Noardeast-Fryslân om in het Algemeen Bestuur (AB) van de FUMO geen steun uit te spreken voor de aangepaste missie en visie. De raad wordt gevraagd deze niet te verwerken in de Kadernota 2024-2028, gezien toekomstige ontwikkelingen. Het doel is om een missie en visie te ontwikkelen die door alle deelnemers wordt gedragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, de betrokken partijen, en de stappen die zijn ondernomen om de motie te behandelen, duidelijk beschrijft.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol door een zienswijze in te dienen en te beslissen over de steun voor de missie en visie van de FUMO.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de aangepaste missie en visie van de FUMO willen steunen of niet, en of zij willen dat deze worden opgenomen in de Kadernota 2024-2028.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van de missie en visie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de aangepaste missie en visie van de FUMO steunen en of deze in de Kadernota 2024-2028 moeten worden opgenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat een werkgroep wordt gevormd met medewerkers van verschillende gemeenten, wat wijst op participatie en samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de FUMO zich bezighoudt met milieu en omgeving, hoewel het voorstel hier niet expliciet op ingaat.
Financiële gevolgen:
Er zijn kostenposten ter waarde van €507.000 verwijderd uit de Kadernota. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat deze kosten zijn geschrapt door het niet opnemen van de missie en visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) Moasje Missy en fisy Kadernota 2024 – 2028 Sjenswize Algemien bestjoer Wurkgroep Konsept-fyzjedokumint Oerwagings KostenpostenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Vaststelling bestemmingsplan 'Kollumersweach - Sparrewei 10-12'
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Kollumersweach - Sparrewei 10-12'. Het plan, dat op 26 april 2023 in de raadsvergadering is besproken, voorziet in de wijziging van de huidige bedrijfsbestemming naar een woonbestemming voor de locatie Sparrewei 10-12 in Kollumersweach. Dit maakt de realisatie van vier woningen mogelijk. Het voorstel is planologisch wenselijk en voldoet aan een goede ruimtelijke ordening. Er zijn geen zienswijzen of reacties ingediend tijdens de inzageperiode. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat er een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer is gesloten. De procedurekosten worden door de initiatiefnemer gedragen. Na besluitvorming worden de stukken gepubliceerd en ter inzage gelegd voor beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan 'Kollumersweach - Sparrewei 10-12'. It plan, dat op 26 april 2023 yn de riedsfergadering besprutsen is, foarsjocht yn de feroaring fan de hjoeddeistige bedriuwsbestimming nei in wenbestimming foar de lokaasje Sparrewei 10-12 yn Kollumersweach. Dit makket de realisaasje fan fjouwer wenningen mooglik. It foarstel is planologysk winsklik en foldocht oan in goede romtelike ynrjochting. Der binne gjin sjenings of reaksjes yntsjinne tiidens de ynsjochperioade. Der is gjin eksploitaasjeplan nedich, om't der in planskadeoerienkomst mei de ynitiatyfnimmer is slein. De proseduerekosten wurde troch de ynitiatyfnimmer droegen. Nei beslútfoarming wurde de stikken publisearre en ter ynsjoch lein foar berop by de ôfdieling bestjoersrjochtsspraak fan de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Kollumersweach - Sparrewei 10-12'. Het plan beoogt de herontwikkeling van een voormalige bedrijfslocatie naar een woonbestemming, met de bouw van vier koopwoningen. De bedrijfsbestemming wordt gewijzigd naar een woonbestemming, en de bestaande bedrijfswoning krijgt een reguliere woonbestemming. Dit initiatief speelt in op de leegstand van de bedrijfsbebouwing en de behoefte aan nieuwe woonruimte, wat het woon- en leefklimaat ten goede komt. Er zijn geen zienswijzen ingediend en er is geen exploitatieplan nodig vanwege een bestaande planschadeovereenkomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de wijziging van de bestemming, de redenen hiervoor, en de financiële en juridische aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen en besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming van bedrijfs- naar woonbestemming en de bouw van vier woningen. Dit kan invloed hebben op de lokale woningmarkt en het leefklimaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Na besluitvorming worden de stukken gepubliceerd en ter inzage gelegd voor beroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de herontwikkeling van een leegstaande locatie kan bijdragen aan een duurzamer gebruik van de ruimte.
Financiële Gevolgen:
De procedurekosten worden door de initiatiefnemer gedragen. Er is een planschadeovereenkomst, waardoor geen exploitatieplan nodig is. De financiële dekking is hiermee afdoende geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kollumersweach Sparrewei 10-12 Woonbestemming Bedrijfsbestemming Herontwikkeling Ruimtelijke ordening Woningrealisatie Planschadeovereenkomst LeefklimaatVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Vaststellen 1e wijziging van de verordening leges 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de eerste wijziging van de Verordening leges 2023. Tijdens de voorbereiding van de verordening zijn per ongeluk twee tarieven niet opgenomen in de tarieventabel: een tarief voor een vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte en een tarief voor het vaststellen van een bestemmingsplan. Deze tarieven stonden wel in de tabel van 2022. Het voorstel beoogt deze tarieven opnieuw vast te stellen, zodat ze in rekening kunnen worden gebracht en om verlies aan inkomsten te voorkomen. De tarieven worden aangepast met een inflatiepercentage van 2,2%. Het financiële nadeel door het ontbreken van deze tarieven bedraagt momenteel € 4.000, maar dit kan binnen de reguliere begroting worden gedekt. Na goedkeuring zal de gewijzigde verordening worden gepubliceerd en gecommuniceerd met relevante partijen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan de earste oanpassing fan de Ferordening leges 2023. Tijdens de foarbereiding fan de ferordening binne per ûngelok twa tariven net opnommen yn de tarieftabel: in tarief foar in fergunning foar tydlike ferhier fan leechsteande wenromte en in tarief foar it fêststellen fan in bestimmingsplan. Dizze tariven stienen wol yn de tabel fan 2022. It foarstel hat as doel om dizze tariven opnij fêst te stellen, sadat se ynfierd wurde kinne en om ferlies oan ynkomsten te foarkommen. De tariven wurde oanpast mei in ynfloaasjeprosint fan 2,2%. It finansjele neidiel troch it ûntbrekken fan dizze tariven is op dit stuit € 4.000, mar dit kin binnen de reguliere begroting dekt wurde. Nei goedkarring sil de oanpaste ferordening publisearre wurde en kommunisearre wurde mei relevante partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen 1e wijziging van de verordening leges 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de eerste wijziging van de Verordening leges 2023 voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Twee tarieven die per ongeluk niet waren opgenomen in de tarieventabel van 2023 worden toegevoegd: een tarief voor het verlenen van een vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte en een tarief voor het vaststellen van een bestemmingsplan. Deze aanpassing is noodzakelijk om deze tarieven in rekening te kunnen brengen en zo inkomstenverlies te voorkomen. De tarieven worden aangepast aan het inflatiepercentage van 2,2%.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de specifieke wijzigingen in de tarieventabel beschrijft. Het bevat de relevante details over de tarieven en de reden voor de wijziging.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijzigingen in de verordening leges 2023 officieel vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de tarieven te kunnen toepassen.
Politieke Keuzes
De politieke keuze betreft het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen. Dit kan invloed hebben op de gemeentelijke inkomsten en de dienstverlening aan burgers.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist enige informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de lange termijn wordt niet besproken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordening leges 2023 vast te stellen.
Participatie
Er is beperkte participatie; de communicatie is voornamelijk gericht op publicatie en informatieverstrekking aan betrokken clusters.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en financiële aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het financiële nadeel door het ontbreken van de tarieven is momenteel € 4.000. Dit kan worden gedekt binnen de reguliere begroting, waardoor er geen directe aanpassing van de begroting nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening leges 2023 Tarieventabel Leegstandswet Bestemmingsplan Tarieven Inflatiepercentage Omgevingswet Fysieke leefomgeving Tijdelijke verhuur InkomstenverliesVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 8 Vervolg project Holwerd aan Zee
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het project Holwerd aan Zee, specifiek de A2 Natuurvariant. Het doel van het project is om een economische impuls te geven aan de leefbaarheid van Holwert en omgeving. De raad wordt voorgesteld om € 5 miljoen gereserveerd te houden voor de A2 Natuurvariant, onder voorwaarde dat de totale financiering rond is, er sluitende afspraken zijn over Eigendom, Beheer en Onderhoud (EBO), het project vergunbaar is en voldoet aan de planologische kaders, en de investering maatschappelijk verantwoord is. Er is momenteel een financieringstekort van € 57,4 miljoen. De gemeente stelt ook € 100.000 beschikbaar voor ambtelijke inzet tot aan de samenwerkingsovereenkomst. De A2 Natuurvariant richt zich op natuurontwikkeling zonder vaarrecreatie, met als doel toeristisch-recreatieve ontwikkeling te stimuleren. De gemeente benadrukt dat het project moet voldoen aan diverse randvoorwaarden om de leefbaarheid te verbeteren zonder negatieve effecten op de omgeving. De besluitvorming over de voortgang van het project is gepland voor later in het jaar, afhankelijk van de financiering en EBO-afspraken.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it projekt Holwerd oan See, spesifiek de A2 Natuerfariant. It doel fan it projekt is om in ekonomyske ympuls te jaan oan de leefberens fan Holwert en omkriten. De ried wurdt foarsteld om € 5 miljoen reservearre te hâlden foar de A2 Natuerfariant, ûnder foarwaarde dat de totale finansiering rûn is, der slútende ôfspraken binne oer Eigendom, Behear en Ûnderhâld (EBO), it projekt fergunningsber is en foldocht oan de planologyske kaders, en de ynvestearring maatskiplik ferantwurd is. Der is op dit stuit in finansieringstekeart fan € 57,4 miljoen. De gemeente stelt ek € 100.000 beskikber foar amtlik ynset oant oan de gearwurkingsôfspraak. De A2 Natuerfariant rjochtet him op natuerûntwikkeling sûnder farrekrêft, mei as doel toeristysk-rekreatyf ûntwikkeling te stimulearjen. De gemeente benadrukt dat it projekt oan ferskate randfoarwaarden foldwaan moat om de leefberens te ferbetterjen sûnder negative effekten op de omkriten. De beslútvorming oer de foarútgong fan it projekt is pland foar letter yn it jier, ôfhinklik fan de finansiering en EBO-ôfspraken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vervolg project Holwerd aan Zee" en richt zich op de A2 Natuurvariant. Het doel is om een economische impuls te geven aan Holwert door natuurontwikkeling, met behoud van € 5 miljoen gereserveerd budget. De beschikbaarstelling van dit bedrag hangt af van het rondkrijgen van de totale financiering, het maken van afspraken over Eigendom, Beheer en Onderhoud (EBO), de vergunbaarheid van het project en de maatschappelijke verantwoording van de investering. Er wordt € 100.000 vrijgemaakt voor ambtelijke inzet tot aan de samenwerkingsovereenkomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn nog enkele onzekerheden, zoals de financiering en afspraken over EBO. Deze moeten nog worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar houden van de € 5 miljoen en de voorwaarden waaronder dit bedrag definitief kan worden toegekend.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze doorgaan met het project ondanks de huidige onzekerheden, of dat ze nu al besluiten om te stoppen met deelname.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART, omdat specifieke tijdsgebonden doelen en meetbare resultaten ontbreken. Er zijn geen duidelijke deadlines voor het oplossen van de financierings- en EBO-kwesties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de A2 Natuurvariant en de € 5 miljoen vooralsnog beschikbaar te houden onder de genoemde voorwaarden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een participatietraject met inwoners en belanghebbenden is doorlopen, maar geeft geen details over de uitkomsten of het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op natuurontwikkeling en de randvoorwaarde dat het project geen negatieve effecten mag hebben op landbouw en andere functies.
Financiële Gevolgen:
Er is een tekort van € 57,4 miljoen voor de A2 Natuurvariant. De gemeente heeft € 5 miljoen gereserveerd, maar de dekking van het totale bedrag is nog niet rond. Er is € 100.000 beschikbaar gesteld voor ambtelijke inzet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holwerd aan Zee A2 Natuurvariant Leefbaarheid Financiering Natuurontwikkeling Economische impuls Eigendom, Beheer en Onderhoud (EBO) Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) Toeristisch-recreatieve ontwikkeling RandvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
D. Ferwerda - VVD
H. Jouta - FNP
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker -
L. Sijtsma - CDA
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Onbekende spreker -
Agendapunt 9 Project Proeftuin Aardgasvrij Wijken (PAW) Eanjum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het project "Proeftuin Aardgasvrij Eanjum", waarvoor € 3.499.826 beschikbaar wordt gesteld uit een ontvangen Rijksbijdrage. Het doel is om Eanjum tegen 2030 aardgasvrij te maken, in lijn met de Transitievisie Warmte van de gemeente. De Rijksbijdrage wordt verdeeld over een isolatieplan, de realisatie van een warmtenet en de projectorganisatie. Een stuurgroep, bestaande uit gemeentelijke vertegenwoordigers en lokale partners, begeleidt het project. Er is een isolatieplan met subsidies voor inwoners om hun woningen klaar te maken voor een lage temperatuur warmtenet. Het project omvat ook de ontwikkeling van een businesscase en de voorbereiding van aanbestedingen en vergunningen voor het warmtenet. Een Energieloket in Eanjum biedt ondersteuning aan inwoners. De communicatie en participatie worden verzorgd door de lokale energiecoöperatie. Het raadsbesluit werd op 26 april 2023 goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it projekt "Proeftún Aardgasfrij Eanjum", dêrfoar wurdt € 3.499.826 beskikber steld út in ûntfongen Ryksbydrage. It doel is om Eanjum foar 2030 aardgasfrij te meitsjen, yn oerienstimming mei de Transysjevisy Waarmte fan de gemeente. De Ryksbydrage wurdt ferdield oer in isolaasjeplan, de realisaasje fan in waarmtenet en de projektorganisaasje. In stjoergrut, besteande út gemeentlike fertegenwurdigers en lokale partners, begeleidet it projekt. Der is in isolaasjeplan mei subsydzjes foar ynwenners om har wenningen klear te meitsjen foar in lege temperatuer waarmtenet. It projekt behellet ek de ûntwikkeling fan in bedriuwsplan en de foarbereiding fan oanskaffingen en fergunningen foar it waarmtenet. In Enerzjyloket yn Eanjum biedt stipe oan ynwenners. De kommunikaasje en partisipaasje wurde fersoarge troch de lokale enerzjykoöperaasje. It riedsbeslút waard op 26 april 2023 goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Proeftuin Aardgasvrij Eanjum". Het betreft een project om de wijk Eanjum aardgasvrij te maken tegen 2030, met een budget van € 3.499.826, gedekt door een Rijksbijdrage. Het project omvat isolatie van woningen, de aanleg van een warmtenet en de oprichting van een projectorganisatie. Een stuurgroep, bestaande uit gemeentelijke en lokale partijen, coördineert het project. Er is een subsidieregeling voor inwoners om hun woningen te isoleren, en een Energieloket biedt ondersteuning. Het project is onderdeel van de gemeentelijke Transitievisie Warmte en dient als leerervaring voor toekomstige aardgasvrije initiatieven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een overzicht van de betrokken partijen en een beschrijving van de geplande activiteiten. Echter, meer details over de exacte uitvoering en tijdslijnen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het besluit nemen om de Rijksbijdrage beschikbaar te stellen voor het project. Daarnaast houdt de raad toezicht op de voortgang en uitvoering van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en prioritering van duurzaamheid binnen de gemeente. Er moet ook worden overwogen hoe de gemeente omgaat met eventuele weerstand van inwoners tegen de veranderingen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (2030). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is, gezien de afhankelijkheid van externe factoren zoals de warmtebron uit het Lauwersmeer. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de technische oplossingen moet nog worden onderzocht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Rijksbijdrage van € 3.499.826 beschikbaar te stellen voor het project.
Participatie:
Participatie is goed geregeld via de Energiecoöperatie De Anjumer Eendragt, die de communicatie en betrokkenheid van inwoners coördineert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien het doel om Eanjum aardgasvrij te maken en de focus op energiebesparing en hernieuwbare energiebronnen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt door de Rijksbijdrage, en er worden geen eigen middelen van de gemeente gevraagd. De begrotingswijziging heeft geen impact op het rekeningresultaat van 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Proeftuin Aardgasvrij Eanjum Rijksbijdrage Warmtenet Isolatieplan Energietransitie Energiecoöperatie De Anjumer Eendragt Subsidieregeling Transitievisie Warmte Stuurgroep EnergieloketVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. van der Schaaf - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H.S. Halbersma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. van der Schaaf - FNP
J. Dekkema - ChristenUnie
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H.S. Halbersma - CDA
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 10 Verhoging subsidieplafond subsidieregeling verduurzaming maatschappelijke organisaties
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het verhogen van het budget voor de subsidieregeling Duurzaamheidsmaatregelen voor maatschappelijke organisaties. De regeling, die in december 2022 van kracht werd, heeft een subsidieplafond van € 300.000 dat bijna is bereikt. Om aan de verwachte vraag te voldoen, wordt voorgesteld het budget met € 800.000 te verhogen, ten laste van de Algemene Reserve. Dit bedrag is bedoeld om verdere verduurzaming van accommodaties te ondersteunen, wat leidt tot lagere energiekosten en toekomstbestendige voorzieningen. De regeling is succesvol gebleken met meerdere aanvragen van sportverenigingen, dorpshuizen, jeugdhonken en culturele instellingen. Het voorstel werd op 26 april 2023 door de gemeenteraad goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it ferheegjen fan it budzjet foar de subsydzjeregeling Duorsumensmaatregels foar maatskiplike organisaasjes. De regeling, dy't yn desimber 2022 fan krêft waard, hat in subsydzjepal dat hast berikt is fan € 300.000. Om oan de ferwachte fraach te foldwaan, wurdt foarsteld it budzjet mei € 800.000 te ferheegjen, te koste fan de Algemiene Reserve. Dit bedrach is bedoeld om fierdere ferduorsumjen fan akkommodaasjes te stypjen, wat liedt ta leechere enerzjykosten en takomstbestindige foarsjennings. De regeling is suksesfol bleken mei meardere oanfraach fan sportferienings, doarpshuzen, jeugdhonken en kulturele ynstellingen. It foarstel waard op 26 april 2023 troch de gemeenteried goedkard.
-
Raadsvoorstel Verhoging budget voor subsidieregeling Duurzaamheidsmaatregelen maatschappelijke organisaties.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Verhoging budget voor subsidieregeling Duurzaamheidsmaatregelen maatschappelijke organisaties." Het betreft een voorstel om het budget voor de subsidieregeling voor duurzaamheidsmaatregelen in maatschappelijke organisaties in de gemeente Noardeast-Fryslân te verhogen met € 800.000. Dit is noodzakelijk omdat het huidige subsidieplafond van € 300.000 bijna is bereikt, terwijl er nog veel aanvragen worden verwacht. Het doel is om accommodaties te verduurzamen, energiekosten te verlagen en toekomstbestendige voorzieningen te creëren. Het extra bedrag wordt ten laste gebracht van de Algemene Reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de financiële implicaties en de verwachte resultaten. Er zijn geen evidente lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het extra budget en het aanpassen van de begroting om dit mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan het verduurzamen van maatschappelijke accommodaties en of zij bereid zijn om hiervoor de Algemene Reserve aan te spreken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het budget voor de subsidieregeling te verhogen met € 800.000 en dit bedrag ten laste te brengen van de Algemene Reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat maatschappelijke organisaties op de hoogte worden gebracht van de verhoging van het subsidieplafond, maar er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, aangezien het gericht is op het verduurzamen van maatschappelijke accommodaties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, namelijk een verhoging van het budget met € 800.000, dat ten laste komt van de Algemene Reserve. Dit wordt gedekt door een begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Duurzaamheidsmaatregelen Maatschappelijke organisaties Verduurzaming Subsidieplafond Waterzijdig inregelen Algemene Reserve Energiekosten Sportverenigingen DorpshuizenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Technische vragen CDA (L. Sytsma) met beantwoording college - RV Verhoging subsidieplafond subsidieregeling verduurzaming maatschappelijke organisaties.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaamheidsmaatregelen Energiecompensatie Subsidie Algemene reserve Onderhoudsbudget Noodfonds Subsidieregeling Energiearmoede Verenigingen RijksmiddelenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. van der Schaaf - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.D. van der Schaaf - FNP
Agendapunt 11 Beschikbaar stellen middelen ombouw en ontvlechting Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de ontvlechting van de samenwerking met Dantumadiel en de inrichting van de organisatie Noardeast-Fryslân per 2024. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het college mandaat te verlenen voor uitgaven uit de bestemmingsreserve ontvlechting en om € 1.128.296 beschikbaar te stellen voor structurele personele desintegratiekosten vanaf 1 januari 2024. De ontvlechting brengt eenmalige kosten met zich mee, waarvoor een bestemmingsreserve van € 3.500.000 is ingesteld. Het doel is een stabiele en wendbare organisatie te creëren die klaar is voor toekomstige uitdagingen. De exacte kosten van de ontvlechting zijn nog niet volledig inzichtelijk, en het college zal periodiek verantwoording afleggen over de uitgaven. Het inrichtingsplan voor de nieuwe organisatie is opgesteld met betrokkenheid van medewerkers en moet nog definitief worden vastgesteld. De planning is krap, en het plaatsingsproces voor medewerkers start begin mei 2023. De raad wordt regelmatig bijgepraat over de voortgang.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it ûntflechtsjen fan de gearwurking mei Dantumadiel en de ynrjochting fan de organisaasje Noardeast-Fryslân foar 2024. It foarstel freget de gemeenteried om it kolleezje mandaat te jaan foar útjouwerijen út de bestimmingsreserve ûntflechtsjen en om € 1.128.296 beskikber te stellen foar strukturele persoanlike desintegraasjekosten fanôf 1 jannewaris 2024. It ûntflechtsjen bringt ienmalige kosten mei har mei, dêrfoar is in bestimmingsreserve fan € 3.500.000 ynsteld. It doel is in stabile en wendbere organisaasje te skeppen dy't klear is foar takomstige útdagings. De eksakte kosten fan it ûntflechtsjen binne noch net hielendal ynsichtlik, en it kolleezje sil periodyk ferslach dwaan oer de útjouwerijen. It ynrjochtingsplan foar de nije organisaasje is opsteld mei belutsenheid fan meiwurkers en moat noch definityf fêststeld wurde. De planning is krap, en it plakingsproses foar meiwurkers begjint begjin maaie 2023. De ried wurdt regelmjittich bypraat oer de foargong.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Beschikbaar stellen middelen ontvlechting en inrichting organisatie NF 2024". Het betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de ontvlechting van de samenwerking met Dantumadiel en de herinrichting van de gemeentelijke organisatie per 2024. Het voorstel vraagt om een mandaat voor het college om uitgaven te doen vanuit de bestemmingsreserve en stelt € 1.128.296 beschikbaar voor structurele desintegratiekosten. Het doel is een stabiele, toekomstbestendige organisatie te creëren die beter aansluit bij de behoeften van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële implicaties en de noodzaak van de ontvlechting. Echter, er is een gebrek aan concrete details over de volledige omvang van de eenmalige kosten en de exacte planning.
Rol van de raad:
De raad moet het college mandaat verlenen om uitgaven te doen vanuit de bestemmingsreserve en de voorgestelde financiële middelen goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële uitgaven en het mandaat aan het college. Dit omvat het afwegen van de noodzaak van de ontvlechting tegen de financiële lasten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke tijdlijnen voor bepaalde onderdelen en concrete meetbare doelen voor de organisatieverbetering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over de totale kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college mandaat te geven voor uitgaven vanuit de bestemmingsreserve en de financiële middelen voor desintegratiekosten goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt betrokkenheid van medewerkers in het proces, met regelmatige bijeenkomsten en informatievoorziening. Er is echter weinig detail over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de nieuwe hoofdstructuur die 'ontvlechtingsproof' is ontworpen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten eenmalige kosten voor de ontvlechting en structurele desintegratiekosten van € 1.128.296. Deze worden gedekt door de bestemmingsreserve en de structureel beschikbare begrotingsruimte vanaf 2024. Er is echter onzekerheid over de totale omvang van de eenmalige kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontvlechting Bestemmingsreserve Desintegratiekosten Organisatie Inrichtingsplan Projectorganisatie Ombouw Begrotingswijziging Mandaat DeloitteVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
K. de Jager - ChristenUnie
A.A. Buwalda - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.D. De Vries -
Agendapunt 12 Voornemen beleidsregels mono-mestvergistingsinstallaties Noardeast-Fryslân 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van beleidsregels voor mono-mestvergistingsinstallaties in 2023. De raad heeft op 26 januari 2023 een voorbereidingsbesluit genomen om geen vergunningen te verlenen voor mestvergistingsinstallaties die binnen het bestemmingsplan passen, in afwachting van een nieuw bestemmingsplan 'Groen Gas'. Mono-mestvergisting biedt voordelen voor de energietransitie en landbouw, en er zijn initiatieven in Hallum, Blije, Burdaard en Kollum. Het voorstel is om de aanhoudingsplicht voor mono-mestvergistingsinstallaties te doorbreken onder voorwaarden, zoals het gebruik van bedrijfseigen mest en goede landschappelijke inpassing. Co-mestvergistingsinstallaties blijven onder de aanhoudingsplicht vallen. De beleidsregels moeten agrarische ondernemers in staat stellen bij te dragen aan de productie van groen gas. Er zijn geen risico's verbonden aan de vaststelling van deze regels, en de kosten worden gedekt door de gemeente. Na besluitvorming worden de regels gepubliceerd en kunnen vergunningen worden verleend. Een communicatiestrategie wordt ontwikkeld om de gemeenschap te informeren.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan beliedsregels foar mono-mestfergistingsynstallaasjes yn 2023. De ried hat op 26 jannewaris 2023 in foarbereidingsbeslút nommen om gjin fergunningen te ferlienen foar mestfergistingsynstallaasjes dy't binnen it bestimmingsplan passe, ûnder it wachtsjen op in nij bestimmingsplan 'Grien Gas'. Mono-mestfergisting biedt foardielen foar de enerzjytransysje en lânbou, en der binne ynisjativen yn Hallum, Blije, Burdaard en Kollum. It foarstel is om de oanhâldingsplicht foar mono-mestfergistingsynstallaasjes te trochbrekken ûnder bepaalde foarwaarden, lykas it brûken fan bedriuweigen mest en goede lânskiplike ynpassing. Co-mestfergistingsynstallaasjes falle ûnder de oanhâldingsplicht. De beliedsregels moatte agraryske ûndernimmers yn steat stelle om by te dragen oan de produksje fan grien gas. Der binne gjin risiko's ferbûn oan it fêststellen fan dizze regels, en de kosten wurde dekt troch de gemeente. Nei beslútvorming wurde de regels publisearre en kinne fergunningen ferliend wurde. In kommunikaasjestrategy wurdt ûntwikkele om de mienskip te ynformearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voornemen beleidsregels mono-mestvergistingsinstallaties Noardeast-Fryslân 2023". Het doel is om beleidsregels vast te stellen die het mogelijk maken om mono-mestvergistingsinstallaties bij agrarische bedrijven toe te staan, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Dit initiatief ondersteunt de energietransitie door de productie van groen gas te bevorderen, zoals beschreven in de Transitievisie Warmte. De gemeente wil de aanhoudingsplicht voor dergelijke installaties doorbreken om gebruik te maken van de SDE-subsidie, die onder tijdsdruk staat. De beleidsregels zijn bedoeld om de betrokkenheid van de omgeving te waarborgen en de landschappelijke inpassing te garanderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke voorwaarden voor het doorbreken van de aanhoudingsplicht en het afwijken van bestemmingsplannen. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse van de mogelijke kosten of baten voor de gemeente.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te hebben ten aanzien van het voornemen tot het vaststellen van de beleidsregels. De uiteindelijke vaststelling van de regels ligt bij het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het doorbreken van de aanhoudingsplicht voor mono-mestvergistingsinstallaties, gezien de voordelen voor de energietransitie en de landbouw, versus mogelijke bezwaren vanuit de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (met deadlines voor subsidieaanvragen), maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde evaluatie van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige bestemmingsplannen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen wensen en bedenkingen te hebben ten aanzien van het voornemen tot het vaststellen van de beleidsregels.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de inspanningsverplichting voor participatie, met als doel de betrokkenheid van de omgeving te optimaliseren, zowel financieel als in de afname van groen gas.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, aangezien het voorstel bijdraagt aan de energietransitie door de productie van groen gas te bevorderen.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de planologische procedure worden gedekt door de gemeente. Er is geen gedetailleerde financiële analyse van de mogelijke kosten of baten voor de gemeente opgenomen. De beleidsregels zelf zijn niet planschadeveroorzakend, maar het nieuwe bestemmingsplan en de omgevingsvergunningen kunnen dat wel zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mono-mestvergistingsinstallaties Groen Gas Beleidsregels Energietransitie Landbouw Omgevingsvergunning Aanhoudingsplicht Bestemmingsplan SDE-subsidie Transitievisie WarmteVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Andringa - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma -
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Dekkema - ChristenUnie
D. Ferwerda - VVD
J. Andringa - FNP
Agendapunt 12.a Motie vreemd - S!N-CDA-GBNF - Vergunningsplicht exploitatie recreatiepark
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 26 april 2023 een motie aangenomen om een vergunningsplicht in te stellen voor de exploitatie van recreatieparken. Dit besluit komt voort uit zorgen over malafide vakantieparken in Nederland en de wens om meer controle en handhaving mogelijk te maken. Door een vergunningsplicht kunnen bonafide ondernemers worden aangetrokken en malafide ondernemers worden geweerd. Bij elke vergunningsaanvraag zal een Bibob-toets worden uitgevoerd. De motie werd ingediend door Manon van der Meij-Baron (S!N), CDA en GBNF, en werd aangenomen met 24 stemmen voor en 2 tegen. Het college is verzocht om een aanpassingsvoorstel van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te maken om deze vergunningsplicht te implementeren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 26 april 2023 in motie oannommen om in fergunningsplicht yn te stellen foar de eksploitaasje fan rekreaasjeparken. Dit beslút komt út soargen oer ûnreine fakânsjeparken yn Nederlân en de winsk om mear kontroale en hânfesting mooglik te meitsjen. Troch in fergunningsplicht kinne betroubere ûndernimmers oantrokken wurde en ûnreine ûndernimmers wurde werhâlden. By elke fergunningsoanfraach sil in Bibob-toets útfierd wurde. De motie waard yntsjinne troch Manon van der Meij-Baron (S!N), CDA en GBNF, en waard oannommen mei 24 stimmen foar en 2 tsjin. It kolleezje is frege om in oanpassingsfoarstel fan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te meitsjen om dizze fergunningsplicht te ymplemintearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Vergunningsplicht exploitatie recreatiepark". Het voorstel roept op tot het herinvoeren van een vergunningsplicht voor de exploitatie van recreatieparken in de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit is bedoeld om malafide vakantieparken tegen te gaan en de gemeente meer controle te geven over de naleving van regels. Door een vergunningsplicht in te stellen, kan de gemeente de Wet Bibob toepassen om de achtergrond van ondernemers te toetsen en zo bonafide ondernemers aan te trekken en malafide ondernemers te weren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het benoemt de problemen die het wil aanpakken, zoals malafide vakantieparken en ondermijning, en biedt een concrete oplossing door een vergunningsplicht voor te stellen. Het mist echter specifieke details over de implementatie en de exacte voorwaarden van de vergunningsplicht.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het aannemen van de motie en het verzoeken aan het college om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde vergunningsplicht willen ondersteunen, wat kan leiden tot meer regulering en controle, of dat ze de huidige situatie zonder vergunningsplicht willen handhaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het instellen van een vergunningsplicht en het uitvoeren van Bibob-toetsen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de haalbaarheid van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering en handhaving vereisen verdere uitwerking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken de APV aan te passen om een vergunningsplicht in te voeren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of ondernemers in het proces van het aanpassen van de APV of het invoeren van de vergunningsplicht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op veiligheid en het tegengaan van ondermijning.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het invoeren van een vergunningsplicht en het uitvoeren van Bibob-toetsen kan echter extra kosten met zich meebrengen voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergunningsplicht Recreatiepark Malafide vakantieparken Wet Bibob APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Ondermijning Bonafide ondernemers Parkeigenaren Controle HandhavingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Vergunningsplicht exploitatie recreatiepark". Het voorstel roept op tot het herinvoeren van een vergunningsplicht voor de exploitatie van recreatieparken in de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit is bedoeld om malafide vakantieparken tegen te gaan en de gemeente meer controle te geven over de naleving van regels. Door een vergunningsplicht in te stellen, kan de gemeente de Wet Bibob toepassen om de achtergrond van ondernemers te toetsen en zo bonafide ondernemers aan te trekken en malafide ondernemers te weren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het benoemt de problemen die het wil aanpakken, zoals malafide vakantieparken en ondermijning, en biedt een concrete oplossing door een vergunningsplicht voor te stellen. Het mist echter specifieke details over de implementatie en de exacte voorwaarden van de vergunningsplicht.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het aannemen van de motie en het verzoeken aan het college om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde vergunningsplicht willen ondersteunen, wat kan leiden tot meer regulering en controle, of dat ze de huidige situatie zonder vergunningsplicht willen handhaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het instellen van een vergunningsplicht en het uitvoeren van Bibob-toetsen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de haalbaarheid van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering en handhaving vereisen verdere uitwerking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken de APV aan te passen om een vergunningsplicht in te voeren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of ondernemers in het proces van het aanpassen van de APV of het invoeren van de vergunningsplicht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op veiligheid en het tegengaan van ondermijning.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het invoeren van een vergunningsplicht en het uitvoeren van Bibob-toetsen kan echter extra kosten met zich meebrengen voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergunningsplicht Recreatiepark Malafide vakantieparken Wet Bibob APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Ondermijning Bonafide ondernemers Parkeigenaren Controle HandhavingVerfijning van de zoekopdracht: