07-07-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Mededelingen
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 4 Vaststelling bestemmingsplan McDonald's Dokkum
McDonald's in Dokkum: Raadsleden Juichen Nieuwe Vestiging Toe
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft groen licht gegeven voor de komst van een McDonald's op de carpoolplaats in Dokkum. Het bestemmingsplan en het welstandskader zijn aangepast om de vestiging mogelijk te maken. De raadsleden zijn enthousiast over de plannen, die zowel werkgelegenheid als toerisme naar de regio moeten brengen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het voorstel voor de vestiging van een McDonald's op de carpoolplaats in Dokkum besproken. Het voorstel omvatte de vaststelling van een gewijzigd bestemmingsplan en welstandskader, zonder dat er een exploitatieplan nodig was. De wijziging houdt in dat de bestemming van het perceel verandert van 'Verkeer' naar 'Horeca' en 'Verkeer', en dat het welstandskader is aangepast voor vlaggenmasten en welkomsborden.De raadsleden toonden zich overwegend positief over de plannen. "Wij vinden het een hartstikke mooi initiatief," aldus de heer Talsma. "Het is een welkome versterking voor de werkgelegenheid en trekt meer toeristen naar Dokkum." Ook het CDA sprak zijn steun uit: "De plannen passen goed in onze landelijke omgeving met veel aandacht voor groen en water," aldus een CDA-raadslid. Wel drong de partij aan op voldoende afvalbakken en het bieden van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De ChristenUnie en de fractie van Sinn sloten zich aan bij de positieve geluiden, maar benadrukten het belang van aandacht voor zwerfafval en verkeersveiligheid. "Het is een mooie opsteker voor Dokkum, maar we moeten wel zorgen dat het zwerfafval goed wordt beheerd," aldus de heer De Jager van de ChristenUnie.
De wethouder, mevrouw Hanema, verzekerde de raad dat McDonald's aandacht heeft voor het zwerfafval en dat er plannen zijn om dit te beheersen. Ook werd er gesproken over de verlichting van de locatie, waarbij rekening wordt gehouden met de 'kwaliteit donker' van de regio.
Hoewel er enkele zorgen werden geuit over de hoogte van de vlaggenmasten en de reclame-uitingen, stemde de raad unaniem in met het voorstel. De documenten worden nu zes weken ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State. De komst van de McDonald's lijkt daarmee een stap dichterbij.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan en het welstandskader voor de vestiging van een McDonald's op de carpoolplaats in Dokkum. Het voorstel omvat drie besluiten: het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen, het welstandskader aanpassen en geen exploitatieplan vaststellen. Het bestemmingsplan en welstandskader zijn eerder ter inzage gelegd zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Het bestemmingsplan wijzigt de bestemming van het perceel van 'Verkeer' naar 'Horeca' en 'Verkeer', terwijl het welstandskader is aangepast voor vlaggenmasten en welkomsborden. De coördinatieregeling is toegepast om de besluitvorming te versnellen. Eventuele kosten zijn voor rekening van McDonald's Nederland. Na vaststelling worden de documenten zes weken ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State.
McDonald's yn Dokkum: Riedsleden juichje nije vestiging ta.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat grien ljocht jûn foar de komst fan in McDonald's op de karpoalplak yn Dokkum. It bestimmingsplan en it wolstânskader binne oanpast om de fêstiging mooglik te meitsjen. De riedsleden binne entûsjast oer de plannen, dy't sawol wurkgelegenheid as toerisme nei de regio bringe moatte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it foarstel foar de fêstiging fan in McDonald's op de karpoalplak yn Dokkum besprutsen. It foarstel behelsde it fêststellen fan in feroare bestemmingsplan en wolstânskader, sûnder dat der in exploitaasjeflan nedich wie. De feroaring hâldt yn dat de bestimming fan it perceel feroaret fan 'Ferkear' nei 'Horeca' en 'Ferkear', en dat it wolstânskader oanpast is foar flaggemêsten en wolkomstboarchen.De riedsleden toanden har oerweagjend posityf oer de plannen. "Wy fine it in hiel moai ynisjatyf," sa sei de hear Talsma. "It is in wolkome fersterking foar de wurkgelegenheid en lûkt mear toeristen nei Dokkum." Ek it CDA spruts syn stipe út: "De plannen passe goed yn ús lânlige omjouwing mei in soarch foar grien en wetter," sa sei in CDA-riedslid. Wol drong de partij oan op genôch ôffalbakken en it bieden fan kânsen oan minsken mei in ôfstân ta de arbeidsmerk.
De ChristenUnie en de fraksje fan Sinn sloten har oan by de posityf lûden, mar benadrukten it belang fan omtinken foar swerfôffal en ferkearsfeiligens. "It is in moaie opstekker foar Dokkum, mar wy moatte wol soargje dat it swerfôffal goed behearre wurdt," sa sei de hear De Jager fan de ChristenUnie.
De wethâlder, frou Hanema, fersekere de ried dat McDonald's omtinken hat foar it swerfôffal en dat der plannen binne om dit te behearren. Ek waard der sprutsen oer de ferljochting fan de lokaasje, dêr't rekken hâlden wurdt mei de 'kwaliteit tsjuster' fan de regio.
Alhoewol der in pear soargen útsprutsen waarden oer de heechte fan de flaggemêsten en de reklame-útingen, stimde de ried ienstemmich yn mei it foarstel. De dokuminten wurde no seis wiken ter ynseage lein foar berop by de Ried fan Steat. De komst fan de McDonald's liket dêrmei in stap tichterby.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan en it wolstânskader foar de fêstiging fan in McDonald's op de karreplak yn Dokkum. It foarstel befettet trije besluten: it fêststellen fan it oanpaste bestemmingsplan, it oanpasse fan it wolstânskader en it net fêststellen fan in exploitaasjepan. It bestemmingsplan en wolstânskader binne earder ter ynseach lein sûnder dat der beswieren yntsjinne binne. It bestemmingsplan feroaret de bestimming fan it perceel fan 'Ferkear' nei 'Horeca' en 'Ferkear', wylst it wolstânskader oanpast is foar flaggemêsten en wolkomboarchen. De koördinaasjeregeling is tapast om de beslútvorming te fersnellen. Eventuele kosten binne foar rekken fan McDonald's Nederlân. Nei fêststelling wurde de dokuminten seis wiken ter ynseach lein foar berop by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan McDonald's Dokkum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan McDonald's Dokkum". Het doel is om het bestemmingsplan en het welstandskader voor de vestiging van een McDonald's op de carpoolplaats in Dokkum vast te stellen. Dit is nodig om de bestemming van het perceel te wijzigen van 'Verkeer' naar 'Horeca' en 'Verkeer', zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en het voorstel bevat wijzigingen in het welstandskader met betrekking tot vlaggenmasten en welkomsborden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de wijzigingen in het bestemmingsplan en het welstandskader, evenals de procedurele stappen die zijn gevolgd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan en het welstandskader vast te stellen. De raad hoeft geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de kosten voor rekening van de initiatiefnemer komen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en het welstandskader. Dit omvat het overwegen van de impact op de omgeving en het respecteren van de kernkwaliteiten van de stadsrand.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties, hoewel er kleine wijzigingen zijn aangebracht in het welstandskader.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en het welstandskader gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden schriftelijk worden geïnformeerd en dat er beroep kan worden aangetekend bij de Raad van State.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het respecteren van de landschappelijke kwaliteiten van de stadsrand een impliciete overweging kan zijn.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien eventuele kosten voor rekening van de initiatiefnemer komen. De verkoop van de grond is eerder al positief besloten door de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan McDonald's Dokkum Omgevingsvergunning Welstandskader Carpoolplaats Coördinatieregeling Horeca Stadsrand OntsluitingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
W. Van Der Veen
J.g. Kramer
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
S. Keizer - S!N
J.g. Kramer
L.j. Jouta
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
E. Hanemaaijer
J.g. Kramer
E. Hanemaaijer
J.g. Kramer
W. Van Der Veen
E. Hanemaaijer
W. Van Der Veen
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. Talsma -
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
L.j. Jouta -
P.l. Braaksma -
J.m. Klinkenberg -
Agendapunt 5 Geen Lachgasverbod in APV
Gemeente Noardeast-Fryslân: Lachgasverbod blijft uit, focus op bestaande regels
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten om geen expliciet lachgasverbod op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In plaats daarvan wordt het bestaande artikel over openlijk drugsgebruik ingezet om lachgasgebruik aan te pakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân werd het voorstel besproken om een expliciet lachgasverbod op te nemen in de APV. Het college van burgemeester en wethouders had eerder aangegeven dat een dergelijk verbod niet handhaafbaar zou zijn vanwege praktische knelpunten. In plaats daarvan wordt het bestaande APV-artikel over openlijk drugsgebruik gebruikt, dat middelen verbiedt die lijken op die in de Opiumwet, waaronder lachgas.Mevrouw Wijbenga van Gemeentebelangen opende het debat met een demonstratie van een lachgascilinder die tijdens een schoonmaakactie was gevonden. "Het is heel makkelijk toegankelijk," waarschuwde ze. Ze uitte haar zorgen over de handhaafbaarheid van het voorstel en benadrukte het belang van duidelijke communicatie naar de inwoners. "Mensen hebben meestal baat bij iets wat heel erg duidelijk is," stelde ze.
De heer Kanstra van de FNP wees op de noodzaak van goede communicatie en samenwerking met de politie en jongerenwerkers. "Een jongerenwerker kan heel productief en positief bezig zijn om jongeren te bereiken," zei hij. Mevrouw Schaapstal van de PvdA benadrukte de gezondheidsrisico's van lachgas, vooral voor jongeren. "Lachgas is wel daadwerkelijk een middel wat aanzienlijke schade aanricht," waarschuwde ze.
Burgemeester Kramer legde uit dat hoewel er geen expliciet verbod in de APV komt, het bestaande artikel 12.4 in combinatie met een nieuwe feitcode per 1 juli handhaving mogelijk maakt. "Materieel hebben we nu het lachgasverbod dat we graag willen," verklaarde hij. Hij benadrukte ook het belang van voorlichting en preventie om de problematiek aan te pakken.
Ondanks de zorgen van enkele raadsleden over de duidelijkheid en handhaafbaarheid van het voorstel, stemde de raad uiteindelijk in met het besluit om geen expliciet lachgasverbod op te nemen. De focus blijft liggen op het gebruik van bestaande regels en het versterken van voorlichting en preventie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het al dan niet opnemen van een expliciet lachgasverbod in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De gemeenteraad had eerder een motie aangenomen om een lachgasverbod te ontwikkelen. Het college erkent de problematiek van lachgasgebruik en heeft overwogen dat een expliciet verbod niet handhaafbaar is vanwege praktische knelpunten. In plaats daarvan wordt het bestaande APV-artikel over openlijk drugsgebruik gebruikt om op te treden tegen lachgasgebruik. Dit artikel verbiedt het gebruik van middelen die lijken op die in de Opiumwet, waaronder lachgas. Voorlichting en preventie over lachgasgebruik worden al gegeven via het convenant 'Mei fêste hân'. Het college onderzoekt communicatiemogelijkheden om aandacht te vestigen op het bestaande verbod. De gemeenteraad heeft besloten geen expliciet lachgasverbod op te nemen in de APV.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Lachgasferbod bliuwt út, fokus op besteande regels
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat besletten om gjin eksplisyt lachgasferbod op te nimmen yn de Algemene Plaklike Ferordening (APV). Yn stee dêrfan wurdt it besteande artikel oer iepenlik drugsgebrûk ynskeakele om lachgasgebrûk oan te pakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens in resint debat yn de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân waard it foarstel besprutsen om in eksplisyt lachgasferbod op te nimmen yn de APV. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie earder oanjûn dat in sok ferbod net haalber wêze soe fanwege praktyske knelpunten. Yn stee dêrfan wurdt it besteande APV-artikel oer iepenlik drugsgebrûk brûkt, dat middels ferbynt dy't lykje op dy yn de Opiumwet, wêronder lachgas.Frou Wijbenga fan Gemeentebelangen iepene it debat mei in demonstraasje fan in lachgascilinder dy't fûn wie by in skjinmeakaksje. "It is hiel maklik tagonklik," warskôge se. Se út har soargen oer de haalberens fan it foarstel en benadrukke it belang fan dúdlike kommunikaasje nei de ynwenners ta. "Minsken hawwe meastentiids baat by wat dat hiel dúdlik is," stelde se.
De hear Kanstra fan de FNP wiisde op de needsaak fan goede kommunikaasje en gearwurking mei de plysje en jongere-wurkers. "In jongere-wurker kin hiel produktief en posityf dwaande wêze om jongeren te berikken," sei er. Frou Schaapstal fan de PvdA benadrukke de sûnheidsrisko's fan lachgas, benammen foar jongeren. "Lachgas is wol daadlik in middel dat aanzienlike skea oanrjocht," warskôge se.
Boargemaster Kramer lege út dat al is der gjin eksplisyt ferbod yn de APV komt, it besteande artikel 12.4 yn kombinaasje mei in nije feitkode fan 1 july hanthaven mooglik makket. "Materieel hawwe wy no it lachgasferbod dat wy graach wolle," ferklearre er. Ek benadrukke er it belang fan foarljochting en previnsje om de problematyk oan te pakken.
Nettsjinsteande de soargen fan in pear riedsleden oer de dúdlikens en haalberens fan it foarstel, stimde de ried úteinlik yn mei it beslút om gjin eksplisyt lachgasferbod op te nimmen. De fokus bliuwt lizzen op it brûken fan besteande regels en it fersterkjen fan foarljochting en previnsje.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it wol of net opnimmen fan in eksplisyt lachgasferbod yn de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De gemeenteried hie earder in motie oannommen om in lachgasferbod te ûntwikkeljen. It kolleezje erkent de problematyk fan lachgasgebrûk en hat oerwage dat in eksplisyt ferbod net haalber is fanwege praktyske knelpunten. Yn plak dêrfan wurdt it besteande APV-artikel oer iepenlik drugsgebrûk brûkt om op te treden tsjin lachgasgebrûk. Dit artikel ferbynt it gebrûk fan middels dy't lykje op dy yn de Opiumwet, wêronder lachgas. Foarljochting en previnsje oer lachgasgebrûk wurde al jûn troch it konvenant 'Mei fêste hân'. It kolleezje ûndersiket kommunikaasjemogelijkheden om omtinken te lûken nei it besteande ferbod. De gemeenteried hat besletten gjin eksplisyt lachgasferbod op te nimmen yn de APV.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Lachgasverbod APV" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel stelt voor om geen expliciet lachgasverbod op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), ondanks een eerdere motie van de raad die hierom vroeg. Het college erkent de problematiek van lachgasgebruik en wijst erop dat het bestaande APV-artikel over openlijk drugsgebruik al mogelijkheden biedt om op te treden tegen lachgasgebruik. Het voorstel benadrukt ook de lopende voorlichtings- en preventieactiviteiten rondom lachgas.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg waarom een expliciet lachgasverbod niet nodig is en verwijst naar bestaande regelgeving en initiatieven. Echter, het had meer gedetailleerde informatie kunnen geven over de handhavingsuitdagingen en de effectiviteit van de huidige maatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen expliciet lachgasverbod in de APV op te nemen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet beoordelen of de voorgestelde aanpak voldoende is om de problematiek aan te pakken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van het college om geen expliciet verbod op te nemen, of toch aandringen op een expliciet verbod om de problematiek meer aandacht te geven en mogelijk een preventieve werking te hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de evaluatie van de effectiviteit van de huidige maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de huidige aanpak wordt niet concreet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen expliciet lachgasverbod in de APV op te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg zal plaatsvinden met de politie over de handhaving van het verbod op openlijk drugsgebruik. Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de regulering van lachgasgebruik en niet op milieukwesties.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn, wat suggereert dat er geen extra kosten worden verwacht voor de uitvoering van de huidige maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgasverbod Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Handhaving Voorlichting VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Openlijk drugsgebruik Motie Preventie Politie JongerenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Voorz.a. Van Der Aar
B.h. Wijbenga
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
Voorz.a. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - PvdA
Voorz.a. Van Der Aar
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Voorz.a. Van Der Aar
L. Sytsma
Voorz.a. Van Der Aar
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
Voorz.a. Van Der Aar
J. Talsma
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.a. Van Der Aar
B.h. Wijbenga
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.a. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - PvdA
Voorz.a. Van Der Aar
J.m. Klinkenberg
Voorz.a. Van Der Aar
J. Talsma
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.a. Van Der Aar
J.g. Kramer -
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
L. Sytsma -
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J.m. Klinkenberg -
Agendapunt 6 Aanvraag regeling Volkshuisvestingfonds
Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op toekomstbestendig wonen met miljoeneninvestering
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een ambitieus plan ingediend voor de regeling Volkshuisvesting, gericht op het verbeteren van toekomstbestendig wonen in kwetsbare gebieden. Met een totale investering van bijna 97 miljoen euro, waarvan 16,3 miljoen euro als subsidie wordt gevraagd, wil de gemeente samen met Dantumadiel 655 woningen en hun leefomgeving verbeteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het voorstel voor de aanvraag van de regeling Volkshuisvesting besproken. Het kabinet heeft 450 miljoen euro beschikbaar gesteld voor investeringen in leefbaarheid en verduurzaming van de woningvoorraad in krimpregio's. Noardeast-Fryslân en Dantumadiel hopen op een bijdrage uit dit fonds.Raadslid Braaksma van Gemeentebelangen toonde zich enthousiast: "Het is een mooi voorstel. Ongeacht of er subsidie komt of niet, er gebeurt wat en dat brengt iets in beweging." Hij benadrukte het belang van het project voor de regio en vroeg zich af wat de financiële opbrengsten zouden zijn, met name in termen van OZB-opbrengsten.
Mevrouw Jouda uitte haar steun voor het voorstel, maar wees op de noodzaak van cofinanciering: "Het fonds zet in op fysieke componenten zoals leefbaarheid, duurzaamheid en veiligheid. Het is een uitdaging om passende alternatieven te vinden als oplossing."
De heer Keizer van de fractie Sin sloot zich hierbij aan en benadrukte de noodzaak van cofinanciering: "Het is belangrijk dat we de benodigde cofinanciering kunnen regelen. We hopen dat de provincie en andere partijen ons hierin kunnen ondersteunen."
De wethouder, mevrouw Hanemaijer, reageerde positief op de vragen en opmerkingen uit de raad. Ze benadrukte dat de aanvraag snel moest worden ingediend en dat er hard aan is gewerkt. "We hebben 10 jaar de tijd om cofinanciering te zoeken. Ik heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken," aldus Hanemaijer.
De wethouder gaf ook aan dat er al signalen zijn dat de provincie bereid is om bij te dragen aan de cofinanciering. "De provincie heeft al 1 miljoen euro gereserveerd voor gemeenten die een volkshuisvestingsaanvraag hebben gedaan."
De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel, waarbij de uitvoering wordt opgedragen aan het college, indien de subsidie wordt toegekend. Het project wordt gezien als een belangrijke stap in het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in de regio.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een aanvraag voor de regeling Volkshuisvesting, gericht op het verbeteren van toekomstbestendig wonen in kwetsbare gebieden. Het kabinet heeft 450 miljoen euro beschikbaar gesteld voor investeringen in leefbaarheid en verduurzaming van de woningvoorraad in deze gebieden. Noardeast-Fryslân, als krimpregio, heeft samen met Dantumadiel een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit dit fonds. De aanvraag beoogt de verbetering van 655 woningen en hun leefomgeving, met een totale investering van bijna 97 miljoen euro, waarvan 16,3 miljoen euro als subsidie wordt gevraagd. De aanvraag is opgesteld in samenwerking met woningcorporaties en ondersteund door diverse organisaties. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de aanvraag en de uitvoering ervan op te dragen aan het college, indien de subsidie wordt toegekend. Het fonds richt zich op woningverbetering, verduurzaming en verbetering van de openbare ruimte, met als doel de leefbaarheid en veiligheid in de regio te verhogen.
Gemeente Noardeast-Fryslân set yn op takomstbestindich wenjen mei miljoenenynvestearring.
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in ambisjeus plan yntsjinne foar de regeling Folksfeiliging, rjochte op it ferbetterjen fan takomstbestindich wenjen yn kwetsbere gebieten. Mei in totale ynfestearring fan hast 97 miljoen euro, dêr't 16,3 miljoen euro oan subsidje frege wurdt, wol de gemeente tegearre mei Dantumadiel 655 wenningen en harren libbensomjouwing ferbetterje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it foarstel foar de oanfraach fan de regeling Folksfeiligens besprutsen. It kabinet hat 450 miljoen euro beskikber steld foar ynfestearrings yn leefberens en ferduorsumjen fan de wenfoarraad yn krimpgebieten. Noardeast-Fryslân en Dantumadiel hoopje op in bydrage út dit fonds.Riedslid Braaksma fan Gemeentebelangen toande him entûsjastysk: "It is in moai foarstel. Ûngeacht oft der subsydzje komt of net, der bart wat en dat bringt wat yn beweging." Hy benadrukke it belang fan it projekt foar de regio en frege him ôf wat de finansjele opbringsten wêze soene, benammen yn termen fan OZB-opbringsten.
Frou Jouda út har stipe foar it foarstel, mar wiisde op de needsaak fan ko-finansiering: "It fonds set yn op fysike komponinten lykas leefberens, duorsumens en feiligens. It is in útdaging om passende alternativen te finen as oplossing."
De hear Keizer fan de fraksje Sin sloot him hjirby oan en benadrukke de needsaak fan ko-finansiering: "It is wichtich dat wy de nedige ko-finansiering regelje kinne. Wy hoopje dat de provinsje en oare partijen ús hjiryn stypje kinne."
De wethâlder, frou Hanemaijer, reagearre posityf op de fragen en opmerkings út de ried. Se benadrukke dat de oanfraach fluch yntsjinne wurde moast en dat der hurd oan wurke is. "Wy hawwe 10 jier de tiid om ko-finansiering te sykjen. Ik ha der fertrouwen yn dat dit slagje sil," sa Hanemaijer.
De wethâlder joech ek oan dat der al signalen binne dat de provinsje beried is om by te dragen oan de ko-finansiering. "De provinsje hat al 1 miljoen euro reservearre foar gemeenten dy't in folksfeiligensoanfraach dien hawwe."
De ried stimde úteinlik yn mei it foarstel, wêrby't de útfiering opdroegen wurdt oan it kolleezje, as de subsydzje takend wurdt. It projekt wurdt sjoen as in wichtige stap yn it ferbetterjen fan de leefberens en feiligens yn de regio.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in oanfraach foar de regeling Folksfeiligens, rjochte op it ferbetterjen fan takomstbestindich wenjen yn kwetsbere gebieten. It kabinet hat 450 miljoen euro beskikber steld foar ynfestearrings yn leefberens en ferduorsumjen fan de wenfoarried yn dizze gebieten. Noardeast-Fryslân, as krimpgebiet, hat tegearre mei Dantumadiel in oanfraach yntsjinne foar in bydrage út dit fonds. De oanfraach hat as doel it ferbetterjen fan 655 wenningen en harren leefomjouwing, mei in totale ynfestearring fan hast 97 miljoen euro, dêr't 16,3 miljoen euro as subsidje frege wurdt. De oanfraach is opsteld yn gearwurking mei wenningkorporaasjes en stipe troch ferskate organisaasjes. De gemeenteried wurdt frege yn te stimmen mei de oanfraach en de útfiering dêrfan oer te litten oan it kolleezje, as de subsidje takend wurdt. It fonds rjochtet him op wenferbettering, ferduorsumjen en ferbettering fan de iepenbiere romte, mei as doel de leefberens en feiligens yn de regio te ferheegjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvraag regeling Volkshuisvesting" door de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de leefbaarheid en duurzaamheid van de woningvoorraad in kwetsbare gebieden te verbeteren met behulp van een bijdrage uit het Volkshuisvestingsfonds. Dit fonds, met een totale omvang van 450 miljoen euro, is bedoeld voor investeringen in stedelijke vernieuwingsgebieden en krimpregio's. De aanvraag, samen met de gemeente Dantumadiel, beoogt de verbetering van 890 woningen en de leefomgeving, met een totale investering van 133 miljoen euro, waarvan 22 miljoen euro als rijkssubsidie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat informatie over de financiële aspecten, de betrokken partijen, en de verwachte effecten op de woningmarkt en leefomgeving. Het biedt een duidelijke context en onderbouwing voor de aanvraag.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet instemmen met de aanvraag. De raad bepaalt de kaders en gaat over het budget, en moet expliciet instemmen met de opgave die de aanvraag met zich meebrengt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de aanvraag en de bijbehorende financiële verplichtingen. Er moet ook worden overwogen hoe de cofinanciering wordt geregeld en of de gemeente bereid is om de benodigde middelen te vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de financiële middelen. Het is tijdgebonden met een projectperiode van 10 jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe cofinanciering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de aanvraag en de uitvoering van de regeling op te dragen aan het college, indien de subsidie wordt toegekend.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van deelname van woningeigenaren en samenwerking met woningcorporaties en andere stakeholders. Er is een communicatieplan voorzien om deelname te stimuleren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op verduurzaming van de woningvoorraad en de energietransitie.
Financiële Gevolgen:
De totale investering bedraagt 97 miljoen euro voor Noardeast-Fryslân, met een tekort van 24 miljoen euro. De gemeente vraagt 16,3 miljoen euro subsidie en moet 7,9 miljoen euro cofinanciering regelen. Er zijn geen directe financiële risico's voor de gemeente als de subsidie niet wordt toegekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Volkshuisvestingsfonds Leefbaarheid Verduurzaming Woningvoorraad Krimpregio's Cofinanciering Transitievisie Warmte Woningcorporaties Energietransitie HerstructureringVerfijning van de zoekopdracht: