07-07-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststelling bestemmingsplan McDonald's Dokkum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan en het welstandskader voor de vestiging van een McDonald's op de carpoolplaats in Dokkum. Het voorstel omvat drie besluiten: het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen, het welstandskader aanpassen en geen exploitatieplan vaststellen. Het bestemmingsplan en welstandskader zijn eerder ter inzage gelegd zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Het bestemmingsplan wijzigt de bestemming van het perceel van 'Verkeer' naar 'Horeca' en 'Verkeer', terwijl het welstandskader is aangepast voor vlaggenmasten en welkomsborden. De coördinatieregeling is toegepast om de besluitvorming te versnellen. Eventuele kosten zijn voor rekening van McDonald's Nederland. Na vaststelling worden de documenten zes weken ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan en it wolstânskader foar de fêstiging fan in McDonald's op de karreplak yn Dokkum. It foarstel befettet trije besluten: it fêststellen fan it oanpaste bestemmingsplan, it oanpasse fan it wolstânskader en it net fêststellen fan in exploitaasjepan. It bestemmingsplan en wolstânskader binne earder ter ynseach lein sûnder dat der beswieren yntsjinne binne. It bestemmingsplan feroaret de bestimming fan it perceel fan 'Ferkear' nei 'Horeca' en 'Ferkear', wylst it wolstânskader oanpast is foar flaggemêsten en wolkomboarchen. De koördinaasjeregeling is tapast om de beslútvorming te fersnellen. Eventuele kosten binne foar rekken fan McDonald's Nederlân. Nei fêststelling wurde de dokuminten seis wiken ter ynseach lein foar berop by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan McDonald's Dokkum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan McDonald's Dokkum". Het doel is om het bestemmingsplan en het welstandskader voor de vestiging van een McDonald's op de carpoolplaats in Dokkum vast te stellen. Dit is nodig om de bestemming van het perceel te wijzigen van 'Verkeer' naar 'Horeca' en 'Verkeer', zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en het voorstel bevat wijzigingen in het welstandskader met betrekking tot vlaggenmasten en welkomsborden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de wijzigingen in het bestemmingsplan en het welstandskader, evenals de procedurele stappen die zijn gevolgd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan en het welstandskader vast te stellen. De raad hoeft geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de kosten voor rekening van de initiatiefnemer komen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en het welstandskader. Dit omvat het overwegen van de impact op de omgeving en het respecteren van de kernkwaliteiten van de stadsrand.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties, hoewel er kleine wijzigingen zijn aangebracht in het welstandskader.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en het welstandskader gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden schriftelijk worden geïnformeerd en dat er beroep kan worden aangetekend bij de Raad van State.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het respecteren van de landschappelijke kwaliteiten van de stadsrand een impliciete overweging kan zijn.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien eventuele kosten voor rekening van de initiatiefnemer komen. De verkoop van de grond is eerder al positief besloten door de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan McDonald's Dokkum Omgevingsvergunning Welstandskader Carpoolplaats Coördinatieregeling Horeca Stadsrand OntsluitingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
E. Hanemaaijer
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma -
K. de Jager - ChristenUnie
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Jouta - FNP
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.M. Klinkenberg -
Agendapunt 5 Geen Lachgasverbod in APV
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het al dan niet opnemen van een expliciet lachgasverbod in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De gemeenteraad had eerder een motie aangenomen om een lachgasverbod te ontwikkelen. Het college erkent de problematiek van lachgasgebruik en heeft overwogen dat een expliciet verbod niet handhaafbaar is vanwege praktische knelpunten. In plaats daarvan wordt het bestaande APV-artikel over openlijk drugsgebruik gebruikt om op te treden tegen lachgasgebruik. Dit artikel verbiedt het gebruik van middelen die lijken op die in de Opiumwet, waaronder lachgas. Voorlichting en preventie over lachgasgebruik worden al gegeven via het convenant 'Mei fêste hân'. Het college onderzoekt communicatiemogelijkheden om aandacht te vestigen op het bestaande verbod. De gemeenteraad heeft besloten geen expliciet lachgasverbod op te nemen in de APV.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it wol of net opnimmen fan in eksplisyt lachgasferbod yn de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De gemeenteried hie earder in motie oannommen om in lachgasferbod te ûntwikkeljen. It kolleezje erkent de problematyk fan lachgasgebrûk en hat oerwage dat in eksplisyt ferbod net haalber is fanwege praktyske knelpunten. Yn plak dêrfan wurdt it besteande APV-artikel oer iepenlik drugsgebrûk brûkt om op te treden tsjin lachgasgebrûk. Dit artikel ferbynt it gebrûk fan middels dy't lykje op dy yn de Opiumwet, wêronder lachgas. Foarljochting en previnsje oer lachgasgebrûk wurde al jûn troch it konvenant 'Mei fêste hân'. It kolleezje ûndersiket kommunikaasjemogelijkheden om omtinken te lûken nei it besteande ferbod. De gemeenteried hat besletten gjin eksplisyt lachgasferbod op te nimmen yn de APV.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Lachgasverbod APV" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel stelt voor om geen expliciet lachgasverbod op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), ondanks een eerdere motie van de raad die hierom vroeg. Het college erkent de problematiek van lachgasgebruik en wijst erop dat het bestaande APV-artikel over openlijk drugsgebruik al mogelijkheden biedt om op te treden tegen lachgasgebruik. Het voorstel benadrukt ook de lopende voorlichtings- en preventieactiviteiten rondom lachgas.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg waarom een expliciet lachgasverbod niet nodig is en verwijst naar bestaande regelgeving en initiatieven. Echter, het had meer gedetailleerde informatie kunnen geven over de handhavingsuitdagingen en de effectiviteit van de huidige maatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen expliciet lachgasverbod in de APV op te nemen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet beoordelen of de voorgestelde aanpak voldoende is om de problematiek aan te pakken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van het college om geen expliciet verbod op te nemen, of toch aandringen op een expliciet verbod om de problematiek meer aandacht te geven en mogelijk een preventieve werking te hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de evaluatie van de effectiviteit van de huidige maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de huidige aanpak wordt niet concreet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen expliciet lachgasverbod in de APV op te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg zal plaatsvinden met de politie over de handhaving van het verbod op openlijk drugsgebruik. Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de regulering van lachgasgebruik en niet op milieukwesties.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn, wat suggereert dat er geen extra kosten worden verwacht voor de uitvoering van de huidige maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgasverbod Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Handhaving Voorlichting VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Openlijk drugsgebruik Motie Preventie Politie JongerenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
B.H. Wijbenga
B. Koonstra - FNP
A. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
A. Van Der Aar
K. de Jager - ChristenUnie
A. Van Der Aar
L. Sijtsma - CDA
A. Van Der Aar
D. Ferwerda - VVD
A. Van Der Aar
J. Talsma
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
B.H. Wijbenga
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
A. Van Der Aar
J.M. Klinkenberg
A. Van Der Aar
J. Talsma
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
B. Koonstra - FNP
K. de Jager - ChristenUnie
L. Sijtsma - CDA
D. Ferwerda - VVD
J.M. Klinkenberg -
Agendapunt 6 Aanvraag regeling Volkshuisvestingfonds
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een aanvraag voor de regeling Volkshuisvesting, gericht op het verbeteren van toekomstbestendig wonen in kwetsbare gebieden. Het kabinet heeft 450 miljoen euro beschikbaar gesteld voor investeringen in leefbaarheid en verduurzaming van de woningvoorraad in deze gebieden. Noardeast-Fryslân, als krimpregio, heeft samen met Dantumadiel een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit dit fonds. De aanvraag beoogt de verbetering van 655 woningen en hun leefomgeving, met een totale investering van bijna 97 miljoen euro, waarvan 16,3 miljoen euro als subsidie wordt gevraagd. De aanvraag is opgesteld in samenwerking met woningcorporaties en ondersteund door diverse organisaties. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de aanvraag en de uitvoering ervan op te dragen aan het college, indien de subsidie wordt toegekend. Het fonds richt zich op woningverbetering, verduurzaming en verbetering van de openbare ruimte, met als doel de leefbaarheid en veiligheid in de regio te verhogen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in oanfraach foar de regeling Folksfeiligens, rjochte op it ferbetterjen fan takomstbestindich wenjen yn kwetsbere gebieten. It kabinet hat 450 miljoen euro beskikber steld foar ynfestearrings yn leefberens en ferduorsumjen fan de wenfoarried yn dizze gebieten. Noardeast-Fryslân, as krimpgebiet, hat tegearre mei Dantumadiel in oanfraach yntsjinne foar in bydrage út dit fonds. De oanfraach hat as doel it ferbetterjen fan 655 wenningen en harren leefomjouwing, mei in totale ynfestearring fan hast 97 miljoen euro, dêr't 16,3 miljoen euro as subsidje frege wurdt. De oanfraach is opsteld yn gearwurking mei wenningkorporaasjes en stipe troch ferskate organisaasjes. De gemeenteried wurdt frege yn te stimmen mei de oanfraach en de útfiering dêrfan oer te litten oan it kolleezje, as de subsidje takend wurdt. It fonds rjochtet him op wenferbettering, ferduorsumjen en ferbettering fan de iepenbiere romte, mei as doel de leefberens en feiligens yn de regio te ferheegjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvraag regeling Volkshuisvesting" door de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de leefbaarheid en duurzaamheid van de woningvoorraad in kwetsbare gebieden te verbeteren met behulp van een bijdrage uit het Volkshuisvestingsfonds. Dit fonds, met een totale omvang van 450 miljoen euro, is bedoeld voor investeringen in stedelijke vernieuwingsgebieden en krimpregio's. De aanvraag, samen met de gemeente Dantumadiel, beoogt de verbetering van 890 woningen en de leefomgeving, met een totale investering van 133 miljoen euro, waarvan 22 miljoen euro als rijkssubsidie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat informatie over de financiële aspecten, de betrokken partijen, en de verwachte effecten op de woningmarkt en leefomgeving. Het biedt een duidelijke context en onderbouwing voor de aanvraag.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet instemmen met de aanvraag. De raad bepaalt de kaders en gaat over het budget, en moet expliciet instemmen met de opgave die de aanvraag met zich meebrengt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de aanvraag en de bijbehorende financiële verplichtingen. Er moet ook worden overwogen hoe de cofinanciering wordt geregeld en of de gemeente bereid is om de benodigde middelen te vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de financiële middelen. Het is tijdgebonden met een projectperiode van 10 jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe cofinanciering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de aanvraag en de uitvoering van de regeling op te dragen aan het college, indien de subsidie wordt toegekend.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van deelname van woningeigenaren en samenwerking met woningcorporaties en andere stakeholders. Er is een communicatieplan voorzien om deelname te stimuleren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op verduurzaming van de woningvoorraad en de energietransitie.
Financiële Gevolgen:
De totale investering bedraagt 97 miljoen euro voor Noardeast-Fryslân, met een tekort van 24 miljoen euro. De gemeente vraagt 16,3 miljoen euro subsidie en moet 7,9 miljoen euro cofinanciering regelen. Er zijn geen directe financiële risico's voor de gemeente als de subsidie niet wordt toegekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Volkshuisvestingsfonds Leefbaarheid Verduurzaming Woningvoorraad Krimpregio's Cofinanciering Transitievisie Warmte Woningcorporaties Energietransitie HerstructureringVerfijning van de zoekopdracht: