27-01-2022 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - voorzitter
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - voorzitter
J.D. De Vries
J.G. Kramer - voorzitter
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - voorzitter
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - voorzitter
T. Berends
J.G. Kramer - voorzitter
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.D. De Vries -
J.J. Vander Tol -
T. Berends -
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - voorzitter
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 13 jannewaris 2021
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 5 Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet woningbouwontwikkeling fase 1-lijst
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 518.500 voor de ontwikkeling van 10 woningbouwlocaties. Dit krediet is bedoeld om de nodige voorbereidingen te treffen, zoals locatieonderzoek en het inhuren van externe deskundigen. Het voorstel past binnen het bestaande Woonbeleid en Grondbeleid van de gemeente. De kosten worden in eerste instantie gedekt uit de Algemene reserve, totdat grondexploitaties zijn vastgesteld. Het uiteindelijke doel is om de woningbouwontwikkeling op deze locaties te realiseren en de woonagenda van de gemeente uit te voeren. De raad wordt gevraagd om de 3de begrotingswijziging van 2022 vast te stellen om dit mogelijk te maken. De voortgang en communicatie over de gebiedsontwikkelingen worden via de gemeentelijke website en structurele informatievoorziening aan de raad gewaarborgd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet it beskikber stellen fan in foarbereidingskredyt fan € 518.500 foar de ûntwikkeling fan 10 wenboulokaasjes. Dit kredyt is bedoeld om de nedige foarbereidings te dwaan, lykas lokaasjûndersyk en it ynhieren fan eksterne spesjalisten. It foarstel past binnen it besteande Wenbeleid en Grûnbeleid fan de gemeente. De kosten wurde earst dekt út de Algemiene reserve, oant grûnûntwikkelings fêststeld binne. It úteinlike doel is om de wenbouûntwikkeling op dizze lokaasjes te realisearjen en de wenôfslúting fan de gemeente út te fieren. De ried wurdt frege om de 3de begrotingswiziging fan 2022 fêst te stellen om dit mooglik te meitsjen. De foartgong en kommunikaasje oer de gebietsûntwikkelingen wurde fia de gemeentlike webside en strukturele ynformaasjefoarsjenning oan de ried wierborge.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Voorbereidingskrediet woningbouwontwikkeling fase 1-lijst" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een voorbereidingskrediet van € 518.500 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van 10 woningbouwlocaties. Dit krediet is bedoeld voor voorbereidende werkzaamheden zoals locatieonderzoek en ruimtelijke procedures. Het uiteindelijke doel is om de woningbouwontwikkeling in lijn met de Woonagenda te realiseren. De kosten worden gedekt uit de Algemene reserve totdat grondexploitaties zijn vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een overzicht van de locaties en een uitleg van de benodigde stappen. Echter, meer details over de specifieke projecten en de verwachte impact op de gemeenschap zouden nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet en het vaststellen van de begrotingswijziging. De raad heeft ook een toezichthoudende rol in de voortgang van de projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het voorbereidingskrediet willen goedkeuren, wat impliceert dat ze de voorgestelde woningbouwontwikkeling steunen. Ze moeten ook overwegen hoe dit voorstel past binnen bredere beleidsdoelen zoals duurzaamheid en sociale woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en locaties. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de verwachte resultaten van de projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de grondexploitatie kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van € 518.500 goed te keuren en de derde begrotingswijziging van 2022 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie zal plaatsvinden via de gemeentelijke website en dat de raad structureel wordt geïnformeerd. Er is echter geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan een relevant onderwerp zijn afhankelijk van de invulling van de woningbouwprojecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van € 518.500, dat voorlopig uit de Algemene reserve wordt gedekt. De kosten worden uiteindelijk gedekt uit toekomstige grondopbrengsten of bijdragen in de grondexploitatie. De financiële impact wordt verwerkt in de derde begrotingswijziging van 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Woningbouwontwikkeling Woonagenda Grondexploitatie Begrotingswijziging Gebiedsontwikkelingen Uitvoeringskrediet Algemene reserve Woonprogrammering KostenramingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Aangenomen Motie SN - Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet woningbouwontwikkeling - getekend.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet woningbouwontwikkeling". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om inzicht te geven in de dorpen op de fase 2-lijst die concrete woningbouwplannen hebben. Daarnaast wordt gevraagd om voor de begrotingsbehandeling van 2023 duidelijk te maken hoeveel extra voorbereidingskrediet nodig is om deze plannen uit te voeren. Het huidige krediet van € 518.500 wordt als onvoldoende beschouwd om alle plannen voor 2024 te behandelen. De motie is ingediend door Sjoerd Keizer (S!N) en gesteund door meerdere partijen, met uitzondering van de VVD.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat er van het college wordt verwacht: inzicht in concrete plannen en een berekening van het benodigde extra krediet. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of specifieke criteria voor de beoordeling van de plannen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het college aansturen om de gevraagde informatie te leveren en uiteindelijk beslissen over het al dan niet toekennen van extra krediet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze bereid is extra middelen vrij te maken voor woningbouwontwikkeling en welke prioriteit dit heeft ten opzichte van andere gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria voor de beoordeling van de plannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de beschikbaarheid van middelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de gevraagde informatie te leveren en later beslissen over het toekennen van extra krediet.
Participatie:
De motie vermeldt dat diverse dorpen al in gesprek zijn geweest met het college, wat wijst op enige mate van participatie. Verdere participatie wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn bij de ontwikkeling van woningbouwplannen.
Financiële gevolgen:
De motie erkent dat het huidige krediet ontoereikend is en vraagt om een berekening van het benodigde extra krediet. Er wordt echter niet aangegeven hoe dit gedekt zal worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Woningbouwontwikkeling Fase 1- en 2-lijst Dorpen Stad Munnekezijl Hallum Burdaard-Jislum Ee OosternijkerkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Aangenomen Motie SN - Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet woningbouwontwikkeling.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet woningbouwontwikkeling". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om inzicht te geven in de dorpen op de fase 2-lijst die concrete woningbouwplannen hebben. Daarnaast wordt gevraagd om voor de begrotingsbehandeling van 2023 duidelijk te maken hoeveel extra voorbereidingskrediet nodig is om deze plannen uit te voeren. Het huidige krediet van € 518.500 wordt als onvoldoende beschouwd om alle plannen voor 2024 te behandelen. De motie is ingediend door Sjoerd Keizer (S!N) en gesteund door meerdere partijen, met uitzondering van de VVD.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat er van het college wordt verwacht: inzicht in concrete plannen en een berekening van het benodigde extra krediet. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of specifieke criteria voor de beoordeling van de plannen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het college aansturen om de gevraagde informatie te leveren en uiteindelijk beslissen over het al dan niet toekennen van extra krediet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze bereid is extra middelen vrij te maken voor woningbouwontwikkeling en welke prioriteit dit heeft ten opzichte van andere gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria voor de beoordeling van de plannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de beschikbaarheid van middelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de gevraagde informatie te leveren en later beslissen over het toekennen van extra krediet.
Participatie:
De motie vermeldt dat diverse dorpen al in gesprek zijn geweest met het college, wat wijst op enige mate van participatie. Verdere participatie wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn bij de ontwikkeling van woningbouwplannen.
Financiële gevolgen:
De motie erkent dat het huidige krediet ontoereikend is en vraagt om een berekening van het benodigde extra krediet. Er wordt echter niet aangegeven hoe dit gedekt zal worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Woningbouwontwikkeling Fase 1- en 2-lijst Dorpen Stad Munnekezijl Hallum Burdaard-Jislum Ee OosternijkerkVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - voorzitter
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - voorzitter
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
B. Visser
J.G. Kramer - voorzitter
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - voorzitter
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - voorzitter
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - voorzitter
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - voorzitter
B. Visser
J.G. Kramer - voorzitter
W. Van Der Veen
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - voorzitter
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
A.J. Soepboer -
J.M. Klinkenberg -
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 6 Vaststellen paraplubestemmingsplan kleine windmolens Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van een paraplubestemmingsplan voor kleine windmolens. Dit plan maakt het mogelijk om kleine windturbines (tot 15 meter hoog) te plaatsen bij agrarische bedrijven, in lijn met het gewijzigde provinciale beleid. Het voorstel omvat het vaststellen van het paraplubestemmingsplan, het instemmen met de reactienota op ingediende zienswijzen, en het aanpassen van de welstandsnota voor kleine windturbines. Er zijn twee zienswijzen ingediend: één door de provincie, die leidde tot een aanpassing in het plan, en één door bewoners van Kollumerpomp, die geen aanpassing tot gevolg had. Het plan voorziet in voorwaarden zoals een maximale hoogte en aantal turbines, en dat de energieproductie niet commercieel is. Na vaststelling wordt het plan ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State. De kosten voor het bestemmingsplantraject worden door de gemeente gedekt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in paraplubestimmingsplan foar lytse wynmûnen. Dit plan makket it mooglik om lytse wynturbines (oant 15 meter heech) te pleatsen by agraryske bedriuwen, yn oerienstimming mei it feroare provinsjale belied. It foarstel behellet it fêststellen fan it paraplubestimmingsplan, it ynstimmen mei de reaksjenoat op yntsjinne sjenings, en it oanpasse fan de welstânsoantekening foar lytse wynturbines. Der binne twa sjenings yntsjinne: ien troch de provinsje, dy't liede ta in oanpassing yn it plan, en ien troch bewenners fan Kollumerpomp, dy't gjin oanpassing ta gefolch hie. It plan foarsjocht yn foarwaarden lykas in maksimale heechte en tal turbines, en dat de enerzjyproduksje net kommersjeel is. Nei fêststelling wurdt it plan ter ynseach lein foar berop by de Ried fan Steat. De kosten foar it bestimmingsplantraject wurde troch de gemeente dekt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Paraplubestemmingsplan Kleine windmolens Noardeast-Fryslân
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Paraplubestemmingsplan Kleine windmolens Noardeast-Fryslân". Het plan beoogt de plaatsing van kleine windturbines (maximaal 15 meter hoog) bij agrarische bedrijven mogelijk te maken, in lijn met het gewijzigde provinciale beleid. Het paraplubestemmingsplan biedt een uniform toetsingskader voor de plaatsing van deze turbines, met aandacht voor landschappelijke inpassing en ecologische aspecten. Het voorstel omvat ook een aanpassing van de welstandscriteria en stelt dat er geen exploitatieplan nodig is. Na vaststelling wordt het plan ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de inhoud van het paraplubestemmingsplan, en de reacties op ingediende zienswijzen. Er is aandacht voor relevante aspecten zoals geluid, slagschaduw, en ecologie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en participatie van inwoners zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet het paraplubestemmingsplan en de bijbehorende documenten vaststellen. Daarnaast moet de raad expliciet besluiten dat er geen exploitatieplan wordt vastgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het faciliteren van kleine windturbines, wat bijdraagt aan de energietransitie en duurzaamheid, maar ook invloed heeft op het landschap en mogelijk op het woon- en leefklimaat.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarden voor windturbines (bijv. maximale hoogte en aantal). Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning en de wijze van monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het paraplubestemmingsplan en de aanpassing van de welstandsnota vast te stellen en te besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie is geweest met LTO, leveranciers, en andere betrokken partijen. Er lijkt echter beperkte directe participatie van inwoners te zijn geweest, afgezien van de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op windenergie als onderdeel van de energietransitie en het streven naar een lagere CO2-uitstoot.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het bestemmingsplantraject worden gedekt door de gemeente Noardeast-Fryslân. Kosten voor omgevingsvergunningen en andere gerelateerde uitgaven zijn voor rekening van de initiatiefnemers. Er is geen gedetailleerde financiële dekking voor andere mogelijke kosten opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Paraplubestemmingsplan Kleine windmolens Welstandscriteria Energietransitie Provinciale Verordening Romte Zienswijzen Agrarische bedrijven Landschappelijke inpassing Duurzame energie WindturbinesVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - voorzitter
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - voorzitter
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
K.C. Merkus
J.G. Kramer - voorzitter
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - voorzitter
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - voorzitter
B. Visser
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - voorzitter
W. Van Der Veen -
J.M. Klinkenberg -
K.C. Merkus -
J.J. Vander Tol -
B. Visser -
Agendapunt 7 Kaderbrief 2023 – 2026 en herbevestiging Dekkingsplan 2.0 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de Kaderbrief 2023-2026 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) en de herbevestiging van het Dekkingsplan 2.0. De raad wordt voorgesteld om kennis te nemen van de kaderbrief en het dekkingsplan zonder zienswijzen in te dienen. Daarnaast wordt voorgesteld om geen wensen of bedenkingen te uiten over het mede-oprichten van een landelijke stichting voor risicobeheer. De kaderbrief bespreekt landelijke en regionale ontwikkelingen die invloed hebben op de veiligheidsregio, zoals de Omgevingswet en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Het Dekkingsplan 2.0, dat elke vier jaar geëvalueerd moet worden, blijft grotendeels ongewijzigd, met een focus op databetrouwbaarheid. De oprichting van de stichting moet het risicobeheer van de veiligheidsregio's verbeteren. De financiële impact van deze ontwikkelingen wordt in de kaderbrief besproken, met een stijging van de gemeentelijke bijdrage vanaf 2023. De raad heeft op 27 januari 2022 besloten om de voorgestelde besluiten te volgen en het dagelijks bestuur van de VRF hierover te informeren.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de Kaderbrief 2023-2026 fan de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) en de herbefêstiging fan it Dekkingsplan 2.0. De ried wurdt foarsteld om kennis te nimmen fan de kaderbrief en it dekkingsplan sûnder sichtwizen yn te tsjinjen. Dêrneist wurdt foarsteld om gjin winsken of betinkings út te sprekken oer it mei-oprjochtsjen fan in lânsbrede stifting foar risikobehear. De kaderbrief besprekt lânbouwe en regionale ûntwikkelingen dy't ynfloed hawwe op de feiligheidsregio, lykas de Omgevingswet en de Wet normalisering rechtsposysje amtneren. It Dekkingsplan 2.0, dat elke fjouwer jier evaluearre wurde moat, bliuwt foar it grutste part ûnferoare, mei in fokus op databetrouberens. De oprjochting fan de stifting moat it risikobehear fan de feiligheidsregio's ferbetterje. De finansjele ympakt fan dizze ûntwikkelingen wurdt yn de kaderbrief besprutsen, mei in stiging fan de gemeentlike bydrage fanôf 2023. De ried hat op 27 jannewaris 2022 besletten om de foarstelde besluten te folgjen en it deistich bestjoer fan de VRF hjir oer te ynformearjen.
-
Raadsvoorstel Kaderbrief 2023 2026 en herbevestiging Dekkingsplan 2.0 Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kaderbrief 2023 – 2026 en herbevestiging Dekkingsplan 2.0 VRF". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om kennis te nemen van de kaderbrief van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor 2023-2026, de evaluatie en herziene versie van het Dekkingsplan 2.0, en het voorgenomen besluit om deel te nemen aan een landelijke stichting voor risicobeheer. De raad wordt geadviseerd geen zienswijzen, wensen of bedenkingen in te dienen en het dagelijks bestuur van de VRF hierover te informeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante documenten en context biedt voor de besluitvorming. Het bevat de kaderbrief, evaluatie en herziene versie van het Dekkingsplan, en informatie over de oprichting van de stichting.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de stukken en te besluiten geen zienswijzen of bedenkingen in te dienen. Dit impliceert een passieve rol waarbij de raad instemt met de voorgestelde plannen zonder verdere discussie.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze ligt in het al dan niet indienen van zienswijzen of bedenkingen. De raad kan ervoor kiezen om de voorgestelde passieve benadering te volgen of om actief in te grijpen door wel zienswijzen in te dienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de kaderbrief bevat onzekerheden en risico’s die niet volledig zijn uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de documenten en geen zienswijzen, wensen of bedenkingen in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van gemeentelijke afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema binnen de kaderbrief, met aandacht voor circulaire inkoop en verduurzaming van mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels bekend. Er is een kostenpost van € 22.500 voor de oprichting van de stichting, die binnen de bestaande begroting wordt opgevangen. De gemeentelijke bijdrage stijgt met € 221.000 vanaf 2023. Er zijn compensaties vanuit het gemeentefonds voor bepaalde programma’s, maar de volledige financiële impact van alle beleidsontwikkelingen is nog niet bekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2023-2026 Dekkingsplan 2.0 Stichting Expertisebureau Risicobeheer Risicobeheer Brandweerzorg Omgevingswet Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Taakdifferentiatie RijksvaccinatieprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
Agendapunt 7.a Aangenomen motie vreemd - Fietspad Doniaweg Hallum
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 27 januari 2022 een motie aangenomen over het fietspad Doniaweg in Hallum. Eerder had de raad het college gevraagd om te onderzoeken of de subsidie Fietsimpuls 2020-2022 voor dit fietspad kon worden aangevraagd. Het college had echter geen aanvraag ingediend, omdat andere wegvakken volgens hen een hogere urgentie hadden en er pas in 2029 weer budget beschikbaar zou zijn. De raad constateerde dat de subsidievoorwaarden wel mogelijkheden bieden voor een aanvraag. De motie verzoekt het college om de kosten van een eerdere aanpak van het fietspad inzichtelijk te maken en te onderzoeken welke externe subsidies beschikbaar zijn. Deze informatie moet worden meegenomen bij de behandeling van de Perspectiefnota 2023. De motie werd aangenomen met 22 stemmen voor en 3 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 27 jannewaris 2022 in motie oannommen oer it fytsrek Doniawei yn Hallum. Earder hie de ried it kolleezje frege om te ûndersykjen oft de subsydzje Fytsimpuls 2020-2022 foar dit fytsrek oanfrege wurde koe. It kolleezje hie lykwols gjin oanfraach yntsjinne, om't oare wei-fakken neffens har in hegere urginsje hiene en der earst yn 2029 wer budzjet beskikber wêze soe. De ried konstatearre dat de subsydzjefoarwaarden wol mooglikheden biede foar in oanfraach. De motie freget it kolleezje om de kosten fan in eardere oanpak fan it fytsrek ynkaart te bringen en te ûndersykjen welke eksterne subsydzjes beskikber binne. Dizze ynformaasje moat meinaam wurde by de behanneling fan de Perspektyfnota 2023. De motie waard oannommen mei 22 stimmen foar en 3 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Fietspad Doniaweg Hallum
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om het college te verzoeken de mogelijkheden te onderzoeken voor het vervroegen van de aanpak van het fietspad Doniaweg in Hallum. Dit verzoek komt nadat een eerdere subsidieaanvraag niet is ingediend omdat andere wegvakken als urgenter werden beschouwd. De motie vraagt om inzicht in de kosten van vervroeging en mogelijke externe subsidies, naast de Fietsimpuls-subsidie. De resultaten moeten worden meegenomen in de Perspectiefnota 2023. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er van het college wordt verwacht: inzicht in kosten en mogelijke subsidies. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor het onderzoek.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze hebben de motie ingediend en aangenomen, en zullen toezien op de uitvoering door het college.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of het prioriteren van het fietspad Doniaweg boven andere projecten gerechtvaardigd is, gezien de beperkte middelen en andere urgente projecten.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde inzichten, maar mist een duidelijke tijdlijn en concrete doelen voor uitvoering.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad heeft al besloten de motie aan te nemen. De volgende stap is het evalueren van de resultaten van het onderzoek en het nemen van een besluit over de daadwerkelijke uitvoering.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien fietspaden bijdragen aan milieuvriendelijke mobiliteit, maar het wordt niet expliciet genoemd in de motie.
Financiële gevolgen
De motie vraagt om inzicht in de kosten van vervroeging en mogelijke externe subsidies, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit moet nog worden onderzocht en gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Doniaweg Subsidie Fietsimpuls 2020-2022 Onderhoudsplan wegen Hoofdfietsroute Subsidievoorwaarden Externe subsidiebronnen Perspectiefnota 2023 Kosten Urgentie CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Fietspad Doniaweg Hallum
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om het college te verzoeken de mogelijkheden te onderzoeken voor het vervroegen van de aanpak van het fietspad Doniaweg in Hallum. Dit verzoek komt nadat een eerdere subsidieaanvraag niet is ingediend omdat andere wegvakken als urgenter werden beschouwd. De motie vraagt om inzicht in de kosten van vervroeging en mogelijke externe subsidies, naast de Fietsimpuls-subsidie. De resultaten moeten worden meegenomen in de Perspectiefnota 2023. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er van het college wordt verwacht: inzicht in kosten en mogelijke subsidies. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor het onderzoek.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze hebben de motie ingediend en aangenomen, en zullen toezien op de uitvoering door het college.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of het prioriteren van het fietspad Doniaweg boven andere projecten gerechtvaardigd is, gezien de beperkte middelen en andere urgente projecten.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde inzichten, maar mist een duidelijke tijdlijn en concrete doelen voor uitvoering.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad heeft al besloten de motie aan te nemen. De volgende stap is het evalueren van de resultaten van het onderzoek en het nemen van een besluit over de daadwerkelijke uitvoering.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien fietspaden bijdragen aan milieuvriendelijke mobiliteit, maar het wordt niet expliciet genoemd in de motie.
Financiële gevolgen
De motie vraagt om inzicht in de kosten van vervroeging en mogelijke externe subsidies, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit moet nog worden onderzocht en gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Doniaweg Subsidie Fietsimpuls 2020-2022 Onderhoudsplan wegen Hoofdfietsroute Subsidievoorwaarden Externe subsidiebronnen Perspectiefnota 2023 Kosten Urgentie CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - voorzitter
R. Slijver
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - voorzitter
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - voorzitter
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - voorzitter
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - voorzitter
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - voorzitter
T. Berends
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - voorzitter
F. Reitsma-hazelhoff
R. Slijver
J.G. Kramer - voorzitter
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - voorzitter
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - voorzitter
T. Berends
J.G. Kramer - voorzitter
J.G. Kramer - voorzitter
J.M. Klinkenberg -
H. Jouta - FNP
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K. de Jager - ChristenUnie
Agendapunt 7.b Oannaam moasje frjemd - Behâld bernehertsjirurgy UMCG
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 27 januari 2022 een motie aangenomen tegen de voorgenomen sluiting van de afdeling kinderhartchirurgie in het UMCG in Groningen. Het kabinet wil deze zorg concentreren in Utrecht en Rotterdam, gebaseerd op efficiëntie en kostenoverwegingen. De raad benadrukt echter dat de belangen van patiënten en hun ouders onvoldoende worden meegewogen, en dat de bereikbaarheid van essentiële zorg in Noord-Nederland in gevaar komt. Er is breed maatschappelijk verzet tegen de sluiting, met bijna 257.000 handtekeningen voor het behoud van het centrum. De raad verzoekt het college om zich in te zetten voor het behoud van de kinderhartchirurgie in het UMCG en de voortgang hiervan te rapporteren. De motie werd unaniem aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 27 jannewaris 2022 in motie oannommen tsjin de foarnommen sluting fan de ôfdieling berneshartkurgery yn it UMCG yn Grins. It kabinet wol dizze soarch konsintrearje yn Utert en Rotterdam, basearre op effisjinsje en kostenoerwegingen. De ried benadrukt lykwols dat de belangen fan pasjinten en harren âlden net genôch meiwage wurde, en dat de berikberens fan essinsjele soarch yn Noard-Nederlân yn gefaar komt. Der is in breed maatskiplik ferzet tsjin de sluting, mei hast 257.000 hantekeningen foar it behâld fan it sintrum. De ried freget it kolleezje om har yn te setten foar it behâld fan de berneshartkurgery yn it UMCG en de foartgong hjirfan te rapportearjen. De motie waard ienriedich oannommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Behâld bernehertsjirurgy UMCG". De motie verzet zich tegen het voornemen van het kabinet om de kinderhartchirurgie-afdeling van het UMCG in Groningen te sluiten en deze zorg te concentreren in Utrecht en Rotterdam. De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân benadrukt de impact op jonge patiënten en hun ouders, de verminderde bereikbaarheid van essentiële zorg in het noorden en de bredere maatschappelijke weerstand tegen de sluiting. De motie verzoekt het college om zich in te zetten voor het behoud van de kinderhartchirurgie in het UMCG en de raad op de hoogte te houden van de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en argumenten tegen de sluiting uiteenzet. Het biedt een uitgebreide context en onderbouwing voor de bezwaren en de maatschappelijke weerstand.
Rol van de raad:
De raad speelt een ondersteunende en adviserende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen en de belangen van de regio te behartigen. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat de politieke steun voor het behoud van de kinderhartchirurgie in het UMCG onderstreept.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich actief wil verzetten tegen de kabinetsplannen en hoe zij dit verzet vorm wil geven. Dit omvat het bepalen van de mate van betrokkenheid en samenwerking met andere gemeenten en provincies.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de actie die van het college wordt gevraagd. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de acties of rapportages. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen en het college te verzoeken zich in te zetten voor het behoud van de kinderhartchirurgie in het UMCG.
Participatie:
De motie verwijst naar brede maatschappelijke participatie en weerstand, zoals blijkt uit de vele handtekeningen onder de petitie en de betrokkenheid van verschillende politieke partijen en overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op de beschikbaarheid en bereikbaarheid van zorg.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De focus ligt op de zorgaspecten en de impact op patiënten en hun families.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bernehertsjirurgy UMCG Sluting Soarchkwaliteit Reistiid Petysje Multidissiplinêre soarchferliening Berikberens Maatskiplik ferset BrânbriefVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Behâld bernehertsjirurgy UMCG". De motie verzet zich tegen het voornemen van het kabinet om de kinderhartchirurgie-afdeling van het UMCG in Groningen te sluiten en deze zorg te concentreren in Utrecht en Rotterdam. De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân benadrukt de impact op jonge patiënten en hun ouders, de verminderde bereikbaarheid van essentiële zorg in het noorden en de bredere maatschappelijke weerstand tegen de sluiting. De motie verzoekt het college om zich in te zetten voor het behoud van de kinderhartchirurgie in het UMCG en de raad op de hoogte te houden van de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en argumenten tegen de sluiting uiteenzet. Het biedt een uitgebreide context en onderbouwing voor de bezwaren en de maatschappelijke weerstand.
Rol van de raad:
De raad speelt een ondersteunende en adviserende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen en de belangen van de regio te behartigen. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat de politieke steun voor het behoud van de kinderhartchirurgie in het UMCG onderstreept.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich actief wil verzetten tegen de kabinetsplannen en hoe zij dit verzet vorm wil geven. Dit omvat het bepalen van de mate van betrokkenheid en samenwerking met andere gemeenten en provincies.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de actie die van het college wordt gevraagd. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de acties of rapportages. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen en het college te verzoeken zich in te zetten voor het behoud van de kinderhartchirurgie in het UMCG.
Participatie:
De motie verwijst naar brede maatschappelijke participatie en weerstand, zoals blijkt uit de vele handtekeningen onder de petitie en de betrokkenheid van verschillende politieke partijen en overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op de beschikbaarheid en bereikbaarheid van zorg.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De focus ligt op de zorgaspecten en de impact op patiënten en hun families.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bernehertsjirurgy UMCG Sluting Soarchkwaliteit Reistiid Petysje Multidissiplinêre soarchferliening Berikberens Maatskiplik ferset BrânbriefVerfijning van de zoekopdracht: