18-01-2024 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.H. Lammering - PvdA
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 3 Meidielings
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
Agendapunt 5 Benoeming leden Gemeentelijke Adviescommissie Fryslân (hûs en hiem)
Raadsvergadering Noardeast-Fryslân: Nieuwe leden voor Adviescommissie benoemd
Tijdens de raadsvergadering van 18 januari 2024 heeft de gemeente Noardeast-Fryslân ingestemd met de benoeming van nieuwe leden voor de Gemeentelijke Adviescommissie Fryslân. Deze commissie, die advies geeft over welstand en monumenten, wordt versterkt met zowel ervaren als nieuwe leden om de continuïteit van de advisering te waarborgen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de benoeming van leden voor de Gemeentelijke Adviescommissie Fryslân, zoals voorgesteld door het Dagelijks Bestuur van hûs en hiem in een brief van 16 november 2023. Deze commissie adviseert over welstand en monumenten en de benoemingen anticiperen op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Het voorstel beoogt de continuïteit van de advisering te waarborgen door ervaren leden te herbenoemen en nieuwe leden toe te voegen. De benoemingen hebben geen financiële gevolgen. Na goedkeuring wordt hûs en hiem geïnformeerd over het besluit. De benoemde leden zijn onder andere architecten, stedenbouwkundigen, architectuurhistorici, restauratiearchitecten, monumentenadviseurs, landschapsarchitecten, burgerleden en een scheepsbouwdeskundige. Het besluit werd genomen tijdens de raadsvergadering op 18 januari 2024.
Riedsfergadering Noardeast-Fryslân: Nije leden foar Advyskommisje beneamd
Tidens de riedsfergadering fan 18 jannewaris 2024 hat de gemeente Noardeast-Fryslân ynstimd mei de beneaming fan nije leden foar de Gemeentlike Advyskommisje Fryslân. Dizze kommisje, dy't advis jout oer wolstân en monuminten, wurdt fersterke mei sawol ûnderfinen as nije leden om de kontinuïteit fan it advisearjen te warberjen.
Samenvatting
It riedsferslach fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de beneaming fan leden foar de Gemeentelijke Advyskommissie Fryslân, sa't foarsteld troch it Deistich Bestjoer fan hûs en hiem yn in brief fan 16 novimber 2023. Dizze kommisje jout advis oer wolstân en monuminten en de beneamings anticiperen op de yngong fan de Omjouwingswet op 1 jannewaris 2024. It foarstel hat as doel om de kontinuïteit fan it advisearjen te wierborkjen troch erfarne leden te herbenammen en nije leden ta te foegjen. De beneamings hawwe gjin finansjele gefolgen. Nei goedkarring wurdt hûs en hiem ynformearre oer it beslút. De beneamde leden binne ûnder oaren argitekten, stedebouwkeundigen, argitektuerhistoarisy, restauraasjeargitekten, monumintenadviseurs, lânskipsargitekten, boargersleden en in skipboukundige. It beslút waard nommen yn de riedsfergadering op 18 jannewaris 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming leden Gemeentelijke Adviescommissie Fryslân". Het raadsvoorstel beoogt de benoeming van diverse professionals als leden van de Gemeentelijke Adviescommissie Fryslân, die advies geeft over welstand en monumenten. Het voorstel is een reactie op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 en streeft naar continuïteit in de advisering door hûs en hiem. De benoeming omvat zowel zittende als nieuwe leden, met behoud van oorspronkelijke benoemingstermijnen, om een jaarlijkse gedeeltelijke verversing van de commissie te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen van de voorgedragen leden vermeldt en de context en noodzaak van de benoemingen uitlegt. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s genoemd, wat suggereert dat het voorstel als risicoloos wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de voorgestelde leden van de Gemeentelijke Adviescommissie Fryslân.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde leden en het vertrouwen in de continuïteit en kwaliteit van de advisering door de commissie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het ontbreken van financiële en participatieaspecten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde personen te benoemen als leden van de Gemeentelijke Adviescommissie Fryslân.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden in het benoemingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële effecten, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijke Adviescommissie Fryslân hûs en hiem Omgevingswet Ruimtelijke kwaliteit Welstand en monumenten Omgevingskwaliteit Benoeming Architect Stedenbouwkundige ArchitectuurhistoricusVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 6 Dekking geldlening MFC Burdaard
Gemeente Noardeast-Fryslân redt Multifunctioneel Centrum Burdaard van faillissement
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft besloten om een lening van ruim een miljoen euro van het Multifunctioneel Centrum Burdaard (MCB) af te lossen. Dit besluit voorkomt een dreigend faillissement van het centrum en zorgt ervoor dat de gemeente eigenaar wordt van het pand.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân werd het voorstel om de lening van € 1.025.250 van het MCB bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) af te lossen, uitvoerig besproken. De lening, die in 2019 werd afgesloten, dreigde na opzegging door de BNG tot een faillissement van het MCB te leiden. Om dit te voorkomen, heeft de gemeente besloten de lening voor 31 december 2023 volledig af te lossen. Dit is € 99.000 goedkoper dan de lening overnemen.De aflossing wordt gedekt door de Algemene reserve ter dekking van risico’s. Als voorwaarde voor de aflossing verwerft de gemeente het eigendom van het MFC It Spektrum voor een symbolisch bedrag van € 1 per 1 juni 2025. Tot die tijd blijven het bestuur van MCB en vrijwilligers verantwoordelijk voor de exploitatie.
Tijdens het debat uitte de heer Sietszema van het CDA zijn zorgen over de timing van het voorstel: "We vinden het jammer dat wij dit voorstel pas zo laat onder ogen krijgen, het voelt een beetje als tekenen bij het kruisje." Desondanks sprak hij namens alle fracties zijn steun uit voor het voorstel, zij het met enkele kanttekeningen. "We vinden het wezenlijk dat deze periode van eigenaarschap zo kort mogelijk duurt," voegde hij toe.
Wethouder Yeat reageerde op de vragen en zorgen van de raad: "Het is een uitzonderlijke situatie bij het MFC Burdaard. We willen zo snel mogelijk eigenaar worden om de continuïteit te waarborgen." Ze benadrukte dat het bestuur van het dorpshuis uiteindelijk zelf verantwoordelijk blijft voor de exploitatie en het onderhoud.
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem aangenomen door de raad. Hiermee is een belangrijke stap gezet om het MFC Burdaard te behouden voor de gemeenschap. De financiële impact van deze beslissing wordt verwerkt in de begroting en de risico-inschatting van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de aflossing van een lening van € 1.025.250 die de stichting Multifunctioneel Centrum Burdaard (MCB) heeft bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De lening werd in 2019 afgesloten en dreigt nu, na opzegging door de BNG, tot een faillissement van MCB te leiden. Om dit te voorkomen, heeft de gemeente besloten de lening voor 31 december 2023 volledig af te lossen, wat € 99.000 goedkoper is dan de lening overnemen. De aflossing wordt gedekt door de Algemene reserve ter dekking van risico’s. Als voorwaarde voor de aflossing verwerft de gemeente het eigendom van het MFC It Spektrum voor een symbolisch bedrag van € 1 per 1 juni 2025. Tot die tijd blijven het bestuur van MCB en vrijwilligers verantwoordelijk voor de exploitatie. De financiële impact van deze beslissing wordt verwerkt in de begroting en de risico-inschatting van de gemeente.
Gemeente Noardeast-Fryslân rêdt Multifunksjoneel Sintrum Burdaard fan fallisemint
De gemeente Noardeast-Fryslân hat besletten om in liening fan rûchwei in miljoen euro fan it Multifunksjoneel Sintrum Burdaard (MCB) ôf te lossen. Dit beslút foarkomt in dreigjend fallisemint fan it sintrum en soarget derfoar dat de gemeente eigenaar wurdt fan it gebou.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân waard it foarstel om de liening fan € 1.025.250 fan it MCB by de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) ôf te lossen, út en troch besprutsen. De liening, dy't yn 2019 ôfsluten waard, dreau nei opsein troch de BNG ta in fallisemint fan it MCB. Om dit te foarkommen, hat de gemeente besletten de liening foar 31 desimber 2023 hielendal ôf te lossen. Dit is € 99.000 goedkeaper as de liening oernimme.De ôflossing wurdt dekt troch de Algemiene reserve ter dekking fan rissiko's. As foarwaarde foar de ôflossing ferwerft de gemeente it eigendom fan it MFC It Spektrum foar in symbolysk bedrach fan € 1 per 1 juny 2025. Oant dy tiid bliuwe it bestjoer fan MCB en frijwilligers ferantwurdlik foar de eksploitaasje.
Tidens it debat út de hear Sietszema fan it CDA syn soargen oer de timing fan it foarstel: "Wy fine it spitich dat wy dit foarstel pas sa let ûnder eagen krije, it fielt in bytsje as tekenje by it krúske." Nettemin spruts er namens alle fraksjes syn stipe út foar it foarstel, al hie er wat kanttekenings. "Wy fine it wêzentlik dat dizze perioade fan eigenskip sa koart mooglik duorret," foegde er ta.
Wethâlder Yeat reagearre op de fragen en soargen fan de ried: "It is in útsûnderlike situaasje by it MFC Burdaard. Wy wolle sa gau mooglik eigener wurde om de kontinuïteit te wierborkjen." Se benadrukke dat it bestjoer fan it doarpshûs úteinlik sels ferantwurdlik bliuwt foar de eksploitaasje en it ûnderhâld.
It foarstel waard úteinlik ienriedich oannommen troch de ried. Hjirmei is in wichtige stap set om it MFC Burdaard te behâlden foar de mienskip. De finansjele ympakt fan dizze beslissing wurdt ferwurke yn de begroting en de rissiko-ynskatting fan de gemeente.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it ôflössen fan in liening fan € 1.025.250 dy't de stichting Multifunksjoneel Sintrum Burdaard (MCB) hat by de Bank Nederlânske Gemeenten (BNG). De liening is ôfsluten yn 2019 en dreigt no, nei opsein troch de BNG, ta in fallisemint fan MCB te lieden. Om dit te foarkommen hat de gemeente besletten om de liening foar 31 desimber 2023 hielendal ôf te lossen, wat € 99.000 goedkeaper is as de liening oernimme. De ôflösing wurdt dekt troch de Algemiene reserve foar it dekken fan rissiko's. As foarwurd foar de ôflösing krijt de gemeente it eigendom fan it MFC It Spektrum foar in symbolysk bedrach fan € 1 per 1 juny 2025. Oant dy tiid bliuwe it bestjoer fan MCB en frijwilligers ferantwurdlik foar de eksploitaasje. De finansjele ympakt fan dit beslút wurdt ferwurke yn de begroting en de rissiko-ynskatting fan de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aflossing lening BNG voor MFC Burdaard". Het doel is om een faillissement van het Multifunctioneel Centrum (MFC) Burdaard te voorkomen door de lening van € 1.025.250 bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) af te lossen. De gemeente Noardeast-Fryslân neemt deze aflossing voor haar rekening vanuit de Algemene reserve. Dit voorkomt dat MFC Burdaard failliet gaat en zorgt ervoor dat de voorzieningen in Burdaard-Jislum behouden blijven. Het voorstel omvat ook de verwerving van het eigendom van het MFC-gebouw door de gemeente, met de voorwaarde dat het bestuur en vrijwilligers de exploitatie voortzetten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de voorgestelde oplossing, en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de langetermijnoplossing voor de exploitatie van het MFC.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de aflossing van de lening en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit omvat het goedkeuren van het gebruik van de Algemene reserve voor deze aflossing.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het aflossen van de lening om het MFC te behouden of het risico nemen dat het MFC failliet gaat. Dit heeft implicaties voor de lokale gemeenschap en de financiële reserves van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële transactie. Het is tijdgebonden met een deadline van 31 december 2023 voor de aflossing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnstrategie voor het MFC mist concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lening af te lossen en de begroting aan te passen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie. Het voorstel vermeldt dat de raad is geïnformeerd tijdens een bijeenkomst, maar er is geen gedetailleerd participatieproces beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De aflossing van de lening kost € 1.025.250, wat ten laste komt van de Algemene reserve. Er is een extra bedrag van € 200.250 nodig bovenop de reeds gereserveerde € 825.000. Het voorstel geeft aan dat deze kosten gedekt worden door de Algemene reserve ter dekking van risico’s.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Multifunctioneel Centrum Burdaard (MCB) Aflossing lening Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Algemene reserve Faillissement MFC It Spektrum Vrijwilligers Exploitatie Borgstelling BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 7 Huisvestingsverordening
Gemeente Noardeast-Fryslân: Huisvestingsverordening zonder extra maatregelen
In de raadsvergadering van 18 januari 2024 werd het voorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân besproken om geen extra instrumenten op te nemen in de huisvestingsverordening. Het voorstel, opgesteld door M. Papa, is gebaseerd op een analyse van onderzoeksbureau RIGO. De discussie in de raad was levendig, maar leidde uiteindelijk tot een unaniem besluit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 18 januari 2024 stond het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân centraal. Het voorstel, dat adviseert om naast de verplichte urgentieverordening geen extra instrumenten op te nemen in de huisvestingsverordening, werd uitvoerig besproken. De basis voor dit voorstel is een analyse van onderzoeksbureau RIGO, waaruit blijkt dat aanvullende maatregelen niet noodzakelijk, geschikt of proportioneel zijn.Het CDA was duidelijk in haar standpunt. "Een huisvestingsverordening is niet proportioneel, niet noodzakelijk, niet wenselijk en niet te onderbouwen," aldus een woordvoerder van de partij. Het CDA benadrukte dat er voldoende alternatieve sturingsmogelijkheden zijn om de woningmarktproblemen aan te pakken. "De druk op de woningmarkt is groot, maar we moeten andere methoden benutten."
Ook andere partijen, zoals de PvdA en de ChristenUnie, stemden in met het voorstel. De PvdA pleitte voor flexibiliteit in de verordening, zodat er in de toekomst aanpassingen mogelijk zijn. "We moeten kunnen inspelen op veranderingen," klonk het. De ChristenUnie gaf aan nieuwsgierig te zijn naar de toekomstige beslissingen over regels in het omgevingsplan.
De discussie over opkoopbescherming kwam eveneens aan bod. De PvdA stelde voor om deze bescherming niet alleen voor nieuwe panden, maar ook voor bestaande panden te laten gelden. "Bestaande panden worden opgekocht en er wordt mee gespeculeerd," aldus de partij.
Wethouder Kloonstra reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij benadrukte dat de gemeente verschillende methoden heeft om de woningmarkt te sturen en dat de urgentieverordening eind 2024 klaar zal zijn voor besluitvorming. "We hebben meerdere middelen om de woningmarkt te reguleren," aldus Kloonstra.
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem aangenomen. De raad zal gedurende 2024 op de hoogte worden gehouden van de voortgang en eventuele ontwikkelingen. Het besluit over de urgentieverordening wordt eind 2024 verwacht, en de discussie over regels in het omgevingsplan zal op een later moment plaatsvinden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de huisvestingsverordening en is opgesteld door M. Papa. Het voorstel, dat op 18 januari 2024 in de raadsvergadering wordt besproken, adviseert om naast de verplichte urgentieverordening geen extra instrumenten op te nemen in de huisvestingsverordening. Dit besluit is gebaseerd op een analyse van onderzoeksbureau RIGO, waaruit blijkt dat de aanvullende instrumenten niet noodzakelijk, geschikt of proportioneel zijn. Er zijn voldoende alternatieve sturingsmogelijkheden beschikbaar om de woningmarktproblemen aan te pakken. Eind 2024 zal een besluit worden genomen over de urgentieverordening, en op een later moment over regels in het omgevingsplan voor woningcategorieën. Er is een risico dat de alternatieve methoden niet voldoende effectief zijn, maar de urgentieverordening zal tegen eind 2024 klaar zijn voor besluitvorming. Het voorstel heeft momenteel geen directe financiële gevolgen, maar alternatieve methoden kunnen mogelijk kosten met zich meebrengen. Gedurende 2024 zal de raad op de hoogte worden gehouden van de voortgang.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Hûsfeestingsferoardening sûnder ekstra maatregels
Yn de riedsfergadering fan 18 jannewaris 2024 waard it foarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân besprutsen om gjin ekstra ynstellingen op te nimmen yn de hûsfeestingsferoardening. It foarstel, opsteld troch M. Papa, is basearre op in analyse fan ûndersykburó RIGO. De diskusje yn de ried wie libbenich, mar liede úteinlik ta in ienstemmich beslút.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 18 jannewaris 2024 stie it riedsforslach fan de gemeente Noardeast-Fryslân sintraal. It foarstel, dat advisearret om neist de ferplichte urginsjeferoardening gjin ekstra ynstellingen op te nimmen yn de hûshâldingsferoardening, waard út en troch besprutsen. De basis foar dit foarstel is in analyse fan ûndersykbûro RIGO, dêr't út bliken docht dat oanfoljende maatregels net needsaaklik, geskikt of proportioneel binne.It CDA wie dúdlik yn har stânplak. "In hûshâldingsferoardening is net proportioneel, net needsaaklik, net winsklik en net te ûnderbouwen," sa in wurdfierder fan de partij. It CDA benadrukte dat der genôch alternative stjoermogelijkheden binne om de wenningmerkproblemen oan te pakken. "De druk op de wenningmerk is grut, mar wy moatte oare metoaden benutte."
Ek oare partijen, lykas de PvdA en de ChristenUnie, stimden yn mei it foarstel. De PvdA pleite foar fleksibiliteit yn de ferordening, sadat der yn de takomst oanpassings mooglik binne. "Wy moatte ynspylje kinne op feroaringen," klonk it. De ChristenUnie joech oan nijsgjirrich te wêzen nei de takomstige beslissingen oer regels yn it omjouwingsplan.
De diskusje oer oankoopbeskerming kaam ek oan 'e oarder. De PvdA stelde foar om dizze beskerming net allinnich foar nije gebouwen, mar ek foar besteande gebouwen fan tapassing te litten. "Bestean gebouwen wurde oankocht en der wurdt mei spekulearre," sa de partij.
Wethâlder Kloonstra reagearre op 'e fragen en opmerkings fanút de ried. Hy benadrukte dat de gemeente ferskate metoaden hat om de wenningmerk te stjoeren en dat de urginsjeferoardening ein 2024 klear wêze sil foar beslútvorming. "Wy hawwe meardere middels om de wenningmerk te regulearjen," sa Kloonstra.
It foarstel waard úteinlik ienriedich oannommen. De ried sil geduerich 2024 op 'e hichte hâlden wurde fan 'e foarútgong en eventuele ûntwikkelings. It beslút oer de urginsjeferoardening wurdt ein 2024 ferwachte, en de diskusje oer regels yn it omjouwingsplan sil op in letter stuit plakfine.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de hûsfeestingsferoardening en is opsteld troch M. Papa. It foarstel, dat op 18 jannewaris 2024 yn de riedsfergadering besprutsen wurdt, advisearret om neist de ferplichte urginsjeferoardening gjin ekstra ynstellingen op te nimmen yn de hûsfeestingsferoardening. Dit beslút is basearre op in analyse fan ûndersykburó RIGO, dêr't út bliken docht dat de oanfoljende ynstellingen net needsaaklik, geskikt of proportioneel binne. Der binne genôch alternative stjoermogelijkheden beskikber om de wenningmerkproblemen oan te pakken. Ein 2024 sil in beslút nommen wurde oer de urginsjeferoardening, en op in letter momint oer regels yn it omjouwingsplan foar wenningkategoryen. Der is in risiko dat de alternative metoaden net genôch effektyf binne, mar de urginsjeferoardening sil tsjin ein 2024 klear wêze foar beslútvorming. It foarstel hat op dit stuit gjin direkte finansjele gefolgen, mar alternative metoaden kinne mooglik kosten meibringe. Troch 2024 sil de ried op 'e hichte hâlden wurde fan de foarútgong.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Huisvestingsverordening
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Huisvestingsverordening" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel stelt voor om naast de urgentieverordening geen aanvullende instrumenten op te nemen in de huisvestingsverordening. Eind 2024 zal een besluit worden genomen over de urgentieverordening, en in een later stadium over regels in het omgevingsplan voor woningcategorieën. Het voorstel is gebaseerd op een analyse van RIGO, die concludeert dat alternatieve sturingsmogelijkheden effectiever zijn voor de woningmarktproblemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde toelichting op de noodzaak, geschiktheid en proportionaliteit van de instrumenten. Het bevat ook een samenvatting van alternatieve sturingsmogelijkheden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet opnemen van aanvullende instrumenten in de huisvestingsverordening en later over de urgentieverordening en omgevingsplanregels.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de aanbevelingen van het onderzoek en het eventueel toevoegen van andere instrumenten als de situatie verandert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (besluitvorming eind 2024), maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of kostenramingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen aanvullende instrumenten op te nemen en later te beslissen over de urgentieverordening en omgevingsplanregels.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen van het niet toevoegen van extra instrumenten. De kosten van alternatieve methoden en de urgentieverordening zijn nog onbekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Urgentieverordening Opkoopbescherming Woningmarkt Alternatieve sturingsmogelijkheden Woonruimteverdeling Omgevingsplan Vitale beroepen Toeristische verhuur WoningvoorraadbeheerVerfijning van de zoekopdracht: