21-03-2024 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.D. De Vries -
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Postema - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist 7 maart
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Aanvraag suppletie-uitkering in het kader van de Bommenregeling
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een aanvraag voor een financiële bijdrage van 68% van de kosten (€ 25.672,85 exclusief BTW) voor het opsporen en ruimen van niet-gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in het Tolhuispark, Dokkum. Dit is onderdeel van de herinrichting van het park als sportpark. Het onderzoek naar explosieven was noodzakelijk vanwege de historische aanwezigheid van een geallieerd vliegtuig dat in de buurt is neergestort. Er zijn geen explosieven gevonden, waardoor de werkzaamheden veilig kunnen doorgaan. De bijdrage wordt aangevraagd via de "Bommenregeling" van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Een raadsbesluit is vereist voor de aanvraag, die voor 1 april 2024 moet worden ingediend om in aanmerking te komen voor de subsidie. De totale kosten van het onderzoek bedragen € 37.754,19, waarvan 32% door de gemeente zelf wordt gedragen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in oanfraach foar in finansjele bydrage fan 68% fan de kosten (€ 25.672,85 eksklusyf BTW) foar it ûntdekken en oprêden fan net ûntstutsen eksploaziven út de Twadde Wrâldoarloch yn it Tolhuispark, Dokkum. Dit is in part fan de herynrjochting fan it park as sportpark. It ûndersyk nei eksploaziven wie needsaaklik fanwege de histoaryske oanwêzichheid fan in geallieard fleantúch dat yn 'e buert delstjûrd is. Der binne gjin eksploaziven fûn, wêrtroch't de wurksumheden feilich trochgean kinne. De bydrage wurdt oanfrege troch de "Bommenregeling" fan it Ministearje fan Binnenlânske Saken en Keninkryksrelaasjes. In riedsbeslút is nedich foar de oanfraach, dy't foar 1 april 2024 yntsjinne wurde moat om yn oanmerking te kommen foar de subsydzje. De totale kosten fan it ûndersyk binne € 37.754,19, wêrfan 32% troch de gemeente sels dragen wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Aanvraag suppletie-uitkering in het kader van de Bommenregeling". Het betreft een verzoek aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om een aanvraag in te dienen bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor een bijdrage van 68% van de kosten voor het opsporen en ruimen van conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in het Tolhuispark. Dit is noodzakelijk voor de veilige herinrichting van het park als sportpark. Het totale bedrag van de kosten is € 37.754,19, waarvan € 25.672,85 via de Bommenregeling kan worden vergoed.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de achtergrond, de noodzaak van het onderzoek, de financiële aspecten en de procedurele stappen die moeten worden genomen.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen om het verzoek voor de suppletie-uitkering in te dienen bij het ministerie. Dit besluit is cruciaal om in aanmerking te komen voor de financiële bijdrage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het indienen van de aanvraag voor de Bommenregeling. Dit kan afhangen van prioriteiten op het gebied van veiligheid en financiële overwegingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het verzoek voor de suppletie-uitkering in te dienen bij het ministerie vóór 1 april 2024.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor het onderzoek bedragen € 37.754,19 exclusief BTW. Hiervan wordt 68% (€ 25.672,85) gedekt door de Bommenregeling. De resterende 32% wordt gedekt uit het budget voor de herinrichting van het Tolhuispark.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tolhuispark Bommenregeling Explosieven Tweede Wereldoorlog Suppletie-uitkering Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Sportpark Historisch vooronderzoek Gemeentefonds HerinrichtingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Vaststelling bestemmingsplan ‘Eanjum – Mûnebuorren 8 en 10’
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor het perceel aan de Mûnebuorren 8 en 10 in Eanjum. Het voorstel houdt in dat de bedrijfsbestemming van het perceel wordt gewijzigd naar een woonbestemming, aangezien de bedrijvigheid op het perceel is beëindigd en er een verzoek is ingediend om het perceel voor regulier wonen te gebruiken. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan. Een exploitatieplan is niet nodig vanwege een bestaande anterieure overeenkomst die de kosten dekt. Na besluitvorming worden de stukken gepubliceerd en ter inzage gelegd voor beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het raadsbesluit is op 21 maart 2024 in een openbare vergadering vastgesteld.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it bestimmingsplan foar it perceel oan de Mûnebuorren 8 en 10 yn Eanjum. It foarstel behellet dat de bedriuwsbestimming fan it perceel feroare wurdt nei in wenbestimming, om't de bedriuwichheid op it perceel beëinige is en der in fersyk yntsjinne is om it perceel foar regelmjittich wenjen te brûken. Der binne gjin beswieren yntsjinne tiidens de ynseageperioade fan it ûntwerpbestimmingsplan. In exploitaasjeplan is net nedich fanwegen in besteande anterieure oerienkomst dy't de kosten dekt. Nei beslútfoarming wurde de stikken publisearre en ter ynseage lein foar berop by de ôfdieling bestjoersrjochtsspraak fan de Ried fan Steat. It riedsbeslút is op 21 maart 2024 fêststeld yn in iepenbiere gearkomste.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan ‘Eanjum – Mûnebuorren 8 en 10’". Het doel is om de bestemming van een perceel in Eanjum te wijzigen van bedrijfsbestemming naar woonbestemming, aangezien de bedrijvigheid op het perceel is beëindigd. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. De wijziging past binnen het beleid van de overheden en er zijn geen ruimtelijke belemmeringen voor de ontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en planologische onderbouwing, de afwezigheid van zienswijzen, en de financiële afspraken.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen en besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de wijziging van de bestemming van het perceel en of zij instemt met het niet opstellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van burgers vermeld, maar de gebruikelijke inzageperiode is gevolgd en overlegpartners worden geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële afspraken gemaakt via een planschadeverhaalsovereenkomst en leges worden in rekening gebracht. Er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Eanjum – Mûnebuorren 8 en 10 Woonbestemming Bedrijfsbestemming Ruimtelijke ordening Anterieure overeenkomst Planschadeverhaalsovereenkomst Zienswijzen Afdeling bestuursrechtspraak LegesVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Wijziging gemeenschappelijke regeling hûs en hiem
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem". Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Wet elektronische publicaties. De wijzigingen zijn gericht op het versterken van de democratische legitimatie en de invloedsmogelijkheden van gemeenteraden binnen samenwerkingsverbanden. Belangrijke aanpassingen omvatten onder andere de invoering van een zienswijzeprocedure, verduidelijking van controle-instrumenten, en technische verbeteringen in de regeling. De gemeenteraad heeft besloten geen zienswijzen in te dienen op de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijzigingen. Het proces voorziet in een definitief wijzigingsvoorstel na het inbrengen van eventuele zienswijzen door de raden.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in feroaring fan de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem". Dizze feroaring is needsaaklik fanwege oanpassingen yn de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Wet elektronische publicaties. De feroaringen binne rjochte op it fersterkjen fan de demokratyske legitimaasje en de ynfloedmooglikheden fan gemeenterieden binnen gearwurkingsferbannen. Belangrike oanpassingen behelje ûnder oaren de ynfiering fan in besjinswizeproseduere, ferduideliking fan kontrole-ystruminten, en technyske ferbetteringen yn de regeling. De gemeenteried hat besletten gjin besjinswizen yn te tsjinjen op de foarstelde feroaringen. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan dizze feroaringen. It proses foarsjocht yn in definityf feroaringsfoarstel nei it ynbringen fan eventuele besjinswizen troch de rieden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem". Het beoogt de versterking van de democratische legitimatie en de invloedsmogelijkheden van gemeenteraden binnen de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem. De wijzigingen zijn voornamelijk wettelijk noodzakelijk en omvatten onder andere de invoering van een zienswijzeprocedure, verduidelijking van controle-instrumenten, en technische verbeteringen. Het voorstel stelt voor om geen zienswijzen naar voren te brengen over de wijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de wetswijzigingen en de technische verbeteringen die zijn doorgevoerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of zij zienswijzen naar voren willen brengen over de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling. In dit geval wordt voorgesteld om dat niet te doen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet naar voren brengen van zienswijzen over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit kan invloed hebben op de mate van controle en invloed die de raad wil uitoefenen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen gebruik te maken van de mogelijkheid tot het naar voren brengen van zienswijzen op de wijziging van de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem.
Participatie:
Het voorstel laat de keuze voor burgerparticipatie over aan het algemeen bestuur, wat betekent dat er geen specifieke participatieplannen zijn opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Hûs en hiem Zienswijzen Wet gemeenschappelijke regelingen Democratische legitimatie Invloedsmogelijkheden Controle-instrumenten Evaluatie Burgerparticipatie BegrotingscyclusVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 8 Positief verkoopresultaat gemeentehuis Kollum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het inzetten van het positieve verkoopresultaat van €182.000,- van het gemeentehuis in Kollum voor de centrale huisvesting in Dokkum. De verkoop van het gemeentehuis in Kollum heeft in juli 2023 plaatsgevonden en heeft geleid tot een positief resultaat. De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met het gebruik van deze opbrengst voor de financiering van de centrale huisvesting in Dokkum, ondanks dat de financiële dekking binnen de huidige budgetten een uitdaging vormt door kostenstijgingen. Daarnaast wordt voorgesteld om de geheimhouding op een eerder amendement van 15 december 2022 op te heffen. De raad heeft destijds unaniem ingestemd met het amendement om het verkoopresultaat voor de huisvesting in Dokkum te gebruiken. De planning voor de centrale huisvesting is in volle gang, met de afronding van fase 1 en de voorbereiding van de volgende fases. De raad zal in het eerste kwartaal van 2024 verder geïnformeerd worden over de voortgang.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet it ynzetten fan it posityf ferkeapresultaat fan €182.000,- fan it gemeentehûs yn Kollum foar de sintrale hûshâlding yn Dokkum. De ferkeap fan it gemeentehûs yn Kollum hat yn july 2023 plakfûn en hat ta in posityf resultaat lieden. De ried wurdt foarsteld om yn te stimmen mei it brûken fan dizze opbringst foar de finansiering fan de sintrale hûshâlding yn Dokkum, ûndanks dat de finansjele dekking binnen de hjoeddeistige budzjetten in útdaging foarmet troch kostenstigingen. Dêrneist wurdt foarsteld om de geheimhâlding op in earder amendemint fan 15 desimber 2022 op te heffen. De ried hat destiids ienriedich ynstimd mei it amendemint om it ferkeapresultaat foar de hûshâlding yn Dokkum te brûken. De planning foar de sintrale hûshâlding is yn folle gong, mei de ôfronding fan fase 1 en de foarbereiding fan de folgjende fases. De ried sil yn it earste kwartiel fan 2024 fierder ynformaasje krije oer de foargong.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Positief verkoopresultaat gemeentehuis Kollum". Het raadsvoorstel beoogt het positieve verkoopresultaat van €182.000 van het gemeentehuis in Kollum in te zetten voor de centrale huisvesting in Dokkum. De verkoopstrategie en het plan van aanpak zijn eerder met de raad besproken. Het voorstel vraagt ook om de geheimhouding op een eerder amendement op te heffen. Het doel is om de financiële dekking van de verbouwingskosten van de centrale huisvesting te realiseren binnen de bestaande budgetten, ondanks dat de huidige scenario’s niet binnen het financiële kader passen door kostenstijgingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en een overzicht van de planning. Echter, er ontbreekt informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde bestemming van het verkoopresultaat en besluiten over het opheffen van de geheimhouding van het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verkoopresultaat van Kollum gebruikt mag worden voor de centrale huisvesting in Dokkum, ondanks dat de kosten de huidige budgetten overschrijden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen voor de volledige uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie en duurzaamheid kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het verkoopresultaat in te zetten voor de centrale huisvesting en de geheimhouding op te heffen.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het positieve verkoopresultaat van €182.000 wordt ingezet voor de centrale huisvesting. Er is geen begrotingswijziging nodig, maar de kostenstijgingen vormen een uitdaging binnen de huidige budgetten. Het voorstel geeft geen specifieke dekking voor deze overschrijdingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Positief verkoopresultaat Gemeentehuis Kollum Centrale huisvesting Dokkum Amendement 15 december 2022 Financiële dekking Verkoopopbrengst Bouwkosten Revitalisatie Projectopdracht VerhuizingskostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Positief verkoopresultaat Centrale huisvesting Dokkum Gemeentehuis Kollum Financiën College Openbare vergadering Budgetrecht Amendement Verkoop BestemmingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9 Vaststellen bomenverordening
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024. Deze verordening is bedoeld om het bomenbestand in de gemeente te beschermen en te beheren, met speciale aandacht voor inheemse bomen met een diameter vanaf 30 cm, monumentale bomen en waardevolle houtopstanden. De verordening introduceert een omgevingsvergunning voor het kappen van bomen en bevat regels over herplantplicht, overlast door bomen en de indiening en beoordeling van kapaanvragen. Er worden geen leges geheven voor kapaanvragen om illegale kap te verminderen en het draagvlak te vergroten. De gemeente wil de regie behouden over het bomenbestand en de uitstraling van de openbare ruimte. De kosten voor de beoordeling van kapvergunningen worden verlaagd door deze taak bij team Behear te leggen. Ondanks de invoering van de Omgevingswet per januari 2024, kan de verordening worden vastgesteld. Er is een structureel budget van € 30.000,- beschikbaar voor het onderhoud van beeldbepalende en monumentale bomen. De planning voorziet in de vaststelling van de verordening in het eerste kwartaal van 2024, gevolgd door de opstelling en vaststelling van lijsten en nadere regels in de daaropvolgende kwartalen. Communicatie met inwoners over de verordening is essentieel.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan de Beamtenferoardening Noardeast-Fryslân 2024. Dizze feroardening is bedoeld om it beamtebestân yn de gemeente te beskermjen en te behearjen, mei bysûndere oandacht foar ynfêde beammen mei in diameter fan ôf 30 cm, monumintale beammen en weardefolle houtopstanden. De feroardening yntrodusearret in omjouwingsfergunning foar it kapjen fan beammen en befettet regels oer herplantplicht, oerlêst troch beammen en de yndiening en beoardieling fan kapoanfragen. Der wurde gjin leges ynhâlden foar kapoanfragen om illegaal kapjen te fermeitsjen en it draachflak te fergrutsjen. De gemeente wol de regy behâlde oer it beamtebestân en de útstrieling fan de iepenbiere romte. De kosten foar de beoardieling fan kapfergunningen wurde ferlein troch dizze taak by it team Behear del te lizzen. Ûndanks de ynfiering fan de Omjouwingswet per jannewaris 2024, kin de feroardening fêststeld wurde. Der is in struktioneel budzjet fan € 30.000,- beskikber foar it ûnderhâld fan byldbepalende en monumintale beammen. De planning foarsjocht yn it fêststellen fan de feroardening yn it earste kwartaal fan 2024, folge troch de opstelling en fêststelling fan listen en neiere regels yn de dêropfolgjende kwartalen. Kommunikaasje mei ynwenners oer de feroardening is essensjeel.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe bomenverordening die de bescherming van inheemse bomen, monumentale bomen en waardevolle houtopstanden regelt. Het doel is om de biodiversiteit en ruimtelijke kwaliteit te bevorderen en de groene signatuur van de gemeente te behouden. De verordening introduceert een omgevingsvergunning voor het kappen van bomen en bevat regels voor herplanting, overlastbeheersing, en de beoordeling van kapaanvragen. Er worden geen leges geheven voor kapaanvragen om illegale kap te verminderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de noodzaak van de verordening, de bescherming van bomen, en de financiële implicaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de implementatie en handhaving van de regels zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024 vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de regels en bepalingen die in de verordening zijn opgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van bescherming die aan bomen wordt geboden, de criteria voor beschermde bomen, en de keuze om geen leges te heffen voor kapaanvragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbare doelen en acceptatiecriteria zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de integratie met de Omgevingswet kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners via reguliere kanalen worden geïnformeerd, maar er is weinig detail over actieve participatie van burgers in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de verordening gericht is op het behoud van biodiversiteit en de groene signatuur van de gemeente.
Financiële Gevolgen:
Er is een structureel budget van €30.000 per jaar beschikbaar voor het onderhoud van beeldbepalende en monumentale bomen. Daarnaast is er een inhuurbudget van €30.000 voor extra personeel voor kapvergunningen. Deze kosten worden gedekt door de bestemmingsreserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bomenverordening Bescherming Omgevingsvergunning Beeldbepalende bomen Monumentale bomen Compensatieplicht Kapaanvraag Leges Gemeentelijk bomenbestand BeheersysteemVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H.S. Halbersma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H.S. Halbersma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Andringa - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
G.J. Schoorstra - CDA
J. Andringa - FNP
Agendapunt 10 Vaststellen Veiligheidsnota 2024-2027 'Feiligens foar en mei de Mienskip'
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een raadsvoorstel ingediend voor de vaststelling van de Veiligheidsnota 2024-2027, getiteld 'Feiligens foar en mei de Mienskip'. Deze nota, die elke vier jaar wordt herzien, bevat de visie, strategische doelen en prioriteiten voor lokale veiligheid. De voorgestelde prioriteiten zijn crisisbeheersing, jeugd(overlast), ondermijning (georganiseerde criminaliteit) en vluchtelingen. De nota benadrukt het belang van samenwerking tussen de gemeente, ketenpartners zoals de politie en inwoners zelf. De gemeente streeft naar een veilige woon- en leefomgeving door middel van integrale samenwerking en burgerparticipatie. De nota is gebaseerd op analyses van criminaliteitscijfers en input van diverse partners. Flexibiliteit is essentieel vanwege de dynamische aard van het veiligheidsdomein. De financiering gebeurt via reguliere budgetten, met mogelijke bijraming in de eerste TURAP van 2024. Na goedkeuring wordt de nota gepubliceerd en gedeeld met betrokken partijen.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in riedsfersyk yntsjinne foar it fêststellen fan de Feiligensnota 2024-2027, mei de titel 'Feiligens foar en mei de Mienskip'. Dizze nota, dy't elke fjouwer jier herseach wurdt, befettet de fisy, strategyske doelen en prioriteiten foar lokale feiligens. De foarstelde prioriteiten binne krisisbehear, jeugd(oerlêst), ûndergraving (organisearre kriminaliteit) en flechtlingen. De nota benadrukt it belang fan gearwurking tusken de gemeente, ketenpartners lykas de plysje en ynwenners sels. De gemeente stribbet nei in feilige wen- en libbensomjouwing troch yntegrale gearwurking en boargerpertisipaasje. De nota is basearre op analizen fan kriminaliteitsferslaggen en yngong fan ferskate partners. Fluktuwiteit is essinsjeel fanwege de dynamyske aard fan it feiligensdomein. De finansiering bart troch reguliere budzjetten, mei mooglike byramming yn de earste TURAP fan 2024. Nei goedkarring wurdt de nota publisearre en dielt mei belutsen partijen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Veiligheidsnota 2024-2027 ‘Feiligens foar en mei de Mienskip’". Het voorstel betreft de vaststelling van een vierjarige veiligheidsnota voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Deze nota legt de prioriteiten vast op het gebied van lokale veiligheid, waaronder crisisbeheersing, jeugd(overlast), ondermijning en vluchtelingen. Het doel is om de veiligheid en het leefklimaat te verbeteren door middel van samenwerking met ketenpartners en de betrokkenheid van inwoners. De nota is gebaseerd op analyses van criminaliteitscijfers en input van diverse stakeholders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke prioriteiten en een overzicht van de betrokken partijen. Echter, de doelen en acties zijn niet geheel SMART geformuleerd, wat de meetbaarheid en evaluatie kan bemoeilijken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de veiligheidsnota vast te stellen en de voorgestelde prioriteiten te bekrachtigen. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering en voortgang via jaarlijkse rapportages.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van veiligheidsissues en de mate van betrokkenheid van ketenpartners en inwoners. Er moet ook worden besloten hoe flexibel de gemeente kan zijn in het inspelen op actuele veiligheidsuitdagingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART, aangezien specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen ontbreken. Dit kan leiden tot uitdagingen bij de evaluatie van de effectiviteit van de veiligheidsmaatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Veiligheidsnota 2024-2027 vast te stellen en de voorgestelde prioriteiten te accepteren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van ketenpartners en inwoners. Er is sprake van participatie door middel van gesprekken met diverse stakeholders en het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid bij inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet genoemd onderwerp in het voorstel, maar de focus op een veilige en leefbare omgeving kan indirect bijdragen aan duurzame gemeenschapsontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt via reguliere budgetten, met de mogelijkheid van bijraming in de eerste TURAP van 2024. Er is geen specifieke begrotingswijziging voorgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsnota 2024-2027 Crisisbeheersing Jeugd(overlast) Ondermijning (georganiseerde criminaliteit) Vluchtelingen Veiligheidsbeleid Samenwerking Burgerparticipatie Politiewet 2012 CyberveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K. de Jager - ChristenUnie
A.A. Buwalda - FNP
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Agendapunt 10.a Moasje frjemd - Enerzjyhubs yn Noardeast-Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 21 maart 2024 een motie aangenomen over energiehubs in de regio. De raad maakt zich zorgen over de werkgelegenheid van grote bedrijven in de gemeente, zoals in Hallum, die bedreigd wordt door een overbelast stroomnet. Energiehubs worden gezien als een oplossing om het stroomnet te ontlasten. De provincie Fryslân en andere partijen hebben onderzoek gedaan naar de voordelen van energiehubs voor de energietransitie. De raad roept het college op om bij de provincie te pleiten voor het behoud van werkgelegenheid en om Hallum mee te nemen in het onderzoek naar energiehubs. De motie is unaniem aangenomen door de raad.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 21 maart 2024 in motie oannommen oer enerzjyhubs yn de regio. De ried makket him soargen oer de wurkgelegenheid fan grutte bedriuwen yn de gemeente, lykas yn Hallum, dy't bedrige wurdt troch in oerbelêst stroomnet. Enerzjyhubs wurde sjoen as in oplossing om it stroomnet te ferlichtsjen. De provinsje Fryslân en oare partijen hawwe ûndersyk dien nei de foardielen fan enerzjyhubs foar de enerzjytransysje. De ried ropt it kolleezje op om by de provinsje te pleitsjen foar it behâld fan wurkgelegenheid en om Hallum mei te nimmen yn it ûndersyk nei enerzjyhubs. De motie is ienstemmich oannommen troch de ried.
-
240604 Kolleezjebrief oan ried - Ofhandeling moasje Enerzjyhubs yn Noardeast-Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Enerzjyhubs yn Noardeast-Fryslân". Het voorstel betreft een motie die de ontwikkeling van energiehubs in de regio Noardeast-Fryslân beoogt. Het college van burgemeester en wethouders heeft een zienswijze opgesteld die naar de provincie Fryslân wordt gestuurd. Deze zienswijze is bedoeld om de motie verder in te vullen en te ondersteunen. De energiehubs zijn bedoeld om de energietransitie in de regio te bevorderen door het opwekken, opslaan en distribueren van duurzame energie te faciliteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke richting geeft voor de ontwikkeling van energiehubs en de betrokkenheid van de provincie benadrukt. Echter, details over de exacte locaties, schaal en technologieën die gebruikt zullen worden, ontbreken mogelijk.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Zij moeten de motie goedkeuren en kunnen eventueel aanvullende eisen of richtlijnen stellen voor de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van duurzame energieprojecten in de regio, de mate van samenwerking met de provincie en andere stakeholders, en de balans tussen economische ontwikkeling en milieubescherming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke doelen, meetbare resultaten en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijze en de verdere ontwikkeling van energiehubs in de regio willen ondersteunen en welke voorwaarden zij hieraan willen verbinden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers en lokale bedrijven wordt vormgegeven, wat een belangrijk aspect kan zijn voor draagvlak en succes.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gericht is op de ontwikkeling van energiehubs die bijdragen aan de energietransitie en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk hoe de projecten gefinancierd zullen worden en of er subsidies of andere vormen van financiële ondersteuning beschikbaar zijn. De raad zal mogelijk moeten overwegen hoe deze initiatieven financieel gedekt kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyhubs Moasje Omgevingsverordening 2024 Provinsje Fryslân Kolleezje fan boargemaster en wethâlders Sjochwize Taheakke Dokkum J.K. Star H.J.C.M. VerbuntVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyhubs Wurkgelegenheid Stroomnet Hallum Liander Provinsje Fryslân Fryske enerzjytransysje Deputearre Steaten Local4local UndersykVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Enerzjyhubs yn Noardeast-Fryslân". De motie roept op tot actie om de werkgelegenheid in Noardeast-Fryslân te beschermen door de ontwikkeling van energiehubs te ondersteunen. Door een overbelast stroomnetwerk kunnen grote bedrijven in de regio, zoals in Hallum, niet genoeg stroom krijgen, wat hun voortbestaan bedreigt. Energiehubs worden gezien als een oplossing om het stroomnet te ontlasten. De motie vraagt de provincie om Hallum op te nemen in hun onderzoek naar energiehubs en benadrukt het belang van werkgelegenheid in de regio.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de betrokken partijen en de noodzaak van actie, maar mist specifieke details over de implementatie van de energiehubs.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol door het college op te roepen om actie te ondernemen richting de provincie en andere betrokken partijen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de nadruk willen leggen op het behoud van werkgelegenheid door energiehubs te ondersteunen, of dat ze andere oplossingen willen verkennen voor het stroomprobleem.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering van de energiehubs zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen actie te ondernemen richting de provincie en betrokken partijen om energiehubs in de regio te ondersteunen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of bedrijven, maar impliceert betrokkenheid van lokale partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien energiehubs bijdragen aan de energietransitie en een duurzamer energieverbruik.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyhubs Wurkgelegenheid Stroomnet Hallum Liander Provinsje Fryslân Fryske enerzjytransysje Deputearre Steaten Local4local UndersykVerfijning van de zoekopdracht: