15-12-2022 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 10 Aanpassing werkwijze raad
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân, gepresenteerd op 15 december 2022, beoogt aanpassingen in de werkwijze van de gemeenteraad. De belangrijkste wijzigingen zijn: de Agendacommissie moet strakker sturen op politiek relevante onderwerpen; fracties kunnen zich laten ondersteunen door maximaal twee steunfractieleden, die beperkt toegang krijgen tot gemeentelijke faciliteiten; de fractiebudgetten worden verhoogd met € 1.000 per jaar; het informatieve karakter van it Petear wordt gehandhaafd, maar kan verschillende vormen aannemen; parallelle informatieve sessies worden mogelijk gemaakt; onderwerpen die meer discussie vereisen worden geagendeerd voor it Debat; en it Beslút behandelt alleen onderwerpen die snel afgehandeld kunnen worden. Deze aanpassingen worden per 1 januari 2023 ingevoerd en later geformaliseerd in een update van het Reglement van Orde. De financiële consequentie is een structurele verhoging van de fractiebudgetten met € 8.000 per jaar, zonder dekking binnen de huidige begroting.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân, presintearre op 15 desimber 2022, hat as doel oanpassingen yn de wurkwize fan de gemeenteried. De belangrykste feroaringen binne: de Agindakommisje moat strakker stjoere op politike relevante ûnderwerpen; fraksjes kinne harren litte stypje troch maksimaal twa stipefraksjeleden, dy't beheind tagong krije ta gemeentlike fasiliteiten; de fraksjebudgetten wurde ferhege mei € 1.000 per jier; it ynformatyf karakter fan it Petear wurdt hantearre, mar kin ferskillende foarmen oannimme; parallele ynformatyve sessjes wurde mooglik makke; ûnderwerpen dy't mear diskusje fereaskje wurde agindearre foar it Debat; en it Beslút behannelet allinnich ûnderwerpen dy't fluch ôfhannele wurde kinne. Dizze oanpassingen wurde per 1 jannewaris 2023 ynfierd en letter formalisearre yn in update fan it Reglemint fan Oarder. De finansjele konsekwinsje is in struktionele ferheging fan de fraksjebudgetten mei € 8.000 per jier, sûnder dekking binnen de hjoeddeistige begrutting.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Aanpassingen werkwijze raad" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de werkwijze van de gemeenteraad te optimaliseren door strikter te sturen op politiek relevante onderwerpen, de introductie van steunfractieleden, verhoging van fractiebudgetten, en het handhaven van het informatieve karakter van it Petear. Parallelle sessies worden mogelijk gemaakt en de agendering van onderwerpen wordt aangepast om efficiënter te vergaderen. Deze aanpassingen moeten leiden tot een open, transparante en interactieve bestuurscultuur.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde aanpassingen. Echter, de financiële dekking voor de verhoging van de fractiebudgetten is niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de voorgestelde wijzigingen implementeren. De raad heeft ook de verantwoordelijkheid om de effectiviteit van de aanpassingen te evalueren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra middelen aan fracties, de rol van steunfractieleden, en de prioritering van onderwerpen voor debat en besluitvorming.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (invoering per 1 januari 2023), maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor het beoordelen van de effectiviteit van de aanpassingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde aanpassingen goed te keuren en te implementeren, inclusief de verhoging van de fractiebudgetten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van inwoners via it Petear en Poadium, maar biedt geen gedetailleerde strategie voor burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De verhoging van de fractiebudgetten met €1.000 per fractie per jaar resulteert in een totale jaarlijkse kostenstijging van €8.000. Er is geen bestaande dekking binnen de begroting, waardoor deze verhoging ten laste komt van het begrotingsresultaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Steunfractieleden Fractiebudgetten It Petear Parallelle sessies It Debat It Beslút Agendacommissie Reglement van Orde BOB-structuur PoadiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.a Motie vreemd CU-BVNL-PvdA-CDA-VVD-GB - Woodbrookers
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 15 december 2022 een motie besproken over de jeugdzorginstelling Woodbrookers. De raad is van mening dat de gesloten residentiële jeugdzorg bij Woodbrookers zo snel mogelijk moet stoppen, omdat het geen veilige en geborgen omgeving biedt en er geen bewijs is dat het bijdraagt aan een betere toekomst voor de jongeren. Er zijn 24 behandelplekken bij Woodbrookers, waarvan er 15 bezet zijn, en in de afgelopen jaren zijn er 122 jongeren behandeld, waarvan 77 uit Friesland. Er zijn al alternatieven beschikbaar, zoals kleinschalige jeugdvoorzieningen in Heerenveen en Drachten. De motie verzoekt het college om geen jongeren meer door te verwijzen naar Woodbrookers en zich in te spannen voor veilige alternatieven. Het college moet in het voorjaar van 2023 rapporteren over de opvang van deze doelgroep. De motie werd ingediend door L. Vellinga (CU) en gesteund door CU, BVNL, PvdA, CDA, VVD, en GB, maar er was een staking van stemmen met FNP en S!N die tegenstemden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 15 desimber 2022 in moty besprutsen oer de jeugdzorgynstelling Woodbrookers. De ried is fan miening dat de tichtere residentiële jeugdzorg by Woodbrookers sa gau mooglik stopje moat, omdat it gjin feilige en fertroude omjouwing biedt en der gjin bewiis is dat it bydraacht oan in bettere takomst foar de jongerein. Der binne 24 behannelplakken by Woodbrookers, dêr't 15 beset binne, en yn de ôfrûne jierren binne der 122 jongerein behannele, wêrfan 77 út Fryslân. Der binne al alternativen beskikber, lykas lytskalsige jeugdfersjennings yn Hearrenfean en Drachten. De moty freget it kolleezje om gjin jongerein mear troch te ferwizen nei Woodbrookers en har yn te spannen foar feilige alternativen. It kolleezje moat yn it foarjier fan 2023 rapportearje oer de opfang fan dizze doelgroep. De moty waard yntsjinne troch L. Vellinga (CU) en stipe troch CU, BVNL, PvdA, CDA, VVD, en GB, mar der wie in staking fan stimmen mei FNP en S!N dy't tsjinstimmen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar het onderwerp betreft de jeugdzorginstelling Woodbrookers. De motie roept op om te stoppen met het doorverwijzen van jongeren naar Woodbrookers vanwege zorgen over de effectiviteit en veiligheid van de instelling. Er wordt gepleit voor het ontwikkelen van alternatieve jeugdzorgvoorzieningen in Heerenveen en Drachten. Het college wordt verzocht om in het voorjaar van 2023 te rapporteren over de opvang van de doelgroep.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de zorgen en de gewenste acties. Echter, het biedt weinig gedetailleerde informatie over de concrete stappen die nodig zijn om de alternatieven te realiseren.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college aansturen om de voorgestelde acties uit te voeren en later de voortgang evalueren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de huidige jeugdzorgpraktijken willen beëindigen en investeren in alternatieven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral gezien de verdeeldheid in de stemming.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: Specifiek (stoppen met doorverwijzen naar Woodbrookers), Meetbaar (rapportage in voorjaar 2023), en Tijdgebonden (voorjaar 2023). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en de concrete stappen voor alternatieven.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van jongeren of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het creëren van veilige en effectieve jeugdzorgvoorzieningen kan als een duurzame investering in de toekomst van jongeren worden gezien.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woodbrookers Jeugdzorg Gesloten residentiële jeugdzorg Veiligheid Alternatieven Kleinschalige jeugdvoorziening Heerenveen Drachten Jongeren BehandelplekkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Woodbrookers" en richt zich op het beëindigen van de gesloten residentiële jeugdzorg bij de instelling Woodbrookers. De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân is van mening dat deze instelling niet de veilige omgeving biedt die het zou moeten zijn. Er zijn geen bewijzen dat de huidige zorgvorm bijdraagt aan een betere toekomst voor de jongeren. De motie verzoekt het college om geen jongeren meer naar Woodbrookers door te verwijzen en om samen met andere Friese gemeenten te werken aan nieuwe, veilige alternatieven voor jeugdzorg. Er wordt gevraagd om in het voorjaar van 2023 te rapporteren over de opvang van deze doelgroep.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek en de gewenste acties. Het bevat duidelijke overwegingen en constateringen, evenals concrete verzoeken aan het college.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol door het college te verzoeken om actie te ondernemen en alternatieven te zoeken voor de huidige jeugdzorgpraktijken. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de motie en de rapportage in het voorjaar van 2023.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voortzetten van de huidige jeugdzorgpraktijken of het zoeken naar nieuwe, kleinschalige alternatieven. Dit omvat ook de keuze om al dan niet samen te werken met andere gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de verzoeken aan het college. Het is tijdgebonden met de deadline voor rapportage in het voorjaar van 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college verzoeken om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van jongeren of andere belanghebbenden in het proces van het zoeken naar alternatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel het zoeken naar langdurige en veilige alternatieven voor jeugdzorg een duurzame impact kan hebben op de betrokken jongeren.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn bij de uitvoering van de voorgestelde acties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woodbrookers Jeugdzorg Gesloten residentiële jeugdzorg Veiligheid Alternatieven Kleinschalige jeugdvoorziening Heerenveen Drachten Jongeren BehandelplekkenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.b Motie vreemd BVNL-VVD-GB-PvdA - Verruimen winkeltijden zondag
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 15 december 2022 een motie besproken over het verruimen van de winkeltijden op zondag. De motie stelde dat fysieke winkels in de gemeente momenteel niet hun eigen openingstijden op zondag kunnen bepalen, terwijl er geen klachten zijn over winkels die op zondagochtend open zijn. Het voorstel was om de Winkeltijdenverordening te wijzigen zodat winkels op zon- en feestdagen tussen 8:00 en 12:00 uur open kunnen zijn. Dit zou bijdragen aan de lokale economie, toerisme en leefbaarheid van de dorpen. De motie werd ingediend door Johan Talsma (BVNL) en gesteund door VVD, GB en PvdA, maar werd niet aangenomen omdat de meerderheid van de raad (FNP, S!N, CDA, CU) tegenstemde.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 15 desimber 2022 in motie besprutsen oer it ferromjen fan de winkeltiden op snein. De motie stelde dat fysike winkels yn de gemeente op dit stuit net har eigen iepeningstiden op snein fêststelle kinne, wylst der gjin klachten binne oer winkels dy't op sneinmoarn iepen binne. It foarstel wie om de Winkeltidenferoardening te feroarjen sadat winkels op snein- en feestdagen tusken 8:00 en 12:00 oere iepen wêze kinne. Dit soe bydrage oan de lokale ekonomy, toerisme en leefberens fan de doarpen. De motie waard yntsjinne troch Johan Talsma (BVNL) en stipe troch VVD, GB en PvdA, mar waard net oannommen om't de mearderheid fan de ried (FNP, S!N, CDA, CU) tsjinstimde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Verruimen winkeltijden zondag
Samenvatting: De motie stelt voor om de winkeltijden op zondag in de gemeente Noardeast-Fryslân te verruimen. Momenteel mogen winkels open van 12:00 tot 18:00 uur, maar de motie pleit voor een uitbreiding van 8:00 tot 12:00 uur. Dit zou winkeliers meer vrijheid geven en de concurrentiepositie ten opzichte van buurgemeenten verbeteren. De motie benadrukt dat er geen klachten zijn over zondagochtendopeningen en dat winkeliers extra omzet genereren. Het voorstel is bedoeld om de lokale economie te stimuleren en de leefbaarheid van dorpskernen te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van argumentatie en context. Het biedt een duidelijke onderbouwing voor de voorgestelde verruiming van de winkeltijden, inclusief economische en sociale voordelen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de mogelijke nadelen of bezwaren van de verruiming.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om de motie te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde wijziging van de Winkeltijdenverordening. De raad moet beslissen of de verruiming van de winkeltijden in het belang is van de gemeente en haar inwoners.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de vrijheid van ondernemers en het stimuleren van de lokale economie, of het behouden van de huidige winkeltijden die mogelijk meer in lijn zijn met traditionele of religieuze waarden van sommige inwoners.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om een wijziging van de verordening op de kortst mogelijke termijn. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het geen concrete doelen of evaluatiecriteria bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het mist een analyse van mogelijke negatieve effecten.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en de Winkeltijdenverordening wijzigen om winkels toe te staan eerder op zondag open te gaan.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of winkeliers in de besluitvorming. Het lijkt voornamelijk gebaseerd op de veronderstelde behoeften van ondernemers en consumenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op economische en sociale aspecten.
Financiële gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Het suggereert dat winkeliers extra omzet kunnen genereren, maar er is geen informatie over hoe dit de gemeentelijke financiën zou beïnvloeden of hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijden Zondag Openingstijden Ondernemers Toeristen Concurrentie Leefbaarheid Winkeltijdenwet Vrij ondernemerschap VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Verruimen winkeltijden zondag
Samenvatting: De motie stelt voor om de winkeltijden op zondag in de gemeente Noardeast-Fryslân te verruimen. Momenteel mogen winkels open van 12:00 tot 18:00 uur, maar de motie pleit voor een uitbreiding van 8:00 tot 12:00 uur. Dit zou winkeliers meer vrijheid geven, de concurrentiepositie ten opzichte van online winkels verbeteren, en bijdragen aan de levendigheid en toeristische aantrekkelijkheid van de gemeente. De motie benadrukt dat er geen klachten zijn over zondagochtendopeningen en dat winkeliers op die tijd extra omzet genereren. De motie werd echter niet aangenomen.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in de argumentatie voor het verruimen van de winkeltijden. Het benoemt de voordelen voor winkeliers, consumenten en de lokale economie. Echter, het mist een gedetailleerde analyse van mogelijke nadelen, zoals de impact op werknemers of de lokale gemeenschap.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om te beslissen over de wijziging van de Winkeltijdenverordening. De motie vraagt de raad om het college opdracht te geven een wijziging voor te bereiden en voor te leggen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale ondernemers en het bevorderen van economische activiteit versus het behouden van traditionele zondagsrust en het beschermen van werknemersrechten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke haalbaarheidsanalyse. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie had baat gehad bij meer concrete gegevens over de verwachte economische impact.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college opdracht geven om de Winkeltijdenverordening te wijzigen. In dit geval werd de motie niet aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of winkeliers in het besluitvormingsproces, hoewel het wel de wensen van ondernemers en consumenten aanhaalt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het voorstel richt zich meer op economische en toeristische aspecten.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de potentiële omzetstijging voor winkeliers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijden Zondag Openingstijden Ondernemers Toeristen Leefbaarheid Concurrentie Winkeliers Vitale dorpskernen Vrij ondernemerschapVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.c Motie vreemd PvdA - Minimumuurloon
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 15 december 2022 een motie aangenomen over het verhogen van het minimumuurloon. De raad constateert dat het huidige wettelijke minimumuurloon in Nederland onvoldoende is voor een fatsoenlijk leven en dat het volgens Europese richtlijnen 60% van het mediane inkomen zou moeten zijn. Er is brede erkenning dat het minimumloon te laag is en dat een verhoging naar 14,00 euro bruto per uur noodzakelijk is. Hoewel er gesprekken zijn over deze verhoging, is de invoeringsdatum nog onbekend. De motie roept het college op om ervoor te zorgen dat personeel dat voor de gemeente werkt minimaal 14,00 euro per uur verdient en dit standpunt te delen op de website voor14.nl. De motie werd aangenomen met 22 stemmen voor en 6 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 15 desimber 2022 in motie oannommen oer it ferheegjen fan it minimumoerloon. De ried konstatearret dat it hjoeddeiske wettelike minimumoerloon yn Nederlân net genôch is foar in fatsoenlik libben en dat it neffens Europese rjochlinen 60% fan it mediane ynkommen wêze soe moatte. Der is in brede erkenning dat it minimumloon te leech is en dat in ferheging nei 14,00 euro bruto per oere needsaaklik is. Al binne der petearen oer dizze ferheging, is de ynfieringsdatum noch ûnbekend. De motie ropt it kolleezje op om te soargjen dat personiel dat foar de gemeente wurket minimaal 14,00 euro per oere fertsjinnet en dit stânplak te dielen op de webside voor14.nl. De motie waard oannommen mei 22 stimmen foar en 6 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Minimumuurloon" en is ingediend door J. Lammering van de PvdA. De motie stelt dat het huidige wettelijk minimumuurloon in Nederland onvoldoende is voor een fatsoenlijk leven en pleit voor een verhoging naar 14,00 euro bruto per uur, in lijn met Europese richtlijnen die suggereren dat het minimumuurloon 60% van het mediane inkomen moet zijn. De motie roept het college op om ervoor te zorgen dat personeel dat voor de gemeente werkt, minimaal dit bedrag verdient en om deze standpunt kenbaar te maken op de site voor14.nl.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van een hoger minimumuurloon onderbouwt met verwijzingen naar Europese richtlijnen en de huidige situatie in CAO's. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de financiële impact op de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en daarmee het college op te roepen actie te ondernemen. De raad fungeert als beleidsmaker en toezichthouder in dit proces.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het eens zijn met de voorgestelde verhoging van het minimumuurloon en of zij bereid zijn om dit standpunt actief uit te dragen en te implementeren binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden plan en een realistische inschatting van de financiële gevolgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college oproepen om de voorgestelde maatregelen te implementeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar een eerlijkere welvaartsverdeling kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verdere uitwerking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimumuurloon Verhoging Armoede Welvaart Europese richtlijnen Median inkomen CAO ambtenaren Rijksoverheid Vakbonden Gemeente personeelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief Motie PVDA 221215 minimumuurloon". Het voorstel betreft een motie van de PvdA die de gemeente Noardeast-Fryslân oproept om een minimumuurloon van €14,00 in te voeren voor personeel dat werkzaamheden verricht voor de gemeente. Dit geldt voor zowel direct personeel als ingehuurd personeel via aanbestedingen. De motie vraagt ook om de gemeente aan te sluiten bij de campagne voor14.nl, die pleit voor een wettelijk minimumloon van €14,00 per uur. De brief concludeert dat de motie is afgedaan, ondanks dat voor14.nl nog niet heeft gereageerd op het verzoek tot aansluiting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de intenties en acties van de gemeente beschrijft met betrekking tot de motie. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak voor de implementatie van het minimumuurloon in aanbestedingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de motie te beoordelen en goed te keuren. De raad heeft de motie al aangenomen en de brief dient als terugkoppeling over de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde maatregelen voldoende vindt en of zij verdere stappen wil ondernemen om de aansluiting bij voor14.nl te bevorderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er is een inconsistentie in de toepassing van Social Return, die niet strookt met de doelstelling van het verhogen van het minimumloon.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de afhandeling van de motie zoals beschreven in de brief accepteert of dat zij verdere actie wil ondernemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of werknemers in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De brief gaat niet in detail in op de financiële gevolgen van het verhogen van het minimumuurloon, noch hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de verdere behandeling van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimumuurloon Motie PVDA €14,- bruto per uur Social Return Arbeidsparticipatie Cao gemeenten Aanbestedingen Werkgelegenheid Voor14.nl Wettelijk minimumloonVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Minimumuurloon" en is ingediend door J. Lammering van de PvdA. De motie stelt dat het huidige wettelijk minimumuurloon in Nederland onvoldoende is voor een fatsoenlijk leven en pleit voor een verhoging naar 14,00 euro bruto per uur, in lijn met Europese richtlijnen die suggereren dat het minimumuurloon 60% van het mediane inkomen moet zijn. De motie roept het college op om ervoor te zorgen dat personeel dat voor de gemeente werkt, minimaal dit bedrag verdient en om deze standpunt kenbaar te maken op de site voor14.nl.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van een hoger minimumuurloon onderbouwt met verwijzingen naar Europese richtlijnen en de huidige situatie in CAO's. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de financiële impact op de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en daarmee het college op te roepen actie te ondernemen. De raad fungeert als beleidsmaker en toezichthouder in dit proces.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het eens zijn met de voorgestelde verhoging van het minimumuurloon en of zij bereid zijn om dit standpunt actief uit te dragen en te implementeren binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden plan en een realistische inschatting van de financiële gevolgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college oproepen om de voorgestelde maatregelen te implementeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar een eerlijkere welvaartsverdeling kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verdere uitwerking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimumuurloon Verhoging Armoede Welvaart Europese richtlijnen Median inkomen CAO ambtenaren Rijksoverheid Vakbonden Gemeente personeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 0 It Fragemomint
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 3 Meidielings
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 1 desimber 2022
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 5 Benoeming leden Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de benoeming van leden voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit voor 2023. Het voorstel, gepresenteerd door portefeuillehouder B. Koonstra en opgesteld door Dirk Kroes, stelt voor om bepaalde leden van de commissie te ontslaan, te herbenoemen of nieuw te benoemen, zoals voorgesteld in een brief van het Algemeen Bestuur van Hûs en Hiem van 31 oktober 2022. Dit is in lijn met artikel 12b lid 4 van de Woningwet, dat de doorstroming binnen welstandscommissies bevordert. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel. De gemeenteraad heeft op 15 december 2022 besloten om de voorgestelde wijzigingen door te voeren, waarbij enkele leden zijn ontslagen, anderen zijn herbenoemd en nieuwe leden zijn benoemd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it beneamen fan leden foar de Advyskommisje Romtlike Kwaliteit foar 2023. It foarstel, presintearre troch portefúljehâlder B. Koonstra en opsteld troch Dirk Kroes, stelt foar om bepaalde leden fan de kommisje ôf te setten, te herbenammen of nij te beneamen, sa as foarsteld yn in brief fan it Algemiene Bestjoer fan Hûs en Hiem fan 31 oktober 2022. Dit is yn oerienstimming mei artikel 12b lid 4 fan de Woningwet, dat de trochstreaming binnen wolstânskommissjes befoarderet. Der binne gjin finansjele gefolgen of riziko's ferbûn oan dit foarstel. De gemeenteried hat op 15 desimber 2022 besletten om de foarstelde feroaringen troch te fieren, dêr't in pear leden ôfset binne, oaren herbenamd binne en nije leden beneamd binne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming leden Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2023" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel stelt voor om leden van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit te ontslaan, herbenoemen of nieuw te benoemen. Dit is in lijn met artikel 12b lid 4 van de Woningwet, dat bepaalt dat leden van een welstandscommissie voor maximaal drie jaar benoemd kunnen worden, met een mogelijke herbenoeming voor nog eens drie jaar. De commissie integreert zowel de welstands- als monumentencommissie, waarbij de gemeenteraad en het college verantwoordelijk zijn voor de benoemingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen van de te ontslaan, herbenoemen en nieuw te benoemen leden vermeldt. Het biedt ook de wettelijke basis voor de benoemingen en herbenoemingen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde benoemingen te bekrachtigen. Dit is een formele verantwoordelijkheid die voortvloeit uit de Woningwet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke verplichting betreft. De raad kan echter overwegen of de voorgestelde leden de juiste kwalificaties en ervaring hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, aangezien het een administratieve taak betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde leden te ontslaan, herbenoemen of nieuw te benoemen in de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele benoemingen binnen een adviescommissie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Welstandscommissie Monumentencommissie Ontslag Herbenoeming Benoeming Woningwet Hûs en Hiem Architect StedenbouwkundigeVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 6 Vaststellen bestemmingsplan Hoofdweg 138d Burdaard
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor de bouw van een woning aan de Hoofdweg 138d in Burdaard, gemeente Noardeast-Fryslân. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen, waarbij zienswijzen van het waterschap en de provincie zijn ingediend. Deze zienswijzen geven echter geen aanleiding om het plan te wijzigen of de procedure te stoppen. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten via een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemers zijn verzekerd. Het bestemmingsplan wordt ongewijzigd vastgesteld, en belanghebbenden kunnen na publicatie nog zes weken reageren. De kosten voor het bestemmingsplan en eventuele planschade zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Het plan wordt na vaststelling gepubliceerd en ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan foar de bou fan in wenning oan de Haadwei 138d yn Burdaard, gemeente Noardeast-Fryslân. It ûntwerpbestemmingsplan hat seis wiken ter ynseach lein, dêr't sichtpunten fan it wetterskip en de provinsje yndien binne. Dizze sichtpunten jouwe lykwols gjin oanlieding om it plan te feroarjen of de proseduere te stopjen. Der is gjin exploitatieplan nedich, om't de kosten fia in anterieure oerienkomst mei de ynitiatyfnimmers feilichsteld binne. It bestemmingsplan wurdt ûnwizige fêststeld, en belutsenen kinne nei publikaasje noch seis wiken reagearje. De kosten foar it bestemmingsplan en eventuele plannen skea binne foar rekken fan de ynitiatyfnimmer. It plan wurdt nei fêststelling publisearre en ter ynseach lein foar berop by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan ‘Burdaard-Hoofdweg 138d’. Het plan beoogt de bouw van een nieuwe woning op deze locatie mogelijk te maken. Het ontwerp heeft zes weken ter inzage gelegen, waarbij zienswijzen van het waterschap en de provincie zijn ingediend. Deze zienswijzen geven geen aanleiding om het plan te wijzigen of stop te zetten. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om kosten te verhalen, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. Na vaststelling kan de bouw doorgaan, mits ook een omgevingsvergunning wordt verleend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de procedure, zienswijzen, en financiële afspraken. Het biedt een duidelijke ruimtelijke onderbouwing en verwijst naar relevante documenten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure om de bouw van de woning mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van het bestemmingsplan, ondanks de ingediende zienswijzen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er lokale bezwaren zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is een participatiemogelijkheid geboden door het plan zes weken ter inzage te leggen. Belanghebbenden kunnen reageren, maar verdere participatie wordt niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de kosten voor het bestemmingsplan en eventuele planschade door de initiatiefnemer worden gedragen. Er is een anterieure overeenkomst om kostenverhaal te verzekeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Burdaard-Hoofdweg 138d Zienswijzen Omgevingsvergunning Ruimtelijke onderbouwing Anterieure overeenkomst Planschade Wet ruimtelijke ordening Kostenverhaal Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 7 Vaststellen verordening rechtmatigheid Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI 2023
Nieuwe Verordening Participatiewet in Noardeast-Fryslân: Strengere Regels en Meer Duidelijkheid
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met de nieuwe 'Verordening rechtmatigheid Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI 2023'. Deze verordening, die op 1 januari 2023 in werking treedt, vervangt de versie uit 2020 en introduceert belangrijke wijzigingen om misbruik te bestrijden en uitkeringen rechtvaardiger te maken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de 'Verordening rechtmatigheid Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI 2023'. Deze nieuwe verordening vervangt de versie uit 2020 en is aangepast vanwege wetswijzigingen en signalen uit de uitvoering. De verordening regelt onder andere de verlaging van uitkeringen, het verlenen van individuele inkomenstoeslagen en de bestrijding van misbruik. De Wet Inburgering is toegevoegd zonder aparte verordeningsplicht. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer de aanpassing van gedragingen die leiden tot verlaging van uitkeringen en het vervallen van de regeling voor individuele studietoeslag, die nu wettelijk is geregeld. De Participatieraad heeft positief geadviseerd over de wijzigingen. De verordening treedt in werking op 1 januari 2023 en wordt gefinancierd uit bestaande budgetten.
Nije Ferordening Participatiewet yn Noardeast-Fryslân: Striktere Regels en Mear Dúdlikheid
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei de nije 'Ferordening rjochtfeardigens Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI 2023'. Dizze ferordening, dy't op 1 jannewaris 2023 yn wurking treedt, ferfongt de ferzje út 2020 en yntrodusearret wichtige feroaringen om misbrûk te bestriden en útkearingen rjochtfeardiger te meitsjen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan de 'Ferordening rjochtfeardigens Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI 2023'. Dizze nije ferordening ferfongt de ferzje út 2020 en is oanpast fanwege wetswizigingen en signalen út de útfiering. De ferordening regelt ûnder oare de ferleaging fan útkearingen, it ferlienen fan yndividuele ynkomstetoeslaggen en it bestriden fan misbrûk. De Wet Ynburgering is tafoege sûnder aparte ferordeningplicht. Belangrike feroaringen binne ûnder oaren de oanpassing fan gedragingen dy't liede ta ferleaging fan útkearingen en it ferdwinen fan de regeling foar yndividuele stúdietoeslach, dy't no wettich regeld is. De Participatieraad hat posityf advisearre oer de feroaringen. De ferordening giet yn op 1 jannewaris 2023 en wurdt finansierd út besteande budzjetten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen verordening rechtmatigheid Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI 2023". Het voorstel betreft de actualisatie van de bestaande verordening uit 2020, met aanpassingen vanwege wetswijzigingen en signalen uit de uitvoering. De Wet Inburgering is toegevoegd zonder aparte verordening. Het doel is om regels vast te leggen voor het verlagen van uitkeringen, het verlenen van individuele inkomenstoeslagen, en het bestrijden van misbruik. De verordening biedt een werkbaar en duidelijk kader voor de uitvoering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wetswijzigingen en praktische uitvoeringswensen adresseert. Het bevat gedetailleerde informatie over de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordening vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting om de regels voor de Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI vast te leggen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de duur van de verlaging van de bijstand bij schending van verplichtingen, waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen een verlaging van één tot drie maanden.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die worden voorgesteld. Het is haalbaar en relevant gezien de wettelijke verplichtingen. De tijdsgebondenheid is duidelijk met een geplande inwerkingtreding op 1 januari 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
De Participatieraad Sociaal Domein is betrokken geweest en heeft positief advies gegeven. Er is communicatie gepland om betrokken teams en uitkeringsgerechtigden te informeren over de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van de wijzigingen worden gedekt uit bestaande budgetten. Er is geen directe bijstelling van het budget nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rechtmatigheid Participatiewet IOAW IOAZ Wet Inburgering Uitkering Afstemming Individuele inkomenstoeslag Fraudepreventie ParticipatieraadVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 9 Vaststellen belastingverordeningen 2023
Gemeente Noardeast-Fryslân bevriest woonlasten, maar verhoogt OZB-tarieven
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een voorstel om de woonlasten voor 2023 te bevriezen op het niveau van 2022. Dit betekent dat de onroerendezaakbelasting (OZB) wordt verhoogd om de lagere afvalstoffenheffing te compenseren. Het besluit leidde tot een levendig debat in de raad, waarbij vooral de toeristenbelasting en de koppeling tussen afvalstoffenheffing en OZB ter discussie stonden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het voorstel om diverse belastingverordeningen vast te stellen, waaronder de OZB, reinigingsheffingen en toeristenbelasting, goedgekeurd. Het voorstel omvatte ook een begrotingswijziging om de woonlasten voor 2023 gelijk te houden aan die van 2022. Dit werd bereikt door de OZB-tarieven te verhogen, terwijl de afvalstoffenheffing werd verlaagd dankzij lagere verwerkingstarieven.Toeristenbelasting onder vuur
Meneer Van den Broek, een inspreker tijdens de vergadering, uitte zijn zorgen over de toeristenbelasting. Hij stelde dat er jarenlang onterecht belasting was geheven bij niet-ingezetenen zonder feitelijke overnachting. "Deze jarenlange onterechte inning had vanaf 2016 voorkomen kunnen worden als er toen een onafhankelijke evaluatie had plaatsgevonden," aldus Van den Broek. Hij riep op tot een spoedige evaluatie en compensatie voor de benadeelden.
De raad reageerde verdeeld op het voorstel. De heer Merkes van de CDA-fractie vroeg zich af hoe het college de toeristenbelasting in 2023 zou onderzoeken en benadrukte het belang van toerisme als economische pijler. "De focus bij het opnieuw bepalen van het tarief moet liggen op verdere groei van het toerisme," stelde hij.
Amendement verworpen
Een amendement van CDA, BVNL, VVD, ChristenUnie en PvdA om het OZB-tarief te verlagen, werd verworpen. De wethouder legde uit dat de afvalstoffenheffing kostendekkend is en dat de OZB-verhoging nodig is om de totale opbrengst gelijk te houden. "Het principe is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen," aldus de wethouder.
De discussie over de koppeling tussen afvalstoffenheffing en OZB leidde tot vragen vanuit de raad. De heer Sietsma van het CDA noemde de koppeling "absurd" en vroeg zich af wat er zou gebeuren als de tarieven volgend jaar opnieuw stijgen. De wethouder benadrukte dat de huidige aanpak zorgt voor een evenwichtige verdeling van de lasten.
Toekomst van bruggeld en lichtgeld
Een ander punt van discussie was de toekomst van het bruggeld en lichtgeld, vooral in het licht van de geplande overname van de brugbediening door het cetterhuis. Mevrouw Van Middel van Gemeentebelangen waarschuwde dat een te hoge verhoging van het lichtgeld toeristen zou kunnen afschrikken. "We moeten ervoor zorgen dat we de bootjesmensen hier een paar dagen in de stad houden," zei ze.
Ondanks de bezwaren en het verworpen amendement, stemde de raad uiteindelijk in met het voorstel, met uitzondering van de OZB-verordening, waartegen enkele partijen stemden. De verordeningen worden binnenkort gepubliceerd en gecommuniceerd naar de inwoners van Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân voor 2023 betreft het vaststellen van diverse belastingverordeningen en een bijbehorende begrotingswijziging. De verordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, reinigingsheffingen, rioolheffingen, toeristenbelasting, leges en forensenbelasting. Belangrijke aandachtspunten zijn de bevriezing van woonlasten op het niveau van 2022, aanpassing van afvalstoffenheffing door verlaging van verwerkingstarieven, en een verhoging van de OZB-tarieven om de woonlasten gelijk te houden. De Omgevingswet is uitgesteld, wat invloed heeft op de legesverordening. De tarieven zijn aangepast met inflatiecorrecties en andere specifieke wijzigingen. De raad heeft het voorstel goedgekeurd en de verordeningen worden gepubliceerd en gecommuniceerd.
Gemeente Noardeast-Fryslân friest wenlasten, mar ferheget OZB-taryf.
De ried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in foarstel om de wenlêsten foar 2023 te friezen op it nivo fan 2022. Dat betsjut dat de ûnroerendezaakbelêsting (OZB) ferhege wurdt om de leechere ôffalstoffenheffing te kompensearjen. It beslút hat ta in libbich debat yn de ried lieden, dêr't benammen de toeristenbelêsting en de keppeling tusken ôffalstoffenheffing en OZB oan 'e oarder stiene.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it foarstel om ferskate belêstingferoardeningen fêst te stellen, wêrûnder de OZB, reinigingsheffingen en toeristenbelêsting, goedkard. It foarstel behelske ek in begrotingswiziging om de wenlêsten foar 2023 gelyk te hâlden oan dy fan 2022. Dit waard berikt troch de OZB-taryven te ferheegjen, wylst de ôffalstoffenheffing ferleage waard troch leechere ferwurkingstaryven.Toeristenbelêsting ûnder fjoer
Meneer Van den Broek, in ynsprekker tiidens de ferhadering, utere syn soargen oer de toeristenbelêsting. Hy stelde dat der jierrenlang ûnterjochte belêsting ynhâlden wie by net-yntsjinjende ynwenners sûnder feitelike oernachting. "Dizze jierrenlange ûnterjochte ynhelde hie fanôf 2016 foarkommen kinnen wurde as der doe in ûnôfhinklike evaluatie plakfûn hie," sa sei Van den Broek. Hy ropt op ta in spoedige evaluatie en kompensaasje foar de benadiele.
De ried reagearre ferdield op it foarstel. De hear Merkes fan de CDA-fraksje frege him ôf hoe't it kolleezje de toeristenbelêsting yn 2023 ûndersykje soe en benadrukke it belang fan toerisme as ekonomyske peiler. "De fokus by it op 'en nij bepalen fan it tarief moat lizze op fierdere groei fan it toerisme," stelde er.
Amendemint ferworpen
In amendemint fan CDA, BVNL, VVD, ChristenUnie en PvdA om it OZB-tarief te ferleegjen, waard ferworpen. De wethâlder lege út dat de ôffalstoffenheffing kostendekkend is en dat de OZB-ferheging nedich is om de totale opbringst gelyk te hâlden. "It prinsipe is dat de sterkste skouders de swierste lêsten drage," sa sei de wethâlder.
De diskusje oer de keppeling tusken ôffalstoffenheffing en OZB liede ta fragen fanút de ried. De hear Sietsma fan it CDA neamde de keppeling "absurd" en frege him ôf wat der barre soe as de taryven takom jier op 'en nij stigen. De wethâlder benadrukke dat de hjoeddeistige oanpak soarget foar in evenwichtige ferdieling fan de lêsten.
De takomst fan brêgjild en ljochtjild
In oar punt fan diskusje wie de takomst fan it brêgjild en ljochtjild, benammen yn it ljocht fan de plande oernamme fan de brêgebediening troch it cettershûs. Frou Van Middel fan Gemeentebelangen warskôge dat in te hege ferheging fan it ljochtjild toeristen ôfskrikke soe. "Wy moatte derfoar soargje dat wy de boatjesein hjir in pear dagen yn de stêd hâlde," sa sei se.
Nettsjinsteande de bezwaren en it ferwurpen amendemint, stimde de ried úteinlik yn mei it foarstel, mei útsûndering fan de OZB-feroardening, dêr't in pear partijen tsjin stimden. De feroardeningen wurde binnenkoart publisearre en kommunisearre nei de ynwenners fan Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân foar 2023 behellet it fêststellen fan ferskate belêstingferoardeningen en in byhearrende begrotingswiziging. De ferordeningen behelje ûnder oaren ûnroerendezaakbelêstingen, reinigingsheffingen, rioelheffingen, toeristenbelêsting, leechjes en forensenbelêsting. Belangrike oandachtspunten binne it friezen fan wenlasten op it nivo fan 2022, oanpassing fan ôffalstoffenheffing troch ferleaging fan ferwurkingstariven, en in ferheging fan de OZB-tariven om de wenlasten gelyk te hâlden. De Omgevingswet is útsteld, wat ynfloed hat op de leechjesferoardening. De tariven binne oanpast mei inflaasjekorreksjes en oare spesifike wizigingen. De ried hat it foarstel goedkard en de ferordeningen wurde publisearre en kommunisearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Art. 48 RvO Agendapunt: 9 (Belastingverordeningen) - Belastingtarief OZB
Samenvatting: Het amendement stelt voor om het belastingtarief voor de eigenarenbelasting in de gemeente Noardeast-Fryslân te wijzigen van 0,1200% naar 0,1178%. De indieners van het amendement betogen dat de lagere afvalstoffenheffing niet moet leiden tot een hogere OZB-belasting voor woningeigenaren. Ze stellen dat de lagere verwerkingskosten van afvalstoffen de lasten voor de gemeente verlagen, waardoor het voordeel budgetneutraal aan de burgers kan worden doorgegeven. Het voorgestelde tarief van 0,1178% is in lijn met de eerder vastgestelde begroting.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig; het bevat een duidelijke uitleg van de reden voor de voorgestelde wijziging en de financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële onderbouwing en impactanalyse.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de aanpassing van het OZB-tarief en beoordelen of de voorgestelde wijziging in lijn is met de financiële en beleidsdoelstellingen van de gemeente.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het oorspronkelijke OZB-tarief of het verlagen ervan zoals voorgesteld in het amendement. Dit impliceert een keuze tussen het compenseren van lagere afvalstoffenheffingen via de OZB of het budgetneutraal doorgeven van voordelen aan burgers.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde analyse van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onderbouwing kan sterker.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de lagere afvalstoffenheffing indirect kan wijzen op efficiëntere afvalverwerking.
Financiële Gevolgen
Het voorstel suggereert dat de wijziging budgetneutraal kan zijn voor de gemeente, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het is belangrijk dat de raad de financiële implicaties zorgvuldig overweegt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB (Onroerendezaakbelastingen) Belastingtarief Afvalstoffenheffing Eigenarenbelasting Begroting Verwerkingskosten Budgetneutraal Compensatie Excessen AmendementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Belastingtarief OZB" en stelt voor om het belastingtarief voor de eigenarenbelasting te wijzigen van 0,1200% naar 0,1178%. Het doel is om de lastenverlichting door lagere afvalstoffenheffing niet te compenseren met een hogere OZB, wat volgens de indieners leidt tot onnodige lastenverhoging voor woningeigenaren. Het amendement beoogt een budgetneutrale doorvoering van de lagere afvalstoffenheffing, conform de eerder vastgestelde begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg en motivatie. Het legt duidelijk uit waarom de wijziging van het OZB-tarief wordt voorgesteld en hoe dit in lijn is met de begroting.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet aannemen van het amendement, wat invloed heeft op de belastingtarieven en daarmee op de gemeentelijke inkomsten en lastenverdeling.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het oorspronkelijke OZB-tarief of het verlagen ervan zoals voorgesteld in het amendement. Dit heeft implicaties voor de verdeling van lasten tussen huurders en eigenaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (wijziging van 0,1200% naar 0,1178%), maar de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn afhankelijk van de politieke besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de politieke haalbaarheid bleek beperkt gezien de stemming.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt dat de wijziging budgetneutraal kan worden doorgevoerd, maar geeft geen gedetailleerde financiële onderbouwing. Het richt zich op het voorkomen van een structurele verhoging van de OZB-inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB (Onroerendezaakbelastingen) Belastingtarief Afvalstoffenheffing Eigenarenbelasting Verordening Begroting Budgetneutraal Verwerkingskosten Compensatie ExcessenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen belastingverordeningen 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van de belastingverordeningen voor 2023 in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het omvat diverse lokale belastingen zoals onroerendezaakbelastingen, reinigingsheffingen, rioolheffingen, en toeristenbelasting. Het doel is om de belastingopbrengsten voor 2023 te realiseren en de woonlasten op het niveau van 2022 te houden. Er zijn aanpassingen in tarieven, zoals een verlaging van de afvalstoffenheffing door lagere verwerkingstarieven van Omrin en een verhoging van de OZB om de woonlasten te stabiliseren. De begroting wordt gewijzigd om deze aanpassingen te weerspiegelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen in de belastingverordeningen en de financiële implicaties. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde belastingverordeningen voor 2023 vaststellen en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. Dit is essentieel om de financiële planning en belastinginning voor het komende jaar te waarborgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet bevriezen van de woonlasten op het niveau van 2022, het aanpassen van de OZB-tarieven, en het doorvoeren van de voorgestelde wijzigingen in de afvalstoffenheffing en andere lokale belastingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties, hoewel de uiteindelijke WOZ-waardeontwikkeling nog moet worden bevestigd, wat kan leiden tot aanpassingen in de OZB-tarieven.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na besluitvorming de verordeningen worden gecommuniceerd, maar er is geen specifieke informatie over burgerparticipatie in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verlaging van de afvalstoffenheffing door lagere verwerkingstarieven, wat leidt tot een nadelige bijstelling van het begrotingsresultaat met €21.000. De begroting wordt aangepast met begrotingswijziging nummer 1. De dekking wordt gerealiseerd door de aanpassing van de tarieven en de begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2023 Onroerendezaakbelastingen (OZB) Afvalstoffenheffing Omgevingswet Leges Tarieven Begrotingswijziging Kostendekkendheid WOZ-waarde Verwerkingstarieven OmrinVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
Inspreker Raad
J. Kramer - Burgemeester
K.c. Merkus
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K.c. Merkus
J. Kramer - Burgemeester
K.c. Merkus
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
K.c. Merkus
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J.d. De Vries
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
L.j. Jouta
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
00:31:26 - 00:35:10 - 00:40:10 - 00:40:43 - 00:41:10 - 00:43:55 - 00:45:35 - 00:46:40 - 00:50:22 - 00:51:21 - 00:51:40 - 00:52:14 - 00:53:02 - 00:54:46 - 00:55:28 - 00:56:26 - 00:56:31 - 00:56:43 - 00:57:24 - 01:07:50 - 01:08:39 - 01:09:10 - 01:13:12 - 01:13:19 - 01:13:56 - 01:15:16 - 01:15:34 - 01:15:52 - 01:16:20 - 01:16:44 - 01:23:37 - 01:24:16 - 01:28:01 - 01:28:55
Inspreker Raad -
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
L.j. Jouta -
Agendapunt 8 Plan van aanpak energiearmoede
Gemeente Noardeast-Fryslân zet eerste stap in strijd tegen energiearmoede
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een ambitieus plan om energiearmoede te bestrijden. Met een budget van bijna 1,8 miljoen euro wil de gemeente huishoudens met een laag inkomen helpen hun energiekosten te verlagen. Het plan omvat isolatiemaatregelen, kleine energiebesparende maatregelen en een witgoedregeling.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om energiearmoede aan te pakken met enthousiasme ontvangen, maar niet zonder kritische kanttekeningen. De gemeente heeft 1.442.340 euro van het Rijk ontvangen en vraagt om een extra 400.000 euro uit de gemeentelijke begroting. Het doel is om in 2030 alle inwoners blijvend in hun energiebehoefte te laten voorzien.Complimenten en zorgen
De ChristenUnie sprak haar waardering uit voor het plan. "Het is een goed doordacht plan vol met creatieve en flexibele ideeën," aldus een woordvoerder. Toch werden er vragen gesteld over de mogelijke rechtsongelijkheid die kan ontstaan als niet alle huishoudens geholpen kunnen worden. "Hoe voorkomt het college willekeur of rechtsongelijkheid?" vroeg de partij zich af.
De PvdA toonde zich eveneens positief, maar wees op de beperkte middelen. "Er is te weinig geld om iedereen te helpen," zei de heer Lammering. Hij pleitte voor een herverdeling van middelen, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. De partij diende een amendement in om een duurzaamheidsfonds van 1 miljoen euro op te richten, specifiek voor verenigingen en instellingen.
Amendement voor extra steun
Het amendement van de PvdA, gesteund door het CDA, riep op tot extra financiële steun voor verenigingen en instellingen die worstelen met stijgende energiekosten. "We moeten een stap zetten en zeggen: we gaan van 300.000 naar 1 miljoen," aldus Lammering. Het amendement kreeg echter niet de steun van de wethouder, die aangaf dat er binnenkort extra middelen van het Rijk worden verwacht.
Communicatie cruciaal
De wethouder benadrukte het belang van goede communicatie om de doelgroep te bereiken. "We moeten ervoor zorgen dat alle inwoners weten welke maatregelen er zijn en hoe ze daar gebruik van kunnen maken," zei ze. De gemeente wil hiervoor onder andere dorpsbelangen en energiecoaches inzetten.
Toekomstige stappen
Hoewel het plan als een belangrijke eerste stap wordt gezien, is er consensus dat er meer nodig is om energiearmoede structureel aan te pakken. De wethouder beloofde de raad op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele aanvullende maatregelen.
Met de goedkeuring van het plan zet Noardeast-Fryslân een eerste stap in de strijd tegen energiearmoede, maar de discussie over de financiering en uitvoering zal ongetwijfeld worden voortgezet.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een plan van aanpak om energiearmoede te bestrijden. De gemeente heeft € 1.442.340 ontvangen van het Rijk en vraagt daarnaast € 400.000 extra vanuit de gemeentelijke begroting, wat het totaal op € 1.842.340 brengt. Het plan richt zich op het verminderen van energiearmoede door middel van isolatiemaatregelen, kleine energiebesparende maatregelen en een witgoedregeling, gericht op huishoudens met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum. Het doel is om in 2030 alle inwoners blijvend in hun energiebehoefte te laten voorzien. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het plan en de bijbehorende begrotingswijziging. Hoewel de middelen niet voldoende zijn om alle huishoudens te helpen, kan een groot deel van de doelgroep worden ondersteund. Goede communicatie is essentieel om de doelgroep te bereiken. Het plan is een belangrijke eerste stap in het bestrijden van energiearmoede in de gemeente.
Gemeente Noardeast-Fryslân set earste stap yn striid tsjin enerzjearmoede.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in ambisjeus plan om enerzjearmoede te bestriden. Mei in budzjet fan hast 1,8 miljoen euro wol de gemeente húshâldings mei in leech ynkommen helpe har enerzjykosten te ferlagen. It plan befettet isolaasjemaatregels, lytse enerzjybesparjende maatregels en in wytguodregeling.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel om enerzjearmoede oan te pakken mei entûsjasme ûntfongen, mar net sûnder krityske kanttekenings. De gemeente hat 1.442.340 euro fan it Ryk krigen en freget om in ekstra 400.000 euro út de gemeentlike begrutting. It doel is om yn 2030 alle ynwenners bliuwend te foarsjen yn har enerzjybehoeften.Kompliminten en soargen
De ChristenUnie spriek har waardering út foar it plan. "It is in goed oerlutsen plan fol mei kreative en fleksibele ideeën," sa sei in wurdfierder. Lykwols waarden der fragen steld oer de mooglike rjochtsûngelykheid dy't ûntstean kin as net alle húshâldings holpen wurde kinne. "Hoe foarkomt it kolleezje willekeur of rjochtsûngelykheid?" frege de partij.
De PvdA toande har ek posityf, mar wiisde op de beheinde middels. "Der is te min jild om elkenien te helpen," sa sei de hear Lammering. Hy pleite foar in herferdieling fan middels, dêr't de sterkste skouders de swierste lêsten drage. De partij diende in amendemint yn om in duorsumensfûns fan 1 miljoen euro op te rjochtsjen, spesifyk foar ferienings en ynstellingen.
Amendemint foar ekstra stipe
It amendemint fan de PvdA, stipe troch it CDA, ropt op ta ekstra finansjele stipe foar ferienings en ynstellingen dy't strûgje mei stigende enerzjykosten. "Wy moatte in stap sette en sizze: wy geane fan 300.000 nei 1 miljoen," sa sei Lammering. It amendemint krige lykwols net de stipe fan de wethâlder, dy't oanjoech dat der binnenkoart ekstra middels fan it Ryk ferwachte wurde.
Kommunikaasje krúsjiaal
De wethâlder benadrukte it belang fan goede kommunikaasje om de doelgroep te berikken. "Wy moatte derfoar soargje dat alle ynwenners witte hokker maatregels der binne en hoe't se dêr gebrûk fan meitsje kinne," sa sei se. De gemeente wol hjirfoar ûnder oare doarpsbelangen en enerzjycoaches ynsette.
Toskommende stappen
Alhoewol it plan sjoen wurdt as in wichtige earste stap, is der konsinsus dat der mear nedich is om enerzjearmoede struktureel oan te pakken. De wethâlder beloofde de ried op 'e hichte te hâlden fan de foargong en eventuele oanfoljende maatregels.
Mei de goedkarring fan it plan set Noardeast-Fryslân in earste stap yn de striid tsjin enerzjearmoede, mar de diskusje oer de finansiering en útfiering sil ûngetwifeld fuortset wurde.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in oanpak om enerzjearmoede te bestriden. De gemeente hat € 1.442.340 ûntfongen fan it Ryk en freget dêrneist € 400.000 ekstra út de gemeentlike begrutting, wat it totaal op € 1.842.340 bringt. It plan rjochtet him op it fermeitsjen fan enerzjearmoede troch isolaasjemaatregels, lytse enerzjybesparjende maatregels en in wytguodregeling, rjochte op húshâldings mei in ynkomsten oant 150% fan it sosjaal minimum. It doel is om yn 2030 alle ynwenners bliuwend te foarsjen yn har enerzjybehoefte. De ried wurdt frege yn te stimmen mei it plan en de byhearrende begruttingsoanpassing. Alhoewol't de middels net genôch binne om alle húshâldings te helpen, kin in grut part fan de doelgroep stipe wurde. Goede kommunikaasje is essensjeel om de doelgroep te berikken. It plan is in wichtige earste stap yn it bestriden fan enerzjearmoede yn de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Duurzaamheidsfonds verduurzaming maatschappelijke voorzieningen" stelt voor om een duurzaamheidsfonds op te richten ter waarde van € 1.000.000. Dit fonds is bedoeld voor de verduurzaming van maatschappelijke voorzieningen zoals dorpshuizen en sportkantines. Het bedrag wordt deels gedekt door een al beschikbaar gestelde € 300.000 en aangevuld met € 700.000 uit de algemene reserve, in afwachting van de aangekondigde energiecompensatie van het Rijk. Het doel is om verenigingen en organisaties te ondersteunen bij het verduurzamen van hun gebouwen, gezien de stijgende energiekosten en het belang van deze voorzieningen voor de leefbaarheid in dorpen en wijken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van doelstelling en financiële dekking. Echter, de voorwaarden voor het gebruik van het fonds zijn nog niet vastgesteld, wat een belangrijk aspect is dat ontbreekt.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de oprichting van het fonds en de toewijzing van de financiële middelen. Ze spelen een cruciale rol in het goedkeuren of afwijzen van het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van verduurzaming van maatschappelijke voorzieningen met extra financiële middelen of het behouden van de huidige financiële reserves. Dit vraagt om een afweging tussen duurzaamheid en financiële voorzichtigheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de doelstelling. Echter, het is niet volledig tijdgebonden en mist specifieke voorwaarden voor de toekenning van fondsen, wat een inconsistente factor is.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee instemmen met de oprichting van het duurzaamheidsfonds en de voorgestelde financiële dekking.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de betrokken verenigingen en organisaties in de besluitvorming of uitvoering van het fonds.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het fonds specifiek is gericht op de verduurzaming van maatschappelijke voorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra € 700.000 uit de algemene reserve, met de verwachting dat dit later wordt gecompenseerd door Rijksmiddelen. Dit heeft een tijdelijke impact op de financiële reserves van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsfonds Verduurzaming Maatschappelijke voorzieningen Energiearmoede Verenigingen Algemene reserve Energiecompensatie Leefbaarheid Financiële ondersteuning EnergiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Duurzaamheidsfonds verduurzaming maatschappelijke voorzieningen" stelt voor om een duurzaamheidsfonds op te richten ter waarde van € 1.000.000. Dit fonds is bedoeld voor de verduurzaming van maatschappelijke voorzieningen zoals dorpshuizen en sportkantines. Het bedrag zou worden gedekt door € 300.000 aan reeds beschikbare middelen en € 700.000 uit de algemene reserve, in afwachting van compensatiegelden van het Rijk. Het doel is om verenigingen en organisaties te ondersteunen bij het nemen van verduurzamingsmaatregelen, gezien de stijgende energiekosten en het belang van deze voorzieningen voor de leefbaarheid in dorpen en wijken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van doelstelling en financiële dekking. Echter, het mist specifieke details over de voorwaarden voor het gebruik van het fonds en de exacte criteria voor toekenning van middelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement en daarmee de oprichting en financiering van het duurzaamheidsfonds. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de voorwaarden en criteria voor het fonds.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het ondersteunen van maatschappelijke voorzieningen via verduurzaming, en of ze bereid zijn om de algemene reserve aan te spreken in afwachting van Rijksmiddelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de beoogde doelgroep. Echter, het is niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor succes (bijv. hoeveel verduurzaming moet worden bereikt). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige Rijksmiddelen kan als onzekerheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee instemmen met de oprichting van het fonds en de voorgestelde financiering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de betrokken verenigingen en organisaties in de besluitvorming of uitvoering van het fonds.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema van het voorstel, aangezien het fonds specifiek gericht is op de verduurzaming van maatschappelijke voorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een investering van € 1.000.000, waarvan € 700.000 voorlopig uit de algemene reserve komt. Er wordt verwacht dat dit bedrag later wordt gedekt door Rijksmiddelen voor energiecompensatie. De financiële gevolgen zijn significant, vooral als de Rijksmiddelen niet tijdig of volledig beschikbaar komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsfonds Verduurzaming Maatschappelijke voorzieningen Energiearmoede Verenigingen Algemene reserve Energiecompensatie Leefbaarheid Energiekosten RijksmiddelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Plan van aanpak energiearmoede" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het plan richt zich op het verminderen van energiearmoede in de gemeente, waar circa 10% van de huishoudens hiermee te maken heeft. Het doel is om tegen 2030 alle inwoners blijvend in hun energiebehoefte te laten voorzien op een maatschappelijk verantwoord niveau. Het plan omvat maatregelen zoals isolatie, kleine energiebesparende maatregelen en een witgoedregeling, gericht op huishoudens met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum. Het totale budget bedraagt € 1.842.340, waarvan een deel afkomstig is van het Rijk en een deel van de gemeentelijke begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de problematiek, de doelstellingen, de doelgroep, de maatregelen en de financiële dekking. Echter, er is een risico dat niet alle huishoudens geholpen kunnen worden vanwege beperkte middelen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het plan van aanpak en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. Dit is noodzakelijk vanwege het budgetrecht van de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en prioritering van doelgroepen binnen de beperkte financiële ruimte. Er moet ook worden overwogen of aanvullende stappen nodig zijn om het probleem volledig aan te pakken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsbestek, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn beperkt door de beschikbare middelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de beperkte middelen vormen een uitdaging.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het plan van aanpak en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie om de doelgroep te bereiken, maar er is weinig informatie over directe participatie van de doelgroep in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het plan zich richt op energiebesparing en verduurzaming van woningen.
Financiële gevolgen:
Het totale budget voor het plan is € 1.842.340. Dit wordt gedekt door een specifieke uitkering van het Rijk en een extra toekenning vanuit de gemeentelijke begroting. De middelen moeten uiterlijk eind 2023 zijn besteed en verantwoord.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energiearmoede Plan van aanpak Begrotingswijziging Duurzaamheid Isolatiemaatregelen Witgoedregeling Communicatiestrategie Programmadoelen Uitvoeringsstappen Specifieke uitkeringenVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J.H. Lammering - PvdA
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. de Boer - S!N
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Andringa - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. de Boer - S!N
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
M. de Boer - S!N
J.H. Lammering - PvdA
M. de Boer - S!N
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
01:28:55 - 01:31:16 - 01:38:59 - 01:41:51 - 01:44:33 - 01:45:12 - 01:48:21 - 01:49:11 - 01:49:27 - 01:49:36 - 01:55:55 - 01:58:59 - 01:59:11 - 02:00:30 - 02:01:35 - 02:02:03 - 02:02:42 - 02:03:33 - 02:04:00 - 02:05:40 - 02:07:03 - 02:08:41 - 02:08:57 - 02:09:36 - 02:10:18 - 02:12:23 - 02:13:12 - 02:13:41 - 02:14:46 - 02:15:07 - 02:15:11 - 02:15:51
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Andringa - FNP Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Talsma -
Agendapunt 11 Sluten
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries
E. Vellinga
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. vd Meij-Baron - S!N
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
M. van der Staal - S!N
J. Kramer - Burgemeester
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
S.k. Dijkstra,griffier
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
02:20:23 - 02:21:38 - 02:22:20 - 02:23:04 - 02:30:30 - 02:31:43 - 02:32:21 - 02:33:09 - 02:33:42 - 02:35:08 - 02:36:27 - 02:40:25 - 02:41:03 - 02:42:20 - 02:43:19 - 02:44:04 - 02:45:10 - 02:46:06 - 02:46:48 - 02:48:05 - 02:48:57 - 02:50:49 - 02:53:25 - 02:54:17 - 02:55:06 - 02:56:43 - 02:57:56 - 02:58:38 - 02:59:11