09-06-2022 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 Jobinder geactualiseerde begroting 2022 en begroting 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de geactualiseerde begroting 2022 en het programmaplan en de begroting 2023 van het Mobiliteitsbureau Jobinder Noordoost Fryslân. Het doel is om het doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer efficiënter te organiseren, wat bijdraagt aan de leefbaarheid in de regio. De raad wordt voorgesteld om kennis te nemen van de begrotingen en geen zienswijze in te dienen, aangezien er alleen sprake is van indexatie. De Voor Elkaar Pas, een pilot voor zelfstandig reizen door Wmo-cliënten, wordt genoemd als een belangrijk onderdeel van het doelgroepenvervoer. De financiële consequenties van de introductie van lijntaxi's en de indexering van kosten zijn verwerkt in de begroting. De bijdrage aan Jobinder zal met € 9.000 afnemen, wat in de perspectiefnota 2023-2026 wordt verwerkt. De raad heeft op 9 juni 2022 besloten om de voorstellen te accepteren zonder zienswijzen in te dienen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de aktualisearre begrutting 2022 en it programma-plan en de begrutting 2023 fan it Mobiliteitsbureau Jobinder Noardeast Fryslân. It doel is om it doelgroepenferfier en lytskalich iepenbier ferfier effisjinter te organisearjen, wat bydraacht oan de libbenskwaliteit yn de regio. De ried wurdt foarsteld om kennis te nimmen fan de begruttingen en gjin sicht op te jaan, om't der allinnich sprake is fan yndeksasje. De Voor Elkaar Pas, in pilot foar selsstannich reizgjen troch Wmo-kliïnten, wurdt neamd as in wichtich ûnderdiel fan it doelgroepenferfier. De finansjele gefolgen fan de ynfiering fan lyntaksy's en de yndeksearring fan kosten binne ferwurke yn de begrutting. De bydrage oan Jobinder sil mei € 9.000 ôfnimme, wat ferwurke wurdt yn de perspektyfnota 2023-2026. De ried hat op 9 juny 2022 besletten om de foarstellen te akseptearjen sûnder sicht op te jaan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Geactualiseerde begroting 2022 en programmaplan en begroting 2023 Jobinder" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de raad te informeren over de geactualiseerde begroting van 2022 en de begroting voor 2023 van het Mobiliteitsbureau Jobinder, dat zich richt op doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer in Noordoost Fryslân. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen, aangezien de wijzigingen voornamelijk betrekking hebben op indexatie. Het voorstel beoogt de leefbaarheid in de regio te verbeteren door goede vervoersvoorzieningen te bieden aan mensen die niet zelfstandig kunnen reizen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke informatie over de begrotingswijzigingen en de context van het Mobiliteitsbureau Jobinder. Echter, er is enige onzekerheid over de indexering vanwege inflatie en brandstofprijzen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de begrotingen en geen zienswijze in te dienen. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingen zonder verdere opmerkingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde indexatie en de financiële planning zonder aanvullende zienswijzen. Er moet ook worden overwogen of de huidige aanpak van het doelgroepenvervoer voldoet aan de behoeften van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er onzekerheid is over de indexering. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact van inflatie en brandstofprijzen is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de geactualiseerde begroting en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of belanghebbenden in het voorstel. Het lijkt voornamelijk een administratieve aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het verbeteren van openbaar vervoer indirect bijdraagt aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een afname van de bijdrage aan Jobinder met € 9.000. Er is geen wijziging in de gemeentelijke begroting nodig, en de kosten voor de Voor Elkaar Pas zijn opgenomen in de begroting 2023. De dekking lijkt voldoende, maar er is onzekerheid over de indexering vanwege inflatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jobinder Doelgroepenvervoer Voor Elkaar Pas Begroting 2023 Mobiliteitsbureau Indexatie Zelfredzaamheid Lijntaxi’s Inflatie Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Hûs en Hiem - ontwerpbegroting 2023/meerjaren raming
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het jaarverslag 2021 en de conceptbegroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem. De raad besluit beide documenten voor kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen. Hûs en Hiem bevordert de bouwkunstige schoonheid van Fryslân door onafhankelijk advies te geven over monumenten en welstand. In 2021 was er een toename van adviesaanvragen, mede door nieuwe overheidsregels omtrent energieprestaties van gebouwen. De begroting voor 2023 gaat uit van een ongewijzigde adviespraktijk, ondanks de invoering van de Omgevingswet. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeentebegroting verwacht. De raad heeft het voorstel op 9 juni 2022 goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it jierferslach 2021 en de konseptbegroting 2023 fan de gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem. De ried beslút beide dokuminten foar kennisname oan te nimmen sûnder in miening yn te tsjinjen. Hûs en Hiem befoarderet de boukeunstige skientme fan Fryslân troch ûnôfhinklik advis te jaan oer monuminten en wolstân. Yn 2021 wie der in tastimming fan advysoanfragen, ûnder oare troch nije oerheidregels oangeande enerzjyprestaasjes fan gebouwen. De begroting foar 2023 giet út fan in ûnferoare advyspraktyk, ûndanks de ynfiering fan de Omgevingswet. Der wurde gjin finansjele gefolgen foar de gemeentebegroting ferwachte. De ried hat it foarstel op 9 juny 2022 goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Jaarverslag 2021 en begroting 2023 Hûs en Hiem". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om het jaarverslag 2021 en de conceptbegroting 2023 van Hûs en Hiem voor kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen. Hûs en Hiem bevordert de bouwkunstige schoonheid van Fryslân door onafhankelijk advies te geven over monumenten en welstand. In 2021 was er een toename van adviesaanvragen, mede door nieuwe energieprestatieregels. De begroting voor 2023 verwacht een ongewijzigde adviespraktijk, ondanks onzekerheden door de invoering van de Omgevingswet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante informatie over het jaarverslag en de begroting bevat. Het biedt inzicht in de prestaties van 2021 en de verwachtingen voor 2023, inclusief financiële overzichten en risico's.
Rol van de Raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en wordt gevraagd om het jaarverslag en de begroting voor kennisgeving aan te nemen. Er wordt geen actieve besluitvorming of zienswijze gevraagd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de begroting. Dit impliceert vertrouwen in de huidige gang van zaken en de prognoses voor 2023.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten voor 2023 bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden rond de Omgevingswet zijn een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag 2021 en de conceptbegroting 2023 voor kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het is voornamelijk een administratieve en informatieve aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, gezien de toename van adviesaanvragen door nieuwe energieprestatieregels (BENG) voor gebouwen. Dit wijst op een focus op energie-efficiëntie en milieuvriendelijke bouwpraktijken.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen voor de gemeente verwacht, aangezien de begroting een neutraal resultaat voorspelt. De kosten voor 2023 zijn gedekt, en er zijn geen wijzigingen in de financiële bijdragen van de deelnemende gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en Hiem Jaarverslag 2021 Begroting 2023 Adviesaanvragen Omgevingswet Bouwkunstige schoonheid Energieprestatie (BENG) Gemeenschappelijke Regeling Ruimtelijke kwaliteit WelstandsbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Begroting Dokwurk 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de ontwerpbegroting van Dokwurk voor 2023. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze begroting en geen zienswijze in te dienen. Dokwurk voert taken uit op het gebied van sociale werkvoorziening en participatie. Ondanks de uitdagingen door onzekerheden zoals de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne, is de financiële situatie van Dokwurk stabiel. De gemeentelijke bijdrage voor 2023 is iets gestegen ten opzichte van 2022. De meerjarenraming van de gemeente wordt aangepast om de dalende bijdrage in de toekomst te weerspiegelen. Na besluitvorming wordt Dokwurk geïnformeerd over het besluit van de raad.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de ûntwerpbegroting fan Dokwurk foar 2023. De ried wurdt frege om kennis te nimmen fan dizze begroting en gjin miening yn te tsjinjen. Dokwurk ferset taken út op it mêd fan sosjale wurkfoarsjenning en partisipaasje. Ûndanks de útdagings troch ûnsekerheden lykas de coronapandemy en de oarloch yn Oekraïne, is de finansjele situaasje fan Dokwurk stabyl. De gemeentlike bydrage foar 2023 is wat stegen yn fergeliking mei 2022. De mearjiereraming fan de gemeente wurdt oanpast om de dalende bydrage yn de takomst te weerspegeljen. Nei beslútvorming wurdt Dokwurk ynformearre oer it beslút fan de ried.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Begroting Dokwurk 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting Dokwurk 2023". De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân wordt gevraagd om kennis te nemen van de ontwerpbegroting van Dokwurk voor 2023 en geen zienswijze in te dienen. Dokwurk voert taken uit binnen de Wsw, Beschut Werken en de Participatiewet. Ondanks onzekerheden door de coronapandemie en geopolitieke spanningen, is de financiële situatie van Dokwurk stabiel. De begroting voorziet een gemeentelijke bijdrage van €1.114.808 voor Noardeast-Fryslân, een lichte stijging ten opzichte van 2022.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de financiële situatie en de verwachtingen voor de komende jaren. Het biedt inzicht in de context en de uitdagingen waarmee Dokwurk te maken heeft.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de ontwerpbegroting en te besluiten geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert dat de raad instemt met de voorgestelde begroting zonder verdere opmerkingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begroting zonder zienswijze. Dit houdt in dat de raad vertrouwen heeft in de huidige koers van Dokwurk en de financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van externe factoren zoals de pandemie en geopolitieke spanningen wordt erkend als risico.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de ontwerpbegroting en geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een gemeentelijke bijdrage van €1.114.808 voor 2023. De begroting laat zien dat de bijdrage in de toekomst zal dalen, wat gunstig is voor de gemeentelijke begroting. De dekking lijkt te komen uit de reguliere gemeentelijke middelen, aangezien er geen specifieke financieringsbronnen worden genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dokwurk Ontwerpbegroting 2023 Wsw (Wet sociale werkvoorziening) Participatiewet Inburgering Solvabiliteit Innovatie Verdienmodellen Rijksbijdrage Gemeentelijke bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Rondweg Wânswert: belangrijke schakel in hoofdroute N357-N361 (middelste deel)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de aanleg van een rondweg om Wânswert, die een belangrijke schakel vormt in de hoofdroute tussen de N357 en N361. Het doel is om de verkeersstructuur en -veiligheid te verbeteren en de leefbaarheid in Wânswert te verhogen. De raad wordt gevraagd een principebesluit te nemen over het tracé van de rondweg en bij de Perspectiefnota 2023 te beslissen over de aanvullende financiële dekking. De aanleg van de rondweg is al jaren in gesprek en is onderdeel van een bredere verkeersvisie. Er is een aanvullend krediet van € 3,7 miljoen nodig, bovenop de reeds beschikbare € 1,73 miljoen. Het project moet snel worden voortgezet om de provinciale subsidie van € 600.000 niet te verliezen. De rondweg zal de verkeersveiligheid verbeteren door vrijliggende fietspaden en de herinrichting van de doorgaande weg door Wânswert. Er zijn risico's verbonden aan juridische procedures en prijsontwikkelingen, maar niet-realisatie kan leiden tot verlies van subsidie en schadeclaims. De raad wordt regelmatig op de hoogte gehouden van de voortgang.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de oanlis fan in rûnwei om Wânswert hinne, dy't in wichtige skakel foarmet yn de haadrounte tusken de N357 en N361. It doel is om de ferkearstruktuer en -feiligens te ferbetterjen en de leefberens yn Wânswert te ferheegjen. De ried wurdt frege in prinsipesbeslút te nimmen oer it trajekt fan de rûnwei en by de Perspectiefnota 2023 te beslissen oer de oanfoljende finansjele dekking. De oanlis fan de rûnwei is al jierren yn petear en is ûnderdiel fan in breedere ferkearsfisy. Der is in oanfoljend kredyt fan € 3,7 miljoen nedich, boppe-op de al beskikbere € 1,73 miljoen. It projekt moat gau fuortset wurde om de provinsjale subsydzje fan € 600.000 net te ferliezen. De rûnwei sil de ferkearssafety ferbetterje troch frijlizzende fytspaadsjes en de herynrjochting fan de trochgeande wei troch Wânswert. Der binne risiko's ferbûn oan juridyske prosedueres en priisûntwikkelings, mar net-realisaasje kin liede ta ferlies fan subsydzje en skeakelclaims. De ried wurdt regelmjittich op 'e hichte hâlden fan de foarútgong.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanleg van een rondweg om Wânswert, een belangrijke schakel in de hoofdroute N357-N361. Het doel is om de verkeersstructuur en -veiligheid te verbeteren door een nieuwe hoofdroute aan te leggen tussen Hikkaarderdyk en Kleasterdyk. Dit moet de verkeersintensiteit in Wânswert verminderen en de leefbaarheid verbeteren. Het voorstel vraagt om een principebesluit over het tracé en een later besluit over aanvullende financiële dekking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de voordelen, en de financiële implicaties. Er zijn echter nog enkele onzekerheden, zoals de exacte financiële dekking en de risico's van juridische procedures.
Rol van de raad:
De raad moet een principebesluit nemen over het tracé en later beslissen over de financiële dekking. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de plannen en het vrijmaken van de benodigde middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de voorgestelde route of alternatieven overwegen. Ook moet de raad beslissen over de prioritering van financiële middelen en mogelijke bezuinigingen elders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en kosten, maar de tijdlijn is afhankelijk van externe factoren zoals juridische procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Omgevingswet kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet een principebesluit nemen over het tracé en later over de financiële dekking bij de Perspectiefnota 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokken partijen geïnformeerd en meegenomen worden in de verdere planuitwerking, maar er is weinig detail over actieve participatie van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de verbetering van verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het voorstel richt zich op het scheiden van verkeersstromen en het verminderen van verkeersintensiteit in dorpskernen.
Financiële gevolgen:
De totale investering bedraagt €5,43 miljoen, met een aanvullend krediet van €3,7 miljoen nodig. Er zijn kapitaallasten en onderhoudskosten voorzien, maar de dekking van het aanvullende krediet moet nog worden vastgesteld. De provinciale subsidie van €600.000 is tijdgebonden en kan vervallen bij vertraging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rondweg Wânswert Hoofdroute N357-N361 Verkeersveiligheid Leefbaarheid Tracéstudie Fietsers Subsidie provincie Fryslân Bestemmingsplan Aanvullend krediet Mobiliteitsvisie 2020Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.a Aangenomen - Motie - Bomenverordening geen leges
Samenvatting
In de raadsvergadering van 9 juni 2022 heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân een motie aangenomen met betrekking tot de bomenverordening. De motie stelt voor om een kapvergunningplicht in te voeren zonder leges te heffen, om zo de drempel voor het aanvragen van een kapvergunning te verlagen en het draagvlak te vergroten. De beoordeling van de kapvergunningen zou door de afdeling Gemeentewurk moeten worden uitgevoerd, omdat dit kostenefficiënter is dan wanneer de afdeling RO dit doet. Het college is verzocht om met een raadsvoorstel te komen dat deze punten omvat en om financiële ruimte te zoeken in de perspectiefnota voor de financiering. De motie werd ingediend door J. Dekkema (CU), S!N, en FNP en werd aangenomen met 21 stemmen voor en 4 tegen.
Samenvatting
Yn de riedsfergadering fan 9 juny 2022 hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân in motie oannommen mei betrekking ta de beamferoardening. De motie stelt foar om in kapfergunningsplicht yn te fieren sûnder leges te heffen, om sa de drempel foar it oanfreegjen fan in kapfergunning te ferlagen en it draachflak te fergrutsjen. De beoardieling fan de kapfergunnings soe troch de ôfdieling Gemeentewurk útfierd wurde moatte, om't dit kosteneffisjinter is as wannear't de ôfdieling RO dit docht. It kolleezje is frege om mei in riedsfoarstel te kommen dat dizze punten befettet en om finansjele romte te sykjen yn de perspektyfnota foar de finansiering. De motie waard yntsjinne troch J. Dekkema (CU), S!N, en FNP en waard oannommen mei 21 stimmen foar en 4 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Bomenverordening – geen leges heffen". Het voorstel richt zich op het invoeren van een kapvergunning in de gemeente Noardeast-Fryslân zonder dat er leges worden geheven. Dit moet de drempel voor het aanvragen van een kapvergunning verlagen en het draagvlak vergroten. De motie stelt voor dat de afdeling Gemeentewurk de beoordeling van kapvergunningen uitvoert, wat kostenbesparend zou zijn. Het college wordt verzocht om een raadsvoorstel te maken waarin deze punten zijn opgenomen en om financiële ruimte te zoeken in de perspectiefnota.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe de financiële dekking precies gerealiseerd zal worden en hoe de overgang naar de afdeling Gemeentewurk praktisch zal worden uitgevoerd.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en het college te verzoeken om met een concreet raadsvoorstel te komen. De raad moet ook toezien op de uitvoering en de financiële implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het heffen van leges voor kapvergunningen of het verlagen van de drempel voor aanvragen door deze kosten te schrappen. Daarnaast moet er een keuze worden gemaakt over welke afdeling de beoordeling van de vergunningen uitvoert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële dekking is vaag.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken om een raadsvoorstel te ontwikkelen dat de kapvergunningplicht zonder leges omvat.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het aanvragen of beoordelen van kapvergunningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op groenbeheer en het behoud van bomen, maar het wordt niet expliciet genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat er geen inkomsten uit leges zullen zijn, wat een gat in de begroting kan veroorzaken. Er wordt voorgesteld om financiële ruimte te zoeken in de perspectiefnota, maar er is geen concrete dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bomenverordening Kapvergunning Leges Groenonderhoud Gemeentewurk Houtopstand Afdeling RO Perspectiefnota Financiering DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.b Aangenomen - Motie - Bescherming beeldbepalende bomen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 9 juni 2022 een motie aangenomen met betrekking tot de bescherming van monumentale en beeldbepalende bomen. De raad erkent de emotionele waarde en de positieve impact van oude bomen op het klimaat en de luchtkwaliteit. Er wordt benadrukt dat goede boomverzorging essentieel is voor het behoud van deze bomen en dat hiervoor specifieke expertise en gereedschappen nodig zijn. De motie verzoekt het college om te onderzoeken hoe een fonds kan worden opgericht om eigenaren van dergelijke bomen te ondersteunen in de onderhoudskosten. Dit onderhoud zou mogelijk door de gemeentelijke afdeling groenbeheer kunnen worden uitgevoerd, eventueel aangevuld met externe specialisten. De motie werd aangenomen met 24 stemmen voor en 1 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 9 juny 2022 in motie oannommen mei betrekking ta de beskerming fan monumintale en byldbepalende beammen. De ried erkent de emoasjonele wearde en de posityf ynfloed fan âlde beammen op it klimaat en de loftkwaliteit. Der wurdt benadrukt dat goede beamsoarch essinsjeel is foar it behâld fan dizze beammen en dat hjirfoar spesifike ekspertize en ark nedich binne. De motie freget it kolleezje om te ûndersykjen hoe't in fonds oprjochte wurde kin om eigners fan sokke beammen te stypjen yn de ûnderhâldskosten. Dit ûnderhâld soe mooglik troch de gemeentlike ôfdieling grienbehear útfierd wurde kinne, eventueel oanfullen mei eksterne spesjalisten. De motie waard oannommen mei 24 stimmen foar en 1 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Bescherming beeldbepalende bomen" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 9 juni 2022. De motie benadrukt het belang van monumentale en beeldbepalende bomen voor het klimaat, de luchtkwaliteit en het landschap. Het stelt voor om een fonds te onderzoeken dat eigenaren van deze bomen financieel ondersteunt bij onderhoudskosten. Dit onderhoud kan door de gemeentelijke afdeling groenbeheer worden uitgevoerd, eventueel aangevuld met externe specialisten. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak en het doel, maar mist specifieke details over de uitvoering en financiering van het voorgestelde fonds.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor het fonds en hierover te rapporteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van het behoud van beeldbepalende bomen en de inzet van gemeentelijke middelen en expertise voor dit doel.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van verdere onderzoeken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de resultaten terug te koppelen.
Participatie:
De motie impliceert een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het behoud van bomen, maar specificeert niet hoe participatie van eigenaren of andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie de ecologische en klimatologische voordelen van bomen benadrukt.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert de oprichting van een fonds, maar geeft geen details over de financiering of dekking van de kosten. Dit moet worden onderzocht en gerapporteerd door het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bescherming beeldbepalende bomen Monumentale bomen Klimaat Luchtkwaliteit Boomverzorging Onderhoudskosten Groenbeheer Externe specialisten Fonds LandschapVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Komgrenzen Wet Natuurbescherming en vergunningsplicht vellen houtopstandenom
Groen Debat in Noardeast-Fryslân: Kapvergunningen en Komgrenzen in de Schijnwerpers
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân boog zich deze week over een voorstel dat de vaststelling van bebouwde komgrenzen en een mogelijke vergunningplicht voor het kappen van bomen betreft. Het debat bracht uiteenlopende meningen naar voren over de bescherming van het gemeentelijk groen en de financiële implicaties van de voorgestelde maatregelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van Noardeast-Fryslân stond een belangrijk voorstel op de agenda: de vaststelling van nieuwe bebouwde komgrenzen en de overweging van een vergunningplicht voor het kappen van bomen. Dit voorstel, zaaknummer 2022-069044, is bedoeld om de ecologische en cultuurhistorische waarden van de gemeente te beschermen. De discussie hierover was levendig en divers.De fractie van de FNP sprak zich duidelijk uit voor de bescherming van de "prachtige groene reuzen" in de gemeente. "Het behoud van houtopstanden is van groot belang voor het groene en warme gezicht van onze gemeente," aldus de heer Van der Schaaf van de FNP. De partij benadrukte het belang van biodiversiteit en cultuurhistorische waarden.
De PvdA sloot zich hierbij aan en prees het initiatief van de ChristenUnie voor een motie die de kapvergunningen zou ondersteunen. "We kijken uit naar een totaalplan dat alle groene initiatieven samenbrengt," aldus de heer Lammering van de PvdA.
Niet alle partijen waren echter overtuigd. De fractie van BVNL gaf aan dat het debat hen niet van gedachten had doen veranderen en sprak zich uit tegen zowel de moties als het voorstel. Het CDA uitte zorgen over de financiële en juridische aspecten van de vergunningplicht. "We moeten nagaan of de vergunningplicht daadwerkelijk bijdraagt aan het behoud van de waarden," stelde de heer Halbesma van het CDA.
Wethouder Suboer reageerde op de zorgen en benadrukte het belang van een evaluatie na twee jaar. "Het is belangrijk om te zien wat we kunnen voorkomen en welke positieve impact we kunnen maken," aldus Suboer. Hij verzekerde de raad dat de juridische aspecten zorgvuldig zouden worden onderzocht.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel en de bijbehorende moties, waarmee een belangrijke stap werd gezet richting een groener beleid in Noardeast-Fryslân. De wethouder beloofde de raad op de hoogte te houden van de voortgang en de evaluatie van de maatregelen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân, zaaknummer 2022-069044, betreft de vaststelling van de bebouwde komgrenzen volgens de Wet Natuurbescherming en de overweging van een vergunningplicht voor het kappen van bomen. De herziene komgrenzen zijn bedoeld om een actuele geografische scheiding te bieden voor het gemeentelijk groenbeleid. Daarnaast wordt een vergunningplicht voor het vellen van houtopstanden overwogen om oudere bomen beter te beschermen, wat bijdraagt aan biodiversiteit en cultuurhistorische waarden. Er zijn echter kanttekeningen zoals de benodigde personele capaciteit en het draagvlak voor de vergunningplicht. De kosten voor de invoering van een vergunningplicht worden geraamd op €20.000, waarbij de legeskosten niet volledig kostendekkend zijn. Het voorstel vraagt om een standpuntbepaling bij de Perspectiefnota 2023 over de financiële aspecten van de vergunningplicht. Na vaststelling van de APV zal de bevolking hierover worden geïnformeerd.
Grien Debat yn Noardeast-Fryslân: Kapfergunningen en Komgrinzen yn it ljocht.
De ried fan Noardeast-Fryslân bûgde har dizze wike oer in foarstel dat de fêststelling fan bewenne komsgrenzen en in mooglike fergunningplicht foar it kapjen fan beammen oanbelanget. It debat brocht ferskillende mienings nei foaren oer de beskerming fan it gemeentlik grien en de finansjele ympak fan de foarstelde maatregels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsfergadering fan Noardeast-Fryslân stie in wichtich foarstel op 'e aginda: it fêststellen fan nije beweningsgrinsen en it oerwegen fan in fergunningsplicht foar it kappen fan beammen. Dit foarstel, saaknûmer 2022-069044, is bedoeld om de ekologyske en kultuerhistoaryske wearden fan de gemeente te beskermjen. De diskusje hjir oer wie libbenich en ferskaat.De fraksje fan de FNP spruts dúdlik út foar de beskerming fan de "prachtige griene reuzen" yn de gemeente. "It behâld fan houtopstanden is fan grut belang foar it griene en waarme gesicht fan ús gemeente," sa sei de hear Van der Schaaf fan de FNP. De partij benadrukte it belang fan biodiversiteit en kultuerhistoaryske wearden.
De PvdA sloot har hjirby oan en priisde it ynisjatyf fan de ChristenUnie foar in motyf dy't de kapfergunnings stipe soe. "Wy sjogge út nei in totaalplan dat alle griene ynisjativen byinoar bringt," sa sei de hear Lammering fan de PvdA.
Net alle partijen wienen lykwols oertsjûge. De fraksje fan BVNL joech oan dat it debat harren net fan miening feroare hie en spruts har út tsjin sawol de motysjes as it foarstel. It CDA útsoarge soargen oer de finansjele en juridyske aspekten fan de fergunningsplicht. "Wy moatte neigean oft de fergunningsplicht daadwurklik bydraacht oan it behâld fan de wearden," sa stelde de hear Halbesma fan it CDA.
Wethâlder Suboer reagearre op de soargen en benadrukte it belang fan in evaluaasje nei twa jier. "It is wichtich om te sjen wat wy foarkomme kinne en hokker posityf effekt wy meitsje kinne," sa sei Suboer. Hy fersekere de ried dat de juridyske aspekten soarchfâldich ûndersocht wurde soene.
Oan 'e ein fan de dei stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel en de byhearrende motysjes, wêrmei't in wichtige stap naam waard nei in griener belied yn Noardeast-Fryslân. De wethâlder beloofde de ried op 'e hichte te hâlden fan de foarútgong en de evaluaasje fan de maatregels.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân, saaknûmer 2022-069044, hat te krijen mei it fêststellen fan de beboude komsgrenzen neffens de Wet Natuerbeskerming en it oerwegen fan in fergunningsplicht foar it kapjen fan beammen. De herseachde komsgrenzen binne bedoeld om in aktuele geografyske skieding te bieden foar it gemeentlik grienbelied. Dêrneist wurdt in fergunningsplicht foar it omkappen fan houtopstanden oerwage om âldere beammen better te beskermjen, wat bydraacht oan biodiversiteit en kultuerhistoaryske wearden. Der binne lykwols kanttekeningen sa as de needsaaklike personiele kapasiteit en it draachflak foar de fergunningsplicht. De kosten foar de ynfiering fan in fergunningsplicht wurde rame op €20.000, wêrby't de legeskosten net hielendal kostendekkend binne. It foarstel freget om in stânpuntbepaling by de Perspectiefnota 2023 oer de finansjele aspekten fan de fergunningsplicht. Nei fêststelling fan de APV sil de befolking hjir oer wurde ynformaard.
-
230309 Collegebrief aan raad - Beantwoording motie beeldbepalende bomen en bomenverordening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel betreft de moties 'Bescherming beeldbepalende bomen' en 'Bomenverordening'. De eerste motie vraagt om onderzoek naar financiële tegemoetkoming voor onderhoud van beeldbepalende bomen in particulier bezit. De tweede motie betreft het opstellen van een kapvergunningsstelsel zonder leges, waarbij de beoordeling door de cluster ‘Iepenbare Romte’ plaatsvindt. De brief informeert de raad over de uitvoering van deze moties, inclusief budgettering voor onderhoud en vergunningafhandeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële als organisatorische aspecten van de moties behandelt. Echter, de inventarisatie van bomen is nog niet voltooid, wat een ontbrekend element is.
Rol van de Raad:
De raad heeft de moties aangenomen en moet toezien op de uitvoering ervan. Ze moeten ook beslissen over eventuele uitbreiding van de formatie als het aantal kapaanvragen hoger is dan verwacht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor het onderhoud van bomen en de implementatie van een kapvergunningsstelsel zonder leges. Ze moeten ook overwegen of extra middelen nodig zijn bij een toename van kapaanvragen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (met een deadline voor het inhoudelijke voorstel), maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van toekomstige inventarisatie en aanvraagvolumes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige gegevens kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en eventueel besluiten over extra middelen als de aanvraagvolumes hoger zijn dan verwacht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve dat particulieren betrokken zijn bij het onderhoud van hun bomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het behoud van beeldbepalende bomen bijdraagt aan ecologische en esthetische waarden.
Financiële Gevolgen:
Er is structureel budget beschikbaar gesteld voor onderhoud en behandeling van kapaanvragen. De kosten zijn begroot, maar er is een risico op overschrijding als het aantal aanvragen hoger is dan verwacht. In dat geval zal een voorstel voor uitbreiding van de formatie worden gedaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bescherming beeldbepalende bomen Bomenverordening Onderhoudskosten Kapvergunningsstelsel Iepenbare Romte Monumentale bomen Kapaanvragen Omjouwing en Ekonomy Vergunningsvoorwaarden InstandhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Bescherming beeldbepalende bomen" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 9 juni 2022. De motie benadrukt het belang van monumentale en beeldbepalende bomen voor het klimaat, de luchtkwaliteit en het landschap. Het stelt voor om een fonds te onderzoeken dat eigenaren van deze bomen financieel ondersteunt bij onderhoudskosten. Dit onderhoud kan door de gemeentelijke afdeling groenbeheer worden uitgevoerd, eventueel aangevuld met externe specialisten. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak en het doel, maar mist specifieke details over de uitvoering en financiering van het voorgestelde fonds.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor het fonds en hierover te rapporteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van het behoud van beeldbepalende bomen en de inzet van gemeentelijke middelen en expertise voor dit doel.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van verdere onderzoeken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de resultaten terug te koppelen.
Participatie:
De motie impliceert een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het behoud van bomen, maar specificeert niet hoe participatie van eigenaren of andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie de ecologische en klimatologische voordelen van bomen benadrukt.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert de oprichting van een fonds, maar geeft geen details over de financiering of dekking van de kosten. Dit moet worden onderzocht en gerapporteerd door het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bescherming beeldbepalende bomen Monumentale bomen Klimaat Luchtkwaliteit Boomverzorging Onderhoudskosten Groenbeheer Externe specialisten Fonds LandschapVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Bomenverordening – geen leges heffen". Het voorstel richt zich op het invoeren van een kapvergunning in de gemeente Noardeast-Fryslân zonder dat er leges worden geheven. Dit moet de drempel voor het aanvragen van een kapvergunning verlagen en het draagvlak vergroten. De motie stelt voor dat de afdeling Gemeentewurk de beoordeling van kapvergunningen uitvoert, wat kostenbesparend zou zijn. Het college wordt verzocht om een raadsvoorstel te maken waarin deze punten zijn opgenomen en om financiële ruimte te zoeken in de perspectiefnota.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe de financiële dekking precies gerealiseerd zal worden en hoe de overgang naar de afdeling Gemeentewurk praktisch zal worden uitgevoerd.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en het college te verzoeken om met een concreet raadsvoorstel te komen. De raad moet ook toezien op de uitvoering en de financiële implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het heffen van leges voor kapvergunningen of het verlagen van de drempel voor aanvragen door deze kosten te schrappen. Daarnaast moet er een keuze worden gemaakt over welke afdeling de beoordeling van de vergunningen uitvoert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële dekking is vaag.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken om een raadsvoorstel te ontwikkelen dat de kapvergunningplicht zonder leges omvat.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het aanvragen of beoordelen van kapvergunningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op groenbeheer en het behoud van bomen, maar het wordt niet expliciet genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat er geen inkomsten uit leges zullen zijn, wat een gat in de begroting kan veroorzaken. Er wordt voorgesteld om financiële ruimte te zoeken in de perspectiefnota, maar er is geen concrete dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bomenverordening Kapvergunning Leges Groenonderhoud Gemeentewurk Houtopstand Afdeling RO Perspectiefnota Financiering DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Bomenverordening – geen leges heffen". Het voorstel richt zich op het invoeren van een kapvergunning zonder leges om de regie over groenonderhoud te behouden en drempels voor vergunningaanvragen te verlagen. De motie stelt voor dat de afdeling Gemeentewurk de beoordeling van kapvergunningen uitvoert, wat kostenbesparend zou zijn. Het college wordt verzocht een raadsvoorstel te ontwikkelen waarin deze punten zijn opgenomen en financiële ruimte te zoeken in de perspectiefnota.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de financiële dekking en de exacte criteria voor het afwegingskader bij vergunningaanvragen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een concreet raadsvoorstel te ontwikkelen en om te stemmen over de motie, wat zij hebben gedaan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het wel of niet heffen van leges voor kapvergunningen en welke afdeling verantwoordelijk wordt voor de beoordeling van deze vergunningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken een raadsvoorstel te maken dat de kapvergunningplicht zonder leges omvat en de beoordeling door de afdeling Gemeentewurk laat uitvoeren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op groenonderhoud en bomenkap, maar het wordt niet expliciet genoemd.
Financiële gevolgen:
De motie erkent dat er financiële gevolgen zijn, maar vraagt het college om in de perspectiefnota financiële ruimte te zoeken. Er is geen specifieke dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bomenverordening Kapvergunning Leges Groenonderhoud Gemeentewurk Houtopstand Afdeling RO Perspectiefnota Financiering DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Bescherming beeldbepalende bomen
Samenvatting: De motie, ingediend tijdens de raadsvergadering van 9 juni 2022, richt zich op de bescherming van monumentale en beeldbepalende bomen in de gemeente Noardeast-Fryslân. De raad erkent de emotionele en ecologische waarde van deze bomen en benadrukt het belang van goede boomverzorging. De motie verzoekt het college om te onderzoeken hoe een fonds kan worden opgericht om eigenaren financieel te ondersteunen bij het onderhoud van deze bomen. Dit onderhoud kan worden uitgevoerd door de gemeentelijke afdeling groenbeheer, eventueel aangevuld met externe specialisten. De raad vraagt om terugkoppeling over de voortgang van dit onderzoek.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor bescherming en onderhoud van beeldbepalende bomen. Het geeft duidelijke overwegingen en een concreet verzoek aan het college. Echter, details over de omvang van het fonds en specifieke criteria voor ondersteuning ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze initieert het verzoek tot onderzoek en zal toezien op de uitvoering en terugkoppeling door het college.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioriteit van het behoud van beeldbepalende bomen en de inzet van gemeentelijke middelen. Er moet ook worden gekozen of het onderhoud intern of extern wordt uitgevoerd.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het verzoek om onderzoek en rapportage. Echter, het is minder specifiek over tijdsgebonden aspecten en de exacte omvang van het fonds. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie zou de motie sterker maken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken het onderzoek uit te voeren en later te beslissen op basis van de resultaten van dat onderzoek.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar impliceert wel een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het behoud van de bomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de bescherming van oude bomen bijdraagt aan klimaatbehoud en luchtkwaliteit.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om de oprichting van een fonds, wat financiële implicaties heeft. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe dit fonds gedekt zal worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bescherming Beeldbepalende bomen Monumentale bomen Klimaat Luchtkwaliteit Boomverzorging Onderhoudskosten Groenbeheer Externe specialisten FondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herziening van de bebouwde komgrenzen en invoering van een vergunningplicht voor het vellen van houtopstanden in de gemeente Noardeast-Fryslân." Het doel is om de bebouwde komgrenzen te actualiseren volgens de Wet Natuurbescherming en een vergunningplicht in te voeren voor het kappen van bomen. Dit moet bijdragen aan de bescherming van oudere bomen en biodiversiteit. De raad moet beslissen over de vaststelling van de grenzen en de wenselijkheid van een vergunningplicht, waarbij de financiële implicaties in de Perspectiefnota 2023 worden besproken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en argumenten voor de herziening van de bebouwde komgrenzen en de invoering van een vergunningplicht. Het bevat echter geen gedetailleerd plan voor de implementatie van de vergunningplicht.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde bebouwde komgrenzen vaststellen en een principebesluit nemen over de invoering van een vergunningplicht voor het vellen van bomen. Daarnaast moet de raad bij de Perspectiefnota 2023 een standpunt innemen over de financiële aspecten van de vergunningplicht.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de bescherming van bomen en biodiversiteit belangrijk genoeg vinden om een vergunningplicht in te voeren, ondanks mogelijke kosten en draagvlakproblemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat voor de invoering van de vergunningplicht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de bebouwde komgrenzen en het principebesluit voor een vergunningplicht. De financiële implicaties moeten later worden besproken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na vaststelling van de APV de bevolking op de gebruikelijke wijze wordt geïnformeerd, maar er is geen sprake van actieve participatie van burgers in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op biodiversiteit en bescherming van oudere bomen.
Financiële Gevolgen:
De invoering van een vergunningplicht brengt extra personele kosten met zich mee, geraamd op €20.000. De legeskosten zijn niet kostendekkend, wat een extra beslag op structurele middelen betekent. Er is geen gedetailleerd plan voor financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergunningplicht Houtopstanden Wet Natuurbescherming Bebouwde komgrenzen Biodiversiteit Kapvergunning Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Compensatie Perspectiefnota 2023 DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.D. van der Schaaf - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.D. van der Schaaf - FNP Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Agendapunt 10 Huur pand Dokwurk Kollum
Gemeentewerf Kollum verhuist naar duurzaam pand: "Een win-winsituatie voor iedereen"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem ingestemd met de verhuizing van de gemeentewerf in Kollum naar een pand van Dokwurk aan de Rijdstraat 2. Deze stap is noodzakelijk vanwege de verkoop van de huidige panden en biedt een efficiënte en duurzame oplossing voor de huisvesting van de wijkteams.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 9 juni 2022 werd het voorstel om de gemeentewerf te verhuizen naar het pand van Dokwurk uitgebreid besproken. Het pand, dat momenteel leegstaat, biedt volgens de gemeente een unieke kans om de wijkteams in Kollum te huisvesten. "Het is een win-winsituatie," aldus een raadslid. "We behouden de zichtbaarheid van de wijkteams in Kollum en geven een waardevolle invulling aan het duurzame pand van Dokwurk."De verhuizing moet snel plaatsvinden, met werkzaamheden die al in 2022 van start gaan. De gemeente zal een marktconforme huur betalen van € 95.500 per jaar, inclusief een opslag voor de investeringen die Dokwurk zal bekostigen. De structurele huurkosten worden deels gedekt uit bestaande budgetten en deels uit het begrotingsresultaat. De incidentele kosten worden bekostigd uit de meeropbrengst van de verkoop van het gemeentehuis.
Tijdens het debat benadrukten meerdere raadsleden de noodzaak en de voordelen van het voorstel. "Het is een voorstel dat voldoet aan de drie O's: onuitstelbaar, eenvoudig en doeltreffend," zei een ander raadslid. "De financiering is creatief, maar het biedt een mooie oplossing richting Dokwurk."
De stemming over het voorstel verliep soepel, met unanieme steun van de aanwezige fracties. "We zijn blij dat deze oplossing is gekozen," klonk het tevreden. Zelfs de wethouder, die geen vragen meer kreeg, sprak zijn tevredenheid uit over de uitkomst: "Een goede oplossing en een win-winsituatie."
Met de goedkeuring van de raad kan de gemeente nu snel aan de slag met de verhuizing, waarmee een nieuwe fase voor de wijkteams in Kollum wordt ingeluid.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de verhuizing van de gemeentewerf in Kollum naar een pand van Dokwurk aan de Rijdstraat 2. Dit is noodzakelijk vanwege de verkoop van de huidige panden. De verhuizing biedt een efficiënte en duurzame huisvestingsoplossing voor de wijkteams van Gemeentewurk. Het pand van Dokwurk moet hiervoor worden verbouwd, wat Dokwurk zal bekostigen. De gemeente zal een marktconforme huur betalen van € 95.500 per jaar, inclusief een opslag voor de investeringen. De verhuizing moet snel plaatsvinden, waardoor de werkzaamheden al in 2022 starten. De structurele huurkosten worden deels gedekt uit bestaande budgetten en deels uit het begrotingsresultaat. De incidentele kosten worden bekostigd uit de meeropbrengst van de verkoop van het gemeentehuis. De raad heeft op 9 juni 2022 besloten de begroting 2022 meerjarig te wijzigen om deze plannen te realiseren.
Gemeentewurk Kollum ferhuzet nei in duorsum gebou: "In win-win situaasje foar eltsenien"
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich ynstimd mei de ferhuzing fan de gemeentewurk yn Kollum nei in gebou fan Dokwurk oan de Rijdstrjitte 2. Dizze stap is needsaaklik fanwege de ferkeap fan de hjoeddeiske gebouwen en biedt in effisjinte en duorsume oplossing foar de hûsfeesting fan de wykteams.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 9 juny 2022 waard it foarstel om de gemeentewerf te ferpleatsen nei it gebou fan Dokwurk útwreid besprutsen. It gebou, dat op dit stuit leech stiet, biedt neffens de gemeente in unike kâns om de wykteams yn Kollum te hûs te hâlden. "It is in win-win situaasje," sa sei in riedslid. "Wy behâlde de sichtberens fan de wykteams yn Kollum en jouwe in weardefolle ynfolling oan it duorsume gebou fan Dokwurk."De ferpleatsing moat gau barre, mei wurksumheden dy't al yn 2022 begjinne sille. De gemeente sil in merkkonforme hier betelje fan € 95.500 jierliks, ynklusyf in opslach foar de ynfestearringen dy't Dokwurk bekostigje sil. De strukturele hierkosten wurde diels dekt út besteande budzjetten en diels út it begrotingsresultaat. De ienmalige kosten wurde bekostige út de mearopbringst fan de ferkeap fan it gemeentehûs.
Tiidens it debat benadrukten meardere riedsleden de needsaak en de foardielen fan it foarstel. "It is in foarstel dat foldocht oan de trije O's: ûnútstelber, ienfâldich en doeltreffen," sa sei in oar riedslid. "De finansiering is kreatyf, mar it biedt in moaie oplossing rjochting Dokwurk."
De stimming oer it foarstel ferrûn flot, mei unanyme stipe fan de oanwêzige fraksjes. "Wy binne bliid dat dizze oplossing keazen is," klonk it tefreden. Sels de wethâlder, dy't gjin fragen mear krige, spruts syn tefredenheid út oer de útkomst: "In goede oplossing en in win-win situaasje."
Mei de goedkarring fan de ried kin de gemeente no gau oan 'e slach mei de ferpleatsing, wêrmei in nije fase foar de wykteams yn Kollum ynluid wurdt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de ferhuzing fan de gemeentewurk yn Kollum nei in gebou fan Dokwurk oan de Rijdstrjitte 2. Dit is needsaaklik fanwege de ferkeap fan de hjoeddeiske gebouwen. De ferhuzing biedt in effisjinte en duorsume hûsfeestingsoplossing foar de wykteams fan Gemeentewurk. It gebou fan Dokwurk moat hjirfoar feroare wurde, wat Dokwurk betelje sil. De gemeente sil in merkkonforme hier betelje fan € 95.500 per jier, ynklusyf in opslach foar de ynfestearringen. De ferhuzing moat gau barre, wêrtroch de wurksumheden al yn 2022 begjinne. De struktuerle hierkosten wurde diels dekt út besteande budzjetten en diels út it begrotingsresultaat. De iensidige kosten wurde betelle út de mearopbringst fan de ferkeap fan it gemeentehûs. De ried hat op 9 juny 2022 besletten de begroting 2022 mearderich te feroarjen om dizze plannen te realisearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Huur pand Dokwurk Kollum Begrotingswijziging". De gemeente Noardeast-Fryslân wil de wijkteams van Gemeentewurk verplaatsen naar een pand van Dokwurk in Kollum. Dit pand moet worden verbouwd om aan de eisen van de gemeente te voldoen. Dokwurk blijft eigenaar en investeert in de verbouwing, wat wordt verrekend in de huurprijs. De verhuizing is urgent vanwege de verkoop van de huidige panden. De raad moet de begroting wijzigen om de huurkosten te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en argumenten voor de verhuizing. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd participatieplan.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de voorgestelde begrotingswijziging om de verhuizing en huur van het pand mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met de financiële implicaties en de urgentie van de verhuizing, ondanks dat het niet in de perspectiefnota is opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties, maar mist tijdgebonden details over de verbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de urgentie kan als een drukmiddel worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting 2022 meerjarig te wijzigen met begrotingswijziging nr. 8.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van belanghebbenden of inwoners in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een voordeel van de nieuwe huisvesting, maar er zijn geen specifieke maatregelen of doelen beschreven.
Financiële Gevolgen:
De jaarlijkse huur bedraagt € 95.500, met een dekking van € 40.000 uit bestaande budgetten en € 55.500 uit het begrotingsresultaat. De verhuizing moet deels worden gedekt door de meeropbrengst van de verkoop van het gemeentehuis, wat een financieel risico inhoudt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Gemeentewurk Dokwurk Verhuizing Begrotingswijziging Huur Investeringen Verplaatsing Duurzaamheid KostenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
M. vd Meij-Baron - S!N
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 11 Uitvoeringskrediet centrale huisvesting
Gemeentehuis Dokkum krijgt groen licht voor renovatie: "Een stap naar modernisering"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een uitvoeringskrediet van bijna 4,5 miljoen euro voor de renovatie en inrichting van gebouwdeel C van het gemeentehuis in Dokkum. Het project maakt deel uit van een bredere strategie om de gemeentelijke huisvesting te centraliseren en te moderniseren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de renovatie van gebouwdeel C uitvoerig besproken. Het plan omvat een krediet van € 3.860.000 voor de verbouwing en een extra € 616.000 voor de inrichting. De renovatie is gericht op het creëren van een efficiënte en moderne werkomgeving, met een sterke focus op duurzaamheid en toegankelijkheid. De oplevering van het vernieuwde gebouwdeel staat gepland voor 1 maart 2023.De stijgende bouwkosten, mede veroorzaakt door wereldwijde marktontwikkelingen en de Oekraïnecrisis, waren een belangrijk onderwerp van discussie. "De bouwkosten zijn gestegen, en dat is een realiteit waar we niet omheen kunnen," aldus wethouder Bernard. De totale kosten worden gedekt door beschikbare budgetten en toekomstige besparingen.
Fractievoorzitter Merkels uitte zijn zorgen over mogelijke extra kosten: "De kans is aanwezig dat we meer geld nodig hebben. Hoe gaat het college daarop anticiperen?" Wethouder Bernard verzekerde de raad dat er proactief gecommuniceerd zal worden over eventuele financiële tegenvallers.
Het CDA stemde in met het voorstel, maar vroeg om duidelijkheid over de toekomstplannen voor de andere gebouwdelen. "Wie C zegt, moet ook A en B zeggen," stelde raadslid Halbersma. De besluitvorming over de nieuwbouw van gebouwdeel B en de renovatie van gebouwdeel A1/A2 wordt echter uitgesteld vanwege financiële onzekerheden.
Mevrouw Van Middel van Gemeentebelangen toonde zich positief over de plannen, maar vroeg om een toelichting op de verdubbelde post onvoorzien. "Als ik een post onvoorzien in mijn jaarrekening zet, krijg ik mijn eigen handen weer terug," merkte ze op.
De ChristenUnie sprak haar vertrouwen uit in de haalbaarheid van het project, ondanks de stijgende kosten. "Het lijkt reëel en haalbaar," aldus raadslid Vellinga.
Na een korte schorsing werd het voorstel unaniem aangenomen. De raad kijkt nu uit naar de verdere stappen in de modernisering van het gemeentehuis, terwijl de discussie over de toekomst van de andere gebouwdelen nog openstaat.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van een uitvoeringskrediet van € 3.860.000 voor de revitalisering van gebouwdeel C van het gemeentehuis in Dokkum, en een extra krediet van € 616.000 voor de inrichting ervan. Dit maakt deel uit van scenario 5, dat de centralisatie van gemeentelijke huisvesting beoogt. De verbouwing en inrichting zijn gericht op het creëren van een efficiënte en moderne werkomgeving, met aandacht voor duurzaamheid en toegankelijkheid. De stijging van de bouwkosten wordt toegeschreven aan wereldwijde marktontwikkelingen en de Oekraïnecrisis. De totale kosten voor de verbouwing en inrichting worden gedekt door beschikbare budgetten en toekomstige besparingen. De besluitvorming over verdere stappen, zoals de nieuwbouw van gebouwdeel B en renovatie van gebouwdeel A1/A2, wordt later genomen, mede vanwege financiële onzekerheden. De oplevering van gebouwdeel C is gepland voor 1 maart 2023.
Gemeentehûs Dokkum krijt grien ljocht foar renovaasje: "In stap nei modernisearring"
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in útfieringskredyt fan hast 4,5 miljoen euro foar de renovaasje en ynrjochting fan geboudeel C fan it gemeentehûs yn Dokkum. It projekt makket diel út fan in breedere strategy om de gemeentlike hûsfe
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel foar de renovaasje fan geboudeel C út en troch besprutsen. It plan befettet in kredyt fan € 3.860.000 foar de ferbouwing en in ekstra € 616.000 foar de ynrjochting. De renovaasje is rjochte op it skeppen fan in effisjinte en moderne wurkomjouwing, mei in sterke fokus op duorsumens en tagonklikheid. De oplevering fan it fernijde geboudeel is pland foar 1 maart 2023.De stigende boukosten, mei help fan wrâldwide merûntwikkelingen en de Oekraïnecrisis, wiene in wichtich ûnderwerp fan diskusje. "De boukosten binne stigen, en dat is in realiteit dêr't wy net omhinne kinne," sa sei wethâlder Bernard. De totale kosten wurde dekt troch beskikbere budzjetten en takomstige besparingen.
Fraksjefoarsitter Merkels útte syn soargen oer mooglike ekstra kosten: "It is mooglik dat wy mear jild nedich hawwe. Hoe sil it kolleezje dêr op anticipere?" Wethâlder Bernard fersekere de ried dat der proaktif kommunisearre wurde sil oer eventuele finansjele tsjinfâllers.
It CDA stimde yn mei it foarstel, mar frege om dúdlikheid oer de takomstplannen foar de oare geboudeilen. "Wa C seit, moat ek A en B sizze," stelde riedslid Halbersma. De beslútvorming oer de nijbou fan geboudeel B en de renovaasje fan geboudeel A1/A2 wurdt lykwols útsteld fanwegen finansjele ûnsekerheden.
Frou Van Middel fan Gemeentebelangen toande har posityf oer de plannen, mar frege om in taheakking op de ferdûbele post ûnfoarsjoen. "As ik in post ûnfoarsjoen yn myn jierrekken set, krij ik myn eigen hannen werom," neamde se.
De ChristenUnie spriek har fertrouwen út yn de haalberens fan it projekt, ûndanks de stigende kosten. "It liket realistysk en haalber," sa sei riedslid Vellinga.
Nei in koarte skorsing waard it foarstel ienstemmich oannommen. De ried sjocht no út nei de fierdere stappen yn de modernisearring fan it gemeentehûs, wylst de diskusje oer de takomst fan de oare geboudeilen noch iepen stiet.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet de goedkarring fan in útfieringskredyt fan € 3.860.000 foar de revitalisaasje fan geboudeel C fan it gemeentehûs yn Dokkum, en in ekstra kredyt fan € 616.000 foar de ynrjochting dêrfan. Dit makket diel út fan scenario 5, dat de sentralisaasje fan gemeentlike hûsfeesting beoarget. De ferbouwing en ynrjochting binne rjochte op it skeppen fan in effisjinte en moderne wurkomjouwing, mei omtinken foar duorsumens en tagonklikheid. De stiging fan de boukosten wurdt tastien oan wrâldwide merûntwikkelingen en de Oekraïnecrisis. De totale kosten foar de ferbouwing en ynrjochting wurde dekt troch beskikbere budzjetten en takomstige besparingen. De beslútvorming oer fierdere stappen, lykas de nijbou fan geboudeel B en renovaasje fan geboudeel A1/A2, wurdt letter nommen, ûnder oare fanwegen finansjele ûnsekerheden. De oplevering fan geboudeel C is pland foar 1 maart 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Uitvoeringskrediet Revitalisering Gebouwdeel C
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringskrediet revitalisering gebouwdeel C" van het gemeentehuis te Dokkum. Het beoogt de centralisatie van de gemeentelijke huisvesting door gebouwdeel C te revitaliseren, met een focus op een moderne werkomgeving die hybride werken ondersteunt. Het voorstel vraagt om een uitvoeringskrediet van €3.860.000 voor de verbouwing en €616.000 voor de inrichting. De plannen zijn onderdeel van een bredere strategie (scenario 5) voor de centralisatie van de huisvesting, waarbij duurzaamheid en toegankelijkheid belangrijke overwegingen zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke financiële ramingen en overwegingen. Het bevat informatie over de achtergrond, doelstellingen, financiële implicaties en risico's, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de gevraagde kredieten en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het toezicht houden op de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van middelen binnen de begroting, gezien het tekort voor de volledige uitvoering van scenario 5. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de timing en omvang van de investeringen in de context van de financiële positie van de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en tijdlijnen. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak van modernisering en centralisatie. De tijdsgebondenheid is duidelijk met een geplande oplevering in maart 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals marktprijzen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringskrediet en het krediet voor de inrichting goed te keuren en de begrotingswijziging door te voeren.
Participatie:
Er is sprake van participatie door het betrekken van medewerkers en ervaringsdeskundigen bij het ontwerp en de toegankelijkheid van de publieke ruimte. Er is ook een communicatieplan voor omwonenden en betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor het verwijderen van de gasaansluiting en het gebruik van een elektrisch VRF-systeem. Er wordt ook gekeken naar het hergebruik van materialen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een totaal benodigd krediet van €4.476.000. De dekking komt deels uit bestaande budgetten, maar er is een tekort voor de volledige uitvoering van scenario 5. De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en mogelijke aanvullende financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Revitalisering Gebouwdeel C Uitvoeringskrediet Centralisatie Huisvesting Scenario 5 Bouwkosten Duurzaamheid Inrichting Activiteit gerelateerd/Hybride werkenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
K.c. Merkus
J.g. Kramer
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
K.c. Merkus
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
E. Vellinga -
Agendapunt 11.a Motie vreemd - PvdA - Windmolens RWE
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân unaniem tegen grote windmolens: "Bescherm ons unieke landschap"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem een motie aangenomen tegen de bouw van grote windmolens tussen het Lauwersmeer en de Waddenzee. De raad benadrukt de noodzaak om het gebied, dat van grote natuurwaarde is, te beschermen tegen horizonvervuiling en de bedreiging voor vogels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 9 juni 2022 werd de motie tegen de plannen van energiebedrijf RWE met brede steun ontvangen. De raad maakt zich zorgen over de impact van de grote windmolens op het landschap en de natuur. "Wij steunen de motie van harte," verklaarde Halbersma van het CDA. "Niet omdat we tegen windenergie zijn, maar omdat er beleid en kaders moeten zijn over lokaal eigenaarschap en de opbrengsten voor onze inwoners."De motie roept het college op om RWE en andere belanghebbenden duidelijk te maken dat er geen maatschappelijk draagvlak is voor de bouw van grote windmolens op deze locatie. De raad geeft de voorkeur aan kleinere windmolens volgens het Groninger model, die minder impact hebben op het landschap en de natuur.
Dekkema van de ChristenUnie sprak gepassioneerd over de schoonheid van het gebied: "Als je op de oostpunt van Ameland staat en over de Waddenzee kijkt, zie je rust, ruimte en leegte. Willen we dat prachtige uitzicht laten bederven door hoge windmolens midden in de zee?"
De unanieme steun voor de motie onderstreept de vastberadenheid van de gemeenteraad om het unieke karakter van het gebied te beschermen. De raad hoopt dat hun krachtige oproep richting RWE en andere betrokkenen duidelijk maakt dat de bouw van grote windmolens in dit gebied niet wordt getolereerd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 9 juni 2022 een motie aangenomen tegen de plannen van energiebedrijf RWE om grote windmolens te bouwen tussen het Lauwersmeer en de Waddenzee. De raad constateert dat deze plannen leiden tot horizonvervuiling in een gebied met grote natuurwaarde en dat de windmolens jaarlijks veel vogels doden. Het gebied is een belangrijk vogelgebied en moet beschermd worden. De raad heeft eerder aangegeven dat grote windmolens niet gewenst zijn en geeft de voorkeur aan kleinere windmolens volgens het Groninger model. Het college wordt opgeroepen om RWE en andere belanghebbenden duidelijk te maken dat er geen maatschappelijk draagvlak is voor de bouw van grote windmolens op deze locatie. De motie is unaniem aangenomen.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân ienstemmich tsjin grutte wynmûnen: "Beskerm ús unike lânskip"
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich in motie oannommen tsjin de bou fan grutte wynmûnen tusken it Lauwersmar en de Waadsee. De ried benadrukt de needsaak om it gebiet, dat fan grutte natuerwearde is, te beskermjen tsjin horisontferfelling en de bedriging foar fûgels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 9 juny 2022 waard de moty tsjin de plannen fan enerzjybedriuw RWE mei brede stipe ûntfongen. De ried makket har soargen oer de ympakt fan de grutte wynmûnen op it lânskip en de natuer. "Wy stypje de moty fan herten," ferklearre Halbersma fan it CDA. "Net omdat wy tsjin wynenerzjy binne, mar omdat der belied en kaders wêze moatte oer lokaal eigendom en de opbringsten foar ús ynwenners."De moty ropt it kolleezje op om RWE en oare belanghawwenden dúdlik te meitsjen dat der gjin maatskiplik draachflak is foar de bou fan grutte wynmûnen op dizze lokaasje. De ried hat de foarkar foar lytsere wynmûnen neffens it Grinzer model, dy't minder ympakt hawwe op it lânskip en de natuer.
Dekkema fan de ChristenUnie spruts passioneard oer de skientme fan it gebiet: "Assto op de eastpunt fan Amelân stiest en oer de Waadsee sjochst, sjochst rêst, romte en leechte. Wolle wy dat prachtige útsjoch ferpeste litte troch hege wynmûnen midden yn de see?"
De ienstemmige stipe foar de moty ûnderstipe de fêstberens fan de gemeenteried om it unike karakter fan it gebiet te beskermjen. De ried hoopet dat har krêftige oprop nei RWE en oare belutsenen dúdlik makket dat de bou fan grutte wynmûnen yn dit gebiet net tolerearre wurdt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 9 juny 2022 in motie oannommen tsjin de plannen fan enerzjybedriuw RWE om grutte wynmûnen te bouwen tusken it Lauwersmar en de Waadsee. De ried konstatearret dat dizze plannen liede ta horisontferfetting yn in gebiet mei grutte natuerwearde en dat de wynmûnen jierliks in soad fûgels dea meitsje. It gebiet is in wichtich fûgelgebiet en moat beskerme wurde. De ried hat earder al oanjûn dat grutte wynmûnen net winsklik binne en hat de foarkar foar lytsere wynmûnen neffens it Grinzer model. It kolleezje wurdt oproppen om RWE en oare belanghawwenden dúdlik te meitsjen dat der gjin maatskiplik draachflak is foar de bou fan grutte wynmûnen op dizze lokaasje. De motie is ienstemmich oannommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Windmolens RWE
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen tegen de plannen van energiebedrijf RWE om grote windmolens te bouwen tussen het Lauwersmeer en de Waddenzee. De raad constateert dat deze plannen leiden tot horizonvervuiling en een bedreiging vormen voor het vogelrijke natuurgebied. De motie roept het college op om RWE en andere belanghebbenden duidelijk te maken dat er geen maatschappelijk draagvlak is voor deze plannen en dat de bouw van grote windmolens in strijd is met het gemeentelijk beleid. De raad geeft de voorkeur aan kleinere windmolens volgens het Groninger model.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en standpunten van de raad uiteenzet. Het bevat concrete constateringen en overwegingen die de basis vormen voor de oproep aan het college.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college op te roepen actie te ondernemen tegen de plannen van RWE en om de standpunten van de gemeente duidelijk te maken aan relevante partijen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de bouw van grote windmolens, die mogelijk bijdragen aan duurzame energieopwekking, en het beschermen van het natuurgebied en de voorkeur geven aan kleinere windmolens.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden in de oproep aan het college om op korte termijn actie te ondernemen. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het succes afhangt van de reactie van RWE en andere belanghebbenden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college op te roepen de plannen van RWE tegen te gaan en de voorkeur voor kleinere windmolens uit te dragen.
Participatie
De motie vermeldt dat er geen maatschappelijk draagvlak is voor de bouw van grote windmolens, maar geeft geen details over hoe deze conclusie is bereikt of welke participatieprocessen zijn gevolgd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie betrekking heeft op de bouw van windmolens, een bron van hernieuwbare energie. Echter, de nadruk ligt op de bescherming van het natuurgebied.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en milieukwesties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Windmolens RWE Lauwersmeer Waddenzee Horizonvervuiling Vogelgebied Natuurwaarde Werelderfgoed Maatschappelijk draagvlak Groninger modelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "MOTIE Art. 49 RvO Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp" en richt zich op de plannen van energiebedrijf RWE om grote windmolens te bouwen tussen het Lauwersmeer en de Waddenzee. De raad constateert dat deze plannen leiden tot horizonvervuiling en een bedreiging vormen voor het vogelrijke natuurgebied. De motie roept het college op om RWE duidelijk te maken dat deze plannen ongewenst zijn en om deze boodschap ook over te brengen aan de provincie, natuurorganisaties en andere belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en bezwaren van de raad uiteenzet en concrete acties voorstelt die het college moet ondernemen. Het bevat relevante constateringen en overwegingen die de basis vormen voor de oproep aan het college.
Rol van de Raad:
De raad speelt een sturende rol door het college op te roepen om actie te ondernemen tegen de plannen van RWE. De raad vertegenwoordigt de belangen van de gemeenschap en geeft richting aan het gemeentelijk beleid met betrekking tot windenergie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van duurzame energieoplossingen en het beschermen van natuurgebieden. Er is een duidelijke voorkeur uitgesproken voor kleinere windmolens volgens het Groninger model, wat een compromis kan zijn tussen duurzaamheid en natuurbescherming.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in de oproep om op korte termijn actie te ondernemen. Het is meetbaar in termen van de acties die het college moet ondernemen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen, wat betekent dat het college de opdracht krijgt om de bezwaren tegen de plannen van RWE kenbaar te maken aan de betrokken partijen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar benadrukt het gebrek aan maatschappelijk draagvlak voor de plannen van RWE.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op de balans tussen duurzame energieoplossingen en natuurbescherming.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, aangezien het zich richt op beleidsmatige en milieukwesties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Windmolens RWE Lauwersmeer Waddenzee Horizonvervuiling Vogelgebied Natuurwaarde Werelderfgoed Vogels Groninger modelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Windmolens RWE". De motie, unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân, stelt dat de bouw van grote windturbines door RWE niet gewenst is. Het gaat in tegen het huidige beleid, heeft geen draagvlak onder de bevolking en kan op verzet rekenen. De motie benadrukt de onwenselijkheid van de windturbines in de regio.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar standpunt tegen de bouw van grote windturbines en geeft een eenduidige boodschap af. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over alternatieve oplossingen of vervolgstappen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het standpunt van de gemeenschap te vertegenwoordigen en heeft dit gedaan door de motie unaniem aan te nemen. Ze fungeren als een stem tegen de bouw van de windturbines.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van duurzame energieoplossingen en het beschermen van lokale belangen en draagvlak. Er moet een balans worden gevonden tussen milieudoelstellingen en de wensen van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in haar afwijzing van de windturbines, maar mist specifieke acties of tijdlijnen (SMART-criteria). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over vervolgstappen.
Besluit van de raad:
De raad heeft al besloten de motie aan te nemen, wat betekent dat ze zich formeel verzetten tegen de bouw van de windturbines.
Participatie:
De motie geeft aan dat er geen draagvlak is voor de windturbines, wat impliceert dat er enige vorm van participatie of consultatie heeft plaatsgevonden, hoewel details hierover ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de context van windenergie. Echter, de motie richt zich meer op lokale bezwaren dan op de bredere duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op het standpunt tegen de bouw van de windturbines.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Windmolens RWE". De motie, unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân, stelt dat de bouw van grote windturbines door RWE niet gewenst is. Het gaat in tegen het huidige beleid, heeft geen draagvlak onder de bevolking en kan op verzet rekenen. De motie weerspiegelt de zorgen van de gemeenschap en de raad over de impact van dergelijke projecten op de lokale omgeving.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar standpunt tegen de bouw van grote windturbines en geeft aan dat er geen draagvlak is. Echter, het biedt weinig detail over alternatieven of verdere stappen die genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de zorgen van de gemeenschap te vertegenwoordigen en heeft unaniem besloten om de motie aan te nemen, waarmee ze een duidelijk signaal afgeeft aan zowel RWE als andere belanghebbenden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van duurzame energieprojecten en het beschermen van de lokale belangen en het landschap. Ze moeten ook overwegen hoe ze draagvlak kunnen creëren voor toekomstige projecten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in haar afwijzing van de windturbines, maar mist tijdsgebonden elementen en concrete acties voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over vervolgstappen.
Besluit van de raad:
De raad heeft al besloten de motie aan te nemen. Verdere besluiten kunnen betrekking hebben op het ontwikkelen van een alternatief energiebeleid dat wel draagvlak heeft.
Participatie:
De motie geeft aan dat er geen draagvlak is, maar er wordt niet specifiek vermeld hoe participatie van de gemeenschap is vormgegeven of hoe deze in de toekomst verbeterd kan worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op windenergie, een hernieuwbare energiebron. Echter, de motie wijst de huidige plannen af zonder alternatieven te bieden.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Eventuele financiële implicaties zouden voortkomen uit het niet doorgaan van het project of het ontwikkelen van alternatieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Windmolens RWE". De motie, unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân, stelt dat de bouw van grote windturbines ongewenst is. Het gaat in tegen het huidige beleid, heeft geen draagvlak onder de bevolking en zal op verzet stuiten. De raad drukt hiermee haar afkeuring uit over de plannen van RWE voor de bouw van windmolens in de regio.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de standpunten van de raad weergeeft en de redenen voor hun afkeuring van de windturbineplannen. Echter, details over alternatieve oplossingen of verdere stappen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de belangen van de gemeenschap te vertegenwoordigen en beleidsbeslissingen te maken die in lijn zijn met de wensen van de inwoners. In dit geval heeft de raad unaniem besloten dat de bouw van grote windturbines niet gewenst is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van duurzame energieoplossingen zoals windenergie en het beschermen van de lokale belangen en wensen van de gemeenschap die tegen de bouw van windturbines zijn.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het uitdrukken van afkeuring, maar mist specifieke acties of tijdlijnen (SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie biedt geen alternatieve oplossingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om de motie te ondersteunen en verdere stappen te ondernemen om de bouw van de windturbines te voorkomen, zoals het aanpassen van beleid of het voeren van gesprekken met RWE.
Participatie:
De motie geeft aan dat er geen draagvlak is voor de windturbines, wat impliceert dat er enige vorm van participatie of consultatie met de gemeenschap heeft plaatsgevonden. Echter, details over hoe deze participatie is vormgegeven, ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien windenergie een duurzame energiebron is. De motie wijst echter op een conflict tussen duurzame energieoplossingen en lokale belangen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat er impliciete kosten zijn verbonden aan het tegenhouden van de bouw, zoals juridische kosten, maar deze worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Windmolens RWE Motie Bouw Windturbines Beleid Draagvlak Verzet College van burgemeester en wethouders Romke AkkermanVerfijning van de zoekopdracht: