23-11-2023 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 Wijziging Raad van Toezicht Stichting ROOBOL
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de benoeming van mevrouw T. Lolkema als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL. Deze benoeming is voorgesteld op basis van artikel 48 lid 12b van de Wet op het Primair Onderwijs, dat de gemeenteraad de bevoegdheid geeft om leden van de Raad van Toezicht van een stichting voor openbaar onderwijs te benoemen. Er zijn geen financiële consequenties of risico's verbonden aan dit besluit. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal Stichting ROOBOL per brief op de hoogte worden gesteld van de benoeming. De benoeming is reeds goedgekeurd door de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de huidige Raad van Toezicht. Het raadsbesluit is genomen tijdens de vergadering op 23 november 2023.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de beneaming fan frou T. Lolkema as lid fan de Ried fan Tafersjoch by Stichting ROOBOL. Dizze beneaming is foarsteld op basis fan artikel 48 lid 12b fan de Wet op it Primêr Ûnderwiis, dat de gemeenteried de befoegdheid jout om leden fan de Ried fan Tafersjoch fan in stichting foar iepenbier ûnderwiis te beneamen. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes of riziko's ferbûn oan dit beslút. Nei goedkarring troch de gemeenteried sil Stichting ROOBOL skriftlik op 'e hichte brocht wurde fan de beneaming. De beneaming is al goedkard troch de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de hjoeddeistige Ried fan Tafersjoch. It riedsbeslút is nommen yn de gearkomste op 23 novimber 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw T. Lolkema als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân wordt gevraagd om deze benoeming goed te keuren, zoals voorgeschreven door de Wet op het Primair Onderwijs. Het doel is om een juridisch correcte besluitvorming te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de wettelijke basis voor de benoeming en de betrokken partijen. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's gemeld, wat de eenvoud van het voorstel benadrukt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om leden van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL te benoemen, herbenoemen of ontslaan, zoals vastgelegd in de Wet op het Primair Onderwijs.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming een wettelijke verplichting is. De raad moet echter wel instemmen met de voorgedragen kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van de benoeming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om mevrouw T. Lolkema te benoemen als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien de benoeming al is goedgekeurd door de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de Raad van Toezicht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoeming betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente Noardeast-Fryslân, wat duidelijk in het voorstel is aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ROOBOL Raad van Toezicht T. Lolkema Wet op het Primair Onderwijs Benoeming Gemeenteraad Voordracht Juridisch correcte besluitvorming Openbaar onderwijs Gemeente Noardeast-FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Normenkader rechtmatigheidsverantwoording 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het normenkader voor de rechtmatigheidsverantwoording 2023. Vanaf 2023 is het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk voor het afgeven van een rechtmatigheidsverklaring, in plaats van de accountant. Het normenkader omvat de relevante regelgeving die het college moet naleven en waarover het zich moet verantwoorden richting de gemeenteraad. Dit kader bevat zowel externe regelgeving, zoals Europese richtlijnen en nationale wetten, als gemeentelijke regelgeving, zoals verordeningen en raadsbesluiten. Het vaststellen van dit normenkader heeft geen financiële gevolgen voor de gemeentebegroting en er zijn geen risico's aan verbonden. Het college zal de verantwoording opnemen in de jaarrekening van 2023. Het raadsbesluit om het normenkader vast te stellen werd genomen op 23 november 2023.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it normenkader foar de rjochtmatigheidsferantwurding 2023. Fanôf 2023 is it kolleezje fan boargemaster en wethâlders ferantwurdlik foar it ôfjaan fan in rjochtmatigheidsferklearring, yn plak fan de akkountant. It normenkader befettet de relevante regeljouwing dy't it kolleezje neifolge moat en dêr't it ferslach oer útbringe moat oan de gemeenteried. Dit kader befettet sawol eksterne regeljouwing, lykas Europese rjochlinen en nasjonale wetten, as gemeentlike regeljouwing, lykas feroardeningen en riedsbesluten. It fêststellen fan dit normenkader hat gjin finansjele gefolgen foar de gemeentebegroting en der binne gjin riziko's oan ferbûn. It kolleezje sil de ferantwurding opnimme yn de jierrekken fan 2023. It riedsbeslút om it normenkader fêst te stellen waard nommen op 23 novimber 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Normenkader rechtmatigheidsverantwoording 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Normenkader rechtmatigheidsverantwoording 2023". Het doel is om de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân het normenkader te laten vaststellen dat het college van burgemeester en wethouders zal gebruiken om zich te verantwoorden over de rechtmatigheid van hun handelen. Dit normenkader omvat zowel externe als gemeentelijke regelgeving en is noodzakelijk voor de rechtmatigheidsverklaring die het college moet afleggen in de jaarrekening van 2023.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, het doel en de inhoud van het normenkader beschrijft. Het bevat ook informatie over de relevante regelgeving en de rol van de gemeenteraad.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de taak om het normenkader vast te stellen. Dit is een essentiële stap, aangezien het de basis vormt voor de rechtmatigheidsverantwoording van het college.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en juridische verplichting betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met het voorgestelde normenkader.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van het normenkader. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de deadline voor de jaarrekening van 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het normenkader rechtmatigheidsverantwoording 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit proces, wat logisch is gezien de technische aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve processen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties voor de begroting van de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit wordt expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Rechtmatigheidsverantwoording College van burgemeester en wethouders Wet- en regelgeving Europese richtlijnen Participatiewet Verordeningen Financiële beheershandelingen Jaarrekening Gemeentelijke regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Marrekrite
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van Recreatieschap Marrekrite. De wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en andere besluiten van het algemeen bestuur van Marrekrite. De raad wordt gevraagd toestemming te verlenen aan het college om de voorgestelde wijzigingen door te voeren. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijziging. De gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen hebben zienswijzen ingediend, maar het algemeen bestuur heeft besloten de naam van de regeling voorlopig niet te wijzigen. Na goedkeuring door de raad kan het college de wijzigingen definitief vaststellen. De betrokken partijen zijn Recreatieschap Marrekrite, provincie Fryslân en de Friese gemeenten.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in feroaring fan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) fan Recreatieschap Marrekrite. De feroaring is nedich fanwege oanpassingen yn de Wet gemeenschappelijke regelingen en oare besluten fan it algemien bestjoer fan Marrekrite. De ried wurdt frege tastimming te jaan oan it kolleezje om de foarstelde feroaringen troch te fieren. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dizze feroaring. De gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen hawwe har miening yntsjinne, mar it algemien bestjoer hat besletten om de namme fan de regeling foarlopich net te feroarjen. Nei goedkarring troch de ried kin it kolleezje de feroaringen definityf fêststelle. De belutsen partijen binne Recreatieschap Marrekrite, provinsje Fryslân en de Fryske gemeenten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Marrekrite". Het doel is om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van Recreatieschap Marrekrite aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en andere recente ontwikkelingen. De wijzigingen omvatten onder andere de aanpassing van de benaming van deelnemende gemeenten en de bijdrageregeling. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om toestemming voor deze wijzigingen, die noodzakelijk zijn om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving en veranderde omstandigheden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijzigingen en de procedure die is gevolgd. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de voorgestelde wijzigingen in de GR door te voeren. Dit is een wettelijke vereiste volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen zonder voorwaarden, aangezien het besluit een alles-of-niets-karakter heeft. Er kunnen geen voorwaarden aan de toestemming worden verbonden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen aan het college voor de wijziging van de GR.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat Recreatieschap Marrekrite, de provincie Fryslân en de Friese gemeenten betrokken zijn bij de besluitvorming. Er is een zienswijzeprocedure gevolgd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het besluit, aangezien de middelen voor de GR Marrekrite al in de begroting zijn opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Recreatieschap Marrekrite Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzeprocedure Financieringsfunctie Toestemming Wet- en regelgeving Deelnemende gemeenten ToekomstvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Toetreding van de Staat als aandeelhouder van Stedin
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de toetreding van de Staat als aandeelhouder in Stedin Holding N.V., inclusief een kapitaalstorting van € 500 miljoen. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt voor geen wensen of bedenkingen in te dienen tegen deze toetreding en geen gebruik te maken van het voorkeursrecht om extra aandelen bij te kopen. De toetreding van de Staat is bedoeld om de kredietwaardigheid van Stedin te waarborgen, zodat het bedrijf kan investeren in energie-infrastructuur, cruciaal voor de energietransitie. De gemeente Noardeast-Fryslân ziet geen voordeel in het bijkopen van aandelen, gezien de beperkte zeggenschap en de verwachte financiële rendementen. De raad heeft op 23 november 2023 besloten in te stemmen met het voorstel van het college.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de tagong fan de Steat as oandielhâlder yn Stedin Holding N.V., ynklusyf in kapitaalynstek fan € 500 miljoen. It kolleezje fan Boargemaster en Wethâlders stelt foar gjin winsken of betinkingen yntsjinje tsjin dizze tagong en gjin gebrûk te meitsjen fan it foarkarst-omrjocht om ekstra oandielen by te keapjen. De tagong fan de Steat is bedoeld om de kredytweardigens fan Stedin te warberjen, sadat it bedriuw ynfestearje kin yn enerzjy-ynfrastruktuer, kruciaal foar de enerzjytransysje. De gemeente Noardeast-Fryslân sjocht gjin foardiel yn it bykeapjen fan oandelen, sjoen de beheinde sizzenskip en de ferwachte finansjele rendeminten. De ried hat op 23 novimber 2023 besletten yn te stimmen mei it foarstel fan it kolleezje.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de toetreding van de Staat als aandeelhouder van Stedin Holding N.V. De gemeente Noardeast-Fryslân wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen in te dienen tegen het voornemen van het college om in te stemmen met deze toetreding en om geen gebruik te maken van het voorkeursrecht om aandelen bij te kopen. De toetreding van de Staat omvat een kapitaalstorting van € 500 miljoen, wat de kredietwaardigheid van Stedin moet waarborgen. Dit is essentieel voor Stedin om te kunnen investeren in infrastructuur die nodig is voor de energietransitie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de financiële implicaties, en de overwegingen voor de gemeente om geen aandelen bij te kopen. Er zijn echter geen details over de geheime bijlagen met dividendprognoses.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om geen wensen of bedenkingen in te dienen tegen het voornemen van het college. Dit betekent dat de raad instemt met de voorgestelde acties van het college zonder verdere discussie of aanpassingen.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de gemeente gebruik moet maken van het voorkeursrecht om aandelen bij te kopen. Dit heeft invloed op de zeggenschap en de financiële positie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties die de gemeente moet ondernemen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële overwegingen zijn complex en vereisen zorgvuldige afweging.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen wensen of bedenkingen in te dienen tegen het voornemen van het college om in te stemmen met de toetreding van de Staat als aandeelhouder en om geen aandelen bij te kopen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de investering van Stedin in infrastructuur bijdraagt aan de energietransitie en klimaatdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien er geen begrotingswijziging nodig is. Het voorstel geeft aan dat het financieel niet aantrekkelijk is voor de gemeente om aandelen bij te kopen, gezien de verwachte dividendrendementen en de huidige financiële situatie van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedin Aandeelhouder Kredietwaardigheid Kapitaalstorting Voorkeursrecht Verwatering Investeringen Energietransitie Dividend ZeggenschapVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Start procedure instellen Rekenkamer
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de oprichting van een zelfstandige Rekenkamer, zoals vereist door de Wet versterking decentrale rekenkamers. De raad wordt voorgesteld om het Visiedocument Rekenkamer vast te stellen, een sollicitatiecommissie voor de werving van Rekenkamerleden te benoemen, en het jaarlijkse budget voor de Rekenkamer te verhogen naar € 1,30 per inwoner. Deze verhoging is nodig omdat de kosten nu volledig door de gemeente gedragen worden, na de ontvlechting van de samenwerking met de gemeente Dantumadiel. De werving- en selectieprocedure voor nieuwe leden start in december 2023, met een geplande benoeming in maart 2024. De begrotingswijziging zal worden verwerkt in de eerste Turap van 2024. De vacature voor de Rekenkamerleden wordt eind november gepubliceerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it oprjochtsjen fan in selsstannige Rekkenkeamer, sa't fereaske wurdt troch de Wet fersterking decentrale rekkenkeamers. It ried wurdt foarsteld om it Fyzjedokumint Rekkenkeamer fêst te stellen, in sollysitaasjekommisje foar it werven fan Rekkenkeamerleden te beneamen, en it jierlikse budzjet foar de Rekkenkeamer te ferheegjen nei € 1,30 per ynwenners. Dizze ferheging is nedich om't de kosten no folslein troch de gemeente dragen wurde, nei de ûntflechting fan de gearwurking mei de gemeente Dantumadiel. De wervings- en seleksjeproseduere foar nije leden begjint yn desimber 2023, mei in plande beneaming yn maart 2024. De begrotingswiziging sil ferwurke wurde yn de earste Turap fan 2024. De fakatuer foar de Rekkenkeamerleden wurdt ein novimber publisearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel voor de instelling van een zelfstandige Rekenkamer in de gemeente Noardeast-Fryslân". Het doel is om een onafhankelijke Rekenkamer op te richten, zoals vereist door de Wet versterking decentrale rekenkamers. Dit omvat het vaststellen van een nieuw visiedocument, het benoemen van een sollicitatiecommissie voor de werving van Rekenkamerleden, en het verhogen van het jaarlijkse budget naar € 1,30 per inwoner. De begrotingswijziging wordt verwerkt in de 1ste Turap 2024. De Rekenkamer zal de gemeenteraad ondersteunen in zijn kaderstellende en controlerende rol.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de stappen die moeten worden ondernomen, en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de dekking van de extra kosten.
Rol van de Raad:
De raad moet het visiedocument vaststellen, de sollicitatiecommissie benoemen, en instemmen met de verhoging van het budget. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de onafhankelijkheid en effectiviteit van de Rekenkamer.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van het budget en de samenstelling van de sollicitatiecommissie. Er moet ook worden overwogen hoe de extra kosten worden gedekt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het visiedocument vast te stellen, de sollicitatiecommissie te benoemen, en het budget te verhogen.
Participatie:
Er is beperkte participatie van burgers in dit proces. De communicatie richt zich voornamelijk op het publiceren van vacatures.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De verhoging van het budget naar € 1,30 per inwoner resulteert in een extra kostenpost van € 13.744,-. Er is geen specifieke dekking voor deze verhoging, en de kosten komen ten laste van het begrotingsresultaat. De wijziging wordt verwerkt in de 1e Turap 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamer Visiedocument Werving- en selectieprocedure Sollicitatiecommissie Begrotingswijziging Onafhankelijkheid Budgetverhoging Nederlandse Vereniging van Raadsleden Verordening BegeleidingscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 0 Fragemomint
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 3 Meidielings
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 10 Tweede Tussentijdse rapportage 2023
Gemeente Noardeast-Fryslân: Positieve Financiële Rapportage en Nieuwe Investeringen
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft tijdens de vergadering van 23 november 2023 de tweede tussentijdse rapportage van 2023 besproken. De rapportage toont een positief financieel resultaat van € 1,3 miljoen, wat het totale begrotingsresultaat op € 5,2 miljoen brengt. De raad debatteerde over de voorgestelde investeringen en de noodzaak van tijdige informatievoorziening.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd de tweede tussentijdse rapportage van 2023 gepresenteerd. De rapportage laat een positief resultaat zien van € 1,3 miljoen, waarmee het totale begrotingsresultaat op € 5,2 miljoen komt. De gemeente stelt voor om diverse investeringskredieten goed te keuren, waaronder € 751.000 voor centrale huisvesting en € 173.000 voor de ovonde in Burdaard.Het debat werd geopend door Harm Litsche van de CDA-fractie, die benadrukte dat tijdige informatievoorziening cruciaal is. "We willen graag op tijd op de hoogte worden gebracht om onnodige verhalen te voorkomen," aldus Litsche. Hij verwees naar eerdere situaties waarbij de raad pas laat werd geïnformeerd over kostenoverschrijdingen bij gemeentelijke projecten.
Wethouder Du Frius reageerde op de zorgen van Litsche en verzekerde de raad dat er gewerkt wordt aan meer frequente financiële rapportages. "We zullen ervoor zorgen dat de raad tijdig geïnformeerd wordt, zodat we samen kunnen anticiperen op eventuele wijzigingen," aldus de wethouder.
De raad stemde unaniem in met de rapportage en de voorgestelde investeringen. Naast de financiële rapportage werd ook gesproken over de harmonisatie van het beleid voor dorpshuizen. Er is een notitie opgesteld die richtlijnen biedt voor het onderhoud en de subsidieregelingen van dorpshuizen, passend bij de verschillende karakters van de dorpen binnen de gemeente.
Mevrouw Van Middlem vroeg om verdere verduidelijking over de harmonisatieplannen. De wethouder beloofde dat er binnenkort een uitgebreide bespreking zou plaatsvinden om de details van het beleid te bespreken.
Met de goedkeuring van de rapportage en de investeringen zet de gemeente Noardeast-Fryslân een stap richting verdere financiële stabiliteit en verbetering van de gemeentelijke infrastructuur.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de 2e tussentijdse rapportage van 2023 en de bijbehorende begrotingswijzigingen. De rapportage toont een positief resultaat van € 1,3 miljoen, wat het totale begrotingsresultaat op € 5,2 miljoen brengt. Er worden diverse investeringskredieten voorgesteld: € 751.000 voor centrale huisvesting, € 173.000 voor de ovonde in Burdaard, € 35.000 voor een vloeistofdichte vloer op de milieustraat in Ferwert, en € 206.000 voor parkeerplekken bij de gemeentewerf in Dokkum. Deze aanpassingen zijn nodig vanwege stijgende kosten en noodzakelijke verbeteringen. De raad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren tijdens de vergadering op 23 november 2023.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Posityf Finansjele Rapportaazje en Nije Ynvestearrings
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat tiidens de gearkomste fan 23 novimber 2023 de twadde tusken-rapportaazje fan 2023 besprutsen. De rapportaazje toant in posityf finansjeel resultaat fan € 1,3 miljoen, wat it totale begrotingsresultaat op € 5,2 miljoen bringt. De ried diskusjearre oer de foarstelde ynfestearingen en de needsaak fan tiidige ynformaasje-foarsjenning.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard de twadde tuskenrapportaazje fan 2023 presintearre. De rapportaazje lit in posityf resultaat sjen fan € 1,3 miljoen, wêrmei it totale begrotingsresultaat op € 5,2 miljoen komt. De gemeente stelt foar om ferskate ynfesteringskredyten goed te keuren, wêrûnder € 751.000 foar sintrale hûshâlding en € 173.000 foar de ovonde yn Burdaard.It debat waard iepene troch Harm Litsche fan de CDA-fraksje, dy't benadrukke dat tiidige ynformaasjefersekening kruciaal is. "Wy wolle graach op tiid op 'e hichte wurde brocht om ûnnedige ferhalen te foarkommen," sa sei Litsche. Hy ferwiisde nei eardere situaasjes wêrby't de ried pas let ynformearre waard oer koste-oerskridingen by gemeentlike projekten.
Wethâlder Du Frius reagearre op de soargen fan Litsche en fersekere de ried dat der wurke wurdt oan mear frekwinte finansjele rapportaazjes. "Wy sille derfoar soargje dat de ried tiidich ynformearre wurdt, sadat wy tegearre kinnen anticipere op eventuele feroaringen," sa sei de wethâlder.
De ried stimde ienstemmich yn mei de rapportaazje en de foarstelde ynfestearringen. Neist de finansjele rapportaazje waard ek sprutsen oer de harmonisaasje fan it belied foar doarpshuzen. Der is in notysje opsteld dy't rjochlinen biedt foar it ûnderhâld en de subsydzjeregelingen fan doarpshuzen, passend by de ferskillende karakters fan de doarpen binnen de gemeente.
Frou Van Middlem frege om fierdere ferdúdliking oer de harmonisaasjeplannen. De wethâlder beloofde dat der binnenkoart in útwreide besprekking plakfine soe om de details fan it belied te besprekken.
Mei de goedkarring fan de rapportaazje en de ynfestearringen set de gemeente Noardeast-Fryslân in stap rjochting fierdere finansjele stabiliteit en ferbettering fan de gemeentlike ynfrastruktuer.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de fêststelling fan de 2e tuskenrapportaazje fan 2023 en de byhearrende begrotingswizigingen. De rapportaazje lit in posityf resultaat sjen fan € 1,3 miljoen, wat it totale begrotingsresultaat op € 5,2 miljoen bringt. Der wurde ferskate ynfesteringskredyten foarsteld: € 751.000 foar sintrale hûshâlding, € 173.000 foar de ovonde yn Burdaard, € 35.000 foar in floeistofdichte flier op de miljeustrjitte yn Ferwert, en € 206.000 foar parkearplakken by de gemeentewurk yn Dokkum. Dizze oanpassingen binne needsaaklik fanwege stigende kosten en needsaaklike ferbetteringen. De ried wurdt frege dizze wizigingen goed te keuren tiidens de gearkomste op 23 novimber 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "2e Tussentijdse rapportage 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van de tweede tussentijdse rapportage van 2023 voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de begroting aan te passen op basis van de rapportage, met een positief resultaat van € 1,3 miljoen. Daarnaast worden er investeringskredieten voorgesteld voor centrale huisvesting, de ovonde in Burdaard, een vloeistofdichte vloer op de milieustraat in Ferwert, en parkeerplekken op de gemeentewerf in Dokkum. Deze aanpassingen zijn nodig vanwege kostenstijgingen en wettelijke vereisten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en argumenten voor de voorgestelde wijzigingen. Echter, er ontbreekt informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet de tussentijdse rapportage vaststellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra investeringskredieten en de aanpassing van de begroting. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot prioriteiten in uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke doelen voor de investeringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie en duurzaamheidsoverwegingen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de rapportage vast te stellen en de begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een positief resultaat van € 1,3 miljoen en extra investeringskredieten. De dekking voor de extra kapitaallasten is binnen de beschikbare middelen aanwezig, waardoor er geen effect is op het structureel resultaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Begrotingswijziging Investeringskrediet Centrale huisvesting Ovonde Burdaard Milieustraat Ferwert Parkeerplekken Dokkum Financiële verordening Kapitaallasten Positief resultaatVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 11 Notitie harmonisatie beleid onderhoud dorpshuizen
Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op toekomstbestendige dorpshuizen
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een nieuw beleid goedgekeurd dat de dorpshuizen in de regio moet versterken en verduurzamen. Het plan, dat unaniem werd aangenomen, legt de verantwoordelijkheid voor onderhoud en exploitatie bij de dorpshuisbesturen, terwijl de gemeente een ondersteunende rol speelt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de harmonisatie van het onderhoudsbeleid van dorpshuizen uitgebreid besproken. Het doel van het beleid is om dorpshuizen te behouden als essentiële voorzieningen die bijdragen aan de leefbaarheid in de dorpen. De gemeente stelt een subsidieregeling voor waarbij dorpshuizen jaarlijks een bijdrage ontvangen voor onderhoud, gebaseerd op een vast bedrag plus een bedrag afhankelijk van de grootte van het dorpshuis. Daarnaast wordt een onderhoudsfonds van €400.000 ingesteld voor grote onderhouds- en verduurzamingsprojecten.Mevrouw Van Middlem sprak haar tevredenheid uit over het nieuwe beleid: "Er is duidelijkheid voor de dorpshuizen en dat hebben ze nodig. Wat groter onderhoud is niet altijd bij elkaar te sparen. Met deze regeling is er een stukje ondersteuning."
De fractie van de ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Van der Meulen, benadrukte het belang van dorpshuizen voor de sociale cohesie en welzijn in de dorpen. "Dorpshuizen spelen een belangrijke rol in het sociale leven en het is van belang dat er goed in wordt geïnvesteerd," aldus Van der Meulen.
Mevrouw Meijersma van de FNP uitte haar zorgen over de verdeling van de subsidies en pleitte voor een eerlijke behandeling van alle dorpshuizen, ongeacht hun grootte. "De stappen in de staffel zijn groot en de verschillen kunnen oneerlijk uitpakken," merkte ze op.
De wethouder, mevrouw Jelta, reageerde op de zorgen en benadrukte dat de evaluatie van het beleid na drie jaar zal plaatsvinden. "Het is belangrijk om het beleid goed te evalueren en indien nodig bij te sturen," aldus Jelta.
Ondanks enkele zorgen over de details van de subsidieregeling, stemden alle fracties in met het voorstel. De raad besloot dat het beleid zonder amendementen wordt vastgesteld, met de toezegging dat er eind 2024 een evaluatie van het onderhoudsfonds zal plaatsvinden.
Met de goedkeuring van dit beleid zet de gemeente Noardeast-Fryslân een belangrijke stap in het behoud en de versterking van dorpshuizen als vitale ontmoetingsplekken in de dorpen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de harmonisatie van het beleid voor het onderhoud van dorpshuizen. Het doel is om de dorpshuizen te behouden als toekomstbestendige voorzieningen die bijdragen aan de leefbaarheid in de dorpen. De gemeente wil dat dorpshuisbesturen zelf verantwoordelijk zijn voor het gebouw, de exploitatie en het onderhoud, terwijl de gemeente een ondersteunende rol speelt. Er wordt een subsidieregeling voorgesteld waarbij dorpshuizen jaarlijks een bijdrage ontvangen voor onderhoud, gebaseerd op een vast bedrag plus een bedrag afhankelijk van de grootte van het dorpshuis. Daarnaast wordt een onderhoudsfonds van €400.000 ingesteld voor grote onderhouds- en verduurzamingsprojecten. Er worden ook meerjarenonderhoudsplanningen (MJOP’s) gemaakt om inzicht te geven in toekomstige onderhoudsbehoeften. Het beleid wordt verder uitgewerkt na goedkeuring door de raad, en de subsidieregelingen worden met terugwerkende kracht vanaf 2023 beschikbaar gesteld.
Gemeente Noardeast-Fryslân set yn op takomstbestindige doarpshuzen.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat in nij belied goedkard dat de doarpshuzen yn de regio fersterkje en ferduorsumje moat. It plan, dat ienstimming oannommen is, leit de ferantwurdlikheid foar ûnderhâld en eksploitaasje by de doarpshûsbestjoeren, wylst de gemeente in stipejende rol spilet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering waard it foarstel foar de harmonisaasje fan it ûnderhâldbelied fan doarpshuzen útwreide besprutsen. It doel fan it belied is om doarpshuzen te behâlden as essinsjele foarsjennings dy't bydrage oan de leefberens yn de doarpen. De gemeente stelt in subsydzjeregeling foar wêrby't doarpshuzen jierliks in bydrage ûntfange foar ûnderhâld, basearre op in fêst bedrach plus in bedrach ôfhinklik fan de grutte fan it doarpshûs. Dêrneist wurdt in ûnderhâldsfûns fan €400.000 ynsteld foar grut ûnderhâld- en ferduorsumingsprojekten.Frou Van Middlem útspruts har tefredenheid oer it nije belied: "Der is dúdlikheid foar de doarpshuzen en dat hawwe se nedich. Wat grutter ûnderhâld is net altyd byinoar te sparjen. Mei dizze regeling is der in stikje stipe."
De fraksje fan de ChristenUnie, fertsjintwurdige troch de hear Van der Meulen, benadrukte it belang fan doarpshuzen foar de sosjale koheezje en wolwêzen yn de doarpen. "Doarpshuzen spylje in wichtige rol yn it sosjale libben en it is fan belang dat der goed yn investearre wurdt," sa sei Van der Meulen.
Frou Meijersma fan de FNP út har soargen oer de ferdieling fan de subsydzjes en pleite foar in earlike behanneling fan alle doarpshuzen, ûngeacht har grutte. "De stappen yn de staffel binne grut en de ferskillen kinne ûneardich útpakke," neamde se.
De wethâlder, frou Jelta, reagearre op de soargen en benadrukte dat de evaluaasje fan it belied nei trije jier plakfine sil. "It is wichtich om it belied goed te evalueren en as nedich by te stjoeren," sa sei Jelta.
Nettsjinsteande inkele soargen oer de details fan de subsydzjeregeling, stimden alle fraksjes yn mei it foarstel. De ried besleat dat it belied sûnder amindeminten fêststeld wurdt, mei de tastimming dat der ein 2024 in evaluaasje fan it ûnderhâldsfûns plakfine sil.
Mei de goedkarring fan dit belied set de gemeente Noardeast-Fryslân in wichtige stap yn it behâld en de fersterking fan doarpshuzen as fytale ûntmoetingsplakken yn de doarpen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de harmonisaasje fan it belied foar it ûnderhâld fan doarpshuzen. It doel is om de doarpshuzen te behâlden as takomstbestindige foarsjennings dy't bydrage oan de leefberens yn de doarpen. De gemeente wol dat doarpshûsbestjoeren sels ferantwurdlik binne foar it gebou, de eksploitaasje en it ûnderhâld, wylst de gemeente in stipejende rol spilet. Der wurdt in subsydzjeregeling foarsteld wêrby't doarpshuzen jierliks in bydrage ûntfange foar ûnderhâld, basearre op in fêst bedrach plus in bedrach ôfhinklik fan de grutte fan it doarpshûs. Dêrneist wurdt in ûnderhâldsfûns fan €400.000 ynsteld foar grutte ûnderhâlds- en ferduorsumingsprojekten. Der wurde ek mearjierûnderhâldsplannen (MJOP's) makke om ynsjoch te jaan yn takomstige ûnderhâldsbehoeften. It belied wurdt fierder útwurke nei goedkarring troch de ried, en de subsydzjeregelingen wurde mei weromwurkjende krêft fanôf 2023 beskikber steld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Notitie harmonisatie beleid onderhoud dorpshuizen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Notitie harmonisatie beleid onderhoud dorpshuizen". Het voorstel beoogt het harmoniseren van het beleid voor het onderhoud van dorpshuizen in de gemeente Noardeast-Fryslân, die is ontstaan uit de fusie van de gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland. Het doel is om de dorpshuizen te behouden als toekomstbestendige voorzieningen die duurzaam, bereikbaar en toegankelijk zijn. Het voorstel omvat een subsidieregeling voor onderhoud, de oprichting van een onderhoudsfonds en de verplichting voor dorpshuisbesturen om meerjarenonderhoudsplanningen (MJOP’s) te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke richtlijnen voor de subsidieregeling en het onderhoudsfonds, evenals de financiële implicaties en de betrokkenheid van de dorpshuisbesturen. Echter, de exacte voorwaarden voor het onderhoudsfonds moeten nog verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de notitie en daarmee het voorgestelde beleid te bekrachtigen. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat het beleid in lijn is met de gemeentelijke doelstellingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van financiële ondersteuning voor dorpshuizen en de voorwaarden waaronder deze ondersteuning wordt verleend. Er moet ook worden gekozen hoe de middelen eerlijk en effectief verdeeld worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en financiële kaders. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de exacte voorwaarden voor het onderhoudsfonds zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de notitie en daarmee het voorgestelde beleid te bekrachtigen.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien er bijeenkomsten zijn geweest met dorpshuisbesturen en zij zijn uitgenodigd voor verdere discussies. Dit wijst op een betrokkenheid van de belanghebbenden bij de beleidsvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met specifieke aandacht voor verduurzamingsmaatregelen die samen met onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met een jaarlijks budget van €137.000 voor onderhoud en een onderhoudsfonds van €400.000 voor 2024. De dekking komt uit bestaande budgetten en een wensenlijst, maar de exacte toewijzing van middelen moet nog worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Onderhoud dorpshuizen Subsidieregeling Verduurzaming Onderhoudsfonds Dorpshuisbesturen Meerjarenonderhoudsplanning (MJOP) Netwerkbijeenkomst Toegankelijkheid BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
R.J. Torensma - S!N
J. Kramer - Burgemeester
T. Admiraal
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
00:11:57 - 00:13:59 - 00:18:10 - 00:18:34 - 00:19:45 - 00:21:08 - 00:22:24 - 00:24:40 - 00:25:27 - 00:27:38 - 00:28:09 - 00:28:13 - 00:29:03 - 00:29:53 - 00:30:57 - 00:31:48 - 00:32:02 - 00:32:43 - 00:33:41 - 00:33:56 - 00:34:29 - 00:35:47 - 00:36:07 - 00:37:16 - 00:38:39 - 00:39:11 - 00:40:17 - 00:45:51 - 00:46:46 - 00:47:33 - 00:48:06 - 00:48:23 - 00:48:28 - 00:49:12
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
L. Sijtsma - CDA Noardeast-Fryslân
R.J. Torensma - S!N
T. Admiraal -
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
Agendapunt 12 Startnotitie strategisch beleidskader Welzijn
Gemeente Noardeast-Fryslân zet eerste stap naar nieuw welzijnsbeleid
Tijdens de raadsvergadering van 23 november 2023 heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân ingestemd met de startnotitie voor het Strategisch Beleidskader Welzijn. Dit document vormt de basis voor de ontwikkeling van een nieuw welzijnsbeleid, waarbij het belang van een breed draagvlak centraal staat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân de startnotitie voor het Strategisch Beleidskader Welzijn. Het voorstel, opgesteld door Reinder Meekma, heeft als doel om de gemeenteraad actief te betrekken bij de ontwikkeling van nieuw welzijnsbeleid. De startnotitie bevat een voorgestelde procedure die moet leiden tot een breed gedragen beleidskader, met een oriënterend debat gepland op 21 december 2023 en besluitvorming in februari en maart 2024.Frans Schaafstad van de PvdA benadrukte de nieuwsgierigheid naar de inhoudelijke invulling van het beleidskader. "Het is een startnotitie die je houdt of verlicht, en we zijn vol nieuwsgierigheid naar de inhoudelijke invulling," aldus Schaafstad.
CDA-raadslid Kooistra sprak zijn hoop uit dat de betrokkenheid van diverse partijen zal leiden tot een sterk beleidskader. "We hopen dat er een sterke succesformule uitkomt," zei hij.
Mevrouw Van der Staal van de Belangenpartij Friesland wees op de noodzaak van preventie in het welzijnsbeleid. "Achteraf pleisters plakken is altijd slechter dan vooraf preventie toepassen," benadrukte ze.
Ook de ChristenUnie, vertegenwoordigd door mevrouw Vellinga, sprak haar vertrouwen uit in de startnotitie. "Welzijn is misschien wel belangrijker dan ooit, en ik ben hoopvol over de aanpak van het college," aldus Vellinga.
De wethouder, de heer De Vries, reageerde op vragen en opmerkingen uit de raad. Hij benadrukte het belang van een breed netwerk van welzijnsorganisaties en gaf aan dat er ruimte is voor nieuwe partijen om zich aan te sluiten bij het proces. "We willen heel graag dat er een breed scala aan partijen betrokken wordt," zei De Vries.
Met de vaststelling van de startnotitie is de eerste stap gezet naar een nieuw strategisch welzijnsbeleid. De gemeenteraad kijkt uit naar de verdere uitwerking en de betrokkenheid van diverse stakeholders in de komende maanden. Het uiteindelijke beleidsvoorstel wordt in januari 2024 verwacht.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een startnotitie voor het Strategisch Beleidskader Welzijn. Dit voorstel, opgesteld door Reinder Meekma, heeft als doel de gemeenteraad te betrekken bij de ontwikkeling van nieuw welzijnsbeleid. Het belang van een breed draagvlak wordt benadrukt, en de startnotitie bevat een voorgestelde procedure om dit te bereiken. Deze procedure omvat een oriënterend debat op 21 december 2023, gevolgd door een reeks besluitvormingsprocessen in februari en maart 2024. Diverse stakeholders en de Participatieraad Sociaal Domein zullen bij de ontwikkeling van het beleidskader worden betrokken. De startnotitie heeft geen financiële implicaties en het uiteindelijke beleidsvoorstel wordt in januari 2024 verwacht. Het raadsbesluit om de startnotitie vast te stellen is genomen tijdens de openbare raadsvergadering op 23 november 2023.
Gemeente Noardeast-Fryslân set earste stap nei nij wolwêzenbelied
Tidens de riedsfergadering fan 23 novimber 2023 hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân ynstimd mei de startnotysje foar it Strategysk Beliedskader Wolwêzen. Dit dokumint foarmet de basis foar de ûntwikkeling fan nij wolwênsbelied, dêr't it belang fan in breed draachflak sintraal stiet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libbich debat bespruts de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân de startnotysje foar it Strategysk Beliedskader Wolwêzen. It foarstel, opsteld troch Reinder Meekma, hat as doel om de gemeenteried aktyf te belûken by de ûntwikkeling fan nij wolwêzensbelied. De startnotysje befettet in foarstelde proseduere dy't ta in breed draachflak foar it beliedskader liede moat, mei in oriïntearjend debat pland op 21 desimber 2023 en beslútvorming yn febrewaris en maart 2024.Frans Schaafstad fan de PvdA benadrukte de nijsgjirrigens nei de ynhâldlike ynfolling fan it beliedskader. "It is in startnotysje dy't jo hâlde of ferljochtsje, en wy binne fol nijsgjirrigens nei de ynhâldlike ynfolling," sa sei Schaafstad.
CDA-riedslid Kooistra spruts syn hoop út dat de belûkenens fan ferskate partijen ta in sterk beliedskader liede sil. "Wy hoopje dat der in sterk suksesformule útkomt," sa sei er.
Frou Van der Staal fan de Belangepartij Fryslân wiisde op de needsaak fan prevenzje yn it wolwêzensbelied. "Achterôf pleisters plakke is altyd minsker as foarôf prevenzje ta te passen," benadrukte se.
Ek de ChristenUnie, fertsjintwurdige troch frou Vellinga, spruts har betrouwen út yn de startnotysje. "Wolwêzen is miskien wol wichtiger as ea, en ik bin hoopfol oer de oanpak fan it kolleezje," sa sei Vellinga.
De wethâlder, de hear De Vries, reagearre op fragen en opmerkings út de ried. Hy benadrukte it belang fan in breed netwurk fan wolwêzensorganisaasjes en joech oan dat der romte is foar nije partijen om har oan te sluten by it proses. "Wy wolle tige graach dat der in breed skaal oan partijen belutsen wurdt," sa sei De Vries.
Mei de fêststelling fan de startnotysje is de earste stap set nei in nij strategysk wolwêzensbelied. De gemeenteried sjocht út nei de fierdere útwurking en de belûkenens fan ferskate belutsen partijen yn de kommende moannen. It úteinlike beliedsforslach wurdt ferwachte yn jannewaris 2024.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in startnotysje foar it Strategysk Beliedskader Wolwêzen. Dit foarstel, opsteld troch Reinder Meekma, hat as doel om de gemeenteried te belûken by it ûntwikkeljen fan nij wolwêzensbelied. It belang fan in breed draachflak wurdt benadrukt, en de startnotysje befettet in foarstelde proseduere om dit te berikken. Dizze proseduere befettet in oriïntearjend debat op 21 desimber 2023, folge troch in rige beslútfoarmingsprosessen yn febrewaris en maart 2024. Ferskate belutsen partijen en de Partisipaasjeried Sosjaal Domein sille by it ûntwikkeljen fan it beliedskader belutsen wurde. De startnotysje hat gjin finansjele implikaasjes en it úteinlike beliedsforslach wurdt ferwachte yn jannewaris 2024. It riedsbeslút om de startnotysje fêst te stellen is nommen tiidens de iepenbiere riedsfergadering op 23 novimber 2023.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Startnotitie Strategisch beleidskader Welzijn" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de gemeenteraad te betrekken bij de ontwikkeling van nieuw welzijnsbeleid. De startnotitie dient als basis voor het strategisch beleidskader dat in januari 2024 wordt verwacht. Het voorstel benadrukt het belang van een breed draagvlak en stelt een procedure voor die de raad hierbij betrekt. Er zijn geen directe financiële implicaties verbonden aan deze startnotitie. De planning omvat een oriënterend debat, een petear, een debat en een besluitvormingsproces dat eindigt in maart 2024.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de stappen en de planning voor de ontwikkeling van het strategisch beleidskader uiteenzet. Het bevat ook informatie over participatie en communicatie met stakeholders.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces door de startnotitie vast te stellen en deel te nemen aan de voorgestelde procedure. Dit omvat deelname aan debatten en het uiteindelijke besluit in maart 2024.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde procedure en de betrokkenheid bij het beleidsontwikkelingsproces. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over de mate van participatie en de prioriteiten binnen het welzijnsbeleid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART in termen van specifieke en tijdgebonden stappen, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het een startnotitie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de huidige fase.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde procedure voor verdere ontwikkeling van het beleidskader.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van diverse stakeholders en de Participatieraad Sociaal Domein bij de ontwikkeling van het beleidskader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze startnotitie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan deze startnotitie, en er wordt geen informatie gegeven over eventuele dekking, aangezien het een voorbereidende stap betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategisch beleidskader Welzijn Startnotitie Draagvlak Participatieraad Sociaal Domein Stakeholders Oriënterend debat Petear Debat Besluitvormingsproces Sociale basis van de Mienskip versterkenVerfijning van de zoekopdracht: