07-03-2019 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 3 Mededelingen
H. Apotheker
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Apotheker
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 14 februari 2019
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 4.a Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de adviescommissie bezwaarschriften voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. Deze nieuwe verordening is nodig vanwege de herindeling van de gemeenten, waardoor de bestaande commissie uit 2015 niet meer geldig is. De nieuwe verordening wijzigt enkele aspecten, zoals het weglaten van de uitzondering op de adviestaak met betrekking tot schuldhulpverlening en het aanpassen van de beschrijving van de adviestaak aan het huidige wettelijke regime. Ook is de verplichting voor de voorzitter om aanwezig te zijn bij hoorzittingen versoepeld. De verordening is besproken in de Herindelingscommissie en de Stuurgroep herindeling, en er zijn geen bezwaren geuit. Na vaststelling zullen de leden van de commissie door de colleges van de betrokken gemeenten worden benoemd. Het voorstel wordt als hamerstuk behandeld.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op it fêststellen fan in nije feroardening foar de advyskommisje beswierskriften foar de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. Dizze nije feroardening is nedich fanwege de herynling fan de gemeenten, wêrtroch de besteande kommisje út 2015 net mear jildich is. De nije feroardening feroaret in pear aspekten, lykas it fuortheljen fan de útsûndering op de advyzetaak mei betrekking ta skuldhulpferliening en it oanpasse fan de beskriuwing fan de advyzetaak oan it hjoeddeiske wetlike regime. Ek is de ferplichting foar de foarsitter om oanwêzich te wêzen by hearings fersoepeld. De feroardening is besprutsen yn de Herynlingskommisje en de Stjoergrûp herynling, en der binne gjin beswieren útsprutsen. Nei fêststelling sille de leden fan de kommisje troch de kolleezjes fan de belutsen gemeenten beneamd wurde. It foarstel wurdt behannele as hamerstik.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel". Het doel is om een nieuwe gezamenlijke adviescommissie voor bezwaarschriften in te stellen voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel, na de herindeling van de gemeenten. De verordening vervangt de eerdere regeling uit 2015 en past de adviestaak aan het huidige wettelijke regime aan. De uitzondering voor bezwaarschriften over schuldhulpverlening is verwijderd, en er zijn enkele redactionele wijzigingen doorgevoerd. De verordening is besproken in de Herindelingscommissie en de Stuurgroep herindeling, en er zijn geen bezwaren geuit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de nieuwe verordening en de wijzigingen ten opzichte van de vorige regeling.
Rol van de Raad:
De raad moet de nieuwe verordening vaststellen. Dit is een formele stap om de adviescommissie officieel in te stellen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en juridische noodzaak betreft na de gemeentelijke herindeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de adviescommissie formeel wordt ingesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om bestuurlijke en juridische structuren.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel als een administratieve herstructurering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviescommissie bezwaarschriften Verordening Dantumadiel Herindeling Wet arhi Schuldhulpverlening DDFK-gemeenten Sociaal domein Hoorzittingen JaarverslagVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
Onbekende spreker
H. Apotheker
L. Sijtsma - CDA
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
H. Apotheker
F. Breeuwsma - FNP
H. Apotheker
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
L. Sijtsma - CDA
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
H. Apotheker
Onbekende spreker -
F. Breeuwsma - FNP
B. Koonstra - FNP
A. Van Der Aar -
Agendapunt 5 Vaststellen Verordening Winkeltijden
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Verordening winkeltijden Noardeast-Fryslân 2019. Het doel is om uniforme openingsdagen en -tijden te realiseren binnen de gemeente, zoals beschreven in de 'Coalitieagenda voor gemeente Noardeast-Fryslân 2019-2022'. De verordening biedt ondernemers de mogelijkheid om elke zondag van 12:00 tot 18:00 uur hun winkels te openen, met een sluitingstijd van 19:00 uur op Goede Vrijdag en de toepassing van de zondagsregeling op feestdagen. De nieuwe verordening vervangt de bestaande regelingen van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. en treedt in werking op 1 april 2019. Bedrijfscontactfunctionarissen zijn op de hoogte en zullen ondernemers informeren, terwijl de communicatie naar de gemeenschap via publicaties in de krant en op de gemeentelijke website zal plaatsvinden.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op it fêststellen fan de Ferordening winkeltiden Noardeast-Fryslân 2019. It doel is om uniforme iepeningstagen en -tiden te realisearjen binnen de gemeente, sa't beskreaun yn de 'Koalysje-aginda foar gemeente Noardeast-Fryslân 2019-2022'. De ferordening biedt ûndernimmers de mooglikheid om elke snein fan 12:00 oant 18:00 oere harren winkels iepen te dwaan, mei in slutingstiid fan 19:00 oere op Goede Freed en de tapassing fan de sneinteregeling op feestdagen. De nije ferordening ferfongt de besteande regelingen fan de foarige gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân c.a. en giet yn op 1 april 2019. Bedriuwskontaktfunksjonarissen binne op 'e hichte en sille ûndernimmers ynformearje, wylst de kommunikaasje nei de mienskip fia publikaasjes yn de krante en op de gemeentlike webside plakfine sil.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening winkeltijden Noardeast-Fryslân 2019". Het voorstel beoogt de harmonisatie van winkeltijden binnen de gemeente Noardeast-Fryslân, zoals beschreven in de coalitieagenda 2019-2022. Het stelt voor om winkels elke zondag van 12:00 tot 18:00 uur open te laten zijn, met een sluitingstijd van 19:00 uur op Goede Vrijdag en de zondagsregeling voor andere feestdagen. Dit moet leiden tot uniforme openingsdagen en -tijden in de gemeente, met inwerkingtreding op 1 april 2019.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, doelstellingen en specifieke regelingen voor winkeltijden duidelijk uiteenzet. Het verwijst naar de coalitieagenda en biedt een concrete datum voor inwerkingtreding.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten om de nieuwe Verordening winkeltijden vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde harmonisatie van winkeltijden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de zondagsopenstelling en de specifieke tijden die zijn voorgesteld. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot lokale tradities en de wensen van ondernemers en inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie en participatie kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening winkeltijden Noardeast-Fryslân 2019 vast te stellen, waarmee de voorgestelde harmonisatie van kracht wordt.
Participatie:
Er is beperkte participatie beschreven. Bedrijfscontactfunctionarissen zijn op de hoogte en er is communicatie met ondernemers. Er wordt gedacht aan publicaties in de krant en op de gemeentelijke website om de gemeenschap te informeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het lijkt erop dat er geen directe kosten zijn verbonden aan de vaststelling van de verordening zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening winkeltijden Zondagsopenstelling Harmonisatie Uniforme openingsdagen Ondernemers Feestdagen Coalitieagenda Goede Vrijdag Inwerkingtreding Communicatie en participatieVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
W. Van Der Veen
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
H. Apotheker
J. Talsma
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
J.E. Boerema - wethouder
H. Apotheker
J.E. Boerema - wethouder
K. de Jager - ChristenUnie
K. de Jager - ChristenUnie
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
J. Talsma
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
K. de Jager - ChristenUnie
H. Apotheker
H. Apotheker
W. Van Der Veen -
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
A. Van Der Aar -
B. Koonstra - FNP
Agendapunt 6 Vaststelling reparatieplan Ooster Nieuwkruisland 1 Warfstermolen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een reparatieplan voor het perceel Ooster Nieuwkruisland 1 te Warfstermolen, nadat de Raad van State het eerdere bestemmingsplan gedeeltelijk had vernietigd. Het oorspronkelijke bestemmingsplan "Partiële en correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied 2012" werd op 28 september 2017 vastgesteld, maar op onderdelen vernietigd door de Raad van State op 10 oktober 2018. Het reparatieplan herstelt de vernietigde onderdelen, met name de bestemming "Recreatie-4". Het plan voorziet in logiesaccommodaties, een kleinschalig kampeerterrein, en ondergeschikte horeca-activiteiten, die nu ook voor niet-verblijvende gasten beschikbaar worden gesteld. De gemeenteraad heeft besloten geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de ontwikkelingen geen extra kosten voor de gemeente met zich meebrengen. Het besluit wordt gepubliceerd en belanghebbenden kunnen binnen zes weken beroep aantekenen.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de fêststelling fan in reparatieplan foar it perceel Ooster Nieuwkruisland 1 te Warfstermolen, nei't de Ried fan Steat it eardere bestimmingsplan dielsgewiis fernietige hie. It oarspronklike bestimmingsplan "Partiële en correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied 2012" waard fêststeld op 28 septimber 2017, mar op dielen fernietige troch de Ried fan Steat op 10 oktober 2018. It reparatieplan herstelt de fernietige dielen, benammen de bestimming "Recreatie-4". It plan foarsjocht yn logiesakkommodaasjes, in lytskealich kampearterrein, en ûndergeskikte horeka-aktiviteiten, dy't no ek foar net-ferbliuwende gasten beskikber wurde steld. De gemeenteried hat besletten gjin eksploitaasjeplan fêst te stellen, om't de ûntwikkelingen gjin ekstra kosten foar de gemeente meibringe. It beslút wurdt publisearre en belutsenen kinne binnen seis wiken berop yntekenje.
-
Raadsvoorstel - Vaststelling reparatieplan Ooster Nieuwkruisland 1 Warfstermolen gewijzigd (-).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststelling reparatieplan Ooster Nieuwkruisland 1 Warfstermolen". Het bestemmingsplan "Partiële en correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied 2012" werd deels vernietigd door de Raad van State. Het reparatieplan herstelt de vernietigde onderdelen, met name de bestemming "Recreatie-4" op het perceel Ooster Nieuwkruisland 1. Het plan voorziet in logiesaccommodaties, een kleinschalig kampeerterrein, en ondergeschikte horeca-activiteiten. De raad moet het reparatieplan vaststellen zonder een exploitatieplan. De horeca-activiteiten worden uitgebreid voor niet-verblijvende gasten, binnen de bestaande capaciteit van 50 personen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de context, de uitspraak van de Raad van State, en de voorgestelde wijzigingen. Echter, er is weinig informatie over de participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad moet het reparatieplan vaststellen en beslissen over de opname van ondergeschikte horeca-activiteiten voor niet-verblijvende gasten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de uitbreiding van horeca-activiteiten voor niet-verblijvende gasten binnen de bestaande capaciteit wenselijk is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de omvang van de horeca-activiteiten. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het reparatieplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden beroep kunnen aantekenen, maar geeft weinig details over eerdere participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, en er is geen exploitatieplan nodig. De kosten worden gedekt door de begrotingspost voor structuur- en bestemmingsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Reparatieplan Ooster Nieuwkruisland Warfstermolen Recreatie Horeca-activiteiten Raad van State Zienswijze Buitengebied 2012 LogiesaccommodatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel - Vaststelling reparatieplan Ooster Nieuwkruisland 1 Warfstermolen oud.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststelling reparatieplan Ooster Nieuwkruisland 1 Warfstermolen". Het bestemmingsplan "Partiële en correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied 2012" werd deels vernietigd door de Raad van State. Het reparatieplan herstelt de vernietigde onderdelen, met name de bestemming "Recreatie-4" op het perceel Ooster Nieuwkruisland 1. Het plan voorziet in logiesaccommodaties, een kleinschalig kampeerterrein, en ondergeschikte horeca-activiteiten. De raad besluit het reparatieplan vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de context, de uitspraak van de Raad van State, en de voorgestelde wijzigingen. Echter, meer informatie over de specifieke bezwaren en de redenen voor de vernietiging door de Raad van State zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het reparatieplan vaststellen en besluiten of er een exploitatieplan nodig is. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het waarborgen van de naleving van de uitspraak van de Raad van State.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met het gemeentelijk beleid en of de uitbreiding van de horecafunctie voor niet-verblijvende gasten acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de lokale gemeenschap en infrastructuur kan beter worden gekwantificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het reparatieplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden, zoals inwoners en eigenaren, worden geïnformeerd en dat er een beroepstermijn is. Er lijkt echter weinig actieve participatie van de gemeenschap te zijn in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de impact van recreatieve ontwikkelingen op het milieu en de lokale gemeenschap.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, en er is geen exploitatieplan nodig. De kosten worden gedekt door de begrotingspost voor structuur- en bestemmingsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Reparatieplan Ooster Nieuwkruisland Warfstermolen Recreatie-4 Ondersteunde horeca Raad van State Zienswijze Buitengebied 2012 LogiesaccommodatiesVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
W.A. Van Der Bent
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 7 Begroting 2019 en voordracht benoeming Raad van Toezicht ROOBOL
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de begroting van 2019 voor de Stichting ROOBOL en de benoeming van mevrouw T. Veenma als lid van de Raad van Toezicht. De gemeenteraad heeft besloten de begroting voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de benoeming van mevrouw Veenma. De begroting toont een negatief resultaat van € 248.064 voor 2019 en een verwacht totaal tekort van € 1.100.000 tot en met 2023, maar het vermogen van ROOBOL is voldoende om dit op te vangen. De gemeenteraad behoudt enkele bevoegdheden, zoals het goedkeuren van statutenwijzigingen en het ingrijpen bij ernstige taakverwaarlozing. ROOBOL wil de komende jaren investeren in toekomstgericht onderwijs en ICT, ondanks dat de verwachte leerlingendaling nog niet is gerealiseerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de begrutting fan 2019 foar de Stichting ROOBOL en de beneaming fan frou T. Veenma as lid fan de Ried fan Tafersjoch. De gemeenteried hat besletten om de begrutting foar kennisname oan te nimmen en yn te stimmen mei de beneaming fan frou Veenma. De begrutting lit in negatyf resultaat sjen fan € 248.064 foar 2019 en in ferwachte totaaltekort fan € 1.100.000 oant en mei 2023, mar it fermeitsjen fan ROOBOL is foldwaande om dit op te fangen. De gemeenteried behâldt inkele befoegdheden, lykas it goedkennen fan statutenwizigingen en it yngripen by ernstige taakferwaarlozing. ROOBOL wol de kommende jierren ynvestearje yn takomstgerjocht ûnderwiis en ICT, ûndanks dat de ferwachte learlingedaling noch net realisearre is.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2019 ROOBOL en voordracht benoeming Raad van Toezicht". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de begroting van 2019 van Stichting ROOBOL voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de benoeming van mevrouw T. Veenma als lid van de Raad van Toezicht. De begroting toont een negatief resultaat van € 248.064 voor 2019 en een totaal van € 1.100.000 negatief voor 2019-2023, maar het vermogen van ROOBOL is voldoende om dit op te vangen. De benoeming van de Raad van Toezicht is conform de statuten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de financiële situatie van ROOBOL en de procedure voor de benoeming van een nieuw lid van de Raad van Toezicht. Het bevat ook relevante statutaire verwijzingen en financiële gegevens.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol. Ze nemen de begroting voor kennisgeving aan en stemmen in met de benoeming van een nieuw lid van de Raad van Toezicht. De raad kan ingrijpen bij ernstige taakverwaarlozing of handelen in strijd met de wet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde begroting en de benoeming van mevrouw Veenma. Ze moeten ook overwegen of de financiële verliezen acceptabel zijn gezien het vermogen van ROOBOL.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke doelen of tijdlijnen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële verliezen kunnen als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de benoeming van mevrouw Veenma als lid van de Raad van Toezicht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar er is wel overleg geweest met vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent een negatief financieel resultaat, maar stelt dat het vermogen van ROOBOL voldoende is om dit op te vangen. Er wordt geen specifieke dekking voor de verliezen genoemd, maar het hoge weerstandsvermogen wordt als geruststellend gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ROOBOL Begroting 2019 Raad van Toezicht Mevrouw T. Veenma Financiële positie Weerstandsvermogen Openbaar onderwijs Statutenwijziging Krimp Toekomstgericht onderwijsVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
F. Reitsma-hazelhoff
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
H. Apotheker
L. Vellinga - wethouder
H. Apotheker
J.D. De Vries
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
J.D. De Vries
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 8 Vaststellen Regiodeal fase II: De Versnellingsagenda "Noordoost Friese economie in de versnelling"
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van de Versnellingsagenda "Noordoost Friese economie in de versnelling" als onderdeel van de Regiodeal Noordoost Fryslân. Deze agenda, opgesteld door overheid, ondernemers en onderwijs, omvat een investering van bijna € 57,5 miljoen tot 2025 en beoogt de regionale economische structuur te versterken en het Bruto Regionaal Product met € 400 miljoen te laten groeien. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de agenda en een cofinancieringsbijdrage van € 2.086.200 beschikbaar te stellen, gedekt uit de algemene reserve. De financiële consequenties worden verwerkt in de tweede begrotingswijziging van 2019. Het college van Burgemeester en Wethouders krijgt de bevoegdheid om de publiek-private samenwerking verder uit te werken. De Versnellingsagenda is onderdeel van een bredere Regiodeal, waarbij ook het project Holwerd aan Zee betrokken is, maar beide projecten worden afzonderlijk behandeld.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de goedkuring fan de Fersnellingsaginda "Noardeast-Fryske ekonomy yn de fersnelling" as diel fan de Regiodeal Noardeast Fryslân. Dizze aginda, opsteld troch oerheid, ûndernimmers en ûnderwiis, behellet in ynfestearring fan hast € 57,5 miljoen oant 2025 en hat as doel om de regionale ekonomyske struktuer te fersterkjen en it Bruto Regionaal Produkt mei € 400 miljoen te dwaan groeien. De ried wurdt frege yn te stimmen mei de aginda en in ko-finansieringsbydrage fan € 2.086.200 beskikber te stellen, dekt út de algemiene reserve. De finansjele gefolgen wurde ferwurke yn de twadde begrotingswiziging fan 2019. It kolleezje fan Boargemaster en Wethâlders krijt de befoegdheid om de publyk-privee-samenwurking fierder út te wurkjen. De Fersnellingsaginda is in diel fan in breedere Regiodeal, dêr't ek it projekt Holwert oan See by belutsen is, mar beide projekten wurde apart behannele.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling Regiodeal fase II: De Versnellingsagenda 'Noordoost Friese economie in de versnelling'". Het voorstel betreft de goedkeuring van de Versnellingsagenda, een gezamenlijk initiatief van overheid, ondernemers en onderwijs, dat als doel heeft de economische structuur van Noordoost Fryslân te versterken. De agenda omvat een investering van € 57,5 miljoen tot 2025 en streeft naar een groei van het Bruto Regionaal Product met € 400 miljoen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de agenda en een cofinancieringsbijdrage van € 2.086.200 beschikbaar te stellen, gedekt uit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, financiële implicaties en de betrokkenheid van verschillende stakeholders. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke projecten binnen de Versnellingsagenda zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om in te stemmen met de Versnellingsagenda en de bijbehorende financiële bijdrage goed te keuren. Daarnaast moet de raad het college van Burgemeester en Wethouders machtigen om de publiek-private samenwerking verder uit te werken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de algemene reserve en de prioritering van economische ontwikkeling in de regio. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en controle bij de uitvoering van de publiek-private samenwerking.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelstellingen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische haalbaarheid van de beoogde economische groei zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de Versnellingsagenda, de cofinancieringsbijdrage goed te keuren en het college te machtigen voor verdere uitwerking van de samenwerking.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs (Triple Helix), wat wijst op een participatieve aanpak bij de ontwikkeling van de agenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van het programmaonderdeel "Toekomstbestendige, duurzame en innovatieve bedrijvigheid", wat suggereert dat het een relevant onderwerp is binnen het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een cofinancieringsbijdrage van € 2.086.200, gedekt uit de algemene reserve. De financiële consequenties worden verwerkt in de tweede begrotingswijziging van 2019. De dekking is duidelijk aangegeven, maar de langetermijnimpact op de algemene reserve is niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versnellingsagenda Regiodeal Noordoost Friese economie Triple Helix Publiek-private samenwerking Bruto Regionaal Product Holwerd aan Zee Cofinancieringsbijdrage Regionale economische structuur Proeftuin – Maak VerschilVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
J. Dekkema - ChristenUnie
H. Apotheker
J. Talsma
J. Talsma
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
W. Van Der Veen
J.E. Boerema - wethouder
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
J.E. Boerema - wethouder
H. Apotheker
H. Apotheker
J. Dekkema - ChristenUnie
A. Van Der Aar -
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
W. Van Der Veen -
Agendapunt 9 Budget economische ontwikkeling en recreatieve en toeristische ontwikkeling
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het beschikbaar stellen van een budget van € 300.000 voor economische ontwikkeling en recreatie en toerisme. Dit bedrag wordt verdeeld in € 200.000 voor economische ontwikkeling en € 100.000 voor recreatieve en toeristische ontwikkeling. De financiering komt uit de reserves voor economische ontwikkeling en recreatie en toerisme. Het doel is om sneller en flexibeler te kunnen inspelen op economische ontwikkelingen. Het voorstel is gedaan omdat de jaarrekening 2018 pas in juli 2019 wordt vastgesteld, maar het budget eerder nodig is. De financiële consequenties worden verwerkt in de vierde begrotingswijziging van 2019. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 7 maart 2019.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it beskikber stellen fan in budzjet fan € 300.000 foar ekonomyske ûntwikkeling en rekreaasje en toerisme. Dit bedrach wurdt ferdield yn € 200.000 foar ekonomyske ûntwikkeling en € 100.000 foar rekreatyve en toeristyske ûntwikkeling. De finansiering komt út de reserves foar ekonomyske ûntwikkeling en rekreaasje en toerisme. It doel is om flugger en fleksibeler yn te spyljen op ekonomyske ûntwikkelingen. It foarstel is dien om't de jierrekken 2018 pas yn july 2019 fêststeld wurdt, mar de budzjet earder nedich is. De finansjele gefolgen wurde ferwurke yn de fjirde begrotingswiziging fan 2019. It beslút is nommen yn de riedsfergadering fan 7 maart 2019.
-
Raadsvoorstel - Budget economische ontwikkeling en recreatieve en toeristische ontwikkeling.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Budget economische ontwikkeling en recreatieve en toeristische ontwikkeling". Het betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om € 300.000 beschikbaar te stellen voor economische ontwikkeling en recreatie en toerisme. Dit bedrag wordt verdeeld in € 200.000 voor economische ontwikkeling en € 100.000 voor recreatieve en toeristische ontwikkeling. De middelen worden gedekt uit de reserves voor economische ontwikkeling en recreatie en toerisme. Het doel is om flexibel en snel te kunnen inspelen op economische kansen en ontwikkelingen binnen de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing en een uitleg over de herkomst en bestemming van de middelen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan over hoe de middelen precies zullen worden ingezet.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de beschikbaarstelling van de middelen en de verwerking van de financiële consequenties in de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde budgetten willen vrijmaken en of zij het eens zijn met de voorgestelde verdeling en dekking uit de reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en de dekking. Echter, het is minder specifiek over de concrete projecten of doelen die met het budget worden nagestreefd, wat het minder tijdgebonden en specifiek maakt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde bedrag van € 300.000 beschikbaar te stellen en de financiële consequenties in de begroting te verwerken.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een financieel effect van € 300.000, gedekt uit de reserves voor economische ontwikkeling en recreatie en toerisme. Het saldo van de begroting blijft hierdoor op nul. Er zijn geen aanvullende financiële risico's of dekkingsproblemen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Economische ontwikkeling Recreatie en toerisme Budget Reserve Dongeradeel Begroting 2018 Jaarrekening 2018 Flexibiliteit Private investeringen SchaalsprongVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
H. Apotheker
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Dekkema - ChristenUnie
F. Breeuwsma - FNP
H. Apotheker
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
F. Breeuwsma - FNP
H. Apotheker
J.E. Boerema - wethouder
A. Van Der Aar
F. Breeuwsma - FNP
H. Apotheker
J.E. Boerema - wethouder
H. Apotheker
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Agendapunt 10 Volksreferendum
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten om het verzoek van de Stichting Burgercomité Nederland af te wijzen om op 20 maart 2019 een volksreferendum te houden, gelijktijdig met de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen. De Kieswet staat niet toe dat een volksreferendum tegelijkertijd met reguliere verkiezingen in het stemlokaal plaatsvindt. Hoewel het theoretisch mogelijk is om buiten het stemlokaal een referendum te houden, moet het voor kiezers duidelijk zijn dat dit niet door de gemeente wordt georganiseerd. De gemeente wil de officiële verkiezingen volgens de Kieswet laten verlopen en ziet geen verplichting om het Burgercomité te ondersteunen. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 7 maart 2019.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat besletten it fersyk fan de Stichting Burgercomité Nederland om op 20 maart 2019 in folksreferindum te hâlden, tagelyk mei de Provinsjale Steaten- en Wetterskipferkiezings, ôf te wizen. De Kieswet stiet net ta dat in folksreferindum tagelyk mei reguliere ferkiezings yn it stemburo plakfine kin. Al is it teoretysk mooglik om bûten it stemburo in referindum te hâlden, moat it foar kiezers dúdlik wêze dat dit net troch de gemeente organisearre wurdt. De gemeente wol de offisjele ferkiezings neffens de Kieswet trochgean litte en sjocht gjin ferplichting om it Burgercomité te stypjen. It beslút is nommen yn de riedsfergadering fan 7 maart 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Verzoek medewerking volksreferendum" van de Stichting Burgercomité Nederland. Het voorstel aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân is om het verzoek van de stichting om op 20 maart 2019 een volksreferendum te houden, af te wijzen. De stichting wilde het referendum gelijktijdig met de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen organiseren. De Kiesraad heeft echter aangegeven dat de Kieswet dit niet toestaat. Het voorstel benadrukt dat het belangrijk is dat kiezers duidelijk onderscheid kunnen maken tussen officiële verkiezingen en andere stemmingen, zoals een volksreferendum.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke beperkingen en de redenen voor afwijzing duidelijk uiteenzet. Het bevat relevante informatie over de Kieswet en de praktische bezwaren tegen het houden van een volksreferendum op de voorgestelde datum.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over het al dan niet verlenen van medewerking aan het volksreferendum. De raad moet de wettelijke kaders en de adviezen van de Kiesraad in overweging nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het strikt volgen van de Kieswet en het mogelijk ondersteunen van burgerparticipatie door het toestaan van een volksreferendum. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de standpunten van de raadsleden over directe democratie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de juridische beperkingen die het beschrijft. Het is realistisch en tijdgebonden, gezien de datum van de verkiezingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het verzoek van de Stichting Burgercomité Nederland af te wijzen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel erkent de wens van de stichting om burgerparticipatie te bevorderen, maar benadrukt de noodzaak om de Kieswet te volgen en verwarring bij kiezers te voorkomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en organisatorische aspecten van verkiezingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, aangezien het verzoek wordt afgewezen en er geen middelen worden toegekend voor het volksreferendum.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Volksreferendum Stichting Burgercomité Nederland Kieswet Verkiezingen Provinciale Staten Waterschapsverkiezing Stemlokalen Kiesraad Vrijwilligers StembureauVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 12 Vaststelling griffie organisatie
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vorming van het team Griffy, dat onder het bevoegd gezag van de gemeenteraad zal vallen. Het voorstel omvat de formatie en functies binnen het team, waaronder een griffier, adjunct-griffier, senior medewerker griffie en griffiemedewerker, met een totale formatie van 4,67 fte. De financiële consequenties worden verwerkt in de derde begrotingswijziging van 2019, waarbij een tekort van €18.400,- wordt gedekt. De aanpassing is noodzakelijk om te voldoen aan de Gemeentewet, die vereist dat de griffie onder de raad valt in plaats van het college. Het besluit is genomen tijdens de raadsvergadering op 7 maart 2019.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de foarming fan it team Griffy, dat ûnder it befoegd gesach fan de gemeenteried falle sil. It foarstel behelst de formaty en funksjes binnen it team, wêrûnder in griffier, adjunct-griffier, senior meiwurker fan de griffy en griffy meiwurker, mei in totale formaty fan 4,67 fte. De finansjele gefolgen wurde ferwurke yn de tredde begrotingswiziging fan 2019, dêr't in tekoart fan €18.400,- dekt wurdt. De oanpassing is needsaaklik om te foldwaan oan de Gemeentewet, dy't ferplicht dat de griffy ûnder de ried falt yn plak fan it kolleezje. It beslút is nommen tiidens de riedsfergadering op 7 maart 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vorming en formatie team Griffy gemeente Noardeast-Fryslân". Het besluit richt zich op de oprichting van het team Griffy onder het bevoegd gezag van de gemeenteraad. Dit omvat de formatie van functies zoals griffier, adjunct-griffier, senior medewerker griffie en griffiemedewerker. De formatie wordt overgezet van het team Sekretariaat Bestuur, Management en Griffy naar het nieuwe organisatieonderdeel Griffy. De financiële consequenties worden verwerkt in de 3e begrotingswijziging van 2019, waarbij een tekort van €18.400,- wordt gedekt uit het begrotingsresultaat.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de formatie en functies, evenals de financiële implicaties en de noodzaak van de wijziging. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de betrokken medewerkers en de operationele veranderingen zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel goed te keuren en de organisatorische veranderingen formeel vast te stellen. Dit omvat de goedkeuring van de formatie en de financiële aanpassingen in de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de herpositionering van de griffie onder hun bevoegd gezag, wat een verschuiving van verantwoordelijkheid en mogelijk invloed op de operationele onafhankelijkheid inhoudt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van formatie en financiële aanpassingen. Het is tijdgebonden met een implementatie vanaf 1 januari 2019. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de operationele impact kan beter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten tot de vorming van het team Griffy en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokken medewerkers formeel benoemd kunnen worden, maar er is weinig detail over bredere participatie van stakeholders of medewerkers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk organisatorisch en financieel van aard is.
Financiële gevolgen:
Er is een tekort van €18.400,- op jaarbasis, dat wordt gedekt door de 3e begrotingswijziging ten laste van het begrotingsresultaat. Dit is duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Griffy Formatie Griffier Adjunct-griffier Begrotingswijziging Gemeentewet Werkgeverscommissie DDFK-gemeenten Dienstverleningsovereenkomst Participatie en democratieVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
W.A. Van Der Bent
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
W.A. Van Der Bent
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 12.a NIET INGEDIEND Motie vreemd aan de orde van de dag : Proef voor het afsluiten van de Miedloane in De Westereen (niet ingediend)
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 7 maart 2019 een motie besproken over het voorgenomen besluit van het college van Dantumadiel om de Miedloane in De Westereen af te sluiten tijdens bepaalde uren op werkdagen. De raad constateerde dat er geen overleg was geweest met de dorpsbelangen, dat de politie een negatief advies had gegeven, en dat er veel negatieve reacties van inwoners waren ontvangen. Ook zou handhaving problematisch zijn door een gebrek aan personeel. Een meerderheid van de gemeenteraad van Dantumadiel had het college al verzocht om het besluit te heroverwegen. De motie verzocht het college van Noardeast-Fryslân om contact op te nemen met het college van Dantumadiel om het besluit te heroverwegen. De motie werd ingediend door S!N en ELP, maar er is geen stemming over geweest.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 7 maart 2019 in motie besprutsen oer it foarnommen beslút fan it kolleezje fan Dantumadiel om de Miedloane yn De Westereen ôf te sluten yn bepaalde oeren op wurkdagen. De ried konstatearre dat der gjin oerlis west hie mei de doarpsbelangen, dat de plysje in negatyf advys jûn hie, en dat der in soad negatieve reaksjes fan ynwenners ûntfongen wiene. Ek soe hânfetting problematysk wêze troch in gebrek oan personiel. In mearderheid fan de gemeenteried fan Dantumadiel hie it kolleezje al frege om it beslút te herbesjen. De motie frege it kolleezje fan Noardeast-Fryslân om kontakt op te nimmen mei it kolleezje fan Dantumadiel om it beslút te herbesjen. De motie waard yntsjinne troch S!N en ELP, mar der is gjin stimming oer west.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Proef voor het afsluiten van de Miedloane in De Westereen". Het betreft een verzoek aan het college van Noardeast-Fryslân om contact op te nemen met het college van Dantumadiel om het voorgenomen besluit om de Miedloane af te sluiten te heroverwegen. De afsluiting zou plaatsvinden op werkdagen tijdens de spitsuren. Er zijn echter veel negatieve reacties ontvangen, er is geen overleg geweest met dorpsbelangen, de politie heeft een negatief advies gegeven en er zijn zorgen over de handhaving.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie en de redenen voor het verzoek. Het benoemt de toezeggingen, de negatieve reacties, het gebrek aan overleg en de handhavingsproblemen. Echter, het biedt geen alternatieve oplossingen of suggesties voor het probleem.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om in overleg te treden met het college van Dantumadiel en het besluit te heroverwegen. De raad fungeert hier als een adviserende en richtinggevende instantie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het college willen verzoeken om het besluit te heroverwegen. Dit impliceert een keuze tussen het steunen van de huidige plannen van het college van Dantumadiel of het vertegenwoordigen van de zorgen van de inwoners en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in de zin dat het vraagt om spoedig contact op te nemen. Het is echter niet meetbaar of haalbaar in termen van wat het gewenste resultaat van het overleg zou moeten zijn. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor wat er bereikt moet worden met de heroverweging.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en het college willen verzoeken om het besluit te heroverwegen.
Participatie:
De motie wijst op een gebrek aan participatie, aangezien er geen overleg is geweest met de dorpsbelangen. Dit is een belangrijk punt van kritiek in de motie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de procedurele en sociale aspecten van het besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Miedloane De Westereen Dantumadiel Afsluiting Inwoners Dorpsbelangen Politie Handhaving Negatieve reacties CollegeVerfijning van de zoekopdracht: