18-11-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
Onbekende spreker
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
J.M. Klinkenberg
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
F. Reitsma-hazelhoff
S.K. Dijkstra - Griffier
W. Van Der Veen
S.K. Dijkstra - Griffier
F. Reitsma-hazelhoff
S.K. Dijkstra - Griffier
A.J. Soepboer
S.K. Dijkstra - Griffier
J. Talsma
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
W. Van Der Veen
S.K. Dijkstra - Griffier
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
Onbekende spreker
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
F. Reitsma-hazelhoff
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:01:57 - 00:02:19 - 00:02:53 - 00:04:01 - 00:04:12 - 00:04:43 - 00:04:48 - 00:05:22 - 00:06:29 - 00:06:43 - 00:07:58 - 00:09:13 - 00:09:23 - 00:09:42 - 00:09:57 - 00:10:01 - 00:12:01 - 00:12:20 - 00:12:31 - 00:12:47 - 00:13:26 - 00:14:04 - 00:14:23 - 00:15:21 - 00:15:49 - 00:16:13 - 00:16:41 - 00:17:20 - 00:18:10 - 00:18:20 - 00:19:41 - 00:20:10 - 00:20:52 - 00:21:10 - 00:21:21 - 00:21:34 - 00:21:49
J.D. De Vries -
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Dekkema - ChristenUnie
D. Ferwerda - VVD
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
A. Van Der Aar
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
A. Van Der Aar
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
A. Van Der Aar
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
A. Van Der Aar
W. Van Der Veen
A. Van Der Aar
W. Van Der Veen
A. Van Der Aar
D. Ferwerda - VVD
A. Van Der Aar
J.M. Klinkenberg
A. Van Der Aar
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
A. Van Der Aar
A.J. Soepboer
A. Van Der Aar
A.J. Soepboer
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
A. Van Der Aar
A.J. Soepboer
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
D. Ferwerda - VVD
J.M. Klinkenberg -
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 4 novimber 2021
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Bestuursverslag 2020 Elan Onderwijsgroep (jaarrekening)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de Elan Onderwijsgroep door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân. De goedkeuring is vereist volgens artikel 48 van de Wet op het Primair Onderwijs. De jaarrekening is voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring en voldoet aan de wettelijke eisen, zonder strijd met het recht of algemeen belang. Ondanks een negatief resultaat van € 335.130,-- in 2020, veroorzaakt door hogere salarislasten en andere kosten, blijft het weerstandsvermogen van de Elan Onderwijsgroep boven de norm, wat de continuïteit waarborgt. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeentebegroting. Na goedkeuring door de betrokken gemeenteraden, stelt de Raad van Toezicht van de Elan Onderwijsgroep de jaarrekening definitief vast. De gemeenteraad heeft op 18 november 2021 besloten de jaarrekening goed te keuren.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer de goedkarring fan de jierrekken 2020 fan de Elan Underwiisgroep troch de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân. De goedkarring is ferplichte neffens artikel 48 fan de Wet op it Primêr Underwiis. De jierrekken is foarsjoen fan in goedkarrende rekkenkundige ferklearring en foldocht oan de wetlike easken, sûnder striid mei it rjocht of algemien belang. Hoewol't der in negatyf resultaat fan € 335.130,-- yn 2020 wie, feroarsake troch hegere salarislasten en oare kosten, bliuwt it wjerstânsfermogen fan de Elan Underwiisgroep boppe de noarm, wat de kontinuïteit garandearret. Der binne gjin finansjele gefolgen foar de gemeentebegroting. Nei goedkarring troch de belutsen gemeenterieden, stelt de Ried fan Tafersjoch fan de Elan Underwiisgroep de jierrekken definityf fêst. De gemeenteried hat op 18 novimber 2021 besletten de jierrekken goed te karren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de Elan Onderwijsgroep. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân moet, samen met de raden van Waadhoeke en Leeuwarden, de jaarrekening goedkeuren om de continuïteit van het openbaar onderwijs te waarborgen. De jaarrekening is voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring en voldoet aan de wettelijke eisen. Ondanks een negatief resultaat door hogere salarislasten en andere kosten, blijft het weerstandsvermogen boven de norm. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente en participatie is niet van toepassing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief wettelijke vereisten, financiële gegevens en een accountantsverklaring.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarrekening goedkeuren om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en de continuïteit van het openbaar onderwijs te waarborgen.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een wettelijke verplichting betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsistente elementen gevonden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de jaarrekening 2020 van de Elan Onderwijsgroep goed te keuren.
Participatie:
Participatie is niet van toepassing bij dit voorstel, aangezien het een formele goedkeuring betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente Noardeast-Fryslân, aangezien het voorstel geen begrotingswijziging inhoudt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Jaarrekening 2020 Continuïteit Wet op het Primair Onderwijs (WPO) Accountantsverklaring Eigen Vermogen Salarislasten Rentabiliteit Bestuursverslag WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Wijziging statuten stichting ROOBOL
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van een statutenwijziging van Stichting ROOBOL door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân. De wijziging is nodig omdat bepaalde artikelen in de huidige statuten multi-interpretabel zijn, wat leidt tot onduidelijkheid bij betrokken partijen. De voorgestelde wijzigingen zorgen voor verduidelijking en verbeteren de weergave van de intentie van de statuten. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan deze wijziging. Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt Stichting ROOBOL geïnformeerd over het besluit. De wijziging is al goedgekeurd door de GMR en de Raad van Toezicht.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer de goedkarring fan in statutenwiziging fan Stichting ROOBOL troch de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân. De wiziging is nedich om't bepaalde artikels yn de hjoeddeiske statuten multi-ynterpretearber binne, wat liedt ta ûndúdlikens by belutsen partijen. De foarstelde wizigings soargje foar ferduidelijking en ferbetterje de werjefte fan de yntinsje fan de statuten. Der binne gjin finansjele gefolgen of risiko's ferbûn oan dizze wiziging. Nei goedkarring troch de gemeenteried wurdt Stichting ROOBOL ynformeare oer it beslút. De wiziging is al goedkard troch de GMR en de Ried fan Tafersjoch.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging statuten Stichting ROOBOL". Het bestuur van Stichting ROOBOL vraagt de gemeenteraden van Achtkarspelen, Dantumadiel en Noardeast-Fryslân om goedkeuring voor een statutenwijziging. De wijziging is nodig omdat bepaalde artikelen multi-interpretabel zijn, wat leidt tot onduidelijkheid over de bindende voordracht en samenstelling van de geledingen binnen de stichting. Daarnaast worden enkele tekstuele en technische aanpassingen doorgevoerd om de intentie van de statuten beter weer te geven. De wijziging heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het beoogde effect, en de argumenten voor de wijziging beschrijft. Het bevat ook de benodigde bijlagen voor verdere verduidelijking.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de statutenwijziging goed te keuren, zoals bepaald in artikel 48 lid 7 van de Wet op het Primair Onderwijs (WPO).
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet goedkeuren van de statutenwijziging. Dit is voornamelijk een administratieve beslissing zonder grote politieke implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de goedkeuring van de statutenwijziging. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de statutenwijziging van Stichting ROOBOL goed te keuren.
Participatie:
Er is beperkte participatie vermeld; de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de Raad van Toezicht hebben al ingestemd met de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve wijziging betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de begroting van de gemeente Noardeast-Fryslân als gevolg van deze statutenwijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ROOBOL Statutenwijziging Artikel 10 Multi-interpretabel Bindende voordracht Geledingen Technische aanpassingen Wet op het Primair Onderwijs (WPO) Gemeenteraden Begroting 2021Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Harmonisatie speelvoorzieningenbeleid
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de harmonisatie van het speelvoorzieningenbeleid na de fusie van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. Het doel is om uitdagende en veilige speelvoorzieningen te realiseren binnen hetzelfde budget, door samenwerking tussen de gemeente en lokale verenigingen. Het nieuwe beleid verdeelt verantwoordelijkheden: dorpsbelangen en wijkraden zorgen voor de financiering van nieuwe speeltoestellen, terwijl de gemeente eigenaar blijft en verantwoordelijk is voor onderhoud en keuringen. Er wordt ingezet op grotere speeltuinen, en er zijn richtlijnen voor het maximale aantal speeltuinen per dorp of wijk. Het beleid is gebaseerd op een onderzoek door Speelplan B.V. en input van lokale belanghebbenden. Er zijn financiële middelen gereserveerd voor onderhoud en vernieuwing, en er is extra mankracht nodig voor de uitvoering van het beleid. Het voorstel is goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 november 2021.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de harmonisaasje fan it boarterstúnbelied nei de fúzje fan de eardere gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân c.a. It doel is om útdaagjende en feilige boarterstunen te realisearjen binnen itselde budzjet, troch gearwurking tusken de gemeente en lokale ferienings. It nije belied ferdielt ferantwurdlikheden: doarpsbelangen en wykraden soargje foar de finansiering fan nije boartersguod, wylst de gemeente eigener bliuwt en ferantwurdlik is foar ûnderhâld en keuringen. Der wurdt ynset op gruttere boarterstunen, en der binne rjochtlinen foar it maksimale oantal boarterstunen per doarp of wyk. It belied is basearre op in ûndersyk troch Speelplan B.V. en ynbring fan lokale belanghawwenden. Der binne finansjele middels reservearre foar ûnderhâld en fernijing, en der is ekstra mankrêft nedich foar de útfiering fan it belied. It foarstel is goedkard troch de gemeenteried op 18 novimber 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het nieuwe speelvoorzieningenbeleid in het kader van harmonisatie in de gemeente Noardeast-Fryslân. Negen dorpen, waaronder Oostrum, uit de voormalige gemeente Dongeradeel, hebben bezwaar gemaakt tegen het beleid dat dorpsbelangen verantwoordelijk maakt voor de bekostiging van nieuwe en te vervangen speeltoestellen op gemeentegrond. De dorpen vinden dat de gemeente deze verantwoordelijkheid moet dragen. Ze zijn bereid samen te werken aan kostenbesparende maatregelen, maar niet ten koste van de inzet van vrijwilligers zonder de benodigde expertise. Het huidige budget voor speelvoorzieningen is tijdelijk en ontoereikend voor de lange termijn, waardoor de dorpen vrezen voor het verdwijnen van speelvoorzieningen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt niet volledig, aangezien het niet adequaat inspeelt op de bezwaren van de dorpen. Het biedt geen duurzame oplossing voor de financiering van speelvoorzieningen na afloop van het huidige budget.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel evalueren, rekening houdend met de bezwaren van de dorpen, en beslissen of het beleid moet worden aangepast om de zorgen van de dorpen weg te nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid, het aanpassen ervan om tegemoet te komen aan de bezwaren van de dorpen, of het ontwikkelen van een geheel nieuw beleid dat beter aansluit bij de behoeften van kleine dorpen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen duidelijke, meetbare doelen of lange termijn oplossingen biedt. Er zijn inconsistenties, zoals het tijdelijke karakter van het budget en de onduidelijkheid over toekomstige financiering.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het huidige beleid wordt gehandhaafd, aangepast of vervangen door een nieuw beleid dat beter aansluit bij de behoeften van de dorpen.
Participatie:
Het voorstel erkent de participatie van dorpen in het proces, maar de dorpen voelen zich niet gehoord in hun bezwaren. Er is behoefte aan meer maatwerk en ondersteuning vanuit de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het behoud van speelvoorzieningen kan bijdragen aan de leefbaarheid en sociale duurzaamheid van dorpen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel legt de financiële verantwoordelijkheid bij de dorpen, wat voor hen onhoudbaar is. Er is geen duidelijke dekking voor de lange termijn na afloop van het huidige budget. De dorpen vragen om gemeentelijke ondersteuning en maatwerkoplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speelvoorzieningenbeleid Harmonisatie Speeltoestellen Dorpsbelangen Vrijwilligers Subsidieaanvraag Wijken en dorpenbudget Team Mienskip Onderhoud ExpertiseVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Speelvoorzieningenbeleid Noardeast-Fryslân". Het doel is om het speelvoorzieningenbeleid te harmoniseren na de fusie van de gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. Het nieuwe beleid streeft naar uitdagende en veilige speelvoorzieningen binnen hetzelfde budget, door samenwerking tussen de gemeente en lokale verenigingen. De gemeente blijft eigenaar van de speeltoestellen en verantwoordelijk voor onderhoud en veiligheid, terwijl lokale verenigingen verantwoordelijk worden voor de financiering van nieuwe toestellen. Het beleid is gebaseerd op onderzoek en participatie van lokale belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie, het voorgestelde beleid, de rolverdeling tussen gemeente en lokale verenigingen, en de financiële implicaties. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de evaluatiecriteria en hoe succes gemeten zal worden.
Rol van de Raad:
De raad moet het nieuwe speelvoorzieningenbeleid vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de voorgestelde rolverdeling en financiële toewijzingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van verantwoordelijkheid die aan lokale verenigingen wordt gegeven en de financiële implicaties van het beleid. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met een mogelijk tekort aan vrijwilligers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een risico dat de afhankelijkheid van subsidies problematisch kan zijn als deze verminderen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde speelvoorzieningenbeleid vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van vragenlijsten en informatieavonden met lokale belanghebbenden. De input van deze sessies is verwerkt in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar het kan impliciet relevant zijn in termen van langdurig gebruik en onderhoud van speelvoorzieningen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een jaarlijkse bijdrage van €132.992 voor speelvoorzieningen. Er is extra formatie nodig voor het team beheer, wat extra kosten met zich meebrengt. De dekking komt uit de bestaande begroting en een reserve voor de voormalige gemeente Kollumerland c.a.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speelvoorzieningenbeleid Harmonisatie Mienskip Onderzoek Subsidies Onderhoud Veiligheid Dorpsbelangen Wijkraden SpeeltoestellenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afhandeling motie 'Speeltuinen Kollumerzwaag'." Het voorstel betreft de afhandeling van een motie van Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân, waarin het college wordt opgeroepen om in gesprek te gaan met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag. Het doel is om een oplossing te vinden voor het behoud van vijf speeltuinen in het dorp, ondanks het nieuwe speelvoorzieningenbeleid dat slechts drie speeltuinen toestaat. Het college heeft ingestemd met het behoud van de vijf speeltuinen, mits Plaatselijk Belang de kosten voor realisatie en vervanging van speeltoestellen dekt. De gemeente zal het onderhoud en de keuringen verzorgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de aanleiding, de stappen die zijn ondernomen, en de uiteindelijke beslissing. Echter, details over de financiële implicaties en de specifieke afspraken met Plaatselijk Belang ontbreken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om geïnformeerd te worden over de uitkomsten van het overleg met Plaatselijk Belang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijking van het nieuwe beleid en het behoud van de vijf speeltuinen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals precedentwerking voor andere dorpen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde oplossing en de afwijking van het beleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat Plaatselijk Belang de kosten voor realisatie en vervanging van speeltoestellen moet dragen. De gemeente neemt de kosten voor onderhoud en keuringen op zich. Er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speeltuinen Kollumerzwaag Motie Plaatselijk Belang Speelvoorzieningenbeleid Behoud Onderhoud Keuringen Realisatie InformatieavondVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Speeltuinen Kollumerzwaag" en is ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 7 in de raadsvergadering van 18 november 2021. De motie roept het college op om in gesprek te gaan met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag om een oplossing te vinden voor het behoud van de vijf huidige speeltuinen in het dorp, ondanks het voorstel om het aantal speeltuinen te beperken tot drie. Dit verzoek is gebaseerd op de unieke situatie van Kollumerzwaag als uitgestrekt lintdorp met drukke wegen, waar speeltuinen in elke wijk bijdragen aan de veiligheid en het welzijn van kinderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, aangezien het de context, de huidige situatie, en de gewenste actie beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe het gesprek met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag moet worden gevoerd en welke criteria worden gehanteerd om tot een "gedragen en werkbare oplossing" te komen.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze roept het college op tot actie en verwacht terugkoppeling over de uitkomsten van het gesprek met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het voorgestelde harmonisatiebeleid of het maken van een uitzondering voor Kollumerzwaag. Dit vraagt om een afweging tussen uniformiteit in beleid en maatwerk voor specifieke situaties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor de uitvoering, en concrete criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid van de oplossing kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college de opdracht geven om in gesprek te gaan met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag en of ze akkoord gaan met het informeren van de raad over de uitkomsten.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door het college op te roepen om in gesprek te gaan met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag, wat wijst op het belang van lokale betrokkenheid en inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt meer op veiligheid en toegankelijkheid voor kinderen.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het behoud van vijf speeltuinen in plaats van drie kan echter implicaties hebben voor onderhouds- en beheerkosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speeltuinen Kollumerzwaag Harmonisatie Richtlijn Lintdorp Wijken Speelvoorzieningen Plaatselijk Belang Beleid UitkomstenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De motie heeft als titel "Algemeen Stichtingsbestuur speelvoorzieningen". Het voorstel roept het college op om te onderzoeken of een algemeen Stichtingsbestuur voor speelvoorzieningen in de gemeente Noardeast-Fryslân van toegevoegde waarde kan zijn. Dit initiatief is bedoeld om de kwaliteit en mogelijkheden voor subsidieaanvragen te harmoniseren, gezien de verschillen in beleid en onderhoud van speelvoorzieningen in de voormalige gemeenten. Vrijwilligers willen zich inzetten, maar missen vaak de expertise en middelen. Een centraal bestuur zou deze uitdagingen kunnen aanpakken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van een mogelijke oplossing. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan of tijdlijn voor het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende rol door het college op te roepen tot actie. De raad moet het college aansturen en controleren op de uitvoering van het onderzoek.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de oprichting van een algemeen Stichtingsbestuur als de beste oplossing zien voor de gesignaleerde problemen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over centralisatie versus lokale autonomie.
SMART en inconsequenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid en impact van een dergelijk bestuur zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. Echter, de motie is ingetrokken, wat betekent dat er geen besluit nodig is.
Participatie:
De motie erkent de rol van vrijwilligers en dorpen, maar biedt geen concrete participatiestrategie. Het onderzoek zou participatie van lokale gemeenschappen kunnen omvatten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van duurzame speelvoorzieningen en langetermijnbeheer.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek zelf zou kosten met zich mee kunnen brengen, evenals de oprichting en het beheer van een algemeen Stichtingsbestuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speelvoorzieningen Stichtingsbestuur Vrijwilligers Onderhoud Subsidieaanvragen Dorpsbudget Speeltoestellen Kwaliteit Vernieuwing GeldwervingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer -
F. Reitsma-hazelhoff -
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 7.1 Motie - Speeltuinen Kollumerzwaag
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 18 november 2021 een motie aangenomen met betrekking tot het speeltuinenbeleid in Kollumerzwaag. Het college had voorgesteld om het beleid te harmoniseren, wat zou betekenen dat het aantal speeltuinen in Kollumerzwaag van vijf naar drie zou worden teruggebracht. De raad erkent de noodzaak van harmonisatie, maar wijst op de bijzondere situatie van Kollumerzwaag als uitgestrekt lintdorp met drukke wegen, waar elke wijk zijn eigen speeltuin heeft. De raad roept het college op om in overleg te gaan met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag om te zoeken naar een oplossing die het behoud van de vijf speeltuinen mogelijk maakt binnen het nieuwe beleid. De motie werd unaniem aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 18 novimber 2021 in moasje oannommen mei betrekking ta it boarterstunenbelied yn Kollumerzwaag. It kolleezje hie foarsteld om it belied te harmonisearjen, wat betsjutte soe dat it tal boarterstunen yn Kollumerzwaag fan fiif nei trije werombrocht wurde soe. De ried erkent de needsaak fan harmonisaasje, mar wiist op de bysûndere situaasje fan Kollumerzwaag as útsprutsen lintdoarp mei drokke wegen, dêr't elke wyk syn eigen boarterstún hat. De ried ropt it kolleezje op om yn oerlis te gean mei Pleatslik Belang Kollumerzwaag om te sykjen nei in oplossing dy't it behâld fan de fiif boarterstunen mooglik makket binnen it nije belied. De moasje waard unanym oannommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Speeltuinen Kollumerzwaag" en is ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 7 in de raadsvergadering van 18 november 2021. De motie roept het college op om in gesprek te gaan met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag om een oplossing te vinden voor het behoud van de vijf huidige speeltuinen in het dorp, ondanks het voorstel om het aantal speeltuinen te beperken tot drie. Dit verzoek is gebaseerd op de unieke situatie van Kollumerzwaag als uitgestrekt lintdorp met drukke wegen, waar speeltuinen in elke wijk bijdragen aan de veiligheid en het welzijn van kinderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, aangezien het de context, de huidige situatie, en de gewenste actie beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe het gesprek met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag moet worden gevoerd en welke criteria worden gehanteerd om tot een "gedragen en werkbare oplossing" te komen.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze roept het college op tot actie en verwacht terugkoppeling over de uitkomsten van het gesprek met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het voorgestelde harmonisatiebeleid of het maken van een uitzondering voor Kollumerzwaag. Dit vraagt om een afweging tussen uniformiteit in beleid en maatwerk voor specifieke situaties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor de uitvoering, en concrete criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid van de oplossing kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college de opdracht geven om in gesprek te gaan met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag en of ze akkoord gaan met het informeren van de raad over de uitkomsten.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door het college op te roepen om in gesprek te gaan met Plaatselijk Belang Kollumerzwaag, wat wijst op het belang van lokale betrokkenheid en inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt meer op veiligheid en toegankelijkheid voor kinderen.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het behoud van vijf speeltuinen in plaats van drie kan echter implicaties hebben voor onderhouds- en beheerkosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speeltuinen Kollumerzwaag Harmonisatie Richtlijn Lintdorp Wijken Speelvoorzieningen Plaatselijk Belang Beleid UitkomstenVerfijning van de zoekopdracht:
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:43:02 - 00:44:50 - 00:47:15 - 00:49:41 - 00:51:09 - 00:52:12 - 00:52:17 - 01:02:17 - 01:04:20 - 01:07:05 - 01:07:24 - 01:08:52 - 01:09:17 - 01:10:30 - 01:11:36 - 01:12:27 - 01:12:49 - 01:12:58 - 01:13:58 - 01:14:24 - 01:14:32 - 01:15:00 - 01:15:45 - 01:16:32 - 01:16:53 - 01:17:41 - 01:18:27 - 01:18:40 - 01:19:10 - 01:19:49 - 01:20:08 - 01:21:18 - 01:21:28 - 01:22:15
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 8 Samenwerkingsagenda ANNO (Agenda Netwerk Noord Oost) III
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de Samenwerkingsagenda ANNO III, die de ambitie heeft om van Noordoost Fryslân een topregio te maken op het gebied van wonen, werken en recreëren tegen 2040. De agenda, die loopt tot 2025, is een voortzetting van de samenwerking tussen verschillende gemeenten en provinciale instanties. De focus ligt op een vitale, duurzame en ondernemende regio. De raad wordt voorgesteld geen wensen en bedenkingen in te dienen over deze agenda. De samenwerking is belangrijk voor het verkrijgen van subsidies en het aanpakken van publieke opgaven. Er zijn echter aandachtspunten zoals betrokkenheid, beschikbare formatie en financiering van projecten. De organisatiekosten voor Team ANNO zijn verlaagd, en er zal gewerkt worden aan uitvoeringsplannen waarbij ook alternatieve inkomstenbronnen worden onderzocht. De communicatie over de agenda zal zowel intern als extern plaatsvinden, met een feestelijke ondertekening na de besluitvorming.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de Gearwurkingsaginda ANNO III, dy't de ambysje hat om fan Noardeast-Fryslân in topregio te meitsjen op it mêd fan wenjen, wurkjen en rekreëarjen tsjin 2040. De aginda, dy't rint oant 2025, is in fuortsetting fan de gearwurking tusken ferskate gemeenten en provinsjale ynstânsjes. De fokus leit op in fitale, duorsume en ûndernimmende regio. De ried wurdt foarsteld gjin winsken en betinkingen yn te tsjinjen oer dizze aginda. De gearwurking is wichtich foar it krijen fan subsydzjes en it oanpakken fan publike opjeften. Der binne lykwols oandachtspunten lykas belutsenens, beskikbere formaasje en finansiering fan projekten. De organisaasjekosten foar Team ANNO binne ferlege, en der sil wurke wurde oan útfieringsplannen wêrby't ek alternative ynkomsteboarnen ûndersocht wurde. De kommunikaasje oer de aginda sil sawol yntern as ekstern plakfine, mei in feestlike ûndertekening nei de beslútfoarming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Agenda Netwerk Noordoost III". Het voorstel betreft de voortzetting van de samenwerking tussen verschillende gemeenten en provinciale partners in Noordoost Fryslân, met als doel om van de regio een topregio te maken op het gebied van wonen, werken en recreëren tegen 2040. De agenda richt zich op vitaliteit, duurzaamheid en ondernemerschap. De concrete uitwerking van de projecten volgt in uitvoeringsplannen. De raad wordt gevraagd geen wensen en bedenkingen in te dienen over de Samenwerkingsagenda ANNO III.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de doelen en de structuur van de samenwerking. Er zijn echter nog geen concrete uitvoeringsplannen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten geen wensen en bedenkingen in te dienen, waarmee zij instemmen met de voortzetting van de samenwerking.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde samenwerking en de bijbehorende doelen ondersteunen. Dit omvat keuzes over regionale samenwerking en prioritering van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de concrete uitwerking van projecten nog ontbreekt. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de projecten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen wensen en bedenkingen in te dienen over de Samenwerkingsagenda ANNO III.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat relevante belanghebbenden vanuit de Mienskip betrokken zullen worden bij de verdere uitwerking van de projecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de agenda zich richt op een groene en vitale regio.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten organisatiekosten en toekomstige projectkosten. De organisatiekosten zijn verlaagd ten opzichte van de vorige agenda. Er is geen specifiek projectengeld beschikbaar, wat kan leiden tot financiële fricties. Alternatieve financieringsbronnen worden overwogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerkingsagenda ANNO III Agenda Netwerk Noordoost III Topregio Subsidies Opgaventafels Triple helix Fjoer Uitvoeringsplannen Team ANNO MienskipVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 9 Nieuwe gedragscode en procesafspraken integriteit raad
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een nieuwe Gedragscode integriteit voor raadsleden en bijbehorende procesafspraken voor de handhaving van integriteit binnen het gemeentebestuur. De bestaande gedragscode uit 2019 is herzien en gemoderniseerd, mede naar aanleiding van trainingen en een werkgroep die zich over het onderwerp heeft gebogen. De nieuwe code, ontwikkeld door de gemeente Zandvoort, is toegankelijker en bevat praktische voorbeelden. Het doel is om een open, transparant en integer bestuur te bevorderen. De gedragscode dient als moreel kompas en biedt houvast bij integriteitskwesties. Het vaststellen van een gedragscode is wettelijk verplicht, terwijl de procesafspraken een keuze zijn. Deze afspraken verduidelijken hoe te handelen bij mogelijke integriteitsschendingen. De raad wordt gevraagd beide documenten vast te stellen, zonder dat hier extra kosten aan verbonden zijn. De communicatie over de gedragscode en procesafspraken is intern gericht.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it fêststellen fan in nije Gedrachskoade yntegriteit foar riedsleden en byhearrende prosesôfspraken foar it hanthavenjen fan yntegriteit binnen it gemeentebestjoer. De besteande gedrachskoade út 2019 is herzien en modernisearre, ûnder oare nei oanlieding fan trainingen en in wurkgroep dy't him oer it ûnderwerp bûgd hat. De nije koade, ûntwikkele troch de gemeente Zandvoort, is tagonkliker en befettet praktyske foarbylden. It doel is om in iepen, transparant en ynteger bestjoer te befoarderjen. De gedrachskoade tsjinnet as moreel kompas en biedt hâldfêst by yntegriteitskwestjes. It fêststellen fan in gedrachskoade is wetlik ferplichte, wylst de prosesôfspraken in kar binne. Dizze ôfspraken ferduidelikje hoe te hanneljen by mooglike yntegriteitsskeining. De ried wurdt frege beide dokuminten fêst te stellen, sûnder dat hjir ekstra kosten oan ferbûn binne. De kommunikaasje oer de gedrachskoade en prosesôfspraken is yntern rjochte.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Procesafspraken en Gedragscode Integriteit
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Procesafspraken en Gedragscode Integriteit". Het betreft de vaststelling van een nieuwe Gedragscode voor raadsleden en bijbehorende procesafspraken voor de gemeente Noardeast-Fryslân. De code is gemoderniseerd om beter aan te sluiten bij hedendaagse normen en waarden en bevat praktische voorbeelden. De procesafspraken bieden een kader voor het handelen bij mogelijke integriteitsschendingen. Het doel is om de bestuurlijke integriteit te versterken en raadsleden te beschermen tegen misstappen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de noodzaak als de inhoud van de nieuwe Gedragscode en procesafspraken duidelijk uiteenzet. Het biedt een uitgebreide achtergrond en argumentatie voor de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe Gedragscode en procesafspraken vast te stellen. Dit is deels een wettelijke verplichting en deels een beleidskeuze.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde modernisering van de Gedragscode en de invoering van procesafspraken. Dit omvat het afwegen van de noodzaak voor een helderder en concreter integriteitsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van documenten. Het is echter minder specifiek over hoe de effectiviteit van de nieuwe code en afspraken gemeten zal worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Gedragscode en de procesafspraken vast te stellen.
Participatie:
Er is geen externe participatie vereist, aangezien de Gedragscode en procesafspraken alleen interne, politieke binding hebben.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke integriteit.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van de nieuwe Gedragscode en procesafspraken. Eventuele kosten voor integriteitsonderzoeken kunnen worden gedekt vanuit bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedragscode Integriteit Procesafspraken Raadsleden Bestuurlijke integriteit Moreel kompas Handhaving Presidia Werkgroep Politieke ambtsdragersVerfijning van de zoekopdracht: