03-11-2022 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J. Talsma -
Inspreker Raad -
D. Ferwerda - VVD
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 13 oktober 2022
D. Ferwerda - VVD
D. Ferwerda - VVD
Agendapunt 5 Tweede tussentijdse rapportage 2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de 2e tussentijdse rapportage van 2022 en de bijbehorende begrotingswijziging. De rapportage toont een negatief resultaat van € 0,6 miljoen, dat ten laste van het begrotingsresultaat wordt gebracht. Hierdoor komt de begroting voor 2022 uit op een positief resultaat van € 6,1 miljoen, voornamelijk door incidentele meevallers van het Rijk. Daarnaast wordt voorgesteld het investeringskrediet voor de vervanging van wegen in Ferwert met € 350.000 te verhogen, vanwege de slechte staat van de Marrumerweg en Eligawei. Deze werkzaamheden worden gecombineerd met rioolvervanging, waardoor het onderhoudsbudget van € 360.000 vrijvalt. De kapitaallast van deze investering bedraagt € 20.000 per jaar vanaf 2023. De raad heeft op 3 november 2022 ingestemd met deze voorstellen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan de 2e tuskentiidske rapportaazje fan 2022 en de byhearrende begruttingswiziging. De rapportaazje toant in negatyf resultaat fan € 0,6 miljoen, dat ten koste fan it begruttingsresultaat brocht wurdt. Hjirtroch komt de begrutting foar 2022 út op in posityf resultaat fan € 6,1 miljoen, benammen troch ynsidintele meifallers fan it Ryk. Derneist wurdt foarsteld it ynvestearringskredyt foar de ferfanging fan wegen yn Ferwert mei € 350.000 te ferheegjen, fanwegen de minne steat fan de Marrumerwei en Eligawei. Dizze wurksumheden wurde kombinearre mei rioelferfanging, wêrtroch it ûnderhâldsbudzjet fan € 360.000 frijfalt. De kapitaallêst fan dizze ynvestearring bedraacht € 20.000 per jier fanôf 2023. De ried hat op 3 novimber 2022 ynstimd mei dizze foarstellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "2e tussentijdse rapportage 2022" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel vraagt de raad om de rapportage vast te stellen, de begroting aan te passen met een negatief resultaat van € 0,6 miljoen, en het investeringkrediet voor wegenvervanging in Ferwert te verhogen met € 350.000. De rapportage informeert de raad over de voortgang van doelen en financiën, en volgt aanbevelingen van de rekenkamercommissie op. Het uiteindelijke begrotingsresultaat blijft positief door incidentele meevallers van het Rijk. De investering in Ferwert wordt gecombineerd met rioolvervanging, waardoor een onderhoudsbudget vrijvalt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële gegevens en een toelichting op de noodzaak van de investeringen. Het volgt aanbevelingen van de rekenkamercommissie, wat de volledigheid en transparantie ten goede komt.
Rol van de Raad:
De raad moet de rapportage vaststellen, de begrotingswijziging goedkeuren en besluiten over de verhoging van het investeringkrediet voor wegenvervanging in Ferwert.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het accepteren van een negatief resultaat van € 0,6 miljoen en de prioritering van investeringen in infrastructuur, zoals de wegenvervanging in Ferwert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en investeringsbedragen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor de begrotingswijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de rapportage vast te stellen, de begroting aan te passen en het investeringkrediet te verhogen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de combinatie van wegen- en rioolvervanging kan impliceren dat er efficiëntie- en mogelijk duurzaamheidsvoordelen zijn.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een negatief resultaat van € 0,6 miljoen, dat ten laste komt van het begrotingsresultaat. De investering in Ferwert wordt gedekt door een vrijvallend onderhoudsbudget, met een jaarlijkse kapitaallast van € 20.000 vanaf 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Begrotingswijziging Investeringkrediet Wegen Ferwert Financiële verordening Planning & Control cyclus Begrotingsresultaat Incidentele meevallers Rioolvervanging KapitaallastVerfijning van de zoekopdracht:
D. Ferwerda - VVD
D. Ferwerda - VVD
Agendapunt 6 Begroting 2023 Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de begroting voor 2023. De begroting toont een meerjarig sluitend perspectief, met een positief resultaat van € 5,4 miljoen in 2023, dat oploopt tot € 9,4 miljoen in 2025, maar daarna daalt naar € 2,6 miljoen in 2026. De begroting omvat € 1,8 miljoen aan structurele en € 4,1 miljoen aan incidentele wensen. Er zijn zorgen over de toereikendheid van de indexatie vanwege hoge inflatie en stijgende looneisen. De raad heeft besloten de energietoeslag te verhogen naar 130% van het sociaal minimum en de wachtlijsten voor WMO aan te pakken door voorlopige toekenningen te doen. Ook wordt de bijdrage aan voedselbanken eenmalig verhoogd. De begroting moet voor 15 november 2022 naar de Provincie worden gestuurd.
Samenvatting
It foarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan de begrutting foar 2023. De begrutting lit in mearjierrich slútend perspektyf sjen, mei in posityf resultaat fan € 5,4 miljoen yn 2023, dat oprint nei € 9,4 miljoen yn 2025, mar dêrnei sakket nei € 2,6 miljoen yn 2026. De begrutting omfiemet € 1,8 miljoen oan strukturele en € 4,1 miljoen oan ynsidintele winsken. Der binne soargen oer de foldwaande yndeksaasje fanwegen hege ynflaasje en oprinnende leanseasken. De ried hat besletten de enerzjytafoege te ferheegjen nei 130% fan it sosjaal minimum en de wachtlisten foar WMO oan te pakken troch tydlike tawizingen te dwaan. Ek wurdt de bydrage oan itensbanken ienmalich ferhege. De begrutting moat foar 15 novimber 2022 nei de Provinsje stjoerd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2023 Noardeast-Fryslân". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de begroting voor 2023 vast te stellen. De begroting toont een meerjarig sluitend perspectief, hoewel de structurele positie van de gemeente onder druk staat door een daling van het resultaat in de komende jaren. Er zijn structurele en incidentele wensen opgenomen, en er zijn wijzigingen voorgesteld, zoals een verhoging van de energietoeslag en maatregelen om wachtlijsten voor de WMO aan te pakken. De financiële dekking voor deze wijzigingen komt uit de Algemene Reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie en de voorgestelde wijzigingen. Echter, er is beperkte informatie over de specifieke impact van de inflatie en hoe deze verder gemonitord zal worden.
Rol van de Raad:
De raad moet de begroting vaststellen en beslissen over de voorgestelde wijzigingen, zoals de verhoging van de energietoeslag en de aanpak van de WMO-wachtlijsten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen, zoals het verhogen van de energietoeslag en het aanpakken van de WMO-wachtlijsten, en hoe deze keuzes passen binnen de bredere financiële strategie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen voor sommige onderdelen, zoals de impact van de inflatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid rond inflatie kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de begroting 2023 vast te stellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een persbericht en informatie op de gemeentepagina's zal worden gepubliceerd, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de dekking van de energietoeslag en WMO-maatregelen vanuit de Algemene Reserve. Er is een risico dat de indexatie niet voldoende is om de inflatie op te vangen, wat toekomstige financiële aanpassingen kan vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2023 Energietoeslag Wachtlijsten WMO Algemene Reserve Inflatie Zero Based Budgeting Sociale minimum Armoedebeleid Looneisen EnergieprijzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Subsidie jaarwisseling". Het voorstel betreft de evaluatie en voortzetting van de subsidieregeling voor feestorganisaties tijdens de jaarwisseling in de gemeente Noardeast-Fryslân. Na feedback van feestorganisaties is het subsidiebedrag verhoogd en wordt de subsidie nu vooraf uitgekeerd. Dit heeft geleid tot meer georganiseerde activiteiten en minder overlast. De gemeente wil deze aanpak voortzetten zonder verdere wijzigingen in de subsidiebedragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke evaluatie van de vorige jaarwisseling en de impact van de wijzigingen in de subsidieregeling. Er wordt echter weinig gedetailleerde financiële informatie gegeven over de exacte bedragen en de totale kosten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten beslissen of ze instemmen met de voortzetting van de huidige aanpak zonder wijzigingen in de subsidiebedragen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de huidige subsidieregeling willen voortzetten of dat ze wijzigingen willen aanbrengen, zoals het introduceren van een beloningssysteem voor schadevrije evenementen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voortzetting van de huidige subsidieregeling voor de jaarwisseling zonder wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de samenwerking met feestorganisaties en het belang van hun feedback in het vormgeven van de subsidieregeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er wordt aangegeven dat het subsidiebedrag is verhoogd, maar er worden geen specifieke financiële details of dekkingsbronnen genoemd. Het is onduidelijk hoe de verhoging precies wordt gefinancierd binnen het gemeentelijke budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Feestorganisaties Jaarwisseling Schadepreventie Subsidieverhoging Evenementen Startkapitaal Subsidieuitkering Subsidiewijziging MotieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De motie heeft als titel "ZBB rapportage" en is ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 6 in de raadsvergadering van 3 november 2022. De motie roept het college op om de Zero Based Budgeting (ZBB) rapportage actueel te houden en voor januari 2023 met een collegebrief te komen waarin mogelijke besparingen voor de lange termijn worden opgenomen. Dit ondanks het feit dat het college de ZBB-rapportage momenteel minder relevant acht vanwege een verbeterd financieel perspectief. De motie benadrukt het belang van voorbereid zijn op financiële onzekerheden in de toekomst.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de overwegingen en de oproep aan het college beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe de ZBB-rapportage actueel gehouden moet worden en welke criteria gebruikt moeten worden voor het identificeren van besparingen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het college op te roepen om de ZBB-rapportage actueel te houden en om met voorstellen voor besparingen te komen. De raad moet ook de collegebrief beoordelen zodra deze is ingediend.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het eens zijn met het college dat de ZBB-rapportage momenteel minder relevant is, of dat ze de noodzaak zien om voorbereid te zijn op toekomstige financiële onzekerheden door de rapportage actueel te houden.
SMART en inconsequenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke oproep en een tijdsgebonden deadline (januari 2023). Echter, het is minder meetbaar en specifiek over hoe de ZBB-rapportage actueel gehouden moet worden en welke besparingen overwogen moeten worden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is ruimte voor meer specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en het college willen oproepen om de ZBB-rapportage actueel te houden en met besparingsvoorstellen te komen.
Participatie:
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het actueel houden van de ZBB-rapportage of het identificeren van besparingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn als besparingen ook gericht zijn op duurzame oplossingen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het actueel houden van de ZBB-rapportage en het implementeren van besparingen kan op termijn financiële implicaties hebben. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten voor het actueel houden van de rapportage gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zero Based Budgeting (ZBB) Rapportage Financieel perspectief Ombuigingen Inkomsten verhogen Lasten verlagen Financieel onzekere tijden Collegebrief Besparingen Onderzoek onderhoudenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Subsidie jaarwisseling". Het voorstel betreft de evaluatie en voortzetting van de subsidieregeling voor feestorganisaties tijdens de jaarwisseling in de gemeente Noardeast-Fryslân. Na feedback van feestorganisaties is het subsidiebedrag verhoogd en wordt de subsidie nu vooraf uitgekeerd. Dit heeft geleid tot meer georganiseerde activiteiten en minder overlast. De gemeente wil deze aanpak voortzetten zonder verdere wijzigingen in de subsidiebedragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke evaluatie van de vorige jaarwisseling en de impact van de wijzigingen in de subsidieregeling. Er wordt echter weinig gedetailleerde financiële informatie gegeven over de exacte bedragen en de totale kosten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten beslissen of ze instemmen met de voortzetting van de huidige aanpak zonder wijzigingen in de subsidiebedragen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de huidige subsidieregeling willen voortzetten of dat ze wijzigingen willen aanbrengen, zoals het introduceren van een beloningssysteem voor schadevrije evenementen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voortzetting van de huidige subsidieregeling voor de jaarwisseling zonder wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de samenwerking met feestorganisaties en het belang van hun feedback in het vormgeven van de subsidieregeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er wordt aangegeven dat het subsidiebedrag is verhoogd, maar er worden geen specifieke financiële details of dekkingsbronnen genoemd. Het is onduidelijk hoe de verhoging precies wordt gefinancierd binnen het gemeentelijke budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Feestorganisaties Jaarwisseling Schadepreventie Subsidieverhoging Evenementen Startkapitaal Subsidieuitkering Subsidiewijziging MotieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie munitiestort Waddenzee". De motie, aangenomen door de raad van Noardeast-Fryslân, richt zich op het verleggen van de verantwoordelijkheid voor de munitiestortplaats nabij de Engelsmanplaat in de Waddenzee van de gemeente naar de Rijksoverheid. De motie roept op tot opruiming van de stortplaats door de Rijksoverheid. Het college heeft het Ministerie van Defensie en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangeschreven om deze verantwoordelijkheid over te nemen en de opruiming te realiseren. De raad wordt op de hoogte gehouden van de voortgang van deze gesprekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de stappen beschrijft die zijn ondernomen om de motie uit te voeren. Het vermeldt de betrokken ministeries en de intentie om de raad op de hoogte te houden van verdere ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om geïnformeerd te blijven over de voortgang van de gesprekken met de Rijksoverheid.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de beslissing om de verantwoordelijkheid voor de munitiestortplaats over te dragen aan de Rijksoverheid en de prioritering van de opruiming van de stortplaats.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitkomst is afhankelijk van de reactie van de Rijksoverheid.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, maar moet de voortgang van de uitvoering van de motie volgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het opruimen van de munitiestortplaats een positieve impact kan hebben op het milieu en de ecologie van de Waddenzee.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er wordt ook niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, aangezien de verantwoordelijkheid bij de Rijksoverheid wordt gelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Munitiestortplaats Waddenzee Engelsmanplaat Rijksoverheid Ministerie van Defensie Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Opruiming Verantwoordelijkheid Overleg MotieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Voedselbanken" en betreft een wijziging in de begroting van 2023 van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het amendement stelt voor om de bijdrage aan voedselbanken eenmalig te verhogen met € 6.000, gedekt vanuit het budget voor armoedebeleid. Dit is noodzakelijk vanwege de stijgende vraag naar voedselbankdiensten en de hogere operationele kosten door stijgende energieprijzen. Het amendement vraagt het college om in gesprek te gaan met de voedselbanken om de subsidiebehoefte voor 2024 te bepalen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke financiële wijziging en een rationale voor de verhoging. Echter, het mist specifieke details over de langetermijnstrategie voor voedselbankfinanciering.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement goedkeuren en het college opdracht geven om met voedselbanken te overleggen over toekomstige behoeften.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de extra financiële steun aan voedselbanken willen goedkeuren en hoe ze de balans willen vinden tussen directe noodhulp en structurele oplossingen voor armoede.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (eenmalige verhoging in 2023). Het is echter minder specifiek over de langetermijnstrategie (2024 en verder), wat een mogelijke inconsistentie is.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat ze ook hebben gedaan, zoals blijkt uit de stemming.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het college in gesprek moet gaan met voedselbanken, wat een vorm van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op acute financiële ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige verhoging van € 6.000 voor 2023, gedekt vanuit het armoedebeleidbudget. Er is geen langetermijnfinanciering aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voedselbanken Begroting 2023 Bijdrage verhoging Armoedebeleid Energieprijzen Levensonderhoud Subsidiebehoefte Cliënten Kostenstijging Extra bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Voedselbanken" en betreft een wijziging in de begroting van 2023 van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het amendement stelt voor om de bijdrage aan voedselbanken eenmalig te verhogen met € 6.000, gedekt vanuit het budget voor armoedebeleid. Dit is noodzakelijk vanwege de stijgende vraag naar voedselbankdiensten en de hogere operationele kosten door stijgende energieprijzen. Het amendement vraagt het college om in gesprek te gaan met de voedselbanken om de subsidiebehoefte voor 2024 te bepalen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke financiële wijziging en een rationale voor de verhoging. Echter, het mist specifieke details over de langetermijnstrategie voor voedselbankfinanciering.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement goedkeuren en het college opdracht geven om met voedselbanken te overleggen over toekomstige behoeften.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de extra financiële steun aan voedselbanken willen goedkeuren en hoe ze de balans willen vinden tussen directe noodhulp en structurele oplossingen voor armoede.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (eenmalige verhoging in 2023). Het is echter minder specifiek over de langetermijnstrategie (2024 en verder), wat een mogelijke inconsistentie is.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat ze ook hebben gedaan, zoals blijkt uit de stemming.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het college in gesprek moet gaan met voedselbanken, wat een vorm van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op acute financiële ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige verhoging van € 6.000 voor 2023, gedekt vanuit het armoedebeleidbudget. Er is geen langetermijnfinanciering aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voedselbanken Begroting 2023 Bijdrage verhoging Armoedebeleid Energieprijzen Levensonderhoud Subsidiebehoefte Cliënten Kostenstijging Extra bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Wachtlijsten WMO" en betreft een wijziging in de begroting van 2023 van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de wachtlijsten voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) aan te pakken. Het amendement stelt voor om vanaf 1 januari 2023 te beginnen met voorlopige toekenningen voor enkelvoudige WMO-aanvragen die op de wachtlijst staan, met een steekproefsgewijze controle achteraf. Voor deze aanpak wordt eenmalig € 200.000 gereserveerd uit de algemene reserve om eventuele kosten te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een duidelijke aanpak en financiële dekking biedt voor het probleem van de wachtlijsten. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en de criteria voor de steekproefsgewijze controle.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren van de wijziging in de begroting en het toewijzen van de financiële middelen. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het gebruik van voorlopige toekenningen en de financiële reservering uit de algemene reserve de beste aanpak is om de wachtlijsten te verkorten. Er moet ook worden overwogen of deze aanpak duurzaam en rechtvaardig is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de steekproefsgewijze controle is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat de voorgestelde wijziging in de begroting wordt goedgekeurd en de financiële middelen worden vrijgemaakt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het aanpakken van wachtlijsten kan bijdragen aan een duurzamere sociale zorgstructuur.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een financiële impact van € 200.000, die gedekt wordt door een eenmalige reservering uit de algemene reserve. Dit bedrag is bedoeld om extra ambtelijke capaciteit en mogelijke terugvorderingsproblemen te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wachtlijsten WMO Voorlopige toekenning Personeelstekort Algemene reserve Extra ambtelijke capaciteit Terugvordering S!N (Sociaal in Noardeast-Fryslân) Begroting 2023 Voorzieningen UrgentieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Wachtlijsten WMO" en betreft een wijziging in de begroting van 2023 van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de wachtlijsten voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) aan te pakken. Het amendement stelt voor om vanaf 1 januari 2023 te beginnen met voorlopige toekenningen voor enkelvoudige WMO-aanvragen die op de wachtlijst staan, met een steekproefsgewijze controle achteraf. Voor deze aanpak wordt eenmalig € 200.000 gereserveerd uit de algemene reserve om eventuele kosten te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een duidelijke aanpak en financiële dekking biedt voor het probleem van de wachtlijsten. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en de criteria voor de steekproefsgewijze controle.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren van de wijziging in de begroting en het toewijzen van de financiële middelen. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het gebruik van voorlopige toekenningen en de financiële reservering uit de algemene reserve de beste aanpak is om de wachtlijsten te verkorten. Er moet ook worden overwogen of deze aanpak duurzaam en rechtvaardig is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de steekproefsgewijze controle is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat de voorgestelde wijziging in de begroting wordt goedgekeurd en de financiële middelen worden vrijgemaakt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het aanpakken van wachtlijsten kan bijdragen aan een duurzamere sociale zorgstructuur.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een financiële impact van € 200.000, die gedekt wordt door een eenmalige reservering uit de algemene reserve. Dit bedrag is bedoeld om extra ambtelijke capaciteit en mogelijke terugvorderingsproblemen te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wachtlijsten WMO Voorlopige toekenning Personeelstekort Algemene reserve Extra ambtelijke capaciteit Terugvordering S!N (Sociaal in Noardeast-Fryslân) Begroting 2023 Voorzieningen UrgentieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Energietoeslag". Het amendement stelt voor om de norm voor de energietoeslag in de gemeente Noardeast-Fryslân te verhogen van 120% naar 130% van het sociaal minimum. Dit zou meer inwoners in staat stellen om een tegemoetkoming in de energiekosten te ontvangen. Het benodigde bedrag voor deze uitbreiding in 2023 zal worden gedekt vanuit de Algemene Reserve. Het amendement is ingediend door meerdere partijen en unaniem aangenomen door de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging in de norm voor de energietoeslag beschrijft en aangeeft hoe de financiering zal worden gedekt. Er is ook een toelichting gegeven op de reden voor de wijziging.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde wijziging in de begroting. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beslissen of de uitbreiding van de energietoeslag wenselijk en financieel haalbaar is.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de gemeente de energietoeslag wil uitbreiden naar een bredere doelgroep, wat een grotere financiële verplichting met zich meebrengt. Dit kan invloed hebben op andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verhoging van de norm naar 130% van het sociaal minimum. Het is haalbaar en relevant gezien de stijgende energiekosten. De tijdsgebondenheid is impliciet voor het jaar 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is het amendement aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming. Het richt zich voornamelijk op de financiële en beleidsmatige aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële ondersteuning voor energiekosten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen doordat het een groter bedrag uit de Algemene Reserve vereist om de uitbreiding van de energietoeslag te dekken. Het amendement specificeert dat de dekking voor 2023 vanuit de Algemene Reserve zal komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energietoeslag Sociaal minimum Algemene Reserve Laag inkomen Inkomensgrens Compensatie Amendement Perspectiefnota Stijgende energiekosten Incidenteel bedragVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Energietoeslag". Het amendement stelt voor om de norm voor de energietoeslag in de gemeente Noardeast-Fryslân te verhogen van 120% naar 130% van het sociaal minimum. Dit zou meer inwoners in staat stellen om een tegemoetkoming in de energiekosten te ontvangen. Het benodigde bedrag voor deze uitbreiding in 2023 zal worden gedekt vanuit de Algemene Reserve. Het amendement is ingediend door meerdere partijen en unaniem aangenomen door de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging in de norm voor de energietoeslag beschrijft en aangeeft hoe de financiering zal worden gedekt. Er is ook een toelichting gegeven op de reden voor de wijziging.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde wijziging in de begroting. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beslissen of de uitbreiding van de energietoeslag wenselijk en financieel haalbaar is.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de gemeente de energietoeslag wil uitbreiden naar een bredere doelgroep, wat een grotere financiële verplichting met zich meebrengt. Dit kan invloed hebben op andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verhoging van de norm naar 130% van het sociaal minimum. Het is haalbaar en relevant gezien de stijgende energiekosten. De tijdsgebondenheid is impliciet voor het jaar 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is het amendement aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming. Het richt zich voornamelijk op de financiële en beleidsmatige aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële ondersteuning voor energiekosten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen doordat het een groter bedrag uit de Algemene Reserve vereist om de uitbreiding van de energietoeslag te dekken. Het amendement specificeert dat de dekking voor 2023 vanuit de Algemene Reserve zal komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energietoeslag Sociaal minimum Algemene Reserve Laag inkomen Inkomensgrens Compensatie Amendement Perspectiefnota Stijgende energiekosten Incidenteel bedragVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Jaarwisseling" en is ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 6 tijdens de raadsvergadering van 3 november 2022. De motie constateert dat de afgelopen jaarwisseling in enkele dorpen van de gemeente Noardeast-Fryslân ongeregeldheden kende. Het COT heeft hier onderzoek naar gedaan en adviseert een gezamenlijke dialoog boven een repressieve aanpak. De motie stelt voor om het budget voor activiteiten tijdens oud en nieuw te verhogen en positief belonen te integreren in de subsidieverstrekking. Het college wordt verzocht te onderzoeken hoe dit kan worden vormgegeven en de raad hierover in de eerste helft van 2023 te informeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het benoemt de problemen, verwijst naar een onderzoek en doet concrete aanbevelingen. Echter, het mist specifieke details over hoe het positief belonen precies vormgegeven kan worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college verzoeken om onderzoek te doen en later de uitkomsten evalueren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen een repressieve aanpak of een meer op samenwerking en beloning gerichte aanpak voor de jaarwisseling. Ook moet er een beslissing worden genomen over de verhoging van het budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (eerste halfjaar van 2023), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van het positief belonen is nog vaag.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken het onderzoek uit te voeren en de uitkomsten te rapporteren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te pleiten voor een gezamenlijke dialoog tussen inwoners en overheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt een verhoging van het budget voor de jaarwisseling voor met €20.000, bovenop de reeds voorgestelde €50.000. Het is onduidelijk hoe deze verhoging gedekt wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarwisseling COT (Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement) Ongeregeldheden Positief belonen Dialoog Subsidieverstrekking Activiteiten en evenementen Budgetverhoging Feestelijke en veilige jaarwisseling OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Jaarwisseling" en is ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 6 tijdens de raadsvergadering van 3 november 2022. De motie constateert dat de afgelopen jaarwisseling in enkele dorpen van de gemeente Noardeast-Fryslân ongeregeldheden kende. Het COT heeft hier onderzoek naar gedaan en adviseert een gezamenlijke dialoog boven een repressieve aanpak. De motie stelt voor om het budget voor activiteiten tijdens oud en nieuw te verhogen en positief belonen te integreren in de subsidieverstrekking. Het college wordt verzocht te onderzoeken hoe dit kan worden vormgegeven en de raad hierover in de eerste helft van 2023 te informeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het benoemt de problemen, verwijst naar een onderzoek en doet concrete aanbevelingen. Echter, het mist specifieke details over hoe het positief belonen precies vormgegeven kan worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college verzoeken om onderzoek te doen en later de uitkomsten evalueren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen een repressieve aanpak of een meer op samenwerking en beloning gerichte aanpak voor de jaarwisseling. Ook moet er een beslissing worden genomen over de verhoging van het budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (eerste halfjaar van 2023), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van het positief belonen is nog vaag.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken het onderzoek uit te voeren en de uitkomsten te rapporteren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te pleiten voor een gezamenlijke dialoog tussen inwoners en overheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt een verhoging van het budget voor de jaarwisseling voor met €20.000, bovenop de reeds voorgestelde €50.000. Het is onduidelijk hoe deze verhoging gedekt wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarwisseling COT (Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement) Ongeregeldheden Positief belonen Dialoog Subsidieverstrekking Activiteiten en evenementen Budgetverhoging Feestelijke en veilige jaarwisseling OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Medewerker vergroening en biodiversiteit" en betreft een wijziging in de begroting 2023 van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel beoogt de aanstelling van een medewerker die zich richt op vergroening en biodiversiteit, waarvoor € 50.000 structureel wordt vrijgemaakt. Deze medewerker zal een ondersteunende rol spelen in het vergroenen van de gemeente en het bevorderen van biodiversiteit, in samenwerking met inwoners, ondernemers en natuurorganisaties. De medewerker zal ook het bestaande biodiversiteits- en bomenbeleidsplan verder uitwerken en handhaven op flora en fauna.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat de financiële implicaties zijn en welke rol de nieuwe medewerker zal vervullen. Echter, het mist specifieke details over hoe de samenwerking met de gemeenschap en andere belanghebbenden vorm zal krijgen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijziging in de begroting wordt aangenomen. Dit omvat het goedkeuren van de financiële toewijzing en de strategische richting voor vergroening en biodiversiteit.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het aanstellen van een specifieke medewerker voor vergroening en biodiversiteit een prioriteit is en of de voorgestelde financiële middelen adequaat en gerechtvaardigd zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de beoogde vergroening en biodiversiteit. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of tijdsgebonden doelen gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de begroting wordt aangepast om de nieuwe medewerker te financieren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met inwoners, ondernemers en natuurorganisaties, maar geeft geen specifieke details over hoe deze participatie zal worden georganiseerd of gemonitord.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op vergroening en biodiversiteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structurele financiële toewijzing van € 50.000, die ten laste komt van het begrotingsresultaat. Er wordt geen verdere dekking of compensatie voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Medewerker vergroening en biodiversiteit Begroting 2023 Vergroening Biodiversiteit Gemeente Inwoners Ondernemers Natuurorganisaties Biodiversiteitsplan BomenbeleidsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Medewerker vergroening en biodiversiteit." Het amendement stelt voor om een structureel bedrag van € 50.000 uit te trekken voor de aanstelling van een medewerker die zich richt op vergroening en biodiversiteit binnen de gemeente Noardeast-Fryslân. Deze medewerker zou een ondersteunende, bemiddelende en adviserende rol vervullen, bijdragen aan de uitwerking van het biodiversiteits- en bomenbeleidsplan, en een handhavende functie hebben met betrekking tot flora en fauna. Het amendement benadrukt samenwerking met inwoners, ondernemers en natuurorganisaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de financiële implicaties en de rol van de nieuwe medewerker beschrijft. Echter, het mist specifieke details over de exacte taken, verantwoordelijkheden en meetbare doelen voor de medewerker.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijziging in de begroting wordt goedgekeurd. De raad moet overwegen of de aanstelling van de medewerker bijdraagt aan de gemeentelijke doelen op het gebied van vergroening en biodiversiteit.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het investeren in een medewerker voor vergroening en biodiversiteit prioriteit heeft binnen de begroting van 2023. Dit omvat het afwegen van de voordelen van vergroening tegen andere budgettaire behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de begroting wordt aangepast om de nieuwe medewerker te financieren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met inwoners, ondernemers en natuurorganisaties, wat wijst op een inclusieve benadering van beleidsuitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op vergroening en biodiversiteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structurele uitgave van € 50.000, die ten laste komt van het begrotingsresultaat. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, wat impliceert dat het binnen de bestaande financiële ruimte moet worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Medewerker vergroening en biodiversiteit Begroting 2023 Vergroening Biodiversiteit Gemeente Inwoners Ondernemers Natuurorganisaties Biodiversiteitsplan BomenbeleidsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "2022-202412 AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: 6 (Begroting 2023) Onderwerp: Fûgelpits." Het amendement stelt voor om de begroting van 2023 te wijzigen door een eenmalige financiële bijdrage van € 15.000 toe te kennen aan de Stichting Fûgelpits in Moddergat. Deze bijdrage is bedoeld om de stichting te ondersteunen bij het opruimen van dode vogels als gevolg van de vogelgriep, die veel ernstiger is dan voorgaande jaren. De bijdrage wordt gedekt uit de algemene reserve van de gemeente Noardeast-Fryslân.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het probleem dat het adresseert. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de extra financiering en de bron van de dekking. Echter, het mist een langetermijnoplossing voor structurele financiering.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijziging in de begroting wordt goedgekeurd. De raad moet ook overwegen of de eenmalige bijdrage voldoende is en of er behoefte is aan een structurele oplossing.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het gebruik van de algemene reserve voor deze eenmalige bijdrage gerechtvaardigd is. Daarnaast moeten ze overwegen of er in de toekomst structurele financiering nodig is voor de werkzaamheden van de Stichting Fûgelpits.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de bron van financiering. Het is echter niet tijdgebonden of realistisch met betrekking tot een langetermijnoplossing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een plan voor toekomstige financiering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de wijziging van de begroting om de eenmalige bijdrage van € 15.000 aan de Stichting Fûgelpits goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op het beheer van de natuurlijke omgeving en de gevolgen van de vogelgriep.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van € 15.000, gedekt uit de algemene reserve. Het voorstel erkent dat er in de toekomst structurele financiering nodig kan zijn, maar biedt geen oplossing daarvoor.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fûgelpits Vogelgriep Begroting 2023 Moddergat Algemene reserve Dode vogels Financiële bijdrage Stichting Humane wijze Structureel geldVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement heeft als titel "2022-202412 AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: 6 (Begroting 2023) Onderwerp: Fûgelpits". Het amendement stelt voor om de begroting van 2023 te wijzigen door een eenmalige financiële bijdrage van € 15.000 toe te kennen aan de Stichting Fûgelpits te Moddergat. Deze bijdrage is bedoeld om de stichting te ondersteunen bij het opruimen van dode vogels als gevolg van de vogelgriep, die in omvang is toegenomen. De bijdrage wordt gedekt uit de algemene reserve van de gemeente Noardeast-Fryslân.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het probleem dat het adresseert. Het legt uit waarom de extra financiering nodig is en hoe deze gedekt zal worden. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor toekomstige structurele financiering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de begroting om de eenmalige bijdrage aan de Stichting Fûgelpits goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de financiële steun aan de stichting willen verlenen, gezien de urgentie van de vogelgriepcrisis, en of zij bereid zijn om de algemene reserve hiervoor aan te spreken. Daarnaast moeten ze nadenken over een structurele oplossing voor toekomstige financiering.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (eenmalige bijdrage in 2023), maar mist meetbare doelen en een plan voor toekomstige financiering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de noodzaak voor structurele financiering wordt wel genoemd zonder concrete oplossingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de wijziging van de begroting om de eenmalige bijdrage van € 15.000 aan de Stichting Fûgelpits goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op het beheer van de natuur en de gevolgen van de vogelgriep op de vogelpopulatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een eenmalige uitgave van € 15.000, die gedekt wordt uit de algemene reserve. Er wordt echter op gewezen dat er in de toekomst structurele financiering nodig zal zijn, maar er wordt geen specifieke dekking voor toekomstige kosten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fûgelpits Vogelgriep Moddergat Begroting 2023 Algemene reserve Dode vogels Financiële bijdrage Stichting Humane wijze Structureel geldVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie naar aanleiding van agendapunt nr. 6 in de raadsvergadering van 3 november 2022
Samenvatting: De motie betreft de Zero Based Budgeting (ZBB) rapportage die is opgesteld voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Hoewel het college van mening is dat de rapportage momenteel minder relevant is vanwege een verbeterd financieel perspectief, benadrukt de motie het belang van het gebruik van de ZBB-methodiek voor toekomstige financiële onzekerheden. De motie roept het college op om de ZBB-rapportage actueel te houden en om voor januari 2023 met een brief te komen waarin mogelijke besparingen voor de lange termijn worden opgenomen. De motie is ingediend door L. Sytsma (CDA), ChristenUnie, BVNL, en VVD, maar uiteindelijk ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de overwegingen en de oproep aan het college beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe de ZBB-rapportage actueel gehouden moet worden en welke criteria gebruikt worden voor het identificeren van besparingen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te roepen om de ZBB-rapportage actueel te houden en om met voorstellen voor besparingen te komen. De raad moet ook beslissen of ze de motie steunen of niet.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze het eens zijn met het college dat de ZBB-rapportage momenteel minder relevant is, of dat ze de motie steunen om de rapportage actueel te houden voor toekomstige onzekerheden. Dit kan invloed hebben op de prioritering van financiële middelen en beleidsfocus.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een deadline is voor de collegebrief (januari 2023), ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor de besparingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen of verwerpen. Aangezien de motie is ingetrokken, is er mogelijk geen besluit nodig, tenzij er een hernieuwde discussie plaatsvindt.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het actueel houden van de ZBB-rapportage of het identificeren van besparingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn als besparingen ook gericht zijn op duurzame oplossingen.
Financiële Gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het actueel houden van de ZBB-rapportage en het implementeren van besparingen kan zowel kosten als besparingen met zich meebrengen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zero Based Budgeting (ZBB) Rapportage Financieel perspectief Ombuigingen College Besparingen Financieel onzekere tijden Onderzoek Collegebrief Bestuurders inzichtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Munysjestoart Waadsee". De motie betreft de aanwezigheid van een munitiedump in de Waddenzee nabij Engelsmanplaat. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân constateert dat er een risico bestaat dat munitie bloot komt te liggen door verschuivingen in het dynamische Waddengebied. Er is mogelijk mosterdgas opgeslagen, wat een gevaar kan vormen voor de volksgezondheid en het milieu. De motie roept het college op om het Rijk te verzoeken om een onderzoek naar de risico's uit te voeren, een lijst van opgeslagen materialen te verstrekken en de munitiedump op te ruimen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de risico's en de verantwoordelijkheden van het Rijk. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak voor het geval het Rijk niet adequaat reageert.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het college op te roepen actie te ondernemen richting het Rijk en door toezicht te houden op de voortgang en resultaten van deze acties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid voor de munitiedump bij het Rijk willen leggen en of zij druk willen uitoefenen voor een snelle oplossing. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met mogelijke vertragingen of tegenwerking van het Rijk.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke deadlines en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de oproepen aan het Rijk is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen de genoemde acties richting het Rijk te ondernemen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere lokale belanghebbenden, maar richt zich op overleg met het Rijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de munitiedump een potentieel gevaar vormt voor het milieu in het Waddengebied.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt een maximaal financieel risico van 5 miljoen euro, maar geeft niet aan hoe dit gedekt zou worden. Het legt de verantwoordelijkheid voor de kosten bij het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Munysjestoart Waadsee Risiko Mosterdgas Definsje Folkssûnens Miljeu Engelsmanplaat Holwerter Balch SlenkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Munysjestoart Waadsee". De motie betreft de aanwezigheid van een munitiedump in de Waddenzee nabij Engelsmanplaat. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân constateert dat er een risico bestaat dat munitie bloot komt te liggen door verschuivingen in het dynamische Waddengebied. Er is mogelijk mosterdgas opgeslagen, wat een gevaar kan vormen voor de volksgezondheid en het milieu. De motie roept het college op om het Rijk te verzoeken om een onderzoek naar de risico's uit te voeren, een lijst van opgeslagen materialen te verstrekken en de munitiedump op te ruimen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de risico's en de verantwoordelijkheden van het Rijk. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak voor het geval het Rijk niet adequaat reageert.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het college op te roepen actie te ondernemen richting het Rijk en door toezicht te houden op de voortgang en resultaten van deze acties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid voor de munitiedump bij het Rijk willen leggen en of zij druk willen uitoefenen voor een snelle oplossing. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met mogelijke vertragingen of tegenwerking van het Rijk.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke deadlines en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de oproepen aan het Rijk is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen de genoemde acties richting het Rijk te ondernemen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere lokale belanghebbenden, maar richt zich op overleg met het Rijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de munitiedump een potentieel gevaar vormt voor het milieu in het Waddengebied.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt een maximaal financieel risico van 5 miljoen euro, maar geeft niet aan hoe dit gedekt zou worden. Het legt de verantwoordelijkheid voor de kosten bij het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Munysjestoart Waadsee Risiko Mosterdgas Definsje Folkssûnens Miljeu Engelsmanplaat Holwerter Balch SlenkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Fiering âld & nij 2022/2023". De motie roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om initiatieven van dorpen en wijken voor de viering van oud en nieuw ruimhartig te ondersteunen. Indien de bestaande budgetten niet toereikend zijn, wordt voorgesteld om de algemene reserve aan te spreken, met een maximum van 25% boven het toegewezen budget. Dit moet ervoor zorgen dat dorpen en wijken die net te weinig budget hebben, toch hun plannen kunnen realiseren. De motie is ingediend door meerdere partijen en unaniem aangenomen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie beschrijft, de noodzaak van samenwerking benadrukt, en een duidelijke oproep doet aan het college. Echter, het mist specifieke details over de exacte financiële implicaties en hoe de verdeling van extra middelen zal plaatsvinden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om te beslissen over het gebruik van de algemene reserve voor dit specifieke doel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het verantwoord is om de algemene reserve aan te spreken voor de viering van oud en nieuw en of het maximum van 25% voldoende is om de noden van de dorpen en wijken te dekken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te roepen de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van samenwerking tussen de gemeente en de dorpen/wijken, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, dus het lijkt geen centraal thema te zijn in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt voor om de algemene reserve te gebruiken als de bestaande budgetten niet toereikend zijn, met een maximum van 25% boven het toegewezen budget. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking uitgewerkt in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Âld & nij fiering Doarpen en wiken Budzjet Algemiene reserve Ynisjativen Gearkomste Feest Ferantwurdelikheid Plannen AmtnersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Fiering âld & nij 2022/2023". De motie roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om initiatieven van dorpen en wijken voor de viering van oud en nieuw ruimhartig te ondersteunen. Indien de bestaande budgetten niet toereikend zijn, wordt voorgesteld om de algemene reserve aan te spreken, met een maximum van 25% boven het toegewezen budget. Dit moet ervoor zorgen dat dorpen en wijken die net te weinig budget hebben, toch hun plannen kunnen realiseren. De motie is ingediend door meerdere partijen en unaniem aangenomen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie beschrijft, de noodzaak van samenwerking benadrukt, en een duidelijke oproep doet aan het college. Echter, het mist specifieke details over de exacte financiële implicaties en hoe de verdeling van extra middelen zal plaatsvinden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om te beslissen over het gebruik van de algemene reserve voor dit specifieke doel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het verantwoord is om de algemene reserve aan te spreken voor de viering van oud en nieuw en of het maximum van 25% voldoende is om de noden van de dorpen en wijken te dekken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te roepen de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van samenwerking tussen de gemeente en de dorpen/wijken, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, dus het lijkt geen centraal thema te zijn in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt voor om de algemene reserve te gebruiken als de bestaande budgetten niet toereikend zijn, met een maximum van 25% boven het toegewezen budget. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking uitgewerkt in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Âld & nij fiering Doarpen en wiken Budzjet Algemiene reserve Ynisjativen Gearkomste Feest Ferantwurdelikheid Plannen AmtnersVerfijning van de zoekopdracht:
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.B. van Dellen - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:31:36 - 00:36:42 - 00:38:16 - 00:39:05 - 00:40:05 - 00:50:58 - 01:02:43 - 01:10:09 - 01:13:57 - 01:15:36 - 01:16:27 - 01:16:37 - 01:21:24 - 01:21:32 - 01:22:08 - 01:22:18 - 01:22:55 - 01:23:29 - 01:23:45 - 01:24:09 - 01:24:11 - 01:24:33 - 01:24:53 - 01:25:22 - 01:26:01 - 01:26:34 - 01:29:20 - 01:31:11 - 01:31:48 - 01:32:06 - 02:37:55 - 02:39:27 - 02:40:31 - 02:42:30 - 02:43:59 - 02:44:13 - 02:44:25 - 02:45:36 - 02:49:15 - 02:50:15 - 02:50:17 - 02:53:59 - 02:54:10 - 02:54:45 - 02:55:38 - 02:55:52 - 02:56:14 - 02:56:22 - 02:57:42 - 02:59:43 - 03:00:40 - 03:01:16 - 03:02:01 - 03:07:17
R. Slijver -
A.A. Buwalda - FNP
K. de Jager - ChristenUnie
J. Dekkema - ChristenUnie
K.C. Merkus -
B.B. van Dellen - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 6.a AANGENOMEN Motie vreemd PvdA-S!N-BNVL-CU-VVD - Jongerenraad
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 3 november 2022 een motie aangenomen om de mogelijkheden voor het instellen van een jongerenraad te onderzoeken. De motie benadrukt het belang van medezeggenschap en participatie van jongeren in de politiek, aangezien zij een frisse blik kunnen bieden en toekomstige volwassen burgers zijn. De raad roept het college op om na vaststelling van het nieuwe welzijnsbeleid te onderzoeken hoe een jongerenraad kan worden geïnstalleerd en op welke beleidsterreinen deze advies kan geven. Ook wordt gevraagd te onderzoeken of de kinderburgemeester een rol kan spelen en om jongeren, jongerenwerkers en onderwijs bij dit proces te betrekken. De motie werd unaniem aangenomen door de raad.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 3 novimber 2022 in moasje oannommen om de mooglikheden foar it ynstellen fan in jongereinried te ûndersykjen. De moasje beklammet it belang fan meibeslissingsrjocht en partisipaasje fan jongeren yn de polityk, om't sy in frisse blik biede kinne en takomstige folwoeksen boargers binne. De ried ropt it kolleezje op om nei fêststelling fan it nije wolwêzensbelied te ûndersykjen hoe't in jongereinried ynstalleare wurde kin en op hokker beliedsterreinen dizze advys jaan kin. Ek wurdt frege te ûndersykjen oft de bernemear in rol spylje kin en om jongeren, jongerenwurkers en ûnderwiis by dit proses te belûken. De moasje waard unanym oannommen troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Jongerenraad" en is ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie roept op tot het onderzoeken van de mogelijkheden om een jongerenraad op te richten in de gemeente. Dit initiatief is gebaseerd op de constatering dat steeds meer gemeenten jongeren betrekken bij de politiek en dat de Jeugdwet 2015 dit ondersteunt. De motie benadrukt het belang van medezeggenschap en participatie van jongeren, die een frisse blik kunnen bieden op beleid. Het college wordt gevraagd om na vaststelling van het nieuwe welzijnsbeleid te onderzoeken hoe een jongerenraad kan worden geïmplementeerd en welke rol de kinderburgemeester hierin kan spelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke constateringen en overwegingen die de noodzaak en voordelen van een jongerenraad onderbouwen. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en tijdslijnen voor het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze heeft de motie aangenomen en roept het college op om het onderzoek uit te voeren en de raad te informeren over de resultaten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de oprichting van een jongerenraad willen ondersteunen en hoe ze jongerenparticipatie willen vormgeven binnen de gemeentelijke politiek. Dit kan invloed hebben op beleidsprioriteiten en budgettoewijzing.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor het onderzoek en concrete stappen voor implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college opdracht te geven het onderzoek uit te voeren en later te beslissen over de implementatie van de jongerenraad op basis van de onderzoeksresultaten.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door jongeren, jongerenwerkers, onderwijs en anderen te betrekken bij het onderzoek naar de mogelijkheden van een jongerenraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, maar het betrekken van jongeren kan indirect bijdragen aan duurzame beleidsvorming door het integreren van hun perspectieven en ideeën.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit aspect zou in het onderzoek moeten worden meegenomen om de haalbaarheid van de jongerenraad te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenraad Jongerenparticipatie Jeugdwet 2015 Medezeggenschap Frisse blik Jongerenbeleid Kinderburgemeester Onderzoek Welzijnsbeleid AdviesfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Jongerenraad" en is ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie roept op tot het onderzoeken van de mogelijkheden om een jongerenraad op te richten in de gemeente. Dit initiatief is gebaseerd op de constatering dat steeds meer gemeenten jongeren betrekken bij de politiek en dat de Jeugdwet 2015 dit ondersteunt. De motie benadrukt het belang van medezeggenschap en participatie van jongeren, die een frisse blik kunnen bieden op beleid. Het college wordt gevraagd om na vaststelling van het nieuwe welzijnsbeleid te onderzoeken hoe een jongerenraad kan worden geïmplementeerd en welke rol de kinderburgemeester hierin kan spelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke constateringen en overwegingen die de noodzaak en voordelen van een jongerenraad onderbouwen. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en tijdslijnen voor het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze heeft de motie aangenomen en roept het college op om het onderzoek uit te voeren en de raad te informeren over de resultaten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de oprichting van een jongerenraad willen ondersteunen en hoe ze jongerenparticipatie willen vormgeven binnen de gemeentelijke politiek. Dit kan invloed hebben op beleidsprioriteiten en budgettoewijzing.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor het onderzoek en concrete stappen voor implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college opdracht te geven het onderzoek uit te voeren en later te beslissen over de implementatie van de jongerenraad op basis van de onderzoeksresultaten.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door jongeren, jongerenwerkers, onderwijs en anderen te betrekken bij het onderzoek naar de mogelijkheden van een jongerenraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, maar het betrekken van jongeren kan indirect bijdragen aan duurzame beleidsvorming door het integreren van hun perspectieven en ideeën.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit aspect zou in het onderzoek moeten worden meegenomen om de haalbaarheid van de jongerenraad te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenraad Jongerenparticipatie Jeugdwet 2015 Medezeggenschap Frisse blik Jongerenbeleid Kinderburgemeester Onderzoek Welzijnsbeleid AdviesfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Nutma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.B. van Dellen - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.B. van Dellen - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Nutma - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
G.J. Schoorstra - CDA
Agendapunt 6.b AANGENOMEN Motie vreemd - S!N-GBNF-CDA-BVNL-VVD-FNP - Versoepeling energie-opwekkende en -besparende maatregelen beschermd dorps- en stadsgezicht
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 3 november 2022 een motie aangenomen die het college verzoekt om te onderzoeken hoe het beleid voor energie-opwekkende en -besparende maatregelen in de binnenstad en in beschermde dorps- en stadsgezichten versoepeld kan worden. Dit onderzoek moet bijdragen aan de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn, zoals vastgelegd in de Europese Klimaatwet. De versoepeling mag echter niet ten koste gaan van de uitstraling en authenticiteit van deze beschermde gebieden. De motie werd unaniem aangenomen door de aanwezige partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 3 novimber 2022 in moasje oannommen dy't it kolleezje freget om te ûndersykjen hoe't it belied foar enerzjy-opwekkende en -besparjende maatregels yn 'e binnenstêd en yn beskerme doarps- en stedsgezichten ferromme wurde kin. Dit ûndersyk moat bydrage oan it doel om yn 2050 klimaatneutraal te wêzen, sa't fêstlein is yn 'e Europeeske Klimaatwet. De ferromming mei lykwols net ten koste gean fan 'e útstrieling en autentisiteit fan dizze beskerme gebieten. De moasje waard unanym oannommen troch de oanwêzige partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Versoepeling energie-opwekkende en -besparende maatregelen beschermd dorps- en stadsgezicht". Het doel van de motie is om het college te verzoeken te onderzoeken hoe het beleid rondom energie-opwekkende en -besparende maatregelen in beschermde dorps- en stadsgezichten versoepeld kan worden. Dit moet bijdragen aan de klimaatdoelstellingen voor 2050 zonder afbreuk te doen aan de uitstraling en authenticiteit van deze gebieden. De raad wil geïnformeerd worden over de resultaten van dit onderzoek.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de onderzoeksmethode en de tijdlijn voor het onderzoek. Het geeft wel duidelijk aan wat het doel is en welke overwegingen daarbij een rol spelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende rol door het college te verzoeken een onderzoek uit te voeren. De raad moet ook de resultaten van het onderzoek beoordelen en eventueel verdere stappen ondernemen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van de historische uitstraling van beschermde gebieden en de noodzaak om duurzame energieoplossingen te implementeren. Er moet een balans worden gevonden tussen erfgoedbehoud en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken het onderzoek uit te voeren en later de resultaten te evalueren.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het onderzoek of de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op energie-opwekkende en -besparende maatregelen en de klimaatdoelstellingen voor 2050.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt moeten zijn in het vervolgonderzoek.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versoepeling Energie-opwekkende maatregelen Energie-besparende maatregelen Beschermd dorps- en stadsgezicht Klimaatneutraal Europese Klimaatwet Zonne-energie Duurzame energievoorziening Onderzoek AuthenticiteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Versoepeling energie-opwekkende en -besparende maatregelen beschermd dorps- en stadsgezicht". Het doel van de motie is om het college te verzoeken te onderzoeken hoe het beleid rondom energie-opwekkende en -besparende maatregelen in beschermde dorps- en stadsgezichten versoepeld kan worden. Dit moet bijdragen aan de klimaatdoelstellingen voor 2050 zonder afbreuk te doen aan de uitstraling en authenticiteit van deze gebieden. De raad wil geïnformeerd worden over de resultaten van dit onderzoek.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de onderzoeksmethode en de tijdlijn voor het onderzoek. Het geeft wel duidelijk aan wat het doel is en welke overwegingen daarbij een rol spelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende rol door het college te verzoeken een onderzoek uit te voeren. De raad moet ook de resultaten van het onderzoek beoordelen en eventueel verdere stappen ondernemen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van de historische uitstraling van beschermde gebieden en de noodzaak om duurzame energieoplossingen te implementeren. Er moet een balans worden gevonden tussen erfgoedbehoud en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken het onderzoek uit te voeren en later de resultaten te evalueren.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het onderzoek of de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op energie-opwekkende en -besparende maatregelen en de klimaatdoelstellingen voor 2050.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt moeten zijn in het vervolgonderzoek.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versoepeling Energie-opwekkende maatregelen Energie-besparende maatregelen Beschermd dorps- en stadsgezicht Klimaatneutraal Europese Klimaatwet Zonne-energie Duurzame energievoorziening Onderzoek AuthenticiteitVerfijning van de zoekopdracht: