04-04-2019 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
R. Slijver
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 3 Mededelingen
H. Apotheker
J.D. De Vries
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
A.J. Soepboer
H. Apotheker
R. Slijver
H. Apotheker
L. Sijtsma - CDA
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 7 maart 2019
H. Apotheker
K. de Jager - ChristenUnie
Agendapunt 5 Afgeven verklaring van geen bedenkingen Mestbassin Iedyk Wânswert
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een aanvraag van Maatschap B., A., en G. Kooistra voor een omgevingsvergunning om een mestbassin te plaatsen aan de Iedyk in Wânswert. De aanvraag wijkt af van het bestemmingsplan "Buitengebied", dat voorschrijft dat mestopslag binnen een bepaald bouwvlak moet plaatsvinden. De gemeente Noardeast-Fryslân stelt voor om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen (VVGB) af te geven, wat onderdeel is van een uitgebreide afwijkingsprocedure volgens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Deze procedure is noodzakelijk omdat de ontwikkeling ruimtelijk gewenst is. De raad wordt gevraagd de VVGB af te geven, tenzij er zienswijzen worden ingediend die in het belang zijn van een goede ruimtelijke ordening. Indien er geen zienswijzen zijn, wordt de verklaring definitief en kan de omgevingsvergunning worden verleend. Er zal een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer worden gesloten. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 4 april 2019.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet in oanfraach fan Maatskip B., A., en G. Kooistra foar in omjouwingsfergunning om in mestbassin te pleatsen oan de Iedyk yn Wânswert. De oanfraach wykt ôf fan it bestimmingsplan "Bûtengbeid", dat foarskriuwt dat mestopslach binnen in bepaald boufak plakfine moat. De gemeente Noardeast-Fryslân stelt foar om in ûntwerpferklearring fan gjin bedinkings (VVGB) ôf te jaan, wat ûnderdiel is fan in útwreide ôfwikingsproseduere neffens de Wet algemiene bepalings omjouwingsrjocht (Wabo). Dizze proseduere is needsaaklik om't de ûntwikkeling romtelik winske is. De ried wurdt frege de VVGB ôf te jaan, ûnens der beswieren yntsjinne wurde dy't yn it belang binne fan in goede romtelike yndieling. As der gjin beswieren binne, wurdt de ferklearring definityf en kin de omjouwingsfergunning ferliend wurde. Der sil in planskadeoerienkomst mei de ynitiatyfnimmer wurde ôfsletten. It beslút is nommen yn de riedsfergadering fan 4 april 2019.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afgeven verklaring van geen bedenkingen mestbassin Iedyk Wanswert". Het voorstel betreft het afgeven van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor het plaatsen van een mestbassin op een perceel aan de Iedyk in Wânswert. De aanvraag is ingediend door Maatschap B., A., en G. Kooistra. Het project wijkt af van de ruimtelijke regels van het bestemmingsplan "Buitengebied", maar wordt ondersteund door een ruimtelijke onderbouwing. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt de ontwerpverklaring als definitief beschouwd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de aanvraag, de afwijking van het bestemmingsplan, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële aspecten en participatie.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen over het afgeven van de ontwerpverklaring van geen bedenkingen. Dit is een cruciale stap in de uitgebreide afwijkingsprocedure volgens de Wabo.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet kiezen of zij instemt met het afwijken van het bestemmingsplan voor de plaatsing van het mestbassin. Dit omvat een afweging tussen ruimtelijke ordening en agrarische belangen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de afwezigheid van financiële details is een tekortkoming.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief te beschouwen indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het voorstel. Dit is een gemis, aangezien participatie belangrijk is voor draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Gezien de aard van het project (mestbassin), zou duurzaamheid een relevant onderwerp kunnen zijn, vooral in termen van milieueffecten.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Er wordt wel vermeld dat er een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer zal worden gesloten, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mestbassin Omgevingsvergunning Ruimtelijke onderbouwing Bestemmingsplan Afwijkingsprocedure Verklaring van geen bedenkingen (VVGB) Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Ruimtelijke ordening Planschadeovereenkomst ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
K. de Jager - ChristenUnie
K. de Jager - ChristenUnie
Agendapunt 6 Gezamenlijk advies lokale omroep
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het uitbrengen van een positief advies aan het Commissariaat van de Media over de aanwijzingsaanvraag van Stichting Streekomroep Noordoost-Friesland (RTV NOF) als lokale publieke media-instelling voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. De aanvraag voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008, waaronder het zijn van een rechtspersoon naar Nederlands recht, het bieden van media-aanbod gericht op lokale maatschappelijke behoeften, en het hebben van een representatief samengesteld programmabeleidbepalend orgaan (pbo). Het werkgebied van RTV NOF wordt uitgebreid met de voormalige gemeente Ferwerderadiel. De gemeenteraad moet een gemotiveerd advies uitbrengen voordat het Commissariaat een beslissing neemt. De financiële bijdrage van de gemeente Noardeast-Fryslân aan RTV NOF bedraagt € 1,28 per huishouden, wat neerkomt op € 25.524 voor 2019. Het doel van het voorstel is het behouden en versterken van vitale gemeenschappen en de leefbaarheid in de regio.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet it útbringen fan in posityf advys oan it Kommissariaat fan de Media oer de oanwiisingsoanfraach fan Stichting Streekomroep Noordoost-Fryslân (RTV NOF) as lokale publike media-ynstelling foar de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. De oanfraach foldocht oan de easken fan de Mediawet 2008, wêrûnder it wêzen fan in rjochtspersoan neffens Nederlânsk rjocht, it bieden fan media-oanbod rjochte op lokale maatskiplike behoeften, en it hawwen fan in represintatyf gearstalde programmabeleidbepalend orgaan (pbo). It wurkgebiet fan RTV NOF wurdt útwreide mei de eardere gemeente Ferwerderadiel. De gemeenteried moat in motivearre advys útbringe foardat it Kommissariaat in beslút nimt. De finansjele bydrage fan de gemeente Noardeast-Fryslân oan RTV NOF is € 1,28 per húshâlding, wat delkomt op € 25.524 foar 2019. It doel fan it foarstel is it behâlden en fersterkjen fan vitale mienskippen en de leefberens yn de regio.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Gezamenlijk advies lokale omroep
- Samenvatting: Het voorstel betreft het uitbrengen van een positief advies aan het Commissariaat van de Media over de aanwijzingsaanvraag van Stichting Streekomroep Noordoost-Friesland (RTV NOF) als lokale publieke media-instelling voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. RTV NOF voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008, waaronder het aanbieden van media gericht op lokale maatschappelijke behoeften. De gemeenteraad moet een gemotiveerd advies geven over de aanvraag, waarbij specifieke vragen over de rechtspersoonlijkheid, doelstellingen en representativiteit van het programmabeleidbepalende orgaan worden beantwoord.
Volledigheid van het Voorstel:
- Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat om een weloverwogen besluit te nemen. Het behandelt de wettelijke vereisten, de structuur van de organisatie, en de betrokkenheid van de gemeenschap.
Rol van de Raad:
- De raad heeft de rol om een gemotiveerd advies uit te brengen aan het Commissariaat van de Media over de aanvraag van RTV NOF. Dit advies is een vereiste voordat het Commissariaat een beslissing kan nemen.
Politieke Keuzes:
- De raad moet beslissen of zij het advies positief of negatief uitbrengt, gebaseerd op de naleving van de wettelijke eisen door RTV NOF. Dit kan invloed hebben op de lokale media-infrastructuur en de informatievoorziening aan de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
- Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de eisen en de tijdlijn voor het advies beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
- De raad moet besluiten om een positief advies uit te brengen aan het Commissariaat van de Media, zoals voorgesteld.
Participatie:
- Er is geen specifieke participatie van de gemeenschap in het besluitvormingsproces vermeld, hoewel de representativiteit van het programmabeleidbepalende orgaan (pbo) wel wordt benadrukt.
Duurzaamheid:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
- De financiële gevolgen zijn beperkt tot een jaarlijkse bijdrage van € 1,28 per huishouden, wat voor Noardeast-Fryslân in 2019 neerkomt op € 25.524. Er is geen verdere uitleg over de dekking van deze kosten, maar het lijkt een standaardbijdrage te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Streekomroep Noordoost-Friesland (RTV NOF) Commissariaat van de Media Mediawet 2008 Lokale publieke media-instelling Aanwijzingsaanvraag Maatschappelijke behoeften Programmabeleidbepalend orgaan (pbo) Vrijwilligers Rechtspersoon Financiële bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
K. de Jager - ChristenUnie
K. de Jager - ChristenUnie
H. Apotheker
P. de Graaf - wethouder
H. Apotheker
A.J. Soepboer
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 7 Begroting 2019 Elan Onderwijsgroep
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de begroting 2019 van de Elan Onderwijsgroep door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân. De Elan Onderwijsgroep, ontstaan uit een fusie van Stichting Radius en Onderwijsgroep Fier, beheert 22 scholen, waarvan 2 in Noardeast-Fryslân. De gemeenteraad moet volgens de Wet Primair Onderwijs de begroting en jaarrekening van het openbaar onderwijs goedkeuren, waarbij een sluitende begroting het belangrijkste criterium is. Elan heeft een sluitende begroting ingediend en deze is tijdens een informatieavond aan de raadsleden toegelicht. Hoewel de goedkeuring geen financiële gevolgen voor de gemeente heeft, zijn er risico's verbonden aan dalende leerlingenaantallen, wat invloed kan hebben op de onderwijskwaliteit en huisvestingskosten. Er zal een gesprek plaatsvinden over de toekomst van de onderwijshuisvesting in de gemeente. De raad heeft op 4 april 2019 ingestemd met de begroting.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op de goedkarring fan de begroting 2019 fan de Elan Onderwijsgroep troch de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân. De Elan Onderwijsgroep, ûntstien út in fúzje fan Stichting Radius en Onderwijsgroep Fier, behearret 22 skoallen, wêrfan 2 yn Noardeast-Fryslân. De gemeenteried moat neffens de Wet Primêr Ûnderwiis de begroting en jierrekken fan it iepenbier ûnderwiis goedkarre, dêr't in slútende begroting it belangrykste kritearium is. Elan hat in slútende begroting yntsjinne en dizze is tastien oan de riedsleden yn in ynformaasjejûn. Alhoewol't de goedkarring gjin finansjele gefolgen hat foar de gemeente, binne der risiko's ferbûn oan dalende learlingeaantallen, wat ynfloed hawwe kin op de ûnderwiiskwaliteit en hûsfeestingskosten. Der sil in petear plakfine oer de takomst fan de ûnderwiishûsfeestings yn de gemeente. De ried hat op 4 april 2019 ynstimd mei de begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2019 Elan Onderwijsgroep". De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de begroting van de Elan Onderwijsgroep voor 2019. Deze onderwijsgroep, ontstaan uit een fusie van Stichting Radius en Onderwijsgroep Fier, beheert 22 scholen, waarvan twee in Noardeast-Fryslân. De begroting is sluitend, wat een vereiste is voor goedkeuring. De raad heeft een marginale toetsingsrol, waarbij de focus ligt op een sluitende begroting en jaarrekening. Er zijn risico's verbonden aan dalende leerlingenaantallen, wat invloed kan hebben op de onderwijskwaliteit en huisvestingskosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een beslissing te nemen over de goedkeuring van de begroting. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de risico's die gepaard gaan met demografische veranderingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van toezichthouder en moet de begroting goedkeuren. Dit is een formele vereiste volgens de Wet Primair Onderwijs.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de begroting goedkeurt, rekening houdend met de risico's van dalende leerlingenaantallen en de impact daarvan op de onderwijskwaliteit en huisvesting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereiste sluitende begroting. Het is echter minder specifiek over hoe toekomstige risico's beheerd zullen worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van de risico's kan verder uitgewerkt worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting van de Elan Onderwijsgroep goed te keuren.
Participatie:
Er is een informatieavond georganiseerd voor raadsleden, wat wijst op enige mate van participatie en communicatie met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de begroting van de Elan Onderwijsgroep sluitend is. Echter, de risico's van dalende leerlingenaantallen kunnen op termijn financiële implicaties hebben voor de onderwijsgroep.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Begroting 2019 Openbaar onderwijs Sluitende begroting Wet Primair Onderwijs (WPO) Schoolbesturen Passend onderwijs Leerlingenaantallen Huisvesting FusieVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
J.J. Vander Tol
H. Apotheker
J.D. De Vries
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
J.D. De Vries
H. Apotheker
Agendapunt 8 Vaststellen verordening kwijtschelding 2019
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Kwijtscheldingsverordening 2019, die de openstelling en voorwaarden voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen regelt. De verordening omvat beleidskeuzes zoals het niet afwijzen van kwijtscheldingsverzoeken op basis van inkomenstoetsen voor mensen met een inkomen tot de norm van de Participatiewet, AOW-gerechtigden, en zelfstandige ondernemers. Ook worden netto kosten voor kinderopvang in mindering gebracht op het inkomen. De verordening is bedoeld om de minima in de samenleving tegemoet te komen en zorgt ervoor dat de gemeente een sociaal kwijtscheldingsbeleid voert. De financiële aspecten zijn gedekt in de begroting en de communicatie zal via de gemeentelijke website plaatsvinden. Het niet vaststellen van deze verordening zou leiden tot een minder sociaal beleid dan voorheen in de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferweradiel en Kollumerland c.a.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan de Kwytsskeldingsferoardening 2019, dy't de iepenstelling en foarwaarden foar kwytsskelding fan gemeentlike belêstingen regelt. De feroardening befettet beliedskeuzes lykas it net ôfwize fan kwytsskeldingsfersiken op basis fan ynkomenstoetsen foar minsken mei in ynkomsten oant de norm fan de Participatiewet, AOW-gerechtigden, en selsstannige ûndernimmers. Ek wurde nettokosten foar bernedeistige yn mindering brocht op it ynkomsten. De feroardening is bedoeld om de minima yn de mienskip te helpen en soarget derfoar dat de gemeente in sosjaal kwytsskeldingsbelied fiert. De finansjele aspekten binne dekt yn de begrutting en de kommunikaasje sil fia de gemeentlike webside plakfine. It net fêststellen fan dizze feroardening soe liede ta in minder sosjaal belied as foarhinne yn de foarige gemeenten Dongeradiel, Ferweradiel en Kollumerlân c.a.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen Verordening Kwijtschelding 2019
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen verordening kwijtschelding 2019". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen in de gemeente Noardeast-Fryslân. Deze verordening formaliseert de bestaande praktijk en beleidskeuzes omtrent kwijtschelding, zonder nieuw beleid te introduceren. Het doel is om belastingplichtigen die niet in staat zijn hun belastingaanslagen te betalen, onder bepaalde voorwaarden kwijtschelding te verlenen. De verordening specificeert de belastingsoorten waarvoor kwijtschelding mogelijk is en de voorwaarden waaronder dit kan plaatsvinden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reikwijdte, beleidskeuzes en voorwaarden voor kwijtschelding uiteenzet. Het biedt een uitgebreide beschrijving van de belastingsoorten en de specifieke beleidskeuzes die van toepassing zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen en daarmee de beleidskeuzes en voorwaarden voor kwijtschelding te formaliseren. Dit is een belangrijke stap in het waarborgen van een consistent en sociaal kwijtscheldingsbeleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van beleidsvrijheid die wordt benut in het kwijtscheldingsbeleid. Dit omvat keuzes over de inkomensgrenzen voor kwijtschelding en de specifieke groepen die in aanmerking komen, zoals AOW-gerechtigden en zelfstandig ondernemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en voorwaarden stelt. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Kwijtscheldingsverordening 2019 vast te stellen, waarmee de bestaande praktijk wordt geformaliseerd en de beleidsvrijheden worden benut.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de communicatie over de verordening via de gemeentelijke website zal plaatsvinden. Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers in de ontwikkeling van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële kwijtschelding en sociaal beleid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn gedekt in de meerjarige begroting van de gemeente. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele extra kosten worden gedekt, maar het voorstel impliceert dat de financiële impact beheersbaar is binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwijtscheldingsverordening Gemeentelijke belastingen Beleidskeuzes Kwijtschelding Belastingschuldige Participatiewet AOW-gerechtigden Zelfstandig ondernemers Kinderopvang Invorderingswet 1990Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Vaststellen Verordening informatie- en archiefbeheer Noardeast-Fryslân 2019
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Verordening informatie- en archiefbeheer 2019. Deze verordening is noodzakelijk vanwege de Archiefwet 1995, die voorschrijft hoe informatie beheerd moet worden. De nieuwe verordening is aangepast aan de bestuurlijke fusie en voldoet aan de gewijzigde wet- en regelgeving. Het legt een verbinding tussen archief- en informatiebeleid, met aandacht voor digitale duurzaamheid en horizontaal toezicht door de raad. De verordening bestaat uit drie delen: zorgtaak van het college, toezicht door de gemeentearchivaris, en opname van particuliere archieven. Het niet vaststellen van de verordening zou leiden tot niet-naleving van wettelijke verplichtingen en risico's voor de bedrijfsvoering. De invoering heeft geen financiële gevolgen en de verordening wordt na vaststelling gepubliceerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan de Ferordening ynformaasje- en argyfbehear 2019. Dizze ferordening is needsaaklik fanwege de Argyfwet 1995, dy't foarskriuwt hoe't ynformaasje behearre wurde moat. De nije ferordening is oanpast oan de bestjoerlike fúzje en foldocht oan de feroare wet- en regeljouwing. It leit in ferbining tusken argyf- en ynformaasjebelied, mei omtinken foar digitale duorsumens en horisontaal tafersjoch troch de ried. De ferordening bestiet út trije dielen: soarchtaak fan it kolleezje, tafersjoch troch de gemeenteargyfarys, en opname fan partikuliere argiven. It net fêststellen fan de ferordening soe liede ta net-neikommen fan wetlike ferplichtingen en riziko's foar de bedriuwsfeart. De ynfiering hat gjin finansjele gefolgen en de ferordening wurdt nei fêststelling publisearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen Verordening informatie- en archiefbeheer Noardeast-Fryslân 2019
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Verordening informatie- en archiefbeheer Noardeast-Fryslân 2019." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor informatie- en archiefbeheer in de gemeente Noardeast-Fryslân, in lijn met de Archiefwet 1995. Deze verordening is geharmoniseerd vanwege een bestuurlijke fusie en voldoet aan de gewijzigde wet- en regelgeving. Het legt een verbinding tussen archief- en informatiebeleid, met aandacht voor digitale ontwikkelingen en horizontaal toezicht door de raad. Ook wordt het opnemen van particuliere archieven in gemeentelijke archiefbewaarplaatsen geregeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke juridische en beleidsmatige kaders biedt voor informatie- en archiefbeheer. Het omvat de intrekking van oude verordeningen en de implementatie van nieuwe regelingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen en daarmee de kaders te bieden waarbinnen het college de zorg voor informatiebeheer uitvoert. De raad oefent ook horizontaal toezicht uit op de uitvoering.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van prioriteit die wordt gegeven aan digitale duurzaamheid en de integratie van archief- en informatiebeleid. Ook de versterking van de rol van de raad in het toezicht is een politieke keuze.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de verordening hangt af van de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de verordening vast te stellen, oude verordeningen in te trekken, en de nieuwe verordening te communiceren aan Gedeputeerde Staten.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders vermeld, behalve de mededeling aan Gedeputeerde Staten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van digitale duurzaamheid en het behoud van cultuurhistorische informatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de invoering van de verordening, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening informatie- en archiefbeheer Archiefwet 1995 Digitale ontwikkeling Horizontaal toezicht Informatiebeleid Archiefbeleid Gemeentearchivaris Interbestuurlijk toezicht Digitale duurzaamheid MetadateringVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
H. Apotheker
Agendapunt 9.a Motie Historische schepen (niet in stemming gebracht)
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 april 2019 een motie besproken over het gebruik van de historische haven in Dokkum door historische schepen. Momenteel mogen deze schepen van oktober tot april gratis aanleggen, maar in de zomer wordt de haven nauwelijks gebruikt, wat de aantrekkelijkheid voor bezoekers vermindert. De motie stelt voor om de regeling het hele jaar door te laten gelden om de levendigheid in de stad te bevorderen en Dokkum te ontwikkelen als waterstad. Daarnaast wordt voorgesteld om het water rond het bolwerk in het hoogseizoen vrij te houden voor recreanten en te onderzoeken of deze regeling ook in andere delen van de gemeente kan worden toegepast. Verder wordt er gepleit voor het verlichten van schepen in de winter en actieve promotie voor het aanmeren van historische schepen. Na een proefperiode zou een evaluatie moeten plaatsvinden. De motie werd niet in stemming gebracht omdat wethouder Boerema heeft toegezegd met een raadsbrief op het onderwerp terug te komen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 april 2019 in motie besprutsen oer it gebrûk fan de histoaryske haven yn Dokkum troch histoaryske skippen. Op dit stuit meie dizze skippen fan oktober oant april fergees oanlizze, mar yn de simmer wurdt de haven amper brûkt, wat de oantreklikens foar besikers ferminet. De motie stelt foar om de regeling it hiele jier troch te litten jilden om de libbensdrukte yn de stêd te befoarderjen en Dokkum te ûntwikkeljen as wetterstêd. Dêrneist wurdt foarsteld om it wetter om it bolwurk hinne yn it hegesizoen frij te hâlden foar rekreaasjegongers en te ûndersykjen oft dizze regeling ek yn oare dielen fan de gemeente tapast wurde kin. Fierder wurdt der foar pleite om skippen yn de winter te ferljochtsjen en aktyf promoasje te meitsjen foar it oanlizzen fan histoaryske skippen. Nei in proefperioade soe in evaluasje plakfine moatte. De motie waard net yn stimming brocht om't wethâlder Boerema ta sein hat mei in riedsbrief oer it ûnderwerp werom te kommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over historische schepen in de historische haven van Dokkum en omgeving
Samenvatting: De motie stelt voor om de huidige regeling, waarbij historische schepen van 1 oktober tot 1 april gratis in de historische haven van Dokkum mogen aanleggen, uit te breiden naar het hele jaar. Dit zou de aantrekkelijkheid en bedrijvigheid van de haven en de binnenstad verbeteren. Het voorstel vraagt ook om promotie van deze regeling, verlichting van schepen in de winter, en een evaluatie na een proefperiode. Daarnaast wordt onderzocht of deze regeling ook op andere locaties in de gemeente kan worden toegepast.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de huidige situatie, de gewenste veranderingen, en de stappen die moeten worden ondernomen. Echter, het mist specifieke details over de financiële implicaties en de praktische uitvoering van de voorstellen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te beoordelen en te besluiten of het college de voorgestelde acties moet uitvoeren. De raad moet ook toezien op de evaluatie na de proefperiode.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het uitbreiden van de regeling voor historische schepen bijdraagt aan de gemeentelijke doelen op het gebied van toerisme en stedelijke ontwikkeling. Er moet ook worden overwogen of de kosten en inspanningen in verhouding staan tot de verwachte voordelen.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (proefperiode van een seizoen), maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en wenselijkheid van de uitbreiding naar andere locaties zijn nog niet onderzocht.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het college de voorgestelde acties moet uitvoeren en of de motie verder moet worden uitgewerkt in een concreet plan.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden, maar impliceert dat de beleving van passanten, inwoners en toeristen belangrijk is.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het stimuleren van historische schepen kan bijdragen aan cultureel erfgoedbehoud, wat een duurzaam aspect heeft.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt, vooral gezien de mogelijke kosten van promotie, verlichting en uitbreiding van de regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Historische schepen Historische haven Dokkum Toeristen Waterstad Recreant Bedrijvigheid Promotie Evaluatie ProefperiodeVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
J.E. Boerema - wethouder
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
P. de Graaf - wethouder
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.E. Boerema - wethouder
P. de Graaf - wethouder
J.M. Klinkenberg -
Agendapunt 9.b Motie Slaperdijk Anjum/Paesens (niet in stemming gebracht)
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 april 2019 een motie besproken over de beschadigde coupures in de slaperdijk tussen Anjum en Paesens. Deze schade is veroorzaakt door verkeersdrukte en de grootte van vrachtwagens en landbouwmachines. De raad benadrukt het belang van herstel vanuit cultuurhistorisch en toeristisch oogpunt en roept het college op om samen met het Wetterskip de schade te herstellen op kosten van de eigenaar. Daarnaast wordt voorgesteld de toegang te verbreden om toekomstige schade te voorkomen, met behoud van de authentieke staat. De financiering voor de verbreding zou deels door belanghebbenden en deels vanuit het budget voor recreatie en toerisme moeten komen. De motie, ingediend door verschillende fracties, werd niet in stemming gebracht omdat wethouder De Graaf-van der Meer aangaf de motie uit te voeren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 april 2019 in motie besprutsen oer de beskadige kûpers yn de slieperdyk tusken Anjum en Paesens. Dizze skieding is feroarsake troch ferkearsdrokte en de grutte fan frachtweinen en lânboumasines. De ried benadrukt it belang fan herstel fanút kultuerhistoarysk en toeristysk eachpunt en ropt it kolleezje op om tegearre mei it Wetterskip de skieding te herstellen op kosten fan de eigener. Dêrneist wurdt foarsteld om de tagong te ferbreden om takomstige skieding te foarkommen, mei behâld fan de autintike steat. De finansiering foar de ferbreding soe diels troch belanghawwenden en diels út it budzjet foar rekreaasje en toerisme komme moatte. De motie, yntsjinne troch ferskillende fraksjes, waard net yn stimming brocht om't wethâlder De Graaf-van der Meer oanjoech de motie út te fieren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over de Slaperdijk Anjum/Paesens
Samenvatting: De motie betreft de beschadigde coupures in de slaperdijk tussen Anjum en Paesens, veroorzaakt door verkeersdrukte en grote voertuigen. De raad constateert dat het college al eerder heeft toegezegd in overleg te gaan met het waterschap om de schade te herstellen. De motie roept op tot restauratie van de coupures door het Wetterskip, met behoud van de authentieke staat en verbreding van de toegang. De financiering van de verbreding moet deels door belanghebbenden en deels uit het budget voor recreatie/toerisme komen. De motie werd niet in stemming gebracht omdat de wethouder toezegde deze uit te voeren.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem, de voorgestelde oplossing en de betrokken partijen. Echter, details over de exacte kosten en tijdslijnen ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het probleem te signaleren en het college op te roepen tot actie. De raad houdt toezicht op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan het behoud van cultuurhistorisch erfgoed en recreatieve infrastructuur, en hoe de kosten verdeeld worden tussen publieke en private partijen.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een realistische tijdlijn en concrete financiële details.
Besluit van de Raad
De raad hoeft geen besluit te nemen omdat de wethouder heeft toegezegd de motie uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt overleg met het Wetterskip en de werkgroep Weingatten, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van cultuurhistorisch erfgoed kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële Gevolgen
De motie suggereert dat de restauratiekosten door het Wetterskip worden gedragen en dat de verbreding mede gefinancierd wordt door belanghebbenden en het budget voor recreatie/toerisme. Specifieke financiële details en dekkingsplannen worden echter niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Slaperdijk Anjum/Paesens Coupures Verkeersdrukte Vrachtwagens Landbouwmachines Cultuurhistorisch Recreatief/toeristisch Wetterskip Restauratie WeingattenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.c Motie Besteding Klijnsmagelden
Samenvatting
In de gemeenteraadsvergadering van Noardeast-Fryslân op 4 april 2019 is een motie aangenomen over de besteding van de Klijnsmagelden, die bedoeld zijn om de effecten van armoede bij kinderen te verminderen. De raad constateert dat er in Nederland 400.000 kinderen in armoede leven en dat dit aantal niet afneemt. Er is behoefte aan een duidelijk overzicht van hoe de Klijnsmagelden in de gemeente zijn besteed. De motie verzoekt het college om te onderzoeken hoeveel kinderen in de gemeente onder de armoedegrens leven, welke bedragen aan Klijnsmagelden beschikbaar zijn gesteld, hoe deze zijn besteed en hoeveel kinderen hiermee zijn geholpen. Deze informatie moet beschikbaar zijn voor de behandeling van de Perspectiefnota. De motie is unaniem aangenomen door de raad.
Samenvatting
Yn de gemeenteriedsfergadering fan Noardeast-Fryslân op 4 april 2019 is in motie oannommen oer de besteging fan de Klijnsmagelden, dy't bedoeld binne om de effekten fan earmoede by bern te ferminskjen. De ried konstatearret dat der yn Nederlân 400.000 bern yn earmoede libje en dat dit tal net ôfnimt. Der is behoefte oan in dúdlik oersjoch fan hoe't de Klijnsmagelden yn de gemeente bestege binne. De motie freget it kolleezje om te ûndersykjen hoeveel bern yn de gemeente ûnder de earmoedegrens libje, hokker bedragen oan Klijnsmagelden beskikber steld binne, hoe't dizze bestege binne en hoeveel bern dêrmei holpen binne. Dizze ynformaasje moat beskikber wêze foar de behanneling fan de Perspectiefnota. De motie is ienstimmich oannommen troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over de Besteding van Klijnsmagelden
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen die het college verzoekt om inzicht te geven in de besteding van de Klijnsmagelden, die sinds 2017 door het Rijk aan gemeenten worden verstrekt om kinderarmoede te bestrijden. De motie vraagt om een overzicht van het aantal kinderen dat onder de armoedegrens leeft, de hoogte van de ontvangen gelden, en de effectiviteit van de bestedingen tot nu toe. Dit overzicht moet beschikbaar zijn voor de behandeling van de Perspectiefnota. De motie is unaniem aangenomen door de raad.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn verzoeken. Het vraagt om specifieke gegevens en een tijdige rapportage, wat de raad in staat stelt om geïnformeerde beslissingen te nemen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om transparantie en verantwoording over de besteding van de Klijnsmagelden. Dit stelt de raad in staat om de effectiviteit van het beleid te evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe belangrijk zij de bestrijding van kinderarmoede vinden en of zij tevreden zijn met de huidige bestedingen en resultaten. Dit kan invloed hebben op toekomstige beleidsbeslissingen en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het vraagt om concrete gegevens en een rapportage voor een specifieke datum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college willen volgen in de voorgestelde aanpak en of zij aanvullende maatregelen willen overwegen op basis van de verstrekte informatie.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere stakeholders, maar door te verwijzen naar Stichting Leergeld, wordt impliciet erkend dat samenwerking met maatschappelijke organisaties belangrijk is.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, aangezien het zich richt op de bestrijding van kinderarmoede.
Financiële Gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar vraagt om inzicht in de besteding van reeds ontvangen gelden. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele tekorten of overschotten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klijnsmagelden Armoede Kinderen Laag inkomen Stichting Leergeld Monitoring Perspectiefnota Overzicht Informatie GemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Besteding Klijnsmagelden". Het doel is om inzicht te krijgen in de besteding van de Klijnsmagelden, die door het Rijk aan gemeenten worden verstrekt om kinderarmoede te bestrijden. De motie constateert dat er in Nederland veel kinderen in armoede leven en dat er behoefte is aan transparantie over hoe deze gelden worden besteed. De raad verzoekt het college om gegevens te verzamelen over het aantal kinderen dat in armoede leeft, de hoogte van de ontvangen Klijnsmagelden, en de effectiviteit van de bestedingen tot nu toe. Deze informatie moet beschikbaar zijn voor de behandeling van de Perspectiefnota.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de behoefte aan informatie en transparantie over de besteding van de Klijnsmagelden adresseert. Het bevat concrete verzoeken aan het college om specifieke gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om informatie te verstrekken over de besteding van de Klijnsmagelden. De raad wil hiermee inzicht krijgen in de effectiviteit van de bestedingen en de impact op kinderarmoede.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van transparantie en verantwoording over de besteding van publieke middelen. De raad moet beslissen hoe belangrijk zij het vinden om gedetailleerde informatie te hebben over de besteding van de Klijnsmagelden en de impact ervan.
SMART en Inconsistenties:
De motie is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke verzoeken bevat die meetbaar en tijdgebonden zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken de gevraagde informatie te verzamelen en te rapporteren.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van informatieverzameling of besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op armoedebestrijding en transparantie van financiële bestedingen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar vraagt om inzicht in de financiële bestedingen van de Klijnsmagelden. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen van de informatieverzameling gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klijnsmagelden Armoede Kinderen Laag inkomen Stichting Leergeld Monitoring Perspectiefnota Overzicht Informatievoorziening Gemeente Noardeast-FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Apotheker
J.D. De Vries
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
J.D. De Vries
J.D. De Vries
H. Apotheker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 9.d Motie Oplaten ballonnen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 april 2019 een motie aangenomen om het oplaten van ballonnen te ontmoedigen. Deze beslissing volgt op een eerdere motie in de Tweede Kamer die gemeenten aanspoort om dergelijke activiteiten te ontmoedigen vanwege de negatieve impact op het milieu en dierenwelzijn. De motie constateert dat opgelaten ballonnen bijdragen aan zwerfvuil en de Plastic Soep in oceanen, en dat ze dierenleed veroorzaken doordat dieren ballonresten kunnen inslikken of erin verstrikt kunnen raken. Het college wordt verzocht om een ontmoedigingsbeleid te voeren en het evenementen- en vergunningenbeleid aan te passen om het oplaten van ballonnen te verbieden, inclusief zogenaamd afbreekbare ballonnen. De motie werd aangenomen met 19 stemmen voor en 9 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 april 2019 in motie oannommen om it oplitten fan ballonnen ôf te rieden. Dizze beslút folget op in eardere motie yn de Twadde Keamer dy't gemeenten oanmoediget om sokske aktiviteiten ôf te rieden fanwegen de negatieve ynfloed op it miljeu en it wolwêzen fan bisten. De motie konstatearret dat opsliten ballonnen bydrage oan swurfvuil en de Plastic Soep yn oseanen, en dat se bistenleed feroarsake troch't bisten ballonresten ynslikke kinne of der yn fêstrûke kinne. It kolleezje wurdt frege om in ôfriedingsbelied te fieren en it eveneminten- en fergunningsbelied oan te passen om it oplitten fan ballonnen te ferbieden, ynklusyf sogenamme ôfbreekbere ballonnen. De motie waard oannommen mei 19 stimmen foar en 9 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Oplaten van ballonnen" en is ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie verzoekt het college om een ontmoedigingsbeleid te voeren tegen het uitdelen en oplaten van ballonnen door andere partijen dan de gemeente. Het stelt voor om het evenementen- en vergunningenbeleid aan te passen zodat geen ballonoplatingen, inclusief zogenaamd afbreekbare ballonnen, worden toegestaan. Dit is ingegeven door de milieu- en dierenwelzijnsproblemen die ballonnen veroorzaken, zoals zwerfafval en dierenleed.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, verwijst naar eerdere landelijke en lokale initiatieven, en biedt concrete maatregelen. Echter, het mist specifieke details over de implementatie van het beleid en de handhaving ervan.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door het aannemen van de motie en het geven van een mandaat aan het college om het beleid aan te passen en uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van milieuvriendelijke initiatieven en het mogelijk beperken van bepaalde traditionele of feestelijke activiteiten. Er is ook een afweging tussen lokale autonomie en het volgen van landelijke trends.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke aanwijzingen over hoe het succes van het beleid gemeten zal worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is de motie aangenomen met 19 stemmen voor en 9 tegen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming of implementatie van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op het verminderen van zwerfafval en de impact op het milieu en dierenwelzijn.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zullen worden. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn voor de implementatie en handhaving van het beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ballonnen Milieu Dierenwelzijn Zwerfafval Plastic Soep Dierenleed Ontmoedigingsbeleid Evenementenbeleid Vergunningenbeleid AlternatievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
190612 Collegebrief aan raad - reactie op motie Oplaten van ballonnen - It Beslút 4 april 2019.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een reactie op de motie over het tegengaan van het oplaten van ballonnen, aangenomen tijdens de raadsvergadering van 4 april 2019. De motie verzoekt het college om een ontmoedigingsbeleid te voeren tegen het uitdelen van ballonnen door derden en om het evenementen- en vergunningenbeleid aan te passen om het oplaten van ballonnen te verbieden. Het college is voornemens om deze verzoeken te honoreren en overweegt een algemeen verbod op te nemen in de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor Noardeast-Fryslân. Er zal gebruik worden gemaakt van ervaringen van andere gemeenten met een dergelijk verbod.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de intentie en de stappen beschrijft die het college wil nemen om aan de motie te voldoen. Echter, details over de exacte inhoud van het ontmoedigingsbeleid en de specifieke aanpassingen in de APV ontbreken nog.
Rol van de raad:
De raad heeft de motie aangenomen en speelt een toezichthoudende rol bij de uitvoering ervan. De raad zal uiteindelijk moeten stemmen over de voorgestelde wijzigingen in de APV.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpassingen in de APV en het ontmoedigingsbeleid. Er moet ook worden overwogen hoe streng het beleid moet zijn en hoe het gehandhaafd zal worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de verwachting dat het voorstel in het najaar wordt voorgelegd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de uitvoering zijn nog niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde aanpassingen in de APV en het ontmoedigingsbeleid zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van beleidsvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het verminderen van milieuvervuiling door het oplaten van ballonnen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Mogelijke kosten kunnen verband houden met de handhaving van het verbod en de voorlichting over milieuvriendelijke alternatieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oplaten van ballonnen Milieuvriendelijke alternatieven Evenementenbeleid Vergunningenbeleid Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Ontmoedigingsbeleid Schadelijke gevolgen Handhaving Verbodsbepaling OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Oplaten van ballonnen" en is ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie roept op tot een ontmoedigingsbeleid voor het oplaten van ballonnen vanwege de negatieve impact op het milieu en dierenwelzijn. Het college wordt verzocht om het evenementen- en vergunningenbeleid aan te passen zodat het oplaten van ballonnen, inclusief zogenaamd afbreekbare ballonnen, niet meer is toegestaan. De motie is aangenomen met 19 stemmen voor en 9 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, onderbouwt de noodzaak met feiten en voorbeelden van andere gemeenten, en doet een concreet verzoek aan het college.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en het college te verzoeken beleid aan te passen. De raad fungeert als beleidsvormer en toezichthouder.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van milieuvriendelijke initiatieven en het behouden van traditionele activiteiten zoals ballonoplatingen. Er is ook een afweging tussen economische belangen van evenementen en milieubescherming.
SMART en inconsequenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het aanpassen van beleid. Het is haalbaar en relevant gezien de milieu-impact. Er is echter geen specifieke tijdsgebondenheid aangegeven voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen het beleid aan te passen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar impliceert dat organisatoren van evenementen betrokken worden door hen te wijzen op alternatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op milieu-impact en dierenwelzijn.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. Eventuele kosten zouden kunnen voortkomen uit beleidsaanpassingen en handhaving, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ballonnen Milieu Dierenwelzijn Zwerfafval Plastic Soep Dierenleed Ontmoedigingsbeleid Evenementenbeleid Vergunningenbeleid AlternatievenVerfijning van de zoekopdracht:
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
B. Visser
H. Apotheker
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
F. Breeuwsma - FNP
H. Apotheker
F.J. Klaver
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
F. Breeuwsma - FNP
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
H. Apotheker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
J. Talsma
F.J. Klaver
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
E. Hanemaaijer
H. Apotheker
H. Apotheker
B. Visser -
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Agendapunt 9.e Moasje Wenningbou
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 april 2019 een motie aangenomen over woningbouw in dorpen. De raad maakt zich zorgen over de woningmarkt in de dorpen en benadrukt het belang van het behouden van leefbaarheid door het mogelijk maken van woningbouw. Gedeputeerde Kielstra heeft aangegeven dat gemeenten zelf de regie hebben. De raad vindt dat woningbouw prioriteit moet krijgen boven de visieontwikkeling van de Omgevingswet. Het college wordt verzocht om op korte termijn contact op te nemen met dorpsbelangen en andere deskundigen om de concrete vraag naar woningen te inventariseren en de resultaten voor 1 juni 2019 met de raad te delen. De motie is ingediend door FNP, VVD, S!N, ELP-NEF, GBNF en PvdA en aangenomen met 24 stemmen voor en 4 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 april 2019 in motie oannommen oer wenningbou yn doarpen. De ried makket him soargen oer de wenningmerk yn de doarpen en benadrukt it belang fan it behâld fan leefberens troch it mooglik meitsjen fan wenningbou. Gedeputeerde Kielstra hat oanjûn dat gemeenten sels de regy hawwe. De ried fynt dat wenningbou prioriteit krije moat boppe de fisyûntwikkeling fan de Omjouwingswet. It kolleezje wurdt frege om op koarte termyn kontakt op te nimmen mei doarpsbelangen en oare deskundigen om de konkrete fraach nei wenningen te ynfentarisearjen en de resultaten foar 1 juny 2019 mei de ried te dielen. De motie is yntsjinne troch FNP, VVD, S!N, ELP-NEF, GBNF en PvdA en oannommen mei 24 stimmen foar en 4 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje frjemd oan’e oarder fan de dei - Wenje yn doarpen
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 april 2019 een motie aangenomen om de woningmarkt in de dorpen te verbeteren. De motie benadrukt het belang van woningbouw in dorpen om de leefbaarheid te behouden. Het college wordt verzocht om op korte termijn contact op te nemen met dorpsbelangen en andere deskundigen om de concrete marktvraag naar woningen te inventariseren. De resultaten moeten voor 1 juni 2019 met de gemeenteraad worden gedeeld. De motie is ingediend door FNP, VVD, S!N, ELP-NEF, GBNF en PvdA en aangenomen met 24 stemmen voor en 4 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe de inventarisatie precies zal worden uitgevoerd en welke criteria worden gehanteerd om de marktvraag te bepalen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om actie te ondernemen en de resultaten van de inventarisatie terug te koppelen. De raad heeft ook de verantwoordelijkheid om de uitkomsten te evalueren en verdere stappen te bepalen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan woningbouw in dorpen boven andere beleidsdoelen. Er moet ook worden gekozen welke dorpen voorrang krijgen bij eventuele woningbouwprojecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek (inventarisatie van woningbehoefte), meetbaar (resultaten voor 1 juni 2019), en tijdgebonden. Het is echter minder specifiek over de uitvoerbaarheid en relevantie, aangezien er geen concrete actieplannen of criteria zijn genoemd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie te ondersteunen en het college te verzoeken de inventarisatie uit te voeren en de resultaten te delen.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van dorpsbelangen en andere deskundigen bij de inventarisatie van de woningbehoefte.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de planning en uitvoering van toekomstige woningbouwprojecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de motie. Er is geen informatie over hoe de kosten voor de inventarisatie en eventuele woningbouwprojecten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wenningmerk Doarpen Leefberens Wenningbou Omjouwingswet Deputearre Kielstra Doarpsbelangen Marktfraach Fisyfoarming Gemeente Noardeast-FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Wenje yn doarpen" (Wonen in dorpen). De motie richt zich op de zorgwekkende situatie van de woningmarkt in de dorpen van de gemeente Noardeast-Fryslân. Om de leefbaarheid in deze dorpen te behouden, is het belangrijk dat er mogelijkheden zijn om woningen te bouwen. De motie verzoekt het college om op korte termijn contact op te nemen met dorpsbelangen en andere deskundigen om de concrete marktvraag naar woningen te inventariseren en de resultaten hiervan voor 1 juni 2019 met de gemeenteraad te delen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het benoemt het probleem, de noodzaak van actie, en geeft een duidelijke opdracht aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe de inventarisatie uitgevoerd moet worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze geeft het college de opdracht om actie te ondernemen en verwacht terugkoppeling van de resultaten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geeft aan woningbouw in dorpen boven andere beleidsdoelen. Er is ook een keuze om de focus te leggen op dorpen in plaats van grotere kernen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (inventarisatie van marktvraag), en tijdgebonden (voor 1 juni 2019). Het is minder duidelijk hoe de haalbaarheid en relevantie worden gewaarborgd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college de opdracht te geven om de inventarisatie uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door het betrekken van dorpsbelangen en andere deskundigen bij de inventarisatie van de woningbehoefte.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij de bouw van nieuwe woningen.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen directe financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de uitvoering van de inventarisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wenningmerk Doarpen Leefberens Wenningbou Omjouwingswet Deputearre Kielstra Doarpsbelangen Marktfraach Fisyfoarming KearnenVerfijning van de zoekopdracht:
H. Apotheker
H. Jouta - FNP
H. Apotheker
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Apotheker
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
H. Apotheker
H. Jouta - FNP
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
F. Breeuwsma - FNP
D. Kooistra - CDA
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
H. Apotheker
H. Apotheker
F. Breeuwsma - FNP
D. Kooistra - CDA
A. Van Der Aar -
Agendapunt 10 Vragenmoment
H. Apotheker
A.J. Soepboer
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
J. Talsma
A.J. Soepboer
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
H. Apotheker
T. Berends
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
P. de Graaf - wethouder
H. Apotheker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
T. Berends
H. Apotheker
J.M. Klinkenberg
H. Apotheker
W.A. Van Der Bent
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
W.A. Van Der Bent
H. Apotheker
J. Talsma
J. Talsma
J. Talsma
H. Apotheker
T. Berends
H. Apotheker
J. Talsma
H. Apotheker
B. Koonstra - FNP
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
A. Van Der Aar
H. Apotheker
R. Slijver
H. Apotheker
E. Hanemaaijer
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
H. Apotheker
T. Berends
H. Apotheker
D. Ferwerda - VVD
T. Berends
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
J.D. De Vries
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.D. De Vries
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
J.E. Boerema - wethouder
H. Apotheker
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Apotheker
H. Apotheker -
01:24:36 - 01:26:48 - 01:30:05 - 01:30:25 - 01:31:51 - 01:32:21 - 01:32:39 - 01:33:29 - 01:33:31 - 01:36:04 - 01:37:30 - 01:38:33 - 01:39:03 - 01:40:01 - 01:41:47 - 01:42:19 - 01:43:54 - 01:45:50 - 01:48:38 - 01:49:39 - 01:49:56 - 01:51:04 - 01:52:33 - 01:53:02 - 01:53:08 - 01:53:45 - 01:54:46 - 01:55:51 - 01:57:07 - 01:58:32 - 01:59:22 - 02:00:17 - 02:01:12 - 02:02:11 - 02:02:56