06-02-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J. Kramer - Burgemeester
A.j. Soepboer
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst d.d. 23 januari 2020
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 5 Visie Toerisme en Recreatie regio Noordoost-Fryslân 2020-2030
Toerisme in Noardeast-Fryslân: Ambitieus Plan voor Groei en Samenwerking
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een ambitieuze visie op toerisme en recreatie voor de komende tien jaar. Het plan, ontwikkeld in samenwerking met Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en andere belanghebbenden, streeft naar een aanzienlijke groei in toerisme en werkgelegenheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de toeristische visie 2020-2030 besproken. De visie heeft als doel het aantal toeristen en overnachtingen met 50% te verhogen en de werkgelegenheid in de sector te laten stijgen naar 7% van de totale werkgelegenheid. De nadruk ligt op samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en organisaties om deze groei te realiseren zonder de unieke kenmerken van de regio aan te tasten.De heer Papma, inspreker namens de werkgroep Vitale Waddenkust, benadrukte het belang van extra aandacht voor de kustgebieden. "Er is een hele prote flatburger dienen om de Serviesaffir Sophie te kraaien," aldus Papma. Hij pleitte voor meer middelen en een concreet plan van aanpak om de ambities waar te maken.
De raadsleden reageerden positief op het voorstel. De ChristenUnie prees de sterke focus op streekmerken zoals de Waddenzee en Dokkum. "Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie sluit zeer goed aan bij de visie en ambities," aldus de fractie. De VVD vroeg om tussentijdse evaluaties om de voortgang te monitoren, terwijl het CDA vragen stelde over de basis van de groeicijfers.
Wethouder Boerema benadrukte de kracht van regionale samenwerking en de noodzaak van een stevige visie. "We willen dat mensen langer in ons gebied verblijven en het seizoen verlengen," zei hij. Boerema erkende dat er nog geen financiële paragraaf in de visie is opgenomen, maar wees op de mogelijkheden van de regiodeal en de versnellingsagenda voor financiële ondersteuning.
De Partij van de Arbeid en SinN stelden vragen over de impact op het milieu en de mogelijkheden voor ecotoerisme. "We hebben de verantwoordelijkheid om dit prachtige gebied te beschermen voor toekomstige generaties," aldus SinN.
De visie werd unaniem aangenomen, met lof voor de uitvoerige voorbereiding en de betrokkenheid van de regio. De raad kijkt uit naar de uitvoering van de plannen en de positieve impact op de regio.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een visie op toerisme en recreatie in de regio Noordoost-Fryslân voor de periode 2020-2030. Deze visie, ontwikkeld in samenwerking met de Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en andere belanghebbenden, heeft als doel de toeristische sector aanzienlijk te laten groeien. De doelstellingen zijn onder andere een toename van 50% in het aantal binnen- en buitenlandse toeristen en overnachtingen, en een stijging van de werkgelegenheid in de sector naar 7% van de totale werkgelegenheid. De visie benadrukt het belang van samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en organisaties om deze groei te realiseren zonder de unieke kenmerken van de regio aan te tasten. Er is een uitvoeringsagenda opgesteld met acties gericht op promotie, productontwikkeling en samenwerking. De raad heeft ingestemd met de visie en de bijbehorende notitie met reacties, waarmee het document als beleidsuitgangspunt voor de komende tien jaar is vastgesteld.
Toerisme yn Noardeast-Fryslân: Ambisjeus Plan foar Groei en Gearwurking
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in ambisjeuze fisy op toerisme en rekreaasje foar de kommende tsien jier. It plan, ûntwikkele yn gearwurking mei Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en oare belanghawwenden, stribbet nei in betinklike groei yn toerisme en wurkgelegenheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel foar de toeristyske fisy 2020-2030 besprutsen. De fisy hat as doel it oantal toeristen en oernachtingen mei 50% te ferheegjen en de wurkgelegenheid yn de sektor te litten stigen nei 7% fan de totale wurkgelegenheid. De nadruk leit op gearwurking tusken gemeenten, ûndernimmers en organisaasjes om dizze groei te realisearjen sûnder de unike kenmerken fan de regio oan te tasten.De hear Papma, ynsprekker namens de wurkgroep Vitale Waadkust, benadrukte it belang fan ekstra omtinken foar de kustgebieten. "Der is in hiele protte flatburger dy't tsjin de Serviessaffier Sophie oan't kraaien is," sa sei Papma. Hy pleite foar mear middels en in konkreet plan fan oanpak om de ambysjes wier te meitsjen.
De riedsleden reagearren posityf op it foarstel. De ChristenUnie prees de sterke fokus op streekmerken lykas de Waadsee en Dokkum. "It ferkiezingsprogramma fan de ChristenUnie slút tige goed oan by de fisy en ambysjes," sa sei de fraksje. De VVD frege om tuskentiidse evaluaasjes om de foartgong te monitoren, wylst it CDA fragen stelde oer de basis fan de groeisifers.
Wethâlder Boerema benadrukte de krêft fan regionale gearwurking en de needsaak fan in stive fisy. "Wy wolle dat minsken langer yn ús gebiet ferbliuwe en it seizoen ferlingje," sa sei er. Boerema erkende dat der noch gjin finansjele paragraaf yn de fisy is opnommen, mar wiisde op de mooglikheden fan de regiodeal en de fersnellingsagenda foar finansjele stipe.
De Partij van de Arbeid en SinN stelden fragen oer de ympakt op it miljeu en de mooglikheden foar ekotoerisme. "Wy hawwe de ferantwurdlikheid om dit prachtige gebiet te beskermjen foar takomstige generaasjes," sa sei SinN.
De fisy waard ienstemmich oannommen, mei loft foar de útliedende foarbereiding en de belutsenheid fan de regio. De ried sjocht út nei de útfiering fan de plannen en de posityf ympakt op de regio.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in fisy op toerisme en rekreaasje yn de regio Noardeast-Fryslân foar de perioade 2020-2030. Dizze fisy, ûntwikkele yn gearwurking mei de Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en oare belanghawwenden, hat as doel de toeristyske sektor aansjenlik te litten groeien. De doelstellings binne ûnder oaren in tastimming fan 50% yn it tal binnen- en bûtenlânske toeristen en oernachtingen, en in stiging fan de wurkgelegenheid yn de sektor nei 7% fan de totale wurkgelegenheid. De fisy benadrukt it belang fan gearwurking tusken gemeenten, ûndernimmers en organisaasjes om dizze groei te realisearjen sûnder de unike eigenskippen fan de regio oan te tasten. Der is in útfieringsaginda opsteld mei aksjes rjochte op promoasje, produktûntwikkeling en gearwurking. De ried hat ynstimd mei de fisy en de byhearrende notysje mei reaksjes, wêrmei't it dokumint as beliedsútgongspunt foar de kommende tsien jier fêststeld is.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Visie Toerisme en Recreatie regio Noordoost-Fryslân 2020-2030
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie Toerisme en Recreatie regio Noordoost-Fryslân 2020-2030". Het voorstel beoogt een gezamenlijke visie vast te stellen voor de ontwikkeling van toerisme en recreatie in Noordoost-Fryslân. De visie, ontwikkeld in samenwerking met Stichting RegioMarketing Toerisme, richt zich op het vergroten van het aantal toeristen en overnachtingen met 50% en het verhogen van de werkgelegenheid in de sector tot 7% van de totale werkgelegenheid. Dit moet bijdragen aan de sociaaleconomische ontwikkeling, leefbaarheid en behoud van cultureel erfgoed in de regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelstellingen en een uitvoeringsagenda. Het bevat input van diverse stakeholders en een reactienotitie die de feedback van betrokkenen samenvat.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de visie als uitgangspunt voor beleid en kennis te nemen van de reactienotitie. De raad speelt een beslissende rol in de vaststelling van de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde ambitieuze groei van toerisme en recreatie ondersteunt, rekening houdend met de balans tussen economische ontwikkeling en behoud van de leefomgeving.
SMART en Inconsistenties:
De doelstellingen zijn specifiek, meetbaar en tijdgebonden (SMART), zoals de 50% groei in toeristen en overnachtingen tegen 2030. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de visie vast te stellen als beleidsuitgangspunt en de reactienotitie te erkennen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van ondernemers, organisaties, onderwijsinstellingen en overheden bij de totstandkoming van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de visie streeft naar een balans tussen toeristische groei en behoud van natuur- en cultuurerfgoed.
Financiële gevolgen:
Er worden geen extra middelen gevraagd voor de uitvoering van de visie. De uitvoering is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verschillende partijen, zonder specifieke financiële dekking in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Toerisme en Recreatie RegioMarketing Toerisme (RMT) Werkgelegenheid Leefbaarheid Streekmerken Uitvoeringsagenda Samenwerking Doelstellingen 2020-2030 Sociaaleconomische ontwikkeling Promotie en productontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
Inspreker Raad
J. Kramer - Burgemeester
S. Keizer - S!N
J. Kramer - Burgemeester
Inspreker Raad
J. Kramer - Burgemeester
W. Van Der Veen
J. Kramer - Burgemeester
Inspreker Raad
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
A.r. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
W. Van Der Veen
J. Kramer - Burgemeester
R. Slijver
J. Kramer - Burgemeester
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
P.l. Braaksma
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.m. Klinkenberg
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.e. Boerema
P.l. Braaksma
J. Kramer - Burgemeester
J.e. Boerema
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.m. Klinkenberg
J. Kramer - Burgemeester
P.l. Braaksma
J. Kramer - Burgemeester
R. Slijver
J. Kramer - Burgemeester
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.e. Boerema
J. Kramer - Burgemeester
J.e. Boerema
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
00:02:22 - 00:06:49 - 00:07:26 - 00:08:59 - 00:09:28 - 00:10:26 - 00:12:37 - 00:14:25 - 00:18:15 - 00:20:58 - 00:24:07 - 00:29:27 - 00:30:54 - 00:30:56 - 00:32:14 - 00:37:25 - 00:37:27 - 00:56:58 - 01:00:54 - 01:02:51 - 01:03:33 - 01:05:01 - 01:05:05 - 01:06:13 - 01:07:17 - 01:10:11 - 01:10:26
S. Keizer - S!N
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
A.r. Van Der Aar -
Agendapunt 6 Inspraak bij ruimtelijke plannen
Gemeente Noardeast-Fryslân wil inspraak beperken bij kleine ruimtelijke plannen
In een recent raadsvoorstel stelt de gemeente Noardeast-Fryslân voor om in bepaalde gevallen af te zien van inspraak bij ruimtelijke plannen. Het doel is om de bestemmingsplanprocedure te verkorten, wat gunstig zou zijn voor de aanvrager. Tijdens het debat op 6 februari 2020 werden de voors en tegens van dit voorstel besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een voorstel ingediend om in specifieke gevallen af te zien van inspraak bij ruimtelijke plannen, met als doel de bestemmingsplanprocedure met 8-10 weken te verkorten. Dit zou vooral gelden voor bestemmingsplannen van beperkte betekenis of die een particulier belang dienen. Hoewel inspraak wettelijk niet verplicht is, blijven er mogelijkheden voor reacties via zienswijzen en beroep.Tijdens het debat uitte de heer Breeuwsma van de FNP zijn zorgen over de definitie van een "beperkt belang". Hij vroeg zich af: "Is dit nou echt de verbetering?" en pleitte voor een beter toetsbaar criterium. De heer Van de Band van het CDA sloot zich hierbij aan, maar benadrukte dat het bekorten van procedures wenselijk is. "Het is misschien zelfs wel een gemiste kans voor de Raad," aldus Van de Band.
Mevrouw Schaapstra van de PvdA vroeg om duidelijkheid over de definitie van een klein project en wie de beslissingsbevoegdheid heeft. Ze uitte haar bezorgdheid over de subjectiviteit van deze beslissingen: "Dat brengt de inwoners toch wel in een hele aparte positie."
Wethouder Van Esch reageerde door te benadrukken dat de inspraakmogelijkheden niet volledig verdwijnen, maar dat de procedure efficiënter wordt. "Het slot op de deur is dat elke bestemmingsplanwijziging door de raad beoordeeld kan worden," verzekerde hij. Hij erkende de noodzaak voor duidelijke criteria en beloofde hier aandacht aan te besteden.
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem aangenomen, maar niet zonder dat de wethouder toezegde om de criteria voor wat een klein project precies inhoudt, verder uit te werken. De discussie over de balans tussen efficiëntie en inspraak blijft echter actueel in Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân, gepresenteerd op 6 februari 2020, stelt voor om in bepaalde gevallen af te zien van inspraak bij ruimtelijke plannen. Dit betreft met name bestemmingsplannen die van beperkte betekenis zijn of een particulier belang dienen. Hoewel inspraak wettelijk niet verplicht is, biedt de bestemmingsplanprocedure nog steeds mogelijkheden voor reacties via zienswijzen en beroep. Het doel van het voorstel is om de bestemmingsplanprocedure met 8-10 weken te verkorten, wat gunstig is voor de aanvrager. De raad heeft besloten om geen inspraak te verlenen in de genoemde gevallen, om zo de procedure te bespoedigen. Financiële aspecten en communicatie zijn niet van toepassing op dit voorstel.
Gemeente Noardeast-Fryslân wol ynspraak beheine by lytse romtlike plannen.
Yn in nij riedsferslach stelt de gemeente Noardeast-Fryslân foar om yn bepaalde gefallen ôf te sjen fan ynspraak by romtelike plannen. It doel is om it bestemmingsplanproseduere te ferkoartsjen, wat foardielen hawwe soe foar de oanfrager. Tidens it debat op 6 febrewaris 2020 waarden de foar- en tsjinstanners fan dit foarstel besprutsen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in foarstel yntsjinne om yn spesifike gefallen ôf te sjen fan ynspraak by romtelike plannen, mei as doel de bestemmingsplanproseduere mei 8-10 wiken te ferkoartsjen. Dit soe benammen jilde foar bestemmingsplannen fan beheinde betsjutting of dy't in partikulier belang tsjintwurdichje. Alhoewol ynspraak wettelik net ferplicht is, bliuwe der mooglikheden foar reaksjes troch sichtwizen en berop.Tidens it debat út de hear Breeuwsma fan de FNP syn soargen oer de definysje fan in "beheind belang". Hy frege him ôf: "Is dit no echt de ferbettering?" en pleite foar in better tastber kritearium. De hear Van de Band fan it CDA sloot him hjirby oan, mar benadrukke dat it bekorten fan prosedueres winsklik is. "It is miskien sels wol in miste kâns foar de Raad," sa sei Van de Band.
Frou Schaapstra fan de PvdA frege om dúdlikheid oer de definysje fan in lyts projekt en wa't de beslissingsbefoegdheid hat. Se út har soargen oer de subjektiviteit fan dizze beslissingen: "Dat bringt de ynwenners dochs wol yn in hiel aparte posysje."
Wethâlder Van Esch reagearre troch te benadrukken dat de ynspraakmooglikheden net hielendal ferdwine, mar dat de proseduere effisjinter wurdt. "It slot op de doar is dat elke bestemmingsplanwiziging troch de raad beoardiele wurde kin," fersekere er. Hy erkende de needsaak foar dúdlike kritearia en beloofde hjir omtinken oan te jaan.
It foarstel waard úteinlik ienriedich oannommen, mar net sûnder dat de wethâlder ta sei om de kritearia foar wat in lyts projekt krekt ynhâldt, fierder út te wurkjen. De diskusje oer de balâns tusken effisjinsje en ynspraak bliuwt lykwols aktueel yn Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân, presintearre op 6 febrewaris 2020, stelt foar om yn bepaalde gefallen ôf te sjen fan ynspraak by romtelike plannen. Dit giet benammen om bestimmingsplannen dy't fan beheinde betsjutting binne of in partikulier belang tsjinstber binne. Alhoewol ynspraak wettelik net ferplicht is, biedt de bestemmingsplanprocedure noch altyd mooglikheden foar reaksjes troch sichtwizen en berop. It doel fan it foarstel is om de bestemmingsplanprocedure mei 8-10 wiken te ferkoartsjen, wat foardielen hat foar de oanfrager. De ried hat besletten om gjin ynspraak te ferlienen yn de neamde gefallen, om sa de procedure te bespoedigjen. Finansjele aspekten en kommunikaasje binne net fan tapassing op dit foarstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Inspraak bij ruimtelijke plannen". Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân stelt voor om geen inspraak te verlenen bij bepaalde bestemmingsplannen die van beperkte betekenis zijn of een particulier belang dienen. Dit moet de bestemmingsplanprocedure met 8-10 weken verkorten. Hoewel inspraak niet wettelijk verplicht is, biedt de wettelijke bestemmingsplanprocedure nog steeds mogelijkheden voor reacties via zienswijzen en beroep. Het doel is om de procedure ten gunste van de aanvrager te versnellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de redenen voor het afzien van inspraak en de gevolgen daarvan. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde uitleg over hoe de selectiecriteria voor "beperkte betekenis" en "particulier belang" worden toegepast.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om in bepaalde gevallen af te zien van inspraak. Dit is een beleidsmatige keuze die invloed heeft op de betrokkenheid van burgers bij ruimtelijke plannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het versnellen van procedures ten gunste van aanvragers en het behouden van inspraakmogelijkheden voor burgers. Dit vraagt om een afweging tussen efficiëntie en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tijdsbesparing (8-10 weken). Het is echter minder specifiek over de criteria voor het afzien van inspraak, wat tot inconsistenties kan leiden in de toepassing.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen inspraak te verlenen bij bepaalde bestemmingsplannen.
Participatie:
Het voorstel beperkt de participatie door af te zien van inspraak, maar benadrukt dat er nog steeds mogelijkheden zijn voor zienswijzen en beroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen aangegeven in het voorstel. Het is gericht op tijdsbesparing, niet op kostenbesparing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inspraak Bestemmingsplannen Ruimtelijke plannen Inspraakverordening Algemene wet bestuursrecht Zienswijzetermijn Beroepstermijn Procedureverkorting Particulier belang Maatschappelijk belangVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
W.a. Van Der Bent
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Dhr.e. Van Esch
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Dhr.e. Van Esch
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 7 Vrijgave bestemmingsreserve kapitaalgoederen
Gemeente Noardeast-Fryslân Investeert €1,6 Miljoen in Wegenonderhoud
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten om €1,6 miljoen uit de bestemmingsreserve kapitaalgoederen te halen voor het aanpakken van achterstallig onderhoud aan wegen in de voormalige gemeente Ferwerderadiel. Dit besluit volgt op een belofte die werd gedaan bij de fusie van de gemeenten Ferwerderadiel, Dongeradeel en Kollumerland.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het voorstel om €1,6 miljoen te investeren in wegenonderhoud uitvoerig besproken. Het voorstel is bedoeld om de wegen in de voormalige gemeente Ferwerderadiel op een minimaal kwaliteitsniveau te brengen, zoals eerder beloofd bij de gemeentelijke fusie. Een quick scan uit 2017 had al aangetoond dat er een tekort van ruim €400.000 was om het onderhoud op het sobere kwaliteitsniveau (niveau C) te brengen.Veiligheid voorop
CDA-raadslid Klaver benadrukte het belang van veilige wegen: "We hebben een veilig behandicap fietsen en keriden en op dit soort rijden CP 3 het voorstelling steunen." Hij vroeg zich echter af hoe de prioriteit van de wegen wordt bepaald: "Wat ik kon die wei brengen, dan vind ik. Belangrijk."
FNP-raadslid Breeuwsma had geen bezwaar tegen het beschikbaar stellen van de middelen, maar uitte zorgen over de mogelijke extra kosten die in de toekomst kunnen ontstaan. "Aanmerkelijk je held bijkomen had en dat ja wol ik u snoep wel wel in honger aan," aldus Breeuwsma.
Technisch en noodzakelijk
Wethouder Berends legde uit dat het voorstel technisch van aard is en dat de bestemmingsreserve al was vastgesteld voor dit doel. "Er is een bepaalde achterstand in het westelijk deel van onze gemeente en dat maakt dat we daar zo snel mogelijk mee aan de slag willen," aldus Berends. Hij benadrukte dat de focus ligt op de meest intensief gebruikte wegen en die met de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals schoolkinderen en fietsers.
Berends erkende dat er nog veel werk aan de winkel is om het volledige kapitaalgoederenbeheer in kaart te brengen. "Het is een enorme klus omdat wij heel veel kapitaalgoederen hebben en ook een heel uitgebreid wegennet," zei hij. De wethouder hoopt dat de nota kapitaalgoederenbeheer voor de zomervakantie kan worden gepresenteerd.
Unanieme steun
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem aangenomen door de gemeenteraad. De investering van €1,6 miljoen is een eerste stap in het aanpakken van de achterstallige onderhoudsproblemen, met de belofte dat er in de toekomst meer aandacht zal zijn voor de minder belangrijke wegen. Het niet uitvoeren van dit onderhoud kan leiden tot verdere verslechtering van de wegen en hogere kosten in de toekomst, een risico dat de gemeente niet wil nemen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten om € 1,6 miljoen uit de bestemmingsreserve kapitaalgoederen te halen voor het aanpakken van achterstallig onderhoud aan wegen in de voormalige gemeente Ferwerderadiel. Dit besluit is een gevolg van een eerdere belofte bij de fusie van de gemeenten Ferwerderadiel, Dongeradeel en Kollumerland. De quick scan van 2017 toonde aan dat er een tekort is van ruim € 400.000 om het onderhoud op het sobere kwaliteitsniveau (niveau C) te brengen. Het beschikbare budget is niet voldoende om al het achterstallig onderhoud weg te werken, maar de focus ligt op de hoofdwegen. In 2020 en 2021 zal het kapitaalgoederenbeheer opnieuw worden vastgesteld om ook de minder belangrijke wegen aan te pakken. Het niet uitvoeren van dit onderhoud kan leiden tot verdere verslechtering van de wegen en hogere kosten in de toekomst.
Gemeente Noardeast-Fryslân Ynvestearret €1,6 Miljoen yn Wegenûnderhâld
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat besletten om €1,6 miljoen út de bestimmingsreserve kapitaalgoederen te heljen foar it oanpakken fan efterstallich ûnderhâld oan wegen yn de foarmalige gemeente Ferwerderadiel. Dit beslút folget op in belofte dy't dien is by de fúzje fan de gemeenten Ferwerderadiel, Dongeradeel en Kollumerland.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiden in resint debat yn de gemeenteried waard it foarstel om €1,6 miljoen te ynfestearjen yn wegenûnderhâld út en troch besprutsen. It foarstel is bedoeld om de wegen yn de foarige gemeente Ferwerderadiel op in minimaal kwaliteitsnivo te bringen, sa't earder beloofd by de gemeentlike fúzje. In quick scan út 2017 hie al oantoand dat der in tekoart fan mear as €400.000 wie om it ûnderhâld op it sobere kwaliteitsnivo (nivo C) te bringen.Feiligens foarop
CDA-riedslid Klaver benadrukte it belang fan feilige wegen: "Wy hawwe in feilige behanneling fan fytsen en riden en op dit soarte riden CP 3 it foarstel stypje." Hy frege him lykwols ôf hoe't de prioriteit fan de wegen bepaald wurdt: "Wat ik koe dy wei bringe, dan fyn ik. Belangryk."
FNP-rjochtslid Breeuwsma hie gjin beswier tsjin it beskikber stellen fan de middels, mar útsoege soargen oer de mooglike ekstra kosten dy't yn de takomst ûntstean kinne. "Aanmerkelijk je held bijkomen had en dat ja wol ik u snoep wel wel in honger aan," sa sei Breeuwsma.
Technysk en needsaaklik
Wethâlder Berends lege út dat it foarstel technysk fan aard is en dat de bestimmingsreserve al fêststeld wie foar dit doel. "Der is in bepaalde efterstân yn it westlik diel fan ús gemeente en dat makket dat we dêr sa gau mooglik mei oan 'e slach wolle," sa sei Berends. Hy benadrukte dat de fokus leit op de meast yntinsyf brûkte wegen en dy mei de meast kwetsbere ferkearsdielnimmers, lykas skoalkines en fytsers.
Berends erkende dat der noch in soad wurk oan 'e winkel is om it folsleine kapitaalgoederenbehear yn kaart te bringen. "It is in geweldige klus om't wy hieltyd folle kapitaalgoederen hawwe en ek in hiel útwreid weiennet," sa sei er. De wethâlder hoopet dat de nota kapitaalgoederenbehear foar de simmerfakânsje presintearre wurde kin.
Unanyme stipe
It foarstel waard úteinlik unanym oannommen troch de gemeenteried. De ynfestearring fan €1,6 miljoen is in earste stap yn it oanpakken fan de efterstallige ûnderhâldskwestjes, mei de belofte dat der yn de takomst mear omtinken wêze sil foar de minder wichtige wegen. It net útfieren fan dit ûnderhâld kin liede ta fierdere ferfalling fan de wegen en hegere kosten yn de takomst, in risiko dat de gemeente net nimme wol.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat besletten om € 1,6 miljoen út de bestimmingsreserve kapitaalgoederen te heljen foar it oanpakken fan efterstallich ûnderhâld oan wegen yn de foarige gemeente Ferwerderadiel. Dit beslút is in gefolch fan in eardere belofte by de fúzje fan de gemeenten Ferwerderadiel, Dongeradeel en Kollumerland. De quick scan fan 2017 toande oan dat der in tekoart is fan rûchwei € 400.000 om it ûnderhâld op it sobere kwaliteitsnivo (nivo C) te bringen. It beskikbere budzjet is net genôch om al it efterstallige ûnderhâld wei te wurkjen, mar de fokus leit op de haadwegen. Yn 2020 en 2021 sil it kapitaalgoederenbehear opnij fêststeld wurde om ek de minder wichtige wegen oan te pakken. It net útfieren fan dit ûnderhâld kin liede ta fierdere ferslechting fan de wegen en hegere kosten yn de takomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Vrijgave bestemmingsreserve kapitaalgoederen" en betreft het onttrekken van € 1,6 miljoen uit de bestemmingsreserve kapitaalgoederen voor het wegwerken van achterstallig onderhoud aan wegen in de voormalige gemeente Ferwerderadiel. Dit is een belofte die bij de bestuurlijke fusie is gemaakt. Het beschikbare budget is echter niet voldoende om het volledige onderhoud op het sobere kwaliteitsniveau (C-niveau) uit te voeren, waardoor er een tekort van € 400.000 resteert. Het kapitaalgoederenbeheer wordt in 2020 en 2021 opnieuw vastgesteld om het resterende onderhoud aan te pakken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over hoe het tekort van € 400.000 zal worden aangepakt en welke specifieke wegen prioriteit krijgen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de onttrekking van de middelen uit de bestemmingsreserve en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met het voorgestelde gebruik van de bestemmingsreserve en hoe ze omgaan met het resterende tekort voor het onderhoud.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke aanpak voor het tekort. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van het tekort is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om € 1,6 miljoen te onttrekken aan de bestemmingsreserve en de begroting dienovereenkomstig aan te passen.
Participatie:
Er is geen participatie van burgers voorzien; communicatie verloopt via de gebruikelijke kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het onderhoud van wegen kan indirect bijdragen aan duurzame infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een financieel gevolg van € 1,6 miljoen, dat gedekt wordt door de bestemmingsreserve. Er is echter een tekort van € 400.000 dat niet direct wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Achterstallig onderhoud Bestemmingsreserve kapitaalgoederen Ferwerderadiel Quick scan Sobere kwaliteitsniveau Kapitaalvernietiging Groot onderhoud wegen Begrotingswijziging Kapitaalgoederenbeheer HerindelingsscanVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
F.j. Klaver
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
T. Berends
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
F.j. Klaver
J. Kramer - Burgemeester
T. Berends
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 8 Beleidsplan raadscommunicatie
Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op betere communicatie met inwoners
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een nieuw beleidsplan om de communicatie met haar inwoners te verbeteren. Het plan, dat op 6 februari 2020 werd goedgekeurd, vraagt om een investering van € 15.000 voor externe communicatiedeskundigheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het Beleidsplan Raadscommunicatie 2019-2021 besproken, dat als doel heeft de interactie tussen de gemeenteraad en de inwoners te versterken. Esther Osinga van Vonc Communicatie presenteerde het plan, dat zich richt op het activeren van inwoners om hun belangen kenbaar te maken en hen te laten zien hoe deze belangen worden afgewogen.Het plan bestaat uit drie onderdelen: het verbeteren van basiscommunicatiemiddelen, doelgroepgerichte communicatie en het positioneren van de raad als een sterk merk. De uitvoering ligt grotendeels bij de griffie, maar voor specifieke onderdelen is externe deskundigheid nodig. De benodigde financiële middelen worden gedekt uit de algemene reserve.
Tijdens het debat benadrukte raadslid Koopstra van de ENP het belang van het inzetten van ervaren deskundigen om de communicatie te verbeteren. "Informatie haal je niet alleen van de website, maar ook via sociale kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter," aldus Koopstra. Hij wees erop dat 16% van de inwoners laaggeletterd is en dat het belangrijk is om hen via verschillende kanalen te bereiken, bijvoorbeeld met infographics en korte filmpjes.
Van der Bent, namens de Wurk Jouwers Commissie, reageerde positief op de suggesties van Koopstra. "We zullen daar vast een plekje voor vinden in samenspraak met de griffie," zei hij. Hij erkende het belang van het bereiken van laaggeletterden en beloofde hier extra aandacht aan te besteden.
Het voorstel werd uiteindelijk zonder tegenstemmen aangenomen. De raad kijkt nu uit naar de implementatie van het plan en hoopt dat het zal leiden tot een betere en effectievere communicatie met de inwoners van Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het Beleidsplan Raadscommunicatie 2019-2021, opgesteld door Esther Osinga van Vonc Communicatie. Het plan, gepresenteerd op 4 december 2019, heeft als doel de communicatie tussen de gemeenteraad en inwoners te verbeteren. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het plan en € 15.000 (excl. BTW) beschikbaar te stellen voor externe communicatiedeskundigheid in 2020. De hoofddoelstellingen zijn het activeren van inwoners om hun belangen kenbaar te maken en hen te laten zien hoe deze belangen worden afgewogen. De aanpak bestaat uit drie onderdelen: het op orde brengen van basiscommunicatiemiddelen, doelgroepgerichte communicatie en het positioneren van de raad als sterk merk. De uitvoering gebeurt grotendeels door de griffie, maar externe deskundigheid is nodig voor specifieke onderdelen. De financiële dekking komt uit de algemene reserve. Het raadsbesluit werd op 6 februari 2020 goedgekeurd.
Gemeente Noardeast-Fryslân set yn op bettere kommunikaasje mei ynwenners.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in nij beliedsplan om de kommunikaasje mei har ynwenners te ferbetterjen. It plan, dat op 6 febrewaris 2020 goedkard waard, freget om in ynfestearring fan € 15.000 foar eksterne kommunikaasjedeskundigens.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it Beliedsplan Riedskommunikaasje 2019-2021 besprutsen, dat as doel hat de ynteraksje tusken de gemeenteried en de ynwenners te fersterkjen. Esther Osinga fan Vonc Kommunikaasje presentearre it plan, dat him rjochtet op it aktivearjen fan ynwenners om har belangen kenber te meitsjen en har sjen te litten hoe't dizze belangen ôfwege wurde.It plan bestiet út trije ûnderdielen: it ferbetterjen fan basis kommunikaasjemiddels, doelgroepgerjochte kommunikaasje en it posisjonearjen fan de ried as in sterk merk. De útfiering leit foar in grut part by de griffy, mar foar spesifike ûnderdielen is eksterne ekspertise nedich. De nedige finansjele middels wurde dekt út de algemiene reserve.
Tiidens it debat benadrukte riedslid Koopstra fan de ENP it belang fan it ynsitten fan ûnderfinen eksperts om de kommunikaasje te ferbetterjen. "Ynformaasje helje jo net allinnich fan de webside, mar ek fia sosjale kanalen lykas Facebook, Instagram en Twitter," sa sei Koopstra. Hy wiisde derop dat 16% fan de ynwenners leechgeletterd is en dat it wichtich is om har fia ferskillende kanalen te berikken, bygelyks mei ynfografiken en koarte filmkes.
Van der Bent, namens de Wurk Jouwers Kommisje, reagearre posityf op de suggestjes fan Koopstra. "Wy sille dêr fêst in plakje foar fine yn oerlis mei de griffy," sa sei er. Hy erkende it belang fan it berikken fan leechgeletterden en beloofde hjir ekstra oandacht oan te jaan.
It foarstel waard úteinlik sûnder tsjinstimmen oannommen. De ried sjocht no út nei de ymplemintearring fan it plan en hopet dat it sil liede ta in bettere en effektiver kommunikaasje mei de ynwenners fan Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it Beliedsplan Riedskommunikaasje 2019-2021, opsteld troch Esther Osinga fan Vonc Kommunikaasje. It doel fan it plan, presintearre op 4 desimber 2019, is om de kommunikaasje tusken de gemeenteried en ynwenners te ferbetterjen. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei it plan en € 15.000 (ekskl. BTW) beskikber te stellen foar eksterne kommunikaasjedeskundigens yn 2020. De haaddoelstellings binne it aktivearjen fan ynwenners om har belangen kenber te meitsjen en har te sjen litte hoe't dizze belangen ôfweegd wurde. De oanpak bestiet út trije ûnderdielen: it op oarder bringen fan basis kommunikaasjemiddels, doelgroepgerjochte kommunikaasje en it posisjonearjen fan de ried as sterk merk. De útfiering bart foar in grut part troch de griffy, mar eksterne deskundigens binne nedich foar spesifike ûnderdielen. De finansjele dekking komt út de algemiene reserve. It riedsbeslút waard op 6 febrewaris 2020 goedkard.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beleidsplan Raadscommunicatie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan Raadscommunicatie 2019-2021" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het plan, opgesteld door Esther Osinga van Vonc Communicatie, richt zich op het verbeteren van de communicatie tussen de gemeenteraad en de inwoners. Het doel is om inwoners te betrekken bij het besluitvormingsproces door hun vragen en zorgen kenbaar te maken en hen te laten zien hoe hun belangen worden afgewogen. Het plan omvat het verbeteren van bestaande communicatiemiddelen, doelgroepgerichte communicatie en het positioneren van de raad als een sterk merk. Voor de uitvoering wordt € 15.000 gereserveerd voor externe communicatiedeskundigheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de voorgestelde aanpak en de financiële implicaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke acties en tijdlijnen zou de volledigheid verder verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het beleidsplan en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren. De raad speelt een cruciale rol in het faciliteren van de uitvoering door het beschikbaar stellen van middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van de raadscommunicatie en of zij bereid zijn om hiervoor financiële middelen vrij te maken. Dit omvat ook de keuze om externe deskundigheid in te huren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De doelstellingen zijn specifiek en relevant, maar missen concrete meetbare resultaten en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde communicatieaanpak kan variëren afhankelijk van de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beleidsplan goed te keuren en de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen door de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners te betrekken bij het besluitvormingsproces en hen te informeren over hoe hun belangen worden afgewogen. Er is echter weinig detail over hoe participatie concreet wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op communicatie en participatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de inhuur van externe communicatiedeskundigheid voor € 15.000, gedekt door de algemene reserve. De begrotingswijziging is duidelijk beschreven, inclusief de impact op de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan Raadscommunicatie Externe communicatiedeskundigheid Griffie Inwoners Communicatiemiddelen Doelgroepgericht communiceren Mentalities van Motivaction Burgerschapsstijlen Transparante bestuursorganen Algemene ReserveVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
B. Koonstra - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
W.a. Van Der Bent
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 8.a Moasje oer in net op de aginda opnaam ûnderwerp : leechfleanen tsjingean
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân: Laagvliegroute 10a moet definitief van tafel
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem een motie aangenomen om de omstreden laagvliegroute 10a definitief te schrappen. Ondanks eerdere opschorting in 2002 vanwege geluidsoverlast en veiligheidsrisico's, blijft het Ministerie van Defensie terughoudend. De nieuwe JSF-straaljagers zouden mogelijk nog meer overlast veroorzaken dan hun voorgangers, de F16's.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 6 februari 2020 werd de motie met 23 stemmen voor en 4 tegen aangenomen. De motie roept het college op om bij de regering aan te dringen op definitieve afschaffing van de route en samen te werken met andere gemeenten en provincies. "We willen het zekere voor het onzekere nemen," aldus raadslid Suboer van de FNP. "Het is tijd om deze route definitief te sluiten."De discussie in de raad was levendig. Mevrouw Klinkenberg vroeg zich af of de gemeente nog steeds betrokken is bij de Commissie overleg milieu, vliegbasis Leeuwarden. "We zijn heel benieuwd of dat nog steeds bestaat en mogelijk opnieuw opgestart wordt, want zo belangrijk is het," benadrukte ze.
De heer Talsma van de ELP was kritisch over de motie. "Wij vinden dat onze militairen goed getraind moeten worden, en dat kan ook in het buitenland," stelde hij. "We stemmen niet voor deze motie."
Wethouder Berends gaf aan dat het bijzonder onwaarschijnlijk is dat de route ooit weer in gebruik wordt genomen. "Alle argumenten waarom de route 18 jaar geleden buiten gebruik is gesteld, staan nog steeds overeind," legde hij uit. "De geluidsoverlast en de bewegingen rondom vliegveld Drachten maken het onwaarschijnlijk dat de route weer gebruikt zal worden."
De motie werd uiteindelijk aangenomen, met steun van onder andere de fracties van de ChristenUnie, CDA, PvdA, Gemeentebelangen, FNP, en anderen. De VVD en ELP stemden tegen. "Het is een duidelijk signaal naar de regering dat wij deze route niet willen," concludeerde Suboer tevreden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 6 februari 2020 een motie aangenomen om laagvliegroute 10a definitief van tafel te krijgen. Het Ministerie van Defensie is niet van plan deze route definitief te schrappen, ondanks eerdere opschorting in 2002 vanwege geluidsoverlast en gevaar voor de luchtvaart bij Drachten. De nieuwe JSF-straaljagers veroorzaken mogelijk meer geluidsoverlast dan de F16's. De noordelijke en oostelijke provincies willen volledig van de route af. De motie verzoekt het college om bij de regering aan te dringen op definitieve afschaffing van de route en samen te werken met andere gemeenten en provincies. De motie is aangenomen met 23 stemmen voor en 4 tegen.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân: Leechfluchrûte 10a moat definityf fan tafel.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich in motie oannommen om de omstriden leechfluchtrûte 10a definityf te skrassen. Ûndanks eardere opskorting yn 2002 fanwegen lûdsoerlêst en feiligensrisko's, bliuwt it Ministearje fan Definsje terughâldend. De nije JSF-strjalenjagers soene mooglik noch mear oerlêst feroarsaakje as har foargongers, de F16's.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 6 febrewaris 2020 waard de motie mei 23 stimmen foar en 4 tsjin oannommen. De motie ropt it kolleezje op om by de regearing oan te dringen op definitive ôfskaffing fan de rûte en gear te wurkjen mei oare gemeenten en provinsjes. "Wy wolle it seker foar it ûnseker nimme," sa sei riedslid Suboer fan de FNP. "It is tiid om dizze rûte definityf te sluten."De diskusje yn de ried wie libbenich. Frou Klinkenberg frege har ôf oft de gemeente noch altyd belutsen is by de Kommisje oerlis miljeu, fleanbasis Ljouwert. "Wy binne tige benijd oft dat noch altyd bestiet en mooglik opnij opstart wurdt, want sa wichtich is it," benadrukke se.
De hear Talsma fan de ELP wie kritysk oer de motie. "Wy fine dat ús militêren goed oplied wurde moatte, en dat kin ek yn it bûtenlân," stelde er. "Wy stimme net foar dizze motie."
Wethâlder Berends joech oan dat it bysûnder ûnwaarskynlik is dat de rûte ea wer yn gebrûk nommen wurdt. "Alle arguminten wêrom't de rûte 18 jier lyn bûten gebrûk steld is, steane noch altyd oerein," lei er út. "De lûdsoerlêst en de bewegingen om it fleanfjild Drachten meitsje it ûnwaarskynlik dat de rûte wer brûkt wurde sil."
De motie waard úteinlik oannommen, mei stipe fan ûnder oaren de fraksjes fan de ChristenUnie, CDA, PvdA, Gemeentebelangen, FNP, en oaren. De VVD en ELP stimden tsjin. "It is in dúdlik signaal nei de regearing ta dat wy dizze rûte net wolle," konkludearre Suboer tefreden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 6 febrewaris 2020 in motie oannommen om leechfluchtrûte 10a definityf fan tafel te krijen. It Ministearje fan Definsje is net fan doel om dizze rûte definityf te skrassen, ûndanks eardere opskorting yn 2002 fanwegen lûdsoerlêst en gefaar foar de loftfart by Drachten. De nije JSF-stralejagers kinne miskien mear lûdsoerlêst feroarsaakje as de F16's. De noardlike en eastlike provinsjes wolle hielendal fan de rûte ôf. De motie freget it kolleezje om by de regearing oan te dringen op definityf ôfskaffen fan de rûte en gear te wurkjen mei oare gemeenten en provinsjes. De motie is oannommen mei 23 stimmen foar en 4 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aangenomen motie laagvliegroute lOA". De motie betreft een verzoek aan de Tweede Kamer om de laagvliegroute lOA te heroverwegen. De gemeente Noardeast-Fryslân heeft zorgen geuit over de impact van deze route op de leefomgeving en het welzijn van haar inwoners. De motie vraagt om een herziening van de route om negatieve effecten te minimaliseren en om meer betrokkenheid van lokale gemeenschappen in het besluitvormingsproces.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen van de gemeente uiteenzet en een specifieke actie vraagt van de Tweede Kamer. Echter, details over de exacte impact en alternatieve routes worden niet genoemd.
Rol van de raad:
De rol van de gemeenteraad is om de belangen van de lokale gemeenschap te vertegenwoordigen en ervoor te zorgen dat hun zorgen worden gehoord in het nationale besluitvormingsproces. De raad kan ook betrokken zijn bij het faciliteren van lokale participatie en het verzamelen van feedback van inwoners.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten het al dan niet steunen van de herziening van de laagvliegroute, het afwegen van economische voordelen van luchtvaart tegen de impact op de leefomgeving, en het bepalen van de mate van participatie van lokale gemeenschappen in het besluitvormingsproces.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om herziening tijdens een specifiek overleg. Het is echter niet meetbaar of haalbaar zonder verdere details over hoe de herziening zou plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete stappen voor uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en hoe zij de zorgen van hun gemeenschap verder willen communiceren aan de Tweede Kamer.
Participatie:
De motie benadrukt de noodzaak van meer betrokkenheid van lokale gemeenschappen, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie vorm zou moeten krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de impact van luchtvaart op het milieu en de leefomgeving centraal staat in de discussie over de laagvliegroute.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele herzieningen van de vliegroute kunnen echter financiële implicaties hebben, zowel positief als negatief, afhankelijk van de uitkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laagvliegroute Infrastructuur en Waterstaat Algemeen overleg Luchtvaart Tweede Kamer Commissie Motie Openbaar overleg Actuele ontwikkelingen PolitiekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Laagvliegroute 1OA". Het betreft een verzoek van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân aan de regering om definitief af te zien van de reactivering van de laagvliegroute 1OA. Deze route, die in 2002 buiten gebruik is gesteld, zou mogelijk weer in gebruik worden genomen voor militair jachtverkeer. De gemeenteraad maakt zich zorgen over de impact op de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel van de inwoners. De motie vraagt de regering om in de herziening van het Nederlandse luchtruim ervoor te zorgen dat deze route definitief wordt geschrapt.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en het verzoek van de gemeenteraad uiteenzet. Het bevat echter geen gedetailleerde analyse van de mogelijke gevolgen van het niet-reactiveren van de route.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en vertegenwoordigende rol, waarbij zij de zorgen van de inwoners overbrengt aan de hogere overheden en hen aanspoort tot actie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich actief verzet tegen de heropening van de laagvliegroute, wat kan leiden tot spanningen met defensiebelangen, of dat zij een compromis zoekt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met concrete alternatieven of oplossingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie te ondersteunen en deze door te sturen naar relevante overheidsinstanties voor verdere actie.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van inwoners, maar weerspiegelt wel hun zorgen, wat impliceert dat er enige vorm van participatie of consultatie heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de motie impliceert een zorg voor de leefomgeving, wat indirect met duurzaamheid te maken heeft.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsverandering zonder financiële implicaties te benoemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laagvliegroute 1OA Herziening Nederlands luchtruim Leefbaarheid Veiligheidsgevoel Reactivering Militair jachtverkeer Onzekerheid Staatssecretaris van Defensie Oostelijk Friesland Tweede Kamer der Staten GeneraalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie Laagvliegroute 1OA". De motie, aangenomen door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân, verzoekt de regering om definitief af te zien van de reactivering van de laagvliegroute 1OA. Deze route, die in 2002 buiten gebruik is gesteld, zou mogelijk weer in gebruik worden genomen voor militair jachtverkeer. De raad maakt zich zorgen over de impact op de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel van de inwoners. De motie is ook verzonden aan de Tweede Kamer en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen van de gemeenteraad en de inwoners over de laagvliegroute adresseert. Het bevat een expliciete oproep aan de regering om actie te ondernemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de belangen van de inwoners te vertegenwoordigen en hun zorgen over de laagvliegroute kenbaar te maken aan de hogere overheden.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de motie steunen en daarmee de druk op de regering verhogen om de laagvliegroute definitief af te wijzen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in zijn oproep om de laagvliegroute niet te reactiveren. Echter, het is niet tijdgebonden en er zijn geen concrete stappen of deadlines genoemd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om de motie te steunen en deze naar de relevante overheden te sturen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat de raad de zorgen van de inwoners heeft gehoord en vertegenwoordigt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de motie raakt aan leefbaarheid, wat een aspect van duurzaamheid kan zijn.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en leefbaarheidsaspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laagvliegroute 1OA Herziening Nederlands luchtruim Leefbaarheid Veiligheidsgevoel Reactivering Militair jachtverkeer Onzekerheid Oproep Provincie Friesland Tweede Kamer der Staten-GeneraalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Laagvliegroute 10A". Het betreft een verzoek van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân aan de regering om definitief af te zien van de reactivering van de laagvliegroute 10A. Deze route, die in 2002 buiten gebruik is gesteld, zou mogelijk weer in gebruik worden genomen voor militair jachtverkeer. De gemeenteraad maakt zich zorgen over de impact op de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel van de inwoners. De motie vraagt de regering om de route definitief te schrappen, mede naar aanleiding van recente uitspraken van de Staatssecretaris van Defensie die ruimte laten voor heractivering.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en het verzoek van de gemeenteraad uiteenzet. Het bevat een duidelijke oproep aan de regering en is vergezeld van een Nederlandstalige versie voor bredere toegankelijkheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende rol door de motie aan te nemen en deze door te sturen naar de Tweede Kamer, de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, en de Staatssecretaris van Defensie. De raad vertegenwoordigt de belangen van de inwoners en probeert invloed uit te oefenen op nationaal beleid.
Politieke keuzes:
De politieke keuze draait om het al dan niet ondersteunen van de motie. Dit impliceert een keuze tussen het prioriteren van nationale defensiebelangen versus lokale leefbaarheid en veiligheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor de regering om te volgen, wat de effectiviteit kan beperken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen blijven ondersteunen en eventueel aanvullende stappen willen ondernemen om hun standpunt kracht bij te zetten.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van inwoners, maar impliceert dat de raad handelt namens de zorgen van de lokale bevolking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de motie raakt indirect aan duurzame leefbaarheid door te pleiten voor een rustige en veilige leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich voornamelijk op beleidsverandering zonder financiële implicaties te benoemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laagvliegroute 10A Herziening Nederlands luchtruim Leefbaarheid Veiligheidsgevoel Reactivering Staatssecretaris van Defensie Militair jachtverkeer Onzekerheid Minister van Infrastructuur en Waterstaat Oostelijk FrieslandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Leechfleanen tsjingean" (Tegen laagvliegen). De motie is ingediend door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân en roept op tot het definitief schrappen van laagvliegroute 10a door het Ministerie van Defensie. De route is sinds 2002 buiten gebruik vanwege geluidsoverlast en veiligheidsrisico's. De motie benadrukt dat de nieuwe JSF-vliegtuigen meer geluidsoverlast veroorzaken dan de F16's en dat er brede weerstand is in de noordelijke en oostelijke provincies. De raad verzoekt het college om samen met andere gemeenten en provincies druk uit te oefenen op de regering en de Tweede Kamer om de route definitief te schrappen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van het probleem, overwegingen die de noodzaak van de motie onderbouwen, en een concreet verzoek aan het college. Echter, het mist specifieke details over de stappen die genomen moeten worden om de druk op de regering te verhogen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen richting de regering en om samen te werken met andere betrokken gemeenten en provincies. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de inwoners en drukt hun zorgen uit over de mogelijke heropening van de laagvliegroute.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet steunen van de motie, wat neerkomt op het kiezen tussen het beschermen van de leefomgeving van de inwoners en het accepteren van de plannen van het Ministerie van Defensie. Partijen moeten kiezen of ze prioriteit geven aan lokale belangen of nationale defensiebelangen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn verzoek om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Het is echter niet meetbaar of haalbaar, omdat het succes afhankelijk is van de reactie van de regering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met een concreet actieplan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren. De motie is aangenomen met 23 stemmen voor en 4 tegen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners, maar geeft aan dat er brede weerstand is tegen de laagvliegroute. Het suggereert dat de raad de zorgen van de inwoners vertegenwoordigt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het verminderen van geluidsoverlast en het beschermen van de leefomgeving kunnen als duurzaamheidsaspecten worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsbeïnvloeding en samenwerking met andere overheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leechfleanroute 10a Ministearje fan Definsje Lûdsoerlêst JSF F16 Fryslân Twadde Keamer Rûte Ynwenners Oersetting yn it NederlânskVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Leechfleanen tsjingean" (Tegengaan van laagvliegen). De motie verzoekt het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om bij de regering aan te dringen op het definitief schrappen van laagvliegroute 10a. Deze route is sinds 2002 buiten gebruik vanwege geluidsoverlast en veiligheidsrisico’s. De motie benadrukt dat de nieuwe JSF-vliegtuigen meer geluidsoverlast veroorzaken dan de F16 en dat er grote weerstand is onder de inwoners van Friesland. De noordelijke en oostelijke provincies willen de route volledig afschaffen voor duidelijkheid en veiligheid.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van het probleem, overwegingen, en een verzoek aan het college. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de stappen die genomen moeten worden als de regering niet instemt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, goed te keuren en het college te verzoeken actie te ondernemen richting de regering en andere betrokken partijen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de motie steunen en daarmee de druk op de regering willen opvoeren om de route definitief te schrappen. Dit kan politieke gevolgen hebben, afhankelijk van de standpunten van de partijen op provinciaal en landelijk niveau.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (zo snel mogelijk actie ondernemen), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verzoek is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van inwoners, maar benadrukt wel de bestaande weerstand onder de bevolking tegen laagvliegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in deze motie, hoewel het verminderen van geluidsoverlast en het beschermen van de leefomgeving indirect bijdragen aan duurzame leefomstandigheden.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsverandering en politieke druk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leechfleanroute 10a Lûdsoerlêst Ministearje fan Definsje JSF F16 Fryslân Twadde Keamer Ynwenners Noardlike en eastlike provinsjes Oersetting yn it NederlânskVerfijning van de zoekopdracht: