23-05-2024 It Debat
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
Agendapunt 2 Debat Voorkeurslocatie azc Dokkum
Permanente Asielopvang in Dokkum: Gemeenteraad Verdeeld over Locatiekeuze
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân debatteerde fel over de oprichting van een permanent asielzoekerscentrum (azc) in Dokkum. Het voorstel, dat een opvang voor 250 asielzoekers in de Watertorenbuurt voorstelt, stuit op verdeeldheid binnen de raad en onder de inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een langdurig debat op 5 juni 2024 besprak de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân het voorstel voor een permanent asielzoekerscentrum (azc) in Dokkum. Het plan, dat voorziet in de opvang van 250 asielzoekers voor een periode van minimaal tien jaar, heeft de Watertorenbuurt als voorkeurslocatie. Dit voorstel volgt op een draagvlakonderzoek en een locatiescan die 22 potentiële locaties in kaart bracht.De discussie in de raad was intens en liet een verdeeld beeld zien. De ChristenUnie benadrukte hun steun voor de opvang van vluchtelingen, maar uitte zorgen over de financiële en maatschappelijke gevolgen. "Uw standpunt is helder, uw motieven zijn zuiver," aldus een raadslid van de ChristenUnie, dat pleitte voor een eerlijke en transparante aanpak.
De FNP sprak zich uit tegen een permanent azc in Dokkum en stelde voor om meer statushouders te huisvesten om de druk op de azc's te verlichten. "Een goede opvang is belangrijk, maar de locatiekeuze moet zorgvuldig worden overwogen," aldus de FNP.
BVNL en de VVD uitten hun zorgen over de impact op de lokale gemeenschap en de woningmarkt. "Hoe kunnen wij een goede gastheer zijn voor mensen uit andere landen als we het niet eens voor onze eigen inwoners kunnen zijn?" vroeg de VVD zich af.
Het CDA en Gemeentebelangen benadrukten het belang van een zorgvuldige besluitvorming en riepen op tot meer duidelijkheid over de financiële en sociale gevolgen. "Er is veel onduidelijkheid. Hoe kunnen we een goed besluit nemen zonder alle feiten op tafel?" aldus het CDA.
Na een intens debat besloot de raad om het voorstel op 4 juni van de agenda te halen en het college te vragen om de opties verder uit te werken. Het college zal nu de locaties Watertorenbuurt en Vrije Terpen nader onderzoeken en met een gedetailleerd plan terugkomen. "We moeten zorgvuldig te werk gaan en alle opties openhouden," aldus de burgemeester.
De discussie over het azc in Dokkum toont de complexiteit van het vraagstuk en de noodzaak voor een gebalanceerde aanpak die zowel de behoeften van asielzoekers als die van de lokale gemeenschap in ogenschouw neemt. Het vervolgproces zal uitwijzen hoe de gemeente deze uitdaging aangaat.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de oprichting van een permanent asielzoekerscentrum (azc) in Dokkum voor minimaal 10 jaar, met een capaciteit van maximaal 250 opvangplaatsen. De voorgestelde locatie voor het azc is het perceel in de Watertorenbuurt. Dit besluit volgt op een draagvlakonderzoek en een locatiescan die 22 potentiële locaties in kaart bracht, waarvan de Watertorenbuurt als voorkeurslocatie naar voren kwam. Het voorstel benadrukt de noodzaak voor een permanente opvangoplossing vanwege de druk op de asielopvang en de verantwoordelijkheid van de gemeente om bij te dragen aan de oplossing van de opvangcrisis. Het vervolgproces omvat onder andere het opstellen van een bestuursovereenkomst met het COA, het ontwikkelen van een ontwerp- en inrichtingsplan, en het intensiveren van gesprekken met onderwijs- en gezondheidszorginstellingen. Er zijn kanttekeningen en risico's benoemd, zoals de maatschappelijke gevoeligheid van asielopvang, mogelijke effecten op de woningmarkt, onderwijs en gezondheidszorg, en de noodzaak voor participatie en aandacht voor leefbaarheid en veiligheid. De financiële aspecten worden verder uitgewerkt in samenwerking met het COA, waarbij de gemeente geen directe kosten verwacht. Het raadsbesluit is genomen op 5 juni 2024.
Bliuwend Asylûnderkommen yn Dokkum: Gemeenteried Ferdielt oer Lokaasjekarre
De ried fan Noardeast-Fryslân debattearre hurd oer it oprjochtsjen fan in permanint asylsikerssintrum (azc) yn Dokkum. It foarstel, dat in opfang foar 250 asylsikers yn de Watertorenbuert foarstelt, stjit op ferdieldheid binnen de ried en ûnder de ynwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in langduorjend debat op 5 juny 2024 bespruts de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân it foarstel foar in permanint asylsikerssintrum (azc) yn Dokkum. It plan, dat foarsjocht yn de opfang fan 250 asylsikers foar in perioade fan minimaal tsien jier, hat de Watertorenbuert as foarkarslokaasje. Dit foarstel folget op in draachflakûndersyk en in lokaasjescan dy't 22 potensjele lokaasjes yn kaart brocht.De diskusje yn de ried wie yntins en liet in ferdield byld sjen. De ChristenUnie benadrukte har stipe foar de opfang fan flechtlingen, mar útten soargen oer de finansjele en maatskiplike gefolgen. "Jo stânplak is helder, jo motiven binne suver," sa in riedslid fan de ChristenUnie, dat pleite foar in earlike en trochskynende oanpak.
De FNP spruts har út tsjin in permanint azc yn Dokkum en stelde foar om mear statushâlders te hûsvesten om de druk op de azc's te ferljochtsjen. "In goede opfang is wichtich, mar de lokaasjekar moat soarchfâldich oerwoegen wurde," sa de FNP.
BVNL en de VVD útten harren soargen oer de ympakt op de lokale mienskip en de wenningmerk. "Hoe kinne wy in goede gasthear wêze foar minsken út oare lannen as wy it net iens foar ús eigen ynwenners wêze kinne?" frege de VVD.
It CDA en Gemeentebelangen benadrukten it belang fan in soarchfâldige beslútfoarming en roppen op ta mear dúdlikheid oer de finansjele en sosjale gefolgen. "Der is in soad ûndúdlikheid. Hoe kinne wy in goed beslút nimme sûnder alle feiten op tafel?" sa it CDA.
Nei in yntins debat besleat de ried om it foarstel op 4 juny fan 'e aginda te heljen en it kolleezje te freegjen om de opsjes fierder út te wurkjen. It kolleezje sil no de lokaasjes Watertorenbuert en Frie Terpen neier ûndersykje en mei in detaillere plan weromkomme. "Wy moatte soarchfâldich te wurk gean en alle opsjes iepenhâlde," sa de boargemaster.
De diskusje oer it azc yn Dokkum toant de kompleksiteit fan it fraachstik en de needsaak foar in balansearre oanpak dy't sawol de behoeften fan asylsikers as dy fan de lokale mienskip yn it each hâldt. It ferfolchproses sil útwize hoe't de gemeente dizze útdaging oangiet.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet de oprjochting fan in permanint asylsikerssintrum (azc) yn Dokkum foar minimaal 10 jier, mei in kapasiteit fan maksimaal 250 opfangplakken. De foarstelde lokaasje foar it azc is it perceel yn de Watertorenbuert. Dit beslút folget op in draachflakûndersyk en in lokaasjescan dy't 22 potinsjele lokaasjes yn kaart brocht, wêrfan de Watertorenbuert as foarkarslokaasje nei foaren kaam. It foarstel benadrukt de needsaak foar in permaninte opfangoplossing fanwegen de druk op de asylopfang en de ferantwurdlikheid fan de gemeente om by te dragen oan de oplossing fan de opfangkrisis. It ferfolchproses behellet ûnder oaren it opstelle fan in bestjoersôfspraak mei it COA, it ûntwikkeljen fan in ûntwerp- en ynrjochtingsplan, en it yntinsivearjen fan petearen mei ûnderwiis- en sûnenssoarchynstellingen. Der binne kanttekeningen en risiko's neamd, lykas de maatskiplike gefoarlikheid fan asylopfang, mooglike effekten op de wenningmerk, ûnderwiis en sûnenssoarch, en de needsaak foar partisipaasje en omtinken foar leefberens en feiligens. De finansjele aspekten wurde fierder útwurke yn gearwurking mei it COA, wêrby't de gemeente gjin direkte kosten ferwachtet. It riedsbeslút is nommen op 5 juny 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voorkeurslocatie permanente azc opvanglocatie in Dokkum". Het raadsvoorstel beoogt de vestiging van een permanent asielzoekerscentrum (azc) in Dokkum voor minimaal 10 jaar, met een capaciteit van maximaal 250 opvangplaatsen. De Watertorenbuurt is als voorkeurslocatie aangewezen. Het voorstel omvat ook de opdracht aan het college om het vervolgproces te organiseren, inclusief het opstellen van een bestuursovereenkomst met het COA en het betrekken van omwonenden en relevante organisaties in het ontwerpproces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde locatie, de argumenten voor de keuze, en de stappen voor het vervolgproces. Er zijn echter enkele kanttekeningen en risico's die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de impact op de lokale gemeenschap en de woningmarkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de vestiging van het azc en de locatiekeuze. De raad moet ook het college opdracht geven om het vervolgproces te organiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de vestiging van een azc in Dokkum en welke locatie het meest geschikt is. Dit omvat het afwegen van de belangen van de lokale gemeenschap, de noodzaak van asielopvang, en de aanbevelingen van het college en de politie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van locatie en capaciteit. Het is tijdgebonden met een minimumtermijn van 10 jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en realistische tijdsplanning van het vervolgproces kunnen verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de vestiging van een azc in Dokkum en de Watertorenbuurt als voorkeurslocatie aanwijst.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door het betrekken van omwonenden en relevante organisaties in een klankbordgroep voor de ontwikkeling en het functioneren van het azc.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien het COA de kosten voor realisatie en huisvesting draagt. De gemeente ontvangt compensatie via het gemeentefonds en mogelijk een Rijksvergoeding voor onderwijs. Eventuele voorbereidingskosten worden op het Rijk verhaald. De financiële aspecten worden verder uitgewerkt na de locatiekeuze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielzoekerscentrum (azc) Dokkum Watertorenbuurt Locatiescan Vervolgproces Opvangcrisis Veiligheidsplan Participatie Woningmarkt GezondheidszorgVerfijning van de zoekopdracht:
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J.d. De Vries
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
E. Vellinga
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - PvdA
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
E. Vellinga
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
00:00:34 - 00:03:40 - 00:08:35 - 00:14:17 - 00:21:48 - 00:24:49 - 00:29:59 - 00:34:05 - 00:41:27 - 00:47:37 - 00:48:44 - 01:01:35 - 01:04:28 - 01:06:46 - 01:08:56 - 01:09:21 - 01:10:13 - 01:10:16 - 01:11:12 - 01:16:51 - 01:17:50 - 01:18:39 - 01:18:44 - 01:24:00 - 01:26:24 - 01:27:27 - 01:30:00 - 01:30:33 - 01:31:28 - 01:33:26 - 01:34:48 - 01:35:25 - 01:36:55 - 01:41:20 - 01:42:38 - 01:43:32 - 01:43:38 - 01:43:58 - 01:45:05 - 01:45:14 - 01:46:23 - 01:48:52 - 01:50:23 - 01:50:43 - 01:51:24 - 01:53:04 - 02:01:58 - 02:07:27 - 02:07:34 - 02:07:43 - 02:12:21 - 02:12:45 - 02:13:43 - 02:14:20 - 02:14:34 - 02:15:22 - 02:15:34 - 02:16:02 - 02:16:32 - 02:16:51 - 02:16:55 - 02:17:15