21-03-2024 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries -
Agendapunt 3 Meidielings
J.g. Kramer
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 5 Aanvraag suppletie-uitkering in het kader van de Bommenregeling
Gemeente Noardeast-Fryslân Vraagt Subsidie aan voor Opsporen Oorlogsexplosieven
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een raadsvoorstel ingediend voor een financiële bijdrage van 68% van de kosten voor het opsporen en ruimen van niet-gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in het Tolhuispark, Dokkum. Dit onderzoek is een essentieel onderdeel van de herinrichting van het park als sportpark.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een aanvraag voor een financiële bijdrage van 68% van de kosten (€ 25.672,85 exclusief BTW) voor het opsporen en ruimen van niet-gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in het Tolhuispark, Dokkum. Dit is onderdeel van de herinrichting van het park als sportpark. Het onderzoek naar explosieven was noodzakelijk vanwege de historische aanwezigheid van een geallieerd vliegtuig dat in de buurt is neergestort. Er zijn geen explosieven gevonden, waardoor de werkzaamheden veilig kunnen doorgaan. De bijdrage wordt aangevraagd via de "Bommenregeling" van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Een raadsbesluit is vereist voor de aanvraag, die voor 1 april 2024 moet worden ingediend om in aanmerking te komen voor de subsidie. De totale kosten van het onderzoek bedragen € 37.754,19, waarvan 32% door de gemeente zelf wordt gedragen.
Gemeente Noardeast-Fryslân freget subsydzje oan foar it opspoaren fan oarlochsexploaziven.
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in riedsferset yntsjinne foar in finansjele bydrage fan 68% fan de kosten foar it opspoaren en oprêden fan net ûntstutsen eksploaziven út de Twadde Wrâldoarloch yn it Tolhuispark, Dokkum. Dit ûndersyk is in essinsjeel ûnderdiel fan de herynrjochting fan it park as sportpark.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in oanfraach foar in finansjele bydrage fan 68% fan de kosten (€ 25.672,85 eksklusyf BTW) foar it ûntdekken en oprêden fan net ûntstutsen eksploaziven út de Twadde Wrâldoarloch yn it Tolhuispark, Dokkum. Dit is in part fan de herynrjochting fan it park as sportpark. It ûndersyk nei eksploaziven wie needsaaklik fanwege de histoaryske oanwêzichheid fan in geallieard fleantúch dat yn 'e buert delstjûrd is. Der binne gjin eksploaziven fûn, wêrtroch't de wurksumheden feilich trochgean kinne. De bydrage wurdt oanfrege troch de "Bommenregeling" fan it Ministearje fan Binnenlânske Saken en Keninkryksrelaasjes. In riedsbeslút is nedich foar de oanfraach, dy't foar 1 april 2024 yntsjinne wurde moat om yn oanmerking te kommen foar de subsydzje. De totale kosten fan it ûndersyk binne € 37.754,19, wêrfan 32% troch de gemeente sels dragen wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Aanvraag suppletie-uitkering in het kader van de Bommenregeling". Het betreft een verzoek aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om een aanvraag in te dienen bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor een bijdrage van 68% van de kosten voor het opsporen en ruimen van conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in het Tolhuispark. Dit is noodzakelijk voor de veilige herinrichting van het park als sportpark. Het totale bedrag van de kosten is € 37.754,19, waarvan € 25.672,85 via de Bommenregeling kan worden vergoed.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de achtergrond, de noodzaak van het onderzoek, de financiële aspecten en de procedurele stappen die moeten worden genomen.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen om het verzoek voor de suppletie-uitkering in te dienen bij het ministerie. Dit besluit is cruciaal om in aanmerking te komen voor de financiële bijdrage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het indienen van de aanvraag voor de Bommenregeling. Dit kan afhangen van prioriteiten op het gebied van veiligheid en financiële overwegingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het verzoek voor de suppletie-uitkering in te dienen bij het ministerie vóór 1 april 2024.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor het onderzoek bedragen € 37.754,19 exclusief BTW. Hiervan wordt 68% (€ 25.672,85) gedekt door de Bommenregeling. De resterende 32% wordt gedekt uit het budget voor de herinrichting van het Tolhuispark.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tolhuispark Bommenregeling Explosieven Tweede Wereldoorlog Suppletie-uitkering Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Sportpark Historisch vooronderzoek Gemeentefonds HerinrichtingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 6 Vaststelling bestemmingsplan ‘Eanjum – Mûnebuorren 8 en 10’
Woonbestemming voor Mûnebuorren 8 en 10: Gemeenteraad Noardeast-Fryslân stemt in met nieuw bestemmingsplan
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor het perceel aan de Mûnebuorren 8 en 10 in Eanjum. Het voorstel houdt in dat de bedrijfsbestemming van het perceel wordt gewijzigd naar een woonbestemming, aangezien de bedrijvigheid op het perceel is beëindigd en er een verzoek is ingediend om het perceel voor regulier wonen te gebruiken. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan. Een exploitatieplan is niet nodig vanwege een bestaande anterieure overeenkomst die de kosten dekt. Na besluitvorming worden de stukken gepubliceerd en ter inzage gelegd voor beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het raadsbesluit is op 21 maart 2024 in een openbare vergadering vastgesteld.
Wenbestimming foar Mûnebuorren 8 en 10: Gemeenteried Noardeast-Fryslân stimt yn mei nij bestimmingsplan
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan it bestimmingsplan foar it perceel oan de Mûnebuorren 8 en 10 yn Eanjum. It foarstel behellet dat de bedriuwsbestimming fan it perceel feroare wurdt nei in wenbestimming, om't de bedriuwichheid op it perceel beëinige is en der in fersyk yntsjinne is om it perceel foar regelmjittich wenjen te brûken. Der binne gjin beswieren yntsjinne tiidens de ynseageperioade fan it ûntwerpbestimmingsplan. In exploitaasjeplan is net nedich fanwegen in besteande anterieure oerienkomst dy't de kosten dekt. Nei beslútfoarming wurde de stikken publisearre en ter ynseage lein foar berop by de ôfdieling bestjoersrjochtsspraak fan de Ried fan Steat. It riedsbeslút is op 21 maart 2024 fêststeld yn in iepenbiere gearkomste.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan ‘Eanjum – Mûnebuorren 8 en 10’". Het doel is om de bestemming van een perceel in Eanjum te wijzigen van bedrijfsbestemming naar woonbestemming, aangezien de bedrijvigheid op het perceel is beëindigd. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. De wijziging past binnen het beleid van de overheden en er zijn geen ruimtelijke belemmeringen voor de ontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en planologische onderbouwing, de afwezigheid van zienswijzen, en de financiële afspraken.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen en besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de wijziging van de bestemming van het perceel en of zij instemt met het niet opstellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van burgers vermeld, maar de gebruikelijke inzageperiode is gevolgd en overlegpartners worden geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële afspraken gemaakt via een planschadeverhaalsovereenkomst en leges worden in rekening gebracht. Er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Eanjum – Mûnebuorren 8 en 10 Woonbestemming Bedrijfsbestemming Ruimtelijke ordening Anterieure overeenkomst Planschadeverhaalsovereenkomst Zienswijzen Afdeling bestuursrechtspraak LegesVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 7 Wijziging gemeenschappelijke regeling hûs en hiem
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem". Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Wet elektronische publicaties. De wijzigingen zijn gericht op het versterken van de democratische legitimatie en de invloedsmogelijkheden van gemeenteraden binnen samenwerkingsverbanden. Belangrijke aanpassingen omvatten onder andere de invoering van een zienswijzeprocedure, verduidelijking van controle-instrumenten, en technische verbeteringen in de regeling. De gemeenteraad heeft besloten geen zienswijzen in te dienen op de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijzigingen. Het proces voorziet in een definitief wijzigingsvoorstel na het inbrengen van eventuele zienswijzen door de raden.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in feroaring fan de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem". Dizze feroaring is needsaaklik fanwege oanpassingen yn de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Wet elektronische publicaties. De feroaringen binne rjochte op it fersterkjen fan de demokratyske legitimaasje en de ynfloedmooglikheden fan gemeenterieden binnen gearwurkingsferbannen. Belangrike oanpassingen behelje ûnder oaren de ynfiering fan in besjinswizeproseduere, ferduideliking fan kontrole-ystruminten, en technyske ferbetteringen yn de regeling. De gemeenteried hat besletten gjin besjinswizen yn te tsjinjen op de foarstelde feroaringen. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan dizze feroaringen. It proses foarsjocht yn in definityf feroaringsfoarstel nei it ynbringen fan eventuele besjinswizen troch de rieden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem". Het beoogt de versterking van de democratische legitimatie en de invloedsmogelijkheden van gemeenteraden binnen de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem. De wijzigingen zijn voornamelijk wettelijk noodzakelijk en omvatten onder andere de invoering van een zienswijzeprocedure, verduidelijking van controle-instrumenten, en technische verbeteringen. Het voorstel stelt voor om geen zienswijzen naar voren te brengen over de wijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de wetswijzigingen en de technische verbeteringen die zijn doorgevoerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of zij zienswijzen naar voren willen brengen over de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling. In dit geval wordt voorgesteld om dat niet te doen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet naar voren brengen van zienswijzen over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit kan invloed hebben op de mate van controle en invloed die de raad wil uitoefenen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen gebruik te maken van de mogelijkheid tot het naar voren brengen van zienswijzen op de wijziging van de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem.
Participatie:
Het voorstel laat de keuze voor burgerparticipatie over aan het algemeen bestuur, wat betekent dat er geen specifieke participatieplannen zijn opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Hûs en hiem Zienswijzen Wet gemeenschappelijke regelingen Democratische legitimatie Invloedsmogelijkheden Controle-instrumenten Evaluatie Burgerparticipatie BegrotingscyclusVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 8 Positief verkoopresultaat gemeentehuis Kollum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het inzetten van het positieve verkoopresultaat van €182.000,- van het gemeentehuis in Kollum voor de centrale huisvesting in Dokkum. De verkoop van het gemeentehuis in Kollum heeft in juli 2023 plaatsgevonden en heeft geleid tot een positief resultaat. De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met het gebruik van deze opbrengst voor de financiering van de centrale huisvesting in Dokkum, ondanks dat de financiële dekking binnen de huidige budgetten een uitdaging vormt door kostenstijgingen. Daarnaast wordt voorgesteld om de geheimhouding op een eerder amendement van 15 december 2022 op te heffen. De raad heeft destijds unaniem ingestemd met het amendement om het verkoopresultaat voor de huisvesting in Dokkum te gebruiken. De planning voor de centrale huisvesting is in volle gang, met de afronding van fase 1 en de voorbereiding van de volgende fases. De raad zal in het eerste kwartaal van 2024 verder geïnformeerd worden over de voortgang.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet it ynzetten fan it posityf ferkeapresultaat fan €182.000,- fan it gemeentehûs yn Kollum foar de sintrale hûshâlding yn Dokkum. De ferkeap fan it gemeentehûs yn Kollum hat yn july 2023 plakfûn en hat ta in posityf resultaat lieden. De ried wurdt foarsteld om yn te stimmen mei it brûken fan dizze opbringst foar de finansiering fan de sintrale hûshâlding yn Dokkum, ûndanks dat de finansjele dekking binnen de hjoeddeistige budzjetten in útdaging foarmet troch kostenstigingen. Dêrneist wurdt foarsteld om de geheimhâlding op in earder amendemint fan 15 desimber 2022 op te heffen. De ried hat destiids ienriedich ynstimd mei it amendemint om it ferkeapresultaat foar de hûshâlding yn Dokkum te brûken. De planning foar de sintrale hûshâlding is yn folle gong, mei de ôfronding fan fase 1 en de foarbereiding fan de folgjende fases. De ried sil yn it earste kwartiel fan 2024 fierder ynformaasje krije oer de foargong.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Positief verkoopresultaat Centrale huisvesting Dokkum Gemeentehuis Kollum Financiën College Openbare vergadering Budgetrecht Amendement Verkoop BestemmingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Positief verkoopresultaat gemeentehuis Kollum". Het raadsvoorstel beoogt het positieve verkoopresultaat van €182.000 van het gemeentehuis in Kollum in te zetten voor de centrale huisvesting in Dokkum. De verkoopstrategie en het plan van aanpak zijn eerder met de raad besproken. Het voorstel vraagt ook om de geheimhouding op een eerder amendement op te heffen. Het doel is om de financiële dekking van de verbouwingskosten van de centrale huisvesting te realiseren binnen de bestaande budgetten, ondanks dat de huidige scenario’s niet binnen het financiële kader passen door kostenstijgingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en een overzicht van de planning. Echter, er ontbreekt informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde bestemming van het verkoopresultaat en besluiten over het opheffen van de geheimhouding van het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verkoopresultaat van Kollum gebruikt mag worden voor de centrale huisvesting in Dokkum, ondanks dat de kosten de huidige budgetten overschrijden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen voor de volledige uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie en duurzaamheid kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het verkoopresultaat in te zetten voor de centrale huisvesting en de geheimhouding op te heffen.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het positieve verkoopresultaat van €182.000 wordt ingezet voor de centrale huisvesting. Er is geen begrotingswijziging nodig, maar de kostenstijgingen vormen een uitdaging binnen de huidige budgetten. Het voorstel geeft geen specifieke dekking voor deze overschrijdingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Positief verkoopresultaat Gemeentehuis Kollum Centrale huisvesting Dokkum Amendement 15 december 2022 Financiële dekking Verkoopopbrengst Bouwkosten Revitalisatie Projectopdracht VerhuizingskostenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 9 Vaststellen bomenverordening
Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024: Bescherming of Bureaucratie?
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân debatteert over een nieuwe bomenverordening die het bomenbestand moet beschermen. Het voorstel roept gemengde reacties op, waarbij de balans tussen bescherming en bureaucratie centraal staat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeente Noardeast-Fryslân is een nieuw raadsvoorstel ingediend voor de vaststelling van de Bomenverordening 2024. Deze verordening is bedoeld om het bomenbestand te beschermen, met speciale aandacht voor inheemse bomen met een diameter vanaf 30 cm, monumentale bomen en waardevolle houtopstanden. Het voorstel introduceert een omgevingsvergunning voor het kappen van bomen, zonder leges, om illegale kap te verminderen en het draagvlak te vergroten.Tijdens het debat uitte het CDA stevige kritiek op het voorstel. "Wat nu voor ligt, is wat het CDA betreft een opgetuigde kerstboom," aldus een CDA-raadslid. De partij maakt zich zorgen over de herinvoering van de kapvergunning, die vier jaar geleden juist was afgeschaft in het kader van deregulering. "We jagen de burgers echt op kosten met dit verhaal," voegde het raadslid toe, wijzend op de administratieve lasten en kosten die gepaard gaan met de aanvraag van een kapvergunning.
De fractie van de ChristenUnie daarentegen steunt het voorstel en benadrukt het belang van een hoogwaardig bomenbestand. "Een boom is meer dan alleen een boom," stelde een raadslid van de ChristenUnie. De partij is tevreden dat eerdere moties over de bomenverordening zijn verwerkt in het huidige voorstel.
Ook de fractie van Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân toonde zich kritisch, maar stond open voor het voorstel mits er een evaluatie zou plaatsvinden. "Ik ben bereid in te stemmen met dit voorstel op voorwaarde dat er een evaluatie komt na verloop van tijd," aldus een raadslid van Gemeentebelangen.
De wethouder erkende de zorgen en stelde voor om een brede evaluatie te overwegen, waarin zowel de administratieve lasten als de effecten op de biodiversiteit worden meegenomen. "Ik wil best een brede evaluatie," aldus de wethouder, die aangaf open te staan voor suggesties vanuit de raad.
Het debat maakte duidelijk dat de balans tussen bescherming van het bomenbestand en de administratieve lasten voor burgers een belangrijk punt van discussie blijft. De uiteindelijke beslissing over de verordening zal afhangen van de bereidheid van de raad om tot een compromis te komen dat zowel de bescherming van bomen als de praktische uitvoerbaarheid waarborgt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024. Deze verordening is bedoeld om het bomenbestand in de gemeente te beschermen en te beheren, met speciale aandacht voor inheemse bomen met een diameter vanaf 30 cm, monumentale bomen en waardevolle houtopstanden. De verordening introduceert een omgevingsvergunning voor het kappen van bomen en bevat regels over herplantplicht, overlast door bomen en de indiening en beoordeling van kapaanvragen. Er worden geen leges geheven voor kapaanvragen om illegale kap te verminderen en het draagvlak te vergroten. De gemeente wil de regie behouden over het bomenbestand en de uitstraling van de openbare ruimte. De kosten voor de beoordeling van kapvergunningen worden verlaagd door deze taak bij team Behear te leggen. Ondanks de invoering van de Omgevingswet per januari 2024, kan de verordening worden vastgesteld. Er is een structureel budget van € 30.000,- beschikbaar voor het onderhoud van beeldbepalende en monumentale bomen. De planning voorziet in de vaststelling van de verordening in het eerste kwartaal van 2024, gevolgd door de opstelling en vaststelling van lijsten en nadere regels in de daaropvolgende kwartalen. Communicatie met inwoners over de verordening is essentieel.
Beamferoardening Noardeast-Fryslân 2024: Beskerming of Burokrasy?
De ried fan Noardeast-Fryslân debattearret oer in nije beammenferoardening dy't it beammenbestân beskermje moat. It foarstel ropt ferskate reaksjes op, wêrby't de balâns tusken beskerming en burokrasy sintraal stiet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de gemeente Noardeast-Fryslân is in nij riedsforslach yntsjinne foar it fêststellen fan de Beamferoardening 2024. Dizze feroardening is bedoeld om it beammenbestân te beskermjen, mei bysûndere omtinken foar yndigene beammen mei in diameter fan 30 cm of mear, monumintale beammen en weardefolle houtopstanden. It foarstel yntrodusearret in omjouwingsfergunning foar it kappen fan beammen, sûnder leges, om illegaal kappen te fermeitsjen en it draachflak te fergrutsjen.Tidens it debat út it CDA stive krityk op it foarstel. "Wat no foar leit, is wat it CDA oanbelanget in optúge krystbeam," sa sei in CDA-radsled. De partij makket har soargen oer de herynfiering fan de kapfergunning, dy't fjouwer jier lyn krekt ôfskaft wie yn it ramt fan deregulering. "Wy jaachje de boargers echt op kosten mei dit ferhaal," foegde it riedslid ta, wizend op de administraasje lêsten en kosten dy't mei de oanfraach fan in kapfergunning meigean.
De fraksje fan de ChristenUnie stipe lykwols it foarstel en benadrukt it belang fan in heechweardich beammenbestân. "In beam is mear as allinnich in beam," stelde in riedslid fan de ChristenUnie. De partij is tefreden dat eardere moties oer de beamferoardening ferwurke binne yn it hjoeddeiske foarstel.
Ek de fraksje fan Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân toande har kritysk, mar stie iepen foar it foarstel as der in evaluasje plakfine soe. "Ik bin beried om yn te stimmen mei dit foarstel ûnder de betingst dat der in evaluatie komt nei ferloop fan tiid," sa sei in riedslid fan Gemeentebelangen.
De wethâlder erkende de soargen en stelde foar om in brede evaluatie te oerwegen, dêr't sawol de administraasje lêsten as de effekten op de biodiversiteit meinaam wurde. "Ik wol wol in brede evaluatie," sa sei de wethâlder, dy't oanjoech iepen te stean foar suggestjes fanút de ried.
It debat makke dúdlik dat de balâns tusken beskerming fan it beammenbestân en de administraasje lêsten foar boargers in wichtich punt fan diskusje bliuwt. De úteinlike beslissing oer de feroardening sil ôfhingje fan de beriedheid fan de ried om ta in kompromis te kommen dat sawol de beskerming fan beammen as de praktyske útfierberens warberget.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan de Beamtenferoardening Noardeast-Fryslân 2024. Dizze feroardening is bedoeld om it beamtebestân yn de gemeente te beskermjen en te behearjen, mei bysûndere oandacht foar ynfêde beammen mei in diameter fan ôf 30 cm, monumintale beammen en weardefolle houtopstanden. De feroardening yntrodusearret in omjouwingsfergunning foar it kapjen fan beammen en befettet regels oer herplantplicht, oerlêst troch beammen en de yndiening en beoardieling fan kapoanfragen. Der wurde gjin leges ynhâlden foar kapoanfragen om illegaal kapjen te fermeitsjen en it draachflak te fergrutsjen. De gemeente wol de regy behâlde oer it beamtebestân en de útstrieling fan de iepenbiere romte. De kosten foar de beoardieling fan kapfergunningen wurde ferlein troch dizze taak by it team Behear del te lizzen. Ûndanks de ynfiering fan de Omjouwingswet per jannewaris 2024, kin de feroardening fêststeld wurde. Der is in struktioneel budzjet fan € 30.000,- beskikber foar it ûnderhâld fan byldbepalende en monumintale beammen. De planning foarsjocht yn it fêststellen fan de feroardening yn it earste kwartaal fan 2024, folge troch de opstelling en fêststelling fan listen en neiere regels yn de dêropfolgjende kwartalen. Kommunikaasje mei ynwenners oer de feroardening is essensjeel.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe bomenverordening die de bescherming van inheemse bomen, monumentale bomen en waardevolle houtopstanden regelt. Het doel is om de biodiversiteit en ruimtelijke kwaliteit te bevorderen en de groene signatuur van de gemeente te behouden. De verordening introduceert een omgevingsvergunning voor het kappen van bomen en bevat regels voor herplanting, overlastbeheersing, en de beoordeling van kapaanvragen. Er worden geen leges geheven voor kapaanvragen om illegale kap te verminderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de noodzaak van de verordening, de bescherming van bomen, en de financiële implicaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de implementatie en handhaving van de regels zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024 vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de regels en bepalingen die in de verordening zijn opgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van bescherming die aan bomen wordt geboden, de criteria voor beschermde bomen, en de keuze om geen leges te heffen voor kapaanvragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbare doelen en acceptatiecriteria zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de integratie met de Omgevingswet kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Bomenverordening Noardeast-Fryslân 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners via reguliere kanalen worden geïnformeerd, maar er is weinig detail over actieve participatie van burgers in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de verordening gericht is op het behoud van biodiversiteit en de groene signatuur van de gemeente.
Financiële Gevolgen:
Er is een structureel budget van €30.000 per jaar beschikbaar voor het onderhoud van beeldbepalende en monumentale bomen. Daarnaast is er een inhuurbudget van €30.000 voor extra personeel voor kapvergunningen. Deze kosten worden gedekt door de bestemmingsreserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bomenverordening Bescherming Omgevingsvergunning Beeldbepalende bomen Monumentale bomen Compensatieplicht Kapaanvraag Leges Gemeentelijk bomenbestand BeheersysteemVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
M. de Boer - S!N
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
M. de Boer - S!N
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.H. Lammering - PvdA
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J. Andringa - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J. Andringa - FNP Noardeast-Fryslân
Agendapunt 10 Vaststellen Veiligheidsnota 2024-2027 'Feiligens foar en mei de Mienskip'
Gemeente Noardeast-Fryslân stelt nieuwe Veiligheidsnota vast: "Samen voor een veilige toekomst"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft de Veiligheidsnota 2024-2027 goedgekeurd. Deze nota, getiteld 'Feiligens foar en mei de Mienskip', legt de focus op crisisbeheersing, jeugd(overlast), ondermijning en vluchtelingen. De nota benadrukt het belang van samenwerking tussen gemeente, politie en inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd de nieuwe Veiligheidsnota 2024-2027 besproken en goedgekeurd. De nota, die elke vier jaar wordt herzien, zet de strategische doelen en prioriteiten voor lokale veiligheid uiteen. De belangrijkste prioriteiten zijn crisisbeheersing, jeugd(overlast), ondermijning en vluchtelingen. "Het is essentieel dat we onze lokale prioriteiten goed kiezen," benadrukte een van de raadsleden.De vergadering kende een levendig debat over de capaciteitsproblemen binnen de politie en de noodzaak om prioriteiten te stellen. Mevrouw Kooistra van de Sim Fractie wees op de veranderende maatschappij en de noodzaak van vernieuwing in het veiligheidsbeleid. "De huidige maatschappij vraagt om een nieuwe aanpak," aldus Kooistra. Ze prees de nota voor de integrale samenwerking en burgerparticipatie die het voorstaat.
Mevrouw Van der Meij van de Partij van de Arbeid complimenteerde de nota als een goed voorbeeld van een integraal plan. "Het is belangrijk dat de thema's zijn bepaald door gesprekken met ketenpartners en signalen uit de samenleving," zei ze. Ze benadrukte ook de noodzaak van meer politiecapaciteit in de regio, gezien de inzet van agenten bij landelijke demonstraties.
De heer Lammering van de Partij van de Arbeid uitte zijn zorgen over de jeugd en het drugsgebruik onder jongeren. "Onze jeugd is onze toekomst, en daar moeten we extra aandacht aan besteden," stelde hij. Hij riep op tot meer samenwerking met jongerenwerkers om de problemen aan te pakken.
Burgemeester Kramer reageerde op de zorgen en benadrukte de flexibiliteit van de nota. "Het is een dynamisch document dat kan inspelen op veranderingen in de maatschappij," legde hij uit. Hij erkende de uitdagingen op het gebied van crisisbeheersing en de noodzaak om de basisstructuur op orde te brengen.
De nota werd uiteindelijk unaniem aangenomen door de raad. Na goedkeuring zal de nota worden gepubliceerd en gedeeld met alle betrokken partijen. De gemeente hoopt met deze nota een veilige woon- en leefomgeving te creëren door middel van integrale samenwerking en actieve betrokkenheid van de gemeenschap.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een raadsvoorstel ingediend voor de vaststelling van de Veiligheidsnota 2024-2027, getiteld 'Feiligens foar en mei de Mienskip'. Deze nota, die elke vier jaar wordt herzien, bevat de visie, strategische doelen en prioriteiten voor lokale veiligheid. De voorgestelde prioriteiten zijn crisisbeheersing, jeugd(overlast), ondermijning (georganiseerde criminaliteit) en vluchtelingen. De nota benadrukt het belang van samenwerking tussen de gemeente, ketenpartners zoals de politie en inwoners zelf. De gemeente streeft naar een veilige woon- en leefomgeving door middel van integrale samenwerking en burgerparticipatie. De nota is gebaseerd op analyses van criminaliteitscijfers en input van diverse partners. Flexibiliteit is essentieel vanwege de dynamische aard van het veiligheidsdomein. De financiering gebeurt via reguliere budgetten, met mogelijke bijraming in de eerste TURAP van 2024. Na goedkeuring wordt de nota gepubliceerd en gedeeld met betrokken partijen.
Gemeente Noardeast-Fryslân stelt nije Feiligensnota fêst: "Tegearre foar in feilige takomst"
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat de Feiligensnota 2024-2027 goedkard. Dizze nota, mei de titel 'Feiligens foar en mei de Mienskip', leit de fokus op krisisbehear, jeugd(oerlêst), ûndermynings en flechtlingen. De nota benadrukt it belang fan gearwurking tusken gemeente, plysje en ynwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard de nije Feiligensnota 2024-2027 besprutsen en goedkard. De nota, dy't elke fjouwer jier herseach wurdt, set de strategyske doelen en prioriteiten foar lokale feiligens út. De belangrykste prioriteiten binne krisisbehear, jeugd(oerlêst), ûndergraving en flechtlingen. "It is essensjeel dat wy ús lokale prioriteiten goed kieze," benadrukke ien fan de riedsleden.De fergadering hie in libbich debat oer de kapasiteitsproblemen binnen de plysje en de needsaak om prioriteiten te stellen. Frou Kooistra fan de Sim Fraksje wiisde op de feroarjende maatskippij en de needsaak fan fernijing yn it feiligensbelied. "De hjoeddeiske maatskippij freget om in nije oanpak," sa sei Kooistra. Se prees de nota foar de yntegrale gearwurking en boargerpertisipaasje dy't it foarstiet.
Frou Van der Meij fan de Partij fan de Arbeid komplimentearre de nota as in goed foarbyld fan in yntegraal plan. "It is wichtich dat de tema's fêststeld binne troch petearen mei ketenpartners en signalen út de mienskip," sa sei se. Se benadrukke ek de needsaak fan mear plysjekapasiteit yn de regio, sjoen de ynzet fan aginten by lanlike demonstraasjes.
De hear Lammering fan de Partij fan de Arbeid utere syn soargen oer de jeugd en it drugsgebrûk ûnder jongerein. "Us jeugd is ús takomst, en dêr moatte wy ekstra omtinken oan jaan," stelde hy. Hy ropt op ta mear gearwurking mei jongereinwurkers om de problemen oan te pakken.
Burgemaster Kramer reagearre op de soargen en benadrukke de fleksibiliteit fan de nota. "It is in dynamysk dokumint dat ynspylje kin op feroaringen yn de maatskippij," leit er út. Hy erkende de útdagings op it mêd fan krisisbehear en de needsaak om de basisstruktuer op oarder te bringen.
De nota waard úteinlik ienriedich oannommen troch de ried. Nei goedkarren sil de nota publisearre wurde en dielt wurde mei alle belutsen partijen. De gemeente hoopet mei dizze nota in feilige wen- en libbensomjouwing te skeppen troch middel fan yntegrale gearwurking en aktyf belied fan de mienskip.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in riedsfersyk yntsjinne foar it fêststellen fan de Feiligensnota 2024-2027, mei de titel 'Feiligens foar en mei de Mienskip'. Dizze nota, dy't elke fjouwer jier herseach wurdt, befettet de fisy, strategyske doelen en prioriteiten foar lokale feiligens. De foarstelde prioriteiten binne krisisbehear, jeugd(oerlêst), ûndergraving (organisearre kriminaliteit) en flechtlingen. De nota benadrukt it belang fan gearwurking tusken de gemeente, ketenpartners lykas de plysje en ynwenners sels. De gemeente stribbet nei in feilige wen- en libbensomjouwing troch yntegrale gearwurking en boargerpertisipaasje. De nota is basearre op analizen fan kriminaliteitsferslaggen en yngong fan ferskate partners. Fluktuwiteit is essinsjeel fanwege de dynamyske aard fan it feiligensdomein. De finansiering bart troch reguliere budzjetten, mei mooglike byramming yn de earste TURAP fan 2024. Nei goedkarring wurdt de nota publisearre en dielt mei belutsen partijen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Veiligheidsnota 2024-2027 ‘Feiligens foar en mei de Mienskip’". Het voorstel betreft de vaststelling van een vierjarige veiligheidsnota voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Deze nota legt de prioriteiten vast op het gebied van lokale veiligheid, waaronder crisisbeheersing, jeugd(overlast), ondermijning en vluchtelingen. Het doel is om de veiligheid en het leefklimaat te verbeteren door middel van samenwerking met ketenpartners en de betrokkenheid van inwoners. De nota is gebaseerd op analyses van criminaliteitscijfers en input van diverse stakeholders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke prioriteiten en een overzicht van de betrokken partijen. Echter, de doelen en acties zijn niet geheel SMART geformuleerd, wat de meetbaarheid en evaluatie kan bemoeilijken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de veiligheidsnota vast te stellen en de voorgestelde prioriteiten te bekrachtigen. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering en voortgang via jaarlijkse rapportages.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van veiligheidsissues en de mate van betrokkenheid van ketenpartners en inwoners. Er moet ook worden besloten hoe flexibel de gemeente kan zijn in het inspelen op actuele veiligheidsuitdagingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART, aangezien specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen ontbreken. Dit kan leiden tot uitdagingen bij de evaluatie van de effectiviteit van de veiligheidsmaatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Veiligheidsnota 2024-2027 vast te stellen en de voorgestelde prioriteiten te accepteren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van ketenpartners en inwoners. Er is sprake van participatie door middel van gesprekken met diverse stakeholders en het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid bij inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet genoemd onderwerp in het voorstel, maar de focus op een veilige en leefbare omgeving kan indirect bijdragen aan duurzame gemeenschapsontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt via reguliere budgetten, met de mogelijkheid van bijraming in de eerste TURAP van 2024. Er is geen specifieke begrotingswijziging voorgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsnota 2024-2027 Crisisbeheersing Jeugd(overlast) Ondermijning (georganiseerde criminaliteit) Vluchtelingen Veiligheidsbeleid Samenwerking Burgerparticipatie Politiewet 2012 CyberveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
M. vd Meij-Baron - S!N
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J. Kramer - Burgemeester
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J. Kramer - Burgemeester
J.g. Kramer
J. Kramer - Burgemeester
J.g. Kramer
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
M. vd Meij-Baron - S!N
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
Agendapunt 10.a Moasje frjemd - Enerzjyhubs yn Noardeast-Fryslân
Energiehubs als Redmiddel voor Werkgelegenheid in Noardeast-Fryslân
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem een motie aangenomen om energiehubs te onderzoeken als oplossing voor het overbelaste stroomnet. Dit initiatief moet de werkgelegenheid in de regio, met name in Hallum, veiligstellen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 maart 2024 werd een motie aangenomen die het college van Noardeast-Fryslân oproept om bij de provincie Fryslân te pleiten voor het behoud van werkgelegenheid en om Hallum mee te nemen in het onderzoek naar energiehubs. Deze hubs worden gezien als een mogelijke oplossing voor de netcongestie die de regionale economie onder druk zet.Mevrouw Van der Staaij benadrukte de ernst van de situatie: "82% van de mensen weet niet wat netcongestie is, maar het probleem is groot. De regionale economie staat onder druk omdat er geen ruimte is op het stroomnet." Ze wees erop dat bedrijven in de regio, ondanks hun plannen en motivatie, niet verder kunnen door de beperkingen van het stroomnet.
Jeroen, een bestuurder uit de regio, legde uit dat energiehubs kunnen functioneren als een soort 'naai-centrale' voor het energienet. "Ze zorgen voor lokale opwekking van energie en kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie in Friesland," aldus Jeroen.
De motie werd breed gesteund door partijen als Gemeentebelangen, ChristenUnie en het CDA. De heer Van der Schaaf complimenteerde de indieners van de motie en benadrukte het belang van een stevig signaal naar de provincie. "We moeten ervoor zorgen dat we niet achterblijven en dat de werkgelegenheid behouden blijft," zei hij.
Toch waren er ook kritische geluiden. De heer Vogels van BVNL wees op de oplossingen die in rapporten worden genoemd, zoals windmolens en zonnepanelen. "We weten wat de oplossingen zijn, maar daar zijn we eigenlijk tegen," stelde hij. Mevrouw Van der Staaij reageerde hierop door te benadrukken dat de motie vooral een oproep is om de regio niet te vergeten.
De heer Lammering van de FNP vroeg aandacht voor de keerzijde van economische groei en energietransitie. "We moeten ook denken aan de impact op natuur en milieu," zei hij. Mevrouw Van der Staaij erkende dit en benadrukte dat de motie vooral pleit voor het behoud van werkgelegenheid.
De motie werd uiteindelijk unaniem aangenomen, waarmee de gemeenteraad een duidelijk signaal afgeeft aan de provincie Fryslân. De hoop is dat energiehubs niet alleen de energietransitie bevorderen, maar ook de werkgelegenheid in de regio veiligstellen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 21 maart 2024 een motie aangenomen over energiehubs in de regio. De raad maakt zich zorgen over de werkgelegenheid van grote bedrijven in de gemeente, zoals in Hallum, die bedreigd wordt door een overbelast stroomnet. Energiehubs worden gezien als een oplossing om het stroomnet te ontlasten. De provincie Fryslân en andere partijen hebben onderzoek gedaan naar de voordelen van energiehubs voor de energietransitie. De raad roept het college op om bij de provincie te pleiten voor het behoud van werkgelegenheid en om Hallum mee te nemen in het onderzoek naar energiehubs. De motie is unaniem aangenomen door de raad.
Enerzjyhubs as Redmiddel foar Wurkgelegenheid yn Noardeast-Fryslân
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich in motie oannommen om enerzjyhubs te ûndersykjen as oplossing foar it oerbelaste stroomnet. Dit ynisjatyf moat de wurkgelegenheid yn de regio, benammen yn Hallum, feilichstelle.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 21 maart 2024 waard in motie oannommen dy't it kolleezje fan Noardeast-Fryslân opropt om by de provinsje Fryslân te pleitsjen foar it behâld fan wurkgelegenheid en om Hallum mei te nimmen yn it ûndersyk nei enerzjyhubs. Dizze hubs wurde sjoen as in mooglike oplossing foar de netkongestje dy't de regionale ekonomy ûnder druk set.Frou Van der Staaij benadrukte de ernst fan de situaasje: "82% fan de minsken wit net wat netkongestje is, mar it probleem is grut. De regionale ekonomy stiet ûnder druk om't der gjin romte is op it stroomnet." Se wiisde derop dat bedriuwen yn de regio, ûndanks harren plannen en motivasje, net fierder kinne troch de beheiningen fan it stroomnet.
Jeroen, in bestjoerder út de regio, leine út dat enerzjyhubs funksjonearje kinne as in soarte fan 'naai-sintrum' foar it enerzjenet. "Se soargje foar lokale opwekking fan enerzje en kinne in posityf bydrage leverje oan de enerzjetransysje yn Fryslân," sa sei Jeroen.
De motie waard breed stipe troch partijen as Gemeentebelangen, ChristenUnie en it CDA. De hear Van der Schaaf komplimenteare de yndieners fan de motie en benadrukte it belang fan in sterk signaal nei de provinsje. "Wy moatte derfoar soargje dat wy net efterbliuwe en dat de wurkgelegenheid behâlden bliuwt," sa sei er.
Doch wiene der ek krityske lûden. De hear Vogels fan BVNL wiisde op de oplossingen dy't neamd wurde yn rapporten, lykas wynmûnen en sinnepanielen. "Wy witte wat de oplossingen binne, mar dêr binne wy eins tsjinoer," stelde er. Frou Van der Staaij reagearre hjirop troch te benadrukken dat de motie foaral in oprop is om de regio net te ferjitten.
De hear Lammering fan de FNP frege omtinken foar de oare kant fan ekonomyske groei en enerzjetransysje. "Wy moatte ek tinke oan de ympakt op natuer en miljeu," sa sei er. Frou Van der Staaij erkende dit en benadrukte dat de motie foaral pleitet foar it behâld fan wurkgelegenheid.
De motie waard úteinlik ienriedich oannommen, wêrmei't de gemeenteried in dúdlik signaal ôfjout oan de provinsje Fryslân. De hoop is dat enerzjyhubs net allinnich de enerzjetransysje befoarderje, mar ek de wurkgelegenheid yn de regio feilichstelle.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 21 maart 2024 in motie oannommen oer enerzjyhubs yn de regio. De ried makket him soargen oer de wurkgelegenheid fan grutte bedriuwen yn de gemeente, lykas yn Hallum, dy't bedrige wurdt troch in oerbelêst stroomnet. Enerzjyhubs wurde sjoen as in oplossing om it stroomnet te ferlichtsjen. De provinsje Fryslân en oare partijen hawwe ûndersyk dien nei de foardielen fan enerzjyhubs foar de enerzjytransysje. De ried ropt it kolleezje op om by de provinsje te pleitsjen foar it behâld fan wurkgelegenheid en om Hallum mei te nimmen yn it ûndersyk nei enerzjyhubs. De motie is ienstemmich oannommen troch de ried.
-
240604 Kolleezjebrief oan ried - Ofhandeling moasje Enerzjyhubs yn Noardeast-Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Enerzjyhubs yn Noardeast-Fryslân". Het voorstel betreft een motie die de ontwikkeling van energiehubs in de regio Noardeast-Fryslân beoogt. Het college van burgemeester en wethouders heeft een zienswijze opgesteld die naar de provincie Fryslân wordt gestuurd. Deze zienswijze is bedoeld om de motie verder in te vullen en te ondersteunen. De energiehubs zijn bedoeld om de energietransitie in de regio te bevorderen door het opwekken, opslaan en distribueren van duurzame energie te faciliteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke richting geeft voor de ontwikkeling van energiehubs en de betrokkenheid van de provincie benadrukt. Echter, details over de exacte locaties, schaal en technologieën die gebruikt zullen worden, ontbreken mogelijk.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Zij moeten de motie goedkeuren en kunnen eventueel aanvullende eisen of richtlijnen stellen voor de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van duurzame energieprojecten in de regio, de mate van samenwerking met de provincie en andere stakeholders, en de balans tussen economische ontwikkeling en milieubescherming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke doelen, meetbare resultaten en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijze en de verdere ontwikkeling van energiehubs in de regio willen ondersteunen en welke voorwaarden zij hieraan willen verbinden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers en lokale bedrijven wordt vormgegeven, wat een belangrijk aspect kan zijn voor draagvlak en succes.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gericht is op de ontwikkeling van energiehubs die bijdragen aan de energietransitie en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk hoe de projecten gefinancierd zullen worden en of er subsidies of andere vormen van financiële ondersteuning beschikbaar zijn. De raad zal mogelijk moeten overwegen hoe deze initiatieven financieel gedekt kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyhubs Moasje Omgevingsverordening 2024 Provinsje Fryslân Kolleezje fan boargemaster en wethâlders Sjochwize Taheakke Dokkum J.K. Star H.J.C.M. VerbuntVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyhubs Wurkgelegenheid Stroomnet Hallum Liander Provinsje Fryslân Fryske enerzjytransysje Deputearre Steaten Local4local UndersykVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Enerzjyhubs yn Noardeast-Fryslân". De motie roept op tot actie om de werkgelegenheid in Noardeast-Fryslân te beschermen door de ontwikkeling van energiehubs te ondersteunen. Door een overbelast stroomnetwerk kunnen grote bedrijven in de regio, zoals in Hallum, niet genoeg stroom krijgen, wat hun voortbestaan bedreigt. Energiehubs worden gezien als een oplossing om het stroomnet te ontlasten. De motie vraagt de provincie om Hallum op te nemen in hun onderzoek naar energiehubs en benadrukt het belang van werkgelegenheid in de regio.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de betrokken partijen en de noodzaak van actie, maar mist specifieke details over de implementatie van de energiehubs.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol door het college op te roepen om actie te ondernemen richting de provincie en andere betrokken partijen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de nadruk willen leggen op het behoud van werkgelegenheid door energiehubs te ondersteunen, of dat ze andere oplossingen willen verkennen voor het stroomprobleem.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering van de energiehubs zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen actie te ondernemen richting de provincie en betrokken partijen om energiehubs in de regio te ondersteunen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of bedrijven, maar impliceert betrokkenheid van lokale partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien energiehubs bijdragen aan de energietransitie en een duurzamer energieverbruik.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyhubs Wurkgelegenheid Stroomnet Hallum Liander Provinsje Fryslân Fryske enerzjytransysje Deputearre Steaten Local4local UndersykVerfijning van de zoekopdracht: