15-02-2024 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.J. Postema - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
F. Meindertsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 3 Meidielings
J.g. Kramer
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
R.J. Torensma - S!N
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
Agendapunt 5 Instructie Griffier
Gemeente Noardeast-Fryslân Herijkt Rol van Griffier: "Meer dan alleen een notulist"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân debatteerde afgelopen donderdagavond over een vernieuwd raadsvoorstel dat de rol van de griffier opnieuw definieert. De herziening, gebaseerd op een landelijke modelinstructie, benadrukt de griffier als onmisbare schakel in de lokale democratie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een geactualiseerde Instructie voor de griffier. De oorspronkelijke instructie uit 2019 wordt herzien naar aanleiding van een nieuwe landelijke modelinstructie, ontwikkeld door de Vereniging van Griffiers en de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden. De nieuwe instructie benadrukt de rol van de griffier als eerste adviseur en ondersteuner van de gemeenteraad, met een focus op zowel secretariële als inhoudelijke ondersteuning, en behoudt politieke neutraliteit. Een belangrijke toevoeging is de mogelijkheid voor de griffier om breder te adviseren over lokale democratie, zoals participatieprocessen. De instructie legt ook vast dat de griffier aanwezig is bij raadsvergaderingen en andere bijeenkomsten als adviseur van de voorzitter. De herziening brengt geen extra kosten met zich mee. Het voorstel wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter vaststelling tijdens de vergadering op 15 februari 2024.
Gemeente Noardeast-Fryslân Herjocht Rol fan Griffier: "Mear as allinnich in notulist"
De ried fan Noardeast-Fryslân debattearre ôfrûne tongersdeitejûn oer in fernijd riedsfoarstel dat de rol fan de griffier opnij definiearret. De herzjenning, basearre op in lânsbrede modelynstruksje, benadrukt de griffier as ûnmissbere skakel yn de lokale demokrasy.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in aktualisearre Ynstruksje foar de griffier. De oarspronklike ynstruksje út 2019 wurdt herseach nei oanlieding fan in nije lanlike modelynstruksje, ûntwikkele troch de Feriening fan Griffiers en de Nederlânske Feriening foar Raadsleden. De nije ynstruksje benadrukt de rol fan de griffier as earste adviseur en stipe fan de gemeenteried, mei in fokus op sawol sekretariële as ynhâldlike stipe, en behâldt politike neutraliteit. In wichtige tafoeging is de mooglikheid foar de griffier om breder te advisearjen oer lokale demokrasy, lykas partisipaasjeprosessen. De ynstruksje leit ek fêst dat de griffier oanwêzich is by riedsfergaderingen en oare byienkomsten as adviseur fan de foarsitter. De herseining bringt gjin ekstra kosten mei har mei. It foarstel wurdt foarlein oan de gemeenteried ter fêststelling tiidens de fergadering op 15 febrewaris 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Instructie griffier gemeente Noardeast-Fryslân (2024)." Het voorstel beoogt de actualisering van de instructie voor de griffier van de gemeente Noardeast-Fryslân, gebaseerd op een nieuwe landelijke modelinstructie. De instructie definieert de rol van de griffier als de eerste adviseur en ondersteuner van de gemeenteraad, met nadruk op zowel secretariële als inhoudelijke ondersteuning. De belangrijkste toevoeging is de mogelijkheid voor de griffier om breder te adviseren over lokale democratie, inclusief participatieprocessen. De actualisering leidt niet tot extra kosten en is bedoeld om de professionele advisering en ondersteuning van de raad te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de actualisering uitlegt, de relevante wetgeving aanhaalt, en de belangrijkste wijzigingen en toevoegingen ten opzichte van de vorige instructie duidelijk maakt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de geactualiseerde instructie vast te stellen. Dit is een formele verantwoordelijkheid die voortvloeit uit de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een technische aanpassing betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de bredere adviesrol van de griffier.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van de instructie. Het is haalbaar en relevant, gezien de wettelijke verplichting en de behoefte aan een actuele instructie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bijgaande Instructie griffier gemeente Noardeast-Fryslân (2024) vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de griffier een rol kan spelen in participatieprocessen, wat impliceert dat participatie een belangrijk aspect is van de bredere adviesrol van de griffier.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de organisatorische en adviserende rol van de griffier.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het geen uitbreiding van taken of verantwoordelijkheden inhoudt die extra kosten met zich mee zouden brengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Instructie griffier Modelinstructie Griffier Gemeentewet Advies en ondersteuning Taakomschrijving Politieke neutraliteit Informatievoorziening Participatieprocessen VergaderingenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 6 Kredietaanvraag Programmabureau Gebiedsontwikkeling
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een kredietaanvraag van € 375.000 voor de ontwikkeling van zeven locaties op de flexibele doorstroomlijst en het verhogen van een bestaand voorbereidingskrediet. Dit krediet is bedoeld voor woningbouwprojecten in de dorpen Ingwierrum, Blije, Flieterpen en Ternaard, en voor projecten in Dokkum zoals Dockumer Sluys, Oranjewal en Trije Terpen Súd. Daarnaast is er een aanvullend krediet nodig voor de locatie Tusken de Fearten in Dokkum vanwege overschrijding van het bestaande krediet. Het doel is om de Woonagenda en woonprogrammering verder uit te voeren en daadwerkelijke woningbouw en bedrijventerreinen te realiseren. De raad heeft op 15 februari 2024 ingestemd met het voorstel en de bijbehorende begrotingswijziging. De gebiedsontwikkelingen worden in samenwerking met dorpsbelangen en wijkraden uitgevoerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in kreditaanfraach fan € 375.000 foar de ûntwikkeling fan sân lokaasjes op de fleksibele trochstreamlist en it ferheegjen fan in besteand foarberiedingskredyt. Dit kredyt is bedoeld foar wenbouprojekten yn de doarpen Ingwierrum, Blije, Flieterpen en Ternaard, en foar projekten yn Dokkum lykas Dockumer Sluys, Oranjewal en Trije Terpen Súd. Dêrneist is der in oanfoljend kredyt nedich foar de lokaasje Tusken de Fearten yn Dokkum fanwegen oerskriding fan it besteande kredyt. It doel is om de Wenôfslúting en wenprogrammering fierder út te fieren en daadwurklike wenbou en bedriuwsterreinen te realisearjen. De ried hat op 15 febrewaris 2024 ynstimd mei it foarstel en de byhearrende begrotingswiziging. De gebietsûntwikkelingen wurde yn gearwurking mei doarpsbelangen en wykraden útfierd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Kredietaanvraag Programmabureau Gebiedsontwikkeling" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om een voorbereidingskrediet van € 375.000 beschikbaar te stellen voor zeven ontwikkellocaties op de flexibele doorstroomlijst en om een bestaand voorbereidingskrediet te verhogen. Dit krediet is bedoeld om de woningbouwontwikkeling en bedrijventerreinen in de regio verder te realiseren, in lijn met de Woonagenda. Het voorstel omvat ook de vaststelling van de 4de begrotingswijziging van 2024.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en een overzicht van de betrokken locaties. Er is echter weinig informatie over de specifieke plannen voor elke locatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorbereidingskrediet goedkeuren en de begrotingswijziging vaststellen. Dit is essentieel voor de voortgang van de gebiedsontwikkelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële middelen willen toewijzen, wat invloed heeft op de prioritering van woningbouw en bedrijventerreinen in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing, maar mist concrete tijdlijnen en specifieke doelen voor elke locatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde planning zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van € 375.000 goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met dorpsbelangen, wijkraden en omwonenden, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van gebiedsontwikkeling en woningbouw.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een directe impact op de algemene reserve, met een mutatie van -€ 375.000. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar het effect op de reserve wordt duidelijk gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Gebiedsontwikkeling Woningbouwlocaties Bedrijventerreinen Flexibele doorstroomlijst Dokkum Dorpen Tusken de Fearten Kredietaanvraag BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 7 Raadvoorstel gevolgen inwerkingtreding Omgevingswet
Gemeente Noardeast-Fryslân Debatteert over Omgevingswet: "Eerst de Taken, dan de Knaken"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft gedebatteerd over een voorstel om € 1.326.243 uit de Algemene Reserve te halen voor de implementatie van de Omgevingswet. Het voorstel is bedoeld om de gemeente voor te bereiden op de nieuwe wetgeving die op 1 januari 2024 van kracht wordt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de benodigde middelen uit de Algemene Reserve te halen, uitvoerig besproken. De fracties waren het erover eens dat de implementatie van de Omgevingswet noodzakelijk is, maar er waren zorgen over de financiële gevolgen. "Het is een hele hoop geld," merkte de heer Vogels van BVNL op. "Er is geen garantie dat het geld terugkomt, dus we moeten druk op het rijk zetten."De heer Dekker van de ChristenUnie benadrukte het belang van controle op de voorfinanciering. "We moeten zicht houden op de uitgaande en inkomende gelden," stelde hij voor. Hij suggereerde dat de Audit Commissie een periodieke controle en rapportagemethodiek zou kunnen ontwikkelen om dit te waarborgen.
Mevrouw Schoorstra van het CDA uitte haar zorgen over de financiële impact op de Algemene Reserve. "Het is belangrijk dat we inzichtelijk hebben wat de gevolgen zijn voor de reserve," zei ze. "We moeten serieus nadenken over de voorfinanciering."
Wethouder Koomstra erkende de zorgen en benadrukte dat de gemeente al lange tijd wacht op duidelijkheid vanuit Den Haag. "Je krijgt eerst de taken en dan pas de knaken," zei hij. Hij verzekerde de raad dat de gemeente actief zal blijven aandringen op compensatie vanuit het rijk.
Ondanks de zorgen stemde de raad uiteindelijk unaniem in met het voorstel, met de afspraak dat de voortgang en financiële impact nauwlettend zullen worden gemonitord. Het debat onderstreepte de complexiteit van de Omgevingswet en de noodzaak voor gemeenten om zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving, terwijl ze tegelijkertijd de financiële gezondheid bewaken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de financiële gevolgen van de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024. Het voorstel vraagt om € 1.326.243 uit de Algemene Reserve om de implementatie van de wet te ondersteunen. De middelen zijn nodig voor vier hoofdonderdelen: de implementatie van het zaaksysteem CLO, het optimaliseren van de beleidscyclus, de transitie naar een definitief omgevingsplan en het beheersen van geluid door lokale wegen. Deze maatregelen zijn essentieel om te voldoen aan de nieuwe wettelijke verplichtingen en om de dienstverlening op peil te houden. Het voorstel benadrukt dat zonder deze middelen het risico bestaat dat de gemeente niet aan de wettelijke eisen kan voldoen, wat kan leiden tot een lager dienstverleningsniveau en vertragingen bij vergunningafhandeling. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het voorstel, zodat de projecten kunnen worden ondergebracht in het programma Omgevingswet en de voortgang kan worden gemonitord en gerapporteerd.
Gemeente Noardeast-Fryslân Debattearret oer Omjouwingswet: "Earst de Taken, dan de Knaken"
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat debattearre oer in foarstel om € 1.326.243 út de Algemene Reserve te heljen foar de ymplemintaasje fan de Omjouwingswet. It foarstel is bedoeld om de gemeente foar te berieden op de nije wetjouwing dy't op 1 jannewaris 2024 fan krêft wurdt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel om de nedige middels út de Algemiene Reserve te heljen, útfurich besprutsen. De fraksjes wiene it dermei iens dat de ymplemintaasje fan de Omjouwingswet needsaaklik is, mar der wiene soargen oer de finansjele gefolgen. "It is in soad jild," neamde de hear Vogels fan BVNL. "Der is gjin garânsje dat it jild weromkomt, dus moatte wy druk op it ryk sette."De hear Dekker fan de ChristenUnie benadrukke it belang fan kontrolearje op de foarfinansiering. "Wy moatte sicht hâlde op de útgeande en ynkomende jilden," stelde er foar. Hy suggerearre dat de Audit Kommissie in periodike kontrolemetoade en rapportearmetoadik ûntwikkelje koe om dit te warbargjen.
Frou Schoorstra fan it CDA út har soargen oer de finansjele ympakt op de Algemiene Reserve. "It is wichtich dat wy yn 'sicht hawwe wat de gefolgen binne foar de reserve," sei se. "Wy moatte serieus neitinke oer de foarfinansiering."
Wethâlder Koomstra erkende de soargen en benadrukke dat de gemeente al lang wachtet op dúdlikheid fanút Den Haach. "Jo krije earst de taken en dan pas de knaken," sei er. Hy fersekere de ried dat de gemeente aktyf bliuwe sil oandringe op kompensaasje fanút it ryk.
Nettsjinsteande de soargen stimde de ried úteinlik ienriedich yn mei it foarstel, mei de ôfspraak dat de foargong en finansjele ympakt skerp yn 'e gaten hâlden wurde sille. It debat ûnderstreek de kompleksiteit fan de Omjouwingswet en de needsaak foar gemeenten om har oan te passen oan de nije regeljouwing, wylst se tagelyk de finansjele sûnens bewake moatte.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de finansjele gefolgen fan de ynwurking fan de Omgevingswet per 1 jannewaris 2024. It foarstel freget om € 1.326.243 út de Algemiene Reserve om de ymplemintearring fan de wet te stypjen. De middels binne nedich foar fjouwer haadûnderdielen: de ymplemintearring fan it sakesysteem CLO, it optimalisearjen fan de beliedssyklus, de transysje nei in definityf omjouwingsplan en it behearsjen fan lûd troch lokale wegen. Dizze maatregels binne essensjeel om te foldwaan oan de nije wettelike ferplichtingen en om de tsjinstferliening op peil te hâlden. It foarstel benadrukt dat sûnder dizze middels it risiko bestiet dat de gemeente net oan de wettelike easken foldwaan kin, wat kin liede ta in leger tsjinstferlieningnivo en fertragingen by fergunningôfhanneling. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei it foarstel, sadat de projekten ûnderbrocht wurde kinne yn it programma Omgevingswet en de foargong monitorearre en rapporteard wurde kin.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Gevolgen inwerkingtreding Omgevingswet
Titel en Samenvatting:
Het voorstel is getiteld "Gevolgen inwerkingtreding Omgevingswet". Het betreft een verzoek aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om € 1.326.243 uit de Algemene Reserve beschikbaar te stellen voor de implementatie van de Omgevingswet. De middelen zijn nodig voor de inrichting van het zaaksysteem CLO, optimalisatie van de beleidscyclus, transitie naar een definitief omgevingsplan en beheersing van geluid door lokale wegen. Het doel is om te voldoen aan nieuwe wettelijke verplichtingen en de dienstverlening op peil te houden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de benodigde werkzaamheden. Het bevat ook een risicoanalyse en een toelichting op de financiële consequenties.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de financiële middelen uit de Algemene Reserve. Dit is cruciaal voor de voortgang van de implementatie van de Omgevingswet.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde financiële middelen willen vrijmaken, wat invloed heeft op de algemene reserve en de prioritering van gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële benodigdheden en beoogde resultaten. Het is tijdgebonden met deadlines voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige rijksbijdragen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gevraagde € 1.326.243 uit de Algemene Reserve beschikbaar te stellen voor de implementatie van de Omgevingswet.
Participatie:
Het voorstel richt zich voornamelijk op interne processen en bevat geen specifieke participatie van burgers of externe stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, hoewel de Omgevingswet zelf wel gericht is op een duurzame leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een aanzienlijke investering uit de Algemene Reserve. Er is een risico dat de rijksbijdrage lager uitvalt dan verwacht, wat financiële druk kan opleveren. Het voorstel belooft dat eventuele rijksbijdragen terugvloeien naar de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Algemene Reserve Implementatie Zaaksysteem CLO Beleidscyclus Omgevingsplan Monitoring BGE (Basisgeluidemissie) Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) LVBB (Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen)Verfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
M. de Boer - S!N
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
M. de Boer - S!N
Agendapunt 7.a Ingetrokken - Motie vreemd - Vergroening geluidsschermen en -wallen
Groene Geluidswallen: Gemeenteraad Noardeast-Fryslân Bespreekt Vergroening
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 15 februari 2024 een motie besproken over de vergroening van geluidsschermen en -wallen. De motie, ingediend door J.M. Van Midlum-Huisman (GBNF), benadrukt het belang van vergroening voor mens, dier en milieu. Het voorstel werd uiteindelijk ingetrokken, maar niet zonder een levendig debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om nieuwe geluidsschermen en -wallen te vergroenen met biodiversiteitsbevorderende planten enthousiast besproken. "Kunnen jullie daar niet eens wat aan doen? Maak het eens wat groener," zo klonk de oproep die leidde tot de motie. Het idee was om niet alleen nieuwe schermen te vergroenen, maar ook om te onderzoeken of de bestaande geluidswal aan de Centrale As kon worden voorzien van een boodschap in afwijkende beplanting.De motie riep op om deze vergroening op te nemen in het biodiversiteitsplan van de gemeente en om de kosten inzichtelijk te maken. "Wij zijn van mening dat bij elk nieuw te plaatsen geluidswal of geluidsscherm, deze groen zou moeten zijn," aldus Van Midlum-Huisman. Het idee om met bloembollen een tekst of figuur te creëren op de geluidswal werd als een visitekaartje voor Dokkum gezien.
Wethouder Yeltah reageerde positief op het idee van vergroening, maar wees op de noodzaak om de praktische en financiële haalbaarheid te toetsen. "Het is altijd mogelijk om groen in de schermen te plaatsen," zei ze, maar benadrukte dat verkeersveiligheid en technische haalbaarheid ook in overweging moeten worden genomen.
De discussie werd verder aangevuld door andere fracties. De heer Dekkerma van de ChristenUnie stelde dat het wenselijk is om bij nieuwe projecten een beplantingsplan te maken dat aansluit bij het biodiversiteitsplan. "Als er via de kadernota extra middelen moeten worden vrijgemaakt, dan zien wij liever dat deze worden toegevoegd aan de totale biodiversiteitsbegroting," voegde hij toe.
Hoewel de motie uiteindelijk werd ingetrokken, was er brede steun voor het idee om geluidsschermen en -wallen te vergroenen. Van Midlum-Huisman besloot de motie aan te houden totdat de kosten en mogelijkheden duidelijk zijn. "Ik denk dat het goed is dat ik de motie aanhoud. Nu niet in stemming breng om de helevoudige reden dat ik eerst de kosten inzichtelijk wil hebben," verklaarde ze.
De vergadering eindigde met de toezegging dat de discussie over vergroening zal worden voortgezet in het kader van het biodiversiteitsplan. Het idee om de gemeente groener en aantrekkelijker te maken, blijft op de agenda staan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 15 februari 2024 een motie besproken over de vergroening van geluidsschermen en -wallen. De motie benadrukt het belang van vergroening voor mens, dier en milieu en stelt voor dat nieuwe geluidsschermen en -wallen begroeid moeten zijn met planten die bijdragen aan de biodiversiteit. Daarnaast wordt voorgesteld om bij de bestaande geluidswal aan de Centrale As te onderzoeken of er door middel van afwijkende beplanting een tekst of boodschap kan worden geplaatst. Het college wordt verzocht om deze vergroening op te nemen in het biodiversiteitsplan en de kosten inzichtelijk te maken. De motie is ingediend door J.M. Van Midlum-Huisman (GBNF) maar uiteindelijk ingetrokken.
Grien Lûdswâllen: Gemeenteried Noardeast-Fryslân Besprekt Fergrining
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 15 febrewaris 2024 in motie besprutsen oer it fergrinjen fan lûdsskermen en -wallen. De motie, yntsjinne troch J.M. Van Midlum-Huisman (GBNF), benadrukt it belang fan fergrining foar minsken, bisten en miljeu. It foarstel waard úteinlik yntsjinne, mar net sûnder in libbich debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel om nije lûdsskermen en -wallen te fergrinzen mei biodiversiteitbevorderjende planten entûsjast besprutsen. "Kinne jimme dêr net ris wat oan dwaan? Maket it ris wat griener," sa klonk de oprop dy't liede ta de moty. It idee wie net allinnich om nije skermen te fergrinzen, mar ek om te ûndersykjen oft de besteande lûdswal oan de Sintrale As foarsjoen wurde koe fan in boadskip yn ôfwikende beplanting.De moty ropt op om dizze fergrining op te nimmen yn it biodiversiteitsplan fan de gemeente en om de kosten ynsjochber te meitsjen. "Wy binne fan miening dat by elke nije te pleatsen lûdswal of lûdsskerm, dizze grien wêze soe moatte," sa sei Van Midlum-Huisman. It idee om mei blombeollen in tekst of figuer te kreiëren op de lûdswal waard sjoen as in visitekaartsje foar Dokkum.
Wethâlder Yeltah reagearre posityf op it idee fan fergrining, mar wiisde op de needsaak om de praktyske en finansjele haalberens te toetsen. "It is altyd mooglik om grien yn de skermen te pleatsen," sa sei se, mar benadrukke dat ferkearsfeiligens en technyske haalberens ek yn oerweging nommen wurde moatte.
De diskusje waard fierder oanfullen troch oare fraksjes. De hear Dekkerma fan de ChristenUnie stelde dat it winsklik is om by nije projekten in beplantingsplan te meitsjen dat oanslút by it biodiversiteitsplan. "As der troch de kadernota ekstra middels frijmakke wurde moatte, dan sjogge wy leaver dat dizze tafoege wurde oan de totale biodiversiteitsbegroting," foegde er ta.
Alhoewol't de moty úteinlik yntrokken waard, wie der brede stipe foar it idee om lûdsskermen en -wallen te fergrinzen. Van Midlum-Huisman besleat de moty oan te hâlden oant de kosten en mooglikheden dúdlik binne. "Ik tink dat it goed is dat ik de moty oanhâld. No net yn stimming bring om de hielefâldige reden dat ik earst de kosten ynsjochber hawwe wol," ferklearre se.
De fergadering einige mei de tastimming dat de diskusje oer fergrining fuortset wurde sil yn it ramt fan it biodiversiteitsplan. It idee om de gemeente griener en oantrekliker te meitsjen, bliuwt op 'e aginda stean.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 15 febrewaris 2024 in motie besprutsen oer it fergrinjen fan lûdsskermen en -wallen. De motie benadrukt it belang fan fergrining foar minsken, bisten en miljeu en stelt foar dat nije lûdsskermen en -wallen begroeid wêze moatte mei planten dy't bydrage oan de biodiversiteit. Dêrneist wurdt foarsteld om by de besteande lûdswal oan de Sintrale As te ûndersykjen oft der troch ôfwikende beplanting in tekst of boadskip plaatst wurde kin. It kolleezje wurdt frege om dizze fergrining op te nimmen yn it biodiversiteitsplan en de kosten ynsjochlik te meitsjen. De motie is yntsjinne troch J.M. Van Midlum-Huisman (GBNF) mar úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vergroening geluidsschermen/-wallen
Samenvatting: De motie roept op tot vergroening van geluidsschermen en -wallen in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het benadrukt het belang van vergroening voor mens, dier en milieu en stelt voor dat nieuwe geluidswallen begroeid worden met planten die bijdragen aan biodiversiteit. Voor de bestaande geluidswal aan de Centrale As wordt voorgesteld om door middel van afwijkende beplanting een Friese tekst of boodschap te creëren. Het college wordt verzocht om deze vergroening op te nemen in het biodiversiteitsplan en de kosten inzichtelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn doelstellingen en overwegingen. Het geeft duidelijke richtlijnen voor zowel nieuwe als bestaande geluidswallen en vraagt om financiële transparantie. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en tijdlijnen.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze stelt de motie voor en vraagt het college om actie te ondernemen en rapportage te geven over de kosten en uitvoering.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of vergroening van geluidsschermen prioriteit krijgt binnen het biodiversiteitsbeleid en of de financiële middelen hiervoor beschikbaar gesteld kunnen worden.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART:
- Specifiek: Ja, het richt zich op vergroening van geluidsschermen/-wallen.
- Meetbaar: Nee, er zijn geen meetbare doelen of indicatoren.
- Acceptabel: Dit hangt af van de politieke wil en beschikbare middelen.
- Realistisch: Ja, maar afhankelijk van kosten en technische haalbaarheid.
- Tijdgebonden: Nee, er is geen tijdlijn aangegeven.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete tijdlijnen en meetbare doelen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderwerp van de motie, gezien de focus op vergroening en biodiversiteit.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt het college om de kosten inzichtelijk te maken, maar geeft geen indicatie van de verwachte financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergroening Geluidsschermen/-wallen Biodiversiteit Leefomgeving Geluidswal Rondweg Noord Centrale As Beplanting Bloembollen Friese tekst OnderhoudVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
M. de Boer - S!N
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
M. de Boer - S!N
Agendapunt 7.b Ingetrokken Motie vreemd - Provincie en regenboogbeleid
Provinciaal Regenboogbeleid in de Waagschaal: Gemeenteraad Noardeast-Fryslân in Verhit Debat
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 15 februari 2024 een motie besproken over het regenboogbeleid van de provincie Fryslân. De motie, ingediend door J. Lammering (PvdA), benadrukte het belang van een veilige en gastvrije omgeving voor de LHBTI+ gemeenschap en riep de provincie op om een actieve rol te spelen. Uiteindelijk werd de motie ingetrokken na een intens debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een rumoerige raadsvergadering werd de motie van J. Lammering (PvdA) besproken, die de provincie Fryslân opriep om haar regenboogbeleid niet te laten varen. Het voorstel van het college van Gedeputeerde Staten om het provinciale regenboogbeleid niet uit te voeren, omdat zij dit als een taak van de gemeenten zien, zorgde voor verdeeldheid binnen de raad."Wij verzoeken het College voor de vergadering van Provinciale Staten op 28 februari aan de Provinciale Staten van Friesland de boodschap over te brengen dat kennisdeling en ontmoetingen tussen gemeenten en maatschappelijke organisaties belangrijk en waardevol zijn voor goed regenboogbeleid," aldus Lammering tijdens de vergadering. De motie werd echter niet zonder slag of stoot besproken.
De discussie werd gekenmerkt door een veelheid aan meningen. Mevrouw Slijter benadrukte het belang van een provinciale netwerkstructuur, terwijl de heer Vogelsang van BVNL duidelijk maakte dat zijn partij de oproep niet steunde: "Wij ondersteunen die oproep zeker niet, dus als er wel een brief gaat namens de Raad, graag wel inzetten dat wij hem niet steunen."
De VVD en CDA gaven aan dat zij het belangrijk vonden dat de Provinciale Staten zelf een standpunt innemen zonder inmenging van de gemeenteraad. "Wij vinden het belangrijk dat het college een signaal afgeeft, maar dat moet via de partijlijnen gebeuren," aldus mevrouw Schoorsteen van het CDA.
Na een schorsing van de vergadering werd besloten dat de motie zou worden ingetrokken en dat de partijen die de oproep steunden, een eigen brief zouden sturen naar de Provinciale Staten. "We accepteren het en schrijven een brief vanuit de politieke partijen die het onderschrijven," concludeerde mevrouw Admiraal.
Het debat eindigde zonder een gezamenlijk besluit van de raad, maar met de toezegging dat de betrokken partijen hun zorgen individueel kenbaar zullen maken aan de Provinciale Staten. Het regenboogbeleid blijft daarmee een onderwerp van discussie, zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 15 februari 2024 een motie besproken over het regenboogbeleid van de provincie Fryslân. De motie constateert dat zowel de gemeente als de provincie sinds 2020 respectievelijk regenbooggemeente en regenboogprovincie zijn. Er is echter een voorstel van het college van Gedeputeerde Staten om het provinciale regenboogbeleid niet uit te voeren, omdat zij dit als een taak van de gemeenten zien. De motie benadrukt het belang van een veilige en gastvrije omgeving voor de LHBTI+ gemeenschap en stelt dat de provincie een belangrijke rol kan spelen in het faciliteren van samenwerking en kennisdeling tussen gemeenten en maatschappelijke organisaties. De raad verzoekt het college om deze boodschap over te brengen aan de Provinciale Staten vóór hun vergadering op 28 februari. De motie is ingediend door J. Lammering (PvdA) maar uiteindelijk ingetrokken.
Provinsjaal Regenboogbelied yn de Waachskaal: Gemeenteried Noardeast-Fryslân yn Ferhit Debat
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 15 febrewaris 2024 in motie besprutsen oer it regenboogbelied fan de provinsje Fryslân. De motie, yntsjinne troch J. Lammering (PvdA), benadrukke it belang fan in feilige en gastfrije omjouwing foar de LHBTI+ mienskip en ropt de provinsje op om in aktive rol te spyljen. Uteinlik waard de motie yntrokkene nei in yntins debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in rommelige riedsfergadering waard de motie fan J. Lammering (PvdA) besprutsen, dy't de provinsje Fryslân oprop om har regenboachbelied net los te litten. It foarstel fan it kolleezje fan Deputearre Steaten om it provinsjale regenboachbelied net út te fieren, om't sy dit as in taak fan de gemeenten beskôgen, soarge foar ferdieldheid binnen de ried."Wy freegje it Kolleezje foar de gearkomste fan Provinsjale Steaten op 28 febrewaris oan de Provinsjale Steaten fan Fryslân de boadskip oer te bringen dat kennisd
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 15 febrewaris 2024 in moty besprutsen oer it regenboogbelied fan de provinsje Fryslân. De moty konstatearret dat sawol de gemeente as de provinsje sûnt 2020 respektivelik regenbooggemeente en regenboogprovinsje binne. Der is lykwols in foarstel fan it kolleezje fan Deputearre Steaten om it provinsjale regenboogbelied net út te fieren, om't hja dit as in taak fan de gemeenten beskôgje. De moty benadrukt it belang fan in feilige en gastfrije omjouwing foar de LHBTI+ gemeenschap en stelt dat de provinsje in wichtige rol spylje kin yn it fasilitearjen fan gearwurking en kennisdieding tusken gemeenten en maatskiplike organisaasjes. De ried freget it kolleezje om dizze boadskip oer te bringen oan de Provinsjale Steaten foar harren gearkomst op 28 febrewaris. De moty is yntsjinne troch J. Lammering (PvdA) mar úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Provincie en regenboogbeleid". Het doel van de motie is om het college van de gemeente Noardeast-Fryslân te verzoeken om aan de Provinciale Staten van Fryslân over te brengen dat de provincie een belangrijke rol kan spelen in het faciliteren van kennisdeling en ontmoetingen tussen gemeenten en maatschappelijke organisaties. Dit zou bijdragen aan een effectief regenboogbeleid door het opzetten van een provinciale netwerkstructuur. De motie benadrukt het belang van samenwerking en kennisuitwisseling voor de veiligheid en acceptatie van de LHBTI+-gemeenschap.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context en de gewenste actie. Het legt duidelijk uit waarom de provincie betrokken zou moeten zijn en wat de voordelen daarvan zijn. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan over hoe de netwerkstructuur eruit zou moeten zien of hoe deze gefinancierd zou worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen richting de Provinciale Staten. De raad fungeert hier als een beleidsadviseur en belangenbehartiger voor de LHBTI+-gemeenschap binnen de provincie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden dat de provincie een actieve rol speelt in het regenboogbeleid, ondanks het standpunt van het college van Gedeputeerde Staten dat dit een taak van de gemeenten is.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, omdat het een duidelijke actie vraagt vóór een specifieke datum. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het geen concrete resultaten of middelen specificeert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de netwerkstructuur is niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen verzoeken om de boodschap over te brengen aan de Provinciale Staten, zoals in de motie beschreven.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door samenwerking en kennisdeling tussen gemeenten en maatschappelijke organisaties. Het suggereert dat de provincie hierin een faciliterende rol kan spelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie. De focus ligt op sociale inclusie en samenwerking.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het blijft onduidelijk of de voorgestelde netwerkstructuur extra kosten met zich mee zou brengen en hoe deze gefinancierd zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regenboogbeleid Provincie Fryslân Regenbooggemeente LHBTI+ gemeenschap Provinciale Staten Gedeputeerde Staten Kennisdeling Netwerkstructuur Maatschappelijke organisaties Veiligheid en acceptatieVerfijning van de zoekopdracht: