13-04-2023 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 30 maart 2023
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 5 Wijziging Raad van Toezicht Stichting ROOBOL
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de benoeming van de heer S. Saakstra als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Deze benoeming is voorgesteld op basis van artikel 48 lid 12b van de Wet op het Primair Onderwijs, dat de gemeenteraad de bevoegdheid geeft om leden van de Raad van Toezicht van een stichting voor openbaar onderwijs te benoemen. Er zijn geen financiële consequenties of risico's verbonden aan dit besluit. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal Stichting ROOBOL per brief op de hoogte worden gesteld van de benoeming. De benoeming is reeds goedgekeurd door de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de Raad van Toezicht van de stichting. Het raadsbesluit werd genomen tijdens de vergadering op 13 april 2023.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de beneaming fan de hear S. Saakstra as lid fan de Ried fan Tafersjoch fan Stichting ROOBOL. Dizze beneaming is foarsteld op basis fan artikel 48 lid 12b fan de Wet op it Primêr Ûnderwiis, dat de gemeenteried de befoegdheid jout om leden fan de Ried fan Tafersjoch fan in stichting foar iepenbier ûnderwiis te beneamen. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes of rissiko's ferbûn oan dit beslút. Nei goedkarring troch de gemeenteried sil Stichting ROOBOL skriftlik op 'e hichte brocht wurde fan de beneaming. De beneaming is al goedkard troch de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de Ried fan Tafersjoch fan de stichting. It riedsbeslút waard nommen yn de gearkomste op 13 april 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Raad van Toezicht Stichting ROOBOL". Het raadsvoorstel stelt voor om de heer S. Saakstra te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Deze benoeming is in lijn met de statuten van de stichting en de Wet op het Primair Onderwijs, die voorschrijft dat de gemeenteraad verantwoordelijk is voor dergelijke benoemingen. De benoeming heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente en is reeds goedgekeurd door de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de huidige Raad van Toezicht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat voor de gemeenteraad om een besluit te nemen. Het verwijst naar de relevante wetgeving en bevat de benodigde bijlagen, zoals de voordracht en het CV van de voorgedragen persoon.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de benoeming van de heer S. Saakstra te bekrachtigen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL, zoals voorgeschreven door de Wet op het Primair Onderwijs.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft die wettelijk is voorgeschreven. De raad moet echter wel overwegen of de voorgedragen kandidaat geschikt is voor de rol.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van de benoeming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer S. Saakstra te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de benoeming reeds is goedgekeurd door de GMR en de huidige Raad van Toezicht, wat aangeeft dat er enige mate van participatie en instemming is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingskwestie betreft zonder directe impact op duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente Noardeast-Fryslân als gevolg van deze benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ROOBOL Raad van Toezicht S. Saakstra Wet op het Primair Onderwijs Benoeming Gemeenteraden Juridisch correcte besluitvorming Openbaar onderwijs GMR (Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad) VoordrachtVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 6 Aanpassing Planning & Control cyclus
Gemeente Noardeast-Fryslân Verbetert Financiële Informatievoorziening
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een voorstel om de Planning en Control-cyclus (PenC-cyclus) te verbeteren. Het doel is om de financiële informatievoorziening te optimaliseren, zodat de gemeenteraad, het college van B&W, stakeholders en de ambtelijke organisatie hun rollen efficiënter kunnen vervullen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel uitvoerig besproken. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere frequentere financiële rapportages, het aanpassen van doelen en activiteiten, en het toepassen van Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze aanpassingen zijn gebaseerd op bevindingen van de Rekenkamercommissie en BMC-onderzoeken.Frequentere Rapportages en SDG's
De fractie van BVNL toonde zich positief over de frequentere rapportages. "Het frequenter en beter informeren van de Raad is precies wat we nodig hebben," aldus een woordvoerder. Echter, BVNL had kritiek op het koppelen van gemeentelijke doelen aan de SDG's. "Het lijkt alleen maar te zijn om te deugen," stelde de fractie, die een amendement indiende om dit onderdeel te schrappen.
Het CDA daarentegen benadrukte het belang van de SDG's. "De gemeente is geen eiland. We moeten ons verbinden met de doelen van de VN," aldus een CDA-raadslid. Ook andere fracties, zoals de PvdA en de FNP, steunden het idee om de SDG's te integreren in de gemeentelijke plannen.
Auditcommissie en Ambtelijke Uitvoering
De auditcommissie had een positief advies gegeven over het voorstel. "Het is een begin, en we hebben begrip voor de prioriteiten die gesteld zijn," aldus een lid van de commissie. De wethouder benadrukte dat de implementatie van de wijzigingen gepland is voor 2024 en 2025, met een beschikbaar budget voor het project 'Verhogen financieel inzicht'.
Amendement BVNL Verworpen
Het amendement van BVNL om de SDG's uit het voorstel te schrappen, werd uiteindelijk verworpen. De meerderheid van de raad stemde in met het oorspronkelijke voorstel. "We willen vooral kijken wat we Europees kunnen doen en welke subsidies we binnen kunnen halen," aldus een raadslid van de PvdA.
Met de goedkeuring van het voorstel zet de gemeente Noardeast-Fryslân een stap richting een verbeterde financiële informatievoorziening, waarbij duurzaamheid en internationale samenwerking centraal staan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de aanpassing van de Planning en Control-cyclus (PenC-cyclus) om de financiële informatievoorziening te verbeteren. De voorgestelde wijzigingen omvatten frequentere financiële rapportages, het aanpassen van doelen en activiteiten, het toepassen van Sustainable Development Goals (SDG’s), en het aanpassen van het verkeerslichtenmodel. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de gemeenteraad, het college van B&W, stakeholders en de ambtelijke organisatie beter te informeren, zodat zij hun rollen efficiënter kunnen vervullen. De wijzigingen zijn gebaseerd op bevindingen van de Rekenkamercommissie en BMC-onderzoeken. Het voorstel is besproken in de Auditcommissie en zal ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. De implementatie van de wijzigingen is gepland voor 2024 en 2025, met een beschikbaar budget voor het project 'Verhogen financieel inzicht'.
Gemeente Noardeast-Fryslân Ferbetteret Finansjele Ynformaasjefoarsjenning
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in foarstel om de Planning en Control-syklus (PenC-syklus) te ferbetterjen. It doel is om de finansjele ynformaasjefoarsjenning te optimalisearjen, sadat de gemeenteried, it kolleezje fan B&W, belanghawwenden en de ambtlike organisaasje har rollen effisjinter ferfolje kinne.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel útwreidich besprutsen. De foarstelde feroaringen behelsen ûnder oaren faakdûgere finansjele rapportaazjes, it oanpasse fan doelen en aktiviteiten, en it tapassen fan Sustainable Development Goals (SDG's). Dizze oanpassingen binne basearre op bevindingen fan de Rekkenkeamerkommissie en BMC-ûndersiken.Faakdûgere Rapportaazjes en SDG's
De fraksje fan BVNL toande har posityf oer de faakdûgere rapportaazjes. "It faakdûger en better ynformearjen fan de Ried is krekt wat wy nedich hawwe," sa sei in wurdfierder. Lykwols hie BVNL krityk op it keppeljen fan gemeentlike doelen oan de SDG's. "It liket allinnich mar te wêzen om te deugjen," stelde de fraksje, dy't in amindemint yndiene om dit ûnderdiel te skrassen.
It CDA benadrukte lykwols it belang fan de SDG's. "De gemeente is gjin eilân. Wy moatte ús ferbine mei de doelen fan de VN," sa sei in CDA-radsleden. Ek oare fraksjes, lykas de PvdA en de FNP, stypen it idee om de SDG's te yntegrearjen yn de gemeentlike plannen.
Auditekommissie en Ambtlike Utfoering
De auditekommissie hie in posityf advys jûn oer it foarstel. "It is in begjin, en wy hawwe begryp foar de prioriteiten dy't steld binne," sa sei in lid fan de kommissie. De wethâlder benadrukte dat de ymplemintearring fan de feroaringen pland is foar 2024 en 2025, mei in beskikber budzjet foar it projekt 'Ferheegje finansjeel ynsjoch'.
Amindemint BVNL Ferwurpen
It amindemint fan BVNL om de SDG's út it foarstel te skrassen, waard úteinlik ferwurpen. De mearderheid fan de ried stimde yn mei it oarspronklike foarstel. "Wy wolle foaral sjen wat wy Europeesk dwaan kinne en hokker subsydzjes wy binnenhelje kinne," sa sei in riedslid fan de PvdA.
Mei de goedkarst fan it foarstel set de gemeente Noardeast-Fryslân in stap rjochting in ferbettere finansjele ynformaasjefoarsjenning, dêr't duorsumens en ynternasjonale gearwurking sintraal steane.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it oanpasse fan de Planning en Control-syklus (PenC-syklus) om de finansjele ynformaasjefoarsjenning te ferbetterjen. De foarstelde feroaringen behelje faakdúdlike finansjele rapportaazjes, it oanpasse fan doelen en aktiviteiten, it tapassen fan Duorsume Ûntwikkelingsdoelen (SDG's), en it oanpasse fan it ferkearsljochtmodel. Dizze oanpassingen binne bedoeld om de gemeenteried, it kolleezje fan B&W, belanghawwenden en de amtlike organisaasje better te ynformearjen, sadat sy har rollen effisjinter ferfolje kinne. De feroaringen binne basearre op bevindingen fan de Rekkenkeamerkommissje en BMC-ûndersiken. It foarstel is besprutsen yn de Audityskommissje en sil ter beslútfoarming oan de ried foarlein wurde. De ymplemintearring fan de feroaringen is pland foar 2024 en 2025, mei in beskikber budzjet foar it projekt 'Ferheegje finansjeel ynsjoch'.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel “Wijziging P&C-cyclus”
Samenvatting: Het raadsvoorstel beoogt de Planning & Control (P&C) cyclus van de gemeente te verbeteren door de frequentie van financiële rapportages te verhogen naar kwartaalrapportages, doelen en activiteiten concreter te beschrijven, en de bijdrage aan Social Development Goals (SDG’s) te verduidelijken. Het verkeerslichtenmodel wordt strikter toegepast en de huidige programmastructuur blijft gehandhaafd tot een evaluatie aan het einde van de raadsperiode. De Auditcommissie adviseert in te stemmen met het voorstel om de controlerende taak van de raad te versterken en de financiële huishouding te verbeteren. De implementatie zal over drie jaar worden uitgerold.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijke richtlijnen en doelen biedt voor de verbetering van de P&C-cyclus. Het bevat specifieke maatregelen en een tijdlijn voor implementatie. Echter, verdere concretisering van definities en doelstellingen is nog nodig.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en implementeren van het voorstel. Ze moeten de effectiviteit van de nieuwe P&C-cyclus beoordelen en zorgen voor de nodige aanpassingen in de financiële rapportages.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de P&C-cyclus en of ze de benodigde middelen en ondersteuning willen toewijzen voor de implementatie. Ze moeten ook bepalen hoe ze de strategische doelen en SDG’s willen integreren in hun beleid.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar verdere concretisering van meetbare doelen en acceptatiecriteria is nodig. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de definitie van wat een project inhoudt en de rapportagecriteria moeten nog worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze instemmen met het voorstel en de voorgestelde wijzigingen in de P&C-cyclus goedkeuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op interne verbeteringen binnen de gemeentelijke organisatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel de integratie van SDG’s in de programmadoelen benadrukt.
Financiële Gevolgen
Het voorstel impliceert extra inzet van ambtenaren en systemen, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt. Er is echter geen specifieke financiële dekking of budgetverdeling aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Auditcommissie P&C-cyclus Financiële rapportages Strategisch overleg RaadsAorta Social Development Goals (SDG’s) Verkeerslichtenmodel Projectplan Kennisoverdracht SturingsinstrumentariumVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "2023-034534 AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: 6 (Aanpassingen Planning en Control cyclus) Onderwerp: Schrappen SDG’s". Het voorstel beoogt het schrappen van het besluitpunt over de toepassing van de Sustainable Development Goals (SDG’s) in de gemeentelijke planning en control cyclus. De indiener, S. Vogelzang van BVNL, stelt dat veel SDG’s buiten de invloedssfeer van de gemeente liggen en geen meerwaarde bieden. Het amendement suggereert dat de gemeente zich beter kan richten op haar directe verantwoordelijkheden.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling om de SDG’s uit de gemeentelijke planning te verwijderen. Echter, het biedt geen uitgebreide analyse van de specifieke SDG’s die irrelevant zouden zijn, noch een evaluatie van de mogelijke voordelen van de SDG’s die wel relevant kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het eens is met het schrappen van de SDG’s uit de gemeentelijke planning en control cyclus. Dit vereist een afweging van de relevantie en toepasbaarheid van de SDG’s voor de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van een bredere, mogelijk meer globale focus door de SDG’s te integreren, of een meer lokale focus door zich te concentreren op directe gemeentelijke verantwoordelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk aangeeft wat geschrapt moet worden. Het is echter niet tijdgebonden en mist een evaluatie van de impact van het schrappen van de SDG’s. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de onderbouwing kan als incompleet worden beschouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen of verworpen, wat bepaalt of de SDG’s al dan niet worden geschrapt uit de planning en control cyclus.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de SDG’s gericht zijn op duurzame ontwikkeling. Het schrappen ervan kan implicaties hebben voor de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten of besparingen gedekt worden. Het is onduidelijk of het schrappen van de SDG’s financiële voordelen of nadelen met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Sustainable Development Goals (SDG’s) Planning en Control cyclus Gemeentelijke werkelijkheid Invloedsfeer Papieren werkelijkheden Verantwoordelijkheid S. Vogelzang (BVNL) Toelichting VergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement heeft de titel "2023-034534 AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: 6 (Aanpassingen Planning en Control cyclus) Onderwerp: Schrappen SDG’s". Het voorstel beoogt het schrappen van het besluitpunt over de toepassing van de Sustainable Development Goals (SDG’s) in de gemeentelijke planning en control cyclus. De indiener, S. Vogelzang van BVNL, stelt dat veel SDG’s buiten de invloedssfeer van de gemeente vallen en geen meerwaarde bieden. Het amendement suggereert dat de gemeente zich moet richten op haar directe verantwoordelijkheden in plaats van op bredere, internationale doelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn intentie om de SDG’s uit de gemeentelijke cyclus te verwijderen, maar biedt geen uitgebreide analyse van de specifieke SDG’s die irrelevant zouden zijn. Het mist een gedetailleerde onderbouwing waarom bepaalde SDG’s niet van toepassing zijn op gemeentelijk niveau.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee de SDG’s uit de gemeentelijke planning en control cyclus schrapt. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beoordelen of de SDG’s relevant zijn voor de gemeentelijke beleidsvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van een internationale focus door de SDG’s te integreren in hun beleid of zich te concentreren op lokale verantwoordelijkheden zonder de SDG’s. Dit is een keuze tussen een bredere visie en een meer lokale aanpak.
SMART en inconsequenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in zijn doel om de SDG’s te schrappen, maar het is niet tijdgebonden en mist een duidelijke evaluatie van de impact. Er zijn geen directe inconsequenties, maar het ontbreken van een gedetailleerde analyse kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt of verwerpt. In dit geval is het amendement niet aangenomen, met 27 stemmen tegen en 2 voor.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de SDG’s gericht zijn op duurzame ontwikkeling. Het schrappen van de SDG’s kan worden gezien als een vermindering van de focus op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten of besparingen gedekt zouden worden. Het richt zich meer op de beleidsmatige relevantie van de SDG’s dan op financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Sustainable Development Goals (SDG’s) Planning en Control cyclus Gemeente Vergadering Toepassen Invloedsfeer Meerwaarde Papieren werkelijkheden VerantwoordelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing Planning en Control cyclus" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de Planning & Control-cyclus te herzien om de gemeenteraad, het college van B&W, stakeholders en de ambtelijke organisatie tijdig en volledig te informeren. De voorgestelde wijzigingen omvatten frequentere financiële rapportages, aanpassing van doelen en activiteiten, toepassing van Sustainable Development Goals (SDG’s), en een striktere uitvoering van het verkeerslichtenmodel. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de financiële informatievoorziening te verbeteren en de raad beter in staat te stellen haar kaderstellende en controlerende taken uit te voeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de te nemen stappen. Er zijn echter enkele risico's en kanttekeningen, zoals de ambtelijke inzet die nodig is voor de ontvlechting en ombouw van de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad moet akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen en de uitwerking via de Auditcommissie ter besluitvorming voorleggen. De raad speelt een kaderstellende en controlerende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de voorgestelde wijzigingen en de mate waarin de SDG’s worden geïntegreerd in de gemeentelijke programma’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. De doelen zijn specifiek en meetbaar, maar de tijdlijn is niet altijd concreet, vooral gezien de afhankelijkheid van ambtelijke capaciteit. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de gestelde tijdlijnen kan een uitdaging zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten akkoord te gaan met de uitwerking van de wijzigingen in de Planning en Control-cyclus.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere externe stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de integratie van de Sustainable Development Goals (SDG’s) in de gemeentelijke programma’s.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële middelen beschikbaar in de samenwerkingsbegroting, met een structureel budget van €100.000 en een incidenteel budget van €150.000. Deze middelen zijn bedoeld om de wijzigingen in de PenC-cyclus te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planning en Control-cyclus (PenC-cyclus) Financiële rapportages Doelen-activiteiten Sustainable Development Goals (SDG’s) Verkeerslichtenmodel Auditcommissie Rekenkamercommissie Zero Based Budgeting Budgethouderschap VerplichtingenadministratieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Technische vraag Auditcommissie raadsvoorstel Planning Control Cyclus in combinatie met SDGs.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing Planning & Control Cyclus" met een focus op het toepassen van de Sustainable Development Goals (SDG’s). Het doel is om de SDG’s te integreren in de gemeentelijke planning en controleprocessen. Dit moet leiden tot een duurzamere en meer toekomstgerichte besluitvorming. De AuditCie heeft aanvullende vragen gesteld over de betekenis en waarde van de SDG’s voor zowel de raad als de burgers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de integratie van SDG’s in de gemeentelijke processen adresseert. Echter, de aanvullende vragen van de AuditCie suggereren dat er behoefte is aan meer duidelijkheid over de praktische implicaties en voordelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en implementeren van de voorgestelde aanpassingen in de Planning & Control Cyclus. Ze moeten de meerwaarde van de SDG’s begrijpen en beoordelen hoe deze in de gemeentelijke context kunnen worden toegepast.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of en hoe de SDG’s geïntegreerd worden in de gemeentelijke processen. Dit omvat keuzes over prioritering van bepaalde doelen en de mate van betrokkenheid van verschillende stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is mogelijk niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral als het gaat om meetbare resultaten en tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vragen van de AuditCie wijzen op een behoefte aan meer specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde aanpassingen en hoe ze de integratie van de SDG’s willen vormgeven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers en andere stakeholders wordt vormgegeven, wat een belangrijk aandachtspunt kan zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, gezien de focus op de SDG’s die gericht zijn op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële analyse, noch hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sustainable Development Goals (SDG’s) AuditCie Planning & Control Cyclus Toegevoegde waarde Raad Burgers Vragen Beantwoording College AanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Technische vraag BVNL raadsvoorstel Planning Control Cyclus in combinatie met SDGs.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing Planning & Control Cyclus". Het voorstel richt zich op de integratie van de Sustainable Development Goals (SDG’s) in de gemeentelijke programma’s. De VN heeft in 2016 deze doelen vastgesteld, en steeds meer gemeenten gebruiken ze als leidraad. Het voorstel beoogt de gemeentelijke doelen en activiteiten te koppelen aan de SDG’s, zonder dat de SDG’s zelf leidend worden. Dit betekent dat de focus blijft liggen op de gemeentelijke prioriteiten, terwijl tegelijkertijd wordt aangegeven hoe deze bijdragen aan de wereldwijde doelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de intentie en de methodologie voor de integratie van de SDG’s duidelijk uiteenzet. Echter, een gedetailleerd overzicht van hoe elk programma aan specifieke SDG’s bijdraagt, ontbreekt nog en wordt gevraagd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bekritiseren en goed te keuren. Ze moeten beslissen of de voorgestelde aanpak voor de integratie van de SDG’s in de gemeentelijke programma’s passend is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de SDG’s willen integreren op de voorgestelde manier, waarbij de gemeentelijke doelen leidend blijven. Ze moeten ook overwegen hoe belangrijk ze de SDG’s vinden in vergelijking met lokale prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerd overzicht kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde aanpak voor de integratie van de SDG’s in de gemeentelijke programma’s.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit proces wordt meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de SDG’s gericht zijn op duurzame ontwikkeling op verschillende gebieden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een punt van zorg zijn dat de raad moet adresseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sustainable Development Goals (SDG’s) VN Gemeenten Programmadoelen Activiteiten Leidraad Programma’s Wereld Doelen OverzichtVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
S. Keizer - S!N
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
S. Keizer - S!N
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP Noardeast-Fryslân
Agendapunt 6.a INGETROKKEN - Motie vreemd BVNL-VVD - Onderzoek actualiteit 0-beleid
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân: Softdrugsbeleid Onder de Loep
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 13 april 2023 een intens debat gevoerd over het huidige softdrugsbeleid. De motie om het 0-beleid te herzien werd uiteindelijk ingetrokken, maar niet zonder een belofte voor verder onderzoek en discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 april 2023 stond het softdrugsbeleid van Noardeast-Fryslân centraal. De motie, ingediend door BVNL en gesteund door de VVD, riep op tot een onderzoek naar de effectiviteit van het huidige 0-beleid. "Werkt het wel zo goed en is het echt een middel om onze jeugd van de rommel af te houden?" vroeg een van de indieners zich af. De motie stelde dat een coffeeshop, mits goed gereguleerd, niet per se tot meer gebruik zou leiden, maar wel tot veiliger gebruik.De discussie was fel. De PvdA, bij monde van de heer Lammering, benadrukte de gevaren van softdrugs: "Kijk eens in de GGZ wat er gebeurt met jongeren die naar de verdommenis gaan omdat ze geblowt hebben." De partij wees op de risico's van normalisering en de mogelijke opstap naar hardere drugs.
Aan de andere kant van het spectrum stond de VVD, die ondanks hun afkeer van drugsgebruik, de noodzaak van een onderzoek erkende. "We willen heel graag weten hoe de stand van zaken is," aldus een VVD-raadslid. Gemeentebelangen en de Sim-fractie sloten zich hierbij aan, met de nadruk op het belang van regulering en controle.
De burgemeester van Noardeast-Fryslân bood een compromis: een avond met specialisten om het probleem verder te bespreken. Dit voorstel werd door de indieners van de motie omarmd, waarna de motie werd ingetrokken. "We gaan in op de uitnodiging van de burgemeester om een avond te beleggen met specialisten over dit probleem," verklaarde een van de indieners.
Het debat toonde de verdeeldheid binnen de raad, maar ook de gezamenlijke zorg voor de veiligheid en gezondheid van de jeugd in de gemeente. De komende maanden zal blijken welke richting Noardeast-Fryslân kiest in het complexe vraagstuk van het softdrugsbeleid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 13 april 2023 een motie besproken over het softdrugsbeleid, dat al lange tijd ongewijzigd is. De motie wijst erop dat steeds meer gemeenten in Nederland hun 0-beleid verlaten en dat drugscriminaliteit een groeiend probleem is, ook in Noardeast-Fryslân. De indieners van de motie stellen dat een veiligere samenleving het uitgangspunt moet zijn en dat een softdrugsbeleid, ontwikkeld in samenwerking met de politie, kan bijdragen aan meer veiligheid. Het toestaan van een coffeeshop zou niet noodzakelijkerwijs leiden tot meer gebruik, maar wel tot veiliger gebruik, mits deze zich aan strenge regels houdt. De motie verzoekt het college om samen met professionals het huidige 0-beleid te onderzoeken en de raad voor de zomer van 2023 te informeren over de bevindingen. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân: Softdrugsbelied Ûnder de Loep
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 13 april 2023 in yntins debat hân oer it hjoeddeiske softdrugbeleid. De motyf om it 0-beleid te herbesjen waard úteinlik yntsjinne, mar net sûnder in belofte foar fierder ûndersyk en diskusje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 13 april 2023 stie it softdrugbeleid fan Noardeast-Fryslân sintraal. De motie, yntsjinne troch BVNL en stipe troch de VVD, ropt op ta in ûndersyk nei de effektiviteit fan it hjoeddeiske 0-beleid. "Wurket it wol sa goed en is it echt in middel om ús jeugd fan de rommel ôf te hâlden?" frege ien fan de yntsjinners har ôf. De motie stelde dat in coffeeshop, mits goed regulearre, net perfoarst ta mear gebrûk soe liede, mar wol ta feiliger gebrûk.De diskusje wie fel. De PvdA, troch de hear Lammering, benadrukte de gefaren fan softdrugs: "Sjoch ris yn de GGZ wat der bar mei jongeren dy't nei de ferdommenis geane om't se blowe hawwe." De partij wiisde op de risiko's fan normalisearring en de mooglike opstap nei hurdere drugs.
Oan de oare kant fan it spectrum stie de VVD, dy't ûndanks har ôfskou fan drugsgebrûk, de needsaak fan in ûndersyk erkende. "Wy wolle tige graach witte hoe't de stân fan saken is," sa in VVD-radsled. Gemeentebelangen en de Sim-fraksje sloten har hjirby oan, mei de benadrukking fan it belang fan regulering en kontrolearje.
De boargemaster fan Noardeast-Fryslân die in kompromisfoarstel: in jûn mei spesjalisten om it probleem fierder te besprekken. Dit foarstel waard troch de yntsjinners fan de motie omearme, wêrnei't de motie yntrokken waard. "Wy geane yn op de útnûging fan de boargemaster om in jûn te hâlden mei spesjalisten oer dit probleem," ferklearre ien fan de yntsjinners.
It debat toande de ferdieldheid binnen de ried, mar ek de sûne soarch foar de feiligens en sûnens fan de jeugd yn de gemeente. De kommende moannen sil bliken waak Noardeast-Fryslân kiest yn it komplekse fraachstik fan it softdrugbeleid.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 13 april 2023 in motie besprutsen oer it softdrugbelied, dat al lang ûnferoare is. De motie wizet derop dat hieltyd mear gemeenten yn Nederlân har 0-belied ferlitte en dat drugskeriminaliteit in groeiend probleem is, ek yn Noardeast-Fryslân. De yndieners fan de motie stelle dat in feiligere mienskip it útgongspunt wêze moat en dat in softdrugbelied, ûntwikkele yn gearwurking mei de plysje, bydrage kin oan mear feiligens. It tastean fan in coffeeshop soe net perfoarst liede ta mear gebrûk, mar wol ta feiliger gebrûk, as dizze har oan strenge regels hâldt. De motie freget it kolleezje om tegearre mei profesjonele krêften it hjoeddeiske 0-belied te ûndersykjen en de ried foar de simmer fan 2023 te ynformearjen oer de ûndersiken. De motie is úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Onderzoek actualiteit 0-beleid" en is ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie verzoekt het college om in samenwerking met professionals een onderzoek uit te voeren naar de actualiteit en effectiviteit van het huidige 0-beleid met betrekking tot softdrugs. Dit beleid is al lange tijd ongewijzigd, terwijl steeds meer gemeenten in Nederland het 0-beleid verlaten. De motie stelt dat een herziening van het beleid, in samenwerking met de politie, kan bijdragen aan een veiligere samenleving. De resultaten van het onderzoek moeten voor de zomer van 2023 aan de raad worden gepresenteerd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, overwegingen en het verzoek aan het college beschrijft. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe het onderzoek uitgevoerd moet worden of welke specifieke aspecten van het 0-beleid onderzocht moeten worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken een onderzoek uit te voeren en om de resultaten van dit onderzoek te beoordelen zodra deze beschikbaar zijn. De raad moet vervolgens beslissen of er beleidswijzigingen nodig zijn op basis van de bevindingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het huidige 0-beleid gehandhaafd moet blijven of dat er een verschuiving naar een ander beleid nodig is. Dit kan impliceren dat er politieke keuzes gemaakt moeten worden over de regulering van softdrugs en de mogelijke opening van coffeeshops.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek (onderzoek naar 0-beleid), meetbaar (resultaten voor de zomer van 2023), en tijdgebonden (voor de zomer van 2023). Het is echter minder duidelijk hoe het onderzoek precies uitgevoerd moet worden (haalbaar en relevant). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. Aangezien de motie is ingetrokken, is er mogelijk geen besluit genomen.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het onderzoek betrokken wordt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen van het uitvoeren van het onderzoek of hoe deze kosten gedekt zouden worden. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het overwegen van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Softdrugsbeleid 0-beleid Drugscriminaliteit Veiligheid Coffeeshop Onderzoek Professionals Effectiviteit Wet Bibob AlcoholverbodVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Onderzoek actualiteit 0-beleid" en is ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie stelt voor om het huidige softdrugsbeleid, dat al lange tijd ongewijzigd is, te onderzoeken. Dit komt voort uit de constatering dat steeds meer gemeenten in Nederland afstappen van het 0-beleid en dat drugscriminaliteit een groeiend probleem is. De motie suggereert dat een herzien softdrugsbeleid, ontwikkeld in samenwerking met de politie, kan bijdragen aan een veiligere samenleving. Het college wordt verzocht om onderzoek te doen naar de effectiviteit van het huidige beleid en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, overwegingen en het verzoek aan het college beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd moet worden en welke criteria gehanteerd moeten worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken een onderzoek uit te voeren en om geïnformeerd te worden over de resultaten. De raad fungeert als opdrachtgever en toezichthouder op het proces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het huidige 0-beleid willen handhaven of herzien op basis van de onderzoeksresultaten. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het al dan niet toestaan van coffeeshops in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (resultaten voor de zomer van 2023), maar mist meetbare en haalbare criteria voor het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is ingetrokken, wat kan wijzen op onenigheid of onduidelijkheden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken het onderzoek uit te voeren. Aangezien de motie is ingetrokken, is er mogelijk geen besluit genomen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het onderzoek, wat een gemiste kans kan zijn voor inclusieve beleidsvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan indirect relevant zijn als het gaat om de maatschappelijke en economische impact van drugsbeleid.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen van het voorstel of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Softdrugsbeleid 0-beleid Drugscriminaliteit Veiligheid Coffeeshop Onderzoek Professionals Effectiviteit Wet Bibob AlcoholverbodVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J. Nutma - S!N
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J.g. Kramer
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
00:34:12 - 00:34:45 - 00:37:20 - 00:37:26 - 00:38:00 - 00:38:29 - 00:38:34 - 00:41:56 - 00:42:13 - 00:43:59 - 00:47:09 - 00:49:00 - 00:50:10 - 00:51:47 - 00:51:50 - 00:54:18 - 00:55:43 - 00:56:09 - 00:56:19 - 00:57:15 - 00:57:33 - 00:58:14 - 00:58:54 - 00:59:49 - 01:01:34 - 01:01:59 - 01:02:48 - 01:02:53 - 01:07:55 - 01:08:41 - 01:09:01
J. Nutma - S!N
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.d. De Vries -
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân
Agendapunt 6.b INGETROKKEN - Motie vreemd PvdA - Messenverbod
Lokaal messenverbod in Noardeast-Fryslân: een stap te ver?
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân besprak op 13 april 2023 een motie over het instellen van een lokaal messenverbod. Dit naar aanleiding van toenemend messengeweld onder tieners en het voornemen van het kabinet om een landelijk verbod te realiseren. Hoewel de motie uiteindelijk werd ingetrokken, leidde het tot een levendig debat over veiligheid, handhaving en solidariteit met andere gemeenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Noardeast-Fryslân werd een motie besproken die opriep tot het onderzoeken van een lokaal messenverbod. De aanleiding was de toename van steekincidenten onder jongeren en de wens om de politie meer handvatten te geven om op te treden. De gemeente Smallingerland heeft al een dergelijk verbod ingesteld en positieve effecten ervaren. "We willen als voorloper van de landelijke maatregel optreden," stelde een raadslid van de Partij van de Arbeid.De discussie in de raad was emotioneel geladen. "Het dragen van een mes is niet normaal gedrag," benadrukte een raadslid. Er werd gepleit voor solidariteit met andere gemeenten en het belang van preventief beleid werd onderstreept. "Zelfs een schroevendraaier kan als wapen worden gezien," merkte een ander raadslid op, verwijzend naar de complexiteit van het definiëren van wapens.
De FNP-fractie uitte echter kritiek op de motie. "Hoeveel veiligheid krijgen we erbij en hoeveel vrijheid verliezen we als gemeente?" vroegen zij zich af. Ze benadrukten dat de huidige wetgeving al mogelijkheden biedt om op te treden tegen wapens die in de openbare ruimte worden gedragen. "Alles kan in Nederland een verboden wapen zijn, afhankelijk van de context," aldus de FNP.
De burgemeester van Noardeast-Fryslân wees erop dat een lokaal messenverbod alleen kan worden gehandhaafd in combinatie met een veiligheidsrisicogebied. "Het is niet zo dat je zomaar een messenverbod kunt instellen," legde hij uit. Hij stelde voor om de situatie verder te onderzoeken en de gemeenteraad hierover te informeren.
Na een korte schorsing besloot de Partij van de Arbeid de motie in te trekken, mede vanwege de toezegging van de burgemeester om later met meer informatie te komen. "We hebben goed geluisterd naar de woorden van de burgemeester," verklaarde het raadslid. Daarmee kwam er een einde aan het debat, maar het onderwerp blijft op de agenda staan voor toekomstige besprekingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 13 april 2023 een motie besproken over het instellen van een lokaal messenverbod, naar aanleiding van toenemend messengeweld onder tieners en het voornemen van het kabinet om een landelijk messenverbod te realiseren. De motie constateert dat de huidige wetgeving onvoldoende mogelijkheden biedt om wapens in beslag te nemen en dat een lokaal verbod de politie meer handvatten zou geven om op te treden. De gemeente Smallingerland heeft al een dergelijk verbod ingesteld en positieve effecten ervaren, hoewel landelijke wetgeving wenselijk blijft. De motie roept het college op om de mogelijkheden voor een lokaal messenverbod te onderzoeken in samenwerking met Smallingerland en de gemeenteraad hierover te informeren. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Lokaal mesferbod yn Noardeast-Fryslân: in stap te fier?
De ried fan Noardeast-Fryslân besprutsje op 13 april 2023 in moty oer it ynstellen fan in lokaal mesferbod. Dit nei oanlieding fan tanimmend mesgeweld ûnder tieners en it doel fan it kabinet om in lanlik ferbod te realisearjen. Alhoewol't de moty úteinlik yntrokken waard, liede it ta in libbich debat oer feiligens, hânfêsting en solidariteit mei oare gemeenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan Noardeast-Fryslân waard in motie besprutsen dy't oproppe ta it ûndersykjen fan in lokaal mesferbod. De oanlieding wie de taname fan steekûngelokken ûnder jongerein en de winsk om de plysje mear hannen en fuotten te jaan om op te treden. De gemeente Smallingerland hat al in dergelik ferbod ynsteld en posityf effekten ûnderfûn. "Wy wolle as foarrinners fan de lanlike maatregel optrede," stelde in riedslid fan de Partij van de Arbeid.De diskusje yn de ried wie emoasjoneel laden. "It dragen fan in mes is net normaal gedrach," benadrukke in riedslid. Der waard pleite foar solidariteit mei oare gemeenten en it belang fan preventyf belied waard benadrukt. "Sels in skroevendraaier kin as wapen sjoen wurde," merkte in oar riedslid op, wizend nei de kompleksiteit fan it definiearjen fan wapens.
De FNP-fraksje útte lykwols krityk op de motie. "Hoefolle feiligens krije wy derby en hoefolle frijheid ferlieze wy as gemeente?" frege sy har ôf. Hja benadrukten dat de hjoeddeistige wetjouwing al mooglikheden biedt om op te treden tsjin wapens dy't yn de iepenbiere romte dragen wurde. "Alles kin yn Nederlân in ferboden wapen wêze, ôfhinklik fan de kontekst," sa de FNP.
De boargemaster fan Noardeast-Fryslân wiisde derop dat in lokaal mesferbod allinnich hanthâlden wurde kin yn kombinaasje mei in feiligheidsrisikogebiet. "It is net sa datsto gewoan in mesferbod ynstelle kinst," lege hy út. Hy stelde foar om de situaasje fierder te ûndersykjen en de gemeenteried hjir oer te ynformearjen.
Nei in koarte skorsing besleat de Partij van de Arbeid de motie yn te lûken, ûnder oare fanwegen de tastimming fan de boargemaster om letter mei mear ynformaasje te kommen. "Wy hawwe goed harkje nei de wurden fan de boargemaster," ferklearre it riedslid. Dêrmei kaam der in ein oan it debat, mar it ûnderwerp bliuwt op 'e aginda stean foar takomstige besprekken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 13 april 2023 in motie besprutsen oer it ynstellen fan in lokaal mesferbod, nei oanlieding fan tanimmend mesgeweld ûnder tieners en it doel fan it kabinet om in lanlik mesferbod te realisearjen. De motie konstatearret dat de hjoeddeistige wetjouwing net genôch mooglikheden biedt om wapens yn beslach te nimmen en dat in lokaal ferbod de plysje mear hannen jaan soe om op te treden. De gemeente Smallingerland hat al sa'n ferbod ynsteld en posityf effekten ûnderfûn, alhoewol lanlike wetjouwing winsklik bliuwt. De motie ropt it kolleezje op om de mooglikheden foar in lokaal mesferbod te ûndersykjen yn gearwurking mei Smallingerland en de gemeenteried hjir oer te ynformearjen. De motie is úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Messenverbod
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Lammering (PvdA), roept de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân op om te onderzoeken of een lokaal messenverbod kan worden ingevoerd. Dit komt voort uit de toenemende zorgen over messengeweld, vooral onder tieners. Het kabinet werkt aan een landelijk verbod, maar lokale initiatieven zijn al genomen door andere gemeenten zoals Smallingerland. De motie stelt dat de huidige wetgeving onvoldoende mogelijkheden biedt voor de politie om wapens in beslag te nemen. Het college wordt gevraagd samen te werken met Smallingerland en de raad te informeren over de bevindingen van het onderzoek.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de noodzaak voor een lokaal messenverbod. Het verwijst naar landelijke en lokale initiatieven en biedt een duidelijke oproep tot actie. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd zal worden en welke criteria gebruikt zullen worden om de effectiviteit van een lokaal verbod te beoordelen.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze wordt gevraagd om het college op te roepen tot actie en om later de uitkomsten van het onderzoek te evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze het college willen opdragen om een lokaal messenverbod te onderzoeken. Dit omvat het overwegen van de balans tussen veiligheid en persoonlijke vrijheid, en de effectiviteit van lokale versus landelijke regelgeving.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn oproep tot onderzoek, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor het onderzoek, en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en acceptatie zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en later de resultaten te evalueren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op veiligheid en wetgeving.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het onderzoek zelf kan kosten met zich meebrengen, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Messenverbod Messengeweld Tieners Landelijke wetgeving Wapens en munitie Politie Openbare ruimte Smallingerland Positieve effecten OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Messenverbod
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Lammering (PvdA), roept de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân op om te onderzoeken of een lokaal messenverbod kan worden ingevoerd. Dit naar aanleiding van de toename van messengeweld, vooral onder tieners, en het gebrek aan mogelijkheden binnen de huidige wetgeving om wapens in beslag te nemen. De motie stelt voor om samen te werken met de gemeente Smallingerland, die al een dergelijk verbod heeft ingevoerd, en om de gemeenteraad te informeren over de bevindingen van het onderzoek. De motie is echter ingetrokken.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de noodzaak voor een lokaal messenverbod. Het verwijst naar landelijke en lokale initiatieven en biedt een duidelijke oproep tot actie. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd zou moeten worden en welke criteria gehanteerd zouden moeten worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om geïnformeerd te worden over de voortgang en resultaten van het onderzoek naar een lokaal messenverbod.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het college willen ondersteunen in het onderzoeken van een lokaal messenverbod en of zij willen samenwerken met andere gemeenten zoals Smallingerland. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de balans tussen veiligheid en persoonlijke vrijheid.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn oproep tot onderzoek, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor het onderzoek, en een duidelijke beschrijving van de acceptatiecriteria voor een lokaal verbod.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. Aangezien de motie is ingetrokken, is er geen direct besluit nodig.
Participatie
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het onderzoeken of invoeren van een messenverbod.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op veiligheid en wetgeving.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht zou moeten worden als het voorstel weer op tafel komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Messenverbod Messengeweld Tieners Landelijke wetgeving Wapens en munitie Politie Openbare ruimte Gemeente Smallingerland Positieve effecten Onderzoek mogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.D. van der Schaaf - FNP Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.g. Kramer
M. vd Meij-Baron - S!N
J.g. Kramer
J. Kramer - Burgemeester
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.H. Lammering - PvdA
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
J.D. van der Schaaf - FNP Noardeast-Fryslân
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
M. vd Meij-Baron - S!N
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 6.c AANGENOMEN - Motie vreemd GBNF-FNP-S!N-PvdA-BVNL-CDA - Beloning werknemers SW-bedrijven
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân pleit voor eerlijke beloning in sociale werkbedrijven
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem een motie aangenomen die oproept tot betere beloning voor werknemers in sociale werkbedrijven. De raad wil dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de mogelijkheid krijgt om deze werknemers een hoger loon te geven en roept de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op om gemeenten hiervoor volledig te compenseren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 april 2023 werd een motie besproken die de beloning van werknemers in sociale werkbedrijven centraal stelde. De motie, ingediend door Gemeentebelangen en gesteund door partijen als de FNP, Partij van de Arbeid, BVNL en het CDA, benadrukt de noodzaak van betere afspraken in de CAO voor de Sociale Werkvoorziening. Veel werknemers verdienen net boven het minimumloon en profiteren daardoor niet van de recente stijging van het minimumloon."Het is de laatste tijd erg moeilijk voor mensen met een laag inkomen om rond te komen," stelde een van de raadsleden. "De kosten voor energie en boodschappen zijn enorm gestegen, en hoewel veel cao's zijn aangepast, blijven de medewerkers in de sociale werkvoorziening achter."
De motie roept het college op om de problematiek onder de aandacht te brengen bij de VNG en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het doel is om ook voor de werknemers die net boven het minimumloon verdienen een loonsverhoging te realiseren. "Er is een grote ongelijkheid op de werkvloer," aldus de indiener van de motie. "Daarom vragen we het college om actie te ondernemen."
Het college reageerde positief op de motie. "We steunen deze sympathieke oproep en zullen de nodige stappen ondernemen om dit bij de relevante partijen onder de aandacht te brengen," aldus een woordvoerder van het college.
De motie werd uiteindelijk unaniem aangenomen, wat de brede steun binnen de raad onderstreept. De raad hoopt dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gehoor zal geven aan hun oproep en dat er snel stappen worden gezet om de ongelijkheid in beloning aan te pakken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 13 april 2023 een motie aangenomen over de beloning van werknemers in sociale werkbedrijven. De motie constateert dat vakbonden al langere tijd aandringen op betere afspraken in de CAO voor de Sociale Werkvoorziening en dat veel werknemers net boven het minimumloon verdienen, waardoor zij niet profiteren van de recente stijging van het minimumloon. De raad is van mening dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in staat moet worden gesteld om deze werknemers een hogere beloning te geven en roept de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) op om gemeenten hiervoor volledig te compenseren. Het college wordt verzocht om deze oproep te ondersteunen en hierover te rapporteren aan de raad. De motie is unaniem aangenomen door de raad.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân pleitet foar earlike betelling yn sosjale wurkbedriuwen.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich in motie oannommen dy't opropet ta bettere betelling foar wurknimmers yn sosjale wurkbedriuwen. De ried wol dat de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) de mooglikheid krijt om dizze wurknimmers in heger loon te jaan en ropt de minister fan Sosjale Saken en Wurkgelegenheid op om gemeenten hjirfoar folslein te kompensearjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 13 april 2023 waard in motie besprutsen dy't de beleaning fan wurknimmers yn sosjale wurkbedriuwen sintraal stelde. De motie, yntsjinne troch Gemeentebelangen en stipe troch partijen lykas de FNP, Partij van de Arbeid, BVNL en it CDA, benadrukt de needsaak fan bettere ôfspraken yn de CAO foar de Sosjale Wurkfoarsjenning. In soad wurknimmers fertsjinje krekt boppe it minimumloon en profitearje dêrtroch net fan de resinte stiging fan it minimumloon."It is de lêste tiid tige dreech foar minsken mei in leech ynkommen om rûn te kommen," stelde ien fan de riedsleden. "De kosten foar enerzjy en boadskippen binne enoarm stigen, en alhoewol in soad cao's oanpast binne, bliuwe de meiwurkers yn de sosjale wurkfoarsjenning efter."
De motie ropt it kolleezje op om de problematyk ûnder de oandacht te bringen by de VNG en de minister fan Sosjale Saken en Wurkgelegenheid. It doel is om ek foar de wurknimmers dy't krekt boppe it minimumloon fertsjinje in loonsferheging te realisearjen. "Der is in grutte ûngelikheid op de wurkflier," sa sei de yntsjinner fan de motie. "Dêrom freegje wy it kolleezje om aksje te ûndernimmen."
It kolleezje reagearre posityf op de motie. "Wy stypje dizze sympatike oprop en sille de nedige stappen ûndernimme om dit by de relevante partijen ûnder de oandacht te bringen," sa sei in wurdlieder fan it kolleezje.
De motie waard úteinlik ienriedich oannommen, wat de brede stipe binnen de ried ûnderstipe. De ried hoopet dat de minister fan Sosjale Saken en Wurkgelegenheid gehoar jaan sil oan har oprop en dat der gau stappen set wurde om de ûngelikheid yn beleaning oan te pakken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 13 april 2023 in motie oannommen oer de beleaning fan wurknimmers yn sosjale wurkbedriuwen. De motie konstatearret dat fakbûnen al langere tiid oantrúnje op bettere ôfspraken yn de CAO foar de Sosjale Wurkfoarsjenning en dat in soad wurknimmers krekt boppe it minimumloon fertsjinje, wêrtroch't hja net profitearje fan de resinte stiging fan it minimumloon. De ried is fan miening dat de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) yn steat steld wurde moat om dizze wurknimmers in hegere beleaning te jaan en ropt de minister fan Sosjale Saken en Wurkgelegenheid (SZW) op om gemeenten hjirfoar folledich te kompensearjen. It kolleezje wurdt frege om dizze oprop te stypjen en hjir oer te rapportearjen oan de ried. De motie is ienriedich oannommen troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Beloning werknemers SW-bedrijven". Het doel van de motie is om de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) op te roepen om gemeenten financieel te compenseren. Dit stelt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in staat om met vakbonden afspraken te maken over hogere beloningen voor werknemers van sociale werkbedrijven en werknemers onder de CAO "Aan de Slag". De motie benadrukt dat deze werknemers momenteel net boven het minimumloon verdienen en niet profiteren van de recente stijging van het minimumloon. De motie is aangenomen door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke constatering van het probleem, een overweging van de gevolgen en een verzoek aan het college om actie te ondernemen. Echter, specifieke details over de financiële implicaties en de exacte hoogte van de gewenste compensatie ontbreken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen richting de minister van SZW en om samen te werken met andere relevante partijen. De raad heeft de motie aangenomen, wat betekent dat zij het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de oproep voor financiële compensatie door de minister van SZW. De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om de beloning van werknemers in sociale werkbedrijven te verhogen en of zij bereid zijn om druk uit te oefenen op de minister.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doel duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de minister van SZW op te roepen voor financiële compensatie en om samen te werken met andere partijen om de beloning van werknemers in sociale werkbedrijven te verbeteren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van de werknemers zelf of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de samenwerking tussen gemeenten en de minister.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie. De focus ligt op de financiële compensatie en beloning van werknemers.
Financiële gevolgen:
De motie impliceert dat er financiële gevolgen zijn, namelijk de noodzaak voor compensatie door de minister van SZW. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe groot deze compensatie moet zijn of hoe deze precies gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beloning Werknemers Sociale Werkvoorziening (SW-bedrijven) CAO “Aan de Slag” Minimumloon Vakbonden VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Minister van SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) Compensatie ANNO-verbandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Beloning werknemers SW-bedrijven". De motie roept op tot een hogere en passende beloning voor werknemers van Sociale Werkvoorzieningsbedrijven (SW-bedrijven). De raad heeft de motie aangenomen en een brief gestuurd naar minister C. Schouten, met het verzoek om gemeenten financieel te compenseren. Dit zou de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in staat stellen om een overeenkomst met vakbonden te sluiten over de beloning. De motie heeft geleid tot gezamenlijke actie van alle 18 Friese gemeenten, die een vergelijkbare motie hebben ingediend bij de VNG.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de stappen beschrijft die zijn genomen om de motie te ondersteunen, inclusief communicatie met relevante partijen zoals de minister en de VNG.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is het initiëren en ondersteunen van de motie, en het communiceren van de wensen van de gemeente aan hogere overheden en organisaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de druk op de minister en andere betrokken partijen willen opvoeren om financiële compensatie te verkrijgen. Er moet ook worden overwogen hoe ver de gemeente wil gaan in het ondersteunen van de werknemers van SW-bedrijven.
SMART Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het doel (hogere beloning), maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van externe factoren zoals de reactie van de minister.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij verdere stappen willen ondernemen om de motie te ondersteunen, zoals aanvullende communicatie of acties.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van de werknemers of andere stakeholders in het proces, hoewel de carrouselstakingen wijzen op betrokkenheid van de werknemers zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op arbeidsvoorwaarden.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om financiële compensatie van de overheid, maar het is onduidelijk of en hoe deze kosten gedekt zullen worden als de compensatie niet wordt toegekend. De financiële gevolgen voor de gemeente zijn afhankelijk van de reactie van de minister en de VNG.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beloning Werknemers SW-bedrijven Motie Compensatie Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) Sociale Werkvoorzieningsbedrijven Carrouselstakingen Friese gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Beloning werknemers SW-bedrijven". Het doel van de motie is om de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) op te roepen om gemeenten financieel te compenseren. Dit stelt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in staat om met vakbonden afspraken te maken over hogere beloningen voor werknemers van sociale werkbedrijven en werknemers onder de CAO "Aan de Slag". De motie benadrukt dat deze werknemers momenteel net boven het minimumloon verdienen en niet profiteren van de recente stijging van het minimumloon. De motie is aangenomen door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke constatering van het probleem, een overweging van de gevolgen en een verzoek aan het college om actie te ondernemen. Echter, specifieke details over de financiële implicaties en de exacte hoogte van de gewenste compensatie ontbreken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen richting de minister van SZW en om samen te werken met andere relevante partijen. De raad heeft de motie aangenomen, wat betekent dat zij het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de oproep voor financiële compensatie door de minister van SZW. De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om de beloning van werknemers in sociale werkbedrijven te verhogen en of zij bereid zijn om druk uit te oefenen op de minister.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doel duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de minister van SZW op te roepen voor financiële compensatie en om samen te werken met andere partijen om de beloning van werknemers in sociale werkbedrijven te verbeteren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van de werknemers zelf of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de samenwerking tussen gemeenten en de minister.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie. De focus ligt op de financiële compensatie en beloning van werknemers.
Financiële gevolgen:
De motie impliceert dat er financiële gevolgen zijn, namelijk de noodzaak voor compensatie door de minister van SZW. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe groot deze compensatie moet zijn of hoe deze precies gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beloning Werknemers Sociale Werkvoorziening (SW-bedrijven) CAO “Aan de Slag” Minimumloon Vakbonden VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Minister van SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) Compensatie ANNO-verbandVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 6.d INGETROKKEN - Moasje frjemd FNP-CDA-GBNF-S!N-VVD - Netkongestje
Netcongestie in Noardeast-Fryslân: Gemeenteraad worstelt met oplossingen
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 13 april 2023 een motie besproken over het nijpende probleem van netcongestie, dat de economische ontwikkeling en energietransitie in de regio bedreigt. Ondanks de erkenning van het probleem, werd de motie uiteindelijk ingetrokken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 april stond de motie over netcongestie centraal. De FNP-fractie had schriftelijke vragen gesteld en de CDA-fractie mondelinge vragen over dit onderwerp. Het college gaf aan momenteel geen duidelijke oplossing te hebben en dat de ambtelijke capaciteit van de gemeente onvoldoende is om het probleem aan te pakken. De motie riep het college op om op korte termijn een concreet plan van aanpak te maken en te zorgen voor voldoende ambtelijke capaciteit. Ook werd gevraagd om de gemeenteraad voor 1 juli 2023 te informeren over de voortgang.De discussie begon met een dankwoord van de FNP aan de partijen die de motie steunden, waaronder het CDA en de VVD. "De economische ontwikkeling van onze gemeente staat onder druk door de netcongestie," benadrukte een FNP-raadslid. "Bedrijven kunnen zich niet meer vestigen en energieprojecten komen stil te liggen."
De ChristenUnie stelde kritische vragen over de rol van de gemeente en de invloed die zij kan uitoefenen op netbeheerder Liander. "Wie gaat de planning van de netcapaciteit in goede banen leiden?" vroeg een raadslid zich af. Ook werd de vraag gesteld of de motie niet te vroeg kwam, gezien de uitgestelde voorlichting van Liander.
Het college, vertegenwoordigd door wethouder Braaksma, erkende de ernst van de situatie. "We hebben een goed gesprek gehad met Liander, maar de problematiek ligt vooral bij hun personeel," legde Braaksma uit. "We moeten realistisch zijn; dit probleem is niet zomaar opgelost."
Na een schorsing van de vergadering werd besloten de motie in te trekken. In plaats daarvan werd afgesproken dat het college de raad regelmatig op de hoogte zal houden van de ontwikkelingen rondom netcongestie. "We willen de vinger aan de pols houden," aldus een raadslid.
Hoewel de motie niet werd aangenomen, blijft het onderwerp hoog op de agenda staan. De gemeenteraad hoopt dat door regelmatige updates en nauwe samenwerking met Liander, er op termijn een oplossing gevonden kan worden voor de netcongestie in Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 13 april 2023 een motie besproken over netcongestie, een probleem dat de economische ontwikkeling en energietransitie in de regio bedreigt. De FNP-fractie had schriftelijke vragen gesteld en de CDA-fractie mondelinge vragen over dit onderwerp. Het college heeft aangegeven momenteel geen duidelijke oplossing te hebben en dat de ambtelijke capaciteit van de gemeente onvoldoende is om het probleem aan te pakken. De motie roept het college op om op korte termijn een concreet plan van aanpak te maken en te zorgen voor voldoende ambtelijke capaciteit. Ook wordt gevraagd om de gemeenteraad voor 1 juli 2023 te informeren over de voortgang. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Netkonfeksje yn Noardeast-Fryslân: Gemeenteried wrakselet mei oplossings
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 13 april 2023 in motie besprutsen oer it dringende probleem fan netkongestje, dat de ekonomyske ûntwikkeling en enerzjytransysje yn de regio bedrige. Ûndanks de erkenning fan it probleem, waard de motie úteinlik yntrokkene.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 13 april stie de moty oer netkongestje sintraal. De FNP-fraksje hie skriftlike fragen steld en de CDA-fraksje mûnlike fragen oer dit ûnderwerp. It kolleezje joech oan dat der op dit stuit gjin dúdlike oplossing is en dat de amtlike kapasiteit fan de gemeente net foldwaande is om it probleem oan te pakken. De moty ropt it kolleezje op om op koarte termyn in konkreet oanpakplan te meitsjen en te soargjen foar genôch amtlike kapasiteit. Ek waard frege om de gemeenteried foar 1 july 2023 te ynformearjen oer de foargean.De diskusje begûn mei in tankwurd fan de FNP oan de partijen dy't de moty stipe, ûnder oaren it CDA en de VVD. "De ekonomyske ûntwikkeling fan ús gemeente stiet ûnder druk troch de netkongestje," benadrukke in FNP-riedslid. "Bedriuwen kinne har net mear fêstigje en enerzjyprojekten komme stil te lizzen."
De ChristenUnie stelde krityske fragen oer de rol fan de gemeente en de ynfloed dy't se útoefenje kin op netbehearder Liander. "Wa giet de planning fan de netkapasiteit yn goede banen liede?" frege in riedslid him ôf. Ek waard de fraach steld oft de moty net te betiid kaam, sjoen de útstelde foarljochting fan Liander.
It kolleezje, fertsjintwurdige troch wethâlder Braaksma, erkende de ernst fan de situaasje. "Wy hawwe in goed petear hân mei Liander, mar de problematyk leit foaral by har personiel," leis Braaksma út. "Wy moatte realistysk wêze; dit probleem wurdt net sa mar oplost."
Nei in skorsing fan de fergadering waard besletten de moty yn te lûken. Yn 'e pleats dêrfan waard ôfsprutsen dat it kolleezje de ried regelmjittich op 'e hichte hâlde sil fan de ûntwikkelingen rûnom netkongestje. "Wy wolle de finger oan 'e pols hâlde," sa sei in riedslid.
Al waard de moty net oannommen, bliuwt it ûnderwerp heech op 'e aginda stean. De gemeenteried hoopet dat troch regelmjittige updates en tichte gearwurking mei Liander, der op termyn in oplossing fûn wurde kin foar de netkongestje yn Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 13 april 2023 in motie besprutsen oer netkongestje, in probleem dat de ekonomyske ûntwikkeling en enerzjytransysje yn de regio bedrige. De FNP-fraksje hie skriftlike fragen steld en de CDA-fraksje mûnlike fragen oer dit ûnderwerp. It kolleezje hat oanjûn dat der op dit stuit gjin dúdlike oplossing is en dat de ambtlike kapasiteit fan de gemeente net foldwaande is om it probleem oan te pakken. De motie ropt it kolleezje op om op koarte termyn in konkreet oanpakplan te meitsjen en te soargjen foar genôch ambtlike kapasiteit. Ek wurdt frege om de gemeenteried foar 1 july 2023 te ynformearjen oer de foargean. De motie is úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Netkongestje" en het betreft een oproep aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om een plan van aanpak te ontwikkelen voor de dreigende netcongestie in de regio. De motie benadrukt de zorgwekkende situatie die de economische ontwikkeling en energietransitie bedreigt, en roept op tot voldoende ambtelijke capaciteit om deze problemen aan te pakken. Het college wordt gevraagd om voor 1 juli 2023 de gemeenteraad te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de noodzaak voor actie. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of strategieën, maar roept vooral op tot het ontwikkelen van een plan.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te roepen tot actie en te vragen om terugkoppeling over de voortgang. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het aanpakken van netcongestie en of ze bereid zijn middelen vrij te maken voor de benodigde ambtelijke capaciteit.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke oproep en een tijdsgebonden deadline (1 juli 2023). Echter, het mist meetbare en haalbare doelen, en er zijn geen specifieke acties of middelen beschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en het college de opdracht geven om een plan van aanpak te ontwikkelen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie de energietransitie als een van de bedreigde gebieden door netcongestie noemt.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op beschikbare CDOKE-gelden van het Rijk die kunnen worden gebruikt voor ambtelijke capaciteit, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van andere mogelijke kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Netkongestje Enerzjytransysje Ekonomyske ûntwikkeling Grutferbrûkersoansluting Sinneparken Wenningbouprojekten CDOKE jilden Amtlike kapasiteit Gemeente UndernimmersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Netkongestje". De motie richt zich op de dreigende netcongestie in de gemeente Noardeast-Fryslân, wat een belemmering vormt voor economische ontwikkeling en de energietransitie. De motie constateert dat er momenteel geen duidelijke oplossing is en dat de gemeentelijke capaciteit onvoldoende is om het probleem aan te pakken. Het roept het college op om een concreet plan van aanpak te maken en te zorgen voor voldoende ambtelijke capaciteit, met gebruik van beschikbare rijksmiddelen, en de raad hierover te informeren voor 1 juli 2023.
Oordeel over volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van het probleem en de urgentie ervan. Het benoemt de gevolgen van netcongestie en de noodzaak voor een plan van aanpak en voldoende capaciteit. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of stappen om het probleem op te lossen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sporen tot actie en om toezicht te houden op de voortgang en uitvoering van het plan van aanpak. De raad moet ook beoordelen of de voorgestelde maatregelen effectief zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit die aan het oplossen van netcongestie wordt gegeven en hoe middelen worden ingezet. Er moet ook worden gekozen hoe de samenwerking met andere overheden en stakeholders wordt vormgegeven.
SMART en inconsequenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden deadline (1 juli 2023). Echter, het mist meetbare en haalbare criteria voor succes en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van het plan is onzeker zonder concrete stappen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college oproept om de voorgestelde acties uit te voeren en of ze de motie steunen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders, wat een gemis kan zijn gezien de impact op lokale ondernemers en bewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien netcongestie de energietransitie belemmert, waaronder projecten zoals zonneparken.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op beschikbare rijksmiddelen (CDOKE-gelden) voor het vergroten van de ambtelijke capaciteit, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of begroting. Het is onduidelijk of deze middelen voldoende zijn om de benodigde capaciteit te realiseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Netkongestje Ekonomyske ûntwikkeling Enerzjytransysje Grutferbrûkersoansluting Sinneparken Wenningbouprojekten Amtlike kapasiteit CDOKE jilden Gemeente Noardeast-Fryslân Plan fan oanpakVerfijning van de zoekopdracht: