13-10-2022 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
Voorz.k. Merkus
J.H. Lammering - PvdA
Voorz.k. Merkus
J.d. De Vries
Voorz.k. Merkus
J.H. Lammering - PvdA
Voorz.k. Merkus
J.d. De Vries
Voorz.k. Merkus
J.H. Lammering - PvdA
Voorz.k. Merkus
Onbekende spreker
Voorz.k. Merkus
J.H. Lammering - PvdA
Voorz.k. Merkus
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorz.k. Merkus
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
Voorz.k. Merkus
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
Voorz.k. Merkus
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
Voorz.k. Merkus
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
Voorz.k. Merkus
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
Voorz.k. Merkus
G.J. Schoorstra - CDA Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
Voorz.k. Merkus
Voorz.k. Merkus
Agendapunt 3 Meidielings
Voorz.k. Merkus
J.d. De Vries
Voorz.k. Merkus
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 29 septimber 2022
Voorz.k. Merkus
Voorz.k. Merkus -
Agendapunt 5 Verordening nadeelcompensatie gemeente Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de 'Verordening nadeelcompensatie'. Deze verordening is nodig vanwege de invoering van de Omgevingswet, waarbij 'planschade' opgaat in het bredere begrip 'nadeelcompensatie'. De verordening regelt de procedurele aspecten van nadeelcompensatie en zorgt voor een uniforme en transparante afhandeling van verzoeken. Hoewel het niet wettelijk verplicht is om een dergelijke verordening vast te stellen, adviseert de VNG dit wel om uniforme behandeling en transparantie te waarborgen. De verordening sluit inhoudelijk aan bij het VNG-model en biedt de gemeente keuzes, zoals de hoogte van het recht voor het behandelen van een verzoek en de drempelbedragen waarbij geen extern advies nodig is. Het vaststellen van de verordening is een minimale actie die de gemeente moet ondernemen voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023. De verordening wordt op de wettelijk voorgeschreven wijze bekendgemaakt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan de 'Ferordening skiedingsskade'. Dizze ferordening is nedich fanwege de ynfiering fan de Omgevingswet, dêr't 'planskade' opgiet yn it breedere begryp 'nadeelcompensatie'. De ferordening regelt de prosedurele aspekten fan nadeelcompensatie en soarget foar in uniforme en trochskynende ôfhanling fan fersiken. Al is it net wettelik ferplicht om sa'n ferordening fêst te stellen, advisearret de VNG dit wol om in uniforme behanneling en trochskynens te wierbôgjen. De ferordening slút ynhâldlik oan by it VNG-model en biedt de gemeente karren, lykas de heechte fan it rjocht foar it behanneljen fan in fersyk en de drempelbedragen dêr't gjin ekstern advys nedich is. It fêststellen fan de ferordening is in minimele aksje dy't de gemeente ûndernimme moat foar de yngong fan de Omgevingswet op 1 jannewaris 2023. De ferordening wurdt op de wettelik foarskreaune wize bekendmakke.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verordening nadeelcompensatie gemeente Noardeast-Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening nadeelcompensatie gemeente Noardeast-Fryslân". Het doel is om een uniforme en transparante procedure vast te stellen voor het afhandelen van verzoeken om nadeelcompensatie, die voortkomt uit rechtmatig overheidsoptreden. Dit is noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet, die de huidige planschadeprocedure vervangt. De verordening is gebaseerd op een model van de VNG en biedt de gemeente enkele keuzemogelijkheden, zoals de hoogte van het recht voor het behandelen van verzoeken en de drempel voor het inwinnen van advies.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen beschrijft die nodig zijn voor de overgang naar de Omgevingswet. Het biedt duidelijke richtlijnen en keuzes die de gemeente moet maken.
Rol van de Raad:
De raad moet de verordening vaststellen, waarmee zij de procedure voor nadeelcompensatie formeel goedkeurt en implementeert.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van het recht voor het behandelen van verzoeken (€300) en de drempelbedragen voor het inwinnen van advies (€500 voor natuurlijke personen en €1.000 voor rechtspersonen).
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het is meetbaar in termen van de vastgestelde bedragen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de nieuwe procedure voor nadeelcompensatie wordt ingevoerd.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers genoemd, behalve dat de verordening op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend wordt gemaakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, behalve de mogelijkheid om een recht te heffen voor het behandelen van verzoeken. De dekking van eventuele kosten wordt niet specifiek besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nadeelcompensatie Omgevingswet Planschade Verordening VNG model Extern adviseur Uniformiteit Transparantie Procedureverordening SchadevergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.k. Merkus
Voorz.k. Merkus -
Agendapunt 6 Bestuursverslag 2021 Elan Onderwijsgroep
Raad Noardeast-Fryslân keurt jaarrekening Elan Onderwijsgroep goed
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem ingestemd met de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de Elan Onderwijsgroep. Deze stap is cruciaal voor de definitieve vaststelling door de Raad van Toezicht van de onderwijsinstelling.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de Elan Onderwijsgroep. Deze goedkeuring is vereist volgens de Wet op het Primair Onderwijs en de statuten van de Elan Onderwijsgroep. De jaarrekening is al voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring en toont een positief resultaat van € 355.260, voornamelijk door een hogere bijdrage van het Rijk voor het Nationaal Programma Onderwijs. Het eigen vermogen van de Elan Onderwijsgroep is voldoende om toekomstige risico's op te vangen, en er zijn geen risico's verbonden aan de goedkeuring van de jaarrekening. Na goedkeuring door de gemeenteraden van Waadhoeke, Leeuwarden en Noardeast-Fryslân, zal de Raad van Toezicht van de Elan Onderwijsgroep de jaarrekening definitief vaststellen. De goedkeuring heeft geen financiële gevolgen voor de gemeentebegroting.
Ried Noardeast-Fryslân keurt jierrekken Elan Onderwijsgroep goed
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich ynstimd mei de goedkarring fan de jierrekken 2021 fan de Elan Onderwijsgroep. Dizze stap is kritysk foar de definityf fêststelling troch de Ried fan Tafersjoch fan de ûnderwiisynstelling.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de goedkarring fan de jierrekken 2021 fan de Elan Onderwijsgroep. Dizze goedkarring is ferplichte neffens de Wet op it Primêr Ûnderwiis en de statuten fan de Elan Onderwijsgroep. De jierrekken is al foarsjoen fan in goedkuerjende accountantsferklearring en lit in posityf resultaat sjen fan € 355.260, foaral troch in hegere bydrage fan it Ryk foar it Nasjonaal Programma Ûnderwiis. It eigen fermogen fan de Elan Onderwijsgroep is genôch om takomstige riziko's op te fangen, en der binne gjin riziko's ferbûn oan de goedkarring fan de jierrekken. Nei goedkarring troch de gemeenterieden fan Waadhoeke, Ljouwert en Noardeast-Fryslân, sil de Ried fan Tafersjoch fan de Elan Onderwijsgroep de jierrekken definityf fêststelle. De goedkarring hat gjin finansjele gefolgen foar de gemeentebegroting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de Elan Onderwijsgroep. De gemeenteraden van Waadhoeke, Leeuwarden en Noardeast-Fryslân moeten deze goedkeuren om de continuïteit van het openbaar onderwijs te waarborgen. De jaarrekening is voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring en toont een positief resultaat, voornamelijk door een hogere bijdrage van het Rijk voor het Nationaal Programma Onderwijs. Er zijn geen financiële consequenties voor de gemeente Noardeast-Fryslân en geen risico's verbonden aan de goedkeuring.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief wettelijke verwijzingen, financiële gegevens en een accountantsverklaring.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarrekening goedkeuren om de continuïteit van het openbaar onderwijs te waarborgen. Dit is een marginale toetsing gericht op de naleving van wettelijke verplichtingen en de financiële gezondheid van de Elan Onderwijsgroep.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve goedkeuring betreft.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties gevonden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarrekening 2021 van de Elan Onderwijsgroep goed te keuren.
Participatie:
Er is geen participatie van toepassing bij dit voorstel, aangezien het een administratieve goedkeuring betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente Noardeast-Fryslân. De jaarrekening toont een positief resultaat, en er zijn geen extra kosten of dekkingsvereisten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Jaarrekening 2021 Openbaar onderwijs Continuïteit Wet op het Primair Onderwijs (WPO) Controleverklaring Eigen Vermogen Nationaal Programma Onderwijs (NPO) Positief resultaat WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.k. Merkus
Voorz.k. Merkus -
Agendapunt 7 Herbenoeming Raad van Toezicht Elan Onderwijsgroep
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de herbenoeming van de heer E. Elsinga voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht van de Elan Onderwijsgroep. Deze herbenoeming is in overeenstemming met artikel 48 lid 12b van de Wet op het Primair Onderwijs, dat de gemeenteraad de bevoegdheid geeft om leden van de Raad van Toezicht te (her)benoemen. Er zijn geen financiële consequenties of risico's verbonden aan dit besluit. Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt Elan Onderwijsgroep geïnformeerd over de herbenoeming. Het besluit werd genomen tijdens de raadsvergadering op 13 oktober 2022.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de herbenoeming fan de hear E. Elsinga foar in twadde termyn as lid fan de Ried fan Tafersjoch fan de Elan Onderwijsgroep. Dizze herbenoeming is yn oerienstimming mei artikel 48 lid 12b fan de Wet op it Primêr Ûnderwiis, dat de gemeenteried de befoegdheid jout om leden fan de Ried fan Tafersjoch te (her)benoemen. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes of rissiko's ferbûn oan dit beslút. Nei goedkarring troch de gemeenteried wurdt Elan Onderwijsgroep ynformearre oer de herbenoeming. It beslút is naam tiidens de riedsfergadering op 13 oktober 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herbenoeming Raad van Toezicht Elan Onderwijsgroep." Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de heer E. Elsinga voor een tweede termijn te herbenoemen als lid van de Raad van Toezicht van de Elan Onderwijsgroep. Deze herbenoeming is in overeenstemming met de Wet op het Primair Onderwijs, die de gemeenteraad de bevoegdheid geeft om leden van de Raad van Toezicht te benoemen en te herbenoemen. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit besluit, en er is geen participatie van belanghebbenden vereist.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat voor de gemeenteraad om een besluit te nemen. Het verwijst naar de relevante wetgeving en geeft duidelijk aan dat er geen financiële of andere risico's zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de herbenoeming van de heer E. Elsinga te bekrachtigen. Dit is een formele bevoegdheid die voortvloeit uit de Wet op het Primair Onderwijs.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een formele herbenoeming betreft die wettelijk is voorgeschreven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de herbenoeming van een specifiek individu voor een tweede termijn. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer E. Elsinga voor een tweede termijn te herbenoemen als lid van de Raad van Toezicht van de Elan Onderwijsgroep.
Participatie:
Er is geen participatie van belanghebbenden vereist of beschreven in het voorstel. De communicatie beperkt zich tot het informeren van de Elan Onderwijsgroep na de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve herbenoeming betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel voor de gemeente Noardeast-Fryslân.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Herbenoeming Raad van Toezicht E. Elsinga Wet op het Primair Onderwijs Artikel 48 lid 12b Juridisch correcte besluitvorming Gemeenteraden Voordracht TermijnVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.k. Merkus
Voorz.k. Merkus -
Agendapunt 8 Wijziging Raad van Toezicht Stichting ROOBOL
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân Ontslaat Toezichthouder: "Geen Andere Keuze"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem ingestemd met het ontslag van de heer S.T. van der Galiën als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL. Dit besluit volgt op zijn benoeming als bestuurder bij de Elan Onderwijsgroep, wat wettelijk niet verenigbaar is met zijn toezichthoudende rol.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het ontslag van de heer S.T. van der Galiën als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL. Dit besluit is noodzakelijk omdat de heer Van der Galiën per 1 juli 2022 een functie als bestuurder bij de Elan Onderwijsgroep heeft aanvaard, wat wettelijk niet toegestaan is om gelijktijdig te bekleden met een toezichthoudende rol bij een andere onderwijsorganisatie. Het voorstel, dat geen financiële gevolgen voor de gemeente heeft, is gebaseerd op artikel 48 lid 12b van de Wet op het Primair Onderwijs. Na goedkeuring door de gemeenteraad op 13 oktober 2022, wordt Stichting ROOBOL geïnformeerd over het besluit. Er zijn geen risico's of verdere vervolgstappen verbonden aan dit voorstel.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân ûntslacht tafersjochhâlder: "Gjin Oare Kar"
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich ynstimd mei it ûntslach fan de hear S.T. van der Galiën as lid fan de Ried fan Tafersjoch by Stichting ROOBOL. Dit beslút folget op syn beneaming as bestjoerder by de Elan Onderwijsgroep, wat wettich net te ferienigjen is mei syn tafersjochhâldende rol.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it ûntslach fan de hear S.T. van der Galiën as lid fan de Ried fan Tafersjoch by Stichting ROOBOL. Dit beslút is needsaaklik om't de hear Van der Galiën per 1 july 2022 in funksje as bestjoerder by de Elan Onderwijsgroep oannommen hat, wat wettelik net tastien is om tagelyk te bekleden mei in tafersjochhâldende rol by in oare ûnderwiisorganisaasje. It foarstel, dat gjin finansjele gefolgen hat foar de gemeente, is basearre op artikel 48 lid 12b fan de Wet op it Primêr Ûnderwiis. Nei goedkarring troch de gemeenteried op 13 oktober 2022, wurdt Stichting ROOBOL ynformearre oer it beslút. Der binne gjin risiko's of fierdere ferfolchstappen ferbûn oan dit foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontslag van de heer S.T. van der Galiën als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de heer S.T. van der Galiën ontslag te verlenen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Dit is noodzakelijk omdat de heer Van der Galiën per 1 juli 2022 een functie heeft aanvaard bij de Elan Onderwijsgroep, waardoor hij wettelijk niet langer beide functies mag bekleden. Het voorstel is gebaseerd op artikel 48 lid 12b van de Wet op het Primair Onderwijs.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke juridische en procedurele informatie bevat. Het verwijst naar de relevante wetgeving en legt de reden voor het ontslag duidelijk uit.
Rol van de Raad:
De raad heeft de wettelijke bevoegdheid om het ontslag te verlenen op basis van de Wet op het Primair Onderwijs. De raad moet het besluit formeel goedkeuren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het ontslag een wettelijke vereiste is. De raad moet echter beslissen of ze het voorstel zonder wijzigingen goedkeuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie die moet worden ondernomen (ontslag verlenen). Het is tijdgebonden, aangezien het besluit op een specifieke datum moet worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer S.T. van der Galiën formeel ontslag te verlenen als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, aangezien het een formele en juridische kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve aangelegenheid betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente Noardeast-Fryslân, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ROOBOL Raad van Toezicht S.T. van der Galiën Wet op het Primair Onderwijs Elan Onderwijsgroep Ontslag Benoeming Juridisch correcte besluitvorming Gemeenteraden Openbaar onderwijsVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.k. Merkus
Voorz.k. Merkus -
Agendapunt 9 Vaststelling bestemmingsplan ‘Zwagerbosch – Spoarbuorren Noard 1’
Uitbreiding hondenkennel in Zwagerbosch krijgt groen licht
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met de uitbreiding van een hondenkennel in Zwagerbosch. Het bestemmingsplan 'Zwagerbosch - Spoarbuorren Noard 1' werd zonder tegenstand aangenomen, ondanks een levendig debat over de impact op de omgeving.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Zwagerbosch - Spoarbuorren Noard 1'. Dit plan maakt de uitbreiding van een hondenkennel/-fokkerij op het perceel Spoarbuorren Noard 1 in Zwagerbosch mogelijk. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 21 juli tot en met 31 augustus 2022, zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. De raad wordt geadviseerd het plan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien er een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer is gesloten. Na vaststelling wordt het plan zes weken ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State. De procedurekosten worden door de initiatiefnemer gedragen.
Utwreiding hûnekennel yn Swagerbosk krijt grien ljocht
De ried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei de útwreiding fan in hûnekennel yn Swagerbosk. It bestimmingsplan 'Swagerbosk - Spoarbuorren Noard 1' waard sûnder tsjinstân oannommen, ûndanks in libbich debat oer de ynfloed op de omjouwing.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan 'Zwagerbosch - Spoarbuorren Noard 1'. Dit plan makket de útwreiding fan in hûnekennel/-fokkerij op it perceel Spoarbuorren Noard 1 yn Zwagerbosch mooglik. It ûntwerpbestimmingsplan hat fan 21 july oant en mei 31 augustus 2022 ter ynseage lein, sûnder dat der beswieren yntsjinne binne. De ried wurdt oanrêden it plan ûnwizige fêst te stellen en gjin exploitatieplan fêst te stellen, om't der in planskade-oerienkomst mei de ynitiatyfnimmer is ôfsletten. Nei fêststelling wurdt it plan seis wiken ter ynseage lein foar berop by de Ried fan Steat. De proseduerekosten wurde troch de ynitiatyfnimmer droegen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Zwagerbosch - Spoarbuorren Noard 1'". Het bestemmingsplan maakt de uitbreiding van een hondenkennel/-fokkerij mogelijk op het perceel Spoarbuorren Noard 1 te Zwagerbosch. Het plan voorziet in de bouw van een nieuwe schuur en hondenhok, waarbij de huidige woonbestemming wordt aangepast. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. De raad wordt geadviseerd het plan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien er een planschadeovereenkomst is gesloten met de initiatiefnemer.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over het bestemmingsplan, de procedure, en de financiële afspraken met de initiatiefnemer.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en besluiten of er een exploitatieplan nodig is. In dit geval wordt geadviseerd geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en het al dan niet opstellen van een exploitatieplan. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat de besluitvorming kan vergemakkelijken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, wat kan wijzen op een gebrek aan participatie of tevredenheid met het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De procedurekosten worden gedragen door de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst gesloten. Er zijn geen verdere financiële gevolgen voor de gemeente aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Zwagerbosch - Spoarbuorren Noard 1 Hondenkennel/-fokkerij Exploitatieplan Zienswijzen Ruimtelijke ordening Omgevingsvergunning Planschadeovereenkomst Ter inzage Afdeling bestuursrechtspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.k. Merkus
Voorz.k. Merkus
Agendapunt 10 Verordening gemeentelijke adviescommissie
Gemeente Noardeast-Fryslân zet stap naar sterke erfgoedgemeente
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem ingestemd met de oprichting van een nieuwe adviescommissie voor omgevingskwaliteit. Deze commissie moet de gemeente helpen om zich te profileren als een sterke monumenten- en erfgoedgemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de bestaande commissie Hûs en Hiem aan te wijzen als adviescommissie voor omgevingskwaliteit, met enthousiasme ontvangen. Deze stap is noodzakelijk vanwege de nieuwe eisen die de Omgevingswet, die op 1 januari 2023 in werking treedt, met zich meebrengt. De huidige monumenten- en welstandscommissie voldoet namelijk niet meer aan deze eisen.Mevrouw Jouta van de Fractie van de FNB opende het debat met een kritische noot over de timing van de implementatie. "Hoe zinvol is het dan dat we hier nu al over beslissen?" vroeg ze zich af. Toch was er al snel consensus over de noodzaak van het voorstel.
Mevrouw Admiraal benadrukte het belang van een soepele overgang naar de nieuwe situatie. "Het is noodzakelijk dat wij hier vandaag een besluit over nemen, met name om een zo soepel mogelijke overgang naar de nieuwe situatie mogelijk te maken," stelde ze. Ze sprak haar vertrouwen uit in de ambities van het college om de gemeente te positioneren als een sterke monumenten- en erfgoedgemeente.
Wethouder Kampstra reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. "Wij willen graag naar een lokale invulling van de adviescommissie, met een sterke focus op monumenten en erfgoed," zei hij. "Dit is een verplichting vanuit de Omgevingswet, maar biedt ons ook de kans om onze ambities waar te maken."
Na een korte discussie werd het voorstel zonder verdere tegenstand aangenomen. De financiering van de adviescommissie zal worden gedekt door leges voor de adviezen, en er wordt een plan van aanpak opgesteld voor de communicatie hierover.
Met deze stap zet Noardeast-Fryslân een belangrijke stap richting de toekomst, waarin de gemeente zich wil profileren als een voorloper op het gebied van monumenten en erfgoed.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de oprichting van een gemeentelijke adviescommissie in het kader van de Omgevingswet, die op 1 januari 2023 in werking treedt. De gemeente stelt voor om de bestaande commissie Hûs en Hiem aan te wijzen als adviescommissie voor omgevingskwaliteit, met name voor vergunningaanvragen voor Rijksmonumenten en welstandscriteria. Dit is noodzakelijk omdat de huidige monumenten- en welstandscommissie niet voldoet aan de nieuwe eisen van de Omgevingswet. Het voorstel omvat ook de ambitie om op termijn een eigen gemeentelijke adviescommissie te ontwikkelen om de gemeente te positioneren als een sterke monumenten- en erfgoedgemeente. De financiering van de adviescommissie zal worden gedekt door leges voor de adviezen. De verordening treedt in werking tegelijk met de Omgevingswet, en er wordt een plan van aanpak opgesteld voor de communicatie hierover.
Gemeente Noardeast-Fryslân set stêf nei sterk erfguodgemeente.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich ynstimd mei it oprjochtsjen fan in nije advisearjende kommisje foar omjouwingskwaliteit. Dizze kommisje moat de gemeente helpe om har te profileren as in sterke monuminten- en erfguodgemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan ôfrûne wike waard it foarstel om de besteande kommisje Hûs en Hiem oan te wizen as advisearjende kommisje foar omjouwingskwaliteit, mei entûsjasme ûntfongen. Dizze stap is needsaaklik fanwegen de nije easken dy't de Omjouwingswet, dy't op 1 jannewaris 2023 yn wurking treedt, meibringt. De hjoeddeistige monuminten- en wolstânskommissie foldocht nammentlik net mear oan dizze easken.Frou Jouta fan de Fraksje fan de FNB iepene it debat mei in krityske noat oer de timing fan de ymplemintearring. "Hoe sinfol is it dan dat wy hjir no al oer beslisse?" frege se har ôf. Doch wie der al gau konsinsus oer de needsaak fan it foarstel.
Frou Admiraal benadrukte it belang fan in soepele oergong nei de nije situaasje. "It is needsaaklik dat wy hjir hjoed in beslút oer nimme, benammen om in sa soepel mooglike oergong nei de nije situaasje mooglik te meitsjen," stelde se. Se spruts har fertrouwen út yn de ambysjes fan it kolleezje om de gemeente te posisjonearjen as in sterke monuminten- en erfgoedgemeente.
Wethâlder Kampstra reagearre op de fragen en opmerkings fanút de ried. "Wy wolle graach nei in lokale ynfolling fan de advisearjende kommisje, mei in sterke fokus op monuminten en erfgoed," sei er. "Dit is in ferplichting fanút de Omjouwingswet, mar jout ús ek de kâns om ús ambysjes wier te meitsjen."
Nei in koarte diskusje waard it foarstel sûnder fierdere tsjinstân oannommen. De finansiering fan de advisearjende kommisje sil dekt wurde troch leechjes foar de advisen, en der wurdt in oanpakplan opsteld foar de kommunikaasje hjir oer.
Mei dizze stap set Noardeast-Fryslân in wichtige stap rjochting de takomst, dêr't de gemeente har profilje wol as in foarrinners op it gebiet fan monuminten en erfgoed.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it oprjochtsjen fan in gemeentlike advisearjende kommisje yn it ramt fan de Omjouwingswet, dy't op 1 jannewaris 2023 yn wurking treedt. De gemeente stelt foar om de besteande kommisje Hûs en Hiem oan te wizen as advisearjende kommisje foar omjouwingskwaliteit, benammen foar fergunningsoanfraach foar Ryksmonuminten en wolstânskriteria. Dit is needsaaklik om't de hjoeddeistige monuminten- en wolstânskommisje net foldocht oan de nije easken fan de Omjouwingswet. It foarstel behellet ek de ambysje om op termyn in eigen gemeentlike advisearjende kommisje te ûntwikkeljen om de gemeente te posisjonearjen as in sterke monuminten- en erfguodgemeente. De finansiering fan de advisearjende kommisje sil dekt wurde troch lege foar de advisen. De feroardening giet yn wurking tagelyk mei de Omjouwingswet, en der wurdt in oanpakplan opsteld foar de kommunikaasje hjir oer.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Fryslân" in het kader van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het raadsvoorstel beoogt de instelling van een gemeentelijke adviescommissie die advies geeft over vergunningaanvragen voor Rijksmonumenten en welstandscriteria. Hûs en Hiem wordt voorlopig aangewezen als adviescommissie. Op termijn wil de gemeente een eigen adviescommissie oprichten om haar ambitie als monument- en erfgoedgemeente te versterken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur voor de overgang naar de Omgevingswet en de rol van Hûs en Hiem. Echter, er is nog onduidelijkheid over de uiteindelijke vormgeving van de gemeentelijke adviescommissie en de invulling van omgevingskwaliteit.
Rol van de Raad:
De raad moet de verordening vaststellen en Hûs en Hiem aanwijzen als adviescommissie. De raad heeft ook de taak om in de toekomst de taakstelling van de commissie verder te bepalen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de huidige werkwijze met Hûs en Hiem willen voortzetten of op termijn een eigen gemeentelijke adviescommissie willen oprichten. Ook moet er een keuze gemaakt worden over de invulling van omgevingskwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het is echter minder meetbaar en realistisch omdat de uiteindelijke vormgeving van de adviescommissie en de invulling van omgevingskwaliteit nog niet zijn uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de verordening vast te stellen en Hûs en Hiem aan te wijzen als adviescommissie.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiering van de adviescommissie wordt gedekt door de geheven leges voor de adviezen. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Hûs en Hiem Adviescommissie Omgevingskwaliteit Rijksmonumenten Welstandscriteria Ruimtelijke kwaliteit Modelverordening Gemeenschappelijke Regeling OmgevingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.k. Merkus
L.j. Jouta
Voorz.k. Merkus
T. Admiraal
Voorz.k. Merkus
Onbekende spreker
Voorz.k. Merkus
Voorz.k. Merkus
Agendapunt 11 Raadsbesluiten Omgevingswet: bindend adviesrecht, verplichte participatie en delegatiebesluit omgevingsplan
Gemeente Noardeast-Fryslân omarmt Omgevingswet met unaniem besluit
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem ingestemd met de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 januari 2023 in werking treedt. Het voorstel omvat nieuwe bevoegdheden voor de raad, waaronder bindend adviesrecht en verplichte participatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd het voorstel voor de implementatie van de Omgevingswet besproken. Het voorstel introduceert drie nieuwe bevoegdheden voor de gemeenteraad: bindend adviesrecht bij specifieke buitenplanse omgevingsactiviteiten, verplichte participatie en delegatie van bepaalde bevoegdheden aan het college van burgemeester en wethouders.Mevrouw Schoorstra opende het debat en benadrukte het belang van het bindend adviesrecht. "We willen het adviesrecht optimaal benutten, maar niet onnodig vertragen," stelde ze. De CDA-fractie diende een amendement in om het adviesrecht verder te specificeren. Dit amendement werd door meerdere raadsleden ondersteund.
Mevrouw Jouta van de FNP sloot zich aan bij de woorden van Schoorstra en benadrukte de samenwerking binnen de raad. "Ik wil de griffier bedanken voor de ondersteuning van dit prachtig mooie amendement," voegde ze toe.
Ook mevrouw Van der Meij van de fractie Zin sprak haar steun uit voor het amendement. "Met de toevoeging van punt D kunnen wij ons helemaal vinden in het raadsvoorstel," zei ze.
Het college van burgemeester en wethouders reageerde positief op het debat en het amendement. "Het zit er juridisch goed in," aldus de heer Kampstra van het college.
Na een vlotte stemming werd zowel het amendement als het raadsvoorstel unaniem aangenomen. Hiermee zet de gemeente Noardeast-Fryslân een belangrijke stap richting de implementatie van de Omgevingswet, die de besluitvorming moet versnellen en de betrokkenheid van belanghebbenden moet vergroten. De besluiten zullen binnen twee jaar worden geëvalueerd.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de implementatie van de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt. Het voorstel richt zich op drie nieuwe bevoegdheden voor de gemeenteraad: bindend adviesrecht, verplichte participatie en delegatiebesluit omgevingsplan. De gemeenteraad krijgt een bindend adviesrecht bij specifieke buitenplanse omgevingsactiviteiten, zoals het plaatsen van windmolens hoger dan 15 meter en zonnepanelen op landbouw- of natuurgronden. Participatie wordt verplicht gesteld voor deze activiteiten om betrokkenheid van de gemeenschap te waarborgen. Daarnaast wordt voorgesteld om bepaalde bevoegdheden voor het aanpassen van het omgevingsplan te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders, zoals het corrigeren van kennelijke verschrijvingen. Het doel is om de besluitvorming te versnellen en de betrokkenheid van belanghebbenden te vergroten. De besluiten treden in werking met de Omgevingswet en zullen binnen twee jaar worden geëvalueerd. Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan deze besluiten.
Gemeente Noardeast-Fryslân omearmet Omjouwingswet mei unanym beslút.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienstemd mei de ymplemintaasje fan de Omjouwingswet, dy't op 1 jannewaris 2023 yn wurking treedt. It foarstel befettet nije befoegdheden foar de ried, lykas ferplichte advysrjocht en ferplichte dielnimming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard it foarstel foar de ymplemintearring fan de Omgevingswet besprutsen. It foarstel yntrodusearret trije nije befoegdheden foar de gemeenteried: bining advysrjocht by spesifike bûtenplanske omjouwingsaktiviteiten, ferplichte partisipaasje en delegaasje fan bepaalde befoegdheden oan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders.Frou Schoorstra iepene it debat en benadrukke it belang fan it bining advysrjocht. "Wy wolle it advysrjocht optimaal benutte, mar net ûnnedich fertrage," stelde se. De CDA-fraksje diende in amindemint yn om it advysrjocht fierder te spesifisearjen. Dit amindemint waard troch mear riedsleden stipe.
Frou Jouta fan de FNP sloot har oan by de wurden fan Schoorstra en benadrukke de gearwurking binnen de ried. "Ik wol de griffier tankje foar de stipe fan dit prachtich moaie amindemint," foegde se ta.
Ek frou Van der Meij fan de fraksje Zin spruts har stipe út foar it amindemint. "Mei de tafoeging fan punt D kinne wy ús hielendal fine yn it riedsfoarstel," sei se.
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders reagearre posityf op it debat en it amindemint. "It sit der juridysk goed yn," sa sei de hear Kampstra fan it kolleezje.
Nei in flotte stimming waard sawol it amindemint as it riedsfoarstel ienstemmich oannommen. Hjirmei set de gemeente Noardeast-Fryslân in wichtige stap rjochting de ymplemintearring fan de Omgevingswet, dy't de beslútfoarming fersneld moatte en de belutsenheid fan belanghawwenden fergrutsje moat. De besluten sille binnen twa jier wurde evaluearre.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de ymplemintaasje fan de Omjouwingswet, dy't nei ferwachting op 1 jannewaris 2023 yn wurking treedt. It foarstel rjochtet him op trije nije befoegdheden foar de gemeenteried: bining advysrjocht, ferplichte partisipaasje en delegaasjebeslút omjouwingsplan. De gemeenteried krijt in bining advysrjocht by spesifike bûtenplanske omjouwingsaktiviteiten, lykas it pleatsen fan wynmûnen heger as 15 meter en sinnepanielen op lânbou- of natuergrûnen. Partisipaasje wurdt ferplicht steld foar dizze aktiviteiten om belutsenheid fan de mienskip te warberjen. Dêrneist wurdt foarsteld om bepaalde befoegdheden foar it oanpasse fan it omjouwingsplan te delegeren oan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, lykas it korrizjeren fan dúdlike skriuflingen. It doel is om de beslútfoarming te fersnellen en de belutsenheid fan belanghawwenden te fergrutsjen. De besluten trede yn wurking mei de Omjouwingswet en sille binnen twa jier wurde evaluearre. Der binne gjin direkte finansjele gefolgen ferbûn oan dizze besluten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "2022-168250 AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: 11 (Raadsbesluiten Omgevingswet) Onderwerp: Bindend adviesrecht." Het amendement stelt voor om een sub d toe te voegen aan het besluitpunt, waardoor activiteiten die niet passen binnen de doelen van de omgevingsvisie of strijdig zijn met ander door de gemeenteraad vastgesteld beleid, onder het bindend adviesrecht vallen. Dit is bedoeld om de raad meer zeggenschap te geven over buitenplanse omgevingsplanactiviteiten en te voorkomen dat de raad buitenspel komt te staan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijk de behoefte van de raad adresseert en een concrete aanvulling voorstelt op het bestaande besluitpunt. Het biedt ook een toelichting die de noodzaak en de context van het amendement verduidelijkt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de uitbreiding van het bindend adviesrecht en de participatieplicht, waardoor ze meer controle krijgen over activiteiten die niet binnen de vastgestelde beleidskaders passen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de controle over buitenplanse omgevingsplanactiviteiten willen versterken en of ze het eens zijn met de uitbreiding van het bindend adviesrecht zoals voorgesteld in het amendement.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de uitbreiding van het bindend adviesrecht. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de context van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen, wat ze hebben gedaan met een unanieme stemming voor het voorstel.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van participatie door de raad in besluitvormingsprocessen over omgevingsplanactiviteiten, wat aangeeft dat participatie een belangrijk aspect is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn, aangezien omgevingsvisies vaak duurzaamheid als een kerncomponent hebben.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op beleidsmatige en procedurele aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Omgevingsvisie Participatieplicht Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) Beleidsnotities Stedenbouwkundige plannen Projectplannen Kadernota’s BeleidsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "2022-168250 AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: 11 (Raadsbesluiten Omgevingswet) Onderwerp: Bindend adviesrecht." Het amendement stelt voor om een sub d toe te voegen aan het besluitpunt, waardoor activiteiten die niet passen binnen de doelen van de omgevingsvisie of strijdig zijn met ander vastgesteld beleid, onder het bindend adviesrecht vallen. Dit is bedoeld om de raad meer invloed te geven bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten en sluit aan bij het huidige raadsbesluit over de 'Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB)'.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijk de behoefte van de raad adresseert en aansluit bij bestaande besluiten. Het biedt een concrete aanvulling op het besluitpunt.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van het amendement, aangezien het hun invloed op omgevingsplanactiviteiten vergroot. Ze moeten beslissen of ze deze uitbreiding van het bindend adviesrecht willen ondersteunen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van het bindend adviesrecht willen ondersteunen, wat hun invloed op omgevingsplanactiviteiten vergroot. Dit kan politieke implicaties hebben voor de mate van controle die de raad wil uitoefenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de uitbreiding van het bindend adviesrecht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn afhankelijk van de implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat ze unaniem hebben gedaan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de behoefte aan participatieplicht bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten, wat de betrokkenheid van de raad en mogelijk ook van burgers vergroot.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn als activiteiten niet passen binnen de omgevingsvisie, die vaak duurzaamheidsdoelen bevat.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het amendement, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Omgevingsvisie Participatieplicht Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten Beleid Nota’s van uitgangspunten Beleidsnotities Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) Stedenbouwkundige plannen ProjectplannenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel raadsbesluiten Omgevingswet bindend adviesrecht, verplichte participatie en delegatiebesluit omgevingsplan.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Bindend adviesrecht Verplichte participatie Omgevingsplan Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten Delegatiebesluit Participatieproces Omgevingsvergunning Fysieke leefomgeving BeslistermijnVerfijning van de zoekopdracht: