13-01-2022 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver -
F.J. Klaver -
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
E. Hanemaaijer -
J.J. Vander Tol -
D. Ferwerda - VVD
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 16 desimber 2021
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Vaststellen Kunst- en cultuurnota ‘Kultuer tichtby, tichtby kultuer’
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de kunst- en cultuurnota 'Tichtby kultuer, kultuer tichtby'. De nota benadrukt het belang van cultuur voor de gemeenschap en is opgesteld met input van inwoners en culturele instellingen. Er zijn vier doelstellingen geformuleerd: de gemeente profileren als opvallend in de regio, kinderen en jongeren laten opgroeien met kunst en cultuur, kunst en cultuur toegankelijk maken voor iedereen, en kunst en cultuur verbinden met andere beleidsterreinen. Vanwege de financiële situatie blijft het budget gelijk, wat gevolgen heeft voor de subsidie aan theaters. Er wordt een post-corona stimuleringsfonds van € 75.000 per jaar voor 2022-2024 ingesteld, gefinancierd uit rijksmiddelen, om het culturele leven na de coronapandemie te stimuleren. Het voorstel is goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 januari 2022.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan de keunst- en kultuernota 'Tichtby kultuer, kultuer tichtby'. De nota beklammet it belang fan kultuer foar de mienskip en is opsteld mei ynbring fan ynwenners en kulturele ynstellings. Der binne fjouwer doelstellings formulearre: de gemeente profilearje as opfallend yn de regio, bern en jongeren opgroeie litte mei keunst en kultuer, keunst en kultuer tagonklik meitsje foar elkenien, en keunst en kultuer ferbine mei oare beliedsterreinen. Fanwegen de finansjele situaasje bliuwt it budzjet gelyk, wat gefolgen hat foar de subsydzje oan teäters. Der wurdt in post-corona stimulearringsfûns fan € 75.000 per jier foar 2022-2024 ynsteld, finansierd út ryksmiddels, om it kulturele libben nei de coronapandemy te stimulearjen. It foarstel is goedkard troch de gemeenteried op 13 jannewaris 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kunst- en cultuurnota ‘Tichtby kultuer, kultuer tichtby’". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een kunst- en cultuurnota voor de gemeente Noardeast-Fryslân en het instellen van een post-corona stimuleringsfonds voor kunst en cultuur. Het doel is om de lokale culturele infrastructuur te versterken en te stimuleren na de impact van de coronapandemie. De nota bevat vier doelstellingen: het profileren van de gemeente als culturele regio, het bevorderen van kunst en cultuur voor jongeren, het toegankelijk maken van kunst en cultuur voor iedereen, en het verbinden van kunst en cultuur met andere beleidsterreinen. Het stimuleringsfonds van €75.000 per jaar voor 2022-2024 wordt gedekt uit rijksmiddelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelstellingen, een financiële onderbouwing en een participatieproces met betrokkenheid van inwoners en culturele instellingen. Echter, de annulering van een tweede verdiepende bijeenkomst vanwege de lockdown kan een gemis aan diepgang in de participatie betekenen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de kunst- en cultuurnota vaststellen. Daarnaast moet de raad instemmen met de financiële toewijzing voor het stimuleringsfonds.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de herverdeling van subsidies, met name de verlaging van de subsidie voor Theater Sense en de toewijzing van middelen aan andere culturele podia. Dit kan politieke gevoeligheden met zich meebrengen, vooral als het gaat om het behoud van culturele voorzieningen in specifieke gebieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelstellingen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van de effecten is minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de subsidieherverdeling op Theater Sense kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kunst- en cultuurnota vast te stellen en de financiële middelen voor het stimuleringsfonds goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en culturele instellingen bij de ontwikkeling van de nota. De annulering van een tweede bijeenkomst vanwege de lockdown is een gemis, maar er is geprobeerd dit te compenseren met een enquête.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op culturele infrastructuur en participatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een jaarlijks stimuleringsfonds van €75.000 voor drie jaar, gedekt uit rijksmiddelen. Er is geen begrotingswijziging nodig, aangezien de middelen afkomstig zijn van coronacompensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunst- en cultuurnota Stimuleringsfonds Cultuurbeleid Coronacompensatiemiddelen Publieksavond Enquête Theatersubsidie Cultuurplatform Lokale culturele infrastructuur JeugdontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Z332886-2021 AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: 5 (Kunst- en Cultuurnota) Onderwerp: Subsidie Theater Sense". Het voorstel beoogt de subsidie voor Theater Sense te behouden op het huidige niveau, ondanks een voorgenomen verlaging. Theater Sense biedt een breed cultureel aanbod met beperkte middelen en is belangrijk voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het amendement stelt voor om de subsidie voor minimaal drie jaar te handhaven, met dekking binnen het huidige cultuurbudget.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke toelichting op de noodzaak van het behoud van de subsidie en biedt een oplossing voor de financiële dekking binnen het bestaande cultuurbudget.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring of afwijzing van het amendement. Het is hun taak om te beoordelen of het behoud van de subsidie in lijn is met de bredere culturele en financiële doelstellingen van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van Theater Sense door de subsidie te handhaven of het volgen van de oorspronkelijke cultuurnota die een verlaging van de subsidie voorstelt. Dit besluit kan invloed hebben op de culturele infrastructuur en het aanbod in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het behouden van de subsidie voor drie jaar. Het is haalbaar en relevant binnen het huidige cultuurbudget. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de financiële gevolgen van het handhaven van de subsidie binnen het huidige cultuurbudget kunnen worden gedekt. Er worden geen extra kosten buiten het bestaande budget verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Theater Sense Kunst- en Cultuurnota Cultuurbudget Programmering Cultureel aanbod Financiële middelen Gemeente Amendement StemmingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Z332886-2021 AMENDEMENT Art. 48 RvO" betreft het agendapunt over de Kunst- en Cultuurnota, specifiek gericht op de subsidie voor Theater Sense. Het voorstel beoogt de subsidie voor Theater Sense niet te verlagen, met als argument dat het theater een breed cultureel aanbod biedt dat past bij de grootte van de gemeente. Het amendement stelt voor de subsidie voor minimaal drie jaar te handhaven, met dekking binnen het huidige cultuurbudget. Het amendement is ingediend door D. Ferwerda (VVD) en gesteund door BVNL, PvdA, en AL, maar is niet aangenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke toelichting op de noodzaak van het behoud van de subsidie en een voorstel voor de dekking binnen het bestaande budget. Echter, het mist gedetailleerde financiële onderbouwing en een analyse van de impact op andere culturele initiatieven.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring of afwijzing van het amendement, waarbij zij de belangen van de culturele sector en de financiële implicaties voor de gemeente moeten afwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de subsidie voor Theater Sense, wat culturele continuïteit biedt, of het verlagen van de subsidie, wat mogelijk ruimte creëert voor andere initiatieven binnen het cultuurbudget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (minimaal drie jaar), maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde financiële analyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de dekking binnen het cultuurbudget is niet verder uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of het publiek in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel suggereert dat de financiële gevolgen kunnen worden gedekt binnen het huidige cultuurbudget, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve scenario's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Theater Sense Kunst- en Cultuurnota Cultuurbudget Programmering Cultureel aanbod Financiële middelen Gemeente Amendement StemmingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
H. Jouta - FNP
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
F. Reitsma-hazelhoff
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
D. Kooistra - CDA
S.K. Dijkstra - Griffier
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
F. Reitsma-hazelhoff
S.K. Dijkstra - Griffier
Onbekende spreker
S.K. Dijkstra - Griffier
R. Slijver
S.K. Dijkstra - Griffier
A.J. Soepboer
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.J. Vander Tol
S.K. Dijkstra - Griffier
Onbekende spreker
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
B.H. Wijbenga
S.K. Dijkstra - Griffier
Onbekende spreker
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
D. Ferwerda - VVD
S.K. Dijkstra - Griffier
J.M. Klinkenberg
S.K. Dijkstra - Griffier
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
Onbekende spreker
S.K. Dijkstra - Griffier
J.J. Vander Tol
S.K. Dijkstra - Griffier
F. Reitsma-hazelhoff
S.K. Dijkstra - Griffier
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S.K. Dijkstra - Griffier
Onbekende spreker
S.K. Dijkstra - Griffier
J.E. Boerema - wethouder
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:40:28 - 00:40:53 - 00:40:57 - 00:41:45 - 00:42:46 - 00:47:30 - 00:48:55 - 00:50:56 - 00:52:31 - 00:56:54 - 00:57:25 - 00:57:32 - 00:57:36 - 01:00:24 - 01:01:23 - 01:05:33 - 01:07:13 - 01:08:13 - 01:10:27 - 01:10:45 - 01:12:08 - 01:12:42 - 01:14:33 - 01:17:54 - 01:18:28 - 01:18:53 - 01:19:38 - 01:20:07 - 01:20:21 - 01:20:58 - 01:21:59 - 01:22:40 - 01:24:15 - 01:26:11 - 01:26:22 - 01:27:25 - 01:28:04 - 01:28:14 - 01:28:50 - 01:30:30 - 01:31:36 - 01:31:54 - 01:32:40 - 01:33:16 - 01:34:20 - 01:35:05 - 01:36:04 - 01:36:29 - 01:36:49 - 01:37:41 - 01:38:47 - 01:38:52 - 01:39:06 - 01:39:15 - 01:39:25 - 01:40:07 - 01:40:13 - 01:41:08 - 01:41:51 - 01:41:59 - 01:42:30 - 01:42:35 - 01:43:04 - 01:43:30 - 01:43:34 - 01:53:04 - 01:53:39 - 01:53:46 - 01:54:00 - 01:54:13 - 01:54:26 - 01:54:32 - 01:54:43 - 01:54:49 - 01:55:23 - 01:55:25 - 01:55:34 - 01:55:36 - 01:56:01 - 01:56:27 - 01:56:34 - 01:56:56 - 01:57:17 - 01:57:50 - 01:58:36
S.K. Dijkstra - Griffier
01:53:58 - 01:54:05 - 01:54:16 - 01:54:27 - 01:54:34 - 01:54:41 - 01:54:45 - 01:54:48 - 01:54:51 - 01:54:55 - 01:54:58 - 01:55:09 - 01:55:16 - 01:55:19 - 01:55:21 - 01:55:24 - 01:55:27 - 01:55:30 - 01:55:32 - 01:55:34 - 01:55:37 - 01:55:40 - 01:55:48 - 01:57:01 - 01:57:19 - 01:57:22 - 01:57:36 - 01:57:44 - 01:57:51 - 01:58:00 - 01:58:11 - 01:58:14 - 01:58:16 - 01:58:23 - 01:58:26
H. Jouta - FNP
D. Kooistra - CDA
B.H. Wijbenga -
J.E. Boerema - wethouder
Agendapunt 6 Vaststellen bestemmingsplan Zwagerbosch (oostelijk van) Boskwei 13
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor een perceel in Zwagerbosch, oostelijk van Boskwei 13, in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het plan voorziet in de wijziging van de bestemming van "Tuin" naar "Wonen" om de bouw van een woning mogelijk te maken. Belangrijke aandachtspunten zijn de nabijheid van de spoorlijn Leeuwarden-Groningen, wat trillings- en geluidsaspecten met zich meebrengt. Naar aanleiding van zienswijzen van Prorail en de FUMO zijn aanpassingen gedaan in de toelichting van het bestemmingsplan, met toevoegingen over trillingshinder en een herziening van de geluidsparagraaf. Het college heeft ingestemd met het ontwerp-besluit voor een hogere grenswaarde geluid, dat ter inzage is gelegd. De procedurekosten worden gedragen door de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst gesloten. Na vaststelling wordt het bestemmingsplan zes weken ter inzage gelegd voor beroep.
Samenvatting
It foarstel fan de ried giet oer de fêststelling fan it bestimmingsplan foar in perseel yn Sweagerbosk, eastlik fan Boskwei 13, yn de gemeente Noardeast-Fryslân. It plan foarsjocht yn de wiziging fan de bestimming fan "Tún" nei "Wenje" om de bou fan in wenning mooglik te meitsjen. Belangrike oandachtspunten binne de tichtbylizzende spoarline Ljouwert-Grins, wat trillings- en lûdaspekten mei him meibringt. Nei oanlieding fan ynsjoggen fan Prorail en de FUMO binne oanpassingen dien yn de taljochting fan it bestimmingsplan, mei tafoegings oer trillingshinder en in herziening fan de lûdsparagraaf. It kolleezje hat ynstimd mei it ûntwerp-beslút foar in hegere grinzwurdearring lûd, dat ter ynsjoch lein is. De prosedurekosten wurde droegen troch de inisjatyfnimmer, en der is in planskea-oerienkomst sletten. Nei fêststelling wurdt it bestimmingsplan seis wiken ter ynsjoch lein foar berop.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Besluitvorming vaststellen bestemmingsplan Zwagerbosch (oostelijk van) Boskwei 13". Het doel is om de bestemming van een perceel in Zwagerbosch te wijzigen van "Tuin" naar "Wonen" om de bouw van een woning mogelijk te maken. Dit perceel ligt nabij de spoorlijn Leeuwarden-Groningen, waardoor geluid en trillingen belangrijke overwegingen zijn. Het voorstel omvat het vaststellen van het bestemmingsplan, inclusief aanpassingen naar aanleiding van zienswijzen van Prorail en FUMO, die hebben geleid tot wijzigingen in de toelichting over trillingshinder en geluidsniveaus.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de zienswijzen en de noodzakelijke aanpassingen in het bestemmingsplan. Er is echter een kanttekening over een procedurele onvolkomenheid met betrekking tot de terinzagelegging van het ontwerp-besluit Hogere grenswaarde geluid.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de ambtelijke reacties op de zienswijzen en het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de reacties op de zienswijzen. Dit omvat het afwegen van de belangen van de initiatiefnemer tegen mogelijke bezwaren van omwonenden en andere belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de procedurele fout met betrekking tot de terinzagelegging kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de reacties op de zienswijzen en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden en degenen die een zienswijze hebben ingediend, beroep kunnen instellen. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als beoogd effect, maar er is weinig detail over hoe dit in de praktijk wordt gebracht binnen het bestemmingsplan.
Financiële gevolgen:
De procedurekosten worden gedragen door de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst gesloten. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de financiële impact beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Zwagerbosch Trillingshinder Geluidsparagraaf Zienswijzen Prorail FUMO Hogere grenswaarde geluid Woningbouw Exploitatieplan Akoestisch onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Vaststellen ontwerpbestemmingsplan Holwerd - Fonteinstrjitte 3
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het wijzigen van de bestemming van een perceel aan de Fonteinstrjitte 3 in Holwerd van 'Dienstverlening' naar 'Wonen'. Dit is op verzoek van de initiatiefnemer, de heer H.J. v.d. B., die het perceel voor woongebruik wil bestemmen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er is één zienswijze ontvangen, die aanleiding gaf tot enkele wijzigingen in het plan. Er is besloten geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan door de initiatiefnemer worden gedragen. De wijziging past binnen het woonbeleid van de gemeente en sluit aan op het bestaande bestemmingsplan en ruimtelijk beleid. Het aangepaste bestemmingsplan wordt vastgesteld en ter inzage gelegd, waarna beroep kan worden aangetekend. De communicatie over het besluit wordt verzorgd volgens de wettelijke vereisten.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it wizigjen fan de bestimming fan in perseel oan de Fonteinstrjitte 3 yn Holwert fan 'Tsjinstferliening' nei 'Wenjen'. Dit is op fersyk fan de inisjatyfnimmer, de hear H.J. v.d. B., dy't it perseel foar wenbrûk bestimme wol. It ûntwerpbestimmingsplan hat ter ynsjen lein en der is ien miening ûntfongen, dy't oanlieding joech ta inkele wizigingen yn it plan. Der is besletten gjin eksploitaasjeplan fêst te stellen, om't de kosten foar it opstellen fan it bestimmingsplan troch de inisjatyfnimmer droegen wurde. De wiziging past binnen it wenbelied fan de gemeente en slút oan op it besteande bestimmingsplan en romtlik belied. It oanpaste bestimmingsplan wurdt fêststeld en ter ynsjen lein, wêrnei't berop oantekene wurde kin. De kommunikaasje oer it beslút wurdt fersoarge neffens de wetlike easken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen ontwerpbestemmingsplan Holwerd – Fonteinstrjitte 3". Het doel is om de bestemming van het perceel aan de Fonteinstrjitte 3 in Holwerd te wijzigen van Dienstverlening naar Wonen. Dit verzoek is ingediend door een initiatiefnemer die het perceel wil gebruiken voor woondoeleinden. Het voorstel omvat het vaststellen van het bestemmingsplan, het verwerken van een ontvangen zienswijze, en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen. De wijziging past binnen het woonbeleid van de gemeente en draagt bij aan een goede ruimtelijke ordening.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de procedure, de ontvangen zienswijze, en de ambtelijke beoordeling. Er is ook aandacht voor de financiële aspecten en de juridische context. Echter, meer informatie over de participatie van omwonenden zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, de zienswijze beoordelen en besluiten of er een exploitatieplan nodig is. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de wijziging van de bestemming in lijn is met het gemeentelijk beleid en of het in het belang is van de gemeenschap. Er moet ook worden overwogen of de financiële en ruimtelijke implicaties acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bestemmingswijziging. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de implementatie na de vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast op de planning en evaluatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, de zienswijze te verwerken, en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een zienswijze is ontvangen en verwerkt, maar er is weinig detail over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te overwegen hoe de bestemmingswijziging bijdraagt aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan zijn voor de initiatiefnemer. Er is een verhaalovereenkomst om eventuele schade te verhalen. De financiële gevolgen voor de gemeente lijken beperkt en binnen het budget te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Holwerd Fonteinstrjitte 3 Wonen Dienstverlening Zienswijze Ruimtelijke ordening Initiatiefnemer Nota zienswijzen ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 8 1e deel rapport rekenkamercommissie ‘Financiële informatievoorziening gemeenteraad’
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de aanbevelingen van de gezamenlijke rekenkamercommissie (RKC) over de financiële informatievoorziening aan de gemeenteraad. Het rapport, opgesteld in november 2021, benadrukt het belang van tijdige en volledige financiële informatie voor de gemeenteraden van Noardeast-Fryslân en Dantumadiel om hun kaderstellende en controlerende taken effectief uit te voeren. De RKC heeft onderzoek gedaan naar de huidige informatievoorziening en constateert dat er verbeteringen nodig zijn op het gebied van duidelijkheid en volledigheid van financiële rapportages, met name in de P&C-cyclus (Planning & Control). De aanbevelingen richten zich op het verbeteren van de begrijpelijkheid van financiële documenten, het actualiseren van beheerplannen voor kapitaalgoederen, en het integreren van onderwijs- en sociaal domeinrapportages in de P&C-cyclus. De raad heeft besloten dat het college deze aanbevelingen moet uitvoeren en uiterlijk 1 juli 2022 de voortgang moet rapporteren.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de oanbefellings fan de mienskiplike rekkenkeamerkommisje (RKC) oer de finansjele ynformaasjeferskaffing oan de gemeenteried. It rapport, opsteld yn novimber 2021, beklammet it belang fan tydlike en folsleine finansjele ynformaasje foar de gemeenterieden fan Noardeast-Fryslân en Dantumadiel om harren kaderstellende en kontrolearjende taken effektyf út te fieren. De RKC hat ûndersyk dien nei de hjoeddeistige ynformaasjeferskaffing en konstatearret dat der ferbetteringen nedich binne op it mêd fan dúdlikens en folsleinens fan finansjele rapportaazjes, benammen yn de P&C-syklus (Planning & Control). De oanbefellings rjochtsje har op it ferbetterjen fan de begrypberens fan finansjele dokuminten, it aktualisearjen fan behearplannen foar kapitaalguod, en it yntegrearjen fan ûnderwiis- en sosjaal domeinrapportages yn de P&C-syklus. De ried hat besletten dat it kolleezje dizze oanbefellings útfieren moat en uterlik 1 july 2022 de foarútgong rapportearje moat.
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver -
A. Van Der Aar -
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 9 Raadsvoorstel Bekrachtiging noodverordening jaarwisseling 2021-2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de bekrachtiging van een noodverordening die tijdens de jaarwisseling van 2021-2022 is uitgevaardigd door de burgemeester. Deze noodverordening was noodzakelijk vanwege signalen van ernstige verstoringen van de openbare orde in de dorpen Anjum, Ferwert en Marrum. De burgemeester had deze dorpen aangewezen als veiligheidsrisicogebieden, wat leidde tot een last tot preventief fouilleren. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de brief van de burgemeester over het onrustige verloop van de jaarwisseling en om de noodverordening formeel te bekrachtigen. Hoewel er discussie bestaat over de juridische zin van het bekrachtigen van een inmiddels verlopen noodverordening, wordt dit voorstel toch aan de raad voorgelegd. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel en er is geen verder vervolg gepland. De noodverordening en de aanwijzingen voor de veiligheidsrisicogebieden zijn op 31 december 2021 gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de bekrachtiging fan in needferoardering dy't tidens de jierwikseling fan 2021-2022 útfeardige is troch de boargemaster. Dizze needferoardering wie nedich fanwegen sinjalen fan earnstige fersteuringen fan de iepenbiere oarder yn de doarpen Eanjum, Ferwert en Marrum. De boargemaster hie dizze doarpen oanwiisd as feiligensrisikogebieten, wat late ta in opdracht foar previntyf fûillearjen. De gemeenteried wurdt frege om kennis te nimmen fan de brief fan de boargemaster oer it ûnrêstige ferrin fan de jierwikseling en om de needferoardering formeel te bekrachtigjen. Hoewol't der diskusje bestiet oer de juridyske sin fan it bekrachtigjen fan in yntusken ferrûne needferoardering, wurdt dit foarstel dochs oan de ried foarlein. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan dit foarstel en der is gjin fierder ferfolch pland. De needferoardering en de oanwizings foar de feiligensrisikogebieten binne op 31 desimber 2021 publisearre op de gemeentlike webside.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bekrachtiging noodverordening jaarwisseling 2021-2022". Het voorstel betreft de formele bekrachtiging van een noodverordening die door de burgemeester van Noardeast-Fryslân is uitgevaardigd tijdens de jaarwisseling van 2021-2022. Deze noodverordening was noodzakelijk vanwege ernstige dreigingen van openbare ordeverstoringen in de dorpen Anjum, Ferwert en Marrum. De burgemeester heeft deze gebieden aangewezen als veiligheidsrisicogebieden, wat leidde tot een last tot preventief fouilleren. De gemeenteraad wordt gevraagd om de noodverordening te bekrachtigen en kennis te nemen van de veiligheidsmaatregelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de juridische basis en de noodzaak van de noodverordening duidelijk uiteenzet. Het bevat relevante bijlagen en verwijzingen naar de Gemeentewet.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de noodverordening formeel te bekrachtigen, zoals vereist door de Gemeentewet. Daarnaast neemt de raad kennis van de veiligheidsmaatregelen die zijn getroffen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de noodverordening, die al is verlopen, alsnog wil bekrachtigen. Dit kan een politieke keuze zijn, gezien de discussie over de zinloosheid van het bekrachtigen van een verlopen verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of realistisch in termen van het bekrachtigen van een verlopen verordening. Er is een inconsistente juridische discussie over de noodzaak van bekrachtiging.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de noodverordening te bekrachtigen en kennis te nemen van de veiligheidsmaatregelen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers in dit voorstel. De communicatie was beperkt tot het informeren van de raad en het publiceren van de verordening op de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op openbare orde en veiligheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in de sectie "Financiën".Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodverordening Veiligheidsrisicogebied Jaarwisseling 2021-2022 Onrustig verloop Preventief fouilleren Openbare orde Burgemeester Anjum Ferwert MarrumVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
L. Sijtsma - CDA
L. Sijtsma - CDA
A. Van Der Aar
K. de Jager - ChristenUnie
A. Van Der Aar
A.J. Soepboer
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
D. Ferwerda - VVD
A. Van Der Aar
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
A. Van Der Aar
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
A. Van Der Aar
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
A. Van Der Aar
J.M. Klinkenberg
A. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
A. Van Der Aar
J. Talsma
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J. Talsma
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
A.J. Soepboer -
D. Ferwerda - VVD
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.M. Klinkenberg -
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 9.a Motie vreemd - VVD - Ongewenste verzilting
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 13 januari 2022 een motie aangenomen over het onderwerp van ongewenste verzilting in de kuststrook van de gemeente. De raad constateert dat verzilting een bedreiging vormt voor hoogwaardige landbouw en dat er geen Bodemvisie is in de gemeente. De motie benadrukt het belang van buitendijkse kweldervorming als buffer tegen verzilting en als duurzame keuze voor zeewering. De raad roept het college op om kweldervorming op te nemen in het dijkversterkingsplan voor Holwert en Paesens Moddergat en om de motie voor te leggen aan het Dagelijks Bestuur van Wetterskip Fryslân. De motie werd unaniem aangenomen door de raad.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 13 jannewaris 2022 in moasje oannommen oer it ûnderwerp fan ûnwinske fersilting yn de kuststrook fan de gemeente. De ried konstatearret dat fersilting in bedriging foarmet foar heechweardige lânbou en dat der gjin Boaiemfisy is yn de gemeente. De moasje beklammet it belang fan bûtendykske kwelderfoarming as buffer tsjin fersilting en as duorsume kar foar seedyk. De ried ropt it kolleezje op om kwelderfoarming op te nimmen yn it dykfersterkingsplan foar Holwert en Paesens Moddergat en om de moasje foar te lizzen oan it Deistich Bestjoer fan Wetterskip Fryslân. De moasje waard unanym oannommen troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Ongewenste verzilting" en richt zich op het aanpakken van verzilting in de kuststrook van de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie constateert dat verzilting een bedreiging vormt voor de landbouw en natuur, en dat er geen Bodemvisie is in de gemeente. Het stelt voor om buitendijkse kweldervorming te gebruiken als een duurzame oplossing tegen verzilting en als versterking van de zeewering. De motie roept het college op om deze aanpak te integreren in het dijkversterkingsplan Holwert en Paesens Moddergat en om regelmatig te rapporteren over de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek van verzilting en het voorstellen van een oplossing via kweldervorming. Echter, het ontbreekt aan specifieke details over de implementatie en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en het college op te roepen om actie te ondernemen. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang en uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde aanpak van kweldervorming als oplossing voor verzilting willen ondersteunen. Dit omvat ook het afwegen van de belangen van landbouw, natuurbehoud en mogelijke economische implicaties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te roepen om de voorgestelde maatregelen te implementeren en te rapporteren over de voortgang.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar roept wel op tot samenwerking met het Wetterskip Fryslân en de Provinsje Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op kweldervorming als een milieuvriendelijke en flexibele oplossing voor verzilting en zeewering.
Financiële Gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzilting Kweldervorming Landbouw Zeewering Zeespiegelstijging Waddenzee Natura 2000 Dijkversterking Baggerspecie SlibVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Ongewenste verzilting" en richt zich op het aanpakken van verzilting in de kuststrook van de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie constateert dat verzilting een bedreiging vormt voor de landbouw en natuur, en dat er geen Bodemvisie is in de gemeente. Het stelt voor om buitendijkse kweldervorming te gebruiken als een duurzame oplossing tegen verzilting en als versterking van de zeewering. De motie roept het college op om deze aanpak te integreren in het dijkversterkingsplan Holwert en Paesens Moddergat en om regelmatig te rapporteren over de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek van verzilting en het voorstellen van een oplossing via kweldervorming. Echter, het ontbreekt aan specifieke details over de implementatie en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en het college op te roepen om actie te ondernemen. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang en uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde aanpak van kweldervorming als oplossing voor verzilting willen ondersteunen. Dit omvat ook het afwegen van de belangen van landbouw, natuurbehoud en mogelijke economische implicaties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te roepen om de voorgestelde maatregelen te implementeren en te rapporteren over de voortgang.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar roept wel op tot samenwerking met het Wetterskip Fryslân en de Provinsje Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op kweldervorming als een milieuvriendelijke en flexibele oplossing voor verzilting en zeewering.
Financiële Gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzilting Kweldervorming Landbouw Zeewering Zeespiegelstijging Waddenzee Natura 2000 Dijkversterking Baggerspecie SlibVerfijning van de zoekopdracht: