16-12-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga -
B.H. Wijbenga -
J.D. De Vries -
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 2 desimber 2021
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Deelname experiment centraal tellen bij de gemeenteraadsverkiezingen 2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft deelname aan een experiment met centrale stemopneming tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Dit experiment, waaraan de gemeente al vijf keer eerder heeft deelgenomen, beoogt het telproces efficiënter, betrouwbaarder en transparanter te maken. Bij centrale stemopneming worden de stemmen op lijstniveau direct na de verkiezingen geteld, waarna de definitieve telling op kandidaatsniveau de volgende dag op een centrale locatie plaatsvindt. Dit moet leiden tot minder telfouten en een lagere kans op hertellingen. Gemeenten die deelnemen ontvangen een vergoeding van € 10.000,-. De raad heeft op 16 december 2021 besloten deel te nemen aan dit experiment.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer dielname oan in eksperimint mei sintrale stimopnimming tidens de gemeenteriedsferkiezingen fan 16 maart 2022. Dit eksperimint, dêr't de gemeente al fiif kear earder oan dielnommen hat, is bedoeld om it telproses effisjinter, betrouberder en transparanter te meitsjen. By sintrale stimopnimming wurde de stimmen op listnivo direkt nei de ferkiezingen teld, wêrnei't de definitive telling op kandidaatnivo de folgjende dei op in sintrale lokaasje plakfynt. Dit moat liede ta minder tellfouten en in legere kâns op hertellingen. Gemeenten dy't dielnimme krije in fergoeding fan € 10.000,-. De ried hat op 16 desimber 2021 besletten diel te nimmen oan dit eksperimint.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Deelname experiment centraal tellen bij de gemeenteraadsverkiezingen 2022". De gemeente Noardeast-Fryslân overweegt deel te nemen aan een experiment waarbij stemmen centraal worden geteld na de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Dit experiment, ondersteund door een tijdelijke wet, beoogt het telproces efficiënter, betrouwbaarder en transparanter te maken. Het centrale tellen vindt plaats de dag na de verkiezingen op een aangewezen locatie, waarbij de voorlopige uitslag al op de avond van de verkiezingen bekend wordt gemaakt. De gemeente ontvangt een vergoeding van €10.000 voor deelname aan het experiment.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de procedure, voordelen, kanttekeningen en financiële aspecten van het experiment. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde planning en een uitgebreide risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de gemeente deelneemt aan het experiment. Dit besluit is cruciaal omdat het de manier waarop stemmen worden geteld, verandert.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de traditionele telmethode of het omarmen van een nieuwe, centrale aanpak die mogelijk efficiënter en betrouwbaarder is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel (efficiënter en betrouwbaarder tellen), maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en een gedetailleerde planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's zijn niet uitgebreid geanalyseerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet deel te nemen aan het experiment met centrale stemopneming.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat stembureauleden en direct betrokkenen worden geïnformeerd over de gewijzigde procedure, maar er is geen bredere participatie van de gemeenschap voorzien.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De gemeente ontvangt een vergoeding van €10.000 voor deelname aan het experiment. Dit bedrag wordt geacht voldoende te zijn voor de praktische uitvoering, zoals het aanwijzen van een tellocatie en het werven van tellers. Er is geen verdere financiële dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centraal tellen Gemeenteraadsverkiezingen Experiment Stembiljetten Telfouten Transparantie Efficiëntie Betrouwbaarheid Tijdelijke experimentenwet VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Vaststellen nieuwe klachtenregeling
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van een nieuwe gezamenlijke klachtenregeling voor de gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân. De voorgestelde wijzigingen zijn gebaseerd op aanbevelingen van de commissie Liemburg en beogen meer duidelijkheid te bieden in het klachtenproces. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere dat klachten tegen de gemeenteraad voortaan door een onafhankelijke commissie worden behandeld en dat klachten tegen individuele raadsleden niet onder het klachtenrecht vallen. Voor klachten tegen het college kan per geval worden besloten of de burgemeester of een onafhankelijke commissie de klacht behandelt. Daarnaast wordt de tweede fase in de procedure voor klachten tegen medewerkers, waarbij de portefeuillehouder betrokken is, geschrapt omdat deze in de praktijk niet wordt gebruikt. Hierdoor kan een klager direct naar de Nationale Ombudsman stappen als de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld. De nieuwe regeling wordt na goedkeuring digitaal gepubliceerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it fêststellen fan in nije mienskiplike klachtenregeling foar de gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân. De foarstelde wizigingen binne basearre op oanbefellings fan de kommisje Liemburg en binne bedoeld om mear dúdlikheid te bieden yn it klachtenproses. Belangrike wizigingen binne ûnder oare dat klachten tsjin de gemeenteried tenei troch in ûnôfhinklike kommisje behannele wurde en dat klachten tsjin yndividuele riedsleden net ûnder it klachtenrjocht falle. Foar klachten tsjin it kolleezje kin per gefal besletten wurde oft de boargemaster of in ûnôfhinklike kommisje de klacht behannelet. Derneist wurdt de twadde faze yn de proseduere foar klachten tsjin meiwurkers, wêrby't de portefúljehâlder belutsen is, skrast om't dizze yn de praktyk net brûkt wurdt. Hjirtroch kin in klager direkt nei de Nasjonale Ombudsman stappe as de klacht net nei tefredenheid ôfhandele is. De nije regeling wurdt nei goedkarring digitaal publisearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen nieuwe klachtenregeling". Het voorstel beoogt de klachtenregeling van de gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân te actualiseren. De wijzigingen zijn gebaseerd op aanbevelingen van de commissie Liemburg en richten zich op het verbeteren van de behandeling van klachten tegen de gemeenteraad, het college en medewerkers. Belangrijke wijzigingen zijn het inschakelen van een onafhankelijke commissie voor klachten tegen de raad en het college, en het vereenvoudigen van de procedure voor klachten tegen medewerkers door de tussenstap van de portefeuillehouder te verwijderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor uiteenzet. Het bevat ook de relevante artikelen die aangepast moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorgestelde besluit goed te keuren, waarmee de nieuwe klachtenregeling formeel wordt vastgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het inschakelen van een onafhankelijke commissie voor bepaalde klachten en het vereenvoudigen van de klachtenprocedure tegen medewerkers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant, maar er is geen specifieke tijdsgebondenheid aangegeven voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe klachtenregeling vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na vaststelling de regeling digitaal gepubliceerd zal worden, maar er is geen specifieke participatie van burgers in het opstellen van de regeling beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en juridische procedures.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klachtenregeling Commissie Liemburg Onafhankelijke commissie Bezwaarschriften Algemene wet bestuursrecht Nationale Ombudsman Klachtencoördinatoren Klachtenbehandelaar Politiek gevoelige gevallen GemeentebladVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 8 Vaststellen Groenstructuur- en Biodiversiteitsplan
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het Groenstructuur- en Biodiversiteitsplan. Deze plannen zijn ontwikkeld om een duurzame inrichting van het groen en een verhoogde biodiversiteit in de gemeente te realiseren. Het Groenstructuurplan (GSP) richt zich op het behoud van landschappelijke en cultuurhistorische structuren, terwijl het Biodiversiteitsplan (BD plan) zich richt op het verbeteren van de biodiversiteit, met name de insectenstand. Beide plannen zijn cruciaal voor het behalen van bestuurlijke ambities en het creëren van een duurzame gemeente. De kosten voor de uitvoering van deze plannen worden doorgerekend en bij de perspectiefnota van 2023 aan de gemeenteraad voorgelegd. Het voorstel benadrukt het belang van een juridisch kader voor de bescherming van groenstructuren en de noodzaak van interne afstemming en financiële planning. Na vaststelling van de plannen worden maatregelen doorgerekend en overleg met stakeholders opgestart. Communicatie met inwoners en participatie zijn belangrijke onderdelen van het proces.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan it Grienstruktuer- en Biodiversiteitsplan. Dizze plannen binne ûntwikkele om in duorsume ynrjochting fan it grien en in ferhege biodiversiteit yn de gemeente te realisearjen. It Grienstruktuerplan (GSP) rjochtet him op it behâld fan lânskiplike en kultuerhistoaryske strukturen, wylst it Biodiversiteitsplan (BD plan) him rjochtet op it ferbetterjen fan de biodiversiteit, benammen de ynsektenstân. Beide plannen binne krúsjaal foar it heljen fan bestjoerlike ambysjes en it kreëarjen fan in duorsume gemeente. De kosten foar de útfiering fan dizze plannen wurde trochrekkene en by de perspektyfnota fan 2023 oan de gemeenteried foarlein. It foarstel beklammet it belang fan in juridysk ramt foar de beskerming fan grienstruktueren en de needsaak fan ynterne ôfstimming en finansjele planning. Nei fêststelling fan de plannen wurde maatregels trochrekkene en oerlis mei stakeholders opstart. Kommunikaasje mei ynwenners en partisipaasje binne wichtige ûnderdielen fan it proses.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen van het Groenstructuur- en Biodiversiteitsplan" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het plan richt zich op het creëren van een duurzame en biodiverse gemeente door het vaststellen van een uniforme visie voor groenstructuren en biodiversiteit. Het Groenstructuurplan (GSP) legt de nadruk op duurzame inrichting en behoud van groen, terwijl het Biodiversiteitsplan (BD plan) zich richt op het verbeteren van de biodiversiteit, met name de insectenstand. Beide plannen zijn cruciaal voor het behalen van gemeentelijke doelstellingen en het verankeren van biodiversiteit binnen de organisatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en argumenten voor de noodzaak van de plannen. Echter, de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat een belangrijk aspect is voor de besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet het Groenstructuur- en Biodiversiteitsplan vaststellen en later beslissen over de financiële uitvoering bij de perspectiefnota van 2023.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de plannen willen vaststellen en hoe ze de financiële middelen willen toewijzen voor de uitvoering ervan. Er moet ook worden besloten hoe particuliere bomen beschermd kunnen worden.
SMART en Inconsistenties:
De plannen zijn deels SMART, met specifieke en tijdgebonden doelen, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn nog niet volledig uitgewerkt vanwege de ontbrekende financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheid is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Groenstructuur- en Biodiversiteitsplan vast te stellen en de financiële doorrekening bij de perspectiefnota van 2023 te beoordelen.
Participatie:
Er is participatie geweest via een live-uitzending en de gemeentelijke website, waar inwoners hun ideeën konden delen. Dit wordt voortgezet na de vaststelling van de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op klimaatadaptatie en het behoud van biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig bekend. De kosten worden doorgerekend en gepresenteerd bij de perspectiefnota van 2023. Er is een reservering van €50.000 vanuit het Fonds duurzaamheidsprojecten voor biodiversiteit en groenbeleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenstructuurplan Biodiversiteitsplan Duurzaamheid Klimaatadaptatie Insectenstand Landschapsbiografie Omgevingsvisie Bomenbeleid Startnotitie Biodiversiteit Fonds duurzaamheidsprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Art. 48 RvO - Eenmalige bijdrage initiatieven
Samenvatting: Het amendement stelt voor om een eenmalige bijdrage van €50.000 uit de algemene reserve beschikbaar te stellen voor initiatieven gericht op vergroening en biodiversiteit in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om samenwerking en samenspraak met inwoners en organisaties te bevorderen, en om projecten te ondersteunen die bijdragen aan een groenere en biodiversere leefomgeving. Het amendement stelt een maximum van €1.000 per initiatief voor. Het is ingediend door J. Lammering van de PvdA, maar werd niet aangenomen, met 2 stemmen voor en 25 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het doel en de financiële implicaties. Het geeft een duidelijke toelichting op het waarom en hoe van de voorgestelde bijdrage. Echter, het mist specifieke criteria voor de selectie van initiatieven en een gedetailleerd plan voor de uitvoering en monitoring van de projecten.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen over de toewijzing van middelen uit de algemene reserve voor het voorgestelde doel. De raad moet beoordelen of de voorgestelde bijdrage in lijn is met de gemeentelijke prioriteiten en of het een effectieve manier is om de doelen van het Groenstructuur- en Biodiversiteitsplan te ondersteunen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde financiële steun voor initiatieven als een prioriteit zien binnen het bredere kader van gemeentelijke uitgaven. Ze moeten ook overwegen of het stimuleren van lokale initiatieven de meest effectieve manier is om de doelen van vergroening en biodiversiteit te bereiken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek (ondersteuning van initiatieven), meetbaar (maximaal €1.000 per initiatief), en tijdgebonden (voor het jaar 2022). Het is echter minder specifiek over de criteria voor succes en de evaluatie van de initiatieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen en de voorgestelde €50.000 willen toewijzen aan initiatieven voor vergroening en biodiversiteit. Aangezien het amendement niet is aangenomen, heeft de raad besloten dit niet te doen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door inwoners en organisaties in het realiseren van de gemeentelijke doelen voor vergroening en biodiversiteit. Het suggereert dat betrokkenheid van de gemeenschap essentieel is voor succes.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gericht is op vergroening en biodiversiteit, wat bijdraagt aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een eenmalige onttrekking van €50.000 uit de algemene reserve. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het uit de reserve komt, maar het vraagt wel om een afweging van prioriteiten binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenstructuur- en Biodiversiteitsplan Vergroening Biodiversiteit Initiatieven Algemene reserve Samenwerking Inwoners Projecten Eenmalige bijdrage Flora en faunaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Eenmalige bijdrage initiatieven" betreft een voorstel om €50.000 uit de algemene reserve van de gemeente Noardeast-Fryslân beschikbaar te stellen voor initiatieven die vergroening en biodiversiteit bevorderen. Het doel is om inwoners en groepen te stimuleren en te ondersteunen bij projecten die bijdragen aan een groenere en biodiversere gemeente. Het amendement stelt voor om maximaal €1.000 per initiatief toe te kennen, met als doel de samenwerking en bewustwording onder de bevolking te vergroten.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het geeft een duidelijke financiële dekking en een maximum bedrag per initiatief. Echter, het mist specifieke criteria voor de selectie van initiatieven en een plan voor de communicatie naar inwoners.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en daarmee de voorgestelde financiële middelen beschikbaar willen stellen voor de initiatieven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan lokale initiatieven voor vergroening en biodiversiteit en of zij bereid zijn om hiervoor middelen uit de algemene reserve vrij te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (voor 2022), maar mist meetbare criteria voor succes en een duidelijke toewijzingsprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van selectiecriteria kan tot willekeur leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en de voorgestelde financiële middelen beschikbaar willen stellen.
Participatie:
Het amendement benadrukt het belang van participatie door inwoners en groepen, maar biedt geen gedetailleerd plan voor hoe deze participatie vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp van het amendement, gezien het de vergroening en biodiversiteit van de gemeente wil bevorderen.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een eenmalige onttrekking van €50.000 uit de algemene reserve. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, behalve dat het uit de algemene reserve komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenstructuur- en Biodiversiteitsplan Vergroening Biodiversiteit Initiatieven Algemene reserve Eenmalige bijdrage Inwoners Samenwerking Projecten Flora en faunaVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Bosgraaf
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Bosgraaf
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Bosgraaf
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
Inspreker Raad
S.K. Dijkstra - Griffier
T. Bosgraaf
S.K. Dijkstra - Griffier
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.D. De Vries
J.M. Klinkenberg
S.K. Dijkstra - Griffier
Inspreker Raad
S.K. Dijkstra - Griffier
K. de Jager - ChristenUnie
S.K. Dijkstra - Griffier
D. Kooistra - CDA
S.K. Dijkstra - Griffier
T. Bosgraaf
S.K. Dijkstra - Griffier
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
D. Kooistra - CDA
S.K. Dijkstra - Griffier
Inspreker Raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.M. Klinkenberg
S.K. Dijkstra - Griffier
A.J. Soepboer
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
J.J. Vander Tol
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
K. de Jager - ChristenUnie
S.K. Dijkstra - Griffier
J. Talsma
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:32:23 - 00:32:39 - 00:36:18 - 00:36:38 - 00:41:20 - 00:42:45 - 00:43:35 - 00:44:47 - 00:48:12 - 00:50:39 - 00:52:32 - 00:55:46 - 00:55:55 - 01:02:31 - 01:08:28 - 01:08:42 - 01:09:42 - 01:10:01 - 01:10:35 - 01:11:49 - 01:12:00 - 01:13:35 - 01:15:02 - 01:15:27 - 01:16:08 - 01:16:43 - 01:16:57 - 01:20:49 - 01:21:37 - 01:22:02 - 01:24:55 - 01:25:37 - 01:27:45 - 01:32:40
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
E. Hanemaaijer -
J.D. De Vries -
A.J. Soepboer -
J.J. Vander Tol -
Agendapunt 9 Gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2026
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2022-2026. Het voorstel omvat de harmonisatie van gemeentelijke watertaken, waarbij kosten voor rioolaansluitingen in het buitengebied voor rekening van particulieren komen en de gemeente alleen goed onderhouden gemalen van particulieren overneemt. Scenario C, dat zich richt op een klimaatrobuuste en duurzame inrichting, wordt als beleidsscenario vastgesteld. De rioolheffingstarieven blijven ongewijzigd, behalve voor jaarlijkse indexatie. De voorziening voor groot onderhoud wordt samengevoegd met vervangingsinvesteringen tot een egalisatievoorziening. De begroting wordt aangepast om de planning van investeringen en budgetten voor beheer en onderhoud te laten aansluiten bij het nieuwe GRP. Het plan speelt in op klimaatveranderingen en betrekt bewoners bij de uitvoering. Het voorstel voorkomt een stijging van de rioolheffing door gebruik te maken van bestaande financiële buffers.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it Gemeentlik Rioleringsplan (GRP) 2022-2026. It foarstel omfiemet de harmonisaasje fan gemeentlike wiertaken, wêrby't kosten foar rioelaanslutingen yn it bûtengebiet foar rekken fan partikulieren komme en de gemeente allinnich goed ûnderhâlden gemalen fan partikulieren oernimt. Senario C, dat him rjochtet op in klimaatrobuste en duorsume ynrjochting, wurdt as beliedssenario fêststeld. De rioelheffingstariven bliuwe ûnferoare, útsein foar jierlikse yndeksaasje. De foarsjenning foar grut ûnderhâld wurdt gearfoege mei ferfangingsynvestearringen ta in egalisaasjefoarsjenning. De begrutting wurdt oanpast om de planning fan ynvestearringen en budzjetten foar behear en ûnderhâld oan te sluten by it nije GRP. It plan spilet yn op klimaatferoarings en belûkt bewenners by de útfiering. It foarstel foarkomt in stiging fan de rioelheffing troch gebrûk te meitsjen fan besteande finansjele buffers.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2026" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het plan richt zich op de harmonisatie van gemeentelijke watertaken, waarbij kosten voor rioolaansluitingen in het buitengebied voor rekening van particulieren komen. De gemeente neemt alleen goed onderhouden gemalen over. Scenario C, dat focust op klimaatrobuustheid en duurzaamheid, wordt als beleidsscenario vastgesteld. De rioolheffing blijft ongewijzigd, en er wordt een egalisatievoorziening gecreëerd door samenvoeging van onderhoudsvoorzieningen. Het plan voorziet in een klimaatrobuuste inrichting van de buitenruimte zonder verhoging van de rioolheffing, door gebruik te maken van bestaande financiële buffers.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke beleidskeuzes en financiële onderbouwing. Het bevat een uitgebreide toelichting op de noodzaak en de gevolgen van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de harmonisatie van watertaken, vaststelling van scenario C, en de financiële wijzigingen in de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de verantwoordelijkheid van kosten voor rioolaansluitingen, de overnamecriteria voor gemalen, en de keuze voor scenario C dat duurzaamheid en klimaatrobuustheid benadrukt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van scenario C hangt af van de daadwerkelijke uitvoering en betrokkenheid van bewoners.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde beleid en de bijbehorende financiële wijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een enquête en een bewonersavond. De betrokkenheid van bewoners wordt benadrukt, vooral bij het klimaatrobuuster maken van de omgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op een klimaatrobuuste inrichting van de buitenruimte.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door bestaande buffers, waardoor een verhoging van de rioolheffing niet nodig is. Het voorstel voorziet in een jaarlijkse dekking van de lasten door de bestaande voorziening, met een ondergrens van €2 miljoen als buffer voor onvoorziene uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Klimaatverandering Scenario C Rioolheffing Klimaatrobuust Duurzaam Beleidskeuzenotitie Egalisatievoorziening Wateroverlast OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Talsma -
F. Reitsma-hazelhoff -
J.M. Klinkenberg -
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 10 Vaststellen Belastingverordeningen 2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân voor de belastingverordeningen 2022 bevat verschillende wijzigingen. Er wordt een verlaagd tarief voor de riool- en waterzorgheffing geïntroduceerd voor percelen zonder wateraansluiting of met een gering waterverbruik, wat leidt tot een opbrengstderving van € 41.000. Om dit te compenseren, worden de tarieven voor woningen en niet-woningen met 0,08% verhoogd. Het bijzondere tarief voor begraven op buitengewone uren wordt afgeschaft, wat naar verwachting de werkdruk en kosten kan verhogen. Om de derving van € 100.000 op te vangen, wordt het tarief voor regulier begraven verhoogd naar € 900. Een voorstel om vrijstelling van grafrechten voor personen jonger dan één jaar in te voeren, wordt afgewezen vanwege strijd met het gelijkheidsbeginsel. De belastingverordeningen moeten voor 1 januari 2022 gepubliceerd worden om in werking te treden.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân foar de belestingferoarderingen 2022 befettet ferskate wizigingen. Der wurdt in ferlege taryf foar de rioel- en wettersoarchheffing ynfierd foar perseelen sûnder wetteroanlieding of mei in lyts wetterferbrûk, wat liedt ta in opbringstderving fan € 41.000. Om dit te kompensearjen, wurde de taryfen foar wenningen en net-wenningen mei 0,08% ferhege. It bysûndere taryf foar begraven op bysûndere oeren wurdt ôfskaft, wat nei ferwachting de wurkdruk en kosten ferheegje kin. Om de derving fan € 100.000 op te fangen, wurdt it taryf foar regulier begraven ferhege nei € 900. In foarstel om frijstelding fan grêfrjochten foar persoanen jonger as ien jier yn te fieren, wurdt ôfwiisd fanwege striid mei it gelikensbegjinsel. De belestingferoarderingen moatte foar 1 jannewaris 2022 publisearre wurde om yn wurking te gean.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2022" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel stelt voor om de belastingverordeningen voor 2022 vast te stellen, met specifieke wijzigingen zoals een verlaagd rioolheffingstarief voor percelen met minimaal waterverbruik, een lichte verhoging van het rioolheffingstarief voor woningen en niet-woningen, het afschaffen van het bijzondere tarief voor begraven op buitengewone uren, en een verhoging van het reguliere tarief voor begraven. Het voorstel behandelt ook de vrijstelling van grafrechten voor personen jonger dan één jaar, maar besluit deze niet op te nemen vanwege strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de voorgestelde wijzigingen en de financiële implicaties. Echter, er is enige onzekerheid over de precieze financiële impact van het afschaffen van het bijzondere tarief voor begraven op buitengewone uren.
Rol van de Raad:
De raad moet de belastingverordeningen voor 2022 vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen in tarieven en het besluit om bepaalde moties al dan niet uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de rechtvaardigheid en haalbaarheid van de voorgestelde tariefwijzigingen, met name in het licht van het gelijkheidsbeginsel en de financiële impact op de gemeente en haar inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral wat betreft de financiële gevolgen van het afschaffen van het bijzondere tarief voor begraven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over de werkelijke kosten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen 2022 vast te stellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen in tarieven en het niet opnemen van de vrijstelling voor grafrechten voor personen jonger dan één jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces, behalve dat de nieuwe tarieven na besluitvorming worden gepubliceerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om fiscale en juridische kwesties gaat.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een opbrengstderving van € 41.000 door het verlaagde rioolheffingstarief en een derving van € 100.000 door het afschaffen van het bijzondere tarief voor begraven. Deze worden gecompenseerd door lichte tariefverhogingen elders. De dekking wordt binnen de belastingverordeningen zelf gevonden, maar er is onzekerheid over de werkelijke kosten van de wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2022 Riool- en waterzorgheffing Verlaagd tarief Begraven tarieven Opbrengstderving Vrijstelling grafrechten Kostendekkendheid Motie Lijkbezorgingsrechten Belastingdruk verschuivingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 11 Actieplan integraal en kindgericht armoede - en schuldenbeleid 2022 - 2026
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het 'Actieplan Integraal & Kindgericht armoede- en schuldenbeleid' voor de periode 2022-2026. Dit plan is een vervolg op een eerder vastgestelde startnotitie en richt zich op het voorkomen van armoede en schulden, met een speciale focus op kinderen. Het beleid is integraal en kindgericht, en is ontwikkeld in samenwerking met diverse partijen, waaronder ervaringsdeskundigen en de participatieraad. Het actieplan combineert armoede- en schuldenbeleid, gezien de vele raakvlakken tussen beide. Het doel is om armoede en schulden zoveel mogelijk te voorkomen en zelfredzaamheid te bevorderen. De gemeente wil een samenleving creëren waarin iedereen kan deelnemen, ongeacht belemmeringen. Het plan bevat concrete acties en doelstellingen, zoals het bevorderen van participatie, het bieden van laagdrempelige toegang tot hulp en het streven naar een schuldenvrij bestaan. Het actieplan is ontwikkeld op basis van de huidige economische situatie, met aandacht voor de impact van de coronacrisis. De gemeente blijft de situatie monitoren en past het beleid aan indien nodig. Het plan is financieel haalbaar binnen de bestaande gemeentelijke begroting. De gemeenteraad heeft ingestemd met het actieplan tijdens de vergadering op 16 december 2021.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it 'Aksjeplan Yntegrale & Bernrjochte earmoede- en skuldenbelied' foar de perioade 2022-2026. Dit plan is in ferfolch op in earder fêststelde startnotysje en rjochtet him op it foarkommen fan earmoede en skulden, mei in spesjale fokus op bern. It belied is yntegraal en bernrjochte, en is ûntwikkele yn gearwurking mei ferskate partijen, wêrûnder ûnderfiningssaakkundigen en de partisipaasjeried. It aksjeplan kombinearret earmoede- en skuldenbelied, sjoen de in protte oerienkomsten tusken beide. It doel is om earmoede en skulden safolle mooglik te foarkommen en selsredsumens te befoarderjen. De gemeente wol in mienskip kreëarje dêr't elkenien oan meidwaan kin, ûnôfhinklik fan beheiningen. It plan befettet konkrete aksjes en doelstellings, lykas it befoarderjen fan partisipaasje, it bieden fan tagonklike help en it stribjen nei in skuldefrij bestean. It aksjeplan is ûntwikkele op basis fan de hjoeddeistige ekonomyske situaasje, mei omtinken foar de ynfloed fan de coronakrisis. De gemeente bliuwt de situaasje kontrolearje en past it belied oan as nedich. It plan is finansjeel helber binnen de besteande gemeentlike begrutting. De gemeenteried hat ynstimd mei it aksjeplan tidens de gearkomste op 16 desimber 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Actieplan Integraal & Kindgericht armoede- en schuldenbeleid 2022 – 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Actieplan Integraal & Kindgericht armoede- en schuldenbeleid 2022 – 2026" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het plan is een vervolg op een eerder vastgestelde startnotitie en richt zich op het voorkomen van armoede en schulden, met een speciale focus op kinderen. Het beleid is integraal, wat betekent dat het verschillende levensdomeinen zoals werk, onderwijs en gezondheid omvat. Het actieplan is ontwikkeld in samenwerking met diverse partijen, waaronder ervaringsdeskundigen en de participatieraad, en bevat concrete acties om de doelstellingen te bereiken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de achtergrond, doelstellingen, betrokken partijen en de acties die ondernomen zullen worden. Er is ook aandacht besteed aan de financiële aspecten en de monitoring van het beleid.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met het voorgestelde actieplan. De raad heeft eerder input geleverd via vragen, opmerkingen en moties, die zijn verwerkt in het beleidskader.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en acties binnen het armoede- en schuldenbeleid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van samenwerking met externe partijen en de focus op kindgerichte maatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat SMART-doelstellingen, zoals het streven naar een schuldenvrij bestaan en laagdrempelige toegang tot hulp. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het actieplan zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van de participatieraad en ervaringsdeskundigen bij de ontwikkeling van het beleid. Er zijn meedenksessies georganiseerd om input van verschillende stakeholders te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van energiearmoede, een van de aandachtspunten van het beleid. Het plan adresseert de noodzaak om inwoners te betrekken bij de energietransitie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gespecificeerd, met enkele actiepunten nog op p.m. De kosten worden gedekt binnen de bestaande gemeentelijke begroting, met specifieke grootboeknummers voor bijzondere bijstand en armoedebeleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebeleid Schuldenbeleid Integraal Kindgericht Ervaringsdeskundigen Participatieraad Energiearmoede Platform ‘Voor Elkaar’ Meedenksessies SchuldhulpverleningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gratis maandverband en tampons". Het voorstel roept op om menstruatiearmoede in de gemeente Noardeast-Fryslân aan te pakken door gratis maandverband en tampons beschikbaar te stellen. De motie verwijst naar de Schotse wetgeving en benadrukt dat menstruatiearmoede leidt tot sociale uitsluiting en schoolverzuim. Het college wordt verzocht om samen te werken met lokale organisaties om de omvang van het probleem te inventariseren en te onderzoeken hoe gratis producten verstrekt kunnen worden. De financiering zou uit algemene middelen of andere bronnen moeten komen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossingsrichting. Het bevat echter geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en besluitvormende rol door de motie in te dienen en goed te keuren. Het is aan het college om de uitvoering te onderzoeken en te rapporteren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het verstrekken van gratis menstruatieproducten een prioriteit is en hoe dit gefinancierd moet worden. Er is ook een keuze in de mate van samenwerking met lokale organisaties.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een realistische inschatting van de kosten en een tijdsgebonden plan.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college opdracht te geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door samenwerking met scholen, sportverenigingen en andere lokale organisaties om het probleem te inventariseren en oplossingen te implementeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel het indirect relevant kan zijn bij de keuze van milieuvriendelijke menstruatieproducten.
Financiële Gevolgen:
De motie erkent dat er kosten verbonden zijn aan het verstrekken van gratis producten en stelt voor om deze te dekken uit algemene middelen of andere financieringsbronnen. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Menstruatiearmoede Gratis maandverband en tampons Sociale uitsluiting Schoolverzuim Onderzoek Stichting de Bovengrondse Scholen Sportverenigingen Voedselbank FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Experiment inkomsten
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om te onderzoeken of experimenten, zoals die in andere gemeenten worden uitgevoerd, ook lokaal kunnen worden toegepast. Deze experimenten stellen mensen in de bijstand in staat om parttime te werken en 30% van hun inkomsten, tot een maximum van €219 per maand, vrij te besteden. Het doel is om de bestaanszekerheid te versterken en mensen te helpen uit de armoede te komen. De motie benadrukt dat dergelijke experimenten in andere gemeenten succesvol zijn gebleken in het bevorderen van een zinvol bestaan voor bijstandsgerechtigden.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van het probleem en de voorgestelde oplossing. Het biedt een duidelijke context en verwijst naar bestaande experimenten in andere gemeenten. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd zou moeten worden en welke criteria gehanteerd moeten worden om het succes van dergelijke experimenten te meten.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie, namelijk het onderzoeken van de mogelijkheid om de experimenten lokaal toe te passen. De raad fungeert als initiator en toezichthouder op de uitvoering van het onderzoek.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het college wil aanmoedigen om de randen van de Participatiewet op te zoeken en experimenten toe te passen die mogelijk afwijken van de standaard regelgeving. Dit vraagt om een afweging tussen innovatie in armoedebestrijding en naleving van bestaande wetgeving.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor het onderzoek, en een duidelijke beschrijving van de acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de wettelijke kaders is een punt van aandacht.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het college wil verzoeken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. Aangezien de motie is ingetrokken, is er geen direct besluit nodig, maar de discussie kan wel leiden tot toekomstige initiatieven.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van de doelgroep in het onderzoek. Het zou waardevol zijn om bij het onderzoek ook input van bijstandsgerechtigden te betrekken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie. De focus ligt op sociale duurzaamheid in termen van armoedebestrijding en het bevorderen van economische zelfstandigheid.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek zelf zou kosten met zich mee kunnen brengen, evenals de implementatie van eventuele experimenten. Het is belangrijk dat de raad hier aandacht aan besteedt bij verdere bespreking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Experiment inkomsten Participatiewet Armoede Bijstand Parttime werk Inkomsten verrekenen Bestaanszekerheid Schulden Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Wageningen, Doetinchem, Aalten Zinvoller bestaanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Financieel noodpotje" en is ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 11 in de raadsvergadering van 16 december 2021. De motie stelt voor om een financieel noodpotje te creëren voor kinderen in armoede in de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit noodpotje zou dienen om in acute noodsituaties, zoals een kapotte fiets waardoor een kind niet naar school kan, snel financiële hulp te bieden. Het idee is dat deze voorschotten worden terugbetaald zodra een aanvraag bij Stichting Leergeld of Stichting SAM is goedgekeurd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de voorgestelde oplossing. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering, zoals de omvang van het noodpotje en de criteria voor toekenning.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor het opzetten van een financieel noodpotje. De raad moet beslissen of ze deze motie steunen en het college de opdracht geven om verder onderzoek te doen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het bestrijden van kinderarmoede door middel van een noodpotje. Dit kan invloed hebben op de verdeling van gemeentelijke middelen en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doel, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor implementatie, en een duidelijke acceptatie van de haalbaarheid.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen oproepen om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de mogelijkheden voor een financieel noodpotje te verkennen.
Participatie:
De motie vermeldt samenwerking met bestaande organisaties zoals Stichting Leergeld en Stichting SAM, maar er is geen specifieke vermelding van bredere participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het voorstel richt zich voornamelijk op het bieden van directe financiële hulp in noodsituaties.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe het noodpotje gefinancierd zou worden. Er is geen dekking aangegeven, wat een belangrijk aspect is dat verder onderzoek vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financieel noodpotje Kinderen in armoede Sociale uitsluiting Stichting Leergeld Stichting SAM Schoolspullen Voorschot Acute noodsituaties Fiets PvdAVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Gratis Maandverband en Tampons
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Gratis maandverband en tampons". Het doel is om menstruatie-armoede in de gemeente Noardeast-Fryslân aan te pakken door gratis menstruatieproducten beschikbaar te stellen. Dit wordt gedaan in samenwerking met het Armoedefonds en lokale ketenpartners zoals scholen en bibliotheken. De gemeente stelt een pilot van één jaar voor, met een financiële bijdrage van €9.000,-, gedekt binnen het bestaande armoedebeleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft het probleem, de voorgestelde oplossing, de betrokken partijen en de financiële dekking. Echter, het mist specifieke details over hoe de effectiviteit van de pilot gemeten zal worden.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over de uitvoering van de eerder aangenomen motie en moet beslissen of de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde samenwerking met het Armoedefonds steunen en of ze de financiële bijdrage van €9.000,- goedkeuren.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via evaluatie na de pilot), en tijdgebonden (1 jaar). Het is minder duidelijk hoe realistisch en haalbaar het is zonder concrete evaluatiecriteria.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde pilot en de financiële bijdrage, en of de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met lokale ketenpartners zoals scholen en bibliotheken, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het aanpakken van menstruatie-armoede kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door ongelijkheid te verminderen.
Financiële Gevolgen:
De financiële bijdrage van €9.000,- wordt gedekt binnen de bestaande begroting van het gemeentelijk armoedebeleid, wat betekent dat er geen extra financiële druk op de begroting komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Menstruatie-armoede Armoedefonds Gratis menstruatieproducten Ketenpartners Uitgiftepunten Pilot periode Armoedegrens Financiële bijdrage Scholen VoedselbankenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
K. de Jager - ChristenUnie
S.K. Dijkstra - Griffier
J.J. Vander Tol
S.K. Dijkstra - Griffier
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
A.J. Soepboer
S.K. Dijkstra - Griffier
J. Talsma
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Koonstra - FNP
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.D. De Vries
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
D. Kooistra - CDA
S.K. Dijkstra - Griffier
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
J.J. Vander Tol
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:44:13 - 01:47:17 - 01:49:55 - 01:52:38 - 01:54:54 - 01:54:56 - 01:56:40 - 01:56:45 - 01:56:54 - 01:58:21 - 02:01:49 - 02:03:19 - 02:03:59 - 02:06:29 - 02:06:42 - 02:07:08 - 02:16:39 - 02:18:28 - 02:19:37 - 02:21:04 - 02:21:28 - 02:24:08 - 02:25:33 - 02:26:29 - 02:27:08 - 02:27:53 - 02:28:35 - 02:29:12 - 02:30:37 - 02:31:08 - 02:34:03 - 02:35:23 - 02:35:57 - 02:36:32 - 02:36:52 - 02:42:34 - 02:43:18 - 02:43:55 - 02:45:12 - 02:45:42 - 02:46:31
K. de Jager - ChristenUnie
A.J. Soepboer -
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 11.1 Motie - gratis maandverband en tampons
Samenvatting
In de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 16 december 2021 is een motie aangenomen met betrekking tot het gratis verstrekken van maandverband en tampons om menstruatiearmoede tegen te gaan. De motie, ingediend door G. Schaafstal (PvdA), werd gesteund door een meerderheid van de raad. De motie constateert dat menstruatiearmoede in Nederland leidt tot sociale uitsluiting en schoolverzuim, en roept het college op om samen met scholen, sportverenigingen en andere organisaties te onderzoeken hoe groot dit probleem is binnen de gemeente. Tevens wordt gevraagd te kijken naar mogelijkheden om gratis menstruatieproducten te verstrekken en hiervoor financiering te vinden. De motie werd aangenomen met 16 stemmen voor en 11 tegen.
Samenvatting
Yn de riedsgearkomste fan de gemeente Noardeast-Fryslân op 16 desimber 2021 is in moasje oannommen mei betrekking ta it fergees fersoargjen fan maandferbân en tampons om menstruaasje-earmoed tsjin te gean. De moasje, yntsjinne troch G. Schaafstal (PvdA), waard stipe troch in mearderheid fan de ried. De moasje konstatearret dat menstruaasje-earmoed yn Nederlân liedt ta sosjale útsluting en skoalferzuim, en ropt it kolleezje op om tegearre mei skoallen, sportferienings en oare organisaasjes te ûndersykjen hoe grut dit probleem is binnen de gemeente. Ek wurdt frege te sjen nei mooglikheden om fergees menstruaasjeprodukten te fersoargjen en hjirfoar finansiering te finen. De moasje waard oannommen mei 16 stimmen foar en 11 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gratis maandverband en tampons". Het voorstel richt zich op het aanpakken van menstruatiearmoede in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het roept het college op om in overleg te gaan met lokale scholen, sportverenigingen, voedselbanken en andere relevante organisaties om de omvang van menstruatiearmoede in kaart te brengen. Daarnaast wordt gevraagd te onderzoeken of het mogelijk is om via deze instellingen gratis maandverband en tampons te verstrekken. Voor de financiering van deze maatregel wordt voorgesteld een beroep te doen op de algemene middelen of andere financieringsbronnen te vinden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het zowel de problematiek als de mogelijke oplossingsrichtingen adresseert. Het bevat echter geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en besluitvormende rol. De motie is ingediend door een raadslid en aangenomen door de raad, wat betekent dat de raad het college opdraagt om actie te ondernemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt om menstruatiearmoede lokaal aan te pakken en of zij bereid is hiervoor financiële middelen vrij te maken. Er is ook een keuze in de mate van samenwerking met lokale organisaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering zijn nog onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad heeft de motie aangenomen, wat betekent dat het college nu de opdracht heeft om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met lokale scholen, verenigingen en andere organisaties om het probleem in kaart te brengen en oplossingen te implementeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, hoewel sociale duurzaamheid in de vorm van inclusie en armoedebestrijding wel een rol speelt.
Financiële Gevolgen:
De motie suggereert dat de kosten gedekt kunnen worden uit de algemene middelen of door andere financieringsbronnen te vinden. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Menstruatiearmoede Gratis maandverband en tampons Sociale uitsluiting Schoolverzuim Onderzoek Stichting de Bovengrondse Scholen Sportverenigingen Voedselbank FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Vaststellen Inburgeringsbeleid gemeente Noardeast-Fryslân 2022-2025
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van het "Inburgeringsbeleid gemeente Noardeast-Fryslân 2022-2025" in het kader van de nieuwe Wet inburgering die op 1 januari 2022 in werking treedt. De gemeente krijgt een actieve rol in de begeleiding van statushouders naar integratie, participatie en werk. De beleidsdoelen zijn gericht op het bereiken van een hoog taalniveau, directe participatie vanaf de start van het inburgeringstraject en kennis van de Nederlandse maatschappij. Dokwurk speelt een belangrijke rol in de uitvoering vanwege hun expertise op het gebied van participatie en werk. Er is een vertraging in de provinciale aanbesteding voor onderwijsleerroutes door een kort geding over de financiering door het Rijk. De gemeente voert de wet uit binnen de ontvangen budgetten, maar de raad kan besluiten meer middelen toe te wijzen. Het beleid wordt in 2025 geëvalueerd, met tussentijdse monitoring en bijsturing indien nodig. Het beleid is tot stand gekomen in samenwerking met betrokken partijen en omliggende gemeenten.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it fêststellen fan it "Ynboargeringsbelied gemeente Noardeast-Fryslân 2022-2025" yn it ramt fan de nije Wet ynboargering dy't op 1 jannewaris 2022 yn wurking treedt. De gemeente krijt in aktive rol yn de begelieding fan statushâlders nei yntegraasje, partisipaasje en wurk. De beliedsdoelen binne rjochte op it berikken fan in heech taalnivo, direkte partisipaasje fanôf it begjin fan it ynboargeringstrajekt en kennis fan de Nederlânske maatskippij. Dokwurk spilet in wichtige rol yn de útfiering fanwege harren ekspertize op it mêd fan partisipaasje en wurk. Der is in fertraging yn de provinsjale oanbesteging foar ûnderwiislearroetes troch in koart pleit oer de finansiering troch it Ryk. De gemeente fiert de wet út binnen de ûntfongen budzjetten, mar de ried kin beslute mear middels ta te wizen. It belied wurdt yn 2025 evaluearre, mei tuskentiidske monitoring en bystjoering as nedich. It belied is ta stân kaam yn gearwurking mei belutsen partijen en omlizzende gemeenten.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Inburgeringsbeleid gemeente Noardeast-Fryslân 2022-2025". Het doel is om de nieuwe Wet inburgering, die op 1 januari 2022 in werking treedt, te implementeren. De gemeente krijgt de regie over de inburgering en richt zich op het begeleiden van statushouders naar integratie, participatie en werk. De beleidsdoelen zijn gericht op het bereiken van een hoog taalniveau, directe participatie vanaf de start van het inburgeringstraject en kennis van de Nederlandse maatschappij. Samenwerking met Dokwurk en het taalonderwijs is essentieel. Er zijn financiële uitdagingen door beperkte rijksbudgetten, en er loopt een rechtszaak over de provinciale aanbesteding voor onderwijs.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke beleidsdoelen en een beschrijving van de financiële kaders. Er is aandacht voor risico's en een evaluatieplanning.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en budgetrecht. Ze bepalen de beleidsmatige en financiële grenzen voor de uitvoering door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze extra middelen willen toewijzen bovenop de rijksbudgetten en hoe ze de balans willen vinden tussen de wettelijke verplichtingen en de beschikbare middelen.
SMART en inconsequenties:
De doelen zijn specifiek en meetbaar (bijv. taalniveau B1), maar er is onzekerheid over de financiële dekking. De evaluatie in 2025 is tijdgebonden, maar tussentijdse monitoring is ook voorzien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het "Inburgeringsbeleid gemeente Noardeast-Fryslân 2022-2025" vast te stellen.
Participatie:
Het beleid is tot stand gekomen in samenwerking met betrokken disciplines en buurtgemeenten, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De uitvoering gebeurt binnen de rijksbudgetten, maar deze zijn mogelijk niet toereikend. De raad kan besluiten om extra middelen toe te wijzen. De financiële risico's zijn opgenomen in het beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inburgeringsbeleid Wet inburgering Participatie Taalonderwijs Statushouders Integratie Budgetrecht Beleidsdoelen Kort geding Provinciale aanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.J. Vander Tol -
J. Talsma -
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
B.H. Wijbenga -
B. Koonstra - FNP
D. Kooistra - CDA
J.M. Klinkenberg -
J.D. De Vries -
Agendapunt 13 Verlenging woonplaatsvereiste wethouder Berends
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het verlenen van een ontheffing van het woonplaatsvereiste aan wethouder T. Berends, die woonachtig is in Onnen en daarmee niet voldoet aan de wettelijke vereisten voor het wethouderschap in deze gemeente. De Gemeentewet biedt de mogelijkheid om in bijzondere gevallen een ontheffing van een jaar te verlenen, wat al drie keer eerder is gebeurd. De huidige ontheffing verloopt op 2 januari 2022, en de raad wordt voorgesteld om deze opnieuw met een jaar te verlengen. Dit stelt Berends in staat om zijn functie als wethouder voort te zetten tot de raadsverkiezingen in 2022, tenzij hij niet wordt herbenoemd. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de verlenging van de ontheffing. Het besluit is op 16 december 2021 door de gemeenteraad goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it ferlienen fan in ûntheffing fan it wenplakfereaske oan wethâlder T. Berends, dy't wenje yn Onnen en dêrmei net foldocht oan de wetlike fereasken foar it wethâlderskip yn dizze gemeente. De Gemeentewet biedt de mooglikheid om yn bysûndere gefallen in ûntheffing fan in jier te ferlienen, wat al trije kear earder bard is. De hjoeddeiske ûntheffing ferrint op 2 jannewaris 2022, en de ried wurdt foarsteld om dizze op 'e nij mei in jier te ferlingjen. Dit stelt Berends yn steat om syn funksje as wethâlder fuort te setten oant de riedsferkiezingen yn 2022, útsein as hy net werbeneamd wurdt. Der binne gjin ekstra kosten ferbûn oan de ferlinging fan de ûntheffing. It beslút is op 16 desimber 2021 troch de gemeenteried goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontheffing woonplaatsvereiste wethouder Berends". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om aan wethouder T. Berends, die woonachtig is in Onnen, een ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap voor de duur van een jaar, conform artikel 36a van de Gemeentewet. Dit is nodig omdat Berends anders niet voldoet aan de wettelijke vereisten voor het wethouderschap. De ontheffing is al drie keer eerder verleend en wordt nu opnieuw aangevraagd voor het laatste jaar van de huidige raadsperiode.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de context, het beoogde effect, de argumenten en de risico’s beschrijft. Het bevat ook een ontwerpbesluit en verwijst naar de relevante wetgeving.
Rol van de Raad:
De raad moet beoordelen of er sprake is van een bijzonder geval dat een ontheffing rechtvaardigt en vervolgens beslissen of de ontheffing wordt verleend.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de ontheffing als een bijzonder geval beschouwen en of zij de continuïteit van het wethouderschap van Berends belangrijk genoeg vinden om de ontheffing te verlenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (een jaar). Het is echter niet volledig realistisch of specifiek over wat als een "bijzonder geval" wordt beschouwd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontheffing van het woonplaatsvereiste aan Berends verlenen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een juridische en administratieve kwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra kosten verbonden aan het verlengen van de ontheffing, en er wordt geen dekking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing Woonplaatsvereiste Wethouder T. Berends Gemeentewet Ingezetenschap Artikel 36a Bijzonder geval Raadsverkiezingen College benoemingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 13.a Motie vreemd - PvdA - Woningen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân besprak op 16 december 2021 een motie over de woningproblematiek in de gemeente. De motie benadrukte de moeilijkheden voor starters om een koopwoning te bemachtigen en de lange wachtlijsten voor huurwoningen. Er werd gewezen op de woningnood en de sociale problemen die hiermee gepaard gaan, evenals de invloed van speculatie en hoge grondprijzen. De motie riep het college op om te onderzoeken hoe 30 procent van de nieuwbouwwoningen tot 355.000 euro aan eigen inwoners kan worden toegewezen en om maatregelen te nemen zodat commerciële huurwoningen beschikbaar blijven voor de doelgroep. De motie werd ingediend door J. Lammering (PvdA) en gesteund door PvdA, FNP, S!N, en AL, maar werd niet aangenomen met 11 stemmen voor en 16 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân bespruts op 16 desimber 2021 in moasje oer de wenningproblematyk yn de gemeente. De moasje beklamme de swierrichheden foar starters om in keapwenning te bemachtigjen en de lange wachtlisten foar hierwenningen. Der waard wiisd op de wenningneed en de sosjale problemen dy't hjirmei geargeane, lykas de ynfloed fan spekulaasje en hege grûnprizen. De moasje rôp it kolleezje op om te ûndersykjen hoe't 30 prosint fan de nijbouwenningen oant 355.000 euro oan eigen ynwenners tawiisd wurde kin en om maatregels te nimmen sadat kommersjele hierwenningen beskikber bliuwe foar de doelgroep. De moasje waard yntsjinne troch J. Lammering (PvdA) en stipe troch PvdA, FNP, S!N, en AL, mar waard net oannommen mei 11 stimmen foar en 16 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie, getiteld "Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp," richt zich op de woningnood in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het benadrukt de moeilijkheden voor starters om koopwoningen te bemachtigen en de lange wachtlijsten voor huurwoningen. De motie stelt dat commerciële partijen huurwoningen willen bouwen, maar dat er risico's zijn dat deze op termijn in de vrije sector terechtkomen. Het roept het college op om te onderzoeken hoe 30% van de nieuwbouwwoningen tot 355.000 euro aan lokale inwoners kan worden toegewezen en hoe sociale huurwoningen door commerciële partijen voor de doelgroep behouden kunnen blijven.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de gewenste onderzoeken. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of tijdlijnen voor de voorgestelde onderzoeken, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het al dan niet aannemen van de motie en het sturen van het college om de voorgestelde onderzoeken uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het beschermen van lokale inwoners op de woningmarkt en het reguleren van commerciële bouwprojecten, of dat ze de markt meer vrij willen laten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in de doelen, maar mist meetbare criteria, acceptatie door alle partijen, realistische haalbaarheid zonder concrete plannen, en tijdgebonden elementen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde onderzoeken uit te voeren. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn bij het bouwen van nieuwe woningen en het behoud van sociale huurwoningen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, wat een belangrijk aspect is dat ontbreekt voor een volledig beeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningnood Starters Koopwoning Huurwoningen Sociale problemen Grondrecht Speculatie Nieuwbouw Sociale huurwoningen Commerciële partijenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Art. 49 RvO Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp" richt zich op de woningproblematiek in de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie benadrukt de moeilijkheden voor starters om koopwoningen te bemachtigen en de lange wachtlijsten voor huurwoningen. Het roept het college op om te onderzoeken hoe 30% van de nieuwbouwwoningen tot 355.000 euro kan worden toegewezen aan lokale inwoners en om maatregelen te verkennen die ervoor zorgen dat sociale huurwoningen door commerciële partijen beschikbaar blijven voor de doelgroep.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblemen rondom woningnood en de sociale implicaties daarvan. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of gedetailleerde plannen, maar roept op tot onderzoek naar mogelijke maatregelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol. Ze moet de motie beoordelen en beslissen of het college de voorgestelde onderzoeken moet uitvoeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het beschermen van lokale inwoners bij woningtoewijzing en het reguleren van commerciële bouwactiviteiten om sociale huurwoningen te behouden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete actiepunten.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college opdracht geven om de voorgestelde onderzoeken uit te voeren. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces van onderzoek of besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op het initiëren van onderzoek naar mogelijke maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningnood Starters Koopwoning Huurwoningen Sociale problemen Grondrecht Speculatie Nieuwbouw Sociale huurwoningen Commerciële partijenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.J. Vander Tol
S.K. Dijkstra - Griffier
J.M. Klinkenberg
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
J.M. Klinkenberg
S.K. Dijkstra - Griffier
Inspreker Raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S.K. Dijkstra - Griffier
K. de Jager - ChristenUnie
S.K. Dijkstra - Griffier
A.J. Soepboer
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
J.J. Vander Tol
S.K. Dijkstra - Griffier
D. Kooistra - CDA
S.K. Dijkstra - Griffier
Inspreker Raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
S.K. Dijkstra - Griffier
J.M. Klinkenberg
S.K. Dijkstra - Griffier
J. Talsma
S.K. Dijkstra - Griffier
T. Bosgraaf
S.K. Dijkstra - Griffier
J.M. Klinkenberg
S.K. Dijkstra - Griffier
A.J. Soepboer
S.K. Dijkstra - Griffier
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
03:05:29 - 03:07:48 - 03:08:40 - 03:09:06 - 03:10:13 - 03:11:43 - 03:11:56 - 03:13:10 - 03:13:20 - 03:13:41 - 03:14:53 - 03:15:32 - 03:16:53 - 03:17:01 - 03:17:41 - 03:19:58 - 03:20:51 - 03:21:46 - 03:23:28 - 03:24:31 - 03:25:07 - 03:25:14 - 03:25:28 - 03:26:32 - 03:26:55 - 03:27:43 - 03:27:48 - 03:28:27 - 03:28:47 - 03:29:04 - 03:29:46 - 03:29:56 - 03:30:47 - 03:31:00 - 03:31:19 - 03:31:46 - 03:32:14 - 03:33:07 - 03:34:04
K. de Jager - ChristenUnie
D. Kooistra - CDA
T. Bosgraaf -
Agendapunt 13.b Motie vreemd - Stopzetten gaswinning Ternaard
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 16 december 2021 een motie besproken over het stopzetten van gaswinning bij Ternaard. De motie constateert dat het nieuwe landelijke coalitieakkoord bepaalt dat er geen nieuwe vergunningen worden verleend voor gaswinning onder de Waddenzee en dat er nog geen definitieve vergunning is voor Ternaard. De raad overweegt dat er geen redenen meer zijn om de gaswinning bij Ternaard te ondersteunen en roept het college op om initiatieven te nemen om de medewerking en procedures stop te zetten. Daarnaast wordt gevraagd om te onderzoeken of toegezegde gelden voor de regio alsnog kunnen worden toegekend en of reeds bestede middelen kunnen worden teruggevorderd. De motie werd ingediend door J. Lammering van de PvdA, maar werd niet aangenomen, met 2 stemmen voor en 25 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 16 desimber 2021 in moasje besprutsen oer it stopsetten fan gaswinning by Ternaard. De moasje konstatearret dat it nije lanlike koälysje-akkoart bepaalt dat der gjin nije fergunningen ferliend wurde foar gaswinning ûnder de Waadsee en dat der noch gjin definitive fergunning is foar Ternaard. De ried oerwaget dat der gjin redenen mear binne om de gaswinning by Ternaard te stypjen en ropt it kolleezje op om inisjativen te nimmen om de meiwurking en prosedueres stop te setten. Derneist wurdt frege om te ûndersykjen oft taseine jilden foar de regio dochs takend wurde kinne en oft al bestege middels weromfurdere wurde kinne. De moasje waard yntsjinne troch J. Lammering fan de PvdA, mar waard net oannommen, mei 2 stimmen foar en 25 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Stopzetten gaswinning Ternaard". Het voorstel roept de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân op om te stoppen met medewerking aan de gaswinning bij Ternaard, in lijn met het nieuwe landelijke coalitieakkoord dat geen nieuwe vergunningen voor gaswinning onder de Waddenzee toestaat. De motie vraagt ook om onderzoek naar het toekennen van eerder beloofde gelden aan de regio en het terugvorderen van reeds bestede middelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe gevolgen van het stopzetten van de gaswinning. Het behandelt zowel de beleidsmatige als de financiële aspecten, hoewel het niet diep ingaat op de bredere economische of ecologische impact.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een standpunt in te nemen tegen de gaswinning en om het college op te roepen actie te ondernemen om de procedures te stoppen en financiële compensatie te onderzoeken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat betekent dat ze zich tegen de gaswinning uitspreken en financiële compensatie nastreven, of het afwijzen van de motie, wat kan impliceren dat ze openstaan voor verdere discussie over gaswinning.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in de oproep tot onmiddellijke actie, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral in termen van het terugvorderen van middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het terugvorderen van kosten is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en daarmee het college oproepen om de gaswinning te stoppen en financiële compensatie te onderzoeken. De motie is echter niet aangenomen.
Participatie:
De motie verwijst naar maatschappelijke druk van diverse belanghebbenden, maar er is geen specifieke participatie van burgers of organisaties in de besluitvorming beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie aansluit bij bredere milieudoelstellingen om gaswinning onder de Waddenzee te stoppen, wat een kwetsbaar natuurgebied is.
Financiële gevolgen:
De motie erkent dat er reeds kosten zijn gemaakt en roept op tot onderzoek naar financiële compensatie voor de regio en het terugvorderen van bestede middelen. Er is echter geen gedetailleerd plan over hoe deze kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gaswinning Ternaard Waddenzee Coalitieakkoord Vergunning Maatschappelijke druk Overheden Inwoners Procedures BeloftesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Stopzetten gaswinning Ternaard
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Lammering van de PvdA, roept op tot het stopzetten van alle medewerking en procedures met betrekking tot de gaswinning bij Ternaard. Dit volgt op het nieuwe landelijke coalitieakkoord dat geen nieuwe vergunningen voor gaswinning onder de Waddenzee toestaat. De motie vraagt ook om onderzoek naar het toekennen van eerder toegezegde gelden aan de regio, ondanks het niet doorgaan van de gaswinning, en om mogelijkheden te onderzoeken om reeds bestede middelen terug te vorderen. De motie werd niet aangenomen met 2 stemmen voor en 25 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de context, de aanleiding en de gewenste acties beschrijft. Het bevat echter geen gedetailleerd plan voor de uitvoering van de voorgestelde acties, zoals hoe het onderzoek naar de toegezegde gelden en de terugvordering van middelen precies moet worden uitgevoerd.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen of zij het college opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren. De raad moet de motie goedkeuren of afwijzen, wat in dit geval resulteerde in een afwijzing.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de landelijke lijn om geen nieuwe gaswinning toe te staan en het mogelijk mislopen van financiële voordelen voor de regio. Er is ook een keuze tussen het beschermen van het milieu en het benutten van economische kansen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de acties specifiek zijn, ontbreekt een tijdsbestek en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het terugvorderen van middelen is onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren. In dit geval heeft de raad besloten de motie niet aan te nemen.
Participatie
De motie vermeldt maatschappelijke druk van verschillende belanghebbenden, maar er is geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in de uitvoering van de voorgestelde acties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie betrekking heeft op het stoppen van gaswinning, wat een positieve impact kan hebben op het milieu en de bescherming van de Waddenzee.
Financiële Gevolgen
De motie erkent dat er reeds kosten en menskracht zijn besteed aan de gaswinningprocedures. Het roept op tot onderzoek naar het toekennen van toegezegde gelden en het terugvorderen van reeds bestede middelen, maar biedt geen concrete dekking voor deze financiële gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gaswinning Ternaard Waddenzee Coalitieakkoord Vergunning Maatschappelijke druk Regio Beloftes Onderzoek Kosten en menskrachtVerfijning van de zoekopdracht: