02-12-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L.J. Jouta - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L.J. Jouta - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L.J. Jouta - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:01:17 - 00:01:55 - 00:05:56 - 00:07:00 - 00:07:11 - 00:07:47 - 00:08:23 - 00:08:25 - 00:09:14 - 00:09:46 - 00:09:50 - 00:10:02 - 00:10:24 - 00:10:44 - 00:11:51 - 00:12:48 - 00:13:43 - 00:13:45 - 00:13:50 - 00:15:00 - 00:15:54 - 00:20:27 - 00:21:17 - 00:21:49 - 00:22:02 - 00:22:31 - 00:22:54 - 00:23:20 - 00:23:52 - 00:24:16 - 00:24:35 - 00:25:36 - 00:25:44
B. Visser -
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist It Beslút 18 novimber
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Van de agenda gehaald - Toekomstige inzameling oud papier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Transitievisie Warmte
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de 'Transitievisie Warmte', een document dat de overgang van aardgas naar duurzame warmtebronnen beschrijft. De visie, die eind 2021 door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd, schetst de mogelijke alternatieven voor aardgas, zoals hybride en all-electric warmtepompen, en identificeert Anjum en Dokkum als startgebieden voor de uitvoering. De visie benadrukt het belang van isolatie en verduurzamingsmaatregelen voor inwoners en voorziet in een communicatiecampagne om bewustwording te vergroten. De concrete uitvoering van de plannen zal plaatsvinden via Wijkuitvoeringsplannen (WUP's), die in samenwerking met inwoners en stakeholders worden ontwikkeld. De TVW wordt elke vijf jaar herzien om nieuwe inzichten te integreren. Het voorstel benadrukt de noodzaak van betrokkenheid van inwoners en stakeholders en voorziet in een communicatieplan om de warmtetransitie te ondersteunen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan de 'Transysjevisy Waarmte', in dokumint dat de oergong fan ierdgas nei duorsume waarmteboarnen beskriuwt. De fisy, dy't ein 2021 troch de gemeenteried goedkard wurde moat, sketst de mooglike alternativen foar ierdgas, lykas hybride en all-electric waarmtepompen, en identifisearret Anjum en Dokkum as startgebieten foar de útfiering. De fisy beklammet it belang fan isolaasje en ferduorsumingsmaatregels foar ynwenners en foarsjocht yn in kommunikaasjekampanje om bewustwurding te fergrutsjen. De konkrete útfiering fan de plannen sil plakfine fia Wykútfieringsplannen (WUP's), dy't yn gearwurking mei ynwenners en belanghawwenden ûntwikkele wurde. De TVW wurdt elke fiif jier herzien om nije ynsichten te yntegrearjen. It foarstel beklammet de needsaak fan belutsenens fan ynwenners en belanghawwenden en foarsjocht yn in kommunikaasjeplan om de waarmtetransysje te stypjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Transitievisie Warmte Noardeast-Fryslân". Het voorstel richt zich op de overgang van aardgas naar duurzame warmtebronnen in de gemeente Noardeast-Fryslân, met als doel om uiterlijk in 2050 aardgasvrij te zijn. De visie identificeert mogelijke alternatieven voor aardgas, startbuurten voor de transitie en maatregelen die inwoners nu al kunnen nemen om hun woningen te verduurzamen. De gemeente speelt een regierol in deze transitie, waarbij Anjum en Dokkum als eerste kernen worden aangepakt. De visie is tot stand gekomen in samenwerking met diverse stakeholders en zal elke vijf jaar worden herzien.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de hoofdlijnen van de transitie beschrijft, de betrokkenheid van stakeholders benadrukt en een tijdlijn voor herziening biedt. Echter, het mist concrete details over de exacte planning en technieken per wijk, wat in latere Wijkuitvoeringsplannen (WUP's) zal worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Transitievisie Warmte vast te stellen en is betrokken geweest bij het opstellen van de uitgangspunten. De raad zal ook toezien op de voortgang en herziening van de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van wijken, de inzet van middelen en de mate van participatie van inwoners. Ook moet de raad beslissen over de balans tussen betaalbaarheid en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat voor de transitie per wijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de algemene aard van het document kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Transitievisie Warmte vast te stellen en te evalueren in 2024.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met stakeholders en het betrekken van inwoners bij de uitvoering van WUP's. Er is een communicatiecampagne gepland om inwoners te informeren en te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het doel is om over te stappen op duurzame warmtebronnen en de CO2-uitstoot te verminderen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt door een ontvangen bedrag van €202.101 en een subsidie van €20.660 voor extern advies. Er is nog budget over voor een communicatiecampagne. Verdere financiële details over de uitvoering ontbreken en zullen waarschijnlijk in de WUP's worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Warmtetransitie Aardgasvrij Hybride warmtepomp All-electric warmtepomp Wijkuitvoeringsplannen (WUP) Energietransitie Stakeholders Isoleren CommunicatiecampagneVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Evaluatie Transitievisie Warmte" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het amendement wijzigt het raadsbesluit om de 'Transitievisie Warmte Noardeast-Fryslân' vast te stellen en deze in 2024 te evalueren. Het benadrukt dat technologische ontwikkelingen snel gaan en dat een evaluatie eens per vijf jaar te lang is. Daarom wordt voorgesteld om de visie in het derde zittingsjaar van de raad te evalueren. Dit biedt de mogelijkheid om de visie bij te stellen op basis van nieuwe technologische inzichten en kansrijke duurzame warmtebronnen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke reden voor de wijziging en legt uit waarom een frequentere evaluatie noodzakelijk is. Het verwijst naar specifieke onderdelen van de visie die mogelijk herzien moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een actieve rol in het evalueren en herijken van de Transitievisie Warmte. Het amendement zorgt ervoor dat de raad minimaal elke raadsperiode betrokken is bij de evaluatie en het debat over de visie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de frequentie van de evaluatie van de Transitievisie Warmte en de mate van betrokkenheid bij technologische ontwikkelingen en duurzame warmtebronnen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tijd (evaluatie in 2024). Het is haalbaar en relevant gezien de snelle technologische ontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de beschikbaarheid van nieuwe technologische inzichten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat de evaluatie van de Transitievisie Warmte in 2024 plaatsvindt.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie van de raad in de evaluatie en het debat, maar er is geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op duurzame warmtebronnen en technologische ontwikkelingen in de transitievisie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De kosten van frequente evaluaties en mogelijke herzieningen zijn niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Evaluatie Technologische ontwikkelingen Duurzame warmtebronnen Herijking Debat Amendement Zittingsjaar Voortschrijdend inzicht Paragraaf 4.5Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Evaluatie Transitievisie Warmte". Het stelt voor om de Transitievisie Warmte van de gemeente Noardeast-Fryslân vast te stellen en deze in 2024 te evalueren. De reden voor de evaluatie is dat technologische ontwikkelingen op het gebied van warmte snel gaan, waardoor een herijking van de visie eens per vijf jaar te lang duurt. De raad wil minimaal elke raadsperiode betrokken zijn bij de evaluatie en mogelijke herijking van de visie, vooral met betrekking tot kansrijke duurzame warmtebronnen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de noodzaak van een frequentere evaluatie van de Transitievisie Warmte adresseert en de betrokkenheid van de raad benadrukt. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer details over de specifieke criteria voor evaluatie en herijking.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol in het evalueren en herijken van de Transitievisie Warmte. Het amendement benadrukt de noodzaak van een debat binnen de raad na elke evaluatie, wat de raad in staat stelt om invloed uit te oefenen op de richting van de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de frequentie van evaluaties en de mate van betrokkenheid bij de herijking van de visie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over welke technologische ontwikkelingen en duurzame warmtebronnen prioriteit krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (evaluatie in 2024), maar mist meetbare criteria voor succes en specifieke actiestappen na de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden de SMART-criteria kunnen versterken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat de Transitievisie Warmte wordt vastgesteld en in 2024 wordt geëvalueerd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van de raad, maar er is geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie in het evaluatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op duurzame warmtebronnen en technologische ontwikkelingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om inzicht te krijgen in de kosten van de evaluatie en eventuele herijking van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Evaluatie Technologische ontwikkelingen Duurzame warmtebronnen Herijking Debat Amendement Raadsperiode Zittingsjaar Voortschrijdend inzichtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje nei oanlieding fan agendapunt nû. 6 yn de riedsgearkomste fan 2 desimber 2021 - Griengas
Samenvatting: Deze motie, ingediend door B. Koonstra van de FNP, betreft het gebruik van groen gas in de gemeente Noardeast-Fryslân. De raad constateert dat de huidige technologie voor de productie van groen gas veel overlast veroorzaakt en dat er weerstand is tegen mestvergisters. De motie stelt dat groen gas alleen duurzaam is als het lokaal geproduceerd wordt zonder extra transport. De raad roept het college op om groen gas niet uit te sluiten voor de toekomst, maar het voorlopig niet als optie in de Transitievisie Warmte (TFW) op te nemen totdat de technologie verbeterd is.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie en onderbouwing. Het benoemt de huidige problemen met de technologie en de voorwaarden waaronder groen gas als duurzaam kan worden beschouwd. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de situatie in de toekomst geëvalueerd zal worden.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om richting te geven aan het beleid omtrent de energietransitie in de gemeente. In dit geval moet de raad beslissen of groen gas voorlopig uitgesloten wordt als optie in de TFW, terwijl de deur open blijft voor toekomstige technologische verbeteringen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het direct uitsluiten van groen gas als optie in de TFW of het openhouden van de mogelijkheid voor de toekomst. Dit vraagt om een afweging tussen duurzaamheid, technologische ontwikkeling en de huidige overlast voor de gemeenschap.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden evaluatie en een realistisch plan voor toekomstige beoordeling van technologische ontwikkelingen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze het college oproepen om groen gas voorlopig niet als optie in de TFW op te nemen, maar de mogelijkheid voor de toekomst open te houden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal onderwerp in het voorstel, aangezien het gaat om de voorwaarden waaronder groen gas als duurzaam kan worden beschouwd.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op beleidsmatige keuzes en technologische ontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Griengas Transysje-fyzje waarmte (TFW) Biogas Wetterstofgas Dongfergisters Stank- en lûdsoerlêst Duorsume gassen CO2-reduksje Technyk Mienskiplike wjerstânVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje nei oanlieding fan agendapunt nû. 6 yn de riedsgearkomste fan 2 desimber 2021
Samenvatting: De motie betreft het gebruik van groen gas in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het erkent dat de huidige technologie voor de productie van groen gas veel overlast veroorzaakt en dat er weerstand is tegen mestvergisters. De motie stelt dat groen gas alleen duurzaam is als het lokaal geproduceerd wordt zonder extra transportbewegingen. Het roept het college op om groen gas niet uit te sluiten voor de toekomst, maar het voorlopig niet als optie in de transitievisie warmte (TFW) op te nemen totdat de technologie verbeterd is.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de huidige problemen en de voorwaarden waaronder groen gas in de toekomst overwogen kan worden. Echter, het biedt geen concrete stappen of tijdlijnen voor evaluatie van technologische vooruitgang.
Rol van de Raad
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol door het college op te roepen om groen gas voorlopig niet als optie in de TFW op te nemen, maar de deur open te houden voor toekomstige technologische verbeteringen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat betekent dat groen gas voorlopig niet als optie wordt opgenomen, of het afwijzen ervan, wat zou kunnen impliceren dat groen gas directer in de TFW wordt opgenomen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete actiepunten.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en daarmee het college oproepen om groen gas voorlopig niet als optie in de TFW op te nemen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het gaat om de voorwaarden waaronder groen gas als duurzame energiebron kan worden beschouwd.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich meer op de beleidsmatige kant van de energietransitie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Griengas Transysje-fyzje waarmte (TFW) Biogas Wetterstofgas Dongfergisters Stank- en lûdsoerlêst Duorsume gassen CO2-reduksje Technyk Mienskiplike wjerstânVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.M. Klinkenberg
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:28:45 - 00:29:45 - 00:30:05 - 00:30:21 - 00:33:28 - 00:37:47 - 00:38:37 - 00:38:41 - 00:38:44 - 00:40:54 - 00:42:29 - 00:44:16 - 00:45:54 - 00:46:58 - 00:49:40 - 00:55:53 - 00:56:48 - 00:57:08 - 00:58:14 - 00:58:21 - 00:58:28 - 00:59:18 - 00:59:38 - 00:59:52 - 01:00:08 - 01:01:40 - 01:03:37 - 01:04:32 - 01:06:43 - 01:08:16 - 01:09:27 - 01:11:29 - 01:12:28 - 01:13:56 - 01:14:29 - 01:14:56 - 01:15:21 - 01:15:38 - 01:16:26 - 01:16:35 - 01:16:44 - 01:16:49 - 01:17:12 - 01:17:21 - 01:22:55 - 01:23:35 - 01:23:51 - 01:24:25 - 01:24:44 - 01:25:04 - 01:25:17
Agendapunt 7 Wijzigingen verordeningen stimuleringslening en starterslening
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft wijzigingen in de verordeningen voor de stimuleringslening en de starterslening. De wijzigingen zijn bedoeld om inwoners meer mogelijkheden te bieden voor verduurzaming en woningaankoop. Voor de stimuleringslening wordt de beperking opgeheven dat alleen rechtspersonen aanvragen kunnen doen voor verduurzamingsmaatregelen, zodat particulieren nu ook volledig voor zonnepanelen kunnen lenen. Daarnaast wordt de beperking opgeheven dat er slechts één keer geleend mag worden, zodat inwoners stapsgewijs kunnen verduurzamen. Voor de starterslening wordt de maximale aankoopprijs verhoogd naar de NHG-grens, zodat meer mensen in aanmerking komen voor de lening gezien de stijgende huizenprijzen. Deze wijzigingen zijn in lijn met het beleid om verduurzaming te stimuleren en de woningmarkt toegankelijker te maken. Er zijn geen financiële wijzigingen, en de communicatie over de leningen zal via diverse kanalen plaatsvinden. Het besluit treedt in werking de dag na bekendmaking.
Samenvatting
It foarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer wizigingen yn de feroarderingen foar de stimulearringsliening en de startersliening. De wizigingen binne bedoeld om ynwenners mear mooglikheden te bieden foar duorsumens en wenningoankeap. Foar de stimulearringsliening wurdt de beheining opheft dat allinnich rjochtspersoanen oanfragen dwaan kinne foar duorsumensmaatregels, sadat partikulieren no ek folslein foar sinnepanielen liene kinne. Derneist wurdt de beheining opheft dat der mar ien kear liene wurde mei, sadat ynwenners stap foar stap duorsum meitsje kinne. Foar de startersliening wurdt de maksimale oankeappriis ferhege nei de NHG-grins, sadat mear minsken yn oanmerking komme foar de liening sjoen de stiigjende hûzeprizen. Dizze wizigingen binne yn line mei it belied om duorsumens te stimulearjen en de wenningmerk tagonkliker te meitsjen. Der binne gjin finansjele wizigingen, en de kommunikaasje oer de lieningen sil fia ferskate kanalen plakfine. It beslút treedt yn wurking de dei nei bekendmakking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de wijziging van de verordeningen "Stimuleringslening gemeente Noardeast-Fryslân 2021" en "Starterslening gemeente Noardeast-Fryslân 2021". De wijzigingen beogen de toegankelijkheid van leningen voor verduurzaming en woningaankoop te vergroten. Voor de stimuleringslening wordt het mogelijk voor particulieren om 100% van de lening voor zonnepanelen te gebruiken. Voor de starterslening wordt de maximale aankoopprijs aangepast aan de NHG-grens, inclusief verbeterkosten, om meer mensen toegang te geven tot de lening in een stijgende huizenmarkt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen in de verordeningen beschrijft en de redenen daarvoor. Het bevat ook de beoogde effecten en mogelijke risico's.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijzigingen in de verordeningen door te voeren. Dit is een besluitvormende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de toegankelijkheid van leningen voor verduurzaming en woningaankoop willen vergroten, wat kan bijdragen aan de energietransitie en het ondersteunen van starters op de woningmarkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het direct na bekendmaking in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordeningen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie zal plaatsvinden via diverse kanalen en dat er een webinar wordt georganiseerd om de regelingen bekend te maken. Er is geen directe participatie van inwoners in de besluitvorming beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien de wijzigingen gericht zijn op het bevorderen van verduurzaming van woningen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe wijzigingen in het beschikbare budget van €5 miljoen voor de leningen. Het voorstel kan leiden tot een toename in het gebruik van de leningen, wat als positief wordt gezien. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het binnen het bestaande budget valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringslening Starterslening Zonnepanelen Verduurzaming NHG (Nationale Hypotheek Garantie) Huizenprijzen Energietransitie Verordening Duurzaamheid Toekomstbestendig wonenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus -
J. Talsma -
E. Hanemaaijer -
Agendapunt 8 Centrumregeling SDF 2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van een hernieuwde centrumgemeenteregeling voor het Sociaal Domein Fryslân (SDF) 2022. Deze regeling is bedoeld om de samenwerking tussen de Friese gemeenten op het gebied van Jeugdzorg, Wmo en Participatie te versterken. De voorgestelde wijzigingen in de regeling richten zich op een duidelijkere taakverdeling, versterking van de regionale coördinatie en verbeterde sturing en beheersing. De aanpassingen moeten leiden tot meer draagvlak, invloed, voorspelbaarheid en flexibiliteit binnen het samenwerkingsverband. De regeling treedt in werking na goedkeuring door alle betrokken gemeenteraden en colleges van B&W in Fryslân. Er zijn geen financiële wijzigingen van toepassing.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de goedkarring fan in fernijde sintrumgemeenteregeling foar it Sosjaal Domein Fryslân (SDF) 2022. Dizze regeling is bedoeld om de gearwurking tusken de Fryske gemeenten op it mêd fan Jeugdzorg, Wmo en Participaasje te fersterkjen. De foarstelde wizigingen yn de regeling rjochtsje har op in dúdlikere taakferdieling, fersterking fan de regionale koördinaasje en ferbettere stjoering en behearsking. De oanpassingen moatte liede ta mear draachflak, ynfloed, foarsisberens en fleksibiliteit binnen it gearwurkingsferbân. De regeling giet yn wurking nei goedkarring troch alle belutsen gemeenterieden en kolleezjes fan B&W yn Fryslân. Der binne gjin finansjele wizigingen fan tapassing.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Centrumregeling SDF 2022". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om in te stemmen met een hernieuwde centrumgemeenteregeling voor het Sociaal Domein Fryslân (SDF) 2022. Deze regeling betreft de samenwerking tussen Friese gemeenten op het gebied van de Jeugdwet, Wmo 2015 en de Participatiewet. De herziening beoogt een verbeterde afstemming en sturing binnen het samenwerkingsverband, met concrete aanpassingen in de verdeling van portefeuilles en mandaten. De regeling is eerder geëvalueerd en de aanbevelingen zijn verwerkt in de nieuwe versie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, doelstellingen en de noodzaak van de herziening. Er zijn bijlagen en een video ter ondersteuning van de inhoud.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de hernieuwde centrumregeling, zodat het college van B&W de bevoegdheid krijgt om de regeling formeel aan te gaan met de andere Friese gemeenten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de versterkte samenwerking binnen het sociaal domein. Dit omvat keuzes over de verdeling van verantwoordelijkheden en de mate van invloed en flexibiliteit binnen de samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de regeling hangt af van de uitvoering en samenwerking tussen de gemeenten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de hernieuwde centrumregeling SDF 2022 en het college toestemming te verlenen om deze aan te gaan met de overige Friese gemeenten.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of wijzigingen in de begroting aangegeven in het voorstel. De financiële voorspelbaarheid van het samenwerkingsverband wordt wel als een verbeterpunt genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Fryslân (SDF) Centrumregeling Friese gemeenten Jeugdwet Wmo 2015 Participatiewet Decentralisatie Evaluatie Samenwerking Sturing en beheersingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga -
R. Slijver -
D. Kooistra - CDA
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 8.a Motie vreemd - BVNL - Voornemen demissionaire regering invoering 2G-maatregel
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 2 december 2021 een motie besproken over het voornemen van de demissionaire regering om een 2G-maatregel in te voeren. De motie benadrukte dat deze maatregel een aanzienlijke beperking van lichamelijke integriteit en vrijheid zou betekenen en zou leiden tot tweedeling en polarisatie in de maatschappij. In plaats daarvan werd gepleit voor het naleven van basisregels, het voorkomen van leefstijlgerelateerde ziekten en het versterken van de zorgcapaciteit. De motie riep het college op om zich uit te spreken tegen de invoering van de 2G-maatregel richting de Tweede Kamer en de regering. De motie werd ingediend door J. Talsma (BVNL) en kreeg steun van 6 raadsleden, maar werd met 23 stemmen tegen verworpen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 2 desimber 2021 in moasje besprutsen oer it foarnimmen fan de demisjonêre regearing om in 2G-maatregel yn te fieren. De moasje beklamme dat dizze maatregel in oansjenlike beheining fan lichaamlike yntegriteit en frijheid betsjutte soe en liede soe ta twadieling en polarisearring yn de maatskippij. Ynstee dêrfan waard pleite foar it neilibjen fan basisregels, it foarkommen fan libbensstyl-relatearre sykten en it fersterkjen fan de soarchkapasiteit. De moasje rôp it kolleezje op om him út te sprekken tsjin de ynfiering fan de 2G-maatregel rjochting de Twadde Keamer en de regearing. De moasje waard yntsjinne troch J. Talsma (BVNL) en krige stipe fan 6 riedsleden, mar waard mei 23 stimmen tsjin ferwurpen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Voornemen demissionaire regering invoering 2G-maatregel
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Talsma van BVNL, roept de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân op om zich uit te spreken tegen de invoering van de 2G-maatregel door de demissionaire regering. De motie benadrukt dat de maatregel de lichamelijke integriteit en vrijheid van mensen beperkt en bijdraagt aan maatschappelijke tweedeling en polarisatie. In plaats daarvan pleit de motie voor het naleven van basisregels, het voorkomen van leefstijlgerelateerde ziekten en het versterken van de zorgcapaciteit. De motie werd niet aangenomen, met 6 stemmen voor en 23 tegen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het uitspreken tegen de 2G-maatregel. Het biedt echter geen gedetailleerd alternatief beleid of concrete stappen die de raad of het college zou moeten ondernemen, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te debatteren over de motie en een standpunt in te nemen over de 2G-maatregel. De raad moet beslissen of zij het college willen oproepen om zich uit te spreken tegen de maatregel richting de landelijke politiek.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de motie steunen en zich daarmee uitspreken tegen de 2G-maatregel, of de motie verwerpen en mogelijk impliciet de maatregel steunen of neutraal blijven.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete doelen of tijdlijnen opgenomen, en de motie biedt geen meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist specificiteit.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het college willen oproepen om zich uit te spreken tegen de 2G-maatregel. De motie werd uiteindelijk niet aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op een principieel standpunt tegen de 2G-maatregel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
2G-maatregel Lichamelijke integriteit Vrijheid Tweedeling Polarisatie Basisregels Overheidsinzet Leefstijl gerelateerde ziekten Zorgcapaciteit Tweede KamerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Voornemen demissionaire regering invoering 2G-maatregel
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Talsma van BVNL, roept de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân op om zich uit te spreken tegen de invoering van de 2G-maatregel door de demissionaire regering. De motie benadrukt dat de maatregel de lichamelijke integriteit en vrijheid van mensen beperkt en bijdraagt aan maatschappelijke tweedeling en polarisatie. In plaats daarvan pleit de motie voor het naleven van basisregels, een maximale overheidsinzet ter voorkoming van leefstijlgerelateerde ziekten en een structurele versterking van de zorgcapaciteit. De motie werd niet aangenomen, met 6 stemmen voor en 23 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het uitspreken van een standpunt tegen de 2G-maatregel. Hoewel het de nadelen van de maatregel benoemt, biedt het geen gedetailleerd alternatief beleid of concrete stappen die de raad kan ondernemen. De motie is volledig in de context van het uitspreken van een standpunt, maar mist verdere uitwerking.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om een standpunt in te nemen over de 2G-maatregel en om het college op te roepen dit standpunt over te brengen aan de Tweede Kamer en de demissionaire regering. De raad fungeert hier als een adviserende en richtinggevende instantie.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij zich wel of niet willen uitspreken tegen de 2G-maatregel. Dit vereist een afweging van de waarden van vrijheid en lichamelijke integriteit tegen de volksgezondheidsmaatregelen die de regering voorstelt.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is een oproep tot actie zonder specifieke doelen, meetbare resultaten of een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details over de uitvoering.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en zich daarmee uitspreken tegen de 2G-maatregel, of de motie verwerpen en geen officieel standpunt innemen.
Participatie
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op gezondheidsmaatregelen en maatschappelijke cohesie.
Financiële gevolgen
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich puur op het uitspreken van een standpunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
2G-maatregel Lichamelijke integriteit Vrijheid Tweedeling Polarisatie Basisregels Overheidsinzet Leefstijl gerelateerde ziekten Zorgcapaciteit Tweede KamerVerfijning van de zoekopdracht: