It Debat
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 185 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 2 Debat - Holwerd aan Zee
Gemeente Noardeast-Fryslân trekt stekker uit Holwerd aan Zee: Wat nu met die 4,9 miljoen?
Een unanieme conclusie: Holwerd aan Zee is financieel onhaalbaar. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân beraadt zich op nieuwe plannen voor de kuststrook met de overgebleven miljoenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De ambities van het project Holwerd aan Zee hebben de harde realiteit niet overleefd. Na jaren van onderzoek en overleg is de conclusie helder: met een gat van € 60 miljoen in de begroting en onvoldoende afspraken over eigendom en beheer, is het project niet meer te redden. In een boeiend debat heeft de gemeenteraad gediscussieerd over de bestemming van het gereserveerde bedrag van € 4,9 miljoen.J.R. Kramer, de burgemeester, opende de vergadering met een duidelijke lijn: "We hebben lang genoeg gedebatteerd. Nu is het tijd om beslissingen te nemen voor de toekomst van onze kuststrook." Er is veel waardering voor het werk dat is verzet en een warme erkenning voor de vrijwilligers die jarenlang hun best hebben gedaan om Holwerd aan Zee op de kaart te zetten.
Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân hekelde de vele tegenslagen van het project, maar kijkt vooruit. "Laten we niet stilzitten. Er zijn zoveel mogelijkheden in ons kustgebied die we kunnen benutten, zoals de dijkverhoging en de ontwikkelingen in Peazens," aldus J.M. van Midlum-Huisman.
Het CDA benadrukte het belang van een geïntegreerde aanpak. "Het kustgebied kan de steun gebruiken om de leefbaarheid te verbeteren," stelde L. Sytsma. Hij riep tegelijkertijd op om nieuwe projecten zorgvuldig te kiezen en te zorgen dat ze zowel economisch als ecologisch een plus opleveren.
De discussie had ook een creatieve kant: S. Keizer van SIN suggereerde om "de negatieve sentimenten rond de naam Holwerd aan Zee" te vermijden door een naamsverandering te overwegen.
Een belangrijk onderdeel van het debat was wat te doen met het geld dat oorspronkelijk voor Holwerd aan Zee was gereserveerd. "Er moet straks geen prachtig plan zijn zonder financiële middelen om het te realiseren," waarschuwde van Midlum-Huisman. Vrijwel alle partijen riepen op om het nieuwe ontwikkelfonds strategisch te gebruiken voor gebiedsontwikkeling en misschien zelfs voor een "positieve impuls" voor Holwerd.
De ChristenUnie was fel tegen het opnieuw in zee gaan met de oude stichting Holwerd aan Zee: "Stop de geldstroom naar overleggen en rapporten, steek de euro's concreet in het gebied," aldus J. Dekkema.
Met de opdracht om tegen het derde kwartaal van 2025 met een haalbaar én betaalbaar voorstel te komen, ligt de bal nu bij het college. Of de gestelde deadline gehaald wordt en welke projecten de finale plannen zullen halen, blijft voor nu nog even bij speculeren. De 4,9 miljoen blijft echter beschikbaar en zal niet terugvloeien naar de algemene middelen. Voorlopig lijkt Holwerd niet uit de plannen verdwenen, maar wordt met argusogen uitgekeken naar haalbare opties die de regio Noardeast-Fryslân vooruit kunnen helpen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de beëindiging van de deelname aan het project Holwerd aan Zee. Het project, dat sinds 2019 in samenwerking met diverse partijen werd ontwikkeld, is onhaalbaar gebleken vanwege een begrotingstekort van circa € 60 miljoen en het ontbreken van sluitende afspraken over eigendom, beheer en onderhoud. De gemeente heeft besloten het gereserveerde bedrag van € 4,9 miljoen te behouden in een Ontwikkelfonds voor gebiedsgerichte ontwikkeling in de kuststrook. Het college krijgt de opdracht om uiterlijk in het derde kwartaal van 2025 met een nieuw voorstel te komen voor deze ontwikkeling, waarbij € 250.000 van het gereserveerde bedrag wordt gebruikt voor verdere uitwerking. Het doel is om de brede welvaart, toekomstbestendige landbouw en ecologische plus in het kustgebied te bevorderen. De gemeente blijft betrokken bij andere projecten in de regio, zoals de dijkversterking en het Visserij Ontwikkelplan, en streeft naar cofinanciering voor toekomstige ontwikkelingen.
Gemeente Noardeast-Fryslân trekt stekker út Holwert oan See: Wat no mei dy 4,9 miljoen?
In unanym konklúzje: Holwert oan See is finansjeel net helber. De gemeenterie fan Noardeast-Fryslân betinkt nije plannen foar de kuststrook mei de oerbleaune miljoenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De ambysjes fan it projekt Holwert oan See hawwe de hurde realiteit net oerlibbe. Nei jierren fan ûndersyk en oerlis is de konklúzje helder: mei in gat fan € 60 miljoen yn de begrutting en net genôch ôfspraken oer eigendom en behear, is it projekt net mear te rêden. Yn in boeiend debat hat de gemeenterie diskusjearre oer de bestimming fan it reserviere bedrach fan € 4,9 miljoen.J.R. Kramer, de boargemaster, iepene de gearkomste mei in dúdlike line: "We hawwe lang genôch debatten. No is it tiid om beslissingen te nimmen foar de takomst fan ús kuststrook." Der is folle wurdearring foar it wurk dat dien is en in waarme erkenning foar de frijwilligers dy't jierrenlang har bêst dien hawwe om Holwert oan See op de kaart te setten.
Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân bekritisearde de inkele tsjinslaggen fan it projekt, mar sjocht foarút. "Litte wy net stilsitte. Der binne safolle mooglikheden yn ús kustgebiet dy't wy brûke kinne, lykas de dykferheging en de ûntwikkelingen yn Peazens," sei J.M. van Midlum-Huisman.
It CDA benadrukke it belang fan in yntegrearre oanpak. "It kustgebiet kin de stipe brûke om de libbensberens te ferbetterjen," stelde L. Sytsma. Hy rôp tagelyk op om nije projekten foarsichtich te kiezen en te soargjen dat se sawol ekonomysk as ekologysk in plus opsmite.
De diskusje hie ek in kreative kant: S. Keizer fan SIN stelde foar om "de negative sentiminten rûn de namme Holwert oan See" te foarkommen troch in nammeferoaring te oerwegen.
In wichtich ûnderdiel fan it debat wie wat te dwaan mei it jild dat oarspronklik foar Holwert oan See reservearre wie. "Der moat aansens gjin prachtich plan wêze sûnder finansjele middels om it te realisearjen," warskôge van Midlum-Huisman. Hast alle partijen rôpen op om it nije ûntwikkelfûns strategysk te brûken foar gebietsûntwikkeling en miskien sels foar in "positive ympuls" foar Holwert.
De ChristenUnie wie fel tsjin it op 'e nij yn see gean mei de âlde stichting Holwert oan See: "Stopje de jildstream nei oerlizzen en rapporten, stek de euro's konkreet yn it gebiet," sei J. Dekkema.
Mei de opdracht om tsjin it tredde kwartaal fan 2025 mei in helber én betelber foarstel te kommen, leit de bal no by it kolleezje. Oft de stelde deadline helle wurdt en hokker projekten de finale plannen helje sille, bliuwt foar no noch efkes spekulearjen. De 4,9 miljoen bliuwt lykwols beskikber en sil net weromfloei nei de algemiene middels. Foarearst liket Holwert net út de plannen ferdwûn, mar wurdt mei arguseagen útsjoen nei helbere opsjes dy't de regio Noardeast-Fryslân foarút helpe kinne.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it ein fan de dielnimming oan it projekt Holwerd oan See. It projekt, dat sûnt 2019 yn gearwurking mei ferskate partijen ûntwikkele waard, is ûnhaalber bleaun fanwege in begrotingstekeart fan sa'n € 60 miljoen en it ûntbrekken fan slútende ôfspraken oer eigendom, behear en ûnderhâld. De gemeente hat besletten it reservearre bedrach fan € 4,9 miljoen te behâlden yn in Ûntwikkelfûns foar gebietsgerjochte ûntwikkeling yn de kuststreek. It kolleezje krijt de opdracht om yn it tredde kwartaal fan 2025 mei in nij foarstel te kommen foar dizze ûntwikkeling, dêr't € 250.000 fan it reservearre bedrach foar brûkt wurdt foar fierdere útwurking. It doel is om de brede wolfeart, takomstbestindige lânbou en ekologyske plus yn it kustgebiet te befoarderjen. De gemeente bliuwt belutsen by oare projekten yn de regio, lykas de dykfersterking en it Fiskerij Ûntwikkelplan, en stribbet nei ko-finansiering foar takomstige ûntwikkelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Project Holwerd aan Zee
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beëindigen van de deelname van de gemeente Noardeast-Fryslân aan het project Holwerd aan Zee. Het project, dat in 2019 begon met een intentieverklaring, bleek financieel niet haalbaar met een tekort van € 60 miljoen en onopgeloste eigendoms- en beheervraagstukken. De gemeente wil de gereserveerde € 4,9 miljoen herbestemmen voor gebiedsgerichte ontwikkeling in de kuststrook, met een focus op economische ontwikkeling, landbouw en ecologie. Een bedrag van € 250.000 wordt gereserveerd voor de uitwerking van een nieuw voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide achtergrond van het project, de redenen voor beëindiging, en de toekomstige plannen voor de kuststrook. Het bevat financiële overzichten en risicoanalyses, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de beëindiging van het project en de herbestemming van de middelen. Daarnaast moet de raad het college opdracht geven om met een nieuw voorstel te komen voor de ontwikkeling van de kuststrook.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de beëindiging van een ambitieus project en de herbestemming van aanzienlijke financiële middelen. Dit omvat keuzes over prioriteiten in gebiedsontwikkeling en de inzet van gemeentelijke cofinanciering.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële herbestemming en tijdslijnen voor nieuwe voorstellen. Echter, de doelen voor de nieuwe gebiedsontwikkeling zijn breed geformuleerd en missen specifieke meetbare uitkomsten, wat de SMART-criteria beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de deelname aan het project Holwerd aan Zee te beëindigen en de financiële middelen te herbestemmen voor andere projecten in de kuststrook.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokken partijen en Dorpsbelang Holwert geïnformeerd worden, maar er is weinig detail over actieve participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op ecologische ontwikkeling en toekomstbestendige landbouw in de nieuwe plannen voor de kuststrook.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met een herbestemming van € 4,9 miljoen. Er is een gedetailleerde uitleg over de dekking van kosten voor de uitwerking van nieuwe plannen, maar de bredere financiële impact van toekomstige projecten blijft onduidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holwerd aan Zee A2 Natuurvariant Ontwikkelfonds Kuststrook Cofinanciering Gebiedsgerichte ontwikkeling Eigendom, Beheer en Onderhoud (EBO) Dijkversterking Toerisme & recreatie LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
J. M. van Midlum-Huisman - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân:
- 2
- 2
- 10.0
- 157 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 70 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 225 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 160 w/m
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân:
- 5
- 2
- 5.5
- 171 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 128 w/m
D. Ferwerda-Havenga - VVD Noardeast-Fryslân:
- 3
- 4
- 10.0
- 173 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 110 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 171 w/m
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân:
- 7
- 2
- 4.0
- 149 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 62 w/m
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân:
- 2
- 1
- 10.0
- 190 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 105 w/m
J.H. Lammering - PvdA:
- 106 w/m
L. Sytsma - CDA Noardeast-Fryslân:
- 178 w/m
J.H. Lammering - PvdA:
- 146 w/m
L. Sytsma - CDA Noardeast-Fryslân:
- 168 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 136 w/m
L. Sytsma - CDA Noardeast-Fryslân:
- 126 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 66 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 201 w/m
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân:
- 3
- 2
- 5.0
- 182 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 74 w/m
J.H. Lammering - PvdA:
- 198 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 219 w/m
J.H. Lammering - PvdA:
- 213 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 197 w/m
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân:
- 172 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 106 w/m
D. Ferwerda-Havenga - VVD Noardeast-Fryslân:
- 219 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 167 w/m
J. M. van Midlum-Huisman - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân:
- 191 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 54 w/m
L. Sytsma - CDA Noardeast-Fryslân:
- 190 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 169 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 89 w/m
S. Keizer - S!N:
- 96 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 126 w/m
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân:
- 148 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 251 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 168 w/m
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân:
- 185 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 214 w/m
Agendapunt 3 Debat - Visie op Wonen met Welzijn en Zorg
Toekomstbestendig wonen: Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op welzijn en zorg
Een gezamenlijke aanpak voor de groeiende zorgvraag in de regio, dat is de kern van de nieuwe woonvisie van Noardeast-Fryslân. De gemeenteraad debatteerde over deze cruciale stap richting een leefomgeving die aansluit bij de zorgbehoeften van nu en de toekomst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân kwam deze week bijeen om te debatteren over het raadsvoorstel voor de "Visie op Wonen met Welzijn en Zorg", een beleidsstuk dat zich richt op het toekomstige woon-, welzijn- en zorgaanbod in de regio. De visie, die is ontwikkeld in samenwerking met woningcorporaties, welzijnsorganisaties en zorginstellingen, heeft als doel de uitdagingen van vergrijzing en het tekort aan geschikte woningen aan te pakken. Volgens burgemeester J.R. Kramer is het essentieel om oplossingen te vinden voor "de groeiende groep ouderen en andere groepen die steun nodig hebben."De fracties in de gemeenteraad toonden zich grotendeels positief over de visie. De VVD sprak zijn zorgen uit over de uitvoerbaarheid van het plan: "We maken ons wel zorgen over de uitvoering. Als het zo uitgevoerd kan worden als het nu omschreven staat, zou het heel mooi zijn," aldus D. Ferwerda-Havenga van de VVD.
Liberaal Noardeast-Fryslân prees de samenwerking met diverse partijen bij het opstellen van de visie. "Het is erg belangrijk dat de leefbaarheid in onze kernen nu en in de toekomst gewaarborgd blijft," merkte T.A. van der Veen op.
Het CDA benadrukte de essentie van het document voor "de kwaliteit van het leven van onze kwetsbare inwoners." D. Kooistra van het CDA sprak de hoop uit dat technologische innovaties een cruciale rol zouden spelen in de zorgoplossingen. "Je moet er wel voor zorgen dat het papier niet alleen gewillig is, maar dat de uitvoering ook daadwerkelijk plaatsvindt."
Ook de FNP toonde instemming, met een focus op het behouden van basisvoorzieningen als scholen en dorpshuizen. "Wonen waar je wilt blijven, dat is de kern," aldus J.R. Buruma van de FNP.
Toch waren er zorgen, voornamelijk rondom de financiering en uitvoerbaarheid van de plannen. A.C.F. Admiraal-Boelens van de PvdA vroeg zich af hoe de gemeente een "toekomstbestendige en zorgbestendige" omgeving kon creëren zonder de beschikbare middelen te overschrijden. "We moeten ervoor zorgen dat iedereen dezelfde rechten op zorg op maat krijgt."
De visie wordt gezien als een cruciaal beleidsstuk, maar de gemeente ontkomt niet aan een ingewikkelde weg naar daadwerkelijke uitvoering. De raad stemt op 17 oktober over het voorstel, waarover inmiddels is afgesproken dat het een bespreekpunt blijft om de nodige aandacht te waarborgen.
Het debat onderstreepte het belang van nauwe samenwerking en innovatieve oplossingen in een tijdperk van toenemende uitdagingen door demografische veranderingen. De weg naar een woonomgeving die iedereen de nodige zorg kan bieden, lijkt ingezet, maar het pad zal allerminst zonder hindernissen zijn.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de "Visie op Wonen met Welzijn en Zorg". Deze visie is ontwikkeld in samenwerking met diverse betrokken partijen, zoals woningcorporaties, welzijnsorganisaties en zorginstellingen, en is bedoeld om een strategisch kader te bieden voor een passend woon-, welzijn- en zorgaanbod in de regio. De visie richt zich op het aanpakken van de toenemende zorgvraag, vooral door de vergrijzing, en het tekort aan geschikte woningen voor ouderen en andere zorgbehoevende groepen. Er zijn drie hoofdopgaven geformuleerd: vitale en leefbare dorpen en wijken, een passende woning en woonomgeving, en houdbare zorg en ondersteuning. De visie is regionaal opgezet om efficiëntie te bevorderen en is een wettelijke verplichting onder het Volkshuisvestingsprogramma. Hoewel de gemeente geen extra budget ontvangt voor de uitvoering, wordt er creativiteit gevraagd in het gebruik van bestaande middelen. Na vaststelling van de visie zal een uitvoeringsagenda worden opgesteld in samenwerking met de stakeholders.
Takomstbestindich wenjen: Gemeente Noardeast-Fryslân set yn op wolwêzen en soarch
In gearwurkjende oanpak foar de groeiende soarchfraach yn 'e regio, dat is de kearn fan 'e nije wenfisy fan Noardeast-Fryslân. De gemeenteried debattearre oer dizze krúsjale stap rjochting in libbensomjouwing dy't oanslút by de soarchbehoeften fan no en de takomst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân kaam dizze wike byinoar om te debattearjen oer it riedsfoarstel foar de "Fisy op Wenjen mei Wolwêzen en Soarch", in beliedsplan dat him rjochtet op it takomstige wen-, wolwêzen- en soarchoanbod yn 'e regio. De fisy, dy't ûntwikkele is yn gearwurking mei wenningkorporaasjes, wolwêzensorganisaasjes en soarchynstellingen, hat as doel de útdagingen fan fergrizing en it tekoart oan geskikte wenningen oan te pakken. Neffens boargemaster J.R. Kramer is it essinsjeel om oplossings te finen foar "de groeiende groep âlderein en oare groepen dy't stipe nedich hawwe."De fraksjes yn 'e gemeenteried toanden har meastentiids posityf oer de fisy. De VVD spruts har soargen út oer de útfierberens fan it plan: "Wy meitsje ús wol soargen oer de útfiering. As it sa útfierd wurde kin as it no beskreaun stiet, soe it hiel moai wêze," sei D. Ferwerda-Havenga fan 'e VVD.
Liberaal Noardeast-Fryslân priizge de gearwurking mei diverse partijen by it opstellen fan 'e fisy. "It is hiel wichtich dat de leefberens yn ús kearnen no en yn 'e takomst garandearre bliuwt," merkte T.A. van der Veen op.
It CDA beklamme de essinsje fan it dokumint foar "de kwaliteit fan it libben fan ús kwetsbere ynwenners." D. Kooistra fan it CDA spruts de hoop út dat technologyske ynnovaasjes in krúsjale rol soene spylje yn 'e soarchoplossings. "Jo moatte der wol foar soargje dat it papier net allinnich willig is, mar dat de útfiering ek yndie plakfynt."
Ek de FNP toande ynstimming, mei in fokus op it behâld fan basisfoarsjennings as skoallen en doarpshuzen. "Wenje wêr't jo bliuwe wolle, dat is de kearn," sei J.R. Buruma fan 'e FNP.
Dochs wiene der soargen, benammen oangeande de finansiering en útfierberens fan 'e plannen. A.C.F. Admiraal-Boelens fan 'e PvdA frege har ôf hoe't de gemeente in "takomstbestindige en soarchbestindige" omjouwing kreëarje koe sûnder de beskikbere middels te boppe te gean. "Wy moatte derfoar soargje dat elkenien deselde rjochten op soarch op maat krijt."
De fisy wurdt sjoen as in krúsjaal beliedsplan, mar de gemeente ûntkomt net oan in yngewikkelde wei nei wirklike útfiering. De ried stimt op 17 oktober oer it foarstel, dêr't yntusken oer ôfpraat is dat it in bespreekpunt bliuwt om de nedige oandacht te garandearjen.
It debat ûnderstreke it belang fan nauwe gearwurking en ynnovative oplossings yn in tiidrek fan tanimmende útdagingen troch demografyske feroaringen. De wei nei in wenomjouwing dy't elkenien de nedige soarch biede kin, liket ynset, mar it paad sil beslist net sûnder obstakels wêze.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan de "Fyzje op Wenjen mei Wolwêzen en Soarch". Dizze fyzje is ûntwikkele yn gearwurking mei ferskate belutsen partijen, lykas wenkorporaasjes, wolwêzensorganisaasjes en soarchynstellingen, en is bedoeld om in strategysk kader te bieden foar in passend wen-, wolwêzens- en soarchoanbod yn de regio. De fyzje rjochtet him op it oanpakken fan de tanimmende soarchfraach, benammen troch de fergrizing, en it tekoart oan geskikte wenningen foar âlderen en oare soarchbehoevende groepen. Der binne trije haadútdagings formulearre: fitale en libbere doarpen en wyken, in passende wenning en wenomjouwing, en haalbere soarch en stipe. De fyzje is regionaal opset om effisjinsje te befoarderjen en is in wetlik ferplichting ûnder it Folksmienskipsprogramma. Al hat de gemeente gjin ekstra budzjet krigen foar de útfiering, der wurdt kreativiteit frege yn it brûken fan besteande middels. Nei it fêststellen fan de fyzje sil in útfieringsaginda wurde opsteld yn gearwurking mei de belutsen partijen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen Visie op Wonen met Welzijn & Zorg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Visie op Wonen met Welzijn & Zorg". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een strategische visie voor een regionaal dekkend en passend woon-, welzijn- en zorgaanbod in de regio Noordoost Friesland. Dit is noodzakelijk vanwege de toenemende zorgvraag door de vergrijzing en het tekort aan geschikte woningen voor ouderen en andere zorgbehoevende groepen. De visie is opgesteld in samenwerking met diverse stakeholders en biedt ontwikkelrichtingen en strategische kaders om de zorg toekomstbestendig in te richten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context, benoemt de betrokken partijen en schetst de uitdagingen en doelen. Echter, details over de specifieke acties en hoe deze worden uitgevoerd, ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet de visie vaststellen. Dit betekent dat zij akkoord moeten gaan met de voorgestelde ontwikkelrichting en strategische kaders.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde visie en de daarin opgenomen strategische kaders ondersteunen. Dit omvat keuzes over regionale samenwerking en prioritering van zorg- en woonprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het strategische kaders biedt, ontbreken specifieke, meetbare doelen en een tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de visie op Wonen met Welzijn en Zorg vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met diverse stakeholders, waaronder woningcorporaties en zorgorganisaties. Er is een symbolische ondertekening geweest om het draagvlak te versterken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van het verduurzamen van de verpleeghuisvoorraad.
Financiële Gevolgen:
Het vaststellen van de visie heeft geen directe financiële consequenties. Echter, de uitvoering vraagt in de toekomst wel om capaciteit en financiën. Er is geen extra budget vanuit het Rijk, en er wordt creativiteit gevraagd in het efficiënt inzetten van huidige budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie op Wonen met Welzijn & Zorg Ouderen Zorgvraag Woningaanbod Zorgsector Personeelstekorten Verduurzaming Regionale samenwerking Zorgaanbieders VolkshuisvestingsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
D. Ferwerda-Havenga - VVD Noardeast-Fryslân:
- 162 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 131 w/m
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân:
- 201 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 222 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 143 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 168 w/m
J. M. van Midlum-Huisman - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân:
- 5
- 1
- 7.0
- 143 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 314 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 104 w/m
D. van der Meulen - ChristenUnie Noardeast-Fryslân:
- 5
- 2
- 5.5
- 151 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 65 w/m
J.R. Kramer - Burgemeester:
- 161 w/m
D. Kooistra - CDA Noardeast-Fryslân:
- 227 w/m