27-05-2021 It Debat
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Inspraak
J. Kramer Foarsitter
Inspreker Raad
J. Kramer Foarsitter
Inspreker Raad
J. Kramer Foarsitter
Inspreker Raad
P.l. Braaksma
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
Inspreker Raad
J. Kramer Foarsitter
Inspreker Raad
P.l. Braaksma
J. Kramer Foarsitter
Inspreker Raad
J. Kramer Foarsitter
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer Foarsitter
J.H. Lammering - PvdA
J.H. Lammering - PvdA
Agendapunt 3 Debat - Nota Kapitaalgoederen 2022 - 2026
Gemeente Noardeast-Fryslân Debatteert over Kapitaalgoederenbeheer
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 12 mei gedebatteerd over de vaststelling van de Nota Kapitaalgoederen. Deze nota, die elke vijf jaar moet worden geactualiseerd, omvat het beheer van wegen, groen, gebouwen, kunstwerken, waterlopen en straatverlichting. Vanwege de financiële positie van de gemeente wordt voorgesteld om het onderhoudsniveau voor wegen en groen op een laag niveau vast te stellen. Het debat leidde tot een levendige discussie over de financiële en maatschappelijke implicaties van deze keuzes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat benadrukte de heer De Jager van de ChristenUnie het belang van een gedegen inventarisatie van de gemeentelijke eigendommen. "Het is een hele klus geweest om alles in kaart te brengen," aldus De Jager. Hij uitte zijn zorgen over de financiële consequenties van het voorstel en vroeg zich af of de gemeente niet te veel risico's neemt met een laag onderhoudsniveau.De heer Klaver van het CDA wees op de noodzaak van keuzes maken. "We houden meer geld uit dan we binnenkrijgen," stelde hij. Klaver pleitte voor een onderzoek naar de mogelijkheden om kosten te besparen, bijvoorbeeld door privatisering van groenonderhoud. "Misschien kunnen we daar wat mee," suggereerde hij.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van der Aar, toonde zich niet verrast door de financiële omvang van het kapitaalgoederenbeheer. "We hadden al niet al te veel vertrouwen in de quickscan die gemaakt is voor de herindeling," zei Van der Aar. Hij pleitte voor een stappenplan om geleidelijk naar het basisniveau van onderhoud te gaan.
De lokale partij ELP, vertegenwoordigd door de heer Talsma, uitte stevige kritiek op het verleden. "Deze situatie is een direct gevolg van wanbeheer," stelde Talsma. Hij riep op tot politieke verantwoordelijkheid en stelde voor om te bezuinigen binnen de gemeentelijke organisatie zelf.
Mevrouw Klinkenberg van Actief Links Lokaal benadrukte het belang van een lange termijnvisie. "Het is verleidelijk om op korte termijn te besparen, maar dat kan kapitaalvernietiging tot gevolg hebben," waarschuwde ze. Ze pleitte voor een duurzaam en toekomstbestendig beheer van de openbare ruimte.
De PvdA, vertegenwoordigd door de heer Lammering, riep op tot een positieve benadering en het benutten van subsidiemogelijkheden voor vergroening. "Laten we de negativiteit ombuigen naar een stukje positiviteit," stelde Lammering.
Wethouder Berends reageerde op de zorgen en suggesties vanuit de raad. Hij benadrukte dat een laag onderhoudsniveau niet automatisch leidt tot kapitaalvernietiging of onveilige situaties. "We waken ervoor dat veiligheid in het geding komt," verzekerde hij. Berends nodigde de raadsleden uit om in september een kijkje te nemen bij de uitvoering van het kapitaalgoederenbeheer.
Het debat maakte duidelijk dat de gemeenteraad voor een grote uitdaging staat om de balans te vinden tussen financiële haalbaarheid en het behoud van een leefbare en veilige openbare ruimte. De uiteindelijke keuzes zullen worden meegenomen in de perspectiefnota, die later dit jaar wordt behandeld.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Nota Kapitaalgoederen, die het beheer van wegen, groen, gebouwen, kunstwerken, waterlopen en straatverlichting omvat. De gemeente heeft momenteel geen actueel beleidsplan voor het beheer van kapitaalgoederen, wat wettelijk verplicht is. De nota moet elke vijf jaar worden geactualiseerd. De raad wordt gevraagd om het onderhoudsniveau voor wegen en groen op een laag niveau vast te stellen, en voor gebouwen op conditiescore 4, vanwege de financiële positie van de gemeente. Voor kunstwerken, straatverlichting en baggeren wordt een instandhoudingsniveau gehanteerd. De financiële consequenties van deze keuzes worden verwerkt in de begroting van 2022. Er wordt ook gekeken naar mogelijkheden om kosten te verlagen door bijvoorbeeld het afstoten of omvormen van areaal. Het debat op 12 mei kan leiden tot aanpassingen in de definitieve nota. Na vaststelling van de nota worden de dorpsbelangen, wijkraden, inwoners en andere stakeholders geïnformeerd over de gevolgen voor de openbare ruimte.
Gemeente Noardeast-Fryslân Debattearret oer Kapitaalgoederenbehear
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 12 maaie debattearre oer it fêststellen fan de Nota Kapitaalgoederen. Dizze nota, dy't elke fiif jier aktualisearre wurde moat, befettet it behear fan wegen, grien, gebouwen, keunstwurken, wetterstreamen en strjitferljochting. Fanwegen de finansjele posysje fan de gemeente wurdt foarsteld om it ûnderhâldsnivo foar wegen en grien op in leech nivo fêst te stellen. It debat liede ta in libbene diskusje oer de finansjele en maatskiplike ymplikaasjes fan dizze karren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens it debat benadrukte de hear De Jager fan de ChristenUnie it belang fan in goed ûndersyk fan de gemeentlike eigendommen. "It is in hiele klus west om alles yn kaart te bringen," sa sei De Jager. Hy út syn soargen oer de finansjele gefolgen fan it foarstel en frege him ôf oft de gemeente net te folle riziko's nimt mei in leech ûnderhâldsnivo.De hear Klaver fan it CDA wiisde op de needsaak fan it meitsjen fan karren. "Wy hâlde mear jild út as wy binnenkrije," stelde er. Klaver pleite foar in ûndersyk nei de mooglikheden om kosten te besparjen, bygelyks troch privatisearring fan grienûnderhâld. "Miskien kinne wy dêr wat mei," suggerearre er.
De VVD, fertsjintwurdige troch de hear Van der Aar, toande him net ferrast troch de finansjele omfang fan it kapitaalgoederenbehear. "Wy hienen al net al te folle fertrouwen yn de quickscan dy't makke is foar de herynling," sa sei Van der Aar. Hy pleite foar in stappenplan om gefaas nei it basisnivo fan ûnderhâld te gean.
De lokale partij ELP, fertsjintwurdige troch de hear Talsma, út stevige krityk op it ferline. "Dizze situaasje is in direkte gefolch fan wanbehear," stelde Talsma. Hy ropt op ta politike ferantwurdlikheid en stelde foar om te besunigjen binnen de gemeentlike organisaasje sels.
Frou Klinkenberg fan Actief Links Lokaal benadrukte it belang fan in lange termynvisy. "It is ferliedlik om op koarte termyn te besparjen, mar dat kin kapitaalfernieling ta gefolch hawwe," warskôge se. Se pleite foar in duorsum en takomstbestindich behear fan de iepenbiere romte.
De PvdA, fertsjintwurdige troch de hear Lammering, ropt op ta in posityf benadering en it benutten fan subsydzjemogelijkheden foar fergrining. "Lit ús de negativiteit omsette nei in stikje posityfens," stelde Lammering.
Wethâlder Berends reagearre op de soargen en suggestjes fanút de ried. Hy benadrukte dat in leech ûnderhâldsnivo net automatysk liede ta kapitaalfernieling of ûnfeilige situaasjes. "Wy wachtsje derfoar dat feiligens yn it gedrang komt," fersekere er. Berends noadige de riedsleden út om yn septimber in kike te nimmen by de útfiering fan it kapitaalgoederenbehear.
It debat makke dúdlik dat de gemeenteried foar in grutte útdaging stiet om it evenwicht te finen tusken finansjele haalberens en it behâld fan in bewenbere en feilige iepenbiere romte. De úteinlike karren sille meinaam wurde yn de perspektyfnota, dy't letter dit jier behannele wurdt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan de Nota Kapitaalgoederen, dy't it behear fan wegen, grien, gebouwen, keunstwurken, wetterstreamen en strjitferljochting befettet. De gemeente hat op dit stuit gjin aktueel beliedsplan foar it behear fan kapitaalgoederen, wat wettich ferplichte is. De nota moat elke fiif jier aktualisearre wurde. De ried wurdt frege om it ûnderhâldsnivo foar wegen en grien op in leech nivo fêst te stellen, en foar gebouwen op kondysjeskoare 4, fanwegen de finansjele posysje fan de gemeente. Foar keunstwurken, strjitferljochting en baggerjen wurdt in ynstanhâldingsnivo hantearre. De finansjele gefolgen fan dizze karren wurde ferwurke yn de begrutting fan 2022. Der wurdt ek sjoen nei mooglikheden om kosten te ferleegjen troch bygelyks it ôfstean of oanpasse fan grûnstikken. It debat op 12 maaie kin liede ta oanpassings yn de definityf nota. Nei it fêststellen fan de nota wurde de doarpsbelangen, wykraden, ynwenners en oare belutsenen ynformearre oer de gefolgen foar de iepenbiere romte.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Kapitaalgoederen (wegen, groen, gebouwen, kunstwerken, waterlopen en straatverlichting)." Het voorstel beoogt de vaststelling van een nota kapitaalgoederen voor de gemeente Noardeast-Fryslân, waarin het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen zoals wegen, groen, gebouwen, kunstwerken, waterlopen en straatverlichting worden behandeld. De nota biedt inzicht in de benodigde financiële middelen voor verschillende onderhoudsniveaus (Basis en Laag) en stelt voor om, gezien de financiële positie van de gemeente, het onderhoudsniveau voor wegen en groen op Laag vast te stellen. Het doel is om een goed onderhouden, leefbare en duurzame openbare ruimte te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uiteenzetting van de financiële implicaties en de verschillende onderhoudsniveaus. Het biedt een gedegen basis voor besluitvorming, hoewel er enkele kanttekeningen zijn, zoals het ontbreken van een vergelijk tussen benodigde en beschikbare middelen voor de eigen dienst.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de nota kapitaalgoederen en het bepalen van het onderhoudsniveau. De raad moet ook beslissingen nemen over mogelijke bezuinigingen en omvormingen van het areaal.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende onderhoudsniveaus (Basis of Laag) en beslissen over mogelijke bezuinigingen door areaalvermindering of omvorming. Deze keuzes hebben invloed op de kwaliteit van de openbare ruimte en de financiële gezondheid van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en onderhoudsniveaus. Echter, er zijn enkele inconsequenties, zoals het ontbreken van financiële consequenties voor bepaalde duurzaamheidsmaatregelen en het niet volledig inzichtelijk maken van de benodigde middelen voor de eigen dienst.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nota kapitaalgoederen vast te stellen, het onderhoudsniveau te bepalen en eventuele bezuinigingsvoorstellen te overwegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na vaststelling van de nota, dorpsbelangen, wijkraden, inwoners en andere stakeholders geïnformeerd zullen worden over de gevolgen voor de openbare ruimte.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van het vervangen van straatverlichting door LED-armaturen en het beheer van kunstgrasvelden. Echter, specifieke duurzaamheidsmaatregelen zijn niet volledig uitgewerkt in de financiële consequenties.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een jaarlijks extra budget van gemiddeld € 3.768.798 voor niveau Basis en € 3.015.195 voor niveau Laag. Het voorstel geeft aan dat deze kosten gedekt moeten worden door bezuinigingen of omvormingen, maar biedt geen gedetailleerd plan voor dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kapitaalgoederen Onderhoudsniveau Financiële consequenties Begroting Instandhoudingsniveau Areaalvermindering Vervangingsinvesteringen Openbare ruimte Kwaliteitsniveau PerspectiefnotaVerfijning van de zoekopdracht:
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer Foarsitter
Inspreker Raad
J. Kramer Foarsitter
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer Foarsitter
F.j. Klaver
J. Kramer Foarsitter
A.r. Van Der Aar
J. Kramer Foarsitter
J. Talsma
J. Kramer Foarsitter
R. Slijver
J. Kramer Foarsitter
T. Bosgraaf
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
J. Kramer Foarsitter
J.m. Klinkenberg
J. Kramer Foarsitter
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer Foarsitter
T. Berends
P.l. Braaksma
T. Berends
T. Berends
J. Kramer Foarsitter
J. Kramer Foarsitter
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer Foarsitter
T. Berends
J. Kramer Foarsitter
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer Foarsitter
K. de Jager - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer Foarsitter
F.j. Klaver
J. Kramer Foarsitter
A.r. Van Der Aar
J. Kramer Foarsitter
J. Talsma
J. Kramer Foarsitter
J. Kramer Foarsitter
J.m. Klinkenberg
J. Kramer Foarsitter
J. Kramer Foarsitter
J. Talsma
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
J. Talsma
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
J. Talsma
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
J. Talsma
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
P.l. Braaksma
J. Talsma
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
J. Kramer Foarsitter
J. Kramer Foarsitter
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer Foarsitter
P.l. Braaksma
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer Foarsitter
T. Berends
J. Kramer Foarsitter
T. Berends
J. Kramer Foarsitter
J. Kramer Foarsitter -
00:18:18 - 00:18:30 - 00:23:05 - 00:26:42 - 00:30:32 - 00:34:05 - 00:37:03 - 00:40:13 - 00:47:39 - 00:53:09 - 00:57:53 - 01:12:23 - 01:12:43 - 01:14:13 - 01:16:10 - 01:18:28 - 01:18:34 - 01:19:22 - 01:21:42 - 01:24:59 - 01:25:03 - 01:25:57 - 01:25:59 - 01:26:38 - 01:32:11 - 01:32:41 - 01:34:30 - 01:36:22 - 01:36:24 - 01:36:56 - 01:37:08 - 01:38:42 - 01:39:59 - 01:41:17 - 01:42:00