15-04-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver -
B.H. Wijbenga -
J.D. De Vries -
E. Hanemaaijer -
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Mededelingen
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst It Beslút 31 maart 2021
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Vaststellen Verordening bekostiging leerlingenvervoer Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer 2021. Deze nieuwe verordening is opgesteld vanwege ontwikkelingen in het sociaal domein en passend onderwijs sinds 2015, en de wens om het beleid te harmoniseren binnen de gemeenschappelijke regeling Jobinder. De verordening vervangt de Verordening Leerlingenvervoer 2019 en is bedoeld om een uniforme werkwijze voor leerlingenvervoer te creëren in de vier deelnemende gemeenten. De verordening bevat nieuwe bepalingen, zoals criteria voor vervoersvoorzieningen en de mogelijkheid tot maatwerk. Het doel is om financiële ondersteuning te bieden voor passend vervoer naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. De verordening is voor advies voorgelegd aan de Participatieraad, die instemt met het voorstel. De verordening heeft geen financiële gevolgen voor de gemeentebegroting en zal na één jaar geëvalueerd worden.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan de Feroardering Bekostiging Learlingenferfier 2021. Dizze nije feroardering is opsteld fanwegen ûntwikkelings yn it sosjaal domein en passend ûnderwiis sûnt 2015, en de winsk om it belied te harmonisearjen binnen de mienskiplike regeling Jobinder. De feroardering ferfangt de Feroardering Learlingenferfier 2019 en is bedoeld om in unifoarme wurkwize foar learlingenferfier te kreëarjen yn de fjouwer dielnimmende gemeenten. De feroardering befettet nije bepalings, lykas kritearia foar ferfiersfoarsjennings en de mooglikheid ta maatwurk. It doel is om finansjele stipe te bieden foar passend ferfier nei de tichtstbylizzende tagonklike skoalle. De feroardering is foar advys foarlein oan de Participaasjeried, dy't ynstimt mei it foarstel. De feroardering hat gjin finansjele gefolgen foar de gemeentebegroting en sil nei ien jier evaluearre wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer Noardeast-Fryslân
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer Noardeast-Fryslân 2021". Het voorstel beoogt de harmonisatie van het beleid voor leerlingenvervoer binnen de vier gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling Jobinder. Dit is noodzakelijk vanwege veranderingen in het sociaal domein en passend onderwijs sinds 2015. De nieuwe verordening vervangt de verordening van 2019 en zorgt ervoor dat alle inwoners binnen het werkgebied van Jobinder onder dezelfde juridische regeling vallen. De verordening is afgestemd op landelijke en regionale ontwikkelingen en bevat nieuwe bepalingen om de uitvoering te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de aanleiding als de inhoudelijke wijzigingen en de juridische context van de verordening behandelt. Het bevat ook een toelichting en advies van de Participatieraad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken. Dit is een wettelijke verplichting om te voldoen aan de eisen voor leerlingenvervoer.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van het beleid en de verordening, en of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de doelen van passend onderwijs en efficiënt leerlingenvervoer te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en wijzigingen die het beoogt. Het is tijdgebonden met een evaluatie na één jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken.
Participatie:
Het voorstel is voor advies voorgelegd aan de Participatieraad, die instemt met de verordening en een aanbeveling doet over de reistijd naar opstapplaatsen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de begroting van de gemeente Noardeast-Fryslân als gevolg van het vaststellen van deze verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leerlingenvervoer Verordening Passend onderwijs Harmonisatie Gemeenschappelijke regeling Jobinder Vervoersvoorziening Schoolbesturen Participatieraad Wet passend onderwijs RechtszekerheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5.a Ledenraadpleging Onderhandelaarsakkoord CAO Aan de Slag 2021 - 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het instemmen met het onderhandelaarsakkoord voor de CAO 'Aan de Slag 2021 – 2023'. Dit akkoord is bedoeld voor werknemers met een arbeidsbeperking die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen. Het akkoord, bereikt door de VNG, Cedris, FNV en CNV, biedt een uniform arbeidsvoorwaardenpakket met afspraken over loon, pensioenen, verlof, ontwikkeling en opleidingen. Het doel is om uniformiteit en efficiëntie te bevorderen en bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het akkoord, waarna het college een positief advies zal uitbrengen via de digitale ledenraadpleging door de VNG. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel. Het raadsbesluit werd op 15 april 2021 goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it ynstimmen mei it ûnderhannelersakkoart foar de CAO 'Oan de Slach 2021 – 2023'. Dit akkoart is bedoeld foar wurknimmers mei in arbeidsbeheining dy't net selsstannich it minimumlean fertsjinje kinne. It akkoart, berikt troch de VNG, Cedris, FNV en CNV, biedt in unifoarm arbeidsbetingstenpakket mei ôfspraken oer lean, pensjoenen, ferlof, ûntwikkeling en opliedingen. It doel is om unifoarmiteit en effisjinsje te befoarderjen en by te dragen oan in ynklusive arbeidsmerk. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei it akkoart, dêrnei sil it kolleezje in posityf advys útbringe fia de digitale ledenriedplachting troch de VNG. Der binne gjin finansjele gefolgen of risiko's ferbûn oan dit foarstel. It riedsbeslút waard op 15 april 2021 goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderhandelaarsakkoord CAO ‘Aan de Slag 2021 – 2023’". Het akkoord is bereikt tussen de VNG, Cedris, en vakbonden FNV en CNV voor werknemers met een arbeidsbeperking die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen. Het doel is om een uniform arbeidsvoorwaardenpakket te bieden dat zekerheid en perspectief biedt aan deze werknemers. Gemeenten moeten instemmen met het akkoord om het definitief te maken. Het akkoord biedt landelijke afspraken over loon, pensioenen, verlof, ontwikkeling en opleidingen, en draagt bij aan een inclusieve arbeidsmarkt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, noodzaak, en voordelen van het akkoord duidelijk uiteenzet. Het bevat ook de voorwaarden die eerder door gemeenten zijn gesteld.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het onderhandelaarsakkoord om het proces naar een definitief akkoord te ondersteunen. Dit is een formele stap in de besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de voorwaarden en de impact van het akkoord op de lokale arbeidsmarkt en sociale voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen van het akkoord. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel mist specifieke tijdsgebonden doelen buiten de instemmingstermijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het onderhandelaarsakkoord.
Participatie:
Er is afstemming geweest met de GR NEF via Cedris, wat aangeeft dat er enige mate van participatie en overleg is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of begrotingswijzigingen aangegeven in het voorstel. Het akkoord zou geen invloed hebben op bestaande subsidies en begeleidingsbudgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderhandelaarsakkoord CAO ‘Aan de Slag 2021 – 2023’ Participatiewet Inclusieve arbeidsmarkt Arbeidsbeperking Uniformiteit VNG Cedris Ledenraadpleging Beschut werkVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Harmonisatie tarieven binnensportaccommodaties
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de harmonisatie van de tarieven voor gemeentelijke binnensportaccommodaties na een gemeentelijke fusie. Het voorstel, opgesteld door M. Pander, adviseert de vaststelling van het 'Sporttarievenbeleid binnensportaccommodaties Noardeast-Fryslân'. De raad heeft besloten om de nieuwe tarieven per 1 augustus 2021 in te voeren en deze voor bepaalde accommodaties in drie jaarlijkse termijnen te verhogen tot 2023. Het beleid wordt in het najaar van 2022 geëvalueerd. De verhuur van sportaccommodaties aan sportverenigingen wordt aangemerkt als een economische activiteit 'in het algemeen belang', waardoor de gemeente geen kostendekkende tarieven hoeft te hanteren. Het doel is om de maatschappelijke voorzieningen betaalbaar en bereikbaar te houden. De financiële gevolgen van de nieuwe tarieven zijn nog niet exact te bepalen, maar worden gemonitord en geëvalueerd. Communicatie met de betrokken huurders is reeds gestart.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de harmonisaasje fan de tariven foar gemeentlike binnensportakkommodaasjes nei in gemeentlike fúzje. It foarstel, opsteld troch M. Pander, advisearret de fêststelling fan it 'Sporttarivenbelied binnensportakkommodaasjes Noardeast-Fryslân'. De ried hat besletten om de nije tariven per 1 augustus 2021 yn te fieren en dizze foar bepaalde akkommodaasjes yn trije jierlikse terminen te ferheegjen oant 2023. It belied wurdt yn it neijier fan 2022 evaluearre. De ferhier fan sportakkommodaasjes oan sportferienings wurdt oanmerkt as in ekonomyske aktiviteit 'yn it algemien belang', wêrtroch't de gemeente gjin kostendekkende tariven hoecht te hanthavenjen. It doel is om de maatskiplike foarsjennings betelber en berikber te hâlden. De finansjele gefolgen fan de nije tariven binne noch net krekt te bepalen, mar wurde monitoare en evaluearre. Kommunikaasje mei de belutsen hierders is al úteinset.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Harmonisatie Binnensporttarieven". Het betreft de harmonisatie van tarieven voor gemeentelijke binnensportaccommodaties in Noardeast-Fryslân na een gemeentelijke fusie. Het voorstel adviseert de gemeenteraad om een nieuw tarievenbeleid vast te stellen, waarbij tarieven worden geharmoniseerd en in fases worden ingevoerd. Het doel is om een eenvoudig en overzichtelijk tarievenstelsel te creëren dat betaalbaarheid en toegankelijkheid van sportaccommodaties waarborgt. De tarieven worden geëvalueerd in 2022 en kunnen dan worden bijgesteld. De verhuur aan sportverenigingen wordt als een economische activiteit in het algemeen belang aangemerkt, waardoor kostendekkende tarieven niet verplicht zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak tot harmonisatie, de voorgestelde tarieven en de planning voor evaluatie. Er is echter enige onzekerheid over de exacte financiële gevolgen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, de nieuwe tarieven vaststellen en besluiten over de economische status van de verhuur aan sportverenigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van tarieven, de fasering van tariefverhogingen en de status van verhuur als economische activiteit in het algemeen belang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van financiële gevolgen is onzeker. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële impact is niet exact bepaald.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het nieuwe tarievenbeleid vast te stellen en de voorgestelde tarieven en fasering goed te keuren.
Participatie:
Er is enige participatie geweest; huurders zijn geïnformeerd en konden hun bevindingen delen. Een samenvatting van deze bevindingen wordt aan de raad verstrekt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn niet exact bepaald, maar verwacht wordt dat de opbrengsten in lijn liggen met de huidige begroting. Er is een risico op lagere inkomsten door de coronacrisis, wat in tussentijdse rapportages wordt verantwoord.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Binnensporttarieven Sportaccommodaties Tarievenstelsel Sportverenigingen Corona-crisis Gelijkheidsbeginsel Economische activiteit Begrotingswijziging EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
L. Vellinga -
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Reitsma-hazelhoff -
B.H. Wijbenga -
D. Ferwerda - VVD
J.E. Boerema - wethouder
Agendapunt 7 Krediet Kapellaan Dokkum t.b.v. uitbreiding gymzaal
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de uitbreiding van de gymzaal aan de Kapellaan in Dokkum om een clubruimte voor Tafeltennisvereniging Dokkum (TTV Dokkum) te realiseren. TTV Dokkum, een van de grootste tafeltennisverenigingen in Friesland, heeft behoefte aan een eigen kantineruimte om hun leden en gasten beter te kunnen ontvangen. De gemeente Noardeast-Fryslân wordt gevraagd om de berging bij de sportzaal met circa 30m² uit te breiden en deze casco op te leveren, waarna de vereniging zelf voor de afwerking en inrichting zal zorgen. De kosten voor deze uitbreiding zijn begroot op € 41.000. De gemeenteraad heeft besloten om dit krediet beschikbaar te stellen en de jaarlijkse kapitaallasten uit de algemene middelen te dekken. Het doel is om het voorzieningenniveau beter aan te laten sluiten bij de omvang van de vereniging en te voorkomen dat TTV Dokkum mogelijk naar een andere locatie buiten de gemeente verhuist.
Samenvatting
It foarstel oan de ried giet oer de útwreiding fan de gymseal oan de Kapellaan yn Dokkum om in klupromte foar Tafeltennisferiening Dokkum (TTV Dokkum) te realisearjen. TTV Dokkum, ien fan de grutste tafeltennisferienings yn Fryslân, hat ferlet fan in eigen kantineromte om harren leden en gasten better ûntfange te kinnen. De gemeente Noardeast-Fryslân wurdt frege om de opslach by de sportseal mei sa'n 30m² út te wreidzjen en dizze casco op te leverjen, wêrnei't de feriening sels foar de ôfwurking en ynrjochting soargje sil. De kosten foar dizze útwreiding binne begroate op € 41.000. De gemeenteried hat besletten om dit kredyt beskikber te stellen en de jierlikse kapitaallêsten út de algemiene middels te dekken. It doel is om it foarsjenningsnivo better oan te sluten by de omfang fan de feriening en foar te kommen dat TTV Dokkum mooglik nei in oare lokaasje bûten de gemeente ferhuzet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitbreiding gymzaal Kapellaan Dokkum". Tafeltennisvereniging Dokkum (TTV Dokkum) wil een clubruimte realiseren bij de sportzaal aan de Kapellaan in Dokkum om hun gasten beter te kunnen ontvangen. De gemeente wordt gevraagd om de berging uit te breiden met circa 30m² en deze casco op te leveren, waarna TTV Dokkum de ruimte zelf zal afwerken en inrichten als kantine. De kosten voor deze uitbreiding zijn begroot op € 41.000. De raad wordt voorgesteld om dit verzoek te honoreren en een krediet beschikbaar te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de behoefte, de kosten, en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de huurvoorwaarden en de exacte financiële dekking op lange termijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet van € 41.000 voor de uitbreiding van de gymzaal en het dekken van de jaarlijkse kapitaallasten uit de algemene middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij willen investeren in de uitbreiding van de gymzaal voor een specifieke vereniging, wat afwijkt van het normale beleid om niet te investeren in clubruimtes bij gemeentelijke gebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aspecten en de omvang van de uitbreiding. Het is echter minder specifiek over de lange termijn huurvoorwaarden en de exacte financiële dekking. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van € 41.000 beschikbaar te stellen en de jaarlijkse kapitaallasten te dekken uit de algemene middelen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de uitbreiding bedragen € 41.000, met jaarlijkse kapitaallasten van € 2.870. Deze lasten worden gedekt uit de algemene middelen, en toekomstige huurinkomsten zullen als (deel van de) dekking dienen. De begroting zal worden aangepast om deze kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tafeltennisvereniging Dokkum (TTV Dokkum) Uitbreiding gymzaal Kapellaan Dokkum Clubruimte Kantine Kosten € 41.000 Huur Casco oplevering Vergunningen VoorzieningenniveauVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7.a Amendemint FNP - Krediet gymzaal Kapellaan Dokkum
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Krediet gymzaal Kapellaan Dokkum". Het amendement stelt voor om een krediet van € 30.000 beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van sportzaal ‘de Kapellaan’ in Dokkum. De jaarlijkse kapitaallasten van € 2.460 worden gedekt uit de algemene middelen. De tafeltennisvereniging Dokkum wordt aangemoedigd om € 11.000 zelf te genereren, bijvoorbeeld via crowdfunding. Het college wordt opgeroepen om snel met passend beleid te komen. De huur van de ruimte wordt vastgesteld op ongeveer € 1.000 per jaar, zodat de investering in 30 jaar terugvloeit naar de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de exacte plannen voor de uitbreiding en de betrokkenheid van andere belanghebbenden. Er is ook geen concreet tijdspad of plan van aanpak opgenomen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de toekenning van het krediet en om toezicht te houden op de uitvoering van het beleid. De raad moet ook beoordelen of het voorstel in lijn is met het gemeentelijk beleid en de financiële situatie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de investering in de sportzaal willen ondersteunen, ondanks het ontbreken van een breder beleidskader. Er moet ook worden overwogen of het redelijk is om de tafeltennisvereniging te vragen zelf een deel van de financiering te genereren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen en een tijdsplan. Er zijn ook inconsistenties, zoals het ontbreken van een duidelijk beleidskader en de vraag of de investering in lijn is met de prioriteiten van de gemeente.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen en het krediet willen toekennen. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie in de vorm van crowdfunding door de tafeltennisvereniging, maar er is geen bredere participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een krediet van € 30.000 en jaarlijkse kapitaallasten van € 2.460, gedekt uit de algemene middelen. Er is geen gedetailleerd plan over hoe de overige € 11.000 wordt gegenereerd, behalve de suggestie van crowdfunding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Krediet Gymzaal Kapellaan Dokkum Uitbreiding Sportzaal Tafeltennisvereniging Crowdfunding Kapitaallasten Algemene middelen BeleidVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
D. Kooistra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
D. Kooistra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
D. Kooistra - CDA
A.J. Soepboer
J. Talsma
L. Akkerman
Onbekende spreker
D. Kooistra - CDA
L. Vellinga
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Akkerman
D. Kooistra - CDA
A.J. Soepboer
L. Akkerman
D. Kooistra - CDA
L. Akkerman
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
L. Akkerman
F.J. Klaver
B. Visser
L. Akkerman
D. Kooistra - CDA
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
D. Kooistra - CDA
B. Visser
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
A.J. Soepboer
J. Talsma
B. Visser
F.J. Klaver
B. Visser
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
J.E. Boerema - wethouder
B. Visser
L. Akkerman
B. Visser
L. Akkerman
B. Visser
A.J. Soepboer
B. Visser
K. de Jager - ChristenUnie
B. Visser
A.J. Soepboer
B. Visser
F.J. Klaver
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
D. Kooistra - CDA
B. Visser
Onbekende spreker
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
J. Talsma
B. Visser
L. Akkerman
B. Visser
L. Vellinga
B. Visser
K. de Jager - ChristenUnie
B. Visser
L. Akkerman
B. Visser
A.J. Soepboer
B. Visser
A.J. Soepboer
B. Visser
A.J. Soepboer
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:28:51 - 00:30:43 - 00:32:08 - 00:33:31 - 00:34:59 - 00:38:23 - 00:40:53 - 00:41:40 - 00:43:58 - 00:44:09 - 00:44:13 - 00:46:11 - 00:48:42 - 00:52:20 - 00:53:03 - 00:53:30 - 00:54:51 - 00:55:46 - 00:57:03 - 00:58:25 - 00:59:04 - 00:59:23 - 00:59:38 - 01:00:07 - 01:00:26 - 01:01:18 - 01:01:28 - 01:01:49 - 01:03:11 - 01:04:02 - 01:04:12 - 01:04:35 - 01:04:42 - 01:05:07 - 01:05:13 - 01:06:15 - 01:06:28 - 01:06:41 - 01:06:51 - 01:06:59 - 01:07:28 - 01:08:11 - 01:08:25 - 01:08:54 - 01:09:02 - 01:09:16 - 01:09:33 - 01:10:18 - 01:11:20 - 01:11:57 - 01:12:59 - 01:13:13 - 01:13:28 - 01:13:39 - 01:14:44 - 01:16:16 - 01:16:46 - 01:17:09 - 01:17:28 - 01:17:38 - 01:19:12 - 01:19:55 - 01:20:09 - 01:21:05 - 01:21:40 - 01:22:20 - 01:22:58 - 01:23:39 - 01:24:17 - 01:24:27 - 01:24:42 - 01:24:47 - 01:34:35 - 01:35:08 - 01:36:40 - 01:36:53 - 01:36:57 - 01:37:18 - 01:37:27 - 01:38:04 - 01:39:32 - 01:40:24 - 01:42:17 - 01:44:41 - 01:45:46 - 01:47:03 - 01:47:46 - 01:47:53 - 01:49:55
B. Visser -
00:38:29 - 01:13:42 - 01:25:10 - 01:38:35 - 01:39:31 - 01:44:28 - 01:44:35 - 01:44:44 - 01:44:49 - 01:44:58 - 01:45:03 - 01:45:13 - 01:45:18 - 01:45:33 - 01:45:39 - 01:45:42 - 01:45:48 - 01:45:52 - 01:45:54 - 01:46:00 - 01:46:08 - 01:46:14 - 01:46:21 - 01:46:27 - 01:46:30 - 01:46:35 - 01:47:27 - 01:47:55 - 01:48:00 - 01:48:05 - 01:48:23 - 01:48:30 - 01:48:34 - 01:48:47 - 01:48:55 - 01:49:07 - 01:49:10 - 01:49:16 - 01:49:23 - 01:49:27 - 01:49:40
Agendapunt 8 Verkoop grond aan McDonalds
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de verkoop van een stuk grond van circa 7000m² aan McDonald's nabij de Murmerwoudsterweg in Dokkum. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft geen bezwaren tegen deze verkoop, die nodig is om de bouw van een McDonald's restaurant mogelijk te maken. De grond, die momenteel als carpoolplaats wordt gebruikt, blijft openbaar toegankelijk. McDonald's neemt de kosten voor de aanvraag en het bouwrijp maken van de grond op zich en zal ook de carpoolplaats en fietsenstalling vernieuwen en onderhouden. De verkoopprijs is vastgesteld op € 80,- per m², wat lager is dan de getaxeerde waarde van € 87,50 per m², vanwege de extra verantwoordelijkheden die McDonald's op zich neemt. De verkoop levert de gemeente een financieel voordeel op en draagt bij aan het doel om de gemeente aantrekkelijker en gastvrijer te maken voor recreatie en verblijf.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer de ferkeap fan in stik grûn fan sa'n 7000m² oan McDonald's by de Murmerwâldsterwei yn Dokkum. De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat gjin beswieren tsjin dizze ferkeap, dy't nedich is om de bou fan in McDonald's restaurant mooglik te meitsjen. De grûn, dy't op it stuit as carpoolplak brûkt wurdt, bliuwt iepenbier tagonklik. McDonald's nimt de kosten foar de oanfraach en it bouwrijp meitsjen fan de grûn op him en sil ek it carpoolplak en fytsestalling fernije en ûnderhâlde. De ferkeappriis is fêststeld op € 80,- per m², wat leger is as de taksearre wearde fan € 87,50 per m², fanwegen de ekstra ferantwurdlikheden dy't McDonald's op him nimt. De ferkeap smyt de gemeente in finansjeel foardiel op en draacht by oan it doel om de gemeente oantrekliker en gastfrijer te meitsjen foar rekreaasje en ferbliuw.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop grond aan McDonalds" in Dokkum. De gemeente Noardeast-Fryslân wil grond verkopen aan McDonalds om de bouw van een restaurant mogelijk te maken. De grond, momenteel een carpoolplaats, blijft openbaar toegankelijk. McDonalds neemt de kosten voor bouwrijp maken en onderhoud op zich. De verkoopprijs is € 80 per m², lager dan de getaxeerde waarde vanwege de overname van onderhoudskosten door McDonalds. De gemeenteraad moet instemmen met de verkoop, die financieel voordelig is voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de locatie, financiële aspecten, en voorwaarden van de verkoop. Echter, er ontbreekt informatie over de impact op lokale verkeersstromen en mogelijke milieueffecten.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de verkoop van de grond, zoals vereist door artikel 7 van de Financiële verordening, en kan wensen en bedenkingen uiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de verkoop van de grond aan McDonalds in lijn is met de gemeentelijke doelen voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling. Er moet ook worden overwogen of de voordelen opwegen tegen eventuele nadelen, zoals verkeersdrukte.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële opbrengsten en voorwaarden. Het is echter minder specifiek over de lange termijn impact op de gemeenschap en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten geen wensen en bedenkingen te hebben tegen de verkoop van de grond aan McDonalds.
Participatie:
Er is overleg gevoerd met interne afdelingen, maar er is geen vermelding van bredere publieke participatie of consultatie met de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De verkoop levert een financieel voordeel op voor de gemeente, aangezien de opbrengst hoger is dan de boekwaarde. McDonalds dekt de kosten voor bouwrijp maken en onderhoud, wat toekomstige gemeentelijke uitgaven vermindert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop grond McDonalds Dokkum Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Carpoolplaats Fietsenstalling Bouwrijpe grond Marktconform ErfdienstbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop van grond aan McDonald's in Dokkum". Het raadsvoorstel richt zich op de verkoop van een stuk grond aan McDonald's voor de bouw van een nieuwe vestiging nabij het Tolhuispark. Er zijn zorgen geuit door buurtbewoners over de mogelijke toename van zwerfafval en de plaatsing van een reclamemast. Het voorstel behandelt voornamelijk de verkoop van de grond, terwijl de planologische en vergunningsprocedures, inclusief milieueffecten en afvalbeheer, in een later stadium aan de orde komen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is niet volledig met betrekking tot de zorgen over zwerfafval en de reclamemast. Er ontbreken details over afvalbeheer en aanvullende maatregelen om zwerfafval te voorkomen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de verkoop van de grond. In latere stadia zal de raad ook betrokken zijn bij de goedkeuring van het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de economische voordelen van de McDonald's vestiging opwegen tegen de mogelijke nadelen, zoals zwerfafval en visuele impact van de reclamemast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete maatregelen of tijdlijnen bevat voor afvalbeheer. Er zijn inconsistenties in de aanpak van zwerfafval en de rol van de reclamemast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de verkoop van de grond aan McDonald's.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er zienswijzen kunnen worden ingediend door de gemeenschap, wat een vorm van participatie is. Echter, er is geen gedetailleerd plan voor actieve betrokkenheid van buurtbewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in relatie tot afvalbeheer en de impact op het Tolhuispark. Het voorstel mist echter specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële analyse of hoe de kosten van eventuele maatregelen tegen zwerfafval gedekt zullen worden. De financiële implicaties van de grondverkoop zelf worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwerfafval McDonald's Tolhuispark Verpakkingen Afvalbakken Reclamemast Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Zienswijze Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:50:24 - 01:52:59 - 01:53:07 - 01:54:29 - 01:54:54 - 01:57:17 - 01:58:36 - 01:59:16 - 02:01:17 - 02:02:06 - 02:04:06 - 02:04:18 - 02:04:55 - 02:05:45 - 02:06:05 - 02:06:14 - 02:06:30 - 02:07:13 - 02:08:14 - 02:08:40 - 02:09:08 - 02:09:21 - 02:09:35 - 02:09:45 - 02:11:38
F. Breeuwsma - FNP
R. Slijver -
A. Van Der Aar -
T. Berends -
Agendapunt 9 Kosten uitbreiding medewerkers Ruimtelijke Ontwikkeling
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de tijdelijke uitbreiding van de formatie binnen het vakgebied ruimtelijke ordening met 2 fte's, waarvoor een bedrag van € 234.000 (exclusief BTW en reiskosten) uit de Algemene Reserve wordt gehaald. Deze uitbreiding is noodzakelijk om de behandeling van ruimtelijke projecten te waarborgen en de behandelingstermijn van informatieverzoeken te verkorten, gezien het hoge werkaanbod door onder andere bestuurlijke ambities, de lage rentestand en de invoering van de Omgevingswet. Eerdere tijdelijke uitbreidingen in 2018 en 2019 zijn gestopt in 2020, wat leidde tot klachten over lange behandelingstermijnen en vertraagde gemeentelijke projecten. De financiële dekking komt uit de Algemene Reserve, ondanks de zwakke financiële positie van de gemeente. De raad heeft op 15 april 2021 besloten om de kosten goed te keuren en de 13de begrotingswijziging van 2021 vast te stellen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de tydlike útwreiding fan de formasje binnen it fakgebiet romtlike oardering mei 2 fte's, wêrfoar in bedrach fan € 234.000 (eksklusyf BTW en reiskosten) út de Algemiene Reserve helle wurdt. Dizze útwreiding is needsaaklik om de behanneling fan romtlike projekten te garandearjen en de behannelingstermyn fan ynformaasjefersiken te ferkoartsjen, sjoen it hege wurkaanbod troch ûnder oare bestjoerlike ambysjes, de lege rintestân en de ynfiering fan de Omjouwingswet. Eardere tydlike útwreidingen yn 2018 en 2019 binne stoppe yn 2020, wat late ta klachten oer lange behannelingsterminen en fertrage gemeentlike projekten. De finansjele dekking komt út de Algemiene Reserve, nettsjinsteande de swakke finansjele posysje fan de gemeente. De ried hat op 15 april 2021 besletten om de kosten goed te kearen en de 13de begruttingswiziging fan 2021 fêst te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kosten uitbreiding Ruimtelijke Ontwikkeling". Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring voor de tijdelijke uitbreiding van de formatie binnen het vakgebied ruimtelijke ordening met 2 fte's, met een kostenplaatje van € 234.000 exclusief BTW en reiskosten. Deze uitbreiding is noodzakelijk om de behandeling van ruimtelijke projecten te waarborgen en de behandelingstermijnen van informatieverzoeken te verkorten. De kosten worden gedekt uit de Algemene Reserve. De uitbreiding is een reactie op een verhoogd werkaanbod door bestuurlijke ambities, lage rentestand, deelname aan grote projecten en de invoering van de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke motivering voor de uitbreiding, de financiële implicaties en de dekking van de kosten. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan over hoe de uitbreiding precies zal bijdragen aan het oplossen van de geschetste problemen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de kosten voor de tijdelijke uitbreiding en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van extra uitgaven uit de Algemene Reserve om de dienstverlening te verbeteren, of het behouden van de huidige financiële positie zonder uitbreiding, met het risico van langere behandelingstermijnen en stagnatie van projecten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de uitbreiding met 2 fte's en de kosten daarvan. Het is echter minder specifiek over de exacte resultaten die verwacht worden. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld, behalve dat de uitbreiding tijdelijk is.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kosten voor de tijdelijke uitbreiding goed te keuren en de 13de begrotingswijziging van 2021 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 234.000 exclusief BTW en reiskosten voor een jaar. Deze kosten worden gedekt uit de Algemene Reserve. Er wordt opgemerkt dat de financiële positie van de gemeente zwak is, wat een risico vormt voor toekomstige financiële stabiliteit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijke Ontwikkeling Formatie-uitbreiding Algemene Reserve Begrotingswijziging Informatie-verzoeken Bestemmingsplanprocedures Omgevingswet Klanttevredenheid Bestuurlijke ambities Financiële positieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J. Talsma
F. Breeuwsma - FNP
J. Talsma
F. Breeuwsma - FNP
B. Koonstra - FNP
F. Breeuwsma - FNP
B. Koonstra - FNP
F. Breeuwsma - FNP
L. Sytsma - CDA
F. Breeuwsma - FNP
J. Dekkema - ChristenUnie
F. Breeuwsma - FNP
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.M. Klinkenberg
F. Breeuwsma - FNP
J.M. Klinkenberg
F. Breeuwsma - FNP
D. Ferwerda - VVD
F. Breeuwsma - FNP
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
D. Ferwerda - VVD
F. Breeuwsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
B. Koonstra - FNP
F. Breeuwsma - FNP
L. Sytsma - CDA
F. Breeuwsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
F. Breeuwsma - FNP
J.M. Klinkenberg
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
D. Ferwerda - VVD
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J. Talsma
F. Breeuwsma - FNP
J. Talsma
F. Breeuwsma - FNP
F. Breeuwsma - FNP
02:12:47 - 02:13:01 - 02:13:34 - 02:16:30 - 02:16:59 - 02:17:58 - 02:18:40 - 02:20:36 - 02:21:44 - 02:22:57 - 02:25:18 - 02:26:37 - 02:31:06 - 02:31:45 - 02:32:35 - 02:32:47 - 02:33:28 - 02:33:52 - 02:35:11 - 02:36:34 - 02:37:59 - 02:39:34 - 02:40:02 - 02:40:18 - 02:41:32 - 02:41:55 - 02:42:01
J. Dekkema - ChristenUnie
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Agendapunt 9.a Motie vreemd GB-NF - Lachgasverbod
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 15 april 2021 een motie aangenomen om een lachgasverbod in te voeren. De raad constateert dat het gebruik van lachgas als partydrug populair blijft, vooral onder jongeren, en dat er steeds meer incidenten zijn die de verkeersveiligheid en andere maatschappelijke terreinen beïnvloeden. Ondanks dat er al een wetswijziging klaar ligt, blijft landelijke wetgeving uit. Daarom hebben 184 van de 352 gemeenten al eigen beleid ingevoerd. De raad overweegt dat lachgas schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid, met name neurologische schade door zuurstoftekort, en dat het een sterk broeikasgas is. De motie verzoekt het college om op korte termijn een lachgasverbod in de gemeente te realiseren en voorlichting te geven over de schadelijke gevolgen van lachgasgebruik. De motie is unaniem aangenomen door de raad.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 15 april 2021 in moasje oannommen om in lachgasferbod yn te fieren. De ried konstatearret dat it gebrûk fan lachgas as partydrug populêr bliuwt, benammen ûnder jongeren, en dat der hieltyd mear ynsidinten binne dy't de ferkearsfeiligens en oare maatskiplike terreinen beynfloedzje. Hoewol't der al in wetswiziging klear leit, bliuwt lanlike wetjouwing út. Dêrom hawwe 184 fan de 352 gemeenten al eigen belied ynfierd. De ried oerwaget dat lachgas skealike gefolgen hat foar de sûnens, benammen neurologyske skea troch soerstoftekoart, en dat it in sterk broeikasgas is. De moasje freget it kolleezje om op koarte termyn in lachgasferbod yn de gemeente te realisearjen en foarlichting te jaan oer de skealike gefolgen fan lachgasgebrûk. De moasje is unanym oannommen troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Lachgasverbod
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om een lokaal lachgasverbod in te voeren. Dit besluit komt voort uit de toenemende populariteit van lachgas als partydrug, vooral onder jongeren, en de bijbehorende risico's voor verkeersveiligheid en gezondheid. Ondanks dat er een landelijke wetswijziging klaar ligt, is de invoering vertraagd. Daarom hebben al 184 gemeenten eigen beleid ontwikkeld. De motie verzoekt het college om een voorstel voor een lachgasverbod in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te presenteren en om voorlichting te geven over de schadelijke gevolgen van lachgasgebruik.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de urgentie en de noodzaak voor lokaal beleid. Het benoemt de gezondheidsrisico's, het uitblijven van landelijke wetgeving, en de milieu-impact van lachgas. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en handhaving van het verbod.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het initiëren en goedkeuren van de motie. Ze moeten het college opdracht geven om een concreet voorstel te ontwikkelen en te presenteren voor opname in de APV.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze lokaal beleid willen invoeren in afwachting van landelijke wetgeving. Ze moeten ook overwegen hoe streng het verbod moet zijn en welke middelen worden ingezet voor handhaving en voorlichting.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn verzoek om op korte termijn een voorstel te ontwikkelen. Echter, het is minder meetbaar en realistisch omdat het geen concrete doelen of middelen voor handhaving en voorlichting specificeert.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken een voorstel voor een lachgasverbod in de APV te ontwikkelen en voorlichting te organiseren.
Participatie
De motie benadrukt samenwerking met scholen en jeugdwerk voor voorlichting, wat participatie van lokale organisaties impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien lachgas een sterk broeikasgas is. Het verbod kan bijdragen aan milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Er kunnen kosten zijn voor handhaving en voorlichting, maar deze worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgasverbod Lachgas Partydrug Verkeersveiligheid Neurologische schade Broeikasgas APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Voorlichting Scholen JeugdwerkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Lachgasverbod
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om een lokaal lachgasverbod in te voeren. Dit besluit komt voort uit de toenemende populariteit van lachgas als partydrug, vooral onder jongeren, en de bijbehorende risico's voor verkeersveiligheid en gezondheid. Ondanks dat er een landelijke wetswijziging klaar ligt, is de invoering vertraagd. Daarom hebben al 184 gemeenten eigen beleid ontwikkeld. De motie verzoekt het college om een voorstel voor een lachgasverbod in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te presenteren en om voorlichting te geven over de schadelijke gevolgen van lachgasgebruik.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de urgentie en de noodzaak voor lokaal beleid. Het benoemt de gezondheidsrisico's, het uitblijven van landelijke wetgeving, en de milieu-impact van lachgas. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en handhaving van het verbod.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het initiëren en goedkeuren van de motie. Ze moeten het college opdracht geven om een concreet voorstel te ontwikkelen en te presenteren voor opname in de APV.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze lokaal beleid willen invoeren in afwachting van landelijke wetgeving. Ze moeten ook overwegen hoe streng het verbod moet zijn en welke middelen worden ingezet voor handhaving en voorlichting.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn verzoek om op korte termijn een voorstel te ontwikkelen. Echter, het is minder meetbaar en realistisch omdat het geen concrete doelen of middelen voor handhaving en voorlichting specificeert.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken een voorstel voor een lachgasverbod in de APV te ontwikkelen en voorlichting te organiseren.
Participatie
De motie benadrukt samenwerking met scholen en jeugdwerk voor voorlichting, wat participatie van lokale organisaties impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien lachgas een sterk broeikasgas is. Het verbod kan bijdragen aan milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Er kunnen kosten zijn voor handhaving en voorlichting, maar deze worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgasverbod Lachgas Partydrug Verkeersveiligheid Neurologische schade Broeikasgas APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Voorlichting Scholen JeugdwerkVerfijning van de zoekopdracht: